Pyöräily

Itse pesen kierrätettävät ketjut Würth Woimapesulla astiassa harjaamalla ja huljuttelemalla. Tulee kirkkaat ja puhtaat ketjut, annostelu puolet vettä ja puolet Woimapesua. Huuhtelu vedellä lopuksi. Aine on lisäksi biohajoavaa eikä sillä tavoin vaarallista kuin varsinaiset liuottimet. Kannattaa kuitenkin kädet ja silmät suojata.
 
Biltema ketjunpesuaine 27e/l
Biltema rasvan kylmäpoistoaine 4e/l

Velogin ketjupesuvideosta bongasin vuosia sitten tuon jälkimmäisen. Samoin kuin metodin: Pakasterasiaan kylmäpoistoainetta, ketju perään, ja ravistusta. Ketjun kuivaus rätillä ja hypistelemällä. Vuorokaudessa musta sakka laskeutuu pakasterasian pohjalle, ja puhtaaseen rasiaan kaadetun aineen voi käyttää 2-3 kertaan ennen kuin siinä alkaa olla liikaa rasvaa. Käytetty tavara omassa astiassaan jäteasemalle.
 
Biltema ketjunpesuaine 27e/l
Biltema rasvan kylmäpoistoaine 4e/l

Velogin ketjupesuvideosta bongasin vuosia sitten tuon jälkimmäisen. Samoin kuin metodin: Pakasterasiaan kylmäpoistoainetta, ketju perään, ja ravistusta. Ketjun kuivaus rätillä ja hypistelemällä. Vuorokaudessa musta sakka laskeutuu pakasterasian pohjalle, ja puhtaaseen rasiaan kaadetun aineen voi käyttää 2-3 kertaan ennen kuin siinä alkaa olla liikaa rasvaa. Käytetty tavara omassa astiassaan jäteasemalle.

Käytän tuota samaa halpaa ja hyvää Bilteman rasvanpoistoainetta ihan Park Toolin ketjupesurissa, hyvin toimii. Eipä sitä juuri kulu niin kertaalleen vain käyttelen aina kunkin satsin.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Ok tiedossa nyt puhdistus mutta mikä on paras tapa ketjusta tehdä semmonen minkä voi vaihtaa nopeasti ja helposti? Semmonen irrotettava klipsu oli siinä Velogin videossa mut mistä tietää mikä on semmonen hyvä joka käy omiin ketjuihin?
 
Ok tiedossa nyt puhdistus mutta mikä on paras tapa ketjusta tehdä semmonen minkä voi vaihtaa nopeasti ja helposti? Semmonen irrotettava klipsu oli siinä Velogin videossa mut mistä tietää mikä on semmonen hyvä joka käy omiin ketjuihin?
En ole kyllä vuosikausiin onnistunut ostamaan ketjua missä ei tulisi pikalinkkua mukana. Jo ihan noissa perushalvoissa KMC:n ketjuissa esim. Puuilosta on linkku mukana.
Vaihdemäärä, aka takapakan lehtien määrä, kertoo mikä on sopiva jos pitää linkkua erikseen ostaa. (Huom! sama vaihdemäärä-speksi kuin ketjussa, pyörän vaihdemäärä voi olla eri jos on pistetty vakiota kapeampi ketju.)
 
Pistin tämän jo tarjousketjuunkin, mutta laitetaan tännekin jos joku on gravelia hakemassa.

Bongasin eilen illalla että verkkis on laittanut Baana Nouxit taas tarjoukseen. Ei kylläkään ihan yhtä hyvään kuin keväällä (tonnilla), mutta on tuo 1200 euroakin ihan hyvä hinta ko. fillarille versus 1700 euron listahinta.

Tästä fillarista foorumilla useilla käyttäjillä kokemuksia kevään alennuksen jäljiltä, itseni mukaanlukien, ja käyttäjät tainneet varsin tyytyväisiä olla lukemani perusteella. Pidän tuota tämänhetkistäkin tarjoushintaa varsin kilpailukykyisenä tälle fillarille.

Kaikki koot alennuksessa, erät taisi olla 80-100 kpl ja tarjous voimassa erien verran tai 27.11. saakka.

 
Mistään en löytänyt tietoja/käyttäjä arvosteluja niin kokeillaas viimesenä oljenkortena täältä.. ELI: kellään kokemusta/omistaako joku rocksbike supreme 4.1kköstä? Pitäs sähköpyörälle saaha runko ja jos jollain sattus oleen kokemuksia kyseisestä pyörästä niin kuulisin oikeenkin mielellään, ja tarvitsisin myös "poljinputken" mittoja jos joku sattuu tällasen omistamaan!
 
Mistään en löytänyt tietoja/käyttäjä arvosteluja niin kokeillaas viimesenä oljenkortena täältä.. ELI: kellään kokemusta/omistaako joku rocksbike supreme 4.1kköstä? Pitäs sähköpyörälle saaha runko ja jos jollain sattus oleen kokemuksia kyseisestä pyörästä niin kuulisin oikeenkin mielellään, ja tarvitsisin myös "poljinputken" mittoja jos joku sattuu tällasen omistamaan!

Näytti olevan järkyttävä kasa pahimman luokan kiinanpaskaa. Tässä todennäköisesti Suomen halvin "fiksu" pyörä (BF tarjous 299€)

 
Itse olen kiinnostunut löytämään uutta talvipyörää työ- ja kauppamatkoihin. Etsinnässä maastopyörää 27,5 tai 29 tuuman kiekoilla ja mahdollisesti jos saisi plus-renkaat, 1xX-vaihteet, sekä pitäisi saada kunnolliset lokasuojat, tarakka ja seisontatuki. Onko kukaan törmännyt nyt aleissa hyviin tärppeihin? Hintaluokasta puhutaan alle 1000e hinnoista.
 
Onko kellään tullut vastaan hyvään hintaan ladattavaa takavaloa hyvällä akunkestolla ja valoteholla?
 
Itse olen kiinnostunut löytämään uutta talvipyörää työ- ja kauppamatkoihin. Etsinnässä maastopyörää 27,5 tai 29 tuuman kiekoilla ja mahdollisesti jos saisi plus-renkaat, 1xX-vaihteet, sekä pitäisi saada kunnolliset lokasuojat, tarakka ja seisontatuki. Onko kukaan törmännyt nyt aleissa hyviin tärppeihin? Hintaluokasta puhutaan alle 1000e hinnoista.
Katso löytyisikö jostain Trek Roscoen kutosta tai seiskaa.
 
@Kaalip viime viikolla oli lämpötilat nollan tuntumassa ja pikkupakkasilla. Nyt yön aikana pakkanen kiristynyt -8 ja kävin heittämässä lenkin kitkoilla. Osa kevyenliikenteenväylistä on suolalla sulia ja se suolaliuos tuntuu keräävän sitten lumisohjoa ja muuta likaa renkaan pintaan. Oikeanpuoleinen lumen karhentama jääpohja vielä menee, mutta vasurin hiekoitetulla jääpinnalla sai olla kyllä tarkkana. Tuli lopulta vain puolen tunnin lenkki kun ei viitsinut lipsutella pidemmälle.

20231125_095359.jpg
 
Mistä pystyy seuraamaan jotakin maantieajoja streamin puolelta? Kiinnostaisi tour de francet ja mitä muita nyt ajetaan? En oikein tiedä mutta kiinnostaisi hommata joku paketti
 
Mistä pystyy seuraamaan jotakin maantieajoja streamin puolelta? Kiinnostaisi tour de francet ja mitä muita nyt ajetaan? En oikein tiedä mutta kiinnostaisi hommata joku paketti
Tietääkseni kaikki UCI:n alaset kilpailut näkyy Europortilta, eli onko se nyt Discovery+. Tänä vuonna näki vielä GCN:ltä, mutta se tais syödä Discoveryn tilauksia niin paljon että soppari loppu lyhyeen.
 
Hei,

Hain tuossa ensimmäisen projekti pyörän, 10 vuotta vanhan ja pari vuotta seisoneen Focuksen cyclocrossiin tehdyn Mares AX. Pyörässä on nykyisellään seka rengastuksena taka 37-622 rengas ja edessä 35-622. Rungossa vaikuttaa olevan aika hyvin leveämmille renkaille, mutta kuinkahan leveät renkaat uskaltaa tilata 622x16 vanteille?
 
Hei,

Hain tuossa ensimmäisen projekti pyörän, 10 vuotta vanhan ja pari vuotta seisoneen Focuksen cyclocrossiin tehdyn Mares AX. Pyörässä on nykyisellään seka rengastuksena taka 37-622 rengas ja edessä 35-622. Rungossa vaikuttaa olevan aika hyvin leveämmille renkaille, mutta kuinkahan leveät renkaat uskaltaa tilata 622x16 vanteille?
Näitä taulukoita löytyy aika paljon netistä, tässä esim Schwalben: https://www.schwalbetires.com/media/16/8f/9b/1654668257/reifen-felgenkombination-etrto-22-en-2.pdf

Sen mukaan 20-39mm 16mm sisäleveyksiselle vanteelle. Ite renkaissa on sitten myös eroja, etenkin kun lähestytään vanteen leveyden puolesta äärirajoja. Kapealla vanteella kapeampi ja leveämmällä leveämpi kuin ilmoitettu koko.
 
Hei,

Hain tuossa ensimmäisen projekti pyörän, 10 vuotta vanhan ja pari vuotta seisoneen Focuksen cyclocrossiin tehdyn Mares AX. Pyörässä on nykyisellään seka rengastuksena taka 37-622 rengas ja edessä 35-622. Rungossa vaikuttaa olevan aika hyvin leveämmille renkaille, mutta kuinkahan leveät renkaat uskaltaa tilata 622x16 vanteille?
Itsellä on 15 sisämitan vanteet ja niissä 32 mm todellinen leveys alkaa olla maksimit. Esim 37-622 nastakumit oikeasti sen 32 milliä vanteella ja tuntuu toimivan. 37-622 Marathon Supreme Evo ei tuntunut hyvältä vaihdokselta, kun aiemmin oli 32-622:set ja palasin tuohon kokoon takaisin. Tunnokkuus ohjauksesta jotenkin kadoksissa ja ne renkaat toimii kuitenkin hyvin leveämmän vanteen hybridissä.
 
Mikähän tuossa että gravelin hinnat ei tippunu kun noissa superkalleissa malleissa tuossa black weekin aikana. Etsinnässä olis alle tonnin graveli mutta en ihan huuhaata jaksais hommaa. Sit kun koko olis siinä XL tuntumassa niin käytettynä lähes mahdotonta löytää. Tosi huonost tuntuu pyörämarkkinoilla vaan omaan silmään menevän kun seuraillut joitakin kuukausia hintoja.
 
Mikähän tuossa että gravelin hinnat ei tippunu kun noissa superkalleissa malleissa tuossa black weekin aikana. Etsinnässä olis alle tonnin graveli mutta en ihan huuhaata jaksais hommaa. Sit kun koko olis siinä XL tuntumassa niin käytettynä lähes mahdotonta löytää. Tosi huonost tuntuu pyörämarkkinoilla vaan omaan silmään menevän kun seuraillut joitakin kuukausia hintoja.

No siis saahan esim. Kona Rove AL DL:ää Bikeshopista tälläkin hetkellä alle tonnilla (999€), ja esim. Larun pyörän alennusmyynneissä on useaakin eri gravel-mallia alle tonnilla.

Tuossa alle tonnin hintaluokassa varmaan joutuu jostain ominaisuuksista tinkinään, usein vaihteet ja jarrut on aika alasarjaa ellei satu todella hyvää tarjousta löytämään. Mainitsemassani Konassa esim. osasarja on Sora ja jarruina mekaaniset levyt, joita itse en graveliin kyllä ostaisi *kumpaakaan. Larun pyörällä näytti monet pyörät oleva vielä soraakin heikommalla Claris osasarjalla. Tossa 999 euron Activessa olis jo hydrauliset levarit mutta tosta Microshiftin vaihteistosta ei itsellä mitään tietoa minkälainen on laadultaan.

Verkkiksestä olis saanut Baana Nouxia BF:n tienoilla 1200 eurolla, se olis varmaan ollut niitä parempia diilejä (ja pyöriä) suunnilleen tohon hintaluokkaan, mutta vähän olis joutunut budjettia venyttämään...

*Tarkennan tähän että Sora on harrastelijalle sellainen ”ihan ok” vaihtoehto jos ei liian ihmeitä vaadi ja on valmis niitä säätämään, mutta niiden alle ei kannata mennä ja ajamisen ilo nousee jos ottaa vähän parempaa osasarjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tuossa että gravelin hinnat ei tippunu kun noissa superkalleissa malleissa tuossa black weekin aikana. Etsinnässä olis alle tonnin graveli mutta en ihan huuhaata jaksais hommaa. Sit kun koko olis siinä XL tuntumassa niin käytettynä lähes mahdotonta löytää. Tosi huonost tuntuu pyörämarkkinoilla vaan omaan silmään menevän kun seuraillut joitakin kuukausia hintoja.
Jos hinnat ei tipu niin kysyntäähän silloin on.
 
Kyllähän se baana noux ois kannattanu ottaa sillä 1200€, siinä ois saanu 200€ lisäsijoituksella tuplasti paremman pyörän noihin tonnin romuihin verrattuna.
 
Kyllä se tulee vielä takaisin välipäivinä, jos sitä himoitsee. Ei niitä kovin paljoa myyty kun oli koko BF kampanja käynnissä vaikka oli vain rajoitettu erä
 
Itseäkin himottaisi mutta poljen vanhalla käytettynä ostetulla hybridilläni vielä ainakin talven yli ja katotaan keväällä kun vuosibonukset tulee ja jos toi tulis taas 1000€ alennukseen niin sitten painetaan tilausnappia ja lujaa.
 
Joo Noux on kyllä ollut todella hyvä kampe sillä tonnin tarjoushinnalla, ei ole harmittanut että tuli ostettua keväällä. Jos tulee alennuksiin vaikka tuolla 1200 eurollakin niin himtansa arvoinen, tonnilla jo löytö.
 
No siis saahan esim. Kona Rove AL DL:ää Bikeshopista tälläkin hetkellä alle tonnilla (999€), ja esim. Larun pyörän alennusmyynneissä on useaakin eri gravel-mallia alle tonnilla.

Tuossa alle tonnin hintaluokassa varmaan joutuu jostain ominaisuuksista tinkinään, usein vaihteet ja jarrut on aika alasarjaa ellei satu todella hyvää tarjousta löytämään. Mainitsemassani Konassa esim. osasarja on Sora ja jarruina mekaaniset levyt, joita itse en graveliin kyllä ostaisi *kumpaakaan. Larun pyörällä näytti monet pyörät oleva vielä soraakin heikommalla Claris osasarjalla. Tossa 999 euron Activessa olis jo hydrauliset levarit mutta tosta Microshiftin vaihteistosta ei itsellä mitään tietoa minkälainen on laadultaan.

Verkkiksestä olis saanut Baana Nouxia BF:n tienoilla 1200 eurolla, se olis varmaan ollut niitä parempia diilejä (ja pyöriä) suunnilleen tohon hintaluokkaan, mutta vähän olis joutunut budjettia venyttämään...

*Tarkennan tähän että Sora on harrastelijalle sellainen ”ihan ok” vaihtoehto jos ei liian ihmeitä vaadi ja on valmis niitä säätämään, mutta niiden alle ei kannata mennä ja ajamisen ilo nousee jos ottaa vähän parempaa osasarjaa.
Tuo Active on hybridi. Suoran tangon nestelevarit maksaa kymppejä, kun taas droppitangon satasia. Esim nuo samat MT200 shimanot on omassa 300€ baaripyörässä.

Tuo 999€ Rove on oivallinen gravel. Hyvän geometrian runko ja asialliset osat. Spyret on mekaanisten levareiden parhaimmistoa ja pysäyttää varmasti pyörän kun kahvasta vetää, eli tekee jarrun työn siinä missä nestejarrutkin. Myös vaihteet toimivaa peruskauraa.
 
Tuo Active on hybridi. Suoran tangon nestelevarit maksaa kymppejä, kun taas droppitangon satasia. Esim nuo samat MT200 shimanot on omassa 300€ baaripyörässä.

No perhana niinpä muuten onkin, graveleita selailin silloin enkä kuvasta huomannut kun olin pienellä näytöllä ja tuo oli siellä samassa nipussa niiden kanssa :redface:
 
Onko techbbs:n talvipyöräilijöillä kokemusta Yokon Handuista? Noita löytyisi hyllystä läheltä ja edulliseen hintaan. Kalliimpia ja varmasti lämpimiä tankokintaita toki löytyy eri merkeiltä, mutta ei viitsisi maksaa 5-6-kertaista hintaa, jos noillakin pärjäisi -15c - -20c -keleissä:

 
Onko techbbs:n talvipyöräilijöillä kokemusta Yokon Handuista? Noita löytyisi hyllystä läheltä ja edulliseen hintaan. Kalliimpia ja varmasti lämpimiä tankokintaita toki löytyy eri merkeiltä, mutta ei viitsisi maksaa 5-6-kertaista hintaa, jos noillakin pärjäisi -15c - -20c -keleissä:


Facen MTB-ryhmissä vaikutti olevan ihan kehuttu hintalaatusuhteeltaan. Juuri kirjoitin joulupukille, että se punkero toisi mulle juuri tuollaiset jouluksi.
 
Onkai nuita lämpimäksi kehuttu, enkä eppäile kun itte biltemasta ostin parisen vuotta sitten alle 10€ pogiet ja neki o jopa liian lämpimät pikku pakkasella.
 
Onkai nuita lämpimäksi kehuttu, enkä eppäile kun itte biltemasta ostin parisen vuotta sitten alle 10€ pogiet ja neki o jopa liian lämpimät pikku pakkasella.
Biltemasta ei taida enää pogieseja löytyä, tai sitten en löytänyt sopivaa hakusanaa.
 
Onko techbbs:n talvipyöräilijöillä kokemusta Yokon Handuista? Noita löytyisi hyllystä läheltä ja edulliseen hintaan. Kalliimpia ja varmasti lämpimiä tankokintaita toki löytyy eri merkeiltä, mutta ei viitsisi maksaa 5-6-kertaista hintaa, jos noillakin pärjäisi -15c - -20c -keleissä:

On hyvät. Paljon paremmat kuin ne neopreeniviritykset.
Tosi kylmillä keleillä pikkusen pääsee ilmaa tuolta mistä vaijerit menee, joten oon suunnitellut jotain liimakiinnitteistä tarranauhaa jolla sais vähän suppuun.
 
On hyvät. Paljon paremmat kuin ne neopreeniviritykset.
Tosi kylmillä keleillä pikkusen pääsee ilmaa tuolta mistä vaijerit menee, joten oon suunnitellut jotain liimakiinnitteistä tarranauhaa jolla sais vähän suppuun.

Sama ongelma noissa Bilteman tumpuissa, droppintangoissa toimivat paremmin. Pientä muokkausta vaativat.
 
Kun ostatte uuden pyörän, niin tarkastatteko ennen ensimmäistä lenkkiä pulttien momentit? Otin suomalaisesta kivijalkaliikkeestä täysjousitetun maastopyörän työsuhdefillariksi ja kävin sillä tänään ensimmäisellä, noin tunnin mittaisella kokeilulenkillä. Takajousitus alkoi narista puolessa välissä lenkkiä hieman ja ajattelin jo siinä vaiheessa, että olisikohan joku pultti jäänyt hieman löysälle. Otin fillarin äsken työn alle ja huomasin, että kaikki linkuston pultit oli kiristetty huomattavasti valmistajan ohjearvoja löysemmälle. Arviolta siis ehkä noin kolmasosaan ohjetiukkuudesta. Aika erikoista, kun oletin automaattisesti liikkeen hoitavan tällaiset tarkistukset. Eipä tämä toki ensimmäinen kerta ole, postimyyntifillareissa on ollut samantyylistä ongelmaa jokaisessa. Kaverilta tippui itseasiassa ensimmäisellä lenkillä poljinkampi metsään, kun oli jätetty "hieman" löysälle.
 
Kun ostatte uuden pyörän, niin tarkastatteko ennen ensimmäistä lenkkiä pulttien momentit? Otin suomalaisesta kivijalkaliikkeestä täysjousitetun maastopyörän työsuhdefillariksi ja kävin sillä tänään ensimmäisellä, noin tunnin mittaisella kokeilulenkillä. Takajousitus alkoi narista puolessa välissä lenkkiä hieman ja ajattelin jo siinä vaiheessa, että olisikohan joku pultti jäänyt hieman löysälle. Otin fillarin äsken työn alle ja huomasin, että kaikki linkuston pultit oli kiristetty huomattavasti valmistajan ohjearvoja löysemmälle. Arviolta siis ehkä noin kolmasosaan ohjetiukkuudesta. Aika erikoista, kun oletin automaattisesti liikkeen hoitavan tällaiset tarkistukset. Eipä tämä toki ensimmäinen kerta ole, postimyyntifillareissa on ollut samantyylistä ongelmaa jokaisessa. Kaverilta tippui itseasiassa ensimmäisellä lenkillä poljinkampi metsään, kun oli jätetty "hieman" löysälle.


Larunpyörästä tilasin activen sähköläskin, kiristin kaikki heti momenttiin silti 130km ajon jälkeen sarvet löystyi, satulan kiinnike myös. Kiristin kaikki uudestaan 150km kohdalla kampi tippui, sarvet taas löysässä ja satula ei pysynyt kiinni. Nyt on kaikissa paikoissa kierrelukitetta:rolleyes: Kampi on takuuseen jo vaihdettu ilmeisesti shimanon moottoreiden ongelma ettei kammet pysy kiinni.
 
Larunpyörästä tilasin activen sähköläskin, kiristin kaikki heti momenttiin silti 130km ajon jälkeen sarvet löystyi, satulan kiinnike myös. Kiristin kaikki uudestaan 150km kohdalla kampi tippui, sarvet taas löysässä ja satula ei pysynyt kiinni. Nyt on kaikissa paikoissa kierrelukitetta:rolleyes: Kampi on takuuseen jo vaihdettu ilmeisesti shimanon moottoreiden ongelma ettei kammet pysy kiinni.
Jep, jospa ne lukitteen kans pysyy kiinni, ihme jos ei. tuo kampihomma on tosiaan hyvinki yleinen ongelma simpalla.
 
Jotenkin olen pitänyt aina ihan itsestäänselvyytenä että on käyttäjän asia tarkkailla paikkojen tiukkuudet. Eihän se myyjäliike voi olla mitenkään koko ajan niitä kiristämässä speksiin kun ihan varmasti käytössä ainakin alkuun jonkin verran löystyy. Sitä pyöräähän pitäisi käytellä huollossa varmuuden vuoksi 20km välein jos ei itse niitä pultteja kiristele. Mulla ainakin oli täpärissä ihan sama homma, purin itseasiassa koko linkuston ja tuuttasin vielä laakereihinkin extravasut silloin kun sen osti.
 
Jotenkin olen pitänyt aina ihan itsestäänselvyytenä että on käyttäjän asia tarkkailla paikkojen tiukkuudet. Eihän se myyjäliike voi olla mitenkään koko ajan niitä kiristämässä speksiin kun ihan varmasti käytössä ainakin alkuun jonkin verran löystyy. Sitä pyöräähän pitäisi käytellä huollossa varmuuden vuoksi 20km välein jos ei itse niitä pultteja kiristele. Mulla ainakin oli täpärissä ihan sama homma, purin itseasiassa koko linkuston ja tuuttasin vielä laakereihinkin extravasut silloin kun sen osti.
Niinhän sen pitäisi olla. Tässä meikäläisen tapauksessa vain myyjäliike ei myynyt pyörää tehdaspakkauksessa minulle, vaan halusi ensin koota pyörän ja varmistaa, että kaikki on kunnossa. Oletin siis luonnollisesti, että liikkeen mekaanikko on tarkastanut tällaiset itsestäänselvyydet jo valmiiksi. Postimyyntipyörät olen kyllä tarkistanut huolella ennen ensimmäistä ajoa, että kaikki on varmasti kunnossa.[/QUOTE]
 
No eihän ne siellä huoltoliikkeessä lähde mihinkään dh pätkälle sitä ajamaan, seuraavaksi itkettäisiin että on myyty käytetty pyörä, kun joku on sitä survonut jo jossain metsäpätkällä. Totta kai ne speksiin sen kiristävät, mutta eikö nyt maalaisjärki jo sano että varmasti käyttöönoton jälkeen paikat löystyvät ja ne on hyvä käydä läpi.
 
Meinaat siis, että tunnin lumibaana-ajelu löystyttää momentit kolmasosaan spekseistä? Väitän kyllä, ettei myyjäliike ole tässä tapauksessa tarkistanut fillaristani yhtäkään linkuston pulttia, vaan ne olivat löysällä jo tehtaalta tullessa.
 
Omien kokemusten mukaan tuo pulttien löystyminen riippuu myös linkuston rakenteesta ja varmaan rungon jäykkyydestä yleensä. Mondrakerin täpärissä ei tahtonut pultit pysyä kiinni edes lukitteen kanssa, mutta koko runko oli myös aika löysä ja murtui jatkuvasti. Nykyisessä Nicolaissa ei pultit varsinaisesti löysty auki asti, mutta iskarin etummainen pultti pitää laittaa lukitteella kiinni tai se narisee.

Laittisin kyllä kevyellä kierrelukitteella kaikki kiinni, jos yhtään on ongelmia pysymisen kanssa. Rasittaa varmasti runkoa, jos ajelee hetken vahingossa löystyneillä pulteilla.
 
Canyonin alumiinirunkoisessa Spectralissa löystyi myös iskarin etummainen pultti, kunnes laitoin siihen lukitteen. Laitoin toki samalla kaikkiin muihinkin lukitteet varmuuden vuoksi, eikä löystymistä ole sen jälkeen tapahtunut tuossa fillarissa. Sen verran joustoa tuossakin rungossa toki on, että takavaihtajan korvakkeen ja rungon väli piti tiivistää massalla, jottei se ala heti narisemaan kurapätkän jälkeen.
 
Kyllä sen pitää myyjäliikkeen kasaamana olla pulttien kireydet tarkistettu ihan jokaisen pultin osalta. Basic operaatio minkä tahansa pyörän kasaamisen "jälkeen" ja muutenkin ainakin kerran vuodessa käydä läpi jarrusatulan, linkuston, stemmin pultit. Tämä vielä tärkeämpää työsuhdefillareissa joissa hankkijakunnasta mututuntumalta harvempi osa on pyörien kotirassaajia/tuntijoita. Tämä ei siis ole mikään dumaus että "kaikki työsuhdefillaristit on pyöränoviiseja".

Tommonen perus ~5-20nm momenttiavain ei paljoo maksa. Vaikka ne halvemmatkin (esim motonet mtx tools basic) heittäs sen 0,5nm ni silti se on parempi ku ei mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 590
Viestejä
4 559 088
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
Iippo007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom