Pyöräily

Niin se kävi että tänään lähti Santa Cruz matkaan Larusta. Nyt chesterit kiinni kun ei ole muutakaan mutta pitää vähän miettiä varustelua. Ja kiitokset @Wes Wishbone vinkeistä!

Kiva nähdä välillä muitakin pyöriä, kuin rotkoja
Saako tuohon miten hyvin satulalaukkua, kun näyttää hissitolpan akku olevan aika ulkoneva?
 
Maantiepyörään olisi 8s->10s päivitys edessä. Pakka ja vaihtaja löytyy jo. Pitäisi uusi 2x10s kahvasetti löytää. Yllätyin miten kalliita pelkät vaijerikahvat ovat. Kannattaako mekaaniset levyjarrut vaihtaa nesteeksi samalla?
Kannattaako on ihan oma valinta.
Lisää voimaa sillä saa X hintaan.
Jos takavaihtaja on shimano ja mekaaniset levyt kelpaa niin halvalla pääsis kun ostaisi joko sensah quantum kahvat (tiagra 4700 yhteensopivuus) tai sensah phi kahvat (tiagra 4600 yhteensopivuus).
 
Nyt on muutama lenkki takana uudella 12-30T pakalla Cyclocrossissa ja hyvältä tuntuu. Vanhalla pakalla kevyin välitys oli 1.44. Nyt löytyy 2 napsua 'lisää' ja kevyin välitys remontin jälkeen 1.2.

Voin kyllä suositella jos löytyy tuollainen 36/46 kammilla oleva 5700 sarjalainen, täytyy vain varmistaa että vaihtajasta löytyy 30T merkintä, jos se on short cage mallia.

Tuolla hybridillä on hyvin luontevaa vaihtaa eturatasta viidennellä ja tarpeen mukaan kompensoida takaa yhdellä rattaalla. Kahta pienintä välitystä harvemmin tarvitsee, mutta löytyi tuolta pururadalta/hiekkatieltä yksi 1. vaihteen mäki. Mikään ei tietenkään estä kelaamasta pienemmällä eturattaalla vaikka 7 asti, jos kohta pitää taas keventää.

Kaipaan kyllä nyt myös Cycloon vähän kevyempää nousuratasta, tuo 30 piikkinen vaikuttaa aika hyvältä kompromissilta.

CX nytCX tulevahybridiVertailun vuoksi Baana Noux
12-25T364612-30T364611-34T304611-42T44
1233,831233,83112,734,18114
132,773,53132,773,54132,313,54133,38
142,573,28142,573,291523,07152,93
152,43,07152,43,07171,762,71172,59
162,252,88172,122,71201,52,3192,32
172,122,71191,892,42231,302222
191,892,42211,712,19261,151,77251,76
211,712,19241,51,923011,53281,57
231,572271,331,70340,881,35321,38
251,441,84301,21,53361,22
421,05

Toinen huomio etuvaihtajan säädöistä: Työmatkahybridi kävi ensihuollossa ja etuvaihtajan rajat oltiin avattu turhan leveiksi. Näillä säädöillä alkoi kaksi eturatasta kyllä ärsyttämään.

Aiemmin pystyin ajamaan eturattailla tilanteen mukaan välityksiä 0.88 - 2 ja 1.77 - 4.18, nyt olin rajoitettu 0.88 - 1.76 ja 2.3 - 4.18. Eturattaita joutui venkslaamaan turhaan ees taas ja niiden välillä oli ylimääräinen hyppy välityssuhteessa. No onneksi tuo on helppo säätää takaisin hyväksi havaittuun.
 
Fillarisuosituksia kaipailen. Etsiskelen 1500-3500e hintaluokassa maantiepyörää mihin sais inauksen leveämmät renkaat, eli n. 30-35mm. Pääpaino asvaltilla mutta joskus saattaa tulla pieni soratiepätkä. Spekseiltään haluaisin tämän Endurace CF 7 All-Road eli Canyon Enduracen, mutta saatavuus noissa kaikissa canyoneissa susipaska. Eli mitä vastaavia olisi? Ne mitä olen katsonut jäävät todella kauas osien tasossa tms.
 
Fillarisuosituksia kaipailen. Etsiskelen 1500-3500e hintaluokassa maantiepyörää mihin sais inauksen leveämmät renkaat, eli n. 30-35mm. Pääpaino asvaltilla mutta joskus saattaa tulla pieni soratiepätkä. Spekseiltään haluaisin tämän Endurace CF 7 All-Road eli Canyon Enduracen, mutta saatavuus noissa kaikissa canyoneissa susipaska. Eli mitä vastaavia olisi? Ne mitä olen katsonut jäävät todella kauas osien tasossa tms.

Meridalta Shimanon sähkövaihteilla varustettua endurance-pyörää samaan hintaan.


edit. Roselta löytyy myös, mutta on jo budjetin yläpäässä

 
Meridalta Shimanon sähkövaihteilla varustettua endurance-pyörää samaan hintaan.


edit. Roselta löytyy myös, mutta on jo budjetin yläpäässä

Hei toi meridahan näyttää hienolta. Miten onko tuo laadussa Canyonin tasoa vai jopa parempi?
 
Hei toi meridahan näyttää hienolta. Miten onko tuo laadussa Canyonin tasoa vai jopa parempi?

Meridassa ihan hyvä speksi/hinta -suhde, laadusta paha sanoa absoluuttisesti mitään. Tohon Canyoniin verrattuna speksit näyttävät olevan aika samaa tasoa, kiekot melko varmasti Canynonissa hieman paremmat. Shimano/Sramin eroista vaikea sanoa mitään, kumpakaan ei taida olla missään toista absoluuttisesti parempi tai huonompi. Itsellä Sram GX AXS:a erittäin hyviä kokemuksia.

Canyonit ovat syystä alkaneet yleistyä katukuvassa niin maantiellä kuin poluillakin, suurena syynä se, että käytännössä aina niissä speksi/hinta -suhde on kilpailijoita parempi JA ovat menestyneet myös erittäin hyvin erilaisissa vertailuissa. Edullisempi hinta johtanut vähän siihenkin että huonolla itsetunnolla varustetut pätijäsetämiehet kritisoivat Canyonia halvaksi postimyyntifillariksi vaikka totuus olisikin ihan toinen. Merkkinä Canyon on aika neutraali ja tunteita herättämätön noin muuten.

Koska Canyoneita ei voi koeajaa ennen ostoa ja joskus oikean runkokoon löytäminen on hankalaa hyvästä laskurista huolimatta (itse tilannut Canyonilta pelkän laskurin perusteella täpärin ja gravelin ja molemmat sopivat hyvin), pienempi riski lienee käydä ajamassa tuo Merida Larussa ja jos tuntuu hyvältä, ostaa se.
 
Ehdotelkaas jotain hyvää hinta/laatu etulamppua pyörään, mielellään semmonen joka on helppo laittaa kiinni ja ottaa irti (joku remmi), chillailu ajoon tarkotettu ja hinta ehkä about ~50€ max.

Olikohan se nyt viime vuonna kun itse vaihdoin lampun ja tähän päädyin:
Hyvin toimii ja riittää kaupungissa kuin metsissä sekä eri lepikoissa kun fatbikella ajelen.
 
Fillarisuosituksia kaipailen. Etsiskelen 1500-3500e hintaluokassa maantiepyörää mihin sais inauksen leveämmät renkaat, eli n. 30-35mm. Pääpaino asvaltilla mutta joskus saattaa tulla pieni soratiepätkä. Spekseiltään haluaisin tämän Endurace CF 7 All-Road eli Canyon Enduracen, mutta saatavuus noissa kaikissa canyoneissa susipaska. Eli mitä vastaavia olisi? Ne mitä olen katsonut jäävät todella kauas osien tasossa tms.
Ei taida olla ihan sitä mitä haet mutta Canyon Grizl on geoltaan hyvin endurance-tyylinen ja imee leveääkin rengasta. Hain itse keväällä myös maantiepyörää/gravelia, johon saisi 35mm rengasta mutta saatavuuden takia päädyin Grizliin ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
 
Ei taida olla ihan sitä mitä haet mutta Canyon Grizl on geoltaan hyvin endurance-tyylinen ja imee leveääkin rengasta. Hain itse keväällä myös maantiepyörää/gravelia, johon saisi 35mm rengasta mutta saatavuuden takia päädyin Grizliin ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Grizzliä olen kans tutkinut mutta omaan profiiliin tuntuu liian maasturilta, pääpaino kuitenkin asvaltilla, näistä canyonin graveleista ehkä Grail voisi olla sopivampi
 
Joo Grizl on kyllä aika huono valinta, jos ajaa enemmänkin maantiellä. Tuo Merida on kyllä hyvin pätevä hintaisekseen kannattaa tosin aina koeajaa ensiksi. Di2 harvemmin tuohon rahaan saa ja Canyonilla taas huono saatavuus kun tuo heti hyllystä. Jos ajaa paljon ja maantiellä niin onhan tuo sähkövaihtaja jees. Isoin miinus tuossa on painavat kiekot, mutta sama ongelma kaikissa ja saman hintaisessa kanjonissa myös halvat alukiekot. Mutta komprommissiik joutuu joka tapauksessa, jos ei budjetti veny mahdottomast ja kiekot voi.myöhemmin päivittää, jos innostuu enemmänkin maantie hinkkauksesta. 32mm riittää vielä hiekkatiellekkin, mutta kannattaa myös toiseen suuntaan muistaa tuon sitten olevan kompromissi eli pääasiassa käytön pitäisi olla siellä sileällä.

Grailia jos mietit niin siitä on tulossa täysin uusittu malli ensi kaudella.
 
Joo Grizl on kyllä aika huono valinta, jos ajaa enemmänkin maantiellä. Tuo Merida on kyllä hyvin pätevä hintaisekseen kannattaa tosin aina koeajaa ensiksi. Di2 harvemmin tuohon rahaan saa ja Canyonilla taas huono saatavuus kun tuo heti hyllystä. Jos ajaa paljon ja maantiellä niin onhan tuo sähkövaihtaja jees. Isoin miinus tuossa on painavat kiekot, mutta sama ongelma kaikissa ja saman hintaisessa kanjonissa myös halvat alukiekot. Mutta komprommissiik joutuu joka tapauksessa, jos ei budjetti veny mahdottomast ja kiekot voi.myöhemmin päivittää, jos innostuu enemmänkin maantie hinkkauksesta. 32mm riittää vielä hiekkatiellekkin, mutta kannattaa myös toiseen suuntaan muistaa tuon sitten olevan kompromissi eli pääasiassa käytön pitäisi olla siellä sileällä.

Grailia jos mietit niin siitä on tulossa täysin uusittu malli ensi kaudella.
Voisin käydä kokeilemassa Meridaa. Ainoa mikä tuossa mietityttää on jälleenmyyntiarvo, kuvittelen pitäväni pyörää ehkä 3-5v. Tällä hetkellä tuntuu että Canyoneita myydään jopa kovemmalla hinnalla kuin uusia. Hölmöä tietenkin ajatella mutta 3k hankinnassa ehkä yksi asia mikä tulisi miettiä
 
Orbea Terraan menee 40mm kokoon asti renkaat.

Tuurista toki kiinni onko omaa kokoa varastossa. Esim Bikeshop.fi:llä on L ja XL kokoja heti.

Kassalla hinnasta lähtee automaattisesti 6%


Kun ostostesi summa ylittää:
600€ - 2%
1200€ - 4%
2400€ - 6%
4800€ - 8%
9600€ - 10%

Edit:

Alumiinista näyttää olevan paremmin tarjolla. Toki huonommat osat, mutta niin on hintakin alhaisempi.

 
Voisin käydä kokeilemassa Meridaa. Ainoa mikä tuossa mietityttää on jälleenmyyntiarvo, kuvittelen pitäväni pyörää ehkä 3-5v. Tällä hetkellä tuntuu että Canyoneita myydään jopa kovemmalla hinnalla kuin uusia. Hölmöä tietenkin ajatella mutta 3k hankinnassa ehkä yksi asia mikä tulisi miettiä
Myydään vai pyydetään?
Pyörien hinnat käytettynäkin elää ihan markkinoiden mukaan.
Aika vaikeaa on ennustaa 3-5 vuoden päähän.
 
Myydään vai pyydetään?
Pyörien hinnat käytettynäkin elää ihan markkinoiden mukaan.
Aika vaikeaa on ennustaa 3-5 vuoden päähän.
Mitä nyt fillaritoria ja toria seurannut niin pyydetään ja taidetaan myös myydä kun ne ilmotukset eivät siellä kauaa vanhene, toki tiedä sitten millä hinnalla kauppa solmittiin. Lisäksi noissa näyttää olevan enemmän ostetaan Canyon -ilmoituksia kuin myydään. Olet oikeassa että vaikea ennustaa vuosien päähän.
 
Kyllä se Meridakin kaupaksi menee. Ihan mahdotonta ennustaa mikä tulee olemaan myyntihinnan ero Meridan ja Canyonin välillä 3-5v päästä, mutta ei se vaihteluväli voi kovin suuri olla kun hankintahinta/speksit nyt about samat. Jos Merida tuntuu hyvältä ja sen saa heti, voi sillekin laskeskella arvoa vrt se että Canyon ei ehkä tunnukaan hyvältä ja toimituksessa kestää ;) Orbeaa ajattelin itsekin ehdottaa mutta jätin tekemättä koska sopivaa sähkövaihteellista yksilöä ei näyttänyt löytyvän.
 
Tai ehkä budjettia pitää nostaa, että ostaa suoraan sellaisen pyörän jonka myymistä ei tarvitse etukäteen miettiä :)
 
Mä vältän tälläiset jälleenmyynti mietinnät kasaamalla kaikki itse. Siis niinkuin ton tietokoneenkin kanssa.
Osia vaihtoon silloin tällöin.
 
Mä vältän tälläiset jälleenmyynti mietinnät kasaamalla kaikki itse. Siis niinkuin ton tietokoneenkin kanssa.
Osia vaihtoon silloin tällöin.

Jep, mutta tässäkin täytyy löytää se runko jota viitsii katsella useamman vuoden. Harmi, että monesti kompliitti tulee halvemmaksi, kuin runkosetti.
Ehkä sitä vois seuraavaks laitella jotain titaanista.
 
Mä vältän tälläiset jälleenmyynti mietinnät kasaamalla kaikki itse. Siis niinkuin ton tietokoneenkin kanssa.
Osia vaihtoon silloin tällöin.

Jos ne vanhat osat kumminkin myy, niin sama tilannehan tässä tulee eteen, mutta vaan pidemmällä aikavälillä. Ja jos vaikka pelkkiä jarruja on myymässä 6v jälkeen, niin erillisosana suhteellinen hyvityshinta on kyllä pienempi kuin osana koko fillaria jonka myy 3v jälkeen. Sitten taas jos ei vanhoja osia myy, olis sama kuin vaihtaisi pyörän heittämällä vanhan roskiin ja ostaisi uuden.
 
Voisin käydä kokeilemassa Meridaa. Ainoa mikä tuossa mietityttää on jälleenmyyntiarvo, kuvittelen pitäväni pyörää ehkä 3-5v. Tällä hetkellä tuntuu että Canyoneita myydään jopa kovemmalla hinnalla kuin uusia. Hölmöä tietenkin ajatella mutta 3k hankinnassa ehkä yksi asia mikä tulisi miettiä

Uskoisin sähkövaihtajan kiinnostavan jälleenmyynnissä ja tosiaan Merida on ihan arvostettu ja tunnettu merkki. Enemmän haastetta tuo kalliimpi hinta ja maantie, kun nyt kova gravel buumi mutta kyllä hyvät pyörät aina kaupaksi menee. Ja tosiaan nyt on ollut pidempään (etenkin Canyon) myyjän markkinat kun uusien pyörien saatavuus ollut jo pidempään huonoa.
 
Uskoisin sähkövaihtajan kiinnostavan jälleenmyynnissä ja tosiaan Merida on ihan arvostettu ja tunnettu merkki. Enemmän haastetta tuo kalliimpi hinta ja maantie, kun nyt kova gravel buumi mutta kyllä hyvät pyörät aina kaupaksi menee. Ja tosiaan nyt on ollut pidempään (etenkin Canyon) myyjän markkinat kun uusien pyörien saatavuus ollut jo pidempään huonoa.
Jotenkin sen oppinut että näitä boomeja tulee ja menee. Pari vuotta sitten kaikkien täytyi saada fatbike ja sitten oli cyclocrossit. Toki gravelia mietin mutta tosiaan pääpaino kuntoilla maantiellä ja ehkä joskus hiekkatiellä. Toki en sitä poissulje että ostaisin myös Gravel/maastopyörän joskus jos oikein sorasta innostuu
 
Omalla lähiseudulla on kelvit ja tiet niin huonossa kunnossa, että on paljon mukavampi ajella gravel-pyörällä 40mm kumeilla kuin varsinaisella maantiepyörällä.
 
Jotenkin sen oppinut että näitä boomeja tulee ja menee. Pari vuotta sitten kaikkien täytyi saada fatbike ja sitten oli cyclocrossit. Toki gravelia mietin mutta tosiaan pääpaino kuntoilla maantiellä ja ehkä joskus hiekkatiellä. Toki en sitä poissulje että ostaisin myös Gravel/maastopyörän joskus jos oikein sorasta innostuu

Itse pistin tänä kesänä uuden gravelin juurikin samasta syystä kuin luujauho tuossa yllä mainitsi, iso osa teistä missä ajelen on aika ryttyisiä ja siellä leveärenkainen graveli menee paljon mukavammin kuin kapeampirenkainen, ja lenkit voi suunnitella myös menemään hiekkateiden kautta niin saa ajella kivoja pöndeteitä peltojen laidoilla. Plus gravelin (ainakin tuon oman) geometria sopii muutenkin itselle paremmin kuin maantiepyörien, mutta tämä on toki makuasia kuinka sporttisesti tykkää ajella.

Itse aloin harrastelemaan pyörällä lenkkeilyä noin 10 vuotta sitten, ensin maantiepyörällä josta siirryin cyclocrossiin ja siitä tänä vuonna graveliin, noista omaan makuun tuo graveli on osoittautunut ehdottomasti monipuolisimmaksi ja mahdollistaa mielekkäät vedot todella monenlaisissa paikoissa.

Se on totta, että gravelilla menettää jonkin verran vauhtia asfaltilla verrattuna maantiepyörään, mutta etenkin huonolla alustalla se mukavuusetu + kyky edetä hankalammassakin ”maastossa” on taas sen kiistaton etu.

Jos tosiaan ajominen on 99% pelkästään asfalttia ja tavoite päästä kovalla nopeudella pitkää vetoa niin maantiepyörä on silloin nappivalinta, mutta jos yhtään haluttaa lähteä seikkailemaan ryttyisemmille teille niin kehotan myös vakavasti harkitsemaan gravelia.
 
Gravel on todella hyvä valinta, jos on varaa / mahdollisuus vain yhteen pyörään, mutta onhan se sitten myös kompromissi jos paljon tulee asfaltilla ajettua. Ihan perinteinen jäykkäperäkin voi olla ihan varteenotetta vaihtoehto, tommosessa sekalaisessa maastossa ei renkaan leveys enään niin hidasta. Vauhdin lisäksi pidemmät matkat vaativat enemmän tehoa ja mitä pidemmäs poljet sitä enemmän tuo kertautuu isompana energia tarpeena yms. Jonkun verranhan maantielläkin voi siis perinteistä hiekkatietä ajaa ihan huoletta, toki ei se mitään maailman mukavinta ole ellei ole kovapohjainen tie. Ajettavuudessa ja ajoasennoissa myös kohtalaisen iso ero, ei gravelilla ikinä päässyt samoja ylämäkiä tykittämään +30kmh vauhdeilla. Toki pyöräilijöitä on moneen junaan ja nää just riippuu niin vahvasti mitä haluaa tehdä, milloisella tasolla ja tavoitteella. Itsellä on gravelissa just 45 leveät nakit tuon mukavuuden takia ja mahdollistaa myös sitten ihan puhtaassa maastossakin ajon.

Itse myös koen, että maantiepyörässä saa enemmän vastinetta rahalle kun sitä rahaa rupeaa sinne lappamaan, gravelissa itselle lopulta se alumiini paras vaihtoehto ja noissa sitten hyvät ja todella hyvät vaihtoehdot liikkuvat 1000e-2500e välissä. Hiilarin hyödyt menee vähän ohi kun joustoa tulee jo paksuista renkaista ja alumiinia voi ihan huoletta runtata maastossa yms. Mut joo nämäkin siis käytön mukaan :D
 
Gravel on todella hyvä valinta, jos on varaa / mahdollisuus vain yhteen pyörään, mutta onhan se sitten myös kompromissi jos paljon tulee asfaltilla ajettua. Ihan perinteinen jäykkäperäkin voi olla ihan varteenotetta vaihtoehto, tommosessa sekalaisessa maastossa ei renkaan leveys enään niin hidasta. Vauhdin lisäksi pidemmät matkat vaativat enemmän tehoa ja mitä pidemmäs poljet sitä enemmän tuo kertautuu isompana energia tarpeena yms. Jonkun verranhan maantielläkin voi siis perinteistä hiekkatietä ajaa ihan huoletta, toki ei se mitään maailman mukavinta ole ellei ole kovapohjainen tie. Ajettavuudessa ja ajoasennoissa myös kohtalaisen iso ero, ei gravelilla ikinä päässyt samoja ylämäkiä tykittämään +30kmh vauhdeilla. Toki pyöräilijöitä on moneen junaan ja nää just riippuu niin vahvasti mitä haluaa tehdä, milloisella tasolla ja tavoitteella. Itsellä on gravelissa just 45 leveät nakit tuon mukavuuden takia ja mahdollistaa myös sitten ihan puhtaassa maastossakin ajon.

Itse myös koen, että maantiepyörässä saa enemmän vastinetta rahalle kun sitä rahaa rupeaa sinne lappamaan, gravelissa itselle lopulta se alumiini paras vaihtoehto ja noissa sitten hyvät ja todella hyvät vaihtoehdot liikkuvat 1000e-2500e välissä. Hiilarin hyödyt menee vähän ohi kun joustoa tulee jo paksuista renkaista ja alumiinia voi ihan huoletta runtata maastossa yms. Mut joo nämäkin siis käytön mukaan :D
Jes hyviä pointteja. Ehkä juuri näiden huonokuntoisten kelvien takia halusin hieman leveämmät renkaat maantiepyörään, tuo 32mm varmaan menee jo kevyillä hiekkateillä. Noh eiköhän se ole sitten jo suunnattava katseet graveliin että pääsee halutessaan myös kunnolla rytkyttämään. Tässä hommassa nälkä ei ikinä lopu
 
Olikohan se nyt viime vuonna kun itse vaihdoin lampun ja tähän päädyin:
Hyvin toimii ja riittää kaupungissa kuin metsissä sekä eri lepikoissa kun fatbikella ajelen.

Mielestäni tuollainen pyöreälinssinen pyörän valaisin on ihan ok jossain metsässä ja täysin yksin liikkuessa. Jos alueella on muita liikkujia, niin silloin valokuvio olisi syytä olla jollain tapaa rajattu, jotta vastaantulijat eivät turhaa sokaistu.
 
Oon ajanu metsäpolkua ja hiekkatietä 28 leveellä "pakon" takia, luulis jonkun 32-35 olevan jo ihan jees.
 
Mielestäni tuollainen pyöreälinssinen pyörän valaisin on ihan ok jossain metsässä ja täysin yksin liikkuessa. Jos alueella on muita liikkujia, niin silloin valokuvio olisi syytä olla jollain tapaa rajattu, jotta vastaantulijat eivät turhaa sokaistu.
Omaan maasturin tankovaloon tein ja liimasin kirkkaasta alumiinista lipan.
Kait se vähän rajaa ja ei siitä valosta ole mitään hyötyä + 2m korkeudessa.
 
Mielestäni tuollainen pyöreälinssinen pyörän valaisin on ihan ok jossain metsässä ja täysin yksin liikkuessa. Jos alueella on muita liikkujia, niin silloin valokuvio olisi syytä olla jollain tapaa rajattu, jotta vastaantulijat eivät turhaa sokaistu.

Ei oo tuo niin paha tai kirkas vastaantulijoita ajatellen. Paljon pahempi oon nähny kun jollain ne on suunnattukin ihan liian ylös ja ovat muutenkin paljon kirkkaampia.
 
Tuli hommattua tällainen Haibike Skybeamer 300
Boschin moottorilla olevaan sähkäriin. Liikkeen sivuilla oli kuvassa kahdella johdolla, mutta tulikin 4 -johtoinen versio (en tilannut linkissä olevasta paikasta, vaan siinä on samanlainen mikä minulle tuli). Sivuilla luki, että käy Boschin moottoriin. Boschissa on 2-johtoa (must.+pun.). Toimiikohan tuo, jos napsaisee johdot poikki ja juottaa must.+pun. johdot? Tuo 4 johto on siis Flyonin moottorille erityisesti suunniteltu.
 
Ei oo tuo niin paha tai kirkas vastaantulijoita ajatellen. Paljon pahempi oon nähny kun jollain ne on suunnattukin ihan liian ylös ja ovat muutenkin paljon kirkkaampia.

Tuollainen perustelu, että muillla on vieläkin parempia, on tyhmää. On typerää sokaista vastaantulijat kaupungissa, jossa valon ainoa merkitys on olla heijastimen lisä havainnointina autoille.
 
Tuollainen perustelu, että muillla on vieläkin parempia, on tyhmää. On typerää sokaista vastaantulijat kaupungissa, jossa valon ainoa merkitys on olla heijastimen lisä havainnointina autoille.

Kyllä ymmärrän pointtisi ja oon samaa mieltä noista. Hah, mutta omani ei nimenomaan sokaise ja olen sen myös suunnannut niin ettei ole optimi korkeudella..
 
Kysymys pyörän tukijaloista.

Onko kukaan muu huomannut että laatu on laskenut? 11 vuotta sitten hommattu 29" maastopyörä, mukaan tullut jalusta kesti yli 5 vuotta, mutta sen jälkeen halkesi metalliseos jalustassa. Ostin uuden, mutta vaihtoon menee samaan vikaan 2 vuoden välein. Nyt löytyi surkeuden huippu, tämä Atran Velo CS 1 -säädettävä seisontatuki 20-28" 7,99, kesto alle 9 kk. Vaikuttaako se, että pyörä aina jalustalla ulkovarastossa kestoon? Vika ilmenee alkuun siten, että jalusta tuntuu huteralta, eikä pyörä enää tahdo pysyä pystyssä maksimiasetuksellakaan kunnes sitten tukijalka katkeaa kokonaan ja se onkin siinä.

Mistä hankkia pyörän jalka keskiöasennuksena ilman että saa koko ajan juosta ostamassa uutta??
 
Kysymys pyörän tukijaloista.

Onko kukaan muu huomannut että laatu on laskenut? 11 vuotta sitten hommattu 29" maastopyörä, mukaan tullut jalusta kesti yli 5 vuotta, mutta sen jälkeen halkesi metalliseos jalustassa. Ostin uuden, mutta vaihtoon menee samaan vikaan 2 vuoden välein. Nyt löytyi surkeuden huippu, tämä Atran Velo CS 1 -säädettävä seisontatuki 20-28" 7,99, kesto alle 9 kk. Vaikuttaako se, että pyörä aina jalustalla ulkovarastossa kestoon? Vika ilmenee alkuun siten, että jalusta tuntuu huteralta, eikä pyörä enää tahdo pysyä pystyssä maksimiasetuksellakaan kunnes sitten tukijalka katkeaa kokonaan ja se onkin siinä.

Mistä hankkia pyörän jalka keskiöasennuksena ilman että saa koko ajan juosta ostamassa uutta??
Ihan lapsuudesta saakka muistan, että pyörän kevytmetalliset jalat ovat käytöstä riippuen ihan kulutustavaraa.

Jos sinusta pyörä tuntuu huteralta, varmaan hieman hierot sitä pyörää sitä jalkaa vasten kokeillaksesi, ja itse asiassa tämä saa sen väsymään ja katkeamaan.
 
Ihan lapsuudesta saakka muistan, että pyörän kevytmetalliset jalat ovat käytöstä riippuen ihan kulutustavaraa.

Jos sinusta pyörä tuntuu huteralta, varmaan hieman hierot sitä pyörää sitä jalkaa vasten kokeillaksesi, ja itse asiassa tämä saa sen väsymään ja katkeamaan.
Noinhan siinä kävi, kun se katkesi.

Onko kaikki myynnissä olevat jalustat marketeissa noita kevytmetallijalkoja? Onko aitoja metallijalustoja olemassa missään?
Marketeissahan tuotetiedot ovat aika puutteellisia. Ja XXL-tarjonta ei ole sekään kovin hyvä keskiöjalustoissa.

Hain eilen testiin Motonetista tuollaisen Fastr polkupyöränjalka 24 - 28 keskiasennus | Motonet Oy

Noin ensivaikutelmana parempi kuin se Verkkiksen jalusta joka uutenakaan ei meinannut hyvin pitää pyörää pystyssä. Maksimisäädöilläkin oli aavistuksen, tai paljonkin kallellaan, eli ei pysynyt pyörä pystyssä tuulessa. Motonetin mallissa säätövaraa on niin paljon, että sitä ei tarvitse kuin hieman säätää lisäämällä jalustan pituutta (suurin osa jää silti piiloon). Eli säätövara ei lopu kesken.

Mitä tuotetietoihin tulee, niin taitaa olla valitettavasti sekin tekokuitumetallia.

Pyöräni on 29" maasturi, käytössä 12 vuotta ja siinä on ollut nyt alkuperäisen jalustan lisäksi ainakin 6 marketin 6,99-9,99 jalustaa.
 
Noinhan siinä kävi, kun se katkesi.

Onko kaikki myynnissä olevat jalustat marketeissa noita kevytmetallijalkoja? Onko aitoja metallijalustoja olemassa missään?
Marketeissahan tuotetiedot ovat aika puutteellisia. Ja XXL-tarjonta ei ole sekään kovin hyvä keskiöjalustoissa.

Hain eilen testiin Motonetista tuollaisen Fastr polkupyöränjalka 24 - 28 keskiasennus | Motonet Oy

Noin ensivaikutelmana parempi kuin se Verkkiksen jalusta joka uutenakaan ei meinannut hyvin pitää pyörää pystyssä. Maksimisäädöilläkin oli aavistuksen, tai paljonkin kallellaan, eli ei pysynyt pyörä pystyssä tuulessa. Motonetin mallissa säätövaraa on niin paljon, että sitä ei tarvitse kuin hieman säätää lisäämällä jalustan pituutta (suurin osa jää silti piiloon). Eli säätövara ei lopu kesken.

Mitä tuotetietoihin tulee, niin taitaa olla valitettavasti sekin tekokuitumetallia.

Pyöräni on 29" maasturi, käytössä 12 vuotta ja siinä on ollut nyt alkuperäisen jalustan lisäksi ainakin 6 marketin 6,99-9,99 jalustaa.

En tiedä muuta kuin, että sellainen perinteinen "helkaman jalusta" ei ole muistikuvieni mukaan koskaan kenellekään katkennut. Mutta puhun siis 30 vuotta takaperin tehdyistä jaloista. Toivotaan että tuo kestää. Tuuristakin se on monesti kiinni.
 
8605a561fe1047de8c96ce977e2ed8f1.png
 
Noinhan siinä kävi, kun se katkesi.

Onko kaikki myynnissä olevat jalustat marketeissa noita kevytmetallijalkoja? Onko aitoja metallijalustoja olemassa missään?
Marketeissahan tuotetiedot ovat aika puutteellisia. Ja XXL-tarjonta ei ole sekään kovin hyvä keskiöjalustoissa.

Hain eilen testiin Motonetista tuollaisen Fastr polkupyöränjalka 24 - 28 keskiasennus | Motonet Oy

Noin ensivaikutelmana parempi kuin se Verkkiksen jalusta joka uutenakaan ei meinannut hyvin pitää pyörää pystyssä. Maksimisäädöilläkin oli aavistuksen, tai paljonkin kallellaan, eli ei pysynyt pyörä pystyssä tuulessa. Motonetin mallissa säätövaraa on niin paljon, että sitä ei tarvitse kuin hieman säätää lisäämällä jalustan pituutta (suurin osa jää silti piiloon). Eli säätövara ei lopu kesken.

Mitä tuotetietoihin tulee, niin taitaa olla valitettavasti sekin tekokuitumetallia.

Pyöräni on 29" maasturi, käytössä 12 vuotta ja siinä on ollut nyt alkuperäisen jalustan lisäksi ainakin 6 marketin 6,99-9,99 jalustaa.
No mitäpä jos sitä lykkäis sinne alle jotain muuta kuin halvinta markettikamaa?
Itse pidän outona, että toistaa samaa kaavaa, mutta odottaa eri lopputulosta.
 
No mitäpä jos sitä lykkäis sinne alle jotain muuta kuin halvinta markettikamaa?
Itse pidän outona, että toistaa samaa kaavaa, mutta odottaa eri lopputulosta.
Mitä tarkalleen siis pitäisi ostaa. Olen yrittänyt etsiä laadukastakin settiä, mutta jos edes XXL ei myy kunnollista??

Mitkä on siis niitä hyviä seisontatukia, jotka kestävät aikaa, siis 5 vuotta tai enemmän. Katsoin myös Bikeshop.fi tarjonnan enkä löytänyt markettikamaa juuri parempaa. vai katsoinko huonosti. 29" koossa.
 
Mitä tarkalleen siis pitäisi ostaa. Olen yrittänyt etsiä laadukastakin settiä, mutta jos edes XXL ei myy kunnollista??

Mitkä on siis niitä hyviä seisontatukia, jotka kestävät aikaa, siis 5 vuotta tai enemmän. Katsoin myös Bikeshop.fi tarjonnan enkä löytänyt markettikamaa juuri parempaa. vai katsoinko huonosti. 29" koossa.

Tämmönen kestää ainakin 6 vuotta FoldRex Bipod Stand
 
Mekaanisten levyjarrujen kanssa tuli ongelmaa, joka ilmeni takajarrun jarruvivun täydellisenä löysentymisenä. Kiristin jaarukaapelin ja se vähän paransi tilannetta, mutta silti vipu pysyi löysänä. Nyt päätin selvittää asian syyn ja vaihtaa samalla uudet palat vanhojen tilalle, joissa ei paljon kulutuspintaa ollut. Ongelma ei kuitenkaan korjautunut ja totesin sen johtuvan luultavasti liiallisesta kitkasta jarrukaapelissa. Jarrukahvasta vetäessä jarru toimii - kerran - mutta jarrusatulan jousi ei jaksa vetää kaapelia tiukaksi ja paloja erilleen. Sormituntumalta takajarrun jousi tuntuu kuitenkin yhtä vahvalta, kuin etujarrunkin. Kahva jää löysäksi ja jarrut laahaamaan. Onkohan tähän muuta apua, kuin uuden jarrukaapelin asentaminen kuorineen? Oikein ei kiinnostaisi siihen alkaa...

Vanhoilla jarrupaloilla jarrut taisivat "toimia", koska ne olivat niin kuluneet, että satulan ei tarvinnut kiskoa niitä ääriasentoon, että irtosivat levyn pinnasta. Uusissa paloissa ei vastaavaa toleranssia ole.

Positiivisena asiana, Canyon ilmoitti kuukausien odottelun ja viivästysten jälkeen, että uusi pyöräni on matkalla. Saa sitten näitä Meridan jarruja säädellä rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:
SRAM GX säätöjen kanssa ongelma. Eka 50km metsässä toimi kuin ajatus. Site ei menny enää isommalle. No tietenkin uus vaiheri venyny ja pari naksua kireemmälle ja sit meni pakka ylös asti. No nyt hyppyy useampi vaihde kerralla ja karmee rutina keskipakalla. Taidot loppu tähän:(. Vaijerin säätöjä pyöritelly laidasta laitaan mutta ei auta.
 
Mekaanisten levyjarrujen kanssa tuli ongelmaa, joka ilmeni takajarrun jarruvivun täydellisenä löysentymisenä. Kiristin jaarukaapelin ja se vähän paransi tilannetta, mutta silti vipu pysyi löysänä. Nyt päätin selvittää asian syyn ja vaihtaa samalla uudet palat vanhojen tilalle, joissa ei paljon kulutuspintaa ollut. Ongelma ei kuitenkaan korjautunut ja totesin sen johtuvan luultavasti liiallisesta kitkasta jarrukaapelissa. Jarrukahvasta vetäessä jarru toimii - kerran - mutta jarrusatulan jousi ei jaksa vetää kaapelia tiukaksi ja paloja erilleen. Sormituntumalta takajarrun jousi tuntuu kuitenkin yhtä vahvalta, kuin etujarrunkin. Kahva jää löysäksi ja jarrut laahaamaan. Onkohan tähän muuta apua, kuin uuden jarrukaapelin asentaminen kuorineen? Oikein ei kiinnostaisi siihen alkaa...

Vanhoilla jarrupaloilla jarrut taisivat "toimia", koska ne olivat niin kuluneet, että satulan ei tarvinnut kiskoa niitä ääriasentoon, että irtosivat levyn pinnasta. Uusissa paloissa ei vastaavaa toleranssia ole.

Positiivisena asiana, Canyon ilmoitti kuukausien odottelun ja viivästysten jälkeen, että uusi pyöräni on matkalla. Saa sitten näitä Meridan jarruja säädellä rauhassa.
Laita vaikka ketjuöljyä tippa tai pari sinne putkeen jarruvaijerin kaveriksi.
 
SRAM GX säätöjen kanssa ongelma. Eka 50km metsässä toimi kuin ajatus. Site ei menny enää isommalle. No tietenkin uus vaiheri venyny ja pari naksua kireemmälle ja sit meni pakka ylös asti. No nyt hyppyy useampi vaihde kerralla ja karmee rutina keskipakalla. Taidot loppu tähän:(. Vaijerin säätöjä pyöritelly laidasta laitaan mutta ei auta.
Olisiko vaihtaa saanut osumaa ja korvake vääntynyt?
Tai onko b ruuvi liikkunut ja nyt vaihtajan ylärissa liian lähellä tai kaukana pakasta. Netistä löytyy hyvät ohjeet tohon säätöön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 679
Viestejä
4 553 916
Jäsenet
75 045
Uusin jäsen
Vilkkic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom