Pyöräily

Aika mahdotonta sanoa varmuudella pelkkien speksien perusteella, mutta 100% mutufiiliksen perusteella jää liian pieneksi. Jonkunlaisella setback -satulatolpalla ja pidemmällä stemmillä voi saada lisää avaruutta ohjaamoon, mutta voi olla ettei silti saa ajoasentoa mieluiseksi. Pääseekö mitenkään Hollolaan testaamaan tai jos netin kautta ostaa, varmistaa että palautusoikeus löytyy jos osoittautuu liian pieneksi. Kai näissä pitäisi muutenkin palautusoikeus olla, mutta jotkut firmat voi alkaa nipottamaan siitä onko tuote otettu käyttöön jne. Skioutin kanssa joskus hieronut kauppaa gravelista, silloin kyllä vaikuttivat olevan varsin asiakaslähtöisiä.

Edit: mites tommonen momraper Hi5Bikesistä? (disclaimer: en vertaillut tämän ja GT:n speksejä juurikaan)

Joo, taidan jatkaa tarjousten kyttäämistä mielluummin kuin ostaa ton gt:n. Jos tonne 1200 euroon menee niin sitten kyllä löytyy vaihtoehtoja enemmänkin mutta pitää vielä odotella.
 
Terve tarvitsisin hieman neuvoa lukon kanssa. Ostin äskettäin kryptonite evolution mini 7 + vaijeri. Tajusin äskettäin että onko kyseinen lukko kuitenkin liian pieni pyörälleni, joka on GT Avalanche elite 29 m - runko. Lukko on vielä paketissa, joten mietin että pitäisikö se palauttaa ja hommata hieman isompi tilalle?

Jos lukon kaari ei riitä lukitsemaan rengasta+runkoa vaikka liikennemerkkiin tai muuhun metalliseen objektiin niin palauta ja osta isompi.
Edit: tai lukitsemaan pelkkää runkoa objektiin, ainahan voi vetää renkaat vaijerin kautta.
 
Kyllä siinä nyt sillä tavalla kävi että GT:n tarjoustäpäri lähti tilaukseen XXL:stä. Ei vaan voinut vastustaa tarjousta kun tällä hinnalla sai hiilikuituisen täysjouston. Viime kesänä hankittu jäykkäperä jää siis tällä tietoa mun lyhytikäisimmäksi pyörähankinnaksi ikinä, pakko se on laittaa kiertoon kun tila loppuu kesken eikä kahta maastopyörää tarvitse niin ei kannata sitoa pääomaa kiinni kahteen kalliihkoon pyörään. Varmaan tulee jokunen satanen turpaan sen jälleenmyynnistä mutta ei voi mitään :rolleyes:

Tai vielähän se on optio palauttaa GT jos testatessa tuntuu vaihteet tai muut komponentit ihan paskalta, mutta uskoisin tuon olevan mun satunnaisrälläykseen varsin soiva peli ja hinta-laatusuhteen olevan vähintään kohdallaan. Ei tuota ainakaan paljoa haukuttu kun testejä lueskelin/katselin.

Juuri hyvä että tuossa on "säästetty" nimenomaan vaihteissa eikä muualla koska ne on suunnilleen pyörän halvimmat osat ja omasta mielestä "kunhan toimii"-rajan yli mentäessä epäolennaisimmat osat. Tärkeimmät ja kalleimmat osat eli jousitus ja runko on niin sanotusti pirun hyvää kamaa ja en usko että merkkipyörässä tuossa hintaluokassa kiekoissa on valittamista. Jos halvat nappi/vaihtaja häiritsee, voi ostaa yhteensä ~satasella GX napin ja takavaihtajan ja sitten sulla on pyörä mistä kukaan ei valittaisi jos maksaisi sen 4 tonttua. Näyttää sama vehje (lienee uudempi vm) maksavan muuten Pyörävarikolla 4200€ ja edelleen SX voimansiirrolla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos lukon kaari ei riitä lukitsemaan rengasta+runkoa vaikka liikennemerkkiin tai muuhun metalliseen objektiin niin palauta ja osta isompi.
Edit: tai lukitsemaan pelkkää runkoa objektiin, ainahan voi vetää renkaat vaijerin kautta.
Kiitos vastauksesta! Juu tuo lukko ei riitä millään rungon+renkaan ja objektin lukitsemiseen.

Mites uskaltaako tälläistä lukkoa ostaa verkkiksestä?

Ainakin saanu ihan hyvät arvostelut?
 
Kiitos vastauksesta! Juu tuo lukko ei riitä millään rungon+renkaan ja objektin lukitsemiseen.

Mites uskaltaako tälläistä lukkoa ostaa verkkiksestä?

Ainakin saanu ihan hyvät arvostelut?

Onhan tuo isompi. Toinen vaihtoehto on ostaa kaapeli ja lukko erikseen, kivijalkaliikkeessä voi käydä hypistelemässä lukkoa ja tunnustella olisiko sopivan kokoinen.
 
Ajoin työmatkaa kotiinpäin tänään. Alkumatkasta tuli isompiakin vaihteita käytettyä ja Helsingin keskuspuiston läpi kulkevalla osuudella vähän vähemmän. Jossakin kohtaa pysähdyin mäen laelle ja kun lähdin siitä laskemaan alas ja yritin vaihtaa ulommalle eturattaalle, niin vaihtaja ei totellutkaan, vaan ketju jäi puolittain hinkkaamaan rattaiden väliin. Useammalla yrityksellä se sitten nousi rattaalle, mutta ei ihan suosiolla. Tähän hetkeen asti vaihteet ovat pelittäneet täydellisesti, eikä pyörällä nyt ole ajettu kuin ehkä pari tuhatta kilometriä, joten vaikea uskoa että vaijerikaan olisi venynyt liikaa.

Mitään kolahduksia tai rasahduksia en ajossa huomannut ja muutenkin ajelin ihan tasaisella alustalla. Mietin että onko tuo kuitenkin vääntynyt jostakin, vai mistähän tuo ongelma voisi johtua? Aivan kuin vaihtaja ei liikkuisi riittävän ulos. Shimanon GRX kyseessä.


1718120253787.jpeg


1718120293748.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tarkista ensimmäisenä vaihdevaijerin kireys. Eli ensin onko kunnolla vaihtajassa kiinni, ja toiseksi säädöt kuntoon. Tuo ongelma voisi viitata liian löysän vaijeriin -> ei vaihda suuremmalle rattaalle.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Tähän hetkeen asti vaihteet ovat pelittäneet täydellisesti, eikä pyörällä nyt ole ajettu kuin ehkä pari tuhatta kilometriä, joten vaikea uskoa että vaijerikaan olisi venynyt liikaa.
Ei se aina kilometrejä katso. Voi olla vaikka joku vaijerin säie katkennut ja vaijeri sen seurauksena venynyt vähän. Yleensä riittää kyllä kun sen varttikierroksen säätöruuvia säätää.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Ajoin työmatkaa kotiinpäin tänään. Alkumatkasta tuli isompiakin vaihteita käytettyä ja Helsingin keskuspuiston läpi kulkevalla osuudella vähän vähemmän. Jossakin kohtaa pysähdyin mäen laelle ja kun lähdin siitä laskemaan alas ja yritin vaihtaa ulommalle eturattaalle, niin vaihtaja ei totellutkaan, vaan ketju jäi puolittain hinkkaamaan rattaiden väliin. Useammalla yrityksellä se sitten nousi rattaalle, mutta ei ihan suosiolla. Tähän hetkeen asti vaihteet ovat pelittäneet täydellisesti, eikä pyörällä nyt ole ajettu kuin ehkä pari tuhatta kilometriä, joten vaikea uskoa että vaijerikaan olisi venynyt liikaa.

Mitään kolahduksia tai rasahduksia en ajossa huomannut ja muutenkin ajelin ihan tasaisella alustalla. Mietin että onko tuo kuitenkin vääntynyt jostakin, vai mistähän tuo ongelma voisi johtua? Aivan kuin vaihtaja ei liikkuisi riittävän ulos. Shimanon GRX kyseessä.


1718120253787.jpeg


1718120293748.jpeg
Millä vaihteella sun takapakka oli silloin?
 
eikä pyörällä nyt ole ajettu kuin ehkä pari tuhatta kilometriä, joten vaikea uskoa että vaijerikaan olisi venynyt liikaa.
Alkuvaiheessa vaijeri venyy enemmän ennenkuin asettuu.
Nuo annetut kiristysohjeet varmaan oikean suuntaisia, stoppari ruuvia ehkä hieman löysemmälle.
Ehkä myös ketju on tullut elastisemmaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Alkuvaiheessa vaijeri venyy enemmän ennenkuin asettuu.
Nuo annetut kiristysohjeet varmaan oikean suuntaisia, stoppari ruuvia ehkä hieman löysemmälle.
Ehkä myös ketju on tullut elastisemmaksi.
Jopa ketjun öljy (tai sen puute) vaikuttaa vaihteen vaihtoon. Ite kylläkin epäilen että vikana on cross chaining
 
Jopa ketjun öljy (tai sen puute) vaikuttaa vaihteen vaihtoon. Ite kylläkin epäilen että vikana on cross chaining

Sitä ei ole tullut harrastettua, vaan päin vastoin hyvin matalalla kynnyksellä vaihdellut eturattaiden välillä.
 
Alkuvaiheessa vaijeri venyy enemmän ennenkuin asettuu.
Nuo annetut kiristysohjeet varmaan oikean suuntaisia, stoppari ruuvia ehkä hieman löysemmälle.
Ehkä myös ketju on tullut elastisemmaksi.

Näytti nopealla testailulla korjaantuneen kääntämällä H-stoppariruuvia ja ketjukin pysyy paikallaan. Kiitos tässä vaiheessa :thumbsup:
 
Ei prkl, taas oli viime lenkin jäljiltä toinen rengas flätti. Mulla olis entiset Challenge Strada Bianca Pro HTLR 40mm leveenpä vielä tallella jos laittais ne ellei ala litkuilla nuo Snoqualmie Pass pitää. Sitä Pirellin litkua vois vielä koittaa.

Todella hienosti Snoqualmiet rullaa ja kevyetkin on. Mutta vaatinee ilmeisesti tietynlaisen litkun.
Tähän näin jälkikäteen vastaten: Jos yhtään riittää harrastusintoa niin kannattaa vielä kokeilla Panaracerin Seal Smart-litkua, Fillalle jäi vielä yksi pullo. Vaikuttaa olevan parasta tavaraa huokoisten kylkien kanssa.

Itse sain RH:n Oracle Ridge standardit pitämään ilmat heti ensimmäisellä asennuksella Schwalben Doc Blue-litkulla (ilmeisesti stan's), mutta kuukauden päästä alkoi olla kyljet täynnä millin litkutippaa ja ilmat ei pysyneet työpäivää. Kävin hakemassa tuota valmistajan suosittelemaa litkua ja oli heti pullosta kaataessa niin vaahtoavaa että luottamus heräsi heti. Jostain kuulin kommenttia että tämä ei pysyisi renkaassa montaa kuukautta käyttökelpoisena, mutta voiskohan täydentää helpommalla ja halvemmalla Stansilla myöhemmin, kun molemmat ovat lateksipohjaista tavaraa?

Otin toisen reunan renkaasta vanteelta, imaisin ruiskulla vanhat litkut takaisin pulloonsa, pyyhkäisin pikaisesti talouspaperilla, kaadoin 80ml Seal Smartia ja napsauttimella takaisin hyllylle. Tubeless-tanssin ja vaakatasossa yön yli säilytyksen jälkeen ei tarvinnut pumpata toista kertaa ennen aamun työmatkaa.
 
Tähän näin jälkikäteen vastaten: Jos yhtään riittää harrastusintoa niin kannattaa vielä kokeilla Panaracerin Seal Smart-litkua, Fillalle jäi vielä yksi pullo. Vaikuttaa olevan parasta tavaraa huokoisten kylkien kanssa.

Itse sain RH:n Oracle Ridge standardit pitämään ilmat heti ensimmäisellä asennuksella Schwalben Doc Blue-litkulla (ilmeisesti stan's), mutta kuukauden päästä alkoi olla kyljet täynnä millin litkutippaa ja ilmat ei pysyneet työpäivää. Kävin hakemassa tuota valmistajan suosittelemaa litkua ja oli heti pullosta kaataessa niin vaahtoavaa että luottamus heräsi heti. Jostain kuulin kommenttia että tämä ei pysyisi renkaassa montaa kuukautta käyttökelpoisena, mutta voiskohan täydentää helpommalla ja halvemmalla Stansilla myöhemmin, kun molemmat ovat lateksipohjaista tavaraa?

Otin toisen reunan renkaasta vanteelta, imaisin ruiskulla vanhat litkut takaisin pulloonsa, pyyhkäisin pikaisesti talouspaperilla, kaadoin 80ml Seal Smartia ja napsauttimella takaisin hyllylle. Tubeless-tanssin ja vaakatasossa yön yli säilytyksen jälkeen ei tarvinnut pumpata toista kertaa ennen aamun työmatkaa.

Jaaha juu, kiitti vinkistä :thumbsup: Kerkesin jo laittaa tilaukseen nuo Contin 5000 S TR 32 ihan kokeilumielessäkin (tämän kesän rengaskulut nyt noin 400€), mutta jos noille RH Snoqualmie Pass ei löydy tarvetta / uutta omistajaa niin vois pistää tuota litkua tilaten.

Tuossa muuten Snogujen sivuseinämän paksuus, ei ihme että kaikki riisipuuroa keposemmat tulee läpi:
Measured Total Thickness Sidewall0.40 mm
 
Miten tämmösen narinan saa korjattua?
Kuuluu ainoastaan kun polkee mutta ei kuitenkaan ihan joka pyöräreissulla, aina kun se narisee niin jos on tasanen asfaltti niin sen tuntee vähän myös polkimissa, kun kokeilee kuunnella ni se tulee jostain tuosta alueelta mitä videolla näkyy.
Ei narise jos polkee tyhjää tai pysähtyneenä, ainoastaan kun itse pyörän päällä antaa voimaa polkimiin.



Itsellä oli vanhassa pyörässä sama vika. Keskiölaakerin nelikanttiakseli johon kammet kiinnitetään, oli ollut vuosia vähän löysällä ja kuluttanut kantteja pyöreiksi. Tekohengityksenä laitoin pikkusen rasvaa ja kiristelin hieman välissä mutta ääni tuli aina takaisin, keskiölaakerin vaihto olisi ollut ainut pysyvä korjaus.
 
XXL pääsi yllättämään ja sain GT:n kotiutettua myymälästä tänään. Eilen illalla oli lähtenyt Ruotsista ja tänään n. 15:30 tuli viesti että voi tulla hakemaan, ei paha.

Fillari tuli valmiiksi kasattuna ja ajovalmiina mutta ilman polkimia kuten kalliimmat pyörät yleensäkin. Sattui näköjään esiasetukset yllättävän hyvin kohdalleen ainakin satulan kanssa, haarukan ja iskarin säädöt varmaan katsottava vielä tarkemmin kuntoon mutta ei nekään ihan hakoteillä tuntuneet olevan. Vaihteissa pientä heittoa mutta niitä saanee alkuun muutenkin säätää aika herkästi.

Etuhaarukassa on sitten työkaluilla avattavat akselit, onneks oli pyöräteline katolla kun ei mene konttiin millään ilveellä ottamatta eturengasta irti. Ja onneks sai motonetistä matkalla hiilariadapterin telineeseen…

Ihan pikaisella testauksella asfaltilla/hiekkatiellä/nurmikolla todella muikean tuntuinen pyörä kyllä. Geometria osuu omaan makuun aivan nappiin, tuntuu alla paremmalta kuin viime kesänä hankittu cannondale.

Sitten kun vaan pääsis tuon viemään metsään testiin mutta saas nähdä milloin on aikaa ja keliä :nb:
 
XXL pääsi yllättämään ja sain GT:n kotiutettua myymälästä tänään. Eilen illalla oli lähtenyt Ruotsista ja tänään n. 15:30 tuli viesti että voi tulla hakemaan, ei paha.

Fillari tuli valmiiksi kasattuna ja ajovalmiina mutta ilman polkimia kuten kalliimmat pyörät yleensäkin. Sattui näköjään esiasetukset yllättävän hyvin kohdalleen ainakin satulan kanssa, haarukan ja iskarin säädöt varmaan katsottava vielä tarkemmin kuntoon mutta ei nekään ihan hakoteillä tuntuneet olevan. Vaihteissa pientä heittoa mutta niitä saanee alkuun muutenkin säätää aika herkästi.

Etuhaarukassa on sitten työkaluilla avattavat akselit, onneks oli pyöräteline katolla kun ei mene konttiin millään ilveellä ottamatta eturengasta irti. Ja onneks sai motonetistä matkalla hiilariadapterin telineeseen…

Ihan pikaisella testauksella asfaltilla/hiekkatiellä/nurmikolla todella muikean tuntuinen pyörä kyllä. Geometria osuu omaan makuun aivan nappiin, tuntuu alla paremmalta kuin viime kesänä hankittu cannondale.

Sitten kun vaan pääsis tuon viemään metsään testiin mutta saas nähdä milloin on aikaa ja keliä :nb:
Tänne vaan meidän muitten sekaan.
IMG-0995.jpg
 
Vaikka nyt on vuoden valoisinta aikaa, niin Motonetin valotarjoukset herättivät huomion. Pyöränvaloja sai jopa 70% alennushintaan ja nyt oli ihan hyvä hetki hakea syksyn pimeitä varten valot. Ensi kuun lopussa olisi myös suunnitelmissa tehdä pieni yöpyöräily metsien läpi.

Outlet | Motonet Oy

Itse hain Blackburn Dayblazer 1500:n ja 1000:n yhteensä 41 euron hintaan, eli säästöä normaalihintaan oli 100€. Noissa on 10 vuoden takuu (ei varmaan sisällä akkua), eli oletettavasti ovat ihan ok laatua. Myös nappien käyttöliittymä on siitä hyvä, että valo muistaa aina aiemman tehon, eikä tarvitse selata muita tiloja ja stroboja läpi. Arvosteluissa todelliset paloajat ovat molemmissa lampuissa olleet ilmoitettua parempia.

Pienempi saa palaa jatkuvasti 500 lumenin teholla alaviistoon suunnattuna, jotta valaisee metsässä lähialueen ja kaupungissa pyörätiet ilman häikäisyä. Isompi 1500 lumenin versio syttyy sitten rinnalle metsässä. Kypärään tulee vielä Fenix HM61R V2 otsalamppu 800 lumenin tehotilalla, niin luulisi näkevän pimeimmässäkin mörkömetsässä mukavasti. Paloajatkin riittävät 2 tunnin lenkeille hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut Dayblazer 800 monta vuotta, lamppu itsessään varsin soiva peli, mutta toi kuminauhakiinnitys on aivan paska. Tuolla hinnalla täytyy kyllä käydä hakemassa uusi.
 
Ettei elämä olis liian helppoa, niin tuli tilattua Verkkokaupan alesta Giant Revolt 1. "Pienillä toimenpiteillä saat pyörän ajovalmiiksi." Tunnustan olevani aivan kädetön, mutta yli kolme tuntia meni ja mulla on vielä pussillinen osia eikä mulla oo mitään hajua mihin ne kuuluu mennä. Täytyy vaan jatkossa maksaa ittensä kipeeksi liikkeessä :D

Tuon yksi on venttiilinen avaamiseen, jotta saa litkutettua noi. Nippusiteet nyt varmaan johku yleiseen johtojen siistimiseen jos haluaa.

//Edit: Google Lens saapui pelastukseksi.

Nuo L:n malliset kiinnikkeet ja pultit ovat ilmisesti satulalaukun kiinnitykseen.
Pieni "koukku" on etujarrun joku turvakiinnike, joka piti asentaa sinne pultin väliin.
Tuo pieni kiiltävä metallipala oli joku vaihtajan suojain ilmeisesti (tätä pitää vielä tutkia).
Tulpat taisivat olla jarrujen ilmausreikiin, joissa oli kyllä jo kevyemmät tulpat.
Ässän mallisen osan oli tarkoitus pitää letkuja hankaamasta toisiaan (Erikoista, että vain yksi. Kaapeleit kuitenkin 4)
 

Liitteet

  • photo1718480444.jpeg
    photo1718480444.jpeg
    103,9 KB · Luettu: 102
Viimeksi muokattu:
Siinä mentiin ohjaustangon yli ja suoraan kylkiluut edellä kiveen. Onneksi kädet otti pahimman iskun vastaan. Ei röntgenikuvissa onneksi näkynyt mitään selkeästi murtuneita luita eli joko jonkin sortin hiusmurtuma tai jotain nirhaumaa.

N. puolen metrin pudotus eturenkaalla ja ilmeisesti upposi hiukan pehmeään maahan ja sen takia heitti ympäri. Tuleepahan jatkossa katsottua tarkemmin. Jää kuitenkin pyörähommat tauolle ainakin pariksi viikoksi. Ois voinut pahemminkin käydä jos kivi olisi hieman eri muotoinen ollut, tai jos hampaat edellä olisi siihen osunut.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Bilteman vanhan minipumpun tilalle suunnitteilla astetta parempaa pumppusettiä talouden pyöriä varten.
Kysymys kuuluukin, ostaakko määrällisesti vähemmän monipuolisempia vermeitä vai useamman yksinkertaisemman?
Vaihtoehdot ovat keskenään hyvin saman hintaisia. Rikkoontuessa/vikaantuessa "All-in-one" ja digi laitteet ovat luonnollisesti kalliimpia uusia, kuin yksinkertaisemmat versiot.
Tubeless on vielä suunnitteluasteella, mutta valinnassa on tämä optio otettava huomioon.

Myönnettäköön, että olen välineharrastaja vaikkakin on kyse pyörän huoltotarvikkeista.
Olen katsellut topeakin vermeitä.

1.
- Lattiapumppu digi näytöllä
- Iskaripumppu digi näytöllä
- Booster säiliö, jolla nostaa helpommin tubeless kumin vanteelle

2.
- Lattiapumppu mekaanisella näytöllä sis. booster säiliön
- Iskaripumppu mekaanisella näytöllä
- Digitaalinen painemittari (jolla tarkistaa myös auton yms. rengaspaineet)

3.
- Lattiapumppu mekaanisella näytöllä
- Iskaripumppu mekaanisella näytöllä
- Booster säiliö, jolla nostaa helpommin tubeless kumin vanteelle
- Digitaalinen painemittari (jolla tarkistaa myös auton yms. rengaspaineet)

Mielipiteitä?
 
Bilteman vanhan minipumpun tilalle suunnitteilla astetta parempaa pumppusettiä talouden pyöriä varten.
Kysymys kuuluukin, ostaakko määrällisesti vähemmän monipuolisempia vermeitä vai useamman yksinkertaisemman?
Vaihtoehdot ovat keskenään hyvin saman hintaisia. Rikkoontuessa/vikaantuessa "All-in-one" ja digi laitteet ovat luonnollisesti kalliimpia uusia, kuin yksinkertaisemmat versiot.
Tubeless on vielä suunnitteluasteella, mutta valinnassa on tämä optio otettava huomioon.

Myönnettäköön, että olen välineharrastaja vaikkakin on kyse pyörän huoltotarvikkeista.
Olen katsellut topeakin vermeitä.

1.
- Lattiapumppu digi näytöllä
- Iskaripumppu digi näytöllä
- Booster säiliö, jolla nostaa helpommin tubeless kumin vanteelle

2.
- Lattiapumppu mekaanisella näytöllä sis. booster säiliön
- Iskaripumppu mekaanisella näytöllä
- Digitaalinen painemittari (jolla tarkistaa myös auton yms. rengaspaineet)

3.
- Lattiapumppu mekaanisella näytöllä
- Iskaripumppu mekaanisella näytöllä
- Booster säiliö, jolla nostaa helpommin tubeless kumin vanteelle
- Digitaalinen painemittari (jolla tarkistaa myös auton yms. rengaspaineet)

Mielipiteitä?
Ootko kerros vai okt? Paras olis motonetistä hakee kompura, koska se on voittamaton verrattuna noihin muihin. Jos pitää olla jalkapumppu, niin itellä on tää ja oon ollu ihan tyytyväinen Pressure Over Drive, lattiapumppu - Pyöräpumput - Pressure Over Drive, lattiapumppu | XXL
Tän saa myös diginäytöllä ja diginäytön voi myös tilaa tohon erikseen.
Ite hoidan renkaat yleensä tolla jalkapumpulla ja jos ei onnistu niin otan kompuran.
 
Kuinka kovasti Park Toolin CC 3.2 -ketjumittaa pitäisi painaa? 2 kuukautta vasta ajettu uudella maastopyörällä ja nyt jo painamalla 0.5% puoli menee ketjun väliin. Mietin, voiko odottaa siihen asti, että mitta menee ihan keveysti väliin. 12-vaihteiset ketjuja ei ilmeisesti saa päästää 0.75% asti. Vähän outoa, jos tässä vaiheessa on jo venynyt, kun voimansiirtoa on pesty ja ketjua voideltu säännöllisesti :think:

Melkein voisi tilata Bike-Componentsilta kasan ketjuja ja uudet renkaat syksyksi. Sen verran säästää Suomeen verrattuna. Ketjut on 50% halvempia ja lisäksi houkuttelisi Maxxis Ardentit 2.4" leveänä ja ruskeakylkisinä 30€ kpl hintaan. Näyttäisivät pirun nätiltä ja pyörän mukana tulleet Maxxis Forekasterit ovat varmaan kesän jälkeen suht loppu. Nyt jo lipsuu märällä joka suuntaan.
 
Bilteman vanhan minipumpun tilalle suunnitteilla astetta parempaa pumppusettiä talouden pyöriä varten.
Kysymys kuuluukin, ostaakko määrällisesti vähemmän monipuolisempia vermeitä vai useamman yksinkertaisemman?
Vaihtoehdot ovat keskenään hyvin saman hintaisia. Rikkoontuessa/vikaantuessa "All-in-one" ja digi laitteet ovat luonnollisesti kalliimpia uusia, kuin yksinkertaisemmat versiot.
Tubeless on vielä suunnitteluasteella, mutta valinnassa on tämä optio otettava huomioon.

Myönnettäköön, että olen välineharrastaja vaikkakin on kyse pyörän huoltotarvikkeista.
Olen katsellut topeakin vermeitä.

1.
- Lattiapumppu digi näytöllä
- Iskaripumppu digi näytöllä
- Booster säiliö, jolla nostaa helpommin tubeless kumin vanteelle

2.
- Lattiapumppu mekaanisella näytöllä sis. booster säiliön
- Iskaripumppu mekaanisella näytöllä
- Digitaalinen painemittari (jolla tarkistaa myös auton yms. rengaspaineet)

3.
- Lattiapumppu mekaanisella näytöllä
- Iskaripumppu mekaanisella näytöllä
- Booster säiliö, jolla nostaa helpommin tubeless kumin vanteelle
- Digitaalinen painemittari (jolla tarkistaa myös auton yms. rengaspaineet)

Mielipiteitä?

Itsellä käytössä Topeakin Joeblow Booster (mekaaninen näyttö) ja todella tyytyväinen olen siihen ollut. Sujuvat tubeless-hommat paljon vaivattomammin. Jos rengas ei sillä suoraan vanteelle nouse, niin silloin on asennuksessa vikaa. Lisäksi pumpun letkun yleisliitin on todella toimiva ja laadukas. Mittari on helposti luettava.
 
Kuinka kovasti Park Toolin CC 3.2 -ketjumittaa pitäisi painaa? 2 kuukautta vasta ajettu uudella maastopyörällä ja nyt jo painamalla 0.5% puoli menee ketjun väliin. Mietin, voiko odottaa siihen asti, että mitta menee ihan keveysti väliin. 12-vaihteiset ketjuja ei ilmeisesti saa päästää 0.75% asti. Vähän outoa, jos tässä vaiheessa on jo venynyt, kun voimansiirtoa on pesty ja ketjua voideltu säännöllisesti :think:

Melkein voisi tilata Bike-Componentsilta kasan ketjuja ja uudet renkaat syksyksi. Sen verran säästää Suomeen verrattuna. Ketjut on 50% halvempia ja lisäksi houkuttelisi Maxxis Ardentit 2.4" leveänä ja ruskeakylkisinä 30€ kpl hintaan. Näyttäisivät pirun nätiltä ja pyörän mukana tulleet Maxxis Forekasterit ovat varmaan kesän jälkeen suht loppu. Nyt jo lipsuu märällä joka suuntaan.
Ei sun tarvii painaa sitä yhtään. Jos 0.5 menee pudottamalla sisään, niin ketju vaihtoon
 
Kuinka kovasti Park Toolin CC 3.2 -ketjumittaa pitäisi painaa? 2 kuukautta vasta ajettu uudella maastopyörällä ja nyt jo painamalla 0.5% puoli menee ketjun väliin. Mietin, voiko odottaa siihen asti, että mitta menee ihan keveysti väliin. 12-vaihteiset ketjuja ei ilmeisesti saa päästää 0.75% asti. Vähän outoa, jos tässä vaiheessa on jo venynyt, kun voimansiirtoa on pesty ja ketjua voideltu säännöllisesti :think:

Melkein voisi tilata Bike-Componentsilta kasan ketjuja ja uudet renkaat syksyksi. Sen verran säästää Suomeen verrattuna. Ketjut on 50% halvempia ja lisäksi houkuttelisi Maxxis Ardentit 2.4" leveänä ja ruskeakylkisinä 30€ kpl hintaan. Näyttäisivät pirun nätiltä ja pyörän mukana tulleet Maxxis Forekasterit ovat varmaan kesän jälkeen suht loppu. Nyt jo lipsuu märällä joka suuntaan.
Paskat ketjut venyy nopeest. Siks itekkin siirryin xx1 ketjuihin.
 
Kuinka kovasti Park Toolin CC 3.2 -ketjumittaa pitäisi painaa? 2 kuukautta vasta ajettu uudella maastopyörällä ja nyt jo painamalla 0.5% puoli menee ketjun väliin. Mietin, voiko odottaa siihen asti, että mitta menee ihan keveysti väliin. 12-vaihteiset ketjuja ei ilmeisesti saa päästää 0.75% asti. Vähän outoa, jos tässä vaiheessa on jo venynyt, kun voimansiirtoa on pesty ja ketjua voideltu säännöllisesti :think:

Melkein voisi tilata Bike-Componentsilta kasan ketjuja ja uudet renkaat syksyksi. Sen verran säästää Suomeen verrattuna. Ketjut on 50% halvempia ja lisäksi houkuttelisi Maxxis Ardentit 2.4" leveänä ja ruskeakylkisinä 30€ kpl hintaan. Näyttäisivät pirun nätiltä ja pyörän mukana tulleet Maxxis Forekasterit ovat varmaan kesän jälkeen suht loppu. Nyt jo lipsuu märällä joka suuntaan.
"Nyt jo lipsuu märällä joka suuntaan." Jos uuden fillarin rengas on 2 kuukaudessa menettänyt märkäpitonsa, sitä ei ole alunperin ollutkaan.

Maxxis Forekasterin tavallinen Dual Compound -versio on parhaimmillaan kuivalla. Suunnittelemasi Maxxis Ardent on puhtaasti kuivalle suunniteltu, joten siltä nyt ainakaan ei voi odottaa märkäpitoa. Valitse mieluummin jokin yleiskäyttöinen rengas.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-06-17-09-26-28-52_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-06-17-09-26-28-52_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    185,1 KB · Luettu: 14
  • Screenshot_2024-06-17-09-26-45-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-06-17-09-26-45-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    138,7 KB · Luettu: 15
"Nyt jo lipsuu märällä joka suuntaan." Jos rengas on 2 kuukaudessa menettänyt märkäpitonsa, sitä ei ole alunperin ollutkaan.

Maxxis Forkasterin tavallinen Dual Compound on parhaimmillaan kuivalla. Suunnittelemasi Maxxis Ardent on puhtaasti kuivalle suunniteltu, joten siltä nyt ainakaan ei voi odottaa märkäpitoa. Valitse mieluummin jokin yleiskäyttöinen rengas.
Jep. Todella monipuolinen kuivan kelin rengas, mutta märällä pitää heikosti. Vielä viime syksynä oli Ardentit alla ja ne kyllä tuntuivat selvästi turvallisemmalta märillä kivillä ja juurilla. Lisäksi Tanwall näyttäisi törkeän nätiltä. Kesärenkaat eivät kyllä kestä itsellä muutenkaan yhtä kautta pidempään.

Pitää vielä tutkia Schwalben valikoimaa. Siellä on ilmeisesti ollut paljon kehitystä. Hankalaa vain, kun on paljon kumiseoksia ja samalla mallinimellä on myyty useita erilaisia renkaita.
 
Jep. Todella monipuolinen kuivan kelin rengas, mutta märällä pitää heikosti. Vielä viime syksynä oli Ardentit alla ja ne kyllä tuntuivat selvästi turvallisemmalta märillä kivillä ja juurilla. Lisäksi Tanwall näyttäisi törkeän nätiltä. Kesärenkaat eivät kyllä kestä itsellä muutenkaan yhtä kautta pidempään.

Pitää vielä tutkia Schwalben valikoimaa. Siellä on ilmeisesti ollut paljon kehitystä. Hankalaa vain, kun on paljon kumiseoksia ja samalla mallinimellä on myyty useita erilaisia renkaita.
Voisit harkita Schwalbelta Super Trail/DD Raceguard -versioita Nobby Nic tai Smart Sam. Jälkimmäinen ainakin naapurilla puhkesi jatkuvasti, kun ei ollut Raceguardia (pistosuojaustaso 2/7 vs. 6/7).

Edit. Nobby Nicin sinipalluraisissa on Addix Speedgrip -kumiseos, joka rullaa parhaiten ja kestää kulutusta yhtä hyvin kuin DD Raceguard (Addix -seos). Pitokin noilla on sama. Oransseissa on Addix Soft, mikä pitää muita paremmin, mutta kuluu nopeammin.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-06-17-10-14-46-67_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-06-17-10-14-46-67_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    181,7 KB · Luettu: 29
  • Screenshot_2024-06-17-10-15-31-20_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-06-17-10-15-31-20_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    158,5 KB · Luettu: 29
Viimeksi muokattu:
Paskat ketjut venyy nopeest. Siks itekkin siirryin xx1 ketjuihin.

Mistä kannattaa alkaa katella jos haluaa hyvän hinta-laatusuhteen ketjut?
Pyörä on on alle tonnin XXL White pyörä ja perus ajeluun tarkotettu, pitäis alkaa katella uusia ketjuja kun nykyisillä pyörän mukana tulleilla ajettu melkein 3k km (en tiedä onko tämä miten lähellä et pitäis vaihtaa ketjut) ja olisi kiva ostaa kakkos ketjut ni voi pistää puhdistumaan aina toiset ku toiset on käytössä jne.
 
Mistä kannattaa alkaa katella jos haluaa hyvän hinta-laatusuhteen ketjut?
Pyörä on on alle tonnin XXL White pyörä ja perus ajeluun tarkotettu, pitäis alkaa katella uusia ketjuja kun nykyisillä pyörän mukana tulleilla ajettu melkein 3k km (en tiedä onko tämä miten lähellä et pitäis vaihtaa ketjut) ja olisi kiva ostaa kakkos ketjut ni voi pistää puhdistumaan aina toiset ku toiset on käytössä jne.

Jos on 12-lehtinen takapakka niin itse olen tykännyt SRAMin X01-ketjusta. Se ei ole ihan yhtä kallis kuin XX1 mutta ilmeisesti yhtä kestävä kuitenkin. Näitä saa tälläkin hetkellä bike24:sta vähän reilu 40€/kpl.

Sinuna ostaisin ihan myös sen ketjumitan niin on mahdollista tarkistaa ketjun kuluma. Jos venymä on jo päälle 0,7% (kuten 3000km ajellulla halvemman pään ketjulla voi hyvin olla) niin varaudu uusimaan myös takapakka ja ehkä eturatas/rattaatkin samalla. Ratasosien uusimistarpeen kyllä huomaa siitäkin jos uusi ketju ei enää toimi vanhojen rattaiden kanssa, mutta jos ulkomailta lähtee ketjua tilaamaan niin kannattaa noita muitakin komponentteja ehkä tilailla samalla.
 
Mistähän voi johtua, että maastopyörän takapakan lukitusrengas ottaa kiinni runkoon ja on syönyt alumiiniin uran? Kyseessä postimyyntimaasturi Radon Render. Deore 12 rattainen takapakka ja läpipulttiakseli. Myöskin ketju osuu haarukkaan pikkurattaalla. Kaikissa muissa pyörissä on pikalinkut niin ei pääse vertailemaan, että puuttuuko akselilta joku aluslevy tms.
Tämäkin ratkesi eli sain saksanpojilta takuuhommina uuden Sun Ringlen vapaarattaan. Vanhassa oli ulompi laakeri konelaakeri ja sisempi jonkun sortin irtokuulamalli. Ja tuo sisempi laakeri oli kulunut ihan väljäksi. Uudessa vaparissa on molemmat konelaakereita. Vanhaa vaparia pyöritellessä ei tuntunut mitään välystä, mutta ilmeisesti koko vapari oli liikkunut millin tai kaksi ulospäin laakerivian takia ja aiheutti ongelmat.
 
Kuinka kovasti Park Toolin CC 3.2 -ketjumittaa pitäisi painaa? 2 kuukautta vasta ajettu uudella maastopyörällä ja nyt jo painamalla 0.5% puoli menee ketjun väliin. Mietin, voiko odottaa siihen asti, että mitta menee ihan keveysti väliin. 12-vaihteiset ketjuja ei ilmeisesti saa päästää 0.75% asti. Vähän outoa, jos tässä vaiheessa on jo venynyt, kun voimansiirtoa on pesty ja ketjua voideltu säännöllisesti :think:

Melkein voisi tilata Bike-Componentsilta kasan ketjuja ja uudet renkaat syksyksi. Sen verran säästää Suomeen verrattuna. Ketjut on 50% halvempia ja lisäksi houkuttelisi Maxxis Ardentit 2.4" leveänä ja ruskeakylkisinä 30€ kpl hintaan. Näyttäisivät pirun nätiltä ja pyörän mukana tulleet Maxxis Forekasterit ovat varmaan kesän jälkeen suht loppu. Nyt jo lipsuu märällä joka suuntaan.
Kaksipiikkiset ketjumitat on siitä huonoja, että mittaustuloksessa on mukana myös rullien kuluma, jolla ei ketjuvenymään ole oikeasti vaikutusta. Käytännössä siis näyttävät todellisuutta suurempaa kulumaa. Esim. Park Toolin CC-4 on hyvä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Olisikohan hyötyä vaihtaa White Ax 290 (Tektro M280 jarrut) pyörään uudet jarrupalat? Nykyiset jarrupalat ovat hyvässä kunnossa (pyörä alle kuukauden vanha), mutta tuntuu että on todella vaikeaa saada jarrut toimimaan niin kuin haluaisin. Jarrut toimivat suht hyvin hitaassa jarrutuksessa, mutta jos pyrkii jarruttamaan kovempaa niin jarrutus ei olekaan niin tehokas kuin kuvittelisi. Jarrutus käyrä on enemmänkin logaritminen kuin lineaarinen. Kovassa jarrutuksessa kuuluu metallinen ääni ja tuntuu siltä kuin jarrupala tökkisi jarrulevyn rakoihin. Olen säätänyt niitä, taivutellut jarrulevyä ja ajanut hiotut jarrupalat uudelleen sisään. Nämä ovat auttaneet normaali jarrutukseen mutta kovemmassa jarrutuksessa ongelma säilyy. Jossain suositeltiin shimanon tai koolstopin jarrupaloja. Voisikohan niistä olla apua tässä?
 
Sain nyt hankittua käytettynä Thulen pyöräkärryn ja sitä pitäisi nyt sovittaa fillariin. Molemmissa maastopyörissä on vaan akseli paksumpi kuin tämän adapterin reikä on, kuten odotettavissa oli. Olisi mukavaa kun saisi molempiin pyöriin helposti ja tietysti edullisesti liitettyä. Onkohan mahdollista vain porata tämän adapterin keskireikää isommaksi niin akselit mahtuisivat läpi. Ainakin helpoin tapa se olisi, mutta tuleeko tästä jotain ongelmia jota en nyt käsitä?
 
Sain nyt hankittua käytettynä Thulen pyöräkärryn ja sitä pitäisi nyt sovittaa fillariin. Molemmissa maastopyörissä on vaan akseli paksumpi kuin tämän adapterin reikä on, kuten odotettavissa oli. Olisi mukavaa kun saisi molempiin pyöriin helposti ja tietysti edullisesti liitettyä. Onkohan mahdollista vain porata tämän adapterin keskireikää isommaksi niin akselit mahtuisivat läpi. Ainakin helpoin tapa se olisi, mutta tuleeko tästä jotain ongelmia jota en nyt käsitä?
Onko tuo adapteri tarkoitettu qr-akselille? Jos pyörissä on nyt läpiakselit, niin noihin kuuluisi hankkia oikean kokoiset uudet koko läpiakselit. Tuo nykyinen akseli jäänee lyhyeksi jos tuon kärryn kiinnitysosan laittaa vaan väliin.

Esim. Tällainen: Thule Thru Axle Shimano (M12 x 1.5) | Thule kuljetuskärryt adapterit ja navat | Varuste.net ja kaikkiin eri akseleihin tuollainen siis omansa riippuen nykyisen spekseistä.
 
Onko tuo adapteri tarkoitettu qr-akselille? Jos pyörissä on nyt läpiakselit, niin noihin kuuluisi hankkia oikean kokoiset uudet koko läpiakselit. Tuo nykyinen akseli jäänee lyhyeksi jos tuon kärryn kiinnitysosan laittaa vaan väliin.

Esim. Tällainen: Thule Thru Axle Shimano (M12 x 1.5) | Thule kuljetuskärryt adapterit ja navat | Varuste.net ja kaikkiin eri akseleihin tuollainen siis omansa riippuen nykyisen spekseistä.
Arvelinkin että jotain jäi itseltäni käsittämättä. Toisessa pyörässä näkyy akselissa notuulit ja toisessa valitettavasti ei. Täytyy toivoa että onnistuu esim kierrenousun mittaus sitten oikeaan, ettei tilaa mitä sattuu. Netistä koitin kaivaa tietoa, mutten löytänyt. Pyörä on Ktm Macina Freeze eli sähköläski. IMG_1699.jpeg
 
Tsemppiä oikean akselin metsästykseen. Muistan kun samaa asiaa itsekin tutkiskelin ja etsin oikeaa akselia kahteen eri pyörään useampi vuosi sitten.
 
Fatteihin tais olla vielä omat akselit, muistaakseni XXL oli ihan hyvät valikoimat Thulen akselistoa. Jos sattuu sellainen putiikki olla lähellä niin käy kysymässä fillaripuolelta. Ei ole edes mitään halpoja nuo.
 
Fatteihin tais olla vielä omat akselit, muistaakseni XXL oli ihan hyvät valikoimat Thulen akselistoa. Jos sattuu sellainen putiikki olla lähellä niin käy kysymässä fillaripuolelta. Ei ole edes mitään halpoja nuo.
Reilu parikymmentä kilsaa taitaa olla lähimpään. Pitää pyhien jälkeen lähteä akseli kädessä sinne kyläilemään, kiitos vinkistä.
 
Onko tollanen Canyon Neuron 5 hyvä fillari, jos kiinnostaa aloitella maastossa fillariointi? Oikeastaan myös bikeparkit houkuttaa, mutta muita harrastuksia sen verran, ettei aikaa säännölliselle harrastamiselle oikein ole. Ei tunnu oikein järkevältä siis satsata enempää kuin tuo n. 1500 eur. Olisiko tohon hintaluokkaan jotain muita vaihtoehtoja suositella? Ei varmaan pakko olla edes täysjousitettu, mutta kyllä kai se mukavuutta toisi maastossa ajeluun.
 
Onko tollanen Canyon Neuron 5 hyvä fillari, jos kiinnostaa aloitella maastossa fillariointi? Oikeastaan myös bikeparkit houkuttaa, mutta muita harrastuksia sen verran, ettei aikaa säännölliselle harrastamiselle oikein ole. Ei tunnu oikein järkevältä siis satsata enempää kuin tuo n. 1500 eur. Olisiko tohon hintaluokkaan jotain muita vaihtoehtoja suositella? Ei varmaan pakko olla edes täysjousitettu, mutta kyllä kai se mukavuutta toisi maastossa ajeluun.
Jos samalla fillarilla pitää polkee metsässä ja parkissa niin mielummin spectral tai strive. Neuron on enemmä xc/trail, mutta jos puhtaasti maastosa ajelua, niin neuron on ihan hyvä fillari.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom