Oletko varma että olet itse oikeassa? Näissä kun on varsin paljon vääriä käsityksiä myös pyöräilijöiden kohdalla. Jos olet ja kuski tosiaan ajoi noin niin olisin itse varmaan soittanut poliisit perään.
Ns. uhrin syyllistäminen heti käyntiin, vai?
Itse olen testauttanut esim. katumaasturi-Porschen hätäjarrutehostimen toimintaa. Porsche tuli kolmion takaa, kolmion alla vielä se lisäkilpi. Näkyvyyttä ns. riittävästi, eli lähemmäs 50 metriä.
Porschekuski kehtasi vielä avata ikkunan ja huutaa minulle (pysähdyin toki myös itse, kun en uskonut mulkeron oikeasti aikovan jarruttaa), että sillä merkityllä pyörätien jatkeella ei saa ajaa. Huusi tämän toki autonsa ollessa siinä suojatien päällä, kun ei se edes ihan ajoissa pysähtynyt. Minä ja paikalla ollut jalankulkija hieman ihmeteltiin, että mikä sitä keski-ikäiseen mieheen on mennyt, kun ei edes virhettä kehtaa myöntää.
Mikäs oli nopeus risteykseen tullessa? Liian kova nopeus kun vapauttaa autoilijan vastuusta koska autoilijan ei voi olettaa ehtivän reagoida/huomioida fillaria joka sujahtaa pyörätiellä 40-50kmh eteen.
Edit: Jos tilanne meni kuten kuvailet ja autoilija selkeästi havaitsi sinut niin autoilijan virhe ehdottomasti. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.
”sujahtaa”... Trolliko olet?
Vain, jos sen tien nopeusrajoitus on myös selvästi alle tuo 40 tai 50!
Itse toki rullaisin tilanteeseen noin 15–20 km/h yksivaihteisella miesten pyörällä. Kauluspaidassa ja suorissa housuissa, toki. Ja, päiväsaikaan.
Huolestuttavan kuuloisia kokemuksia täällä autoilijoiden piittaamattomuudesta. Asun pienehkössä kaupungissa, ja poljen arkisin työmatkat pyörällä yht. 16 km. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt täälläpäin autoilijoiden käytökseen pyöräilijöitä kohtaan. Joka päivä vähintään kerran tai useammin joku autoilija pysähtyy suojatielle vaikka en ole lähelläkään sitä vielä tai yritän näyttää ettei minulla ole kiire. Kerran yritin ylittää autotietä polulle päästäkseni, ja keskellä pitkää suoraa auto pysähtyi kohdallani päästääkseni minut yli vaikka olin selvästi pois satulasta eikä suojatietä satoihin metreihin. Jokaisesta autoilijan huomionosoituksesta näytän peukkua ja leveää hymyä.
Valtaosa autoilijoista käyttäytyy oikein hyvin. Ongelmana on pienet vähemmistöt aidosti mulkeroita kuskeja, ja sitten ne ”nollat taulussa” ajavat. Yksikin puki aurinkolaseja lipuessaan risteyksen poikki. Olisi varmaan kolaroinut myös päätietä ajavien autojen kanssa, jos joku olisi osunut kohdalle. Ei katsonut mihinkään, meni vaan.
Nopeutta oli ~30 km/h tuolla ennen risteystä olevalla 100 m pitkällä suoralla jolle on erittäin hyvä näkyvyys risteysalueelta.
Mahtaako tuosta olla jotain ennakkotapauksia mikä on se "liian kova nopeus" joka vapauttaa autoilijan väistämisvelvollisuudesta?
Taitaa tuo kyselijä olla päättänyt jo kantansa, siis, että uhri on aina vähintäänkin osasyyllinen, jos ei erityisesti varonut.
Aika kovaa saanee ajaa, varmaan pitää mennä törkeän ylinopeuden puolelle.