@jarhu Saisko linkkiä testiin? Itellä on ollut suunnitelmissa jonkun Abuksen 80 egen lukon ostaminen mutta jos tota Bilteman lukkoa ei saa väännettyä auki eikä pihdeillä poikki niin voisi olla ihan ok vaihtoehto.
Se oli mahdollisesti tämä, missä pari poliisia katkoo lukkoja:
Pyörän lukot testissä: 80 euron lukko petti puolessa minuutissa
Varmaksi en pysty sanomaan kun tuo artikkeli on muuttunut jälkikäteen maksumuurin taakse. Tuostakin on jo jonkun aikaa ettei mikään takaa, että laatu edes olisi edelleen sama.
Tuo tuo taitaa olla. Kokeilivat normaaleilla ”keskisuurilla” pulttipihdeillä murtaa lukkoja. Kaikki alle sentin sangalla olevat lukot hajosivat muutamassa sekunnissa, tai no, yksi kesti puoli minuuttia. Yksikään U-lukko ei noilla välineillä (vähemmän yllättäen) murtunut.
Oleellisesti U-lukon vahvuus on juuri pulttipihtejä vastaan. Keskikokoiset pulttipihdit on suunniteltu 6–8 mm pulteille tai tangoille, ja nuo 12+ mm tangot on aika vaikeita niille. Bilteman lukossa on itse asiassa jopa selvästi paksumpi sanka kuin tuossa perusmallin KryptoLokissa (14 mm vs. 12,7 mm). Kumpikin lienee riittävä tuota hyökkäystä vastaan. Kumpaakaan ei tyypillisellä rautasahalla avaa käyttämättä kohtuuttomasti aikaa. Kumpikaan ei kestä akkurälläkkää vastaan kuin hetken.
Jos lukon laittaa huonosti, ja väliin saa pullotunkin, kumpikin pettänee nopeasti. Tässä testissä voi syntyä eroja, ja tuo KryptoLokin koneistettu salvansija saattaa olla ratkaisevasti tukevampi. Tai, sitten ei, ja se perinteinen kuulamalli mikä Bilteman lukossa lienee (sama kuin aikoinaan Abus-lukoissa) kestää ihan yhtä hyvin.
PS. Jos U-lukko ei ole välttämättömyys, vaan arvostaa lukon käytettävyyttä hieman enemmän, niin vaihtoehtona on moderni runkolukko kuten Axa Solid Plus. Tämä on siis tuon valmistajan lippulaivamalli siitä Jopoissa myytävästä lukosta, erona on tuo kaapeli- tai ketjukiinityspiste ja ilmeisesti myös hieman tukevampi rakenne. Tämänkaltaiset lukot ovat Hollannissa nykyään ilmeisen suosittuja – tuli törmättyä tähän lukkotyyppiin joskus puoli vuosikymmentä sitten – ja nyt kun piti uusia käyttöpyörän lukitus, tällainen tuli itse hankittua. (Lukko tarvitsee rungosta ne lukonkiinnitysruuvit tai ainakin ne ruuvireijät, löytyvät sieltä takakolmion ylempien putkien alapinnasta. Jos niitä ei ole, niin valmistajan omaa muovista kiinnityssarjaa sai esim. Fillarikellarista alle kympillä, tiedän koska menin ja laitoin tuollaisen käyttöpyörään sen U-lukon hajottua alkukesästä.)
Prismasta ostettuna tuolla lukolla on hintaa se hieman alle 30 euroa johon sisältyy itse tukeva runkolukko ja puolitoistametrinen 10 mm lukituskaapeli. Kaapeli kiinnittyy lukkoon sellaisella ylikoisella ”kuulokeliittimellä”. Kaapeli riittää ainakin omassa pyörässä välille teline–etupyörä–runkokolmio–lukko. (
AXA Solid Plus - Prisma verkkokauppa )
Valmistajan omalla asteikolla tuo on 15/15 lukko,
AXA Set Solid Plus + Pi150 removable - AXA Bike Security . Lukon rakenne tekee sen salvan katkaisemisen vaikeaksi (sekä pulttipihdeillä että jopa jossain määrin sillä rälläkällä). Jotta salpaan pääsee käsiksi, niin lukko pitää ensin irroittaa rungosta ja kääntää se salpa mahdollisimman hyvin näkyville sieltä takakolmiosta (avaaminen toki onnistuu ihan kuusiokoloavaimella, mutta vie arvokasta murtoaikaa, lukittuna tuo ei siis silti sieltä takahaarukasta mahdu ulos, eikä takarengas mahdu ulos rungosta) ja silti se salpa on ikävästi siellä runkokolmiossa sisällä (mihin pihdeillä on vaikea yltää). Toki, jos salpaa vasten saa ne isot pulttipihdit vietyä, niin lukko murtuu niillä.
PPS. Runkolukon kiinnikeiden tarkoitus siis on pelkästään pitää lukko mukana pyörässä. Tämä pätee kaikille runkolukoille. Kunhan lukon lukitsee, niin sen jälkeen kiinnikkeiden avaaminen ei silti mahdollista sen lukon irroittamista pyörästä (rikkomatta joko takavannetta tai runkoa).
PPPS. Turvallisuudesta vielä: selvästi vähemmän turvallinen kuin U-lukitus kiinteään kohteeseen. Ongelma: tuo 10 mm vaijeri katkeaa ehkä noin 30–60 sekunnissa oikeilla työkaluilla (vaijerileikkurit), minkä jälkeen lukitun pyörän voi nostaa siihen pakettiautoon. Toisaalta, myös U-lukko menee samassa ajassa sillä akkurälläkällä.