Pyöräily

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 167
Lokasuojat ja seisontajalka puuttuvat. Hyvin vähän näyttää olevan täyspitkille lokareille tilaakaan...

Tässä mallissa paremmat osat, halvempi hinta sekä vakiona lokarit ja jalka:
Ite suosin pyörää jossa läpiakseli.
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
250
Sanokaapa mistä hommata pidemmät tarakan etukiinnikkeet ja/tai onko olemassa satulaputkeen tuohon sopivaa adapterihässäkkää tms? putkenlukitus tarakkakiinnityksellä jäisi liian matalalle.
 

Liitteet

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 167
Sanokaapa mistä hommata pidemmät tarakan etukiinnikkeet ja/tai onko olemassa satulaputkeen tuohon sopivaa adapterihässäkkää tms? putkenlukitus tarakkakiinnityksellä jäisi liian matalalle.
Yleensä tarakan mukaan tulee pidennys sarja. Jos sulla on fillariliike lähellä, niin niitten miljoona lootasta varmaan löytyy muutamaan euroon sopivat palikat ja ruuvit.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
280
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 167
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:
Käytä stemmiin carbon gripperiä. Ja sitten momenttiin. Ei sen kävyn pitäis liikkua siellä sisällä, eikä sitä ihan apinan raivolla saa kiristää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 394
Ite suosin pyörää jossa läpiakseli.
Mikä tuon läpiakselin varsinainen hyöty on?
En ole ikinä oikein ymmärtänyt sen pointtia. Melkein normi pikalinkku jopa kätevämpi kun pakkaa fillaria vaikka autoon. Viimeisissä 5-6 fillarissa on ollut toki läpiakseli kun se tuntuu noissa kaikissa nykyään jo olevan, mutta itse melkein mieluummin ottaisin ihan tavan pikalinkut, lukuunottamatta ehkä niitä järeimpiä enska tai dh vehkeitä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
801
Mikä tuon läpiakselin varsinainen hyöty on?
En ole ikinä oikein ymmärtänyt sen pointtia. Melkein normi pikalinkku jopa kätevämpi kun pakkaa fillaria vaikka autoon. Viimeisissä 5-6 fillarissa on ollut toki läpiakseli kun se tuntuu noissa kaikissa nykyään jo olevan, mutta itse melkein mieluummin ottaisin ihan tavan pikalinkut, lukuunottamatta ehkä niitä järeimpiä enska tai dh vehkeitä.
Se jäykistää etuhaarukkaa, ilmeisesti jotain teoreettisia wattihyötyjä siitä on saatavilla. Sen lisäksi omien kokemusten mukaan pääsee vähemmällä jarrun hienosäädöllä renkaan irtikäytön jälkeen. Itse en osaa sille suurta painoarvoa laittaa, mutta jos valita saa niin ennemmin läpiakseli, ei senkään kanssa irroitukseen montaa sekuntia mene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 394
En muista linkulla tuollaisia ongelmia olleen, mutta ehkä niitäkin on ollut sitten rakenteeltaan erilaisia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
218
Sanokaas, onko mitään erityistä mitä tulisi huomioida hiilari-haarukkaan sisään tulevan kiristimen (expansion plug/compression plug) irrottamisessa ja uudelleen-kiristämisessä. Muuta kuin että varmaankin turvallisin tehdä stemmi edes suunnilleen paikallaan ja momentissa, ettei pullistu koko haarukkaputki niin herkästi? Auki kuusio-avaimella niin löysälle että liikkuu, käsivoimin pohjaan niin pitkälle kuin menee, sitten momenttiavaimella kiinni?

Uudessa fillarissa on moinen ongelma, että tuo molo hiipii aina millin kerrallaan ylöspäin sieltä putken sisältä, kun ohjainlaakerit esikiristää vaikka miten maltillisesti, eikä sitten oikein keula kireällä pysykään. Eli vissiin tehtaalla jäänyt löysälle. Ei lue momenttia siinä osassa, pultin kierre näyttää aika lyhyeltä lampulla katsottuna, olisko hädin tuskin stemmin korkuinen, eli vissiin niitä malleja joissa stemmin yläpuolelle ei tule spacereita yhtään. Olisiko 5nm turvallinen aloitus, jos ei pysy luistamatta, niin 8nm asti koittaa? Sen perusteella mitä netistä lukenut. En vaan ole moista operaatiota koskaan käytännössä tehnyt.

Samalla jos joku tietää tuolle osalle suomenkielisen nimen. :kahvi:
Eikö tuota expander plugin momenttia yms. ole pyörän ohjekirjassa? Ainakin omassa spessussa stemmin alueen kanssa neuvotaan olemaan tarkkana, esim. Stemmin päällä ei saa olla kuin 5mm spacereitä. Lukee myös, että stemmi tarvitsee tuon expander plugin tueksi koko matkalle. Tosin kyseisen mallin alkuperäisen ”expander plugin” kanssa oli jotain rikkoutumisongelmia kaulaputkessa. Cubessa mulla oli alumiinisen kaulaputken kanssa sama ongelma ja ohjekirjasta en löytänyt momenttia. Iteroin sitten oikean tuloksen…

Kuituisen kaulaputken kanssa olisin erittäin tarkkana, ettei ohjainlaakeeri ole löysällä, kun ajaa pyörällä. Netissä on tullut vastaan tapauksia, joissa klapin takia laakeri on leikannut kaulaputkeen uran.

Oman Spessun ohjeissa muuten kielletään asennustahnan käyttö stemmin ja kaulaputken välissä.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
280
Ei oo ohjekirjaa ja noille Whiten pyörille ei taida mitään dokumentaatiota netistäkään löytyä. Sillä vähän arponut tuota momenttia. Sen olen ymmärtänyt, että stemmin pitäisi tarttua kokonaan sen plugin kattamalle pituudelle, eikä onttoon putkeen. Noin lyhyen plugin kanssa ainoa mahdollisuus siihen on että ei ole yhtään spaceria stemmin yläpuolella, vaan stemmi tulee muutaman millin putken yläreunan yläpuolelle, ja plugin reuna pitänee huolen, ettei hiilariputken pää rusennu (vaikka vähän epäilyttää sekin, miten paljon käytännössä tukee, kun on melkein 0,2mm hiilariputkea pienempi halkaisijaltaan näköjään). Olen ymmärtänyt että näitä on kahta eri tyyppiä, toisessa pitäisi olla spaceri stemmin päällä ja toisessa ei, ja että näin lyhyt plugi olisi tuota jälkimmäistä tyyppiä, koska muuten stemmin alareuna haukkaa jo onttoon putkeen väkisin.

En usko että tuolla on kovin montaa kilometriä ajettu keula löysällä, kun on käytännössä ajamaton muutenkin, joku liikkeen koeajopyörä, varmaan parkkihallissa pyöritelty ja itse yhden alle 10km kauppareissun jota ennen kiristin olevinaan kunnolla sen klapin pois vaan aavistuksen oli palannut loppua kohti jostain syystä.

Irrotin eilen koko haarukan ja tutkailin hiilariputken kunnon, hiuksenhienot viivat oli siinä kohtaa mihin ylempi ohjainlaakeri tulee, sekä stemmin kohdalla, mutta minusta pelkästään epoksikerroksessa kaikki, ei kuituun asti. Samalla putsasin metallipurusta ja mistä lie paskoontunutta tehdasrasvaa sieltä ison kasan, ja laitoin litiumrasvaa tilalle.

Eiköhän tuosta vielä soiva peli tule. Menen sillä yleis-säännöllä että laitan hiilikuitutahnaa vasta jos kuiva liitos ei pidä ilman että momenttia täytyisi laittaa enemmän kuin varovasti. :think:

E: otin plugin pois, ja mittasin, tasan 5cm pituinen. Eli kaipa tuohon se neljän sentin stemmi vielä menisi, niin että on yksi ohut spaceri yläpuolellakin. Varmaan parempi niin. Tosi löysällä oli eikä kummoista karhennusta kyljissä, että ei niin ihmekään että on lipsunut. Koitan 5 nm:llä alkuun jos paremmin pysyisi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 626
Viestejä
4 364 911
Jäsenet
72 440
Uusin jäsen
Old Fart

Hinta.fi

Ylös Bottom