Pyöräily

Jonkin verran tuli seurattua naapurin asioita. Venäjällä siis.

Avattiin/ollaan rakentamassa pyöräilybaanaa Moskovasta suunnilleen ihan Pietariin asti, ei tietä vieressä koko aika. Mahdollisuus motelleihin välissä olevilla kaupungeilla/joissakin paikoissa helpot hypyt suoraan lähijunaan vaikka vain muutamaksi pysäkiksi ja takaisin baanalle. Venäjällä pyöräilyyn sopivia reittejä ei kamalasti ole ja tuo on ensimmäinen baana siellä. Oikein heräsi mielenkiinto asiaa, missä tällaisia baanoja olisi Suomessa ja eikö yhden voisi tehdä esim. Jyväskylä - Tampere - Helsinki -välille? Tässä yksi video kyseisestä baanasta. Mielipiteeni on, että tämänkaltaisia tarvitaan myös Suomeen! Olisi kyllä kiva polkea Pietarista Moskovaan, mutta tuskin koen ikinä - kun jokainen tietää kuka sitä maata johtaa. Hieno ajatus kuitenkin tällä baanalla, näitä lisää Suomeenkin.

 
Jonkin verran tuli seurattua naapurin asioita. Venäjällä siis.

Avattiin/ollaan rakentamassa pyöräilybaanaa Moskovasta suunnilleen ihan Pietariin asti, ei tietä vieressä koko aika. Mahdollisuus motelleihin välissä olevilla kaupungeilla/joissakin paikoissa helpot hypyt suoraan lähijunaan vaikka vain muutamaksi pysäkiksi ja takaisin baanalle. Venäjällä pyöräilyyn sopivia reittejä ei kamalasti ole ja tuo on ensimmäinen baana siellä. Oikein heräsi mielenkiinto asiaa, missä tällaisia baanoja olisi Suomessa ja eikö yhden voisi tehdä esim. Jyväskylä - Tampere - Helsinki -välille? Tässä yksi video kyseisestä baanasta. Mielipiteeni on, että tämänkaltaisia tarvitaan myös Suomeen! Olisi kyllä kiva polkea Pietarista Moskovaan, mutta tuskin koen ikinä - kun jokainen tietää kuka sitä maata johtaa. Hieno ajatus kuitenkin tällä baanalla, näitä lisää Suomeenkin.



Saatais nyt ensin kaupunkien sisällä se pyöräliikenne toimimaan jouhevasti. Ihan helvetin kallista tehdä monta sataa kilometriä uutta kevyen liikenteen väylää keskelle skutsia. Mutta saahan sitä haaveilla.
 
Saatais nyt ensin kaupunkien sisällä se pyöräliikenne toimimaan jouhevasti. Ihan helvetin kallista tehdä monta sataa kilometriä uutta kevyen liikenteen väylää keskelle skutsia. Mutta saahan sitä haaveilla.
Onhan se kallista, mutta täytyy varmaan osallistuttaa alueen yrityksiä siihen. Esim. kahvilat, pyörähuoltamot mukaan toimintaan, pyöräilijöitä ja tuloa varmaan riittäisi kesäaikaan, talvella voi sitten hiihtää kyseisillä reiteillä. Minua on ärsyttänyt pyöräilyssä juuri se, että ei ole toimivia pyöräväyliä kaupungeista toiseen ja aina välillä joutuu polkemaan autojen seassa. Tuollainen videon tyylinen baana olisi ratkaisu kaikkiin pyöräilijöiden ongelmiin ja haaveisiin.

Tuosta VELO1-baanasta katsellut muitakin videoita ja tulin melko kateelliseksi että naapurimaassa on tuollaista. Koko baana lienee jo valmis.

Baana on hyvä turistikohde, joten pyörävuokraamoitakin siellä näyttäisi olevan. Se on selvää, että autoilijat vaan ajavat ohi kaikesta moottoriteillään, mutta jos pyöräilybaanan halki olisi Suomessa kahviloita, yrittäjyyttä, hotelleja, ravintoloita, niin se baana maksaisi itsensä varmaan moninkertaisesti.
 
Onhan se kallista, mutta täytyy varmaan osallistuttaa alueen yrityksiä siihen. Esim. kahvilat, pyörähuoltamot mukaan toimintaan, pyöräilijöitä ja tuloa varmaan riittäisi kesäaikaan, talvella voi sitten hiihtää kyseisillä reiteillä. Minua on ärsyttänyt pyöräilyssä juuri se, että ei ole toimivia pyöräväyliä kaupungeista toiseen ja aina välillä joutuu polkemaan autojen seassa. Tuollainen videon tyylinen baana olisi ratkaisu kaikkiin pyöräilijöiden ongelmiin ja haaveisiin.
Huh, melkoisia pilvilinnoja. En tiedä missä olet pyöräillyt mutta ei noissa ole mitään mahdollisuuksia kaupunkien ulkopuolella.
Muutama hassu pitkänmatkanpyöräilijä ei elätä ja sekin vain kesäaikaan. Jos verrataan käyttäjien määrää ja mitä kevyen liikenteen väylien urakat ovat maaseuduilla maksaneet, niin niistä epäonnistumisista saa vaikka väitöskirjan tehtyä. Tämä havainto omalla +100 tkm fillari historialla.
Ennen oli kyläkauppoja, mutta nekin ovat hävinneet, kun väki keskittyy kaupunkeihin. Maaseuduilla ei ole lähijunia ja juna-asemiakin on suljettu käyttäjien puuttuessa. Miksi väki kaupungista lähtisi jonnekin korpeen, kun ei siellä ole mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta VELO1-baanasta katsellut muitakin videoita ja tulin melko kateelliseksi että naapurimaassa on tuollaista. Koko baana lienee jo valmis.
Olisikohan kuitenkin videoihin poimittu helmiä. En nyt olisi kovin kateellinen tämän kuvan perusteella mikä poimittu VELO1 uutisesta, jossa todetaan heikkokuntoisten teiden olevan Venäjän ongelma.

Täällä on kuitenkin huomattavasti parempia teitä joiden kautta esim. Helsinki-Utsjoki reitin suunnittelu pääsääntöisesti joko asfalttiteitä tai hiekkateitä pitkin ei tuota suurta ongelmaa. Kesäisin kaikennäköisiä kyläkahviloita ja pieniä ravintoloita mahtuu paljon reiteille. Hieman mielikuvitusta niin ei tuollaista ohjattua baanaa tarvitse.

roads.jpg
 
Pitäisi juniorille hankkia polkupyörä ja Tori.fi kautta löytyi aivan uudenkarhea ja huippulaadukas Triacle 18-vaihteinen polkupyörä noin 300 euron hintaan. Meinattiin jo tehdä kaupat, mutta sitten ilmene, että pyörä toimitetaan osina, joten se pitäisi itse koota. Onkohan tuo kasaaminen miten haastavaa tavalliselle ihmiselle vai pitääkö viedä pyöräliikkeeseen, josta tulee sitten runsaasti lisähintaa päälle?
 
Pitäisi juniorille hankkia polkupyörä ja Tori.fi kautta löytyi aivan uudenkarhea ja huippulaadukas Triacle 18-vaihteinen polkupyörä noin 300 euron hintaan. Meinattiin jo tehdä kaupat, mutta sitten ilmene, että pyörä toimitetaan osina, joten se pitäisi itse koota. Onkohan tuo kasaaminen miten haastavaa tavalliselle ihmiselle vai pitääkö viedä pyöräliikkeeseen, josta tulee sitten runsaasti lisähintaa päälle?
Taitaa olla kyseessä samoja pyöriä mitä poweri jakeli ilmaiseksi ostosten yhteydessä? Itse ainakin jättäisin välistä ja katselisin ihan jotain toista pyörää.
 
Maksoin itse aikanaan tuollaisesta kylkiäispyörästä 20€. Aivan järkyttävä vehje kaikin puolin, mutta toimii välttävästi lähikaupassa käymiseen. Kerran tuo oli rautatieaseman pyörätelineessä viikon paskimmalla mahdollisella vaijerilukolla lukittuna, ei pöllitty :D.
 
Taitaa olla kyseessä samoja pyöriä mitä poweri jakeli ilmaiseksi ostosten yhteydessä? Itse ainakin jättäisin välistä ja katselisin ihan jotain toista pyörää.

Myyjän mukaan pitäisi olla kuitenkin huippupyörä, mistään ilmaistuotteesta ei ollut puhetta?
 
Myyjän mukaan pitäisi olla kuitenkin huippupyörä, mistään ilmaistuotteesta ei ollut puhetta?
Joo ei varmaan tällä hetkellä olekaan mitään kamppista mistä pyörän saa mukaan kun ostat 50€ imurin. Kyllähän myyjä voi sanoa, että kyseessä on huippupyörä. Tuossa tulikin jo linkki mistä saat sen 249€ hintaan, mutta katselisin kyllä muita pyöriä tuon sijasta.
 
Triacle / Power -pyörä on kyllä kaikkea muuta kuin "huippulaadukas". Kyseessä on erittäin heikkolaatuinen kötöstys. Valitettavasti näitä jaettiin ihmisille käytännössä ilmaiseksi ja ne tulevat myrkyttämään käytettyjen pyörien myyntipalstoja vielä vuosia.
 
Myyjän mukaan pitäisi olla kuitenkin huippupyörä, mistään ilmaistuotteesta ei ollut puhetta?

Sua siis yritetään tässä ihan härskisti kusettaa. Tuo Triacle on Powerin omabrändi ja noita pyöriä jaeltiin jossain välissä kaupanpäällisiksi tyyliin kaikkiin yli 100 euron ostoksiin, joten voit kuvitella ettei kyseessä ole ihan huippupyörä eikä 300 euroa sen käypä arvo (kun powerkin myy sitä 249 eurolla normaalihintaan).

Kyseessä on vähintäänkin paska ja pahimmillaan suorastaan vaarallinen kiina-rimpula johon et halua sotkeentua.

Onkohan tuo kasaaminen miten haastavaa tavalliselle ihmiselle vai pitääkö viedä pyöräliikkeeseen, josta tulee sitten runsaasti lisähintaa päälle?

Tähän sellainen nyrkkisääntö, että jos pitää miettiä osaanko itse kasata osista niin vie liikkeeseen. Tosin en tiedä kuinka osina nuo tulee, pyöräliikkeet toimittaa usein postimyynnit polkimet ja tanko kiinni -tyyppisen kasauksen vaativana, se onnistunee 99,9% ihmisistä kun lukee ohjeet.

Powerin tuotesivulla taitaa olla ohjevideo kasaukselle
 
Myyjän mukaan pitäisi olla kuitenkin huippupyörä, mistään ilmaistuotteesta ei ollut puhetta?
XXL:n White AX/AX+ on todennäköisesti Suomen halvin toimiva käyttöpyörä. Lähtöhinnat taitaa olla 350/500€ mutta usein alennuksessa ja käytettynäkin noita näkee usein Torissa. Tuo Triacle on läjä kakkaa jota en ottaisi edes ilmaiseksi.
 
Ei kyllä tulisi mieleenkään ajella tuolla Triaclen pyörällä jos mielii pitää hampaansa suussa. En maksaisi kahtakymppiä enempää. Noita Whiten peruspyöriä kehtaa jo kutsua polkupyöräksi, ja tulevat ihan OK hyvien standardiosien kanssa.
 
Pitäisi juniorille hankkia polkupyörä ja Tori.fi kautta löytyi aivan uudenkarhea ja huippulaadukas Triacle 18-vaihteinen polkupyörä noin 300 euron hintaan. Meinattiin jo tehdä kaupat, mutta sitten ilmene, että pyörä toimitetaan osina, joten se pitäisi itse koota. Onkohan tuo kasaaminen miten haastavaa tavalliselle ihmiselle vai pitääkö viedä pyöräliikkeeseen, josta tulee sitten runsaasti lisähintaa päälle?
Sä löydät torista tota paskaa myös 30€ ja se olis jo kasattu. Kestävyydeltä se on ihan sama, kunnhajoo joka tapauksessa. Kun et ole alan ammattilainen, niin kannattaa kysyy siltä junnulta mitä se haluaa ja laita vaikka se 300€ käytettyyn pyörään.
 
Älkää hyvät ihmiset maksako noista Triacleista mitään. Sanoisin että älkää ottako edes ilmaisesksi tai edes rahaa vastaan vaivoiksenne. Pari kertaa sotkenut moisella vuokramökiltä keskuksen terassille parille ja on kyllä kamala laite. Kannattaa oikeasti ajatella jälkikasvunsa turvallisuuttakin ja hankkia oikea fillari. Välillä noita tulee kadulla vastaan vanteet kieppuen, ketjut kitisten ja vaihteet räklättäen. Tuo on juuri sen mallin paskaa ja resurssien tuhlaamista, että pitäisi määrätä joku jätesakko tai saastevero sille taholle, joka noita tänne Suomeen rahtaa.

Triacleista nousi muutama vuosi sitten "some kohu", kun joku (tai useampi) fillariliike ei edes suostunut ottamaan Triacleja huollettavaksi, koska vetosivat asiakkaiden turvallisuuteen. Ja oli toki tapauksia, missä Triaclen edes jotenkin siedettävään ajokuntoon säätö kesti niin kauan, että hintaa työlle tuli reilu 200€. Ja sen sitten arvaa miten Triclen ylpeä omistaja tällaiseen hintalappuun suhtautui....

 
Viimeksi muokattu:
Triacle / Power -pyörä on kyllä kaikkea muuta kuin "huippulaadukas". Kyseessä on erittäin heikkolaatuinen kötöstys. Valitettavasti näitä jaettiin ihmisille käytännössä ilmaiseksi ja ne tulevat myrkyttämään käytettyjen pyörien myyntipalstoja vielä vuosia.

Hei, kiitokset neuvoista. Onneksi en ehtinyt maksaa käsirahaa, joten rahallista tappiota ei ehtinyt aiheutua.
 
Eräs urheiluliike myi maastopyöriä 120€:lla. Valkea siisti pyörä, shimanon osilla, rataspakoilla ja ketjuilla. Perheenjäsen osti sen, ja kuulosti paperilla niin hyvälle diilille jotta annoin suosituksen jo osien arvon perusteella. Huolsin pyörää kuuliaisesti puolen vuoden ajan ja totesin että käsissä oli kuin olikin läjä sontaa.

- Takaratas oli mahdoton säätää, vaikka olen huoltanut ja kasannut pyöriä useamman vuosikymmenen ajan ja kokemusta paljonkin halvemman pään Shimanoista. Ehkä jokin purse takavaihtajassa mikä ei koskaan selvinnyt. Valmistusvika tai piraattituote
- Kiekot aivan pehmeät. Vaikka ne sääti kuinka kireälle tai löysälle tahansa. Aina vääntyivät kevyessä käytössä kevyen ihmisen alla.
- Kumit kivikovat maastokumit, jotka kuuluivat puolessa vuodessa tappoliukkauksi märällä asfaltilla.
- Vaijerit ruosteessa.
- Shimanon navoissa ei ollut pisaraakaan rasvaa sisällä. Joko ne on Kiinassa käyneet varastamassa rasvat ennen pyörän kasausta tai sitten kyseessä on piraatinavat. Tämä ihmetytti pyörässä eniten.
- Ohjainlaakeri myös rasvaton ja ruostunut pilalle
- Polkimet lohkesivat hennon tytön kevyessä käytössä.
- Satula rikki, ohjainkahvat murenivat.
- Kaikki ruuvinpäät ruosteessa, toki vain kosmeettista, mutta uudessa valkeassa pyörässä aika irvokas näky.

Korostan, että kyse ei ole Powerin pyörästä, mutta olkaa varovaisia noiden kanssa. Tuossa esimerkkini pyörässä käyttökelpoisia tosiaan olivat vain rattaat, ketju, etuvaihtaja ja heijastimet.
 
Ei Shimano sinällään ole minkäänlainen laadun tae kaikista halvimmissa osissa. Paljon eroa otatko sen aivan halvimman vai muutaman euron kalliimman Tiagran.Puolisolle ostettiin XXL:n 250e tarjouspyörä ja siinäkin Shimanon jotku hinnat-alkaen navat oli karkeassa kunnossa yhden kesän poutapäivien työmatkojen jälkeen. Rasvoissa varmaan säästetty.

Ei suuri yllätys, että satasen pyörä uutena on täyttä paskaa. XXL:n Whitet tarjouksessa 250€+ varmaan halvimpia mitä voi varauksella suositella, mutta niissäkin on heikot lenkit.
 
Ei Shimano sinällään ole minkäänlainen laadun tae kaikista halvimmissa osissa. Paljon eroa otatko sen aivan halvimman vai muutaman euron kalliimman Tiagran.Puolisolle ostettiin XXL:n 250e tarjouspyörä ja siinäkin Shimanon jotku hinnat-alkaen navat oli karkeassa kunnossa yhden kesän poutapäivien työmatkojen jälkeen. Rasvoissa varmaan säästetty.

Ei suuri yllätys, että satasen pyörä uutena on täyttä paskaa. XXL:n Whitet tarjouksessa 250€+ varmaan halvimpia mitä voi varauksella suositella, mutta niissäkin on heikot lenkit.

Ottamatta kantaa muuten halpispyörien osiin, niin shimanon navat ovat ainakin itselläni olleet tehtaalta tullessa poikkeuksetta ylikiristettyjä. Liian kireällä olevan navan laakerikuppien pinnat eivät kestä kovin kauaa ylimääräistä painetta, jolloin niiden pinta muuttuu karkeaksi ja napa on sitä myötä entistä kamaa. Jos navan malttaa ottaa auki ja kiristää itse sopivan löysälle, kestää yksittäinen napa säännöllisesti huollettuna hyvin pitkään.
 
Ottamatta kantaa muuten halpispyörien osiin, niin shimanon navat ovat ainakin itselläni olleet tehtaalta tullessa poikkeuksetta ylikiristettyjä. Liian kireällä olevan navan laakerikuppien pinnat eivät kestä kovin kauaa ylimääräistä painetta, jolloin niiden pinta muuttuu karkeaksi ja napa on sitä myötä entistä kamaa. Jos navan malttaa ottaa auki ja kiristää itse sopivan löysälle, kestää yksittäinen napa säännöllisesti huollettuna hyvin pitkään.
Hyvin mahdollista. Ei nuo uutena tuntuneet käsissä pyöritellen kovin kireältä et olisin kiinnittänyt huomiota. Seuraavana keväänä laittelin taas ajokuntoon niin huomasi takanavan olleen todella karkea. Sinällään ärsyttävää, kun uuden takavanan vaihdattaminen tuon hintaiseen pyörään tuntuu turhalta vuoden ajon jälkeen. Näkee taas kuinka halvasta pyörästä tulee lopulta huomattavasti kalliimpi.
 
Hyvin mahdollista. Ei nuo uutena tuntuneet käsissä pyöritellen kovin kireältä et olisin kiinnittänyt huomiota. Seuraavana keväänä laittelin taas ajokuntoon niin huomasi takanavan olleen todella karkea. Sinällään ärsyttävää, kun uuden takavanan vaihdattaminen tuon hintaiseen pyörään tuntuu turhalta vuoden ajon jälkeen. Näkee taas kuinka halvasta pyörästä tulee lopulta huomattavasti kalliimpi.

Itse opin tuon napojen kireyden tarkistamisen kymmenisen vuotta sitten, kun innostuin huoltamaan silloin parisen vuotta vanhan työmatkapyöräni napoja. Niiden kartioissa oli aivan selkeät "syöpymisjäljet", joka oli syy ajoittaiseen napsumiseen. Ei niistä kalua enää saanut, joten tilasin kokonaan uuden halpiskiekkosetin shimanon navoilla, joiden välykset pistin kuntoon ennen ensimmäistäkään ajometriä. Ne ovat vieläkin pyörän alla ja virheettömät. Kilsoja tulee suunnilleen 3500 per vuosi, joten hyvin ovat kestäneet. Vaihdan niihin vaseliinit vähintään kerran vuodessa ja vapari on mennyt kerran vaihtoon, mutta kuulat ovat vielä alkuperäiset ja hyvässä kunnossa.
 
Onko muuten muilla ongelmia hydraalisen takalevarin jäätymisen kanssa? Tuo MT200 ja kitkarengas yhdistelmä kerää lumet kaliberin päälle/sisään, josta se sulaa ja jumittaa männän ellei ole pidä jarruja aktiivisesti koko matkaa lämpimänä. Edes kaliberin päältä ja sivulta suojaaminen ei poistanut ongelmaa, kai se lumipölly sitten kulkeutuu levyn pyöriessä myös "takakautta" tuonne väliin.

Onneksi töissä saanut pyörän sulamaan, muuten voisi olla takajarru jäässä kotiin lähtiessä. Käynyt kyllä jo mielessä päivittää takajarru, jos tuo olisi vain halpasarha Shimanon ominaisuus. Kesällähän nuo on toimineet ihan kiitettävästi.
 
Onko muuten muilla ongelmia hydraalisen takalevarin jäätymisen kanssa? Tuo MT200 ja kitkarengas yhdistelmä kerää lumet kaliberin päälle/sisään, josta se sulaa ja jumittaa männän ellei ole pidä jarruja aktiivisesti koko matkaa lämpimänä. Edes kaliberin päältä ja sivulta suojaaminen ei poistanut ongelmaa, kai se lumipölly sitten kulkeutuu levyn pyöriessä myös "takakautta" tuonne väliin.

Onneksi töissä saanut pyörän sulamaan, muuten voisi olla takajarru jäässä kotiin lähtiessä. Käynyt kyllä jo mielessä päivittää takajarru, jos tuo olisi vain halpasarha Shimanon ominaisuus. Kesällähän nuo on toimineet ihan kiitettävästi.
Joo, etenkin nollakeleillä Shimanon hinnat-alkaen jarrut (MT520) jäätyilevät. Ite ajan läskillä lumessa niin sopivan pannutuksen jälkeen saattaa jäätyä. Vaihdoin lopulta SRAMin Guideihin kun tuo tuntumakaan ei miellyttänyt
 
Onko muuten muilla ongelmia hydraalisen takalevarin jäätymisen kanssa? Tuo MT200 ja kitkarengas yhdistelmä kerää lumet kaliberin päälle/sisään, josta se sulaa ja jumittaa männän ellei ole pidä jarruja aktiivisesti koko matkaa lämpimänä. Edes kaliberin päältä ja sivulta suojaaminen ei poistanut ongelmaa, kai se lumipölly sitten kulkeutuu levyn pyöriessä myös "takakautta" tuonne väliin.

Onneksi töissä saanut pyörän sulamaan, muuten voisi olla takajarru jäässä kotiin lähtiessä. Käynyt kyllä jo mielessä päivittää takajarru, jos tuo olisi vain halpasarha Shimanon ominaisuus. Kesällähän nuo on toimineet ihan kiitettävästi.
Putsaa se ja laita vaseliinia männän sivuihin, niin ei vesi pääse sisään ja tartu kiinni mihinkään jäätyessä. Mulla on 4 pyörässä shimanon jarrut, eikä yhessäkään jäätyny jarrut, ellei laske jarrunesteiden jäätyminen kovilla pakkasilla.
 
Viimeksi muokattu:
Putsaa se ja laita vaseliinia männän sivuihin, niin ei vesi pääse sisään ja tartu kiinni mihinkään jäätyessä. Mulla on 4 pyörässä shimanon jarrut, eikä yhessäkään jäätyny jarrut, ellei laske jatrunesteiden jäätyminen kovilla pakkasilla.
Esim Dot 4 jäätymispiste on -65c, eli aika kylmä saa kyllä olla :D Ja toki Shimano nyt käyttää mineraaliöljyä, mutta silloin kannattaisi vaihtaa parempiin jarruihin, jotka käyttää dottia, jos tuollaista ongelmaa on talvisin. Esim Hopen jarrut käyttää dottia.
 
Esim Dot 4 jäätymispiste on -65c, eli aika kylmä saa kyllä olla :D Ja toki Shimano nyt käyttää mineraaliöljyä, mutta silloin kannattaisi vaihtaa parempiin jarruihin, jotka käyttää dottia, jos tuollaista ongelmaa on talvisin. Esim Hopen jarrut käyttää dottia.
Ei mineraaliöljy tee niistä jarruista huonoja, eikä tosiaankaan tee dot jarruista parempia. -20 asteen pakkasella ajetaan korkeintaan töihin, niin ei kauheesti tarvii sellasilla pakkasilla harrastaa. Itellä ollu maguran, srammin ja shimanon jarruja, niin shimanosta oon pitäny eniten.
 
Esim Dot 4 jäätymispiste on -65c, eli aika kylmä saa kyllä olla :D Ja toki Shimano nyt käyttää mineraaliöljyä, mutta silloin kannattaisi vaihtaa parempiin jarruihin, jotka käyttää dottia, jos tuollaista ongelmaa on talvisin. Esim Hopen jarrut käyttää dottia.
Kosteutta kerääntyy ilmasta jarrujärjestelmään, oli se sitten dot tai mineraalineste. Erona on että neste joko liukenee, tai jää erilleen tuosta jarrunesteestä, mutta kyllä ne saa jäätymään. Ratkaisu tuohon on säännöllinen huolto, ei se kallein mahdollinen hopen jarru.
Jäätyyhän vaijerikin kiinni, vai?
 
Ei mineraaliöljy tee niistä jarruista huonoja, eikä tosiaankaan tee dot jarruista parempia. -20 asteen pakkasella ajetaan korkeintaan töihin, niin ei kauheesti tarvii sellasilla pakkasilla harrastaa. Itellä ollu maguran, srammin ja shimanon jarruja, niin shimanosta oon pitäny eniten.
No jos sulla noin lämpimässä jäätyy jarrut / mineraaliöljy niin kyllähän ne huonot on.
 
Kosteutta kerääntyy ilmasta jarrujärjestelmään, oli se sitten dot tai mineraalineste. Erona on että neste joko liukenee, tai jää erilleen tuosta jarrunesteestä, mutta kyllä ne saa jäätymään. Ratkaisu tuohon on säännöllinen huolto, ei se kallein mahdollinen hopen jarru.
Jäätyyhän vaijerikin kiinni, vai?
Toki oletin tuossa aiemmassa viestissäni, että nesteet vaihdetaan vähintään kerran vuoteeen kokonaan uusiin ja samalla herkistellään männät jne. Eli vesi ei pääse olemaan se ongelma. Vaan ongelma on siinä mitä Derion mainitsi, eli " jarrunesteiden jäätyminen kovilla pakkasilla ". Jos ei ole nesteitä vaihdettu säännöllisesti niin tuskin tuollaista edes silloin mainitsisi.
 
Kirjoittelin viime talvena ostamistani uusista shimanon jarruista, jotka jäätyivät vähän yli 20 asteen pakkasella, eivätkä siitä enää toipuneet. Mineraaliöljy siis jäätyi, turposi ja rikkoi jarrumäntien tiivisteet. Sain uudet satulat ja palat takuuseen ja korvasin shimanon litkut citroenin hydraulinesteellä, jonka jäätymispiste on -40 asteen kylmemmällä puolella. Kyllä ne siis jäätyvät ihan kunnossa ollessaankin.
 
Kosteutta kerääntyy ilmasta jarrujärjestelmään, oli se sitten dot tai mineraalineste. Erona on että neste joko liukenee, tai jää erilleen tuosta jarrunesteestä, mutta kyllä ne saa jäätymään. Ratkaisu tuohon on säännöllinen huolto, ei se kallein mahdollinen hopen jarru.
Jäätyyhän vaijerikin kiinni, vai?
Eihän jarrunesteiden vaihto kuulu polkupyörä vuosihuoltoon, vaan se on pyydettävä jos sellasen haluaa.
 
Kirjoittelin viime talvena ostamistani uusista shimanon jarruista, jotka jäätyivät vähän yli 20 asteen pakkasella, eivätkä siitä enää toipuneet. Mineraaliöljy siis jäätyi, turposi ja rikkoi jarrumäntien tiivisteet. Sain uudet satulat ja palat takuuseen ja korvasin shimanon litkut citroenin hydraulinesteellä, jonka jäätymispiste on -40 asteen kylmemmällä puolella. Kyllä ne siis jäätyvät ihan kunnossa ollessaankin.
Iten oon pyöritelly omissa fillareissa osia sen verran että voin sanoa että uusillakin jatrunesteillä kahvat muuttuu koviks.
 
Tokihan ne jäykistyvät pakkasella, mutta ei edellisillä dot-jarruilla ollut ongelmia kovillakaan pakkasilla. Ne säilyivät siis ehjinä. Nämä shimanon jarrut sen sijaan kovettuivat täysin tönköksi, eli vapaaliike hävisi kokonaan ja mäntien tiivisteet pullahtivat, eivätkä enää pitäneet nesteitä oikealla puolella.
 
DOT suositellaan vaihdettavaksi 6kk välein, ei jatkoon. Varsinkin kun tuo Sramin jarrujen ilmauskin on rakettietiedettä Shimanon vastaaviin verrattuna. (Ainakin maantiepuolella) :D
 
Mikähän on noin tiheän vaihtovälin idea? Autoissakin vaihtoväli on kaksi vuotta, mutta pitempiäkin on nähty. Pyörässä järjestelmä on vielä täysin suljettu, joten nesteen kertyminen siihen on hidasta. Edellisiin Hayesin jarruihin vaihdoin melkein alussa nesteet, ilmaustarkoituksessa tosin, enkä koskenut niihin sen koommin. Toimivat kivasti yli kymmenen vuotta ilman ongelmia ilman minkäänlaista huoltoa, myös 25 asteen pakkasilla.
 
Ei ainakaan G2 RE jarrujen huoltomanuaalissa ollu halaistua sanaa nesteen vaihtovälistä. Kymmenen vuotta samoilla DOT nesteillä on ihan normaalia, ei ehkä suositeltavaa.

Kyllä Shimanon jarrujen ilmauksesta saa rakettitiedettä nippusidekikkoineen, gravitaatioilmauksineen, rolls royce öljyineen, ylitäyttöineen jne. Ja silti yhen lenkin jälkeen toinen kahva ottaa tankoon kun ei ole bite point säätöä.

Sitten ostin Hayesin A4:t, kahdesti ilmasin asentaessa ja sen jälkeen ajanut 2v ilmaamatta, kahvatuntuma edelleen yhtä jumalallinen kuin alussa. Sanomatta selvää on Shimanon jarrut yksi kerrallaan korvattu toisilla merkeillä.
 
Pitäisi juniorille hankkia polkupyörä ja Tori.fi kautta löytyi aivan uudenkarhea ja huippulaadukas Triacle 18-vaihteinen polkupyörä noin 300 euron hintaan. Meinattiin jo tehdä kaupat, mutta sitten ilmene, että pyörä toimitetaan osina, joten se pitäisi itse koota. Onkohan tuo kasaaminen miten haastavaa tavalliselle ihmiselle vai pitääkö viedä pyöräliikkeeseen, josta tulee sitten runsaasti lisähintaa päälle?

Tähän liittyy sanonta ainakin fillarimiesten keskuudessa että "kannattaa hiukan tutustua tarjontaan ja vertailla eri osasarjoja, pahimmassa tapauksessa uusi harrastaja löytää itsensä Triaclen omistajana"
 
Ei Shimano sinällään ole minkäänlainen laadun tae kaikista halvimmissa osissa. Paljon eroa otatko sen aivan halvimman vai muutaman euron kalliimman Tiagran.Puolisolle ostettiin XXL:n 250e tarjouspyörä ja siinäkin Shimanon jotku hinnat-alkaen navat oli karkeassa kunnossa yhden kesän poutapäivien työmatkojen jälkeen. Rasvoissa varmaan säästetty.

Ei suuri yllätys, että satasen pyörä uutena on täyttä paskaa. XXL:n Whitet tarjouksessa 250€+ varmaan halvimpia mitä voi varauksella suositella, mutta niissäkin on heikot lenkit.
Se on aika iso ero tuleeko Shimanon omalta tehtaalta, vai Kiinalaisten kopioimana jostain mannerkiinasta. Shimanon edullisetkin osat ovat toimivia ja kestäviä. Kalleimpiin osiin verrattuna lähinnä toiminnallisuus ei ole niin hienoa ja painoa on enemmän. Ovat tehty halvemmista materiaaleista, mutta ovat toimivia. Kunhan säilyttää kuivassa ja huoltaa ja puhdistaa säännöllisesti, aivan kuten vähän kaiken hienomekaniikan suhteen.
 
Onko sulla jotain faktaa tästä? https://www.sram.com/globalassets/d...sramrockshox-service-interval-counter-mat.pdf tossa sanotaan että dotti vuoden välein ilmaus ja mineraali öljy 2 vuoden välein.

Googlen ensimmäinen tulos How to replace the brake fluid and bleed SRAM Guide brakes
Sramin sivuillakin lukee, että vähintään kerran vuodessa, mutta näköjään vaihtelee missä päin sivustoa on :D https://support.sram.com/hc/en-us/a...-How-often-should-I-bleed-my-SRAM-DOT-brakes-
 
Googlen ensimmäinen tulos How to replace the brake fluid and bleed SRAM Guide brakes
Sramin sivuillakin lukee, että vähintään kerran vuodessa, mutta näköjään vaihtelee missä päin sivustoa on :D https://support.sram.com/hc/en-us/a...-How-often-should-I-bleed-my-SRAM-DOT-brakes-
Sivuhuomiona bleed on jarrujen ilmaus, jossa ei vaihdeta öljyjä, otetaan vain ilmat pois ja saman verran öljyä tilalle. Täysin eri asia kuin kaikkien nesteiden vaihto.
 
Käytänössä kuitenkin ohjeet yleensä sanoo että pitää painaa nestettä läpi kunnes neste on täysin kirkasta, eli tällöin neste on vaihtunut täysin. Ei ehkä suoraan sanota että pitää vaihtaa, mutta ilmauksen yhteydessä käytännössä vaihtuu. Ei noihin pyörän jarruihin juuri yli desilitraa enempää nestettä mene.
 
Tottakai valmistajat sanovat että pitää vaihtaa vaikka viikon välein. Samoin myös iskarivalmistajat suosittelevat huoltoa 50h välein. On sitten täysin eri asia onko tuossa mitään järkeä vai ei.

Kevyessä käytössä mineraalijarruja ei tarvitse yleensä huoltaa ollenkaan. Jossain DH-ajossa joutuu nesteitä vaihdella kun ne tuppaa kuumenemaan joka heikentää systeemin toimintaa.
 
Katselin että omat shimano xt jarrut ostanut maaliskuu 2014. En ole koskan vaihtanut nesteitä. Hyvin tuntuu pelittävän.
Pyörä seisoo talvet parvekkeella.
 
Sähköinen täpäri on nyt talven ajan lasitetulla parvekkeella säilytyksessä kuten muutkin pyörät. Akku ja näyttö sisätiloissa. Eihän tuosta kovasta pakkasesta ole haittaa moottorille ja muille komponenteille?
 
Elektroniikan luulisi olevan suojattu samaan tapaan kuin autoissakin, eli sen puoleen kestää varmasti säilytyksen. Jarrunesteet voivat kovilla pakkasilla jäätyä, mutta tuskin siitä lepotilassa seisovissa jarruissa haittaa on. Jos joku hajoaa, niin takuun luulisi hoitavan ongelmat mukisematta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 537
Viestejä
4 491 590
Jäsenet
74 255
Uusin jäsen
Kappa25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom