Niin, hiilari- ja alurunkojen smuuttiuserot huomataan toki niin, että samalla rengastuksella ajellaan molempia (missä maastossa tahansa) ja perstuntuma kertoo sitten erot. Alurunkoiseen graveliin en itse lähtisi ellei olisi budejttirajoite tai jos tulisi johonkin ympärivuotiseen työmatka- tms kaljanhakukäyttöön jossa ei oo niin nuukaa vaikka vähän naarmuja tulisikin.
Katselin tuota Trekkiä vielä tarkemmin ja siinä näyttäisi kyllä olevan osat ihan kohdallaan, runko ja vaihteisto erityisesti. Kiekot kyllä vähän halpiksia mutta nehän voi suht helposti vaihtaa. Jos PK-seudulla vaikutat, kannattaisi käydä tsekkaamassa
Larunpyörän gravelit, tohon 5k budjettiin menisi esim juuri ja juuri alessa oleva M-kokoinen
Santa Cruzin Stigmata, joka kyllä pesee tuon Trekin(kin) ja random alucyclot/gravelit mennen tullen
Bassolta löytyisi myös kiihottavan näköinen Palta. XXL:n
Ridley Kanzon tsekkaisin myös jos lisää vertailupohjaa kaipailee.
Disclaimerina ennenkuin joku filofanaatikko alkaa vaahtoamaan että onhan noi kaikki erilaisia keskenään osiltaan ja geometrialtaan joten eivät ehkä ole täysin vertailukelpoisia keskenään, mutta kyllä noista varmaan jostain osviittaa saa että mikä tuntuu itselle parhaimmalta. Osia vaihtamalla voi sitten toki alkaa sitten optimoimaan ajotyylin ja -tarpeen mukaan, ainoa oikeastaan mihin ei voi vaikuttaa on renkaan maksimileveys. Grizlissä se on 50, noista muista en sen tarkemmin katsonut kuin että Ridleyssä tulee 47 leveät renkulat vakiona ja Trekin maksimi oli 45.