Pyöräily

Onko raatikaisilla suositella sähköfatbikea? Mikä olisi paras hintalaatusuhteeltaan? Kipuraja on 3000euroa. Metsässä ja pelloilla olisi tarkoitus päästä kevyesti, sekä huonoilla metsäteillä.
 
Onko raatikaisilla suositella sähköfatbikea? Mikä olisi paras hintalaatusuhteeltaan? Kipuraja on 3000euroa. Metsässä ja pelloilla olisi tarkoitus päästä kevyesti, sekä huonoilla metsäteillä.

Tunturilla tuollaneinen eMAX -SÄHKÖFATBIKE - Tunturi
Ja verkkiksessä tuollanen: GZR Advantag-e 26" -sähköfatbike 19" 2 890,00

Verikokeen pyörässä vähän paremmat osat, mutta merkki vähän tuntemattomampi. Sähköisiin osiin en osaa kantaa ottaa, kun en Sähköpyörä omista.
 
Tänään tuli veivattua reilu sata kilsaa Tommosella tunturilla ja semmosen tuhat kilsaa ajana edeltävänä kuukautena, mut en oo vieläkään keksinä tosta mitään huonoa. En usko et toi gzr eroaa tosta juuri mitenkään.
Mulla on tosin joustokeulalla toi, mikä on mun mielestä aika jees.
 
Tänään tuli veivattua reilu sata kilsaa Tommosella tunturilla ja semmosen tuhat kilsaa ajana edeltävänä kuukautena, mut en oo vieläkään keksinä tosta mitään huonoa. En usko et toi gzr eroaa tosta juuri mitenkään.
Mulla on tosin joustokeulalla toi, mikä on mun mielestä aika jees.

Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä..

Onko tuo sähkömoottori niin, että sillä pystyy vaan avittamaan polkemista, vai pystyykö ajamaan esim pelkällä sähköllä? Kun kattonu et joissain ihan kahvakaasu :confused: jos pystyy pelkällä sähköllä ajamaan ilman ensimmäistäkään polkaisua, niin mimmosen matkan pystyy niin ajamaan akulla?
 
Eli näillä kaupasta ostetuilla laillisilla vehkeillä moottori auttaa siihen 25 km/h. Tässä shimanossa on apuja eco,trail ja boost

eco=ihan niinku ois jerkkua reisissä
trail=noniin nyt mennään mistä vaan
boost=olevinaan poljen ja tää kiipeää puuhun

Siis näähän ei saa mennä pelkällä sähköllä mutta käytännössä toi boost on pelkällä sähköllä ajelua.
Tänään ajoin tolla eco modella noin 80 kilsaa maantietä niin olikohan akkua jäljellä about 30%
sitten veivasin lopun akusta joku 20 km vaihtelevasti harjuilla suolla soratiella umpipöpelikössä

Veikkaan toi boost päällä tasaista asfalttia pitkin jotain 40 km matkaa. ihan puhas arvaus mut voishan totaki joskus kokeilla.
 
Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä..

Onko tuo sähkömoottori niin, että sillä pystyy vaan avittamaan polkemista, vai pystyykö ajamaan esim pelkällä sähköllä? Kun kattonu et joissain ihan kahvakaasu :confused: jos pystyy pelkällä sähköllä ajamaan ilman ensimmäistäkään polkaisua, niin mimmosen matkan pystyy niin ajamaan akulla?
Eli moottori avustaa polkemisessa, kaasukahvoja näissä sähköavusteisissa ei ole. Mutta kannattaa jatkaa näistä sähköpyöristä höpöttämistä tuolla ketjussa: Sähköpolkupyörät
 
Pitäis löytää jostain joku järkevä yksvaihteinen. Saa olla sinkula tai fiksi, ei niin merkitystä. Pituutta yli 190cm ja käytetty kelpaa. Onko kellään vinkkejä mistä etsiä yksivaihde.net/fillaritori.com/tori.fi lisäksi? Sijainti mielellään pääkaupunkiseutu ja mielellään siinä halvimpien saksatuonti uusien tasolla eli jossain 300 euron tienoilla. Saa tarjotakin privana jos jollain on isolle miehelle pyörää.
 
Huomautus - asian voinee esittää asiallisemmin, tai sitten ei kannata kirjoittaa mitään
Sähkömopoilun tosiaan voitte viedä helvettiin täältä.

Onkos kellään kokemusta ultegra vs dura-ace osasarjoista? Saako muuta vastinetta kun grammoja pois osista?
 
Onkos täällä porukalla kokemuksia noista muksun kyytimiseen soveltuvista perävaunuista?
Meidän likka alkaa lähestymään pariakymmentä kiloa ja pituutta on yli metri, niin huojuvaa massaa alkaa tarakan päällä olemaan epämukavan paljon. Tämän takia kyytimisvälineen vaihtaminen istuimesta vaunuun on käynyt mielessä, mutta ei noista vehkeistä juurikaan kokemuksia tai tietoa itsellä ole.

Onkohan noista edullisemmista vaunuista oikein mihinkään, ainakin preecolla näyttää olevan myynnissä edullisempia vehkeitäkin, ja nämä vähän kiinnostelee kun ei kilometrejä muksun kanssa nyt kuitenkaan ihan hirveän paljoa tule. Useamman satasen laitokset on aikalailla hankintalistalta ulkona, koska niissä ei tarve ja budjetti kohtaa riittävästi.

Suht pienikin kärry riittäisi, koska lapsia tarvitsee mahtua vain yksi kyytiin. Olisko kenelläkään jakaa kokemuksia tai vinkkejä näihin liittyen?
 
Hoi, olisi tarkoitus Gravel/Cyclocrossi hommailla pikkuhiljaa työmatka/lenkkifillariksi, budjettia tuhannen euron verran. Mitähän porukka suosittelisi?
 
Onkos täällä porukalla kokemuksia noista muksun kyytimiseen soveltuvista perävaunuista?
Meidän likka alkaa lähestymään pariakymmentä kiloa ja pituutta on yli metri, niin huojuvaa massaa alkaa tarakan päällä olemaan epämukavan paljon. Tämän takia kyytimisvälineen vaihtaminen istuimesta vaunuun on käynyt mielessä, mutta ei noista vehkeistä juurikaan kokemuksia tai tietoa itsellä ole.

Onkohan noista edullisemmista vaunuista oikein mihinkään, ainakin preecolla näyttää olevan myynnissä edullisempia vehkeitäkin, ja nämä vähän kiinnostelee kun ei kilometrejä muksun kanssa nyt kuitenkaan ihan hirveän paljoa tule. Useamman satasen laitokset on aikalailla hankintalistalta ulkona, koska niissä ei tarve ja budjetti kohtaa riittävästi.

Suht pienikin kärry riittäisi, koska lapsia tarvitsee mahtua vain yksi kyytiin. Olisko kenelläkään jakaa kokemuksia tai vinkkejä näihin liittyen?

Meillä tällainen samankokoisella lapsella. Käyttö satunnaista.
Lastenkuljetuskärry 1

Suurin ongelma näissä halvoissa ainakin on, että päälle + kypärälle ei ole tilaa. Istuimen takaosa painaa kypärää ja päätä eteenpäin ja lapsi joutuu istumaan kumarassa epämukavasti. On kokeiltu erilaisia kypäriä, mutta hyvää ei ole löytynyt tähän käyttöön. Tähän kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa. Muutoin tuo kärry ollut ok satunnaiseen käyttöön.
 
Suht pienikin kärry riittäisi, koska lapsia tarvitsee mahtua vain yksi kyytiin. Olisko kenelläkään jakaa kokemuksia tai vinkkejä näihin liittyen?
Thulen Chariot Lite 1 tuntuu oikein mainiolta kärryltä tämän alkukesän satunaisen käytön perusteella.
Laadukas rakenne ja perässä oikein ilo vetää. Mukava kun voi pyörällä runtata menemään mäkeen huoletta pystyssä, eikä kärry mitenkään hankaloita pyörän liikettä yms.
XXLn -20% päivillä oli alle 400€, mitä pidän hyvin edullisena. Käytetyistäkin tuntuvat monet pitävän kovempia hintoja...o_O
 
Tuli laitettua kesällä neljän vuoden tauon jälkeen napavaihteinen vanha tunturi ajokuntoon ja sillä on tullut heitettyä nyt lenkkiä sen mitä uskaltaa, lähinnä jotain ympyränmuotoista n. 30km lenkkiä kotoa, jotta vian sattuessa ei olisi järjetön matka kotiin. Pyörässä vähän joka paikka nitisee ja natisee vanteissa on pientä heittoa ja muutenkaan se ei ole kovin moderni.

Asiaa hetken murehtineena piipahdin Velo&Oxygenissä tutkimassa millaisia modernit pyörät ovat. Olin pohtinut alustavasti, että n. tonnin voisin sijoittaa uuteen pyörään. Koeajoin ensin Bianchi C-Sport3 hybridin ja se tuntui ihan hyvältä. Ajoasento ja tuntuma oli aika identtinen vanhan Tunturin kanssa, mutta kaikki vaihteet loksahtelivat paikalleen nätisti, niitä oli riittävästi ja levyjarrut olivat hyvät verrattuna vanhanaikaiseen vannejarruun edessä ja takana jalkajarruun. Hinta taisi olla 900e paikkeilla lukon ja lokareiden kanssa.

Uskaltauduin myös kokeilemaan myyjän suosituksesta cyclocross pyörää, vaikka 90-luvulta oli lähinnä pahoja muistoja käyräsarvisesta. Tuli testattua Cube Cross Race Pro 1449 € nestejarruilla ja Cube Nuroad Pro 1199 € mekaanisilla levyjarruilla. Pakko sanoa, että nämä molemmat pyörät mullistivat aikalailla käsitykseni pyöräilystä ja siitä kuinka kivalta se voi tuntua. Molemmat näistä tosin menee kyllä budjetin yli ja levyjarruja testanneena nesteversiona, ei mekaanisetkaan oikein innostaisi.

Olisiko siis vinkkiä vielä mitä merkkiä/mallia voisi käydä testaamassa? Lähdetään liikkelle siitä, että runkona olisi cyclocross ja vaatimuksena olisi nestejarrut. Ajoasento ehkä mieluummin perinteisempään pyörään, kun maantiepyörän makaavaan kallistuva. Vaihtajia en oikein osannut arvoida näiden pyörien välillä joita testasin, sillä kaikki toimivat kuin unelma siihen nähden mitä itsellä on vaihdepyöristä kokemusta.

Vinkkejä siis kaivataan mitä koittaa ja missä pääsee testaamaan pk-seudulla. Budjetti oli alustavasti tonni, mutta se ei tuollaiseen taida piisata, joten pitänee katsoa sen mukaan mitä löytyy ja mihin sitä raaskii venyttää. Toinen asia mitä pyörittelen toki päässä on myös se, että onko järjeä ostaa pyörää, joka alkaa oleen sen verran kallis, että uskaltaako sen jättää kaupan eteen telineeseen lukittuna, jos pyörälenkillä käy hakeen vesipullon?
 
Tässä kun ajelee vuorotelleen Exceedillä (Ardent Race + Ikon) ja Spectralilla (2 * DHR II), niin alkaa kyllä huomata, että nuo Spectralin DHR II kumit on liian järeät omaan makuun. Välillä tuntuu kuin tervassa ajaisi ja varsinkin ylämäissä jää ihan telineisiin. Jos ajaisi pelkää alamäkeä ja mutaa, niin DHR II varmasti paikallaan, mutta omat ajelut aika pitkälti poutasäitä ja suomalaisia vaihtelevia metsäpolkuja satunnaisine kivikoineen ja jurakoineen. Exceedillä noilla renkailla on mennyt kivikot, juurakot sekä suot ja mietin josko Spectraliinkin laittaisi jotain kevyempää ja rullaavampaa alle. Ei Exceedissä olevaa komboa, mutta jotain mikä ei niin pahasti vastustelisi.

Tokihan tuo Spectral on järeämpi ja eri tyypin fillari kuin XC Exceed, mutta olisiko vaikka Vittorian Mezcal liian heppoinen valinta? Tai vaikkapa Schwalben Nobby Nic? Kuvien perusteella XC-Trail Mezcal on Exceedin renkaita järeämpi ja Nobby Nic sitten vielä hiukka jämympi.
 
Tuli laitettua kesällä neljän vuoden tauon jälkeen napavaihteinen vanha tunturi ajokuntoon ja sillä on tullut heitettyä nyt lenkkiä sen mitä uskaltaa, lähinnä jotain ympyränmuotoista n. 30km lenkkiä kotoa, jotta vian sattuessa ei olisi järjetön matka kotiin. Pyörässä vähän joka paikka nitisee ja natisee vanteissa on pientä heittoa ja muutenkaan se ei ole kovin moderni.

Asiaa hetken murehtineena piipahdin Velo&Oxygenissä tutkimassa millaisia modernit pyörät ovat. Olin pohtinut alustavasti, että n. tonnin voisin sijoittaa uuteen pyörään. Koeajoin ensin Bianchi C-Sport3 hybridin ja se tuntui ihan hyvältä. Ajoasento ja tuntuma oli aika identtinen vanhan Tunturin kanssa, mutta kaikki vaihteet loksahtelivat paikalleen nätisti, niitä oli riittävästi ja levyjarrut olivat hyvät verrattuna vanhanaikaiseen vannejarruun edessä ja takana jalkajarruun. Hinta taisi olla 900e paikkeilla lukon ja lokareiden kanssa.

Uskaltauduin myös kokeilemaan myyjän suosituksesta cyclocross pyörää, vaikka 90-luvulta oli lähinnä pahoja muistoja käyräsarvisesta. Tuli testattua Cube Cross Race Pro 1449 € nestejarruilla ja Cube Nuroad Pro 1199 € mekaanisilla levyjarruilla. Pakko sanoa, että nämä molemmat pyörät mullistivat aikalailla käsitykseni pyöräilystä ja siitä kuinka kivalta se voi tuntua. Molemmat näistä tosin menee kyllä budjetin yli ja levyjarruja testanneena nesteversiona, ei mekaanisetkaan oikein innostaisi.

Olisiko siis vinkkiä vielä mitä merkkiä/mallia voisi käydä testaamassa? Lähdetään liikkelle siitä, että runkona olisi cyclocross ja vaatimuksena olisi nestejarrut. Ajoasento ehkä mieluummin perinteisempään pyörään, kun maantiepyörän makaavaan kallistuva. Vaihtajia en oikein osannut arvoida näiden pyörien välillä joita testasin, sillä kaikki toimivat kuin unelma siihen nähden mitä itsellä on vaihdepyöristä kokemusta.

Vinkkejä siis kaivataan mitä koittaa ja missä pääsee testaamaan pk-seudulla. Budjetti oli alustavasti tonni, mutta se ei tuollaiseen taida piisata, joten pitänee katsoa sen mukaan mitä löytyy ja mihin sitä raaskii venyttää. Toinen asia mitä pyörittelen toki päässä on myös se, että onko järjeä ostaa pyörää, joka alkaa oleen sen verran kallis, että uskaltaako sen jättää kaupan eteen telineeseen lukittuna, jos pyörälenkillä käy hakeen vesipullon?
XXL:n Whitet ainakin hintaisiksiin käypiä pelejä varsinkin, jos malttaa odotella niitä - 25% aleja. Noissa ei hirveästi tarvitse maksaa turhaa brändilisää. Varkaille toki kelpaa siinä missä muutkin.
 
Tässä kun ajelee vuorotelleen Exceedillä (Ardent Race + Ikon) ja Spectralilla (2 * DHR II), niin alkaa kyllä huomata, että nuo Spectralin DHR II kumit on liian järeät omaan makuun. Välillä tuntuu kuin tervassa ajaisi ja varsinkin ylämäissä jää ihan telineisiin. Jos ajaisi pelkää alamäkeä ja mutaa, niin DHR II varmasti paikallaan, mutta omat ajelut aika pitkälti poutasäitä ja suomalaisia vaihtelevia metsäpolkuja satunnaisine kivikoineen ja jurakoineen. Exceedillä noilla renkailla on mennyt kivikot, juurakot sekä suot ja mietin josko Spectraliinkin laittaisi jotain kevyempää ja rullaavampaa alle. Ei Exceedissä olevaa komboa, mutta jotain mikä ei niin pahasti vastustelisi.

Tokihan tuo Spectral on järeämpi ja eri tyypin fillari kuin XC Exceed, mutta olisiko vaikka Vittorian Mezcal liian heppoinen valinta? Tai vaikkapa Schwalben Nobby Nic? Kuvien perusteella XC-Trail Mezcal on Exceedin renkaita järeämpi ja Nobby Nic sitten vielä hiukka jämympi.

Meidän rouvan Spectraliin laitettii melkein heti uuten eteen juurikin tuo Nobby Nic ja taakse muistaaksen Rocket Ron. Molemmat 2,4" leveinä. Ei ole valitusta kuulunut.

Edit: Eikun taakse laitettiinkiin Rock Razor.
 
Vinkkejä siis kaivataan mitä koittaa ja missä pääsee testaamaan pk-seudulla. Budjetti oli alustavasti tonni, mutta se ei tuollaiseen taida piisata, joten pitänee katsoa sen mukaan mitä löytyy ja mihin sitä raaskii venyttää. Toinen asia mitä pyörittelen toki päässä on myös se, että onko järjeä ostaa pyörää, joka alkaa oleen sen verran kallis, että uskaltaako sen jättää kaupan eteen telineeseen lukittuna, jos pyörälenkillä käy hakeen vesipullon?

Tuostahan se rahanmeno vasta alkaa. Pitää laittaa lukkopolkimia, lukkokenkiä, ajovaatteita, kunnollinen kypärä jne. Rahaa palaa karkeasti tonni ellei nyt mitään Juha Mieto -varusteita laita (varmaan nahkaremmi hiihtomonojen päälle). Pelkästään kypärä maksaa 150 euroa vähintään. Voithan tietty laittaa 80-luvun kylmälaukkustyroksista prässätyn kypärän jne.

Itse menin aikoinaan sniiduilemaan ekan pyörän kanssa (aikuisikäisenä) ja se muutaman extrasatkun satsaus olisi pitänyt tehdä heti. Jarruja yms. voi päivitellä jälkikäteen mutta paskaa runkoa ja muita kalliimpia osia tuskin tulee päivitettyä ellei harrastus karkaa ihan käsistä.
 
Tuli laitettua kesällä neljän vuoden tauon jälkeen napavaihteinen vanha tunturi ajokuntoon ja sillä on tullut heitettyä nyt lenkkiä sen mitä uskaltaa, lähinnä jotain ympyränmuotoista n. 30km lenkkiä kotoa, jotta vian sattuessa ei olisi järjetön matka kotiin. Pyörässä vähän joka paikka nitisee ja natisee vanteissa on pientä heittoa ja muutenkaan se ei ole kovin moderni.

Asiaa hetken murehtineena piipahdin Velo&Oxygenissä tutkimassa millaisia modernit pyörät ovat. Olin pohtinut alustavasti, että n. tonnin voisin sijoittaa uuteen pyörään. Koeajoin ensin Bianchi C-Sport3 hybridin ja se tuntui ihan hyvältä. Ajoasento ja tuntuma oli aika identtinen vanhan Tunturin kanssa, mutta kaikki vaihteet loksahtelivat paikalleen nätisti, niitä oli riittävästi ja levyjarrut olivat hyvät verrattuna vanhanaikaiseen vannejarruun edessä ja takana jalkajarruun. Hinta taisi olla 900e paikkeilla lukon ja lokareiden kanssa.

Uskaltauduin myös kokeilemaan myyjän suosituksesta cyclocross pyörää, vaikka 90-luvulta oli lähinnä pahoja muistoja käyräsarvisesta. Tuli testattua Cube Cross Race Pro 1449 € nestejarruilla ja Cube Nuroad Pro 1199 € mekaanisilla levyjarruilla. Pakko sanoa, että nämä molemmat pyörät mullistivat aikalailla käsitykseni pyöräilystä ja siitä kuinka kivalta se voi tuntua. Molemmat näistä tosin menee kyllä budjetin yli ja levyjarruja testanneena nesteversiona, ei mekaanisetkaan oikein innostaisi.
Focus Mares 6.8 on kyllä kelpo peli ja Ridleyn X-Trailikin..Noita ainakin pääsee helposti koeajamaan pk seudulla
 
XXL:n Whitet ainakin hintaisiksiin käypiä pelejä varsinkin, jos malttaa odotella niitä - 25% aleja. Noissa ei hirveästi tarvitse maksaa turhaa brändilisää. Varkaille toki kelpaa siinä missä muutkin.
Viime lokakuussa ostin -25% alesta White GX Pro cyclocrossin ja kohta takana 2000km (ajelen ympäri vuoden) ja en kyllä muista, että olisin hetkeen käyttänyt tonnia yhtä hyödyllisesti :) kombi-polkimet tuli heti ostettua ja lukkokengät vähän myöhemmin. Nyt lomalla pyöräillyt n. 400km/3vk
 
XXL:n Whitet ainakin hintaisiksiin käypiä pelejä varsinkin, jos malttaa odotella niitä - 25% aleja. Noissa ei hirveästi tarvitse maksaa turhaa brändilisää. Varkaille toki kelpaa siinä missä muutkin.

Nythän tuo Whiten Graveli on paraikaa alennuksessa: White GX Pro 19, miesten gravel-pyörä - Harmaa - Cyclocross- ja Gravel-pyörät | XXL

Graveli hyvin lähellä cyclocrossia, joten uskoisin, että tämä ajaisi hyvin asiansa cyclocrossin sijaan. Nestelevareitahan tuossa ei ole, mutta muutoin tuo olisi erinomainen hankinta tuohon hintaan.
 
Nythän tuo Whiten Graveli on paraikaa alennuksessa: White GX Pro 19, miesten gravel-pyörä - Harmaa - Cyclocross- ja Gravel-pyörät | XXL

Graveli hyvin lähellä cyclocrossia, joten uskoisin, että tämä ajaisi hyvin asiansa cyclocrossin sijaan. Nestelevareitahan tuossa ei ole, mutta muutoin tuo olisi erinomainen hankinta tuohon hintaan.
Aika jyrkkä keulakulma graveliksi,jostain taisin lukea että on vielä aika ahdas rengastila tuossa,täytyy mennä katsomaan kun gravelia itsekin ostamassa.
Välillä näkee että selkeitä cycloja myydään graveleina kun tuntuvat olevan muodissa nyt.
 
Aika jyrkkä keulakulma graveliksi,jostain taisin lukea että on vielä aika ahdas rengastila tuossa,täytyy mennä katsomaan kun gravelia itsekin ostamassa.
Välillä näkee että selkeitä cycloja myydään graveleina kun tuntuvat olevan muodissa nyt.

Miten määrittelet cyclocrossarin ja "gravel biken" eron?

Edellisessä cyclocrossarissani poljinkeskiö oli yhtä alhaalla kuin maantie- ja gravel-pyörissäkin.

Toisaaalta joissain cyclocrossareissa on myös yhtä rento ajoasento kuin "gravel bike"issäin.

Minulle koko gravel bike tuntuu lähinnä siltä, että kun cyclocrossarille keksittiin uusi nimi, voidaan myydä enemmän uusia pyöriä ;)
 
Miten määrittelet cyclocrossarin ja "gravel biken" eron?

Edellisessä cyclocrossarissani poljinkeskiö oli yhtä alhaalla kuin maantie- ja gravel-pyörissäkin.

Toisaaalta joissain cyclocrossareissa on myös yhtä rento ajoasento kuin "gravel bike"issäin.

Minulle koko gravel bike tuntuu lähinnä siltä, että kun cyclocrossarille keksittiin uusi nimi, voidaan myydä enemmän uusia pyöriä ;)
Loivempi keulakulma,keskiö alempana,pitempi takahasrukka ja menee leveämmät renkaat,myös ajoasento kuulemma pystympi.
Tämmöiset määritelmät luin jostain .
 
Taisi olla jo cyclocrosseissa isoja eroja ja joku keksi ensimmäisenä myydä niitä uudella nimellä saadakseen hajueroa kilpailijoihin, mutta joka tapauksessa UCI teki säännöt cyclocross-kisoihin liittyen pyörien spekseihin niin se varmaan yksi vaikuttava tekijä.

Mutta kyllähän noissa graveleissa on isoja eroja kun cyclocrosseissa yleensä mahtuu maksimissaan 35mm tai 40mm rengas, niin graveleissa puhutaan jo 50mm renkaista.
 
Loivempi keulakulma,keskiö alempana,pitempi takahasrukka ja menee leveämmät renkaat,myös ajoasento kuulemma pystympi.
Tämmöiset määritelmät luin jostain .

Juu, näinhän yleensä sanotaan, mutta kun nämä ei ole mitenkään kiveen hakattuja. On cyclocrossareina myytyjä pyöriä matalalla keskiöllä ja rennolla geometrialla, ja leveillä haarukoilla. Keulan kulmaan en ota kantaa.

Edellisessä cyclocrossarissani käytin talvella 42mm renkaita. Ilman lokareita olisi mahtunut vielä leveämmätkin.
 
Juu, näinhän yleensä sanotaan, mutta kun nämä ei ole mitenkään kiveen hakattuja. On cyclocrossareina myytyjä pyöriä matalalla keskiöllä ja rennolla geometrialla, ja leveillä haarukoilla. Keulan kulmaan en ota kantaa.

Edellisessä cyclocrossarissani käytin talvella 42mm renkaita. Ilman lokareita olisi mahtunut vielä leveämmätkin.
Mikä cyclo sinulla oli?
Mulle ei ole väliä kutsutaanko tulevaa pyörääni graveliksi vai cycloksi.Vähintään 40mm renkaat pitää mennä ja mieluiten vielä leveämmätkin,ajoaento sais olla suht rento ja loivasta keulakulmasta plussaa.
 
Taidan mennä testaamaan millainen xxl:n ale gravel on ajaa:
White GX Pro 19, miesten gravel-pyörä - Harmaa - Cyclocross- ja Gravel-pyörät | XXL

Hintaahan tuossa on puolet vähempi, mitä koeajamassani cubessa, joskin tiagrat vaihteistona 105:sen sijaan. Nestejarrut löytyisi kuitenkin.

Onko jokin muu erityisen hyvä/painava syy maksaa puolet lisää, että saisi tämän:
CUBE Cube Cross Race Pro, 105 2x11-v -cyclocross (2018) | velo-oxygen.fi
Eikö tuo Tiagra ole nostanut tasoaan ja nykyisin vastaa jo muutaman vuoden takaista 105 ainakin vaihteiston osalta?
 
Pehmeää ja mukavaa MTB satulaa laadukkaaseen pyörään? Eri hintaluokista ottaisin suosituksia.
 
Taidan mennä testaamaan millainen xxl:n ale gravel on ajaa:
White GX Pro 19, miesten gravel-pyörä - Harmaa - Cyclocross- ja Gravel-pyörät | XXL

Hintaahan tuossa on puolet vähempi, mitä koeajamassani cubessa, joskin tiagrat vaihteistona 105:sen sijaan. Nestejarrut löytyisi kuitenkin.

Ite päästellyt nyt tiagran voimansiirrolla about 6000-7000 km ja mielestäni tuo on toiminut ihan moitteitta valtaosan ajasta. Silloin tällöin täytyy uusia rattaita ja ketjuja sekä säätää vaijerin kireyttä, mutta nämä eivät liity suoranaisesti juuri kyseiseen osasarjaan. Vai onko osien kestävyydessä suuria eroja eri hintaisen osasarjojen välillä?
 
Pehmeää ja mukavaa MTB satulaa laadukkaaseen pyörään? Eri hintaluokista ottaisin suosituksia.
Specialized Henge tai Phenom? Molemmat suositushinnaltaan lähtien 100 eurosta (Saksasta tai alennusmyynneistä toki halvemmallakin) ja sitten siitä ylöspäin aina 300 euron hujakoille S-Works mallistossa.

Kannattaa käydä paikallisessa pyöräliikkeessä mittauttamassa takapuoli ja ottaa satuloita testiin. Hakuammuntaahan tämä on ja kaikki suosittelee sitä omaansa, joka on omalle perseelle hyvä.
 
Miten määrittelet cyclocrossarin ja "gravel biken" eron?

Edellisessä cyclocrossarissani poljinkeskiö oli yhtä alhaalla kuin maantie- ja gravel-pyörissäkin.

Toisaaalta joissain cyclocrossareissa on myös yhtä rento ajoasento kuin "gravel bike"issäin.

Minulle koko gravel bike tuntuu lähinnä siltä, että kun cyclocrossarille keksittiin uusi nimi, voidaan myydä enemmän uusia pyöriä ;)
Niin tai sitten sinulle on myyty cyclocrossarina pyörä, joka on oikeasti ollut jotain ihan muuta :rolleyes:
 
Olisiko missää hyvää tarjousta, kun pitäs paremmalle puoliskolle hommata täpäri. 1500e ois budjetti, ja koko luultavasti S, kun pituutta 160cm. Fillaritoriltakaan ei oikein löytynyt.
 
Taidan mennä testaamaan millainen xxl:n ale gravel on ajaa:
White GX Pro 19, miesten gravel-pyörä - Harmaa - Cyclocross- ja Gravel-pyörät | XXL

Hintaahan tuossa on puolet vähempi, mitä koeajamassani cubessa, joskin tiagrat vaihteistona 105:sen sijaan. Nestejarrut löytyisi kuitenkin.

Onko jokin muu erityisen hyvä/painava syy maksaa puolet lisää, että saisi tämän:
CUBE Cube Cross Race Pro, 105 2x11-v -cyclocross (2018) | velo-oxygen.fi

Itselläni crossarissa Shimanon 105 5800 ja maantiepyörässä 105 7000.
Tuossa 7000:ssa on kyllä sen verran parempi tuntuma, että sijoittaisin kyllä rahani mieluummin tähän. CUBE Cross Race Pro cyclocross-pyörä (105 2x11-v, grey/flashyellow) | velo-oxygen.fi

Tosin alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata, kun ei ole kokemusta Tiagrasta. Mutta onhan noi (molemmat) Cubet ainakin selvästi paremman näköisiä kun tuo White :p
 
Jotain muuta kuten mitä?

Mitään "gravel bikeä" ei ollut keksittykään, kun sen vuonna 2011 ostin.
Niin no cyclocrossareina on myyty kaikenmaailman fillaria vuosikausia silloin kun crossarit oli muotia ja hoksattiin, että tuollainen kippurasarvinen vähän leveämmällä rengastilalla oleva pyörä on ihan jees yleiskäyttöön. Cyclocrossareita ne ei enää sanan varsinaisessa merkityksessä olleet, vaikka sellaisina niitä paljon myytiin perinteisten cyclocrossarien rinnalla. Silloin piti olla tarkkana geometrioiden suhteen, että sopiiko yleiskäyttöön. Nyt kun on tullut tuo gravel- tai allroad-käsite niin on vähän helpompaa.
 
Niin no cyclocrossareina on myyty kaikenmaailman fillaria vuosikausia silloin kun crossarit oli muotia ja hoksattiin, että tuollainen kippurasarvinen vähän leveämmällä rengastilalla oleva pyörä on ihan jees yleiskäyttöön. Cyclocrossareita ne ei enää sanan varsinaisessa merkityksessä olleet, vaikka sellaisina niitä paljon myytiin perinteisten cyclocrossarien rinnalla. Silloin piti olla tarkkana geometrioiden suhteen, että sopiiko yleiskäyttöön. Nyt kun on tullut tuo gravel- tai allroad-käsite niin on vähän helpompaa.

Ei, vaan tuo edellinen pyöräni (2011-vuosimallin focus mares cx 3) oli nimenomaan cyclocross-kisoja silmälläpitäen tehty pyörä, ei "yleiskäyttöpyörä", vaikka "yleiskäytöpyöränä" sitä lähinnä käytin. (minun käyttööni olisi silloi ollut järkevämpää ostaa joku enemän yleiskäyttöpyöräksi tehty alumiininen eikä tuo kisakäyttöön tehty hiilarinen, mutta halusin pitää auki option käyttää sitä myös "maantiepyöränä" kisoissa vaihtamalla vaan slickisit alle, lopulta tämä jäi kahteen kertaan)

Focuksen insinöörit vaan olivat eri mieltä monien muiden pyöräfirmojen kanssa siitä, mikä on cyclocross-käyttöön järkevä keskiön korkeus, ja tajusivat myös, että tekemällä haarukoista vähän leveämmät ei häviä yhtään mitään.
 
Pelkästään kypärä maksaa 150 euroa vähintään.

Giro Syntax Mips ostopaikasta riippuen 90-130€. Maantiepyörämäinen kypärä. Hyvä ilmankierto yms. ominaisuudet pitkälti samat kuin Giron kalliimissakin puhtaasti maantienpyöräilyyn tarkoitetuissa kypärissä, mutta istuu vähän syvemmällä päässä antaen enemmän suojaa. Ja ainakin omassa päässä myös istuu paremmin kuin mitkään muut kokeilemani kypärät.

Ensimmäisen ostin 3kk sitten ja pienen mällin jälkeen ostin ihan mielelläni uuden samanlaisen.
 
Pehmeää ja mukavaa MTB satulaa laadukkaaseen pyörään? Eri hintaluokista ottaisin suosituksia.

En pehmeästä tiedä, mutta itse olen tykännyt SQ-Labin 611 Activesta. Halvin malli vähän satasen yläpuolella. Firman muutkin mallit tutustumisen arvoisia.
 
Muistanko väärin vai onko pehmeämmilla satuloilla taipumus aiheuttaa hiertymiä perseeseen?
Oma käsitys, että ne kovimmatin satulat tuntuu v-mäisiltä ainoastaaan muutaman ensimmäisen lenkin ajan, jonka jälkeen niihin tottuu, eivätkä aiheuta sen jälkeen enää muita ongelmia, kuten hiertymiä.
 
Muistanko väärin vai onko pehmeämmilla satuloilla taipumus aiheuttaa hiertymiä perseeseen?
Oma käsitys, että ne kovimmatin satulat tuntuu v-mäisiltä ainoastaaan muutaman ensimmäisen lenkin ajan, jonka jälkeen niihin tottuu, eivätkä aiheuta sen jälkeen enää muita ongelmia, kuten hiertymiä.

Näinhän se menee, mutta puhutaan varmaan jostain >2h lenkeistä.
 
Jollain satulavalmistajalla oli taulukko suositusleveyksistä missä oli huomioitu se kuinka etukenossa ajetaan. Jos vetää aeropyörän kyykyssä, tulee painoakin satulalle paljon vähemmän kuin mummonpyörällä ajellessa.
 
Taas on järki juossut Espoossa kun Vanhan Turuntien kevyenliikenteen väylälle piti ajaa tänään infernaalisilla ketjupiikeillä varustetulla harvesterilla, että saatiin siitä aivan pikitien vierestä kaadettu muutama hassu puu. Asfaltti ihan reikäjuustoa, ei varmasti ole rahaa tai aikaa paikata ja ei sitten ilmeisesti löytynyt pelkillä kumipyörillä olevaa leikkuukonetta tuohon hommaan. Ei riitä että vituttaa aikaa huonokuntoisilla teillä autolla, nyt pitää alkaa kestämään samaa pyöräillessäkin.
 
Nythän tuo Whiten Graveli on paraikaa alennuksessa: White GX Pro 19, miesten gravel-pyörä - Harmaa - Cyclocross- ja Gravel-pyörät | XXL

Graveli hyvin lähellä cyclocrossia, joten uskoisin, että tämä ajaisi hyvin asiansa cyclocrossin sijaan. Nestelevareitahan tuossa ei ole, mutta muutoin tuo olisi erinomainen hankinta tuohon hintaan.

Tuo xxl:n 799e hintainen white sieltä lopulta matkaan tarttui, kun sattui hyvä myyjä xxl:ssä kohdalle. Ekan koeajon perusteella pyöri ei tuntunut hyvältä ja 55:nen runko tuntui itselle (180cm) oudolta. Myyjällä oli kuitenkin tähän kikkoja matkassa. Säädettiin satulaa pariin otteeseen eteenpäin ja korjattiin kulmaa. Käännettiin stemmi ylösalaisin, jonka jälkeen pöyrä tuntui hyvältä ja ajoasento oli alkuperäistä korkeampi. En tiedä onko xxl:ssä aina palvelu tuollaista, että myyjällä on tunti aikaa auttaa säädöissä yms, mutta parempaa palvelua tuolla sai kun Velo&Oxygenissä. Tuli testattua myös sama runko 1x11 Sram apex1:llä ja sitten verrokkina Scottin yhtä mallia.

Pyörä tuntui säädettynä jo sen verran hyvältä, etten pystynyt perustelemaan cuben 1500e hintaa enää itselle mitenkään.
Kävin heittämässä pyörän illasta saatuani 25km lenkin samalla, kun poljin pöyrän kotiin ja hyvä fiilis edeleen. Nyt vähän totuttelua ja koeajoa, niin voisi koittaa aloitella työmatkapyöräiluä. Sen verran kuivalla kelillä tuntui likaa ja pölyä lentävän hiekalla ajaessa, että lokarit luultavasti tuohon laitan. Polkimiksi otin shimanon maastolukot, vaikkei lukkokenkiä vielä löydy, niin ompahan optio. Etu vaihtajassa luultavasti vielä jotain pientä säädettävää, sillä isoimmalla vaihteella ilmeisesti etuvaihtaja otti jostain kohtaa ketjuun ja kuului "raksutusta", jota ei ilmennyt muulla vaihteella.

Nestelevyjarrut tuosta kyllä löytyivät ja mukavasti pysähtyi pyörä niiden avulla.

Lukko pitäisi vielä hommata, onko tähän suosituksia? Pitäisi melkein olla sellainen, että saa kietaistua kiinni telineeseen tai tolppaan työpaikan pihalla.
 
Viimeksi muokattu:
Taas on järki juossut Espoossa kun Vanhan Turuntien kevyenliikenteen väylälle piti ajaa tänään infernaalisilla ketjupiikeillä varustetulla harvesterilla, että saatiin siitä aivan pikitien vierestä kaadettu muutama hassu puu. Asfaltti ihan reikäjuustoa, ei varmasti ole rahaa tai aikaa paikata ja ei sitten ilmeisesti löytynyt pelkillä kumipyörillä olevaa leikkuukonetta tuohon hommaan. Ei riitä että vituttaa aikaa huonokuntoisilla teillä autolla, nyt pitää alkaa kestämään samaa pyöräillessäkin.

Espoossa kannattaa täytellä hyvä ja asiallinen ilmoitus netin kautta:
Espoon palautepalvelu

Reagoivat melko nopeasti kyllä ainakin autoteiden ongelmiin. Itse laittanut kesän aikana n. 10 ongelmapaikkaa tuota kautta ja kaikki ovat korjanneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom