Pyöräily

Tästä on varmaan kysytty, mutta en löytänyt äkkiseltään mitään.

Taustaa oma maastopyöräni on normaalista urheilukaupasta ja sen ikä on nyt 10 vuotta.
Pyörä on käynyt ensihuollossa, ja monessa perushuollossa kahden vuoden välein.

Mikä on maastopyörän tekninen käyttöikä? Ajoa kertyy varsinkin asfalttikeleillä jopa 100-300 km kk.

Onko syytä vaihtaa pyörää?
Jos runko on ehjä niin polkupyörähän on "ikuinen" kun siitä pitää hyvää huolta. Kuluvat osat voi aina vaihtaa mutta jos pyörä on vanha ja käyttö kovaa niin varmasti uudesta pyörästä tuoreine osineen on paljon iloa.
 
Kuten Pseudo tuossa totesi. Toki kehitystä on tapahtunut roimasti viimesen puolen vuosikymmenen aikana, runkojen mallista muuhun rakenteeseen lähtien, mutta jos sulla on se runko itselles hyvä, niin kaiken muun voi vaihtaa. Tietysti rungoissa vaikuttaa esimerkiksi hardtailissa takahaarukan rakenne, että mahtuuko sinne esimerkiks 29" rengastusta, jne.

Pyörä on ihan kuin mikä tahansa muukin mekaaninen laitos, eli se tarttee huoltoa, säännöllisesti. Nuo kolinat, kilinät, vinkumiset ja muut tulee siitä, että osat kuluu ja niitä pitää huoltaa & uusia tarpeen mukaan. Laakerit kuluu, pölyä ja mutaa kerääntyy paikkoihin mihin sitä ei sais mennä joka aiheuttaa kitkan lisääntymistä ja polkeminen vähitellen muuttuu raskaammaks, jne. Kymmenvuotiaalle pyörälle voi olla noilla kilsoilla jo paikallaan ns. täyshuolto eli puretaan kaikki mikä on purettavissa, uusitaan tarvittavat, putsataan ja rasvataan tarvittavat, ja niputetaan takas. Sitten vaan kovaa ajoa perään seuraavat kymmenen vuotta :)
 
Tästä on varmaan kysytty, mutta en löytänyt äkkiseltään mitään.

Taustaa oma maastopyöräni on normaalista urheilukaupasta ja sen ikä on nyt 10 vuotta.
Pyörä on käynyt ensihuollossa, ja monessa perushuollossa kahden vuoden välein.

Mikä on maastopyörän tekninen käyttöikä? Ajoa kertyy varsinkin asfalttikeleillä jopa 100-300 km kk. Joskus 500 km kk.

Pyörä tuntuu kivikkoisilla teillä nykyään vähän tahdittomalta. Onko se normaalia? Ja pitää joskus ääntä tavallisen ajon aikana.
Kun pihi olen, niin tietysti käyttäisin tätä pyörää vielä ainakin toiset 10 vuotta.

Onko syytä vaihtaa pyörää?


Käy läpi kuluvat kohdat, ja säädä tarvittaessa.

- Napalaakerit
- Pojinlaakerit
- Ohajuslaakerit
- Jarrut
- Vaihtajat
- Keskiö

Saa jatkaa listaa jos jokin unohtui. Vaihtajat saattaa kestää hyvin useita kymmeniä vuosia. Sun ikäisessä pyörässä laittaisin uudet vaseliinit noihin kolmeen ekana mainittuun laakeriin, veikkaisin että ajotuntuma johtuu niistä.
 
Ensimmäiset nastapyörät ostettu, missäs vaiheessa ne kannattais asentaa? Kannattaako ne sisäänajaa vähän ennen ku jäät ja lumet tulee eli kannattais jo nyt laittaa?
 
Ensimmäiset nastapyörät ostettu, missäs vaiheessa ne kannattais asentaa? Kannattaako ne sisäänajaa vähän ennen ku jäät ja lumet tulee eli kannattais jo nyt laittaa?

Ainakin Ice Spikereille taidettiin jossain vaiheessa suositella ~50km rauhallista sisäänajoa kovalla alustalla. Itse tein näin ja kahden talven aikana on tainnut irrota yhteensä 3 nastaa, eli voin suositella. Noista lähtee asfaltilla ajaessa karmea ropina, joten kuulokkeet tms. kannattaa ottaa mukaan sisäänajolenkille :D

Nastarenkaat on äänekkäät ja märällä melko liukkaat, joten itse laitan ne alle vasta sitten kun on jäätä maassa.
 
NBD. Tuli vähän herätteenä tilattua Canyon Spectral 125 CF8, kun oli outletissa kivassa alessa. Ei mitää näkyvää käytön jälkeä näyttäny olevan. Viikko sitten tilattu ja nyt ajokunnossa. Tässä hankinnan taustalla on ollu siirtyy takas luomupyörään kun tuntuu tuo sähkötäpäri vähän liian möhköltä ja helpolta. Saa nähä miten tätä jaksaa taas polkea reilun 1,5 vuoden sähkövaiheen jälkeen. Toki on sitä luomulla tullut ajeltua gravelia jne työmatkaa.

1663256300893.png1663256608474.png
Hieno pyörä! Miltä on luomu maistunut sähkiksen jälkeen?

itse tein juuri päinvastaisen peliliikkeen ja ostin canyon neuron:ON sähkötäpärin talvipyöräksi ja muuhun fiilistelyyn. Alkufiilikset ollut että on tosiaan melkoinen tankki ja erittäin helppo ajettava. Huutaa selkeästi teknistä maastoa ja vaikeita olosuhteita. Aika näyttää miten syvälliseksi suhde kehittyy tämän kanssa. :)
 
Täällä kans pyörää päivittämässä. Canyon Grail 7 tällä hetkellä suurimman suurennuslasin alla jahka tulee saataville. Nyt kolme vuotta polkenu 33mm nakeilla, kiinnostuksella odotan miltä 40mm tulee tuntumaan. Vähän jännittää alkaako tuntumaan liian leveältä
 
Ostin uuden kiekon yksivaihteiseen mummopyörään, velosteelin takanapa, tämä:
Velosteel Alex Z1000 1v 28" 20-622 takapyörä | Karkkainen.com verkkokauppa

Nyt tuosta kuuluu mielestäni pientä kahinaa, en keksi muuta kuin, että se tulee tuosta navasta, rengas ei ota mihinkään kiinni. Pyörii ihan "ok", mutta ei läheskään niin hyvin kuin eturengas, joka rullaakin kyllä todella hyvin.

Onkohan tämä nyt normaalia, vai onko tuossa jotain vikaa? Jostain luin, että nuo pitää jarrunkin osalta joka tapauksessa vähän sisäänajaa, ennen kuin toimivat ihan täysin. Nyt tässä sitten mietin, että otanko vaan kovaan ajoon ja kokeilen sisäänajoa, vai pitäisikö tuosta valittaa. Sen verran hyvin tuo nyt joka tapauksessa pyörii, että 99% tavallisista polkijoista ei tuota varmaan olisi ikinä huomannutkaan, joten mietin, että hifistelenkö jo liikaakin. Linkissä video äänillä, jos siitä jotain kuulee autojen melulta.

 
No eipä niin, mutta tässä mietin voiko tuo olla jotain minkä sisäänajo korjaa tai voisiko jotain muuta tehdä. Siinä on oma vaivansa, jos rupeaa irrottelemaan ja lähettelemään takaisin tuollaista isompaa vehjestä.

Voitha sie käydä pienet sisäänajot tekemässä ja kuulostella lisää jälkeenpäin.
 
Nyt tuosta kuuluu mielestäni pientä kahinaa, en keksi muuta kuin, että se tulee tuosta navasta, rengas ei ota mihinkään kiinni. Pyörii ihan "ok", mutta ei läheskään niin hyvin kuin eturengas, joka rullaakin kyllä todella hyvin.

Onkohan tämä nyt normaalia, vai onko tuossa jotain vikaa? Jostain luin, että nuo pitää jarrunkin osalta joka tapauksessa vähän sisäänajaa, ennen kuin toimivat ihan täysin. Nyt tässä sitten mietin, että otanko vaan kovaan ajoon ja kokeilen sisäänajoa, vai pitäisikö tuosta valittaa. Sen verran hyvin tuo nyt joka tapauksessa pyörii, että 99% tavallisista polkijoista ei tuota varmaan olisi ikinä huomannutkaan, joten mietin, että hifistelenkö jo liikaakin. Linkissä video äänillä, jos siitä jotain kuulee autojen melulta.
Valitettavasti mulla ei toimi videot :(
En tunne tota napaa mutta näyttää torpedon kopiolta?, sen kanssa on vaarana että asentaessa kiristää laakerivälyksen liian tiukaksi.
Tämä ongelma siis syntyy jos jättää asentaessa jarruaisan "harittamaan" ja kiristää napamutterit ja tämän jälkeen vääntää aisan väkisin paikalleen.
Torpedossa vasen kartio on kierteellä ja aisa siinä kiinni.

Olinkohan yhtään ymmärettävä? ;)

e: sain äänet kuulostaa pellin kahinalta. joko rattaan na navan välistä tai vasemmalta puolelta.
kuuluuko jos pyörität kammesta?
Kiekko pyörii hyvin eli ajoa vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kans pyörää päivittämässä. Canyon Grail 7 tällä hetkellä suurimman suurennuslasin alla jahka tulee saataville. Nyt kolme vuotta polkenu 33mm nakeilla, kiinnostuksella odotan miltä 40mm tulee tuntumaan. Vähän jännittää alkaako tuntumaan liian leveältä

Itse laitoin 3 viikkoa sitten tilaukseen Canyon Grizl CF SL 7 -pyörän. Arvion mukaan pyörän pitäisi saapua marraskuun lopussa. Olen viimeiset 10 vuotta polkenut maantiepyörällä, jossa on 25 mm leveät renkaat, niin voi tuntua 45 milliset renkaat oudoilta aluksi. Kesäksi olen suunnitellut ostavani toiset kiekot, joihin laitan noin 30 mm maantiekumet.

Halusin vaihtaa gravelpyörään, jotta saan riittävän leveät renkaat talviajoon ja lisäksi lokarit tarvittaessa paikoilleen. Alkoi ärsyttämään, kun aina kaikki paikat oli ihan ravassa keväisin ja syksyisin, jos tie oli yhtään märkänä.
 
Itse laitoin 3 viikkoa sitten tilaukseen Canyon Grizl CF SL 7 -pyörän. Arvion mukaan pyörän pitäisi saapua marraskuun lopussa. Olen viimeiset 10 vuotta polkenut maantiepyörällä, jossa on 25 mm leveät renkaat, niin voi tuntua 45 milliset renkaat oudoilta aluksi. Kesäksi olen suunnitellut ostavani toiset kiekot, joihin laitan noin 30 mm maantiekumet.

Halusin vaihtaa gravelpyörään, jotta saan riittävän leveät renkaat talviajoon ja lisäksi lokarit tarvittaessa paikoilleen. Alkoi ärsyttämään, kun aina kaikki paikat oli ihan ravassa keväisin ja syksyisin, jos tie oli yhtään märkänä.
Osaatko avata miksi päädyit Grizliin? Pallottelen aikalailla Grailin ja Grizlin välillä...
 
Valitettavasti mulla ei toimi videot :(
En tunne tota napaa mutta näyttää torpedon kopiolta?, sen kanssa on vaarana että asentaessa kiristää laakerivälyksen liian tiukaksi.
Tämä ongelma siis syntyy jos jättää asentaessa jarruaisan "harittamaan" ja kiristää napamutterit ja tämän jälkeen vääntää aisan väkisin paikalleen.
Torpedossa vasen kartio on kierteellä ja aisa siinä kiinni.

Olinkohan yhtään ymmärettävä? ;)

e: sain äänet kuulostaa pellin kahinalta. joko rattaan na navan välistä tai vasemmalta puolelta.
kuuluuko jos pyörität kammesta?
Kiekko pyörii hyvin eli ajoa vaan.

Joo, ymmärsin kyllä tuon mahdollisen ongelman tuon jarruaisan kanssa. Ihan hyvä pointti, täytyy pitää mielessä. Nämä Velosteelet on käsittääkseni nimenomaan noita entisiä Torpedoita, jotka tehdään Tsekeissä samassa tehtaassa suunnilleen samaan tapaan kuin joskus muinoin. Ainakin jonkun mukaan, en tiedä pitääkö paikkansa täysin.

Kävin nyt joka tapauksessa ajamassa jonkun 15 kilsaa kovaa jarrutellen. Kyllä tuo selvästi muuttui paremmin rullaavaksi, vaikka ihan täysin äänettömäksi tuo ei vielä muuttunut. Kai näissä tosiaan tuo jarruviritys hakee alkuun vähän paikkaansa, kun kevyesti jarruttaessa alkuun kuului mielestäni se hankaava ääni juuri vastaavana kuin aluksi vapaasti pyörittäessä. Niin hyvin rullaa nyt kuitenkin, että en nyt palautusrumbaan lähde. Saattaahan se tuosta edelleen vähän elää.
 
Osaatko avata miksi päädyit Grizliin? Pallottelen aikalailla Grailin ja Grizlin välillä...
Itse ainakin tuosta kaksikosta valkkaisin grizlin, kerran kerrasta. Grizlissä ohjaamo huomattavasti helpommin muokattavissa (ja paremman näköinen). Paljon kiinnityspaikkoja, enemmän rengastilaa, kahdella kiekkosetillä pyörä taipuisi todella moneen. Varsinkin jos yhdellä pyörällä pitäisi pärjätä, niin grizl olisi todella pätevä ehdokas siihen hommaan.

Nämä ovat vaan omia ajatuksia, omiin käyttötarpeisiin. Graili on loistava laite, jos koko täsmää ja tykkää enempi ajaa kovaa, vaikkapa soratietä, eikä ehkä ihan syvempään metsään halua mennä. :)
 
Osaatko avata miksi päädyit Grizliin? Pallottelen aikalailla Grailin ja Grizlin välillä...

Tommyy sanoikin ylempänä jo pitkälti syyt Grizliin päätymiseen. Lisäksi Grizlin geometria hyvin lähellä esimerkiksi Canyonin Enduracea, niin ajattelin, että asvaltilla kapeammilla renkailla ei varmastikaan hirveästi häviä täysveriselle maantiepyörälle. En myöskään ole juurikaan pyöräillyt metsissä, niin leveät renkaat mahdollistavat sen.
 
Mulla tulee pääasiassa pyöräily olemaan työmatkaa, joka on 50/50 hiekkatietä ja asfalttia niin ymmärsin Canyonin sivuilta että Grail olisi siihen parempi ja Grizl sitten röpösemmille teille. Vapaa-ajan lenkeillä tulee tehtyä enemmän pitkiä asfalttilenkkejä kun metsäpolkua.

Noi kaks on loppujen lopuks niin lähellä toisiaan että olisipa kiva perseen alla kokeilla molempia ennen tilausta :D
 
Onkohan tämä nyt normaalia, vai onko tuossa jotain vikaa?

En saanut myöskään ääniä kovin hyvin toimimaan mutta kuvasta päätellen napa pyörii hyvin. Tuskin saa videon perusteella reklamoitua, vika ei näytä niin isolta.
Jarrulliset takanavat eivät oman kokemuksen mukaan pyöri niin hyvin, kuin jarruttomat etunavat. Jarrukenkä navassa lisää kitkaa ja sen välissä voi olla jäykkää vaseliinia hidastamassa mutta se ei haittaa. Ja myös laakerit asettuvat ensimmäisillä kilometreillä, kannattaa tarkistaa kireys.
 
Hieno pyörä! Miltä on luomu maistunut sähkiksen jälkeen?

itse tein juuri päinvastaisen peliliikkeen ja ostin canyon neuron:ON sähkötäpärin talvipyöräksi ja muuhun fiilistelyyn. Alkufiilikset ollut että on tosiaan melkoinen tankki ja erittäin helppo ajettava. Huutaa selkeästi teknistä maastoa ja vaikeita olosuhteita. Aika näyttää miten syvälliseksi suhde kehittyy tämän kanssa. :)

Hyvin on maistunu, esim poronpolun polkasu tuli tolla vedettyä. Vähän pelotti miten siinä käy, mutta sujui hyvin ilman sähköäkin. Pyörä on kyllä mahtava kiipeämään jyrkkiä nousuja. Sanoisin, että nousee paremmin kun tuo sähkö spectral. Rajottavana tekijänä 125:ssa on jalan watit kun taas sähkö-spectralissa on vaikeampi pitää keulan nouseminen ja takapään pito tasapainossa.

Jotain pervomaisen palkitsevaa on ohitella sähkövehkeitä tuolla poronpolulla, vaikkei se mikään kisa olekkaan.
 
Osaatko avata miksi päädyit Grizliin? Pallottelen aikalailla Grailin ja Grizlin välillä...

Grizlissä on enemmän kiinnityspisteitä laukuille yms. ja tilaa vielä leveämmille renkaille kuin Grailissä. Alumiinirunkoisena molemmat ovat aikalailla samankaltaiset muuten. Hiilikuituisena Grailin runko muuttuu ihan erilaiseksi ja ohjaustanko on integroitu hoverbar.

Sitten vielä varoitus: ainakin Redditin Canyonin fanisivulla on ollut jonkin verran juttua löysistä Rotorin kammista ihan uusissa Grail- ja Grizl-pyörissä. Tarkistakaa kampien kiinnitys!
 
Olisiko kellään suositella jotain hyvää suojapeitettä pyörän autotelineeseen? Kattelin jotain Bilteman suojapeitettä mikä vaikutti olevan säilytystä varten tarkoitettu. Hirmu huonosti löytyi vaihtoehtoja kun Googletin.
 
Rupesi ketjut hyppimään takarattailla (6-8 vaihteilla). Ketjut olikin venyneet ihan kunnolla, mutta uusillakin hyppiminen jatkuu.
Osaako joku kuvan/oireen perusteella sanoa, onko takapakkia vaihto kunnossa? IMG_20221018_132534.jpg
IMG_20221018_132528.jpg
 
Rupesi ketjut hyppimään takarattailla (6-8 vaihteilla). Ketjut olikin venyneet ihan kunnolla, mutta uusillakin hyppiminen jatkuu.
Osaako joku kuvan/oireen perusteella sanoa, onko takapakkia vaihto kunnossa? IMG_20221018_132534.jpg
Jos ketju venyy, se syö pakan. Eli jos on venyny kunnolla, silloin pakka on menny.
 
Jos ketju venyy, se syö pakan. Eli jos on venyny kunnolla, silloin pakka on menny.
Joo, päälle 1% oli venymään. Eikös tuossa alemmassa kuvassa näy "hain evä" muoto, joka kertoo että kulunut on? Muistelen näin jostain lukeneeni...
 
Joo onhan noissa pikkurattaiden etureunoissa aika moisia lovia ja materiaali lähtenyt leviämään.
 
11s taitaa ehdoton maximi olla 0,75%, mutta kannattaisi vaihtaa jo esim. 0,5% kohdalla ja sitten ostaa toiset ketjut, jotka kuluttaa vaikka 0,75% ja sitten vielä käyttää vanhat 0,5% ketjut tohon 0,75%....tai vastaava...niin pysyisi pakka paremmassa kunnossa.
Tai kikkailla kolmella ketjulla niin taas rataspakan (+eturattaan) elämä jatkuisi pidempään.
 
Jos ootte pitänyt kierrossa kahta tai useampaa ketjua niin oletteko kikkaillut ketjut paikalleen irroittamatta pikaliitintä ? Jos taas olette napsattanut ketjut poikki pikaliittimestä niin laitatteko aina uuden tilalle ? Useat valmistajat kun tuppaavat suosittelemaan, ettei samaa pikaliitintä käyttäisi uudestaan. Hieman tuntuu liioittelulta. Itsellä uudelleen käytetyllä pikaliittimellä on kohta reilu 700km maastossa ajoa alla. Toki mukana kulkee mukana aina parikin noita jos sattuu menemään ketju poikki jne.
 
Jos ootte pitänyt kierrossa kahta tai useampaa ketjua niin oletteko kikkaillut ketjut paikalleen irroittamatta pikaliitintä ? Jos taas olette napsattanut ketjut poikki pikaliittimestä niin laitatteko aina uuden tilalle ? Useat valmistajat kun tuppaavat suosittelemaan, ettei samaa pikaliitintä käyttäisi uudestaan. Hieman tuntuu liioittelulta. Itsellä uudelleen käytetyllä pikaliittimellä on kohta reilu 700km maastossa ajoa alla. Toki mukana kulkee mukana aina parikin noita jos sattuu menemään ketju poikki jne.
Pikaliitinta tulee auottua ja kiinnitettyä useasti...sekä maastossa, että maantiellä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Jos ootte pitänyt kierrossa kahta tai useampaa ketjua niin oletteko kikkaillut ketjut paikalleen irroittamatta pikaliitintä ? Jos taas olette napsattanut ketjut poikki pikaliittimestä niin laitatteko aina uuden tilalle ? Useat valmistajat kun tuppaavat suosittelemaan, ettei samaa pikaliitintä käyttäisi uudestaan. Hieman tuntuu liioittelulta. Itsellä uudelleen käytetyllä pikaliittimellä on kohta reilu 700km maastossa ajoa alla. Toki mukana kulkee mukana aina parikin noita jos sattuu menemään ketju poikki jne.
Shimano Quick-Link = ei voi käyttää uudelleen
Sram PowerLock = ei voi käyttää uudelleen
Sram PowerLink = voi käyttää uudelleen
KMC MissingLink = Voi käyttää uudelleen, jos on reusable merkintä. Ei voi käyttää uudelleen, jos on non reusable merkintä, tai ei mainintaa ollenkaan.

No eihän kukaan estä käyttämästä uudestaan myös noita non reusable linkkejä ja yleensä ne myös toimivatkin ainakin tilapäisesti. Kiinnitys voi olla heikompi kuin ekalla kerralla.

Itse käytän yleensä noita KMC:n uudelleen käytettäviä linkkejä olipa ketju sitten KMC, Sram, tai Shimano.
 
Joo onhan noissa pikkurattaiden etureunoissa aika moisia lovia ja materiaali lähtenyt leviämään.
Pitää laittaa uusi tilaukseen. Tuli ostettua pyörä käytettynä 6kk sitten ja mittaustyökalu oli hävinnyt enkä saanut aikaiseksi ostettua uutta, ennenkuin alkoi hyppimään. Jatkossa taas hyvissä ajoin ketjut vaihtoon. Kiitos!
 
Tuota Sram powerlockia oon kyllä käyttänyt ihan pikalukkona.

Myös vanha niitti voi mennä kstkaisutyökalulla paikalleen, jolloin ei koko pikalukkoa edes tarvita.
 
Shimano Quick-Link = ei voi käyttää uudelleen
Sram PowerLock = ei voi käyttää uudelleen
Sram PowerLink = voi käyttää uudelleen
KMC MissingLink = Voi käyttää uudelleen, jos on reusable merkintä. Ei voi käyttää uudelleen, jos on non reusable merkintä, tai ei mainintaa ollenkaan.

No eihän kukaan estä käyttämästä uudestaan myös noita non reusable linkkejä ja yleensä ne myös toimivatkin ainakin tilapäisesti. Kiinnitys voi olla heikompi kuin ekalla kerralla.

Itse käytän yleensä noita KMC:n uudelleen käytettäviä linkkejä olipa ketju sitten KMC, Sram, tai Shimano.

Kiitoksia tästä! Täytyypä pitää esim. tuo KMC MissingLink mielessä kun ostaa seuraavat :)


...
Myös vanha niitti voi mennä kstkaisutyökalulla paikalleen, jolloin ei koko pikalukkoa edes tarvita.

Aivan tämähän ois kans yksi ratkaisu :) Ihme kun ei tullut mieleen vaikka näppärä katkaisutyökalu löytyykin aikalailla aina repussa mukana.
 
Jos runko on ehjä niin polkupyörähän on "ikuinen" kun siitä pitää hyvää huolta. Kuluvat osat voi aina vaihtaa mutta jos pyörä on vanha ja käyttö kovaa niin varmasti uudesta pyörästä tuoreine osineen on paljon iloa.

Oma täysjoustopyöräni runko katkesi 25v ajon jälkeen eli ei nuo alumiinirunkoiset ihan ikuisia kuitenkaan ole, jos niitä käytetään maastorytkytykseen ;) tämän perusteella sanoisin että 20-25v "käyttöaikaa" on aika maksimi alumiinille, jos pitää hyvää huolta pyörästä. Teräsrunkoiset kestää varmaan 100 vuotta vähintään.

Rungolla oli ikuinen takuu ensimmäiselle omistajalle, vaan olin toinen omistaja niin eipä ollut iloa tuosta. Noh tuli päivitettyä sähköpyörään ja on tuossa vähän kehitystä tapahtunut, Painoa 2x, joustomatkaa 2,5x, kulmat ihan erilaiset, renkaat kunnon läskit, tanko varmaan 1,5x leveydeltään, etc.
 
Oma täysjoustopyöräni runko katkesi 25v ajon jälkeen eli ei nuo alumiinirunkoiset ihan ikuisia kuitenkaan ole, jos niitä käytetään maastorytkytykseen ;) tämän perusteella sanoisin että 20-25v "käyttöaikaa" on aika maksimi alumiinille, jos pitää hyvää huolta pyörästä. Teräsrunkoiset kestää varmaan 100 vuotta vähintään.

Rungolla oli ikuinen takuu ensimmäiselle omistajalle, vaan olin toinen omistaja niin eipä ollut iloa tuosta. Noh tuli päivitettyä sähköpyörään ja on tuossa vähän kehitystä tapahtunut, Painoa 2x, joustomatkaa 2,5x, kulmat ihan erilaiset, renkaat kunnon läskit, tanko varmaan 1,5x leveydeltään, etc.

40 vuotta vanhoja alumiinipyöriä ajanut ihan iloisesti. Väittäisin, että huonoa tuuria sulla tai hiton kovaa käyttöä. Aivan naurettavalle kuulostaa tuo teoria 20 vuodesta.

Mitä itellen on vastaan tulleita, katkeilleet rungot ovat kaikki olleet terästä. Varsinkin pikkupojilla teräsrunko vaikuttaa katkeilevan temppuillessa.
 
Työmatkapyörän alumiinirunko ratkesi noin kymppitonnin ajettuna satulaputken ja vaakaputken yhtymäkohdasta nelisen vuotta sitten. Hitsautin sen kuntoon ja sen jälkeen runko on kestänyt menoa vähintään 15 tonnia. Hitsarin mukaan rungossa on ollut valmistusvirhe. Oli niin tai näin, hommasin pidemmän satulatolpan jolla sain jäykistettyä rakennetta hiukan.
 
Jos ootte pitänyt kierrossa kahta tai useampaa ketjua niin oletteko kikkaillut ketjut paikalleen irroittamatta pikaliitintä ? Jos taas olette napsattanut ketjut poikki pikaliittimestä niin laitatteko aina uuden tilalle ? Useat valmistajat kun tuppaavat suosittelemaan, ettei samaa pikaliitintä käyttäisi uudestaan. Hieman tuntuu liioittelulta. Itsellä uudelleen käytetyllä pikaliittimellä on kohta reilu 700km maastossa ajoa alla. Toki mukana kulkee mukana aina parikin noita jos sattuu menemään ketju poikki jne.
Itse käytä näitä kaikissa ketjuissa: 8/9/10/11-speed Link. Ei tarvitse mitään työkaluja eivätkä kulu samalla tavalla kuin muut pikalinkit.
 
40 vuotta vanhoja alumiinipyöriä ajanut ihan iloisesti. Väittäisin, että huonoa tuuria sulla tai hiton kovaa käyttöä. Aivan naurettavalle kuulostaa tuo teoria 20 vuodesta.

Mitä itellen on vastaan tulleita, katkeilleet rungot ovat kaikki olleet terästä. Varsinkin pikkupojilla teräsrunko vaikuttaa katkeilevan temppuillessa.

No ei sillä ajettu mitään asfalttia, kyllä se oli ihan täyttä maastorytyytystä alusta loppuun ja ihan laadukas merkkipyörä oli. Kilometrimääristä ei ole hajua, varmaan kymmeniä tuhansia. Kaksoisohennettu alumiini vaan murtui keskeltä, ei edes hitsauksesta.

Alumiini väsyy paukutuksessa, ei sille oikein mitään voi. Jos käyttöä on harvoin tai tasaisella asfaltilla, niin varmasti alumiinipyöräkin kestää käyttäjän eliniän.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos värillisiä pinnoja? Täytyisi tehdä uudet vanteet ensi kesäksi, navaksi tulossa hope pro 4. Kehä en ole vielä päättänyt kun ei ole varmuutta halkaisijasta onko se 27.5+ vai 29.
 
Onkos värillisiä pinnoja? Täytyisi tehdä uudet vanteet ensi kesäksi, navaksi tulossa hope pro 4. Kehä en ole vielä päättänyt kun ei ole varmuutta halkaisijasta onko se 27.5+ vai 29.


Toki itekki noita voi maalata kilikali pulloilla. Ja Suomestakin löytyy aika kiva valikoima firmoja, jotka tekee pulverimaalauksia.
 
Juu niin voi kilikalilla maalailla mutta mieluummin valmiina. Kiitos linkistä



Toki itekki noita voi maalata kilikali pulloilla. Ja Suomestakin löytyy aika kiva valikoima firmoja, jotka tekee pulverimaalauksia.
 
Toki itekki noita voi maalata kilikali pulloilla. Ja Suomestakin löytyy aika kiva valikoima firmoja, jotka tekee pulverimaalauksia.
Mä kyllä olen epäluuloinen maalin pysyvyyden suhteen, mulla on jotain (ajanlaskun alussa) maalattuja rosteri pinnoja niissä maali ei pysy.

Jotkut vaikka DT mustat on ok.
 
Tuli kans mieleen et auton paikkamaalit voi olla aika hyviä kanssa, pitäs ainaki kestää vähä paremmin ku perus kilikalit. Tosin semmonne pikkupullo ei varmaan riitä kun pariin pinnaan.

Ja en siis tarkottanu mitää hinnat alkaen spray maaleja, kyllä ne kunnoliset ainakin rungossa pysyy hyvin jos pohjatyöt on tehty.
 
Tulee ihan saatanan ruma maalaamalla. Pinnojen ylitys kohdat tulee hinkkautuu todella nopee pois ja kasaessa sekä hubi että vanne tulee naarmuttaa pinnan kasaus vaiheessa. Tilaa suosiolla, maalamalla saat vaan tehä uusiks tilatuilla pinnoilla.
 
Etuakseli meinaa itsestään löystyä pikkuhiljaa joka aiheuttaa renkaan sivuttaissuuntaista liikettä. Tohtiikohan tuohon akseliin päähän kierteeseen laittaa kevyintä kierrelukitetta vai tuleeko ongelmia?
 
Etuakseli meinaa itsestään löystyä pikkuhiljaa joka aiheuttaa renkaan sivuttaissuuntaista liikettä. Tohtiikohan tuohon akseliin päähän kierteeseen laittaa kevyintä kierrelukitetta vai tuleeko ongelmia?
Kiristä se momenttiin, niin ei löysty.
 
Etuakseli meinaa itsestään löystyä pikkuhiljaa joka aiheuttaa renkaan sivuttaissuuntaista liikettä. Tohtiikohan tuohon akseliin päähän kierteeseen laittaa kevyintä kierrelukitetta vai tuleeko ongelmia?

Siis löystyykö tässä nyt kiinnitysmutterit, vai kenties kartiokuulalaakerin säätömutterit? Yleensähän kiinnitysmutterin hienoista löysyyttä ei huomaa renkaan sivusuuntaisena liikkeenä ennen kuin mutterit ovat käytännössä kokonaan irti.
 
Kyseessä siis tuollainen läpiakseli. Eli yhtenäinen tanko joka vain ruuvataan tuosta läpi.

1667747649347.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 745
Viestejä
4 497 546
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom