Pyöräily

Riippuu tietysti pikalukosta. Jotkuthan on valmistajan mukaan kertakäyttöisiä, toiset useasti käytettäviä. Kyllä ne useasti käytettävät kestää vähintään kymmeniä aukaisuja. Sen jälkeen alkaa ketju ollakkin vaihtokunnossa.
Riippuu myös käyttökohteesta. Jos se on perus työmatka pyörä, niin ei välttämättä mikään ongelma, mutta jos joku traili pyörä ja harrastaa sitä teknistä maastoa, niin ketjun hajoaminen väärällä hetkellä voi olla todella kivulias kokemus.
 
Ketjuthan voi pestä vaikka crc:llä.
Kylmäpuhdistusaineet toimii myös hyvin.
Pinttynyt paska ei kauheen hyvin jarrukliinerillä lähde ja eihän sitä rasvaa niistä ketjuista pois haluta vaan lika.
Yritin kanssa joskus noilla ketjuputsareilla ja en kokenut mitenkään helpoksi tai vähemmän suttaavaksi.
Helpoin on vaan ottaa ne ketjut pois ja pestä jossain astiassa.
Paras ostos ikinä ketjuhommiin on ollut
Ketjulukkopihdit.

Samaa mieltä. Crs, aseöljy tai mikä tahansa liuotinpohjainen ponnepullo on aivan ylivertaisen tehokas.

Helpoin kun on kaksi henkeä; toinen pitää pyörää ja pyörittää ketjua, toinen samaan aikaan sumuttaa ainetta ja pitää mikrokuiturättiä joka irrottaa lian. Nopeampaa ja jopa tehokkaampaa kuin irrottaminen. Ja samalla puhdistuu rattaat.

Ketjupuhditimet jäi itselläkin romukoppaan ekan käyttökerran jälkeen.
 
kolmen ketjun kierto osoittunut hyväksi .Yhdet käytössä yhdet liotuksessa Bensassa, yhdet öljyyn upotettuna 10 -40 tais olla nyt 0-20 ja rattaat tykkää kestävät pidempään.,vaihto noin 500 km. jos oikeen hiekkaset sade kelin ynm. jälkeen niin vaihtoon .paskasia ketjuja turha voidella. :mad: Ketjupihdit ovat kyllä hyvät ja pätkä rautalankaa että saa vaihteen siirtäjän jumiin ( sen kiristyksen / vedon pois )

Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
 
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Itse käytän vain yhtä ketjua, mutta tuo "show" voi olla joillekin osa harrastusta. Vähän kuten joku autojen vahailu.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Itse oon kaupunkipyörässä pitäny kahta ketjua pikalukoilla jolloin voi ottaa helposti irti puhdistettavaksi. Vähän harjaa pakalle, puhdas ketju tilalle ja likainen puhdistettavaksi. Minusta kätevin ja nopein tapa kun ei tarvi tuskailla ketjun puhdsitamisen kanssa hankalissa asennoissa varsinkin kun se tuppaa aika hyvin ympäri vuoden jokapäiväisessä käytössä ollessa sotkeentuun.Vähemmän aikaa kait tällä tavoin ainakin mulla menee.

Kerran on mennyt lukko poikki 15 vuodessa.

Edittiä: jaa en hoksannu että oltiin urheilu-alueella. Varmaan maantie- tai maastopyörissä urheilukäytössä nuo lukot voi poksahdella aika paljo helpommin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Siis mikä show?
Samat työvaiheet putsauksessa ja helpompi putsata kun ne ketjut on lionnut.
Pakka nyt kestää useampien ketjujen käyttöiän kuitenkin.

Mä dippaan ketjut kuumaan parafiiniin, enkä odotakaan pitempää käyttöikää.
Ne ei vaan suttaa näin tehtynä, pysyy voimansiirto puhtaampana ja mukavampi käsitellä muutenkin.
Onko tämäkin sitten showta?
 
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Ei oo sen arvosta? Jollain se pakka maksaa 450€, sitä ei mielellään maksa joka ketjun vaihdon yhteydessä.
 
Kaupunki/käyttö-pyörässä napavaihteet aika suuri etu juurikin putsaustarpeen ansiosta. Ketjunkin voi huoletta ajaa loppuun, kun rattaat ei hirveitä maksa. Taitaa likaisenakin syödä niitä vähemmän, kun ketjulinja aina optimi. Hihnaveto ja napavaihde toki oikein laiskalle kovin kaksikko, vaikka ehkä ottaakin takkiin 100km:llä 15s puhtaalta uudelta 105-pakalta :D
 
Olin vähän skeptinen noihin ketjuvahoihin, ostin pullon Rexiä ja löin suht puhtaaseen ketjuun. Eihän se pysyny siinä yhtään ja jätin loput aineesta käyttämättä. Talvella sitten tein täyshuoltoa ja pesin ketjut tärpätillä limukkapullossa ja annoin kuivaa kunnolla. Löin Rexit päälle ja koko kesä menty koskematta ketjuun. Muuttu kyllä oma suhtautuminen kerrasta. No myönnettäköön että ko. pyörä on nyt ollut pääasiassa bike park ajossa kun jalka ei kestä polkemista kuin tunnin pari putkeen. Aion kyllä toistaa käsittelyn muihinkin pyöriin kun pesun aika koittaa.

Sähköpyörässä on vastaava käsittely mutta liotettu ATF öljyssä (vaihdelaatikkoöljy), hyvin sekin on toiminut, mutta vähän likaisempi kuin ketjuvaha. Jos haluaa budjettivaihtoehtoa niin kannattaa kokeilla.
 
Olin vähän skeptinen noihin ketjuvahoihin, ostin pullon Rexiä ja löin suht puhtaaseen ketjuun. Eihän se pysyny siinä yhtään ja jätin loput aineesta käyttämättä. Talvella sitten tein täyshuoltoa ja pesin ketjut tärpätillä limukkapullossa ja annoin kuivaa kunnolla. Löin Rexit päälle ja koko kesä menty koskematta ketjuun. Muuttu kyllä oma suhtautuminen kerrasta. No myönnettäköön että ko. pyörä on nyt ollut pääasiassa bike park ajossa kun jalka ei kestä polkemista kuin tunnin pari putkeen. Aion kyllä toistaa käsittelyn muihinkin pyöriin kun pesun aika koittaa.

Sähköpyörässä on vastaava käsittely mutta liotettu ATF öljyssä (vaihdelaatikkoöljy), hyvin sekin on toiminut, mutta vähän likaisempi kuin ketjuvaha. Jos haluaa budjettivaihtoehtoa niin kannattaa kokeilla.
Rex vaatii pari kolme käsittelyä, että se syrjäyttää aikaisemmat rasvat. Sen jälkeen toimii hyvin. Itsekkin käytän Rexiä ja lisään pisaran jokaiseen ketjun lenkkiin noin 200-300 kilometrin välein. Muuten riittää pelkkä kuivalla rätillä ketjun pyyhintä silloin tällöin.
 
Mitäs jengi kärrää mukana pidemmille pyörälenkeille?

Tarkotus fillaroida Stadista Lahteen ja takas niin hoksasin että pikku pyöräpumppu olis hyvä kulkea mukana. Muuten löytyy:
Satulalaukussa:
-lukko
-monitoimityökalu jossa ruuvaria, kuusikoloa, yms...
-3kpl rengasrauta
Runkolaukussa: sisuri, vaatetta, nopeeta evästä, varavirtalähde
 
Mitäs jengi kärrää mukana pidemmille pyörälenkeille?

Tarkotus fillaroida Stadista Lahteen ja takas niin hoksasin että pikku pyöräpumppu olis hyvä kulkea mukana. Muuten löytyy:
Satulalaukussa:
-lukko
-monitoimityökalu jossa ruuvaria, kuusikoloa, yms...
-3kpl rengasrauta
Runkolaukussa: sisuri, vaatetta, nopeeta evästä, varavirtalähde
Ei kai tuollainen matka juuri muuta tarvitse. Ainoa mitä lisäisin olisi ketjulukko, jos ketju sattuu katkemaan ja ehkä toisen sisurin varmuuden vuoksi.
 
Pidemmille reissuille nappaisin sisurin ja paikkaussarjan. Puhjenneen kumin voi vielä paikata seuraavan rengasrikon varalle useampaankin kertaan.
 
Ketjulukko.
Tavallaan tarttis ketjun katkaisutyökalunkin, koska eihän se ketju ikinä sillain nätisti katkea, että tappi vaan lähtee pois.
 
Ketjulukko.
Tavallaan tarttis ketjun katkaisutyökalunkin, koska eihän se ketju ikinä sillain nätisti katkea, että tappi vaan lähtee pois.

En tiedä kysyjän monitoimityökalusta, mutta fillarointiin suunnatuissa tuo katkaisutyökalu voi löytyä mukana. Itsellä tämä Topeakin versio.
Ei varmasti paras, eikä täyteen stressitestiin ole vielä joutunut, mutta pitäisi aikalailla kaikki tarvittavat olla yhdessä pelissä.
 
Ulisevaan ja välillä kitisevään etujarruun auttoi oikein hyvin kun otti palat irti, hiekkapaperilla pintaa pois, puhdistus/rasvanpoisto aineella pesua (myös levyt), ja jarrujen mäntiä vielä hiukan sisään jos kitinä johtui kevyestä laahaamisesta.

Vaimokkeen Canyoniin sama hoito niin loppui siinäkin alkanut jarrujen ääntely.

Satutolpat tainneet taas alkaa naksua kevyehkösti kummallakin. Hiilikuitrungot. Ei varmaan siihen muu auta kun ostaa lisää asennustahnaa ja pyyhkiä vanhaa pois ja lisää uutta väliin.
 
Ulisevaan ja välillä kitisevään etujarruun auttoi oikein hyvin kun otti palat irti, hiekkapaperilla pintaa pois, puhdistus/rasvanpoisto aineella pesua (myös levyt), ja jarrujen mäntiä vielä hiukan sisään jos kitinä johtui kevyestä laahaamisesta.

Vaimokkeen Canyoniin sama hoito niin loppui siinäkin alkanut jarrujen ääntely.

Satutolpat tainneet taas alkaa naksua kevyehkösti kummallakin. Hiilikuitrungot. Ei varmaan siihen muu auta kun ostaa lisää asennustahnaa ja pyyhkiä vanhaa pois ja lisää uutta väliin.
Jarrujen männäthän tulee ulos sitä myöten kun palat kuluu.
Joten laahaamista sisäänpainaminen ei estä vaan ne hakeutuu samoilla paloilla, samalla satulan asennolla samaan paikkaan missä olivatkin.
 
Jarrujen männäthän tulee ulos sitä myöten kun palat kuluu.
Joten laahaamista sisäänpainaminen ei estä vaan ne hakeutuu samoilla paloilla, samalla satulan asennolla samaan paikkaan missä olivatkin.

Joo noin ne tietysti tekeekin, mulla tais vaan inasen jäädä jo asennuksen jäljiltä etupalat laahaamaan. En ole ihan varma koitinko aluksi hölmönä painaa niitä sisään niin että jarrupalat oli paikoillaan. Laahausääni lähti kyllä pois jossain välissä mutta palasi tässä hiljattain tuollaisena kitinänä. Nyt ok.

Takaa meni kaikki heti nappiin.
 
Työmatka lyhenee sellaiseksi jotta sen voi kulkea pyörällä. Onko suosituksia ohjaustankolaukusta* joka olisi vedenpitävä ja laukussa mountti, että sen saa helposti matkan ajaksi pyörään kiinni ja pois perillä päästyä.


* Saa olla muukin jos on parempia jostain syystä.
 
Työmatka lyhenee sellaiseksi jotta sen voi kulkea pyörällä. Onko suosituksia ohjaustankolaukusta* joka olisi vedenpitävä ja laukussa mountti, että sen saa helposti matkan ajaksi pyörään kiinni ja pois perillä päästyä.


* Saa olla muukin jos on parempia jostain syystä.

Olis hyvä tietää mitä sinne laukkuun pitää mahtua:
Kännykkä (pitääkö nähdä ajon aikana), avaimet, sadetakki, vaihtovaatteet, lounas, läppäri, työhön liittyviä muita tavaroita... Joku näistä, osa näistä kaikki näistä?
 
Tollainen ”takaporkkana” on ihan toimiva eikä hyvässä pyörässä haittaa menoa. Hissitolpan kanssa tietty aika mahdoton. Kona Sutra esim. 20kg lisäkuormalla on miellyttävä ajaa, tasaisella kulkee hyvin ja menee kuin juna metsäautotiellä alamäkeen ~40km/h.

Ortlieb on kallis ja hyvä, kannattaa hankkia sellainen Ortliebib oma lisähihna tueksi jos siihen päätyy. Olikohan TopPeakilla satulan ja tolpan väliin liitettävä lisätukirauta, voi joidenkin takaporkkanoiden kanssa olla hyödyksi. Geismina-merkki vaikuttaa hyvälle, hypistelin hi5bikessä. Halvemmista ei kokemusta mutta ihan hyviä varmasti monia.
 

Liitteet

  • C1BEE4BB-EBBA-43B6-BA0D-26A1C82C0C88.jpeg
    C1BEE4BB-EBBA-43B6-BA0D-26A1C82C0C88.jpeg
    2,2 MB · Luettu: 204
Tollainen ”takaporkkana” on ihan toimiva eikä hyvässä pyörässä haittaa menoa. Hissitolpan kanssa tietty aika mahdoton. Kona Sutra esim. 20kg lisäkuormalla on miellyttävä ajaa, tasaisella kulkee hyvin ja menee kuin juna metsäautotiellä alamäkeen ~40km/h.

Ortlieb on kallis ja hyvä, kannattaa hankkia sellainen Ortliebib oma lisähihna tueksi jos siihen päätyy. Olikohan TopPeakilla satulan ja tolpan väliin liitettävä lisätukirauta, voi joidenkin takaporkkanoiden kanssa olla hyödyksi. Geismina-merkki vaikuttaa hyvälle, hypistelin hi5bikessä. Halvemmista ei kokemusta mutta ihan hyviä varmasti monia.

Ortliebillä on myös Rear Pack QR-malli, joka toimii hissitolpan kanssa ongelmitta eikä tarvi mielestäni edes tuota lisähihnaa. Malliin on rakennettu myös uudempi erittäin tukeva kiinnitys, jolloin ei tarvi luottaa pelkästään remmikiinnitykseen.
 
Vähän riippuu mitä tavaraa ja miten pakkaa, että tartteeko sitä hihnaa. Jos ihan tiiviisti täyteen saa niin hyvin on pötkönä ilmankin.

Ei ole hissitolppaa tuossa pyörässä, mutta jos olisi niin en usko että mikään takaporkkana toimisi, osuisi renkaaseen ala-asennossa. Maastureissa voisi toimiakin.
 
Itsekkin oli tuolla oltua sama 1pv setti.
Tosin luomupyörällä, mutta näköjään sähkölläkin saa sykkeitä ylös ja joutu myös välillä taluttelemaan :)

Joo oli ajoittain vähä puhti lopus. Yhden akun taktiikalla piti vähä säästellä ja ei se ois pahimissa paikoissa auttanu. Lopun talutuksissa kyllä. Energia tankkauskin vähä jäi kun ei ole tommosista kokemusta. Vähä päälle 2000 kcal siinä palo.

Harmi että gopro simahti ja en saanu mk10 loppulaskua nauhalle, varmaa parasta alamäkeä mitä oon ikinä ajanu.
 
Joo oli ajoittain vähä puhti lopus. Yhden akun taktiikalla piti vähä säästellä ja ei se ois pahimissa paikoissa auttanu. Lopun talutuksissa kyllä. Energia tankkauskin vähä jäi kun ei ole tommosista kokemusta. Vähä päälle 2000 kcal siinä palo.

Harmi että gopro simahti ja en saanu mk10 loppulaskua nauhalle, varmaa parasta alamäkeä mitä oon ikinä ajanu.
Samaa mieltä mk10 alamäki segmentistä...pitäs varata mökki ja mennä vain sitä jauhaa mun "enduro" pyörällä. Epicissä mentiin xc:llä.
 
Samaa mieltä mk10 alamäki segmentistä...pitäs varata mökki ja mennä vain sitä jauhaa mun "enduro" pyörällä. Epicissä mentiin xc:llä.

Joo itekki tekis mieli mennä testaa voiko mennä täysin jarrut auki. Nyt kun noi piti sokkona ajaa nii piti vähä varuiks laahailla paris mestassa mutta semmonen fiilis jäi että paljon kovempaa pääsis.

MK13 segmentti pitäs kans vetää tuoreilla käsillä ja ylävartalolla. Olin sen verran loppu että arm pumppi iski kesken...
 
Mahtuuko tuollainen schrader venttiili läpi vanteen reiästä kun tällä hetkellä siinä on mallia dunlop. Eli siis onko tuo venttiilin reikä vakion kokoinen. Kyseessä aivan normi pyörä eli ei ole mitään erikoisvanteita.
 
Mahtuuko tuollainen schrader venttiili läpi vanteen reiästä kun tällä hetkellä siinä on mallia dunlop. Eli siis onko tuo venttiilin reikä vakion kokoinen. Kyseessä aivan normi pyörä eli ei ole mitään erikoisvanteita.
Pitäisi mahtua. Presta on sitten asia erikseen kun se on ohuempi
 
Onko kenelläkään tietoa että kuinka usein XXL:ssä on pyörät alennuksessa tyyliin kaikki pyörät -10%?
 
Pitäisi mahtua. Presta on sitten asia erikseen kun se on ohuempi
Juuri tuli tehtyä tuo virhe - toisin päin. Tuli siis ostettua sisäkumit prestalla ja vanteessa on 8,5mm reiät.

Noh, mennään sitten vanhoilla sisäkumeilla ja laitetaan vain uudet gummit alle:
20220819_183437.jpg
 
Oon ite alkanut potea maastopyöräilykuumetta vuosien tauon jälkeen. Pitäs fillari ostaa. Jäykkäperä riittää, kun en mitään hc-rymistelyä aio harrastaa. Ja jäykkäperä lukittavalla keulalla on varmasti paras veto siihen, että voi halutessaan ajella kauppaan ja jäätelölle asfalttiteitä pitkin.

Olen iskenyt silmäni Trek Marlin 8.
Budjetin ollessa noin 1000€, tuo tarjoaa kuitenkin jo Rockshoxin ilmakeulan. Onko samassa hintaluokassa muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
 
Mahtaako löytyä laatikkopyörään hydraulisia jarruja jossa olisi yhden kahvan takana 2 jarrusatulaa? Pyörässä nyt mekaaniset levyjarrut ja tuntuu että niistä loppuu puhti välillä.
 
Mahtaako löytyä laatikkopyörään hydraulisia jarruja jossa olisi yhden kahvan takana 2 jarrusatulaa? Pyörässä nyt mekaaniset levyjarrut ja tuntuu että niistä loppuu puhti välillä.
Onhan niitä nelimäntäisiä jarruja olemassa kaikilta tunnetuilta valmistajilta.


Tuolta katselemaan settiä (männät ja kahvat). 4-piston on siis nelimäntäinen.

Samalla tietysti voi vaihtaa jarrulevyt isompiin. Jos esim. nyt on 160mm levyt, niin vaihtaa 203mm levyihin. Toki joutuu sitten adapterit ostamaan myös.
 
Onhan niitä nelimäntäisiä jarruja olemassa kaikilta tunnetuilta valmistajilta.


Tuolta katselemaan settiä (männät ja kahvat). 4-piston on siis nelimäntäinen.

Samalla tietysti voi vaihtaa jarrulevyt isompiin. Jos esim. nyt on 160mm levyt, niin vaihtaa 203mm levyihin. Toki joutuu sitten adapterit ostamaan myös.
Nyt ei valitettavasti tommonen perinteinen setti oikein toimi. Tuossa pyörässä on siis 2 eturengasta kun etuosassa on laatikko jossa lapsia kuskataan.
 
Nyt ei valitettavasti tommonen perinteinen setti oikein toimi. Tuossa pyörässä on siis 2 eturengasta kun etuosassa on laatikko jossa lapsia kuskataan.
Kyllä noita on, erilaisia trike-ratkaisuja kuitenkin maailmalla paljon. Suomessa varmaan vois kysellä esim. Christianiabikes maahantuojalta tai mitä muita näitä on. Varaosina siis. Meillä on kolmipyöräinen hydraulisilla levyillä, voin tsekata jarrumerkin jossain välissä. Tosin omalla vekottimella tuntuu että ajo-ominaisuudet rajoittaa nopeutta luonnostaan… Maguralla ainakin on noita ollut saatavilla, muistelen.

Periaatteessa vois kokeilla myös 200 mm mekaanisia, ainakin takavuosina niitä sai. Mutta oma kokemus että mekaaniset vaatii enemmän säätöä (että ottavat tasaisesti), periaatteessa hydrauliset yksinkertaisemmat.
 
Kyllä noita on, erilaisia trike-ratkaisuja kuitenkin maailmalla paljon. Suomessa varmaan vois kysellä esim. Christianiabikes maahantuojalta tai mitä muita näitä on. Varaosina siis. Meillä on kolmipyöräinen hydraulisilla levyillä, voin tsekata jarrumerkin jossain välissä. Tosin omalla vekottimella tuntuu että ajo-ominaisuudet rajoittaa nopeutta luonnostaan… Maguralla ainakin on noita ollut saatavilla, muistelen.

Periaatteessa vois kokeilla myös 200 mm mekaanisia, ainakin takavuosina niitä sai. Mutta oma kokemus että mekaaniset vaatii enemmän säätöä (että ottavat tasaisesti), periaatteessa hydrauliset yksinkertaisemmat.
Joo mielelleen kyllä hydraulisiin siirtyisi jos vaan sopiva setti löytyisi. Pitääpä tutustua tuohon maguran valikoimaan.

Edit:
Kattelin Maguralta tämmösen setin:
1661093857103.png


Tulee todennäköisesti halvemmaksi ostaa noi täysi setti kun tuosta saa suoraan toisen jarrusatulan ja jää sitten yksi kahva varaosiksi. Tuo adapteri on vähän hakuammuntaa, mutta tuo saattaisi käydä tuohon pyörään. Siinä on nykyinen adapteri myös sivusta pyörän runkoon. Laitoin myös classic bikesille viestiä, että saisiko heidän kautta valmista sarjaa kun myyvät noita Christinian pyöriä. Ei vaan listoilta suoraan löydy jarruja.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on näemmä niinkin laadukkaan kuuloinen jarru kuin Bengal Ares 7.5. Mutta pelaavat ok, että ei sinänsä. Sen verran kallis pyörä että asiakkaat tulevat mäkättämään jos ei toimi, että tuskin ihan roskaa laittavat.

Edustaakohan Maguraa Suomessa kuka, Rtech? Ehkä osaavat neuvoa yhteensopivuuksissa.

Yleisesti tiedoksi, mikä keskustelun pointti: kolmiopyöräinen lastattuna tarttee jarrutehoa, mutta ongelmaksi voi tulla puoltaminen. Laitos kampeaa helposti jos jarrut ei ota tasaisesti. Mekaanisissa säätö ei ole niin yksinkertaista, koska välissä on himmeli joka tuplaa kaapelit puolimatkassa jarruille. Kaapeliveto pitkähkö ja mutkia enemmän kuin normipyörässä - kitkaa.
 
Meillä on näemmä niinkin laadukkaan kuuloinen jarru kuin Bengal Ares 7.5. Mutta pelaavat ok, että ei sinänsä. Sen verran kallis pyörä että asiakkaat tulevat mäkättämään jos ei toimi, että tuskin ihan roskaa laittavat.

Edustaakohan Maguraa Suomessa kuka, Rtech? Ehkä osaavat neuvoa yhteensopivuuksissa.

Yleisesti tiedoksi, mikä keskustelun pointti: kolmiopyöräinen lastattuna tarttee jarrutehoa, mutta ongelmaksi voi tulla puoltaminen. Laitos kampeaa helposti jos jarrut ei ota tasaisesti. Mekaanisissa säätö ei ole niin yksinkertaista, koska välissä on himmeli joka tuplaa kaapelit puolimatkassa jarruille. Kaapeliveto pitkähkö ja mutkia enemmän kuin normipyörässä - kitkaa.
Tuon puoltamisen olen huomannut, vaikka miten säätää niin aina yrittää kääntää toiseen suuntaan jarruttaessa.
 
Enpä tiedä mahtaako toimia 2 satulaa yhdellä vivulla.
Kumminkin tuplaantuu se siirrettävän nesteen määrä, eikä sitä vipua siihen ole suunniteltu.
Ainakin näin sillä kuuluisalla maalaisjärjellä ajateltuna.
 
Voishan toi teoriassa toimii, jos molemmat jarrut on 2 mäntiäsiä, jos kerran 4 mäntäset toimii 1 kahvala, mutta en mee takuuseen. Jos haluaa pelaa varmanpäälle, moni valmistaja tarjoaa myös vaijerilla toimivia hydraalisia hybridi jarruja TRP HY/RD brake without rotor and adaptor black Postmount buying



4 mäntäisissä yhden männän halkaisija on pienempi kuin 2 mäntäisissä, joka tasaa vähän eroa.
Toi trp hy on kyllä helpoin vaihtoehto levyn koon kasvattamisen ohella.
 
4 mäntäisissä yhden männän halkaisija on pienempi kuin 2 mäntäisissä, joka tasaa vähän eroa.
Toi trp hy on kyllä helpoin vaihtoehto levyn koon kasvattamisen ohella.
Toi ei ratkaise kaapelivetojen vaikutusta, noilla ne on edelleen pitkälti mekaaniset jarrut, ellen käsitä väärin. Kolmipyöräisessä on vähän monimutkaisempi reitti kaapeleilla kuin normipyörässä.

Kyllä noita ihan käyttötarkoitukseen soveltuvia ja mitoitettuja malleja löytyy eri valmistajilta, koska trikejakin on kaupan paljon erilaisia. Oikeat hakusanat kun keksii… ainakin Tektro hd t525 on yksi malli.

Koska toi Maguran t-split on ylipäätään olemassa ja nettikaupassa in stock, niin kai niitä jarrujakin jostain saa. Mallinimi siis Big Twin disc brake. Liekö nyt sitten kuinka erilainen kahva kuin jokin järeämpi normimalli.
Sinänsä kolmipyöräisessä myös isommalla takajarrulla voisi saada lisää käyttökelpoista tehoa helposti. Tosin esim. Christianialla on napavaihteisia malleja joissa ei ole mitään kiinnityshimmeleitä, siis pelkkä jalkajarru takana.
 
Toi ei ratkaise kaapelivetojen vaikutusta, noilla ne on edelleen pitkälti mekaaniset jarrut, ellen käsitä väärin. Kolmipyöräisessä on vähän monimutkaisempi reitti kaapeleilla kuin normipyörässä.

Kyllä noita ihan käyttötarkoitukseen soveltuvia ja mitoitettuja malleja löytyy eri valmistajilta, koska trikejakin on kaupan paljon erilaisia. Oikeat hakusanat kun keksii… ainakin Tektro hd t525 on yksi malli.

Koska toi Maguran t-split on ylipäätään olemassa ja nettikaupassa in stock, niin kai niitä jarrujakin jostain saa. Mallinimi siis Big Twin disc brake. Liekö nyt sitten kuinka erilainen kahva kuin jokin järeämpi normimalli.
Sinänsä kolmipyöräisessä myös isommalla takajarrulla voisi saada lisää käyttökelpoista tehoa helposti. Tosin esim. Christianialla on napavaihteisia malleja joissa ei ole mitään kiinnityshimmeleitä, siis pelkkä jalkajarru takana.
Taidanpa tommosen tektron laittaa tilaukseen. Eipähän tarvii maguran osista lähteä itse rakentamaan ja onhan toi toki halvempikin kuin tuo big twin setti.

Miettii sitten isompia levyjä eteen ja vaikka taaksekin jos vielä kaipaa lisätehoja. Taakse saa jäädä vielä tuo mekaaninen jarru kun sen kahvasta lähtee myös tieto sähkömoottorille.
 
Taidanpa tommosen tektron laittaa tilaukseen. Eipähän tarvii maguran osista lähteä itse rakentamaan ja onhan toi toki halvempikin kuin tuo big twin setti.

Miettii sitten isompia levyjä eteen ja vaikka taaksekin jos vielä kaipaa lisätehoja. Taakse saa jäädä vielä tuo mekaaninen jarru kun sen kahvasta lähtee myös tieto sähkömoottorille.
Toi oli eka linkki joka tuli vastaan, en tiedä kaupasta ja hintatasosta. Tektro on ihan ok-merkki, ei hifiä käsittääkseni. Mutta vakuuttavampi kuin bengal… Tsekkaa silti yhteensopivuusjutut, vaikka ei kai siinä muuta kuin oikea kiinnitys.

Siitä takajarrusta moottorille tai ohjausyksikköön menevän johdon liitin voi (sähkösetin mallista) riippuen olla jotain standardimallia, eli siihenkin voi löytyä hydraulinen vaihtoehto. Aliexpressistäkin löytyy kaikenlaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 753
Viestejä
4 497 883
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom