Olen etsimässä itselleni uutta ja samalla ensimmäistä oikeaa polkupyörää. Kaipaisin vähän apuja valintojen kanssa.
Pyörällä olisi mahdollisesti tarkoitus suorittaa satunnaisesti lyhyttä työmatka ajoa ja toivottavasti enemmän kuntoilu mielessä suoritettavaa liikkumista hiekkateillä ja poluilla. Olen käynyt Tampereella muutamassa pyöräliikkeessä kokeilemassa XL kokoisia maastopyöriä koska olen noin 192 cm pitkä. Ja myyjät muutamassa liikkeessä ovat XL kokoisia pyöriä suositelleet. Hintaluokka saisi olla maksimissaan noin 1000 € ja mieluusti alle.
Kävin katsomassa Emilia sportissa tätä pyörää jota myös toisaalta minulle suositeltiin hyväksi aloittelijan pyöräksi:
Ghost Kato Essential 29 , mutta maastopyöräilyä harrastanut myyjä ei kuitenkaan kyseistä mallia suositellut ja sanoi että saisin 200 € lisä investoinnilla tämän:
Haibike Seet 9 29 , joka hänen mukaansa olisi oikeasti sellainen pyörä jolla voisi jo vähän maastossa pärjätä. Tämä pyörä oli huomattavasti mukavampi ajaa kuin aiempi.
En kuitenkaan vielä kauppoja tehnyt, mutta olen tässä koittanut googlella etsiä muita vaihtoehtoja samasta noin 800 € hintaluokasta, mutta en ole oikein parempaa vaihtoehtoa löytänyt. Olen vertaillut tätä pyörää Orbean ja Canyonin tarjontaan, mutta heillä on pyörien osat olleet samaa tasoa tuon 600 € pyörän kanssa, mutta hinnat olleet lähempänä 800 €. Kävin aiemmin Rtechillä ja siellä ei ollut sillä hetkellä yhtään XL kokoista maastopyörää valikoimissa alle 1000 € ja sain heiltä n.1200 € tarjouksen tästä:
CUBE Attention SL 2022 maastopyörä | Rtech , jota ei kuitenkaan ollut koeajattavissa vaan suoritin koeajon kalliimmalla mallilla jossa oli sama runko, mutta eri osat. Tämä pyörä menee roimasti yli tämän hetkisen budjetin.
Joten valintani olisi varmaan tuohon Haibiken Seet 9 malliin kohdistumassa, mutta tuosta pyörämerkistä löytyy vaan tosi vähän kokemuksia eikä tuota kyseistä Seet 9, mallia löydy edes kyseisen valmistajan kotisivuilta joka itsessäni hiukan aiheuttaa ihmetystä. Voiko valintani olla ihan täysin susi vai kannattaako budjettia koittaa vielä kasvattaa talven aikana?
(Tiedän kyllä että tuossa Haibiken pyörässä on SunTourin keula joka aiheuttaa monessa oikeassa harrastajassa kylmiä väreitä, mutta en kuitenkaan ole nyt löytänyt tuosta hintaluokasta, muita vaihtoehtoja ja tuossa pyörässä on jo ilmalla täytettävä versio joten sen pitäisi olla vähän parempi kuin nuo halvimmat jousi mallit. )