Pyöräily

Eli todennäköisesti navasta löytyy konelaakerit. Itsekin lähtisin tässä tapauksessa siitä, että kiristät läpiakselin suositeltuun momenttiin, jolloin sen pitäisi kyllä pysyä paikallaan.

Edit: Tarkemmin kuvaa tutkittuani huomasin, että kyseessä ei liene kovin kalliin hintaluokan Cube. Ehkä siinä voi olla läpiakselista huolimatta olla kartiokuulalaakereilla varustettu napa, jolloin esim. toisen puolen kartion kiritysmutteri voi olla hieman löysällä ja kiristät läpiakselin sen "varaan". Tällaisessa tapauksessa akseli voi löystyä mutterin kiertyessä alta pois. Kannattaa siis kokeilla, että onko syy siinä. Muista kuitenkin, että kartiolaakerin pitää pyöriä vastuksetta, vaikka kiristysmutterit ovat kireällä. Itse jätän niihin jopa pienen välyksen, joka kiristetään oman fillarin tapauksessa pikalinkulla pois. Jos laakerin kiristää liian kireäksi, kuluvat laakeripinnat aika nopeasti pilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Eli todennäköisesti navasta löytyy konelaakerit. Itsekin lähtisin tässä tapauksessa siitä, että kiristät läpiakselin suositeltuun momenttiin, jolloin sen pitäisi kyllä pysyä paikallaan.

Edit: Tarkemmin kuvaa tutkittuani huomasin, että kyseessä ei liene kovin kalliin hintaluokan Cube. Ehkä siinä voi olla läpiakselista huolimatta olla kartiokuulalaakereilla varustettu napa, jolloin esim. toisen puolen kartion kiritysmutteri voi olla hieman löysällä ja kiristät läpiakselin sen "varaan". Tällaisessa tapauksessa akseli voi löystyä mutterin kiertyessä alta pois. Kannattaa siis kokeilla, että onko syy siinä. Muista kuitenkin, että kartiolaakerin pitää pyöriä vastuksetta, vaikka kiristysmutterit ovat kireällä. Itse jätän niihin jopa pienen välyksen, joka kiristetään oman fillarin tapauksessa pikalinkulla pois. Jos laakerin kiristää liian kireäksi, kuluvat laakeripinnat aika nopeasti pilalle.
Nyt sattuu päähän. :sdarra:

Kertokaa mulle se tollo firma, joka suunittelee läpiakseliin kartiokuulalaakereilla varustettu napa. Tollasessa akselissa halvin ratkasun on konelaakereille oleva napa, jossa käytetään vaan paskoja kiina laakereita.
 
En tiedä mikä päähän koskee, mutta esim. Shimanon halvemman pään läpiakselinavat ovat kartiomallisilla laakereilla. Silloin on hyvinkin todennäköistä, että läpiakseli löystyy momentistaan kun kartion kiristysmutteri on jäänyt löysälle.
 
En tiedä mikä päähän koskee, mutta esim. Shimanon halvemman pään läpiakselinavat ovat kartiomallisilla laakereilla.
En epäile mutta kuulostaa eksootiselta ratkaisulta jolla hintaa ei pysty säästämään.
Onkohan navan tyyppiä tai mieluummin räjäytyskuvaa.

Onkohan läpiakseli normipaksu vai linkkuakselin kokoinen pultti?
 
Tässäpä esim. sellainen.
Näköjään, olet oikeassa :) kaikkea se virvelitehdas keksii, tuossa ei kyllä luulis kustannuksia säästettävän.
Tosin mun mielestä (hyvin tehty) kartiolaakeri on parempi kuin uralaakeri (konelaakeri), myös tuo shimano on varmaan käypä peli huolella sisään ajettuna (vaikka laakeripinnat oliskin pehmeät)
 
Näköjään, olet oikeassa :) kaikkea se virvelitehdas keksii, tuossa ei kyllä luulis kustannuksia säästettävän.
Tosin mun mielestä (hyvin tehty) kartiolaakeri on parempi kuin uralaakeri (konelaakeri), myös tuo shimano on varmaan käypä peli huolella sisään ajettuna (vaikka laakeripinnat oliskin pehmeät)
Itellä lentäis tollaset navat heti roskiin, olis sitten uus ja ajamaton. Kysymys kyllä kuuluu, mikä on todennäköisyys että tota paskaa on käytetty tossa cubessa.
 
Täytyy sanoa, että omat kokemukset shimanon kartiolaakereista ovat ristiriitaiset. Ne kestävät kyllä hyvin, mutta vain jos ne säätää itse ennen käyttöä sopivalle välykselle. Työmatkapyörään jouduin nimittäin parin vuoden ajelun jälkeen ostamaan uudet navat, kun laakerit oli kiristetty tehtaalla liian tiukalle. Laakeripinnat olivat syöpyneet kuopille, eikä sille mitään voinut enää tehdä. Uudet navat ovat kestäneet itse alusta asti säädettyinä hyvin jo 8-9 vuotta.
 
Täytyy sanoa, että omat kokemukset shimanon kartiolaakereista ovat ristiriitaiset. Ne kestävät kyllä hyvin, mutta vain jos ne säätää itse ennen käyttöä sopivalle välykselle. Työmatkapyörään jouduin nimittäin parin vuoden ajelun jälkeen ostamaan uudet navat, kun laakerit oli kiristetty tehtaalla liian tiukalle. Laakeripinnat olivat syöpyneet kuopille, eikä sille mitään voinut enää tehdä. Uudet navat ovat kestäneet itse alusta asti säädettyinä hyvin jo 8-9 vuotta.
Ite en kyllä keksi mitään hyvää konelaakereihin verrattuna. Navan huolto aivan jäätävän pitkä, hörppii vettä vaikka miten uusis tiivisteet ja sitten kun menee navan päästä pinta perunapellolle, se on koko napa vaihtoon. Jos konelaakerit, sitten vaan uutta endurobearingiä ja kovaan ajoon alle puolessa tunnissa.
 
No joo mun pääasialliset kokemukset on vuoskymmenten takaa jolloin kartiot ja kupit karkaistiin huolella ja hiottiin mittoihin.
En sitten tiedä onko shimanolla vaikka vanhaa 80 luvun dura-age sarjaa vastaavia osia?
 
Huolto on kyllä melkoinen pain in the ass, mutta onneksi sitä ei tarvitse kovin usein tehdä. Työmatkapyörässä menevät ihan hyvin, mutta maastoon en kyllä moisia laittaisi. Suurin ongelma noissa on tosiaan sopivan kireyden määrittäminen, sitä kun ei osaa tehdä edes navan valmistaja oikein. Konelaakeri on siinä ja monessa muussakin suhteessa huomattavasti parempi.
 
Voi olla niinkin. Enemmän veikkaan kuitenkin, että budjettisyistä laadunvalvontaan ei kiinnitetä huomiota lainkaan ja väliin pääsee huonosti kasattuja yksilöitä. Omassa pyörässä nyt olevat shimanon navat oli kiristetty tehtaalla niin tiukalle, että niiden pyörittämiseen sai käyttää reippaasti voimaa.
 
Rex Domestique. Ostin pullollisen mielenkiinnosta testiin kun tuotetta kovasti kehutaan. Pesin ketjusta vanhat voiteluaineet pois bensiinillä ja bräkleenillä. Laitoin Rexiä tipan jokaiseen rullaan ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Muutama viikko menikin oikein hienosti, ketju pysyi puhtaana eikä rahissut hiekasta kuten yleensä. Tuon muutaman viikon aikana lisäsin pari kertaa Rexiä ketjuihin jotta sitä varmasti olisi ketjun rullissa. Mutta kun vesisateet alkoivat niin ketjuhan alkoi ottaa kunnolla ruostetta pintaan. Onko tämä normaalia Rexin kaltaisille voiteluaineille vai olenko tehnyt jotain väärin? Onko tuosta ruosteesta oikeastaan muuta kuin visuaalista haittaa?
 
Näin Rexin kansa käy. Lisäksi Rexin laittaminen vaikeutuu kelien kylmetessä kun tavarasta tulee jähmeää -eihän se silloin mene sinne minnekä sen pitäisi.

ihan hyvää ainetta käyttää kesällä mutta syksylle/talvelle sitten perinteisempää tavaraa.
 
Näin Rexin kansa käy. Lisäksi Rexin laittaminen vaikeutuu kelien kylmetessä kun tavarasta tulee jähmeää -eihän se silloin mene sinne minnekä sen pitäisi.

ihan hyvää ainetta käyttää kesällä mutta syksylle/talvelle sitten perinteisempää tavaraa.

Ahaa eli tämä taisikin olla kuivan ja kauniin kelin rasva. Tulikin jo suihkautettua vanhaa kunnon spraykamaa ketjuun kun alkoi näyttää jo niin uhkaavalta. Sprayrasva vaan tuntuu sateella leviävän ympäri pyörää.
 
Ahaa eli tämä taisikin olla kuivan ja kauniin kelin rasva. Tulikin jo suihkautettua vanhaa kunnon spraykamaa ketjuun kun alkoi näyttää jo niin uhkaavalta. Sprayrasva vaan tuntuu sateella leviävän ympäri pyörää.
Paikallinen fillarikorjaaja täällä Lahdessa tokaisi että nuo sprayöljyt kannattaa jättää hyllyyn. On kuulemma paskinta mahdollista mitä voit ketjuihin ja ylipäätään fillariin laittaa. Suositteli tätä
 
Paikallinen fillarikorjaaja täällä Lahdessa tokaisi että nuo sprayöljyt kannattaa jättää hyllyyn. On kuulemma paskinta mahdollista mitä voit ketjuihin ja ylipäätään fillariin laittaa. Suositteli tätä

Tuo ei kyllä ole pahan hintaista että voisi vaikka seuraavaksi kokeilla tuota. Varmaan kuitenkin tärkeintä on että ketjussa on edes jotain voitelua. Tullut noita sprayöljyjä käytettyä niiden helppouden vuoksi. Pyyhin toki ylimääräiset pois ketjun päältä laiton jälkeen.
 
Ei ketjun pintaruosteella oo kyllä yleensä muuta vaikutusta kuin visuaalinen. Ainoa voitelu, mitä ketju tarvii, on siellä pinnien rullissa ketjun sisällä. Jos ketju ei pidä ääntä niin kovaa ajoa vaan. Itse en ole saanut ketjua ruosteeseen vahapohjaisilla kuin kerran, kun toddella märän ajon jälkeen se ei päässyt kuivumaan vaan vietti vuorokauden verran linja-auton matkatavara ruumassa ilman että kejua oli ajon ja pesun jälkeen kuivattu.

Normikäytössä kun pyörän on vaan laittanut pyöräkellariin ilman mitään kuivailuja, ei ole ruostetta omaan ketjuun ilmestynyt. Toki eri ketjuilla tässä on vähän eroa.
 
Wet lube märällä ja dry lube kuivalla. Dry lube pitää ketjun puhtaana, mutta lähtee heti kun näkee vähääkään vettä. Wet lube pysyy ketjussa kun tauti, mutta kerää paskaa ja ketjut pitää tajuta ite pestä. Itellä muc-offin vihreä ja punanen ja käytän ihan sään mukaan.

Jos ketjut ruostuu, putsaa vaan kunnolla ja laita uudet öljyt, ketjujen ruoste kyllä poistuu.
 
Millasia kokemuksia ketjujen vahaamisesta?
Pitää olla omat vehkeet ja työläs homma, mutta kuullu pelkkää hyvää. Ymmärsin kyllä että se vaiva kannattaa nähä jos on kallis osasarja, ettei lähe vahailee 10€ ketjua hinnat alkaen osasarjassa.
 
Aina jokseenkin huvittaa kun porukka tekee ketjujen rasvailusta tiedettä. Ite räiskin ketjuihin randomilla joko weldtiten tf2 öljyä, bilteman ptfe-sprayöljyä tai jotain random würthin sprayta enkä kyllä pystyisi erottamaan noista käytössä mikä on mitäkin, kun olosuhteet missä pyörää ajetaan ja säilytetään vaihtelee niin paljon. Kerran kuussa tai sitten kun ketjut alkaa ääntämään pyyhkii ketjut puhtaaksi paskasta rikkinäiseen sukkaan, lotraa ketjuihin reippaasti voiteluainetta ja pyyhkii ylimääräsen öljyn pois sukan puhtaalla osalla niin taas menee jonkun aikaa pyörä eteenpäin. Aikaa menee ehkä 2 minuuttia. Sama proseduuri 500e hybridissä ja 3k täysjoustossa.
 
Omissa fillareissa on nyt kokeilussa squirt lube. Ensivoitelu on hankala (ketjujen ja koko voimansiirron putsaus erittäin huolellisesti rasvasta), mutta sen jälkeen onkin helpompaa. Tuntuu kestävän märälläkin kelillä hyvin menossa mukana, eikä ketjut ala rahisemaan samaan tapaan kuin ketjuöljyn kanssa. Pieniä ruostepisteitä on ketjuihin toki tullut nyt syksyllä, mutta ne lähtevät pois rätillä ja uudelleenvoitelulla. Voimansiirto pysyy myös selkeästi puhtaampana kuin öljyn kanssa. Tähän asti siis erittäin positiivinen fiilis, talvi voi toki tuoda muunlaisiakin kokemuksia.
 
Itellä uppovahatut ketjut kaikissa konkeleissa. Silcan tuote kyseessä. Vaha on vesihaudepussissa, sulaa kätevästi kattilassa eikä tarvi liata paikkoja. Toki uuden ketjun puhdistus on se työläin osuus, jota ei onneksi tarvi kuin kerran tehdä.
 
Itellä uppovahatut ketjut kaikissa konkeleissa. Silcan tuote kyseessä. Vaha on vesihaudepussissa, sulaa kätevästi kattilassa eikä tarvi liata paikkoja. Toki uuden ketjun puhdistus on se työläin osuus, jota ei onneksi tarvi kuin kerran tehdä.

Mielestäni ketjun liuotus uutena on pienempi homma, kun jatkuva voiman siirron putsaaminen pitkässä juoksussa. Jos vielä käyttöikä pitenee, kuten testien mukaan pitäisi käydä, niin homma on entistä pienempi. Mulla tosin on käytössä tippavaha, eli ei tarvitse kokkailla.
 
Onko kokemuksia swisstrailbell tai timber 3.0 kilikellosta? Haluisin jonkun tuon tyylisen mikä kilistelee itsekseen.
 
Tuli laitettua uudet 29x2.6 piikkisiat maasturiin.
Ei laatu vakuuta vieläkään, toisessa renkaassa on kuplamaisia pullistumia kyljissä sekä bonuksena melkoisen kiero yksilö sattui kohdalle.
Toinen vähän vipattaa, mutta voi myös kiekossa olla heittoa.
Otanta on toki pieni, mutta harvinaisen paljon paskaa on Suomi Tyresiltä osunut meikäläiselle.
Litkuilla en tällä kertaa lähtenyt leikkimään ollenkaan..:asif:
 
Mielestäni ketjun liuotus uutena on pienempi homma, kun jatkuva voiman siirron putsaaminen pitkässä juoksussa. Jos vielä käyttöikä pitenee, kuten testien mukaan pitäisi käydä, niin homma on entistä pienempi. Mulla tosin on käytössä tippavaha, eli ei tarvitse kokkailla.

Juu ei se sinällään iso homma ole, mutta uppavahaus prosessin työläin osuus. Pitää kuitenkin hommaa noita kemikaaleja (lähinnä mineraalitärpätti) ja sitten kiikuttaa aika-ajoin käytettyä tärpättiä asianmukaiseen paikkaan.

Sen jälkeen sitten helppoa kun laittaa kattilaan vedet, nakkaa vahapussin sinne ketjuineen, liesi about puoliteholle ja odottaa noin 20 min. Ei tarvi siis jäädä viereen vahtimaan. Tämän jälkeen vaha on sulaa ja heiluttaa ketjua vähän siellä, ottaa pussin pois vedestä, antaa vähän jäähtyä ja nostaa ketjun pois. Sitten vaan laittaa vahapussin takaisin kaappiin odottamaan seuraavaa kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikenlaista on tullu lutrattua ketjuihin mutta nyt on menty Rexeillä. Punainen Rexi ei tosiaan pitkään vettä kestä mutta musta kestää. Noita käyttelen nykyään paremmissa ketjuissa. Uusi talvirexi odottelee ketjuun pääsyä.
Halvat ketjut ottaa ruostetta tai sitten jostain sieltä sisäpinnoilta valuttaa ruostemönjää. Vahat niinku Rex on tarkoitettu pinnotetuille ketjuille.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Vai oisko kuitenkin niin, että oikea luikkari oikeaan paikkaan. Ketjuissa on eroja, käyttöympäristössä on eroja ja hassua kyllä voiteluaineissa myös. En tiiä miks ne silleen ovat tehneet huo höppänät käärmeöljyhenkilöt. Pinnottamaton ketju tarvii jonku suojaavaan kerroksen. Perinteisesti se on ollut öljy. Esimerkiksi ramimiehen X01/XX1 ei tartte.
 
Vahatulla ketjulla kanssa huomannu, että shimanon tapauksessa M6100 voi vähän ruostua mutta sitten M9100 ei ainakaan oo moksiskaan.
 
Olisiko antaa suosituksia järkevästä ilmaussarjasta, jolla hoituu Shimanon ja Tektron levyjarrujen ilmaus? Joskus aiemmin olen ostanut Amazonista tällaisen Borgenin setin ja tuolla saa kyllä hoidettua Shimanon jarrut, mutta eipä sovikaan enää Tektron jarruissa oleviin liittimiin. Riittäisi jos löytäisi jostakin edes väliin sopivat adapterit, mutta niitä on varmaan vaikeampi metsästää kuin valmista kittiä.

Park toolilla on kattava ja kätevästi omassa salkussa kulkeva paketti (BKM-1), mutta se on täysin överihintainen kuten kaikki muutkin Park toolin brändillä myytävät tuotteet, joten se saa jäädä hifistelijöille. Amazonissa on kyllä kaikenlaista valikoimaa, mutta ei viitsisi tilata sikaa säkissä.

Öljyksi ajattelin kipaista Kärkkäiseltä tällaista:

Tai sitten tilaan litran purkin Shimanon öljyä Amazonista:
 
Olisiko antaa suosituksia järkevästä ilmaussarjasta, jolla hoituu Shimanon ja Tektron levyjarrujen ilmaus? Joskus aiemmin olen ostanut Amazonista tällaisen Borgenin setin ja tuolla saa kyllä hoidettua Shimanon jarrut, mutta eipä sovikaan enää Tektron jarruissa oleviin liittimiin. Riittäisi jos löytäisi jostakin edes väliin sopivat adapterit, mutta niitä on varmaan vaikeampi metsästää kuin valmista kittiä.

Park toolilla on kattava ja kätevästi omassa salkussa kulkeva paketti (BKM-1), mutta se on täysin överihintainen kuten kaikki muutkin Park toolin brändillä myytävät tuotteet, joten se saa jäädä hifistelijöille. Amazonissa on kyllä kaikenlaista valikoimaa, mutta ei viitsisi tilata sikaa säkissä.

Öljyksi ajattelin kipaista Kärkkäiseltä tällaista:

Tai sitten tilaan litran purkin Shimanon öljyä Amazonista:

Tilasin juuri eilen illalla tämän Universal Bicycle Hydraulic Disc Brake Bleed Adapter Metal Oil Funnel Bike Tool | eBay

On vähän samanlainen ongelma kuin sinulla että adaptereita puuttuu. Tuossakaan kiinakitissä ei ole mitään järkevää tietoa mihin sopii mutta jos ovat samaa mitä noissa Zittoissa muuten niin sitten varmaan sopii. Jos haluaa tilata jotain muutakin samalla niin sitten tämä Bleeding Kit for Tektro

Ruiskuja saa apteekeista tai ison sellaisen jos ostaa Motonetista litran litkupullon jossa tulee se mukana. Letkua saa rautakaupasta.
 
Tilasin juuri eilen illalla tämän Universal Bicycle Hydraulic Disc Brake Bleed Adapter Metal Oil Funnel Bike Tool | eBay

On vähän samanlainen ongelma kuin sinulla että adaptereita puuttuu. Tuossakaan kiinakitissä ei ole mitään järkevää tietoa mihin sopii mutta jos ovat samaa mitä noissa Zittoissa muuten niin sitten varmaan sopii. Jos haluaa tilata jotain muutakin samalla niin sitten tämä Bleeding Kit for Tektro

Ruiskuja saa apteekeista tai ison sellaisen jos ostaa Motonetista litran litkupullon jossa tulee se mukana. Letkua saa rautakaupasta.
Kiitos. Saman valmistajan settiä katselinkin jo Amazon kautta hieman kattavampana. Myyjä on tosin joku kiinalainen pulju sielläkin. Amazonista on kuitenkin lähdössä muutakin kamaa tilaukseen, joten taidan ottaa tämän. Kaikkea muuta tosiaan saa vaikka mistä, mutta nuo adapterit ovat harvinaisempia, tai ainakaan en tiedä mistä niitä lähtisi etsimään.


Edit.
Kiinasta saisi adapterisetin vitosella, mutta se on vaan helposti kevät ennen kuin tuo toimitus on ovella. :D


Edit2.
Olisiko kenelläkään tietoa millainen keskiölaakeri löytyy noin 5-6v vanhasta 24" yksivaihteisesta perusmallin Helkama Joposta? Googletus ei liiemmin asiassa auttanut.

Ajattelin että jos tuo selviäisi tätä kautta, niin voisi tilata sopivan varaosan valmiiksi ennen kuin purkaa vanhan irti, kun muuten fillari joutuu seisomaan käyttökelvottomana niin pitkään että uusi osa saapuu.

Tällaisesta siis:

1669161265097.png
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos. Saman valmistajan settiä katselinkin jo Amazon kautta hieman kattavampana. Myyjä on tosin joku kiinalainen pulju sielläkin. Amazonista on kuitenkin lähdössä muutakin kamaa tilaukseen, joten taidan ottaa tämän. Kaikkea muuta tosiaan saa vaikka mistä, mutta nuo adapterit ovat harvinaisempia, tai ainakaan en tiedä mistä niitä lähtisi etsimään.


Edit.
Kiinasta saisi adapterisetin vitosella, mutta se on vaan helposti kevät ennen kuin tuo toimitus on ovella. :D


Edit2.
Olisiko kenelläkään tietoa millainen keskiölaakeri löytyy noin 5-6v vanhasta 24" yksivaihteisesta perusmallin Helkama Joposta? Googletus ei liiemmin asiassa auttanut.

Ajattelin että jos tuo selviäisi tätä kautta, niin voisi tilata sopivan varaosan valmiiksi ennen kuin purkaa vanhan irti, kun muuten fillari joutuu seisomaan käyttökelvottomana niin pitkään että uusi osa saapuu.

Tällaisesta siis:

1669161265097.png
Tuommonen löyty:

1669181415233.png
 
Tuommonen löyty:

1669181415233.png
Niin löytyy ja tuolta jälleenmyyjältä löytyy myös muita vaihtoehtoja, kuten monilta muiltakin sivuilta. Ja nuokin kaksi tällä sivulla olevaa ovat ilmeisesti hieman erilaisia? Siis sen lisäksi että toinen on nimeltään "keskiölaakeri" ja toinen "kasettikeskiö". Laitoin noista toisen jo aiemmin ostoskoriin, kunnes jollakin toisella sivulla kerrottiin kooksi jotain ihan muuta.

Tuo on kyllä todennäköisesti oikea, mutta tuntuu olevan epävarmaa ja siksi juuri kysyinkin, että tietäisikö joku mikä sinne sopii, niin ei tarvitsisi arvailla. Ainoa mikä on varmaa, on se että akseli on fillarissa nelikantti. Kierteet ja pituus on epäselvää ja eri sivuilla löytyy noista erilaista mutua.
 
Viimeksi muokattu:
Vai oisko kuitenkin niin, että oikea luikkari oikeaan paikkaan. Ketjuissa on eroja, käyttöympäristössä on eroja ja hassua kyllä voiteluaineissa myös. En tiiä miks ne silleen ovat tehneet huo höppänät käärmeöljyhenkilöt. Pinnottamaton ketju tarvii jonku suojaavaan kerroksen. Perinteisesti se on ollut öljy. Esimerkiksi ramimiehen X01/XX1 ei tartte.
XX1 ketju kyllä ruostuu jos ajaa märällä ja pitää paskaa huolta.
 
Niin löytyy ja tuolta jälleenmyyjältä löytyy myös muita vaihtoehtoja, kuten monilta muiltakin sivuilta. Ja nuokin kaksi tällä sivulla olevaa ovat ilmeisesti hieman erilaisia? Siis sen lisäksi että toinen on nimeltään "keskiölaakeri" ja toinen "kasettikeskiö". Laitoin noista toisen jo aiemmin ostoskoriin, kunnes jollakin toisella sivulla kerrottiin kooksi jotain ihan muuta.

Tuo on kyllä todennäköisesti oikea, mutta tuntuu olevan epävarmaa ja siksi juuri kysyinkin, että tietäisikö joku mikä sinne sopii, niin ei tarvitsisi arvailla. Ainoa mikä on varmaa, on se että akseli on fillarissa nelikantti. Kierteet ja pituus on epäselvää ja eri sivuilla löytyy noista erilaista mutua.
Miten noi muka olis erilaisia? BSA-kierre, 68 mm leveeseen keskiöön ja 122,5 kokonaisleveys.

Tossa vielä joku postaus jossa äkkiä näyttäis olevan suht uusi jopo: Keskiölaakerin irrotus

Oman perheen jopot on jo myyty eteenpäin niin ei nyt pääse ihan pyörästä mittaamaan kyllä..
 
Miten noi muka olis erilaisia? BSA-kierre, 68 mm leveeseen keskiöön ja 122,5 kokonaisleveys.
Ihan silmämääräisesti ovat siis erilaisia. Voi toki olla, että tuotekuva on väärä.

Tossa vielä joku postaus jossa äkkiä näyttäis olevan suht uusi jopo: Keskiölaakerin irrotus

Oman perheen jopot on jo myyty eteenpäin niin ei nyt pääse ihan pyörästä mittaamaan kyllä..
Tuonkin sivun näin. Siellä alalaidassa on linkki Helkaman tuoteselosteeseen, jonka mukaan malli on tämä ja pituus 116mm, eikä 122,5mm, joka taas oli noissa kuvissa. (edit. näköjään se meneekin tuotteen pääsivulle ja siellä on eri pituudet pudotusvalikossa)

Blogin kuvien mukaan ko. Jopo ei ole ihan tuoreinta versiota, kun en muista että uusia olisi tuolla värillä myyty.

Taidan nyt kuitenkin ottaa riskin ja tilata tuon Shimanon version. Ei siinä rahaa mene kuitenkaan pahasti hukkaan, eli lähinnä tässä yritän säästää aikaa/vaivaa.

Edit.
Ja ennen kuin kukaan kommentoi, että miksi et hae osia vaikka Motonetista vasta sitten kun fillari on purettu, niin tässä tapauksessa se ei onnistu fillarin sijainnin vuoksi ja siksi olisi hyvä että olisi jo valmiiksi kaikki tarvittavat osat ja työkalut vieressä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan silmämääräisesti ovat siis erilaisia. Voi toki olla, että tuotekuva on väärä.


Tuonkin sivun näin. Siellä alalaidassa on linkki Helkaman tuoteselosteeseen, jonka mukaan malli on tämä ja pituus 116mm, eikä 122,5mm, joka taas oli noissa kuvissa. (edit. näköjään se meneekin tuotteen pääsivulle ja siellä on eri pituudet pudotusvalikossa)

Blogin kuvien mukaan ko. Jopo ei ole ihan tuoreinta versiota, kun en muista että uusia olisi tuolla värillä myyty.

Taidan nyt kuitenkin ottaa riskin ja tilata tuon Shimanon version. Ei siinä rahaa mene kuitenkaan pahasti hukkaan, eli lähinnä tässä yritän säästää aikaa/vaivaa.

Edit.
Ja ennen kuin kukaan kommentoi, että miksi et hae osia vaikka Motonetista vasta sitten kun fillari on purettu, niin tässä tapauksessa se ei onnistu fillarin sijainnin vuoksi ja siksi olisi hyvä että olisi jo valmiiksi kaikki tarvittavat osat ja työkalut vieressä.
Tuota blogisivua selailemalla löytyi tietoa "Runkonumeron perusteella pyörä on rullannut ulos Helkaman Hangon tehtaalta maaliskuussa 2012". Voisin vaikka veikata ettei ne tuota mallia ole ihan yhtenään päivittämässä :smile:. Ehkä juuri värejä tarjotaan erilaisia eri vuoden malleille? Mutta hyvä että osa löytyi :thumbsup:
 
Tuota blogisivua selailemalla löytyi tietoa "Runkonumeron perusteella pyörä on rullannut ulos Helkaman Hangon tehtaalta maaliskuussa 2012". Voisin vaikka veikata ettei ne tuota mallia ole ihan yhtenään päivittämässä :smile:.
No ei varmasti yhtenään, mutta kyllä siitä yllättävän paljon erilaisia versioita vuosien varrelta löytyy. Meillä oli tytöllä juuri tuota nykyistä ennen sellainen versio, jossa oli mm. tarakka ihan erilainen ja veikkaan ettei se ollut siinä ainoa muutos. Näissä uudemmissa se on siis sellainen keskeltä hieman leveämpi "salmiakin" mallinen.
 
Tuossa aiemmin kyselin maastopyörä suosituksia alle 1000 € hintaluokassa, mutta en ole vielä saanut kauppoja hierottua loppuun. Tuossa löysin nyt hyvän tarjouksen Kona Mahunasta, mutta en ole kyseisen merkin pyöriä päässyt kokeilemaan. Niin uskallankohan tilata suoraan XL kokoisen, kun XL koko on Cuben ja Haibiken malleissa tuntunut parhaimmalta? Pituutta löytyy noin 192 cm joka on Konan koko taulukossa L ja XL jakajana.
 
Tuossa aiemmin kyselin maastopyörä suosituksia alle 1000 € hintaluokassa, mutta en ole vielä saanut kauppoja hierottua loppuun. Tuossa löysin nyt hyvän tarjouksen Kona Mahunasta, mutta en ole kyseisen merkin pyöriä päässyt kokeilemaan. Niin uskallankohan tilata suoraan XL kokoisen, kun XL koko on Cuben ja Haibiken malleissa tuntunut parhaimmalta? Pituutta löytyy noin 192 cm joka on Konan koko taulukossa L ja XL jakajana.
Kokojen välissä ollessa riippuu aika paljon omista mieltymyksistä ja mimmoset mitotukset pyörässä on. Jos on lyhyt stemmi ja otat isomman koon, niin stemmissä ei ole vara lyhentää, jos otat pienemmän niin stemmin vaihdolla saat ajoasentoa muokattua, jne. Jos tykkäät teknisestä ja ketterästä ajosta, niin pienempi, mutta isompi runko on tietysti vakaampi. Mielipidekysymys, ja nuo em. osien vaihtomahdollisuudet vaikuttaa tietysti asiaan. Melkein pitäs päästä koeajamaan jos epäilyttää...
 
Verkkiksessä tarjouksessa fatbiken nastarenkaat, onko kokemusta Vee Tiren Avalance tai XL renkaista?
Pyöränä Whiten 8FAT NX 1x12, molemmat versiot mahtunee pyörimään


Jotkut noita haukkuu, toki kuuluvat siihen samaan kastiin ketkä ei kehtaa ajaa alle 5k€ pyörällä, saatikka renkailla millä ei saa olkaan taputtelua foorumeilla, mutta tuolla hinnalla kyllä ehdottomasti hankinnan arvoiset jos haluaa isoa läskiä alle edullisesti.

Omassa sähköläskissä toiminut hyvin ja pitoa löytyy nyt lumien saavuttua
 

Liitteet

  • 20221030_123300.jpg
    20221030_123300.jpg
    571,5 KB · Luettu: 105
Millaista kypärämyssyä ja laseja talvipyöräilijät suosittelee?
Tähän asti pärjännyt vielä tuubihuivilla ja suojalaseilla, muttei kauaa. :whistling:
Peittävät ajolasit vai jopa laskettelulasit?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 736
Viestejä
4 497 100
Jäsenet
74 275
Uusin jäsen
rillo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom