Pyöräily

Ikinä en ole saanut kyllä hg-vaparia käyttökelvottomaksi. Toki niitä pieniä koloja siihen pääsee syntymään, ja joskus viilalla siistinyt niitä. Muistaakseni ovat olleet aina ihan teräksisiä. Jos näitä nyt alumiinisina jostain saa keventelymielessä niin sitten on kyllä varmasti ostanut kasan paskaa ja ei tule kestämään.

Noiden hg ja xd-pakkojen ongelma onkin sitten se hinta, koska niihin ei halpispakkoja juuri tehdä... Varsinkin, kun ne kuluvat ihan samaa tahtia kuin hg-pakatkin. Kai noilla ajan myötä olisi toki hg:n voinut syrjäyttää mutta valmistajat päättivät tehdä omat standardinsa....
 
Viimeksi muokattu:
Ikinä en ole saanut kyllä hg-vaparia käyttökelvottomaksi. Toki niitä pieniä koloja siihen pääsee syntymään, ja joskus viilalla siistinyt niitä. Muistaakseni ovat olleet aina ihan teräksisiä. Jos näitä nyt alumiinisina jostain saa keventelymielessä niin sitten on kyllä varmasti ostanut kasan paskaa ja ei tule kestämään.

Noiden hg ja xd-pakkojen ongelma onkin sitten se hinta, koska niihin ei halpispakkoja juuri tehdä... Varsinkin, kun ne kuluvat ihan samaa tahtia kuin hg-pakatkin. Kai noilla ajan myötä olisi toki hg:n voinut syrjäyttää mutta valmistajat päättivät tehdä omat standardinsa....

HG ja XD pakkojen hintaerolla saa käytännössä ostettua uuden vaparin. :D
 
Niinkö? Miten jengi noilla (Fox 34/Bomber Z2) ajelee sitten SM sarjan enduroa?

En tiedä mistä tämä enska nyt tuli keskusteluun, mutta tiedoksi nyt että Alamäki ≠ Enduro ≠ Park, vaikkakin kaksi jälkimmäistä ovatkin lähempänä toisiaan. Maailman sivu on ajeltu erilaisissa olosuhteissa pyörillä jotka eivät ole niihin optimoitu, mutta tyhmäähän se on tieten tahtoen valita väärä kulkupeli.
 
Tuola työksesä ajavat/arvostelevat testaa karvalakki mallia eli sporttia tuosta gt:stä, kyllä tuolla hinnalla jo kannattaa harkita ostamista, vaikka sx on kakkaa niin aina voi päivittää vaikka deore simppaan ja eiku ajamaan. Tuppaa välillä olemaan tuo pyöräsnobbius esillä samalailla ku fillarifoorumilla, kaikki kun ei tartte sitä hipoimpaa kampetta.
 
Tuola työksesä ajavat/arvostelevat testaa karvalakki mallia eli sporttia tuosta gt:stä

Lyhyempijoustoinen tämä kuin tuo aiemmin linkattu. Sopii sinällään kyllä paremmin perus polku/trail-ajeluun. (se linkattu ei edelleenkään kyllä sovi alamäkitouhuihin, vaikka mainossivut tai naapurin jorma, joka ajoi sellaisella kerran jossain skabassa sanoisivatkin) Snobbailusta samaa mieltä, aika väsynyttä. Nykyään onneksi aika automaagisesti osat on ihan ok kamaa jos budu pyörii siinä parissa tontussa.
 
Lyhyempijoustoinen tämä kuin tuo aiemmin linkattu. Sopii sinällään kyllä paremmin perus polku/trail-ajeluun. (se linkattu ei edelleenkään kyllä sovi alamäkitouhuihin, vaikka mainossivut tai naapurin jorma, joka ajoi sellaisella kerran jossain skabassa sanoisivatkin) Snobbailusta samaa mieltä, aika väsynyttä. Nykyään onneksi aika automaagisesti osat on ihan ok kamaa jos budu pyörii siinä parissa tontussa.
No juu, ei siitä oikiaan dh hommaan oo, parkissa ujosti kyllä ajelee jouston puolesta kuha välttelee isoimpia hyppyjä/droppeja, olettaen että perästä löytyy edes kohtuullisesti progressiivisuutta.
 
En tiedä mistä tämä enska nyt tuli keskusteluun, mutta tiedoksi nyt että Alamäki ≠ Enduro ≠ Park, vaikkakin kaksi jälkimmäistä ovatkin lähempänä toisiaan. Maailman sivu on ajeltu erilaisissa olosuhteissa pyörillä jotka eivät ole niihin optimoitu, mutta tyhmäähän se on tieten tahtoen valita väärä kulkupeli.
Ihan vain, että ollaan kaikki samalla sivulla. Mitä on tämä "Alamäki", jota ei trailipyörällä 150mm/65deg HTA pyörällä pysty ajamaan? Alamäki on vähän ympäripyöreä termi, sellainen kuintekin löytyy niin pihatieltä kuin Champerystä.
 
Tämähän rupeaa kuulostaa jo fillari-foorumin jankkaukselta :lol:
Mutta asiasta kukkaruukkuun, mikä on paras/helpoin tapa putsata irroitetut ketjut?
 
Tämähän rupeaa kuulostaa jo fillari-foorumin jankkaukselta :lol:
Mutta asiasta kukkaruukkuun, mikä on paras/helpoin tapa putsata irroitetut ketjut?
Paras ja helpoin on kaksi eri keissiä. Riippuu toki myös siitä, kuinka puhtaaksi ne halutaan. Kuumavahausta varten putsaan ensin jollain normipesuaineella isommat pois, sitten tärpättikylvyssä pari kertaa ja sen jälkeen isopropanolikylvyssä pari kertaa.

Perinteistä voitelua varten vähän nopsampi keino on sitten rasvanpoistoainekylpy pari kertaa
 
No jos nyt ajattelen että en jaksa viedä niitä töihin teolliseen ultraäänipesuriin, niin muovirasiassa huljuttelu rasvanpoistoaineessa ois jees, sitten kuivaus ja odottaa seuraavaa kertaa?

Maasturista siis kyse. Taas ihan mudassa nuo kun erehdyin sateen jälkeen polulle.

edit. Parit uudet odottaa käyttövuoroa tuossa. Eli olisi tarkoitus kierrättää.
 
No jos nyt ajattelen että en jaksa viedä niitä töihin teolliseen ultraäänipesuriin, niin muovirasiassa huljuttelu rasvanpoistoaineessa ois jees, sitten kuivaus ja odottaa seuraavaa kertaa?

Maasturista siis kyse. Taas ihan mudassa nuo kun erehdyin sateen jälkeen polulle.

edit. Parit uudet odottaa käyttövuoroa tuossa. Eli olisi tarkoitus kierrättää.
Tinnerissä itse olen ketjuja liottanut ja sen jälkeen antanut kuivaa hyvin ja sitten vahaus. Jos varastoon menee kierrätyksen takia, niin vahata voi toki sitten käyttöönotossa.

Vahan tilalla toki jokainen käyttää mitä voiteluainetta haluaa.
 
Ihan vain, että ollaan kaikki samalla sivulla. Mitä on tämä "Alamäki", jota ei trailipyörällä 150mm/65deg HTA pyörällä pysty ajamaan?

Tästä ylempää aika hyvä tiivistys;
No juu, ei siitä oikiaan dh hommaan oo, parkissa ujosti kyllä ajelee jouston puolesta kuha välttelee isoimpia hyppyjä/droppeja, olettaen että perästä löytyy edes kohtuullisesti progressiivisuutta.

Koitathan jatkossa myös pidättäytyä laittamasta sanoja suuhuni. Tottakai tuolla(kin) filolla pystyy ajamaan siellä missä muillakin. Voihan sitä lähteä vaikka jopolla ajelemaan Fiskarsiin Rövarbergetia tai Bollstadia.
 
Tämähän rupeaa kuulostaa jo fillari-foorumin jankkaukselta :lol:
Mutta asiasta kukkaruukkuun, mikä on paras/helpoin tapa putsata irroitetut ketjut?

Irroitetut ketjut tosiaan yllämainituilla keinoilla putsaantuu nätisti.

Sit jos vähän aktiivisemmin on intressejä fillaria putsailla lenkkien välillä niin erilaiset ketjuputsarit toimivat yllättävän hyvin. Tuommoisella kun välillä vetäsee ketjut puhtaaksi ja pistää uudet öljyt/vahat, niin pysyy kivasti siistinä ja äänettöminä. Parktoolin laitos meni käytössä rikki, mutta yllättäen Motonetin halpisvehje ja Biltsun puhdistusaine ovat toimineet oikein kivasti.
 
Minä en ole saanut ketjupesurilla tyydyttävää, eli lähes täysin puhdasta jälkeä. Sen sijasta käytän harjaa ja palasaippuaa ja pyörän pesun yhteydessä puhdistan ketjun samalla. Suurinpiirtein sama vaiva kuin ketjupesurilla tekisi. Seuraavaksi on edessä ultraäänipesurin osto, ja on hyvin todennäköistä että sillä säästyy se pieni vaiva mitä ketjun ajoittainen harjaaminen tuottaa. Voi sitten laittaa nätisti useat ketjut ketjulukkoineen riviin jonka lisäksi muistiinpanoissa miten mikäkin on kulunut niin saa eniten irti voimansiirrosta.
 
Top Fuel 8 (2022) alla ja renkaina XR4:t. Olisi (turhamainen) tarve päivittää tan-väriset renkaat + mahdollisesti myös nopeammat. Tutkinut näitä uusia malleja:



Mutta onkohan liian kisakireet ja sittenkin trail renkaat ostoskoriin (ei löydy tan kylkiä näistä):



Oma ajo hyvinkää/rajamäki maastoa ja Tahkolle menossa ekaa kertaa kuun lopussa ”kisailemaan”.
 
Paras ja helpoin on kaksi eri keissiä. Riippuu toki myös siitä, kuinka puhtaaksi ne halutaan. Kuumavahausta varten putsaan ensin jollain normipesuaineella isommat pois, sitten tärpättikylvyssä pari kertaa ja sen jälkeen isopropanolikylvyssä pari kertaa.
Polttoöljy on hyvä, jos haju ei haittaa. Kannellisessa lasipurkissa kun ravistaa, niin aika hyvin irtoaa lika. Jos haju haittaa, niin taideliikkeistä löytyy myös hajutonta tärpättiä, mutta tärpätti liuottaa helposti pois uudet vahat ja öljyt ketjusta, jos ei saa hyvin poistettua. Polttoöljy ei ole niin tarkka.
 
Ei prkl, taas oli viime lenkin jäljiltä toinen rengas flätti. Mulla olis entiset Challenge Strada Bianca Pro HTLR 40mm leveenpä vielä tallella jos laittais ne ellei ala litkuilla nuo Snoqualmie Pass pitää. Sitä Pirellin litkua vois vielä koittaa.

Todella hienosti Snoqualmiet rullaa ja kevyetkin on. Mutta vaatinee ilmeisesti tietynlaisen litkun.
 
Lasten pyöristä. Likalla tällä hetkellä 20” fillari jossa satula niin ylhäällä kuin voi nostaa, eli uuden osto alkaa olemaan ajankohtaista. Yrittänyt katsella mikä olis järkevä hankinta mutta meinaa aiheuttaa harmaita hiuksia kun tämä 24” tuntuu olevan hankala väli löytää budjetilla järkevää pyörää.

Nykyisessä pyörässä on Nexus 3-v napavaihteisto ja nyt kaivattaisiin enemmän vaihteita jotta ajaminen etenkin mäissä olisi sujuvampaa. Nykyisessä tuntuu että kaikki muu paitsi jyrkät alamäet ajetaan ykkösellä ja ylämäet on ihan tervanjuontia lian pitkien välitysten takia, joten vaihteiden hyöty on jäänyt aika vähäiseksi. Onko noissa useampivaihteisissa napavaihteistoissa tolkkua vai pitääkö vaan katsella avovaihteistollisia jos oikeasti haluaa käyttökelpoisia välityksiä?

Likka haluais lähtökohtaisesti ”kaupunkipyörän” jossa on lokarit ja tarakka, mutta valikoima näissä pääosin 3-v napavaihdetta ja muutama arvokkaampi malli esim. Nexus 7-v kuten vaikka tämä Helkama Ella

Ratasvaihteilla taas löytyis ihan hyvän oloista pyörää mm. XXL:n alennuksesta, mutta nämä vähän maastohenkisempiä ja lokarit ja tarakka taitaa jäädä haaveeksi näihin runkoihin…

Oliskohan tollasesta napavaihteisesta peliksi? Ongelma tuon Ellan kanssa ainakin se ettei missään lähistöllä näytetä myyvän ainakaan järkihinnalla, netistä sais about 400 euroon tilattua. Budjetti ideaalisti olis lähempänä kolmea kuin neljää sataa mutta voinee venyä sinne neljään jos saa Kunnon Hyvän sillä panostuksella.

edit: Toriakin tsekattu mutta valikoima lähistöllä heikohkoa ja hintapyynnöt aika kovia käytetyille…
 
Lasten pyöristä. Likalla tällä hetkellä 20” fillari jossa satula niin ylhäällä kuin voi nostaa, eli uuden osto alkaa olemaan ajankohtaista. Yrittänyt katsella mikä olis järkevä hankinta mutta meinaa aiheuttaa harmaita hiuksia kun tämä 24” tuntuu olevan hankala väli löytää budjetilla järkevää pyörää.

Nykyisessä pyörässä on Nexus 3-v napavaihteisto ja nyt kaivattaisiin enemmän vaihteita jotta ajaminen etenkin mäissä olisi sujuvampaa. Nykyisessä tuntuu että kaikki muu paitsi jyrkät alamäet ajetaan ykkösellä ja ylämäet on ihan tervanjuontia lian pitkien välitysten takia, joten vaihteiden hyöty on jäänyt aika vähäiseksi. Onko noissa useampivaihteisissa napavaihteistoissa tolkkua vai pitääkö vaan katsella avovaihteistollisia jos oikeasti haluaa käyttökelpoisia välityksiä?

Likka haluais lähtökohtaisesti ”kaupunkipyörän” jossa on lokarit ja tarakka, mutta valikoima näissä pääosin 3-v napavaihdetta ja muutama arvokkaampi malli esim. Nexus 7-v kuten vaikka tämä Helkama Ella

Ratasvaihteilla taas löytyis ihan hyvän oloista pyörää mm. XXL:n alennuksesta, mutta nämä vähän maastohenkisempiä ja lokarit ja tarakka taitaa jäädä haaveeksi näihin runkoihin…

Oliskohan tollasesta napavaihteisesta peliksi? Ongelma tuon Ellan kanssa ainakin se ettei missään lähistöllä näytetä myyvän ainakaan järkihinnalla, netistä sais about 400 euroon tilattua. Budjetti ideaalisti olis lähempänä kolmea kuin neljää sataa mutta voinee venyä sinne neljään jos saa Kunnon Hyvän sillä panostuksella.

edit: Toriakin tsekattu mutta valikoima lähistöllä heikohkoa ja hintapyynnöt aika kovia käytetyille…
Nexus 7:llä pärjää jo todella hyvin.
 
Lasten pyöristä. Likalla tällä hetkellä 20” fillari jossa satula niin ylhäällä kuin voi nostaa, eli uuden osto alkaa olemaan ajankohtaista. Yrittänyt katsella mikä olis järkevä hankinta mutta meinaa aiheuttaa harmaita hiuksia kun tämä 24” tuntuu olevan hankala väli löytää budjetilla järkevää pyörää.

Nykyisessä pyörässä on Nexus 3-v napavaihteisto ja nyt kaivattaisiin enemmän vaihteita jotta ajaminen etenkin mäissä olisi sujuvampaa. Nykyisessä tuntuu että kaikki muu paitsi jyrkät alamäet ajetaan ykkösellä ja ylämäet on ihan tervanjuontia lian pitkien välitysten takia, joten vaihteiden hyöty on jäänyt aika vähäiseksi. Onko noissa useampivaihteisissa napavaihteistoissa tolkkua vai pitääkö vaan katsella avovaihteistollisia jos oikeasti haluaa käyttökelpoisia välityksiä?

Likka haluais lähtökohtaisesti ”kaupunkipyörän” jossa on lokarit ja tarakka, mutta valikoima näissä pääosin 3-v napavaihdetta ja muutama arvokkaampi malli esim. Nexus 7-v kuten vaikka tämä Helkama Ella

Ratasvaihteilla taas löytyis ihan hyvän oloista pyörää mm. XXL:n alennuksesta, mutta nämä vähän maastohenkisempiä ja lokarit ja tarakka taitaa jäädä haaveeksi näihin runkoihin…

Oliskohan tollasesta napavaihteisesta peliksi? Ongelma tuon Ellan kanssa ainakin se ettei missään lähistöllä näytetä myyvän ainakaan järkihinnalla, netistä sais about 400 euroon tilattua. Budjetti ideaalisti olis lähempänä kolmea kuin neljää sataa mutta voinee venyä sinne neljään jos saa Kunnon Hyvän sillä panostuksella.

edit: Toriakin tsekattu mutta valikoima lähistöllä heikohkoa ja hintapyynnöt aika kovia käytetyille…
Meillä oli kaksi vuotta sitten sama tilanne, 20" (teräsrunkoinen) 3-vaihteinen kävi pieneksi ja katseet suunnattiin 24" pyöriin. Napavaihteisissa ei ollut oikein järkeviä vaihtoehtoja ja kun itsekin maastopyöriä preferoin, niin hankittiin käytettynä Meridan 24" maasturi. Keveys, niin polkemisen kuin massan suhteen, yllätti tytön ja hän tykästyi vastoin ennakkoasennetta pyörään heti koeajolla.

Toki pitää ottaa huomioon käyttötarkoitus ja -ympäristö. Meidän tytöllä ei ole "pakko" käyttää kelillä kuin kelillä pyörää matkoihin kouluun tai harrastuksiin ja ajot ovat pääosin asfaltilla, minkä vuoksi sain heti alkuun raksia huonosti istuvat muovilokarit irti. Harmillisesti vaihteistot ovat enimmäkseen 3x7/8 ja kun käyttäjällä ei ole kokemusta ylipäätään monilehtisistä voimsnsiirroista, tulee alkuun huonoja, ristikkäisiä rataspareja ja esim. vaihtajien rajat on syytä säätää tarkkaan.

Viikko sitten hankittiin pienirunkoinen 26" maasturi, sekin hyväkuntoisena käytettynä. Tuohon mietin päivitystä 1x10 voimansiirtoon ja mekaanisista nestelevareihin, jos edukkaasti sattuu kohdalle.
 
Woom tai Frog. Voi tuntua kalliilta, mutta niissä on euromääräinen arvonpudotus pois myydessä helposti pienempi kuin 400e helkamoissa.
 

1499 euroa ja kaikkia kokoja saatavilla. Alkaa olemaan melko kova diili

IMG_4186.jpeg
 
Woom tai Frog. Voi tuntua kalliilta, mutta niissä on euromääräinen arvonpudotus pois myydessä helposti pienempi kuin 400e helkamoissa.
Frogeissa on tosiaan kovasti arvoa käytettyjen markkinoilla. Mihin se perustuu? En siis vertaa edes Helkamaan, vaan perinteisiin suurin pyörämerkkeihin (Scott, Merida, Felt jne.).
 
Top Fuel 8 (2022) alla ja renkaina XR4:t. Olisi (turhamainen) tarve päivittää tan-väriset renkaat + mahdollisesti myös nopeammat. Tutkinut näitä uusia malleja:

Mutta onkohan liian kisakireet ja sittenkin trail renkaat ostoskoriin (ei löydy tan kylkiä näistä):

Oma ajo hyvinkää/rajamäki maastoa ja Tahkolle menossa ekaa kertaa kuun lopussa ”kisailemaan”.

Tahkon suurmestarina ja rajiksen & hygen polkuja paljon erilaisilla täpäreillä ja rengastuksilla ajaneena voi helposti sanoa että.. molemmilla kyllä pärjää molemmissa. Erilaisten foorumiasiantuntijoiden spekulointeja voi lukea sivukaupalla, mutta parhaimpaan tulokseen pääset kun testaat itse, niin paljon se on omasta ajotyylistä ja -fiiliksestä kiinni. Tahkon kärkikuskit ajelee ohkasilla kumeksella ja pienellä kuviolla että saavat siirtymillä maksimivauhdit, alamäet ja teknisemmät osuudet sitten vähän varovaisemmin.

Noiden linkattujen XC-kumesten nappulat näyttää kyllä niin pieniltä, että jo rajiksessa voi alkaa tulemaan vähän epäluotettava olo jos niiltä hiekkateiltä poikkeaa vähänkin vaativimmille pätkille joissa on sitä pienimuotoista juurakkoa / kivikkoa, erityisesti jos on vähänkään märkää.

Maxxikselta voisi tsekata Ardentin tai Rekonin, nappuloiden puolesta voisi olla testaamisen arvoinen noiden XR4:n jälkeen. Omakohtaista kokemusta on Assegaista, Forekasterista ja Minioneista joissa pito ollut omaan ajoon ihan riittävää. Tosin käytännössä kaikki Maxxiksen kumit kärsineet itsellä 'Maxxis wobblesta' jonka takia siirtynyt muihin merkkeihin. WTBn Rangeria vois kurkkia myös.

Edit: jos Tahkolle menossa ihan ekaa kertaa eikä ajatellut palkintosijoista taistella, ottaisin kyllä rengastuksen ns varman päälle, eli vähintään joku "trail"-rengas jonkunlaisilla reunanappuloilla eikä niillä ohuimmilla kyljillä. Alkaa turhauttamaan jos pitää huolehtia liikaa renkaiden lipsumisesta teknisimmillä osuuksilla ja/tai pitää useampaan kertaan alkaa paikkailemaan puhjenneita kumeksia. Litkutetuilla renkailla pärjää hyvin, mutta itsellä ollut aina sisuri mukana jos olisi tullutkin isompi reikä kylkeen mitä ei litku pysty paikkaamaan. Sit seuraavaan Tahkoon voi pistää nopeemmat kumit jos eka kerta meni hyvin :)
 
Viimeksi muokattu:
Frogeissa on tosiaan kovasti arvoa käytettyjen markkinoilla. Mihin se perustuu? En siis vertaa edes Helkamaan, vaan perinteisiin suurin pyörämerkkeihin (Scott, Merida, Felt jne.).
Ne on oikeasti fiksusti suunniteltu pienelle polkijalle. Ihan jo lähtien painosta: yllä linkatun 24" Helkaman painoksi on ilmoitettu järjettömät 13,8kg (edes mun aikuisten koon täpäri ei paina noin paljon :tdown:), saman kokoinen Frog 9kg.

Isoilla merkeillä on varmaan ihan sama. Lastenpyörät on niin marginaalijuttu niille ettei suunnitteluun jakseta panostaa. Helpompi vaan tehdä kaiken kokoiset samalla kaavalla.
 
Varmistellaan nyt vielä ennen kuin tilaan, että uskaltaako 32 - 622 rengasta laittaa vanteelle jossa minimi suositus on 40mm ? (Vaappu taisi jo aiemmin mainita että tässä tapauksessa pitäisi sopia jos oikein muistan :hmm:)

Tämä Contin Grand Prix 5000 S TR kyseessä:

Ja tällainen vanne:

Näinkin kaverilla tuon koon renkaan gravelissa eikä nyt paljoa kapeammalta vaikuttanut. 5000 S TR olisi vielä hitusen paremmin rullaava ja seinämät vähän paksummat kuin Snoqualmie Pass:issa. Pistosuojauskin tais olla vähäsen parempi.

Mikäli Contit lähtee tilaukseen niin multa saa huokeaan asevelihintaan "metrin verran" ajetut Rene Herse Snoqualmie Pass TC Extraligh 40mm, jotka kyllä laittaa gravelin lentoon mutta litkutettuina ei tällaselle malttamattomalle amatöörille ole ne leppoisimmat renkaat :p
 
Varmistellaan nyt vielä ennen kuin tilaan, että uskaltaako 32 - 622 rengasta laittaa vanteelle jossa minimi suositus on 40mm ? (Vaappu taisi jo aiemmin mainita että tässä tapauksessa pitäisi sopia jos oikein muistan :hmm:)

Tämä Contin Grand Prix 5000 S TR kyseessä:

Ja tällainen vanne:

Näinkin kaverilla tuon koon renkaan gravelissa eikä nyt paljoa kapeammalta vaikuttanut. 5000 S TR olisi vielä hitusen paremmin rullaava ja seinämät vähän paksummat kuin Snoqualmie Pass:issa. Pistosuojauskin tais olla vähäsen parempi.

Mikäli Contit lähtee tilaukseen niin multa saa huokeaan asevelihintaan "metrin verran" ajetut Rene Herse Snoqualmie Pass TC Extraligh 40mm, jotka kyllä laittaa gravelin lentoon mutta litkutettuina ei tällaselle malttamattomalle amatöörille ole ne leppoisimmat renkaat :p
Tällasen jostain kaivetun taulukon mukaan menis, toki on aika vanne ja rengas kohtaista kaiketi? ETRTO stantardi tiukempi kuin schwalben omat suositukset. Toki vähän omalla riskillä poiketa vannevalmistajan suosituksista.

tirewidths.png
 

1499 euroa ja kaikkia kokoja saatavilla. Alkaa olemaan melko kova diili

IMG_4186.jpeg

Just viime vuonna hankin uuden jäykkäperän pyöräedulla mutta nyt kyllä alko kiinnostamaan täpäriin päivittäminen kun tuolla rahalla irtoaa :btooth:

Aiemmin tätä taidettiin myydä 2000 eurolla kun joku viime viikolla linkkasi, nyt on kyllä hinta jo kohdallaan. Pikkusen kyllä mietityttää tuo sramin hinnat alkaen -osasarja tuossa fillarissa, mutta varmaan silläkin alkuun ajelis ja päivittäis sitten myöhemmin parempaan…
 
Tällasen jostain kaivetun taulukon mukaan menis, toki on aika vanne ja rengas kohtaista kaiketi? ETRTO stantardi tiukempi kuin schwalben omat suositukset. Toki vähän omalla riskillä poiketa vannevalmistajan suosituksista.

tirewidths.png

Niinhän se olikin, ja tuon mukaan vielä pykälää kaposempikin menis 25mm sisäleveyden vanteelle. Renkaan valmistajan specsit on löysemmät kuin vanteen, eikä näytä olevan väliä onko sisurilla vai ilman.
 
Varmistellaan nyt vielä ennen kuin tilaan, että uskaltaako 32 - 622 rengasta laittaa vanteelle jossa minimi suositus on 40mm ? (Vaappu taisi jo aiemmin mainita että tässä tapauksessa pitäisi sopia jos oikein muistan :hmm:)

Tämä Contin Grand Prix 5000 S TR kyseessä:

Ja tällainen vanne:
Maantievanteet alkaa olemaan 21-24mm sisäleveydeltä ja kumet 28-32, niin sillä perusteella menee. Toki olisi hyvä selvittää hookles/ ei hookles tubeles yms asiat. Esim ite ajan sisurimallin 28mm gp5t ja tpu sisureilla niin mieluummin koukulliset vanteet. Toki sulla oli TR mallit suunnitteilla, niin menee varmaan kumpikin
 
Maantievanteet alkaa olemaan 21-24mm sisäleveydeltä ja kumet 28-32, niin sillä perusteella menee. Toki olisi hyvä selvittää hookles/ ei hookles tubeles yms asiat. Esim ite ajan sisurimallin 28mm gp5t ja tpu sisureilla niin mieluummin koukulliset vanteet. Toki sulla oli TR mallit suunnitteilla, niin menee varmaan kumpikin

Tuon vanteen tai renkaan tiedoissa ei muuten mainita tuosta Hooklesista mitään, mutta muutoin tuntuu kelpaavan tosiaan molemmin päin.
 

1499 euroa ja kaikkia kokoja saatavilla. Alkaa olemaan melko kova diili

IMG_4186.jpeg
Ei tarvinnut enää ostopäätöstä pohtia. 2000€ hinnalla jäi vielä tilaamatta.
Ja vaikka edellä aiheesta väiteltiin, niin hissimäkeen tämä tulee pääsemään paljon. Toki metrin dropit tasamaalle saattaa tehdä pyörälle kipeää, mutta eiköhän perus hypyt ja flow trailit taivu oikein hyvin. Tietysti tällä eri tavalla pitää ajaa, kuin 200mm joustoilla olevalla dh-pyörällä, mutta en usko että tämäkään hissimäkiä pelkää. Varmaan vanteet ja vaihtaja antaa ensimmäisenä periksi kovemmassa kivikossa ja juurakossa, mutta nehän on myös ihan päivitettävissä. Ei tosiaan tarvi tällä hinnalla pohtia, vaikka jokin osa antaisikin periksi.
Trp:n jarruista ei kokemusta ole, mutta eiköhän niidenkin sietokyky äkkiä selviä.
 
Jeesatkaas ummikkoa. Ostin pari vuotta sitten tämän suositun halpisfillarin, joka on pelannut omassa käytössä varsin hyvin mutta tuossa viime perjantaina pyörästä katkesi ketjut. Ostin kummemmin selvittelemättä tällaisen ketjulukon, mutta eihän tuo piru siihen sopinut, vaan oli aivan liian leveä. Mikä tuohon nyt sitten pitäisi ostaa? Kävisikö tämmöinen?
 
Jeesatkaas ummikkoa. Ostin pari vuotta sitten tämän suositun halpisfillarin, joka on pelannut omassa käytössä varsin hyvin mutta tuossa viime perjantaina pyörästä katkesi ketjut. Ostin kummemmin selvittelemättä tällaisen ketjulukon, mutta eihän tuo piru siihen sopinut, vaan oli aivan liian leveä. Mikä tuohon nyt sitten pitäisi ostaa? Kävisikö tämmöinen?
Miks et käytä ketjun mukana tulevaa tappia? Ei noi pikalukotkaan ole virallisesti monikäyttösiä.
 
Jeesatkaas ummikkoa. Ostin pari vuotta sitten tämän suositun halpisfillarin, joka on pelannut omassa käytössä varsin hyvin mutta tuossa viime perjantaina pyörästä katkesi ketjut. Ostin kummemmin selvittelemättä tällaisen ketjulukon, mutta eihän tuo piru siihen sopinut, vaan oli aivan liian leveä. Mikä tuohon nyt sitten pitäisi ostaa? Kävisikö tämmöinen?
Tuon pitäs käydä, vaihdemäärä määrittää sen minkä mallinen ketjulukko pitää olla, tuo eka on tarkotettu vaihteettomaan/napavaihteiseen.
 
Kyllä siinä nyt sillä tavalla kävi että GT:n tarjoustäpäri lähti tilaukseen XXL:stä. Ei vaan voinut vastustaa tarjousta kun tällä hinnalla sai hiilikuituisen täysjouston. Viime kesänä hankittu jäykkäperä jää siis tällä tietoa mun lyhytikäisimmäksi pyörähankinnaksi ikinä, pakko se on laittaa kiertoon kun tila loppuu kesken eikä kahta maastopyörää tarvitse niin ei kannata sitoa pääomaa kiinni kahteen kalliihkoon pyörään. Varmaan tulee jokunen satanen turpaan sen jälleenmyynnistä mutta ei voi mitään :rolleyes:

Tai vielähän se on optio palauttaa GT jos testatessa tuntuu vaihteet tai muut komponentit ihan paskalta, mutta uskoisin tuon olevan mun satunnaisrälläykseen varsin soiva peli ja hinta-laatusuhteen olevan vähintään kohdallaan. Ei tuota ainakaan paljoa haukuttu kun testejä lueskelin/katselin.
 
Tahkon suurmestarina ja rajiksen & hygen polkuja paljon erilaisilla täpäreillä ja rengastuksilla ajaneena voi helposti sanoa että.. molemmilla kyllä pärjää molemmissa. Erilaisten foorumiasiantuntijoiden spekulointeja voi lukea sivukaupalla, mutta parhaimpaan tulokseen pääset kun testaat itse, niin paljon se on omasta ajotyylistä ja -fiiliksestä kiinni. Tahkon kärkikuskit ajelee ohkasilla kumeksella ja pienellä kuviolla että saavat siirtymillä maksimivauhdit, alamäet ja teknisemmät osuudet sitten vähän varovaisemmin.

Noiden linkattujen XC-kumesten nappulat näyttää kyllä niin pieniltä, että jo rajiksessa voi alkaa tulemaan vähän epäluotettava olo jos niiltä hiekkateiltä poikkeaa vähänkin vaativimmille pätkille joissa on sitä pienimuotoista juurakkoa / kivikkoa, erityisesti jos on vähänkään märkää.

Maxxikselta voisi tsekata Ardentin tai Rekonin, nappuloiden puolesta voisi olla testaamisen arvoinen noiden XR4:n jälkeen. Omakohtaista kokemusta on Assegaista, Forekasterista ja Minioneista joissa pito ollut omaan ajoon ihan riittävää. Tosin käytännössä kaikki Maxxiksen kumit kärsineet itsellä 'Maxxis wobblesta' jonka takia siirtynyt muihin merkkeihin. WTBn Rangeria vois kurkkia myös.

Edit: jos Tahkolle menossa ihan ekaa kertaa eikä ajatellut palkintosijoista taistella, ottaisin kyllä rengastuksen ns varman päälle, eli vähintään joku "trail"-rengas jonkunlaisilla reunanappuloilla eikä niillä ohuimmilla kyljillä. Alkaa turhauttamaan jos pitää huolehtia liikaa renkaiden lipsumisesta teknisimmillä osuuksilla ja/tai pitää useampaan kertaan alkaa paikkailemaan puhjenneita kumeksia. Litkutetuilla renkailla pärjää hyvin, mutta itsellä ollut aina sisuri mukana jos olisi tullutkin isompi reikä kylkeen mitä ei litku pysty paikkaamaan. Sit seuraavaan Tahkoon voi pistää nopeemmat kumit jos eka kerta meni hyvin :)

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Ensimmäistä kertaa menossa Tahkolle ja ei todellakaan taistella mistään kärkisijoista!:lol:eiköhän noilla XR4:lla mennä haistelemaan tunnelmaa. Ja ostoskoriin taitaa jatkoa varten mennä noi vittorian xc trail kumit (barzo eteen ja mezcal taakse).
 
Jeesatkaas ummikkoa. Ostin pari vuotta sitten tämän suositun halpisfillarin, joka on pelannut omassa käytössä varsin hyvin mutta tuossa viime perjantaina pyörästä katkesi ketjut. Ostin kummemmin selvittelemättä tällaisen ketjulukon, mutta eihän tuo piru siihen sopinut, vaan oli aivan liian leveä. Mikä tuohon nyt sitten pitäisi ostaa? Kävisikö tämmöinen?
Emmäätiä tuota mutta jos nää oot pari vuotta temponu jo ja ketju poikkee niin kyllä varmaan kannattais kokonaan uus ketju hommata sen sijaan että tekohengittää vanhaa ketjua? Ton 9v ketjun ois jo melkee saanu tolla lukon hinnalla.
E: jos pitää saada suomesta niin tokmannilta oikein passeli KMC X9 ketju 20€ X9-ketju 9 takarattaan vaihdepyöriin
 
Öön, oon vetäny 120mm joustolla sen metrin dropin. Pyörä oli Kona Big Honzo ja hyvin kesti. Eli aivan varmasti tuo pyörä siihen kykenee, ja enemmänkin.

imposibru.jpg


Seuraavaksi joku varmaan väittää että nykypelejä voi pelata Radeonin korteilla tai jollain GeForcella mikä ei ole vähintään 4080. Puhumattakaan että alle kilowatin powerilla pärjää jos nyt alkaisi konetta rakentelemaan.

PS. joku on ajanut Tahkon jäykkiksellä, tandemilla ja yksipyöräiselläkin.
 
Kyllä siinä nyt sillä tavalla kävi että GT:n tarjoustäpäri lähti tilaukseen XXL:stä. Ei vaan voinut vastustaa tarjousta kun tällä hinnalla sai hiilikuituisen täysjouston. Viime kesänä hankittu jäykkäperä jää siis tällä tietoa mun lyhytikäisimmäksi pyörähankinnaksi ikinä, pakko se on laittaa kiertoon kun tila loppuu kesken eikä kahta maastopyörää tarvitse niin ei kannata sitoa pääomaa kiinni kahteen kalliihkoon pyörään. Varmaan tulee jokunen satanen turpaan sen jälleenmyynnistä mutta ei voi mitään :rolleyes:

Tai vielähän se on optio palauttaa GT jos testatessa tuntuu vaihteet tai muut komponentit ihan paskalta, mutta uskoisin tuon olevan mun satunnaisrälläykseen varsin soiva peli ja hinta-laatusuhteen olevan vähintään kohdallaan. Ei tuota ainakaan paljoa haukuttu kun testejä lueskelin/katselin.
Pyöriä ei voi olla koskaan liikaa. :slalala:
 
imposibru.jpg


Seuraavaksi joku varmaan väittää että nykypelejä voi pelata Radeonin korteilla tai jollain GeForcella mikä ei ole vähintään 4080. Puhumattakaan että alle kilowatin powerilla pärjää jos nyt alkaisi konetta rakentelemaan.

PS. joku on ajanut Tahkon jäykkiksellä, tandemilla ja yksipyöräiselläkin.
Kuski se on joka käskyttää.

Ja mitä tulee yksisarvisiin ja niin edelleen niin pääsee pääsee, mutta kärkiaikoja ei tule. Kuten ei myöskään mukavinta ja nopeinta kyytiä 120mm joustolla hiihtomäessä.
 
Mitä mieltä olette, onko mediumi tästä liian pieni 181cm/86cm inseam pitkälle? Katsellut noita 1-1.2k budjetin trail pyöriä ja tuossa on yllättävän hyvät komponentit halpaan hintaan nähden, renkaat vain saisi olla hieman paksummat. Jos budjetti riittäisi niin olisin kyllä ottanut tuon xxl:n täysjouston. Näköjään muutaman sentin mediumin yläpuolella olen kokotaulukon mukaan eikä largeja ole saatavilla.
geometria: GT Zaskar LT Elite Hardtail Trail Bike
 
Mitä mieltä olette, onko mediumi tästä liian pieni 181cm/86cm inseam pitkälle? Katsellut noita 1-1.2k budjetin trail pyöriä ja tuossa on yllättävän hyvät komponentit halpaan hintaan nähden, renkaat vain saisi olla hieman paksummat. Jos budjetti riittäisi niin olisin kyllä ottanut tuon xxl:n täysjouston. Näköjään muutaman sentin mediumin yläpuolella olen kokotaulukon mukaan eikä largeja ole saatavilla.
geometria: GT Zaskar LT Elite Hardtail Trail Bike

Aika mahdotonta sanoa varmuudella pelkkien speksien perusteella, mutta 100% mutufiiliksen perusteella jää liian pieneksi. Jonkunlaisella setback -satulatolpalla ja pidemmällä stemmillä voi saada lisää avaruutta ohjaamoon, mutta voi olla ettei silti saa ajoasentoa mieluiseksi. Pääseekö mitenkään Hollolaan testaamaan tai jos netin kautta ostaa, varmistaa että palautusoikeus löytyy jos osoittautuu liian pieneksi. Kai näissä pitäisi muutenkin palautusoikeus olla, mutta jotkut firmat voi alkaa nipottamaan siitä onko tuote otettu käyttöön jne. Skioutin kanssa joskus hieronut kauppaa gravelista, silloin kyllä vaikuttivat olevan varsin asiakaslähtöisiä.

Edit: mites tommonen momraper Hi5Bikesistä? (disclaimer: en vertaillut tämän ja GT:n speksejä juurikaan)
 
Viimeksi muokattu:
Terve tarvitsisin hieman neuvoa lukon kanssa. Ostin äskettäin kryptonite evolution mini 7 + vaijeri. Tajusin äskettäin että onko kyseinen lukko kuitenkin liian pieni pyörälleni, joka on GT Avalanche elite 29 m - runko. Lukko on vielä paketissa, joten mietin että pitäisikö se palauttaa ja hommata hieman isompi tilalle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 257
Viestejä
4 506 637
Jäsenet
74 346
Uusin jäsen
jonppaasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom