Pyöräily

Ota vaikka lukkorenkaalliset ODIt. Kestää ja pysyy. ODI Vans MTB Lock-On Kahvat, musta netistä | bikester.fi
Ostin tuollaiset, tänään irrotin vanhat XTC gripit, jotka mm. 100 km lenkin jälkeen viime päivinä kuluviat vain lisää.

Tarkoitus oli asentaa kauden lopuksi nuo, mutta asensin jo nyt. Samoin uuden pyörän halvat polkimet menivät vaihtoon, kun 2 kk vanhan pyörän toinen polkimista jumahti, eikä pyörinyt kunnolla.
No nehän ovat muutenkin XXL-liikkeissä täytettä pyörässä, että pääsee just kaupasta kotiin asentelemaan uusia ;)

Bikesteri hyvä kauppa, ostin samalla Mitac Ocelot tilalle Schwalben renkaat ja uutiskirjeellä sai yli 100 euron tilauksella 10 eur pois. Eli aika hyvin lähti hintaa polkimista, gripeistä ja renkaista.
Mitas Ocelot vielä ok, takarengas kuvio tosin max. 3 mm enää, eli kauden lopuksi vaihtoon. Kannattaa hyödyntää tuota Bikesterin uuden asiakastilin uutiskirje-etua.

Ensi vuonna menee varmaan satula vaihtoon, kun vakio on sekin halvinta mahdollista kuraa. Keikkuu jo nyt hieman, ajettu 600 km.
Pyörän tukijalka naksuu jo, joten se lienee vaihdettava. XXL:ssä oli tosin osille takuu, joten sain uuden tukijalan asennettuna ja vanha poistettuna. (Samantapainen korvaava kuten vanha).

Gripeistä ei saanut takuun kautta mitään, kuulemma kuluvia osia, samoin polkimet.
 
WhatsApp Image 2023-09-11 at 09.41.59.jpeg


Syksy on kyllä kivaa aikaa pyöräillä. Metsä on kauneimmillaan ruskan aikaan, mutta on vielä melko lämmintä. Iltaisin lenkit pimeällä tuovat vähän lisäjännitystä. Toki pyörä on joka lenkin jälkeen ihan kurainen.

Oma pyörä on kyllä ollut kovalla käytöllä vuosien ajan. Vuonna 2016 tilasin Saksasta puoleen hintaan Scottin täpärirungon ja kokosin siihen pyörän hyvin sekalaisista, mutta laadukkaista osista. Osa käytettyjä ja osa uutta. Esimerkiksi kammet ovat aidot Racefacen kuitukammet ja vaihteistoikin oli XX1-sarjaa, kunnes vaihtaja meni pinnojen väliin ja ostin GX:n tilalle. Pyörä on ollut välillä varkaiden matkassa, sillä on seikkailtu ja rymytty ties missä ja välillä oltu päivystyksessäkin. Uutta järeämpää täpäriä tekisi mieli, mutta pitäisi melkein saada ensin vakituinen työpaikka ja pyöräetu käyttöön. Hauska pyörä tuokin on, kun painoa ei ole liikaa ja loivahko keulakulma ja toimiva jousitus auttaa teknisessä maastossa. Pääsee myöskin helpolla, kun tuntee pyörän hyvin ja osaa itse huoltaa kaiken.

Talvella tuli tehtyä seuraavanlaiset toimenpiteet:
- Keulan täysihuolto ja joustomatkan kasvatus 100 -> 120mm (On vielä tuolle rungolle ok)
- Takaiskarin ilmakammion huolto ja puslien vaihto
- Linkuston laakereiden läpikäynti
- Ohjainlaakerin putsaus ja rasvaus
- Uusi takajarrusatula
- Uusi ketju
- Uusi vaihdevaijeri

Viikonloppuna tuli vielä uusittua keskiölaakeri ja renkaat. Reilu 30€ kpl maksavat Maxxis Ardentit taittuavakylkisinä tuntuvat olevan hyvä kompromissi keveyden, rullaavuuden ja pidon suhteen. Pyörä ei tunnu kivireeltä sorateilläkään ja märässä juurakossakin pitää yllättävän hyvin matalilla paineilla. Huima ero vanhoihin kuluneisiin Spessun renkaisiin, jotka tuntuivat lähtevän nanosekunnissa alta.

Satulatolpan natina pitäisi selvittää. Jos satulatolpan laittaa kireälle, alkaa se natisemaan ajaessa. Jos sen jättää löysälle, ei natinaa kuulu, mutta tolppa valuu alas. Kaikki välit on putsattu huolella ja tarkastettu halkeamilta ja väliin on myös kokeiltu hammastahnaa sekä kitkasprayta. Jostain laatikosta pitäisi löytyä huippukevyt kuitutolppa, jota voisi kokeilla. Lisäksi keulasta voisi ehkä ottaa yhden bottomless tokenin pois. Nyt keula on niin progressiivinen, ettei koko joustomatkaa tunnu saavan käytettyä.
 
WhatsApp Image 2023-09-11 at 09.41.59.jpeg


Syksy on kyllä kivaa aikaa pyöräillä. Metsä on kauneimmillaan ruskan aikaan, mutta on vielä melko lämmintä. Iltaisin lenkit pimeällä tuovat vähän lisäjännitystä. Toki pyörä on joka lenkin jälkeen ihan kurainen.

Oma pyörä on kyllä ollut kovalla käytöllä vuosien ajan. Vuonna 2016 tilasin Saksasta puoleen hintaan Scottin täpärirungon ja kokosin siihen pyörän hyvin sekalaisista, mutta laadukkaista osista. Osa käytettyjä ja osa uutta. Esimerkiksi kammet ovat aidot Racefacen kuitukammet ja vaihteistoikin oli XX1-sarjaa, kunnes vaihtaja meni pinnojen väliin ja ostin GX:n tilalle. Pyörä on ollut välillä varkaiden matkassa, sillä on seikkailtu ja rymytty ties missä ja välillä oltu päivystyksessäkin. Uutta järeämpää täpäriä tekisi mieli, mutta pitäisi melkein saada ensin vakituinen työpaikka ja pyöräetu käyttöön. Hauska pyörä tuokin on, kun painoa ei ole liikaa ja loivahko keulakulma ja toimiva jousitus auttaa teknisessä maastossa. Pääsee myöskin helpolla, kun tuntee pyörän hyvin ja osaa itse huoltaa kaiken.

Talvella tuli tehtyä seuraavanlaiset toimenpiteet:
- Keulan täysihuolto ja joustomatkan kasvatus 100 -> 120mm (On vielä tuolle rungolle ok)
- Takaiskarin ilmakammion huolto ja puslien vaihto
- Linkuston laakereiden läpikäynti
- Ohjainlaakerin putsaus ja rasvaus
- Uusi takajarrusatula
- Uusi ketju
- Uusi vaihdevaijeri

Viikonloppuna tuli vielä uusittua keskiölaakeri ja renkaat. Reilu 30€ kpl maksavat Maxxis Ardentit taittuavakylkisinä tuntuvat olevan hyvä kompromissi keveyden, rullaavuuden ja pidon suhteen. Pyörä ei tunnu kivireeltä sorateilläkään ja märässä juurakossakin pitää yllättävän hyvin matalilla paineilla. Huima ero vanhoihin kuluneisiin Spessun renkaisiin, jotka tuntuivat lähtevän nanosekunnissa alta.

Satulatolpan natina pitäisi selvittää. Jos satulatolpan laittaa kireälle, alkaa se natisemaan ajaessa. Jos sen jättää löysälle, ei natinaa kuulu, mutta tolppa valuu alas. Kaikki välit on putsattu huolella ja tarkastettu halkeamilta ja väliin on myös kokeiltu hammastahnaa sekä kitkasprayta. Jostain laatikosta pitäisi löytyä huippukevyt kuitutolppa, jota voisi kokeilla. Lisäksi keulasta voisi ehkä ottaa yhden bottomless tokenin pois. Nyt keula on niin progressiivinen, ettei koko joustomatkaa tunnu saavan käytettyä.
Ootko harkinnu päivittää satulatolppa dropperiin?
 
Dropperi on kyllä osoittautunut aika mukavaksi vehkeeksi kun sellaista pääsi viimeinkin kokeilemaan uudessa pyörässä. Hankalammissa paikoissa kiva kun saa satulan pois edestä ja siirtymät ja vauhdikkaammat pätkät voi vetää normaalilta polkemiskorkeudelta helposti ja nopeasti.
 
Täälläkin pojalla Woom4 käytössä ja piti vaihtaa tuon vaihdekahva, kun ei sitä jaksanut kääntää. En nyt ole varma oliko tuo sama, mutta jokin liian jäykkä kuitenkin. Tilalle SRAM MRX kahva ja ongelmat loppuivat (MRX Comp 7-speed Grip Shift).

Tuosta löytyy myös 8-vaihteen versio.
Kiitos vinkistä. Pitääpä tilata 8-vaihteinen testiin

Tuossa MicroShiftissä on kyllä joku ongelma, ne on uutena ihan sairaan jäykkiä ja juuri kenelläkään lapsella sen kääntäminen ei tunnu onnistuvan. Se löystyy kyllä käytössä, meilläkin tyttö sitkeästi runttasi sitä ja kyllä se muutaman viikon ajelun jälkeen alkoi vaihtamaan jokseenkin järjellisellä voimankäytöllä, mutta moni napero luovuttaa ennen sitä, varsinkin jos on eka vaihdepyörä eikä muutenkaan oikein ymmärrä että mitä niillä vaihteilla pitäis tehdä.
 
No voihan. Kesken ajon laski Fox Float X vaimennin öljyt pihalle. Vielä tässä kesken pohjosen reissun. Tuuri kyllä melkosta. Alle vuoden ikäinen ja alle 50h ajettu. Tosta ruuvista tuli pihalle. Oli ihan löysällä ruuvi ja o rengas pullottaa alta jotenkin huonosti paikallaan. Varmaan tehtaalta päin honkia kasattu. Takuuseen menee, mutta se ei pyörää saa ajokuntoon kesken reissun.

Sain eräältä Rovanimeläiseltä liikeelta huomenna pinen mahdollisuuden hivenen saada tuo kuntoon. PItää vaan äkäkseltä ajella sinne siinä toivossa että saisi kuntoon. Toivotaan parasta. Porukkaakin täällä on niin hulluna että vuokrapyöriäkin on aika rajallisesti saatavilla.

1694335283325.png
Voihan ne tuurilla saadakin jos sieltä alipainepumppu/täyttölaite löytyy ja tosiaan jäänyt vaan öljyntäyttöruuvi vituralleen, eli ei tartte purkaa.
 
Voihan ne tuurilla saadakin jos sieltä alipainepumppu/täyttölaite löytyy ja tosiaan jäänyt vaan öljyntäyttöruuvi vituralleen, eli ei tartte purkaa.

Sain vältettyä Rovaniemen reissun. Suuri kiitos Sport Corncer Ylläs:lle. Sieltä huollosta sain vuokralle samoilla asennusmitoilla iskarin hyvään hintaan. Olisi maksanut bensaa melkee saman verran käydä Rovaniemellä huollossa, jossa ei varmuutta kuntoon saamisesta ole. Ja yksi ajopäivä olisi mennyt "hukkaan". Kyseinen pulju kyllä tekee täysihuoltoja noille eli pelit ja pensselit varmaan on, mutta onko varaosaa hyllyssä jos semmoisen tarvi vaimenninta huoltessa ilmenee, onkin toinen asia.

Eli ajot saa jatkua ja pitää sitten reissun jälkeen kotipuolessa viedä takuun kautta huoltoon tuo pumppu.:cool:
 
Pieni avautuminen tähän väliin. Vuoden 2016 punainen Cube Cross Race Pro lähti murtovarkaan matkaan lukitusta pyörävarastosta. Jos sellaiseen törmää Lahden seudulla niin saa vinkata ...


Katselin uudeksi pyöräksi vuoden 2023 vastaavaa mallia ja se vaikuttaa ihan pätevältä, mutta en ole hirveämmin markkinoita seuraillut. Tuleeko mieleen muita hyviä tai parempia ehdotuksia Cyclo Cross tai Gravel pyöristä n. 1500-2000€ hintaluokassa? Ajoergo saa olla rennompikin.

 
Pieni avautuminen tähän väliin. Vuoden 2016 punainen Cube Cross Race Pro lähti murtovarkaan matkaan lukitusta pyörävarastosta. Jos sellaiseen törmää Lahden seudulla niin saa vinkata ...


Katselin uudeksi pyöräksi vuoden 2023 vastaavaa mallia ja se vaikuttaa ihan pätevältä, mutta en ole hirveämmin markkinoita seuraillut. Tuleeko mieleen muita hyviä tai parempia ehdotuksia Cyclo Cross tai Gravel pyöristä n. 1500-2000€ hintaluokassa? Ajoergo saa olla rennompikin.

Oliko pyöräs lukittu?
 
Pieni avautuminen tähän väliin. Vuoden 2016 punainen Cube Cross Race Pro lähti murtovarkaan matkaan lukitusta pyörävarastosta. Jos sellaiseen törmää Lahden seudulla niin saa vinkata ...


Katselin uudeksi pyöräksi vuoden 2023 vastaavaa mallia ja se vaikuttaa ihan pätevältä, mutta en ole hirveämmin markkinoita seuraillut. Tuleeko mieleen muita hyviä tai parempia ehdotuksia Cyclo Cross tai Gravel pyöristä n. 1500-2000€ hintaluokassa? Ajoergo saa olla rennompikin.


Vaikuttaa hyvältä paketilta. Ei näyttänyt muualta saavan pyörää 2x11 voimansiirrolla tuohon hintaan. Canyonilla on tietysti 1x Grizl muutaman kympin kalliimmalla, mutta tuskin niitä tälle pyöräilykaudelle enää saa.


Toivottavasti seuraava pyörä pääsee asuntoon säilytykseen
 
Täysin perseestä on se, että erittäin harvoin taloyhtiön pyörävarastossa on kunnolliset rungosta lukittavat telineet. Usein se pyörävaraston ulko-ovi on jopa helpompi murtohomma kuin kunnollinen pyörän lukko, ja ilman telineitä pyörän voi sitten vain kantaa ulos. Minullakin taloudessa neljä pyörää niin ei niitä oikein mitenkään asunnossakaan säilytä, saati nyt viitsi sitä vaivaa useita kertoja päivässä roudata pyörää asuntoon ja sotkea paikat.
 
Oliko pyöräs lukittu?
Juu, lukitsen pyöräni aina.

Täysin perseestä on se, että erittäin harvoin taloyhtiön pyörävarastossa on kunnolliset rungosta lukittavat telineet. Usein se pyörävaraston ulko-ovi on jopa helpompi murtohomma kuin kunnollinen pyörän lukko, ja ilman telineitä pyörän voi sitten vain kantaa ulos. Minullakin taloudessa neljä pyörää niin ei niitä oikein mitenkään asunnossakaan säilytä, saati nyt viitsi sitä vaivaa useita kertoja päivässä roudata pyörää asuntoon ja sotkea paikat.

Totta turiset, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli ilmeisesti taloyhtiön asukas tai joku hänen tuttu, koska itse varastoon ei ollut murtauduttu. Edellisessä taloyhtiössä kannoin pyörän aina kotia, mutta nykyisessä pyörä ei mahdu hissiin niin mukavuus on vienyt voiton.
 
Juu, lukitsen pyöräni aina.



Totta turiset, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli ilmeisesti taloyhtiön asukas tai joku hänen tuttu, koska itse varastoon ei ollut murtauduttu. Edellisessä taloyhtiössä kannoin pyörän aina kotia, mutta nykyisessä pyörä ei mahdu hissiin niin mukavuus on vienyt voiton.
Harraste pyörät aina himaan ja halpa kauppa/kännipyörä taloyhtiön pyörävarastoon.
 
Harraste pyörät aina himaan ja halpa kauppa/kännipyörä taloyhtiön pyörävarastoon.
Onkohan teillä kunnossa noi vakuutukset. Niistähän saa ainakin 200 euron omavastuulla uutta pyörää hommattua.

Lukot murtuvat kyllä, jopa päivänvalossa, koska varas voi naamioitua pyöräilijäksi esim. pyöräilykypärä päässä. Varkaita kiinnostavat parhaan tuoton eli kalliit ja huonosti lukitut pyörät.
Juurikin nuo markettiromut on se mitä itsekin ostan, siinä toivossa ettei varastettaisi. Runkolukkoa suosittelen myös, eli vähintään kaksi-kolme kunnon lukkoa.
 
Tulikin jo lauantaina pöllitystä pyörästä vakuutuksesta korvaus tilille, 904€ vuoden 2018 Canyon AL SL 7:sta (maksoi 1300€ uutena) Ei paha. Tosiaan kotivakuutus plus, jossa ei ikävähennystä käyttöönottovuodesta + 3v. Ja omavastuu rahaakin oli kertynyt muutama kymppi, omavastuu jäi johonkin 80€.

Ykköspyörän kasaaminen maksoin noin 6000€ edellis kesänä, ja tuon IF kotivakuutus plus kattokorvaus on 5000€ fillarille. Jos haluaa paremman niin erillisvakuutus. Mutta, tuohon normiin kuuluukin sitten useampi pyörä, ja jos niitä kalliimpia on enempi niin pitäis ottaa jokaiselle erillinen. Nyt menee vaimokkeen Canyon Grail samaan settiin.

Nopeeta touhua tuo vakuutuksen korvaus, ei voi muuta kuin kehua :thumbsup:

Uutta kakkospyörää miettimään siis, tai reilusti koskenkorvaa.
 
Meikän ei tarvinnut hommailla uutta pyörää, koska pyörävaras jäi tänään kiinni. Facebookkiin oli pistänyt omalla nimellä myynti-ilmoituksen. Sain häkestä partion paikalle hakemaan pyörän, sekä jannun kuulusteluihin. Joskus näinkin!
 
Viimeksi muokattu:
Meikän ei tarvinnut hommailla uutta pyörää, koska pyörävaras jäi tänään kiinni. Facebookkiin oli pistänyt omalla nimellä myyntiilmoituksen. Sain häkestä partion paikalle hakemaan pyörän, sekä jannun kuulusteluihin. Joskus näinkin!
Nyt on ollu kyllä täys uuno asialla.
 
Tulikin jo lauantaina pöllitystä pyörästä vakuutuksesta korvaus tilille, 904€ vuoden 2018 Canyon AL SL 7:sta (maksoi 1300€ uutena) Ei paha. Tosiaan kotivakuutus plus, jossa ei ikävähennystä käyttöönottovuodesta + 3v. Ja omavastuu rahaakin oli kertynyt muutama kymppi, omavastuu jäi johonkin 80€.

Ykköspyörän kasaaminen maksoin noin 6000€ edellis kesänä, ja tuon IF kotivakuutus plus kattokorvaus on 5000€ fillarille. Jos haluaa paremman niin erillisvakuutus. Mutta, tuohon normiin kuuluukin sitten useampi pyörä, ja jos niitä kalliimpia on enempi niin pitäis ottaa jokaiselle erillinen. Nyt menee vaimokkeen Canyon Grail samaan settiin.

Nopeeta touhua tuo vakuutuksen korvaus, ei voi muuta kuin kehua :thumbsup:

Uutta kakkospyörää miettimään siis, tai reilusti koskenkorvaa.
Miten toi arvo määritettiin? Kattoko vaan uuden hinnan miinus oma vastuu?
 
Miten toi arvo määritettiin? Kattoko vaan uuden hinnan miinus oma vastuu?

Joo just noin, uuden vastaavan hinta netistä ja siittä pois ikävähennykset ja omavastuu.

EDIT: oli kyllä tämän vuoden Grand Canyon 7 hinta niihen mukaan hiukan halvempi kuin 2018. Mallisto varmaan vähän elää.
 
Joo just noin, uuden vastaavan hinta netistä ja siittä pois ikävähennykset ja omavastuu.

EDIT: oli kyllä tämän vuoden Grand Canyon 7 hinta niihen mukaan hiukan halvempi kuin 2018. Mallisto varmaan vähän elää.
Mitenköhän lasketaan jos pyörässä ei ole kauheesti vakio osia?
 
Mitenköhän lasketaan jos pyörässä ei ole kauheesti vakio osia?
Eiköhän se jotenkin mene arvon mukaan. Oma pyörä kun pöllittiin (vakio osilla), mutta mukana lähti sitten myös pyörässä kiinni olleet jutut (lokarit, lastenistuimen kiinnike yms.) Nuo vaan listasi siihen mukaan, niin muodostu kokonaisarvo.
 
Mitenköhän lasketaan jos pyörässä ei ole kauheesti vakio osia?

Saattaa olla aikalailla käsittelijästäkin kiinni, kun soitin perään ja kysyin onko kaikki ok (vakuutusyhtiöllä ei kyselty mitään kuitteja, tai oliko millanen lukko jne.) niin otti sen työkseen heti. Päätöksessä luki että mallin arvo haettu ihan nettisivuilta, ei mun arvio enää painanut siin' varmaankaan. Eli jos paljon osia vaihdeltu niin kannattaa kuitit säilyttää että saa vaikka jälkikäteen laitettua mukaan. Vahinko ilmoituksessa ei oikein mitään pystynyt selittelemään.

Tuon itse kasaamani fillarin kanssa olis jännä nähdä miten arvo määräytyy, onko vain osien yhteen laskettu summa :hmm:
 
Ite siirryin ketjun voitelussa Holmenkollen ketjuvahasta kuumavahaan. Holmenkollen on toimiva ja puhtaahko käytössä, mutta kuumavaha hakkaa kyllä sen. Paikat pysyy todella puhtaana, kestää useamman satasen vaikka olisi vesikelejä ja nopea käsitellä, kun panosti vähän lämmitys vehkeisiin. Ainoa "haitta" on tarve käyttää ketju pois käsittelyä varten.
Vahana parafiini kynttilää ja Rex luistopalaa. Astia on litran kattila, missä silitysraudan vastus ja 115°c termostaatti. Vahan sulamiseen menee 20-30min ja ketju saa liota saman verran. Lämpö on lähellä sataa siinä vaiheessa, kun otan ketjun pois ja jätän valumaan ja jäähtymään.IMG20230903202333.jpg
 
Ite siirryin ketjun voitelussa Holmenkollen ketjuvahasta kuumavahaan. Holmenkollen on toimiva ja puhtaahko käytössä, mutta kuumavaha hakkaa kyllä sen. Paikat pysyy todella puhtaana, kestää useamman satasen vaikka olisi vesikelejä ja nopea käsitellä, kun panosti vähän lämmitys vehkeisiin. Ainoa "haitta" on tarve käyttää ketju pois käsittelyä varten.
Vahana parafiini kynttilää ja Rex luistopalaa. Astia on litran kattila, missä silitysraudan vastus ja 115°c termostaatti. Vahan sulamiseen menee 20-30min ja ketju saa liota saman verran. Lämpö on lähellä sataa siinä vaiheessa, kun otan ketjun pois ja jätän valumaan ja jäähtymään.IMG20230903202333.jpg
Vanhasta pienestä rasvakeittimestä väkästelin oman. Lämpöjä voisi vielä hieman nostaa, mutta toi oikea parafiinin leimahduspiste on hakusessa.
Lisänä mulla ptfe jauhoa 1.6 mikronin koossa.
En tiedä hyödyttääkö tosin mitään.

Aika maksimi on ollut joku reilu 300km ja ketju ääntää jo sen verran, että tekee mieli dipata uudelleen.
Kesäloman rontti 500km reissussa oli pakko lykätä vahapohjaista lisää tuubista rankan sateen jälkeen siinä 350km hujakoilla.
Mutta kaikki pysyy kyllä ihan pirun puhtaana.
 
Vesihaude pussi toimii kanssa jos haluaa ilman ylimääräisiä astioita hankkia.
 
Mikä olisi hyvä ketjun luikastus-aine, joka ei saisi näyttämään ketjua ja verkkarin lahjetta yhden lenkin jälkeen siltä kuin ne olisi dipattu dieselauton jäteöljyssä ja pyöritelty hiekassa päälle, kuten nykyinen kostean kelin öljy (Muc Off Wet Lube)?

Aiemmin joku mainitsi ketjuvahat, mistä saa ja mitä suositellaan maantiepyörään. Enimmäkseen kuitenkin kuivan kelin lenkkejä vain ajan, niin ei mitään järkeä tuollaista tervaa laittaa vaikka ostin idealla että syksy tietäs kosteampaa keliä. Vai tarkoittaako ne vaan "vahalla" noita kuivan kelin öljyjä missä joskus on "vahamaisuus" tuoteselosteessa mainittu?

Itse lähdin mukaan kuumavahan käyttöön mun hyvien kelien maantiepyörällä. Alkuun pääsin hankkimalla paikallisesta fillariliikkeestä Rexin Black Diamond kuumavahaa ja tori.fistä kymmenen euron haudutuspadan. Voin suositella, jos kiinnostaa puhtaana pysyvä voimansiirto, harvempi huoltoväli vs. perinteiset voiteluaineet, eikä haittaa puuhastella pyörän kanssa. Ekalla vahauskerralla aikaa menee vähän enemmän, kun voimansiirto pitää puhdistaa mahdollisimman hyvin, mutta uudelleen vahaus on sitten paljon nopeampaa. Vielä en osaa sanoa mitään vahan kestosta maantieajossa, kun vasta 150 km takana, mutta ainakin testien perusteella toi Rexin kuumavaha on ihan hyvää kamaa.

 
Täysin perseestä on se, että erittäin harvoin taloyhtiön pyörävarastossa on kunnolliset rungosta lukittavat telineet. Usein se pyörävaraston ulko-ovi on jopa helpompi murtohomma kuin kunnollinen pyörän lukko, ja ilman telineitä pyörän voi sitten vain kantaa ulos. Minullakin taloudessa neljä pyörää niin ei niitä oikein mitenkään asunnossakaan säilytä, saati nyt viitsi sitä vaivaa useita kertoja päivässä roudata pyörää asuntoon ja sotkea paikat.
Tämä on niin totta, kuin vain voi olla. Mutta minkä teet.

Siksi täällä taas aina kannettu sisälle nuo "oikeat pyörät" ja korkeintaan perintö mankelit ollut sitten lukittuna taloyhtiön varastossa.

Ja viimeiset 3 asuntoa on ollut hissittömiä, sekä asun tälläkin hetkellä ylimmässä kerroksessa. Siinä tulee laskujen, lenkin tai kikkailujen päälle hyvää kuntoilua, kun kantaa tommosta n.19kg rautamötikkää parhaimmillaan 3-6x päivässä edes taas :D Naapurin pappa tuli viime viikolla vastaan rapussa ja kyseli miksi en laske niitä portaita alas?

Kaiken lisäksi olen saanut "virallisia" valituksia naapureilta, kun kannan sitä eestaas. Ainakin mikäli on meidän rapun siivoojaa uskominen. Ensimmäisen kerran kun tuli vastaan minä pyörä kainalossa, niin hän sanoi ettei niitä saa viedä sisälle. Rapun seinässä ehkä pari renkaista jäänyttä jälkeä, mutta muitakin jälkiä kuten lastenrattaista jne. Käytiin aika värikäs keskustelu aiheesta miksi sen sinne vien. Lopulta tosiaan väitti naapureiden valittaneen hänelle asiasta. Paitsi että jokaisen niistä "tiedän", tunnen tai olen hyvää pataa ja aina sanovat samaa, että itsekin kantaisi tuommoisen pyörän sisälle, jos tulevat vastaan.

Mutta ei tuo sisälle kantaminenkaan aina ole se mikä estää varkaudelta. Tosiaan kerran tuommoinen mäkipyörä varastettu asunnosta, kun itse en ollut paikalla. Toki sain sen takasin myöhemmin jne, mutta olihan ihmettelemistä kotiin tullessa.

Tuohon säilytykseen. Itsellänäni tuo nyt on eteisen syvennyksessä, mutta miettinyt makkarin seinälle koukkutelinettä tms. Kyllähän luovuutta käyttämällä pääsee hyvään kompromissiin, jos esim pieni asunto, tai muuta vastaavaa rajoitetta.
 
Mutta ei tuo sisälle kantaminenkaan aina ole se mikä estää varkaudelta. Tosiaan kerran tuommoinen mäkipyörä varastettu asunnosta, kun itse en ollut paikalla. Toki sain sen takasin myöhemmin jne, mutta olihan ihmettelemistä kotiin tullessa.

Kriminaaleilla on kyllä ihme fetissi noihin pyöriin :rofl:

Jotenkin tuntuis että jos vaivautuu asuntomurtoon niin olis ihan joku muu kama mielessä kuin pyörä, mutta ilmeisesti ei... Ja onhan noita jengiltä käyty hakemassa jostain kolmannen kerroksen parvekkeilta tms.

Ei voi kuin ihmetellä, kallista shittiähän tuollainen kunnon DH pyörä on, mutta vois äkkiä kuvitella että sellainen on aika vaikea luukuttaa? Kokonaisena nihkeä myydä kun piirit on kuitenkin suht pienet, ja kaikenmaailman FB detectivet skannaa myyntipalstoja, ja jos pyörä ei oo ihan bulkkia niin se kyllä nousee sieltä helposti esille. Kauhea homma purkaa ja myydä osina, ja kauppojakin (riskeineen) joutuu tekeen useampia yhden sijaan... Kyllähän yhden DH pyörän hinnalla saa 5 läppäriä, mutta jos jonkun tonnin läppärin keikkaa niin sen myynti on kuitenkin paljon turvallisempaa hommaa kun se näyttää ihan samalta kuin kaikki muutkin läppärit.

Olis kiva jos poliisi joskus tekisi sellaisen kunnon operaation ja kaivelis vähän tuota homman taustaa, siinä voi olla jotain muutakin takana kuin se että nistit diilaa jopoja FB kirppiksellä... Vaikka oon aina suhtautunut vähän skeptisesti näihin "pakettiautoon ja itä-eurooppaan" -urbaanilegendoihin niin kyllä välillä pistää miettimään että onko näillä joku puoliammattimainen väliporras?
 
Mikäs on hyvä tai paras valo pyörään? Ei haittaisi mahdollisuus ottaa virtsaa Shimanon usb-c portista tarvittaessa.
 
Mikäs on hyvä tai paras valo pyörään? Ei haittaisi mahdollisuus ottaa virtsaa Shimanon usb-c portista tarvittaessa.
Parhaasta en tiedä, taitaa vastauksia olla niin monta kuin vastaajaakin. Itselläni nyt kuitenkin pari vuotta ollut käytössä Olight RN 1500, ei ole vielä sellaista paikkaa tullut vastaan missä valo loppuisi kesken. Melko hyvä akunkesto (varsinkin matalemmilla tehoilla) ja usb c lataus.
Linkki:
Pyöränvalo Olight RN 1500, 1500 lm (valostore.fi)
 
Mikäs on hyvä tai paras valo pyörään? Ei haittaisi mahdollisuus ottaa virtsaa Shimanon usb-c portista tarvittaessa.
Riippuu toki paljon siitäkin missä pyöräilee.

Tämä sopii hyvin esimerkiksi yksin maastossa ajeluun, mutta en tätä kaupunkiajoon laittaisi.

 
Jos ennestää löytyy garmin edge laitteita, niin valot kannattaa molemmat varia sarjaa. Eli eteen ut800 ja garmin varia rt516. Helpottaa kummati elämää, kun ei valoja tarvii koskee muutakun lataamiseen. Otat fillarin ja painat garmin edgestä play nappia, niin molemmat valot menee päälle ja kun lopetat, niin ne sammuu automaattisesti kun edgekin. Kuulostaa pieneltä ja mitattomalta asialta, mutta kyllä oppii arvostaa valojen automaattista toimintaa.
 
^Tuossa UT800 on kyllä todella heikko akkukesto. Suosittelen Bontrager Ion Pro RT:tä, jossa on tuplasti parempi akkukesto. Siis jos välttämättä haluaa sen valon liittää Garminiin.
 
Mikäs on hyvä tai paras valo pyörään? Ei haittaisi mahdollisuus ottaa virtsaa Shimanon usb-c portista tarvittaessa.
Parhaat ja vaivattomimmat valot pyörään saa, kun kytkee etu- ja takavalon suoraan Shimanon moottorin valoliittimiin, joista saa 12V 2A. Itsellä häikäisemätön Lupine SL SF -etuvalo ja Lezyne -takavalo. Muiltakin valmistajilta löytyy suoraan moottoriin kytkettäviä valoja.

Edit. tässä valoliitännät EP800:

Shimano lights.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kaiken lisäksi olen saanut "virallisia" valituksia naapureilta, kun kannan sitä eestaas. Ainakin mikäli on meidän rapun siivoojaa uskominen. Ensimmäisen kerran kun tuli vastaan minä pyörä kainalossa, niin hän sanoi ettei niitä saa viedä sisälle. Rapun seinässä ehkä pari renkaista jäänyttä jälkeä, mutta muitakin jälkiä kuten lastenrattaista jne. Käytiin aika värikäs keskustelu aiheesta miksi sen sinne vien. Lopulta tosiaan väitti naapureiden valittaneen hänelle asiasta. Paitsi että jokaisen niistä "tiedän", tunnen tai olen hyvää pataa ja aina sanovat samaa, että itsekin kantaisi tuommoisen pyörän sisälle, jos tulevat vastaan.

Olen itse ajatellut, että niin kauan kun ulkokengillä saa kävellä rappukäytävässä, niin ei pyörän tuominen sisälle voi olla kiellettyä. Enemmän olen ”pelännyt”, koska joku tulee moittimaan pyörän pesemisestä pihassa.

Meillä on onneksi useammilla ollut ja varmaan vieläkin on pyöriä sisäsäilytyksessä, niin ei porukalla lähdetä haastamaan yhtä henkilöä.
 
Olen itse ajatellut, että niin kauan kun ulkokengillä saa kävellä rappukäytävässä, niin ei pyörän tuominen sisälle voi olla kiellettyä. Enemmän olen ”pelännyt”, koska joku tulee moittimaan pyörän pesemisestä pihassa.

Meillä on onneksi useammilla ollut ja varmaan vieläkin on pyöriä sisäsäilytyksessä, niin ei porukalla lähdetä haastamaan yhtä henkilöä.

Tämä oli yksi argumentti kyseisen henkilön kanssa, että eihän tuolla logiikalla voi tulla kuraisilla vaatteilla rappuun, viedä lastenvaunuja sisään jne.

Ja sitä varten siellä on tosiaan siivooja joka ne hiekat sun muut siivoaa. Toki olen sitäkin aina ajatellut ja puhdistan pyörän pihassa. Seuraavan kerran kun tämä kyseinen henkilö oli pesemässä rapun ikkunoita, niin huusi sieltä "kyllä voit tämän kerran sen kanssa tulla sisälle". Näytin vaan peukaloa ja kiitin oikein sarkastiseen sävyyn.
 
Mistä saisi tän tapasen telineen puhelimelle, monet mitä olen katsonut on vain jotain pusseja johon puhelin laitetaan mut haluaisin semmosen joka laitetaan suoraan telineeseen:


 
Mistä saisi tän tapasen telineen puhelimelle, monet mitä olen katsonut on vain jotain pusseja johon puhelin laitetaan mut haluaisin semmosen joka laitetaan suoraan telineeseen:

Mulla on Quad Lock.

Miinuksena se että tuo tarvitsee kännykkään erillisen kotelon, jotka vois olla parempiakin, ja tuo yhdistelmä on aika kallis. Myöskään kiinnittäminen ei ole oikeasti ihan yhtä vaivatonta kuin mainosvideoissa, vaan vaatii jonkin verran sormiharjoitusta ennenkuin se sujuu näppärästi.

Hyvä puoli on että kiinnitys on lukittuessaan aika lailla pomminvarma ja itse kiinnike aika pieni ja huomaamaton.

(edit: mulla on siis tuo front mount, ei handlebar mount)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 688
Viestejä
4 562 583
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom