Pyöräily

Oma kokemus maastopyöräilystä, että reissu tai kaks niin pitää taas säätää vaihteet. 50km säätöväli ei kuulosta erikoiselta.
Deaktivoinnista ei ole kokemusta, mutta se voi olla haastellista kun monivaihteisessa pakassa on vaihtoa helpottavia hampaita. Kampisarjan vaihto vois olla ratkasu :hmm:
Jos vaihtajia tarttee ruuvata 50km välein, on vaihtajassa vikaa, se on alunperinkin säädetty huonosti tai vaijeri ahistaa.

Miten pakan hampaat vaikuttaa mitenkään etuvaihtajan olemassa oloon tai sen poistamiseen?
 
Kun takaa vaihdetaan vaihdetta vastakkaiseen ääri päähän, alkaa etupäässä häkin reunaan hankaava ketju muistuttamaan myös vaihteen vaihtamisen tarpeesta -> ilman häkkiä ketju voi tippua kun on vetoa sivulle, vaihtoa helpottavat hampaat auttaa sivulle hyppäämisessä (3x9 voimansiirrossa)
 
Viimeksi muokattu:
Kun takaa vaihdetaan vaihdetta vastakkaiseen ääri päähän, alkaa etupäässä häkin reunaan hankaava ketju muistuttamaan myös vaihteen vaihtamisen tarpeesta -> ilman häkkiä ketju voi tippua kun on vetoa sivulle, vaihtoa helpottavat hampaat auttaa sivulle hyppäämisessä
Pakka löytyy pyörästä vain takaa.
Oikein säädetty etuvaihtaja ei kihnaa ketjuun missään vaiheessa.
Etuvaihtajissa tai oikeastaan siinä liipaisimessa on myös "puolikkaat vaihdot" joilla häkkiä saadaan liikutettua ilman, että ratas vaihtuu.
Shimanon di2 sähköinen etuvaihtaja liikuttelee itteään sen mukaan mikä ratas takana on.
Ei se lähde siitä eturattaalta yhtään mihinkään ellei vedä jotain juurakkoa.
Nw ratas on toki paras 1x voimansiirtoon ja sen voi lykätä kiinni 2x kampiin uloimman rattaan paikalle. Se tuo yleensä samalla myös ketjulinjaa hieman paremmaksi sisäänpäin, ainakin simpan tuoreemmissa sora, tiagra, 105 jne. kammissa.

Itselläkin tulossa graveliin muutos 2x10 setistä 1x11 settiin ja samat kammet toimii vallan mainiosti.
 
Itse pari vuotta sitten hankkiuduin eroon etuvaihtajasta gravelissa. Ei tuntunut kestävän millään säädöissä.
Käytin huollossakin ja siellä todettiin, ettei maallikko välttämättä huomaa etuvaihtajassa vikaa silmämääräisesti.
Korjasivat ja taas meni jonkun aikaa ihan moitteitta.

Lopulta päädyin vaihtamaan Shimano 105 (2x11) -> GRX (1x11) ja olen ollut tyytyväinen.
 
e: poistetaas toistaseksi kun menee jo sekasin itekin.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä tajua mikä siinä etuvaihtajassa mättää? 105 käytössä ja kerran tarvinnut säätää kahden vuoden aikana. 2x11 ja aina löytyy sopivat välitykset tielle tai huonommalle tielle.
 
En kyllä tajua mikä siinä etuvaihtajassa mättää? 105 käytössä ja kerran tarvinnut säätää kahden vuoden aikana. 2x11 ja aina löytyy sopivat välitykset tielle tai huonommalle tielle.
Ei tuota tiagraakan ole tarttenut pidellä yhtään, mutta sen "kertojan" poistamisen on jotkut kokeneet mukavammaksi. Ei toki kaikki.
Varmaan se yksinkertaisuus kun isommalle on isommalle ja pienemmälle on pienemmälle ilman tarvetta miettiä välityksiä yhtään.
Itellä tosin vähän extempore vaihto 1x11 di2 settiin, vaikka nyt olevassa 4700 tiagran hydro setissä ei mitään valittamista ollutkaan.
 
Satulaputken naksunta lähti pois vaappu79:n menetelmällä eli ylikiristyksellä :thumbsup: Hiukan varovainen olin tuon kiristyksen suhteen aiemmin ettei pasko kuiturunkoa.

Eilen illalla kun poljeskeli niin huomasin ettei DT Swissin vapaaratas pitänyt likimainkaan niin kovaa tikitystä kuin aiemmin, lienee kylmä keli kohmettanut öljyä. Mimmikamun vastaava piti kyllä samaa rallatusta kuin kesälläkin, taitaa olla eri öljyt hammasrattaissa.

EDIT: takaratas --> vapaaratas
 
Viimeksi muokattu:
Satulaputken naksunta lähti pois vaappu79:n menetelmällä eli ylikiristyksellä :thumbsup: Hiukan varovainen olin tuon kiristyksen suhteen aiemmin ettei pasko kuiturunkoa.

Eilen illalla kun poljeskeli niin huomasin ettei DT Swissin takaratas pitänyt likimainkaan niin kovaa tikitystä kuin aiemmin, lienee kylmä keli kohmettanut öljyä. Mimmikamun vastaava piti kyllä samaa rallatusta kuin kesälläkin, taitaa olla eri öljyt hammasrattaissa.
@vaappu79 ohje on kyllä hyvä. Itse olen yleensä kiristänyt kuituisen satulatolpan ”fiilispohjalta”, eli ilman momenttityökalua, mutta ei mitenkään hampaat irvessä.

Tarkoitat ilmeisesti vapaarattaan tikittävää ääntä? Dt swissin 370 kynsivapari pitää aina ääntä vaikka kuinka rasvaisi. Toki äänen taajuuteen/äänekkyyteen voi vaikuttaa navan huoltaminen. Kun minulla alkoi 350 napa ääntämään, otin sen auki ja vaihdoin rasvat. Sen jälkeen oli lähes äänetön jälleen.

Pointtina että, esim. Youtubesta löytyy hyviä videoita miten vapaarattaat huolletaan ja se on oikeasti todella yksinkertaista ja helppoa.

E: Olen käyttänyt vapaarattaissa perus laakerivaseliinia. Ei sen tarvitse olla jotain tiettyä dt swissin rasvaa. :)
 
@vaappu79 ohje on kyllä hyvä. Itse olen yleensä kiristänyt kuituisen satulatolpan ”fiilispohjalta”, eli ilman momenttityökalua, mutta ei mitenkään hampaat irvessä.

Tarkoitat ilmeisesti vapaarattaan tikittävää ääntä? Dt swissin 370 kynsivapari pitää aina ääntä vaikka kuinka rasvaisi. Toki äänen taajuuteen/äänekkyyteen voi vaikuttaa navan huoltaminen. Kun minulla alkoi 350 napa ääntämään, otin sen auki ja vaihdoin rasvat. Sen jälkeen oli lähes äänetön jälleen.

Pointtina että, esim. Youtubesta löytyy hyviä videoita miten vapaarattaat huolletaan ja se on oikeasti todella yksinkertaista ja helppoa.

Joo siis vapaaratas nimenomaan. On vasta toista kesää ajossa, ja nyt kesällä jo kerran putsasin ja laitoin uudet (DT suosittelemat) rasvat sisään ja hiljeni kyllä selvästi, tosin tikitys oli aika nopeesti siinä normaalissa. Nyt tosiaan kylmällä se oli ilman mitään huoltoa vähintäänkin yhtä hiljainen kuin just rasvattuna. Tuskin mikään ongelma mutta jännä efekti.

Mun mielestä tuolle 54 hampaisellekin 240 mallille se huoltoväli oli aika pitkä, että pitäis mennä kyllä huoltamattakin näillä ajoilla tosi pitkään. Ääntähän nuo kuuluukin pitää.
 
Joo siis vapaaratas nimenomaan. On vasta toista kesää ajossa, ja nyt kesällä jo kerran putsasin ja laitoin uudet (DT suosittelemat) rasvat sisään ja hiljeni kyllä selvästi, tosin tikitys oli aika nopeesti siinä normaalissa. Nyt tosiaan kylmällä se oli ilman mitään huoltoa vähintäänkin yhtä hiljainen kuin just rasvattuna. Tuskin mikään ongelma mutta jännä efekti.

Mun mielestä tuolle 54 hampaisellekin 240 mallille se huoltoväli oli aika pitkä, että pitäis mennä kyllä huoltamattakin näillä ajoilla tosi pitkään. Ääntähän nuo kuuluukin pitää.
Jep. Kyllä se ääni selvästi täälläkin muuttuu ajokauden aikana. Vaikka huoltoväli on tosiaan speksattu pidemmälle. Mutta kyllähän se lämpötila vaikuttaa voiteluaineiden viskositeettiin, niin se voi myös selittää jotain. :D
 
@vaappu79 ohje on kyllä hyvä. Itse olen yleensä kiristänyt kuituisen satulatolpan ”fiilispohjalta”, eli ilman momenttityökalua, mutta ei mitenkään hampaat irvessä.

Tarkoitat ilmeisesti vapaarattaan tikittävää ääntä? Dt swissin 370 kynsivapari pitää aina ääntä vaikka kuinka rasvaisi. Toki äänen taajuuteen/äänekkyyteen voi vaikuttaa navan huoltaminen. Kun minulla alkoi 350 napa ääntämään, otin sen auki ja vaihdoin rasvat. Sen jälkeen oli lähes äänetön jälleen.

Pointtina että, esim. Youtubesta löytyy hyviä videoita miten vapaarattaat huolletaan ja se on oikeasti todella yksinkertaista ja helppoa.

E: Olen käyttänyt vapaarattaissa perus laakerivaseliinia. Ei sen tarvitse olla jotain tiettyä dt swissin rasvaa. :)
Ei kait siinä kauheesti muuta vaatimusta ole vapaarattaan rasvalle ole kuin tuo "moniaste" laatu, eli tosiaan että kylmänä ei jämähdä.

Rakensin graveliin kiekot alilta tilattuihin mtb napoihin ja ne neljä kynttä piti omaan korvaan kauheeta mötäkkää kesällä kun rasvat notkistui.
Koitin jopa pistää hieman lisää rasvaa että hiljenisi, mutta eipä se kauheesti auttanut. Korva tosin vähän tottunut jo.
Muuten kyllä ihan jees navat ja sai vielä tilattua vaihtoehtoisia vapaarattaan runkoja, mikä hieman ehkä yllätti.
 
Shimpan 10-vaihteinen "tikittää" hassusti kakkosvaihteella poljettaessa, joutuuko tässä säätöhommiin :hmm:
 
Itselläni on nyt kakkosajokkina Gary Fisheriin (Trekin valmistama) Piranha 2008 satunnaisessa ajossa. Tuosta alkoi kesällä kuulumaan poljettaessa pientä laakerin nakutusta, joka on ruennut enemmän ja enemmän kuulumaan. Tuli debugattua tuota nyt muutaman viikon ajan ja alkaa tuntumaan siltä, että keskiölaakeri on nyt sanomassa sopimustaan irti. Kävin läpi kaikki liikkuvat osat, satulaputken ym, mutta mitään muuta lähdettä en ole varmuudella keksinyt tuolle. Nakutus kuuluu vain polkiessa pyörän selässä. Paikallaan katolleen heitettynä tai telineessä pyöritellessä kampia tuosta ei kuulu kyllä yhtään mitään, vaikka ketjut ja kaikki heitetty pois. Voi toki olla, että olen siltikin hakoteillä, mutta muuta en enää keksi.
Noh, eikun uutta palikkaa tilaamaan, mutta minkämoinen tuohon nyt sitten pitää olla?
Specin mukaan tuossa on Shimanon M442 octalink kammet ja jostain pyöräilyfoorumilta löytyi, että pitäisi olla noissa trekkiläisissä BSA:n kierteet. Tuohon en toki varmuutta saanut. En ole myöskään täysin varma tuosta akselin pituudesta & nykylaakerin pituudesta, mutta nopealla ja huonolla mittauksella rungon lohkon pituus on n.70mm ja laakeri mitattuna rungon sisällä 73mm. Lienevät ehkä jotain vakiomittoja?
Jos siis tilaan BSA kierteellä olevan laakerin 73mm mittaisena, joka on octalinkin kanssa yhteensopiva niin tuleeko oikea?
Esim tuollaisen: Shimano BB-ES300 Keskiö Octalink BSA 73mm netistä | bikester.fi
 
Itselläni on nyt kakkosajokkina Gary Fisheriin (Trekin valmistama) Piranha 2008 satunnaisessa ajossa. Tuosta alkoi kesällä kuulumaan poljettaessa pientä laakerin nakutusta, joka on ruennut enemmän ja enemmän kuulumaan. Tuli debugattua tuota nyt muutaman viikon ajan ja alkaa tuntumaan siltä, että keskiölaakeri on nyt sanomassa sopimustaan irti. Kävin läpi kaikki liikkuvat osat, satulaputken ym, mutta mitään muuta lähdettä en ole varmuudella keksinyt tuolle. Nakutus kuuluu vain polkiessa pyörän selässä. Paikallaan katolleen heitettynä tai telineessä pyöritellessä kampia tuosta ei kuulu kyllä yhtään mitään, vaikka ketjut ja kaikki heitetty pois. Voi toki olla, että olen siltikin hakoteillä, mutta muuta en enää keksi.
Noh, eikun uutta palikkaa tilaamaan, mutta minkämoinen tuohon nyt sitten pitää olla?
Specin mukaan tuossa on Shimanon M442 octalink kammet ja jostain pyöräilyfoorumilta löytyi, että pitäisi olla noissa trekkiläisissä BSA:n kierteet. Tuohon en toki varmuutta saanut. En ole myöskään täysin varma tuosta akselin pituudesta & nykylaakerin pituudesta, mutta nopealla ja huonolla mittauksella rungon lohkon pituus on n.70mm ja laakeri mitattuna rungon sisällä 73mm. Lienevät ehkä jotain vakiomittoja?
Jos siis tilaan BSA kierteellä olevan laakerin 73mm mittaisena, joka on octalinkin kanssa yhteensopiva niin tuleeko oikea?
Esim tuollaisen: Shimano BB-ES300 Keskiö Octalink BSA 73mm netistä | bikester.fi
Tulee, mutta onko työkaluja vaihtamiseen?
Eli tarttee kammen ulosvetäjän ja työkalun itse laakerin irroitukseen.
 
Tulee, mutta onko työkaluja vaihtamiseen?
Eli tarttee kammen ulosvetäjän ja työkalun itse laakerin irroitukseen.
Ulosvetäjä kyllä löytyy, mutta eikös noissa kierteellisissä keskiöissä pitäisi tulla ihan pyörittämällä tuo koko setti ulos? Työkalun tilaan tuossa samalla. :tup:
Edit vai tarkoitatko ulosvetäjällä tuollaista "crank pulleria", joka on siis ihan tuohon kampien poistoon tarkoitettu? Sellaista ei tosiaan ole ja osa suosittelee nähtävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on nyt kakkosajokkina Gary Fisheriin (Trekin valmistama) Piranha 2008 satunnaisessa ajossa. Tuosta alkoi kesällä kuulumaan poljettaessa pientä laakerin nakutusta, joka on ruennut enemmän ja enemmän kuulumaan. Tuli debugattua tuota nyt muutaman viikon ajan ja alkaa tuntumaan siltä, että keskiölaakeri on nyt sanomassa sopimustaan irti. Kävin läpi kaikki liikkuvat osat, satulaputken ym, mutta mitään muuta lähdettä en ole varmuudella keksinyt tuolle. Nakutus kuuluu vain polkiessa pyörän selässä. Paikallaan katolleen heitettynä tai telineessä pyöritellessä kampia tuosta ei kuulu kyllä yhtään mitään, vaikka ketjut ja kaikki heitetty pois. Voi toki olla, että olen siltikin hakoteillä, mutta muuta en enää keksi.
Noh, eikun uutta palikkaa tilaamaan, mutta minkämoinen tuohon nyt sitten pitää olla?
Specin mukaan tuossa on Shimanon M442 octalink kammet ja jostain pyöräilyfoorumilta löytyi, että pitäisi olla noissa trekkiläisissä BSA:n kierteet. Tuohon en toki varmuutta saanut. En ole myöskään täysin varma tuosta akselin pituudesta & nykylaakerin pituudesta, mutta nopealla ja huonolla mittauksella rungon lohkon pituus on n.70mm ja laakeri mitattuna rungon sisällä 73mm. Lienevät ehkä jotain vakiomittoja?
Jos siis tilaan BSA kierteellä olevan laakerin 73mm mittaisena, joka on octalinkin kanssa yhteensopiva niin tuleeko oikea?
Esim tuollaisen: Shimano BB-ES300 Keskiö Octalink BSA 73mm netistä | bikester.fi

Pelkillä noilla tiedoilla et vielä välttämättä saa oikeaa, ellei Octalinkin mukana ole yhdistelty eri strandrdeja. Kasettikeskiössä täytyy ottaa huomioon neljä - viisi seikkaa yhteensopivuuden kannalta.

- Kampityyppi (sulla octalink)
- Kierre (Trekeissä ja sulla BSA)
- Putken leveys (Omissa vanhemmissa Trekeissä 73 mm, veikkaan samaa)
- Kampisarjan leveys, joka vaikuttaan ketjulinjaan
(- Kampisarjan keskitystyyppi (Shimano käyttää LL vai D-NL tyyppejä erottelemaan eri ketjulinjoja)).


Linkkaamasi keskiö on kahden viimeisen osalta tyyppiä 113 mm leveä. Esim. omissa Trekeissä kampien pitäisi olla 122 mm leveitä. Helpoimmalla selviää kun purat vanhan pois ja katot mitä se on syönyt. Ja Shimanon yhteensopivuustaulukot on todella hyviä ja helppolukuisia.

Noi keskiöt osaa olla varsin kinkkisiä ja varsinkin vanhoihin pyöriin kiven alla. Vanhoihin neilkanttitrekkeihin pitäisi olla LL - keskiöt, mutta niitä ei saa yhtikäs mistään ja korjaamoita myöten kaikki käyttää D-NL:ä. Ei tee kuin muutaman millin eron ja etuvaihtajan pitäisi se pystyä kompensoimaan. Sun linkkaama on LL -tyyppi, mutta sitä ei mainita joten voi olla että noita kahta ei enää edes erotella Octalinkillä.

Ps. Kannattaa jo ennen projektia tutustua keskusteluihin jumittuneen keskiön avaamisessa, ja lukita avain kunnolla kiinni holkkeihin. On nimittäin tiukassa ja jos rikot vanhan keskiön hampaat on sitä aika ikävä saada enää irti pyörää rikkomatta.
 
Pelkillä noilla tiedoilla et vielä välttämättä saa oikeaa, ellei Octalinkin mukana ole yhdistelty eri strandrdeja. Kasettikeskiössä täytyy ottaa huomioon neljä - viisi seikkaa yhteensopivuuden kannalta.

- Kampityyppi (sulla octalink)
- Kierre (Trekeissä ja sulla BSA)
- Putken leveys (Omissa vanhemmissa Trekeissä 73 mm, veikkaan samaa)
- Kampisarjan leveys, joka vaikuttaan ketjulinjaan
(- Kampisarjan keskitystyyppi (Shimano käyttää LL vai D-NL tyyppejä erottelemaan eri ketjulinjoja)).


Linkkaamasi keskiö on kahden viimeisen osalta tyyppiä 113 mm leveä. Esim. omissa Trekeissä kampien pitäisi olla 122 mm leveitä. Helpoimmalla selviää kun purat vanhan pois ja katot mitä se on syönyt. Ja Shimanon yhteensopivuustaulukot on todella hyviä ja helppolukuisia.

Noi keskiöt osaa olla varsin kinkkisiä ja varsinkin vanhoihin pyöriin kiven alla. Vanhoihin neilkanttitrekkeihin pitäisi olla LL - keskiöt, mutta niitä ei saa yhtikäs mistään ja korjaamoita myöten kaikki käyttää D-NL:ä. Ei tee kuin muutaman millin eron ja etuvaihtajan pitäisi se pystyä kompensoimaan. Sun linkkaama on LL -tyyppi, mutta sitä ei mainita joten voi olla että noita kahta ei enää edes erotella Octalinkillä.

Ps. Kannattaa jo ennen projektia tutustua keskusteluihin jumittuneen keskiön avaamisessa, ja lukita avain kunnolla kiinni holkkeihin. On nimittäin tiukassa ja jos rikot vanhan keskiön hampaat on sitä aika ikävä saada enää irti pyörää rikkomatta.
Kiitokset avusta. Putken leveys on tosiaan tuo 73mm ja jos tuo kampien leveys tarkoittaa tuota akselin päästä päähän, johon kammet kiinnitetään, niin 122mm tuo aika tarkasti taitaa mullakin olla (en ihan millin tarkkaan saanut mitattua ilman purkua).
Tuosta ketjulinjasta en ollutkaan kuullut aiemmin. Täytyy tuohon vielä tutustua tarkemmin ja tilata osat myöhemmin.
Tuohon keskiön jumittumiseen olen kyllä osannut varautua. Pari noita on tullut joskus kaverina kiskottua irti ja toinen niistä jäi sille tielleen.
Vähän kyllä tekisi mieli viedä suoraan pajalle, mutta toisaalta pyörän ikä ja arvo on jo sen verta matala, että mitään 200e remonttia ei kyllä viitsisi enää rueta tähän tekemään :joy:
 
Olen etsimässä itselleni uutta ja samalla ensimmäistä oikeaa polkupyörää. Kaipaisin vähän apuja valintojen kanssa.
Pyörällä olisi mahdollisesti tarkoitus suorittaa satunnaisesti lyhyttä työmatka ajoa ja toivottavasti enemmän kuntoilu mielessä suoritettavaa liikkumista hiekkateillä ja poluilla. Olen käynyt Tampereella muutamassa pyöräliikkeessä kokeilemassa XL kokoisia maastopyöriä koska olen noin 192 cm pitkä. Ja myyjät muutamassa liikkeessä ovat XL kokoisia pyöriä suositelleet. Hintaluokka saisi olla maksimissaan noin 1000 € ja mieluusti alle.
Kävin katsomassa Emilia sportissa tätä pyörää jota myös toisaalta minulle suositeltiin hyväksi aloittelijan pyöräksi:
Ghost Kato Essential 29 , mutta maastopyöräilyä harrastanut myyjä ei kuitenkaan kyseistä mallia suositellut ja sanoi että saisin 200 € lisä investoinnilla tämän:
Haibike Seet 9 29 , joka hänen mukaansa olisi oikeasti sellainen pyörä jolla voisi jo vähän maastossa pärjätä. Tämä pyörä oli huomattavasti mukavampi ajaa kuin aiempi.
En kuitenkaan vielä kauppoja tehnyt, mutta olen tässä koittanut googlella etsiä muita vaihtoehtoja samasta noin 800 € hintaluokasta, mutta en ole oikein parempaa vaihtoehtoa löytänyt. Olen vertaillut tätä pyörää Orbean ja Canyonin tarjontaan, mutta heillä on pyörien osat olleet samaa tasoa tuon 600 € pyörän kanssa, mutta hinnat olleet lähempänä 800 €. Kävin aiemmin Rtechillä ja siellä ei ollut sillä hetkellä yhtään XL kokoista maastopyörää valikoimissa alle 1000 € ja sain heiltä n.1200 € tarjouksen tästä: CUBE Attention SL 2022 maastopyörä | Rtech , jota ei kuitenkaan ollut koeajattavissa vaan suoritin koeajon kalliimmalla mallilla jossa oli sama runko, mutta eri osat. Tämä pyörä menee roimasti yli tämän hetkisen budjetin.

Joten valintani olisi varmaan tuohon Haibiken Seet 9 malliin kohdistumassa, mutta tuosta pyörämerkistä löytyy vaan tosi vähän kokemuksia eikä tuota kyseistä Seet 9, mallia löydy edes kyseisen valmistajan kotisivuilta joka itsessäni hiukan aiheuttaa ihmetystä. Voiko valintani olla ihan täysin susi vai kannattaako budjettia koittaa vielä kasvattaa talven aikana?

(Tiedän kyllä että tuossa Haibiken pyörässä on SunTourin keula joka aiheuttaa monessa oikeassa harrastajassa kylmiä väreitä, mutta en kuitenkaan ole nyt löytänyt tuosta hintaluokasta, muita vaihtoehtoja ja tuossa pyörässä on jo ilmalla täytettävä versio joten sen pitäisi olla vähän parempi kuin nuo halvimmat jousi mallit. )
 
Olen etsimässä itselleni uutta ja samalla ensimmäistä oikeaa polkupyörää. Kaipaisin vähän apuja valintojen kanssa.
Pyörällä olisi mahdollisesti tarkoitus suorittaa satunnaisesti lyhyttä työmatka ajoa ja toivottavasti enemmän kuntoilu mielessä suoritettavaa liikkumista hiekkateillä ja poluilla. Olen käynyt Tampereella muutamassa pyöräliikkeessä kokeilemassa XL kokoisia maastopyöriä koska olen noin 192 cm pitkä. Ja myyjät muutamassa liikkeessä ovat XL kokoisia pyöriä suositelleet. Hintaluokka saisi olla maksimissaan noin 1000 € ja mieluusti alle.
Kävin katsomassa Emilia sportissa tätä pyörää jota myös toisaalta minulle suositeltiin hyväksi aloittelijan pyöräksi:
Ghost Kato Essential 29 , mutta maastopyöräilyä harrastanut myyjä ei kuitenkaan kyseistä mallia suositellut ja sanoi että saisin 200 € lisä investoinnilla tämän:
Haibike Seet 9 29 , joka hänen mukaansa olisi oikeasti sellainen pyörä jolla voisi jo vähän maastossa pärjätä. Tämä pyörä oli huomattavasti mukavampi ajaa kuin aiempi.
En kuitenkaan vielä kauppoja tehnyt, mutta olen tässä koittanut googlella etsiä muita vaihtoehtoja samasta noin 800 € hintaluokasta, mutta en ole oikein parempaa vaihtoehtoa löytänyt. Olen vertaillut tätä pyörää Orbean ja Canyonin tarjontaan, mutta heillä on pyörien osat olleet samaa tasoa tuon 600 € pyörän kanssa, mutta hinnat olleet lähempänä 800 €. Kävin aiemmin Rtechillä ja siellä ei ollut sillä hetkellä yhtään XL kokoista maastopyörää valikoimissa alle 1000 € ja sain heiltä n.1200 € tarjouksen tästä: CUBE Attention SL 2022 maastopyörä | Rtech , jota ei kuitenkaan ollut koeajattavissa vaan suoritin koeajon kalliimmalla mallilla jossa oli sama runko, mutta eri osat. Tämä pyörä menee roimasti yli tämän hetkisen budjetin.

Joten valintani olisi varmaan tuohon Haibiken Seet 9 malliin kohdistumassa, mutta tuosta pyörämerkistä löytyy vaan tosi vähän kokemuksia eikä tuota kyseistä Seet 9, mallia löydy edes kyseisen valmistajan kotisivuilta joka itsessäni hiukan aiheuttaa ihmetystä. Voiko valintani olla ihan täysin susi vai kannattaako budjettia koittaa vielä kasvattaa talven aikana?

(Tiedän kyllä että tuossa Haibiken pyörässä on SunTourin keula joka aiheuttaa monessa oikeassa harrastajassa kylmiä väreitä, mutta en kuitenkaan ole nyt löytänyt tuosta hintaluokasta, muita vaihtoehtoja ja tuossa pyörässä on jo ilmalla täytettävä versio joten sen pitäisi olla vähän parempi kuin nuo halvimmat jousi mallit. )

Syksy taitaa olla paras hetki ostaa uutta pyörää, kun vanhoja malleja myydään uusien tieltä alehintaan pois.

Nopealla haulla löytyi yksi ehdokas samaan hintaan kuin Haibike, josta löytyy XL ja XXL kokoja vielä.


EDIT:
Konaa ilmakeulalla löytyy myös alelaarista ja vielä edullisemmpin kuin Haibike sekä ylempi Cube, mutta ei ihan Tampereelta:
 
Viimeksi muokattu:
Noin 5v ikäinen Merida citypyörän takarengas alkanut rullaamaan huonosti, ajelu on raskasta. Millaisia työkaluja tollaisen ongelman fiksaamiseen tarvitsee? Luulen, että jotain vikaa takanavassa.

Toisaalta kiinnostaisi vaihtaa suoraan maastopyörään, sillä nykyinen pyörä ei oikein ole sopivan kokoinen ja ajelen maastossa sekä talvella myös. Kannattaako jotain 400-500€ etujousitettuja pyöriä ostella edes nyt alennuksista vai pitäisikö katsella käytettyjä?
 
Noin 5v ikäinen Merida citypyörän takarengas alkanut rullaamaan huonosti, ajelu on raskasta. Millaisia työkaluja tollaisen ongelman fiksaamiseen tarvitsee? Luulen, että jotain vikaa takanavassa.

Toisaalta kiinnostaisi vaihtaa suoraan maastopyörään, sillä nykyinen pyörä ei oikein ole sopivan kokoinen ja ajelen maastossa sekä talvella myös. Kannattaako jotain 400-500€ etujousitettuja pyöriä ostella edes nyt alennuksista vai pitäisikö katsella käytettyjä?
Käytettynä suosittelen tuohon budjettiin etsimään. Saat todennäköisesti parempaa palikkaa samaan rahaan.
 
Noin 5v ikäinen Merida citypyörän takarengas alkanut rullaamaan huonosti, ajelu on raskasta. Millaisia työkaluja tollaisen ongelman fiksaamiseen tarvitsee? Luulen, että jotain vikaa takanavassa.

Ihan napa normi kiinto- tai jakoavaimella (15 ja/tai 17 mm) aukeaa. Siellä ei montaa pestävää osaa ole (googleta halutessasi takanapasi räjäytyskuva). Uudet vaseliinit tilalle (autokaupan laakerirasva) ja kasaa sopivaan kireyteen.

ps.
Viikko sitten purin yhden ikivanhan navan, ja heitin mustuneet ja pikeentyneet osat jogurttikippoon ja suihkautin perään keittiön yleispesuainetta kun sattui käsien ulottuvilla grillissä olemaan. Kolmen päivän päästä kipossa oli kirkkaalle metallille puhdistuneet osat.
 
Syksy taitaa olla paras hetki ostaa uutta pyörää, kun vanhoja malleja myydään uusien tieltä alehintaan pois.

Nopealla haulla löytyi yksi ehdokas samaan hintaan kuin Haibike, josta löytyy XL ja XXL kokoja vielä.


EDIT:
Konaa ilmakeulalla löytyy myös alelaarista ja vielä edullisemmpin kuin Haibike sekä ylempi Cube, mutta ei ihan Tampereelta:

Kiitos vinkeistä, ei tuo Tuurin suunta mikään mahdoton vierailun suunta ole, jos pyörän saisi vielä samantien mukaan tai heiltä onnistuu lähetys. Täytyykin olla sinne huomenna yhteydessä. Näyttävästi siellä on muitakin Konan malleja tarjouksessa...
 
  • Tykkää
Reactions: esk
NBD. Tuli vähän herätteenä tilattua Canyon Spectral 125 CF8, kun oli outletissa kivassa alessa. Ei mitää näkyvää käytön jälkeä näyttäny olevan. Viikko sitten tilattu ja nyt ajokunnossa. Tässä hankinnan taustalla on ollu siirtyy takas luomupyörään kun tuntuu tuo sähkötäpäri vähän liian möhköltä ja helpolta. Saa nähä miten tätä jaksaa taas polkea reilun 1,5 vuoden sähkövaiheen jälkeen. Toki on sitä luomulla tullut ajeltua gravelia jne työmatkaa.

1663256300893.png1663256608474.png
 
Viimeksi muokattu:
hei,
Pyöräni on trek roscoe 7, vm-22 väriltään mattamusta ja ajattelin saada nuo hopeiset trek + roscoe tekstit pois, kun tuo pelkistetty musta miellyttäisi.
Kysyin trekiltä noista millä/mitä nuo logot ovat niin vastasivat, että ovat siirtokuvia.
Noiden yli ei ole lakkaa laitettu ja ei taida tuossa mattamustassa olla muutenkaan niin osaisitteko neuvoa millä konstilla lähtisi parhaiten?
Jonkun ohjeen löysin, että kuumailmapuhaltimella ensin ja sitten vaikka toffeelaikalla(bilteman sivuilta löysin tuommosen) pitäisi lähteä vahingoittamatta maalipintaa ja jos jää jämiä niin sinolilla pyyhintä.
Olisin kiitollinen avustanne.
 
hei,
Pyöräni on trek roscoe 7, vm-22 väriltään mattamusta ja ajattelin saada nuo hopeiset trek + roscoe tekstit pois, kun tuo pelkistetty musta miellyttäisi.
Kysyin trekiltä noista millä/mitä nuo logot ovat niin vastasivat, että ovat siirtokuvia.
Noiden yli ei ole lakkaa laitettu ja ei taida tuossa mattamustassa olla muutenkaan niin osaisitteko neuvoa millä konstilla lähtisi parhaiten?
Jonkun ohjeen löysin, että kuumailmapuhaltimella ensin ja sitten vaikka toffeelaikalla(bilteman sivuilta löysin tuommosen) pitäisi lähteä vahingoittamatta maalipintaa ja jos jää jämiä niin sinolilla pyyhintä.
Olisin kiitollinen avustanne.

Aika riski homma kyllä uuelle pyörälle. Säilyykö takuut rungossa jos ton teet?
 
Kiitokset avusta. Putken leveys on tosiaan tuo 73mm ja jos tuo kampien leveys tarkoittaa tuota akselin päästä päähän, johon kammet kiinnitetään, niin 122mm tuo aika tarkasti taitaa mullakin olla (en ihan millin tarkkaan saanut mitattua ilman purkua).
Tuosta ketjulinjasta en ollutkaan kuullut aiemmin. Täytyy tuohon vielä tutustua tarkemmin ja tilata osat myöhemmin.
Tuohon keskiön jumittumiseen olen kyllä osannut varautua. Pari noita on tullut joskus kaverina kiskottua irti ja toinen niistä jäi sille tielleen.
Vähän kyllä tekisi mieli viedä suoraan pajalle, mutta toisaalta pyörän ikä ja arvo on jo sen verta matala, että mitään 200e remonttia ei kyllä viitsisi enää rueta tähän tekemään :joy:
Tähän palatakseni tein vielä tänään huollot pyörään huolella, käyden läpi kaikki mahdolliset äänen lähteet. Huomasin, että toisessa polkimessa on laakerissa myös jotain vikaa, mutta tuo nakuttava ääni ei kuitenkaan ollut siitä, vaikka kuinka vääntelin, pyörittelin jne. sitä. Otin polkimet irti, ketju pois ja pyörittelin kampia joka suuntaan, voimalla, voimatta jne. Tuosta keskiöstä ei kertakaikkiaan saa ääntä irti noin ja voin sanoa, että koko painollani siihen voimaa latasin. Samalla tarkastin kampien kiristyksen ja rataspakan puolella oli selvästi löysää. Varmaan 15 astetta kärsi kiristää. Lopuksi huolellinen rasvaus ja koeajolle, eikä kuulu mitään? En toki polkenut kuin ehkä 2km, mutta eri vaihteilla mäkeä edes taas polkien, ei kuulunut kerrassa mitään. En tiedä miten pitkäaikainen korjaus tämä nyt oli, mutta voihan se olla, että tuo kampi oli hivenen löysällä ja piti tuollaista ääntelyä tai sitten painepesurilla pestessä lähti jostain sopivasta paikkaa jotain paskaa liikkellee, joka lopetti tuon ääntämisen.
 
Ostin käytetyn Meridan Big Nine TFS Deore XT-osasarjalla olevan pyörän. Edellinen omistaja oli juuri vaihtanut ketjut, mutta siihen pitäisi vaihtaa myös takapakka. Alkuperäinen on 10 speed 11-36. Olen koittanut katsella Suomesta vaihtoehtoja, mutta tätä kokoa tuntuu olevan huonosti saatavilla. Minkälainen rataspakka tähän kannattaisi ostaa ja mistä? Samalla kertaa ja mieluiten samasta paikasta pitäisi ostaa myös rataspakan aukaisutyökalu. Tällaisen löysin itse googlella:

SLX CS-HG81 10-speed Cassette ja sen hinta on 60e+ ilmeisesti 4e postit.

edit. lisäksi löytyi:
Microshift 10-speed cassette, 11-36t • Hi5Bikes 45e + postit

Shimano Deore CS-HG500-10 rataspakka - Suomen Urheilupyörä 50e + postit. Tämäkin luultavasti sopisi, vaikka suurin ratas on kaksi hammasta pienempi?
 
Viimeksi muokattu:
Sähkömaasturista irtosi seisontatuki kesken ajon. Ilmeisesti löystynyt ajan myötä. Kannattaisiko tuossa käyttää kierrelukitetta ettei vastaavaa tapahdu uudestaan? Ja jos niin millaista?
 
Sähkömaasturista irtosi seisontatuki kesken ajon. Ilmeisesti löystynyt ajan myötä. Kannattaisiko tuossa käyttää kierrelukitetta ettei vastaavaa tapahdu uudestaan? Ja jos niin millaista?
Kannattaa laittaa. Keskiluja lukite riittää, niin saa normaaleilla työkaluilla irtikkin. Kova lukite vaatii lämmityksen, että aukeaa.

Eli esim. Permatexin sininen lukite (punainen on kova), tai Loctite 243.

 
Tietääkö joku myydäänkö missään jarrupalojen väliin laitettavaa palikkaa, joka estäisi jarrupalojen liikkumisen jos vahingossa tulee jarrua vedettyä kun rengas irti?

Fillarin kuljetuksessa ja pesussa tulee aina vähän jännäiltyä ettei vahingossa osu jarrukahvaan sekä nyt olis tarkotus hankkia traineri jolloin rengas taas irti.

Eipä se juuri vahinkoa aiheuta mutta pientä mielenrauhaa
 
Tietääkö joku myydäänkö missään jarrupalojen väliin laitettavaa palikkaa, joka estäisi jarrupalojen liikkumisen jos vahingossa tulee jarrua vedettyä kun rengas irti?

Fillarin kuljetuksessa ja pesussa tulee aina vähän jännäiltyä ettei vahingossa osu jarrukahvaan sekä nyt olis tarkotus hankkia traineri jolloin rengas taas irti.

Eipä se juuri vahinkoa aiheuta mutta pientä mielenrauhaa
Myydään. En tiedä mikä on suomalainen termi, mutta englanniksi bleeding spacer.

Tässä muutama esimerkki.

Toki voisi samantien ostaa asennustyökalun, jolla jarrut voi helposti asentaa oikeaan asentoon.

Mutta en minä ole kyllä koskaan jännännyt sitä, että painan jarrua vaikka pyörä on irti. Painaa ruuvimeisselillä männät takaisin auki asentoon ja pyörä paikoilleen ja se toimii niin kuin ennenkin.
 
Myydään. En tiedä mikä on suomalainen termi, mutta englanniksi bleeding spacer.

Tässä muutama esimerkki.

Toki voisi samantien ostaa asennustyökalun, jolla jarrut voi helposti asentaa oikeaan asentoon.

Mutta en minä ole kyllä koskaan jännännyt sitä, että painan jarrua vaikka pyörä on irti. Painaa ruuvimeisselillä männät takaisin auki asentoon ja pyörä paikoilleen ja se toimii niin kuin ennenkin.
Itse tein joskus jarruremppaa varten sopivasta vanerinpalasesta sopivan pulikan tuohon tarkoitukseen. Jos sopivaa työkalua niin äkkiä veistää sopivan, vaikka normaalista puulistasta. Toisaalta normipesuissa ym. en kyllä itekään näe pahemmin järkeä.
 
Bleeding spacerit ei käy, koska ne on tarkotettu ilmaamiseen ja ne on tarkotettu laittaa satulaan, jossa ei oo paloja ollenkaan, eli ne ei mahdu palojen kanssa satulaan. Tommoset "pad spacer":t on ne oikeat palikat sun tapauksessa.
 
Hienoa, kiitos! Eipä tämä ole kun mun oma tyhmä jännitys mihin saan eurolla helpotuksen.
 
Syksy taitaa olla paras hetki ostaa uutta pyörää, kun vanhoja malleja myydään uusien tieltä alehintaan pois.

EDIT:
Konaa ilmakeulalla löytyy myös alelaarista ja vielä edullisemmpin kuin Haibike sekä ylempi Cube, mutta ei ihan Tampereelta:


Sinänsä asiallinen fillari, just möin tollasen pois. Mutta kannattaa jo ekana fillarina ostaa sellainen, missä läpiakselit. Kokemuksesta voin sanoa että päivitysinto saattaa iskeä nopeastikin, ja noi linkkuakselit on este mm. kunnon etuhaarukalle :)

Melkein katsoisin ite käytettynä. Fillaritori täynnä alle tonnin mankeleita. Osa vain kesän ajettuja.
 
Olen ajellut vanhalla 1-vaihteisella mummopyörällä nyt pidempään. Ketjuna ollut näitä B1 Wide Black -ketju yksivaihteisiin ja napavaihteisiin pyöriin minkä pitäisi kaiketi olla ihan hyvä perusketju. Nyt kuitenkin 2 viimeisintä ketjua on venynyt mielestäni todella nopeasti. Ehkä jonkun puoltoista tonnia ja mittarin mukaan venymä yli 0.75. Reiteni on toki HULKmaiset, mutta ei kai nyt noin nopeasti pitäisi ketjujen venyä?

Olisikohan esim. tämä selkeästi parempi ketju, KMC:n Z1eHX
KMC Z1eHX Wide Silver 1-v, 1/2x1/8", 112L pyöränketju | Karkkainen.com verkkokauppa
joka on kai sähköpyörille tarkoitettu, eli kai sen pitäisi olla vähän kestävämpi?

Tietty nuo halvemmat ketjut on sen verran halpoja, että se ja sama jos pari kertaa kesässä joutuu ostamaan, mutta ei noita jaksaisi koko ajan olla vaihelemassa.
 
Ettei olisi rattaiden hampaat sen verran kuluneet, että kuluttavat myös ketjun nopeasti? Yksivaihteisen ketjun pitäisi kyllä kestää selkeästi pitempään ajoa, eli jotain mätää tuossa varmasti nyt on. Onko ketjulinja suora? Entä voitelu? Ketjuvahaan siirtyminen voisi antaa lisäkilometrejä, näin esimerkiksi.
 
Mitään rutinoita ei kuulu ja suora on ketjulinja. Rattaiden hampaat on silmämääräisesti samanlaiset kuin uudemmissa rattaissa, tämä tuli tarkistettua joskus. Mutta tosiaan vain silmämääräisesti ja pyörä on vanha kuin taivas. Nyt menee tosin koko takakiekko vaihtoon, kun taka-akselin pultin kierteet on niin kuluneet, että ei enää mutteri kiristy :rolleyes:
 
Mitään rutinoita ei kuulu ja suora on ketjulinja. Rattaiden hampaat on silmämääräisesti samanlaiset kuin uudemmissa rattaissa,
Noh on noissa ketjuissa eroja, mä en ole katsonut mitä laitan alle mutta jotkut shimano ketjut kesti kyllä pitkään, yleensä ketjut kypsyy talvessa.
Tuo KMC ketju on kyllä kokeilemisen arvoinen ehkä joskus itsekin...

Aikoinaan yksivaihde.net :ssä oli skeneketjuja en kyllä muista mitkä oli hyviä.
 
Omassa mummiksessa on shimanon ketjut, jotka on kestäneet useamman vuoden. Kilsoja siihen ei kyllä tule kovin paljoa.
 
Tästä on varmaan kysytty, mutta en löytänyt äkkiseltään mitään.

Taustaa oma maastopyöräni on normaalista urheilukaupasta ja sen ikä on nyt 10 vuotta.
Pyörä on käynyt ensihuollossa, ja monessa perushuollossa kahden vuoden välein.

Mikä on maastopyörän tekninen käyttöikä? Ajoa kertyy varsinkin asfalttikeleillä jopa 100-300 km kk. Joskus 500 km kk.

Pyörä tuntuu kivikkoisilla teillä nykyään vähän tahdittomalta. Onko se normaalia? Ja pitää joskus ääntä tavallisen ajon aikana.
Kun pihi olen, niin tietysti käyttäisin tätä pyörää vielä ainakin toiset 10 vuotta.

Onko syytä vaihtaa pyörää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 749
Viestejä
4 497 805
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom