Pyöräily

Uusi pyörä ja 50km ajaettu. Eli tosiaan niin kuin aikaisemmin kirjoitin GX vaihteistossa jokin ongelma.
Tänään kävi huollossa ja diagnoosi, että takavaihtaja vääntynyt (oikaistiin) mutta ei vaikutusta. Olen kyllä pommin varma, että mihinkään ei ole osunut. Ei mene isommalle vaihteelle ja rutisee ja pomppii rattailla
Jäi nyt huoltoon tutkittavaksi.
Vähän harmittaa, kallis pyörä eikä pääse ajamaan. Toivottavasti saadaan joskus kuntoon?
Olikohan virhetikki ostaa SRAM vaihteinen täpäri? :cry:
Eilen sain pyörän huollosta takaisin. Diagnoosi oli vääntynyt takavaihtaja(oikaistiin toistamiseen). Nyt suht hyvin toimii. Onhan toi voinut johonkin osua huomaamattani. Ihmeellistä, että korvake kuitenkin ihan suora.
 
On ihan yleistä touhua. 29" on oikeasti ikivanha 28" mummopyöräkoko. Muijalla on käytössä on 28" etujousto maastopyörä mummiksen renkailla ja lokasuojilla. Itselläni on käytössä 28" täpäri hieman mummiskokoa leveämmillä renkailla ja lokasuojilla. Etukorikin tietysti löytyy.
29" maastopyörästä voi rakentaa erinomaisen yleispyörän, tai nyky-pyöräilymuotisanastolla "ATB":n. Itseltäni löytyy Sonder Broken Road 29" jäykkäperä (osan aikaa vuodesta täysjäykkä) ja jos pitäisi yhdellä pyörällä pärjätä aivan kaikki omat ajoni, niin 29" täysjäykkä olisi melko selvä valinta.

Kiitokset vastauksista, mutta jätin tällä kertaa muutoksen tekemättä kustannus-hyöty-analyysin pohjalta kun sain ihan ok hinnan tuosta vanhasta maasturista ja tarve on melko vähäistä niin mennään sillä hybridillä mikä mulla on varastossa :tup:

Mitäs arvon foorumilaiset on mieltä. Jos on tottunut "normaalilla" pyörällä ajamaan talvella nastarenkailla niin onko semmoiset syytä hankkia maastopyöräänkin vai pärjääkö noilla tavallisilla kumeilla? Nykyisessä pyörässä schwalbe nobby nic renkaat 2.6 leveänä.
Ensimmäinen talvi nyt tämmöisellä pyörällä ja koitetaan siihen vähän ennakkoon varautua.

Nuorempana poljin vuoden ympäri kaikki ajoni maastopyörällä ja nappulakumeilla kun ei ollut nastarenkaisiin varaa. Kyllä se onnistuu lumella kuten muutkin sanonut, mutta suosittelen hankkimaan nastarenkaat jos tiedossa on yhtään jäätä. Muutaman kerran tuli vedettyä komiat lipat ja lähinnä tuurista kiinni ettei sattunut pahemmin...
 
Eilen sain pyörän huollosta takaisin. Diagnoosi oli vääntynyt takavaihtaja(oikaistiin toistamiseen). Nyt suht hyvin toimii. Onhan toi voinut johonkin osua huomaamattani. Ihmeellistä, että korvake kuitenkin ihan suora.
Mikä vaihtaja sulla on. Kuulostaa jotenkin uskomattomalta että vaihtaja vääntyy ilman että vaihtajassa mitään jälkeä ja korvake suora. Voishan se olla mahdollista jos kyseessä joku srammin sx vaihtaja tai vastaava shimanon rimpula, mutta laadukkaampi vaihtaja ei pitäis vääntyä helpost.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä vaihtaja sulla on. Kuulostaa jotrnkin uskomattomalta että vaihtaja vääntyy ilman että vaihtajassa mitään jälkeä ja korvake suora. Voishan se olla mahdollista jos kyseessä joku srammin sx vaihtaja tai vastaava shimanon rimpula, mutta laadukkaampi vaihtaja ei pitäis vääntyä helpost.
GX vaihtaja
 
Mikä vaihtaja sulla on. Kuulostaa jotrnkin uskomattomalta että vaihtaja vääntyy ilman että vaihtajassa mitään jälkeä ja korvake suora. Voishan se olla mahdollista jos kyseessä joku srammin sx vaihtaja tai vastaava shimanon rimpula, mutta laadukkaampi vaihtaja ei pitäis vääntyä helpost.
Sx kokomuovisena vaan hajoaa, mutta joo, enpä minäkään ole kuullut vääntyneistä vaihtajista.
 
Mitäs arvon foorumilaiset on mieltä. Jos on tottunut "normaalilla" pyörällä ajamaan talvella nastarenkailla niin onko semmoiset syytä hankkia maastopyöräänkin vai pärjääkö noilla tavallisilla kumeilla? Nykyisessä pyörässä schwalbe nobby nic renkaat 2.6 leveänä.
Ensimmäinen talvi nyt tämmöisellä pyörällä ja koitetaan siihen vähän ennakkoon varautua.
Nastat ehdottomasti. Ei ne tavan kumit pidä jäällä vaikka olisi mikä kuviointi.
 
Kiitos vain kaikille vastauksista. Kyllä nämä tarinat kyllä niin vahvasti puoltaa noiden nastakumien suuntaan että kyllähän tässä joutuu taas lompakkoa raottamaan.

Onko noista nastarenkaista vielä antaa suosituksia? Onko se tuo Schwalben Ice Spiker Pro semmoinen varma valinta vai jokin muu? Aika vähän tuntuu olevan tarjontaa tuossa 2.6" koossa, niin onko merkittävää eroa ajettavuudella jos siihen laittaa tilalle 2.25", vai meneekö nuo edes samanlaiselle vanteelle :rolleyes: Tarkistamatta en tiedä nykyisen vanteen leveyttä.
 
Kiitos vain kaikille vastauksista. Kyllä nämä tarinat kyllä niin vahvasti puoltaa noiden nastakumien suuntaan että kyllähän tässä joutuu taas lompakkoa raottamaan.

Onko noista nastarenkaista vielä antaa suosituksia? Onko se tuo Schwalben Ice Spiker Pro semmoinen varma valinta vai jokin muu? Aika vähän tuntuu olevan tarjontaa tuossa 2.6" koossa, niin onko merkittävää eroa ajettavuudella jos siihen laittaa tilalle 2.25", vai meneekö nuo edes samanlaiselle vanteelle :rolleyes: Tarkistamatta en tiedä nykyisen vanteen leveyttä.
Vanteelle menee kyllä takuulla ja schwalbe ainoa semijärkevän hintainen muutenkin.
Eihän ne mihinkään rullaa, mutta pysyypä pystyssä.
Onko sulla siis 27.5 vai 29 pyörät?
 
Kiitos vain kaikille vastauksista. Kyllä nämä tarinat kyllä niin vahvasti puoltaa noiden nastakumien suuntaan että kyllähän tässä joutuu taas lompakkoa raottamaan.

Onko noista nastarenkaista vielä antaa suosituksia? Onko se tuo Schwalben Ice Spiker Pro semmoinen varma valinta vai jokin muu? Aika vähän tuntuu olevan tarjontaa tuossa 2.6" koossa, niin onko merkittävää eroa ajettavuudella jos siihen laittaa tilalle 2.25", vai meneekö nuo edes samanlaiselle vanteelle :rolleyes: Tarkistamatta en tiedä nykyisen vanteen leveyttä.
Jos siurit ei haittaa, niin ispi on ok. Jos haluas tubeless, silloin 45nrth wrathchild
 
On muuten nastarenkaiden(kin) hinnat pompanneet viime aikoina lahjakkaasti ylöspäin ja saatavuus näyttää melkoisen huonolta, kun Lieksa Tyreskin hakeutui konkurssiin. ISP alkaa siis tosiaan olla melkeinpä ainut järkevä valinta nastarenkaaksi kun muut merkit, eli käytännössä 45nrth, ovat hinnoitelleet tuotteensa aivan järkyttävän hintaisiksi. Itselläni on ollut viitisen vuotta 26" ISP:t työmatkapyörässä ja kyllähän niissä pitoa riittää, rullaavuus onkin sitten toinen juttu. Senpä vuoksi ajattelinkin seuraavaksi kokeilla nastoittaa vähän köykäisemmin rullaavat maastorenkaat alle.

Haluan kokeilla nastoittamista myös sen vuoksi, että jääpitoa lukuunottamatta nuo ISP:t eivät mielestäni kovin kummoiset ole, vaan normaalit maastorenkaat tuntuvat pitävän huomattavasti paremmin kaikissa muissa olosuhteissa paitsi jäällä.
 
On muuten nastarenkaiden(kin) hinnat pompanneet viime aikoina lahjakkaasti ylöspäin ja saatavuus näyttää melkoisen huonolta, kun Lieksa Tyreskin hakeutui konkurssiin. ISP alkaa siis tosiaan olla melkeinpä ainut järkevä valinta nastarenkaaksi kun muut merkit, eli käytännössä 45nrth, ovat hinnoitelleet tuotteensa aivan järkyttävän hintaisiksi. Itselläni on ollut viitisen vuotta 26" ISP:t työmatkapyörässä ja kyllähän niissä pitoa riittää, rullaavuus onkin sitten toinen juttu. Senpä vuoksi ajattelinkin seuraavaksi kokeilla nastoittaa vähän köykäisemmin rullaavat maastorenkaat alle.

Haluan kokeilla nastoittamista myös sen vuoksi, että jääpitoa lukuunottamatta nuo ISP:t eivät mielestäni kovin kummoiset ole, vaan normaalit maastorenkaat tuntuvat pitävän huomattavasti paremmin kaikissa muissa olosuhteissa paitsi jäällä.
Löytyy sitten vielä terreneltä cake eater nastallisista, mutta kalliit nekin.
Ei tule halvaksi itsenastoituskaan ja tulee vähän mitä sattuu tulemaan.
Kannattanee myös selvittää miten nastoitettavan renkaan kumiseos reagoi pakkaseen.

Mulla on 29er täpärissä 2.8 arisun sharktooth nastakumit, jotka rullaa todella hyvin, mutta pitoa uupuu ja koska tahansa ottaisin ispit tilalle, vaikka surkeat onkin muualla kuin jäällä.
 
Kiitos vain kaikille vastauksista. Kyllä nämä tarinat kyllä niin vahvasti puoltaa noiden nastakumien suuntaan että kyllähän tässä joutuu taas lompakkoa raottamaan.

Onko noista nastarenkaista vielä antaa suosituksia? Onko se tuo Schwalben Ice Spiker Pro semmoinen varma valinta vai jokin muu? Aika vähän tuntuu olevan tarjontaa tuossa 2.6" koossa, niin onko merkittävää eroa ajettavuudella jos siihen laittaa tilalle 2.25", vai meneekö nuo edes samanlaiselle vanteelle :rolleyes: Tarkistamatta en tiedä nykyisen vanteen leveyttä.
ISP on yksi parhaista. 27,5" renkaassa sitä löytyy 2,6" levyisenä, mutta 29" renkaassa ei ole kuin 2,25" levyisenä.

Suomi Tyres Piikkisika on hyvin vastaava kuin ISP ja sitä saa 2,6" levyisenä myös koossa 29". Suomi Tyres tosin meni konkurssiin, joten saatavuus on huono. Joistain motoneteistä vielä löytyy ja varmaan netistä joistain kaupoista.

Molemmista renkaista on kokemusta (piikkisiat oli ekaa talvea alla viime talvena) ja onhan ne ihan tautisen pitäviä renkaita. Käytännössä peilijäällä voi ajaa.
 
ISP on yksi parhaista. 27,5" renkaassa sitä löytyy 2,6" levyisenä, mutta 29" renkaassa ei ole kuin 2,25" levyisenä.

Suomi Tyres Piikkisika on hyvin vastaava kuin ISP ja sitä saa 2,6" levyisenä myös koossa 29". Suomi Tyres tosin meni konkurssiin, joten saatavuus on huono. Joistain motoneteistä vielä löytyy ja varmaan netistä joistain kaupoista.

Molemmista renkaista on kokemusta (piikkisiat oli ekaa talvea alla viime talvena) ja onhan ne ihan tautisen pitäviä renkaita. Käytännössä peilijäällä voi ajaa.
En kyllä lähtis väittämään että yks parhaimmista. En 45nrth wrathchildien jälkeen enään ollu yhtään ikävää ispejä. Ispit on hintaluokassaan parhaimpia, mutta jos varaa, niin 45nrh on parempi vaihtoehto. Renkaat rullaa paremmin kun ispit ja suuniteltu tubeles silmällä pitäen, niin voi käyttää talvellakin inserttejä.
 
3 paria itte pistänyt tubelessiksi ilman ongelmia.
En lähtis yhden parin perusteella sanomaan, ettei toimi.
Olin asiasta keskustellu hi5biken henkilökunnan kanssa ja ne oli täysin tietosia ongelmasta. Kyllä sen saa pitää, mutta koska kyseessä liteskinnit, niin ne ei ole kovin vahvoja sivuista, niin hi5bike suositteli että ispien kanssa käytetään sisureita
 
En kyllä lähtis väittämään että yks parhaimmista. En 45nrth wrathchildien jälkeen enään ollu yhtään ikävää ispejä. Ispit on hintaluokassaan parhaimpia, mutta jos varaa, niin 45nrh on parempi vaihtoehto. Renkaat rullaa paremmin kun ispit ja suuniteltu tubeles silmällä pitäen, niin voi käyttää talvellakin inserttejä.
No jos niitä oikeasti hyviä renkaita on se kourallinen, jos sitäkään, niin kyllä minusta voi sanoa, että se on yksi parhaista. Ei paras, mutta sanoisin että top 5:ssä.
 
Olin asiasta keskustellu hi5biken henkilökunnan kanssa ja ne oli täysin tietosia ongelmasta. Kyllä sen saa pitää, mutta koska kyseessä liteskinnit, niin ne ei ole kovin vahvoja sivuista, niin hi5bike suositteli että ispien kanssa käytetään sisureita
Ice Spiker Pro Performance ei ole tubeless yhteensopiva, mutta Ice Spiker Pro Evolution rengas on. Eli teräsvaijerilla oleva ei ole ja taitettava versio on.
 
Löytyy sitten vielä terreneltä cake eater nastallisista, mutta kalliit nekin.
Ei tule halvaksi itsenastoituskaan ja tulee vähän mitä sattuu tulemaan.
Kannattanee myös selvittää miten nastoitettavan renkaan kumiseos reagoi pakkaseen.

Mulla on 29er täpärissä 2.8 arisun sharktooth nastakumit, jotka rullaa todella hyvin, mutta pitoa uupuu ja koska tahansa ottaisin ispit tilalle, vaikka surkeat onkin muualla kuin jäällä.

Omassa tapauksessani otan nastat uuteen takarenkaaseen kahdesta loppuunajetusta isp:stä, joiden reunanastat ovat uudenveroisessa kunnossa pelkästä kaupunkiajosta johtuen. Eteen jää vielä ensi talveksi kolmas ja kohtuullisen hyvässä kunnossa oleva isp. Mitä kumiseokseen tulee, niin muutaman kerran olen ajellut paikallista talvireittiä nastattomilla renkailla (Maxxis ja Schwalbe), ja ottanut kiinni edellä ispeillä ajavan kuskin. Ylämäissä huomio kiinnittyi edellä ajavan sutimiseen, kun oman pyörän rengas puri mukavasti alustaan. Varsinkin noiden Maxxis-renkaiden kohdalla asia kummastutti, koska niiden seoksen piti olla kylmässä kovettuvaa ja liukastuvaa mallia. En ole siis kovin huolissani kumiseoksen vaikutuksesta pitoon. Enemmän ahdistaa nastoituksen toteuttaminen, siinä hommassa ei tuntipalkoille pääse.
 
Ice Spiker Pro Performance ei ole tubeless yhteensopiva, mutta Ice Spiker Pro Evolution rengas on. Eli teräsvaijerilla oleva ei ole ja taitettava versio on.

Ei ainakaan omat. Noi lähtee "kiehuu" jos litkuttaa ja noi on evoja.
20230830-170610.jpg
 
Jaa mutta ice spikerista on näköjään tullut 29x2.6 kokoinen versio uutuutena.
Ei mitään hajua tosin mistä niitä saa.
 
Tommoset jäljet näkyvät
Saada vaihtaja mutkalle tarvii todella kovan iskun, eikä tollasilla pikku naarmuilla sellasta saa aikasiks. Mitä itelle tullu vastaan, niin "saranat" vääntyny mutkalle ja sen takia pyörä oli 4 vaihteinen
20221108-191433.jpg

20221108-194507.jpg

20221108-204512.jpg

Mutta tää vaihtaja oli saanu iha huolella iskua.

Omassa sähköfillarissa kun meni oksa vaihtajan ja pinnojen väliin, se pakotti koko vaihtajan pinnojen väliin, josta oli menny häkki rikki, se toimi kun uus vaihtamalla pelkän viallisen häkin osan ja vaihtajan korvan, eikä vaihtajaa tarvinnu suoristella tai väänellä.
Wz3ThkN.jpg

7GZ0rdm.jpg


Jos ei sulla polulla tapahtunu mitään draamaa, niin en usko että vaihtajas pitäis olla mutkalla. Noi naarmut lähinnä viittaa siihen että rapun ovi kolahtanu kun menty ulos tai tultu sisään.
 
Minulla katkesi aikonaan maasturistani takavaihteen korvake. Käsitykseni mukaan sen onkin tarkoitus ekana murtua, ja suojella siten varsinaista takavaihtajaa. Nykyiseen sähkömaasturiini olen varalle hankkinutkin pari korvaketta. Lisäksi korvakkeiden saatavuus voi myöhemmin olla tiukassa, kun pyörä on jäänyt pois tuotannosta.
 
Saada vaihtaja mutkalle tarvii todella kovan iskun, eikä tollasilla pikku naarmuilla sellasta saa aikasiks. Mitä itelle tullu vastaan, niin "saranat" vääntyny mutkalle ja sen takia pyörä oli 4 vaihteinen
Itse samaa mieltä. On tullut edellisillä pyörillä rymyttyä ja kaaduttua oikein kunnolla eikä kertaakaan takavaihtajalle tapahtunut mitään. No en päässyt juttelemaan huoltomiehen kanssa niin tapaus jää mysteeriksi. Pyörämyyjältä en paljoa infoa saanut kuin että takavaihtaja vääntynyt. Pääasia että nyt pelaa. (tosin ei ihan niin hyvin kuin uutena).
Meinaan että GX silloin toimi kuin ajatus. Ihan kuin olis sähkövaihtaja ollut. Nyt niin kuin Simano :p
 
Itse olisin kyllä vaatinut päästä huoltomiehen juttusille ja pyytänyt häneltä selvityksen tekemisistään - ja mikä siinä takavaihtajassa on vääntynyt ja miten vika on korjattu, kun hommasta on kuitenkin maksettu! Jos ei vieläkään toimi kuin uusi, niin pyörä vaan pajalle takaisin.
 
Asiaan:
Pyörästäni ovat alkaneet ketjut hyppiä pienimmällä rattaalla. Ketjuilla ei ole ajettu kuin ~200km:ä ja pyörällä ~2000km:ä. Vaihteista kerrotaan: " Shimano Deore M5100, 1 x 11 -vaihteisto" Päälle päin pienin ratas näyttää suurinpiirtein yhtä surkealta kuin uutena. Oli siis jo uutena sen näköinen, että moottoripyörissä ja teollisuudessa vaihdetaan hyvissä ajoin ennen, kuin piikit näyttävä siltä. Saako vaihdettua pelkän pienimmän rattaan, vai joutuuko vaihtamaan koko pakan?
Omassa pyörässä hyppi jo uutena ketju pienimmällä rattaalla. KMC ketju siis huonolaatuinen ja takuuseen vaihdettiin Shimanon ketju ja hyppimiset loppui siihen. Kyllähän ne rattaat tosiaan näyttää erikoisilta jo uutena.
 
Katukuvaan on ilmestynyt tuollaisia pienillä renkailla olevia erittäin järeillä etu- ja takataakoilla olevia pyöriä. Tietääkö kukaan mitä ne on?
 
Onko esim GZR caricar tämmöinen järeä?

Jees. Juuri tuon tyylisiä. Yhdessä minkä näin oli vielä paksusta putkesta tehty etutaakka. Muistutti putkien paksuuden vuoksi enemmän mönkijää kuin pyörää.

Onpas kalliita. Ajattelin että nuo olisivat jotain halpiksia. Ehkäpä nuo ovat käteviä pienen koon vuoksi kaupungissa perinteiseen pyörään verrattuna.
 
Minulla katkesi aikonaan maasturistani takavaihteen korvake. Käsitykseni mukaan sen onkin tarkoitus ekana murtua, ja suojella siten varsinaista takavaihtajaa. Nykyiseen sähkömaasturiini olen varalle hankkinutkin pari korvaketta. Lisäksi korvakkeiden saatavuus voi myöhemmin olla tiukassa, kun pyörä on jäänyt pois tuotannosta.
Varakorvake on hyvä kyllä olla mukana metsässä työkalujen kanssa. Kerran lähti takarengas alta juurakossa ja kaaduin oikealle kyljelle. Korvake vääntyi selvästi. Onneksi oli varakorvake ja työkalut mukana, niin kohta lenkki taas jatkui. Seuraavan kerran korvakkeen vääntyessä ei ollut yhtä paljon tuuria. Sram XX1 -takavaihtaja meni pinnojen väliin semmoisella rytinällä, että koko vaihtaja murtui kahteen osaan, ketju vääntyi kieroon ja pinnoja meni useampi. Tilataksilla pyörän kanssa kotiin. Ihme, että kiekosta sai vielä ehjän ja on kestänyt vuosia ryskytystä senkin jälkeen :think:
 
Maastopyöräilijät!

Tässä oli joku puhunut siitä, että ottaa uudestakin pyörästä kaikki heijastimet pois, maastopyörässä.

Oma ongelma on se, että heijastimien osto alkaa tulla kalliiksi.


Noita hukkuu aina maastoajossa vähintään 1-3 kpl kuukaudessa, kuitenkin 1 kpl per pyörä kerrallaan. Ajan myös asfalttia esim. ruokakauppaan. En enää jaksa ostaa noita yhtään lisää, pelkästään alkuvuodesta noihin meni ainakin 33 euroa! Myös polkimissa ne heijastimet menevät herkästi irti/rikki. Onko pakko uusia noita, kun tuntuu olevan rahallinen menoerä isosti, varsinkin jos maastossa ajaa paljon.

Voiko tulla sakot, jos ei kaupunkiajossa ole pinnaheijastimia, vai valvotaanko edes noita.
 
Harmillisesti edes valottomuudesta on hyvin harvinaista saada sakkoa pimeällä. Ehkä tarkan lain noudattamisen sijaan on tärkeämpää huomioida että on ylipäätään näkyvissä. Pykälien mukaan suurinta osaa lukkopolkimista voisi käyttää vain alle 10-kiloisissa urheilukäyttöön kasatuissa pyörissä valoisalla, mikä jättäisi minultakin puolen vuoden työmatkat kokonaan ajamatta, kun en keksi miten noihin heijastimet saisi. Heijastinteippi kammissa ja kiekoissa on taasen hyvinkin näkyvä.
 
Maastopyöräilijät!

Tässä oli joku puhunut siitä, että ottaa uudestakin pyörästä kaikki heijastimet pois, maastopyörässä.

Oma ongelma on se, että heijastimien osto alkaa tulla kalliiksi.


Noita hukkuu aina maastoajossa vähintään 1-3 kpl kuukaudessa, kuitenkin 1 kpl per pyörä kerrallaan. Ajan myös asfalttia esim. ruokakauppaan. En enää jaksa ostaa noita yhtään lisää, pelkästään alkuvuodesta noihin meni ainakin 33 euroa! Myös polkimissa ne heijastimet menevät herkästi irti/rikki. Onko pakko uusia noita, kun tuntuu olevan rahallinen menoerä isosti, varsinkin jos maastossa ajaa paljon.

Voiko tulla sakot, jos ei kaupunkiajossa ole pinnaheijastimia, vai valvotaanko edes noita.
Halvemmaks varmaan menis ajaa takasin päin ja poimii se heijastin sieltä metsästä?
 
Halvemmaks varmaan menis ajaa takasin päin ja poimii se heijastin sieltä metsästä?
Lähinnä mietin sitä kuluerää, mikä tuosta tulee, kun eivät ne kauaa kuitenkaan pysy siellä. Tekeekö jotkut muutkin niin, ettei laiteta uusia heijastimia pinnojen väliin?
Olen lisäksi kuullut, että kunnon maastopyöräilijät heittävät kaikki heijastimet muutenkin pois pyörästä, paino laskee pyörästä.
 
Lähinnä mietin sitä kuluerää, mikä tuosta tulee, kun eivät ne kauaa kuitenkaan pysy siellä. Tekeekö jotkut muutkin niin, ettei laiteta uusia heijastimia pinnojen väliin?
En ole ikinä pitäny heijastimia, enkä ikinä saanu sakkoja. Jos poliisi näkee että fillari näkyy selvästi valojen takia, tuskin ne alkaa antaa sakkoja heijastimien puuttumisesta. Niilläkin on järkeä päässä ja moni myös alan harrastajia, jotka ymmärtää miks maastureissa ei mitään heijastimia ole.
 
En ole ikinä pitäny heijastimia, enkä ikinä saanu sakkoja. Jos poliisi näkee että fillari näkyy selvästi valojen takia, tuskin ne alkaa antaa sakkoja heijastimien puuttumisesta. Niilläkin on järkeä päässä ja moni myös alan harrastajia, jotka ymmärtää miks maastureissa ei mitään heijastimia ole.
Joo, lopetan noiden ostamiset. Menee vuodessa jopa 70 euroa noihin, sillä saa melkein jo pyörän perushuollon alan liikkeessä.
 
Kaikki pyörät on itse kasattu kiekkoja myöten ja yhdessäkään ei ole heijastinta.
Valot löytyy kyllä.
On ihan pirusti muitakin tapoja tehdä itsestään näkyvä ja varmaan paras konsti on olla olettamatta, että sut nähdään.
 
Joo, lopetan noiden ostamiset. Menee vuodessa jopa 70 euroa noihin, sillä saa melkein jo pyörän perushuollon alan liikkeessä.
Jos välttämättä haluat sivuheijastimet, niin laita vanteen reunaan heijastinteippi. Ei lähde ajon aikana irti. Tai vaihtoehtoisesti sellaiset renkaat, joissa on heijastusnauha.


En ole koskaan tavannut sellaista henkilöä, joka olisi saanut sakot siitä, että on ajanut pyörällä ilman heijastimia.
 
Maastopyöräilijät!

Tässä oli joku puhunut siitä, että ottaa uudestakin pyörästä kaikki heijastimet pois, maastopyörässä.

Oma ongelma on se, että heijastimien osto alkaa tulla kalliiksi.


Noita hukkuu aina maastoajossa vähintään 1-3 kpl kuukaudessa, kuitenkin 1 kpl per pyörä kerrallaan. Ajan myös asfalttia esim. ruokakauppaan. En enää jaksa ostaa noita yhtään lisää, pelkästään alkuvuodesta noihin meni ainakin 33 euroa! Myös polkimissa ne heijastimet menevät herkästi irti/rikki. Onko pakko uusia noita, kun tuntuu olevan rahallinen menoerä isosti, varsinkin jos maastossa ajaa paljon.

Voiko tulla sakot, jos ei kaupunkiajossa ole pinnaheijastimia, vai valvotaanko edes noita.
Enemmän tässä kuulostaa järjettömältä että noita muoviosia roskaat 1-3kpl kuukaudessa metsään ja olet huolissaan kuluvasta rahasta
 
En itse ole ikinä edes miettinyt, että heijastimien puutteesta voisi saada sakot. Oikeiden maastopyörien mukana noita ei ole tainnut tullakaan ja jos on, niin olen repinyt pois. Rumia ja turhia.

Itsellä on maasturissa kaupunkiajoon 400 lumenin etuvalo, jossa on ledit myös sivuille ja lisäksi 80 lumenin takavalo. Metsässä syttyy vielä tankoon 1600 lumenia lisää ja kypärään 1000 lumenia. Väitän, että heijastimien hyöty tuon lisäksi on aika mitätön.
 
En itse ole ikinä edes miettinyt, että heijastimien puutteesta voisi saada sakot. Oikeiden maastopyörien mukana noita ei ole tainnut tullakaan ja jos on, niin olen repinyt pois. Rumia ja turhia.

Itsellä on maasturissa kaupunkiajoon 400 lumenin etuvalo, jossa on ledit myös sivuille ja lisäksi 80 lumenin takavalo. Metsässä syttyy vielä tankoon 1600 lumenia lisää ja kypärään 1000 lumenia. Väitän, että heijastimien hyöty tuon lisäksi on aika mitätön.

Pyöräkaupat laittaa pyöriin heijastimia ja soittokelloja lähinnä ns "vastuunvapautus syistä". Ymmärtääkseni nykylaki vaatii sähkövalon eteen ja taakse hämärään aikaan. Toki on eri asia että mikä kiinnijäämisen/sakon saamisen riski on vaikkei olisikaan. Kriteeri ei vaadi tiettyä kirkkaustasoa, vaan mitkä vaan valot täyttää vaatimukset kunhan eteen on jotain muuta kuin punainen ja taakse punainen.
 
Mulla on tullu ihan jokaisessa fillarissa minkä olen viime vuosikymmenien aikana ostanut heijastimet vähintään mukana. Oma kokemus vahvistais myös sitä että suomalaiset pyöräkaupat laittaa ne kiinni ennen luovutusta (myös soittokellon), varmaankin juuri vastuukysymysten takia ettei liikkeestä lähde ulos pyörää joka on "laiton". Tänä vuonna ostanut (tilannut) kaksi pyörää kotimaasta ja molemmissa oli etu-, taka- ja pinnaheijastimet valmiiksi kiinni. Edelliset tilasin briteistä ja niissä tuli heijastimet mukana laatikossa mutta ei olleet kiinni.

Ja tosiaan takavalo on nykyään myös pakollinen jos pimeissä ajelee, pelkkä etuvalo ei riitä. Ja samalla myös poistettiin se epäselvyys riittääkö esim. kypärässä oleva valo täyttämään vaatimuksen; kyllä riittää.

Polkupyörän varusteet

Polkupyörässä pitää olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävän valaisimen lisäksi jatkossa myös taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin, kun pyörällä ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan tai kun näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut. Polkupyörään kiinnitettävän valaisimen vaihtoehtona voidaan valaisin kiinnittää kuljettajaan, esim. kypärään.

 
  • Tykkää
Reactions: |le
Päivää!

Kysytään nyt täältä toista mielipidettä, ihan varmistukseksi. Jouset huolettu ja runko pesua odottamassa.

Eli ohjainlaakerit on tuossa nippusiteiden varassa kasassa ja ajattelin ne pestä kuppeja myöten, kasata ja laittaa keulan paikalleen. Siitä päästään itse kysymykseen. Normaalisti laittaisin vesivaseliinia, laakerirasvaa tms, mutta tuossa olisi litiumrasvaa valmiina. Mitä on arvon raati mieltä, jos korvaan vaseliinin sillä?

Oon tässä just lähdössä hakemaan takapään ripustuksista haljeneen prikan ja mutterin tilalle uusia, jos ei löydy korjausmatkalla aikana haljenneen tilalle niitä, niin ei auta kun tilata saksasta :thumbsdown: Mutta jos jättäisit litiumrasvan pois keulasta, niin äkkiähän noudan esim sitä vaseliinia kaupasta.

ohjainlaakeri.jpeg

rasva.jpeg

Edit: Samaa tavaraa tuo pitkälti tuntuu olevan, vain eri paketissa mistä aiemmin ammentanut. Mennään tuolla, eikä kirkkaalla töhnällä.
 
Viimeksi muokattu:
Päivää!

Kysytään nyt täältä toista mielipidettä, ihan varmistukseksi. Jouset huolettu ja runko pesua odottamassa.

Eli ohjainlaakerit on tuossa nippusiteiden varassa kasassa ja ajattelin ne pestä kuppeja myöten, kasata ja laittaa keulan paikalleen. Siitä päästään itse kysymykseen. Normaalisti laittaisin vesivaseliinia, laakerirasvaa tms, mutta tuossa olisi litiumrasvaa valmiina. Mitä on arvon raati mieltä, jos korvaan vaseliinin sillä?

Oon tässä just lähdössä hakemaan takapään ripustuksista haljeneen prikan ja mutterin tilalle uusia, jos ei löydy korjausmatkalla aikana haljenneen tilalle niitä, niin ei auta kun tilata saksasta :thumbsdown: Mutta jos jättäisit litiumrasvan pois keulasta, niin äkkiähän noudan esim sitä vaseliinia kaupasta.

ohjainlaakeri.jpeg

rasva.jpeg

Edit: Samaa tavaraa tuo pitkälti tuntuu olevan, vain eri paketissa mistä aiemmin ammentanut. Mennään tuolla, eikä kirkkaalla töhnällä.
Olen tehnyt saman operaation ja muistaakseni käyttänyt täsmälleen samaa litiumrasvaa. Eikös siinä tuubin kyljessäkin lue, että sopii laakereille?
 
Olen tehnyt saman operaation ja muistaakseni käyttänyt täsmälleen samaa litiumrasvaa. Eikös siinä tuubin kyljessäkin lue, että sopii laakereille?

Lukee.

Muistan vaan tosiaan käyttäneeni semmoista hunajan näköistä settiä, olisko sitten ihan pelkkää vaseliinia. Tällä päätin tosiaan mennä. Juuri kuulien yms pesu edessä.

Edit: Nyt on pyörä purettu, pesty, kasattu ja rasvailtu.

Eturengas olisi tuossa vaihdettavana ja lokasuoja asennettavana. On vaan yhtä helvettiä tuo renkaan vaihto näiden gummien ja vanteiden kanssa, kokemusta on :D No pieni lenkki ennen sitä ja sen jälkeen tarkistus että kaikki on momentissa jne.

Pyörä.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Lukee.

Muistan vaan tosiaan käyttäneeni semmoista hunajan näköistä settiä, olisko sitten ihan pelkkää vaseliinia. Tällä päätin tosiaan mennä. Juuri kuulien yms pesu edessä.

Edit: Nyt on pyörä purettu, pesty, kasattu ja rasvailtu.

Eturengas olisi tuossa vaihdettavana ja lokasuoja asennettavana. On vaan yhtä helvettiä tuo renkaan vaihto näiden gummien ja vanteiden kanssa, kokemusta on :D No pieni lenkki ennen sitä ja sen jälkeen tarkistus että kaikki on momentissa jne.

Pyörä.jpeg


Eikös se tavan "vaseliini" ole nimenomaan litiumrasvaa? Juuri se hunajan värinen mönjä.
 
Eikös se tavan "vaseliini" ole nimenomaan litiumrasvaa? Juuri se hunajan värinen mönjä.

Hyvin voi olla kun tuossa aiemmin totesinkin että litiumpohjaisia nuo tuntuu olevan ja eroa on vaan värissä, sekä tyyliin viskositeetissa. Sillä en käynyt edes katsomassa uutta rasvaa

Tuossa kun vähän googlailin, niin se on ollut jotain punaista molybdeenia mitä aiempi purkki oli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 599
Viestejä
4 493 216
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom