Pyöräily

^Tosiaan, kun en läskien kanssa puuhastele, niin eipä tullut edes mieleen että tuo kevennetty läskivannehan on melkoinen lävikkö :)
Vaatii tosiaan enempi hommaa ja tarkkuutta. Hyvä kun korjasitte. Tuubista löytyy kyllä videot tuotakin varten.

Canyon_Dude_CF_DUD_CF_M45_A_DTS_BR_2300.jpg
 
Tosiaan litkujen poisto on tietysti sitten vähän rasittavampi homma kun varsinkin talvirengasjumpassa joutuu putsailemaan renkaat. Tubeless Ready tai UST renkaiden tai vanteiden pakko ei suinkaan ole, jos haluaa tubelessit käyttöön. Olen yhdet ei tubeless vanteet (29") ja ei-tubeless renkaat konvertoinut hyvin sujuvasti. Ne jopa pitivät paremmin ilmaa kuin nykyinen tubeless ready vanne + rengas kombo 27+ koossa. Sitten tietysti jos vanne on ottanut osumaa reunoille niin se voi myös heikentää tiiviyttä eikä siitä saa koskaan täydellistä konversiota tehtyä.
 
Tuli nyt sitten liipaistua uusi pyörä tilaukseen. Vanha Trekin hinnat alkaen ”maastopyörä” täytti kesällä 13 vuotta, eikä tuolla kyllä osienkaan puolesta passaa paljon metsätietä pahempaan paikkaan itseään tunkea. Alkais vaatimaan aika raskasta osien vaihtoa tehdä tuosta maastokelpoista niin rahaa palais...

Sattumalta Wigglessä surffaillessani osui silmään vuoden 2018 Felt Dispatch 9/60 29” jäykkäperä poistoalessa. Hintaa jäi toimitettuna 479€, eli meni mun 500€ budjettiin vielä. Budjetti oli matala, mutta eipä tällä hetkellä kerkeä paljoa ajaakaan niin ei pysty enempää laittamaan kiinni.

Vaikka Wigglen tiedoissa osasarjaa ei mainitakaan, niin siinä on Deore/Acera miksaus 3x9 vaihteella, jarrut on shimanon M315 hyrauliset levyt ja keulana Suntourin XCM 100mm joustolla.

Pomppukeula nyt ei kovin kummoinen ole, jousikeppi, mutta lukituksella ja preloadilla. Riittänee ainakin alkuun mun ajoihin kuitenkin.

Parin viikon sisään pitäis saapua. Toivottavasti on toimiva peli. Ainakin upgrade nykyiseen verrattuna :D
 
Varpaat tuppaavat puutumaan välillä jäykissä lukkokengissä pidemmillä matkoilla. Mikähän tähän vois olla syynä ja onko kukaan törmänny samaan ongelmaan?
 
Varpaat tuppaavat puutumaan välillä jäykissä lukkokengissä pidemmillä matkoilla. Mikähän tähän vois olla syynä ja onko kukaan törmänny samaan ongelmaan?
Liian kapeat kengät? Voi tietty myös olla satulaan liittyvääkin, mutta sen luulisi oireilevan muullakin tapaa.
 
Ite laittaisin pelimerkit huonoille kengille, joko liian löysäpohjaiset tai muuten huonosti istuvat kengät. Klossejakin voi koittaa siirtää taaemmas.
 
Tosiaan litkujen poisto on tietysti sitten vähän rasittavampi homma kun varsinkin talvirengasjumpassa joutuu putsailemaan renkaat. Tubeless Ready tai UST renkaiden tai vanteiden pakko ei suinkaan ole, jos haluaa tubelessit käyttöön. Olen yhdet ei tubeless vanteet (29") ja ei-tubeless renkaat konvertoinut hyvin sujuvasti. Ne jopa pitivät paremmin ilmaa kuin nykyinen tubeless ready vanne + rengas kombo 27+ koossa. Sitten tietysti jos vanne on ottanut osumaa reunoille niin se voi myös heikentää tiiviyttä eikä siitä saa koskaan täydellistä konversiota tehtyä.

Tämän ongelman saa ratkaistua ostamalla toiset kiekot ;)
 
Varpaat tuppaavat puutumaan välillä jäykissä lukkokengissä pidemmillä matkoilla. Mikähän tähän vois olla syynä ja onko kukaan törmänny samaan ongelmaan?

Sama vika. Yksillä liian isoilla Shimanon kengillä ei puudu, mutta tosiaan hieman löysät jalkaan.
Tiedä sitten löytyiskö napakatkin, joissa ei puudu, mut kalliiksi tulee kokeilut.
Maastopuolelta vois tyypätä jotain 5tenin lukkokenkiä.
 
Varpaat tuppaavat puutumaan välillä jäykissä lukkokengissä pidemmillä matkoilla. Mikähän tähän vois olla syynä ja onko kukaan törmänny samaan ongelmaan?
Itsellä puutuu jos on kengät liian kireälle vedetty. Pikkaisen kun löysää, niin ei puudu. Aika tarkka saa olla, ettei ole liian löysät, muttei liian kireätkäät ja monesti tuleekin kesken lenkin korjattua kireyttä.
 
Onko kaikki läskikumit niin helvetin kalliita? Jumbo Jimit 100€ kpl? Sillä saa maasturiin jo 5 vuodeksi kumit.

Fatbike kiinnostaa hankkia. Ei turhia jousia. Vihaan turhia liikkuvia osia. Mutta nuo renkaat maksaa 100€ kappale. Saako jostain 4.8" kumeja alle 50€ / kpl? Eihän noilla 100€ kumeilla raaski ajaa kuin lumella? Maasturilla tykittää sitten polkua?

Ei tätä läskipyöräilyä taideta harrastaa muualla kuin Suomessa? Jossain Ranskanssa, Espanjassa tai Serbiassa myydään tuskin yhtään fatbikea? Sen takia nämä renkaat ovat 100 euroja?

100€ JJ 4.4": Schwalbe Jumbo Jim Addix Speedgrip 4,4 110-559, fatbike-pyörän renkaat - Kesärenkaat | XXL
199€ nastarengas läskiin: 45NRTH Dillinger 5 26x4,6 120tpi 258 studtire, läskipyörän nastarengas - Sininen - Nastarenkaat | XXL

->

85€ laadukas autonrengas: Rengas Michelin Primacy 3 | Autonrengas - 1001Renkaat.com
 
Onko kaikki läskikumit niin helvetin kalliita? Jumbo Jimit 100€ kpl? Sillä saa maasturiin jo 5 vuodeksi kumit.

Fatbike kiinnostaa hankkia. Ei turhia jousia. Vihaan turhia liikkuvia osia. Mutta nuo renkaat maksaa 100€ kappale. Saako jostain 4.8" kumeja alle 50€ / kpl? Eihän noilla 100€ kumeilla raaski ajaa kuin lumella? Maasturilla tykittää sitten polkua?

Ei tätä läskipyöräilyä taideta harrastaa muualla kuin Suomessa? Jossain Ranskanssa, Espanjassa tai Serbiassa myydään tuskin yhtään fatbikea? Sen takia nämä renkaat ovat 100 euroja?

100€ JJ 4.4": Schwalbe Jumbo Jim Addix Speedgrip 4,4 110-559, fatbike-pyörän renkaat - Kesärenkaat | XXL
199€ nastarengas läskiin: 45NRTH Dillinger 5 26x4,6 120tpi 258 studtire, läskipyörän nastarengas - Sininen - Nastarenkaat | XXL

->

85€ laadukas autonrengas: Rengas Michelin Primacy 3 | Autonrengas - 1001Renkaat.com

Saattaahan näistä jotain suojauksia puuttua, ja menee tilaushommiks.

Schwalbe Jumbo Jim Performance Fatbike Faltreifen - Addix - 26x4,0 Zoll
Schwalbe Jumbo Jim Evolution Fatbike Faltreifen - AddixSpeedGrip - TLEasy - 26x4,4 Zoll

Maxxis Minion FBF Fatbike Faltreifen Dual - 26x4,80 Zoll

Nastarenkaat

45NRTH Dillinger 4 Fatbike Faltreifen mit 240 Spikes - Tubeless Ready - 26x4,0 Zoll - 60TPI

Edit: @apek kerkesikin jo.
 
Kumit on sitten ilmanvastuksen jälkeen kakkosena siinä mikä eniten vaikuttaa etenemiseen.
Niissä ei kannata pihtailla.
Taitaa edelleen olla Jumbo jimit ne rullaavimmat.
Ja niistäkin nimenomaan tuo addix speed, eli siniraitanen.
45NRTH kumit on kaikki ihan helvetin kalliita.
 
Tuo rengasasia on ainut mikä hieman vituttaa. Maasturi jää kyllä talliin, niin halpaa ajoa sillä on. Tubeless renkaat eivät maksa kuin murto-osan läskikumeista. Ei väliä vaikka kivet repivät renkaat paskaksi, uutta sisään vaan...

Tykkään kyllä läskissä siitä ettei tarvitse murehtia mistään iskareista ja jousituksista.

Talvella ei 2.2" kanna edes latupohjalla. Varsinkin vaikeassa maastossa joku 4.4" / 4.8" imee aika hyvin juurakkoa/kivikkoa kuin 2.2" jäykkäperä?

Jos ajelis talven 4.8" ja kesäksi alle 4" JJ. Kesällä ei varmaan tarvitse 4.8" vaan riittää 4.4" tai jopa 4"? Vai taakse 4" JJ ja eteen 4.4"?

Mikähän olisi TahkoMTB 240km läskillä paras rengastus: 4" / 4.4" vai jopa 4.8"? Vähän sitäkin silmällä pitäen.
 
Viimeksi muokattu:
Kumit on sitten ilmanvastuksen jälkeen kakkosena siinä mikä eniten vaikuttaa etenemiseen.
Niissä ei kannata pihtailla.
Taitaa edelleen olla Jumbo jimit ne rullaavimmat.
Ja niistäkin nimenomaan tuo addix speed, eli siniraitanen.
45NRTH kumit on kaikki ihan helvetin kalliita.
Kyllä se läskipyörässä taitaa olla ihan se ykkönen joka jarruttaa menoa (ajajan kunnon jälkeen).
 
Kyllä se läskipyörässä taitaa olla ihan se ykkönen joka jarruttaa menoa (ajajan kunnon jälkeen).

Vaan ei ole.
Baut 30W on normi 2.2 tuumaisen tuumaisen renkaan vierintävastus.
Läskeillä se on jotain 50W luokkaa.
Ja tämä labrassa rummulla.
Maastossa läskin tilanne todennäköisesti hieman paranee, paremman esteen ylityskyvyn vuoksi.
Myös floattia on enemmän eli rengas ei uppoa niin syvälle.

Toosi hitailla kevyillä lenkeillä, jossa vauhti ~12km tunnissa mun keskimääräinen tehontuotto on 120W.
Siitä kun lähetään kiristään niin ilmanvastus kasvaa exponentaalisesti.

Tämä on just se huvitus minkä määkin heitän silloin tällöin läskikuskeille eli eiks toi oo raskas polkee kun siinä on noin leveät renkaat.
 
Vaan ei ole.
Baut 30W on normi 2.2 tuumaisen tuumaisen renkaan vierintävastus.
Läskeillä se on jotain 50W luokkaa.
Ja tämä labrassa rummulla.
Maastossa läskin tilanne todennäköisesti hieman paranee, paremman esteen ylityskyvyn vuoksi.
Myös floattia on enemmän eli rengas ei uppoa niin syvälle.

Toosi hitailla kevyillä lenkeillä, jossa vauhti ~12km tunnissa mun keskimääräinen tehontuotto on 120W.
Siitä kun lähetään kiristään niin ilmanvastus kasvaa exponentaalisesti.

Tämä on just se huvitus minkä määkin heitän silloin tällöin läskikuskeille eli eiks toi oo raskas polkee kun siinä on noin leveät renkaat.
Lähinnä kysymys että kuinka moni ajaa läskillä niin kovia keskareita että ilmanvastus muodostuisi renkaita isommaksi ongelmaksi?

Maantiepyörässä hyvillä renkailla noin 10- 15w per rengas tuo vierinvastus asfaltilla ja läskillä mennään reippaasti yli triplat tuosta, ehkä jopa 5x.

Maastossa tilanne toki täysin eri mutta potenttiaaliset vauhditkin pienempiä jolloin se ilmanvastus ei juuri merkkaa eikä siellä muutenkaan tavoitella aerodynaamisinta varustusta.

Edit: voin toki olla osaltaan väärässä mutta en ole koskaan pitänyt fatbikeillä ajoa sellaisena pyöräilyn muotona jossa lasketaan grammoja tai murehditaan aerodynamiikkaa.
 
Renkaista puheenollen, mahtaako Speed King 2:set olla tiensä päässä, tänä kesänä puhjennut 4krt rengas. Maastossa ei tule ajeltua, hiekkateillä jonkinverran ja varmaan jokin terävä kivi tehnyt tuhojaan. Aina niin ettei ajaessa huomaa mutta seuraavana päivänä rengas aivan tyhjä.

Vai onko noissa vaan huono pistosuojaus tms?
 
Vaan ei ole.
Baut 30W on normi 2.2 tuumaisen tuumaisen renkaan vierintävastus.
Läskeillä se on jotain 50W luokkaa.
Ja tämä labrassa rummulla.
Maastossa läskin tilanne todennäköisesti hieman paranee, paremman esteen ylityskyvyn vuoksi.
Myös floattia on enemmän eli rengas ei uppoa niin syvälle.

Toosi hitailla kevyillä lenkeillä, jossa vauhti ~12km tunnissa mun keskimääräinen tehontuotto on 120W.
Siitä kun lähetään kiristään niin ilmanvastus kasvaa exponentaalisesti.

Tämä on just se huvitus minkä määkin heitän silloin tällöin läskikuskeille eli eiks toi oo raskas polkee kun siinä on noin leveät renkaat.

Ei ole jumbo jimeillä 50w luokkaa vierintävastus. Enemmänkin 25-30w 45NRTH Husker Du vs Schwalbe Jumbo Jim SnakeSkin
 
Ei olekaan mutta noin keskiarvoa käytin ja vielä 0,6 maastopaineilla, joilla siellä maastossa ajellaan.
Ei kai kukaan läskiä kadulle osta.

Itselläni on sähköläski (joo toki sähköllä varustettu, mutta läski kuitenkin) ihan työmatkapyöränä, sillä tulee myös muut ajot hoidettua. Viimeisen vuoden aikana noin 13 000km tuli mittariin ja suurin osa kelveillä jne. Mielestäni läski on oikein hyvä pyörä yleiskäyttöön. Kunnolliset lokarit ja tarakka kiinni niin mikäd siinä ajellessa. Paineita pidän n 0.8 bar ja Jumbo jimit alla.

En kyllä itse ottaisi mitään muuta kuin läskin työmatka / kelviajoon. Mutta makuasioita nämä.
 
Onko kaikki läskikumit niin helvetin kalliita? Jumbo Jimit 100€ kpl? Sillä saa maasturiin jo 5 vuodeksi kumit.
Kalliita näyttävät olevan, kun alle 80€ hinnalla sai jo Nobby Nic + Has Dampf kombon.
4,8" Jumbo Jimit Bikesterissä 79€/kpl ja uutiskirjeen tilaamalla saa tuosta vielä 10€ pois. 99€ tilaukseen ilmaiset postit, eli rengas setti tulee kotiin 147,98€:lla. Eipä tuo silti halpaa ole.
 
Tulee läskillä kalliita kilometrejä, kun renkaat on mitä on. Jos nyt ostaa kalliin läskin ja rengastarjonta vaan huononee niin ei hyvä.
Jos nuo 150€ - 200€ renkaat kestäisivät edes 1 vuoden niin sitten se vähän laskee läskin ylläpitokustannuksia. Ei paljon viitsi kivikoita lähteä rouhimaan turhanpäiten jos alkaa 100€ renkaat paukkumaan.

Läskejäkin on aika nihkeästi tarjolla. Cubella on tasan yksi ja jousitettu. Jotenkin tuntuu että tämä läskeily on pääasiassa Suomi+Ruotsi - akselilla.
Canyonilla on kuitunen Dude.

Jopa Duden mainos on kuvattu Suomessa. Eli kohdeyleisölle:
 
Itsellä kestää nuo renkaat seuraavasti. Jumbo Jimit vaihdan keväällä alle, ja ne lentää roskiin liian kuluneina syksyn lopussa / talven alkaessa kun laitan nastat alle. Sama homma nastoilla ne menee roskiin keväällä. Eli renkaisiin menee vuodessa se 2x80e Jumbo Jimit ja 2x 150e nastat = 460e. Kallista, mutta minkäs teet. Jumbo jimien kuvio on melkeinpä täysin sliksi jo nyt, mutta koitan pärjätä niillä muutaman kuukauden vielä ennenkuin nastat menee alle.
 
Itsellä kestää nuo renkaat seuraavasti. Jumbo Jimit vaihdan keväällä alle, ja ne lentää roskiin liian kuluneina syksyn lopussa / talven alkaessa kun laitan nastat alle. Sama homma nastoilla ne menee roskiin keväällä. Eli renkaisiin menee vuodessa se 2x80e Jumbo Jimit ja 2x 150e nastat = 460e. Kallista, mutta minkäs teet. Jumbo jimien kuvio on melkeinpä täysin sliksi jo nyt, mutta koitan pärjätä niillä muutaman kuukauden vielä ennenkuin nastat menee alle.

Niin no tuhansiahan nuo siis kestävät jos 13 000 tulee vuoteen.
Mun mielestä helvetin hyvin kumille, joka on hyvin rullaavaksi ja maastoon suunniteltu eikä kelville.
Perus harrastelija joka ei työmatkaa kulje ja menee ihan pelkillä reisillä niin saa ottaa kymppitonnin vuosikilsoista pois.
 
Eikö tämä fätti ole jo vähän mennyt "muodista" ainakin maailmalla. Täällä Suomessa ja pohjolassa ehkä vielä myydään näitä jonkun verran. Plussarenkaiset vähän korvannut tämän kategorian nykypäivänä, että en välttämättä ostaisi fättiä tällähetkellä varsinkin jos lumiajelut on vähissä talvella. Luulisi että tuollaisella plussarenkaallakin ajelee talviajot suht kohtalaisesti...
 
Yleinen muotivillityshän meni ohi, mutta kyllä noita fättejä myydään vielä kylmemmissä maissa, missä talvella vielä tulee lunta. En tiedä miten plussarenkaiset voisi fätin korvata eikä sitä siihen käyttöön ole edes suunniteltu korvaamaan. Ei mitenkään riitä koko kantamaan hangella, teillä nyt ajelee vaikka gravelbikellä.
 
Plussastahan on pieni matka läskiin. Jotenkin plussa on vähän sellainen väliinputoaja.
Lisäksi läskeillehän on oma fatbike-sarja jos haluaa ajaa kilpaa.
Ei tarvitse vetää jotain 8kg hiilaritäpäriä vastaan.
 
Plussalla ajelin viime talven.
Ei läheskään läskin veroinen talvipyörä.
Pieni parannus nakkikumiin, mutta vain pieni.
Läskikuskit menee vihellellen kun itte kiemurtelee ja tuskailee jos vähänkin pehmeetä.
Ja nyt siis maastoajo kyseessä.

Tehdään niitä maailmalla edelleen ja varmasti yhtä paljon kuin ennenkin. Suomessa nyt vaan sattui olemaan joku buumi niitten suhteen, mutta täällä on niin pienet markkinat, ettei niitä tänne erikseen ole koskaan tehtykään.
 
Ajeleehan nuo Kanukitkin kohtuullisesti läskipyörillä ja on ihan yhtälailla hiihtokeskusten valikoimissa sielläkin kuin täälläkin. Ihan hetkeen en näkisi fättien suosion hiipuvan. Ite ajan tosin nakkikumeilla (2,35" ollut nyt muutaman vuoden) kesät talvet. Oulussa pysyy hyvin polut auki ympäri vuoden.
 
Varpaat tuppaavat puutumaan välillä jäykissä lukkokengissä pidemmillä matkoilla. Mikähän tähän vois olla syynä ja onko kukaan törmänny samaan ongelmaan?
Samaa vikaa mulla, lähtee pikkuvarpaasta puutumaan. Sen tiedän että nykyiset kengät on lestiltään hiukan kapeat mulle ja se voi puuduttaa, mutta samaa vikaa oli kyllä kun poljin lenkkareille ennen pyöräilykenkien ostoa. Mielestäni olen satulan säätänyt oikein, ja klossien pitäisi olla sopivassa kohdassa.
 
Samaa vikaa mulla, lähtee pikkuvarpaasta puutumaan. Sen tiedän että nykyiset kengät on lestiltään hiukan kapeat mulle ja se voi puuduttaa, mutta samaa vikaa oli kyllä kun poljin lenkkareille ennen pyöräilykenkien ostoa. Mielestäni olen satulan säätänyt oikein, ja klossien pitäisi olla sopivassa kohdassa.
Onko satula oikean levyinen?
 
Äkkiseltään tuli tästä puutumisesta mieleen väärä jalan asento. Eli jalka kiertyy ulkosyrjälle, jolloin pikkuvarvas koko ajan puristuksissa.
Eli q-factoria isommaksi. Tarkoittaa siis leveämpiä kampia.
 
Onko kellään hyvää vinkkiä istumaluiden mittaamiseen kotikonstein? Uutta satulaa oon tosiaan pitempään katsonut, tommosta mallia missä on keskellä kolo, mutta luut pitäisi vielä mitatata ennen ostopäätöstä.
 
Onko kellään hyvää vinkkiä istumaluiden mittaamiseen kotikonstein? Uutta satulaa oon tosiaan pitempään katsonut, tommosta mallia missä on keskellä kolo, mutta luut pitäisi vielä mitatata ennen ostopäätöstä.

Tuolille jäpäkämpää vaahtomuovia jonka päälle folio.
 
Aaltopahvia ja siihen istumaan ja vähän kun hytkyy niin jää jäljet mistä saa mitattua.
 
Muutaman mittauksen jälkeen päädyin n.12cm. Eli nykyisen satulan kokonaisleveyden olless 13cm se onkin sitten n.1,5cm liian kapea
 
Muutaman mittauksen jälkeen päädyin n.12cm. Eli nykyisen satulan kokonaisleveyden olless 13cm se onkin sitten n.1,5cm liian kapea
Sopiva leveys riippuu myös ajoasennosta. Ihan kyykyssä ajellessa menee kapeampi satula kuin mummomankelilla.
 
Olisiko suosituksia gravelliin talvinakeiksi? 28" ja leveys varmaan joku 35-42 mm voisi olla sopiva. 47 mm on levein mitä noille kiekoille menee.

Vai ostanko vain suosiolla Marathon Winter Plussat?
 
Ottaisin ennemmin Marathon Winter plussat kuin nuo Contit. Schwalbeissa parempi kuvio ja nastojen sijoittelu. Conteissa ei ole kunnollista lumikuviota ja nastat ei ota kiinni kuin pystysuorassa kontaktissa.

Edit. Terrenet kuitenkin se ykkösvaihtoehto. Kannattaa kuitenkin katsoa kauppa, mikä myy 240 nastan versiota ellei halua itse nastottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Terrene on kyllä liian kallis rengas.

Contin Spikessä ei kyllä tuo nastojen sijoittelu näytä kovin toimivalta. Marathonissa on järkevämmin sijoiteltu. Ja Contin kuviointi näyttää aika ahtaalta. Toimii varmasti kovalla lumella, mutta pehmeään kaipaisi ehkä vähän suurempaa kuviointia.

Sinänsä Marathonin kovuus ja jäykkyys ei ole ongelma, kun Marathoneilla olen tämän kesänkin ajanut.
 
Jos haluaa koluta Nuuksion reittejä jäykkäperäisellä 29”llä niin löytyykö oikein jotain omaa appia puhelimeen (tai ihan googlemaps)josta voisi valikoida halutun reitin ja seurata sitä?

Hyvät viitat pitäis kyllä reiteillä olla että ei varmaan tarvi gps:ää mutta jos sattuis olemaan tuollaisia valmiita settejä niin kätevä juttuhan se.

Edit: tuo reitti2000 olis mainio, siihen löytyykin GPS jälki mutta mikä olis hyväksi koettu softa tuollaisille?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom