Vaihdoin fillariini kahdeksan vuoden jälkeen koko voimansiirron ja Tuboliton sisärenkaat. Ensisijaisesti halusin eroon toisesta eturattaasta, mutta samalla tarkoitus oli myös pudottaa painoa ja ottaa ovaali eturatas kokeiluun.
Paino putosi 9,4 kilosta 8,2 kiloon, mikä oli enemmän kuin osia tilatessa laskeskelin. Ilmeisesti vanhojen Middleburnin kampien vaihto XX1 DUB -kuitukampiin oli todella iso ero. Mielestäni tuo on varsin kunnioitettava paino pääasissa hyvällä alustalla ajettavalle mutta täysin maastokelpoiselle fillarille. Canyonin runkoon vaihtamalla saisi vielä noin 300g painoa pois tähtitieteelliseen hintaan. Pyöristä ja satulatolpasta saisi myös nipistettyä lisää jos olisi reippaasti ylimääräistä rahaa. Mutta kyllähän tuota jo nyt kantaa helposti rappuja ylös ja alas.
Polkimista ja sisärenkaista sai verrattaen halvalla paljon painoa pois, kun niiden painot putosivat puoleen ja kolmasosaan. Kammet maksoivat törkeän paljon, mutta pitäisi kestää pitkään ja olla helposti siirrettävissä joskus uuteen runkoon.
Minulla ketjut ovat pudonneet vain eturattaalta toiselle vaihtaessa, joten yhteen eturattaaseen siirtymisen pitäisi säästää monelta vitutukselta. Samalla sillä sai viilattua painoa ja nopeutettua vaihtoja. Ikävä kyllä vanhaan takanapaan oli todella huonosti riittävät välitykset tarjoavia rataspakkoja. Garbarukilta onneksi löytyi kevyt pakka ja paremman toimivuuden mahdollistava takavaihtajan häkki.
Toisiksi uusimman sukupolven XTR-vaihtajassa on vanhaan XT:hen verrattuna ketjun kitkajarru, joten ketjun ei pitäisi niin helposti töyssyissä iskeä runkoon. Vipujen tuntuma on ainakin vielä aluksi aika outo, sillä ne napsahtavat todella terävästi vanhoihin verrattuna. Vaihtamiseen tarvittava voima on kuitenkin pienempi ja on ihan kätevää, että ylöskin päin voi vaihtaa kaksi pykälää kerralla.
Alustavasti ovaaliratas tuntuu hieman nykivältä ajaessa, jos ei keskity pyörittämään. Tähän voi olla vaikutusta myös vanhalla takanavalla, jossa on jonkin verran välystä. Ovaalirattaalla voima ehkä välittyy vähän tasaisemmin/luonnollisemmin ja täten tuntuu pyöreää paremmalta erityisesti ylämäessä.
Takanavan vaihtoa täytyy vielä harkita, mutta se on kallis operaatio. Kun olisinkin tajunnut ennen osien tilaamista sen vetelevän viimeisiään, olisin voinut valita XD-vapaarattaalla olevan mallin ja Sramin takapakan (ja vaihtajat) tai jopa uuden Shimanon 12-vaihteisen setin. Ilmeisesti ainakin DT Swissin takanavan voi myöhemmin päivittää pikalinkkukiinnityksestä ja Shimanon vanhasta vapaarattaasta 12/148 -milliseen kiinnitykseen ja eri vapaarattaaseen?
Hommasin myös aidon Spurcyclen kellon huonosti toimivan kiinakopion tilalle. Tuossa on todella kova ja selkeä ääni ja ihmiset reagoivatkin siihen paremmin. Melkein harmittaa, ettei sitä tarvitse soittaa useammin, mutta onhan se silti mukavinta, kun kaikki noudattavat liikennesääntöjä ja liikenne on sujuvaa.
Nappasin pari kuvaa puhelimen huonolla kameralla: