Pyöräily

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 169
Lokasuojat ja seisontajalka puuttuvat. Hyvin vähän näyttää olevan täyspitkille lokareille tilaakaan...

Tässä mallissa paremmat osat, halvempi hinta sekä vakiona lokarit ja jalka:
Ite suosin pyörää jossa läpiakseli.
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
250
Sanokaapa mistä hommata pidemmät tarakan etukiinnikkeet ja/tai onko olemassa satulaputkeen tuohon sopivaa adapterihässäkkää tms? putkenlukitus tarakkakiinnityksellä jäisi liian matalalle.
 

Liitteet

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 169
Sanokaapa mistä hommata pidemmät tarakan etukiinnikkeet ja/tai onko olemassa satulaputkeen tuohon sopivaa adapterihässäkkää tms? putkenlukitus tarakkakiinnityksellä jäisi liian matalalle.
Yleensä tarakan mukaan tulee pidennys sarja. Jos sulla on fillariliike lähellä, niin niitten miljoona lootasta varmaan löytyy muutamaan euroon sopivat palikat ja ruuvit.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
280
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 169
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:
Käytä stemmiin carbon gripperiä. Ja sitten momenttiin. Ei sen kävyn pitäis liikkua siellä sisällä, eikä sitä ihan apinan raivolla saa kiristää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 394
Ite suosin pyörää jossa läpiakseli.
Mikä tuon läpiakselin varsinainen hyöty on?
En ole ikinä oikein ymmärtänyt sen pointtia. Melkein normi pikalinkku jopa kätevämpi kun pakkaa fillaria vaikka autoon. Viimeisissä 5-6 fillarissa on ollut toki läpiakseli kun se tuntuu noissa kaikissa nykyään jo olevan, mutta itse melkein mieluummin ottaisin ihan tavan pikalinkut, lukuunottamatta ehkä niitä järeimpiä enska tai dh vehkeitä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
801
Mikä tuon läpiakselin varsinainen hyöty on?
En ole ikinä oikein ymmärtänyt sen pointtia. Melkein normi pikalinkku jopa kätevämpi kun pakkaa fillaria vaikka autoon. Viimeisissä 5-6 fillarissa on ollut toki läpiakseli kun se tuntuu noissa kaikissa nykyään jo olevan, mutta itse melkein mieluummin ottaisin ihan tavan pikalinkut, lukuunottamatta ehkä niitä järeimpiä enska tai dh vehkeitä.
Se jäykistää etuhaarukkaa, ilmeisesti jotain teoreettisia wattihyötyjä siitä on saatavilla. Sen lisäksi omien kokemusten mukaan pääsee vähemmällä jarrun hienosäädöllä renkaan irtikäytön jälkeen. Itse en osaa sille suurta painoarvoa laittaa, mutta jos valita saa niin ennemmin läpiakseli, ei senkään kanssa irroitukseen montaa sekuntia mene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 394
En muista linkulla tuollaisia ongelmia olleen, mutta ehkä niitäkin on ollut sitten rakenteeltaan erilaisia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
218
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:
Eikö tuota expander plugin momenttia yms. ole pyörän ohjekirjassa? Ainakin omassa spessussa stemmin alueen kanssa neuvotaan olemaan tarkkana, esim. Stemmin päällä ei saa olla kuin 5mm spacereitä. Lukee myös, että stemmi tarvitsee tuon expander plugin tueksi koko matkalle. Tosin kyseisen mallin alkuperäisen ”expander plugin” kanssa oli jotain rikkoutumisongelmia kaulaputkessa. Cubessa mulla oli alumiinisen kaulaputken kanssa sama ongelma ja ohjekirjasta en löytänyt momenttia. Iteroin sitten oikean tuloksen…

Kuituisen kaulaputken kanssa olisin erittäin tarkkana, ettei ohjainlaakeeri ole löysällä, kun ajaa pyörällä. Netissä on tullut vastaan tapauksia, joissa klapin takia laakeri on leikannut kaulaputkeen uran.

Oman Spessun ohjeissa muuten kielletään asennustahnan käyttö stemmin ja kaulaputken välissä.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
280
Ei oo ohjekirjaa ja noille Whiten pyörille ei taida mitään dokumentaatiota netistäkään löytyä. Sillä vähän arponut tuota momenttia. Sen olen ymmärtänyt, että stemmin pitäisi tarttua kokonaan sen plugin kattamalle pituudelle, eikä onttoon putkeen. Noin lyhyen plugin kanssa ainoa mahdollisuus siihen on että ei ole yhtään spaceria stemmin yläpuolella, vaan stemmi tulee muutaman millin putken yläreunan yläpuolelle, ja plugin reuna pitänee huolen, ettei hiilariputken pää rusennu (vaikka vähän epäilyttää sekin, miten paljon käytännössä tukee, kun on melkein 0,2mm hiilariputkea pienempi halkaisijaltaan näköjään). Olen ymmärtänyt että näitä on kahta eri tyyppiä, toisessa pitäisi olla spaceri stemmin päällä ja toisessa ei, ja että näin lyhyt plugi olisi tuota jälkimmäistä tyyppiä, koska muuten stemmin alareuna haukkaa jo onttoon putkeen väkisin.

En usko että tuolla on kovin montaa kilometriä ajettu keula löysällä, kun on käytännössä ajamaton muutenkin, joku liikkeen koeajopyörä, varmaan parkkihallissa pyöritelty ja itse yhden alle 10km kauppareissun jota ennen kiristin olevinaan kunnolla sen klapin pois vaan aavistuksen oli palannut loppua kohti jostain syystä.

Irrotin eilen koko haarukan ja tutkailin hiilariputken kunnon, hiuksenhienot viivat oli siinä kohtaa mihin ylempi ohjainlaakeri tulee, sekä stemmin kohdalla, mutta minusta pelkästään epoksikerroksessa kaikki, ei kuituun asti. Samalla putsasin metallipurusta ja mistä lie paskoontunutta tehdasrasvaa sieltä ison kasan, ja laitoin litiumrasvaa tilalle.

Eiköhän tuosta vielä soiva peli tule. Menen sillä yleis-säännöllä että laitan hiilikuitutahnaa vasta jos kuiva liitos ei pidä ilman että momenttia täytyisi laittaa enemmän kuin varovasti. :think:

E: otin plugin pois, ja mittasin, tasan 5cm pituinen. Eli kaipa tuohon se neljän sentin stemmi vielä menisi, niin että on yksi ohut spaceri yläpuolellakin. Varmaan parempi niin. Tosi löysällä oli eikä kummoista karhennusta kyljissä, että ei niin ihmekään että on lipsunut. Koitan 5 nm:llä alkuun jos paremmin pysyisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
664
Pitäisi polkimet ostaa ensimmäisen Gravel pyörään ja mietin että minkälaiset ostaisi. Mulla ei ole pyöräily kenkiä (ehkä tulossa ensi vuonna) joten mietin voisiko jotkut tällaiset olla hyvät: Shimano PD-EH500 Yhdistelmäpolkimet kun varmaan alkuun ihan lenkkareilla tarkoitus pyöräillä? Vai kannattaisiko suoraan ostaa joku Shimano Flat ja kun kengät tulee niin ostaa niille omat polkimet? Niin ja nuo molemmat oli aika nopealla googletuksella otettuja eli noitakin saa ehdottaa!
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
240
Tykkään gravelista flattipolkimilla, maantiepyörässä sitten klossien kanssa. Tuohon ei mitään yksiselitteistä vastausta ole. Toisaalta polkimista saa tehohyötyä, toisaalta flateilla on helpompi hyppiä alas ottamaan maastosta vauhtia ja tukea
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 169
Tykkään gravelista flattipolkimilla, maantiepyörässä sitten klossien kanssa. Tuohon ei mitään yksiselitteistä vastausta ole. Toisaalta polkimista saa tehohyötyä, toisaalta flateilla on helpompi hyppiä alas ottamaan maastosta vauhtia ja tukea
Kyllähän noi spd klossit irtoo helposti kun niihin tottuu, sitä ennen saa kokea liikennevaloissa pari nola tilannetta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 929
Pitäisi polkimet ostaa ensimmäisen Gravel pyörään ja mietin että minkälaiset ostaisi. Mulla ei ole pyöräily kenkiä (ehkä tulossa ensi vuonna) joten mietin voisiko jotkut tällaiset olla hyvät: Shimano PD-EH500 Yhdistelmäpolkimet kun varmaan alkuun ihan lenkkareilla tarkoitus pyöräillä? Vai kannattaisiko suoraan ostaa joku Shimano Flat ja kun kengät tulee niin ostaa niille omat polkimet? Niin ja nuo molemmat oli aika nopealla googletuksella otettuja eli noitakin saa ehdottaa!
Noi EH500 on ihan pätevät yhdistelmäpolkimet. Mukana tuleva SH56 klossi on kyllä enemmän maastokäyttöön, koska on todella löysä. Gravelin kanssa käyttäsin tiukempia SH51 klosseja.

Osta vaan samantien ne kengätkin. On se polkeminen lukoilla ihan eri tavalla mielekästä.
 
Viimeksi muokattu:

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 051
Suosittelut täältäkin. Itsekin hommasin graveliin lukkopolkimet (Shimano PD-T8000 XT) ja toki sopivat kengät kans. Ajatus oli, että lukoilla mennään siihen asti, että tulee lumet ja sitten käyttöön polkimien toinen puoli ja piikkejä sopivassa määrin ylöspäin, että pysyy kenkä polkimella talvellakin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 343
Pitäisi polkimet ostaa ensimmäisen Gravel pyörään ja mietin että minkälaiset ostaisi. Mulla ei ole pyöräily kenkiä (ehkä tulossa ensi vuonna) joten mietin voisiko jotkut tällaiset olla hyvät: Shimano PD-EH500 Yhdistelmäpolkimet kun varmaan alkuun ihan lenkkareilla tarkoitus pyöräillä? Vai kannattaisiko suoraan ostaa joku Shimano Flat ja kun kengät tulee niin ostaa niille omat polkimet? Niin ja nuo molemmat oli aika nopealla googletuksella otettuja eli noitakin saa ehdottaa!
Combi-polkimet on ainakin itselle ollut ihan hyvä ratkaisu graveliin jos meinaa ajella sekä lenkkiä että muuta ajoa.
Mulla on ollut aikanaan cyclossa ja nykyään gravelissa nämä Shimanon vanhemmat combit ja ollut näppärät kun voi vetää pitkät lenkit lukkojen ja pyöräilykenkien kanssa ja perheen kanssa fillaroidessa sun muussa ei-niin-urheilullisessa toiminnassa lähteä ihanminkävaankenkien kanssa matkaan.


Kyllä niitä polkimiakin joskus jaksaa vaihtaa, mutta jos ajat jatkuvasti/toistuvasti lukkojen kanssa ja ilman niin suosittelen ehdottomasti kaksitoimisia polkimia niin ei tarvitse olla vaihtamassa niitä polkimia välillä.

Makuja on toki monia, mutta itse käytän MTB-lukkoja ja kenkiä maantielläkin ihan käyttömukavuuden ja käytännöllisyyden kannalta. Ei ole grammanviilauksella itselle niin väliä ja toimivuus kuitenkin ihan kohdallaan omaan tarpeeseen maantiellä ajelemiseenkin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 529
EH500 on kyllä hyvä poljin, ite otin nuo työsuhde pyörään. Ajan pääasiassa lukoilla kaikki ns suunnitellut ajot, mutta nuo flätit on kiva jos tarvii joskus mennä normitossuilla sillä jonnekkin. Kyseisen polkimen flätti on aika hyvällä pidolla kiitos kunnollisten pinnien.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
74
Meikällä läskissä ja gravelissa Shimano PD-T8000 XT yhdistelmäpolkimet. Myös PD-EH500 löytyy mutta sen lukko on hankalampi saada paikalleen ja toisaalta flättiosa on minusta niin pieni ettei sovellu kuin tilapäiskäyttöön.
 
Liittynyt
16.09.2021
Viestejä
135
Shimano PD-T8000 XT löytyy täältäkin katu-gravelista (eli tulee ajettua eniten maantiellä kuitenkin), kengät ja ks.polkimet omasta mielestä parhaat ostokset mitä pyöräilyn lisävarusteisiin tulee.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 343
XXL:llä on kyllä ollut tänä kesänä kovia pyörätarjouksia, jos on sattunut sopivaan aikaan olemaan ostamassa. Toi on kyllä hyvä putiikki ollut tällaiselle tarjoustenkyttääjälle, paljon kamaa saanut lyömättömään hintaan hankittua viimeisen muutaman vuoden aikana.

**

Kiitokset muuten aiempaan rasvakyselyyni vastanneille. Pistin nyt hankintaan sekä ptfe-rasvan (Weldtite TF2 Bike Grease Teflon) että Zefalin Pro-II perusrasvan. Kokeilen molempia vähän eri kohteisiin niin näkee vähän onko mitään eroa käytännön tasolla. Samaan satsiin lähti mukaan sitten myös momenttiavain ja kierrelukitetta koska hiilarirunko on vähän tarkempi momenttien kanssa niin ei viitsi vetää enää näppimomentilla niinkuin tähän asti. Ei siitä varmasti haittaa ole noiden alu-runkoistenkaan kanssa.

Olis uusi jäykempi jousikin Sensorille odottamassa asentamista, pitäis joku päivä ottaa projektiksi laittaa se paikalleen ja lähteä kokeilemaan onko sagit vähän paremmalla tolalla kuin alkuperäisen kanssa. Huomas nyt kun kävin ulkoiluttamassa jäykkäperää että ei ihan samalla tavalla kolissut polkimet kiviin kuin liian matalalla seilaavan täpärin kanssa.

Aika eri tuntuisia pyöriä kyllä tuo Cannondalen Habit jäykkäperä ja GT:n Sensor täpärä, vaikka molemmat trailipyöriä onkin. Haibitti on ihan traktori verrattuna Sensoriin, sanottasko että niin hyvässä kuin pahassa. Ei tule ihan samanlaista vauhdinhurmaa ja elävyyttä nopeissa kohdissa, vaikka hauska pyörä sekin on, mutta toisaalta taas tuolla menin ylös monesta sellaisesta kohdasta jotka Sensorilla meni tunkkaamiseksi. Samaten hitaassa möyrimisessä poluilla menee mistä ja miten vaan, vaikka toki persuuksille ryskää enemmän kuin täpäri jos pitää takalistoa satulassa.

Muilta osin edelleen vahvistui fiilis että Habitin Deore 6100 hakkaa kyllä Sensorin SX Eaglet niin toimivuudessa kuin tuntumasssa ja luotettavuudessa. Oli paljon varmempi olo Deoren kanssa, mutta osaltaan ehkä johtui myös siitä että Sramien kanssa ollut niin paljon ongelmia tässä sisäänajovaiheessa että niiden kanssa varoo enemmän. Sensorin TRP Slatet taas tuntui paremmalta kuin Habitin Shimano MT420:t, varmaan sinänsä ovat yhtä hyvät jarrut mutta ehkä vain tykkään TRP:n tuntumasta enemmän. Habitissa on 130mm Rockshox 35 silver ja Sensorissa Marzocchi Bomber Z2 150mm joustolla. Keulan toiminnassa en pystynyt huomaamaan isoa eroa pyörien välillä, ainakaan noilla reiteillä missä nyt ajoin. Ehkä vaaka taipuu kuitenkin enemmän Marzocchin suuntaan.

Yks pieni suuri asia jossa on iso ero on dropperit. Cannondale DownLow Dropper hakkaa GT DropKickin ihan mennen tullen joka osa-alueella lähtien vivun tuntumasta ja vasteesta itse dropperin toimintaan. GT:n vehjas on kokonaisuutena vähän epämääräinen toiminnaltaan ja käyttövipu on ihan surkea tuntumaltaan, kun taas Cannarin versio vaan yksinkertaisesti toimii hyvin ihan joka tavalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 529
Viestejä
4 348 346
Jäsenet
72 452
Uusin jäsen
Jalpuri

Hinta.fi

Ylös Bottom