Pyöräily

Ootko kokeillu putsaa stemmi ja kaplaputki? Käpy taas ei pitäis liikkua yhtään.

Juu tätä ongelmaa oli paljon enemmän pyörässä jossa oli erillinen stemmi. Nykyinen on integroitu siihen yläkruunuun, eikä mah käpy edes enää kiristä sitä.

On aina putsattu, katsottu että kaikki oikealla paikallaan ja oikeassa momentissa.
 
Käpymutterin / holkin tehtävä on piukata keula runkoon ja laakereihin, eli vetää se kasaan ylöspäin. Stemmi sitten paikalleen joka tietty estää etupään irtoamisen jne. Mutta luulis että tuon kävyn ruuvi olis syytä olla hiukan tukevampaa tekoa tai ainakin tehty melkein neljän tonnin Canyonissa jostain muusta kuin tinasta.

Josta pääseekin samalla esittämään tyhmän kysymyksen, eli oman pyörän vastaavaan, jos otan tuon käpymutterin irti eli vaihtaisin sen ruuvin siihen niin eikai ole vaarana että se jää sisään jos varovasti löystää ja vetää pois?

Keula on jäykkä kuitu (NINER Rigid fork 29" Boost) jonka holkkimallinen käpymutteri on laitettu Cane Creekin Hellbender 70 Headsettiin kiinni.

Eli tuon Hellbenderin käpymutterin jätin käyttämättä koska kuitukeulassa tuli mukana leveämpi holkkimalli.

 
Tarttis vinkkiä sähkömankelin hommaamiseen.
Ns. naisten runko, ei etujousitusta, runkoputkeen integroitu akku, eli ei mitään erillisiä möykkyjä.
Canyonilta katottu commuter ja presede.
Commuter olis varmaan ok, mutta toi fazua moottorina ei herätä luottamusta.

Jaa niin ja ei mitään yli 4000€ pyörää.
 
Tarttis vinkkiä sähkömankelin hommaamiseen.
Ns. naisten runko, ei etujousitusta, runkoputkeen integroitu akku, eli ei mitään erillisiä möykkyjä.
Canyonilta katottu commuter ja presede.
Commuter olis varmaan ok, mutta toi fazua moottorina ei herätä luottamusta.

Jaa niin ja ei mitään yli 4000€ pyörää.

Orbean Optimaa on monessa paikassa hyvässä tarjouksessa, mm. omassa LBS:ssä Sähköpyörä Orbea Optima E40 - Random Bikes
 
Tarttis vinkkiä sähkömankelin hommaamiseen.
Ns. naisten runko, ei etujousitusta, runkoputkeen integroitu akku, eli ei mitään erillisiä möykkyjä.
Canyonilta katottu commuter ja presede.
Commuter olis varmaan ok, mutta toi fazua moottorina ei herätä luottamusta.

Jaa niin ja ei mitään yli 4000€ pyörää.
Tarkennetaan vielä eli enemmän touring kuin puhdas kaupunkipyörä ja rangea sais olla sinne satasen pintaan.
Naisten rungosta ollaan kuulemma valmiita tinkimään, kunhan on pinkki. :rofl2:
 

Paikallinen Citymarket myy näitä nyt -50% eli hintaa jäisi 400e. Onko ihan susi siihen hintaan?
Riippuu mihin käyttöön. Kyllähän tuolla ajelee säällä kuin säällä kauppaan, hissukseen polkee polkuja jne. Painoa tuollaisella lienee sen >15kg, josta 5kg pyörivää massaa, sitten kun koettaa kiihdyttää tai vaudissa kääntyä niin sen varmasti huomaa.

Esim käytettynä saa paljon parempia vehkeitä tuohonkin hintaan: case 1, case 2, case 3 ja satasen venyttämällä saa jo kelvon läskin Fillaritori.com Nämä vain hinta-esimerkkejä
 
Buyer's remorse iski kun just tullasin flatmount jarruadapterin 180mm levylle graveliin. Tasan 2 valmistajaa löysin moiselle palikalle ja tulee nyt briteistä. Hintaa tuli palikalle 83€.
Ei kauheesti järkeä.
 
Buyer's remorse iski kun just tullasin flatmount jarruadapterin 180mm levylle graveliin. Tasan 2 valmistajaa löysin moiselle palikalle ja tulee nyt briteistä. Hintaa tuli palikalle 83€.
Ei kauheesti järkeä.
Tuttu tunne, kun tilasin järjettömän 50€ clampin SRAM-liipaisimelle droppitankoon. Itse stemmin clampista väsätty vastaava on toiminut ihan hyvin kuusi vuotta, mutta liipaisin pääsee hieman pyörimään yhden pultin varassa ilman mekaanista estettä. Tämä tarttui ostoskoriin kun on kiiltävämpi ja sirompi, ja saa tuohon hintaan sitten estääkin sen pyörimisen.

Sentään hieman edullisempi kuin Paulin vastaava.
 
Mitkä jarrukahvat sulla on? Luulis Matchmaker tai MisMatch Adapter olevan järkevämpi ja luultavasti menis samaan hintaluokkaan.

TRP RRL-droppikahvat ja tosiaan 31.8mm droppitangossa, eli eipä oikein ole vaihtoehtoja jos ei näistä kahvoista luovu. Vaihtaja pelaa tuossa stemmin vieressä aivan mainiosti ja SRAMin kahvat ei ole koskaan istuneet minun käteen yhtä hyvin kuin nämä tai maantiepyörän Campat. Jos nyt rakentaisin vastaavaa niin laittaisin varmaan Ekarilla, mutta tämä ei ollut tuolloin vielä markkinoilla.
 
TRP RRL-droppikahvat ja tosiaan 31.8mm droppitangossa, eli eipä oikein ole vaihtoehtoja jos ei näistä kahvoista luovu. Vaihtaja pelaa tuossa stemmin vieressä aivan mainiosti ja SRAMin kahvat ei ole koskaan istuneet minun käteen yhtä hyvin kuin nämä tai maantiepyörän Campat. Jos nyt rakentaisin vastaavaa niin laittaisin varmaan Ekarilla, mutta tämä ei ollut tuolloin vielä markkinoilla.
Joo poistin tekstin kun tajusin että ymmärsin väärin. Aloin ihmettelee totoa 31.8 kokoa ja sitten vasta tajusin että puhutaan droppitangosta
 
Millaisia kenkiä porukka käyttää flättipolkimen kanssa maastossa?

Hankintalistalla kengät flättipolkimille. Fivetenit ois tietty hyvät ja saa Goretex mallia, mutta tällä hetkellä haussa vaellus tms. kengät monikäyttöisyyden takia, kun sellaisille nyt muutenkin tarvetta. Kokemuksia vaelluskengissä puolikorkealla varrella ja Goretexillä joissa semmonen pohja, että toimis flättien kanssa eikä heti myöskään murentuisi? Hommaan Fivetenit sitten joskus kun kukkaro antaa paremmin myöden.
 
Millaisia kenkiä porukka käyttää flättipolkimen kanssa maastossa?

Kyllä mä olen tätä touhua varten hankkinut ihan flättikengät, budjettirajoitteiden takia itsekin ostin aikanaan jotkut Shimanon peruskengät jotka maksoi muistaakseni viitisen kymppiä ja toimii tällaisella harrastelijalla ihan ok, vaikka nyttemmin alkanut harkitsemaan parempien hankintaa tilalle.

Vaelluskengissä ja flättikengissä on yleensä sellainen perustavanlaatuinen ero, että flättikengissä on pohja pehmeästä materiaalista ja jopa "lamelloitu" jotta ne polkimien nastat ottaa sinne kunnolla kiinni, kun taas vaelluskengissä useimmiten on enemmän tai vähemmän kovasta materiaalista valmistettu pohja ja siellä on sitten jonkinlaista kuviointia joka osuu tai ei osu mitenkään järkevästi yhteen polkimien nastojen kanssa.

Lisäksi varrellinen kenkä voi tehdä ajotuntumasta aika tönkön ja vaelluskengät muutenkin pakkaa olemaan aika möhköjä jalassa, joten tuntuma voi olla sitten mitä on. Johonkin talviseen työmatka ym. fillarointiin olen käyttänytkin goretex vaelluskenkiä, mutta kesäkelillä metsässä olis kyllä aika tökköä menoa ja jalat kiehuis tollasissa. Toisin sanoen gorea suosittelen lähtökohtaisesti vain märkiin ja kylmiin oloihin. Toki kaikilla jalat ei hikoa samalla tavalla niin ei välttämättä ole ongelma omalla kohdalla, jos näin on niin sitten ei ole niin väliä pitääkö jokasään kenkänä gorea vai ei.
 
Kyllä mä olen tätä touhua varten hankkinut ihan flättikengät, budjettirajoitteiden takia itsekin ostin aikanaan jotkut Shimanon peruskengät jotka maksoi muistaakseni viitisen kymppiä ja toimii tällaisella harrastelijalla ihan ok, vaikka nyttemmin alkanut harkitsemaan parempien hankintaa tilalle.

Vaelluskengissä ja flättikengissä on yleensä sellainen perustavanlaatuinen ero, että flättikengissä on pohja pehmeästä materiaalista ja jopa "lamelloitu" jotta ne polkimien nastat ottaa sinne kunnolla kiinni, kun taas vaelluskengissä useimmiten on enemmän tai vähemmän kovasta materiaalista valmistettu pohja ja siellä on sitten jonkinlaista kuviointia joka osuu tai ei osu mitenkään järkevästi yhteen polkimien nastojen kanssa.

Lisäksi varrellinen kenkä voi tehdä ajotuntumasta aika tönkön ja vaelluskengät muutenkin pakkaa olemaan aika möhköjä jalassa, joten tuntuma voi olla sitten mitä on. Johonkin talviseen työmatka ym. fillarointiin olen käyttänytkin goretex vaelluskenkiä, mutta kesäkelillä metsässä olis kyllä aika tökköä menoa ja jalat kiehuis tollasissa. Toisin sanoen gorea suosittelen lähtökohtaisesti vain märkiin ja kylmiin oloihin. Toki kaikilla jalat ei hikoa samalla tavalla niin ei välttämättä ole ongelma omalla kohdalla, jos näin on niin sitten ei ole niin väliä pitääkö jokasään kenkänä gorea vai ei.
Shimanon GR7 kengät hommasin viidellä kympillä tarjouksesta työmatka-ajoon. Niissä on kova mutta todella tiheään kuvioitu pohja ja osoittautuivat hybridin muovipolkimilla todella liukkaiksi.

Täytyi sitten hakea vielä EH-500 combi polkimet, joista löytyy flattipuolelta kahdeksan kierretankopiikkiä. Nyt on pito kohdillaan ja voima välittyy kyllä perus lenkkareita jämäkämmin.

Talvea/sateita ajatellen hommasin tällaiset kengänpäällisiksi. 40-43 on kyllä 43 kengille todella nafti, olisi pitänyt ottaa kokoa isommat. Kokemus näyttää kestävätkö nämä noiden piikkien kanssa, vaikuttavat enemmän spd lukkopoljin yhteensopivilta.


Viiden kympin tarjouskengistä tuli lopulta 150 päivityspaketti. :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Millaisia kenkiä porukka käyttää flättipolkimen kanssa maastossa?

Hankintalistalla kengät flättipolkimille. Fivetenit ois tietty hyvät ja saa Goretex mallia, mutta tällä hetkellä haussa vaellus tms. kengät monikäyttöisyyden takia, kun sellaisille nyt muutenkin tarvetta. Kokemuksia vaelluskengissä puolikorkealla varrella ja Goretexillä joissa semmonen pohja, että toimis flättien kanssa eikä heti myöskään murentuisi? Hommaan Fivetenit sitten joskus kun kukkaro antaa paremmin myöden.
Avopolkimet ja fivetenit kesällä toisessa maasturissa.
Syksy/talvi/kevät tarttee vaihtaa lukot siihenkin, koska en löytänyt järkeviä flättikenkiä talvikäyttöön.
Vaelluskenkiä kokeilin joskus, mutta melkoiset möhköt pyöräilyyn. Ainakin itselle.
 
Millaisia kenkiä porukka käyttää flättipolkimen kanssa maastossa?

Hankintalistalla kengät flättipolkimille. Fivetenit ois tietty hyvät ja saa Goretex mallia, mutta tällä hetkellä haussa vaellus tms. kengät monikäyttöisyyden takia, kun sellaisille nyt muutenkin tarvetta. Kokemuksia vaelluskengissä puolikorkealla varrella ja Goretexillä joissa semmonen pohja, että toimis flättien kanssa eikä heti myöskään murentuisi? Hommaan Fivetenit sitten joskus kun kukkaro antaa paremmin myöden.

Sovittelin muutamat flättikengät, mutta totesin, että kaikki olivat aivan liian kapeita toeboxista paljasjalkakenkiin tottuneille. Olen käyttänyt jo ennestään löytyneitä Vivobarefootin Primus Traileja, ja ei ole ollut pidon tai pohjan kulumisen kanssa ongelmia:

Tuli myös kokeiltu vedenpitäviä kenkiä, mutta ei vakuuttanut. Kengät tuntuu kastuvan kalvosta huolimatta (sade tai kenkä hörppää vettä). Tällä hetkellä paras ratkaisu tuntuu olevan se, että hyväksyy jalkojen kastuvan ja pyrin pitämään ne vain lämpimänä. Yhdistelmä ei-vedenpitävät kengät, vedenpitävät sukat + ohut merinolineri tuntuisi toimivan:
  • Em. kengät
    • Ei kerää vettä sisälle samaan tapaan kuin vedenpitävät kengät, joista pahimmillaan on saanut kaataa lenkin jäljiltä desitolkulla pois
  • Vedenpitävät sukat
    • Estää veden päätymisen jaloille
    • Toistaalta estää myös aika hyvin hien haihtumisen, mutta ei niin iso ongelma koska:
      • Hiki on jo valmiiksi lämmintä
      • Hien haihtumisessa tapahtuva olomuodon muutos ei kuluta kehon lämpöenergiaa
      • Sukan sisällä oleva neste ei vaihdu
  • Ohut merinolineri vedenpitävien sukkien alla
    • Lämmittää
    • Miellyttävä tuntuma ja jalka ei tunnu juurikaan märältä
Ja tämä siis kun on kylmää. Kun lämpöä on enemmän kuin n. 10-15 °C niin jalka pysyy lämpimänä oli se märkä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Joo vaelluskengät on varmasti aika möhköt flättipolkimille ja miten lie sen pohjan kestävyyden kanssa vaikka olisi muuten löytäisi kohtuullisesti toimivan pohjan. Toisena vaihtoehtona mietin maihareita tyyliin inttimaiharit. Ei olisi niin jäykät nilkoissa ja toimii ympärivuotisessa käytössä, kun talveksi myös tarvitsisi kenkiä. Todennäköisesti hommaankin viimeistään kesäksi oikeat flättipolkimille tarkoitetut kevyemmät kengät lyhyemmällä varrella ja oli ajatuskin. Vaelluskengät oli mietinnässä tämän hetken ja talven tarpeeseen.

Tällä hetkellä siis syys ja talvikengätkin hakusessa. Käsittääkseni aika huonosti tai ollenkaan on olemassa varsinaisia talviajokenkiä fläteille?

Varsinaisista flättikengistä Five Tenin Trailcross GTX malleja olen katsellut. Paljon muita varsinaisia flättikenkiä syyskeleille en ole löytänyt paitsi sitten se malli ilman goretexiä. Pärjääköhän noilla millään talvella? Sopivan kokosiin taitaa olla tietty vähän vaikea saada lämpimiä sukkia mahtumaan ja isommat on sitten vähän liian isot sitten ilma sukkia. Goretexistä ollaan tietty montaa mieltä, mutta ainakaan oma jalka ei ole kovin paha hikoamaan ja olisi varmaan lämpimämmätkin viileämmillä keleillä ja ei heti tulisi vesi läpi jos nyt ei mutaan vartta myöden astu.
 
45nrth tekee talvikengiä, mutta ne on toki melko tyyritä ja varmaan melko lohmon tuntuisia. Toimii sekä flätille että lukoille. Meinasin joskus ostaa, mutta käyttö on liian vähäistä hintaan nähden. Saatavuuttakaan ei tahdo tällä herkellä juuri olla:

Itse olen ajellut myös patikkakengillä talvella lumisia hiekkateitä. Siinä ne vielä pelaa, mutta maastossa on varmaan melko huonot.

Adidaksen Trail Cross LT:llä en ajelisi talvella, ainakaan ilman kengänpäällisiä. Kangas on erittäin hengittävää ja pohjan vedenpoistoreiät imee ilmaa voimakkaasti. Eli varpaat jäätyy kylmässä viimassa.
 
Joo vaelluskengät on varmasti aika möhköt flättipolkimille ja miten lie sen pohjan kestävyyden kanssa vaikka olisi muuten löytäisi kohtuullisesti toimivan pohjan. Toisena vaihtoehtona mietin maihareita tyyliin inttimaiharit. Ei olisi niin jäykät nilkoissa ja toimii ympärivuotisessa käytössä, kun talveksi myös tarvitsisi kenkiä. Todennäköisesti hommaankin viimeistään kesäksi oikeat flättipolkimille tarkoitetut kevyemmät kengät lyhyemmällä varrella ja oli ajatuskin. Vaelluskengät oli mietinnässä tämän hetken ja talven tarpeeseen.

Tällä hetkellä siis syys ja talvikengätkin hakusessa. Käsittääkseni aika huonosti tai ollenkaan on olemassa varsinaisia talviajokenkiä fläteille?

Varsinaisista flättikengistä Five Tenin Trailcross GTX malleja olen katsellut. Paljon muita varsinaisia flättikenkiä syyskeleille en ole löytänyt paitsi sitten se malli ilman goretexiä. Pärjääköhän noilla millään talvella? Sopivan kokosiin taitaa olla tietty vähän vaikea saada lämpimiä sukkia mahtumaan ja isommat on sitten vähän liian isot sitten ilma sukkia. Goretexistä ollaan tietty montaa mieltä, mutta ainakaan oma jalka ei ole kovin paha hikoamaan ja olisi varmaan lämpimämmätkin viileämmillä keleillä ja ei heti tulisi vesi läpi jos nyt ei mutaan vartta myöden astu.
Vaelluskenkiäki on eri jäykkyydellä olemassa, itellä on ollu jo usiamman talven pitkät vaelluskengät talvikäytössä, eihä se tietenkään niin notkia oo mitä lenkkari, mutta hyvin on asiansa ajanu.
 
Sanoisi että kengät riippuu tasan polkimista. Jos käytät fillarin mukana tulleita "demo" polkimia, niin se on aivan sama mitä kenkiä käyttää, mutta jos ostaa esim. Rf chesterit, niin sanoisin että pohjat pitää olla juurikin mitä pyöräilyyn meinatut flätti kengät, koska niissä on aivan eri seos mitä perus kävelykengät. Kaikki joilla on esim. Adidaksen five tenit, niin tietää että ne tarttuu piikkeihin ihan eri tavalla mitä normi kengät, eikä jalat tuu liikkuu polkimilla yhtään. Jos käyttää jotsin skeitti kenkiä tai lenkkareita, niin niillä on aivan paskaa ajaa piikkipolkimilla. Jos joku ei ole testannu kunnon fillarikenkiä ja vetää jollain normaaleilla, niin kannatta testaa, koska ne on piikkipolkimilla pitävyyden kanssa aivan eri maata ja ero on todella huoamttava. Huonoa flättikengissä on se että ne kantaa kaikki kivet kotiin sisään, jos erehtyy laskee jalat maahan.
 
Mulla on 80-lukulaiset metalliset piikkipolkimet. Silloin, ajalla ennen lukkopolkimia, pyöräilykengät oli karhea- ja kovapohjaisia mutta keveitä ja istuvia kenkiä. Niitä ei enää kaupasta löydy, mutta hiekalle ja paskalle kovalle tekonurmelle tarkoitettuja ns. turf-futiskenkiä löytyy, jotka vastaa ominaisuuksiltaan todella hyvin niitä entisajan pyöräilykenkiä, joten niillä pääsee autenttiseen retropyöräilyn tunnelmaan ja toimii todella hyvin.

Talvella karhealla muoviflätillä pehmeäpohjainen lenkkari tuplavillasukalla ja kengänsuoja.

Mukavasti mun pyöräily mun roskispyörillä sujuu siis kengillä jotka muutenkin kenkäkaapista löytyy.
 
Sanoisi että kengät riippuu tasan polkimista. Jos käytät fillarin mukana tulleita "demo" polkimia, niin se on aivan sama mitä kenkiä käyttää, mutta jos ostaa esim. Rf chesterit, niin sanoisin että pohjat pitää olla juurikin mitä pyöräilyyn meinatut flätti kengät, koska niissä on aivan eri seos mitä perus kävelykengät. Kaikki joilla on esim. Adidaksen five tenit, niin tietää että ne tarttuu piikkeihin ihan eri tavalla mitä normi kengät, eikä jalat tuu liikkuu polkimilla yhtään. Jos käyttää jotsin skeitti kenkiä tai lenkkareita, niin niillä on aivan paskaa ajaa piikkipolkimilla. Jos joku ei ole testannu kunnon fillarikenkiä ja vetää jollain normaaleilla, niin kannatta testaa, koska ne on piikkipolkimilla pitävyyden kanssa aivan eri maata ja ero on todella huoamttava. Huonoa flättikengissä on se että ne kantaa kaikki kivet kotiin sisään, jos erehtyy laskee jalat maahan.
Tottakai varsinainen flättikenkä on aina paras tarkotukseensa, niillä vaan ei -20 pakkasilla viitti ajella, itellä on aina ollu kunnon pedalit maastureissa, eikä kaikki normi lenkkarien/vaelluskenkiennym popojen pohjat oo samanlaisia, joissaki on jopa hyvä pito polokiessa.
 
Millaisia kenkiä porukka käyttää flättipolkimen kanssa maastossa?

Hankintalistalla kengät flättipolkimille. Fivetenit ois tietty hyvät ja saa Goretex mallia, mutta tällä hetkellä haussa vaellus tms. kengät monikäyttöisyyden takia, kun sellaisille nyt muutenkin tarvetta. Kokemuksia vaelluskengissä puolikorkealla varrella ja Goretexillä joissa semmonen pohja, että toimis flättien kanssa eikä heti myöskään murentuisi? Hommaan Fivetenit sitten joskus kun kukkaro antaa paremmin myöden.
Itsellä nyt Lowan Innox kangaskalvokenkä midikokoisena. Tuota saa myös ns. siviilimallina. Puolipitkä on hyvä välimuoto mielestäni. Tuon voi pyöräillessä jättää löysemmälle, jos tuntuu että liikkuvuus ei riitä. Pituus riittää juuri hyvin mataliin lammikoihin ja roiskeisiin.
Olen pyöräillyt myös useamman kympin lenkin pitkissä maihareissa. Ei ehkä kaikkein teknisimpiin suorituksiin paras, mutta kyllä silläkin menee.
Vaelluskengällä mudalla tunkkaus ja liukas kalliokiipeily tuntuu paremmalta. Kesällä ja kuivalla tietty menee mikä vain sopiva kenkä.
Lowa Innox Pro GTX® Mid TF | Puolikorkeat taktiset jalkineet | Varuste.net
 
Sanoisi että kengät riippuu tasan polkimista. Jos käytät fillarin mukana tulleita "demo" polkimia, niin se on aivan sama mitä kenkiä käyttää, mutta jos ostaa esim. Rf chesterit, niin sanoisin että pohjat pitää olla juurikin mitä pyöräilyyn meinatut flätti kengät, koska niissä on aivan eri seos mitä perus kävelykengät. Kaikki joilla on esim. Adidaksen five tenit, niin tietää että ne tarttuu piikkeihin ihan eri tavalla mitä normi kengät, eikä jalat tuu liikkuu polkimilla yhtään. Jos käyttää jotsin skeitti kenkiä tai lenkkareita, niin niillä on aivan paskaa ajaa piikkipolkimilla. Jos joku ei ole testannu kunnon fillarikenkiä ja vetää jollain normaaleilla, niin kannatta testaa, koska ne on piikkipolkimilla pitävyyden kanssa aivan eri maata ja ero on todella huoamttava. Huonoa flättikengissä on se että ne kantaa kaikki kivet kotiin sisään, jos erehtyy laskee jalat maahan.
Ns. oikeat flättipolkimet on piikeillä. Muuten olisikin varmaan ihan sama millä ajaa. Yllättävän hyvin on lenkkaritkin nyt menny noissa, mutta joutuu hakemaan välillä paikkaansa. Nukeproof Horizon Pro Downhill Flat Pedals | Wiggle

45nrth tekee talvikengiä, mutta ne on toki melko tyyritä ja varmaan melko lohmon tuntuisia. Toimii sekä flätille että lukoille. Meinasin joskus ostaa, mutta käyttö on liian vähäistä hintaan nähden. Saatavuuttakaan ei tahdo tällä herkellä juuri olla:

Itse olen ajellut myös patikkakengillä talvella lumisia hiekkateitä. Siinä ne vielä pelaa, mutta maastossa on varmaan melko huonot.

Adidaksen Trail Cross LT:llä en ajelisi talvella, ainakaan ilman kengänpäällisiä. Kangas on erittäin hengittävää ja pohjan vedenpoistoreiät imee ilmaa voimakkaasti. Eli varpaat jäätyy kylmässä viimassa.
Hinnat olemaan noissa kyllä vähän kovat. Fiveteneistä mietinnässä oli Trailcross Gore-Tex malli. Siihän goretex ja vähän korkeampi varsi kuin LT:ssä.

Itsellä nyt Lowan Innox kangaskalvokenkä midikokoisena. Tuota saa myös ns. siviilimallina. Puolipitkä on hyvä välimuoto mielestäni. Tuon voi pyöräillessä jättää löysemmälle, jos tuntuu että liikkuvuus ei riitä. Pituus riittää juuri hyvin mataliin lammikoihin ja roiskeisiin.
Olen pyöräillyt myös useamman kympin lenkin pitkissä maihareissa. Ei ehkä kaikkein teknisimpiin suorituksiin paras, mutta kyllä silläkin menee.
Vaelluskengällä mudalla tunkkaus ja liukas kalliokiipeily tuntuu paremmalta. Kesällä ja kuivalla tietty menee mikä vain sopiva kenkä.
Lowa Innox Pro GTX® Mid TF | Puolikorkeat taktiset jalkineet | Varuste.net
Onko noissa muuten kuin jäykkä varsi, että joustaako yhtään jos kiristää kunnolla?
 
Jos joskus innostuu rakentamaan / hankkimaan gravel pyörää, niin onko näiden Canyonin ”pukkisarvisten” mallien rungon geometriassa mitään dramaattista eroa ajoasennon suhteen? Oletan että kaikissa on täysveristä maantiepyörää pystympi ja mukavampi ajoasento?

+ Grail / Gritzl (gravel)



+ Endurace / Inflite (mukavuus ajo / Cyclocross)



Graveleissa varmaan saa leveämpää rengasta ja joissain jopa joustoa keulassa mikä ei tosiaankaan tarpeen, mutta se perus ajoasento noiden kesken saattaa olla aika samantyyppinen?

Ehkä Inflite kiehtoo eniten tällä hetkellä.
 
^ Loistava sivusto runkojen geometrioiden vertailuun. Esim. Inflite vs. Grail:
Inflite on tehty crossiin eli geo on hyvä tiukkoihin mutkiin ja kiihdytyksiin. Grail on puolestaan pidempi, ohjauskulmaltaan "släkimpi" eli rauhallisempi, eli parempi soratietykitykseen ja esim. lastattuna ajamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
^ Loistava sivusto runkojen geometrioiden vertailuun. Esim. Inflite vs. Grail:
Inflite on tehty crossiin eli geo on hyvä tiukkoihin mutkiin ja kiihdytyksiin. Grail on puolestaan pidempi, ohjauskulmaltaan "släkimpi" eli rauhallisempi, eli parempi soratietykitykseen ja esim. lastattuna ajamiseen.

Hyviä pointteja :thumbsup: Pitääkin tutkailla.

Inflite saattaa olla hiukan hätäinen siis ajettavuudeltaan. Mukavuus vois olla se juttu noiden kanssa :hmm:
 
Katohan grail on luopunut noista susirumista kaksitaso sarvista, joihin ei ilmeisesti saanut oikein mitään kiinni (valo/kello/normi gps/ajotietokone mount).
 
Katohan grail on luopunut noista susirumista kaksitaso sarvista, joihin ei ilmeisesti saanut oikein mitään kiinni (valo/kello/normi gps/ajotietokone mount).

Samalla luopuivat myös alumiinisista malleista, koska kuka nyt alle 3000 pyöriä ostelee. :D
 
Tuntuu että hinnat nousee kokoajan näissäkin. Mutta kasaamallakin tulee äkkiä hintaa :hmm:
 
En ole itse harrastanut pahemmin talvipyöräilyä muuten kuin nuorempana kouluun/töihin, mutta nyt olis tarkoitus jatkaa pyöräilykautta niin kauan kuin maa pysyy sulana. Mites täällä porukka varustautuu kylmällä kelillä lenkeille?

Pari päivää sitten tuli käytyä vetämässä viiskymppinen, lähtiessä oli noin +4 ja kotiin tullessa +1 ja oli kädet ja jalat aivan jäässä vaikka oli kengissä merino-sukat (ilmeisesti liian ohuet), kenkien päällä suojatossut (Craft shelter bootie) ja kädessä semipaksut maastopyöräilyhanskat. Lisäks tuntui että viima piiskas ajaessa munille vaikka oli vähän paksummat jollain tavalla tuulenpitävät fleece-ajohousut mallia Lidl jalassa.

Tässä nyt sitten mietin että johtuiko käsien ja jalkojen palelu liian ohuista yläosista (oli vain aluspaita ja takki) vaikkei kylmä ollutkaan sieltä, vai pitääkö sitä alkaa tosissan miettimään jotain talvihousujen ja kenkien hankintaa ja alkaa vetämään toppahanskoja käteen lähtiessä…

Onko kukaan pitänyt esim. hiihto- tai juoksuhousuja (softshell, windproof tights tms) fillaroidessa, toimiiko ne pyöräillessä vai puuttuuko niistä nimenomaan haaroista tuulensuoja ja puskee kylmät munille? Mulla on yhdet ”kalsaribibsit” joita olen käytellyt viileämmillä keleillä pitkien housujen alla ennen kuin sain ostettua täyspitkät bibsit niin aluskerta löytyis kyllä, ja juoksu- ja hiihtohousuja olis valmiiks kaapissa niin vois kokeilla niiden kanssa lähteä seuravan kerran, mutta käytännön kokemukset ja vinkit olis tervetulleita!

Vähän pääs yllättämään kun alle 10 asteen keleissä mennyt sujuvasti syksyllä pitkissä bibseissä, pitkähihaisella paidalla, ohuilla hanskoilla ja vakiokengillä ilman ongelmia, ja muutaman asteen kylmemmässä nyt tulin varpaat puuduksissa ja sormet kohmeessa lenkiltä kotiin vaikka olin varustautunut lämpimämmillä kamoilla. Ilmeisesti se viima vaan tossa muutaman asteen lämpötilassa vaan ottaa niin paljon enemmän lämpöä irti että vaikutti näin…
 
Tässä nyt sitten mietin että johtuiko käsien ja jalkojen palelu liian ohuista yläosista (oli vain aluspaita ja takki) vaikkei kylmä ollutkaan sieltä, vai pitääkö sitä alkaa tosissan miettimään jotain talvihousujen ja kenkien hankintaa ja alkaa vetämään toppahanskoja käteen lähtiessä…

Minulla jäätyy kädet usein kylmässä (ei siis käsivarret), vaikka miten hyvin pukeutuu. Toimiva keino on tunkea lämpötyynyjä hanskoihin ja on niitä lämpöpohjallisiakin: Heat Factory kädenlämmitin 24 kpl | Motonet Oy
Noilla voi ajaa useammankin lenkin, jos välillä sulkee ilmatiiviiseen pussiin.
 
Roskispyöräilijän talvivarustus:

- Plussakeleillä metsästäjän neopreenihanska, Fjällrävenin retkeilyhousut, halpis kuoritakki
- Pikkupakkasilla lobster-hiihtohanska (sormet kahdessa osastossa), pitkää teknistä alusasua kuorikerroksen alle, tekninen pipo kypärän alle
- Kovilla pakkasilla villasormikas lobsterin sisään, intin nallepuku välikerrokseksi, kypärämyssy pipon alle.
 
Kyllä mullakin säkit jäätyy ja ikävästi kivistää iltasella sen jälkeen. Välttämätön paha talvipyöräilyssä. Sitten kun laitat enemmän, niin on munissa jäniksen kokoinen vaahtopallo kun hikoilee niin pirusti. Muuten pukeutuminen talveen on helppoa mutta pikkukaverin osalta haastavaa vuosi toisensa jälkeen.
 
Onko kukaan pitänyt esim. hiihto- tai juoksuhousuja (softshell, windproof tights tms) fillaroidessa, toimiiko ne pyöräillessä vai puuttuuko niistä nimenomaan haaroista tuulensuoja ja puskee kylmät munille? Mulla on yhdet ”kalsaribibsit” joita olen käytellyt viileämmillä keleillä pitkien housujen alla ennen kuin sain ostettua täyspitkät bibsit niin aluskerta löytyis kyllä, ja juoksu- ja hiihtohousuja olis valmiiks kaapissa niin vois kokeilla niiden kanssa lähteä seuravan kerran, mutta käytännön kokemukset ja vinkit olis tervetulleita!

Vähän pääs yllättämään kun alle 10 asteen keleissä mennyt sujuvasti syksyllä pitkissä bibseissä, pitkähihaisella paidalla, ohuilla hanskoilla ja vakiokengillä ilman ongelmia, ja muutaman asteen kylmemmässä nyt tulin varpaat puuduksissa ja sormet kohmeessa lenkiltä kotiin vaikka olin varustautunut lämpimämmillä kamoilla. Ilmeisesti se viima vaan tossa muutaman asteen lämpötilassa vaan ottaa niin paljon enemmän lämpöä irti että vaikutti näin…

Mitä jos heität toppashortsit tai vastaavat talvibibsien päälle? Pitää toki olla vähän isompaa kokoa, ettei kiristä. On tuollaistakin kikkaa tullut käytettyä. Kylmällä kelillä olen ajellut retkihenkisesti myös toppahousuilla, mutta sillä ei kyllä tyylipisteitä saa.
 
En ole itse harrastanut pahemmin talvipyöräilyä muuten kuin nuorempana kouluun/töihin, mutta nyt olis tarkoitus jatkaa pyöräilykautta niin kauan kuin maa pysyy sulana. Mites täällä porukka varustautuu kylmällä kelillä lenkeille?

Pari päivää sitten tuli käytyä vetämässä viiskymppinen, lähtiessä oli noin +4 ja kotiin tullessa +1 ja oli kädet ja jalat aivan jäässä vaikka oli kengissä merino-sukat (ilmeisesti liian ohuet), kenkien päällä suojatossut (Craft shelter bootie) ja kädessä semipaksut maastopyöräilyhanskat. Lisäks tuntui että viima piiskas ajaessa munille vaikka oli vähän paksummat jollain tavalla tuulenpitävät fleece-ajohousut mallia Lidl jalassa.

Tässä nyt sitten mietin että johtuiko käsien ja jalkojen palelu liian ohuista yläosista (oli vain aluspaita ja takki) vaikkei kylmä ollutkaan sieltä, vai pitääkö sitä alkaa tosissan miettimään jotain talvihousujen ja kenkien hankintaa ja alkaa vetämään toppahanskoja käteen lähtiessä…

Onko kukaan pitänyt esim. hiihto- tai juoksuhousuja (softshell, windproof tights tms) fillaroidessa, toimiiko ne pyöräillessä vai puuttuuko niistä nimenomaan haaroista tuulensuoja ja puskee kylmät munille? Mulla on yhdet ”kalsaribibsit” joita olen käytellyt viileämmillä keleillä pitkien housujen alla ennen kuin sain ostettua täyspitkät bibsit niin aluskerta löytyis kyllä, ja juoksu- ja hiihtohousuja olis valmiiks kaapissa niin vois kokeilla niiden kanssa lähteä seuravan kerran, mutta käytännön kokemukset ja vinkit olis tervetulleita!

Vähän pääs yllättämään kun alle 10 asteen keleissä mennyt sujuvasti syksyllä pitkissä bibseissä, pitkähihaisella paidalla, ohuilla hanskoilla ja vakiokengillä ilman ongelmia, ja muutaman asteen kylmemmässä nyt tulin varpaat puuduksissa ja sormet kohmeessa lenkiltä kotiin vaikka olin varustautunut lämpimämmillä kamoilla. Ilmeisesti se viima vaan tossa muutaman asteen lämpötilassa vaan ottaa niin paljon enemmän lämpöä irti että vaikutti näin…
Täällä ollut työmatkat 45 minuuttia suuntaansa nyt kolme kerrosta päällä. Sikäli tarkenee, mutta vielä tarvitsee varustusta hioa.

Nyt alla pitkät Lidlin "winter" pyöräilyhousut/bibsit ja tekninen paita. -> päälle ohuet juoksuhousut ja hikihuppari -> pinnalla collegehousut ja kevyt juoksutakki. Käsissä perintöhiihtohanskat ja kypärän alla kypärähuppu.

Viiman vaikutuksen nollan ympäristössä todellakin huomaa, kun tuo pyöräilytakki on tuulen pitävä vain olkapäistä, rinnasta ja käsivarsien yläpuolelta. Ihmettelin tuossa miten suihkun jälkeen maha punottaa, mutta viimahan se. Kerroksissa ei ole tuolla kohdalla mitään kunnolla tuulenpitävää.

Hanskat tuntuu vielä toimivan, mutta niiden korvaajiksi pakkasille tarttui tuollaiset 3 sormen lobsterihanskat. Ensi viikolle ajatuksena vaihtaa tuo juoksutakki kuoritakkiin ja jättää juoksuhousut välistä pois. Collegehousujen päälle sitten pyöräilyyn tarkoitetut sadehousut alelaarista. Materiaali tuntui jokseenkin hengittävältä, mutta kuitenkin tuulen pysäyttävältä.

 
Mitä jos heität toppashortsit tai vastaavat talvibibsien päälle? Pitää toki olla vähän isompaa kokoa, ettei kiristä. On tuollaistakin kikkaa tullut käytettyä. Kylmällä kelillä olen ajellut retkihenkisesti myös toppahousuilla, mutta sillä ei kyllä tyylipisteitä saa.

Jotain tällaisia olen miettinytkin kun muistanut joskus tällaisia urheiluliikkeessä nähneeni, tai ajatukset oli ehkä enemmän tuulenpitävien shortsien suunnalla. Vois olla potentiaalia tässä lähestymiskulmassa mutta valmiina ei itseltä tällaisia löydy niin menis hankkimishommiksi.


päälle sitten pyöräilyyn tarkoitetut sadehousut alelaarista.

Ei tainnut olla just nämä housut, mutta jotain tämän tyyppisiä joskus sovittelinkin liikkeessä. Näissä taitaa usein saada lahkeet jollain tarrranauhoilla niputettua niin ettei lepata rattaisiin, mikä olis suotavaa.
 
Onko kukaan pitänyt esim. hiihto- tai juoksuhousuja (softshell, windproof tights tms) fillaroidessa, toimiiko ne pyöräillessä vai puuttuuko niistä nimenomaan haaroista tuulensuoja ja puskee kylmät munille? Mulla on yhdet ”kalsaribibsit” joita olen käytellyt viileämmillä keleillä pitkien housujen alla ennen kuin sain ostettua täyspitkät bibsit niin aluskerta löytyis kyllä, ja juoksu- ja hiihtohousuja olis valmiiks kaapissa niin vois kokeilla niiden kanssa lähteä seuravan kerran, mutta käytännön kokemukset ja vinkit olis tervetulleita!

Talviajossa itsellä käytössä käytännössä hiihtovermeet. Ylä- ja alaosana hiihtoasu. Pakkasten mukaan sitten välikerrosta.

Hiihtohanskat ajohanskoina ja niihin päälle vielä tämmöset LILLSPORT OVERSTRAP sivustolla stadium.fi ei tule viima läpi ja kestää lämpöisenä kädet.

Kengät taitaa olla nämä: Salomon Outblast TS CSWP - miesten varsikengät (musta) | Budget Sport
 
Noihin valoihin liittyen, onko tommonen monsteri 12000 lumen semmonen joka pysyy päällä myös pakkasella koska se kai kuitenkin lämpenee jonkun verran?
Vai onko semmosta lamppua joka pysyy päällä pakkasella ajaessa? Oma valo ainakin sammuilee jos on vähänkään kylmää ulkona jos on yhtään minimi tehoa korkeammalla valot.
 
Hiihtohousut toimii hyvin ja talvella en ilman bar mitsejä enää aja.
Kylmä tulee jalkoihin pohjasta, joten noi suojat päälle ei hirveesti auta.
Oikeat talvipyöräilykengät hankintaan, kuten bontragerin omw, northvawe husky arctic (paremmilla pohjallisilla) jne.
Tavallisen pyöräilykengän näköiset jollain neopreenivarrella ei ole pohjoisen talvipyöräilykengät.
 
Noihin valoihin liittyen, onko tommonen monsteri 12000 lumen semmonen joka pysyy päällä myös pakkasella koska se kai kuitenkin lämpenee jonkun verran?
Vai onko semmosta lamppua joka pysyy päällä pakkasella ajaessa? Oma valo ainakin sammuilee jos on vähänkään kylmää ulkona jos on yhtään minimi tehoa korkeammalla valot.
Ei ole yksikään lamppu pätkinyt kylmästä ja ajelen vallan kiinasta tilatuilla.
Ja 12000 lumenin lamppua ei takuulla löydy ainakaan polkupyörään.
 
Jos kaipaa isoa valoa niin xxl tarjoaa alea tälle viikonlopun ajan. Nopealla vilkaisulla varsin hyvä hinta uudelle valaisimelle. Itse tilasin fattiin. Magicshine MS Monteer 12000, polkupyörän ajovalo - Musta - Pyöränvalot | XXL
Huomasin saman tarjouksen ja valo kiinnostaisi, mutta yksi huono kokemus halvemmasta magicshinesta vuosien takaa laittaa edelleen epäilemään. Ilmeisesti tämä tarjoilisi Nitecore B35:een verrattuna reilusti enemmän valoa. Lisäksi rajattu valokuvio siirtymille olisi erittäin iso plussa.

Kommentti fillarifoorumilta halvemmasta monteer 8000 -mallista:
Tuli hommattua alesta Magicshine Monteer 8000. Tällainen hirmu tykki ja levittävä valo tarvii ehdottomasti tykimmän kaukovalon, koska itse monsterilla ei nää yhtään mitään yksistään. Monteerissa on erinomainen värilampötila ja huitsin leveä valokuvio. Miinuksena valo loppuu kuin seinään, ei vaan nää.

Just postasin yhden 2 viestiä ylempänä :D
Ainahan sitä saa lupailla. Harmi ettei ko valoa ole valostoren valikoimissa eli heiltä ei ole saatavilla mitattuja lumeneita. Arvaan kuitenkin, että valoteho on 10 minuutin palamisen jälkeen lähempänä 2000 lm kuin 12000 lm.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 537
Viestejä
4 491 590
Jäsenet
74 255
Uusin jäsen
Kappa25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom