Pyöräily

[nipotus]

Mikään aikuisille tehty fatbike ei ole oikeasti 26".

Ne, mitä mainostetaaan 26"na on oikeasti n. 28-29", ja ne mitä mainostetaan 27.5"na lienee oikeasti n. 29.5-30.5".

[/nipotus]
 
Kellään kokemusta fatbikeista? 26” vai 27.5” talviajoon? Kuvia nähnyt näiden kahden rengaskoon painaumajäljistä. 27.5” pinta-alaltaan tuplat. Sitä myötä myös vierintävastusta enemmän. Olen 198 cm pitkä, joten iso runko ja ehkä sitten myös isommat vanteet?
En tiedä muuta, mutta fattien nastarenkaista saa maksaa 200€, joka kannattaa myös pitää mielessä jos fatteja haikailee. Toki ihan kohtuullisesti pärjännee myös vaikka tuolla Surly Budilla, joka tosin sekin maksaa toista sataa.
 
En tiedä muuta, mutta fattien nastarenkaista saa maksaa 200€, joka kannattaa myös pitää mielessä jos fatteja haikailee. Toki ihan kohtuullisesti pärjännee myös vaikka tuolla Surly Budilla, joka tosin sekin maksaa toista sataa.

Korostetaan vielä, että läskin nastarenkaista saa siis maksaa noin 200 euroa kappaleelta. Ei mitään halpaa lystiä :cool:
 
[nipotus]

Mikään aikuisille tehty fatbike ei ole oikeasti 26".

Ne, mitä mainostetaaan 26"na on oikeasti n. 28-29", ja ne mitä mainostetaan 27.5"na lienee oikeasti n. 29.5-30.5".

[/nipotus]
No vanne on 26" tai 27.5" niin aivan turhaa nipotusta. Surlyn Bud on esim. niin korkea ja iso rengas, että yksikään 29" ei ole lähelläkään ja 27,5" Barbegazit on samankokoiset.

Itse en ole fatbikeen nastarenkaita tarvinnut. Maksaahan ne toki sen 150€ vähintään kappaleelta. Budiakin saa alle satkulla kun jaksaa vähän seurailla. Lumellahan ei ole fatbiken voittanutta.
 
Eikä ole. Se vanne on n. 22" tai 23".

_mikään_ mitta siinä "26-tuumaisessa" läskissä ei ole lähelläkään 26 tuumaa. Vanne on paljon pienempi, renkaan ulkomitta on paljon isompi.
Joo aivan vitun sama. Noilla kokomerkinnöillä niitä kuitenkin myydään. Tuomasi lisäarvo tähän keskusteluun fatbikeistä on alle nolla.
 
Viimeksi muokattu:
Joo aivan vitun sama. Noilla kokomerkinnöillä niitä kuitenkin myydään. Tuomasi lisäarvo tähän keskusteluun fatbikeistä on alle nolla.

Tuomani pointti on hyvin oleellinen pointti kun verrataan noita kokoja keskenään, ajatellaan vaikka, että "26-tuumainen kumi on niin pieni että 29-tuumainen menee paremmin esteistä yli".

Mutta se 26-tuumaisena myyty läski ei todellisuudessa olekaan 26-tuumainen vaan n. 29-tuumainen jolloin se menee niistä esteistä yli kuten "29-tuumainen" normimaastopyörä.

Samoin "26-tuumainen läski" on ketteryytensä ja tilantarpeensa puolesta enmmän kuten "29-tuumainen" normimaastopyörä (tosin vielä kömpelömpi, koska se suurempi inertia).
 
Edellisellä sivulla oli noista usb-ladattavista lampuista. Itsellä n. vuosi sitten hankittu Blackburn central 350 ja tuolla tuntuu että suurimmalla teholla tekee päivän yöhön, kaupungissa tulee käytettyä puoliteholla. Akkukesto mielestäni hyvä, meni viime talvena lataamatta neljän päivän työmatkat (20min suuntaansa) parin kympin pakkasessa ja vielä olisi ollut virtaa.
Tyyrishän tuo lamppu on joihinkin suuremman valaisutehon omaaviin nähden, mutta mielestäni todella laadukas ja ihan riittävän tehokas lamppu, joka on vielä näppärän kokoinen.
 
Täällä Oulussa oon naureskellut työmatkapyöräillessä kun talvella hyvillä keleillä tulee fatbikejä vastaan mutta sitten ku on vähä satanut lunta ja kelit semmoset että fättiä vois tarvita niin ei näy yhtään. ;)
Itsellä cyclocross 35mm nastarenkailla ja on vielä joka aamu töihin päässyt.
 
Edellisellä sivulla oli noista usb-ladattavista lampuista. Itsellä n. vuosi sitten hankittu Blackburn central 350 ja tuolla tuntuu että suurimmalla teholla tekee päivän yöhön, kaupungissa tulee käytettyä puoliteholla. Akkukesto mielestäni hyvä, meni viime talvena lataamatta neljän päivän työmatkat (20min suuntaansa) parin kympin pakkasessa ja vielä olisi ollut virtaa.
Tyyrishän tuo lamppu on joihinkin suuremman valaisutehon omaaviin nähden, mutta mielestäni todella laadukas ja ihan riittävän tehokas lamppu, joka on vielä näppärän kokoinen.

Itsellä kestää tuossa lumonitessa monta kuukautta työmatkapyöräilyssä. Lamppuahan ei tarvi ajella täydellä teholla varsinkaan kaupunkiympäristössä jossa jonkunlaista valaistusta on jo olemassa. Tarkoitus on enempikin olla huomiovalo että muut liikkujat havaitsevat että siellä on joku muukin liikenteessä.
 
Itsellä kestää tuossa lumonitessa monta kuukautta työmatkapyöräilyssä. Lamppuahan ei tarvi ajella täydellä teholla varsinkaan kaupunkiympäristössä jossa jonkunlaista valaistusta on jo olemassa. Tarkoitus on enempikin olla huomiovalo että muut liikkujat havaitsevat että siellä on joku muukin liikenteessä.

Ei tosiaan tullut testattua akun maksimikestoa, tuon aikaa vain on tullut ns. äärioloissa käytettyä suuremmalla valotehoasetuksella. Lamppua kun säilyttää työpöydällä avainten ym kanssa, niin helposti sen sitten tökkää siihen vieressä olevaan laturiinkin varmuudeksi. Ja kyseisen lumoniten hintaluokka on kuitenkin n. kolminkertainen, joten siltä sopii odottaakin parempaa.
 
En tiedä muuta, mutta fattien nastarenkaista saa maksaa 200€, joka kannattaa myös pitää mielessä jos fatteja haikailee. Toki ihan kohtuullisesti pärjännee myös vaikka tuolla Surly Budilla, joka tosin sekin maksaa toista sataa.

Korostetaan vielä, että läskin nastarenkaista saa siis maksaa noin 200 euroa kappaleelta. Ei mitään halpaa lystiä :cool:

Nastarengas ei ole pakkohankinta. Ehkä sitten joskus. Talviajo tapahtuu lähinnä mökillä landella, jossa liukkain pinta on autojen jyräämä lumi tai meren jää. Tiedoksi, ettei meren jää ole juurikaan liukas, joten nastarengasta ei tuonne tarvita.
 
Nastarengas ei ole pakkohankinta. Ehkä sitten joskus. Talviajo tapahtuu lähinnä mökillä landella, jossa liukkain pinta on autojen jyräämä lumi tai meren jää. Tiedoksi, ettei meren jää ole juurikaan liukas, joten nastarengasta ei tuonne tarvita.
Jep, en minä sillä, etteikö läskipyörille olisi tarvetta sopivassa maastossa, mutta niiden miinukset on silti hyvä tiedostaa. Välistä tapaa porukkaa, jotka ostavat fätin ihan vaan kun ne ovat niin "siistejä" ja sitten ahdistuvat, kun ne eivät olekaan katufillareina kovin näppäriä ja renkaatkin maksavat maltaita jne.
 
Joo aivan vitun sama. Noilla kokomerkinnöillä niitä kuitenkin myydään. Tuomasi lisäarvo tähän keskusteluun fatbikeistä on alle nolla.

No ei ole. Koko tuo 27,5 tuumaisten hehkutus on enemmän sellaista kuluttajan uunottamista, kuin minkään oikean todellisen eron markkinointia. 27.5" on vanha perinteinen normaalien peruspyörien 26", siis esimerkiksi alkuperäisen Iso-Jopon 26" kiekot ovat ns. 27.5"...

Yleisimmät nykyään käytössä olevat vannekoot menevät seuraavasti:
ISO 559 mm (eli 26" maastopyörä)
ISO 584 mm (eli 650B, eli vanha 26" × 1.5", eli 27.5" maastopyörä)
ISO 622 mm (eli 700C, eli 28" peruspyörä, eli 29" maastopyörä, ...).

Kuten näistä huomaa, on tuo 27.5" vain 25 mm isompi kuin 26". Hyppy siitä ylöspäin tuohon 29" kokoon sen sijaan on 38 mm. Käytännössä 27.5" on puhdas markkinointikikka, ”jotain uutta” myydä kuluttajille.

Kontaktipinta-ala maan kanssa noiden välillä kasvaa vain joitain prosentteja, jos sitäkään, ei todellakaan tuplaudu. Paitsi tietenkin markkinointimateriaalissa.

<offtopic, vanhojen pyörien korjaajille>
PS. Näiden lisäksi antiikkipyöräharrastajat joutuvat tuskailemaan ainakin kokojen 650A (ISO 590 mm), 650C (ISO 571 mm) ja 650 (ISO 597 mm) kanssa.
 
XXL:ssä kaikki tuotteet - 20%

  1. KAIKKI TUOTTEET* -20 % UUTISKIRJEEN TILAAJALLE - KREISI-VIIKONLOPPU!

    KAIKKI TUOTTEET * -20 % XXL-UUTISKIRJEEN TILAAJILLE!
    Uutiskirjeen tilaajat saavat 20 % alennuksen kaikista tuotteista*. Tarjous voimassa XXL.fi -verkkokaupassa 24.8. klo 21 - 27.8. klo 24 sekä kaikissa XXL-tavarataloissa 25.-27.8. aukioloaikojen mukaisesti.

    Saat lunastettua tarjouksen näyttämällä tätä viestiä tavaratalon kassalla. Verkkokaupassa alennus lasketaan automaattisesti kassalla.

    Nyt on aika päivittää välineet ja varusteet extraedullisesti kaikkiin harrastuksiin lajista riippumatta!

    SIIRRY OSTOKSILLE
    * Alennus ei koske luvanvaraisia aseita, patruunoita, optiikkaa, elektroniikkaa, lahjakortteja eikä huoltopalveluita.

    Viimeksi muokattu: Tänään 14:29

    + LainaaVastaa
  2. Tänään 14:29

    erihyva
    Nyt olis hyvä aika ostaa lamppuja, pumppuja jne.


    + LainaaVastaa
  3. Tänään 14:31
    upload_2017-8-25_17-59-18.png
    korvaoo
    missä kunnon alennukset :( ton 20 pinnaahan nyt saa kun kävelee tiskille ja sanoo että jorma lupas 15% halvemmalla...


    Tykkää+ LainaaVastaa
  4. Tänään 14:35

    UkeLevitaatiomies
    Uudet lenkkitossut voisi hakea:cigar:

    Pyöräily on läskien hommaa


    Tykkää+ LainaaVastaa
  5. Tänään 14:44

    El Chapo
    Montakohan hammasta tuossa cx600 MERIDAssa on eturattaassa. :beye:


    Tykkää+ LainaaVastaa
  6. Tänään 14:53

    Rocco Siffredi ja sen kelloLäski
    Tästä oli jo ketju


    Tykkää+ LainaaVastaa
  7. Tänään 14:54

    El Chapo

    Tästä oli jo ketju
    XXL ei mahdu yhteen ketjuun. :btooth:


    Tykkää+ LainaaVastaa
  8. Tänään 14:55

    Rocco Siffredi ja sen kelloLäski

    XXL ei mahdu yhteen ketjuun. :btooth:
    En muista enää millaista oli xxl kokoisena :(


    Tykkää+ LainaaVastaa
  9. Tänään 15:04

    El Chapo

    En muista enää millaista oli xxl kokoisena :(
    Mutta tiedät millaista on 8xl kokoisena. :tup:


    Tykkää+ LainaaVastaa
  10. Tänään 15:05

    Rocco Siffredi ja sen kelloLäski

    Mutta tiedät millaista on 8xl kokoisena. :tup:
    7 :facepalm:


    Tykkää+ LainaaVastaa
  11. Tänään 16:07

    Seidi Takamaa
    Saako tuolta rahoja takaisin kun viikko sitten tein tilauksen ja nyt olisi halvempaa.


    Tykkää+ LainaaVastaa
  12. Tänään 16:08

    Tom Creo
    Tilasin jo eilen illalla sählymailan ja muuta sälää.


    Tykkää+ LainaaVastaa

 
Onko järkeä lähteä päivittämään nelikantti keskiölaakeria tollaseen Shimanon Hollowtech II tai vastaavaan keskiöön?
Esim. tällä sarjalla Shimano kampisarja M552 175 mm + keskiö | Motonet Oy.
Onko tollasessa "ontossa" laakeroinnissa jotain hyötyjä verrattuna nelikanttiin? Nykyinen keskiö on alkanu naksuun, joten sen vaihto on muutenkin edessä. Pyörä on Spessun Rockhopper.
 
Onko järkeä lähteä päivittämään nelikantti keskiölaakeria tollaseen Shimanon Hollowtech II tai vastaavaan keskiöön?
Esim. tällä sarjalla Shimano kampisarja M552 175 mm + keskiö | Motonet Oy.
Onko tollasessa "ontossa" laakeroinnissa jotain hyötyjä verrattuna nelikanttiin? Nykyinen keskiö on alkanu naksuun, joten sen vaihto on muutenkin edessä. Pyörä on Spessun Rockhopper.

Noin pääsääntöisesti*, yleensä ei ole järkeä päivittää toimivia komponentteja pyörästä. Tässä siis vika lienee puhtaasti keskiössä, joten kampisarjan vaihto uuteen ei oleellisesti tuo mitään lisäarvoa. Oikean mittainen UN55-keskiölaakeri vaan pyörään ja lisää ajoa. (UN55 irtoaa selvästi alle 30 eurolla kotimaasta, ja alle 20 eurolla Saksasta.

Ontossa laakerissa on omat (teoreettiset) etunsa ja omat (joskus hyvinkin konkreettiset) haittapuolensa. Hyöty: jäykkyys (mutta sitten tuo M552 ei taida edes olla niillä ontoiksi taotuilla kammilla). Haitta: keskiön pienempi kesto, ja sitten tuon laakerin toimivuuden suurempi riippuvuus siitä, onko rungossa keskiön seutu kuinka hyvin linjassa (koska laakeri on kaksiosainen eikä kasettityyppinen).

*Tuntematta sen tarkemmin, että minkä tasoiset kammet pyörässä on, niin tuo M552 on joko selvä parannus, pieni parannus tai jopa äärimmillään pieni huononnus nykyiseen.
 
Harkinnut vähän että hävittäisi auton ja hommaisi kunnon pyörän jolla voisi ajella työmatkoja ympäri vuoden.

Ihan nubu pyöräskenen suhteen, joten toivoisin että täältä saisi vähän vinkkejä. Eli minkälaista pyörää kannattaisi harkita, pyörän huoltovinkkejä, mitä nastarenkaita talvikäyttöön jne.

Kaikki tervetullutta. :)
 
Harkinnut vähän että hävittäisi auton ja hommaisi kunnon pyörän jolla voisi ajella työmatkoja ympäri vuoden.

Ihan nubu pyöräskenen suhteen, joten toivoisin että täältä saisi vähän vinkkejä. Eli minkälaista pyörää kannattaisi harkita, pyörän huoltovinkkejä, mitä nastarenkaita talvikäyttöön jne.

Kaikki tervetullutta. :)
Minkälainen reitti? Polkuja, soratietä, asvalttia, kuinka pitkä matka, kuinka paljon tavaraa mukana....
 
Minkälainen reitti? Polkuja, soratietä, asvalttia, kuinka pitkä matka, kuinka paljon tavaraa mukana....
Koko matka asvalttia (jalkakäytävää/kevyen liikenteen väylää), noin 10 km suuntaan. Ja tavaraa kevyesti, vain sen selkärepun verran. (eväät, juomapullo, vaihtovaatteita jne.)
 
Koko matka asvalttia (jalkakäytävää/kevyen liikenteen väylää), noin 10 km suuntaan. Ja tavaraa kevyesti, vain sen selkärepun verran. (eväät, juomapullo, vaihtovaatteita jne.)
No sitten suosittelen hydraulisilla levyjarruilla varustettua cyclocross- tai gravel grinder-pyörää, 105 tai Ultegra-osasarjoilla. Nastarenkaiksi Schwalbe Marathon Winter
 
No sitten suosittelen hydraulisilla levyjarruilla varustettua cyclocross- tai gravel grinder-pyörää, 105 tai Ultegra-osasarjoilla. Nastarenkaiksi Schwalbe Marathon Winter
Mistäs noita kannattaisi katsella? Uuskia vai käytettyjä? Ja paljonko noista kannattaa maksaa? Tietysti saiturina mahdollisimman halvalla yrittäisin pärjätä. :rolleyes:
 
Harkinnut vähän että hävittäisi auton ja hommaisi kunnon pyörän jolla voisi ajella työmatkoja ympäri vuoden.

Ihan nubu pyöräskenen suhteen, joten toivoisin että täältä saisi vähän vinkkejä. Eli minkälaista pyörää kannattaisi harkita, pyörän huoltovinkkejä, mitä nastarenkaita talvikäyttöön jne.

Kaikki tervetullutta. :)

Joku kippurasarvinen pyörä mihin menee vähintään 35mm schwalbe marathon winter nastarengas (rakkaalla lapsella monta nimeä; cyclocross, gravel grinder, adventure road bike jne). Tosin, jos reitti menee paljon kaupunki-alueella, niin suoratankoisellakin pärjää ja näkee ehkä paremmin, riippuen ajoasennosta.

Nastarenkaan lisäksi pitää ehdottomasti saada pitkät kiinteät lokarit kiinni. Pikakiinnitteiset vaan rämisee eivätkä suojaa.

Tarakan kiinnitys on myös plussaa, tarakalla sitten jossain ortliebin laukussa painavammat tavarat niin ei selkä hikeenny/kipeenny. Nykyään on muodissa bikepacking, niihin laukkuihin menee kyllä vaatteet mutta läppäri etc kova ei niinkään.

Etukiekoksi joku dynamokiekko ja eteen ja taakse dynamolla toimivat valot. Ei tarvi syksyllä/talvella huolehtia akun riittävyydestä. Shimanon dynamonavat ok, mutta shutter precious ja SON ovat parempia (tietenkin maksavat enemmän) Omasta mielestä SP hyvä kompromissi.
 
Harkinnut vähän että hävittäisi auton ja hommaisi kunnon pyörän jolla voisi ajella työmatkoja ympäri vuoden.

Ihan nubu pyöräskenen suhteen, joten toivoisin että täältä saisi vähän vinkkejä. Eli minkälaista pyörää kannattaisi harkita, pyörän huoltovinkkejä, mitä nastarenkaita talvikäyttöön jne.

Kaikki tervetullutta. :)

Allaoleva vastaus kiteytti melko hyvin sen mitä olisin itse sanonut. Nostan siitä mielestäni oleellisimmat:

1. Sopivan kokoinen pyörä, pyörän tyypillä ei suurempaa merkitystä työmatka-ajossa. Asvaltilla jousitusta ei tarvitse jos on tolkullisen leveät renkaat. Tangon muoto maun mukaan. Suora tai kippura, molemmat toimii.

2. Kiinteästi asennetut valot, jotta ne on aina mukana, mielellään tosiaan napadynamolla. (Tosin akkuvaloillakin pärjää, näin noin kymmenen talven kokemuksen pohjalta). Budjetista riippuen esimerkiksi modernit saksalaiset dynamovalot, kuten vaikka ”Busch & Müller, Lumotec Eyc T senso plus” on toimivia ja jossain määrin kohtuuhintaisia, noin 40 euroa saksasta tilattuna (ja mm. kytkevät valot päälle automaattisesti kun alkaa hämärtää).

3. Kiinteät lokasuojat. Jos ei tykkää asennushommista, niin pyörää ostaessa voinee tinkiä asennuksen kaupan päälle.

4. Jos ei halua selän hikoavan, niin sitten se tavarateline. (Sivulaukkujen lisäksi vaihtoehtoisesti siihen telineelle voi kiinnittää kiinteästi metallikorin, johon sen repun saa. Kollega tekee näin ympäri vuoden. Toinen käyttää sivulaukkuja. Molemmat ajavat hieman alle 10 km matkaa hikoilematta. Itselläni on hieman lyhempi matka ja pystympi ajoasento. Siksi laitoin itse ison etukorin, jossa ns. mustekaloilla saa pidettyä myös läppärilaukkua yms.)

Joku kippurasarvinen pyörä mihin menee vähintään 35mm schwalbe marathon winter nastarengas (rakkaalla lapsella monta nimeä; cyclocross, gravel grinder, adventure road bike jne). Tosin, jos reitti menee paljon kaupunki-alueella, niin suoratankoisellakin pärjää ja näkee ehkä paremmin, riippuen ajoasennosta.

Nastarenkaan lisäksi pitää ehdottomasti saada pitkät kiinteät lokarit kiinni. Pikakiinnitteiset vaan rämisee eivätkä suojaa.

Tarakan kiinnitys on myös plussaa, tarakalla sitten jossain ortliebin laukussa painavammat tavarat niin ei selkä hikeenny/kipeenny. Nykyään on muodissa bikepacking, niihin laukkuihin menee kyllä vaatteet mutta läppäri etc kova ei niinkään.

Etukiekoksi joku dynamokiekko ja eteen ja taakse dynamolla toimivat valot. Ei tarvi syksyllä/talvella huolehtia akun riittävyydestä. Shimanon dynamonavat ok, mutta shutter precious ja SON ovat parempia (tietenkin maksavat enemmän) Omasta mielestä SP hyvä kompromissi.
 
Harkinnut vähän että hävittäisi auton ja hommaisi kunnon pyörän jolla voisi ajella työmatkoja ympäri vuoden.

Ihan nubu pyöräskenen suhteen, joten toivoisin että täältä saisi vähän vinkkejä. Eli minkälaista pyörää kannattaisi harkita, pyörän huoltovinkkejä, mitä nastarenkaita talvikäyttöön jne.

Kaikki tervetullutta. :)

Autosta luopuminen on kannatettavaa. Itsekin rupesin kulkemaan fillarilla työmatkat ja suosittelen fillarin ohella sijoittamaan riittävästi rahaa hyviin vaatteisiin ja varusteisiin jos meinaa ympäri vuoden ajella työmatkat kelillä kun kelillä (jos oikein ymmärsin). Homma ei vituta niin paljoa kun on hyvät ja toimivat varusteet.

Vaihtoehtoja on niin paljon, mutta itsellä esim. Gore-takki ja -housut menee kesällä ja talvella sateella sekä tuulta vastaan. Kannattaa panostaa reilun mittaisiin tuuletusvetoketjuihin molemmissa. Lisäksi sitten kalvoton kuoritakki ja housut. Säärystimet on ihan ehdottomat sateella ja lämmittävät myös talvella. Gore- tai muut vettäpitävät hanskat on myös suositeltavat. Vielä parempi jos hanskan sisälle mahtuu kylmemmillä keleillä ohut merinovillainen sisähanska. Pari eri paksuista pitkähihaista merinovillapaitaa, merino-kauluri ja -otsapanta kypärän alle. Repuksi suosittelen sellaista missä on helposti laitettava sadesuoja tai kangas riittävän vedenpitävä itsessään.

(Toimiviin) varusteisiin uppoaa iso siivu rahaa, mutta homma on paljon mukavampaa sitten kun ei ole enää niin "kesäistä", mikä tänä kesänä tarkoitti vesisadetta ja kylmää. Silti kun fillarointiin tottuu, niin ei enää vituta auton huolloista, vakuutuksista, käyttömaksuista, osien hajoamisesta, tankkauksesta, katsastuksesta, arvonalenemasta, myymisestä, parkkipaikan etsimisestä, jne. aiheutuvat kulut ja säätämiset. Säästyy rahaa ja kuntoilu on hyvästä. Lisäksi itseäni ei nypi niin paljoa aamulla töissä kun ei tartte kirota auton ratissa ja voi purkaa mahdollisesti "pahaa oloaan" väsyneenä liikunnalla.
 
Jos haluaa laittaa suoralla putkella olevan etuhaarukan tapered runkoon niin onko olemassa sovitetta millä voisi käyttää tapered laakereita tai vaihtoehtoisesti onko tuollaiselle laakerille joku nimi keksitty?
 
Yleensä löytyy crown race jonka avulla suoraputkisen keulan saa tapered runkoon. Katso ohjainlaakerin valmistajan sivuilta.
 
Yleensä löytyy crown race jonka avulla suoraputkisen keulan saa tapered runkoon. Katso ohjainlaakerin valmistajan sivuilta.
Jep, kulkee nimellä Reducer Crown Race. Superstar Componentsilta löytyy ja heillä on myös laadukkaat ohjainlaakerisarjat. Jos on tyytyväinen olemassa olevaan ohjainlaakeriin eikä ole tarvetta uusia niin sitten kannattaa luonnollisesti tutkailla ohjainlaakerin valmistajan suuntaan.
 
Jep, kulkee nimellä Reducer Crown Race. Superstar Componentsilta löytyy ja heillä on myös laadukkaat ohjainlaakerisarjat. Jos on tyytyväinen olemassa olevaan ohjainlaakeriin eikä ole tarvetta uusia niin sitten kannattaa luonnollisesti tutkailla ohjainlaakerin valmistajan suuntaan.

Tuollaisen voisi tilata, taitaa olla juuri sitä mitä etsin.

Onko nuo eri valmistajilla kuin erilaisia?
Haarukassa on muistaakseni alchemyn laakerit tällä hetkellä kiinni ja kun ovat vielä ehjät niin ei välttämättä tarvetta olisi uusia vielä ostaa.
 
Tuollaisen voisi tilata, taitaa olla juuri sitä mitä etsin.

Onko nuo eri valmistajilla kuin erilaisia?
Haarukassa on muistaakseni alchemyn laakerit tällä hetkellä kiinni ja kun ovat vielä ehjät niin ei välttämättä tarvetta olisi uusia vielä ostaa.
Taitavat olla likimain universaaleja. Näillä hinnoilla ei kovin korkealta rysähdä, mutta osien odottaminen on aina työläin osuus. Chainreaction Cycles myy Nukeproofin sovitintia vitosella. Jos on kiire niin kannattaa kysellä paikallisesta kivijalastakin. Superstarin aspa vastaa facebook messengerissä nopeahkosti ja aina olen saanut hyvää ja ystävällistä palvelua sieltä.
 
Tänään tuli Giant Roam 2 XXL:stä ja nyt alkaa olla aikalailla kasassa vehje. Ajattelin vielä kysäistä että mitä kaikkea tuolta pyörästä löytyy mikä kaipaisi voitelua ketjujen lisäksi? Tuli asennettua tuo etypyöräkin jo paikoilleen mutta olisiko etuakselia kannattanut voidella jollakin töhnällä?
 
Tuli ajettua viimme talvikin hybridi fillarilla Stadis, ja oli kiva mennä noita harjasuolattuja pyöräteitä pitkin. About 20km päiväs.

Ostakaahan itsellenne talveksi toinen pyörä, tai varautukaa vaihtamaan keväällä kaikki kulutusosat uuteen. Aika harvalla on mahdollisuus pestä pyörää suolamatkan jälkeen.

Uusia kerrostaloja kun ne rakentaa, niin pitäis olla jonkunlainen mahdollisuus pestä fillarista suolat pois, siellä pyörävarastossa.
 
Syksy ja pimeät illat ovat saapuneet.

Viime vuonna eBaysta tilaamani (UltraFire, GIF sekä noname) 18650 feikkiakut ovat purkautuneet jo siihen kuntoon, ettei fillarin etuvalaisinta pysty käyttämään täydellä teholla enää samalla akkusetilla kuin noin 15 minuuttia.

Nyt en enää jaksa ostaa paskaa säkissä, vaan jostain pitäisi tilata ihan oikeita ja oikeilla mAh merkinnöillä olevia laadukkaita Li-ion 18650 akkuja.

Mistä kannattaisi tilata ja mistä saisi kaikista halvimmalla? Tarvetta olisi ainakin 8kpl akuille näin alkuun. Tarvetta ehkä enemmällekin jos ostan 6x18650 akkuja syövän akkukotelon.

Fillarissa on etuvalaisimena tällä hetkellä SolarStorm 3 x CREE XM-L T6 LED Bicycle Light lamppu
29009594131_744784eab6_o.jpg


Akkukotelona taas näppärä tarranauhalla kiinnitettävä Waterproof Outdoor Battery Pack 4x 18650 Case setti, jossa on myös USB-liitin esim. kännykän tms. lataamista varten ajon aikana (hyödyllinen jos on tarvinnut pitää taustavalaistusta kännykässä koko ajan päällä Google Mapsia käyttäessä ajon aikana)
61yCGokmkYL._SL1000_.jpg


Käsivalaisimena Skyray 11x Cree XM-L T6 flashlight, joka myös syö 4kpl 18650 akkuja
30137213863_54b946272e_o.jpg
 
Nyt en enää jaksa ostaa paskaa säkissä, vaan jostain pitäisi tilata ihan oikeita ja oikeilla mAh merkinnöillä olevia laadukkaita Li-ion 18650 akkuja.

Mistä kannattaisi tilata ja mistä saisi kaikista halvimmalla? Tarvetta olisi ainakin 8kpl akuille näin alkuun. Tarvetta ehkä enemmällekin jos ostan 6x18650 akkuja syövän akkukotelon.
Tilaa suosiolla suoraan Suomesta (akkula.fi), äläkä yritä säästää mitään kahta euroa lottoamalla kiinalaisten akkujen kanssa.
 
Tilaa suosiolla suoraan Suomesta (akkula.fi), äläkä yritä säästää mitään kahta euroa lottoamalla kiinalaisten akkujen kanssa.
Suomesta tosiaan tilaamassa. Noita kiinanakkuja voi pitää pienemmissä käsifikkareissa ja laservalossa kun eivät vie niin paljon virtaa.

Katselin tätä settiä (2600 mAh Keeppower Samsung 18650 Li-Ion 3,7V).

Merkki ei sano minulle mitään, vai pitääkö niiden olla Sonya, Sanyota tai Panasonicia että voi luottaa hyviksi?

Jos suojapiiriä ei tarvita, sitten voisi laittaa näitä tilaukseen vaikka sen 12kpl setin kerralla: Panasonic NCR18650PF 2900 mAh teho-akkukenno 3,6V Li-Ion - Ei suojapiiriä - Flat-top
 
Suomesta tosiaan tilaamassa. Noita kiinanakkuja voi pitää pienemmissä käsifikkareissa ja laservalossa kun eivät vie niin paljon virtaa.

Katselin tätä settiä (2600 mAh Keeppower Samsung 18650 Li-Ion 3,7V).

Merkki ei sano minulle mitään, vai pitääkö niiden olla Sonya, Sanyota tai Panasonicia että voi luottaa hyviksi?

Jos suojapiiriä ei tarvita, sitten voisi laittaa näitä tilaukseen vaikka sen 12kpl setin kerralla: Panasonic NCR18650PF 2900 mAh teho-akkukenno 3,6V Li-Ion - Ei suojapiiriä - Flat-top
En osaa tarkalleen sanoa mitä kannattaa lamppuihin ostaa kun itse olen käyttänyt noita vain sähköröökiin. Melkein kannattaa kysyistä noiden aspasta koska siellä on todella asiantuntevaa porukkaa. Itse olen luottanut pääasiassa näihin Samsungin akkuihin omissa säädöissä.
 
En osaa tarkalleen sanoa mitä kannattaa lamppuihin ostaa kun itse olen käyttänyt noita vain sähköröökiin. Melkein kannattaa kysyistä noiden aspasta koska siellä on todella asiantuntevaa porukkaa. Itse olen luottanut pääasiassa näihin Samsungin akkuihin omissa säädöissä.
Täytyy laittaa kyselyä. Suojapiirillistä varmaan myyvät mieluiten korkeamman hinnan vuoksi :)

Pähkäilin tässä juuri, että mihin oikeastaan tarvitsen suojapiiriä? Lataan akut kuitenkin aina erikseen omassa "älykkäässä" laturissa, joka osaa katkaista latauksen kun akut ovat täynnä.

Suurin riski on ainoastaan siinä, että saatan vahingossa käyttää akkuja liian tyhjiksi ennen seuraavaa lataamista, joka taas ymmärrykseni mukaan voi vaurioittaa akkuja ja huonontaa käyttöikää.

Nyt vaan pitäisi saada parasta kohtuulliseen hintaan.
 
Täytyy laittaa kyselyä. Suojapiirillistä varmaan myyvät mieluiten korkeamman hinnan vuoksi :)

Pähkäilin tässä juuri, että mihin oikeastaan tarvitsen suojapiiriä? Lataan akut kuitenkin aina erikseen omassa "älykkäässä" laturissa, joka osaa katkaista latauksen kun akut ovat täynnä.

Suurin riski on ainoastaan siinä, että saatan vahingossa käyttää akkuja liian tyhjiksi ennen seuraavaa lataamista, joka taas ymmärrykseni mukaan voi vaurioittaa akkuja ja huonontaa käyttöikää.

Nyt vaan pitäisi saada parasta kohtuulliseen hintaan.

Ainakin normi-litiumeilla yksikin riittävän syvä purku riittää tuhoamaan sen kennon. Sitten seuraavalla latauskerralla se pullistuu ja syttyy palamaan.

Edit. Litiumeissa tuo suojapiiri taitaa olla juurikin purkua, ei latausta varten. Edes suojapiiritöntä ei sovi lataaman ns. tyhmällä laturilla (vrt. NiMH Tai lyijy).
 
Täytyy laittaa kyselyä. Suojapiirillistä varmaan myyvät mieluiten korkeamman hinnan vuoksi :)

Pähkäilin tässä juuri, että mihin oikeastaan tarvitsen suojapiiriä? Lataan akut kuitenkin aina erikseen omassa "älykkäässä" laturissa, joka osaa katkaista latauksen kun akut ovat täynnä.

Suurin riski on ainoastaan siinä, että saatan vahingossa käyttää akkuja liian tyhjiksi ennen seuraavaa lataamista, joka taas ymmärrykseni mukaan voi vaurioittaa akkuja ja huonontaa käyttöikää.

Nyt vaan pitäisi saada parasta kohtuulliseen hintaan.
Kannattaa oikeasti ottaa Panasonicin 3400mAh-kennoja, ja suojapiirillisiä, koska tuon käyttämäsi boksin suojauspiirin toteutus on puutteellinen

2017 New Protected 18650 NCR18650B 3400mAh Rechargeable battery 3.7V with PCB For Panasonic Flashlight batteries-in Rechargeable Batteries from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
@erihyva en lataa koskaan akkuja suoraan akkuboxin kautta, vaan erikseen omassa 4-paikkaisessa "pöytälaturissa", joka lataa jokaista akkua itsenäisesti.

Uskaltaako ulkomailta enää tilata akkuja lainkaan? Jostain on jäänyt semmoinen mielikuva että akut saattavat jäädä tulliin, jollei myyjä laita akkutilauksen mukaan jotain esim. 0,50€ arvoista sähkölelua.
 
@erihyva en lataa koskaan akkuja suoraan akkuboxin kautta, vaan erikseen omassa 4-paikkaisessa "pöytälaturissa", joka lataa jokaista akkua itsenäisesti.

Uskaltaako ulkomailta enää tilata akkuja lainkaan? Jostain on jäänyt semmoinen mielikuva että akut saattavat jäädä tulliin, jollei myyjä laita akkutilauksen mukaan jotain esim. 0,50€ arvoista sähkölelua.
Kyllä ne aina mulle on perille tulleet. Myyjät ovat alkaneet käyttää akkujen toimitukseen muita kuljetusfirmoja, esim. Turkin postia.
 
@erihyva en lataa koskaan akkuja suoraan akkuboxin kautta, vaan erikseen omassa 4-paikkaisessa "pöytälaturissa", joka lataa jokaista akkua itsenäisesti.

Uskaltaako ulkomailta enää tilata akkuja lainkaan? Jostain on jäänyt semmoinen mielikuva että akut saattavat jäädä tulliin, jollei myyjä laita akkutilauksen mukaan jotain esim. 0,50€ arvoista sähkölelua.

Jep. Tuo laturisi osannee ladata oikein (sekä latausvirta- että -jänniterajoja noudattaen), eikä sen kanssa tarvitse periaatteessa suojapiiriä. Ongelma on se valaisin. Montako kennoa siellä on, ja onko ne sarjassa vai rinnan, jne... Sillä sarjaan kytkettynä tulee helposti syväpurettua yksittäinen kenno, kun ne kennot eivät voi keskenään tasata ... Sitten seuraavan latauksen yhteydessä palaa talo.

(Itse en uskaltaisi irto-litiumakkuja ladata kuin niissä palosuojapusseissa tai sitten parvekkeella keraamisessa astiassa.)

Tämä sanotaan myös suoraan tuon oman linkkisi takaa, siis akkulan sivuilta: ”Älä missään tapauksessa käytä suojaamattomia kennoja useamman kuin yhden akun valaisimissa, jos akut on sarjaan kytketty!”
 
@L2K2 täytyy ostaa suojapiirillä olevat akut, varsinkin nyt kun olen enemmän ammentanut tietoa miten herkkiä suojapiirittömät ovat syttymään palamaan tai räjähtämään vikatilanteessa tai jos itse sössii jotain.

Jäniskevennyksenä jonkun tekemä video viritetystä fillarinlampusta :D

 
Periaatteessa tämä kai olisi autokysymys, mutta täällä varmaan enemmän tietoisuutta.

Mikä olisi hyvä pyöräteline vetokoukkuun? Onko noilla eroa kun tarkoitus kuskata yhtä pyörää kerralla. Hintavaihtelu on ainakin suurta, alkaen bilteman 13eurosta jonkun merkin 150euroon.
 
Periaatteessa tämä kai olisi autokysymys, mutta täällä varmaan enemmän tietoisuutta.

Mikä olisi hyvä pyöräteline vetokoukkuun? Onko noilla eroa kun tarkoitus kuskata yhtä pyörää kerralla. Hintavaihtelu on ainakin suurta, alkaen bilteman 13eurosta jonkun merkin 150euroon.

Yhdelle pyörälle varmaan kaikki (tai ainakin se Bilteman) on hyviä. Varmistaa vaan, että ei peitä liian pahasti ”kotteron”* takavalojen tai rekisterikilven.

* Tai perus-ioni-Porschen..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom