Pyöräily

Aika yksilöllistä millä kukin pärjää. Ajoin vastaavilla kengillä muutamana talvena ja hyvin pärjäs kun sai villasukkaa tarpeen vaatiessa. Nyt itsellä lake mxz 303 kun saa lukkopolkimmilla ajaa.Viime talvena välillä rupesi noillakin varpaat viilenee, taitaa ikä tehdä tehtävänsä..
 
Olen katellut pyörää 20km työmatkaa varten hintaluokassa 700-1400€. Canyon Roadlite on mikä on kiinnostanut eniten, mutta olen aika noviisi pyöräilyn suhteen. Roadliten 30mm renkaat saa huolestumaan siitä että mahtuuko talveksi nastat alle. Kapein nastarengas on kuitenkin vain 32mm, mutta sitten onko järkeä ajella kapeilla renkailla talvella ollenkaan?

Jousituksilla kun en oikein tee mitään niin se rajaa vaihtoehtoja aika reilusti, mutta en silti osaa sanoa mikä pyörä pitäisi ostaa. Eli vapaasti saa kertoa minkä pyörän ostaisitte 700-1400€ hintaluokassa ympärivuotiseen käyttöön jossa kilometrejä tulee yli 10 tkm/v.
 
Olen katellut pyörää 20km työmatkaa varten hintaluokassa 700-1400€. Canyon Roadlite on mikä on kiinnostanut eniten, mutta olen aika noviisi pyöräilyn suhteen. Roadliten 30mm renkaat saa huolestumaan siitä että mahtuuko talveksi nastat alle. Kapein nastarengas on kuitenkin vain 32mm, mutta sitten onko järkeä ajella kapeilla renkailla talvella ollenkaan?

Jousituksilla kun en oikein tee mitään niin se rajaa vaihtoehtoja aika reilusti, mutta en silti osaa sanoa mikä pyörä pitäisi ostaa. Eli vapaasti saa kertoa minkä pyörän ostaisitte 700-1400€ hintaluokassa ympärivuotiseen käyttöön jossa kilometrejä tulee yli 10 tkm/v.

Itse ajelen 35mm nastoilla talvet ja hyvin on pärjännyt.
Bikeshopilla näytti olevan muutama cyclocrossi alennuksessa joilla hinnat tippuu tuonne sinun hintahaitariin.
Cyclocross / monikäyttö
 
Oma osaaminen ei riitä sanomaan mitä eroa Cyclocross pyörillä on tuohon Canyonin Roadlite mallistoon.

Roadlite on ns. "fitness-pyörä", joka on yksinkertaistettuna hybridi, joka on tarkoitettu "kovempaan ja nopeampaan ajoon" pääasiassa päällystetyillä teillä. Noissa on tiputeltu mm. pomppukeulat ja muita lisämukavuutta ja pehmeyttä tuovia komponentteja pois ja panostettu enemmän herkkyyteen ja nopeuteen mm. laittamalla alle kapeampaa rengasta ja tekemällä runkogeometriasta vähän matalampi.

Cyclocross taas on geometrian puolesta tyypillisesti jossain fitnessin ja maantiepyörän välimaastossa, ja se on oletusarvoisesti varustettu sellaisella rengastuksella, joka toimii päällystettyjen teiden lisäksi myös poluilla ja hiekkateillä (yleensä kapea nappularengas). Cycloissa on myös droppitanko, joka sallii ajoasennon vaihtamisen tilanteen mukaan ja tuo lisämukavuutta pitkillä matkoilla (koska voit vaihtaa ajoasentoa ja käsien otetta välillä). Maantiepyöriin verrattuan cyclot on tukevarakenteisempia tuota metsäajo-aspektia varten, ja nykypäivänä niihin saa usein myös helposti rapakaaret ja tarakan kiinni, mikä tekee cyclosta myös erinomaisen yleiskäyttöpyörän.

Jos mun pitäis pärjätä yhdelle pyörällä ja myydä muut pois, niin cyclo jäis ja muut lähtis. Droppitangon erinomaisuuden tajusin vasta kun sellaisella aloin ajamaan. Flättitangon käyttö tuntuu nykyään todella ikävältä kun on tottunut siihen, että asentoa voi vaihtaa aina reissun aikana. Toiset ei toki tykkää siitä kapeasta otteesta, mutta makuja on monia. Kokeilemalla selviää :)

Canyon kuvauksia pyörästä sanoi:
Canyon Roadlite AL SL 7.0 edustaa omaa polkupyörämaailman erikoissektoriaan, jossa kilpapyöriltä perityt ominaisuudet näkyvät selvästi, mutta kokonaisuutta on hiottu käytännöllisen ja mukavan retkipyörän suuntaan. Näin saadaan hyvin mukava ajokki niin lyhyisiin pyrähdyksiin kuin oikeisiin pitkänmatkanseikkailuihin. Mitä pyörän varusteluun tulee, Canyonin valinta osasarjaksi on Shimano 105: 11-vaihteinen voimansiirto tarjoaa niin laajan välitysalueen, että isotkin mäet nousevat yllättävän ketterästi.

Tektro R310-levyjarrut takaavat virheettömät vauhdin vähennykset ja pitävät huolen siitä, ettei sinun tarvitse huolehtia hallinnan menetyksestä keskellä vilkasta liikennettä tai jyrkässä alamäessä. Tämä fitness-pyörä antaa mahdollisuuden treenilenkkeihin kavereiden kanssa tai jopa monipäiväisiin pyöräseikkailuihin. Vaikka et olisikaan tottunut tekemään pyörähankintoja verkosta, voit olla varma, että Canyon Roadlite AL SL 7.0 antaa rutkasti vastinetta rahalle.

**

PYÖRÄKATEGORIA: Tämä luokan polkupyörät on tarkoitettu ajoon päällystetyillä teillä, jonka aikana renkaat pysyvät jatkuvassa kosketuksessa tienpintaan. Näitä ovat yleensä kilpaohjaustangolla tai suoralla ohjaustangolla varustetut maantiepyörät, triathlon- tai aika-ajopyörät. Pyöräilijän,mukana kuljetettavien tavaroiden ja polkupyörän kokonaispainon ei tulisi ylittää suurinta sallittua kokonaispainoa 120 kg. Tätä enimmäispainoa voivat tietyissä tapauksissa rajoittaa lisää komponenttivalmistajien suositukset. Tämän luokan erikoistapauksen muodostavat cyclocross-pyörät, jotka on varustettu kilpaohjaustangolla ja vanne- tai levyjarruilla. Nämä pyörät soveltuvat käytettäviksi myös sorateillä ja maastoreiteillä, joilla renkaat menettävät lyhyeksi aikaa otteensa tiehen pienempien porrastumien tai 15-20 cm:n korkuisten pengerten takia.
 
Jos mun pitäis pärjätä yhdelle pyörällä ja myydä muut pois, niin cyclo jäis ja muut lähtis. Droppitangon erinomaisuuden tajusin vasta kun sellaisella aloin ajamaan. Flättitangon käyttö tuntuu nykyään todella ikävältä kun on tottunut siihen, että asentoa voi vaihtaa aina reissun aikana. Toiset ei toki tykkää siitä kapeasta otteesta, mutta makuja on monia. Kokeilemalla selviää :)
Itselläni vähän tila ongelmaa, eli pyöräkellarissa/pihalla ei uskalla pyörää pitää joten pidän siis sisällä asunnossa ja tästä syystä vain 1 pyörä kun en viitsi koko asuntoa täyttää pyörillä (viitsisin kyllä ja täyttäisinkin, mutta tulee sanomista vaimokkeen puolelta joten vain 1 pyörä sallitaan). Ja nimenomaan cyclocross pyörä käytössä. Hyvin moni käyttöinen, tosin nyt ihan sileät renkaat kiinni, joten ei tuolla maastossa ajella, mutta harvemmin on tarvettakaan. Ihan ehdottomat nuo kippurasarvet enkä mitään muuta enää kelpuuttaisi (paitsi jos olisi tilaa niin ostaisin jonkun kunnon maastopyörän erikseen)
 
XXL:ssä näköjään tänään Whiten täysjoustomaastofillari tarjouksessa.
Sitä en tiedä onko tuo Erittäin Kova Tarjous vai ei, mutta vaikutti ihan ok hinnalta

upload_2018-11-16_13-14-27.png
 

Onkos nää Radonit vielä nykyäänkin parasta mitä budjettiluokassa alle 1k€ ollu tarjolla?

Jos nyt tälle syksyä sopivaa tarjousta "Hardtail" 27,5 kokoluokasta ilmenee vois melkeen sen maastopyörän hommailla

ZR Team 8.0:ssa on "Rock Shox Recon Silver, RL, R, SA" keula, joka ilmeisestikkin ilmakeula? ZR Team 7.0:ssa on specseissä "Rock Shox Judy Silver, Boost, TK, R, SA" keula, joka ilmeisesti nestekeula(vai mikä se oikea nimitys onkaan...)?

Onko näissä isokin ero ja kannattaako katsella ehdottomasti ilmakeulaa, jos sellaisia vajaa 1000€ hintaluokasta löytyy ja pumppu lienee pakollinen varuste ilmakeulan kanssa?

Fillarifoorumilla mainintoja joistain Vituksen pyöristä (Vitus Nucleus VRX tvst.. RockShox Recon RL ilmakeula ym. ). Näitä vaan ei oikein mistään saatavissa, ainakaan sopivassa koossa.

Onko koossa 27.5, Radon ZR Team 8.0, n. 900 €:n tarjoushintaan parasta mitä saa? Black Friday tulossa, perineisesti mitään ok tarjouksia ollut odotettavissa?
 
Onkos nää Radonit vielä nykyäänkin parasta mitä budjettiluokassa alle 1k€ ollu tarjolla?

Jos nyt tälle syksyä sopivaa tarjousta "Hardtail" 27,5 kokoluokasta ilmenee vois melkeen sen maastopyörän hommailla

ZR Team 8.0:ssa on "Rock Shox Recon Silver, RL, R, SA" keula, joka ilmeisestikkin ilmakeula? ZR Team 7.0:ssa on specseissä "Rock Shox Judy Silver, Boost, TK, R, SA" keula, joka ilmeisesti nestekeula(vai mikä se oikea nimitys onkaan...)?

Onko näissä isokin ero ja kannattaako katsella ehdottomasti ilmakeulaa, jos sellaisia vajaa 1000€ hintaluokasta löytyy ja pumppu lienee pakollinen varuste ilmakeulan kanssa?

Fillarifoorumilla mainintoja joistain Vituksen pyöristä (Vitus Nucleus VRX tvst.. RockShox Recon RL ilmakeula ym. ). Näitä vaan ei oikein mistään saatavissa, ainakaan sopivassa koossa.

Onko koossa 27.5, Radon ZR Team 8.0, n. 900 €:n tarjoushintaan parasta mitä saa? Black Friday tulossa, perineisesti mitään ok tarjouksia ollut odotettavissa?

SA = Soloair, eli ilmakeulat molemmissa.

Toki kantsii Black Friday katsoa eka.

Vituksen pyörissä niin hyvät valuet ollut et ne myydään heti.

Hardtailissa plussakumit ei ole huono idea jos tykkää ajella mettissä.

Ilmakeula kevyempi ja helpompi säätää oman painon mukaisesti eli suositus. Pumppu on hyvä olla, mutta ei pakollinen jos saa jostain lainaan jos sägi asetettu väärin, monesti pistävät valmiiksi kuntoon.
 
Onkos nää Radonit vielä nykyäänkin parasta mitä budjettiluokassa alle 1k€ ollu tarjolla?

Jos nyt tälle syksyä sopivaa tarjousta "Hardtail" 27,5 kokoluokasta ilmenee vois melkeen sen maastopyörän hommailla

ZR Team 8.0:ssa on "Rock Shox Recon Silver, RL, R, SA" keula, joka ilmeisestikkin ilmakeula? ZR Team 7.0:ssa on specseissä "Rock Shox Judy Silver, Boost, TK, R, SA" keula, joka ilmeisesti nestekeula(vai mikä se oikea nimitys onkaan...)?

Onko näissä isokin ero ja kannattaako katsella ehdottomasti ilmakeulaa, jos sellaisia vajaa 1000€ hintaluokasta löytyy ja pumppu lienee pakollinen varuste ilmakeulan kanssa?

Fillarifoorumilla mainintoja joistain Vituksen pyöristä (Vitus Nucleus VRX tvst.. RockShox Recon RL ilmakeula ym. ). Näitä vaan ei oikein mistään saatavissa, ainakaan sopivassa koossa.

Onko koossa 27.5, Radon ZR Team 8.0, n. 900 €:n tarjoushintaan parasta mitä saa? Black Friday tulossa, perineisesti mitään ok tarjouksia ollut odotettavissa?

Chain Reaction Cycles | MTB | Road | TRI | Run

Koko jos sopii, niin suosittelisin vavhasti tuota. Sopii plussakumit (2,8") ja osat on laadukkaita aina Foxin keulasta lähtien. Tarjoaa tällä hetkellä parasta vastinetta rahalle vastaavan tyylisissä pyörissä.
 
Viimeksi muokattu:
Chain Reaction Cycles | MTB | Road | TRI | Run

Koko jos sopii, niin suosittelisin vavhasti tuota. Sopii plussakumit (2,8") ja osat on laadukkaita aina Foxin keulasta lähtien. Tarjoaa tällä hetkellä parasta vastinetta rahalle vastaavan tyylisissä pyörissä.

Harmi, tarvis olla pienempi 16". Sopiikohan perus Radoneihin (7.0, 8.0) plussa renkaat, ilmeisesti menee juuri ja juuri? Näyttää olevan vakiorenkaatkin kaposemmat (2.25"), kun tossa Cubessa on jo lähellä tota plussakokoa (2.6")? Plussa koon renkaiden sopiminen maastopyörän runkoon lienee tapauskohtasta ja ei ihan jokapyörään sovi?

Mitään ihmeellisiä BlackFriday tarjouksia ei itselle ainakaan tullut eteen pyöristä. Normi syystarjoukset muuttu vain blackfriday tarjouksiksi. Jos ollut jotain oikeasti hyviä tarjouksia niin varmaan ei taas sopivia kokoja ole tai ollut vain muutama kappale.
 
Löytyisiköhän keltään suosituksia tai tietoa fatbikeistä?

Sisko ja hänen miehensä ovat ostamassa pyörät ja ovat tykästyneet fatbikeihin, kun ovat niitä aiemmin vuokrailleet. Ei vain oikein löydy tietoa keltään meistä siitä, että mikä olisi hyvä merkki tai malli ja siitä, että mistä kannattaa lähteä tilailemaan. Hintabudjetti siskolla 500-1000€ ja siskon miehellä noin 1500€.
 
Löytyisiköhän keltään suosituksia tai tietoa fatbikeistä?

Sisko ja hänen miehensä ovat ostamassa pyörät ja ovat tykästyneet fatbikeihin, kun ovat niitä aiemmin vuokrailleet. Ei vain oikein löydy tietoa keltään meistä siitä, että mikä olisi hyvä merkki tai malli ja siitä, että mistä kannattaa lähteä tilailemaan. Hintabudjetti siskolla 500-1000€ ja siskon miehellä noin 1500€.

Alempaan haarukkaan varmaan fiksuin vaihtoehto voisi olla XXL:n White. Nuo on kuulemma ihan aidosti jo käyttökelpoisia laitteita, jos vaan whitella ”kehtaa ajaa”. Porukoissa pyörivät Isot Pojat tykkää käyttää Oikeita Merkkejä eikä ne millään whitella suostu ajamaan, joten white-kuskia saatetaan joskus katsoa vähän säälien. Veli pyörii mtb/fättipiireissä ja whitea pidetään hänen tuttavapiirissään fäteissä ainoana järkevänä halpiksena jos ei ihan aikuisten oikeasti ole rahaa ostaa Oikeaa Merkkiä kuten pitäisi. Hänenkin ajoporukoissa pyörii jokunen white-kuski ja kyllä ne samat juurakot selviää niillä kuin muutkin.

On vielä tarjouksessakin nyt White 6Fat Lite NX 1x11 19, fatbike - Valkoinen - Fatbike | XXL

1500k€ hintaluokkaan rupeaa sitten saamaan vaikka Trek Farleyta, tai jos pari sataa venyttää lisää niin alkaa löytymään jo jopa Salsa Muklukia. Salsa ainakin nauttii fättipiireissä kovaa suosiota ja syvää luottamusta, joten lienee ihan vehje paikallaan.
 
Alempaan haarukkaan varmaan fiksuin vaihtoehto voisi olla XXL:n White. Nuo on kuulemma ihan aidosti jo käyttökelpoisia laitteita, jos vaan whitella ”kehtaa ajaa”. Porukoissa pyörivät Isot Pojat tykkää käyttää Oikeita Merkkejä eikä ne millään whitella suostu ajamaan, joten white-kuskia saatetaan joskus katsoa vähän säälien. Veli pyörii mtb/fättipiireissä ja whitea pidetään hänen tuttavapiirissään fäteissä ainoana järkevänä halpiksena jos ei ihan aikuisten oikeasti ole rahaa ostaa Oikeaa Merkkiä kuten pitäisi. Hänenkin ajoporukoissa pyörii jokunen white-kuski ja kyllä ne samat juurakot selviää niillä kuin muutkin.

On vielä tarjouksessakin nyt White 6Fat Lite NX 1x11 19, fatbike - Valkoinen - Fatbike | XXL

1500k€ hintaluokkaan rupeaa sitten saamaan vaikka Trek Farleyta, tai jos pari sataa venyttää lisää niin alkaa löytymään jo jopa Salsa Muklukia. Salsa ainakin nauttii fättipiireissä kovaa suosiota ja syvää luottamusta, joten lienee ihan vehje paikallaan.

Kiitokset vastauksesta!

Kävivät tänään katsomassa tuota Whitea ja tilaukseen melko varmasti menossa. Ainoa ongelma oli, että hieman liian korkea runko, mutta myyjä oli sanonut, ettei pienemmällä rungolla tuota merkkiä tehdä. Vuokrapyörissäkin ollut samaa ongelmaa, eikä siskoni sitä välttämättä niin suurena ongelmana pitänyt, että jättäisi sen takia pyörän ostamatta.

Mistä nuita Trek Farleytä tai Salsa Muklukia kannattaisi lähteä metsästämään? Onko hinnoissa paljon eroja, jos tilaa Suomesta, Saksasta tai jostain muualta?
 
Kiitokset vastauksesta!
.....

Mistä nuita Trek Farleytä tai Salsa Muklukia kannattaisi lähteä metsästämään? Onko hinnoissa paljon eroja, jos tilaa Suomesta, Saksasta tai jostain muualta?
Missäpäin asustelet? Itse ostin trek farley femman iikan pyörävarikolta kuopiosta. Heillä on myymälät myös joensuussa ja jyväskylässä. Trek-jälleenmyyjähaku | Trek Bikes (FI) Niin ja itse maksoin tuosta pyörästä 1699e.
 
Itse ajelen 35mm nastoilla talvet ja hyvin on pärjännyt.
Bikeshopilla näytti olevan muutama cyclocrossi alennuksessa joilla hinnat tippuu tuonne sinun hintahaitariin.
Cyclocross / monikäyttö

Itsellä ei ole kokemusta nastoilla ajamisesta. Ostin nyt Schwalbe Ice Spiker Pro-nastat 27.5 x 2.25". Mitenköhän paljon raskaampi noilla on ajaa pikitiellä vs. 2.25" normi maastopyörän kumi?

Muuten talvifillarointi tuntuu onnistuvan, piti vain hankkia vielä tehokkaammat ajovalot ja jäätyvät sormet ovat ongelma. Yritin lasketteluhanskojakin, mutta silti menee nakit jäähän tunnin työmatkalla. Pitää varmaan jotkut ylipaksut untuvatumput hankkia.
 
Mistä nuita Trek Farleytä tai Salsa Muklukia kannattaisi lähteä metsästämään? Onko hinnoissa paljon eroja, jos tilaa Suomesta, Saksasta tai jostain muualta?

Mistä päin Suomea pyörä pitäisi saada?
Ainakin Turussa Salsaa saa Foxcompista, niillä on edustuksessa myös Mondraker ja Surly ja voivat kasata setin myös asiakkaan tilauksen mukaisesti. Trekkiä saa ainakin Nummen pyörästä, ja yksi iso liike täällä on Ajopyörä/bikeshop.fi mistä saa mm. Feltiä ja Konaa.

Rahti tietty kulkee Euroopan laajuisesti, itsekin tilasin cyclocrossin briteistä kun sai hyvällä tarjouksella, mutta pienellä säkällä ja etsimisellä Suomestakin voi saada pyörän ihan hyvään hintaan. Paikallinen takuu on tietty aina plussaa ainakin mun kirjoissa.
 
Muuten talvifillarointi tuntuu onnistuvan, piti vain hankkia vielä tehokkaammat ajovalot ja jäätyvät sormet ovat ongelma. Yritin lasketteluhanskojakin, mutta silti menee nakit jäähän tunnin työmatkalla. Pitää varmaan jotkut ylipaksut untuvatumput hankkia.

Hanki tankorukkaset (mp-endurossa puhutaan myös kahvapusseista). Ne tulevat ohjaustangon päihin ja kädet pujotetaan tuulenpitäviin pusseihin, jolloin pystyy käyttämään sormikkaita, kun ajoviima ei "huuhtele" hanskan pintaa.
 
Itsellä ei ole kokemusta nastoilla ajamisesta. Ostin nyt Schwalbe Ice Spiker Pro-nastat 27.5 x 2.25". Mitenköhän paljon raskaampi noilla on ajaa pikitiellä vs. 2.25" normi maastopyörän kumi?

Muuten talvifillarointi tuntuu onnistuvan, piti vain hankkia vielä tehokkaammat ajovalot ja jäätyvät sormet ovat ongelma. Yritin lasketteluhanskojakin, mutta silti menee nakit jäähän tunnin työmatkalla. Pitää varmaan jotkut ylipaksut untuvatumput hankkia.

Itselläni on cyclocrossissa Marathon Winterit ja nyt ostin ISP:n Pro Evot (29") sähköpyörään. En ole noita ISPejä testaillut vielä kun laitoin vasta eilen alle, mutta Marathon Wintereistä kokemuksena ne kyllä on huomattavasti huonommin rullaavat ja kyllä huomaa aina vaihtaessa asfaltilla eron. Jäällä ja lumella sitten se raskaus "katoaa" tuntumana.

Sormikkaat on käytännössä aina vähän kylmät kun sormet pysyy paikallaan eikä sormet saa jaettua lämpöä. Lapasilla taasen on vähän hankala ajaa. Itse huomasin, että paksuilla villakintailla pärjää kyllä hyvin ja ne on vielä liikkuvat, joten jarruttaminen onnistuu hyvin. Viima tosin huonona puolena menee läpi eli tuulisina päivinä huonot, mutta yhden talven pyöräilin töihin näin.

Nyt on testissä "split finger" hanskat tai turtles hanskat, miten niitä nyt haluaa kutsuakaan. Vielä ainakin -2 asteessa oli mukavat kädessä 45min työmatkan ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja renkaan paine tietenkin vaikuttaa jos nastoja on "useammassa rivissä". Eli jos vähemmän painetta niin rengas painuu enemmän kasaan kuorman alla ja useampi nasta ottaa maahan.
Esim Marathon Winterissä jos on sopivasti painetta niin reunanastat ei ota maahan kuin vasta silloin kun kallistat rengasta. Loogisesti tällä on iso ero asfaltilla. Osa erosta tulee nastoista ja osa sitten siitä pienemmästä kontakti pinta-alasta/jäykemmästä renkaasta kun energiaa ei hukata sen renkaan muodon muuttamiseen niin paljon.

Mutta mitä tulee ISP:n raskauteen niin tietenkin nastat jarruttavat menoa jonkin verran verrattuna nastattomaan. Muistaisin kuitenkin lukeneeni että ISP käyttäjät olisivat kehuneet kuinka hyvin se ISP rullaa.
MW:hän on yleisesti ottaen todella jäykkä rengas kun se kuuluu Marathon perheeseen ja ISP taas on maasto rengas täysin erilaisella kuviolla ja rakenteella jne niin olettaisin että se on huomattavasti notkeampi kuin MW joka taas vaikuttaa siihen kuinka hyvin se rengas rullaa.

Toisaalta vrds voisit määritellä sen kesäkumin jos kyselet kuinka paljon raskaampi ISP on vs "normi maastopyörän kumi" joka ei kerro yhtään mitään, niitä maastorengas malleja on niin paljon erilaisia laidasta laitaan.
 
Ja renkaan paine tietenkin vaikuttaa jos nastoja on "useammassa rivissä". Eli jos vähemmän painetta niin rengas painuu enemmän kasaan kuorman alla ja useampi nasta ottaa maahan.
Esim Marathon Winterissä jos on sopivasti painetta niin reunanastat ei ota maahan kuin vasta silloin kun kallistat rengasta. Loogisesti tällä on iso ero asfaltilla. Osa erosta tulee nastoista ja osa sitten siitä pienemmästä kontakti pinta-alasta/jäykemmästä renkaasta kun energiaa ei hukata sen renkaan muodon muuttamiseen niin paljon.

Mutta mitä tulee ISP:n raskauteen niin tietenkin nastat jarruttavat menoa jonkin verran verrattuna nastattomaan. Muistaisin kuitenkin lukeneeni että ISP käyttäjät olisivat kehuneet kuinka hyvin se ISP rullaa.
MW:hän on yleisesti ottaen todella jäykkä rengas kun se kuuluu Marathon perheeseen ja ISP taas on maasto rengas täysin erilaisella kuviolla ja rakenteella jne niin olettaisin että se on huomattavasti notkeampi kuin MW joka taas vaikuttaa siihen kuinka hyvin se rengas rullaa.

Toisaalta vrds voisit määritellä sen kesäkumin jos kyselet kuinka paljon raskaampi ISP on vs "normi maastopyörän kumi" joka ei kerro yhtään mitään, niitä maastorengas malleja on niin paljon erilaisia laidasta laitaan.

Huonosti speksattu tosiaan. Schwalbe Hans Dampf:n nyt alla. Itselle normikumin määritemä on jos ei ole slicksit. Nastoilla meinasin ajalla mahd. kovilla ilmanpaineilla koska Helsingissä ei lunta välttämättä monena päivänä ole.
 
Sormikkaat on käytännössä aina vähän kylmät kun sormet pysyy paikallaan eikä sormet saa jaettua lämpöä. Lapasilla taasen on vähän hankala ajaa. Itse huomasin, että paksuilla villakintailla pärjää kyllä hyvin ja ne on vielä liikkuvat, joten jarruttaminen onnistuu hyvin. Viima tosin huonona puolena menee läpi eli tuulisina päivinä huonot, mutta yhden talven pyöräilin töihin näin.

Nyt on testissä "split finger" hanskat tai turtles hanskat, miten niitä nyt haluaa kutsuakaan. Vielä ainakin -2 asteessa oli mukavat kädessä 45min työmatkan ajan.

Itsellä koville pakkasille (-15...-30) on hestran kinttaat olleet toimivat. Lauhemmilla keleillä sitten craftin split finger hanskoilla mennyt. Sormikkaat kelpaa vain nollan tuntumassa oleville keleille.
 
Itse kärsin valkosormisuudesta joten jos kädet ei tee töitä, niin edes "lämpimimmät" laskettelukäyttöön tehdyt hanskat ei ole auttaneet jos ulkona on joku -5 ja tunnin ajelee. Valkosormisuus on siitä v-mäinen lisäksi että monesti fyysinen rasitus laukaisee sen vielä helpommin. Väljät untuvahaskat voisi toimia.
 
Minun mielestäni lumikelillä nastoista on todella harvoin mitään hyötyä. Ainoastaan kivikovaksi tamppautunut lumi voi saavuttaa jäämäisen liukkauden. Ajankin pääasiassa 60mm sileillä kumeilla vuoden ympäri. Ainoastaan pääkallokeleillä syksyllä ja keväällä käytän toisessa fillarissani nastarengasta edessä hiekoittamattoman jään takia.

Laiskana ihmisenä en edes jaksa vaivautua vaihtamaan nastarengasta vanteelle ja pois, vaan minulla on kokonainen toinen etupyörä jarrulevyineen kesäkäyttöä varten.
 
Minun mielestäni lumikelillä nastoista on todella harvoin mitään hyötyä. Ainoastaan kivikovaksi tamppautunut lumi voi saavuttaa jäämäisen liukkauden. Ajankin pääasiassa 60mm sileillä kumeilla vuoden ympäri. Ainoastaan pääkallokeleillä syksyllä ja keväällä käytän toisessa fillarissani nastarengasta edessä hiekoittamattoman jään takia.

Tämä riippunee ihan paikallisista ajokeleistä. Ainakin Tampereella talvella hyvin usein lämpötilat seilaa nollan molemmin puolin muodostaen joko rosopintaista ja syväurista jäätä tai sitten ihan peilijäätä tien pintaan. Hiekoitteet makaa sitten yleensä siellä jään alla. Tätä sitten onkin iso osa talvesta ja saa mäissä ajaa kieli keskellä suuta kun 35mm nastarengaskin lipsuu jäisissä urissa.
 
Minun mielestäni lumikelillä nastoista on todella harvoin mitään hyötyä. Ainoastaan kivikovaksi tamppautunut lumi voi saavuttaa jäämäisen liukkauden. Ajankin pääasiassa 60mm sileillä kumeilla vuoden ympäri. Ainoastaan pääkallokeleillä syksyllä ja keväällä käytän toisessa fillarissani nastarengasta edessä hiekoittamattoman jään takia.

Pk-seudulla ongelma on ne kelit kun se mahdollisesti satanut lumi sulaa, jäätyy, sulaa ja tiellä onkin 5 cm kerros harmaata jäätä. Kävelyteitä kun ei suolata. Eihän noita päiviä montaa varmasti ole, mutta itsellä ei perse kestä toisia kiekkoja ostaa nyt. Vielä kun on 27,5" tuumaiset joita liikkuu vähemmän käytettynä.

Vedän kuitenkin itse niin pitkälle tosin normikumeilla kunnes tulee ensimmäinen lumidumppi joka alkaa sulaa ja mahdollisesti on pakkasta sen jälkeen luvassa. Kun on tubelessit niin ei jaksa sitä litkutusta ja käsipumpulla säätämistä.
 
Tämä riippunee ihan paikallisista ajokeleistä. Ainakin Tampereella talvella hyvin usein lämpötilat seilaa nollan molemmin puolin muodostaen joko rosopintaista ja syväurista jäätä tai sitten ihan peilijäätä tien pintaan. Hiekoitteet makaa sitten yleensä siellä jään alla. Tätä sitten onkin iso osa talvesta ja saa mäissä ajaa kieli keskellä suuta kun 35mm nastarengaskin lipsuu jäisissä urissa.

Puhut nyt jäisestä kelistä, kun minä nimenomaan puhuin lumisesta kelistä. Jäällä vietetyn ajan ja oman viitseliäisyyden mukaan kannattaa valita itselleen sopivin ratkaisu nastarenkaiden suhteen. Jäätyneissä urissa 35mm nastarenkaat ovat kieltämättä aika pelottavat ajaa.

Pk-seudulla ongelma on ne kelit kun se mahdollisesti satanut lumi sulaa, jäätyy, sulaa ja tiellä onkin 5 cm kerros harmaata jäätä. Kävelyteitä kun ei suolata. Eihän noita päiviä montaa varmasti ole, mutta itsellä ei perse kestä toisia kiekkoja ostaa nyt. Vielä kun on 27,5" tuumaiset joita liikkuu vähemmän käytettynä.

Vedän kuitenkin itse niin pitkälle tosin normikumeilla kunnes tulee ensimmäinen lumidumppi joka alkaa sulaa ja mahdollisesti on pakkasta sen jälkeen luvassa. Kun on tubelessit niin ei jaksa sitä litkutusta ja käsipumpulla säätämistä.

Jäällä ajettaessa olen kokenut takarenkaan nastat aika turhiksi, tai ei ainakaan vaihtamisen vaivan arvoiseksi. Eturengas ei saa lähteä luistamaan sivulle, tai sitä lentää heti nurin. Myös jarrutus on lähes kokonaan sen vastuulla. Takarenkaan pieni luistelu sen sijaan on yleensä hallittavissa ja liukkaan mäen voi työntää pyörää jos pito loppuu kesken. Eri asia toki jos tuollaisella kelillä ajaa kuntoillakseen mäkiä ylös tai muuten vaan haluaa ylläpitää kovempaa vauhtia.

Jos ajoa jäällä ei ole hirveän paljon, eikös se ylimääräinen pyörä siihen käyttöön saa olla ns. eri paria? Hommaa vaan halvimman renkaan vaikka jopa erikokoisella vanteella. Parempi toki, jos jaksaa rengasta vaihtaa.

Oma ratkaisuni on kaksi polkupyörää, joista toinen on yleisimmin käytössä oleva harrastuspyörä kuivissa olosuhteissa (myös pakkasella) ajamiseen. Toinen on sitten halpa ja vähän huoltoa vaativa vaihteeton fillari lokasuojilla ja sillä eteen vaihdettavalla nastarenkaalla. Jos minun tarvisisi esim. ajaa työmatkoja jääkelillä viikkotolkulla vuosittain, olisi ratkaisu ehkä vähän toisenlainen.
 
Onko porukalla kokemuksia 27.5+ käytöstä lumella? Eihän nuo ihan fättien veroisia ole, mutta luulisi hiukan paremmin menevän kuin perusrenkaat? Entinen 29er jäykkäperä ei ainakaan mikään kovin kaksinen laite ollut lumella.

Tilauksessa on Trekin 2019 Fuel EX 8 27.5+ renkailla ja huomenna pitäisi olla toimitus. Eka täysjousto ja kuumotus on melkoinen.
 
Nämä on muuten lämpimät hanskat pyöräilyyn. Eilen -9 astetta ja kädet oli hiestä märkänä perillä. Ei ainakaan paleltanut. Todellinen testi sitten kun tulee kunnon pakkaset.

Näissä on siis keskisormi, nimetön ja pikkurilli samassa ja etusormi ja peukalo erikseen.

Eiger Xtreme Winter Glove lämpökintaat | Motonet Oy

Pitänee kokeilla noita myymälässä kun hintaakaan ei maailmaa kaada. Riittävän reilu koko vaan niin jää ilmaan väliin.
 
Pätevältä peliltä vaikuttaa Trekki. Väliaikaiset ilmais-polkimet vielä paikallaan kunnes saan päätettyä mitkä sopisivat eri mallin kengille.

Plus-leveät renkaat tuntuisivat toimivan aika hyvin lumellakin, pitoa huomattavasti enemmän kuin normikumeilla.

2018-11-27 17.41.11.jpg
 
Hieno Trekki! Kyllä kelpais.

Kävin itse äsken kokeilemassa valon kanssa metsässä pyöräilyä. Sarvessa oli kiinni Black Friday:na tilattu Armytek Wizard otsalamppu. Toimi aika mainiosti. Lisäksi oli myös XXL:stä ostettu pyöränvalo, mutta suurimman osan matkaa menin pelkällä Wizardilla.

Eteläsuomessa on maastopyöräilykelit parhaimmillaan, kun mutapaikat ovat jäässä eikä lunta vielä ole. Liukasta voi tosin olla, ja kovaa jos kaatuu.
 
Itse ostin Black Friday-höpötyksenä 60€:lla tämän, eli Magicshine 1600 valosarjan. Ei mitään käryä millainen tuo on, mutta tuossa oli USB-lataus mitä Motonet:n Halo:ssa ei ole. Voi ladata antiikkisessakin autossa tupakansytyttimen kautta. Kyllästyin tuhlaamaan paristoja otsalampussa. Coast:n 7 otsalamppu on kyllä otsalamppuna ihan huippu verrattuna kalliimpiin otsalamppuihin, mutta tuota ei enää saanut mistään akku/USB-latausversiona. Ostin toisen varakappaleen 24€:lla Hong Kongista. Tässä testiä.
 
Ei edelliseen viestiin viitaten, vaan yleisesti toivoisin aikalailla että noissa Magicshineissä ja muissa vastaavantehoisissa valoissa olisi joku ”ei tieliikennekäyttöön” -merkintä. Olen vähän miettiny että virittäisin sähköavusteiseen tavarafillariin auton lisävalot, jotka voisi kytkeä päälle aina kun joku itsekäs mulkku tulee supertehoisen etuvalonsa kanssa vastaan. Metsässä asiallisia laitteita, mutta ei missään tapauksessa kaduille.
 
Olen itse ajanut fillarilla työmatkat kesästä asti, yli 40km per päivä ja kertaakaan ei ole tullut vastaan fillaria jonka etuvalo olisi ollut liian kirkas tai häikäissyt. Mutta vastaavasti vilkkuvan huomiovalon ja 285 lumenin otsalampun kanssa meinannut jäädä auton alle 3 kertaa, vaikka autoilijan olisi kuulunut väistää. Ajan lisäksi extravarovasti autoilijoiden suhteen muutenkin. Lisäksi esim. Pk-seudulla keskuspuistossa ja vanhan Turuntien varrella on pätkiä joissa ei nähnyt mitään sen 2-3 viikon sumun aikana mikä tuossa oli. Ei riittänyt teho valossa kun ilmankosteus oli 100% ja pimeys sekä sumu imi kaiken valon. Kyllä itsellä ainakin oli tarkotus kohdentaa se valokeila tiehen eikä vastaantulijan silmään.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä koville pakkasille (-15...-30) on hestran kinttaat olleet toimivat. Lauhemmilla keleillä sitten craftin split finger hanskoilla mennyt. Sormikkaat kelpaa vain nollan tuntumassa oleville keleille.

Itselläni on Diadoran Lobsterit. Nyt aamulla -6 asteessa löin kohmeiset kädet sisään ja vielä lämpeni sormet hyvin. Saa nähdä miten käy kovilla pakkasilla kun 45min ajomatkaa.
 
Ei edelliseen viestiin viitaten, vaan yleisesti toivoisin aikalailla että noissa Magicshineissä ja muissa vastaavantehoisissa valoissa olisi joku ”ei tieliikennekäyttöön” -merkintä. Olen vähän miettiny että virittäisin sähköavusteiseen tavarafillariin auton lisävalot, jotka voisi kytkeä päälle aina kun joku itsekäs mulkku tulee supertehoisen etuvalonsa kanssa vastaan. Metsässä asiallisia laitteita, mutta ei missään tapauksessa kaduille.

Itse käytän tuollaista, mutta yritän käyttää sitä järkevästi. Valitettavasti tosiaan jää osittain yrittämiseksi:

Suurin ongelma on se, että ainakin omasta magichshinestäni puuttuu se 1/10-teho-optio. Siellä on vaan joku n. puoliteho-optio, mutta kun se puolitehokin on 500 lumenia niin sekin on ihan liikaa.

Eli normaalisti pidän lamppua tuolla puoliteholla.

Lamppu on ripustettuna kypärään, yritän sitten pitää päätäni aina sellaisessa asennossa, että en osoita sillä suoraan ketään kohti ellei se toinen meinaa tehdä jotain typerää, jolloin osoitan sillä tarkoituksella suoraan päin.

Eli kun esimerkiksi kolmion takaa meinaa tunkea auto eteen, siinä vaiheessa tähtään suoraan auton lasista sisään, ja tässä vaiheessa yleensä auto tajuaa pysähtyä. Toimii paljon paremmin kuin mikään äänimerkki.
 
Olen itse ajanut fillarilla työmatkat kesästä asti, yli 40km per päivä ja kertaakaan ei ole tullut vastaan fillaria jonka etuvalo olisi ollut liian kirkas tai häikäissyt. Mutta vastaavasti vilkkuvan huomiovalon ja 285 lumenin otsalampun kanssa meinannut jäädä auton alle 3 kertaa, vaikka autoilijan olisi kuulunut väistää. Ajan lisäksi extravarovasti autoilijoiden suhteen muutenkin. Lisäksi esim. Pk-seudulla keskuspuistossa ja vanhan Turuntien varrella on pätkiä joissa ei nähnyt mitään sen 2-3 viikon sumun aikana mikä tuossa oli. Ei riittänyt teho valossa kun ilmankosteus oli 100% ja pimeys sekä sumu imi kaiken valon. Kyllä itsellä ainakin oli tarkotus kohdentaa se valokeila tiehen eikä vastaantulijan silmään.
Itsekin voin allekirjoittaa tämän. Pari viimeistä talvea on ollut käytössä Nitefighterin BT40S ja sen 30% valoteholla autoilijat tuntuivat huomaavan jo hyvissä ajoin. Omaa laiskuuttani ja naiiviutta jätin valon aina pyörää työpäivän ajaksi ja loppukeväästä joku kelmusilmä oli repinyt sen irti. Nyt on ollut pari kuukautta käytössä joku Vartan 10 euron 200 lumenin valo ja tuolla ei saa kuin vaaratilanteita aikaiseksi kun autoilijat eivät huomaa saapuvaa pyöräilijää.
 
Mietin tätä valitusta valojen tehoista ja tulee väkisinkin mieleen, että miten autojen valot eivät sitten haittaa? Itse väittäisin tämän olevan yksinkertaisesti siitä syystä, että autojen valot on suunnattu oikein eikä niitä saakaan itse helpolla väärin laitettua. Itse olen säätänyt oman pyörän valon ettei se heijasta kenenkään silmille.
 
Mietin tätä valitusta valojen tehoista ja tulee väkisinkin mieleen, että miten autojen valot eivät sitten haittaa? Itse väittäisin tämän olevan yksinkertaisesti siitä syystä, että autojen valot on suunnattu oikein eikä niitä saakaan itse helpolla väärin laitettua. Itse olen säätänyt oman pyörän valon ettei se heijasta kenenkään silmille.

Itse kävin pimeällä pitkällä suoralla säätämässä oman fillarin valon (kiinteästi asennettuna sähköpyörään) oikeaan kulmaan, ihan vain säätämällä sitä alemmas ja sitten kauemmas katsomaan kuinka paljon häikäisee jne. Jos laittaisin sen osoittamaan suoraan eteenpäin niin varmasti häikäisisi. Toki nyt kun suunnattu alemmas tietä kohdin niin se syö valon maksimi kantamaa, mutta ei ainakaan häikäise ketään. Tai jos häikäisee niin ei voi mitään.
 
Auton valoissa on selvä kuvio ts. valokeila leikataan terävästi yläreunastaan. Tällaista on harvemmin pyörän ajovaloissa, joskin jotkut ovat DIY-hengessä itse rakennelleet lipan tms. leikkaamaan hajavalo.
 
Auton valoissa on selvä kuvio ts. valokeila leikataan terävästi yläreunastaan. Tällaista on harvemmin pyörän ajovaloissa, joskin jotkut ovat DIY-hengessä itse rakennelleet lipan tms. leikkaamaan hajavalo.
Joissain malleissa on peili yläosassa mikä heijastaa tuon normaalisti häikäisevän valon lähivaloksi. En tiedä kuinka toimiva ratkaisu kyseessä, mutta paperilla ihan jees.
 
Kyllä aina välillä näkee pyöräilijöitä joilla on ainakin omasta mielestä liian kirkas valo, ja kyllä se autolla liikkuessa on muutaman kerran jopa ihan häirinnyt.
Harvemmin, mutta joskus.

Itse kaupungissa pimeällä pyöräillessä pidän vain huomioledejä edessä ja takana. Eli tasaisesti palava valkoinen edessä ja punainen takana.
Tosin ehkä tässä on se, etten koe tarvitsevani kaupungissa omaan näkökykyyn mitään auttavaa valoa.

Maastopyöräilyt kun tuli nyt aloitettua, niin pitää kyllä tässä katsoa sopivat lamput. Oletettavasti tässä tulee kuitenkin kohta myös pimeällä pyörittyä metsässä.
Eikö melko default ole se, että kiinteä tangossa ja päässä sitten erikseen? Mielestäni olin lukevinani vielä sellaista, että toinen kohdennettu ja toinen enemmän ympäristöä valaiseva. Löytyykö tollaseen komboon minkälaista suositusta? Ladattavat akut ehdottomasti, ja kyllähän ne kestot saisi olla sitä 3h+ luokkaa.
Ei nyt mitään armottoman kallista, mutta ei myöskään mitään random kiinaa mielellään.
 
Mitäs mieltä arvon raati on, mikäs otetaan näistä?

Olisi uusi maantiepyörä tarjolla:

1. Claris-osarjalla 2x8, 11-25 takapakka
2. Tiagra-osasarjalla 2x10, 11-28 takapakka +120 € verratuna Clarikseen
3. 105-osasarjalla 2x11, 11-28 takapakka +240 € verrattuna Clarikseen

Pyörät muuten identtisiä rungon ja kiekkojen osalta.

105 on varmaan fiksuin valinta? Muutenkin tuolla halvimman 25 takaleiskalla jää minulta tiukat mäet ajamatta (50-34T edessä)
 
Mitäs mieltä arvon raati on, mikäs otetaan näistä?

Olisi uusi maantiepyörä tarjolla:

1. Claris-osarjalla 2x8, 11-25 takapakka

Unohda.

2. Tiagra-osasarjalla 2x10, 11-28 takapakka +120 € verratuna Clarikseen

Ihan riittävä, tiagra on nykyään jo ihan kelpo osasarja. Osta, jos budjetti tiukalla

3. 105-osasarjalla 2x11, 11-28 takapakka +240 € verrattuna Clarikseen

Tässä suurin etu tuohon tiagraan tulee siitä, että 10-rattainen on pikuhiljaa poistumassa ja kun kuluvia osia joutuu vaihtamaan, 11-rattaisen osia paremmin/tulevaisuudessa halvemmalla saatavilla.

Osta, jos budjetti ei tiukilla.
 
Unohda.



Ihan riittävä, tiagra on nykyään jo ihan kelpo osasarja. Osta, jos budjetti tiukalla



Tässä suurin etu tuohon tiagraan tulee siitä, että 10-rattainen on pikuhiljaa poistumassa ja kun kuluvia osia joutuu vaihtamaan, 11-rattaisen osia paremmin/tulevaisuudessa halvemmalla saatavilla.

Osta, jos budjetti ei tiukilla.

Joo ei oo kyllä rahasta kiinni, ja olis noita 11-ketjuja maastopyörästä olemassa iso pino. Tuon 105 pyörän kokonaishinta niin edullinen muutenkin että erikseen pelkän osasarjan ostaminen maksaisi melkein saman verran.

Itse en kyllä kauheasti maantiepyöristä välitä, nautin enemmän maastopyöräilystä, mutta tuo tuntuu olevan niin edullinen ja joskus on kiva mennä porukalla ajamaan vähän nopeampaa vauhtia.
 
Valokuvioista puheenollen, itsellä on fillarissa ikivanha Fenix TK11 taskari johon heitin folio+sähköteippiä lasin eteen joka ainakin hieman poistaa valokuvion yläosan häikkimistä. Ei ainakaan hirveästi ole kiroiltu kun tuon kanssa on ajellut pimeällä.

2018-11-29 21.36.55.jpg

Ekat 100km tuli tänä aamuna mittariin Trekillä, takajousitus vaatii jonkun verran totuttelua kun polkimet osuu maahan pahimmissa töyssyissä yllättävänkin helposti.
Onneksi on ollut käytössä väliaikaiset muovipolkimet niin ei ole väliä jos hajoaa, DMR V12 alumiinisena pitäisi saapua ensi viikolla briteistä.

2018-12-02 11.42.22.jpg
 
Valokuvioista puheenollen, itsellä on fillarissa ikivanha Fenix TK11 taskari johon heitin folio+sähköteippiä lasin eteen joka ainakin hieman poistaa valokuvion yläosan häikkimistä. Ei ainakaan hirveästi ole kiroiltu kun tuon kanssa on ajellut pimeällä.

2018-11-29 21.36.55.jpg

Ekat 100km tuli tänä aamuna mittariin Trekillä, takajousitus vaatii jonkun verran totuttelua kun polkimet osuu maahan pahimmissa töyssyissä yllättävänkin helposti.
Onneksi on ollut käytössä väliaikaiset muovipolkimet niin ei ole väliä jos hajoaa, DMR V12 alumiinisena pitäisi saapua ensi viikolla briteistä.

2018-12-02 11.42.22.jpg
Onko iskarin paineet säädetty kohdilleen jos kovin polkimet kolisee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom