Pyöräily

20240813_143503.jpg


Puhdasta tuli, uusi Deore ketju kiinni. Täytyy kyllä sanoa että tinnerissä uitettuna ketju näyttää kirkkaammalta kuin tuo uusi. Ajelin sillä siis 300+ ja pysyi helposti alle 0.5 venymän.
 
Puhdasta tuli, uusi Deore ketju kiinni. Täytyy kyllä sanoa että tinnerissä uitettuna ketju näyttää kirkkaammalta kuin tuo uusi. Ajelin sillä siis 300+ ja pysyi helposti alle 0.5 venymän.

Noissa uusissa ketjuissa on ymmärtääkseni aika usein "varasto" rasva, joka joidenkin mukaan kannattaa irrottaa heti kunnolla kun kerää enemmän shaibaa, kuin paremmat tökötit kaupan hyllyltä.
 
Itsellä vaihtui nyt Selle Model X -> WTB Rocket. On kuin olisi siirtynyt kirkon kovalta puupenkiltä pehmustettuun nojatuoliin. Ihan älyttömästi mukavampi satula ja perse ei kipeytynyt yhtään lenkin aikana. Nyt voi ryskätä maastossa tuntikausia huoletta. Jos oma persus ei meinaa tottua satulaan, niin suosittelen lämpimästi istuinluiden mittausta ja toisen satulan kokeilua. Turha kiduttaa itseään :D
WTB Rocket kinostelis kanssa ehkä hankkia, mitä tykkäät 3kk myöhemmin?
 
Kuumavaha lienee parempi, kuin nestevaha.

Itselläkin on Black Diamond kuumavaha nyt käytössä. 300 km ajanut Shimano XT ketjulla, eikä lähde vielä mitään ääntä ketjuista. Hyvää tavaraa tuo kuuma vaha kyllä.

Jep, parin päivän Youtube ja foorumi tutkimusten perusteella; kuumavahat tuntuu olevan tällä hetkellä testien ja kokemusten mukaan parhaiten kestävät, vähiten ketjua ja rattaita kuluttavat. Eivätkä kerää likaa niin paljon.
 
Jep, parin päivän Youtube ja foorumi tutkimusten perusteella; kuumavahat tuntuu olevan tällä hetkellä testien ja kokemusten mukaan parhaiten kestävät, vähiten ketjua ja rattaita kuluttavat. Eivätkä kerää likaa niin paljon.
Oishan tuo vaha varmasti ihan jees, jos olisi omakotitalo ja ulkovarasto mihin laittaa tuo sulateltu kattila.
 
Menin ja hankin maastopyörän, mutta nyt on pakko kysyä sitä kuuluisaa mielipidettä hankinnastani. Alla on nyt Canyon Neuron 5 täysijousitettu maastopyörä, joka on geometrian ja käytettävyyden osalta jossain trail-xc välimaastossa. Buyers remorse iski siitä syystä, että hyllyyn jäi Canyon Spectral, joka on enduro-trail välimaastossa käytettävyydeltään. Ajan pieniä polkuja, joissa jonkun verran juurakkoa ja pieniä kiviä siellä täällä. Varsinaista alamäkiajoa ja droppeja ei tule harrastettua. Korkeintaan bike parkissa olisi kiva käydä kokeilemassa vihreää tai sinistä reittiä.

Olisiko sittenkin tuo Spectral pitänyt hankkia alle? Olisiko se soveltunut paremmin näille pienille metsäpoluille, joissa tätä juurakkoa ja muuta on tiellä? Neuron kyllä menee mielestäni ihan hyvin näiden pienten esteiden yli, mutta olisiko se sweetspot kuitenkin ollut tämä toinen malli?
 
Menin ja hankin maastopyörän, mutta nyt on pakko kysyä sitä kuuluisaa mielipidettä hankinnastani. Alla on nyt Canyon Neuron 5 täysijousitettu maastopyörä, joka on geometrian ja käytettävyyden osalta jossain trail-xc välimaastossa. Buyers remorse iski siitä syystä, että hyllyyn jäi Canyon Spectral, joka on enduro-trail välimaastossa käytettävyydeltään. Ajan pieniä polkuja, joissa jonkun verran juurakkoa ja pieniä kiviä siellä täällä. Varsinaista alamäkiajoa ja droppeja ei tule harrastettua. Korkeintaan bike parkissa olisi kiva käydä kokeilemassa vihreää tai sinistä reittiä.

Olisiko sittenkin tuo Spectral pitänyt hankkia alle? Olisiko se soveltunut paremmin näille pienille metsäpoluille, joissa tätä juurakkoa ja muuta on tiellä? Neuron kyllä menee mielestäni ihan hyvin näiden pienten esteiden yli, mutta olisiko se sweetspot kuitenkin ollut tämä toinen malli?

Kuulostaa kyllä sellaiselta ajolta, että Neuron kolahtaa tuonne oikein hyvin. Spectral sitte enemmän sinne bikeparkkimaiseen menoon tai muuhun kovempaan ryttyytykseen. Kuuntele toki muidenkin mielipiteet.
 
Menin ja hankin maastopyörän, mutta nyt on pakko kysyä sitä kuuluisaa mielipidettä hankinnastani. Alla on nyt Canyon Neuron 5 täysijousitettu maastopyörä, joka on geometrian ja käytettävyyden osalta jossain trail-xc välimaastossa. Buyers remorse iski siitä syystä, että hyllyyn jäi Canyon Spectral, joka on enduro-trail välimaastossa käytettävyydeltään. Ajan pieniä polkuja, joissa jonkun verran juurakkoa ja pieniä kiviä siellä täällä. Varsinaista alamäkiajoa ja droppeja ei tule harrastettua. Korkeintaan bike parkissa olisi kiva käydä kokeilemassa vihreää tai sinistä reittiä.

Olisiko sittenkin tuo Spectral pitänyt hankkia alle? Olisiko se soveltunut paremmin näille pienille metsäpoluille, joissa tätä juurakkoa ja muuta on tiellä? Neuron kyllä menee mielestäni ihan hyvin näiden pienten esteiden yli, mutta olisiko se sweetspot kuitenkin ollut tämä toinen malli?

En tiedä luitko tätä Canyonin juttua läpi ennen ostopäätöstä, mutta tuossa aika hyvin käydään läpi sitä mihin profiileihin pyörät on tarkoitettu:

tl;dr: Neuron on suunnattu enemmän esimerkiksi aloittelijoille sekä seikkailulliseen pidempään ajoon, kun taas Spectral istuu enemmän kokeneempien ja rajojaan koettelevien kuskien käyttöön ja rankempaan/vauhdikkaampaan (alamäkipainotteisempaan) rymistelyyn.

Eroa on myös siinä mihin käyttöön pyörät on speksattu: Neuronin ASTM-luokka on 3 ja Spectralin 4, eli tästäkin voi tehdä johtopäätöksiä mihin käyttöön pyörä on tarkoitettu. Kuvaukset luokille ovat seuraavat:
3: This is a set of conditions for operation of a bicycle that includes Condition 1 and Condition 2 as well as rough trails, rough unpaved roads, and rough terrain and unimproved trails that require technical skills. Jumps and drops are intended to be less than 61cm (24")

4: This is a set of conditions for operation of a bicycle that includes Conditions 1, 2, and 3, or downhill grades on rough trails at speeds less than 40 km/h (25 mph), or both. Jumps are intended to be less than 122cm (48").

Neuronia ei siis cat.3 pyöränä ole tarkoitettukaan alamäkitouhuihin tai hissimäkiin, vaan poluilla ajamiseen ja pienempiin hyppyihin/droppeihin. Spectral taas on cat.4 fillarina jo jonkin verran soveltuva alamäkeen, parkkeihin ja hissitouhuihin, ja sen kanssa voi ottaa ilmaa jo vähän enemmän. Mikään täysverinen alamäkipyörä sekään ei kyllä ole, mutta selviää kuitenkin pahemmista paikoista kuin Neuron. Luulen kyllä että Neuronillakin voi ainakin rauhallisemmin vedellessä painaa sinisiä ja vihreitä reittejä bikeparkissa, kunhan ottaa jousituksen rajoitteet huomioon eikä mene isompiin droppeihin, mutta sitä vaativammat mäet jättäisin kyllä menemättä sen kanssa. Ja kuten sanottu, ei se Spectralkaan ole DH-pyörä mutta sen kanssa voi mennä pikkuisen vaativammalle reitille ja kollata vähän isompia droppeja ja hyppyreitä.

Valmistajan yhteenveto lienee hyvä suunnannäyttäjä:
Designed for challenging trails and aggressive riding, the Spectral has an ASTM category four rating. This means it is strong enough for jumping moderate-sized jumps and all types trail riding, maybe even the odd lap in the bikepark. For more all-round riding and touring, the Neuron has an ASTM category three rating. This means it is not the right bike if you will be regularly riding jump lines, but because it is designed for easier riding the frame needs less reinforcement so it is a bit lighter than the Spectral. This lighter weight makes the bike a better partner for longer rides and bigger climbs.

Itse ehkä miettisin siltä kannalta että mikä se painotus ajossa on. Jos on tarkoitus mahdollisesti mennä pidempiä reissuja, pitää pyörää jossain määrin yleispyöränä, reitit saattaa olla muutakin kuin polkua/kivikkoa ja haluat keveyttä ja rullaavuutta siihen niin pidä Neuron, jos taas haluat rytyyttää enemmän mäissä ja hyppiä korkeammalta mutta olet valmis hyväksymään vastapainona että pyörä on enemmän "mörssäri" rengastukseltaankin niin Spectral istuis siihen tarpeeseen paremmin.
 
Molempia testanneena ja Spectralin omistavana sanoisin että Spectral on alamäkiin sopiva pyörä jolla pääsee myös ylämäet ja Neuron on ylämäkiin sopiva pyörä jolla pääsee myös alamäet. :D
 
Mulla on tota vähän samaa pohdintaa itellä, että millasta ajoa tässä ny ajellaan. Pyöränä nyt Canyonin Grand Canyon:ON8 eli jäykkäperä ja mietinnässä ollut täysjousto.

Ajot ehkä 70/30 ihan perus liikkumista paikasta toiseen ja jotain tasaisen lenkkiä, voi olla kymmeniäkin kilsoja, kun innostuu johonkin lähtemään, ja sitten tuo loppu pururataa, kevyehköä metsäreittiä jne.

Pitkässä matka-ajossa toi Grand Canyonin geometria vaikuttaa olevan sellainen, että aika paljon tulee painoa käsille ja sit kipeytyy itellä olkapäät. Eikä tuo ny varsinaisesti varmaan rullaakaan siinä, missä joku graveli saatika katupyörä. Mutta siis tämä on ollu pohdinnassa, että vaihtaako joku täysjousto yleispyöräksi ja ajaa sillä edelleen kaikki ajot, vai pitäskö tuota vaan miettiä lenkkipyöräksi jotain erillistä fillaria, jolla vetäis sit nuo tasaisen lenkit..
 
Menin ja hankin maastopyörän, mutta nyt on pakko kysyä sitä kuuluisaa mielipidettä hankinnastani. Alla on nyt Canyon Neuron 5 täysijousitettu maastopyörä, joka on geometrian ja käytettävyyden osalta jossain trail-xc välimaastossa. Buyers remorse iski siitä syystä, että hyllyyn jäi Canyon Spectral, joka on enduro-trail välimaastossa käytettävyydeltään. Ajan pieniä polkuja, joissa jonkun verran juurakkoa ja pieniä kiviä siellä täällä. Varsinaista alamäkiajoa ja droppeja ei tule harrastettua. Korkeintaan bike parkissa olisi kiva käydä kokeilemassa vihreää tai sinistä reittiä.

Olisiko sittenkin tuo Spectral pitänyt hankkia alle? Olisiko se soveltunut paremmin näille pienille metsäpoluille, joissa tätä juurakkoa ja muuta on tiellä? Neuron kyllä menee mielestäni ihan hyvin näiden pienten esteiden yli, mutta olisiko se sweetspot kuitenkin ollut tämä toinen malli?
Itse taas miettisin, että olisiko tuossa tilantessa pitänyt ottaa Lux trail eikä neuron....mutta ei siis ainakaan Spectralia.
 
GT Sensor läpinöitä jälleen.

Sain eilen askarreltua uuden jousen paikalleen takaiskariin.

Fillari tuli 450 lbs jousella asennettuna ja sen kanssa mulla menit sagit liian matalalle ja iskari pääsi pohjaamaan liian helposti. Herkästi kolisi polkimet myös kiviin koska pyörä kahlas liian alhaalla.

Muutamia laskureita käyteltyäni etsiskelin 550 tai 600 lbs jousia ja lopulta löysin 600 lbs jousen tolkullisella toimitusajalla. 550:stä olis saanut tilaamalla, mutta toimitusajat oli epävarmoja ja olis pahimmillaan saanut jousen vasta talvella niin otin tuon jäykemmän. Laskureiden tulokset osui spekseistä riippuen pääsääntöisesti tuolle välille, joten varmaan tämä jäykempi tuo vain vähän jämäkämmän tuntuman pyörään vs. löysempi jousi. Ehkä tämä on myös parempi valinta jos meinaa mennä ulkoiluttamaan pyörää joskus bikeparkkiin hissimäkeen, mikä on vähän alkanut kiinnostamaan.

Tein silleen vähän suosituksia vastaan etten lyönyt eilen vielä uusia kierrelukitteita ruuveihin vaan painoin vaan putsaamatta ruuvit takaisin kiinni ja lähdin testaamaan pyörää tuollaisella lyhyehköllä 6km lenkillä. Pitää tehdä pieni putsausoperaatio sinne väleihin vielä ennen kuin kasaan paketin uusilla lukitteilla takaisin kasaan.

Ajon puolesta nyt tuntui uuden jousen kanssa paljon paremmalta ja tasapainoisemmalta kun perä ei kahlaa valmiiksi liian alhaalla, ja jousto on nyt "paremmalla alueella" eikä iskari lyö lähes pohjaan saakka jokaisessa hypyssä. Sagia en mitannut/säätänyt vielä sen tarkemmin mutta nopealla kuminauhatestillä se näyttäis olevan suht tolkullisella alueella. Tuntuis että jousi vaikutti myös nousupuoleen ainakin jollain tasolla, tai sitten alkaa pyörä tulemaan tutuksi ja taidotkin ehkä karttunut taas kun on aktiivisemmin ajanut, mutta tuntui pahoihin paikkoihin nousukin onnistuvan nyt tällä pyörällä paremmin kuin aiemmin.

Alkaneet nuo Sramin vaihteetkin vähän asettua paikalleen, parilla viime reissulla ei ole enää ketjut tippuneet ja alkaneet muutenkin nyt pysymään suurin piirtein säädöissä kaivaten vain välillä trimmausta kaapelinkireydelle. Alkais varmaan kohta olla aika viedä pyörä ensihuoltoon tsekattavaksi. Tuli ostettua se XXL:stä pyörän kanssa kun siitä sai jonkun alennuksen, tais 35 euroa jäädä ensihuollolle hinnaksi. Toivottavasti osaavat hommansa tuolla paikallisessa...
 
Gravelbiken osto harkinnassa nykyisen maantiepyörän rinnalle. Millaisia mielipiteitä seuraavista vaihtoehdoista?
Koon puolesta Broam 30 ja Atlas vaikuttaisivat parhailta. Lähikauppa tarjoaa Broam 30 58cm koossa, jota olen menossa testaamaan.
Bh ainoa 1by, mutta itsellä ei ole suuria tunteita puolesta tai vastaan.
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa, mutta toimitus Saksaan, eli XXL:n tai Baana ei ole tällä kertaa vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa, mutta toimitus Saksaan, eli XXL:n tai Baana ei ole tällä kertaa vaihtoehto.

Ostaa saxasta känjönin? Meneekö yli budjetin alu Grizl? Tuolla on halvempikin mutta siinä on Sora GRX:n sijaan.
 
Gravelbiken osto harkinnassa nykyisen maantiepyörän rinnalle. Millaisia mielipiteitä seuraavista vaihtoehdoista?
Koon puolesta Broam 30 ja Atlas vaikuttaisivat parhailta. Lähikauppa tarjoaa Broam 30 58cm koossa, jota olen menossa testaamaan.
Bh ainoa 1by, mutta itsellä ei ole suuria tunteita puolesta tai vastaan.
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa, mutta toimitus Saksaan, eli XXL:n tai Baana ei ole tällä kertaa vaihtoehto.

Itse ottaisin ehdottomasti Breedin noista vaihtoehdoista, hintakin näyttää olevan 1299. Siinä on uudempi GRX ja hydrauliset jarrut.
 
Itselläni on ollut nyt Felt Breed 20 (sama pyörä SRAM:n osasarjalla) kaksi kesää ja olen kyllä ollut supertyytyväinen. Kilsat maistuu.
On kyllä edullinen tuolla 1299 € hinnalla.
 
Gravelbiken osto harkinnassa nykyisen maantiepyörän rinnalle. Millaisia mielipiteitä seuraavista vaihtoehdoista?
Koon puolesta Broam 30 ja Atlas vaikuttaisivat parhailta. Lähikauppa tarjoaa Broam 30 58cm koossa, jota olen menossa testaamaan.
Bh ainoa 1by, mutta itsellä ei ole suuria tunteita puolesta tai vastaan.
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa, mutta toimitus Saksaan, eli XXL:n tai Baana ei ole tällä kertaa vaihtoehto.
Felt Breed 30 lähti tilaukseen.

Kävin Broamin 61cm koossa testaamassa, mutta tuntui liian isolta (liian pitkä reach ja toisaalta korkea stack). Broamin 58cm tai mitään Breediä ei ollut saatavilla testiin. tämän perusteella Breed 58cm koossa vaikutti riittävän sopivalta, että uskaltaa tilata.
 
Olisiko tämmöisessä mitään järkeä työmatkapyöräksi ja muuhun kaupunkiajoon? Vai onko tuo ihan maastoon tarkoitettu?


Ehkä jonkun verran sorateitäkin tulisi ajeltua. Saa ehdottaa muitakin kanditaatteja samasta hintaluokasta.
 
Olisiko tämmöisessä mitään järkeä työmatkapyöräksi ja muuhun kaupunkiajoon? Vai onko tuo ihan maastoon tarkoitettu?


Ehkä jonkun verran sorateitäkin tulisi ajeltua. Saa ehdottaa muitakin kanditaatteja samasta hintaluokasta.
Tätäkin kattelin itekin, ja totesin että mieluummin 800€+ (Saksasta) 12-vaihteinen Deore, RockShox-keulalla? On todennäköisesti kevyempikin. Tuollaisen löysin ihan sattumalta, en tiedä onko kauppa luotettava. Aika toivotonta mitään ettiä, kun pyöriä on tuhansia ja kaikki alennuksessa, eikä suosituimmissa ole mitään hyviä Bergamont Maastopyörä Revox 8 Shiny Mirror Vihreä
Samanlainen pyörä siis etsinnässä aikalailla.

Sen verran minäkin osaan sanoa, ettei tuo XXL:n ainakaan oikeaan maastoajoon sovellu. Tai en kyllä tiiä, onko halvin RockShox-keula edes tuota parempi. Kuitenkin 1200€ normaalihinta on reilusti enemmän millä noita saa muualta. Tässäkin Bilteman vekottimessa on kiinni parempaa osaa, ja sama keula? Painaa paljon, mutta Avalanche Eliten painoa taas ei kerrota. Mountainbike 29" 11 vaihdetta, medium
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko tämmöisessä mitään järkeä työmatkapyöräksi ja muuhun kaupunkiajoon? Vai onko tuo ihan maastoon tarkoitettu?


Ehkä jonkun verran sorateitäkin tulisi ajeltua. Saa ehdottaa muitakin kanditaatteja samasta hintaluokasta.

Omaan silmään näyttää ihan järkevältä kuvailemaasi käyttöön, mut renkaat kannattaa varmaan vaihtaa vähän kevyempiin jos enemmän ajelee. Kyllähän noillakin ajaa mutta ei asfaltilla ainakaan mikään järkevin vaihtoehto.
Keulasta ei ole mitään kokemusta mutta on ilmakeulojen halvimmasta päästä. Tarvitset iskaripumpun.

Edit; sen verran vielä että katujen kunto myös vaikuttaa. Hyväkuntoisille teille ja kaupungeille joissa laaja pyörätieverkosto ottaisin jonkun jäykkäkeulaisen hybridin. Jos tiet on perunapeltoa ja haluaa ajaa kanttareita alas niin sitten tollainen perus-XC pyörä on ihan järkevä.
 
Työkaveri kävi eilen hakee tän. GX LITE 24, gravelpyörä, unisex - Cyclocross Ja Gravelpyörät - GX LITE 24, gravelpyörä, unisex | XXL työmatka ajoon toi on ihan pätevä vekotin ja uskon että olis parempi kaupunki/työmatkapyöritykseen.
Tästä 699 € läpiakseli-gravel:
 
Tätä "klassikkoa" myös saatavilla oikein hyvään hintaan, tosin isommat koot netistä jo loppu.
Naisten mallissa kokoja vielä jäljellä.
Varasin itselle jo aiemmin varavaihtoehdoksi jos maastopyörän osto ei onnistu.
Olisiko tässä järkiostos edullisten ”peruspyörien” kategoriassa? Taitaa olla himpun verran paremmilla osilla mitä tuossa useasti suositellussa AX+ 290?
 
Olisiko tässä järkiostos edullisten ”peruspyörien” kategoriassa? Taitaa olla himpun verran paremmilla osilla mitä tuossa useasti suositellussa AX+ 290?
Juu, koska tämä on niin kevyt. Osathan ei kovin kummoiset taida olla. Ja varmaan ikävähkö/kova ajaa (alumiinihaarukka), kuten halvoissa on. Mutta nopeutta voi löytyä. Taidanpa itse päätyä tähän, ja käyttää loppurahat myöhemmin parempiin/talvirenkaisiin. Jos taas enemmän haluaa nopeutta, niin käyräsarvinen kannattaa ostaa/vaihtaa. Itelle ne ei sovi omaan käyttöön.

Tuo AX+ 290 on kyllä myös todella hyvä, jos sen oikeasti on 160€ saanut? (9v-Alivio) hintaisekseen, mutta painoa on älyttömästi enemmän.
Tästä on myös tämän vuoden malli 500€ Shimanon uusilla Cues-osilla, jotka voi olla paremmat, mutta painoksi on ilmoitettu peräti 0.7kg enemmän samalla koolla. En tiedä voiko tuo pitää paikkaansa, mutta sen takia otin viimevuotisen.
 
Tätäkin kattelin itekin, ja totesin että mieluummin 800€+ (Saksasta) 12-vaihteinen Deore, RockShox-keulalla? On todennäköisesti kevyempikin. Tuollaisen löysin ihan sattumalta, en tiedä onko kauppa luotettava. Aika toivotonta mitään ettiä, kun pyöriä on tuhansia ja kaikki alennuksessa, eikä suosituimmissa ole mitään hyviä Bergamont Maastopyörä Revox 8 Shiny Mirror Vihreä
Samanlainen pyörä siis etsinnässä aikalailla.

Sen verran minäkin osaan sanoa, ettei tuo XXL:n ainakaan oikeaan maastoajoon sovellu. Tai en kyllä tiiä, onko halvin RockShox-keula edes tuota parempi. Kuitenkin 1200€ normaalihinta on reilusti enemmän millä noita saa muualta. Tässäkin Bilteman vekottimessa on kiinni parempaa osaa, ja sama keula? Painaa paljon, mutta Avalanche Eliten painoa taas ei kerrota. Mountainbike 29" 11 vaihdetta, medium
GT on aina ollut ns "kallis merkki" vähän kuin joku Kona, luulisin että tämä näkyy kiekoissa, laakereissa ja sen sellaisissa rungon lisäksi. Lisäksi GT:lla on yleensä ollut aika messevät geometriat ja rungot on kaikki omaa designia. Lisäksi tuossa GT:ssä on perus toimiva ilmakeula, ja tuossa Bilteman pyörässä joku todella perus kierrejousi? Vai jäikö itseltäni jotain huomaamatta. Muutenkin ihan höpöjuttuja ettei maastoajoon sovellu, hyvä trailihtava geo vs perus marketticitymaasturi ja hyvää perusosaa päälle. Hintansa väärtti mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Tätäkin kattelin itekin, ja totesin että mieluummin 800€+ (Saksasta) 12-vaihteinen Deore, RockShox-keulalla? On todennäköisesti kevyempikin. Tuollaisen löysin ihan sattumalta, en tiedä onko kauppa luotettava. Aika toivotonta mitään ettiä, kun pyöriä on tuhansia ja kaikki alennuksessa, eikä suosituimmissa ole mitään hyviä Bergamont Maastopyörä Revox 8 Shiny Mirror Vihreä
Samanlainen pyörä siis etsinnässä aikalailla.

Sen verran minäkin osaan sanoa, ettei tuo XXL:n ainakaan oikeaan maastoajoon sovellu. Tai en kyllä tiiä, onko halvin RockShox-keula edes tuota parempi. Kuitenkin 1200€ normaalihinta on reilusti enemmän millä noita saa muualta. Tässäkin Bilteman vekottimessa on kiinni parempaa osaa, ja sama keula? Painaa paljon, mutta Avalanche Eliten painoa taas ei kerrota. Mountainbike 29" 11 vaihdetta, medium
GT on aina ollut ns "kallis merkki" vähän kuin joku Kona, luulisin että tämä näkyy kiekoissa, laakereissa ja sen sellaisissa rungon lisäksi. Lisäksi GT:lla on yleensä ollut aika messevät geometriat ja rungot on kaikki omaa designia. Lisäksi tuossa GT:ssä on perus toimiva ilmakeula, ja tuossa Bilteman pyörässä joku todella perus kierrejousi? Vai jäikö itseltäni jotain huomaamatta. Muutenkin ihan höpöjuttuja ettei maastoajoon sovellu, hyvä trailihtava geo vs perus marketticitymaasturi ja hyvää perusosaa päälle. Hintansa väärtti mielestäni.

Eikö tonnilla vieläkään saa jäykkäperää boost navoilla? Itse jouduin myymään aikoinani ihan hyvän Commencalin jäykkäperän, koska ei niitä kiekkoja voinut päivittää järkevästi, ja tästä on jo melkein 5 vuotta aikaa.

Ja onhan GT noista paras geoltaan.
 
On kyllä hankalaa Bikeshopin kanssa. Kun alle puoli vuotta vanhasta pyörästä räjähti linkuston laakeri, en saanut ketään kiinni myymälästä ja jouduin tilaamaan ja asentamaan uudet laakerit itse. Nyt olen odottanut jo neljä viikkoa takuuseen ohjainlaakeriin uutta holkkia. Taaskaan kukaan ei vastaa puhelimeen ja sähköposteja olen lähettänyt jo neljä. Kuumottaa, jos tulee joku isompi, ajon täysin estävä vika ja joutuu vääntämään tuon liikkeen kanssa.
 
Itsellä meni Bikeshopin kanssa 2.5kk alkukesästä että sai KonaWo fattiksen rungon takuuvaihdettu.
Lopulta kun saivat rungon vaihdettua niin unohtivat viikoksi varastolle kunnes sai taas kysellä että mikä kestää.
Ihan sillä miten koko homma hoidettiin niin oma asiointi heidän kanssa loppui tähän.
Jotenkin odotin että koko shown jälkeen olisi edes keskiö(50e) vaihdettu goodwillinä kun oli tiensä päässä, mutta antoivat muutaman euron alennuksen.
 
GT on aina ollut ns "kallis merkki" vähän kuin joku Kona, luulisin että tämä näkyy kiekoissa, laakereissa ja sen sellaisissa rungon lisäksi. Lisäksi GT:lla on yleensä ollut aika messevät geometriat ja rungot on kaikki omaa designia. Lisäksi tuossa GT:ssä on perus toimiva ilmakeula, ja tuossa Bilteman pyörässä joku todella perus kierrejousi? Vai jäikö itseltäni jotain huomaamatta. Muutenkin ihan höpöjuttuja ettei maastoajoon sovellu, hyvä trailihtava geo vs perus marketticitymaasturi ja hyvää perusosaa päälle. Hintansa väärtti mielestäni.
Okei, katoin noista kuvista että samanlaiset SR Suntour keulat ainakin kaikkien logojen mukaan (vaikkakin eriväriset), en osaa sen tarkemmin analysoida onko niissä eroja. Vaikea muutenkaan tällä osaamisella tietää, että toinen ois toista parempi, kun näyttävät likipitäen samalta ulkoisesti, ja toisessa on kuitenkin parempaa osaa (11-v Deore vs. 11-v Microshift) oletettavasti. Kun tuo Deore on jo oikeasti hyvä. Parempi kuulemma mitä SRAM SX ja NX, mitä löytyy kalliistakin pyöristä paljon, tai ainakin se 12-v Deore on.
Nyt kun siinä on kuten aivan oikein näit, parempi keula mitä halvoissa markettipyörissä, niin varmaan soveltuu maastoajoon ihan hyvin. En varsinaisesti suositellutkaan Bilteman pyörää, vaan oletin että siinä on paska keula. Kuten taitaa olla. Maastopyörä huonolla keulalla on aika turha.
Tuli tässä ehkä opittua muiden mielipiteistä sekin, ettei maastopyörää kannata ostaa arkikäyttöön, vain hankalille metsäpoluille. On vaan ollut hyvä omassa käytössä ainakin sen suhteen, ettei renkaat ole puhjenneet, ja talvella on ollut ainakin parempi kuin entiset hybridit. Mutta kaikki jousitus on kuulemma turhaa ja hidastaa ja lisää huollon tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tiedä tai mistä näen minkälaisen ulosvetäjän tarvitsen, kun pitäisi vaihtaa kampisarja?

Nykyisessä ei tunnu lukevan merkkiä/mallia. Valmistajan sivuilla:
Kampisarja ja keskiö: Prowheel, 42/34/24T (175mm M-XL)

IMG_0944.jpeg


Mahtaakohan tämä kelvata?

Ja mahtaakohan tämä sopia tilalle?
Rattaat ainakin saman kokoiset..


edit: molemmat lienevät käypäiset. Otin ruuvin pois ja neliöltä näyttää

IMG_0946.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tiedä tai mistä näen minkälaisen ulosvetäjän tarvitsen, kun pitäisi vaihtaa kampisarja?

Nykyisessä ei tunnu lukevan merkkiä/mallia. Valmistajan sivuilla:
Kampisarja ja keskiö: Prowheel, 42/34/24T (175mm M-XL)

IMG_0944.jpeg


Mahtaakohan tämä kelvata?

Ja mahtaakohan tämä sopia tilalle?
Rattaat ainakin saman kokoiset..


edit: molemmat lienevät käypäiset. Otin ruuvin pois ja neliöltä näyttää

IMG_0946.jpeg
Nytkun oot kampisarjaa kuitenkin vaihtamassa niin harkitsisin vaihtaa keskiölaakerin kokonaan johonkin parempaan esim. shimano hollowtech tai sram GXP ja sitten siihen sopivat kammet. Toki jos budjetilla liikenteessä niin ei sitten.
 
Nytkun oot kampisarjaa kuitenkin vaihtamassa niin harkitsisin vaihtaa keskiölaakerin kokonaan johonkin parempaan esim. shimano hollowtech tai sram GXP ja sitten siihen sopivat kammet. Toki jos budjetilla liikenteessä niin ei sitten.

ns. meni jo. Vaihdettu :)
Ei noissa edellisissäkään ole ollut kuulemma mitään vikaa. Ne 5km suuntaansa siirtymät hoituu näilläkin tai siis edellisillä. En keskiöön tajunnut työkalua ottaa, kun olisi kiinnostanut se myös puhdistaa ja rasvata, joten jäi tekemättä.
 
Nytkun oot kampisarjaa kuitenkin vaihtamassa niin harkitsisin vaihtaa keskiölaakerin kokonaan johonkin parempaan esim. shimano hollowtech tai sram GXP ja sitten siihen sopivat kammet. Toki jos budjetilla liikenteessä niin ei sitten.

Eipä taida saada 3x8 kampisarjoihin muuta kuin nelikanttikeskiötä. Missä ei sinänsä budjettipyörässä ole mitään vikaa.
 
Ihan näin varmistuksena. Alkuperäisissä näytti kiinnitysruuveissa olevan sininen ruuvilukite, mutta en lähtenyt siihen porukkaan mukaan. Kevyt rasva vain ruuveihin ja kiinnitys ~40Nm. Laitoin kyllä rasvaa vähän tuohon nelikanttiinkin. Teinkö jotain totaalisen väärin?
 
Ihan näin varmistuksena. Alkuperäisissä näytti kiinnitysruuveissa olevan sininen ruuvilukite, mutta en lähtenyt siihen porukkaan mukaan. Kevyt rasva vain ruuveihin ja kiinnitys ~40Nm. Laitoin kyllä rasvaa vähän tuohon nelikanttiinkin. Teinkö jotain totaalisen väärin?
Park Tool sanoo että siihen akseliin ei rasvaa, pelkästään kierteisiin. Vaan eiköhän se siinä pysy rasvojenkin kanssa.
 
Onko paljon väliä minkälaiset ketjulinkkipihdit ostaa vai käykö about mitkä vaan?
Park toolit varmaan olis hyvät mut ne pitäis ostaa netistä, onko mitään muita ehdotuksia? Tai muuta konstia jolla saada ketjulinkki auki kotikonstein? Kokeilin yksiä pihtejä mitkä löytyy kotoa mut ei niillä onnistunut.
 
Onko paljon väliä minkälaiset ketjulinkkipihdit ostaa vai käykö about mitkä vaan?
Park toolit varmaan olis hyvät mut ne pitäis ostaa netistä, onko mitään muita ehdotuksia? Tai muuta konstia jolla saada ketjulinkki auki kotikonstein? Kokeilin yksiä pihtejä mitkä löytyy kotoa mut ei niillä onnistunut.
Pistin nämä tilaukseen vaan saapa nähdä
 
Onko paljon väliä minkälaiset ketjulinkkipihdit ostaa vai käykö about mitkä vaan?
Park toolit varmaan olis hyvät mut ne pitäis ostaa netistä, onko mitään muita ehdotuksia? Tai muuta konstia jolla saada ketjulinkki auki kotikonstein? Kokeilin yksiä pihtejä mitkä löytyy kotoa mut ei niillä onnistunut.
Oon vetäny ihan tavan kärkipiheillä vaan.
 
Hei! Osaako joku auttaa mua kysymykseni kanssa?

Ostin tossa alkukeväästä Canyonin pyörän ja olen sillä melko aktiivisesti painanut menemään työmatkat yms. Itse olen lähinnä vain öljynnyt ketjuja, ilmannut kumit sekä jouduin kiristämään kampea kun naksui pyöräillessä. Sitten itse kysymys: ensihuoltoon olen varannut ajan ensi kuun puoliväliin. Mitä te suosittelisitte? Nythän on vissiin jo ensihuollon kilsat ja aika reilusti yli. Onko tuo oikeasti edes tarpeellinen huolto vai selviäisinkö jollakin muulla?
 
Hei! Osaako joku auttaa mua kysymykseni kanssa?

Ostin tossa alkukeväästä Canyonin pyörän ja olen sillä melko aktiivisesti painanut menemään työmatkat yms. Itse olen lähinnä vain öljynnyt ketjuja, ilmannut kumit sekä jouduin kiristämään kampea kun naksui pyöräillessä. Sitten itse kysymys: ensihuoltoon olen varannut ajan ensi kuun puoliväliin. Mitä te suosittelisitte? Nythän on vissiin jo ensihuollon kilsat ja aika reilusti yli. Onko tuo oikeasti edes tarpeellinen huolto vai selviäisinkö jollakin muulla?

Tuskinpa se ensihuolto pahitteeksi on ainakaan. Itsellä sama tilanne ja ajattelin pyörän sellaiseen kiikuttaa. Kannustan myös käymään läpi pyörän pultit ja tarkistamaan ettei mikään ainakaan ole selvästi löystynyt. Pyörä kun hieman asettuu tehtaan tekemän kasaamisen jälkeen kun se saa ensimmäisten satojen kilsojen rasituksen.
 
Hei! Osaako joku auttaa mua kysymykseni kanssa?

Ostin tossa alkukeväästä Canyonin pyörän ja olen sillä melko aktiivisesti painanut menemään työmatkat yms. Itse olen lähinnä vain öljynnyt ketjuja, ilmannut kumit sekä jouduin kiristämään kampea kun naksui pyöräillessä. Sitten itse kysymys: ensihuoltoon olen varannut ajan ensi kuun puoliväliin. Mitä te suosittelisitte? Nythän on vissiin jo ensihuollon kilsat ja aika reilusti yli. Onko tuo oikeasti edes tarpeellinen huolto vai selviäisinkö jollakin muulla?

Onko Canyonin alumiini- vai muovipyörä kyseessä? Jos on joku alle touhutonnin. Niin en veisi huoltoon.

Kiekkoja rakentaneena. Ainakin kiekoista pinnat ja nippelit asettuvat ekan tonnin aikana. Ne pitää tsekata oikea kireys ja suoruus. Sekä napojen preload. Vaatii paljon osaamista ja aikaa. Jossain tunnin huollossa ei kukaan varmasti niitä viitti suoristella kunnolla. Kiekkojen rakennus ja huolto on oma taiteenlaji. Siihen saa menemään helposti pari päivää kun tekee kunnolla kiekkosetin.
 
Hei! Osaako joku auttaa mua kysymykseni kanssa?

Ostin tossa alkukeväästä Canyonin pyörän ja olen sillä melko aktiivisesti painanut menemään työmatkat yms. Itse olen lähinnä vain öljynnyt ketjuja, ilmannut kumit sekä jouduin kiristämään kampea kun naksui pyöräillessä. Sitten itse kysymys: ensihuoltoon olen varannut ajan ensi kuun puoliväliin. Mitä te suosittelisitte? Nythän on vissiin jo ensihuollon kilsat ja aika reilusti yli. Onko tuo oikeasti edes tarpeellinen huolto vai selviäisinkö jollakin muulla?

Oma Orbea kävi ensihuollossa, heti 500km jälkeen.
Tuli paremman tuntoinen kun on ns. löysät säädetty pois joka välistä ja tarkastettu, että pyörä on muutenkin hyvässä kunnossa. Pyörän ostopaikasta tuo huolto lähti vielä alle 50€, joten ainakin mun tapauksessa mielestäni kannatti.
 
Hei! Osaako joku auttaa mua kysymykseni kanssa?

Ostin tossa alkukeväästä Canyonin pyörän ja olen sillä melko aktiivisesti painanut menemään työmatkat yms. Itse olen lähinnä vain öljynnyt ketjuja, ilmannut kumit sekä jouduin kiristämään kampea kun naksui pyöräillessä. Sitten itse kysymys: ensihuoltoon olen varannut ajan ensi kuun puoliväliin. Mitä te suosittelisitte? Nythän on vissiin jo ensihuollon kilsat ja aika reilusti yli. Onko tuo oikeasti edes tarpeellinen huolto vai selviäisinkö jollakin muulla?

Nää on vähän makusteluasioita, ja tiedätkö itse mitä tehdä?

Olen saanut pidettyä useammankin pyörän kunnossa huoltamalla itse, mutta osaa pyöristä (kalleimmat/kovinta käyttöä näkevät) olen myös vienyt huoltoon. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

Ensihuoltojen hintahaarukka taitaa olla jossain 60-80 euron välillä ja se sisältää tyypillisesti pyörän yleisen tason tsekkauksen (kasattu oikein, kriittisten kohtien tarkastus jne), pinnojen kiristelyn/vanteiden rihtauksen, voimansiirron tsekkauksen/säädön sun muuta tarpeellista "peruskauraa".

Kyllä tuo voi olla ihan hyödyllinen teettää pyörälle, etenkin jos ei itsellä ole kokemusta ja tietoa mitä sieltä on syytä tarkistella ja säätää, ja miten. Paljon voi asioita "löystyä" ensimmäisten satasten aikana, ja todennäköisesti saat uudella pyörällä ensihuollon jälkeen paljon huolettomia kilometrejä ennen kuin tarvitsee seuraavan kerran alkaa tehdä jotain. Vastaavasti taas jos joku on rempallaan ja ajat vaan, niin se joku voi myös paskoontua ja sen jälkeen edessä on ensihuoltoa kalliimpi korjaus joka olisi ensihuollolla voitu välttää.
 
Osaako joku sanoa mistä voisin löytää takajarrulle tuollaisen uuden samanlaisen "kaksiosaisen" letkun? Kokeilin ostaa jotain yleismallia, mutta vaijeri menee tuosta pyörän tangon alta josta ei mahdu menemään koko letku läpi.
20240828_115325.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 111
Viestejä
4 502 273
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom