Pyöräily

Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
835
Kiitos kattavasta vastauksesta, täytyy katsoa myös tuo Radon. Cube C62 prosta olin katsellut tätä mallia:
Juu onhan tuo Cuben malli selvästi paremmilla osilla mutta on toki hintaakin. Nyt taitaa olla se tilanne että joudut ostamaan sen minkä saat. Epäilen että tinkiminenkin taitaa olla aika turhaa
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Ja alunipoilla. Nämä on omasta mielestä parhaat.
Pitkällä hylsyllä rihtaus tosi mukavaa.
Ja saa vielä valita värinkin.

Alunippoja en suosittelisi, herkkiä menemään kierteet niissä. Ei kai siinä montaa grammaa messinkisiin säästä. Ei toki omaa kokemusta ole, mutta näin oon kuullu muutamasta lähteestä, esim siltä Velogin videoilla esiintyneestä kiekonrakentajalta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Mulla ei ole ollut mitään ongelmia alumiinisten nippojen kanssa. Noita polyaxeja olen käyttänyt ja taitaapa yhdessä talvikiekossa olla jotain aliexpressin vastaavia hexakantaisia, joita ihan piruuttaan joskus testiin tilasin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Vaikea kuvitella, että tuolla setillä ei kelpaisi ajella. Muistaakseni 240 napa on vain keventelyversio 350 navasta. Molemmissa on se tärkein, eli DTn star rachet vapaaratas. Jos tuohon päädyt, niin varmaan pyydettäessä lähettävät muutaman varapinnankin mukaan. Ja jos meinaat itse ylläpitohuoltoa tehdä, niin kannattaa ostaa DTn special greasea pieni purkki mukaan vapaaratasta varten.

Riittäähän sinulle 110kg painoa sisältäen pyörän, kuskin ja kamat? Meikällä on elopainoa sen verran, että tulee katsottua rajat aina.

Hiilikuitukiekkoissa on se hyvä puoli, ettei ne mene kieroon vaikka pinnakireydet olisi sekaisin. Vaikkei mitään perustetta ole, niin silti miellän itse kuidun enemmän maantiekiekkojen ainekseksi. Toki kuidulla isot pojat maastoakin ajaa...

Disclaimerina vielä, että kyllä tuohon TUNEenkin voi hyvin saada varaosia. Se vaan kannattaa etukäteen selvittää, varsinki, kun ostaa selkeästi kalliimpaa settiä.
Okei, kiitti varmennuksesta. Laitanpa jonkun sitten huomenna tilaukseen, ehkä kysyn vielä jotain myyjältä mutta näppärältä vaikuttaa.

Mulla nyt painoa 95Kg. Fillari painaa ehkä sen 9kg - 10kg joten reppua ei parane laittaa selkään jos on jotain retkikamaa mukana...

Tuolta ehdotettiin myös tätä settiä, painavempia mutta oisko sun mielestä parempia valintoja? Ehkä juurikin lujuus paranisi, mutta tässä ainakin sama system weight:


Tässä ei mainintaa painorajasta:


En osaa itse sanoa näiden välistä oikein mitään eroa niin kyttään tuota painoa lähinnä, vaikka tuolla parilla sataa grammalla nyt tuskin on merkitystä vaikka pyörivää massaa onkin.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
No niin.

Tarkoitus olisi aloittaa työmatkapyöräily näin kevään aikana. Matkaa noin 14km suuntaansa. Ainakin aluksi vain 1-2 kertaa viikossa, katsotaan sitten miten lähtee sujumaan.

Hommasin käytetyn hybridin, joka täytyy ensin saada menokuntoon. Satulaa täytyy nostaa ja siirtää aaninki eteenpäin. Ketjut vaativat puhdistuksen. Jarrut toimivat hyvin. Vaihteiston säätö sujui, mutta entä pinnat? Voinko kiristää ne periaatteella, että soivat kaikki samalla sävelellä kun niitä nippaa? Nykyisellään osa tuntui olevan aika löysällä ja muutama taas pikkuisen liian tiukalla.

Varoiksi hankin rengasraudat, sisäkumin ja pyörän yleistyökalusarjan.

 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
189
Okei, kiitti varmennuksesta. Laitanpa jonkun sitten huomenna tilaukseen, ehkä kysyn vielä jotain myyjältä mutta näppärältä vaikuttaa.

Mulla nyt painoa 95Kg. Fillari painaa ehkä sen 9kg - 10kg joten reppua ei parane laittaa selkään jos on jotain retkikamaa mukana...

Tuolta ehdotettiin myös tätä settiä, painavempia mutta oisko sun mielestä parempia valintoja? Ehkä juurikin lujuus paranisi, mutta tässä ainakin sama system weight:


Tässä ei mainintaa painorajasta:


En osaa itse sanoa näiden välistä oikein mitään eroa niin kyttään tuota painoa lähinnä, vaikka tuolla parilla sataa grammalla nyt tuskin on merkitystä vaikka pyörivää massaa onkin.
XM481 kuulostaa omaan korvaan turhan leveältä kuvailemassasi käytössä. Sanoisin, että noi olis jollekin 2,6”+ renkaille tarkoitettu En ole ihan maastopyörätekniikan aallonharjalla, kun oman Nicolain speksasin 2015, eikä sillon vielä plussat olleet iso juttu.

EX471 on melkoinen legenda, itsekin tuon speksasin Aaron Gwinnin renkaattoman ajon innoittamana enduropyörääni. Ne kyllä kestää, jos kiekko on hyvin tehty. DTn sivuilla on vanteiden kilokestävyydet ja tuo on 130kg asti tarkoitettu. Lisäksi se on muutenkin ajateltu kovempaan ajoon, eli hypyt ja kovavauhtinen kivikkoajo on OK.

Olet päässyt kiekkojen speksauksen ongelmaan: yhdellä setillä on vaikea kattaa kaikkia tarkoituksia. Minä laitoin retkipyörään HX491, jolla DT lupailee 150kg kestävyyttä. Eihän se paino mukavaa ole, mutta luotettavuus retkeillessä taas on ehdottoman tärkeää ja tallista löytyy kaksi muuta pyörää toisiin tarkoituksiin.

Mun käsitys kiekon ja renkaan massan vaikutuksesta on sellainen, että ylämäissä ja paljon kiihdyttelyä sisältävässä ajossa sillä on merkitystä. Isompi massa pitää toisaalta itseään paremmin vauhdissa. Suomessahan maastoajo tahtoo olla kannonkiertoa, jolloin sitä kiihdyttelyä tulee aika tiheään.

Aina voi tietysti koittaa löytää esim. bike-components.de sivustolta jonkun halvan setin ja päivittää esim. Vuoden päästä omiin ajomieltymyksiin sopiviin kiekkoihin. Jos siis nyt on epäselvää mitä kiekoilta haluaa. Boostinapojen tarve taitaa tosin rajata valikoimaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
30mm sisäleveys on kyllä nykyään aikalailla se sweetspotti traili ajossa. Kaikki menee 2.25 - 2.50 kokoisena.
Mulla on plussassa 45mm sisäleveä vanne ja takana 2.6 Vittoria mezcal. Edessä 2.8 Nobby nic.
Ihan ok setti ja saa ajaa tarvittaessa todella matalilla paineilla ilman että kaatuu kumi alle.
Ehkä 40mm olisi vähän parempi taakse niin renkaan kyljet ei olisi niin tyrkyllä, jos tarttee kivikkoa rymytä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Joo ei 30mm ole mikään superlevä vielä. 2,25 reknaille ihan sopiva. Toki voi sitä painon säästämiseksi kapeempaakin laittaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
189
Niin se tekniikka kehittyy. Olin melko varma, että tuolla leveydellä rengas alkaisi mennä kantikkaaksi ja rullaus kärsisi. Toisaalta onhan tuo minun retkipyörän 50mm rengas mukavan pyöreä 25mm levyisellä vanteella. Tuolla setillä renkaan suhde vanteen leveyteen on samaa luokkaa. Nyt kun tarkemmin muistelen, niin Maxxiksellakin taitaa nykyään olla erikseen leveälle vanteelle tehdyt renkaat samoilla vanhoilla leveyksillä.

Vähän kyllä jännittää, että miltä 43mm Gravelking SK tulee näyttämään tuolla 25mm sisälevyisellä vanteella. On alkanut kevyempi rengas taas kiinnostamaan.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
XM481 kuulostaa omaan korvaan turhan leveältä kuvailemassasi käytössä. Sanoisin, että noi olis jollekin 2,6”+ renkaille tarkoitettu En ole ihan maastopyörätekniikan aallonharjalla, kun oman Nicolain speksasin 2015, eikä sillon vielä plussat olleet iso juttu.

EX471 on melkoinen legenda, itsekin tuon speksasin Aaron Gwinnin renkaattoman ajon innoittamana enduropyörääni. Ne kyllä kestää, jos kiekko on hyvin tehty. DTn sivuilla on vanteiden kilokestävyydet ja tuo on 130kg asti tarkoitettu. Lisäksi se on muutenkin ajateltu kovempaan ajoon, eli hypyt ja kovavauhtinen kivikkoajo on OK.

Olet päässyt kiekkojen speksauksen ongelmaan: yhdellä setillä on vaikea kattaa kaikkia tarkoituksia. Minä laitoin retkipyörään HX491, jolla DT lupailee 150kg kestävyyttä. Eihän se paino mukavaa ole, mutta luotettavuus retkeillessä taas on ehdottoman tärkeää ja tallista löytyy kaksi muuta pyörää toisiin tarkoituksiin.

Mun käsitys kiekon ja renkaan massan vaikutuksesta on sellainen, että ylämäissä ja paljon kiihdyttelyä sisältävässä ajossa sillä on merkitystä. Isompi massa pitää toisaalta itseään paremmin vauhdissa. Suomessahan maastoajo tahtoo olla kannonkiertoa, jolloin sitä kiihdyttelyä tulee aika tiheään.

Aina voi tietysti koittaa löytää esim. bike-components.de sivustolta jonkun halvan setin ja päivittää esim. Vuoden päästä omiin ajomieltymyksiin sopiviin kiekkoihin. Jos siis nyt on epäselvää mitä kiekoilta haluaa. Boostinapojen tarve taitaa tosin rajata valikoimaan.
Hyviä pointteja, tässähän samalla tulee uusia juttuja aikalailla kun fillaria kasaa. Ennen haettiin Nishikin Bigfoot lähikorttelin kivijalkaliikkeestä, sen jälkeen tilasin Grand Canyonin netistä ilman turhia empimättä ja nyt viilaillaan kiekkosettiä kohdilleen ja pyöräkin on vielä vain läjä osia. Canyonin fillari oli jo niin hyvä (noin 1300€ malli) että tuli into joskus hifistellä lisää, nyt tähän projektiin menee rahaa selkeesti enemmän mutta eipä tarvi olla heti fillaria vaihtamassa (vaan kasaa toisen jos siltä tuntuu) :)

Tuo DT Swiss EX471 setti taitaa olla sopiva kompromissi mulle, kestää siis 130kg asti kuormaakin ja paino jää kevyemmän ja perussetin välimaastoon. Sisäleveys 25mm kun tulisi 2,25 leveät hyvin rullaavat renkaat.

Tällasilla valinnoilla kun olisi SRAM XX1 12-vaihteinen osasarja tulossa:
kiekot.JPG



Hyväksytäänkö? :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
54T ratchetti sit viel ni saa sen 6 asteen vetovälyksen, vai tuleeko 240 exp vakiona 54T:llä?
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Ihmettelin tätä valintaa, jos ottaa isomman ratchetin niin tulee äkkiä noin 70€ hintaa lisää joihinkin setteihin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Eli kun pyörität kampia taaksepäin, niin toi asteluku merkkaa sitä, kuinka monta astetta kestää, että veto ottaa taas kiinni. Eli pienentää sitä tyhjää liikettä, mitä enemmän hampaita on ratchetissä. Eihän toi oo pakollinen, mutta voi harkita tulevaisuudessa jos haluaa vielä päivittää. Ja ennenkaikkea, pitää hienoa surinaa, niinkun kunnon napojen kuuluu :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Eli kun pyörität kampia taaksepäin, niin toi asteluku merkkaa sitä, kuinka monta astetta kestää, että veto ottaa taas kiinni. Eli pienentää sitä tyhjää liikettä, mitä enemmän hampaita on ratchetissä. Eihän toi oo pakollinen, mutta voi harkita tulevaisuudessa jos haluaa vielä päivittää. Ja ennenkaikkea, pitää hienoa surinaa, niinkun kunnon napojen kuuluu :)
Ahaa, okei. Tuossa setissä ei ollut sitä vaihtoehtona että toivottavasti on premium-surina-napa :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Mutta mitäs täältä tarjous-osiosta löytyykään:


Jos hiukan nostaa budjettia niin olisko tuossa kuituiset kiekot vähemmällä painolla ja muuten hyvillä osilla, kantavuudesta ei mainintaa?

Ainakin nuo Boost navat löytyy, Hub version CL eli jarrulevyt mallia center lock?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Taidan laittaa nuo edellä linkatut VYTYV SL hiilikuitukiekot tilaukseen kun kerran näyttää sopivan omaan fillariin. Hinta jumppaa tonniin mutta eipä noita tuon halvemmalla oikein saa ja jos paino + kestävyys kohdillaan.

Painorajoja tuolle ei mainita, laitoin kuitenkin kysymyksen myyjälle. Ettei käy niin että tämmöne plösö kyykkytunkki polkee pikkutyttöjen polkuypörän solmuun :redface:
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455

Meinasin nämä hankkia nyt itselleni pyöräilyä varten. Onko tuollainen stiff index 4 mistään kotoisin? Pitää vissiin noi jotkut pehmustetut pyöräilybokserit tai mukavampi penkki ostaa, kun alkoi vähän tuntumaan painetta tuossa pallien alapuolella, kun vedin 40km lenkin.
Tuli näitä testailtua nyt ensimmäistä kertaa, kun saapuivat tänään. Täytyy sanoa että näin ensivaikutelmalta polkeminen todella paljon paremman tuntuista, kun ei jousta samaan tapaan kuin lenkkarit/tennarit ja polkimien piikit ei tunnu läpi. Voin kyllä suositella tällaisia pyöräilykenkiä jäykällä ja paksummalla pohjalla flättipolkimille. Seuraavaksi varmaan pitääki hankkia noi pehmustetut pyöräilybokserit housujen alle. Alkaa homma menemään vähän varusteurheilun puolelle hiljalleen :kahvi:
IMG_20210407_160453 (2).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Tuli näitä testailtua nyt ensimmäistä kertaa, kun saapuivat tänään. Täytyy sanoa että näin ensivaikutelmalta polkeminen todella paljon paremman tuntuista, kun ei jousta samaan tapaan kuin lenkkarit/tennarit ja polkimien piikit ei tunnu läpi. Voin kyllä suositella tällaisia pyöräilykenkiä jäykällä ja paksummalla pohjalla flättipolkimille. Seuraavaksi varmaan pitääki hankkia noi pehmustetut pyöräilybokserit housujen alle. Alkaa homma menemään vähän varusteurheilun puolelle hiljalleen :kahvi:

Miten koko osui kohdalleen? Itsellä leveä jalkaisena vaikea löytää sopivia kenkiä...
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Miten koko osui kohdalleen? Itsellä leveä jalkaisena vaikea löytää sopivia kenkiä...
Itselle sopii hyvin se koko mikä yleensä eli 42. Nämä ovat melko kapeat malliltaan, joten voi aika tiukkaa tehdä leveämpi jalkaisena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Saako mistään halvalla ohjainlaakerille sopivaa avainta? Eli siis 32mm lenkkiavain joka vaan olisi kovin ohut? 1" kierteellinen ohjainlaakeri siis kyseessä.

Ohjainlaakeri klonksuu ja sitä on pari kertaa kiristetty mutta ei auta. Vaihtaisin tuon, mutta ei ole tuota avainta, biltemasta löytyy vain joku setti jossa tuo tulee mukana, mutta hintaa yli 30€ ja kaikki muut työkalut minulla jo on. Ei jotrnkin tommoseen viitsisi laittaa kymmeniä euroja kun todennäköisesti tarvitsen sitä vain kerran ja koko pyöräkään johon sitä tarvitsen ei maksanut juuri mitään.

Kuukauden päästä varmaan kamppiin aukeaa taas se pyöräkeskus josta saisi ko avaimen lainaksi ilmaiseksi, mutta mielellään saisin tuon jo aiemmin kuntoon.
Rälläkällä normi lenkkiavaimesta pois niin sopi tohon väliin. Tosin kun purin tuon ohjainlaakeri homman niin samalla sitten huomasin että ihan turhaa oli rälläköinti. Eihän tossa ole mitään syytä miksinsinne ahtaaseen väliin edes pitää avain saada. Eli ylin mutteri pois ja ohjaustanko ensin pois niin pääsee siihen ohueeseen mutteriin käsiksi ihan normi avaimella.

Mango bikes pyörä kyseessä ja tehtaalla laitettu alempi laakeri väärin päin niin siksi oli klappia vaikka kuinka koitti kiristää. Oli kasaajalta unohtunut vaseliinitkin laittaa. Muutenkin laatu aivan ala-arvoista kaikessa. En todellakaan suosittele mango bikes pyöriä kenellekkään.

Tuo oli joku loppuerä poistuvaa mallia halvalla, mutta pitäisi nyt silti joku laatu pitää kun osatkin ovat vääriä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Lukkopolkimilla polkiessa tuntuu toisessa jalassa vähän löysää eli vois olla tiukemmin kiinni jalka kiinni polkimessa. Mille pitää näyttää ruuvaria, klosseille vai polkimelle?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
189
Lukkopolkimilla polkiessa tuntuu toisessa jalassa vähän löysää eli vois olla tiukemmin kiinni jalka kiinni polkimessa. Mille pitää näyttää ruuvaria, klosseille vai polkimelle?
Oma veikkaus: jos polkimessa on säätö, niin se on löysällä tai klossi kulunut. Shimanoissa on ainakin maastopolkimissa säätööruuvi kireydelle. Jos taas polkimessa ei ole säätöä ja klossi on tuore, niin polkimen jousi voi olla rikki. Mulla on useammat Timen polkimet hajonnut kiven iskusta siten, että jousi antautuu eikä klossi enää pysy kireällä. Jossain klosseissa voi vielä vaikuttaa avauskulmaan vaihtamalla klossin eri jalkaan. Toki kulma vaihtuu pareittain.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
360
Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Myyjä ei vastaa tänään, mutta pieni varmistus, mallista päätellen alle linkatut ovat 29” renkaille ja onko kuidulla yleensä tapana sietää yli 110kg painoa?

 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
Eiköhän ne ole jo uusinta kunnossa, varmaan jotain 10v kestää ennen kuin kovettuu liikaa ja alkaa halkeilla yms. Uudet renkaat tosin ei ole iso investointi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Myyjä ei vastaa tänään, mutta pieni varmistus, mallista päätellen alle linkatut ovat 29” renkaille ja onko kuidulla yleensä tapana sietää yli 110kg painoa?

No ei ole. Myyhän noi muun muuassa XC hiilari vanteita, joissa kuskin max. paino 85kg.
Mutta eikö noissa syötetty tietoihin oma paino ennen kuin tilasi?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
No ei ole. Myyhän noi muun muuassa XC hiilari vanteita, joissa kuskin max. paino 85kg.
Mutta eikö noissa syötetty tietoihin oma paino ennen kuin tilasi?
On siinä se painon syöttö mutta ei vaikuta mihinkään, koitin jättää tyhjäksikin. Jos laittaa 95kg niin antaa siirtää ostoskoriin. Vain yhdet pinnat valikossa oli paino mukana tai ei.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
On siinä se painon syöttö mutta ei vaikuta mihinkään, koitin jättää tyhjäksikin. Jos laittaa 95kg niin antaa siirtää ostoskoriin. Vain yhdet pinnat valikossa oli paino mukana tai ei.
Ei se niistä pinnoista kiinni jää, ne kestää varmasti.
Ja jotenkin ymmärsin, että se setin painokin sitten vaihtelee. Eli käyttää tarvittaessa jämympiä vanteita ja ilmoitettu paino on se kevyin mahdollinen kyseisillä osilla.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Ei se niistä pinnoista kiinni jää, ne kestää varmasti.
Ja jotenkin ymmärsin, että se setin painokin sitten vaihtelee. Eli käyttää tarvittaessa jämympiä vanteita ja ilmoitettu paino on se kevyin mahdollinen kyseisillä osilla.
Joo tuo voikin olla näin, että kuskin painon mukaan tukevoittaa settiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
Vaikea uskoa että 60v vanha kumi olisi enää kunnossa. Voin toki olla väärässäkin, mutta renkaat on muutenkin kulutustavaraa eikä ne nyt niin paljoa maksa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
189
On siinä se painon syöttö mutta ei vaikuta mihinkään, koitin jättää tyhjäksikin. Jos laittaa 95kg niin antaa siirtää ostoskoriin. Vain yhdet pinnat valikossa oli paino mukana tai ei.
Tämä on ihan arvailua, mutta tuo voisi vaikuttaa siihen miten kiekon rakentaja järjestelee pinnat ja kuinka kireälle pinnat laitetaan. Tai sitten ne katsoo tilausta kootessa painon ja tarvittaessa kehottavat muuttamaan valintoja kestävämmiksi.


Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
En missään tapauksessa ole asiantuntija, mutta minä väänteleisin haarukkaa ja keskiötä sivusuunnassa reilusti. Olen kuullut, että noita on katkennut haarukasta, mikä on erittäin vaarallista. Keskiön alue ei ole ihan niin fataali, mutta myös yksi tietämäni murtopaikka. Mulla on yhden vanhan pyörän ohjaustanko katkennut kesken ajon. Samasta pyörästä katkesi ajon aikana pari vuotta myöhemmin myös poljin ja sen jälkeen kampi. Laski omaainnostusta vanhoihin pyöriin
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
Jos niillä kummeilla ei ole ajettu juurikaan ja aina pidetty paineissa ettei kyljet hajoa, niin voihan ne kestää vaikka kuinka kauan.
Liekkö tapahtuu sama asia kuin auton renkaissa, että tarpeeksi vanhana kumi kovettuu niin kovaksi, ettei enää kulu juuri nimeksikään. Ei toki myöskään pidä juuri nimeksikään ja etenkin märällä ovat sitten hengenvaaralliset kun voi luistella alta pois milloin tahansa.

Eli laittaisin uudet kuitenkin ennen kuin lähtee baanalle.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Tämä on ihan arvailua, mutta tuo voisi vaikuttaa siihen miten kiekon rakentaja järjestelee pinnat ja kuinka kireälle pinnat laitetaan. Tai sitten ne katsoo tilausta kootessa painon ja tarvittaessa kehottavat muuttamaan valintoja kestävämmiksi.
Joo totta, eihän sillä kuskin painolla olisi tuossa muuten mitään virkaa. Eikä kiekkojen spekseissäkään ole mitään mainintaa. VYTYV taitaa olla jokin vähäsen pienempi kuitumaakari.

Oottelen vielä vastaileeko tuo myyjä mitään, ellei niin taidan laittaa nuo tilaukseen tai sitten aikaisemmin mainitut alukiekot. Kattoo ny.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
^Secan Strael? Tuo on kyllä hieno peli!

Minäkin ehdin jo pääsiäisenä ensimmäisen maantielenkin Pacerilla täyshuollon jälkeen ja olihan tuskaista kun kroppa on tottunut pystympään monstercrossariin talven aikana. Nyt odotellaan takatalvi alta niin pääsee totuttelemaan tuohon taas uusiksi.

Viidennen kauden huolto toi uuden takapakan, ketjut, kaikki vaijerit ja tangon+stemmin. Viimeiset vaihtui hieman kiroillen, kun kasatessa korkkasin stemmin pultista kierteen. Tankona oli aiemmin Soma Hwy1 26mm kontaktipinnalla ja stemmiä sai kiristää yli suositusmomentin, ettei tanko kierry alaspäin töyssyissä. All-road -ajoon tuo on yksinkertaisesti liian ohut kunnon kontaktille, eli korkkaustahan tässä kerjättiin. Nyt vaihtui suosiolla standardiin 31.8mm Salsa Cowbelliin matchaavalla stemmillä. Olen aiemmin hieman vierastanut noita flare-droppeja, mutta tuo 12° on hyvinkin miellyttävän tuntuinen
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Strael 2.0 kyllä :) Ihastuin taannoin pyörän siistiin ja yksinkertaiseen ulkoasuun, johon osaltaan vaikuttaa teräksen valikoituminen runkomateriaaliksi --> rungon putket on pystytty tekemään kohtalaisen pienillä poikkipinta-aloilla alumiiniin tai hiilikuituun verrattuna.

Harkinnassa on ollut myös hyppääminen Surly-junaan Steamrollerin tai Cross-Checkin muodossa. Siitä tulisi todennäköisimmin sinkula kaupassa käyntiä ja muita lyhyitä ajoja ajatellen, mutta toistaiseksi en ole vielä runkokaupoille asti ehtinyt, mikä osaltaan selittyy eritoten Steamrollerin huonolla saatavuudella.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Itsellä tässä nyt sähkömaasturiin siirtymisen takia jää toi luomutäpäri vähälle käytölle, niin voisin sen vaihdattaa johonkin sorakiituriin. Eli jollain alle 2000€ budjetilla pitäs sit löytyä jotain kiinnostavaa. Hydrayliset jarrut ja 1x osasarja vaatimuksina. Pitää alkaa tutkimaan tarjontaa.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Surly-juna on hyvä juna! Samat kiinnostaisi minuakin ja varsinkin rollereita on kyttäilty, mutta tällä hetkellä tosiaan ostoilmoituksia on enemmän kuin pyöriä hyllyssä tai myynnissä. Ehkä myös budjetti ja tilat kertoo että haikaillaan sitä joskus myöhemmin.

Pacer viime keväältä 35mm Gravelkingeillä:
DSCF03841.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Ei olisi pitänyt puhua Steamrollereista.... :D Näyttäisi Bike-Componentsilta löytyvän 59 cm runkoa suoraan varastosta: Surly Steamroller 28" Frameset

Runkokoon suhteen vielä arvon, että olisiko se 56 cm vai 59 cm. Todennäköisesti 59 cm olisi parempi, koska olen perisuomalaiseen tyyliin persjalkainen ja pyörään tulisi droppitangon sijaan suora tanko.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
835
Kevättä rinnassa, kengissä ja lahkeissa.


Ep8 niin ei ihme vaikka olisi vähän enemmänkin puntissa kevättä :-D (ei yhtään kateellisena)

Hain Bikeshopista viime kesänä pariksi päiväksi Orbean täysjouston testiin ja nyt mennyt reilu puoli vuotta kuolatessa. Kevät aurinko ei yhtään helpota tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Ep8 niin ei ihme vaikka olisi vähän enemmänkin puntissa kevättä :-D (ei yhtään kateellisena)

Hain Bikeshopista viime kesänä pariksi päiväksi Orbean täysjouston testiin ja nyt mennyt reilu puoli vuotta kuolatessa. Kevät aurinko ei yhtään helpota tilannetta.
Joo, ei toi kyllä mun menoa hirveesti oo helpottanu verrattuna luomutäpäriin. Oikeestaan tuntuu vaikeemmalta ajettavalta, ei oo vielä tottunu tähän lisäpainoon. Maasto kuitenkin aika teknistä täällä. Ois kiva kun shimano tekis jonkun 200Wh akun tälläsiä lyhyitä ajoja varten. Säästäis pari kiloa painossa. Jos lisäakun jossain vaiheessa ostan, niin varmaan ton pienemmän 504Wh version, painoa noin 600g vähemmän.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
835
Joo, ei toi kyllä mun menoa hirveesti oo helpottanu verrattuna luomutäpäriin. Oikeestaan tuntuu vaikeemmalta ajettavalta, ei oo vielä tottunu tähän lisäpainoon. Maasto kuitenkin aika teknistä täällä. Ois kiva kun shimano tekis jonkun 200Wh akun tälläsiä lyhyitä ajoja varten. Säästäis pari kiloa painossa. Jos lisäakun jossain vaiheessa ostan, niin varmaan ton pienemmän 504Wh version, painoa noin 600g vähemmän.
Onpa julmettu painoero. Ajattelin vaan kun katsellut tuota Bikeshopin Stevens Inceptionia ja niissä melkein kaikissa se 726wh akku.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Joo tossa on joku custom akku, ei oo shimanon oma. Oma 625Wh akku painaa 3696g (painossa mukana myös canyonin kansi, joka on ruuvattu kiinni akkuun 177g), eli pelkkä akku 3519g. Tämä on melkee 200g vähemmän, mitä netissä sanotaan tän BT-E8036:n painoksi, eli 3700g. Varmaan myyntipaikkauksen paino noi netissä ilmotettut....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Onko porukoilla minkä verran kokemusta eri hissitolpista? Itsellä Orbeassa 125mm dropperi ja alkaa kiukuttelemaan kun välillä laskee alas omineen. Luulen että vaijeri kanissa akun alla tms. Katsellut 150mm tolppia niin saisi vähän lisää droppia ilman että pitää putkea nostaa, sellainen vielä mahtuisi kun Wildin max. insertti on 200mm.
Tuo langaton tietty houkuttelisi mutta onhan se varsin hintava siihen nähden miten harvoin dropperia oikeasti tarvitsee RockShox Reverb AXS Remote Dropper Seatpost
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Onko porukoilla minkä verran kokemusta eri hissitolpista? Itsellä Orbeassa 125mm dropperi ja alkaa kiukuttelemaan kun välillä laskee alas omineen. Luulen että vaijeri kanissa akun alla tms. Katsellut 150mm tolppia niin saisi vähän lisää droppia ilman että pitää putkea nostaa, sellainen vielä mahtuisi kun Wildin max. insertti on 200mm.
Tuo langaton tietty houkuttelisi mutta onhan se varsin hintava siihen nähden miten harvoin dropperia oikeasti tarvitsee RockShox Reverb AXS Remote Dropper Seatpost
Kaikki noi tolpat toimii. Halvemmissa tarvitaan vähän enemmän voimaa alas menoon ja niissä on enemmän klappia kiertosuunnassa, mutta ei ole mua häirinnyt.
Normi reverbin hydrauli vipusysteemi on omasta mielestä typerä ja yksi asia lisää mitä tarttee joskus ilmata. Vaikka niitä parissa pyörässä pihassa onkin.

One upilla on lyhimmästä päästä noi inserttimitat eikä maksa ihan mansikoita.
Ja pystyy shimmaamaan 10-20mm lyhyemmäksi.
Tosin 150mm on alaosalla mittaa 207mm, joten jos 200mm on tiukka ja pohjaan asti on saatava niin eihän se mahdu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 360
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom