Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos se on yli tonnin pyörä, niin halpa lukko ja halpa kauppafillari, joka ei houkuttele varkaita. Mä en voi kuvitella meneväni maasturilla kauppaan.Laitoin itsekin pitkän jahkailun jälkeen fillarin tilaukseen tänään, niin pääsee rymisteleen metsään. Millainen lukko estää parhaiten varkaudet kauppareissuilla?
Kuten edellä, se kauppa/kaljapyörä. Toki riippuu asuinpaikastakin.Laitoin itsekin pitkän jahkailun jälkeen fillarin tilaukseen tänään, niin pääsee rymisteleen metsään. Millainen lukko estää parhaiten varkaudet kauppareissuilla?
Jos se on yli tonnin pyörä, niin halpa lukko ja halpa kauppafillari, joka ei houkuttele varkaita. Mä en voi kuvitella meneväni maasturilla kauppaan.
Todennäköisesti voit laittaa, katso paksuus ulkokumista.Vanhasta pyörästä hajosi sisäkumi, kumissa lukee 26" x 1.50/1.75. Taulukon (Everything about tyre sizes - Internet-Bikes) mukaan oikea koko olisi 44-559 mutta voiko laittaa 47-559 kun siinäkin on merkattu 26" x 1.75, eli onko tuo 1.50/1.75 ihan että molemmat käy vai nimenomaan vain tuo 44-559?
Vanhasta pyörästä hajosi sisäkumi, kumissa lukee 26" x 1.50/1.75. Taulukon (Everything about tyre sizes - Internet-Bikes) mukaan oikea koko olisi 44-559 mutta voiko laittaa 47-559 kun siinäkin on merkattu 26" x 1.75, eli onko tuo 1.50/1.75 ihan että molemmat käy vai nimenomaan vain tuo 44-559?
Todennäköisesti voit laittaa, katso paksuus ulkokumista.
Liian paksun renkaan ongelma saattaa ola että jää ruttuun, ohut on helpompi.
Muista tarkistaa myös venttiilin tyyppi.
Ulkokumin koon mukaan se sisuri valitaan.
Jos nykyinen on esim. toi 44-559, niin siihen valkataan sisuri jonka kokosuositus osuu siihen kokoon.
Vaikkapa: Schwalbe AV13 maastopyörän sisärengas 26" 5,90
Huomioi kuitenkin että ostat oikealla venttilityypillä olevan sisurin.
Viimeksi kun ajoin sillä, niin tuli kyllä mieleen että melkein kaipaisi jotain vannejarrua eteen. Yllätyin miten kevyesti ja kovaa sillä pääsi (joku 3vaiht Tunturi tjms) ja pelkkä jalkajarru on aika onneton.
70-80 luvun pyörissä tais olla 46-n20t välitys ihan sopiva n70-80 kadenssille oletuksena 622 kiekko.Kunnostamassa vanhaa Oivaa ja pähkäillyt mikä olisi sopiva välitys yksivaihteiseen, nyt on 32/20. Ehdotuksia?
Ekan lenkin jälkeen polkimet vaihtoon. Katsoin pyörän saavuttua, että nuo menee vaihtoon mutta silti yllätyin kuinka liukkaat olivat. Onneksi asialliset shimanot ei ole kalliita.
Shimanotkin näyttää kovin liukkailta näin lukkopolkimia käyttävän mielestä
Fläteistä on vähän turhaan tehty "aloittelijan" polkimet.Uskon, mutta tälläsen harrastusta uudelleenaloittavan mielestä nuo on sellaset, millä on turvallista harjoitella
Ekan lenkin jälkeen polkimet vaihtoon. Katsoin pyörän saavuttua, että nuo menee vaihtoon mutta silti yllätyin kuinka liukkaat olivat. Onneksi asialliset shimanot ei ole kalliita.
Kovin saman näköistä kamaa kuin oman Feltin mukana tuli. Kyllä niillä nyt toimeen tulee kun olen aika noviisi vielä ”kunnon maastopyöräilyssä”, mutta nyt alkaa huomaamaan että tarttis enemmän pitoa kun vauhdit nousee.
Mitäs tollaset shimanot maksaa ja mikä tuo malli mahtaa olla? Ovat ihan pätevän näköiset niin vois harkita päivitystä.
Shimanotkin näyttää kovin liukkailta näin lukkopolkimia käyttävän mielestä
Jalan saa kyllä lukosta irti ihan vain kääntämällä pikkuisen jalkaa.onkos noissa lukollisissa joku sulavakin systeemi?
Näin äkkiseltään kuvittelisin että jalkoja tarvitaan maahan useammin ja varsinkin ripeämmin, kuin maantievehkeissä
Vasta ihan hiljattain hoksasin että tuollaisia ylipäätään käytetään maastopyörissäkin
Tottakai siinä on oppimiskynnys, mutta ihan automaatti siitä jalan irroittamisesta tulee.onkos noissa lukollisissa joku sulavakin systeemi?
Näin äkkiseltään kuvittelisin että jalkoja tarvitaan maahan useammin ja varsinkin ripeämmin, kuin maantievehkeissä
Vasta ihan hiljattain hoksasin että tuollaisia ylipäätään käytetään maastopyörissäkin
Ajelen vain vintagepakalla jotka käyttämättömänä aika kiven alla, niin kierrätän kahta ketjua niin että otan ketjun pois joka lenkin jälkeen ja laitan puhtaan purkista tilalle, ja pesen likaisen lenkkien välissä sitten kun on puhdetöihin sopiva hetki. Samaten pakkaa säästääkseni myös sadesäällä teen mieluummin juoksulenkin, ja onhan se sateella muutenkin mukavampi juosta kuin pyöräillä.Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.
Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Ajelen vain vintagepakalla jotka käyttämättömänä aika kiven alla, niin kierrätän kahta ketjua niin että otan ketjun pois joka lenkin jälkeen ja laitan puhtaan purkista tilalle, ja pesen likaisen lenkkien välissä sitten kun on puhdetöihin sopiva hetki. Samaten pakkaa säästääkseni myös sadesäällä teen mieluummin juoksulenkin, ja onhan se sateella muutenkin mukavampi juosta kuin pyöräillä.
Ei tässä nyt pelätä pakan yhtäkkistä tuhoutumista vaan yritetään merkittävästi hidastaa sen vääjäämätöntä kulumista. Hiekka ja metallipölyhän sitä pakkaa kuluttaa. Aja kuivalla asfaltilla 50km niin ketjuöljy on muuttunut mustaksi hiomatahnaksi hiekasta ja metallipölystä. Aja märällä niin ketju on aivan täynnä vielä isompaa kiviraetta joka varmasti kuluttaa vielä enemmän ketjun ja rattaan välissä hieroutuessaan.Missä sä ajat, että saat yhdessä lenkissä ketjun paskottua sellaiseen kuntoon että se tuhoaisi seuraavalla kerralla pakan? Toi kuulostaa oikeesti vähän omien uskomusten ohjaamalle pakkomielteelle.
Ei tässä nyt pelätä pakan yhtäkkistä tuhoutumista vaan yritetään merkittävästi hidastaa sen vääjäämätöntä kulumista. Hiekka ja metallipölyhän sitä pakkaa kuluttaa. Aja kuivalla asfaltilla 50km niin ketjuöljy on muuttunut mustaksi hiomatahnaksi hiekasta ja metallipölystä. Aja märällä niin ketju on aivan täynnä vielä isompaa kiviraetta joka varmasti kuluttaa vielä enemmän ketjun ja rattaan välissä hieroutuessaan.
Pesulla tämä lika sitten lähtee ketjusta käytetyn liuottimen kanisteriin eikä lähde seuraavalla voitelulla ja ajolla liikkeelle sieltä ketjun ja rattaan väliin.
Itse asiassa diesel- ja katupöly, eikä pieni hiekkakaan pysty rattaaseen. Se mustuv aöljy on vain likaa, joka ei superkovaksi karkaistua ratasta edes naarmuta.
Rattaat kuluvat venyvän ketjun vuoksi. Jos vaihtaisit ketjut vaikka 30 lenkin välein (ajollasi siis pari kertaa vuodessa) saisit saman hyödyn.
Tässä puhuttiin takapakasta, ei ketjusta.Olisin tästä eri mieltä. Omasta maastopyörästä kului ketju vaihtokuntoon yhden ainoan todella mutaisen kisan aikana.
Millä tavalla meni yhdessä kisassa vaihtokuntoon, kuinka pitkä kisa oli ?Olisin tästä eri mieltä. Omasta maastopyörästä kului ketju vaihtokuntoon yhden ainoan todella mutaisen kisan aikana.
Millä tavalla meni yhdessä kisassa vaihtokuntoon, kuinka pitkä kisa oli ?
Itse ajan slx tasoisilla ketjulla ja pakalla.
Harrastuksen alkuaikoina jaksoi putsata ja hinkata ketjuja ja rattaita ketjupesurilla ja pesuaineilla.
Nykyään pesen pyörän jos likainen ja laitan öljyt ketjuun.
En ole huomannut mitään merkittävää eroa ketjun tai pakan kestossa.
Sen 1500km ajan ketjulla, siinä vaiheessa on venymää tullut tarpeeksi.
Varmaan sekä että, alkuun ketju venyy myöhemmin nivelet kuluvat.Meneekö saivarteluksi, mutta venyykö se ketju vai kuluuko?
Nyt on edessä uudet jarrut ja kyllähän muuten pysähtyy. Just ja just ylsi tuosta t-haarasta jarrusatulat paikoilleen, niin ei tarvinnut lähteä kaapeleita jatkamaan.Taidanpa tommosen tektron laittaa tilaukseen. Eipähän tarvii maguran osista lähteä itse rakentamaan ja onhan toi toki halvempikin kuin tuo big twin setti.
Miettii sitten isompia levyjä eteen ja vaikka taaksekin jos vielä kaipaa lisätehoja. Taakse saa jäädä vielä tuo mekaaninen jarru kun sen kahvasta lähtee myös tieto sähkömoottorille.
Vähän lisää momenttia kiristimeen ja kokeilee lähteekö sillä. Eipä kuitutolppakaan kiinanpojalta kokeiluun paljoa maksa ja ainakin oma spessukopio on kestänyt vuosia. Ja kiristetty on takuulla liikaakin.Taas kevyttä naksuntaa tulee satulatolpan & rungon liitoksesta (oletan). Ääni lähti viimeksi kun putsasi ja laittoi uudet asunnustahnat.
Kannattaiskohan vaihtaa satulatolppa hiilikuituiseksi kun runkokin on vai onko mitään merkitystä?
Taas kevyttä naksuntaa tulee satulatolpan & rungon liitoksesta (oletan). Ääni lähti viimeksi kun putsasi ja laittoi uudet asunnustahnat.
Kannattaiskohan vaihtaa satulatolppa hiilikuituiseksi kun runkokin on vai onko mitään merkitystä?
Mä en kyllä ymmärrä miten kitkatahna pitää uusia 3kk välein. Se on rasvaa, jossa on hiukkasia jotka jää puristuksiin. Vaikka rasva häviää, ne hiukkaset jää.Omassa kitkatahnassa tais lukea, että 3kk välein uusinta. Kuinka kauan sulle kestää yhdellä laitolla?
Omassa kitkatahnassa tais lukea, että 3kk välein uusinta. Kuinka kauan sulle kestää yhdellä laitolla?
Ketju ei juurikaan venymällä veny vaan pituuden lisäys johtuu juuri kulumisesta. Pinni hankaa sisempään levyyn ja sen reikä alkaa suurentua. Muuuta kulumista ei juurikaan maltillisilla kilsoilla ole, toki rullat jossain vaiheessa alkaa ohentua mutta ketjun rulla on kovempaa tekoa kuin rattaat ja näin ollen rattaat kuluvat ennemmin. Rullan tehtavänä on pyörähtää rattaalla jolloin kitka vähenee ja kuluminen hidastuu. Tästä syystä ketjun ulkopuolen kunnolla ei juurikaan ole merkitystä vaan ainoastaan mitä siellä rullan sisällä on. Sen voiteluaineen tehtävänä on pienentää kitkaa pinnin ja levyn välillä ja näin hidastaa kulumista jota venymiseksi kutsutaan. Toki ketjun äänet kuivalla tai mutaisella ketjulla on häiritsevät ja siksi ohut voiteluainekerros pinnoilla jotka ottavat metalliin kiinni on suositeltavaa.Meneekö saivarteluksi, mutta venyykö se ketju vai kuluuko? Lähinnä kun puhutaan voimansiirron kulumisesta ja heti perään ketjun venymisestä…
/nusnus
Otat vaihtajan pois vaan. Jos et metässä ryskää niin ei se ketjuja tiputtele.Ketjusta puheen ollen sanokaas, mikä olisi paras tapa de-aktivoida shimano clariksen etuvaihtaja pysyvästi siihen isommalle eturattaalle. En koskaan käytä pienempää eturatasta, ja tekniset ongelmat vaihtajan kanssa alkaa kyrpiä. Jos poistan koko vaihtajan, epäilen että ketju ei pitkään pysy siinä isommalla? Jos näin, niin seuraava idea alkaa olla vääntää se hemmetin häkki papukaijapihdeillä 5cm leveäksi, ulkolaidan puolelta.
Väsynyt jatkuvaan ketjun raapimiseen häkin ulompaa laitaa vasten, kun tuntuu että sama mitä tekee, niin vaijeri venyy tai jostain muusta syystä alkaa valua etuvaihtajan häkki pienempää ratasta kohti viimeistään 50km ajon jälkeen, vaikka miten äärimmilleen kiristäisi sen ulkoreunaan, ja toisen 50km päästä tiputtelee jo ketjua tahtomatta alemmalle rattaalle. Kyseessä ei siis ole "cross chaining" ongelma, vaan nimenomaan isoimmilla vaihteilla raapii häkin ulompaan laitaan.
Samalla tuotearvostelu budgetsportin halvoista valoista: etuledissä virtakytkimen painallusvoima varmaan ~50kg tai kärkipihdit, takaledi sammuu pienehköstä tärähdyksestä, eli n. 100 metrin välein joka routavaurion kohdalla.
Halo R1 Takahuomiovalo 1-Led - pyörävalo (väritön) | Budget Sport takaledi näyttää aivan tuolta, tosin ilman tuota live love laugh -tekstiä, etutuikkua ei enää myynnissä näy, ja hyvä niin.
Jos pelkää että tippuu, silloin sen vaihtjan voi korvaa tälläsellä. XLC CR-A18 Ketjunohjain Ø31,8mm netistä | bikester.fiKetjusta puheen ollen sanokaas, mikä olisi paras tapa de-aktivoida shimano clariksen etuvaihtaja pysyvästi siihen isommalle eturattaalle. En koskaan käytä pienempää eturatasta, ja tekniset ongelmat vaihtajan kanssa alkaa kyrpiä. Jos poistan koko vaihtajan, epäilen että ketju ei pitkään pysy siinä isommalla? Jos näin, niin seuraava idea alkaa olla vääntää se hemmetin häkki papukaijapihdeillä 5cm leveäksi, ulkolaidan puolelta.
Väsynyt jatkuvaan ketjun raapimiseen häkin ulompaa laitaa vasten, kun tuntuu että sama mitä tekee, niin vaijeri venyy tai jostain muusta syystä alkaa valua etuvaihtajan häkki pienempää ratasta kohti viimeistään 50km ajon jälkeen, vaikka miten äärimmilleen kiristäisi sen ulkoreunaan, ja toisen 50km päästä tiputtelee jo ketjua tahtomatta alemmalle rattaalle. Kyseessä ei siis ole "cross chaining" ongelma, vaan nimenomaan isoimmilla vaihteilla raapii häkin ulompaan laitaan.
Samalla tuotearvostelu budgetsportin halvoista valoista: etuledissä virtakytkimen painallusvoima varmaan ~50kg tai kärkipihdit, takaledi sammuu pienehköstä tärähdyksestä, eli n. 100 metrin välein joka routavaurion kohdalla.
Halo R1 Takahuomiovalo 1-Led - pyörävalo (väritön) | Budget Sport takaledi näyttää aivan tuolta, tosin ilman tuota live love laugh -tekstiä, etutuikkua ei enää myynnissä näy, ja hyvä niin.
Oma kokemus maastopyöräilystä, että reissu tai kaks niin pitää taas säätää vaihteet. 50km säätöväli ei kuulosta erikoiselta.Ketjusta puheen ollen sanokaas, mikä olisi paras tapa de-aktivoida shimano clariksen etuvaihtaja pysyvästi siihen isommalle eturattaalle. En koskaan käytä pienempää eturatasta, ja tekniset ongelmat vaihtajan kanssa alkaa kyrpiä. Jos poistan koko vaihtajan, epäilen että ketju ei pitkään pysy siinä isommalla? Jos näin, niin seuraava idea alkaa olla vääntää se hemmetin häkki papukaijapihdeillä 5cm leveäksi, ulkolaidan puolelta.
Väsynyt jatkuvaan ketjun raapimiseen häkin ulompaa laitaa vasten, kun tuntuu että sama mitä tekee, niin vaijeri venyy tai jostain muusta syystä alkaa valua etuvaihtajan häkki pienempää ratasta kohti viimeistään 50km ajon jälkeen, vaikka miten äärimmilleen kiristäisi sen ulkoreunaan, ja toisen 50km päästä tiputtelee jo ketjua tahtomatta alemmalle rattaalle. Kyseessä ei siis ole "cross chaining" ongelma, vaan nimenomaan isoimmilla vaihteilla raapii häkin ulompaan laitaan.