- Liittynyt
- 28.10.2016
- Viestejä
- 2 222
Pakka syö vapari käyttökelvottomaks.Voisko vähän avata mikä siinä HG vaparissa on vikana muuta kuin siihen ei saa niitä kevyempiä pakkoja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pakka syö vapari käyttökelvottomaks.Voisko vähän avata mikä siinä HG vaparissa on vikana muuta kuin siihen ei saa niitä kevyempiä pakkoja?
Ikinä en ole saanut kyllä hg-vaparia käyttökelvottomaksi. Toki niitä pieniä koloja siihen pääsee syntymään, ja joskus viilalla siistinyt niitä. Muistaakseni ovat olleet aina ihan teräksisiä. Jos näitä nyt alumiinisina jostain saa keventelymielessä niin sitten on kyllä varmasti ostanut kasan paskaa ja ei tule kestämään.
Noiden hg ja xd-pakkojen ongelma onkin sitten se hinta, koska niihin ei halpispakkoja juuri tehdä... Varsinkin, kun ne kuluvat ihan samaa tahtia kuin hg-pakatkin. Kai noilla ajan myötä olisi toki hg:n voinut syrjäyttää mutta valmistajat päättivät tehdä omat standardinsa....
Niinkö? Miten jengi noilla (Fox 34/Bomber Z2) ajelee sitten SM sarjan enduroa?Väärin
Niinkö? Miten jengi noilla (Fox 34/Bomber Z2) ajelee sitten SM sarjan enduroa?
Tuola työksesä ajavat/arvostelevat testaa karvalakki mallia eli sporttia tuosta gt:stä
No juu, ei siitä oikiaan dh hommaan oo, parkissa ujosti kyllä ajelee jouston puolesta kuha välttelee isoimpia hyppyjä/droppeja, olettaen että perästä löytyy edes kohtuullisesti progressiivisuutta.Lyhyempijoustoinen tämä kuin tuo aiemmin linkattu. Sopii sinällään kyllä paremmin perus polku/trail-ajeluun. (se linkattu ei edelleenkään kyllä sovi alamäkitouhuihin, vaikka mainossivut tai naapurin jorma, joka ajoi sellaisella kerran jossain skabassa sanoisivatkin) Snobbailusta samaa mieltä, aika väsynyttä. Nykyään onneksi aika automaagisesti osat on ihan ok kamaa jos budu pyörii siinä parissa tontussa.
Ihan vain, että ollaan kaikki samalla sivulla. Mitä on tämä "Alamäki", jota ei trailipyörällä 150mm/65deg HTA pyörällä pysty ajamaan? Alamäki on vähän ympäripyöreä termi, sellainen kuintekin löytyy niin pihatieltä kuin Champerystä.En tiedä mistä tämä enska nyt tuli keskusteluun, mutta tiedoksi nyt että Alamäki ≠ Enduro ≠ Park, vaikkakin kaksi jälkimmäistä ovatkin lähempänä toisiaan. Maailman sivu on ajeltu erilaisissa olosuhteissa pyörillä jotka eivät ole niihin optimoitu, mutta tyhmäähän se on tieten tahtoen valita väärä kulkupeli.
Paras ja helpoin on kaksi eri keissiä. Riippuu toki myös siitä, kuinka puhtaaksi ne halutaan. Kuumavahausta varten putsaan ensin jollain normipesuaineella isommat pois, sitten tärpättikylvyssä pari kertaa ja sen jälkeen isopropanolikylvyssä pari kertaa.Tämähän rupeaa kuulostaa jo fillari-foorumin jankkaukselta
Mutta asiasta kukkaruukkuun, mikä on paras/helpoin tapa putsata irroitetut ketjut?
UltraäänipesuriTämähän rupeaa kuulostaa jo fillari-foorumin jankkaukselta
Mutta asiasta kukkaruukkuun, mikä on paras/helpoin tapa putsata irroitetut ketjut?
Tinnerissä itse olen ketjuja liottanut ja sen jälkeen antanut kuivaa hyvin ja sitten vahaus. Jos varastoon menee kierrätyksen takia, niin vahata voi toki sitten käyttöönotossa.No jos nyt ajattelen että en jaksa viedä niitä töihin teolliseen ultraäänipesuriin, niin muovirasiassa huljuttelu rasvanpoistoaineessa ois jees, sitten kuivaus ja odottaa seuraavaa kertaa?
Maasturista siis kyse. Taas ihan mudassa nuo kun erehdyin sateen jälkeen polulle.
edit. Parit uudet odottaa käyttövuoroa tuossa. Eli olisi tarkoitus kierrättää.
Ihan vain, että ollaan kaikki samalla sivulla. Mitä on tämä "Alamäki", jota ei trailipyörällä 150mm/65deg HTA pyörällä pysty ajamaan?
No juu, ei siitä oikiaan dh hommaan oo, parkissa ujosti kyllä ajelee jouston puolesta kuha välttelee isoimpia hyppyjä/droppeja, olettaen että perästä löytyy edes kohtuullisesti progressiivisuutta.
Tämähän rupeaa kuulostaa jo fillari-foorumin jankkaukselta
Mutta asiasta kukkaruukkuun, mikä on paras/helpoin tapa putsata irroitetut ketjut?
Polttoöljy on hyvä, jos haju ei haittaa. Kannellisessa lasipurkissa kun ravistaa, niin aika hyvin irtoaa lika. Jos haju haittaa, niin taideliikkeistä löytyy myös hajutonta tärpättiä, mutta tärpätti liuottaa helposti pois uudet vahat ja öljyt ketjusta, jos ei saa hyvin poistettua. Polttoöljy ei ole niin tarkka.Paras ja helpoin on kaksi eri keissiä. Riippuu toki myös siitä, kuinka puhtaaksi ne halutaan. Kuumavahausta varten putsaan ensin jollain normipesuaineella isommat pois, sitten tärpättikylvyssä pari kertaa ja sen jälkeen isopropanolikylvyssä pari kertaa.
Nexus 7:llä pärjää jo todella hyvin.Lasten pyöristä. Likalla tällä hetkellä 20” fillari jossa satula niin ylhäällä kuin voi nostaa, eli uuden osto alkaa olemaan ajankohtaista. Yrittänyt katsella mikä olis järkevä hankinta mutta meinaa aiheuttaa harmaita hiuksia kun tämä 24” tuntuu olevan hankala väli löytää budjetilla järkevää pyörää.
Nykyisessä pyörässä on Nexus 3-v napavaihteisto ja nyt kaivattaisiin enemmän vaihteita jotta ajaminen etenkin mäissä olisi sujuvampaa. Nykyisessä tuntuu että kaikki muu paitsi jyrkät alamäet ajetaan ykkösellä ja ylämäet on ihan tervanjuontia lian pitkien välitysten takia, joten vaihteiden hyöty on jäänyt aika vähäiseksi. Onko noissa useampivaihteisissa napavaihteistoissa tolkkua vai pitääkö vaan katsella avovaihteistollisia jos oikeasti haluaa käyttökelpoisia välityksiä?
Likka haluais lähtökohtaisesti ”kaupunkipyörän” jossa on lokarit ja tarakka, mutta valikoima näissä pääosin 3-v napavaihdetta ja muutama arvokkaampi malli esim. Nexus 7-v kuten vaikka tämä Helkama Ella
Ratasvaihteilla taas löytyis ihan hyvän oloista pyörää mm. XXL:n alennuksesta, mutta nämä vähän maastohenkisempiä ja lokarit ja tarakka taitaa jäädä haaveeksi näihin runkoihin…
XC 240 Lite Ane 24, nuorten maastopyörä - Lasten Polkupyörät - XC 240 Lite Ane 24, nuorten maastopyörä | XXL
Lue lisää tuotteesta XC 240 Lite Ane 24, nuorten maastopyörä. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja hintalupaus ostohetkellä!www.xxl.fi
Oliskohan tollasesta napavaihteisesta peliksi? Ongelma tuon Ellan kanssa ainakin se ettei missään lähistöllä näytetä myyvän ainakaan järkihinnalla, netistä sais about 400 euroon tilattua. Budjetti ideaalisti olis lähempänä kolmea kuin neljää sataa mutta voinee venyä sinne neljään jos saa Kunnon Hyvän sillä panostuksella.
edit: Toriakin tsekattu mutta valikoima lähistöllä heikohkoa ja hintapyynnöt aika kovia käytetyille…
Meillä oli kaksi vuotta sitten sama tilanne, 20" (teräsrunkoinen) 3-vaihteinen kävi pieneksi ja katseet suunnattiin 24" pyöriin. Napavaihteisissa ei ollut oikein järkeviä vaihtoehtoja ja kun itsekin maastopyöriä preferoin, niin hankittiin käytettynä Meridan 24" maasturi. Keveys, niin polkemisen kuin massan suhteen, yllätti tytön ja hän tykästyi vastoin ennakkoasennetta pyörään heti koeajolla.Lasten pyöristä. Likalla tällä hetkellä 20” fillari jossa satula niin ylhäällä kuin voi nostaa, eli uuden osto alkaa olemaan ajankohtaista. Yrittänyt katsella mikä olis järkevä hankinta mutta meinaa aiheuttaa harmaita hiuksia kun tämä 24” tuntuu olevan hankala väli löytää budjetilla järkevää pyörää.
Nykyisessä pyörässä on Nexus 3-v napavaihteisto ja nyt kaivattaisiin enemmän vaihteita jotta ajaminen etenkin mäissä olisi sujuvampaa. Nykyisessä tuntuu että kaikki muu paitsi jyrkät alamäet ajetaan ykkösellä ja ylämäet on ihan tervanjuontia lian pitkien välitysten takia, joten vaihteiden hyöty on jäänyt aika vähäiseksi. Onko noissa useampivaihteisissa napavaihteistoissa tolkkua vai pitääkö vaan katsella avovaihteistollisia jos oikeasti haluaa käyttökelpoisia välityksiä?
Likka haluais lähtökohtaisesti ”kaupunkipyörän” jossa on lokarit ja tarakka, mutta valikoima näissä pääosin 3-v napavaihdetta ja muutama arvokkaampi malli esim. Nexus 7-v kuten vaikka tämä Helkama Ella
Ratasvaihteilla taas löytyis ihan hyvän oloista pyörää mm. XXL:n alennuksesta, mutta nämä vähän maastohenkisempiä ja lokarit ja tarakka taitaa jäädä haaveeksi näihin runkoihin…
XC 240 Lite Ane 24, nuorten maastopyörä - Lasten Polkupyörät - XC 240 Lite Ane 24, nuorten maastopyörä | XXL
Lue lisää tuotteesta XC 240 Lite Ane 24, nuorten maastopyörä. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja hintalupaus ostohetkellä!www.xxl.fi
Oliskohan tollasesta napavaihteisesta peliksi? Ongelma tuon Ellan kanssa ainakin se ettei missään lähistöllä näytetä myyvän ainakaan järkihinnalla, netistä sais about 400 euroon tilattua. Budjetti ideaalisti olis lähempänä kolmea kuin neljää sataa mutta voinee venyä sinne neljään jos saa Kunnon Hyvän sillä panostuksella.
edit: Toriakin tsekattu mutta valikoima lähistöllä heikohkoa ja hintapyynnöt aika kovia käytetyille…
Frogeissa on tosiaan kovasti arvoa käytettyjen markkinoilla. Mihin se perustuu? En siis vertaa edes Helkamaan, vaan perinteisiin suurin pyörämerkkeihin (Scott, Merida, Felt jne.).Woom tai Frog. Voi tuntua kalliilta, mutta niissä on euromääräinen arvonpudotus pois myydessä helposti pienempi kuin 400e helkamoissa.
Top Fuel 8 (2022) alla ja renkaina XR4:t. Olisi (turhamainen) tarve päivittää tan-väriset renkaat + mahdollisesti myös nopeammat. Tutkinut näitä uusia malleja:
Mutta onkohan liian kisakireet ja sittenkin trail renkaat ostoskoriin (ei löydy tan kylkiä näistä):
Oma ajo hyvinkää/rajamäki maastoa ja Tahkolle menossa ekaa kertaa kuun lopussa ”kisailemaan”.
Ne on oikeasti fiksusti suunniteltu pienelle polkijalle. Ihan jo lähtien painosta: yllä linkatun 24" Helkaman painoksi on ilmoitettu järjettömät 13,8kg (edes mun aikuisten koon täpäri ei paina noin paljon ), saman kokoinen Frog 9kg.Frogeissa on tosiaan kovasti arvoa käytettyjen markkinoilla. Mihin se perustuu? En siis vertaa edes Helkamaan, vaan perinteisiin suurin pyörämerkkeihin (Scott, Merida, Felt jne.).
Tällasen jostain kaivetun taulukon mukaan menis, toki on aika vanne ja rengas kohtaista kaiketi? ETRTO stantardi tiukempi kuin schwalben omat suositukset. Toki vähän omalla riskillä poiketa vannevalmistajan suosituksista.Varmistellaan nyt vielä ennen kuin tilaan, että uskaltaako 32 - 622 rengasta laittaa vanteelle jossa minimi suositus on 40mm ? (Vaappu taisi jo aiemmin mainita että tässä tapauksessa pitäisi sopia jos oikein muistan )
Tämä Contin Grand Prix 5000 S TR kyseessä:
Ja tällainen vanne:
Näinkin kaverilla tuon koon renkaan gravelissa eikä nyt paljoa kapeammalta vaikuttanut. 5000 S TR olisi vielä hitusen paremmin rullaava ja seinämät vähän paksummat kuin Snoqualmie Pass:issa. Pistosuojauskin tais olla vähäsen parempi.
Mikäli Contit lähtee tilaukseen niin multa saa huokeaan asevelihintaan "metrin verran" ajetut Rene Herse Snoqualmie Pass TC Extraligh 40mm, jotka kyllä laittaa gravelin lentoon mutta litkutettuina ei tällaselle malttamattomalle amatöörille ole ne leppoisimmat renkaat
Sensor Crb Elite 150/140 1x12 Eagle 24, täysjousitettu maastopyörä, MTB-pyörä, unisex - Maastopyörät - Sensor Crb Elite 150/140 1x12 Eagle 24, täysjousitettu maastopyörä, MTB-pyörä, unisex | XXL
Lue lisää tuotteesta Sensor Crb Elite 150/140 1x12 Eagle 24, täysjousitettu maastopyörä, MTB-pyörä, unisex. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja hintalupaus ostohetkellä!www.xxl.fi
1499 euroa ja kaikkia kokoja saatavilla. Alkaa olemaan melko kova diili
Tällasen jostain kaivetun taulukon mukaan menis, toki on aika vanne ja rengas kohtaista kaiketi? ETRTO stantardi tiukempi kuin schwalben omat suositukset. Toki vähän omalla riskillä poiketa vannevalmistajan suosituksista.
Maantievanteet alkaa olemaan 21-24mm sisäleveydeltä ja kumet 28-32, niin sillä perusteella menee. Toki olisi hyvä selvittää hookles/ ei hookles tubeles yms asiat. Esim ite ajan sisurimallin 28mm gp5t ja tpu sisureilla niin mieluummin koukulliset vanteet. Toki sulla oli TR mallit suunnitteilla, niin menee varmaan kumpikinVarmistellaan nyt vielä ennen kuin tilaan, että uskaltaako 32 - 622 rengasta laittaa vanteelle jossa minimi suositus on 40mm ? (Vaappu taisi jo aiemmin mainita että tässä tapauksessa pitäisi sopia jos oikein muistan )
Tämä Contin Grand Prix 5000 S TR kyseessä:
Ja tällainen vanne:
Maantievanteet alkaa olemaan 21-24mm sisäleveydeltä ja kumet 28-32, niin sillä perusteella menee. Toki olisi hyvä selvittää hookles/ ei hookles tubeles yms asiat. Esim ite ajan sisurimallin 28mm gp5t ja tpu sisureilla niin mieluummin koukulliset vanteet. Toki sulla oli TR mallit suunnitteilla, niin menee varmaan kumpikin
Ei tarvinnut enää ostopäätöstä pohtia. 2000€ hinnalla jäi vielä tilaamatta.Sensor Crb Elite 150/140 1x12 Eagle 24, täysjousitettu maastopyörä, MTB-pyörä, unisex - Maastopyörät - Sensor Crb Elite 150/140 1x12 Eagle 24, täysjousitettu maastopyörä, MTB-pyörä, unisex | XXL
Lue lisää tuotteesta Sensor Crb Elite 150/140 1x12 Eagle 24, täysjousitettu maastopyörä, MTB-pyörä, unisex. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja hintalupaus ostohetkellä!www.xxl.fi
1499 euroa ja kaikkia kokoja saatavilla. Alkaa olemaan melko kova diili
Miks et käytä ketjun mukana tulevaa tappia? Ei noi pikalukotkaan ole virallisesti monikäyttösiä.Jeesatkaas ummikkoa. Ostin pari vuotta sitten tämän suositun halpisfillarin, joka on pelannut omassa käytössä varsin hyvin mutta tuossa viime perjantaina pyörästä katkesi ketjut. Ostin kummemmin selvittelemättä tällaisen ketjulukon, mutta eihän tuo piru siihen sopinut, vaan oli aivan liian leveä. Mikä tuohon nyt sitten pitäisi ostaa? Kävisikö tämmöinen?
Miks et käytä ketjun mukana tulevaa tappia? Ei noi pikalukotkaan ole virallisesti monikäyttösiä.
Tuon pitäs käydä, vaihdemäärä määrittää sen minkä mallinen ketjulukko pitää olla, tuo eka on tarkotettu vaihteettomaan/napavaihteiseen.Jeesatkaas ummikkoa. Ostin pari vuotta sitten tämän suositun halpisfillarin, joka on pelannut omassa käytössä varsin hyvin mutta tuossa viime perjantaina pyörästä katkesi ketjut. Ostin kummemmin selvittelemättä tällaisen ketjulukon, mutta eihän tuo piru siihen sopinut, vaan oli aivan liian leveä. Mikä tuohon nyt sitten pitäisi ostaa? Kävisikö tämmöinen?
Tahkon suurmestarina ja rajiksen & hygen polkuja paljon erilaisilla täpäreillä ja rengastuksilla ajaneena voi helposti sanoa että.. molemmilla kyllä pärjää molemmissa. Erilaisten foorumiasiantuntijoiden spekulointeja voi lukea sivukaupalla, mutta parhaimpaan tulokseen pääset kun testaat itse, niin paljon se on omasta ajotyylistä ja -fiiliksestä kiinni. Tahkon kärkikuskit ajelee ohkasilla kumeksella ja pienellä kuviolla että saavat siirtymillä maksimivauhdit, alamäet ja teknisemmät osuudet sitten vähän varovaisemmin.
Noiden linkattujen XC-kumesten nappulat näyttää kyllä niin pieniltä, että jo rajiksessa voi alkaa tulemaan vähän epäluotettava olo jos niiltä hiekkateiltä poikkeaa vähänkin vaativimmille pätkille joissa on sitä pienimuotoista juurakkoa / kivikkoa, erityisesti jos on vähänkään märkää.
Maxxikselta voisi tsekata Ardentin tai Rekonin, nappuloiden puolesta voisi olla testaamisen arvoinen noiden XR4:n jälkeen. Omakohtaista kokemusta on Assegaista, Forekasterista ja Minioneista joissa pito ollut omaan ajoon ihan riittävää. Tosin käytännössä kaikki Maxxiksen kumit kärsineet itsellä 'Maxxis wobblesta' jonka takia siirtynyt muihin merkkeihin. WTBn Rangeria vois kurkkia myös.
Edit: jos Tahkolle menossa ihan ekaa kertaa eikä ajatellut palkintosijoista taistella, ottaisin kyllä rengastuksen ns varman päälle, eli vähintään joku "trail"-rengas jonkunlaisilla reunanappuloilla eikä niillä ohuimmilla kyljillä. Alkaa turhauttamaan jos pitää huolehtia liikaa renkaiden lipsumisesta teknisimmillä osuuksilla ja/tai pitää useampaan kertaan alkaa paikkailemaan puhjenneita kumeksia. Litkutetuilla renkailla pärjää hyvin, mutta itsellä ollut aina sisuri mukana jos olisi tullutkin isompi reikä kylkeen mitä ei litku pysty paikkaamaan. Sit seuraavaan Tahkoon voi pistää nopeemmat kumit jos eka kerta meni hyvin
Emmäätiä tuota mutta jos nää oot pari vuotta temponu jo ja ketju poikkee niin kyllä varmaan kannattais kokonaan uus ketju hommata sen sijaan että tekohengittää vanhaa ketjua? Ton 9v ketjun ois jo melkee saanu tolla lukon hinnalla.Jeesatkaas ummikkoa. Ostin pari vuotta sitten tämän suositun halpisfillarin, joka on pelannut omassa käytössä varsin hyvin mutta tuossa viime perjantaina pyörästä katkesi ketjut. Ostin kummemmin selvittelemättä tällaisen ketjulukon, mutta eihän tuo piru siihen sopinut, vaan oli aivan liian leveä. Mikä tuohon nyt sitten pitäisi ostaa? Kävisikö tämmöinen?
Öön, oon vetäny 120mm joustolla sen metrin dropin. Pyörä oli Kona Big Honzo ja hyvin kesti. Eli aivan varmasti tuo pyörä siihen kykenee, ja enemmänkin.
Pyöriä ei voi olla koskaan liikaa.Kyllä siinä nyt sillä tavalla kävi että GT:n tarjoustäpäri lähti tilaukseen XXL:stä. Ei vaan voinut vastustaa tarjousta kun tällä hinnalla sai hiilikuituisen täysjouston. Viime kesänä hankittu jäykkäperä jää siis tällä tietoa mun lyhytikäisimmäksi pyörähankinnaksi ikinä, pakko se on laittaa kiertoon kun tila loppuu kesken eikä kahta maastopyörää tarvitse niin ei kannata sitoa pääomaa kiinni kahteen kalliihkoon pyörään. Varmaan tulee jokunen satanen turpaan sen jälleenmyynnistä mutta ei voi mitään
Tai vielähän se on optio palauttaa GT jos testatessa tuntuu vaihteet tai muut komponentit ihan paskalta, mutta uskoisin tuon olevan mun satunnaisrälläykseen varsin soiva peli ja hinta-laatusuhteen olevan vähintään kohdallaan. Ei tuota ainakaan paljoa haukuttu kun testejä lueskelin/katselin.
Kuski se on joka käskyttää.
Seuraavaksi joku varmaan väittää että nykypelejä voi pelata Radeonin korteilla tai jollain GeForcella mikä ei ole vähintään 4080. Puhumattakaan että alle kilowatin powerilla pärjää jos nyt alkaisi konetta rakentelemaan.
PS. joku on ajanut Tahkon jäykkiksellä, tandemilla ja yksipyöräiselläkin.
Mitä mieltä olette, onko mediumi tästä liian pieni 181cm/86cm inseam pitkälle? Katsellut noita 1-1.2k budjetin trail pyöriä ja tuossa on yllättävän hyvät komponentit halpaan hintaan nähden, renkaat vain saisi olla hieman paksummat. Jos budjetti riittäisi niin olisin kyllä ottanut tuon xxl:n täysjouston. Näköjään muutaman sentin mediumin yläpuolella olen kokotaulukon mukaan eikä largeja ole saatavilla.
geometria: GT Zaskar LT Elite Hardtail Trail BikeGT Zaskar LT Elite maastopyörä
GT Zaskar LT Elite maastopyörä. Ketterä jäykkäperämaasturi vauhdikkaaseen maastoajoon. Moderni muotoilu ja vahva alumiinirunko. 12-vaihdetta, 130 mm jousto etuhaarukassa ja hissiskiout.fi