Pyöräily

Etu vaihtajassa luultavasti vielä jotain pientä säädettävää, sillä isoimmalla vaihteella ilmeisesti etuvaihtaja otti jostain kohtaa ketjuun ja kuului "raksutusta", jota ei ilmennyt muulla vaihteella.

Onnittelut uudesta pyörästä! Etuvaihtaja voi vaatia säätämistä, mutta olethan huomannut että vaihtajassa on myös trim-ominaisuus, jota yleensä joutuu käyttämään kun käyttää esim. pientä eturatasta ja suurinta (vaihde) takaratasta.
 
Onnittelut uudesta pyörästä! Etuvaihtaja voi vaatia säätämistä, mutta olethan huomannut että vaihtajassa on myös trim-ominaisuus, jota yleensä joutuu käyttämään kun käyttää esim. pientä eturatasta ja suurinta (vaihde) takaratasta.

Myyjä mainitsi tuosta, että siinä on välimoodi, eli eturattaita olisi kaksi, mutta vivusta saa kolme asentoa. Ilmeisesti tästä kyse.
 
Meidän rouvan Spectraliin laitettii melkein heti uuten eteen juurikin tuo Nobby Nic ja taakse muistaaksen Rocket Ron. Molemmat 2,4" leveinä. Ei ole valitusta kuulunut.

Edit: Eikun taakse laitettiinkiin Rock Razor.
Sain kaverilta testiin 2,35" Schwalbea. Eteen Hans Damph ja taakse Nobby Nic. Tänään testilenkille. Kyllähän nuo näyttävät huomattavasti hillitymmiltä, kuin Maxxis Minion DHR II 27.5X2.40WT 3C MAXX TERRA 3C/EXO/TR. Fillarin kokonaispaino tippui ~250 grammaa jonnekin 13,7 kg tietämille.
 
Sain kaverilta testiin 2,35" Schwalbea. Eteen Hans Damph ja taakse Nobby Nic. Tänään testilenkille. Kyllähän nuo näyttävät huomattavasti hillitymmiltä, kuin Maxxis Minion DHR II 27.5X2.40WT 3C MAXX TERRA 3C/EXO/TR. Fillarin kokonaispaino tippui ~250 grammaa jonnekin 13,7 kg tietämille.
Tätä komboa olisi tarkoitus itselläkin testata. Harmi kun Hans Dampfia ei saa 2.35" koossa SpeedGripillä niin saattaa vaakakuppi kallistua tylsästi Nobby Niceihin molempiin päihin.
 
Kadenssisensori olisi hakusessa Suunto 5 vastakappaleeksi. Onko suositella mitään hinta/laatusuhteeltaan hyvää? Kiinasta noita näyttäisi saavan n. 10€ pintaan, onko niistä kokemusta? Vai onko parempi vain mennä esim. Wahoon kampeen tai kenkään kiinnitettävällä?
 
Tätä komboa olisi tarkoitus itselläkin testata. Harmi kun Hans Dampfia ei saa 2.35" koossa SpeedGripillä niin saattaa vaakakuppi kallistua tylsästi Nobby Niceihin molempiin päihin.
Kävin just lyhyellä testilenkillä ja kyllähän tuo kombo muutti Spectralin menoa melkoisesti. Rullasi paljon kevyemin ja nousi myös paljon helpommin. Varsinkin kovapohjaisilla siirtymillä tuon rullaavuuden huomasi ja kärjistettynä matka-ajokin alkoi lähentyä jo XC jäykkiksen fiilistä. Meno oli jotenkin paljon sähäkämpää ja vaikka tuolla helteessä puuskuttikin melkoisesti, niin silti jaksoi jotenkin painaa paljon paremmin. Ja kun vauhti jossain teknisemmissä pääsi tippumaan, niin oli paljon helpompi seivata tilanne, kun teho välittyi polkuun, eikä pelkästän renkaan kumin venyttelyyn :)

Kovemman tuntuinen tuo setti oli 1.7 paineilla 70 kiloiselle verrattuna Minion DHR II:iin ja paukutti vähän enempi vastaankin. Pitänee pudottaa paineita niin renkaista kuin joustoistakin... edelleen siis haen fillarin asetuksia muutenkin. Kyllä nuo DHR II:t saa nyt lähteä, sen verran ilottelulta tuntui Hans + Nic setillä. Toki jos joskus lähden DH:a koittamaan, niin sitten vaihto takaisin DHR II:iin, mutta sekalaiseen polkuajeluun ne ovat kyllä ihan väärät kumit.

Mulla oli tubelessina testissä kaverilta tällaiset vanhemman kumiseoksen aikaiset. Punnitsin kaikki kumit... koska miksei kun oli mahdollista :) :
- Edessa Hans Dampf 27.5" x 2.35 EVO / TLE / Snakeskin / TrailStar (eli se pehmeämpi seos) / 820 g (DHR II 940 g)
- Takana Nobby Nic 27.5" x 2.35 EVO / TLE / Snakeskin / PaceStar (eli se nopeampi ja rulaavampi seos) / 780 g (DHR II 920 g)

Uudet ADDIX kumiseokset vs vanhat seokset:
Speed - PaceStar
SpeedGrip - PaceStar
Soft - TrailStar
Ultra Soft - VertStar

MTBR:n ensi kokemuksia kun vilkaisin, niin siellä oli Schwalben kalvoilla verrattu uusia ja vanhoja seoksia. Itsekin olisin halunnut SpeedGripillä Hansin ja Nickin, mutta Hansia ei 27.5" x 2.35 tällä seoksella löydy. Jos noita kalvoja on yhtään uskominen, niin ainakin (hyvin pikaisen) kokeilemani perusteella tuo TrailStar ei ollut paha ja jos tämä uusi Soft on kokonaisuutena parempi, niin uskaltaisin moisen laittaa tilaukseen.

Alla vielä SpeedGrip vs PaceStar sekä Soft vs TrailStar kalvot. Ripauksella suolaahan nämä valmistajien kalvot pitää toki ottaa.

Schwalbe-Addix-Speed-Grip-Compound.jpg


Schwalbe-Addix-Soft-Compound.jpg
 
Mulla oli tubelessina testissä kaverilta tällaiset vanhemman kumiseoksen aikaiset. Punnitsin kaikki kumit... koska miksei kun oli mahdollista :) :
- Edessa Hans Dampf 27.5" x 2.35 EVO / TLE / Snakeskin / TrailStar (eli se pehmeämpi seos) / 820 g (DHR II 940 g)
- Takana Nobby Nic 27.5" x 2.35 EVO / TLE / Snakeskin / PaceStar (eli se nopeampi ja rulaavampi seos) / 780 g (DHR II 920 g)

Saatko mitenkään järkevästi mitattua tuon Hand Dampfin korkeutta, esim vaikka vanteen reunasta nappulan päähän. Vois nuo nykyisen X-kingit vaihtaa vähän järeämpiin, mutta 26" keula 27,5" vanteella, niin tila aika kortilla.

Nuo mukana tulleet x-kingit kyllä rullaa hyvin, mutta tarvii turhan kovat paineet ettei mutkassa ala taittumaan alle. Kuviokin saisi olla vähän karkeampi omaan makuun.
 
Kävin just lyhyellä testilenkillä ja kyllähän tuo kombo muutti Spectralin menoa melkoisesti. Rullasi paljon kevyemin ja nousi myös paljon helpommin. Varsinkin kovapohjaisilla siirtymillä tuon rullaavuuden huomasi ja kärjistettynä matka-ajokin alkoi lähentyä jo XC jäykkiksen fiilistä. Meno oli jotenkin paljon sähäkämpää ja vaikka tuolla helteessä puuskuttikin melkoisesti, niin silti jaksoi jotenkin painaa paljon paremmin. Ja kun vauhti jossain teknisemmissä pääsi tippumaan, niin oli paljon helpompi seivata tilanne, kun teho välittyi polkuun, eikä pelkästän renkaan kumin venyttelyyn :)

Kovemman tuntuinen tuo setti oli 1.7 paineilla 70 kiloiselle verrattuna Minion DHR II:iin ja paukutti vähän enempi vastaankin. Pitänee pudottaa paineita niin renkaista kuin joustoistakin... edelleen siis haen fillarin asetuksia muutenkin. Kyllä nuo DHR II:t saa nyt lähteä, sen verran ilottelulta tuntui Hans + Nic setillä. Toki jos joskus lähden DH:a koittamaan, niin sitten vaihto takaisin DHR II:iin, mutta sekalaiseen polkuajeluun ne ovat kyllä ihan väärät kumit.

Mulla oli tubelessina testissä kaverilta tällaiset vanhemman kumiseoksen aikaiset. Punnitsin kaikki kumit... koska miksei kun oli mahdollista :) :
- Edessa Hans Dampf 27.5" x 2.35 EVO / TLE / Snakeskin / TrailStar (eli se pehmeämpi seos) / 820 g (DHR II 940 g)
- Takana Nobby Nic 27.5" x 2.35 EVO / TLE / Snakeskin / PaceStar (eli se nopeampi ja rulaavampi seos) / 780 g (DHR II 920 g)

Uudet ADDIX kumiseokset vs vanhat seokset:
Speed - PaceStar
SpeedGrip - PaceStar
Soft - TrailStar
Ultra Soft - VertStar

MTBR:n ensi kokemuksia kun vilkaisin, niin siellä oli Schwalben kalvoilla verrattu uusia ja vanhoja seoksia. Itsekin olisin halunnut SpeedGripillä Hansin ja Nickin, mutta Hansia ei 27.5" x 2.35 tällä seoksella löydy. Jos noita kalvoja on yhtään uskominen, niin ainakin (hyvin pikaisen) kokeilemani perusteella tuo TrailStar ei ollut paha ja jos tämä uusi Soft on kokonaisuutena parempi, niin uskaltaisin moisen laittaa tilaukseen.

Alla vielä SpeedGrip vs PaceStar sekä Soft vs TrailStar kalvot. Ripauksella suolaahan nämä valmistajien kalvot pitää toki ottaa.

Schwalbe-Addix-Speed-Grip-Compound.jpg


Schwalbe-Addix-Soft-Compound.jpg
Kiitos tuesta! Maxxisin nakit nousee mukavasti jalkapumpulla parin barin hujakoilla Stansin ZTR Arch Mk3 vanteille ja muutenkin jäykkäperällä tykästyin Ardent Race + Ikon komboon kovalla polulla. Toimii nykyisellä täpärilläkin, mutta kun tulee vähän löysää ja nokka kohti alamäkeä niin eturengas ei vaan pidä. Jyrkissä nousuissa Ikon lyö tyhjää kun kaverin Nobby Niceillä nousee kivasti. Maxxisilta ei taida tuohon rakoon juuri vaihtoehtoja olla vaan joka tuutista työnnetään dhr/dhf komboa... Varmaan lyömätön kombo jossain jenkkilässä/keskieuroopassa kun tullaan enemmän alaspäin kuin ajetaan vaakatasossa.

Sen mitä testasin Nobby Nicejä molemmissa päissä niin menee mukavasti Oulun poluilla. Sitten kun lähdetään vähän reippaampaan alamäkeen kuin alikulkuun niin eteen vois olla tuo Hans Dampf mukavampi.

Taidan laitella gummit tilaukseen... [emoji1305]
 
Saatko mitenkään järkevästi mitattua tuon Hand Dampfin korkeutta, esim vaikka vanteen reunasta nappulan päähän...
Oliskohan tuo 55 - 57 mm. Ei ollut suorakulmaa käsillä, niin koitin pitää kaakelilaattaa ylimmän nappulan päällä ja rullamitalla katsella vanteen yläreunaan :)

Kiitos tuesta! Maxxisin nakit nousee mukavasti jalkapumpulla parin barin hujakoilla Stansin ZTR Arch Mk3 vanteille ja muutenkin jäykkäperällä tykästyin Ardent Race + Ikon komboon kovalla polulla. Toimii nykyisellä täpärilläkin, mutta kun tulee vähän löysää ja nokka kohti alamäkeä niin eturengas ei vaan pidä. Jyrkissä nousuissa Ikon lyö tyhjää kun kaverin Nobby Niceillä nousee kivasti. Maxxisilta ei taida tuohon rakoon juuri vaihtoehtoja olla vaan joka tuutista työnnetään dhr/dhf komboa... Varmaan lyömätön kombo jossain jenkkilässä/keskieuroopassa kun tullaan enemmän alaspäin kuin ajetaan vaakatasossa.

Sen mitä testasin Nobby Nicejä molemmissa päissä niin menee mukavasti Oulun poluilla. Sitten kun lähdetään vähän reippaampaan alamäkeen kuin alikulkuun niin eteen vois olla tuo Hans Dampf mukavampi.

Taidan laitella gummit tilaukseen... [emoji1305]
Kaikki gummit mitä olen käyttänyt (Ardent Race, Ikon ja Minion DHR II), ovat nousseet helposti Topeak Joe Blow Mountain jalkapumpulla. Omassa XC jäykkiksessä kans "tehdas asennetut" Ardent Race + Ikon (29"/2.2"), eikä ole ollut valitamista omissa ajoissa. Firkarsin Rövarbergetiä laskettelin noilla, vaikka varmasti moni muu fillari ja kumit olisi soveltuvampia. Onhan nuo kosteilla juurilla aika hasardit ja tuttua tuo Ikonin suttaaminen kyllä. Omat ajot kyllä suurimmaksi osaksi kuivilla poutasäillä.

Tässä viikon verran kun noita gummeja katsellut, niin huomasin saman. Maxxista ja nimenomaan DHF/DHR tai DHR/DHR komboa tosiaan kehutaan maasta taivaisiin, varsinkin jenkki forumeilla / videoilla. Helppoahan se on noilla rullata, jos hissi tai auto vie ylös ja painovoima tuo alas :) Mutta kyllä ne vehkeet pitää sen käytön ja tarpeen mukaan valita, vaikka onhan tuo tupla DHR II ihan munakkaan näköinen setti :)
 
Millaiset nuo ovat ajaa asfaltilla?
Ei häävit. Maxxisin Ardent Race + Ikon kombo 29"/2.35" kokoisenakin on jo siinä ja tässä, että viitsii rullailla pidempiä pätkiä asfaltilla. Onneksi oma työmatka on ~15km ja pääosin polkuja pitkin niin harvemmin tulee pitkiä matkoja asfaltilla ajettua. 10km olisi jos ajaisi pyörätietä pitkin, mutta eihän sellaista jaksa kuin aniharvoin.
 
Maasturi tuntuu armottoman hitaalta ja kankealta kunnon maantiepyörän jälkeen. Ei maastolenkitkään enää maistu samalla tavalla kuin ennen, maisema ei vaihdu ja olo on kuin kirjaimellisesti mudassa. EMTB paikkaa tuota ongelmaa hiukan kun taas luomuna ei oikein tee mieli madella.

Viikon päästä reilu pitäisi Syötteelle lähteä. Onko kokemuksia? Luomulla vai sähköllä sinne?
 
Maasturi tuntuu armottoman hitaalta ja kankealta kunnon maantiepyörän jälkeen. Ei maastolenkitkään enää maistu samalla tavalla kuin ennen, maisema ei vaihdu ja olo on kuin kirjaimellisesti mudassa. EMTB paikkaa tuota ongelmaa hiukan kun taas luomuna ei oikein tee mieli madella.

Viikon päästä reilu pitäisi Syötteelle lähteä. Onko kokemuksia? Luomulla vai sähköllä sinne?
Kokeile vaihtaa asennoitumista maastolenkkeihin. Ota retkeilyn kannalta ja käänny sellaisille poluille, joilla et ole ennen ajanut. Rohkeasti vaan seuraavasta polunpistosta käännös tuntemattomaan. Välillä joutuu sääskensyötiksi ja välillä löytyy uutta timanttista jälkeä. Lyhyetkin pätkät uutta polkua saattaa piristää kummasti. Nappaa termospullo mukaan. Sitten kun ei tunnu etenevän niin älä hättäile vaan istu mättäälle.

Syötteellä en ole ajanut kuin luomulla ja tuntuu hyvältä. Reittejä on sorastettu paljon, mutta silti löytyy juurakkojumppaakin jos sellaisesta saa kiksejä. Toivottavasti kelit hellii kulkijaa. Viikon päästä, eli 3.8., Syötteellä ajetaan SyöteMTB-tapahtuman merkeissä. Sinnekö olet osallistumassa vai muuten vain ajoa?
 
Maasturi tuntuu armottoman hitaalta ja kankealta kunnon maantiepyörän jälkeen. Ei maastolenkitkään enää maistu samalla tavalla kuin ennen, maisema ei vaihdu ja olo on kuin kirjaimellisesti mudassa. EMTB paikkaa tuota ongelmaa hiukan kun taas luomuna ei oikein tee mieli madella.

Viikon päästä reilu pitäisi Syötteelle lähteä. Onko kokemuksia? Luomulla vai sähköllä sinne?

Tai sitten ajaa sitä maastoa, eikä neulaspolkua.
Jos jotain pururataa tahkoo niin onhan se tylsää.
 
Itselle taas asfaltilla ajelu on juuri sitä tylsintä ajelua. Mitään ajamisen iloa, muutakuin junnata vastatuulessa eteenpäin mahdollisesti henkensä kaupalla lujaa läheltä ohittavien autojen seassa. Maastopyörällä taas meren tai järvienrannalla kauniissa maisemissa ilman, että ihmisiä tai autoja missään haittaamassa ajamista. Erilaisia mieltä virkistäviä teknisiä tai fyysisiä haasteita vähän väliä selvitellen.
 
Viimeksi muokattu:
Lähti kyllä lapasesta taas, kun piti jotain perustäpäriä kattella.
No Itelle ostin Orange Fiven fillaritorilta, ja emäntä kokeili sitä myös, ja innostui. Äsken käytiin hakemassa tän vuoden Stumpjumper naisten malli sit emännälle :D

Nyt alkaa armoton ajokamojen metsästys. Onko mitään edullista nettikauppaa, mistä löytäisi suht edullisia ja hyviä ajovaatteita kummallekin osapuolelle?
 
Suosituksia hyvästä tavaratelineestä ja siihen sijoitettavista laukuista? Vedenkestävä ja sellainen missä uskaltaisi kuljettaa läppäriäkin eikä tarvi pelätä että koko paska tippuu matkalla. Mulla on tommonen White SC Lite FF 19, miesten hybridipyörä - Harmaa - Hybridipyörät | XXL peli pääasiassa työmatka pyöränä ~20km per pv ja reppu ois kiva saada pois selästä... Miettinyt myös että saakohan tuohon korokepaloja tai sitten joku vähän isommalla kulmalla oleva stemmi että saisi ajoasentoa muutaman sentin pystympään, huomaa aina välillä että tulee ajettua "rystysillä" kun kämmenet väsähtää.
 
Millaiset nuo ovat ajaa asfaltilla?
No ei nuo mitkään asfaltti kumit ole, mutta toki rullaavammat kuin DHR II:t. Jos sinulla on paljon asfaltti ajoa, tai mietit, että pitkään työajoon ja sitten vapaalla puskaan, niin ei nuo varmaan sellaiseen sovi. Minulla oli nuo vanhan mallin Hans ja Nic testissä vain 20 km lenkin ja uudet mallit eronnevat noista hieman, joten en voi kovin syvää asiantuntija arviota antaa. Maxxisin Ardent Race + Ikon kombo 29"/2.20" meikeläisellä kuitu XC jäykkiksessä ja rullavat kyllä mielestäni hyvin ja voisin helposti ajaa pidempääkin työmatkaa Canyon Exceedillani. Lisäksi noilla pääsee ihan mukavasti puskaan, vaikkeivat mitkään järeät kumit olekaan.

Maasturi tuntuu armottoman hitaalta ja kankealta kunnon maantiepyörän jälkeen. Ei maastolenkitkään enää maistu samalla tavalla kuin ennen, maisema ei vaihdu ja olo on kuin kirjaimellisesti mudassa.
Itselle taas asfaltilla ajelu on juuri sitä tylsintä ajelua.
En ole maantietä ajanut, mutta perstuntuma fiilis on sama kuin @Terro:lla. Tylsää suoraa asfalttipätkän tykittämistä. Eihän tuossa maastossa nopeus ole lähestkään sama, jos maiseman vaihtumisella sitä tarkoitat. Muuten se maisema vaihtuu kyllä mielestäni paljon enemmän kuin asfalttibaanoilla. Retkeilytaustan vuoksi varmaan tykästyin maastofillarointiinkin. Voi välillä vetää retkimiellä, eikä pelkästään hirveällä sykkeellä. Pitää tehdä sitä mistä tykkää, jos maasto ei maistu, niin miksi mennä väkisin. Ei kai maantiessä mitään vikaa ole, mukavaa menoa varmasti.

Nyt alkaa armoton ajokamojen metsästys. Onko mitään edullista nettikauppaa, mistä löytäisi suht edullisia ja hyviä ajovaatteita kummallekin osapuolelle?
Chainreaction, bike-discount, bike-components.de varmaan jo tiedossa. Tänään tilasin kumit bikester.fi:stä, kun olivat siellä muita edullisemmat. Olen tilannut parit housut ja shortsit Mountain Bikes | Road Bikes | Cycling Clothing | Bicycle Accessories kun olivat aikoinaan edukkaimmat siellä ja hintamätsäsivätkin yhdet shortsit. Tuolla(kin) on nyt salet ja £5 alekoodi newsletteristä sekä 10% pois joistain tuotteista koodilla TOUR10.
 
Yllätyin kanssa Bikesterin edullisista renkaista viime viikolla ja pistin tilaukseen parin Aggressoreita koossa 29 x 2.5. Mulle tuli viime vuonna YT Jeffsy rengastuksena sama DHR II - DHR II kuin Spectraleissa. Työmatkan hiekkatieosuuksilla ne on tosi raskaat verrattuna jäykkäperän Nobby Nic'eihin. Meinasin nyt vaihtaa Aggressorin taakse ja jättää DHR II eteen, ja samanlainen setti jää varalle.

Osia mä olen ostanut pääosin Saksasta ja vähän Briteistä, mutta ajokamat on melkein kaikki Hi5bikesista (TLD) tai Motonetista (Fox, Yoko). Pitkin syksyä saa edullisia poistotuotteita.
 
Olin kanssa ennen maantiefillarin hankkimista vahvasti sitä mieltä että maantiellä ajelu on tylsää, vaarallista ja että maastopyöräily on sitä oikeaa kunnon pyöräilyä.

Syöte Mtb siis edessä viikon päästä.
 
Chainreaction, bike-discount, bike-components.de varmaan jo tiedossa. Tänään tilasin kumit bikester.fi:stä, kun olivat siellä muita edullisemmat. Olen tilannut parit housut ja shortsit Mountain Bikes | Road Bikes | Cycling Clothing | Bicycle Accessories kun olivat aikoinaan edukkaimmat siellä ja hintamätsäsivätkin yhdet shortsit. Tuolla(kin) on nyt salet ja £5 alekoodi newsletteristä sekä 10% pois joistain tuotteista koodilla TOUR10.
Lisätään tähän kattavaan listaan vielä wiggle.co.uk (käytännössä sama pulju kuin CRC, sama varasto mutta hassusti välillä eri hinnat samoilla tuotteilla) ja bike24.com niin alkaa olla aika kattava lista verkkokaupoista mitä itsellä tulee kuukausittain käytettyä.

Wigglestä tilasin tälle kesälle uudet Nukeproofin Outland shortsit ja pitkähihaisen ajopaidan. Mukavat kamppeet ja voi pitää ihan normaalistikin päällä eikä vain pyöräillessä. Mitoitus natsaa samoihin vaatteisiin mitä Suomestakin saa, joten helppo tilata. Shortsit ei hiosta eikä kastuessaan kestä kuin hetken kuivua. Uudet asiakkaat saa 10€ alennusta ekasta tilauksesta.

Bike24:stä tilasin eilen Hans Dampf + Nobby Nic kombon 29x2.35 koossa ja hintaa tuli rahteineen 91 euroa. Muutaman euron halvempi kuin bikesterissa ja molemmat toimittaa kamat Saksasta. Bikesterista on tullut tilattua mm. pyörän runkoja ja muuta sälää paljonkin. Aina on toiminut hyvin ja aspa on mukava. Viallisen rungon rekkuli hoidettiin heidän puolestaan todella mallikkaasti.

Toimitusaika on yleensä viikko näissä kaikissa. Joskus nopeammin, joskus hitaammin. Wigglestä tuli nuo vaatteet kolmessa arkipäivässä. Torstaiaamuna tilaus sisään ja maanantaina tuli paketti kotiovelle.

Sitten vielä jokerina laitetaan Superstarcomponents.com, josta tulee tilattua mm. chainringejä yms. pientä kulutustavaraa. Parit kiekotkin on tullut tilattua ja takuuhommatkin toimi todella mallikkaasti Stansin kehän osalta. Polkimia on tullut tilattua useampi pari tutuille ja ovat tykänneet ja kehuneet. Itselle tulee myös Nanot seuraavaksi kunhan saisi ajamalla nuo Shimanon Saintit ensin rikki. 4 vuotta hakannut kiviin niitä eikä vieläkään hajoamisen merkkejä...
 
Pitäis löytää jostain joku järkevä yksvaihteinen. Saa olla sinkula tai fiksi, ei niin merkitystä. Pituutta yli 190cm ja käytetty kelpaa. Onko kellään vinkkejä mistä etsiä yksivaihde.net/fillaritori.com/tori.fi lisäksi? Sijainti mielellään pääkaupunkiseutu ja mielellään siinä halvimpien saksatuonti uusien tasolla eli jossain 300 euron tienoilla. Saa tarjotakin privana jos jollain on isolle miehelle pyörää.

Ostin sitten jarruttoman ratafixin. Ei oo koskaan ollut yhtä jännää pyörän selässä. Jos tulee ylämäen jälkeen hapokkaille reisille alamäki niin huhhuh. Vielä alla järjetön 48/15 välitys mutta sehän on korjattavissa.
 
Ostin sitten jarruttoman ratafixin. Ei oo koskaan ollut yhtä jännää pyörän selässä. Jos tulee ylämäen jälkeen hapokkaille reisille alamäki niin huhhuh. Vielä alla järjetön 48/15 välitys mutta sehän on korjattavissa.
Suosittelen etujarrua, jos vaan on jarrutuspinta vanteella. Yllättävän usein saa painaa tosissaan pk-seudulla, kun väki ajelee kännissä kuulokkeet korvilla ihan miten sattuu.

Saksan Amazonista saa suht sopuhintaan vapaarattaita(sun race / sturmey archer). Shimanon karvan kalliimpi malli on lähes äänetön rullaillessa joten sen kanssa saa soitella kelloa lähes koko ajan.
 
Suosittelen etujarrua, jos vaan on jarrutuspinta vanteella. Yllättävän usein saa painaa tosissaan pk-seudulla, kun väki ajelee kännissä kuulokkeet korvilla ihan miten sattuu.

Saksan Amazonista saa suht sopuhintaan vapaarattaita(sun race / sturmey archer). Shimanon karvan kalliimpi malli on lähes äänetön rullaillessa joten sen kanssa saa soitella kelloa lähes koko ajan.

Tohon ei itseasiassa saa kiinni jarrua haarukkaan. Ei oo tarkoitus ajella ihmisten tai autojen seassa eli etsitään enemmän sellaisia rauhallisia reittejä. Vapaaratas mulla tohon on.
 
Suosittelen etujarrua, jos vaan on jarrutuspinta vanteella. Yllättävän usein saa painaa tosissaan pk-seudulla, kun väki ajelee kännissä kuulokkeet korvilla ihan miten sattuu.
Eikö tuollainen jarruton fixi ole luuripäitä vaarallisempi itselle ja muille, varsinkin pk-seudun runsaassa trafiikissa? Jos ei ole taitoa tai osaa hallita nopeuttaan, niin pikatilanteissa saattuu aina varmasti jotain. Näin niin kuin mielenkiinnosta, mikä tuon fixin idea on muun liikenteen seassa? Temppu ja kikkailupyöränä ymmärrän, mutta en oikein muuten.
 
Eikö tuollainen jarruton fixi ole luuripäitä vaarallisempi itselle ja muille, varsinkin pk-seudun runsaassa trafiikissa? Jos ei ole taitoa tai osaa hallita nopeuttaan, niin pikatilanteissa saattuu aina varmasti jotain. Näin niin kuin mielenkiinnosta, mikä tuon fixin idea on muun liikenteen seassa? Temppu ja kikkailupyöränä ymmärrän, mutta en oikein muuten.

Jarruttoman fiksin paikka ei ole liikenteessä ensinkään, aivan tolkuttoman vaarallisia vehkeitä. Puhumattakaan siitä, että lain mukaan pyörässä on oltava jarru(t).

17 §
Jarrut
1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

2. Jarrulaitteiden jarrutustehon ja lujuuden tulee täyttää standardin SFS 5200 tai ISO 4210 jarruja koskevat vaatimukset
 
Olin kanssa ennen maantiefillarin hankkimista vahvasti sitä mieltä että maantiellä ajelu on tylsää, vaarallista ja että maastopyöräily on sitä oikeaa kunnon pyöräilyä.

Syöte Mtb siis edessä viikon päästä.
No kai sä nyt luomulla MTB:hen lähdet, jos et erikseen ole sähköpyöräsarjaan ilmottautunut. Sähkäreille taitaa olla lyhyempi reitti tarjolla. On kyllä syvältä perseestä ajaa sähköllä, jos on normisarjaan ilmoittautunut.

Tohon ei itseasiassa saa kiinni jarrua haarukkaan. Ei oo tarkoitus ajella ihmisten tai autojen seassa eli etsitään enemmän sellaisia rauhallisia reittejä. Vapaaratas mulla tohon on.
Siis meinaat sä oikeasti laittaa vapaarattaan pyörään johon ei saa jarruja kiinni?
 
No kai sä nyt luomulla MTB:hen lähdet, jos et erikseen ole sähköpyöräsarjaan ilmottautunut. Sähkäreille taitaa olla lyhyempi reitti tarjolla. On kyllä syvältä perseestä ajaa sähköllä, jos on normisarjaan ilmoittautunut.

Siis meinaat sä oikeasti laittaa vapaarattaan pyörään johon ei saa jarruja kiinni?

En kait mä siihen vapaaratasta laita.

En ota kantaa jarruttomuuden vaarallisuuteen mutta jos katselet Helsingissä lähettejä niin niillä ei aina ole jarruja, jotenkin nekin pärjää.
 
En kait mä siihen vapaaratasta laita.

En ota kantaa jarruttomuuden vaarallisuuteen mutta jos katselet Helsingissä lähettejä niin niillä ei aina ole jarruja, jotenkin nekin pärjää.
Tuskinpa kukaan ammatikseen ajeleva ajaa täysin jarruttomalla pelillä. Muistelisin, että poliisi sakottaa, mikäli menopelissä ei ole minkäänlaisia jarruja. Lain mukaanhan pyörässä on oltava vähintään yksi toimiva jarrulaite.
 
Asian nyt noustua esille, niin itse jokseenkin varovaisena ihmisenä liikenteessä en välttämättä ole aivan ymmärtänyt sitä, että miksi kukaan ylipäätään haluaisi suhailla ihmisten ilmoilla jarruttomalla pyörällä. Onko tälle olemassa ihan joku oikeakin syy, vai onko syy lähinnä siinä, että jossain Youtuben seksivau-tason pyöräilypätkässä on joku coolimpi tyyppi niin tehnyt?
 
Alkuperäinen pointti on ollut varmaankin yksinkertainen, huoltovapaahko ja itse tehty.
Siitähän se tosin on muokkautunut nimenomaan tuohon seksivaucool kategoriaan.
Takuuvarmasti vaihteellista myös hitaampi.
Mut nää nyt on näitä, mitä ei oikein mitenkään järjellä voi perustella.

En minäkään ihmisten sekaan ilman jarruja menisi.
 
Mikä renkula taakse fatbikeen jolla ajellaan pääasiassa poluilla, missä kohtalaisesti kiviä. Nyt 4" jumbo jim ja tainnut ottaa osumaa kylkiin sen verran ettei enää kestä. Nyt on mennyt 3 sisuria ihan perä jälkeen vaikka kovat paineet laittanut. Tilalle uusi jumbo vai onko jotain muuta suositella?
 
Nyt 4" jumbo jim ja tainnut ottaa osumaa kylkiin sen verran ettei enää kestä. Nyt on mennyt 3 sisuria ihan perä jälkeen vaikka kovat paineet laittanut. Tilalle uusi jumbo vai onko jotain muuta suositella?

Kuulostaa oudolta, jos kovillakin paineilla menee sisureita. Onko vannenauha ehjä ja kunnolla paikallaan? Ei ole kokemusta fatista, mutta omasta pyörästä en ole saanut 29x2.4 renkaan sisäkumia puhki kuin ajamalla terävään kallionkulmaan ja siinä meni vannekehäkin mutkalle.
 
Sisurit pois ja litkua tilalle. Ei tosin auta isoihin viiltoihin, mutta paikkaa pienet pistot tehokkaasti. Voi myös käyttää matalampia paineita kuin sisurin kanssa.
 
Pistin maantiekonkeliini kiinankuitutolpan ja kiinankuitusatulan. Vanha oli vain yhden lenkin takapuolen alla, ja yllättävän hyvin silläkin kesti, vasta viimeisellä tunnilla viiden tunnin lenkillä alkoi tekemään pahaa sillä istuminen. Jos uudesta saisi mukavamman pitkillä matkoilla ja samalla säästäisi myös vähän painosta. Lisäksi uudessa keskellä aukko niin pallipaine oletettavasti pienempi.

Yhteensä painoa uudella yhdistelmällä n. 250 g. (125g+125g) ja vanhassa kuitu (200g) +penkkiyhdistelmässä (350g) painoa n. 550g. Erittäin ohuet toppaukset mutta kesti ainakin eilisen 1h 40 min lenkin. Saas nähdä mitä tästä tulee.


No kai sä nyt luomulla MTB:hen lähdet, jos et erikseen ole sähköpyöräsarjaan ilmottautunut. Sähkäreille taitaa olla lyhyempi reitti tarjolla. On kyllä syvältä perseestä ajaa sähköllä, jos on normisarjaan ilmoittautunut.

Siis meinaat sä oikeasti laittaa vapaarattaan pyörään johon ei saa jarruja kiinni?

Tottakai sarja vaihtuu jos pyöräkin. Mutta jos sähköille on vaan lyhempää sarjaa niin kai se on pakko sitten ajaa luomulla.
 
Mikä renkula taakse fatbikeen jolla ajellaan pääasiassa poluilla, missä kohtalaisesti kiviä. Nyt 4" jumbo jim ja tainnut ottaa osumaa kylkiin sen verran ettei enää kestä. Nyt on mennyt 3 sisuria ihan perä jälkeen vaikka kovat paineet laittanut. Tilalle uusi jumbo vai onko jotain muuta suositella?

Siis kaikkiin sisureihin tullut snakebite? Onko ne kyljet ihan kankailla? Nyt vähän tarttis avata.
Jumbo jimit on kyllä edelleen rullaavin läskikumi.
 
Mikä renkula taakse fatbikeen jolla ajellaan pääasiassa poluilla, missä kohtalaisesti kiviä. Nyt 4" jumbo jim ja tainnut ottaa osumaa kylkiin sen verran ettei enää kestä. Nyt on mennyt 3 sisuria ihan perä jälkeen vaikka kovat paineet laittanut. Tilalle uusi jumbo vai onko jotain muuta suositella?

Siellä on varmaan joku piikki yhä jossain piilossa sisällä, ei sen pitäis muuten rikkoa sisureita.

Tubeless asennus DYI pitäisi tuonkin hoitaa.
 
Syöte MTB tapahtumaan rengasehdotuksia otetaan vastaan.

Nykyinen: Rocket Ron 2.25 ja takana Thunder Burt 2.1 on tehty aika kuivalle pitävälle polulle.
 
Rengas käy ehkä jonkun terävän kiven/kallion takia varmaan 2 kerroin kun 2 reikää ollut tuplana vierekkäin eli varmaan puristuu sisuri vannetta vasten tjsp? On nuo 'kudokset' vai mitkä nuo onkaan kyljistä kauttaaltaan näkyvissä, joten aattelin että rakenne muuttunut kuten auton renkaissa ja antaa helpommin periksi? Olen kyllä hukannut johonkin mittarilla varustetun pumpun ja joutunut käsituntumalla paineet laittamaan, että en ihan 100% varma paineista ole, mutta viimeksi niin täyteen laitoin etten saanut sormilla puristettua. Sen verran on aikaisemminkin tullut ajeltua käsipaineilla ja huomattavasti tyhjemmillä renkailla eikä näitä aikaisemmin ole mennyt kuin kerran kun ajoin johonkin piikkilankaan. Nyt tosiaan 2 reissua jäänyt kesken kun sisuri puhki ja taas huomasin pihalta, että takapyörä tyhjä ja sillä oli viimeksi ajettu 10km lauantaina... Viimesin voi olla kyllä taas joku muu kun oli noin hiljalleen vuotanut enkä vielä ottanut auki

Minä noista renkaista mitään tiedä, mutta jos tuo ei haittaa mitään, että kyljistä kudokset näkyvissä niin pakko olla sitten vaan paine ongelma. Pitää laittaa vaan täysin kivikovaksi se rengas. On tuo oma ajoprofiili kanssa muuttunut vuosien mittaan joten varmaan joutuu renkaat kovemmalle ryskytykselle kuin ennen kun sai vetää huomattavan löysillä renkailla eikä mennyt sisureja. Olin vaan aika varma, että tää on joku heikentynyt rakenne juttu...

Saako paineilmakompruraan adapteria millä saisi presta venttiiliin kiinni?

e: Näemmä on ihan motonetissä: MTX Tools renkaantäyttölaite polkupyörälle | Motonet Oy mutta mistä mä tuolla tiedän paineen? Pitää kattoa kompuran mittarista?
 
Rengas käy ehkä jonkun terävän kiven/kallion takia varmaan 2 kerroin kun 2 reikää ollut tuplana vierekkäin eli varmaan puristuu sisuri vannetta vasten tjsp? On nuo 'kudokset' vai mitkä nuo onkaan kyljistä kauttaaltaan näkyvissä, joten aattelin että rakenne muuttunut kuten auton renkaissa ja antaa helpommin periksi? Olen kyllä hukannut johonkin mittarilla varustetun pumpun ja joutunut käsituntumalla paineet laittamaan, että en ihan 100% varma paineista ole, mutta viimeksi niin täyteen laitoin etten saanut sormilla puristettua. Sen verran on aikaisemminkin tullut ajeltua käsipaineilla ja huomattavasti tyhjemmillä renkailla eikä näitä aikaisemmin ole mennyt kuin kerran kun ajoin johonkin piikkilankaan. Nyt tosiaan 2 reissua jäänyt kesken kun sisuri puhki ja taas huomasin pihalta, että takapyörä tyhjä ja sillä oli viimeksi ajettu 10km lauantaina... Viimesin voi olla kyllä taas joku muu kun oli noin hiljalleen vuotanut enkä vielä ottanut auki

Minä noista renkaista mitään tiedä, mutta jos tuo ei haittaa mitään, että kyljistä kudokset näkyvissä niin pakko olla sitten vaan paine ongelma. Pitää laittaa vaan täysin kivikovaksi se rengas. On tuo oma ajoprofiili kanssa muuttunut vuosien mittaan joten varmaan joutuu renkaat kovemmalle ryskytykselle kuin ennen kun sai vetää huomattavan löysillä renkailla eikä mennyt sisureja. Olin vaan aika varma, että tää on joku heikentynyt rakenne juttu...

Saako paineilmakompruraan adapteria millä saisi presta venttiiliin kiinni?

e: Näemmä on ihan motonetissä: MTX Tools renkaantäyttölaite polkupyörälle | Motonet Oy mutta mistä mä tuolla tiedän paineen? Pitää kattoa kompuran mittarista?
Veikkaisin, että kivikova rengas juuri puhkeaa herkemmin kuin oikeilla paineilla täytetty, kun ei se kivikova jousta niiden kivien ja muiden kohdalla samalla tavalla. Ja jos kudokset tosiaan näkyvät kyljistä, niin vaihtoonhan se rengas pitää laittaa muutenkin.
 
Rengas käy ehkä jonkun terävän kiven/kallion takia varmaan 2 kerroin kun 2 reikää ollut tuplana vierekkäin eli varmaan puristuu sisuri vannetta vasten tjsp? On nuo 'kudokset' vai mitkä nuo onkaan kyljistä kauttaaltaan näkyvissä, joten aattelin että rakenne muuttunut kuten auton renkaissa ja antaa helpommin periksi? Olen kyllä hukannut johonkin mittarilla varustetun pumpun ja joutunut käsituntumalla paineet laittamaan, että en ihan 100% varma paineista ole, mutta viimeksi niin täyteen laitoin etten saanut sormilla puristettua. Sen verran on aikaisemminkin tullut ajeltua käsipaineilla ja huomattavasti tyhjemmillä renkailla eikä näitä aikaisemmin ole mennyt kuin kerran kun ajoin johonkin piikkilankaan. Nyt tosiaan 2 reissua jäänyt kesken kun sisuri puhki ja taas huomasin pihalta, että takapyörä tyhjä ja sillä oli viimeksi ajettu 10km lauantaina... Viimesin voi olla kyllä taas joku muu kun oli noin hiljalleen vuotanut enkä vielä ottanut auki

Minä noista renkaista mitään tiedä, mutta jos tuo ei haittaa mitään, että kyljistä kudokset näkyvissä niin pakko olla sitten vaan paine ongelma. Pitää laittaa vaan täysin kivikovaksi se rengas. On tuo oma ajoprofiili kanssa muuttunut vuosien mittaan joten varmaan joutuu renkaat kovemmalle ryskytykselle kuin ennen kun sai vetää huomattavan löysillä renkailla eikä mennyt sisureja. Olin vaan aika varma, että tää on joku heikentynyt rakenne juttu...

Saako paineilmakompruraan adapteria millä saisi presta venttiiliin kiinni?

e: Näemmä on ihan motonetissä: MTX Tools renkaantäyttölaite polkupyörälle | Motonet Oy mutta mistä mä tuolla tiedän paineen? Pitää kattoa kompuran mittarista?

Elikkä tuota vierekkäisiä reikiä siis kutsutaan snakebiteiksi ja todella johtuvat siitä, että lyö vanteelle asti ja vanteen reunat puhkaisee renkaan.
Jos nyt vähän kudosta näkyy niin se ei maailmanloppu ole. Plussakumeilla ajanut tubelessina oikein hyvin vaikka vähän kyljistä kudokset paistaa.
Se ei kyllä käy järkeen, että on niin paljon painetta, ettei pysty sormin painamaan ja silti lyö vanteelle.
Sisurillakin paineet on yleensä 0,5barin luokkaa.
Tutkisin kyllä myös sen piikin varalta tuon sisäpinnan hyvin.
Fatti on melko tarkka paineista, joten suosittelen ihan oman mittarin hommaamista. Schwalben pientä digitaalista saa ihan edukkaasti.
 
Aika äkkiä nuo kyljet noissa tulee näkyviin kun tuota kiveä riittää. Vaikka yrittäisi väistää niin usein se taka kumi silti niitä viistää. Sama homma kahdessa muussa fatissä missä Kenda Juggernautit.

En ole koskaan litkutellut renkaita, jotta epäilen ettei onnistu. Ymmärtänyt ettei siinä juuri muuta hyötyä ole kuin, että painaa vähemmän? Ja tässä tapauksessa ei ole väliä kun sähköläski.

Tuota en ihan hiffaa miksi löysempi kumi olisi parempi kuin tiukempi jos nyt puhutaan juuri tästä että lyö vanteelle? Sen kyllä olen huomannut, että muuten läskillä on hurja ero maastossa liikkumiseen ja varsinkin pitoon, että on sopiva paine kun mankeloisin noilla luomuilla. Sähkö tosiaan kompensoi sitäkin tässä tapauksessa eikä sillä niin väliä ole kunhan pysyisi vaan kumit ehjänä.

Taidan vaihtaa nyt ensi hätään etukumin taakse kun on paremmassa kunnossa ja pistää sen jälkeen uudet jimit tilaukseen. e: Noitakin on montaa eri sorttia, jotta mikä mahtaisi olla kestävin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom