Pyöräily

Laitoin itsekin pitkän jahkailun jälkeen fillarin tilaukseen tänään, niin pääsee rymisteleen metsään. Millainen lukko estää parhaiten varkaudet kauppareissuilla?
 
Laitoin itsekin pitkän jahkailun jälkeen fillarin tilaukseen tänään, niin pääsee rymisteleen metsään. Millainen lukko estää parhaiten varkaudet kauppareissuilla?
Jos se on yli tonnin pyörä, niin halpa lukko ja halpa kauppafillari, joka ei houkuttele varkaita. Mä en voi kuvitella meneväni maasturilla kauppaan.
 
Laitoin itsekin pitkän jahkailun jälkeen fillarin tilaukseen tänään, niin pääsee rymisteleen metsään. Millainen lukko estää parhaiten varkaudet kauppareissuilla?
Kuten edellä, se kauppa/kaljapyörä. Toki riippuu asuinpaikastakin.
Mut lukoista: tuskin saat yksiselitteistä vastausta, mutta järeä mutta pienehkö kaarilukko kai suht toimiva. Pointtina että saa lukon riittävän ylhäältä johonkin kiinteään kiinni (rungosta), jolloin kelmi ei saa tuettua esim. voimapihtejä maahan. Pieni kaari siksi ettei sen sisäpuolelle mahdu esim. pientä pullotunkkia. Tai järeä ketju.
Mutta kaikki lukot saa rikottua.
 
Jos se on yli tonnin pyörä, niin halpa lukko ja halpa kauppafillari, joka ei houkuttele varkaita. Mä en voi kuvitella meneväni maasturilla kauppaan.

No tuo on just tollanen tonnin mankeli. Pikkukylällä asun, mutta eipä tuolla kyllä toisaalta mitään satasen pyöriä kalliimpia kauppojen pihassa näy, ehkä ne arvokkaat on joskus hävinnyt jopa täällä. Ehkä vaan suosiolla käy kaupassa jatkossakin autolla, ja pitää fillarin oman terassin tolppaan ketjutettuna kiinni.
 
Tuosta tuli mieleen että pitäisi itsekin laittaa omaan mummopyörään renkaat kuntoon, kun on niin näppärä peli juuri kauppareissuille ja terassilla käyntiin.
Viimeksi kun ajoin sillä, niin tuli kyllä mieleen että melkein kaipaisi jotain vannejarrua eteen. Yllätyin miten kevyesti ja kovaa sillä pääsi (joku 3vaiht Tunturi tjms) ja pelkkä jalkajarru on aika onneton.
 
Vanhasta pyörästä hajosi sisäkumi, kumissa lukee 26" x 1.50/1.75. Taulukon (Everything about tyre sizes - Internet-Bikes) mukaan oikea koko olisi 44-559 mutta voiko laittaa 47-559 kun siinäkin on merkattu 26" x 1.75, eli onko tuo 1.50/1.75 ihan että molemmat käy vai nimenomaan vain tuo 44-559?
Todennäköisesti voit laittaa, katso paksuus ulkokumista.
Liian paksun renkaan ongelma saattaa ola että jää ruttuun, ohut on helpompi.

Muista tarkistaa myös venttiilin tyyppi.
 
Vanhasta pyörästä hajosi sisäkumi, kumissa lukee 26" x 1.50/1.75. Taulukon (Everything about tyre sizes - Internet-Bikes) mukaan oikea koko olisi 44-559 mutta voiko laittaa 47-559 kun siinäkin on merkattu 26" x 1.75, eli onko tuo 1.50/1.75 ihan että molemmat käy vai nimenomaan vain tuo 44-559?

Ulkokumin koon mukaan se sisuri valitaan.
Jos nykyinen on esim. toi 44-559, niin siihen valkataan sisuri jonka kokosuositus osuu siihen kokoon.
Vaikkapa: Schwalbe AV13 maastopyörän sisärengas 26" 5,90
Huomioi kuitenkin että ostat oikealla venttilityypillä olevan sisurin.
 
Todennäköisesti voit laittaa, katso paksuus ulkokumista.
Liian paksun renkaan ongelma saattaa ola että jää ruttuun, ohut on helpompi.

Muista tarkistaa myös venttiilin tyyppi.

Ulkokumin koon mukaan se sisuri valitaan.
Jos nykyinen on esim. toi 44-559, niin siihen valkataan sisuri jonka kokosuositus osuu siihen kokoon.
Vaikkapa: Schwalbe AV13 maastopyörän sisärengas 26" 5,90
Huomioi kuitenkin että ostat oikealla venttilityypillä olevan sisurin.

Jees, ulkokumissa lukee 47-559 eli sillä mennään :thumbsup: ja venttilihomma olikin jo tiedossa. Kiitos molemmille!
 
Viimeksi kun ajoin sillä, niin tuli kyllä mieleen että melkein kaipaisi jotain vannejarrua eteen. Yllätyin miten kevyesti ja kovaa sillä pääsi (joku 3vaiht Tunturi tjms) ja pelkkä jalkajarru on aika onneton.

Vanhoissa mummopyörissä kannattaa tarkistaa runko. Voi olla jo hapero kriittisistä paikoista, niin tulee pahaa jälkeä vauhdikkaissa lenkeissä: Etuhaarukka poikki
IL:n juttu, mutta muutaman muunkin kuullut, kun vanhaa pyörää on säilytetty ulkosalla.
 
No nyt tuli (eilen) vaihdettua uudet gummit alle. Vanhat olivat lähteneet halkeilemaan aika rajusti. Takarenkaan kanssa sai hetken aikaa tapella, mutta meni se lopulta sitten paikoilleen. Oli ensimmäinen kerta... joten tuli nyt sitten tämäkin koettua.
20220822_173258.jpg

Vanhoihin Smart Sameihin (eri kuviointi kun nykyään - ei ihme, että kuviointi muutettiin) verrattuna näissä on kyllä huomattavasti parempi pito mutkissa ja tiukat käännökset onnistuvat huomattavasti varmemmin. Pito pysyy tasaisemmin keskeltä reunoille, kun taas Smart Sameissa pidon lähdön tunsi todella selvästi. Ihan hyvin vaikuttaisi rullaavan ja hyvin istuu vanteilla. Ei tärinöitä tai väpätyksiä.

Oli muuten rullaussuunta ollut väärin takarenkaassa suoraan laatikosta... Tuskin nyt ihan hirveästi haittasi, mutta tuskin tuskin oli optimaalinen.
 
Kunnostamassa vanhaa Oivaa ja pähkäillyt mikä olisi sopiva välitys yksivaihteiseen, nyt on 32/20. Ehdotuksia?
 
Ekan lenkin jälkeen polkimet vaihtoon. Katsoin pyörän saavuttua, että nuo menee vaihtoon mutta silti yllätyin kuinka liukkaat olivat. Onneksi asialliset shimanot ei ole kalliita.
 

Liitteet

Ekan lenkin jälkeen polkimet vaihtoon. Katsoin pyörän saavuttua, että nuo menee vaihtoon mutta silti yllätyin kuinka liukkaat olivat. Onneksi asialliset shimanot ei ole kalliita.

Shimanotkin näyttää kovin liukkailta näin lukkopolkimia käyttävän mielestä ;)
 
Uskon, mutta tälläsen harrastusta uudelleenaloittavan mielestä nuo on sellaset, millä on turvallista harjoitella :)
Fläteistä on vähän turhaan tehty "aloittelijan" polkimet.
Vaikka en ehkä pidempään kisaan, jossa oikeasti poljetaan lähtis fläteillä niin toisesta maasturista flätit löytyy.
On ne vaan niin pirun mukavat yhdistettynä five tenin freeridereihin.
Ja pitää kuin tauti, ei toki ylöspäin. :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Ekan lenkin jälkeen polkimet vaihtoon. Katsoin pyörän saavuttua, että nuo menee vaihtoon mutta silti yllätyin kuinka liukkaat olivat. Onneksi asialliset shimanot ei ole kalliita.

Kovin saman näköistä kamaa kuin oman Feltin mukana tuli. Kyllä niillä nyt toimeen tulee kun olen aika noviisi vielä ”kunnon maastopyöräilyssä”, mutta nyt alkaa huomaamaan että tarttis enemmän pitoa kun vauhdit nousee.

Mitäs tollaset shimanot maksaa ja mikä tuo malli mahtaa olla? Ovat ihan pätevän näköiset niin vois harkita päivitystä. Toinen mitä olen miettinyt että ostais tollaset kombo-polkimet joissa on toisella puolella lukko ja toisella flätti, kun tulee tuolla maastopyörällä vedettyä aika paljon pidempääkin lenkkiä hiekkateillä ym iisimmässä ympäristössä. Cyclossa on vanhemman malliset tollaset ja ollut ihan näppärät kun voi tarpeen mukaan ajella kauppaan lenkkareissa ja piktälle vedolle ottaa lukkokengät.
 
Kovin saman näköistä kamaa kuin oman Feltin mukana tuli. Kyllä niillä nyt toimeen tulee kun olen aika noviisi vielä ”kunnon maastopyöräilyssä”, mutta nyt alkaa huomaamaan että tarttis enemmän pitoa kun vauhdit nousee.

Mitäs tollaset shimanot maksaa ja mikä tuo malli mahtaa olla? Ovat ihan pätevän näköiset niin vois harkita päivitystä.


59€ oli nuo Shimanot. Malli on PD-GR400. Pitää investoida seuraavasta tilistä vielä flattikengät, kun nyt ajellut ihan lenkkareilla.
 
Shimanotkin näyttää kovin liukkailta näin lukkopolkimia käyttävän mielestä ;)

onkos noissa lukollisissa joku sulavakin systeemi?
Näin äkkiseltään kuvittelisin että jalkoja tarvitaan maahan useammin ja varsinkin ripeämmin, kuin maantievehkeissä :)
Vasta ihan hiljattain hoksasin että tuollaisia ylipäätään käytetään maastopyörissäkin :x3:
 
onkos noissa lukollisissa joku sulavakin systeemi?
Näin äkkiseltään kuvittelisin että jalkoja tarvitaan maahan useammin ja varsinkin ripeämmin, kuin maantievehkeissä :)
Vasta ihan hiljattain hoksasin että tuollaisia ylipäätään käytetään maastopyörissäkin :x3:
Jalan saa kyllä lukosta irti ihan vain kääntämällä pikkuisen jalkaa.

Ja jos on esim. joku tämmöinen poljin, niin kenkä menee siihen lähes itsestään.
 
onkos noissa lukollisissa joku sulavakin systeemi?
Näin äkkiseltään kuvittelisin että jalkoja tarvitaan maahan useammin ja varsinkin ripeämmin, kuin maantievehkeissä :)
Vasta ihan hiljattain hoksasin että tuollaisia ylipäätään käytetään maastopyörissäkin :x3:
Tottakai siinä on oppimiskynnys, mutta ihan automaatti siitä jalan irroittamisesta tulee.
Muutaman kerran sitä kaatuu yleensä paikallaan opetellessa.
Sinänsä hassua koska simpan SPD kehitettiin nimen omaan maastoon.
Moni käyttää toki maantielläkin, koska onhan noi maantiepuolen SPD-SL klossit ihan karmeet kävelemiseen. Eipä niitä siihen ole tietysti tehtykään.
 
Itellä kanssa alottanu maastopyöräilyn suoraan SPD lukoilla ja silloi aikoinaan tuli niitä ns. spede kaatumisia. Nykyään käytössä crankbrothersin systeemi, missä on 4 erilaista klossia saatavilla riippuen vähän omista mieltymyksistä. En muista milloin oisin kaatunu viimeks lukkojen takia tai että lukot ois pahentanu sitä kaatumista. Lähempänä kaatuminen on ollut silloin kun lukko on odottamattomasti irronnu.
 
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Ajelen vain vintagepakalla jotka käyttämättömänä aika kiven alla, niin kierrätän kahta ketjua niin että otan ketjun pois joka lenkin jälkeen ja laitan puhtaan purkista tilalle, ja pesen likaisen lenkkien välissä sitten kun on puhdetöihin sopiva hetki. Samaten pakkaa säästääkseni myös sadesäällä teen mieluummin juoksulenkin, ja onhan se sateella muutenkin mukavampi juosta kuin pyöräillä.
 
Ajelen vain vintagepakalla jotka käyttämättömänä aika kiven alla, niin kierrätän kahta ketjua niin että otan ketjun pois joka lenkin jälkeen ja laitan puhtaan purkista tilalle, ja pesen likaisen lenkkien välissä sitten kun on puhdetöihin sopiva hetki. Samaten pakkaa säästääkseni myös sadesäällä teen mieluummin juoksulenkin, ja onhan se sateella muutenkin mukavampi juosta kuin pyöräillä.

Missä sä ajat, että saat yhdessä lenkissä ketjun paskottua sellaiseen kuntoon että se tuhoaisi seuraavalla kerralla pakan? Toi kuulostaa oikeesti vähän omien uskomusten ohjaamalle pakkomielteelle.


Suosittelen joskus tutustumaan sellaiseen kun internetin hakukoneet. Siellä voi mm. etsiä niitä pakkoja myös vähän harvinaisempiin pyöriin. Ostaa pari varastoon niin mielenrauha ehkä riittää ilman tuollaista järjettömyyttä.
 
Missä sä ajat, että saat yhdessä lenkissä ketjun paskottua sellaiseen kuntoon että se tuhoaisi seuraavalla kerralla pakan? Toi kuulostaa oikeesti vähän omien uskomusten ohjaamalle pakkomielteelle.
Ei tässä nyt pelätä pakan yhtäkkistä tuhoutumista vaan yritetään merkittävästi hidastaa sen vääjäämätöntä kulumista. Hiekka ja metallipölyhän sitä pakkaa kuluttaa. Aja kuivalla asfaltilla 50km niin ketjuöljy on muuttunut mustaksi hiomatahnaksi hiekasta ja metallipölystä. Aja märällä niin ketju on aivan täynnä vielä isompaa kiviraetta joka varmasti kuluttaa vielä enemmän ketjun ja rattaan välissä hieroutuessaan.

Pesulla tämä lika sitten lähtee ketjusta käytetyn liuottimen kanisteriin eikä lähde seuraavalla voitelulla ja ajolla liikkeelle sieltä ketjun ja rattaan väliin.
 
^ Junnuna ajoin (tietämättömänä) ketjuja putsaamatta varmaan 5 vuotta, maastossa sekä maantiellä. Ja silloin kaikki liikkuminen oli pyörällä, kilsoja tuli paljon. Eipä näkynyt rattaissa merkittävää kulumista..

En nyt usko että joka lenkin jälkeen tarvitsee putsata kulumista peläten. Mutta jos uskot että tuo on tarpeen niin mikäs siinä..
 
Ei tässä nyt pelätä pakan yhtäkkistä tuhoutumista vaan yritetään merkittävästi hidastaa sen vääjäämätöntä kulumista. Hiekka ja metallipölyhän sitä pakkaa kuluttaa. Aja kuivalla asfaltilla 50km niin ketjuöljy on muuttunut mustaksi hiomatahnaksi hiekasta ja metallipölystä. Aja märällä niin ketju on aivan täynnä vielä isompaa kiviraetta joka varmasti kuluttaa vielä enemmän ketjun ja rattaan välissä hieroutuessaan.

Pesulla tämä lika sitten lähtee ketjusta käytetyn liuottimen kanisteriin eikä lähde seuraavalla voitelulla ja ajolla liikkeelle sieltä ketjun ja rattaan väliin.

Itse asiassa diesel- ja katupöly, eikä pieni hiekkakaan pysty rattaaseen. Se mustuv aöljy on vain likaa, joka ei superkovaksi karkaistua ratasta edes naarmuta.

Rattaat kuluvat venyvän ketjun vuoksi. Jos vaihtaisit ketjut vaikka 30 lenkin välein (ajollasi siis pari kertaa vuodessa) saisit saman hyödyn.
 
Itse asiassa diesel- ja katupöly, eikä pieni hiekkakaan pysty rattaaseen. Se mustuv aöljy on vain likaa, joka ei superkovaksi karkaistua ratasta edes naarmuta.

Rattaat kuluvat venyvän ketjun vuoksi. Jos vaihtaisit ketjut vaikka 30 lenkin välein (ajollasi siis pari kertaa vuodessa) saisit saman hyödyn.

Olisin tästä eri mieltä. Omasta maastopyörästä kului ketju vaihtokuntoon yhden ainoan todella mutaisen kisan aikana.
 
Olisin tästä eri mieltä. Omasta maastopyörästä kului ketju vaihtokuntoon yhden ainoan todella mutaisen kisan aikana.
Millä tavalla meni yhdessä kisassa vaihtokuntoon, kuinka pitkä kisa oli ?
Itse ajan slx tasoisilla ketjulla ja pakalla.
Harrastuksen alkuaikoina jaksoi putsata ja hinkata ketjuja ja rattaita ketjupesurilla ja pesuaineilla.
Nykyään pesen pyörän jos likainen ja laitan öljyt ketjuun.
En ole huomannut mitään merkittävää eroa ketjun tai pakan kestossa.
Sen 1500km ajan ketjulla, siinä vaiheessa on venymää tullut tarpeeksi.
 
Mulla meni into ketjun ja rattaiden puhtauden kanssa nysväämiseen, kun ostin uuden pyörän GRX 600 -osasarjalla, putsasin ja rasvailin todella tarkasti ja 2000 km oli kuluttanut rataspakan vaihtokuntoon kun en tajunnut mittailla ketjua. 10 vuotta vanhassa maastopyörässä on Deore, ja siinä olen vain suihkinut jotain "all in one" -tavaraa kun on näyttänyt likaiselta tai kuivalta sekä vähän pyyhkäissyt kangasliinalla ja varmasti ajettu vähintään tuplat tuosta 2000 kilsasta, niin oli vasta alkavaa venymää kun sain mittaustyökalun hankittua.
 
Millä tavalla meni yhdessä kisassa vaihtokuntoon, kuinka pitkä kisa oli ?
Itse ajan slx tasoisilla ketjulla ja pakalla.
Harrastuksen alkuaikoina jaksoi putsata ja hinkata ketjuja ja rattaita ketjupesurilla ja pesuaineilla.
Nykyään pesen pyörän jos likainen ja laitan öljyt ketjuun.
En ole huomannut mitään merkittävää eroa ketjun tai pakan kestossa.
Sen 1500km ajan ketjulla, siinä vaiheessa on venymää tullut tarpeeksi.

Kuudenkymmenen kilsan kisa oli kyseessä ja olosuhteet olivat erittäin huonot. Voimansiirto piti varsinkin kisan loppupuolella sellaista pauketta, että luulin ketjujen menevän kohta poikki. Ennen kisaa ketju oli kulumamittarin mukana ookoo, kisan jälkeen ei. Tuollaista ei ole toki sen jälkeen tapahtunut, eli kyseessä oli poikkeuksellisen rankat olosuhteet.

Edit: Itse puhdistan ketjun joka lenkin jälkeen kuivalla pyyhkeellä ja pistän sen jälkeen uudet öljyt ketjuun vaikuttamaan. Seuraavalle lenkille lähtiessä pyyhkäisen ketjun taas pinnasta kuivaksi, jolloin ne pysyvät suht puhtaina. Seuraavaksi testiin menee squirt lube, jota tuli tilattua äskettäin.
 
Viimeksi muokattu:
Meneekö saivarteluksi, mutta venyykö se ketju vai kuluuko? Lähinnä kun puhutaan voimansiirron kulumisesta ja heti perään ketjun venymisestä…
/nusnus
 
Meneekö saivarteluksi, mutta venyykö se ketju vai kuluuko?
Varmaan sekä että, alkuun ketju venyy myöhemmin nivelet kuluvat.
Kulumisen huomaa esim jos päästää ketjun likaiseksi ja sitten voitelee ohkasella spraylla niin ketju venähtää nivelistä.
Muistelen jonkun sanoneen että tonniin asti venyy ja kympin jälkeen kuluu. (maantie käytössä)
 
Taidanpa tommosen tektron laittaa tilaukseen. Eipähän tarvii maguran osista lähteä itse rakentamaan ja onhan toi toki halvempikin kuin tuo big twin setti.

Miettii sitten isompia levyjä eteen ja vaikka taaksekin jos vielä kaipaa lisätehoja. Taakse saa jäädä vielä tuo mekaaninen jarru kun sen kahvasta lähtee myös tieto sähkömoottorille.
Nyt on edessä uudet jarrut ja kyllähän muuten pysähtyy. Just ja just ylsi tuosta t-haarasta jarrusatulat paikoilleen, niin ei tarvinnut lähteä kaapeleita jatkamaan.
 
Taas kevyttä naksuntaa tulee satulatolpan & rungon liitoksesta (oletan). Ääni lähti viimeksi kun putsasi ja laittoi uudet asunnustahnat.

Kannattaiskohan vaihtaa satulatolppa hiilikuituiseksi kun runkokin on vai onko mitään merkitystä?
 
Taas kevyttä naksuntaa tulee satulatolpan & rungon liitoksesta (oletan). Ääni lähti viimeksi kun putsasi ja laittoi uudet asunnustahnat.

Kannattaiskohan vaihtaa satulatolppa hiilikuituiseksi kun runkokin on vai onko mitään merkitystä?
Vähän lisää momenttia kiristimeen ja kokeilee lähteekö sillä. Eipä kuitutolppakaan kiinanpojalta kokeiluun paljoa maksa ja ainakin oma spessukopio on kestänyt vuosia. Ja kiristetty on takuulla liikaakin.
 
Taas kevyttä naksuntaa tulee satulatolpan & rungon liitoksesta (oletan). Ääni lähti viimeksi kun putsasi ja laittoi uudet asunnustahnat.

Kannattaiskohan vaihtaa satulatolppa hiilikuituiseksi kun runkokin on vai onko mitään merkitystä?

Omassa kitkatahnassa tais lukea, että 3kk välein uusinta. Kuinka kauan sulle kestää yhdellä laitolla?
 
Omassa kitkatahnassa tais lukea, että 3kk välein uusinta. Kuinka kauan sulle kestää yhdellä laitolla?
Mä en kyllä ymmärrä miten kitkatahna pitää uusia 3kk välein. Se on rasvaa, jossa on hiukkasia jotka jää puristuksiin. Vaikka rasva häviää, ne hiukkaset jää.
 
Omassa kitkatahnassa tais lukea, että 3kk välein uusinta. Kuinka kauan sulle kestää yhdellä laitolla?

No taitaa olla just tuon 3kk suurinpiirtein kun viimeksi tahnoitin. Ei se iso homma ole tosiaankaan.

Tai jos löytyy sopivahko kuitutolppa niin vois koittaa ens kesäksi.

EDIT: ekaks toki vaappun mainitsema kiristys.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan vaihtanut ns. normaali droppitankoa tuollaiseen graveli malliseen isolla flarella olevaan?
Jos on niin oliko jarrun käyttö tai kahvojen poikittaisempi asento kädelle jotenkin huono?
Noi omat tiagran kahvat kun äkkiseltään vaikuttaisi olevan aika hanurista enemmän kyljellään.
Silti vähän tekisi mieli kokeilla noita richeyn beaconeita lyhyen reachin ja no sen flaren takia, joka noissa on viety aika äärimmilleen.
 
Meneekö saivarteluksi, mutta venyykö se ketju vai kuluuko? Lähinnä kun puhutaan voimansiirron kulumisesta ja heti perään ketjun venymisestä…
/nusnus
Ketju ei juurikaan venymällä veny vaan pituuden lisäys johtuu juuri kulumisesta. Pinni hankaa sisempään levyyn ja sen reikä alkaa suurentua. Muuuta kulumista ei juurikaan maltillisilla kilsoilla ole, toki rullat jossain vaiheessa alkaa ohentua mutta ketjun rulla on kovempaa tekoa kuin rattaat ja näin ollen rattaat kuluvat ennemmin. Rullan tehtavänä on pyörähtää rattaalla jolloin kitka vähenee ja kuluminen hidastuu. Tästä syystä ketjun ulkopuolen kunnolla ei juurikaan ole merkitystä vaan ainoastaan mitä siellä rullan sisällä on. Sen voiteluaineen tehtävänä on pienentää kitkaa pinnin ja levyn välillä ja näin hidastaa kulumista jota venymiseksi kutsutaan. Toki ketjun äänet kuivalla tai mutaisella ketjulla on häiritsevät ja siksi ohut voiteluainekerros pinnoilla jotka ottavat metalliin kiinni on suositeltavaa.

1662185234284.png
1662185234284.png
 
Ketjusta puheen ollen sanokaas, mikä olisi paras tapa de-aktivoida shimano clariksen etuvaihtaja pysyvästi siihen isommalle eturattaalle. En koskaan käytä pienempää eturatasta, ja tekniset ongelmat vaihtajan kanssa alkaa kyrpiä. Jos poistan koko vaihtajan, epäilen että ketju ei pitkään pysy siinä isommalla? Jos näin, niin seuraava idea alkaa olla vääntää se hemmetin häkki papukaijapihdeillä 5cm leveäksi, ulkolaidan puolelta.

Väsynyt jatkuvaan ketjun raapimiseen häkin ulompaa laitaa vasten, kun tuntuu että sama mitä tekee, niin vaijeri venyy tai jostain muusta syystä alkaa valua etuvaihtajan häkki pienempää ratasta kohti viimeistään 50km ajon jälkeen, vaikka miten äärimmilleen kiristäisi sen ulkoreunaan, ja toisen 50km päästä tiputtelee jo ketjua tahtomatta alemmalle rattaalle. Kyseessä ei siis ole "cross chaining" ongelma, vaan nimenomaan isoimmilla vaihteilla raapii häkin ulompaan laitaan.

Samalla tuotearvostelu budgetsportin halvoista valoista: etuledissä virtakytkimen painallusvoima varmaan ~50kg tai kärkipihdit, takaledi sammuu pienehköstä tärähdyksestä, eli n. 100 metrin välein joka routavaurion kohdalla.

Halo R1 Takahuomiovalo 1-Led - pyörävalo (väritön) | Budget Sport takaledi näyttää aivan tuolta, tosin ilman tuota live love laugh -tekstiä, etutuikkua ei enää myynnissä näy, ja hyvä niin.
 
Ketjusta puheen ollen sanokaas, mikä olisi paras tapa de-aktivoida shimano clariksen etuvaihtaja pysyvästi siihen isommalle eturattaalle. En koskaan käytä pienempää eturatasta, ja tekniset ongelmat vaihtajan kanssa alkaa kyrpiä. Jos poistan koko vaihtajan, epäilen että ketju ei pitkään pysy siinä isommalla? Jos näin, niin seuraava idea alkaa olla vääntää se hemmetin häkki papukaijapihdeillä 5cm leveäksi, ulkolaidan puolelta.

Väsynyt jatkuvaan ketjun raapimiseen häkin ulompaa laitaa vasten, kun tuntuu että sama mitä tekee, niin vaijeri venyy tai jostain muusta syystä alkaa valua etuvaihtajan häkki pienempää ratasta kohti viimeistään 50km ajon jälkeen, vaikka miten äärimmilleen kiristäisi sen ulkoreunaan, ja toisen 50km päästä tiputtelee jo ketjua tahtomatta alemmalle rattaalle. Kyseessä ei siis ole "cross chaining" ongelma, vaan nimenomaan isoimmilla vaihteilla raapii häkin ulompaan laitaan.

Samalla tuotearvostelu budgetsportin halvoista valoista: etuledissä virtakytkimen painallusvoima varmaan ~50kg tai kärkipihdit, takaledi sammuu pienehköstä tärähdyksestä, eli n. 100 metrin välein joka routavaurion kohdalla.

Halo R1 Takahuomiovalo 1-Led - pyörävalo (väritön) | Budget Sport takaledi näyttää aivan tuolta, tosin ilman tuota live love laugh -tekstiä, etutuikkua ei enää myynnissä näy, ja hyvä niin.
Otat vaihtajan pois vaan. Jos et metässä ryskää niin ei se ketjuja tiputtele.
Nw ratas vaikka kiinanpojalta tilalle niin pysyy ryskätessäkin.
 
Ketjusta puheen ollen sanokaas, mikä olisi paras tapa de-aktivoida shimano clariksen etuvaihtaja pysyvästi siihen isommalle eturattaalle. En koskaan käytä pienempää eturatasta, ja tekniset ongelmat vaihtajan kanssa alkaa kyrpiä. Jos poistan koko vaihtajan, epäilen että ketju ei pitkään pysy siinä isommalla? Jos näin, niin seuraava idea alkaa olla vääntää se hemmetin häkki papukaijapihdeillä 5cm leveäksi, ulkolaidan puolelta.

Väsynyt jatkuvaan ketjun raapimiseen häkin ulompaa laitaa vasten, kun tuntuu että sama mitä tekee, niin vaijeri venyy tai jostain muusta syystä alkaa valua etuvaihtajan häkki pienempää ratasta kohti viimeistään 50km ajon jälkeen, vaikka miten äärimmilleen kiristäisi sen ulkoreunaan, ja toisen 50km päästä tiputtelee jo ketjua tahtomatta alemmalle rattaalle. Kyseessä ei siis ole "cross chaining" ongelma, vaan nimenomaan isoimmilla vaihteilla raapii häkin ulompaan laitaan.

Samalla tuotearvostelu budgetsportin halvoista valoista: etuledissä virtakytkimen painallusvoima varmaan ~50kg tai kärkipihdit, takaledi sammuu pienehköstä tärähdyksestä, eli n. 100 metrin välein joka routavaurion kohdalla.

Halo R1 Takahuomiovalo 1-Led - pyörävalo (väritön) | Budget Sport takaledi näyttää aivan tuolta, tosin ilman tuota live love laugh -tekstiä, etutuikkua ei enää myynnissä näy, ja hyvä niin.
Jos pelkää että tippuu, silloin sen vaihtjan voi korvaa tälläsellä. XLC CR-A18 Ketjunohjain Ø31,8mm netistä | bikester.fi
 
Ketjusta puheen ollen sanokaas, mikä olisi paras tapa de-aktivoida shimano clariksen etuvaihtaja pysyvästi siihen isommalle eturattaalle. En koskaan käytä pienempää eturatasta, ja tekniset ongelmat vaihtajan kanssa alkaa kyrpiä. Jos poistan koko vaihtajan, epäilen että ketju ei pitkään pysy siinä isommalla? Jos näin, niin seuraava idea alkaa olla vääntää se hemmetin häkki papukaijapihdeillä 5cm leveäksi, ulkolaidan puolelta.

Väsynyt jatkuvaan ketjun raapimiseen häkin ulompaa laitaa vasten, kun tuntuu että sama mitä tekee, niin vaijeri venyy tai jostain muusta syystä alkaa valua etuvaihtajan häkki pienempää ratasta kohti viimeistään 50km ajon jälkeen, vaikka miten äärimmilleen kiristäisi sen ulkoreunaan, ja toisen 50km päästä tiputtelee jo ketjua tahtomatta alemmalle rattaalle. Kyseessä ei siis ole "cross chaining" ongelma, vaan nimenomaan isoimmilla vaihteilla raapii häkin ulompaan laitaan.
Oma kokemus maastopyöräilystä, että reissu tai kaks niin pitää taas säätää vaihteet. 50km säätöväli ei kuulosta erikoiselta.
Deaktivoinnista ei ole kokemusta, mutta se voi olla haastellista kun monivaihteisessa pakassa on vaihtoa helpottavia hampaita. Kampisarjan vaihto vois olla ratkasu :hmm:
 
Jees kiitoksia vinkeistä, tosiaan tuollainen ketjun ohjain voisi omaan käyttöön olla parempi kuin vaihtaja. Ja löysinkin nuo ruuvit, mistä säädetään vaihtajan liikkeen rajoitusta, olevinaan en ole niihin koskenutkaan, mutta tuntuu niin kuin olisi uloimman ääripään säätö ollut vähän vajaalla, eli mennyt riittävästi ääriasentoon ulkoreunaan etuvaihtaja vaikka vaijeria kiskoi miten kireälle, ja jäi paperin ohueksi rako ketjun ja sen välissä jo heti säädön jälkeen. Nyt lisäsin sitä liikettä tuosta ruuvista, ja katotaan taas miten kauan pysyy ennen kuin alkaa ote lipsua. Enhän minä metässä ajele, kun kippurasarvesta on kyse, vaan mietin tuota että pakottaako se joku fysiikan laki pienimmälle rattaalle, jos ei ole väkisin paikallaan pidetty, niin kuin takapakassa käy, vaan ei kait se edessä sitä tee.

Olikos se niin, että noissa shimanon (varmaankin, koska ensiasennus) ketjuissa ei ollut mahdollisuutta aukaista mitään lenkkiä, vaan ketju piti katkaista, ja laittaa uusi, kunhan on vaihtajan poistanut. Jos siihen tarvii lähteä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 754
Viestejä
4 497 955
Jäsenet
74 279
Uusin jäsen
Muskotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom