Pyöräily

Lokasuojat ja seisontajalka puuttuvat. Hyvin vähän näyttää olevan täyspitkille lokareille tilaakaan...

Tässä mallissa paremmat osat, halvempi hinta sekä vakiona lokarit ja jalka:
Ite suosin pyörää jossa läpiakseli.
 
Sanokaapa mistä hommata pidemmät tarakan etukiinnikkeet ja/tai onko olemassa satulaputkeen tuohon sopivaa adapterihässäkkää tms? putkenlukitus tarakkakiinnityksellä jäisi liian matalalle.
 

Liitteet

  • 20240806_174745.jpg
    20240806_174745.jpg
    317,6 KB · Luettu: 98
Sanokaapa mistä hommata pidemmät tarakan etukiinnikkeet ja/tai onko olemassa satulaputkeen tuohon sopivaa adapterihässäkkää tms? putkenlukitus tarakkakiinnityksellä jäisi liian matalalle.
Yleensä tarakan mukaan tulee pidennys sarja. Jos sulla on fillariliike lähellä, niin niitten miljoona lootasta varmaan löytyy muutamaan euroon sopivat palikat ja ruuvit.
 
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:
Käytä stemmiin carbon gripperiä. Ja sitten momenttiin. Ei sen kävyn pitäis liikkua siellä sisällä, eikä sitä ihan apinan raivolla saa kiristää.
 
Ite suosin pyörää jossa läpiakseli.
Mikä tuon läpiakselin varsinainen hyöty on?
En ole ikinä oikein ymmärtänyt sen pointtia. Melkein normi pikalinkku jopa kätevämpi kun pakkaa fillaria vaikka autoon. Viimeisissä 5-6 fillarissa on ollut toki läpiakseli kun se tuntuu noissa kaikissa nykyään jo olevan, mutta itse melkein mieluummin ottaisin ihan tavan pikalinkut, lukuunottamatta ehkä niitä järeimpiä enska tai dh vehkeitä.
 
Mikä tuon läpiakselin varsinainen hyöty on?
En ole ikinä oikein ymmärtänyt sen pointtia. Melkein normi pikalinkku jopa kätevämpi kun pakkaa fillaria vaikka autoon. Viimeisissä 5-6 fillarissa on ollut toki läpiakseli kun se tuntuu noissa kaikissa nykyään jo olevan, mutta itse melkein mieluummin ottaisin ihan tavan pikalinkut, lukuunottamatta ehkä niitä järeimpiä enska tai dh vehkeitä.
Se jäykistää etuhaarukkaa, ilmeisesti jotain teoreettisia wattihyötyjä siitä on saatavilla. Sen lisäksi omien kokemusten mukaan pääsee vähemmällä jarrun hienosäädöllä renkaan irtikäytön jälkeen. Itse en osaa sille suurta painoarvoa laittaa, mutta jos valita saa niin ennemmin läpiakseli, ei senkään kanssa irroitukseen montaa sekuntia mene.
 
En muista linkulla tuollaisia ongelmia olleen, mutta ehkä niitäkin on ollut sitten rakenteeltaan erilaisia.
 
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:

Eikö tuota expander plugin momenttia yms. ole pyörän ohjekirjassa? Ainakin omassa spessussa stemmin alueen kanssa neuvotaan olemaan tarkkana, esim. Stemmin päällä ei saa olla kuin 5mm spacereitä. Lukee myös, että stemmi tarvitsee tuon expander plugin tueksi koko matkalle. Tosin kyseisen mallin alkuperäisen ”expander plugin” kanssa oli jotain rikkoutumisongelmia kaulaputkessa. Cubessa mulla oli alumiinisen kaulaputken kanssa sama ongelma ja ohjekirjasta en löytänyt momenttia. Iteroin sitten oikean tuloksen…

Kuituisen kaulaputken kanssa olisin erittäin tarkkana, ettei ohjainlaakeeri ole löysällä, kun ajaa pyörällä. Netissä on tullut vastaan tapauksia, joissa klapin takia laakeri on leikannut kaulaputkeen uran.

Oman Spessun ohjeissa muuten kielletään asennustahnan käyttö stemmin ja kaulaputken välissä.
 
Ei oo ohjekirjaa ja noille Whiten pyörille ei taida mitään dokumentaatiota netistäkään löytyä. Sillä vähän arponut tuota momenttia. Sen olen ymmärtänyt, että stemmin pitäisi tarttua kokonaan sen plugin kattamalle pituudelle, eikä onttoon putkeen. Noin lyhyen plugin kanssa ainoa mahdollisuus siihen on että ei ole yhtään spaceria stemmin yläpuolella, vaan stemmi tulee muutaman millin putken yläreunan yläpuolelle, ja plugin reuna pitänee huolen, ettei hiilariputken pää rusennu (vaikka vähän epäilyttää sekin, miten paljon käytännössä tukee, kun on melkein 0,2mm hiilariputkea pienempi halkaisijaltaan näköjään). Olen ymmärtänyt että näitä on kahta eri tyyppiä, toisessa pitäisi olla spaceri stemmin päällä ja toisessa ei, ja että näin lyhyt plugi olisi tuota jälkimmäistä tyyppiä, koska muuten stemmin alareuna haukkaa jo onttoon putkeen väkisin.

En usko että tuolla on kovin montaa kilometriä ajettu keula löysällä, kun on käytännössä ajamaton muutenkin, joku liikkeen koeajopyörä, varmaan parkkihallissa pyöritelty ja itse yhden alle 10km kauppareissun jota ennen kiristin olevinaan kunnolla sen klapin pois vaan aavistuksen oli palannut loppua kohti jostain syystä.

Irrotin eilen koko haarukan ja tutkailin hiilariputken kunnon, hiuksenhienot viivat oli siinä kohtaa mihin ylempi ohjainlaakeri tulee, sekä stemmin kohdalla, mutta minusta pelkästään epoksikerroksessa kaikki, ei kuituun asti. Samalla putsasin metallipurusta ja mistä lie paskoontunutta tehdasrasvaa sieltä ison kasan, ja laitoin litiumrasvaa tilalle.

Eiköhän tuosta vielä soiva peli tule. Menen sillä yleis-säännöllä että laitan hiilikuitutahnaa vasta jos kuiva liitos ei pidä ilman että momenttia täytyisi laittaa enemmän kuin varovasti. :think:

E: otin plugin pois, ja mittasin, tasan 5cm pituinen. Eli kaipa tuohon se neljän sentin stemmi vielä menisi, niin että on yksi ohut spaceri yläpuolellakin. Varmaan parempi niin. Tosi löysällä oli eikä kummoista karhennusta kyljissä, että ei niin ihmekään että on lipsunut. Koitan 5 nm:llä alkuun jos paremmin pysyisi.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi polkimet ostaa ensimmäisen Gravel pyörään ja mietin että minkälaiset ostaisi. Mulla ei ole pyöräily kenkiä (ehkä tulossa ensi vuonna) joten mietin voisiko jotkut tällaiset olla hyvät: Shimano PD-EH500 Yhdistelmäpolkimet kun varmaan alkuun ihan lenkkareilla tarkoitus pyöräillä? Vai kannattaisiko suoraan ostaa joku Shimano Flat ja kun kengät tulee niin ostaa niille omat polkimet? Niin ja nuo molemmat oli aika nopealla googletuksella otettuja eli noitakin saa ehdottaa!
 
Tykkään gravelista flattipolkimilla, maantiepyörässä sitten klossien kanssa. Tuohon ei mitään yksiselitteistä vastausta ole. Toisaalta polkimista saa tehohyötyä, toisaalta flateilla on helpompi hyppiä alas ottamaan maastosta vauhtia ja tukea
 
Tykkään gravelista flattipolkimilla, maantiepyörässä sitten klossien kanssa. Tuohon ei mitään yksiselitteistä vastausta ole. Toisaalta polkimista saa tehohyötyä, toisaalta flateilla on helpompi hyppiä alas ottamaan maastosta vauhtia ja tukea
Kyllähän noi spd klossit irtoo helposti kun niihin tottuu, sitä ennen saa kokea liikennevaloissa pari nola tilannetta.
 
Pitäisi polkimet ostaa ensimmäisen Gravel pyörään ja mietin että minkälaiset ostaisi. Mulla ei ole pyöräily kenkiä (ehkä tulossa ensi vuonna) joten mietin voisiko jotkut tällaiset olla hyvät: Shimano PD-EH500 Yhdistelmäpolkimet kun varmaan alkuun ihan lenkkareilla tarkoitus pyöräillä? Vai kannattaisiko suoraan ostaa joku Shimano Flat ja kun kengät tulee niin ostaa niille omat polkimet? Niin ja nuo molemmat oli aika nopealla googletuksella otettuja eli noitakin saa ehdottaa!
Noi EH500 on ihan pätevät yhdistelmäpolkimet. Mukana tuleva SH56 klossi on kyllä enemmän maastokäyttöön, koska on todella löysä. Gravelin kanssa käyttäsin tiukempia SH51 klosseja.

Osta vaan samantien ne kengätkin. On se polkeminen lukoilla ihan eri tavalla mielekästä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelut täältäkin. Itsekin hommasin graveliin lukkopolkimet (Shimano PD-T8000 XT) ja toki sopivat kengät kans. Ajatus oli, että lukoilla mennään siihen asti, että tulee lumet ja sitten käyttöön polkimien toinen puoli ja piikkejä sopivassa määrin ylöspäin, että pysyy kenkä polkimella talvellakin.
 
Pitäisi polkimet ostaa ensimmäisen Gravel pyörään ja mietin että minkälaiset ostaisi. Mulla ei ole pyöräily kenkiä (ehkä tulossa ensi vuonna) joten mietin voisiko jotkut tällaiset olla hyvät: Shimano PD-EH500 Yhdistelmäpolkimet kun varmaan alkuun ihan lenkkareilla tarkoitus pyöräillä? Vai kannattaisiko suoraan ostaa joku Shimano Flat ja kun kengät tulee niin ostaa niille omat polkimet? Niin ja nuo molemmat oli aika nopealla googletuksella otettuja eli noitakin saa ehdottaa!

Combi-polkimet on ainakin itselle ollut ihan hyvä ratkaisu graveliin jos meinaa ajella sekä lenkkiä että muuta ajoa.
Mulla on ollut aikanaan cyclossa ja nykyään gravelissa nämä Shimanon vanhemmat combit ja ollut näppärät kun voi vetää pitkät lenkit lukkojen ja pyöräilykenkien kanssa ja perheen kanssa fillaroidessa sun muussa ei-niin-urheilullisessa toiminnassa lähteä ihanminkävaankenkien kanssa matkaan.


Kyllä niitä polkimiakin joskus jaksaa vaihtaa, mutta jos ajat jatkuvasti/toistuvasti lukkojen kanssa ja ilman niin suosittelen ehdottomasti kaksitoimisia polkimia niin ei tarvitse olla vaihtamassa niitä polkimia välillä.

Makuja on toki monia, mutta itse käytän MTB-lukkoja ja kenkiä maantielläkin ihan käyttömukavuuden ja käytännöllisyyden kannalta. Ei ole grammanviilauksella itselle niin väliä ja toimivuus kuitenkin ihan kohdallaan omaan tarpeeseen maantiellä ajelemiseenkin.
 
EH500 on kyllä hyvä poljin, ite otin nuo työsuhde pyörään. Ajan pääasiassa lukoilla kaikki ns suunnitellut ajot, mutta nuo flätit on kiva jos tarvii joskus mennä normitossuilla sillä jonnekkin. Kyseisen polkimen flätti on aika hyvällä pidolla kiitos kunnollisten pinnien.
 
Meikällä läskissä ja gravelissa Shimano PD-T8000 XT yhdistelmäpolkimet. Myös PD-EH500 löytyy mutta sen lukko on hankalampi saada paikalleen ja toisaalta flättiosa on minusta niin pieni ettei sovellu kuin tilapäiskäyttöön.
 
Shimano PD-T8000 XT löytyy täältäkin katu-gravelista (eli tulee ajettua eniten maantiellä kuitenkin), kengät ja ks.polkimet omasta mielestä parhaat ostokset mitä pyöräilyn lisävarusteisiin tulee.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
XXL:llä on kyllä ollut tänä kesänä kovia pyörätarjouksia, jos on sattunut sopivaan aikaan olemaan ostamassa. Toi on kyllä hyvä putiikki ollut tällaiselle tarjoustenkyttääjälle, paljon kamaa saanut lyömättömään hintaan hankittua viimeisen muutaman vuoden aikana.

**

Kiitokset muuten aiempaan rasvakyselyyni vastanneille. Pistin nyt hankintaan sekä ptfe-rasvan (Weldtite TF2 Bike Grease Teflon) että Zefalin Pro-II perusrasvan. Kokeilen molempia vähän eri kohteisiin niin näkee vähän onko mitään eroa käytännön tasolla. Samaan satsiin lähti mukaan sitten myös momenttiavain ja kierrelukitetta koska hiilarirunko on vähän tarkempi momenttien kanssa niin ei viitsi vetää enää näppimomentilla niinkuin tähän asti. Ei siitä varmasti haittaa ole noiden alu-runkoistenkaan kanssa.

Olis uusi jäykempi jousikin Sensorille odottamassa asentamista, pitäis joku päivä ottaa projektiksi laittaa se paikalleen ja lähteä kokeilemaan onko sagit vähän paremmalla tolalla kuin alkuperäisen kanssa. Huomas nyt kun kävin ulkoiluttamassa jäykkäperää että ei ihan samalla tavalla kolissut polkimet kiviin kuin liian matalalla seilaavan täpärin kanssa.

Aika eri tuntuisia pyöriä kyllä tuo Cannondalen Habit jäykkäperä ja GT:n Sensor täpärä, vaikka molemmat trailipyöriä onkin. Haibitti on ihan traktori verrattuna Sensoriin, sanottasko että niin hyvässä kuin pahassa. Ei tule ihan samanlaista vauhdinhurmaa ja elävyyttä nopeissa kohdissa, vaikka hauska pyörä sekin on, mutta toisaalta taas tuolla menin ylös monesta sellaisesta kohdasta jotka Sensorilla meni tunkkaamiseksi. Samaten hitaassa möyrimisessä poluilla menee mistä ja miten vaan, vaikka toki persuuksille ryskää enemmän kuin täpäri jos pitää takalistoa satulassa.

Muilta osin edelleen vahvistui fiilis että Habitin Deore 6100 hakkaa kyllä Sensorin SX Eaglet niin toimivuudessa kuin tuntumasssa ja luotettavuudessa. Oli paljon varmempi olo Deoren kanssa, mutta osaltaan ehkä johtui myös siitä että Sramien kanssa ollut niin paljon ongelmia tässä sisäänajovaiheessa että niiden kanssa varoo enemmän. Sensorin TRP Slatet taas tuntui paremmalta kuin Habitin Shimano MT420:t, varmaan sinänsä ovat yhtä hyvät jarrut mutta ehkä vain tykkään TRP:n tuntumasta enemmän. Habitissa on 130mm Rockshox 35 silver ja Sensorissa Marzocchi Bomber Z2 150mm joustolla. Keulan toiminnassa en pystynyt huomaamaan isoa eroa pyörien välillä, ainakaan noilla reiteillä missä nyt ajoin. Ehkä vaaka taipuu kuitenkin enemmän Marzocchin suuntaan.

Yks pieni suuri asia jossa on iso ero on dropperit. Cannondale DownLow Dropper hakkaa GT DropKickin ihan mennen tullen joka osa-alueella lähtien vivun tuntumasta ja vasteesta itse dropperin toimintaan. GT:n vehjas on kokonaisuutena vähän epämääräinen toiminnaltaan ja käyttövipu on ihan surkea tuntumaltaan, kun taas Cannarin versio vaan yksinkertaisesti toimii hyvin ihan joka tavalla.
 
Pedaaleista tullut testattua Magpedin Enduro2:t. TLDR; vaihtoehto clipless polkimille, ”lukitus” tapahtuu magneeteilla, kahta eri voimakkuutta tarjolla.

plussat:
Se vaan toimii, helppokäyttöinen mekanismi
Antaa lisävarmuutta traileille jne
Hyvä layout pinneille
Suht hyvä tuki eri kenkämalleille

miinukset:
Hinta
Painavat
Kenkään laitettavan Pohjalevyn asemointi vaatii yritys/erehdys testailua
 
Maastureissa käytän flättejä ja gräveleissä spd polkimia. Strivessa stäpit, focuksessa chesterit, whitessä PD-T8000 ja canondalessa xc100
 
Mahtaako tuo CRC yleisrasva olla hyvä valinta polkupyörän kohteisiin?
Oon käyttäny toista kymmentä vuotta CRC:n vesivaseliinia, tuubiuppoaa sopivasti lidlin rasvaprässiin, josta sitä on helpompi annostella. Ei ihan yhtä helppo ku pensselillä, mutta helpompi.

 
Kun polkimista nyt on puhe ni pitäiskö se poljin lähtee ihan kuusiokololla kun semmonen on siellä poljinten päässä vai voiko olla että silti tarvii sen poljintyökalu millä väännetään joku ruuvi pyörän rungon ja polkimen välillä?
Kokeilin vääntää vaikka miten kovaa kuusiokololla (ja joo katoin videosta että väänsin sitä oikeaan suuntaan ku kierre on toiseen suuntaan toisessa polkimessa) mut ei se liikahda mihinkään ja lopulta kokeilin toiseenkin suuntaan kiertää jos kuitenkin tein aluksi väärään mut ei vaan lähde, eli olisko se työkalu pakko ostaa?
 
Kun polkimista nyt on puhe ni pitäiskö se poljin lähtee ihan kuusiokololla kun semmonen on siellä poljinten päässä vai voiko olla että silti tarvii sen poljintyökalu millä väännetään joku ruuvi pyörän rungon ja polkimen välillä?
Kokeilin vääntää vaikka miten kovaa kuusiokololla (ja joo katoin videosta että väänsin sitä oikeaan suuntaan ku kierre on toiseen suuntaan toisessa polkimessa) mut ei se liikahda mihinkään ja lopulta kokeilin toiseenkin suuntaan kiertää jos kuitenkin tein aluksi väärään mut ei vaan lähde, eli olisko se työkalu pakko ostaa?

Jos siellä päässä on kuusiokolo, niin kyllä sen sillä pitäis irrota. Aika tiukassa nuo tahtoo olla, voi olla että vaatii vaan enemmän vipuvartta.

 
Kun polkimista nyt on puhe ni pitäiskö se poljin lähtee ihan kuusiokololla kun semmonen on siellä poljinten päässä vai voiko olla että silti tarvii sen poljintyökalu millä väännetään joku ruuvi pyörän rungon ja polkimen välillä?
Kokeilin vääntää vaikka miten kovaa kuusiokololla (ja joo katoin videosta että väänsin sitä oikeaan suuntaan ku kierre on toiseen suuntaan toisessa polkimessa) mut ei se liikahda mihinkään ja lopulta kokeilin toiseenkin suuntaan kiertää jos kuitenkin tein aluksi väärään mut ei vaan lähde, eli olisko se työkalu pakko ostaa?
Polkimet on haastava irrottaa, jos pyörällä vaan ajaa, eikä niitä kertaakaan irrota ja asentaessa kukaan ei käyttäny rasvaa tai momentti avainta.
 
Juuri irroitin uudesta, 4kk vanhasta, pyörästä niin oli saatanan tiukassa. Varmista että väännät oikeaan suuntaan koska linjasuunnassa vasen on vastakierteillä.
 
Akkukäyttönen pulttipyssy on aika kätevä noiden kuusiokolopolkimien avaamiseen
 
Kun polkimista nyt on puhe ni pitäiskö se poljin lähtee ihan kuusiokololla kun semmonen on siellä poljinten päässä vai voiko olla että silti tarvii sen poljintyökalu millä väännetään joku ruuvi pyörän rungon ja polkimen välillä?
Kokeilin vääntää vaikka miten kovaa kuusiokololla (ja joo katoin videosta että väänsin sitä oikeaan suuntaan ku kierre on toiseen suuntaan toisessa polkimessa) mut ei se liikahda mihinkään ja lopulta kokeilin toiseenkin suuntaan kiertää jos kuitenkin tein aluksi väärään mut ei vaan lähde, eli olisko se työkalu pakko ostaa?

Kuusiokolollakin pitäs aueta, mutta jos on pahasti jumissa niin poljinavaimella (tavallinen 15mm kiintoavain toimii myös) ja joku putki tms siihen apuvarreksi niin saa enemmän vipuvoimaa siihen. Vois sen lisävarren saada kuusiokolon peräänkin tietty kiinni..

Suuntiin helppo muistisääntö on että polkimet irtoaa kun kääntää avainta ”taaksepäin” ja kiristyy kun kääntää ”eteenpäin”.
 
Mä en ole koskaan edes yrittänyt avata poljinta kuusiokololla, jos poljin on jumissa niin siinä vääntää solmuun avaimen ja pyöristää kuusiokolon.
15mm kiintoavain (tarvittaessa jatkovarrella) on oikea työkalu.

Hmm. vai olenko liian vanha ja nykyspeduissa ei ole paikkaa 15mm avaimelle?
 
Mä en ole koskaan edes yrittänyt avata poljinta kuusiokololla, jos poljin on jumissa niin siinä vääntää solmuun avaimen ja pyöristää kuusiokolon.
15mm kiintoavain (tarvittaessa jatkovarrella) on oikea työkalu.

Hmm. vai olenko liian vanha ja nykyspeduissa ei ole paikkaa 15mm avaimelle?
Tuo ei välttämättä toimi tuo lenkillä vääntö.Minulla esim. pyöreä siinä polkimen puolella (crank brothers), eli ainut valinta on sisäpuolelta kuusiokololla.
 
Tuo ei välttämättä toimi tuo lenkillä vääntö.Minulla esim. pyöreä siinä polkimen puolella (crank brothers), eli ainut valinta on sisäpuolelta kuusiokololla.
Siis kuten epäilinkin olen liian vanha :(
Tuo kyllä saattaa tuottaa tuskaisia hetkiä eli kuusiokolo avaimessa ei pidä säästää, mitenhän joku kuusiokolo-hylsy kombo toimisi, ainakin jousto vähenee?
 
Takavaihtajan säätelystä vielä, että mites kun L-limit-säätö on mennyt jumiin? WD-nelikymppiä sisuksiin ja odotusta? Säätyi pohjaan asti kireälle päin (rajoittavampaan suuntaan) mutta ei palaudu enää takaisin. Ruuvin ja sen liikuttaman vastakappaleen välissä on useamman milin tyhjä rako joka vaan kasvaa kun ruuvia löysää (sallivampaan suuntaan), eli ruuvi ei ota kontaktia mihinkään muuten kuin tiukimmassa asennossa. Vastakappale ei ainakaan sormivoimin liiku vaikka yrittäisi avittaa palaamaan ruuvia kohti. Jopas on outo.

Joku jousi ei nyt palauta sitä vastakappaletta oikein vai onko mennyt sijoiltaan kokonaan, ja limiitti on jumissa tiukimmassa mahdollisessa asennossa. Eikä tietysti vaihda isoimmalle takarattaalle nyt ollenkaan.

Kyseessä tämä sama ajamaton fillari mikä aiemmissa viesteissä, Shimano 105. Tiedän kyllä miten sen kuuluisi toimia, ja viikko sitten vielä toimikin kun sinnepäin kohdalleen säädin.

E: ratkes, kaapelissa lipsunu joku ja menettäny osan kireydestä. Käsin liikuttelemalla meni päätyyn asti. Ei ole näköjään liikkuva osa vaan kiinteä tukipiste tuo mitä vasten se säätöruuvi tulee, liikkuu samalla kun koko vaihtaja liikkuu ja toppaa vaan siihen ruuviin, ei muuten kosketa.
 
Viimeksi muokattu:
Siis kuten epäilinkin olen liian vanha :(
Tuo kyllä saattaa tuottaa tuskaisia hetkiä eli kuusiokolo avaimessa ei pidä säästää, mitenhän joku kuusiokolo-hylsy kombo toimisi, ainakin jousto vähenee?
Siinä polkimen puolella saattaa ihan hyvin olla siulla vääntökohta. Trekillä noilla nailon polkimilla on ainakin ja varmaan ihan normaalisti muillakin merkeillä.

Itse vaihdoin nuo Crank Brothersin polkimet niin niitä ei pysty polkimen puolelta vääntää.
 
Mä en ole koskaan edes yrittänyt avata poljinta kuusiokololla, jos poljin on jumissa niin siinä vääntää solmuun avaimen ja pyöristää kuusiokolon.

Aika saatanan kova momentti saa olla, että saa 8mm kuusiokolon pyöreeksi. Väittäsin, että 8mm kuusiokolo sietää enemmän vääntöä kuin 15mm avolenkki, ellei sitten se kuusiokoloavain oo tehty jostain muovailuvahasta. Kerran oon halpis räikkävääntimen saanu rikki jumissa olleen polkimen kanssa, eli se petti ennnen kuin kuusiokolo antoi periksi.

Itse käytän aina kuusiokoloa, mikäli se on polkimissa optio. Omassa käytössä joutuu tuota avolenkkiä käyttämään tehomittauspolkimissa kun niissä ei ole tuota kuusiokoloa. Ei se 15mm avolenkki mitenkään huono tapa ole avata polkimia, jokainne tavallaan jos se toimii :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Kuusiokoloavaimia on tosiaan monenlaisia. Jos on joku hinnat alkaen -kiinansarja niin en uskaltais itsekään niille kovin ihmeellistä runtua antaa. Mullakin on kaks sarjaa avaimia, toinen mallia halpa ja toinen Oikeasti Kunnon Hyvä niin niille hyville kyllä kehtaa momenttia antaa enemmänkin. Halvat tuntuukin ihan erilaiselta kun niillä työskentelee, on klappia ja joustoa jne kun taas ne hyvät istuu tiukasti ja on kauttaaltaan ihan eri tuntuisia vehkeitä.
 
Sitäkö saa öljynä pullossaki? Itsellä kans ks. vaha nyt tilauksessa, vielä pitää joku vanha kattila jostain kaivaa tätä käyttöä varten.
Kuumavaha lienee parempi, kuin nestevaha.

Itselläkin on Black Diamond kuumavaha nyt käytössä. 300 km ajanut Shimano XT ketjulla, eikä lähde vielä mitään ääntä ketjuista. Hyvää tavaraa tuo kuuma vaha kyllä.
 
Kuumavaha lienee parempi, kuin nestevaha.

Itselläkin on Black Diamond kuumavaha nyt käytössä. 300 km ajanut Shimano XT ketjulla, eikä lähde vielä mitään ääntä ketjuista. Hyvää tavaraa tuo kuuma vaha kyllä.
Itsekkin ehkä lähtisin tuohon vahaan jos asuisin omakotitalossa ja ois tilaa vähän harrastaa.

Itse lähinnä tilasin tuon Rexin ajatuksella että keräisi vähemmän paskaa rattaisiin kuin tuo Zefalin halppis. Jää nähtäväksi. Ketjut on kulutus tavaraa niin ihan sama miulle kestääkö se 500 vai 800km.

Ja näillä puheilla lähden vaihtamaan ketjut.
 
Täällä on käytössä Black Diamond E-bike nestemäinen vaha. Pääsääntöisesti ketjuja pyyhkimällä pidetty puhtaana mitä nyt muutaman sadekeliajon jälkeen vedellä pesty ja voideltu uudelleen. Muuten voideltu vähän mututuntumalla. Ketjuilla kilometrejä takana kohta kolmetuhatta ja nyt alkaa vasta venymä lähennellä vaihtorajaa. Kovin paljoa helpommalla tuosta ei voi selvitä
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 121
Viestejä
4 502 688
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom