Pyöräily

Toi Quad Lockin kotelo vähän ärsyttää mua. Toi uus, MagSafe -yhteensopiva on parempi kuin se vanha, ne sai viilattua sitä takakantta melkoisesti ohuemmaksi, eikä se ennen siellä ollut möykky ole niin ärsyttävä, mutta kotelo ei ole erityisen hyvännäköinen ja materiaali on melko liukasta muovia. Ja se on sen verran jäykkä, ettei sitä tule kuitenkaan vaihdettua mihinkään toiseen koteloon silloin kun ei ole pyöräilemässä. Tuo kotelo itsessään ei myöskään anna oikein mitään sääsuojaa, jota varten ne myy sellaista läpinäkyvää lateksihuppua, joka taas on hankala laittaa, josta näkee huonosti läpi ja joka sössii kosketusnäytön tuntuman aika lailla täysin.

En tiedä onko toi SP:n parempi.

Ne sais paljon anteeksi jos niillä olis se sähköpyöräilijän holy grail, eli kiinnikkeeseen integroitu, ajoakusta otettu magsafe -lataus. Well, a boy can dream.... :rofl:
 
Toi Quad Lockin kotelo vähän ärsyttää mua. Toi uus, MagSafe -yhteensopiva on parempi kuin se vanha, ne sai viilattua sitä takakantta melkoisesti ohuemmaksi, eikä se ennen siellä ollut möykky ole niin ärsyttävä, mutta kotelo ei ole erityisen hyvännäköinen ja materiaali on melko liukasta muovia. Ja se on sen verran jäykkä, ettei sitä tule kuitenkaan vaihdettua mihinkään toiseen koteloon silloin kun ei ole pyöräilemässä. Tuo kotelo itsessään ei myöskään anna oikein mitään sääsuojaa, jota varten ne myy sellaista läpinäkyvää lateksihuppua, joka taas on hankala laittaa, josta näkee huonosti läpi ja joka sössii kosketusnäytön tuntuman aika lailla täysin.

En tiedä onko toi SP:n parempi.

Ne sais paljon anteeksi jos niillä olis se sähköpyöräilijän holy grail, eli kiinnikkeeseen integroitu, ajoakusta otettu magsafe -lataus. Well, a boy can dream.... :rofl:
Mihin nykypuhelin tarvii sääsuojan?
 
Mihin nykypuhelin tarvii sääsuojan?

Sehän vähän riippuu siitä miten kovaa ajoa sille meinaa antaa. Ei ne välttämättä mistään perus vesisateesta ole moksiskaan, mutta joidenkin meno voi olla sottaisella kelillä vähän brutaalia... Mä en itse käyttäis esm. perus IP68 luuria pyöräntangossa missään kaatosateessa edes maantieajossa saati sitten jossain kuraisella maastolenkillä. Ei sitten tarvi ihmetellä kun luuri ei suostu ottaan virtaa ja jää ikuisiksi ajoiksi kitisemään märkää latausliitintä tms.
 
Toi Quad Lockin kotelo vähän ärsyttää mua. Toi uus, MagSafe -yhteensopiva on parempi kuin se vanha, ne sai viilattua sitä takakantta melkoisesti ohuemmaksi, eikä se ennen siellä ollut möykky ole niin ärsyttävä, mutta kotelo ei ole erityisen hyvännäköinen ja materiaali on melko liukasta muovia. Ja se on sen verran jäykkä, ettei sitä tule kuitenkaan vaihdettua mihinkään toiseen koteloon silloin kun ei ole pyöräilemässä. Tuo kotelo itsessään ei myöskään anna oikein mitään sääsuojaa, jota varten ne myy sellaista läpinäkyvää lateksihuppua, joka taas on hankala laittaa, josta näkee huonosti läpi ja joka sössii kosketusnäytön tuntuman aika lailla täysin.

En tiedä onko toi SP:n parempi.

Ne sais paljon anteeksi jos niillä olis se sähköpyöräilijän holy grail, eli kiinnikkeeseen integroitu, ajoakusta otettu magsafe -lataus. Well, a boy can dream.... :rofl:

SP on ihan hyvin pitävää mattamuovia ja kiinnitysmekanismi ei tule milliäkään ulos kuoresta. Toki kuori itessään on hitusen kupera. Tämä oli myös jäykkä ja toleranssi kuoren + mahdollisen panssarilasin välillä on todella pieni. Itselläni suojakuori puristi panssarilaskin irti kulmasta, kun ei ollut ihan millilleen laitettu. Nyt uuden lasin kanssa on ihan ok.

Kerran on jotain hiekkaa / paskaa mennyt mekanismiin jolloin joutui saikkaamaan laitoksen kanssa vähän. Perstuntuma että tuohon se tulee joskus hajoamaankin.

jooei.jpg
 
SP on ihan hyvin pitävää mattamuovia ja kiinnitysmekanismi ei tule milliäkään ulos kuoresta. Toki kuori itessään on hitusen kupera. Tämä oli myös jäykkä ja toleranssi kuoren + mahdollisen panssarilasin välillä on todella pieni. Itselläni suojakuori puristi panssarilaskin irti kulmasta, kun ei ollut ihan millilleen laitettu. Nyt uuden lasin kanssa on ihan ok.

Jep, käytännössä just sama juttu tuon uudemman version Quadin kanssa, möykkyä ei enää ole, mutta takakantta on paksunnettu sen verran että lukitusmekanismi mahtuu siihen. Matskuja pitäis päästä melkein itse hipelöimään että pystyis sanoon onko niissä eroja. Joka tapauksessa mun toinen kuori, se Ompun oma nahkainen on ihan hitosti miellyttävämpi, ja siitä saa paremman otteen (puhumattakaan tietenkään siitä miten paljon paremmalta se näyttää).

Mutta joo, kiinnitysmekanismi on ihan ok, ainakaan se ei irtoa vahingossa, ja tuossa uudemmassa versiossa on myös magsafe, niin voi käyttää autossa geneeristä magsafe -kiinnikettä/laturia (siellä pysyy ihan hyvin pelkällä magneetilla) ja sitten pyörässä ja lenkkeillessä noita Quadin systeemeitä, vaihtamatta välillä koteloa.
 
Mites tuo voimansiirto Canyon Grailissa, aikaisemmin CF SL 8 oli SRAM eTap vaihteet 1 x12 joista vaimoke on kovasti tykännyt. Mutta nyt uudessa vastaavassa mallissa on Shimano GRX815 Di2 joissa siis kaksi ratasta edessä.

Hiukan edullisempaan mallisrajaan CF SL 7 on siirtynyt tuo SRAM eTap. Muutoin näyttää samoilta osilta.

Lähinnä siis kävi mielessä että jos tulee uuden hommaaminen kyseeseen että onko noista jompi kumpi "parempi" voimansiirto vai ihan mieltymyksistä kiinni kumpaa haluaa? SRAM simppelimpi kuin 1 x 12, ja Shimanolla raskaampi välitys suurimmalla vaihteella jos maantievauhtia hakee?

Pyörä saattaa mennä vaihtoon koska kaatui ja pyörä nyt huollossa arvioitavana, lausunto vakuutusyhtiölle, ja jos käy niin että huolto pesee kätensä "ei näy vaurioita mutta emme voi 100% luvata ettei niitä ole" ja vakuutusyhtiö lunastaa pyörän ja pitää uutta vastaavaa katella tilalle.
 
Mites tuo voimansiirto Canyon Grailissa, aikaisemmin CF SL 8 oli SRAM eTap vaihteet 1 x12 joista vaimoke on kovasti tykännyt. Mutta nyt uudessa vastaavassa mallissa on Shimano GRX815 Di2 joissa siis kaksi ratasta edessä.

Hiukan edullisempaan mallisrajaan CF SL 7 on siirtynyt tuo SRAM eTap. Muutoin näyttää samoilta osilta.

Lähinnä siis kävi mielessä että jos tulee uuden hommaaminen kyseeseen että onko noista jompi kumpi "parempi" voimansiirto vai ihan mieltymyksistä kiinni kumpaa haluaa? SRAM simppelimpi kuin 1 x 12, ja Shimanolla raskaampi välitys suurimmalla vaihteella jos maantievauhtia hakee?

Pyörä saattaa mennä vaihtoon koska kaatui ja pyörä nyt huollossa arvioitavana, lausunto vakuutusyhtiölle, ja jos käy niin että huolto pesee kätensä "ei näy vaurioita mutta emme voi 100% luvata ettei niitä ole" ja vakuutusyhtiö lunastaa pyörän ja pitää uutta vastaavaa katella tilalle.

Ottaisin Di2. Kaksi eturatasta toki on lopulta harvoin tarpeen, mutta Di2 systeemeissä kaikki kahden eturattaan huonot puolet on saatu poistettua niin monipuolisuus on kuitenkin aina mukavampi.
 
Ajellut taas pitkästä aikaa 2x10 vaihteisella ja kyllä itsellä menee mieltymys 1x suuntaan.
Onhan siinä 2x vehkeessä lyhyemmät välit kadenssin optimoijille, mutta ei vaan maistu.
 
Joo saahan sitä laajemman "ration" kahdella rattaalla toki, mutta yksinkertaisuus ja vähemmän huoltoa tarvitsevat osat on myös plussaa. Ilmeisen laadukkaita kuitenkin molemmat.

Mutta olinko huomaavinan johdon tuossa Di2:ssa? Käyttääkö ehkä samaa akkua etu ja takavaihtaja vai miksei ole langaton?
 
Di2:ssa on siis koko pyörälle yksi akku, joka ladataan kiinni pyörässä.
 
Eikös di2 saa myös yhdellä napilla toimivaksi? Eli vaihtaa etuvaihtajasta ja takavaihtajasta samalla napin painalluksella aina seuraavan optimaalisen vaihdeyhdistelmän? Käytännössä ei siis tarvitsisi koko etuvaihtajan olemassaoloa edes ajaessa miettiä.
 
Eikös di2 saa myös yhdellä napilla toimivaksi? Eli vaihtaa etuvaihtajasta ja takavaihtajasta samalla napin painalluksella aina seuraavan optimaalisen vaihdeyhdistelmän? Käytännössä ei siis tarvitsisi koko etuvaihtajan olemassaoloa edes ajaessa miettiä.
Kyllä. Saa tosiaan automaattisesti toimimaan niin, että yhdistelmä vaihtuu tarpeen mukaan. Itse tarvii vain painaa nappia haluaako isommalle vai pienemmälle ja automaatti hoitaa loput.
 
Onko tullut vastaan helppokäyttöistä pyöräpussia mihin fillariin voi "ajaa" sisään ja kantaa märkänäkin asunnon lävi parvekkeelle. Partsi on kyllä sateelta suojattu, mutta lämpötila toki elää ulkolämpötilan mukaan.

Äkkiseltään nuo pussit on tuollaisia venyvästä materiaalista tehtyjä tiukkoja renkaat peittäviä, jollaista päivittäin käyttäessä palaisi käämit. Pitäisi toimia lokarien kanssa ja kestää nastarenkaat.

Laitoin kuukautta takaperin nastarenkaat tilaukseen Bergfreunde.fi nettikaupasta. Tuli mitä tilasin ja mielestäni ihan kohtuuhintaan. Reilu 60e kaksi rengasta posteineen (ei kuluja yli 50e tilaus).

Collage_20230920_112327.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Canyon neuron cf8 samassa hinnassa.


Myös YT Izzo


Näiden paremmuudesta en osaa sanoa koska se on aika kuski ja käyttötarkoitus kohtainen asia, mutta paperilla eivät ole ainakaan huonompia. Canyonin kiekot on ainakin iha eri maata ku noi konan.
 
Viimeksi muokattu:
Canyon neuron cf8 samassa hinnassa.


Myös YT Izzo


Näiden paremmuudesta en osaa sanoa koska se on aika kuski ja käyttötarkoitus kohtainen asia, mutta paperilla eivät ole ainakaan huonompia. Canyonin kiekot on ainakin iha eri maata ku noi konan.
Kyllähän tuo Canyon Neuron CF8 näyttäisi olevan kaikin puolin parempi, vai olenko väärässä? Yleisesti ottaen paremmat osat. Hiilikuiturunko, 4-mäntäjarrut. Keulasta en osaa sanoa.
 
Tosiaan jos on selvästi yli 2000e budjetti niin en alumiinirunkoisia katselisi.
 
Ei alumiinissa ole mitään vikaa.
Pole tekee kaikki runkonsa alumiinista, eikä kukaan pidä niitä sen huonompana kuin kilpailijoiden kuitu.
Osa sarjan puolesta rotkossa slx on parempaa.
Konassa pike omasta mielestä selkeesti parempi ja etukiekko tulee ilmeisesti torque capseilla jotka tukevoittaa keulaa vähän lisää.
En pidä dt swissin kiekkosarjaa yhtään parempana.
Konan g2 jarrut on alamäkispeksattu vs simpan "trail" slx. Molemmat toki 4 mäntäiset.
 
Mistä saisi tän tapasen telineen puhelimelle, monet mitä olen katsonut on vain jotain pusseja johon puhelin laitetaan mut haluaisin semmosen joka laitetaan suoraan telineeseen

Tästä:

 
Mun mielestä osissa jos kattoo ni kyllä komponettien puoloesta canyon vie pidemmän korren.

Voimansiirto iha menenn tullen parempi ja huolettomampi
Keulat on aika tasoissa, joku tykkä rokkarista, joku foxista
DT swissiin saa varaosia todella helposti ihan suomalaisesta kivijalasta ja ne on käytännössä ikuiset napojonen osalta.
Jarrut on kanssa aika tasan, mun mielestä G2:t ei oo yhtään sen alamäkisemmät ja ku SLX:t. Esim tota shimanon XT versiota on varmasti enemmän EWS kilpaluissa kuin G2:ia. Ja tuo XT on käytännössä sama jarru kuin SLX poislukien kahvan muotoilu ja bite point säätö. Mä vertaisin tuota SLX:ää enemmän SRAM Guide RS jarruihin.
Kunnon pitunen dropperi.
Jos nyt painolla on väliä ni on sitäkin sen melkee 2kg vähemmän. Veikkaan että tulee rungosta ja etenkin kiekoista.
Rengastus on vähän kuskikohtanen juttu. Konassa on vähä rouheemmat kumit ja Canyonissa taas rullaavammat.

Molemmat pyörät kyllä varmasti menee eteenpäin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin käytettyjen Neuron CF 8:ien tarjontaa ja yllättävän monessa runko oli takuuvaihdettu. Mikä noissa rungoissa hajoaa?
 
Katselin käytettyjen Neuron CF 8:ien tarjontaa ja yllättävän monessa runko oli takuuvaihdettu. Mikä noissa rungoissa hajoaa?
Voi kait niissä hajota vähän mikä tahansa kohta rungosta, kuten alumiinirungoissakin, ja koska on hiilikuitua, niin koko runko menee uusiksi. Hiilikuituhan ei kestä puristamista. Tai jos osuu kaatumisen yhteydessä esim. kiveen runko ja tulee lommo, niin siitä se kuitu varmaan helposti räsähtää rikki. Alumiinirunko on sinänsä anteeksi antavaisempi, ettei se säikähdä pienistä, tai vähän isommistakin kolhuista.
 
Ei runkoja vaihdeta takuuna kaatumisista.
En tosin löytänyt kuin 2 missä mainittu takuuvaihto.
Voihan se olla, että kuvitellaan maininnan takuuvaihdosta olevan jotenkin vähemmän paha, kuin kaaduttu niin pirusti, joten maininnan arvoinen uusi runko tarttee perustella jotenkin.

Tai sitten on vain maali haljennut ja noitten särötarkastuksia ei ainakaan vielä ihan hirveästi tehdä niin jälleenmyyjä suosittaa vaan vaihtoa.
Röntgenillä ja/tai pyörrevirralla pystyisi toki diagnosoimaan.
 
Nykyinen neuronihan on vasta vuoden ikäinen, oiskohan nämä vanhemman rungon juttuja?
 
Hissitolpan vaijeri katkesi peukalovivun päästä. No, vaijeri vaihtoon ja kovaa ajoa. Eipäs onnistukkaan, kun koko hissitolppa on jumissa satulaputkessa. Pyöränä YT Jeffsy 2019 ja hissitolppa Tellis SDG. Molemmat alumiinia.
-Satulatolpankiristin löysytetty
-Penetrating öljyä suihkittu alhaalta ja ylhäältä (hapettuneeseen alumiinin ei välttämättä kovin tehokasta?)
-Nytkytetty tolppaa kohtuu voimalla, kuumennettu puhalluspistoolilla, naputeltu kumivasaralla
Ei ole vielä kokeiltu kiehuvan veden kaatamista satulaputken sivulle, sitruunahappoa tai ammoniakkia hapettumien poistoon.
Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta? Muistakaahan välillä liikutella niitä satulatolppia...
 
Hissitolpan vaijeri katkesi peukalovivun päästä. No, vaijeri vaihtoon ja kovaa ajoa. Eipäs onnistukkaan, kun koko hissitolppa on jumissa satulaputkessa. Pyöränä YT Jeffsy 2019 ja hissitolppa Tellis SDG. Molemmat alumiinia.
-Satulatolpankiristin löysytetty
-Penetrating öljyä suihkittu alhaalta ja ylhäältä (hapettuneeseen alumiinin ei välttämättä kovin tehokasta?)
-Nytkytetty tolppaa kohtuu voimalla, kuumennettu puhalluspistoolilla, naputeltu kumivasaralla
Ei ole vielä kokeiltu kiehuvan veden kaatamista satulaputken sivulle, sitruunahappoa tai ammoniakkia hapettumien poistoon.
Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta? Muistakaahan välillä liikutella niitä satulatolppia...
Kauanko annoit vaikuttaa ja mitä tunkeutuvaa öljyä pistit?
 
Hissitolpan vaijeri katkesi peukalovivun päästä. No, vaijeri vaihtoon ja kovaa ajoa. Eipäs onnistukkaan, kun koko hissitolppa on jumissa satulaputkessa. Pyöränä YT Jeffsy 2019 ja hissitolppa Tellis SDG. Molemmat alumiinia.
-Satulatolpankiristin löysytetty
-Penetrating öljyä suihkittu alhaalta ja ylhäältä (hapettuneeseen alumiinin ei välttämättä kovin tehokasta?)
-Nytkytetty tolppaa kohtuu voimalla, kuumennettu puhalluspistoolilla, naputeltu kumivasaralla
Ei ole vielä kokeiltu kiehuvan veden kaatamista satulaputken sivulle, sitruunahappoa tai ammoniakkia hapettumien poistoon.
Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta? Muistakaahan välillä liikutella niitä satulatolppia...
Voi olla, että tässä kohtaa enää raaka voima on vastaus. Tästä motivaatiovideota:


 
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.
 
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.

Heedin telinettä kehutaan hyväksi, poislukien kiinnikkeet jotka on toki helppo korvata omilla ratkaisuilla.
Heed polkupyöräteline Fatbike (kahdelle pyörälle) - Klikkaa ja tutustu
 
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.

Itselläni ao. teline. Hieman kalliimpi mutta kantaa 2 sähköpyörääkin ongelmitta. Eli oma suositus tuolle

 
Kysytääs vielä noista jarruista aloittelijan kysymyksiä, kun vaihdoin ensiasennuspalat uusiin. Tektro MD-C310 mekaaninen yksimäntäinen halpis-levy, ja siihen ostin Shimanon B05S palaset.

Että onko normaalia, että se ulompi, liikkuva, jarrupala jää uutenakin niin kauas levystä, että vaijeriin ja sitä myötä jarrumäntää käyttävään vipuun (mikä lie oikea termi, "arm", no se mihin jarruvaijeri kiinnittyy satulan päädyssä) on laitettava melko lailla esikireyttä, että liikerata riittää kunnon kontaktiin? Vai onko tuo merkki siitä että koko satulaa pitäisi siirtää sisäänpäin. Ilman kunnon esikireyttä ei hipaisekaan levyä. Toimii kyllä tuon esikiristyksen kanssa ihan ok nyt uusilla paloilla ja liikeratakin riittää, mutta vanhoilla paloilla loppui liikerata kesken tuosta vivusta, niin paljon piti esikiristää.

Kiinteä pala on säädetty mahd. lähelle levyä, ja kiekon pitäisi olla täysin suorassa. Etujarrusta kyse, ja en ole sen satulan asentoon koskenut, vaan se on tehtaan jäljiltä. Kävi vaan mielessä, että jos satulaa siirtäisi sisäänpäin, kiekkoa kohti, niin tuota ulompaa palaahan saisi sillä lähemmäs levyä, ja kiinteää palaa voisi vastaavasti ottaa poispäin levystä. Jarruvivulle jäisi isompi liikerata eikä esikiristystä tarvitsisi laittaa niin.

Kysyn siksi, koska tämä tosiaan aiheutti ehkä puoliväliin kuluneilla paloilla jo sen, että tuon vivun liikerata alkoi loppua kesken, vaikka palat ei vielä ihan täysin loppu olleetkaan, sekä palat oli kuluneet aika epätasaisesti, toisesta reunasta hyvinkin loppu ja toisesta vielä 2/3 jäljellä. Jarrutehokaan ei mikään kovin hyvä ollut. Liikkeessä kävi perushuollossa ja sanoin tuosta etujarrun tehottomuudesta, vaan ei olleet sen paremmaksi saaneet sielläkään, toista kertaa ei nyt viitsisi tyhjästä maksaa, pitäshän tää osata itekin.
 
Kysytääs vielä noista jarruista aloittelijan kysymyksiä, kun vaihdoin ensiasennuspalat uusiin. Tektro MD-C310 mekaaninen yksimäntäinen halpis-levy, ja siihen ostin Shimanon B05S palaset.

Että onko normaalia, että se ulompi, liikkuva, jarrupala jää uutenakin niin kauas levystä, että vaijeriin ja sitä myötä jarrumäntää käyttävään vipuun (mikä lie oikea termi, "arm", no se mihin jarruvaijeri kiinnittyy satulan päädyssä) on laitettava melko lailla esikireyttä, että liikerata riittää kunnon kontaktiin? Vai onko tuo merkki siitä että koko satulaa pitäisi siirtää sisäänpäin. Ilman kunnon esikireyttä ei hipaisekaan levyä. Toimii kyllä tuon esikiristyksen kanssa ihan ok nyt uusilla paloilla ja liikeratakin riittää, mutta vanhoilla paloilla loppui liikerata kesken tuosta vivusta, niin paljon piti esikiristää.

Kiinteä pala on säädetty mahd. lähelle levyä, ja kiekon pitäisi olla täysin suorassa. Etujarrusta kyse, ja en ole sen satulan asentoon koskenut, vaan se on tehtaan jäljiltä. Kävi vaan mielessä, että jos satulaa siirtäisi sisäänpäin, kiekkoa kohti, niin tuota ulompaa palaahan saisi sillä lähemmäs levyä, ja kiinteää palaa voisi vastaavasti ottaa poispäin levystä. Jarruvivulle jäisi isompi liikerata eikä esikiristystä tarvitsisi laittaa niin.

Kysyn siksi, koska tämä tosiaan aiheutti ehkä puoliväliin kuluneilla paloilla jo sen, että tuon vivun liikerata alkoi loppua kesken, vaikka palat ei vielä ihan täysin loppu olleetkaan, sekä palat oli kuluneet aika epätasaisesti, toisesta reunasta hyvinkin loppu ja toisesta vielä 2/3 jäljellä. Jarrutehokaan ei mikään kovin hyvä ollut. Liikkeessä kävi perushuollossa ja sanoin tuosta etujarrun tehottomuudesta, vaan ei olleet sen paremmaksi saaneet sielläkään, toista kertaa ei nyt viitsisi tyhjästä maksaa, pitäshän tää osata itekin.
En tiedä ymmärsinkö nyt oikein. Sinulla on siis vaijeri liian löysällä jos uusilla paloillakin pitää sitä hienosäätökiristystä olla.

Itse säädän vaijerijarrut aina niin että ensiksi heinosäätö kokonaan löysäksi ja sitten pyöräytän sitä kierroksen kireämmälle. Tämän jälkeen kaapeli irti, käsipelillä jarrut lukkoon ja kaapeli kiinni. Nyt jarrujen pitäs laahata enemmän tai vähemmän, riippuen kuinka kireälle kaapelin sai. Sitten vain löysätään hienosäädöstä sen verran, että ei laahaa. Palojen kuluessä sitten pyöräytetään aina vähän kireämmälle että tuntuma pysyy kahvassa hyvänä. Se toinen puolihan on helppo säätää yksimäntäisistä jarruista, ruuvaa vaan syvemmälle kunnes alkaa laahaamaan jne.

Jos tällä ei toimi niin sitten kannattaa kokeilla esim. tuota satulan keskitystä, jos se on ihan pielessä niin voi olla hankalaa saada jarruja toimimaan.
 
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.
Toimii siinä missä kalliimmatkin. Ramederiltä oli joskus joku menabo, eikä siinä mitään vikaa ollut.
Aika simppeleitä laitoksia niin ei niitä kovin erilailla voi tehdäkään.
Kunhan on ruuvisäätö vetokuulaan.
Ainoa miinus mikä mieleen tulee voi olla varaosien saatavuus, jos joku muovikikkare hajoaa.
 
Hissitolpan vaijeri katkesi peukalovivun päästä. No, vaijeri vaihtoon ja kovaa ajoa. Eipäs onnistukkaan, kun koko hissitolppa on jumissa satulaputkessa. Pyöränä YT Jeffsy 2019 ja hissitolppa Tellis SDG. Molemmat alumiinia.
-Satulatolpankiristin löysytetty
-Penetrating öljyä suihkittu alhaalta ja ylhäältä (hapettuneeseen alumiinin ei välttämättä kovin tehokasta?)
-Nytkytetty tolppaa kohtuu voimalla, kuumennettu puhalluspistoolilla, naputeltu kumivasaralla
Ei ole vielä kokeiltu kiehuvan veden kaatamista satulaputken sivulle, sitruunahappoa tai ammoniakkia hapettumien poistoon.
Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta? Muistakaahan välillä liikutella niitä satulatolppia...
Nyt lähti hissitolppa irti! Vein pyörän ulos ja lorottelin vedenkeittimellisen kiehuvaa vettä satulaputken päälle. Nytkyttelin käsin ja paukuttelin kumivasaralla. Ei vaikutusta. Vein pyörän takaisin sisälle ja kiinnitin hissitolpan pään höyläpenkin puiseen puristimeen (pyörä pystyssä yhden renkaan varassa). Nyt horisontaalisesti nykäisemällä hissitolppa lähti irti.
Kohtuu siistin näköisiä olivat molemmat "kitkapinnat". Mitään selkeää hapettumaa en havainnut.
 
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.
Itsellä on sähkömaastopyörä ja se justiinsa sopii alla linkattuun Heed telineeseen (telineen renkaankiinnitys paikat leveimmässä asennossa), eli täältäkin sama suositus kuin @TK007

Teline toimii kyllä hyvin, mutta noihin muovisiin renkaankiinnitys remmeihin en ole luottanut vaan olen kiinnittänyt renkaista vielä pikalukkovyöllä varmistukseksi.
Kannattaa ennen kuljetustelineen ostoa varmuuden vuoksi mitata pyörän renkaiden välinen etäisyys jotta se varmasti sopii telineeseen.

 
Mielenkiintoinen testi, yllättävän vähän perus gravel jäi maantiepyörälle, paitsi kiihtyvyydessä oli aika iso ero:
Tekniikan Maailma

Jos gravelissa olisi ollut rullaavammat renkaat niin ero olisi kaventunut selvästi, noita 50mm leveitä ei pahemmin ole rolling resistancen testin kärjessä näkynyt.
 
There’s a Misconception That Aero Only Matters If You’re Going Fast
Ihan naurettavan lyhyet testimatkat, joten ihmekö tuo, ettei isompia eroja saada.
Ilmanvastus ei ole merkittävästi suurempi gravelilla, joten erotkin jää pieneksi tasanopeuden suhteen.
Mutta vedetään tunti tai enemmän ja hups kun se ero on jo minuuttitolkulla.



Tossa aika viihdyttäväkin pläjäys mitkä aeroon vaikuttaa.
Noi aerosukat yllätti, vaikka ensin naureskelee pelkästään jo ajatukselle.
 
There’s a Misconception That Aero Only Matters If You’re Going Fast
Ihan naurettavan lyhyet testimatkat, joten ihmekö tuo, ettei isompia eroja saada.
Ilmanvastus ei ole merkittävästi suurempi gravelilla, joten erotkin jää pieneksi tasanopeuden suhteen.
Mutta vedetään tunti tai enemmän ja hups kun se ero on jo minuuttitolkulla.



Tossa aika viihdyttäväkin pläjäys mitkä aeroon vaikuttaa.
Noi aerosukat yllätti, vaikka ensin naureskelee pelkästään jo ajatukselle.


Joo olihan tuossa että 2kmh erolla alkaa tulla äkkiä kaulaa jos jonkun joukon mukana yrittää ajaa.

Perus puistopyöräilyssä eroa tuskin tulee huomaamaan fiilisten pohjalta, mutta rinnakkain no change.
 
Vaimokkeen Canyon Grail, onko tosiaan tuo stemmisysteemin kiristys tämän pienen jo hiukan pyöristyneen ruuvin takana? :oops:

En ole viittinyt aukaista kokonaan, jos olisi jokin kansi vain. Mutta pieni klappi haarukasta tällaisessa integroidussa ohjaamossa kiristetään pois ilmeisesti niin että ensin tuo löysätään, sitten kiristetään kahta muuta ruuvia tuolta takaa / alta (räjäytyskuva linkissä: I8) kun rengasta kääntää. Ja sitten päällimmäinen kireelle jos enää edes menee. Naurettavan pehmeetä matskua, ei jatkoon.


IMG_20231005_074343.jpg
 
Kysytääs vielä noista jarruista aloittelijan kysymyksiä, kun vaihdoin ensiasennuspalat uusiin. Tektro MD-C310 mekaaninen yksimäntäinen halpis-levy, ja siihen ostin Shimanon B05S palaset.

Että onko normaalia, että se ulompi, liikkuva, jarrupala jää uutenakin niin kauas levystä, että vaijeriin ja sitä myötä jarrumäntää käyttävään vipuun (mikä lie oikea termi, "arm", no se mihin jarruvaijeri kiinnittyy satulan päädyssä) on laitettava melko lailla esikireyttä, että liikerata riittää kunnon kontaktiin? Vai onko tuo merkki siitä että koko satulaa pitäisi siirtää sisäänpäin. Ilman kunnon esikireyttä ei hipaisekaan levyä. Toimii kyllä tuon esikiristyksen kanssa ihan ok nyt uusilla paloilla ja liikeratakin riittää, mutta vanhoilla paloilla loppui liikerata kesken tuosta vivusta, niin paljon piti esikiristää.

Kiinteä pala on säädetty mahd. lähelle levyä, ja kiekon pitäisi olla täysin suorassa. Etujarrusta kyse, ja en ole sen satulan asentoon koskenut, vaan se on tehtaan jäljiltä. Kävi vaan mielessä, että jos satulaa siirtäisi sisäänpäin, kiekkoa kohti, niin tuota ulompaa palaahan saisi sillä lähemmäs levyä, ja kiinteää palaa voisi vastaavasti ottaa poispäin levystä. Jarruvivulle jäisi isompi liikerata eikä esikiristystä tarvitsisi laittaa niin.

Kysyn siksi, koska tämä tosiaan aiheutti ehkä puoliväliin kuluneilla paloilla jo sen, että tuon vivun liikerata alkoi loppua kesken, vaikka palat ei vielä ihan täysin loppu olleetkaan, sekä palat oli kuluneet aika epätasaisesti, toisesta reunasta hyvinkin loppu ja toisesta vielä 2/3 jäljellä. Jarrutehokaan ei mikään kovin hyvä ollut. Liikkeessä kävi perushuollossa ja sanoin tuosta etujarrun tehottomuudesta, vaan ei olleet sen paremmaksi saaneet sielläkään, toista kertaa ei nyt viitsisi tyhjästä maksaa, pitäshän tää osata itekin.
Sen jarrusatulan sijaintia voi siirtää niin että saat sen mäntäpuolen lähemmäksi levyä :tup:
 
Vaimokkeen Canyon Grail, onko tosiaan tuo stemmisysteemin kiristys tämän pienen jo hiukan pyöristyneen ruuvin takana? :oops:

En ole viittinyt aukaista kokonaan, jos olisi jokin kansi vain. Mutta pieni klappi haarukasta tällaisessa integroidussa ohjaamossa kiristetään pois ilmeisesti niin että ensin tuo löysätään, sitten kiristetään kahta muuta ruuvia tuolta takaa / alta (räjäytyskuva linkissä: I8) kun rengasta kääntää. Ja sitten päällimmäinen kireelle jos enää edes menee. Naurettavan pehmeetä matskua, ei jatkoon.


IMG_20231005_074343.jpg
Siis yleensä kyllä klappi poistetaan niin, että ensin ne stemmin ruuvit vähän löysälle, sitten ylhäältä kiristetään klappi pois ja stemmin ruuvit kireelle. Ei stemmin ruuveja kireelle ja sitten ylhäältä kiristystä, koska eihän se kiristy mihinkään, koska ruuvit pitävät sen paikoillaan, vaan hajottaa ruuvin. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin viestistäsi?
 
Siis yleensä kyllä klappi poistetaan niin, että ensin ne stemmin ruuvit vähän löysälle, sitten ylhäältä kiristetään klappi pois ja stemmin ruuvit kireelle. Ei stemmin ruuveja kireelle ja sitten ylhäältä kiristystä, koska eihän se kiristy mihinkään, koska ruuvit pitävät sen paikoillaan, vaan hajottaa ruuvin. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin viestistäsi?

Joo siis juuri näin, menin itte ylösalaisin. Mutta tuo ohut p*ske on kuitenkin olevinaan näissä jonkinsorttinen käpymutterin / holkin kiristysruuvi. Ei siihen yleensä isompia momentteja tarvi mut tuo on jo ruvella pienestä ensi asennuksesta.
 
Joo siis juuri näin, menin itte ylösalaisin. Mutta tuo ohut p*ske on kuitenkin olevinaan näissä jonkinsorttinen käpymutterin / holkin kiristysruuvi. Ei siihen yleensä isompia momentteja tarvi mut tuo on jo ruvella pienestä ensi asennuksesta.

Se käpymutteri viritelmä on kyllä yksi turhake. Saa olla turhankin usein kiristelemässä, saatu kireys vs mutterin kestävyys ei oikein kohtaa jne. Ihme ettei sitäkään standardia ole jo päivitelty, esim tämmöiseen minkä hommasin....

Itse olin positiivisesti yllättynyt, kun tilasin aiempaan pyörään Amoeban tekemän korvikkeen tuolle käpymutterille. Ei ole tosiaan keula löystynyt kummastakaan pyörästä sitten kertaakaan sen jälkeen, kun tuohon vaihtanut. Ennen tuota klapia alkoi tulemaan enemmin tai myöhemmin, varsinkin kun puhutaan maastopyöristä ja kovasta ajosta. Tuohon saa vielä viriteltyä kiinni lokaria tms, jos kokee tarpeelliseksi.

1696495491139.png


Ps: Toki pitää ottaa huomioon, ettei tuo istu vältämättä ihan joka stemmiin, jollei tuo cappi ole vakio tai tee pientä säätöä.
 
Se käpymutteri viritelmä on kyllä yksi turhake. Saa olla turhankin usein kiristelemässä, saatu kireys vs mutterin kestävyys ei oikein kohtaa jne. Ihme ettei sitäkään standardia ole jo päivitelty, esim tämmöiseen minkä hommasin....

Itse olin positiivisesti yllättynyt, kun tilasin aiempaan pyörään Amoeban tekemän korvikkeen tuolle käpymutterille. Ei ole tosiaan keula löystynyt kummastakaan pyörästä sitten kertaakaan sen jälkeen, kun tuohon vaihtanut. Ennen tuota klapia alkoi tulemaan enemmin tai myöhemmin, varsinkin kun puhutaan maastopyöristä ja kovasta ajosta. Tuohon saa vielä viriteltyä kiinni lokaria tms, jos kokee tarpeelliseksi.

1696495491139.png


Ps: Toki pitää ottaa huomioon, ettei tuo istu vältämättä ihan joka stemmiin, jollei tuo cappi ole vakio tai tee pientä säätöä.
Eihän kävyn tarkoituskaan ole pitää keulaa kasassa millään muotoa.
Jos keula löystyy on vika stemmin kiristämisessä.
 
Eihän kävyn tarkoituskaan ole pitää keulaa kasassa millään muotoa.
Jos keula löystyy on vika stemmin kiristämisessä.

Kummasti se käpymutteri ei ole tosiaan tykännyt esim, kun temppuilen pyörällä jne. Stemmit ja muut kiinnityksen on kyllä ollut momentissa jne, mutta se klapi ilmennyt silti jossain kohtaa.

Eihän sen tarkoitus ole kuin kiristää keula/ ja stemmi paikalleen, ei pitää sitä kasassa. Mutta kokemuksella sanon, että loppui se silloin tällöin kiristely, kun tuohon vaihdoin.

Ja ps: Itellä on tosiaan vielä tuplakruunukeula, niin on tosiaan muutama kiinnityskohta sen esikiristyksen jälkeen, silti se keula/ ohjainlaakeri antoi myöten jossain kohtaa kun tarpeeksi pompit ja teet esim stoppeja tms.
 
Kummasti se käpymutteri ei ole tosiaan tykännyt esim, kun temppuilen pyörällä jne. Stemmit ja muut kiinnityksen on kyllä ollut momentissa jne, mutta se klapi ilmennyt silti jossain kohtaa.

Eihän sen tarkoitus ole kuin kiristää keula/ ja stemmi paikalleen, ei pitää sitä kasassa. Mutta kokemuksella sanon, että loppui se silloin tällöin kiristely, kun tuohon vaihdoin.

Ja ps: Itellä on tosiaan vielä tuplakruunukeula, niin on tosiaan muutama kiinnityskohta sen esikiristyksen jälkeen, silti se keula/ ohjainlaakeri antoi myöten jossain kohtaa kun tarpeeksi pompit ja teet esim stoppeja tms.
Ootko kokeillu putsaa stemmi ja kaplaputki? Käpy taas ei pitäis liikkua yhtään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 057
Viestejä
4 530 422
Jäsenet
74 734
Uusin jäsen
jonsku2001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom