Pyöräily

Luistaako käpy ruotoputkessa?

En osaa sanoa, testaankin toisella kävyllä, kun sattuu kaksi samanlaista pyörää (eri runkokoilla) löytymään.

Uusi stemmi on matalampi kuin vanha ja tarviit lisää korotusrenkaita eli "headset spacer"? Löytyy jokaisesta pyöräkorjaamosta muutamalla eurolla.

Silmämääräisesti uusi ja vanha ovat aikalailla täsmälleen yhtä korkeita, eikä tuo ohjainlaakerin pultin päässä oleva muoviläpyskä jää koholle stemmistä.

Kokeilen seuraavaksi uutta stemmiä tuohon toiseen välyksettömään fillariin.. saapi nukkua ensi yön rauhassa :D
 
Laitoin vanhan stemmin takaisin omaan pyörääni + kokeilin uutta stemmiä puolison samanlaiseen fillariin. Lopputulemana oli, että minun pyörässäni ohjauslaakerissa tuntui välystä myös vanhalla stemmillä, vaikka sitä kuinka kiristi. Puolison fillarissa puolestaan ei tuntunut uudella stemmillä välystä samalla tavalla kuin omassani...
 
Hommasin ensimmäisen hiilikuiturunkoisen pyörän ja ongelmana on että satulatolppa ei pysy paikoillaan vaan pyörii vaikka tahnaakin on laitettu väliin. Mikähän tähän auttaisi?
 
Putsaa huolella se tolppa ennen pastan laittoa. On tullut vastaan melkosia öljytorvia vuosien saatossa. Kun laitat sitä pastaa, niin laita kunnolla ja anna asettua huolella ennen ekaa lenkkiä.
 
Laitoin vanhan stemmin takaisin omaan pyörääni + kokeilin uutta stemmiä puolison samanlaiseen fillariin. Lopputulemana oli, että minun pyörässäni ohjauslaakerissa tuntui välystä myös vanhalla stemmillä, vaikka sitä kuinka kiristi. Puolison fillarissa puolestaan ei tuntunut uudella stemmillä välystä samalla tavalla kuin omassani...

Kurkkaappas ettei sulla nouse käpy samalla kun kiristelet ohjainlaakeria. Heikompi laatuset kävyt rupee nouseen putkee pitkin jo muutaman kiristelyn jälkeen. Uus ei montaa euroo maksa ja ongelma tahtoo ratketa yleensä sillä.
 
Kurkkaappas ettei sulla nouse käpy samalla kun kiristelet ohjainlaakeria. Heikompi laatuset kävyt rupee nouseen putkee pitkin jo muutaman kiristelyn jälkeen. Uus ei montaa euroo maksa ja ongelma tahtoo ratketa yleensä sillä.

Mahdollisesti.. Mä kokeilin myös fillarien käpyjä ristiin ilman mainittavaa tulosta. Toisella fillarilla on ajettu ehkä 50 km ja omallani päälle 4000 km, eli pitäisi sen toisen kävyn olla kunnossa :)

Sen kävyn ulkomuoto ihmetyttää, kun sellaista vastaavan näköistä ei löydy netistä mistään myytävänä. Mitenhän mä sitä osaisin kuvailla... pahus kun ei tullut otettua kuvaa. Siinä oli kuitenkin neljä harmaasta hiekkamaisesta massasta tehtyä lohkoa, jotka olivat kuminauhalla pultin ympärille kiedottu.

Lisäksi mietin sitä, miksi sitä kävyn pituutta pystyy säätämään? Onko sillä jotain vaikutusta asiaan?
 
Onko sulla alumiini vai kuituputkella oleva keula? Kuituputkelle on omansa ja sen kanssa ei kannata edes leikillä kokeilla alumiinille tehtyä.

Kävyn pituudella ei oo merkitystä. Kerrankin liian tiukalle vedetty ohjainlaakerin kiristys pilaa monisakaraisen kävyn. Lapojen päät pyöristyy kun nousee putken seinään pitkin ylös. Valitettavasti moni kuvittelee tuon laakerin kiristykseen käytettävän ruuvin vaativan hirmuset voimat. Tarve kun on vain estää väljyys ja koko paketti kiristetään stemmin pulteilla kasaan. Olikohan yhdessä noista mun pyöristä laakerin kiristys max 8nm.
 
Onko sulla alumiini vai kuituputkella oleva keula? Kuituputkelle on omansa ja sen kanssa ei kannata edes leikillä kokeilla alumiinille tehtyä.

Kävyn pituudella ei oo merkitystä. Kerrankin liian tiukalle vedetty ohjainlaakerin kiristys pilaa monisakaraisen kävyn. Lapojen päät pyöristyy kun nousee putken seinään pitkin ylös. Valitettavasti moni kuvittelee tuon laakerin kiristykseen käytettävän ruuvin vaativan hirmuset voimat. Tarve kun on vain estää väljyys ja koko paketti kiristetään stemmin pulteilla kasaan. Olikohan yhdessä noista mun pyöristä laakerin kiristys max 8nm.

Hyvä pointti. Keula on kuitua, minkä vuoksi tuo "käpy" lienee tuollainen erikoisen näköinen sakaraton malli. Ihmettelen edelleen sitä, miksi ohjaus ei muuttunut tahmeaksi, vaikka kiristyksen teki huomattavaa voimaa käyttäen... ja tästä voimankäytöstä huolimatta välystä löytyy. Stemmin ruuvit on kiristetty momenttiavaimella jotakuinkin kohdilleen.

Mistähän johtuu, ettei siihen ohjainlaakerin kireydelle voida antaa selkeästi mitään momenttia, niin kuin stemmin ruuveille annetaan?

E: Tämännäköisesti häkkyrästä kyse: FSA Compressor Pro 1 1/8" | Spacer & Star nuts Shop
 
Viimeksi muokattu:
Sulla taitaa nousta tuo fsa:n tekele kiristäessä ylös. Toiminta on samanlainen kuin soutuveneen pohjatulpassa ja voi olla ettei noi lohkot leviä tasasesti.

Tarkistas speiserien korkeus kaulaputkeen nähden. Joku tuol tais jo aikasemmin vihjasta hommasta kans. Ylimmäisen speiserin pitää tulla selkeesti kaulaputken suun yläpuolelle, muuten kävyn prikka ei tee tehtäväänsä vaan rupee puristaan vaan kaulaputkee eikä sen ympärillä olevaa tavaraa= speiserit ja stemmi
 
Sulla taitaa nousta tuo fsa:n tekele kiristäessä ylös. Toiminta on samanlainen kuin soutuveneen pohjatulpassa ja voi olla ettei noi lohkot leviä tasasesti.

Tarkistas speiserien korkeus kaulaputkeen nähden. Joku tuol tais jo aikasemmin vihjasta hommasta kans. Ylimmäisen speiserin pitää tulla selkeesti kaulaputken suun yläpuolelle, muuten kävyn prikka ei tee tehtäväänsä vaan rupee puristaan vaan kaulaputkee eikä sen ympärillä olevaa tavaraa= speiserit ja stemmi



Tältä näyttää. Stemmi tulee aavistuksen ruotoputken yläpuolelle. En saanut tuota laakeria kiristettyä myöskään vanhalla stemmillä, eli näkisin, että vika on jossain muualla kuin uudessa stemmissä. Täytyy vielä tsekata tuo kävyn korvike, että ne lohkot ovat tasaisesti.
 
Tuossa kun viime viikolla oli jo muutama kylmempi aamu/yö pyöräillä töihin niin ajattelin jos täksi talveksi panostaisi kunnolla varusteisiin. Pyörän osalta kaikki on kyllä kunnossa, mutta takki, housut, pipo, lasit, naamansuojus, kaulahuivi ja hanskat pitäisi löytää. Aikaisemmin olen vetänyt pitkälti varustelekan varustuksella, mutta ajattelin jos ostaisin jotain hieman paremmin tähän tarkoitukseen sopivia. Matkat joita pääasiassa tulee poljettua ei ole kuin noin 5km työmatkoja joten pitkistä matkoista ei ole kyse, mutta huonosti nukutun yön jälkeen kun 5 aikaan aamulla polkee ja pakkasta on -20 astetta niin kyllähän sitä kylmä tulee :D Tuppaa vaan varsinkin niska menemään tuulesta erittäin jumiin niin pitäisi varmaan ostaa windstopper ominaisuudella olevia varusteita. Mistähän noita olisi paras katsella? bike-discount.de?
Skottilainen Endura tekee kamaa vähän huonommallekin kelille, tiedä sitten onko -20C jo liikaa, mutta kannatta vilkaista mitä heiltä löytyy. Hommasin kk takoperin MT500 Spray Trouser II:t ja ovat kyllä mukavat ja toimivat päällä maastofillaroinnissa. Viime vkl oli vähän liian lämpöiset, mutta joku aika sitten tuulisessa pienessä sateessa ei yhtään liikaa. Alle mahtuu kyllä pidempää välihousua, koska ovat valjät. Materiaalina hanurissa kuorta ja muualla tuulta ja roisketta pitävää soft shelliä. Hyvät taskut, reisissä ventilaatiot, vetskareilla varustetuissa kapenevissa nilkoissa vahvistettua kangasta. Hanuri on suht baggy.

Koitan tässä metsästää kesän jälkeistä hyvää hintaa MT500 Spray Baggy Short II:lle, missasin mainion 65€ hinnan kun mietin kokoa liian pitkään. S koko meni housuista 165/65 kokoiselle, joten sama mennee shortseista. Kannattaa tsekkailla ainakin näitä:

Chain Reaction Cycles | MTB | Road | TRI | Run
Bike Shop | Bike-Discount: Dein Onlineshop mit Bestpreis-Garantie
bike-components | bicycle parts, accessories & apparel
Mountain Bikes | Road Bikes | Cycling Clothing | Bicycle Accessories
 
Viimeksi muokattu:
Tältä näyttää. Stemmi tulee aavistuksen ruotoputken yläpuolelle. En saanut tuota laakeria kiristettyä myöskään vanhalla stemmillä, eli näkisin, että vika on jossain muualla kuin uudessa stemmissä. Täytyy vielä tsekata tuo kävyn korvike, että ne lohkot ovat tasaisesti.

Eiköhän se syyllinen sieltä kävyn suunnalta löydy. Uus kunnollinen ei hirmusesti kustanna ja jokasesta kunnollisesta fillarikaupasta löytyy.
 
Skottilainen Endura tekee kamaa vähän huonommallekin kelille, tiedä sitten onko -20C jo liikaa, mutta kannatta vilkaista mitä heiltä löytyy. Hommasin kk takoperin MT500 Spray Trouser II:t ja ovat kyllä mukavat ja toimivat päällä maastofillaroinnissa. Viime vkl oli vähän liian lämpöiset, mutta joku aika sitten tuulisessa pienessä sateessa ei yhtään liikaa. Alle mahtuu kyllä pidempää välihousua, koska ovat valjät. Materiaalina hanurissa kuorta ja muualla tuulta ja roisketta pitävää soft shelliä. Hyvät taskut, reisissä ventilaatiot, vetskareilla varustetuissa kapenevissa nilkoissa vahvistettua kangasta. Hanuri on suht baggy.

Koitan tässä metsästää kesän jälkeistä hyvää hintaa MT500 Spray Baggy Short II:lle, missasin mainion 65€ hinnan kun mietin kokoa liian pitkään. S koko meni housuista 165/65 kokoiselle, joten sama mennee shortseista. Kannattaa tsekkailla ainakin näitä:

Chain Reaction Cycles | MTB | Road | TRI | Run
Bike Shop | Bike-Discount: Dein Onlineshop mit Bestpreis-Garantie
bike-components | bicycle parts, accessories & apparel
Mountain Bikes | Road Bikes | Cycling Clothing | Bicycle Accessories

Endura on kyllä hyvä merkki ja sitä voi ostaa myös ihan kotimaisista kaupoista. Esim. Etusivu - Bikeshop.fi Tulee päivässä perille.
Itse käytän talvella täysin tuulenpitäviä vaatteita, muuten reidet jäätyy.
 
Hyvä pointti. Keula on kuitua, minkä vuoksi tuo "käpy" lienee tuollainen erikoisen näköinen sakaraton malli. Ihmettelen edelleen sitä, miksi ohjaus ei muuttunut tahmeaksi, vaikka kiristyksen teki huomattavaa voimaa käyttäen... ja tästä voimankäytöstä huolimatta välystä löytyy. Stemmin ruuvit on kiristetty momenttiavaimella jotakuinkin kohdilleen.

Mistähän johtuu, ettei siihen ohjainlaakerin kireydelle voida antaa selkeästi mitään momenttia, niin kuin stemmin ruuveille annetaan?

E: Tämännäköisesti häkkyrästä kyse: FSA Compressor Pro 1 1/8" | Spacer & Star nuts Shop
Pakko varmistaa. Kiristäthän ensin kävyn pienemmällä avaimella ja isommalla sitten laakerin välys pois.
Itellä vastaava expanderi toiminut hyvin. Älä kutsu tuota kävyksi kun ei se näytä kävyltä. Siis siltä sakarahässäkältä, jota alumiinin kans käytetään.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
 
Pakko varmistaa. Kiristäthän ensin kävyn pienemmällä avaimella ja isommalla sitten laakerin välys pois.
Itellä vastaava expanderi toiminut hyvin. Älä kutsu tuota kävyksi kun ei se näytä kävyltä. Siis siltä sakarahässäkältä, jota alumiinin kans käytetään.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Yhtä ja samaa 5mm kuusiokoloavainta mä käytän siinä kiristyksessä :confused:

Tämän videon kaltaisesti hoitanut homman:
 
Viimeksi muokattu:
Koskaan en ole tuollaista itse värkännyt, mutta keskustelua seuraamalla vois päätellä, että sinulla on tuo kaulaputken sisään tuleva putkitulppa (expander) löysällä ja se pääsee nousemaan kaulaputkessa, kun yrität kiristää hattua.

Katsopa tämä:
 
Viimeksi muokattu:
Koskaan en ole tuollaista itse värkännyt, mutta keskustelua seuraamalla vois päätellä, että sinulla on tuo kaulaputken sisään tuleva putkitulppa (expander) löysällä ja se pääsee nousemaan kaulaputkessa, kun yrität kiristää hattua.

Katsopa tämä:


Tämä video avasi silmäni, kiitos. Ja nyt ymmärrän myös @TheMiklu :n viestin pienemmän ja isomman avaimen käytöstä. Minun ongelmani oli siis se, että kiristin ainoastaan tuon putkitulpan pienemmällä avaimella, mutta en hattua isommalla.
 
Felt VR4 Ultegra disc 18, unisex maantiepyörä - Maantiepyörät | XXL

Olisikohan tämä hyvä ostos? Ihmeen painava kyllä täyshiilikuitupyöräksi, kun vertailun vuoksi tuo Ghostin Nivolet painaa kilon vähemmän. "Normaali" myyntihinta XXL:ssä 2500 euroa.

En nyt katsonut kovin tarkkaan tuota osaluetteloa, mutta noissa kannattaa huomioida minkälaisia muita osia kuin runko on hiilikuitua. Eihän hyvän alurungon erokaan ole kovin paljoa hiilikuituisen hyväksi, jotain 400-500 grammaa ja huono hiilarirunko saattaa painaa yllättävänkin lähelle sitä hyvää alurunkoa. Tuossa tapauksessa miettisin myös sitä että Felt on saattanut ilmoittaa painoksi isomman koon rungon kun taasen Ghost pienemmän rungon koon mukaan kokonaispainon. Veikkaisin monen tekijän yhteissummaa tässä tapauksessa.
 
Tänä aamuna sitten kiva yllätys. Talvipyörä oli ilman toista kampea takavanne paskana ja ilman ketjuja ulkona molemmat renkaat lukittuna ja silti joku oli sen pöllinyt. Taloyhtiön sisäpihalta ja joutunut kyllä lukkoineen päivineen nostamaan suoraan autoon.
Ei tuosta enää vakuutuksesta saa korvauksia ja toisaalta pöllinytkään tuskin mitään tekee kun singleksi muutettu ja etujarrut etc. Turhat osat poistettu. Vielä helppo tunnistaa kun suurin osa osista mitä pyörässä oli kiinni oli käytössä olevan pyörän vanhat osat.
Tämä siis joensuussa. Jos joku kaupittelee halvalla cube attentionia 26 varaosiksi etc. Niin ilmoittakaa myyjälle että voi sen palauttaa vielä takaisin ennen kuin poliisi käy valvontakamerasta kuvat hakemassa.
Talvi menikin sitten pilalle tämän takia.
 
Kävin fillarilla 9km lenkin kauppaan ja takaisin.

Laskin vastaantulevat pyöräilijät ja 17:sta pyöräilijästä, jopa kuudella oli fillarissaan jonkinlainen valaisin.

Poliisejakin näkyi, mutta yksikään niistä ei antanut sakkoja tai nuhteluita.

Yksi pimeä fillaroija mustilla vaatteilla tuli kulman takaa sellaista vauhtia, että piti lyödä lukkojarrutus. Toki mainitsin, että olisi hyvä laittaa joku valo ja ajaa varovaisemmin kuolleissa kulmissa.

Vastaus oli: keskisormi ( ͡°Ĺ̯ ͡° )╭∩╮
 
17:sta pyöräilijästä, jopa kuudella oli fillarissaan jonkinlainen valaisin.

Muutoksen nopeus asenteissa on valitettavan hidas. Vaikka kyseessä on oma turvallisuus, menee valitettavan usea aktiivisempikin pyöräilijä ilman valoja pimeissä. Vieläkin useampi menee myös ilman kypärää, ja (teko)syynä sen käyttämättömyydelle yleensä kuulee niinkin tärkeitä juttuja kuin "se on hankala", "se on ruma" ja "kampaus menee pilalle". Henk.koht. en lähde käytännössä ikinä matkaan ilman kypärää jotain vaihteensäätörundeja lukuunottamatta, ja pimeällä otan aina vähintään sen pikkutuikun eteen huomiovaloksi.

Kai nuo joillekin itsestäänselvät turvavarusteet pyöräilijöilläkin ennen pitkää yleistyy kuten kävi laskettelurinteissä. Pikkujätkänä 90-luvulla kun aloitin laskettelun/lumilautailun, ei juuri kukaan käyttänyt kypärää rinteessä, minä mukaanlukien. Parikymmentä vuotta se muutos vei, mutta nykyään potta päässä rinteessä on enemmän sääntö kuin poikkeus, ja etenkin aktiivisemmilla laskijoilla se on lähes poikkeuksetta päässä. Kai me pyöräilyssäkin joskus päästään tilanteeseen, että vain poikkeustapauksessa lähdetään matkaan ilman tärkeimpiä turvavarusteita.
 
Muutoksen nopeus asenteissa on valitettavan hidas. Vaikka kyseessä on oma turvallisuus, menee valitettavan usea aktiivisempikin pyöräilijä ilman valoja pimeissä. Vieläkin useampi menee myös ilman kypärää, ja (teko)syynä sen käyttämättömyydelle yleensä kuulee niinkin tärkeitä juttuja kuin "se on hankala", "se on ruma" ja "kampaus menee pilalle". Henk.koht. en lähde käytännössä ikinä matkaan ilman kypärää jotain vaihteensäätörundeja lukuunottamatta, ja pimeällä otan aina vähintään sen pikkutuikun eteen huomiovaloksi.

Ei kai sitä kaupunkiajossa tarvikaan kuin pikkuvalon. Aika monella se lamppu on mallia 1000+ lumenia ja sekin täysillä. Mukava ajella kun vastaantulevana ei näe mitään :)
 
Ei kai sitä kaupunkiajossa tarvikaan kuin pikkuvalon. Aika monella se lamppu on mallia 1000+ lumenia ja sekin täysillä. Mukava ajella kun vastaantulevana ei näe mitään :)

Ei välttämättä ei. Tosin monesti kaupungissa/esikaupungissa voi siellä pyörätiellä olla oikeasti aika hämärääkin, jolloin lisävalo ei ole pahitteeksi, mutta se on kyllä kumma kuinka porukka ei tajua sitä kuinka helvetisti noi lamput häikäisee jos sillä tohottaa suoraan eteenpäin.

Ihan sama niissä on kuin auton valoissakin, kun ajetaan paikassa missä on muitakin, pitää lamppu suunnata niin alas ettei se häikäise vastaantulijoita.

Itse olen autoilijana tehnyt häikäisijäfillaroitsijan vastaantullessa siten, että lykkään autosta pitkät päälle noin niinkuin vinkiksi, että nyt häikäisee ihan vitusti. Saman teen myös moottoripyöräilijöille ja autoille jotka ei vaihda pimeällä kohtaamistilanteessa lyhyitä, ajan itsekin sitten vastaan pitkät päällä. Yleensä kaikki ajoneuvoon katsomatta tuossa kohtaa laskee valonsa alaspäin :)
 
Täällä kaivattas hieman vinkkejä pyörän hankintaan. Eli hakusessa ois 29" renkailla varustettu maastopyörä. Käyttö on pääasiassa työmatka-ajoa ympäri vuoden (n. 4km suunta), mut kiva kuitenkin et voi maastossa käydä silloin tällöin ajamassa.

Ghost Kato 2.9 AL 29 etujousitettu maastopyörä , punainen -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi
ORBEA MX 40 etujousitettu maastopyörä 29 , harmaa/musta -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi
Cube Aim Race etujousitettu maastopyörä , valkoinen -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi

Tuossa muutama mitä olin katellut nyt alkuun. Tuo 600€ on tällä hetkellä ehkä se max minkä haluan laittaa pyörään. Ei kuitenkaan niin paljon tule maastossa ajettua, että sen takia pitäisi panostaa enemmän. Pitääkö tän hintaluokan pyörissä edes sen kummemmin kattoo tuota osaluetteloa vai onko nuo suht samoja osia kaikissa?
 
Täällä kaivattas hieman vinkkejä pyörän hankintaan. Eli hakusessa ois 29" renkailla varustettu maastopyörä. Käyttö on pääasiassa työmatka-ajoa ympäri vuoden (n. 4km suunta), mut kiva kuitenkin et voi maastossa käydä silloin tällöin ajamassa.

Ghost Kato 2.9 AL 29 etujousitettu maastopyörä , punainen -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi
ORBEA MX 40 etujousitettu maastopyörä 29 , harmaa/musta -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi
Cube Aim Race etujousitettu maastopyörä , valkoinen -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi

Tuossa muutama mitä olin katellut nyt alkuun. Tuo 600€ on tällä hetkellä ehkä se max minkä haluan laittaa pyörään. Ei kuitenkaan niin paljon tule maastossa ajettua, että sen takia pitäisi panostaa enemmän. Pitääkö tän hintaluokan pyörissä edes sen kummemmin kattoo tuota osaluetteloa vai onko nuo suht samoja osia kaikissa?

Itse ostaisin ennemmin esim. cyclocrossin jos käyttö on enimmäkseen työmatka-ajoa ja maastossa joskus. Tuon hintaluokan pyörissä tuo keula varmaan niin huonolaatuinen ettei kannata maksaa turhasta painosta.
 
Ei kovin helpolla löydä kovin fiksua cyclocrossia alle 600€. Kuten toveri, Teabag Shakur totesi, en minäkään ottaisi joustokeulaa varsinkaan noin halvassa pyörässä.

Mutta ehdottomasti myös ääni täältä Cyclocrossille, koska huonolla ja tuulisilla keleillä toi käyrä antaa kivasti mukavempaa ajoasentoa.

Kona Rove cyclocross-pyörä , harmaa -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi

XXL:stä käy vaikka koittamassa tätä Whiten pyörää, joo siinä on Tiagran vaihteet, ettei oo kovin laadukkaat, mutta saa ainakin tuntumaa miltä tuollainen pyörä tuntuisi:

https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-miesten-gravel-pyora/p/1143986_1_style
 
Tuolla hinnalla katsoisin fillaritorilta käytetyn maastopyörän jos semmoisen haluat.
Esimerkin pyörissä keulat huonoja, eipä noi muutenkaan osien puolesta kovin hyviä ole.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Mikä ois sitten teidän mielestä sopiva hinta lähteä uutta pyörää katselemaan? Kannattaako suoraan unohtaa alle tonnin pyörät vai saisiko jo 800€ jotain?
 
Mikä ois sitten teidän mielestä sopiva hinta lähteä uutta pyörää katselemaan? Kannattaako suoraan unohtaa alle tonnin pyörät vai saisiko jo 800€ jotain?

No siis 800-900e on jo tarjouksessa oikeeasti fiksua pyöriä.

Mutta tosiaan kannattaa miettiä sopisiko toi cyclocrossi sinun tarpeisiin paremmin?
 
Varmaan tuo "mut kiva kuitenkin et voi maastossa käydä silloin tällöin ajamassa" on nyt se taikasana. Jos tämä satunnainen maastossa käynti on lähinnä peltoteitä ja muita hiekkateitä, niin cyclocrossi varmasti on hyvä.

Ihan näin cyclocrossin omistavana pakko sanoa, ettei cc:llä kauheana kannata Suomen juurakkoisilla poluilla pyöriä ellei satu olemaan masokisti eikä varmasti kannata suositella aloittelijalle.
 
Mikä ois sitten teidän mielestä sopiva hinta lähteä uutta pyörää katselemaan? Kannattaako suoraan unohtaa alle tonnin pyörät vai saisiko jo 800€ jotain?
Kyllä hyvät maastopyörät etujousituksella maksaa yli 1000€.


Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Varmaan tuo "mut kiva kuitenkin et voi maastossa käydä silloin tällöin ajamassa" on nyt se taikasana. Jos tämä satunnainen maastossa käynti on lähinnä peltoteitä ja muita hiekkateitä, niin cyclocrossi varmasti on hyvä.

Ihan näin cyclocrossin omistavana pakko sanoa, ettei cc:llä kauheana kannata Suomen juurakkoisilla poluilla pyöriä ellei satu olemaan masokisti eikä varmasti kannata suositella aloittelijalle.

Pitää laittaa tämmönen keula niin helpottaa: Lauf Forks
Idea ihan mielenkiintoinen. Tekisi mieli testata.
 
Kyllä hyvät maastopyörät etujousituksella maksaa yli 1000€.


Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla

KTM Ultra Sport 29 30-v Maanantaina ku kävin kattelee, niin ensimmäisenä kaupassa tommosta esittelivät. Myyjät nyt tietty aina haluu myydä sen kalliimman version, mut tuolla teki sekin et mistään muusta mallista ei tainu olla tuota 22,5" runkoo saatavilla. Kuitenkin pituutta itellä 193cm, niin rajaa vähän vaihtoehtoja.
 
Itse aina koittanut seuraavaa lähestymistapaa, jos en halua "myyjän" vietäväksi.

Jos etsin vaikka 600e pyörää, koitan silti 600e pyörää, 900e pyörää sekä 1200e pyörää, koska oma kroppa ja tunne sen pyörän määrää. Kuka hullu maksaisi 600e pyörästä joka ei tunnu hyvältä?

Toki myös myyjillä on iso rooli, koska eri pyörämalleissa on isoja eroja, mm. pyörän geometrioissa.
 
KTM Ultra Sport 29 30-v Maanantaina ku kävin kattelee, niin ensimmäisenä kaupassa tommosta esittelivät. Myyjät nyt tietty aina haluu myydä sen kalliimman version, mut tuolla teki sekin et mistään muusta mallista ei tainu olla tuota 22,5" runkoo saatavilla. Kuitenkin pituutta itellä 193cm, niin rajaa vähän vaihtoehtoja.
Näköjään jäi osa tekstistä pois.
Piti olla tarjouksesta voi saada vähän yli 1000€ käyvän pyörän.
Tuossa pyörässä keula ei ole hyvä.
Kannattaa tosiaan katsoa niitä cycloja.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
KTM Ultra Sport 29 30-v Maanantaina ku kävin kattelee, niin ensimmäisenä kaupassa tommosta esittelivät. Myyjät nyt tietty aina haluu myydä sen kalliimman version, mut tuolla teki sekin et mistään muusta mallista ei tainu olla tuota 22,5" runkoo saatavilla. Kuitenkin pituutta itellä 193cm, niin rajaa vähän vaihtoehtoja.
Kannattaa tsekata myös Canyonin tarjonta. Grand Canyonit ovat alumiinirunkoisia jäykkäperäisiä XC MTB fillareita. Alle tonin fillareissa on keulana RockShox Recon RL (~300€ keula) tai RockShox 30 Gold RL (~400€ keula). Fillarimallien numero perässä, ja toki se hinta, kertoo aina paremmasta osasarjasta. Tuolla on työkalu fillarin koon määrittämiseen. Syötät sinne omat mitat ja se kertoo mitä kokoa sopii hankkia.

Factory Outletista löytää välillä fillarin halvemmalla. Varsinkin isoille ja pienille voi olla hajakappaleita. Kannattaa tsekata miksi fillari on siellä outletissa, osa on testi- tai esittelykappaleita.

Tuossa RockShox keulojen buyers guide, missä voi vertailla tämän valmistajan eri malleja. @Ahis sanoi tuossa, että KTM:n RockShox Recon RL (~300€ keula) ei ole hyvä. Meikeläisen on tähän paha sanoa mitään, koska menossa vasta ensimmäinen oikea maasturi (Canyon Exceed CF SL 6.0 pro) ja siinä on 100mm SID RL SA (500 - 600€) ja muista ei kokemusta. Mutta tuntuu näissä hommissa, että nälkä kasvaa syödessä ja aina on parempaa kamaa tarjolla. Itsekin tilasin juuri uuden kypärän, vaikka edellinen keväällä tilattu ok. MET Roam alesta houkutti :)

 
Kannattaa tsekata myös Canyonin tarjonta. Grand Canyonit ovat alumiinirunkoisia jäykkäperäisiä XC MTB fillareita. Alle tonin fillareissa on keulana RockShox Recon RL (~300€ keula) tai RockShox 30 Gold RL (~400€ keula). Fillarimallien numero perässä, ja toki se hinta, kertoo aina paremmasta osasarjasta. Tuolla on työkalu fillarin koon määrittämiseen. Syötät sinne omat mitat ja se kertoo mitä kokoa sopii hankkia.

Factory Outletista löytää välillä fillarin halvemmalla. Varsinkin isoille ja pienille voi olla hajakappaleita. Kannattaa tsekata miksi fillari on siellä outletissa, osa on testi- tai esittelykappaleita.

Tuossa RockShox keulojen buyers guide, missä voi vertailla tämän valmistajan eri malleja. @Ahis sanoi tuossa, että KTM:n RockShox Recon RL (~300€ keula) ei ole hyvä. Meikeläisen on tähän paha sanoa mitään, koska menossa vasta ensimmäinen oikea maasturi (Canyon Exceed CF SL 6.0 pro) ja siinä on 100mm SID RL SA (500 - 600€) ja muista ei kokemusta. Mutta tuntuu näissä hommissa, että nälkä kasvaa syödessä ja aina on parempaa kamaa tarjolla. Itsekin tilasin juuri uuden kypärän, vaikka edellinen keväällä tilattu ok. MET Roam alesta houkutti :)

Kyllähän noilla recon ja gold keuloilla ajelee, työmatka ajossa ne menee hyvinkin.
Jos nyt vähänkään innostuu enemmän maastossa ajelemaan niin sitten niillä ei oikein tee mitään. Sid on jo ihan hyvä keula.

Vaihteissa hyviä ja toimivia on esim shimano xt, sram x9 maastossa ja 105 alkaen maantiellä. Noi jo pelaa ihan hyvin.

Nyt tosiaan kannattaa katsoa poisto myyntejä ja fillaritorilta löytyy monesti hyvää käytettyä.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Kyllähän noilla recon ja gold keuloilla ajelee, työmatka ajossa ne menee hyvinkin.
Jos nyt vähänkään innostuu enemmän maastossa ajelemaan niin sitten niillä ei oikein tee mitään. Sid on jo ihan hyvä keula.

Vaihteissa hyviä ja toimivia on esim shimano xt, sram x9 maastossa ja 105 alkaen maantiellä. Noi jo pelaa ihan hyvin.

Nyt tosiaan kannattaa katsoa poisto myyntejä ja fillaritorilta löytyy monesti hyvää käytettyä.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla

Pitää ehkä kattoo jos black fridayssä sattus tulee hyviä aleja vastaan. Tällä hetkellä mikä tahansa pyörä jopa tommonen 500€ on parempi kuin nykyinen millä ajan (joku Nakamura Furious 26" renkailla). Tuolla muutamat kerrat on tullu ajettua maastossa, kyllähän siellä eteenpäin pääsee, mut vois kai se mukavampaakin olla :D.
 
Pitää ehkä kattoo jos black fridayssä sattus tulee hyviä aleja vastaan. Tällä hetkellä mikä tahansa pyörä jopa tommonen 500€ on parempi kuin nykyinen millä ajan (joku Nakamura Furious 26" renkailla). Tuolla muutamat kerrat on tullu ajettua maastossa, kyllähän siellä eteenpäin pääsee, mut vois kai se mukavampaakin olla :D.
Aloitin ite vastaavalla nakamuralla maastopyöräilyn.
Kyllä sillä meni aluksi kun intoa oli, mutta keula kesti sen 3kk
ja hajos.

Lähetetty minun BAH-L09 laitteesta Tapatalkilla
 
Itse ostin lähes samoilla kriteereillä vanhan ysäri maasturin tilalle tuon canyon AL 6.0 ja uskaltaisin kyllä vahvasti suositella katsomaan canyon/radon tarjontaa.
 
Verkkokaupassa kerrostaloasujille tarjouksessa Kärcher OC3 Bike 99,11€.
  • Vesisäiliö: 4 litraa
  • 3 m vesiletku
  • Veden kulutus 2 l/min
  • Integroitu li-ion akku
  • Akun kesto 15 min
  • Maksimipaine: 5 bar
  • Paljon erilaisia lisävarusteita
  • Paino 2.3 kg
  • Mitat: 28 x 24 x 24 cm
  • Laitteen mukana toimitetaan erillinen pöyränhoitosetti (letkuun kiinnitettävä harja, pesuaine, rätti ja laitteen alle kiinnittyvä säilytysboksi).
Kärcher Kärcher Mobile Outdoor Cleaner OC 3 Bike -matalapainepesuri 99,11 €
 
Tuolla on oikeasti hyvä pestä fillaria, pari kertaa testannut.
 
Minkälaisilla kengillä väki fillaroi työmatkat talvella? Menisiköhän ihan Jalas M05. Kalvo petti nykyisistä Salomonin lenkkareista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 509 594
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom