Pyöräily

Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 533
176cm juniorille pitäisi katsoa perushybridi (max 1000€) työmatka yms yleisajoon. Onko tässä neljässä vuodessa tullut muutosta kun vaikuttaa että kaupoissa on heikosti tavaraa? Testasin itse kolmea vaihtoehtoa Keravan Lundbergilla 2020 ja ostin mieluisimman (Trek FX2). Nyt näyttää kovin paljon heikommalta jos haluaa testaa ennen ostoa kun olen kauppojen tarjontaa tässä selaillut.
Onko hyviä ehdotuksia kaupoista (pks) tai itse fillareista? Tunturi/Nishiki osasto ei oikein ekana houkuta mutta saa korjata jos tuntumani on perusteeton.
 
Liittynyt
31.07.2020
Viestejä
33
Onko tässä hinta-laatusuhde kohdallaan: Orbea Laufey H30 maastopyörä (skiout.fi)? Tarjoaako jokin muu pyörä parempaa vastinetta rahoille max. 1300 € hintaluokassa? Kannattaako vielä odotella, jos pyörän hankinnalla ei ole kauhea kiire? Käyttö olisi lähinnä metsäpolkua ja teknisiä reittejä.
Tossa ei toi osa-sarja ole kovinkaan kummonen. Tohon hintaan kattelisin käytettyä Kona Unittia. Jos sinkula menee, saa siihen tosin vaihteetkin. Hyvä ajaa. Itsellä ollut talvi-pyöränä vuosikymmenen. Mut riippuu mitä haluaa...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 027
Siis jos tolla ajetaan maastossa, niin tilannehan on sitten täysin toinen. Varmista että vaihtajan korva on suorassa.
Tässä casessa oli kyse siis siitä, että mulla takana lonksahtaa vaihtajassa isoimmalla vaihteella. Ei ole kaaduttu, ei ole kolhittu. Alkoi äkisti pyytämättä, eikä tunnu katoavan vaikka h-ruuvin säädöllä sain lonksunnan määrän vähenemään.

Vaihtajan korva on suorassa. H-ruuvia säädin ja vaijerin kireyttä säädin/testailin, mutta ei ollut vaikutusta. Samalla mietin olisiko b-ruuvilla joku vaikutus, mutta en tehnyt sille mitään muuta kuin katsoin että säätö on kohdillaan ohjeiden mukaisesti.

Ehkäpä vielä tarkemmin ongelmaa voisi kuvailla niin, että kun pienimmällä takarattaalla (isoin vaihde) antaa painoa polkimelle eli voima on kovimmillaan, niin vaihtaja tekee jonkun liikkeen joka kuulostaa ja tuntuu lonksahdukselta. Tätä ei tapahdu aina ja kun tapahtuu, niin silloin ollaan siirrytty edelliseltä rattaalta pienimmälle. Kun lonksahdus tapahtuu, niin tuon jälkeen sitä harvemmin enää esiintyy ennen kuin vaihteita vaihtaa pienemmälle ja sieltä kautta taas tulee tuolle isoimmalle vaihteelle. Tuota on helvetin vaikea polkiessa ymmärtää mitä siinä tapahtuu, kun vauhtia isommalla vaihteella on jonkin verran ja samalla pitäisi katsoa sitten taakse ja alas.

Voiko ketju olla liian kireällä isoimmalla vaihteella jolloin liian tiukka ketju vääntäisä vaihtajaa kun kovin voima kohdistuu polkiessa sinne?
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
543
Onhan sulla vaihtajan kiinnityspultti varmasti tiukassa? Emännän pyörässä tuli ihmeellisiä vaihtajavikoja, kun tuosta kiinnityspultti löystyi itsekseen auki, eikä sitä tietenkään huomannut katsoa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
119
Onko tässä hinta-laatusuhde kohdallaan: Orbea Laufey H30 maastopyörä (skiout.fi)? Tarjoaako jokin muu pyörä parempaa vastinetta rahoille max. 1300 € hintaluokassa? Kannattaako vielä odotella, jos pyörän hankinnalla ei ole kauhea kiire? Käyttö olisi lähinnä metsäpolkua ja teknisiä reittejä.
Alennushinnalla hyvä ostos, normaalihinnalla ei-säväyttävä ostokokemus.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 130
Tässä casessa oli kyse siis siitä, että mulla takana lonksahtaa vaihtajassa isoimmalla vaihteella. Ei ole kaaduttu, ei ole kolhittu. Alkoi äkisti pyytämättä, eikä tunnu katoavan vaikka h-ruuvin säädöllä sain lonksunnan määrän vähenemään.

Vaihtajan korva on suorassa. H-ruuvia säädin ja vaijerin kireyttä säädin/testailin, mutta ei ollut vaikutusta. Samalla mietin olisiko b-ruuvilla joku vaikutus, mutta en tehnyt sille mitään muuta kuin katsoin että säätö on kohdillaan ohjeiden mukaisesti.

Ehkäpä vielä tarkemmin ongelmaa voisi kuvailla niin, että kun pienimmällä takarattaalla (isoin vaihde) antaa painoa polkimelle eli voima on kovimmillaan, niin vaihtaja tekee jonkun liikkeen joka kuulostaa ja tuntuu lonksahdukselta. Tätä ei tapahdu aina ja kun tapahtuu, niin silloin ollaan siirrytty edelliseltä rattaalta pienimmälle. Kun lonksahdus tapahtuu, niin tuon jälkeen sitä harvemmin enää esiintyy ennen kuin vaihteita vaihtaa pienemmälle ja sieltä kautta taas tulee tuolle isoimmalle vaihteelle. Tuota on helvetin vaikea polkiessa ymmärtää mitä siinä tapahtuu, kun vauhtia isommalla vaihteella on jonkin verran ja samalla pitäisi katsoa sitten taakse ja alas.

Voiko ketju olla liian kireällä isoimmalla vaihteella jolloin liian tiukka ketju vääntäisä vaihtajaa kun kovin voima kohdistuu polkiessa sinne?
Onko sulla hg vapari?
 

pp7

Liittynyt
25.12.2022
Viestejä
21
Tossa ei toi osa-sarja ole kovinkaan kummonen. Tohon hintaan kattelisin käytettyä Kona Unittia. Jos sinkula menee, saa siihen tosin vaihteetkin. Hyvä ajaa. Itsellä ollut talvi-pyöränä vuosikymmenen. Mut riippuu mitä haluaa...
Onhan tuossa tonnin pyörään ihan ok osat. Jos paljon mäkeä laskee niin paremmat jarrut laittaisin.
Tosi erikoinen tuo sinun suositus. Aivan erityyppinen pyörä. Ja kysyjä mainitsi että käyttö on "metsäpolkua ja teknisiä reittejä". Siihen Laufey on paljon parempi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 130
Apua, mistä mä sen saan selville?
Tollaset kamat siellä komponentteina on:
Microspline ei pitäis kuluu samalla tavalla kun hg, mutta kun kyseessä on sähköpyörä, niin suosittelen ottaa varmuuden vuoks käyttää pakkaa irti ja kattoo ettei pakka ole syöny siihen mitään suuria uria. Hg:n vikahan on se että jotkut rattaa kaivautuu niin syvälle, että koko ratas liikkuu muutaman millin eteempäin, ketju nousee/tippuu väärin ja aiheuttaa vittumaisia vaihteen vaihtoja. Mircrosplinellä toi kumminkin on mahdollista, kun puolet rattaista on kuitenkin irtonaisia.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
320
Onko tässä hinta-laatusuhde kohdallaan: Orbea Laufey H30 maastopyörä (skiout.fi)? Tarjoaako jokin muu pyörä parempaa vastinetta rahoille max. 1300 € hintaluokassa? Kannattaako vielä odotella, jos pyörän hankinnalla ei ole kauhea kiire? Käyttö olisi lähinnä metsäpolkua ja teknisiä reittejä.
Ostin ton samasta alesta pari viikkoa sitten. Paljoa ei ole ehtinyt ajamaan loukkaantumisen ja sateiden vuoksi, n. 70km yht kevyitä metsälenkkejä. Tyytyväinen olen ollut tähän mennessä ja toimitus oli nopea.
Käytetyt pyörät varmasti hyvä vaihtoehto myös mutta käytännössä vain jos asuu vähän isommassa kaupungissa tai jos tuurilla sattuu just sopiva löytymään jota ei ole hinnoiteltu täysin mielipuolisesti.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 145
No nyt on alkanut pitää paineita nuo HR Snoqualmie Pass renkaat, se 0,5 bar - 1 bar häipyy aina mutta niinhän tuppaa tekemään jossain ajassa. Ilmeisesti vaatinut vaan sen että ajelee tarpeeksi että litkut hölskyy ja marinoi joka kohtaa.

Tekis mieli mustaa runkoa nyt kun sellainen on värivaihtoehtona, tietenkään ei mitään järkeä, mutta kuuluis olla Highball CC laatuista hiilikuitua yhden C:n sijasta. Ilmeisesti vähän keposempi vielä vaikkei tätäkään painavaksi voi sanoa (L-koon runko, satulatolppa, ohjaustanko ja vanteet eivät kuitenkaan ole hiilaria vaikka kohtuu köykäsiä sellaisiksi), ja polkimien kanssa punnittu.

PCIMG_2024-07-01_15-33-52.JPG
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 027
Microspline ei pitäis kuluu samalla tavalla kun hg, mutta kun kyseessä on sähköpyörä, niin suosittelen ottaa varmuuden vuoks käyttää pakkaa irti ja kattoo ettei pakka ole syöny siihen mitään suuria uria. Hg:n vikahan on se että jotkut rattaa kaivautuu niin syvälle, että koko ratas liikkuu muutaman millin eteempäin, ketju nousee/tippuu väärin ja aiheuttaa vittumaisia vaihteen vaihtoja. Mircrosplinellä toi kumminkin on mahdollista, kun puolet rattaista on kuitenkin irtonaisia.
No hitto kai se täytyy huoltoon kiikuttaa. Mulla ei itsellä huoltotaidot taida riittää, tai ainakaan luottamus ei ole kohdillaan.

Tänään putsasin ja voitelin ketjut. Kokeilin vielä kertaalleen säätää vaijerin ja muut säädöt. Nyt jos oikein vielä katsoin, niin L-ruuvin ollessa ihan tapissaan, ei rattaat ole kohdillaan vaan vaihtajan ratas jää ison rattaan oikealle puolelle. Tai sitten mulla silmät valehtelee, sekin voi olla. H-ruuvin sain kohdilleen, eli vaihtajan ratas pitää olla pienen rattaan oikeassa reunassa kun takaa katselee.
Vaihdevaijerin säätö tuntuu jotenkin olevan ihan tapissaan.

Joka tapauksessa ongelman esille tuloon löytyi vielä helpompi keino. Off ja ECO-modella ongelmaa ei ole, voi painaa isolla vaihteella miten vaan ja kaikki toimii. Heti kun siirtyy TRAIL- tai BOOST- modeen ja iso vaihde käytössä, niin ensimmäisellä polkaisulla heti kolahtaa, mutta mitään ei varsinaisesti tapahdu. On tämä mystistä. Ehkäpä huolto tämän osaa ratkoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 027
Pakka löysällä. Hanki pakka avain ja kiristä. Itsellä oli sama ongelma. Testaa heilutella niitä hammasrattaita että lonksuuko ne.
Ei heilu pakassa rattaat laisinkaan. Ihan kiinteä napakka paketti. Käsikäyttöisesti en saa huoltotelineellä vikaa aikaiseksi. Eli vaatii päälle painon ja polkuvoiman. Joku osa ei siis kestä tuotettua voimaa ja sen takia lonksahtaa. Ketju ei hyppää pikkurattaan kummallekaan puolelle. Eli vaihtajassa jotain ongelmaa vai voiko venynyt vaijeri tai löysä ketju aiheuttaa tällaista vikaa?
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
193
No nyt on alkanut pitää paineita nuo HR Snoqualmie Pass renkaat, se 0,5 bar - 1 bar häipyy aina mutta niinhän tuppaa tekemään jossain ajassa. Ilmeisesti vaatinut vaan sen että ajelee tarpeeksi että litkut hölskyy ja marinoi joka kohtaa.
Vaihdoin samat RH:t alle (700x44, endurance) ja litkuna käytin suositeltua Pirelliä ja on kyllä pitänyt ilmat paremmin kuin aiempi Vittoria Pit Stop, jonka kanssa oli selvää paineenlaskua lenkkien välillä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 130
Ei heilu pakassa rattaat laisinkaan. Ihan kiinteä napakka paketti. Käsikäyttöisesti en saa huoltotelineellä vikaa aikaiseksi. Eli vaatii päälle painon ja polkuvoiman. Joku osa ei siis kestä tuotettua voimaa ja sen takia lonksahtaa. Ketju ei hyppää pikkurattaan kummallekaan puolelle. Eli vaihtajassa jotain ongelmaa vai voiko venynyt vaijeri tai löysä ketju aiheuttaa tällaista vikaa?
Paljonko fillarillas on ajettu? Jos ketjus on aivan loppu, niin se voi hyppiä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 145
Vaihdoin samat RH:t alle (700x44, endurance) ja litkuna käytin suositeltua Pirelliä ja on kyllä pitänyt ilmat paremmin kuin aiempi Vittoria Pit Stop, jonka kanssa oli selvää paineenlaskua lenkkien välillä.
Jepu, tuo litku toimii varmaan paremmin. Mulla vielä nuo Extra Light versiot eli kaikki puuroa ohuemmat litkut tulee kyljistä läpi.

Pirellin litku luulis soveltuvan hyvin sitten muillekin renkaille jos paremman kalvon tms. sinne loihtii.

Fillariliikkeessä kyllä suositteli tota Orangen litkua, aeimmin ei ole ollut ongelmaa sen kanssa mutta voisko olla vaikka pistoreiän tulppaamisessa sen ominaisuudet paremmin puolellaan.
 

KMies

Tukijäsen
Liittynyt
02.01.2020
Viestejä
158
Ei heilu pakassa rattaat laisinkaan. Ihan kiinteä napakka paketti. Käsikäyttöisesti en saa huoltotelineellä vikaa aikaiseksi. Eli vaatii päälle painon ja polkuvoiman. Joku osa ei siis kestä tuotettua voimaa ja sen takia lonksahtaa. Ketju ei hyppää pikkurattaan kummallekaan puolelle. Eli vaihtajassa jotain ongelmaa vai voiko venynyt vaijeri tai löysä ketju aiheuttaa tällaista vikaa?
Sori, ei ole mulla muita ideoita. Tuo tuli mieleen kun itsellä oli sama fillari ja oli ihme ääntä ja klonksumista ajossa. Lopulta syy oli se pakka joka oli löystynyt vaikka pyörällä oli vain muutama sata kilsaa ajettu. Kuulin sitten, että tätä ongelmaa olisi ollut muillakin. Toivottavasti saat ongelman korjattua!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
498
No hitto kai se täytyy huoltoon kiikuttaa. Mulla ei itsellä huoltotaidot taida riittää, tai ainakaan luottamus ei ole kohdillaan.

Tänään putsasin ja voitelin ketjut. Kokeilin vielä kertaalleen säätää vaijerin ja muut säädöt. Nyt jos oikein vielä katsoin, niin L-ruuvin ollessa ihan tapissaan, ei rattaat ole kohdillaan vaan vaihtajan ratas jää ison rattaan oikealle puolelle. Tai sitten mulla silmät valehtelee, sekin voi olla. H-ruuvin sain kohdilleen, eli vaihtajan ratas pitää olla pienen rattaan oikeassa reunassa kun takaa katselee.
Vaihdevaijerin säätö tuntuu jotenkin olevan ihan tapissaan.

Joka tapauksessa ongelman esille tuloon löytyi vielä helpompi keino. Off ja ECO-modella ongelmaa ei ole, voi painaa isolla vaihteella miten vaan ja kaikki toimii. Heti kun siirtyy TRAIL- tai BOOST- modeen ja iso vaihde käytössä, niin ensimmäisellä polkaisulla heti kolahtaa, mutta mitään ei varsinaisesti tapahdu. On tämä mystistä. Ehkäpä huolto tämän osaa ratkoa.
Sähköpyörä kun on niin joko ketju venynyt tai sit toi pienin ratas jo entinen kun poljettu väännöllä eikä kadenssilla.

Eli muutaman euron ketjuvenymä mittari ja jos venymä alta 0.5 niin sit uutta pakkaa...tai jos tossa irtonaisia rattaita niin sit vain yks ratas.

Oliko sulla kuvaa sivulta kun ketju on pienimmällä rattailla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 027
Sähköpyörä kun on niin joko ketju venynyt tai sit toi pienin ratas jo entinen kun poljettu väännöllä eikä kadenssilla.

Eli muutaman euron ketjuvenymä mittari ja jos venymä alta 0.5 niin sit uutta pakkaa...tai jos tossa irtonaisia rattaita niin sit vain yks ratas.

Oliko sulla kuvaa sivulta kun ketju on pienimmällä rattailla?
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.

1719949356540.png

1719949479143.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 331
Ei kai mikään ketju nyt 500 kilometrissä voi kulua noin paljoa.
Edit: siis niin paljon että alkaisi oireilemaan. Kerkesi tulla jo kuvat välissä ennen kuin vastasin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 322
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.


Eikö tuo vaihtaja ole ihan liian lähellä rattaita?
Näyttökuva 2024-07-02 225506.png

Siis jos nyt on isoimmalla vaihteella (pienimmällä rattaalla), niin liian iso kulma tulee. Säädä sitä vähän isommalle. Tässä esim. oma 12 vaihteinen isoimmalla vaihteella.
IMG20240702225345(1).jpg
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 130
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.


Onko sulla mitään goprota mitä vois kiinnittää, tai virittää puhelin teline ja käydä vaikka pihalla kokeilee mitä se vaihtaja pikeesti tekee?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 027
Eikö tuo vaihtaja ole ihan liian lähellä rattaita?

Siis jos nyt on isoimmalla vaihteella (pienimmällä rattaalla), niin liian iso kulma tulee. Säädä sitä vähän isommalle. Tässä esim. oma 12 vaihteinen isoimmalla vaihteella.
Mulla on ollut eri kulmat tossa ja sillä (siis b ruuvin säätö) ei ollut vaikutusta ongelmaan. Nyt kun tuon sanoit, niin onhan toi kulma aika kova ja sen vois kyllä laittaa kyllä nätimmäksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 027
Onko sulla mitään goprota mitä vois kiinnittää, tai virittää puhelin teline ja käydä vaikka pihalla kokeilee mitä se vaihtaja pikeesti tekee?
Mä tätä just mietin, että miten mä saisin ton kuvattua koska en näe itsekään ajaessa mitä siellä tapahtuu. Se lonksahdus kun tulee, niin mä meinaan mennä katolleni kun katson taakse alas. En näe mikä lonksahtaa mutta jaloillahan se tuntee ku tulee tyhjää ja ääni kuuluu.
Voisin yrittää huomenna virittää jotain. Olisko puhelin ja hieman jeesusteippiä vastaus :D
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 322
Mä tätä just mietin, että miten mä saisin ton kuvattua koska en näe itsekään ajaessa mitä siellä tapahtuu. Se lonksahdus kun tulee, niin mä meinaan mennä katolleni kun katson taakse alas. En näe mikä lonksahtaa mutta jaloillahan se tuntee ku tulee tyhjää ja ääni kuuluu.
Voisin yrittää huomenna virittää jotain. Olisko puhelin ja hieman jeesusteippiä vastaus :D
Se tuli vielä mieleen, että eihän ole kiristetty liian kireälle takanapaa? Voi olla siis ihan tehtaalta lähtöisin. Tällöin vapaaratas, ei välttämättä heti ota kiinni, kun pakkaan laitetaan kuormitusta, eli poljet. Siitä voi tuntua pieni välys ja lonksahdus, kun vapaaratas nappaa kiinni.

Ootko käyttänyt takarengasta irti? Jos otat akselin end capeista (siis akselin päissä olevat lukitusmutterit), niin tuntuuko vastusta jos pyörität renkasta? Ei saa tuntua yhtään vastusta, vaan renkaan tulee pyöriä täysin vapaasti. Tai jos otat ketju irti ja pyörität takarengasta (ikään kuin liikkuisit eteenpäin), niin pyöriikö rataspakka? Jos pyörii, niin tuntuuko yhtään vastusta jos sormella pysäytät vapaarattaan samalla kun rengas pyörii?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 130
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.


Onhan toi kitkalukko sulla ajaessa kiinni?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 945
Viestejä
4 297 444
Jäsenet
71 735
Uusin jäsen
Mesimeloni

Hinta.fi

Ylös Bottom