Pyöräily

Kellään kokemusta näistä sähköpolkupyöristä työmatkoilla. Lääkäri vei ajokortin kolmeksi kuukaudeksi ja pitäisi töihin päästä ja kauppaan yms olisi kiva päästä joten mietin ihan keskimoottoristasähköpolkupyörää. 2500e olisi sellaisella hintaa millä viitsisi ajella. Onko mitään mitä olette havainneet ajossa mitä huomioida vs mopo vs normi fillari?
Sähköavusteisille on oma ketjunsa --> Sähköpolkupyörät

Mitään mopoja ne lailliset sähköavusteiset eivät yleisesti ottaen ole, eli ne tosiaan vain avustavat omaa polkemista tarvittaessa, jotta saa pidettyä vastuksen samana myös ylämäissä jne.

Kaikenlaisia laittomia virivirifillareita toki löytyy näiden lisäksi ja itse asiassa viimeisimpien lakimuutosten jälkeen myös laillisesti saa sellaisia missä on ihan kohtuullisesti voimaa, mutta moottori ei saa niissäkään avustaa yli 25km/h nopeudessa. Mutta kannattaa tosiaan jatkaa aiheesta tuolla omassa ketjussa.
 
Tuli noista lukoista vielä mieleen, että jos jaksaa kaivaa youtubesta niin monesta "premium"-pyörälukosta ei sen enempää vastusta kuin halvemmistakaan. Lukkojen tiirikoimis- ja katkaisuvideoita on paljon. Abuksen ja Kryptoniten varsinkin pari vuotta vanhemmista lukoista iso osa luovuttaa sekunneissa.

Ja kuten @L2K2 sanoi, niin pulttipihdeillä kun vain on riittävän kokoiset niin kaikki lukot katkeaa. Vaikka jokaiseen lukkotyyppiin on kyllä välineet olemassa, tuskin niitä normaalipyörävaras kantaa mukanaan. Siinä vaiheessa on ihan sama mikä siinä pyörässä on kiinni.

Pitää kuitenkin muistaa pitää ne muutama tärkeä pointteri pyörän lukitsemisessa mielessä ja kohtuus mukana.
- Ei ole järkeä panostaa sataa euroa lukkoon, joka tulee halpaan markettipyörään.
- Kalliimmassa pyörässä käytä jotain kombinaatiota, esim. ketjulukko sekä u-lukko
- Lukitse pyörä kiinni kiinteään kohteeseen, esim. maahan pultattu rautakaide, josta ei voi hivuttaa irti
- Julkinen alue ja päivänvalo ei estä pyörävarkautta

Monesti nuo varastetut kalliit pyörät on jo etukäteen spotattu. Esimerkkinä useat tarinat siitä että on oman pyörän löytänyt myytävänä netistä vaikka pyörä seisoo pihassa. Loput lähtee sitten kun pyörä on huolimattomasti lukittuna jossain mihin pääsee helposti.

Itsehän pidän ykköspyörän parvekkeella kotona. Kyllä sen sieltä joku apina varmasti kiipeää halutessaan, mutta toiminta saattaa jo suuremmalla todennäköisyydellä herättää naapureiden kimmastuksen. Töissä on taasen vakuutusyhtiön lukittu pyörävarasto, jossa avaimissa sähköinen tunniste. Siellä olen pitänyt pelkällä U-lukolla kiinni jossain kalusteessa.

Kakkospyörä (mallia marketti) on ollut monta vuotta pihalla rupusella 5 euron lukolla.
 
WP_20170804_14_05_56_Rich.jpg
Kuvassa olevien prikkojen ei kuuluisi olla tuolla, mutta ilman ei osu levy kohdalleen ja levy ottaa runkoon. Ideoita mikä on vialla?
 
WP_20170804_14_05_56_Rich.jpg
Kuvassa olevien prikkojen ei kuuluisi olla tuolla, mutta ilman ei osu levy kohdalleen ja levy ottaa runkoon. Ideoita mikä on vialla?

Pieni tarkennus: ottaako pyörän runkoon vai jarrusatulan? Satulan kohdalla säätö piisaa, mut pyörän kohdalla taitaa olla levy turhan iso jos putkeen ottaa kiinni
 
WP_20170804_14_05_56_Rich.jpg
Kuvassa olevien prikkojen ei kuuluisi olla tuolla, mutta ilman ei osu levy kohdalleen ja levy ottaa runkoon. Ideoita mikä on vialla?

Kolme täsmentävää kysymystä, joissa myös lisäkysymyksiä sisällä.

1. Milloin vika ilmeni? Eli, vaihdoitko esimerkiksi joitain osia?

2. Ottaa kiinni runkoon, siis todella pyörän runkoon asti? (Eikä esimerkiksi jarrusatulaan). Mikä on jarrulevyn halkaisia, ja mikä on rungon valmistajan ilmoittama suurin sallittu levyn koko?

3. Viittaatko prikkaan tuolla navan päädyssä? Jos kohta kaksi oli ei, niin onko jarrusatulan sivuttaissäätö maksimiasennossaan? (Nuo kaksi kuvassa näkyvää pintaruosteista kuusiokolopulttia mahdollistavat jarrusatulan siirtämisen sivuttaissuunnassa. Kuvasta voisi yrittää arvioida, tai siis intuitioni sanoo kuvasta, että jarrusatula on melkolailla keskellä säätöaluettaan.)

Ninja-edit ennen postausta, olin hidas:

Pieni tarkennus: ottaako pyörän runkoon vai jarrusatulan? Satulan kohdalla säätö piisaa, mut pyörän kohdalla taitaa olla levy turhan iso jos putkeen ottaa kiinni
 
Kolme täsmentävää kysymystä, joissa myös lisäkysymyksiä sisällä.

1. Milloin vika ilmeni? Eli, vaihdoitko esimerkiksi joitain osia?

2. Ottaa kiinni runkoon, siis todella pyörän runkoon asti? (Eikä esimerkiksi jarrusatulaan). Mikä on jarrulevyn halkaisia, ja mikä on rungon valmistajan ilmoittama suurin sallittu levyn koko?

3. Viittaatko prikkaan tuolla navan päädyssä? Jos kohta kaksi oli ei, niin onko jarrusatulan sivuttaissäätö maksimiasennossaan? (Nuo kaksi kuvassa näkyvää pintaruosteista kuusiokolopulttia mahdollistavat jarrusatulan siirtämisen sivuttaissuunnassa. Kuvasta voisi yrittää arvioida, tai siis intuitioni sanoo kuvasta, että jarrusatula on melkolailla keskellä säätöaluettaan.)

Ninja-edit ennen postausta, olin hidas:

1. Ostin käytettynä, oli tuollaisena.

2. Ottaa runkoon. 160mm pikaisesti mitattuna, tätä en vielä löytänyt, mutta Gary Fisher roscoe1 kyseessä.

3. Viittaan noihin kahteen prikkaan.
 
1. Ostin käytettynä, oli tuollaisena.

2. Ottaa runkoon. 160mm pikaisesti mitattuna, tätä en vielä löytänyt, mutta Gary Fisher roscoe1 kyseessä.

3. Viittaan noihin kahteen prikkaan.

Kohtaan 2, harvemmin missään maastopyörässä on maksimikokona tuota 160 millistä pienempi. Tämä oli enemmän, että onko sinne jossain vaiheessa jälkiasennettu joku ”ylikoon” levy taakse. Siis 180+ millinen. Toki 140 millisiäkin on olemassa, mutta ne on enemmän noiden ultrakeventelijöiden ja kippurasarvisten käyttäjien hommia. Maksimikoko lienee siis tuo normaali 160 millinen, joka siellä myös on.

Damn. Vaikean rivin laitoit. Ihan rehellisesti pitää alkuun myöntää, että en ole tuollaista vikaa muutoin ikinä nähnyt.

Eli edellinen omistaja on tuollaiseen muutokseen jostain syystä päätynyt, mutta mitään tietoa tästä syystä ei tullut. Syitä on lukuisia, ja niitä on aika vaikea yrittää pelkästään kuvan perusteella päätellä. Ikinä en ole itse tuollaiseen törmännyt.

Sitten spekulaatiopuolelle:

Yksi selitys on tosiaan se, että pyörän perä on joskus hieman vääntynyt ja edellinen omistaja on korjannut siitä seuranneen jarrulevyn hankausongelman laittamalla pari prikkaa navan akselille. Mitään korjausta en kyllä tuollaiseen osaa sanoa. Kyseessä oli siis täysjousto?

Toinen on se, että tuossa on joku jarrulevyn kiinnitysadapteri, joka on liian leveä, ja jarrulevy tulee liian lähelle navan akselin päätyä. Jarrulevyissä kun on myös pieniä eroja. Minulla oli ongelmia kun uusin tuollaiset loppuunajetut perinteiset levyt (kuten sinulla) ja laitoin tilalle ne Shimanon uudet ”paremmat levyt” (kuvassa). Nuo viisi ”sormea” ottivat kulmistaan kiinni jarrusatulan pohjaan, ja piti varovasti viilata niistä hieman materiaalia pois.

SM-RT67_600x450_v1_m56577569830752430.jpg.swimg.keepaspectratio.png

Mutta jarrulevyjen erojen kanssa kuulostaa kyllä todella tiukoilta toleransseilta, jos se levy pääsee runkoon asti koskemaan. Pyörässäni on siinä välissä muistaakseni sormenmentävä väli.
 
Toinen on se, että tuossa on joku jarrulevyn kiinnitysadapteri, joka on liian leveä, ja jarrulevy tulee liian lähelle navan akselin päätyä.
Tuohon minäkin sen vikapaikan osoittaisin näillä tiedoilla. Jarrut tuossa ovat varmaan joku DIY-viritys liian paksulla sovittimella tms.

Jos fillari kulkee suoraan, eikä muitakaan mainittavia ongelmia ole, niin antaa niiden prikkojen olla siellä ja sillä siisti.
 
Eiköhän tuo hommansa ala. Kyseessähän on vain siis kaksi reppua kiinnitettynä kangasliuskalla hihnojen sijaan. Jos jo löytyy näitä ylimääräisenä, niin kyllähän se onnistuu itsekin se kiinnitys tarakkaan.
Ei tuohon nyt kuitenkaan ihan mitä tahansa velttoa reppua voi laittaa, kun ovat sitten helposti pinnojen välissä.
 
Ei tuohon nyt kuitenkaan ihan mitä tahansa velttoa reppua voi laittaa, kun ovat sitten helposti pinnojen välissä.
Eikös kaikissa repuissa nykyään ole selkävahvike? Jos on tarakassa raudat tuonne napaan asti myös, niin harvemmin ne reput siitä välistä imeytyy pinnojen väliin. Aika monta eri mallia on tullut kokeiltua, ei vielä yhdessäkään mitään ongelmaa. Toki jos jotain ohuita kangas"reppuja" alkaa käyttämään, niin voikin olla ongelmia.
 
Eikös kaikissa repuissa nykyään ole selkävahvike? Jos on tarakassa raudat tuonne napaan asti myös, niin harvemmin ne reput siitä välistä imeytyy pinnojen väliin. Aika monta eri mallia on tullut kokeiltua, ei vielä yhdessäkään mitään ongelmaa. Toki jos jotain ohuita kangas"reppuja" alkaa käyttämään, niin voikin olla ongelmia.
Jaa-a, en tiedä tarkemmin, mutta minulla ainakin on kaikissa repuissa vähän hankalasti tuollaiseen käyttöön soveltuva muotoilu ja helvetisti kaikenlaisia naruja ja remmejä, joten en niistä ainakaan uskaltaisi alkaa tuollaista settiä virittelemään (ainakaan ilman että joutuu modaamaan reppuja niin paljon, ettei niitä voi käyttää enää normaalisti). Mutta siis tokihan tuollaisen voi itsekin tehdä jos vain on niitä sopivia reppuja ja haluaa välttämättä säästää muutaman kympin. Maalaisjärkeä käyttäen ei tule välttämättä ongelmiakaan.
 
Jaa-a, en tiedä tarkemmin, mutta minulla ainakin on kaikissa repuissa vähän hankalasti tuollaiseen käyttöön soveltuva muotoilu ja helvetisti kaikenlaisia naruja ja remmejä, joten en niistä ainakaan uskaltaisi alkaa tuollaista settiä virittelemään (ainakaan ilman että joutuu modaamaan reppuja niin paljon, ettei niitä voi käyttää enää normaalisti). Mutta siis tokihan tuollaisen voi itsekin tehdä jos vain on niitä sopivia reppuja ja haluaa välttämättä säästää muutaman kympin. Maalaisjärkeä käyttäen ei tule välttämättä ongelmiakaan.
Siis jos repuissa on olkahihnat, niin irrota sieltä alhaalta (pitäisi olla vain kiristyspalalla kiinni), pistä tarakan läpi (yläpuolelta alapuolelle jos pinnoja) ja takaisin tarakan läpi, kiristäen hihnat taas kiristyspalalla (samalla kiinnittää ne myös). Sama toiselle puolella.

Ei se oikeasti ole sen vaikeampaa, toki vaatii vähän askartelua, mutta pystyy käyttämään myös reppuina tuonkin jälkeen.
 
Siis jos repuissa on olkahihnat, niin irrota sieltä alhaalta (pitäisi olla vain kiristyspalalla kiinni), pistä tarakan läpi (yläpuolelta alapuolelle jos pinnoja) ja takaisin tarakan läpi, kiristäen hihnat taas kiristyspalalla (samalla kiinnittää ne myös). Sama toiselle puolella.

Ei se oikeasti ole sen vaikeampaa, toki vaatii vähän askartelua, mutta pystyy käyttämään myös reppuina tuonkin jälkeen.
Niin, en minä ihan yksinkertainen ole, mutta kun niitä reppuja on niin kovin erilaisia ja erilaisilla varustuksilla ja ulokkeilla. Ehkä sinulla sitten vain kaikki ovat sellaisia jotka soveltuvat tuohon tarkoitukseen ja hyvä niin.
 
Niin, en minä ihan yksinkertainen ole, mutta kun niitä reppuja on niin kovin erilaisia ja erilaisilla varustuksilla ja ulokkeilla. Ehkä sinulla sitten vain kaikki ovat sellaisia jotka soveltuvat tuohon tarkoitukseen ja hyvä niin.
No pistäs tänne vaikka kuvaa niin neuvotaan sitten. Ihan erinäisiä vanhoja kangasreppuja, armeijaylijäämäreppuja, retkeilyreppuja, tavallisia "koulureppuja" ja rinkkakin tullut laitettua melkein identtisellä tavalla. Mitä enemmän hihnoja sen parempi, saa laitettua kireämmin, ja ulokkeet voi usein taivuttaa laittovaiheessa pois tieltä.

Ei vain ole vielä tullut vastaan yhtään joka ei olisi helposti laitettavissa, niin olisihan se ihan mielenkiintoista nähdä sellainen suunnittelun tulos.
 
No pistäs tänne vaikka kuvaa niin neuvotaan sitten. Ihan erinäisiä vanhoja kangasreppuja, armeijaylijäämäreppuja, retkeilyreppuja, tavallisia "koulureppuja" ja rinkkakin tullut laitettua melkein identtisellä tavalla. Mitä enemmän hihnoja sen parempi, saa laitettua kireämmin, ja ulokkeet voi usein taivuttaa laittovaiheessa pois tieltä.

Ei vain ole vielä tullut vastaan yhtään joka ei olisi helposti laitettavissa, niin olisihan se ihan mielenkiintoista nähdä sellainen suunnittelun tulos.
Joo, hei mä kaivan ja kuvaan kaikki mun varastosta löytyvät reput, jotta pääset pätemään miten niissä mikäkin remmi kannattaa viritellä erilaisten fillareiden tapauksessa. Kiitos kysymästä, saan kyllä ihan itsekin tehtyä repuistani tarvittaessa vaikka retkikäymälän, saati sitten tarakkalaukun. Pointti oli ilmaista, että kaikki reput/laukut eivät sellaiseksi sovellu yhtä hyvin ja vaikka tuunaamalla lopulta soveltuisivatkin, se ei välttämättä maksa vaivaa, mikäli ei erityisesti halua venyttää penniä. Sinä saat vapaasti olla eri mieltä.
 
Motivaation ylläpitämiseksi oli tarve hommata uusi työmatkapyörä (10 km suuntaansa). Vanha pyörä oli rakenneltu 26" maastopyörä, kunnon rock shoxin haarukalla, deore osilla ja Big Apple kumein. Mielelläni poikkean asvaltilta silloin tällöin, ihan työmatkallakin ja siihen tuo on ollut ihan hyvä. Jotain uutta teki kuitenkin kovasti mieli + 26 tuumaisista renkaista halusin eroon.

Aikani katselin cyclokrosseja, hybridejä ja maastopyöriä. Cyclot pudotti pois oikeastaa kapeat renkaat ja liian makaava asento/kippurasarvet. Maastopyörä taas.. Halusin jättää joustohaarukan tarpeettomana pois. Lokarit pitää saada kiinni myös. Päädyin siis hybrideihin. Pidän kovasti noista leveistä renkaista, joten sellaisille piti olla tilaa.

Päädyin sitten tähän: Cyclestore.co.uk

Kona Big Rove Al. Tilaus lähti juuri, toivottavasti kauppa on luetettava ja pyöriä olisi varastossa. En viitsinyt alkaa kyselemään etukäteen.. Suomesta olisi saanut samaa pyörää noin 150 € kalliimmalla, nopean internet tutkailun perusteella.

Onko muilla kokemuksia ks pyörästä? Tai mielipiteitä hankinnasta :confused::bored:
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs täällä ollaan mieltä näistä vaihtoehdoista:
Canyon Urban 4.0
Cube Hyde Pro 2016/2017
Cube Hyde Race 2016/2017

Näistä vaihtoehdoista lähti sitten tuo Cube Hyde Pro 2017 tilaukseen. Kauhean vähän noita viime vuoden malleja oli enää jäljellä. Olisin ostanut pyörän Fun Cornerista, sillä se vaikutti asialliselta liikkeeltä Saksanmaalla, mutta valitettavasti varastot olivat tyhjät, enkä viitsinyt muutamaa kuukautta odottaa vuoden 2018 malleja.

Päädyin sitten ostamaan pyörän Bike-Boarder.de:stä, kun antoivat vielä lisäalennuksen kysyessä. Eivätkä 15€ postikulut Saksasta kuulostaneet pahoilta.
Keskiviikkona postittivat pyörän, saa nähdä saapuuko se myös ehjänä perille.

Onko kukaan muuten kokeillut Hexloxeja pyörässään? Pitää varmaan tuollainen setti hommata jonkun U-lukon lisäksi.
 
Tilasin halvimman ja se oli ihme kyllä kokonaan metallia 68x122,5mm. Ei kyllä Shimanoa vaan Zhongya. Sitten tilasin myös keskiöhylsyn, että tosiaan saa kireälle nuo kierreosat. Pitää tosiaan muistaa laittaa jotain rasvaa, että ne saa irti, jos tarve.

Motonetistä olisin saanut heti keskiölaakerin, mutta siinä tosiaan toinen kuppi muovia. Hirveästi ei ole kehuttu muutenkaan UN26:sta. Sen takia otin riskin tuon kokometallisen kanssa ja kyllä tuolla pyörällä varmaan polkee siihen saakka.

Tämä meni ihan penkin alle. Ei käynyt Zhongya ja sitten kävin Motonetistä hakemassa pisimmän Shimano UN26 niin ei sekään käynyt, kun hieman liian kapea. Axis keskiölaakeri on joku himputin italialainen kuten pyöräkin Jumper Carraro niin siitä nuo ihme mitat. Itse asiassa keskiölaakeri oli peräti 132mm pitkä ja se numero siinä näkyikin.
Seuraavan kerran joku kiinalainen pyörä niin löytää helposti varaosat.
 
Ajoin pyörällä klv, auto lähtee talon pihasta ja katsoo toiseen suuntaan. Talon nurkalla kiva näköeste, joku seinällinen katos. Alhainen nopeus molemmilla niin ei onneksi käynyt pahemmin.
Lähes uusi pyörä. Vähäiset vahingot ja autokuski maksaa korjauksen, mutta silti ottaa päähän kun pitää pyörä tutkia tarkkaan ja kiikuttaa liikkeeseen korjattavaksi. Molemmat vanteet mutkalla.

Kyllä tälläiset pistää miettimään millaista hengellä leikkimistä tuo pyöräily on. Oli toinen kerta, ensimmäinen huomattavasti pahempi tälli. Vaikka varovasti ajaa niin ei näitä pysty välttämään kun ei onnettomuustilanteessa refleksit toimi normaalisti.
 
Ajoin pyörällä klv, auto lähtee talon pihasta ja katsoo toiseen suuntaan. Talon nurkalla kiva näköeste, joku seinällinen katos. Alhainen nopeus molemmilla niin ei onneksi käynyt pahemmin.
Lähes uusi pyörä. Vähäiset vahingot ja autokuski maksaa korjauksen, mutta silti ottaa päähän kun pitää pyörä tutkia tarkkaan ja kiikuttaa liikkeeseen korjattavaksi. Molemmat vanteet mutkalla.

Kyllä tälläiset pistää miettimään millaista hengellä leikkimistä tuo pyöräily on. Oli toinen kerta, ensimmäinen huomattavasti pahempi tälli. Vaikka varovasti ajaa niin ei näitä pysty välttämään kun ei onnettomuustilanteessa refleksit toimi normaalisti.
Näitä riittää. Mutta suoraan sanottuna autoilijoiden lisäksi itseä kyllä pelottaa ihan yhtä paljon muut pyöräilijät. Etenkin ne stereotyyppiset trikoohousut. Tilannenopeudet älyttömiä, jarruvaloja kun ei ole pyörissä ja silti ollaan takarenkaasta se 30cm jos en itse polje tarpeeksi nopeasti (viime viikolla meinasi tulla yksi konttiin ja jouduin vetämään jarrun pitkäksi kun paskiainen ei olisi muuten ehtinyt väistämään), aina mennään kaiken edelle vaikka oma ajovuoro ei olisi. Autoilijoiden pitäisi väistää kaikkialla ja jalankulkijat on vaan väisteltäviä keiloja. Itse siis olen ajokorttiin asti katsellut maailmaa fillarin satulasta, sen jälkeen vuosia auton ratista ja nyt viimeiset pari viikkoa täyspäiväisesti pyörän satulasta. Vittu mitä paskaa tuolla liikenteessä on. Vituttaa olla se about ainoa pyöräilijä joka noudattaa liikennesääntöjä edes jotenkin.
 
Ajoin pyörällä klv, auto lähtee talon pihasta ja katsoo toiseen suuntaan. Talon nurkalla kiva näköeste, joku seinällinen katos. Alhainen nopeus molemmilla niin ei onneksi käynyt pahemmin.
Lähes uusi pyörä. Vähäiset vahingot ja autokuski maksaa korjauksen, mutta silti ottaa päähän kun pitää pyörä tutkia tarkkaan ja kiikuttaa liikkeeseen korjattavaksi. Molemmat vanteet mutkalla.

Kyllä tälläiset pistää miettimään millaista hengellä leikkimistä tuo pyöräily on. Oli toinen kerta, ensimmäinen huomattavasti pahempi tälli. Vaikka varovasti ajaa niin ei näitä pysty välttämään kun ei onnettomuustilanteessa refleksit toimi normaalisti.

Aika tarkkaan itse katson noi pihojen pistot. Monet vetää järjetöntä kyytiä noissa paikoissa.

Tulipa tuosta mieleen kun joku aika sitten bemari ajoi ylitseni Tampereen Nekalassa. Vaikka tiedän paikoissa olevan kolmiot autoilijoille, niin olen mennyt varovasti suojateiden yli. Näin tietä pitkin tulevan vanhan ison bemarin, joka hidasti risteykseen. Siis todella hiljaa, joten käytin etuajo-oikeuteni hyvillä mielin. Tämä ei pysähtynytkään suojatien eteen vaan ajoi suoraan päin. Puskuri osui takahaarukkaan ja tuurilla kompuroiden säästyin kaatumiselta asfalttiin. Kuski ei pysähtynyt vaan paineli täysiä karkuun ja ajoi miltei jalankulkijan yli.. Harmillisesti en ehtinyt saada rekkari ylös kun tilanne tapahtui nopaa.
 
Mutta suoraan sanottuna autoilijoiden lisäksi itseä kyllä pelottaa ihan yhtä paljon muut pyöräilijät. Etenkin ne stereotyyppiset trikoohousut. Tilannenopeudet älyttömiä, jarruvaloja kun ei ole pyörissä ja silti ollaan takarenkaasta se 30cm jos en itse polje tarpeeksi nopeasti (viime viikolla meinasi tulla yksi konttiin ja jouduin vetämään jarrun pitkäksi kun paskiainen ei olisi muuten ehtinyt väistämään), aina mennään kaiken edelle vaikka oma ajovuoro ei olisi.
Tämä tässä näin. Ne kuuluisat spandexifillaristit ovat järjestään ihan kahjoja. Jos jonkun näkee raivoavan tai heiluttelevan keskaria jollekin fillarin selästä, niin se on juuri tämä ryhmä.

Ja sen verran usein sitä perseilyä näiltä näkee, että ei se enää mahdu edes siihen perinteiseen "muutamat kusipäät pilaavat kaikkien maineen" -kategoriaan.
 
Tämä tässä näin. Ne kuuluisat spandexifillaristit ovat järjestään ihan kahjoja. Jos jonkun näkee raivoavan tai heiluttelevan keskaria jollekin fillarin selästä, niin se on juuri tämä ryhmä.

Ja sen verran usein sitä perseilyä näiltä näkee, että ei se enää mahdu edes siihen perinteiseen "muutamat kusipäät pilaavat kaikkien maineen" -kategoriaan.
Itsekin pylräilyvaatteita käyttäneenä voin sanoa että spandexia on turha syyttää. Puin omat päälle enkä kokenut yhtäkkiä pakottavaa tarvetta perseillä.
 
Itsekin pylräilyvaatteita käyttäneenä voin sanoa että spandexia on turha syyttää. Puin omat päälle enkä kokenut yhtäkkiä pakottavaa tarvetta perseillä.
Tässä(kin) tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön.
 
Tässä(kin) tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön.
Tulipa mieleen. Olisiko pyöristä kiinni... En ole yhtään maastopyörällä sotkevaa nähtyt niin että olisi jäänyt mieleen... Vai enkö vain ole kiinnittänyt huomiota kun ainakin täällä isolla kylällä iso osa fillareista pyöräteillä vastaan tulevista on hybridejä tai katupyöriä satunnainen maasturi, mummopyörä ja fat bike seassa. Vai jääkö sitten jotenkin nuo katufillaristien perseilyt syystä joku paremmin mieleen. Onko nuo kapearenkaiset jotenkin pitkine välityksineen niin perseestä kiihdyttää yhtään että siitä johtuen ajetaan kaikkialle täysillä vai mistä kyse.
 
Onko muuten Trelock BS 450 jo tarpeeksi jykevä u-lukko vai pitääkö maksaa tuplahinta BS 650:sta? Tuota BS 650:laa ei taida saada sitten oikein millään auki...
 
Onko muuten Trelock BS 450 jo tarpeeksi jykevä u-lukko vai pitääkö maksaa tuplahinta BS 650:sta? Tuota BS 650:laa ei taida saada sitten oikein millään auki...
Ei väliä. Jos haluavat pyörän niin ottavat sen. Parempi olla vain hyvä vakuutus. Nimimerkillä kolme lukkoa pyörässä ja en epäile hetkeäkään etteikö se joku aamu olisi kadonnut kellarista. Nimimerkillä toisen kerroksen parvekkeelta pöllitty.
 
Olen ostamassa pyörää ja kaipailisin suosituksia noin 500-800€ hybridipyörästä, joka tulisi lähinnä työmatkoihin, kaupunkiajoon ja lenkkeilyyn. Sen pitäisi olla sporttinen ja innostamaan kuntoiluun.

Tähän asti minulla oli käytössä Kona Dew Deluxe 2010, joka varastettiin kesällä taloyhtiöni sisäpihalta Kalliossa. Jotain samankaltaista siis hakusessa, mielellään parempaakin.

Tähän mennessä seuraavat näyttävät lupaavimmilta:

Insera Aqua 699€ Baiks. TM 3/2016 testissä sai neljä tähteä ja pyörä loistaa keveydellään ja urheilullisuudellaan. Tosin vain V-jarrut, mutta se ei kai ole deal breaker. Ehkä se haittaa eniten, että tuota ei oikein voi varustaa retkeilyvarusteilla arkikäyttöön.

Insera X-cross Pro 749€. Tää vissiin sai TM 4/2014 arvostelussa täydet viisi tähteä mutta en löytänyt vielä koko arvostelua luettavaksi (netissä on vain johdanto luettavana).

Olisiko noista kahdesta jotain kokemuksia tai muita vastaavia suosituksia? Maastopyörää ei kannata ehdottaa, sillä olen ostamassa sellaisen ihan erikseen.
 
Merkki kertoo jo kaiken. Yhtään hyvää ja fiksun hintaista Inseraa en ole nähnyt. Mene käymään liikkeitä läpi ja katso arvostelut alan lehdistä älä TM:n sponssimainoksista.
 
Merkki kertoo jo kaiken. Yhtään hyvää ja fiksun hintaista Inseraa en ole nähnyt. Mene käymään liikkeitä läpi ja katso arvostelut alan lehdistä älä TM:n sponssimainoksista.

Eikö Tekniikan maailmaan voi luottaa lähteenä?

Olen käynyt parissa liikkeessä kyselemässä tämänkaltaista pyörää mutta koko ajan on sellainen tunne että tulee kusetetuksi. Viimeksi kävin Tampereella Pyörätaikureilla jotka myivät 300€ alennuksella jotain Solifier Hybridiä (ovh. 595€ -> 295€) enkä sit tiennyt että onko se paskaa vai ei.
 
Olen ostamassa pyörää ja kaipailisin suosituksia noin 500-800€ hybridipyörästä, joka tulisi lähinnä työmatkoihin, kaupunkiajoon ja lenkkeilyyn. Sen pitäisi olla sporttinen ja innostamaan kuntoiluun.

Tähän asti minulla oli käytössä Kona Dew Deluxe 2010, joka varastettiin kesällä taloyhtiöni sisäpihalta Kalliossa. Jotain samankaltaista siis hakusessa, mielellään parempaakin.

Tähän mennessä seuraavat näyttävät lupaavimmilta:

Insera Aqua 699€ Baiks. TM 3/2016 testissä sai neljä tähteä ja pyörä loistaa keveydellään ja urheilullisuudellaan. Tosin vain V-jarrut, mutta se ei kai ole deal breaker. Ehkä se haittaa eniten, että tuota ei oikein voi varustaa retkeilyvarusteilla arkikäyttöön.

Insera X-cross Pro 749€. Tää vissiin sai TM 4/2014 arvostelussa täydet viisi tähteä mutta en löytänyt vielä koko arvostelua luettavaksi (netissä on vain johdanto luettavana).

Olisiko noista kahdesta jotain kokemuksia tai muita vastaavia suosituksia? Maastopyörää ei kannata ehdottaa, sillä olen ostamassa sellaisen ihan erikseen.
Hybridi, kaikessa tasaisen huono ja parhaimmillaankin keskinkertainen. En näe hirveästi järkeä sellaisen valinnassa maasturin sijaan, mutta siihen ei ilmeisesti kannata enää yrittää vaikuttaa.

V-jarrujen kanssa en jaksaisi alkaa kikkailemaan enää nykypäivänä. Nestelevyt vaan ovat niin helpot ja huolettomat.

Noista Inseroista ei ole kokemusta, mutta yleisesti ottaen ovat käsittääkseni aika kakkelia. Myöskään TM:n artikkeleihin ei ole ollut luottamista aikoihin näissä asioissa. Joko siellä vaikuttaa sponssiraha liikaa, tai sitten testaajat ovat muuten vain vähän pihalla.
 
Olen ostamassa pyörää ja kaipailisin suosituksia noin 500-800€ hybridipyörästä, joka tulisi lähinnä työmatkoihin, kaupunkiajoon ja lenkkeilyyn. Sen pitäisi olla sporttinen ja innostamaan kuntoiluun.

Tähän asti minulla oli käytössä Kona Dew Deluxe 2010, joka varastettiin kesällä taloyhtiöni sisäpihalta Kalliossa. Jotain samankaltaista siis hakusessa, mielellään parempaakin.

Tähän mennessä seuraavat näyttävät lupaavimmilta:

Insera Aqua 699€ Baiks. TM 3/2016 testissä sai neljä tähteä ja pyörä loistaa keveydellään ja urheilullisuudellaan. Tosin vain V-jarrut, mutta se ei kai ole deal breaker. Ehkä se haittaa eniten, että tuota ei oikein voi varustaa retkeilyvarusteilla arkikäyttöön.

Insera X-cross Pro 749€. Tää vissiin sai TM 4/2014 arvostelussa täydet viisi tähteä mutta en löytänyt vielä koko arvostelua luettavaksi (netissä on vain johdanto luettavana).

Olisiko noista kahdesta jotain kokemuksia tai muita vastaavia suosituksia? Maastopyörää ei kannata ehdottaa, sillä olen ostamassa sellaisen ihan erikseen.

Giant Fastroad SLR 1 17, hybridipyörä - Hybridipyörät - xxl.fi | XXL

Vaikka siitä. Ihan jees maantie osasarjalla, sekä heti yli 2 kiloa inseraa kevyempi. Merkkikin herättää enemmän luottamusta.
Se pyörä ei muuten innosta kuntoiluun palaakaan, mutta saattaa tehdä siitä mielekkäämpää.
 
Hybridi, kaikessa tasaisen huono ja parhaimmillaankin keskinkertainen. En näe hirveästi järkeä sellaisen valinnassa maasturin sijaan, mutta siihen ei ilmeisesti kannata enää yrittää vaikuttaa.

Ideana ois hankkia fitness-hybridi kuntoiluun ja sitten joskus myöhemmin täysverinen maastopyörä poluille ihan erikseen. En oikein näe miten noi käytöt vois yhdistää yhteen maastopyörään mutta jos se on mahdollista niin ilman muuta voin vaihtaa suunnitelmia. Onko siis maastopyörää joka on pätevä myös työmatka/kuntoilukäytössä?

Giant Fastroad SLR 1 17, hybridipyörä - Hybridipyörät - xxl.fi | XXL

Vaikka siitä. Ihan jees maantie osasarjalla, sekä heti yli 2 kiloa inseraa kevyempi. Merkkikin herättää enemmän luottamusta.
Se pyörä ei muuten innosta kuntoiluun palaakaan, mutta saattaa tehdä siitä mielekkäämpää.

Kiitti, toi näyttää hyvältä. Miksiköhän muuten näitä malleja ei löydy käytettynä lainkaan?
 
Ostat maasturin jossa mielellään 29" renkaat. Ostat siihen katurenkaat ja yhtäkkiä sinulla on pyörä joka ei todellakaan pysy katupyörien perässä mutta jota ei tarvitse varoa kanttareissa, hiekalla tai missään ja on mainio kumppani työmatkalla (lisä raskauden voi ottaa lisä kuntoiluna) ja pärjää tarvittaessa myöhemmin renkaiden vaihdolla myös metsässä. Ja jarruista, hydrauli levyt ehdottomasti. Itse ostin vuosia sitten Cube Attentionin ja Trek 4400 discin ja molemmat maksoivat uutena alle tonnin. Molemmat olisivat yhä varsin hyviä fillareita jos rengaskokoa ei huomioida (26"). Tuota Cubea ainakin muuten tehtiin 29" rengaskoossa mutta eri malli nimellä. Oli vähän kalliimpi joten en siksi ostanut itse. Cube muuten saattaisi olla jopa ylimääräisenä jos hinnasta pääsee sopuun. Katurenkailla, päivitetyillä jarruilla, nousukahvoilla yms.
 
Ostat maasturin jossa mielellään 29" renkaat. Ostat siihen katurenkaat ja yhtäkkiä sinulla on pyörä joka ei todellakaan pysy katupyörien perässä mutta jota ei tarvitse varoa kanttareissa, hiekalla tai missään ja on mainio kumppani työmatkalla (lisä raskauden voi ottaa lisä kuntoiluna) ja pärjää tarvittaessa myöhemmin renkaiden vaihdolla myös metsässä. Ja jarruista, hydrauli levyt ehdottomasti.
Juuri näin. Maastureissa ongelma tulee siitä nimestä, kun porukka kuvittelee ettei se sitten ole missään muualla hyvä kuin siellä maastossa, vaikka se ei niin menekään. Fiksu maasturi sopivilla renkailla ja komponenteilla on loistava valinta kaikkialle muualle, paitsi haettaessa maksimaalista vauhtia kadulla.

Hybridit taas eivät ole hyviä oikeastaan missään, ne kun ovat sellaisia kompromisseja, vaikka toki niissäkin on kehitystä tapahtunut.

Lainaan itseäni parin sivun takaa:
Noihin "mikä fillari minulle" -kyselyihin minä olen aina sanonut, että jos koskaan on tarve poiketa hetkeksikään asfalttipinnoitteelta ja/tai tarkoitus on ajaa myös talvella, eikä tarve ole vetää maantiellä ns. "munat huurussa" koko ajan kovimmalla mahdollisella sykkeellä, niin fiksuin valinta on kohtuullisen laadukkailla komponenteilla varustettu MTB, joka ei nimestään huolimatta ole tarkoitettu pelkästään maastoon.

Esim. täältä kun katselee kukkarolle sopivan mallin, niin saa melko varmasti enemmän vastinetta rahalle kuin mistään markettivastineesta:
Cube Bikes 2017 Hardtail MTB 29" Online Shop | Bike-Discount

Renkaiksi voi asfalttikäytössä vaihtaa vaikka Schwalben Big Applet, jotka löytyvät omastakin Trekin maasturista. Aika suuri osa omasta ajosta koostuu kuntoilusta asfaltilla, mutta välistä on kiva poiketa myös poluilla jne. Ei ole tarvinnut katua valintaa sekuntiakaan.
 
^^Täysin samaa mieltä. Itse pääsen maasturillani (29" Cube Attention SL) paljon kovempaa kuin vanhalla hybridilläni. Kun tuli tuo hybridi kerran kokeiltua niin eipä tarvitse siihen paskaan enää sortua. Siinä oli kaiken kukkuraksi renkaat jotka eivät rullanneet paskan vertas, asento ei yhtä mukava kuin maasturilla, töyssyt tuntuu ikävämmin ja välitykset hanurista. Niin, ja hiekalla huonompi pito ja kapeat renkaat uppoavat hiekkaan.

Voi muuten tulla monelle yllätyksenä kuinka hyvin 29" maasturilla kulkee. Siinä on hybriditrikoopelleillä ihmettelemistä kun maasturi tulee ohi heittämällä.

Maastopyörän ajoasento on myös sellainen, että näkee minne ajaa. Voisikohan olla syy miksi harvemmin näkee niillä ajavia pelleilemässä...

Ja joo, nestelevyjarrut ehdottomasti. Ja voin myös suositella ilmakeulaa.

Ei väliä. Jos haluavat pyörän niin ottavat sen. Parempi olla vain hyvä vakuutus. Nimimerkillä kolme lukkoa pyörässä ja en epäile hetkeäkään etteikö se joku aamu olisi kadonnut kellarista. Nimimerkillä toisen kerroksen parvekkeelta pöllitty.
Pitäisi estää Nisti-Niiloja viemästä maasturia kun vedä hampparia hesessä tms. En asu kerrostalossa (ainakaan toistaiseksi), joten jos pyörän saavat jollain ihmeellä vietyä, niin silloin on kyse pahemman luokan asuntomurrosta.
 
Viimeksi muokattu:
^^Täysin samaa mieltä. Itse pääsen maasturillani (29" Cube Attention SL) paljon kovempaa kuin vanhalla hybridilläni. Kun tuli tuo hybridi kerran kokeiltua niin eipä tarvitse siihen paskaan enää sortua. Siinä oli kaiken kukkuraksi renkaat jotka eivät rullanneet paskan vertas, asento ei yhtä mukava kuin maasturilla, töyssyt tuntuu ikävämmin ja välitykset hanurista. Niin, ja hiekalla huonompi pito ja kapeat renkaat uppoavat hiekkaan.

Voi muuten tulla monelle yllätyksenä kuinka hyvin 29" maasturilla kulkee. Siinä on hybriditrikoopelleillä ihmettelemistä kun maasturi tulee ohi heittämällä.

Ja joo, nestelevyjarrut ehdottomasti. Ja voin myös suositella ilmakeulaa.


Pitäisi estää Nisti-Niiloja viemästä maasturia kun vedä hampparia hesessä tms. En asu kerrostalossa (ainakaan toistaiseksi), joten jos pyörän saavat jollain ihmeellä vietyä, niin silloin on kyse pahemman luokan asuntomurrosta.
Lähinnä pointtina se että osta se perushyvä lukko mutta turha tulhata enemmän rahaa lukkoon jonka saa rikki ehkä 5sekunnin extratyöllä vs se monta kertaa halvempi. Niin kauan kuin se kelpaa vakuutusyhtiölle eikä ole mikään onneton vaijerilukko parin tonnin fillarissa niin suurin osa uhkista estetty.
 
En mää nyt maasturia mitenkään mukavana pidä tuolla maantiellä, mut jos pusikkoon on päästävä niin kyllähän se asfaltin reunaakin kulkee.
Jos pyörä on epämukava se ei ole silloin sulle sopiva vaan väärin mitoitettu. Ei silloin lähetä pyörä tyyppiä vaihtamaan.
Maantiepyörillä päästetään tunteja melko staattisessa asennossa, joten ei niitäkään epämukavaksi tehdä.
Sitten kun maastopyörää lähdetään hakemaan niin sielläkin vaihtoehtoja on ihan muutama.
Xc, trail, all mountain, enduro, sekä siihen päälle rengaskoot 27,5" tai 29".
Maantiellä on muuten aivan yksi lysti mikä sen renkaan halkaisija on.
 
Aina välillä jää epäselväksi, että mitähän eroa hybridillä ja maasturilla edes on. Runkogeometriassa yleensä, mutta ei välttämättä edes paljoa. Usein maasturiin mahtuu leveämmät renkaat, mutta on se mahdollsita hybridissäkin.

Itsekin pohdin tätä asiaa aika paljon, katsokaa edelllinen viestini omasta pyörän ostostani..
 
En mää nyt maasturia mitenkään mukavana pidä tuolla maantiellä, mut jos pusikkoon on päästävä niin kyllähän se asfaltin reunaakin kulkee.
Jos pyörä on epämukava se ei ole silloin sulle sopiva vaan väärin mitoitettu. Ei silloin lähetä pyörä tyyppiä vaihtamaan.
Maantiepyörillä päästetään tunteja melko staattisessa asennossa, joten ei niitäkään epämukavaksi tehdä.
Sitten kun maastopyörää lähdetään hakemaan niin sielläkin vaihtoehtoja on ihan muutama.
Xc, trail, all mountain, enduro, sekä siihen päälle rengaskoot 27,5" tai 29".
Maantiellä on muuten aivan yksi lysti mikä sen renkaan halkaisija on.
No jaa. En tietenkään väitä, etteikö katufillareille olisi tarvetta, mutta jos mukavuudesta puhutaan, niin maastopyörän ajoasento on normaalitilanteessakin pystympi (saati sitten jos sitä tarkoituksella vielä nostaa) ja väittäisin useimpien maastureiden olevan ihan jo pelkästään senkin vuoksi mukavampia ajaa kuin maantiefillareiden. Maantiefillareissa olennaista on kuitenkin painon ja ilmanvastuksen vähentäminen, joka on myös sen kyykkyasennon takana.

Lisäksi väitän, että varmasti olisi mukavampi ajaa siellä maantielläkin sopivan pehmeillä ja leveillä kumeilla (ei siis millään nappularenkailla kuitenkaan), mutta se ei käy, koska ilmanvastus ja paino. Maastureissa ilmanvastuksella ei ole samalla tavalla merkitystä, joten jos ei tavoittele maksimaalista vauhtia, niin vastineeksi saa kassillisen mukavuutta. Kuntoilumielessä olennaista on ainakin itselleni juuri se kuntoilu, ei pisteiden A ja B välillä kulutettu aika. Ja kyllä, renkaiden koolla/leveydellä ja sitä kautta niiden ilmanvastuksella on tosiaankin merkitystä.

Ja vaikka nyt yleisesti maastureista puhutaankin, niin se ei tarkoita mitään tiettyyn erikoistarpeeseen suunniteltuja downhill-pyöriä tms, joita ei tietenkään kannata alkaa hankkimaan yleispyöräksi.

Aina välillä jää epäselväksi, että mitähän eroa hybridillä ja maasturilla edes on. Runkogeometriassa yleensä, mutta ei välttämättä edes paljoa. Usein maasturiin mahtuu leveämmät renkaat, mutta on se mahdollsita hybridissäkin.

Itsekin pohdin tätä asiaa aika paljon, katsokaa edelllinen viestini omasta pyörän ostostani..
Se riippuu kovasti mallista. Runkogeometriahan niissä tosiaan on yleensä suurin ero sen lisäksi, että kuinka leveää renkasta haarukkaan mahtuu. Harvempiin hybrideihin voi laittaa mitään 2,35" rengasta.

Parhaimmillaan niissä ei ole merkittäviä eroja, mutta sitten päästäänkin kysymykseen, että miksi pitäisi valita hybridi, joka yrittää olla maasturi, mutta ei sitten kuitenkaan ihan ole?
 
Samoin maasturin kaunis puoli on että hyvillä renkailla moinen myös rullaa. 29" nappulat rullaavat omassa sähköavusteisessa niin hyvin että 90% matkasta tulee ajettua yli 25kmh eli ilman sähköapua. Mikään ei tunnu vituttavan spandex sankaria yhtä paljon kuin maasturi joka pysyy perässä/edellä. Ja vanteille kun menee ties miten leveä ja kapea kumi. Itsellä oli samoilla vanteilla aluksi 2.25 leveät, vaihdoin 2.75 leveisiin joista sitten 1.95 leveisiin ja molemmissa ääripäissä oli vielä hiukan varaa. Seuraava hankinta itsellä on varmaan uudet pyöräilyhousut ja sen jälkeen Continentalin tms keskeltä sliksit ja nappulakuvioidut sivuilta. Todella hyvä kompromissi kadulla rullaavuuden ja hiekalla mutkapidon kanssa. Edellisessä on Continentalin Travel Contactit mutta luonnollisesti väärä koko niin ei paljoa siirrellä pyörästä toiseen. Etujarrut kyllä pitää siirtää ja hankkia taakse taas EBC yellow stuffit. Formula RX kuitenkin on aika mukavan tehokas verrattuna myönnettäköön Shimanon yllättävän hyviin jarruihin.
 
No ohan se maaastopyörä ny ylispexausta arkikäyttöön vaikka mukava laite onki. Toisaalta alispeksausta ku arkikäytössä moni tykkää mm. kuivasta pyllystä ja lahkeista.
...ja silti joku täysjäykkä 29eri o aevan ihana laite arkiajeluun. Sillä kyllä grindaa gravelit ja tykittelee polkuaki. Talvella nätti pistää ISP:t alle.
 
No ohan se maaastopyörä ny ylispexausta arkikäyttöön vaikka mukava laite onki. Toisaalta alispeksausta ku arkikäytössä moni tykkää mm. kuivasta pyllystä ja lahkeista.
...ja silti joku täysjäykkä 29eri o aevan ihana laite arkiajeluun. Sillä kyllä grindaa gravelit ja tykittelee polkuaki. Talvella nätti pistää ISP:t alle.
Mutta ylispeksattu on vaan paljon helpompi kun alispeksattu. Ei tarvitse kokoajan varoa :P. Ja onhan se etujousitus ihana siinä kun painat 30kmh+ kohti töyssy ja ei tarvitse miettiä väistänkö vai painanko kevennettynä yli vai hyppäänkö yli. Toki paino tuo omat ongelmansa mutta hyvin suunniteltu 29" on pirun nätisti rullaava koska nakutin käytännössä paria isoa ylämäkeä lukuunottamatta ilman sähköavustusta sähköavusteisella monta kilsaa kovempaa keskinopeutta kuin mitä melkein puolet kevyemmällä 26" sliksit alla olevalla fillarilla tuli nakutettua aikanaan huomattavasti paremmassa kunnossa ollessa. Ja kehtaan väittää että kirittävää olisi koska pulssi ei noussut edes 190bpm yli ja selässä iso rinkka.
 
Olen ostamassa pyörää ja kaipailisin suosituksia noin 500-800€ hybridipyörästä, joka tulisi lähinnä työmatkoihin, kaupunkiajoon ja lenkkeilyyn. Sen pitäisi olla sporttinen ja innostamaan kuntoiluun.

Tähän asti minulla oli käytössä Kona Dew Deluxe 2010, joka varastettiin kesällä taloyhtiöni sisäpihalta Kalliossa. Jotain samankaltaista siis hakusessa, mielellään parempaakin.

Tähän mennessä seuraavat näyttävät lupaavimmilta:

Insera Aqua 699€ Baiks. TM 3/2016 testissä sai neljä tähteä ja pyörä loistaa keveydellään ja urheilullisuudellaan. Tosin vain V-jarrut, mutta se ei kai ole deal breaker. Ehkä se haittaa eniten, että tuota ei oikein voi varustaa retkeilyvarusteilla arkikäyttöön.

Insera X-cross Pro 749€. Tää vissiin sai TM 4/2014 arvostelussa täydet viisi tähteä mutta en löytänyt vielä koko arvostelua luettavaksi (netissä on vain johdanto luettavana).

Olisiko noista kahdesta jotain kokemuksia tai muita vastaavia suosituksia? Maastopyörää ei kannata ehdottaa, sillä olen ostamassa sellaisen ihan erikseen.

Niin kuten niin moni jo ehdottikin, niin osta mielummin vain yksi pyörä, eli se maasturi ja siihen (vaikka myöhemmin) toiset kiekot slikseillä jos olet maasturia kuitenkin ostamassa. Vähemmän huoltoa ja enemmän rahan säästöä, tai vaihtoehtoisesti yksi parempi pyörä paremmilla osilla.

Et kertonut mikä on työmatkan pituus, mutta jos se ei nyt ole jotain 20-30km/suunta, niin maasturi kulkee ihan mukavasti vaikka ei olisi aktiivikuntoilija. Lisäksi maasturilla voi ajaa lyhyemmän lenkin kuntoilumielessä jos vedät nappulat alla ja toimii myös ympäri vuoden ainakin pk-seudulla.

Itsellä on 27,5 hiilikuituinen enduro 160-joustolla ja kyllä sillä työmatkat ajaa, vaikka ei se mikään raketti ole. Maastoon ja alaspäin ajoon se on tehty, mutta ajoasento on mukava pinnoitetullakin tiellä ja lisäksi kun ei aja slikseillä, niin 10km työmatka per suunta menee sopivasti kuntoilusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom