Pyöräily

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Enpä ole kuullut että pakasta vaihdettaisiin yksittäisiä rattaita, syy juuri tuo eli kaikki ne kuluu. Varsinkin ketjujen vaihto yleensä aiheuttaa että liian kuluneet rattaat hyppii.
Uudet toimii oikein mallikkaasti, mutta tuo vanha... Muut vanhat näyttäisi toimivan, mutta niillä kulutus on paljon pienempi. Jaa-a... Varmaan pitää pyytää laittamaan vaikka kaikki uusiksi varmuuden vuoksi (tai viitoseen asti). Ei välttämättä vaan toimi enää kunnolla uudella ketjulla uuden vieressä.

EDIT:
Kyllä se vaan liian kulunut oli. Niin tässähän (muistaakseni CS-HG50-10) tosiaan oli niin, että ysi ja kybä on vaihdettavissa erikseen ja muut on sitten yhtä könttää. Homma korjaantui uudella pakalla ja erotuksen maksulla. Nyt taas futaa oikein mallikkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Huoh... Pyörä oli ensimmäistä kertaa isommassa huollossa kun itsellä ei ole työkaluja esim. levyjarrujen hoitoon. Ketjut ja takapakan ysi- ja kymppirattaat meni vaihtoon. Nooooh... Nyt sitten jos edessä on vaikka kakkonen ja takana kasi, niin tulee ongelmia. Ei tunnu ketju pysyvän vaan yrittää hyppiä välillä johonkin suuntaan. Käytännössä käyttökelvoton ratas nyt, kun varsinkin ylämäessä/vähän kun antaa enemmän voimaa räksähtää tuon takia.

Onko mahdollista, että tuo kasiratas on sitten kulunut sen verran, että aiheuttaa ongelmia tuon uuden vieressä? Yritin vielä käsin säädellä, mutta ei kyllä muuttunut miksikään, joten veikkaisin syyksi kulumaa tai sitten nuo uudet ja vanhat vain eivät sovi hyvin yhteen...?
Jos pyörä kävi liikkeessä "isommassa" huollos, niin mikä liike tekee niin ison riskin ettei vaihda koko pakkaa? Vaikka yksittäisiä rattaita voi vaihtaa, niin harva liike lähtee niin tekee. Jos ketju venyy tarpeeks, silloin vaihdan suosiolla koko pakan. En nää mitään järkeä olla vaihtamatta koko pakkaa, kun huollon hinnassa toi varmaan tekis sen 30€ enemmä ja säästäis suurelta päänvaivalta.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Koitin katsella Santa Cruz sivuilta sopiiko tuohon Highball runkoon 38t eturatas, jotenkin muistelisin että muka 36t olis ollut maksimi. Bike archieve sivusto ei toimi, tosin mulla kyllä tuota uusinta runkomallia jossa nyt mainitaan 38t maksimiksi. Nyt siinä on 36t mutta enempi käyttöä raskaille vaihteille SRAM XX1 AXS kanssa.

Tuohon runkoon siis rakennettu lähinnä gravelpyörä kun jäykkä hiilarikeula ja 40mm kumit alla (Challenge Strada Bianca HTLR). Tuntuu toimivan ja painokin oli alle 8kg ilman polkimia vaikka C runko, CC olis ollut keposempi.

Jos siihen 38t eturattaan tilais niin vois samalla koittaa ovaalia, onko joku tykännyt enempi ovaalista? :hmm:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Täällä pyörä on ollut punnittuna 11kg S-kokoisella rungolla ja ilman polkimia. Tuo hiilikuiturunkoinen Kanzo C on varmaan lähemmäs tuota 9kg.

Mikä noissa painaa? Mun 2x11v 1981 vuoden Nishiki 62cm teräsrunko pyörä painaa 11kg polkimien ym kanssa. Polkimet pelkästään yli 500g, ja satula kanssa 500g. Luulis että tollaset nykyaikaiset pyörät olis paljon kevyempiä.

Jos vaihtais alumiini keskiön, hiilari satulatolpan, kevyemmän satulan, lukkopolkimet, matalamman quill stemmin ym. niin sais varmaan 10kg painoon. Quick releaset painaa ja navatkin on painavimmat Tiagrat..
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
584
Mikä noissa painaa? Mun 2x11v 1981 vuoden Nishiki 62cm teräsrunko pyörä painaa 11kg polkimien ym kanssa. Polkimet pelkästään yli 500g, ja satula kanssa 500g. Luulis että tollaset nykyaikaiset pyörät olis paljon kevyempiä.

Jos vaihtais alumiini keskiön, hiilari satulatolpan, kevyemmän satulan, lukkopolkimet, matalamman quill stemmin ym. niin sais varmaan 10kg painoon. Quick releaset painaa ja navatkin on painavimmat Tiagrat..
Vannejarrut on kevyemmät, kuin levyjarrut. Graveleiden tapauksessa leveämmistä renkaista (ja vanteista) tulee myös yllättävän paljon lisäpainoa. Esim. tuossa Kanzossa renkaat painaa 1400g, kun taas maantiepyörässä jää helposti alle 500g.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Koitin katsella Santa Cruz sivuilta sopiiko tuohon Highball runkoon 38t eturatas, jotenkin muistelisin että muka 36t olis ollut maksimi. Bike archieve sivusto ei toimi, tosin mulla kyllä tuota uusinta runkomallia jossa nyt mainitaan 38t maksimiksi. Nyt siinä on 36t mutta enempi käyttöä raskaille vaihteille SRAM XX1 AXS kanssa.

Tuohon runkoon siis rakennettu lähinnä gravelpyörä kun jäykkä hiilarikeula ja 40mm kumit alla (Challenge Strada Bianca HTLR). Tuntuu toimivan ja painokin oli alle 8kg ilman polkimia vaikka C runko, CC olis ollut keposempi.

Jos siihen 38t eturattaan tilais niin vois samalla koittaa ovaalia, onko joku tykännyt enempi ovaalista? :hmm:
Ovaali vie sitten enempi tilaa kuin pyöreä, jos hilkulla on.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
744
Minä olen tykännyt ovaalista eturattaasta. Ero ei ole valtava pyöreään, mutta kyllä se varsinkin ylämäkeen hitaasti vängätessä tuntuu paremmalta, kun välitykset ovat suotuisammat pyörityksen heikoimmissa vaiheissa.

AbsoluteBLACKin 34-hampainen ratas vastaa kooltaan 32-36 hampaisia pyöreitä rattaita ääripäissään. Piti itsekin ovaaliin vaihtaessa katsoa tarkkaan, että ratas sopii runkoon.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Onko vaijeri ja vaijerin kuori ok?

Jotkut sanoo, että SRAM:n MRX sarjan grip shifter olisi hyvä. Ei ole kyllä itsellä kokemusta.

Nuo on Shimano yhteensopivia, että sen puoleen ei ongelmaa.

Kiitos vinkistä, vaihdoin pari viikkoa sitten ja nyt onnistuu vaihteiden vaihto muksultakin.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
165
Jos haettaisiin täysin nöösille n. 1500e jäykkäperäistä maastopyörää, niin olisiko vaihtoehdot Orbea laufrey H30, Kona Honzo vai Grand Canyon 8 hyvät? Maantiepyörä löytyy, eli tämä tulisi enemmänkin maastoajeluun, lyhyempiin hupiajeluihin ja ehkä lyhyisiin työajeluihin kaupunkimaisemissa
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
584
Jos haettaisiin täysin nöösille n. 1500e jäykkäperäistä maastopyörää, niin olisiko vaihtoehdot Orbea laufrey H30, Kona Honzo vai Grand Canyon 8 hyvät? Maantiepyörä löytyy, eli tämä tulisi enemmänkin maastoajeluun, lyhyempiin hupiajeluihin ja ehkä lyhyisiin työajeluihin kaupunkimaisemissa
Millään noista ei varmastikaan mennä vikaan, mutta oma valinta noista olisi Canyon 1x12 vaihteiston takia.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Jos haettaisiin täysin nöösille n. 1500e jäykkäperäistä maastopyörää, niin olisiko vaihtoehdot Orbea laufrey H30, Kona Honzo vai Grand Canyon 8 hyvät? Maantiepyörä löytyy, eli tämä tulisi enemmänkin maastoajeluun, lyhyempiin hupiajeluihin ja ehkä lyhyisiin työajeluihin kaupunkimaisemissa
Vitus sentier 29vr tai 27vr irtoaa myös tohon rahaan.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
304
Pitääköhän tuo xxl:n white maastopyörien kokotaulukko ihan paikkaansa? Ehdottavat mediumia 186 cm asti.
Itse 181/84 ja tuli tuo medium xc290 comp 22 tarjouksesta tilattua. Reach 417mm mikä vaikuttaa aika lyhyeltä kun on nyt tullut tehtyä vertailua ja asiasta lukenut lisää.

Ei ole pyörä vielä tullut, viikon ollut jumissa jossain ruotsin ja suomen välillä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Pitääköhän tuo xxl:n white maastopyörien kokotaulukko ihan paikkaansa? Ehdottavat mediumia 186 cm asti.
Itse 181/84 ja tuli tuo medium xc290 comp 22 tarjouksesta tilattua. Reach 417mm mikä vaikuttaa aika lyhyeltä kun on nyt tullut tehtyä vertailua ja asiasta lukenut lisää.

Ei ole pyörä vielä tullut, viikon ollut jumissa jossain ruotsin ja suomen välillä.
22-malli taidettu myydä loppuun ja poistaa netistä, mutta 23-mallissa suositukset menee tuotekuvauksessa näin

Kokosuositukset:
- Small, käyttäjän pituus 155 – 165 cm
- Medium, käyttäjän pituus 165 – 180 cm
- Large, käyttäjän pituus 175 – 185 cm
- XL, käyttäjän pituus 185 – 200 cm

Tosiaan näyttää se koko-opas maastopyörille näyttävän näin
S 170-178
M 178-186
L 186-192
XL 192-200

Vähän erikoista ettei suositukset täsmää...

Sun mittaisella varmaan pääsääntöisesti suositellaan L/19-20" kokoista pyörää, Whiten M tässä mallissa ilmeisesti 17". Saattaa tuo olla vähän nafti, mutta onko se huono riippuu sitten taas paljon myös omista preferensseistä, eli mistä tykkää sekä siitä missä ajaa.

Oma Felt on L/20"ja olen suunnilleen sun mittainen mutta lyhytjalkaisempi, jos nyt ostaisin pyörän niin ottaisin varmaan koon pienemmän, tai 27,5" renkaalla 29" sijasta, tuntuu vähän liian jyrältä metsässä ja kaipaisin lisää ketteryyttä, lisäksi vaakaputki mun jalan pituudella turhan ylhäällä jos tipahtaa satulasta... Kadulla ja yleiskäyttöön toi koko on ollut hyvä, mutta metsäpoluilla tuntuu isolta.

Just ostin uuden gravelin ja se tuli M/52cm kokoisena, aiemmat vastaavat sekä hybridit olleet 54-55 kokoisia ja tämä pienempi tuntuu lopulta mukavammalta, etenkin siellä soratiellä/raffimmalla alustalla.

Kokeilemallaha se selviää miltä tuntuu, eikös sen voi palauttaa jos tuntuu turhan pieneltä?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
304
22-malli taidettu myydä loppuun ja poistaa netistä, mutta 23-mallissa suositukset menee tuotekuvauksessa näin

Kokosuositukset:
- Small, käyttäjän pituus 155 – 165 cm
- Medium, käyttäjän pituus 165 – 180 cm
- Large, käyttäjän pituus 175 – 185 cm
- XL, käyttäjän pituus 185 – 200 cm

Tosiaan näyttää se koko-opas maastopyörille näyttävän näin
S 170-178
M 178-186
L 186-192
XL 192-200

Vähän erikoista ettei suositukset täsmää...

Sun mittaisella varmaan pääsääntöisesti suositellaan L/19-20" kokoista pyörää, Whiten M tässä mallissa ilmeisesti 17". Saattaa tuo olla vähän nafti, mutta onko se huono riippuu sitten taas paljon myös omista preferensseistä, eli mistä tykkää sekä siitä missä ajaa.

Oma Felt on L/20"ja olen suunnilleen sun mittainen mutta lyhytjalkaisempi, jos nyt ostaisin pyörän niin ottaisin varmaan koon pienemmän, tai 27,5" renkaalla 29" sijasta, tuntuu vähän liian jyrältä metsässä ja kaipaisin lisää ketteryyttä, lisäksi vaakaputki mun jalan pituudella turhan ylhäällä jos tipahtaa satulasta... Kadulla ja yleiskäyttöön toi koko on ollut hyvä, mutta metsäpoluilla tuntuu isolta.

Just ostin uuden gravelin ja se tuli M/52cm kokoisena, aiemmat vastaavat sekä hybridit olleet 54-55 kokoisia ja tämä pienempi tuntuu lopulta mukavammalta, etenkin siellä soratiellä/raffimmalla alustalla.

Kokeilemallaha se selviää miltä tuntuu, eikös sen voi palauttaa jos tuntuu turhan pieneltä?
Olikin siis tuo 23 malli enkä edes huomannut tuota alempana olevaa kokotaulukkoa vaan menin toisen taulukon mukaan johon oli ylhäällä sivulla linkki. Menee tottakai kokeiluun, ja tarvittaessa palautukseen. Oman hybridin koko taisi olla 56cm ja se tuntuu hieman liian isolta, saattaahan se olla että tuo vähän pienemmän puoleinen maastopyörä onkin ihan sopiva.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Pitääköhän tuo xxl:n white maastopyörien kokotaulukko ihan paikkaansa? Ehdottavat mediumia 186 cm asti.
Itse 181/84 ja tuli tuo medium xc290 comp 22 tarjouksesta tilattua. Reach 417mm mikä vaikuttaa aika lyhyeltä kun on nyt tullut tehtyä vertailua ja asiasta lukenut lisää.

Ei ole pyörä vielä tullut, viikon ollut jumissa jossain ruotsin ja suomen välillä.
Reach on vähän hämäävä mitta.
Loiva istuinkulma ja jyrkkä keula niin reach on lyhyt.
Nykygeoissa istuinkulmaa on jyrkennetty ja keulaa loivennettu, jonka takia reach kasvaa väkisinkin, kun se top tube mitta pysyy samana.
Joten se top tube mitta on edelleen aika validi, mitä koon hahmottamiseen tulee.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
246
Kysyn nyt tietävämmiltä, että onko tämä Verkkiksen tarjous Silverback hyvillä osilla: Silverback Scento Metro -hybridipyörä, XL/575 mm 699,99

Siis onko esimerksi navat ja muut yleensä pienemmälle arvolle ainakin tälläisellä semimaallikolle jäävät osat kunnollisia ja huollettavia? Tuo takavaihtaja ilmeisesti on ihan ok vaikka ei Shimano olekaan.

Nyt on viime vuonna ostettu 499e Nakamura hybridi, jossa on joka osasta säästetty ja nyt alkoi polkaisemaan tyhjää, niin vähän mietin jo että voisi miettiä jotain oikeaakin pyörää. Tämän ostin alunperin siis että katsois maistuuko pyöräily, ja kyllähän se maistuu.

Ja pyöräilen maantiellä, mutta en halua droppitankoa ja ajoasennon pitää olla muutenkin pysty, muita vaihtoehtoja mitä miettinyt 1ke luokassa on: Canyon Roadlite 4 tai 5, Trek FX3 disc, Kona Dew Plus ja Marin Muirwoods. Tuossa Silverbackissä ainakin 99Spokesin mukaan olisi jo ovhlla hyvä hinta/laatusuhde.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Kysyn nyt tietävämmiltä, että onko tämä Verkkiksen tarjous Silverback hyvillä osilla: Silverback Scento Metro -hybridipyörä, XL/575 mm 699,99

Siis onko esimerksi navat ja muut yleensä pienemmälle arvolle ainakin tälläisellä semimaallikolle jäävät osat kunnollisia ja huollettavia? Tuo takavaihtaja ilmeisesti on ihan ok vaikka ei Shimano olekaan.

Nyt on viime vuonna ostettu 499e Nakamura hybridi, jossa on joka osasta säästetty ja nyt alkoi polkaisemaan tyhjää, niin vähän mietin jo että voisi miettiä jotain oikeaakin pyörää. Tämän ostin alunperin siis että katsois maistuuko pyöräily, ja kyllähän se maistuu.

Ja pyöräilen maantiellä, mutta en halua droppitankoa ja ajoasennon pitää olla muutenkin pysty, muita vaihtoehtoja mitä miettinyt 1ke luokassa on: Canyon Roadlite 4 tai 5, Trek FX3 disc, Kona Dew Plus ja Marin Muirwoods. Tuossa Silverbackissä ainakin 99Spokesin mukaan olisi jo ovhlla hyvä hinta/laatusuhde.
Ihan perushyvältä vaikuttaa - isoin miinus ehkä pikalinkut, läpiakselit alkaa olla nykypäivää. Silti, suurin osa tuossa on ns hinnat alkaen osia, käytettynä voisi saada paremman diilin
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
246
Ihan perushyvältä vaikuttaa - isoin miinus ehkä pikalinkut, läpiakselit alkaa olla nykypäivää. Silti, suurin osa tuossa on ns hinnat alkaen osia, käytettynä voisi saada paremman diilin
Käytettynä mitä seurannu kyllä, niin niissä on useimmissa 3x vaihteet, jotka arsyttää nykyisessäkin ja kun mietin niin olis parempi jos se etuvaihtajan kilkkeisiin mennyt raha menis muihin osiin olisi parempi, hybrideissä on vaan vieläkin uusissa 3x vaihteistot ja vasta tullut joihinkin 1x vaihteet.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Kysyn nyt tietävämmiltä, että onko tämä Verkkiksen tarjous Silverback hyvillä osilla: Silverback Scento Metro -hybridipyörä, XL/575 mm 699,99

Siis onko esimerksi navat ja muut yleensä pienemmälle arvolle ainakin tälläisellä semimaallikolle jäävät osat kunnollisia ja huollettavia? Tuo takavaihtaja ilmeisesti on ihan ok vaikka ei Shimano olekaan.

Nyt on viime vuonna ostettu 499e Nakamura hybridi, jossa on joka osasta säästetty ja nyt alkoi polkaisemaan tyhjää, niin vähän mietin jo että voisi miettiä jotain oikeaakin pyörää. Tämän ostin alunperin siis että katsois maistuuko pyöräily, ja kyllähän se maistuu.

Ja pyöräilen maantiellä, mutta en halua droppitankoa ja ajoasennon pitää olla muutenkin pysty, muita vaihtoehtoja mitä miettinyt 1ke luokassa on: Canyon Roadlite 4 tai 5, Trek FX3 disc, Kona Dew Plus ja Marin Muirwoods. Tuossa Silverbackissä ainakin 99Spokesin mukaan olisi jo ovhlla hyvä hinta/laatusuhde.
Eikös tuollainen Roadlite olisi aika hyvää vastinetta rahalle, kun saatavuuttakin on hienosti? Etsisin pyörää nimenomaan fitness-pyörien luokasta, hybrideissä vaikuttaa olevan järjestäen isompia kompromisseja. Tuossakin Roadlitessa harmillisesti pikalinkut, mutta 1x10 voimansiirto, flättitanko, läpiakselit ja kapeat renkaat 1000€ hintaan voi olla tekemätön paikka.

Specializedilta löytyisi myös tällainen: Sirrus X 2.0 | Specialized.com
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
496
Tossa on 27,5" vanteet....jotka on aika pienet hybridiin...mieluummin sellainen, jossa 28" (tai maastokumilla ilmoitettu 29"..itse vanne on samankokoinen).
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
246
Eikös tuollainen Roadlite olisi aika hyvää vastinetta rahalle, kun saatavuuttakin on hienosti? Etsisin pyörää nimenomaan fitness-pyörien luokasta, hybrideissä vaikuttaa olevan järjestäen isompia kompromisseja. Tuossakin Roadlitessa harmillisesti pikalinkut, mutta 1x10 voimansiirto, flättitanko, läpiakselit ja kapeat renkaat 1000€ hintaan voi olla tekemätön paikka.

Specializedilta löytyisi myös tällainen: Sirrus X 2.0 | Specialized.com
Tuossa Raodliten malleissa mietityttää että kun kuvissa ja netissä puhuttais että olis melko maantiepyörämäinen, eli ilmeisesti matala ajoasento, minulle pitää olla pysty ajoasento alaselän takia. Toki ainahan sitä voi säädettävällä stemmillä ja satulaa säätämällä eteenpäin pystymmäksi, niinkui olen nykyisessäkin tehnyt
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Tuossa Raodliten malleissa mietityttää että kun kuvissa ja netissä puhuttais että olis melko maantiepyörämäinen, eli ilmeisesti matala ajoasento, minulle pitää olla pysty ajoasento alaselän takia. Toki ainahan sitä voi säädettävällä stemmillä ja satulaa säätämällä eteenpäin pystymmäksi, niinkui olen nykyisessäkin tehnyt
Säätöstemmi on toki vaihtoehto mutta ehkä mieluummin suoraan omiin mittoihin ja mieltymyksiin parhaiten sopiva stemmi, tai sitten riser-ohjaustanko. Miksei molemmat.

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 706
Säätöstemmi on toki vaihtoehto mutta ehkä mieluummin suoraan omiin mittoihin ja mieltymyksiin parhaiten sopiva stemmi, tai sitten riser-ohjaustanko. Miksei molemmat.
Säädettävä ohjainkannatin on ollut parissa fillarissa helppo ja kustannustehokas valinta. Esim. joku tällainen (näitä löytyy eri mittaisina):

 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Roadlitessä ainakin saisi kuitusen etuhaarukan ja nopeat ensiasennusrenkaat. Muutenkin varmasti porukan kevein.
Toi 46/11-42 10v vaihteisto on vähän outo. Haettu jotain kompromissiä, koska maantie/commuutteri.
Joku 38-42T etulimppu tossa olis parempi. Siihen vielä taakse vaikka 11-34, niin voisi saada jopa ripauksen sitä maantiefiilistä mitä maantiefillarilta kai pitäisikin saada? :D
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Täytyy antaa tälle etukorille suositukset. Asensin tuohon naisten suoratankoisen hybridin keulaan, ettei tarvitse töihin reppu selässä polkea. Korin saa ihan sekunnissa matkaan, niin ei tarvitse lenkeillä sitä pitää mukana. Toki kääntöpuolena joku kevyt ketjulukkohan tuohon pitäisi laittaa, jos jättäisi sen pyörään säilytykseen.

 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
151
Ehkä se 1 x voisi toimia. Suomessa on niin tasaistakin että varmasti toimiva ratkaisu.

Nyt kun preferenssien äärellä ollaan niin mistä techiläiset tykkää enemmän: Shimano vai SRAM, mekaaninen vai sähköinen?
En tiiä onko alkuperäiselle kysyjälle enää ajankohtaista, mutta perusgraveliin vahva suositus 1x. Itsellä ollut ajossa nyt Ekarin 1x13 jossa välitykset riittävät omaan käyttöön oikein hyvin sekä maastossa että maantiellä, mutta ehkä nirppanokkaisena italiaanona on tosi herkkä vaijerin kireydestä ja kuunasennoista että vaihtaminen pysyy sujuvana. Nyt jos pitäisi gravel hommata niin valinta olisi XPLR 1x12 10-44t takapakalla.

Toisessa filossa Sramin sähköinen AXS 1x12 ja on ehdottomasti parhaiten toiminut kokonaisuus mitä koskaan on ollut, vertailukohtina vaikkapa mekaaniset Ultegra, XTR ja XX1. Täyden akun kesto ~10 pakkasilla tosin tippuu aika paljon luvatusta, mutta kyllä 2-3h lenkit silti onnistuu.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Toi 46/11-42 10v vaihteisto on vähän outo. Haettu jotain kompromissiä, koska maantie/commuutteri.
Joku 38-42T etulimppu tossa olis parempi. Siihen vielä taakse vaikka 11-34, niin voisi saada jopa ripauksen sitä maantiefiilistä mitä maantiefillarilta kai pitäisikin saada? :D
Itse kyllä pidän noista 2x10 ja 2x9 vaihteistosta, kun takavaihteet vaihtaa pienillä stepeillä. Varsinkin tuossa 36/46 12-25 saa laittaa nopeuden nousun mukaan vaihdetta sisään sitä mukaan kun kiihdyttää ja yksittäiset vaihdot ei juuri tunnu. Kokeilen kyllä seuraavaksi 12-30 pakkaa, että saa muutaman kevennyksen vielä mäkiin, mutta se ei pitäisi vaikuttaa pienien rattaiden tuntumaan.

Etuvaihtajan säätö on lopulta tosi yksinkertaista verrattuna 3 vaihteiseen systeemiin. Ala/yläraja kuntoon ja vaijeri niin kireällä että jaksaa ylärajaan asti vetää? Ja vaijeria sitten voi kiristää, kun isolla alkaa laahaamaan.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
246
Kysyn nyt tietävämmiltä, että onko tämä Verkkiksen tarjous Silverback hyvillä osilla: Silverback Scento Metro -hybridipyörä, XL/575 mm 699,99

Siis onko esimerksi navat ja muut yleensä pienemmälle arvolle ainakin tälläisellä semimaallikolle jäävät osat kunnollisia ja huollettavia? Tuo takavaihtaja ilmeisesti on ihan ok vaikka ei Shimano olekaan.

Nyt on viime vuonna ostettu 499e Nakamura hybridi, jossa on joka osasta säästetty ja nyt alkoi polkaisemaan tyhjää, niin vähän mietin jo että voisi miettiä jotain oikeaakin pyörää. Tämän ostin alunperin siis että katsois maistuuko pyöräily, ja kyllähän se maistuu.

Ja pyöräilen maantiellä, mutta en halua droppitankoa ja ajoasennon pitää olla muutenkin pysty, muita vaihtoehtoja mitä miettinyt 1ke luokassa on: Canyon Roadlite 4 tai 5, Trek FX3 disc, Kona Dew Plus ja Marin Muirwoods. Tuossa Silverbackissä ainakin 99Spokesin mukaan olisi jo ovhlla hyvä hinta/laatusuhde.
Nyt kun vaihdoin tästä Nakamurasta ketjun (vanha oli samalla lenkkimäärällä 2 lenkkiä pitempi), sekä takarattaat (tuon tyhjää polkemisen ilmeisesti aiheutti löysällä ollut takaratas, kun kiinnitysrengas oli löysällä ja sen hampaat oli todella kuluneet) niin eipä ole vielä rahallisest järkevää ostaa uutta pyörää vaan poljetaan tällä. Empä olisi vaan äkkiä uskonut että vuodessa ketju olisi tuon verran venynyt, toki kysessä oli nimetön ketju että materiaali varmaan aika huonoa.

Kiitoksia kommenteista kuitenkin, pitänee katosa sitten kun tästä seuraavan kerran joku kaliimpi osa antaa periksi että ostaako uuden pyörän vai korjaako tätä. Olen kyllä muuten sitä mieltä että kannattaa aina korjata, mutta kun runkokoko ei ole täysin oikea ja melkolailla kaikki osat vaihtajia ja vaihdevipuja lukuunottamatta on nimetöntä kuraa. Äkkiä menee tuplat pyörän ostohintaan verrattuna.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Itse kyllä pidän noista 2x10 ja 2x9 vaihteistosta, kun takavaihteet vaihtaa pienillä stepeillä. Varsinkin tuossa 36/46 12-25 saa laittaa nopeuden nousun mukaan vaihdetta sisään sitä mukaan kun kiihdyttää ja yksittäiset vaihdot ei juuri tunnu. Kokeilen kyllä seuraavaksi 12-30 pakkaa, että saa muutaman kevennyksen vielä mäkiin, mutta se ei pitäisi vaikuttaa pienien rattaiden tuntumaan.

Etuvaihtajan säätö on lopulta tosi yksinkertaista verrattuna 3 vaihteiseen systeemiin. Ala/yläraja kuntoon ja vaijeri niin kireällä että jaksaa ylärajaan asti vetää? Ja vaijeria sitten voi kiristää, kun isolla alkaa laahaamaan.
Itsekin mieluiten ottaisin 2x voimansiirron roadliteen. Ja ennen näissä enimmäkseen olikin. 1x nyt vaan on muotia ja sitten se on tällästä. Tosi luotettavia ja helppo hoitoisia omat 2x10 ja 2x11 voimansiirrot ovat olleet. :)
 

esk

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
282
Vielä kolmas vaihtoehto, jonka suuntaan olen nyt vähän kallistumassa. 15l säiliö ja sähkö tulee auton 12V pistokkeesta. Sopivan pieni ja vielä edullinen, kun vertaa sekä Boschiin että Kärcheriin.

Tulipa tehtyä itse tuo pesuri, kun ei tuntunut sopivaa löytyvän markkinoilta. Laskuissa en nyt pysynyt perässä, mutta yli 100€ tähän kuitenkin meni. Osia ja tarvikkeita tuli haalittua Aliexpressistä, Amazonista, akkukaupasta ja paikallisesta rautakaupasta. Painetta löytyy enemmän kun tarpeeksi pyörän pesuun ja 20 litrainen kanisteri ei ihan heti lopu kesken. 4 Ah akku pitäisi kestää ainakin 30 min.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Pitäis ostaa uudet kengät flätti polkimille. Onko täällä porukalla mitä mielipiteitä FiveTen merkistä mikä on nyt adidaksen omistama? Itellä ollu aikasemmin vaan spesialized merkin 2fo, johon oon ollu kyllä todella tyytyväinen, kun ne tarttuu piikkeihin todella hyvin, mutta haluis testaa vaihteeks muuta. Kuulku että FiveTen ollu joskus hyvä, kunnes adidas osti tän merkin, niin se pohja ei enään niin tarttuvaa flättipolkimiin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
322
Pitäis ostaa uudet kengät flätti polkimille. Onko täällä porukalla mitä mielipiteitä FiveTen merkistä mikä on nyt adidaksen omistama? Itellä ollu aikasemmin vaan spesialized merkin 2fo, johon oon ollu kyllä todella tyytyväinen, kun ne tarttuu piikkeihin todella hyvin, mutta haluis testaa vaihteeks muuta. Kuulku että FiveTen ollu joskus hyvä, kunnes adidas osti tän merkin, niin se pohja ei enään niin tarttuvaa flättipolkimiin.
Mulla on kolmisen vuotta ollut fivetenit ja erittäin hyvät tossut kyseessä. Tarraa hyvin ja kestää runtua. Muutamalla kaverilla myös ja ovat tykänneet. Eli täältä ainakin kova suositus. Toki kokemusta muista flättipolkimille suunnatuista kengistä ei ole.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Mulla on kolmisen vuotta ollut fivetenit ja erittäin hyvät tossut kyseessä. Tarraa hyvin ja kestää runtua. Muutamalla kaverilla myös ja ovat tykänneet. Eli täältä ainakin kova suositus. Toki kokemusta muista flättipolkimille suunnatuista kengistä ei ole.
Onko sulla ne adidaksen logolla? https://www.bike24.com/p2424198.html
Tossa kun lukee kommentteja, niin pari 1 tähden kommenttia valittaa huonoa grippiä.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
521
Itse ostin alkukeväästä fiveten freerider pro, eikä mitään valitusta. Tukevat, pohja tarraa hyvin kiinni. Ja on myös mukavan pehmustettu jalkapohjasta. Alkuun pelkäsin, että olisivat liian jäykät, mutta hyvin noilla kestää kävelläkin ja tuntee polkimet jalkojen alla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Näyttääpä olevan FiveTenin logolla, 2020 nämä on ostettu niin sikäli kummallista kun eikös tuo jo ollut Adidaksen omistuksessa aikoja sitten?
Adidas osti Five Tenin 2011, mutta vasta huhtikuussa 2020 siitä tuli osa Adidas Outdooria, joten varmaan vasta sen jälkeen on Adidaksen logot alkanut ilmestymään kenkiin.

edit. Ja niin, itsellä on ollut muutaman vuoden käytössä Five Tenin logolla olevat Freeriderit ja onhan ne vain hyvät kengät. Adidaksen logolla olevista ei ole itsellä kokemusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
345
Pari kesää olen freeridereilla ajanut. Laadukkaat kengät, hyvä pito flätteihin. Tuo skeittikenkämäinen rakenne ei kyllä minusta ole kovin optimaalinen pyöräilyyn näin laajemmassa mitassa. Nuo kun kastuu läpimäriksi niin sitten on kaks märkää ankkuria jaloissa. Mieluummin ottaisin jonkun polkujuoksukenkämäisemmän goretexilla, jonka saa ihan normi liikkeellä kuivaksi tai ainakin kuivan tuntuiseksi. Tällaisiahan löytyy nykyään jo Fiveteniltä itseltäänkin.

Noh, nyt löytyy neljä paria Northwaven kenkiä kaapista. Ihan hyvä hintalaatusuhde näissäkin ja lesti sopii omalle jalalle.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Mulla on pari kesää ollut käytössä Shimanon GX5? kengät käytössä ja niitä en ainakaan kenellekkään suosittele. ihan perus tennari, mihin laitettu fillariteemaa mukaan, liukkaat ja taipuisat pohjat. Fivetenejä kokeilleena, 6-0
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Onko jollain kokemusta sormenjäljellä toimivista pyöränlukoista? Tois sen muutaman sekunnin nopeutta ja vaivattomuutta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Nyt kun työsuhdepyörä tuli itsellekin mahdolliseksi niin tekisi mieli hommata pyörä bikeparkkikäyttöön. Entuudestaan löytyy Neuron:ON 8 millä käynyt parkkia kokeilemassa mutta ei tuota oikein uskalla rytkyttää niinkuin haluaisi. Eli sähkis saisi jäädä edelleen polkuajoon/yleiskäyttöön ja parkkiin oma millä saisi huoletta ajaa. En usko, että ilman sähköä viitsin lähteä poluille. Maksimihinta 4000e, omaa rahaa en viitsisi laittaa. Nyt katsellut Canyon Torque Al 5 ja 6 versioita sekä Commencal Clash Essentialia. Onko kellään näistä kokemusta tai tulisiko muita hyviä ehdotuksia mieleen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Osta parkkiin joku halpa dh jyrä. Siellä ei voimansiirrostakaan tarvis välittää kun vedetään hissillä ylös
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
115
Moottori lehti testannut kuljetus telineitä:
Osa telineistä ilmeisen rimpuloita. Halvalla ei saa hyvää.

e:Lisätään linkit artikkeleihin ennen etusivulta häipymistä:
Itse testi ja Viranomaisten pyörittely
Itsellänikin on jossain vaiheessa edessä polkupyörän siirtelyä autolla niin olen koittanut erilaisia polkupyörän kuljetus telineitä katsella. Ja miettinyt että onko kalliimmat telineet hintansa väärtejä. Joten tämä testi tuli kyllä hyvään aikaa. Joten täytyy kyllä hetki uhrata, että minkälaisen telineen ostaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 578
Viestejä
4 204 745
Jäsenet
70 919
Uusin jäsen
XJX0

Hinta.fi

Ylös Bottom