Pyöräily

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 618
Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
Vaikea uskoa että 60v vanha kumi olisi enää kunnossa. Voin toki olla väärässäkin, mutta renkaat on muutenkin kulutustavaraa eikä ne nyt niin paljoa maksa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
13
On siinä se painon syöttö mutta ei vaikuta mihinkään, koitin jättää tyhjäksikin. Jos laittaa 95kg niin antaa siirtää ostoskoriin. Vain yhdet pinnat valikossa oli paino mukana tai ei.
Tämä on ihan arvailua, mutta tuo voisi vaikuttaa siihen miten kiekon rakentaja järjestelee pinnat ja kuinka kireälle pinnat laitetaan. Tai sitten ne katsoo tilausta kootessa painon ja tarvittaessa kehottavat muuttamaan valintoja kestävämmiksi.


Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
En missään tapauksessa ole asiantuntija, mutta minä väänteleisin haarukkaa ja keskiötä sivusuunnassa reilusti. Olen kuullut, että noita on katkennut haarukasta, mikä on erittäin vaarallista. Keskiön alue ei ole ihan niin fataali, mutta myös yksi tietämäni murtopaikka. Mulla on yhden vanhan pyörän ohjaustanko katkennut kesken ajon. Samasta pyörästä katkesi ajon aikana pari vuotta myöhemmin myös poljin ja sen jälkeen kampi. Laski omaainnostusta vanhoihin pyöriin
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
3 392
Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
Jos niillä kummeilla ei ole ajettu juurikaan ja aina pidetty paineissa ettei kyljet hajoa, niin voihan ne kestää vaikka kuinka kauan.
Liekkö tapahtuu sama asia kuin auton renkaissa, että tarpeeksi vanhana kumi kovettuu niin kovaksi, ettei enää kulu juuri nimeksikään. Ei toki myöskään pidä juuri nimeksikään ja etenkin märällä ovat sitten hengenvaaralliset kun voi luistella alta pois milloin tahansa.

Eli laittaisin uudet kuitenkin ennen kuin lähtee baanalle.
 

latee77

Team NVIDIA
Team H2O
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
3 209
Tämä on ihan arvailua, mutta tuo voisi vaikuttaa siihen miten kiekon rakentaja järjestelee pinnat ja kuinka kireälle pinnat laitetaan. Tai sitten ne katsoo tilausta kootessa painon ja tarvittaessa kehottavat muuttamaan valintoja kestävämmiksi.
Joo totta, eihän sillä kuskin painolla olisi tuossa muuten mitään virkaa. Eikä kiekkojen spekseissäkään ole mitään mainintaa. VYTYV taitaa olla jokin vähäsen pienempi kuitumaakari.

Oottelen vielä vastaileeko tuo myyjä mitään, ellei niin taidan laittaa nuo tilaukseen tai sitten aikaisemmin mainitut alukiekot. Kattoo ny.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
55
^Secan Strael? Tuo on kyllä hieno peli!

Minäkin ehdin jo pääsiäisenä ensimmäisen maantielenkin Pacerilla täyshuollon jälkeen ja olihan tuskaista kun kroppa on tottunut pystympään monstercrossariin talven aikana. Nyt odotellaan takatalvi alta niin pääsee totuttelemaan tuohon taas uusiksi.

Viidennen kauden huolto toi uuden takapakan, ketjut, kaikki vaijerit ja tangon+stemmin. Viimeiset vaihtui hieman kiroillen, kun kasatessa korkkasin stemmin pultista kierteen. Tankona oli aiemmin Soma Hwy1 26mm kontaktipinnalla ja stemmiä sai kiristää yli suositusmomentin, ettei tanko kierry alaspäin töyssyissä. All-road -ajoon tuo on yksinkertaisesti liian ohut kunnon kontaktille, eli korkkaustahan tässä kerjättiin. Nyt vaihtui suosiolla standardiin 31.8mm Salsa Cowbelliin matchaavalla stemmillä. Olen aiemmin hieman vierastanut noita flare-droppeja, mutta tuo 12° on hyvinkin miellyttävän tuntuinen
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
405
Strael 2.0 kyllä :) Ihastuin taannoin pyörän siistiin ja yksinkertaiseen ulkoasuun, johon osaltaan vaikuttaa teräksen valikoituminen runkomateriaaliksi --> rungon putket on pystytty tekemään kohtalaisen pienillä poikkipinta-aloilla alumiiniin tai hiilikuituun verrattuna.

Harkinnassa on ollut myös hyppääminen Surly-junaan Steamrollerin tai Cross-Checkin muodossa. Siitä tulisi todennäköisimmin sinkula kaupassa käyntiä ja muita lyhyitä ajoja ajatellen, mutta toistaiseksi en ole vielä runkokaupoille asti ehtinyt, mikä osaltaan selittyy eritoten Steamrollerin huonolla saatavuudella.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 232
Itsellä tässä nyt sähkömaasturiin siirtymisen takia jää toi luomutäpäri vähälle käytölle, niin voisin sen vaihdattaa johonkin sorakiituriin. Eli jollain alle 2000€ budjetilla pitäs sit löytyä jotain kiinnostavaa. Hydrayliset jarrut ja 1x osasarja vaatimuksina. Pitää alkaa tutkimaan tarjontaa.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
55
Surly-juna on hyvä juna! Samat kiinnostaisi minuakin ja varsinkin rollereita on kyttäilty, mutta tällä hetkellä tosiaan ostoilmoituksia on enemmän kuin pyöriä hyllyssä tai myynnissä. Ehkä myös budjetti ja tilat kertoo että haikaillaan sitä joskus myöhemmin.

Pacer viime keväältä 35mm Gravelkingeillä:
DSCF03841.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
405
Ei olisi pitänyt puhua Steamrollereista.... :D Näyttäisi Bike-Componentsilta löytyvän 59 cm runkoa suoraan varastosta: Surly Steamroller 28" Frameset

Runkokoon suhteen vielä arvon, että olisiko se 56 cm vai 59 cm. Todennäköisesti 59 cm olisi parempi, koska olen perisuomalaiseen tyyliin persjalkainen ja pyörään tulisi droppitangon sijaan suora tanko.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
59
Kevättä rinnassa, kengissä ja lahkeissa.


Ep8 niin ei ihme vaikka olisi vähän enemmänkin puntissa kevättä :-D (ei yhtään kateellisena)

Hain Bikeshopista viime kesänä pariksi päiväksi Orbean täysjouston testiin ja nyt mennyt reilu puoli vuotta kuolatessa. Kevät aurinko ei yhtään helpota tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 232
Ep8 niin ei ihme vaikka olisi vähän enemmänkin puntissa kevättä :-D (ei yhtään kateellisena)

Hain Bikeshopista viime kesänä pariksi päiväksi Orbean täysjouston testiin ja nyt mennyt reilu puoli vuotta kuolatessa. Kevät aurinko ei yhtään helpota tilannetta.
Joo, ei toi kyllä mun menoa hirveesti oo helpottanu verrattuna luomutäpäriin. Oikeestaan tuntuu vaikeemmalta ajettavalta, ei oo vielä tottunu tähän lisäpainoon. Maasto kuitenkin aika teknistä täällä. Ois kiva kun shimano tekis jonkun 200Wh akun tälläsiä lyhyitä ajoja varten. Säästäis pari kiloa painossa. Jos lisäakun jossain vaiheessa ostan, niin varmaan ton pienemmän 504Wh version, painoa noin 600g vähemmän.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
59
Joo, ei toi kyllä mun menoa hirveesti oo helpottanu verrattuna luomutäpäriin. Oikeestaan tuntuu vaikeemmalta ajettavalta, ei oo vielä tottunu tähän lisäpainoon. Maasto kuitenkin aika teknistä täällä. Ois kiva kun shimano tekis jonkun 200Wh akun tälläsiä lyhyitä ajoja varten. Säästäis pari kiloa painossa. Jos lisäakun jossain vaiheessa ostan, niin varmaan ton pienemmän 504Wh version, painoa noin 600g vähemmän.
Onpa julmettu painoero. Ajattelin vaan kun katsellut tuota Bikeshopin Stevens Inceptionia ja niissä melkein kaikissa se 726wh akku.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 232
Joo tossa on joku custom akku, ei oo shimanon oma. Oma 625Wh akku painaa 3696g (painossa mukana myös canyonin kansi, joka on ruuvattu kiinni akkuun 177g), eli pelkkä akku 3519g. Tämä on melkee 200g vähemmän, mitä netissä sanotaan tän BT-E8036:n painoksi, eli 3700g. Varmaan myyntipaikkauksen paino noi netissä ilmotettut....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Onko porukoilla minkä verran kokemusta eri hissitolpista? Itsellä Orbeassa 125mm dropperi ja alkaa kiukuttelemaan kun välillä laskee alas omineen. Luulen että vaijeri kanissa akun alla tms. Katsellut 150mm tolppia niin saisi vähän lisää droppia ilman että pitää putkea nostaa, sellainen vielä mahtuisi kun Wildin max. insertti on 200mm.
Tuo langaton tietty houkuttelisi mutta onhan se varsin hintava siihen nähden miten harvoin dropperia oikeasti tarvitsee RockShox Reverb AXS Remote Dropper Seatpost
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
535
Onko porukoilla minkä verran kokemusta eri hissitolpista? Itsellä Orbeassa 125mm dropperi ja alkaa kiukuttelemaan kun välillä laskee alas omineen. Luulen että vaijeri kanissa akun alla tms. Katsellut 150mm tolppia niin saisi vähän lisää droppia ilman että pitää putkea nostaa, sellainen vielä mahtuisi kun Wildin max. insertti on 200mm.
Tuo langaton tietty houkuttelisi mutta onhan se varsin hintava siihen nähden miten harvoin dropperia oikeasti tarvitsee RockShox Reverb AXS Remote Dropper Seatpost
Kaikki noi tolpat toimii. Halvemmissa tarvitaan vähän enemmän voimaa alas menoon ja niissä on enemmän klappia kiertosuunnassa, mutta ei ole mua häirinnyt.
Normi reverbin hydrauli vipusysteemi on omasta mielestä typerä ja yksi asia lisää mitä tarttee joskus ilmata. Vaikka niitä parissa pyörässä pihassa onkin.

One upilla on lyhimmästä päästä noi inserttimitat eikä maksa ihan mansikoita.
Ja pystyy shimmaamaan 10-20mm lyhyemmäksi.
Tosin 150mm on alaosalla mittaa 207mm, joten jos 200mm on tiukka ja pohjaan asti on saatava niin eihän se mahdu.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
320
Osaako joku asiantuntija sanoa miten kauan pyörän renkaat kestävät? Olisi tuossa yksi hienosti entisöity 60-/70-luvun pyörä, mutta siinä on kuulemma alkuperäiset renkaat mukana. Ilmoittajan mukaan "vanhoilla kunnon renkailla" ajaisi vielä helposti 10 vuotta. Onko oikeasti näin?
Mitä muuta tuollaisesta vanhasta pyörästä kannattaa tarkistaa?
Tähän et ole saanut selkeää vastausta, noh mulla on räjähtänyt tuon ikäisiä renkaita eli jos tulee ajoon niin suosittelen vaihtamaan.

Jos pyörä on "entisöity" niin varmaan vaseliinit on vaihdettu eli ajoa.

Minkä tyyppinen pyörä on kyseessä?
 

zamerok

Team SER
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
215
Tähän et ole saanut selkeää vastausta, noh mulla on räjähtänyt tuon ikäisiä renkaita eli jos tulee ajoon niin suosittelen vaihtamaan.

Jos pyörä on "entisöity" niin varmaan vaseliinit on vaihdettu eli ajoa.

Minkä tyyppinen pyörä on kyseessä?
Sellanen perus 5-vaihteinen Helkama Kulkuri.

Kuva:
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
320
Sellanen perus 5-vaihteinen Helkama Kulkuri.
Kuvan mittasuhde vähän hämää, mutta näyttäis 584 koolta eli varsinkin "tanwall" renkaiden löytyminen voi olla haasteellista.
Koita pumpata vaikka 7 kilon paine jos kestää niin kestänee myös ajon 3.5 k paineella.

Pyörä on varmaan 70 luvulta, ihan kiva ja siisti.

e: 7k ehkä turhan hurja paine 5k testipaine riittänee silloinkin vannenauhan oltava kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
59
Mitäs maastopyörää porukka suosittelisi 500-700e hintaluokassa? Ja mistä kannattaisi ostaa?
Tuossa hintaluokassa paras mitä vähemmän välikäsiä. Saatavuus myös monesti suurin ongelma ja jos saat jotain niin laatu ei ole kummoinen.

Jos hieman lisää budjettiin niin tilaa vaikka Canyonilta Crand canyon. Suomalainen sivusto ja asiakaspalvelu. Merkillä myös vähän "mainetta".

Ps. Vaikka kuvassa heidän pyörä en ole merkin mainosmies. :-D
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
351
Pärjääköhän lukon osalta hyvin esim. Yalella vai kannattaako laittaa se 50-100 euroa Abus/Kryptoniteen? Pyörää tulee pidettyä lähinnä taloyhtiön kellarissa tai sisäpihalla.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
455
Pärjääköhän lukon osalta hyvin esim. Yalella vai kannattaako laittaa se 50-100 euroa Abus/Kryptoniteen? Pyörää tulee pidettyä lähinnä taloyhtiön kellarissa tai sisäpihalla.
Pärjää. Esim. Bilteman U-lukko oikein hyvä myös. Eri asia sitten mitä haluaa/jaksaa kantaa mukana. Perus känniääliön pysäyttää jo hyvä vaijerilukko. Kunnon rosvoa ei pysäytä mikään.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
2
Bilteman lukosta kuullut kehuja vaikka olemus onkin melko lelumainen. Itsellä oli joku halpis U-lukko, joka muuttui muutamassa kuukaudessa aika tahmaiseksi, päivitin Kryptoniten New York lukkoon ja on kyllä ihan eri maailmasta laadultaan.

Pyöräkellari ja piha kyllä sellaisia paikkoja etten kalliimpaa pyörää uskaltaisi niissä pitää vaikka olisi mikä lukko.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
59
Pärjääköhän lukon osalta hyvin esim. Yalella vai kannattaako laittaa se 50-100 euroa Abus/Kryptoniteen? Pyörää tulee pidettyä lähinnä taloyhtiön kellarissa tai sisäpihalla.

Jos taloyhtiön kellarissa tai muussa yhteisessä paikassa säilytät, suositan GPS jäljitintä tai sitten katsot että naapuruston "vanhusten puoli" on näköetäisyydellä ja pidät hyvät välit heihin, helpottaa jäljitystä sitten myöhemmin.

Mikään lukko ei pidättele jos ammattivaras mutta mitä testivideoita katsellut niin "kalliimpi on parempi" ja estää ainakin sen minuutissa tapahtuvan varastuksen.
 

hsg

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
36
Ajatuksena olisi ostaa uusi pyörä. Nykyisellä maastopyörällä olen pärjännyt viimeiset 15v, lähinnä erilaista arkiajoa ja siirtymistä paikasta toiseen. Mutta nyt kiinnostus on herännyt pidempien pyörälenkkien tekemiseen, eli asvaltti- ja hiekkateillä tunnin-parin lenkkejä kuntoilu ja nautisktelutarkoituksella, välillä pidempiäkin retkiä. Ja onhan tuo maastopyörä siihen touhuun aika raskas. Gravel-pyörä lienee oikea valinta? Kysymyksiä:

- Graveleita näyttäisi saavan reilusta tuhannesta eurosta ylöspäin. Onko tuollainen tonnin peli ihan jees, vai saako vähän enemmän sijoittamalla huomattavasti paremman?
- Kuinka huoltovapaita tällaiset pyörät ovat? Nykyisellä fillarilla ole pärjännyt viemällä kerran vuodessa huoltoon, ja heittämällä vähän öljyä ketjuihin välillä. Eli roplaaminen sen kummemin ei kiinnosta..
- Suosituksia liikkeistä pääkaupunkiseudulla? Sellaiseia jossa olisi useampaa mallia ja kokoa testattavana, ja asiantunteva palvelu.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
351
Jos taloyhtiön kellarissa tai muussa yhteisessä paikassa säilytät, suositan GPS jäljitintä tai sitten katsot että naapuruston "vanhusten puoli" on näköetäisyydellä ja pidät hyvät välit heihin, helpottaa jäljitystä sitten myöhemmin.

Mikään lukko ei pidättele jos ammattivaras mutta mitä testivideoita katsellut niin "kalliimpi on parempi" ja estää ainakin sen minuutissa tapahtuvan varastuksen.
Lähinnä vaan mietin juuri siitä, että maksaako noissa kalliimmassa lähinnä merkistä ja ammattimies vie pyörän tavalla tai toisella joka tapauksesa. Perus nistit tuskin tuollaista vahvempaa u-lukkoa saa avattua, jos kiinni jossain tolpassa.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
2
Kyllä noissa paremmissa lukoissa lähinnä laatu maksaa, vaikka vähän merkkilisää saattaakin olla. Varmaan halvemmatkin U-lukot pysäyttävät nistin, mutta kyllä nuo kalliimmat lukot ovat selvästi jykevämpiä. Parhaatkin lukot kyllä saa auki tarpeeksi kovilla työkaluilla, mutta hyvällä tuurilla varas nappaa mielummin helpomman saaliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 618
Lähinnä vaan mietin juuri siitä, että maksaako noissa kalliimmassa lähinnä merkistä ja ammattimies vie pyörän tavalla tai toisella joka tapauksesa. Perus nistit tuskin tuollaista vahvempaa u-lukkoa saa avattua, jos kiinni jossain tolpassa.
Jos on hieno pyörä ja joku ammattimies aikoo sen viedä niin on aika sama mikä lukko siinä on koska se lähtee kuitenkin. Joku perus lukko riittää siihen että pyörä ei lähde satunnaisen ohikulkijan matkaan. En itse siis maksaisi ihan kauheasti lukosta.

Minulla on muutenkin 2 pyörää, toinen on sisällä asunnossa säiliössä ja sillä teen vain pyörälenkkejä ja käyn töissä jossa saan sen kanssa sisään, hintaa tuolla muutama tonni.

Sitten on erikseen 50€ pyörä jolla käyn kaupassa tms. Jos sen joku vie niin ei haittaa niin paljoa.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
59
Minulla Turkuun noin 20km ja kesällä tullut muutaman kerran käytyä "MAASTOpyöräilemässä" ja pyörät kahdella lukolla kiinni mutta aina on tullut pidettyä siltikin näkyvillä. Valvontaa helpottaa kun kaksi ihmistä liikkeellä.

Tuntuu että ei luottamus riitä lukkoihin ja vaikka vakuutus jotain kattaa niin kuitenkin.

Olisi tosi hienoa jos Kauppatorin alle tulisi valvottu pyörä parkki. En tiedä kannattaisiko tai mikä olisi maksu mutta tällaista joskus miettinyt.
Jotain tapahtumia kun on niin pääportilla on näitä valvottuja parkkeja ollutkin.

Mitenhän tulevaisuudessa kun sähkövehkeet yleistyy? Ei tarvitse kummoinen olla kun uuden hinta 5000€ ja varkaalle helposti myytäviä osia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
306
Mitenhän tulevaisuudessa kun sähkövehkeet yleistyy? Ei tarvitse kummoinen olla kun uuden hinta 5000€ ja varkaalle helposti myytäviä osia.
Sähköpyörissä luulisi olla varsin helppoa toteuttaa ajonesto. Avaus joko avaimella tai puhelimella, ilman avausta joko moottori ei pelitä tai uskoisin, että voisi jopa estää polkimien pyörimisen (keskiömoottorissa). Ostettiin juuri vaimolle uusi sähköfillari, siitä löytyy bluetooth ja puhelimella voi säätää moottorin tehoja ym., lukitseminen ei luulisi olevan kummoinen juttu. Joku salaus vaan, ettei kuka tahansa voi parittaa puhelintaan siihen. Varmaan myös näihin pyöriin itsessään voisi integroida sim-kortit ja gps:n ja samanlaisen hälytys- ja seurantasysteemin kuin mitä nyt voi ostaa erillisinä laitteina.

Päädyin myös ottamaan sellaisen kotivakuutuksen, jossa ei tehdä ikävähennyksiä ostovuonna eikä neljänä seuraavana vuonna vaan saa täyden korvauksen (miinus omavastuu), mikäli pyörä lähtee nyt muutaman vuoden sisään. Hieman helpottaa ahdistusta jättää usean tonnin pyörä johonkin, vaikka mielipahaa ja vaivaa se varkaus aina aiheuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
304
Pienehkö ongelma.

Eli ostin käytetyn pyörän, jossa on peukalovivussa vikaa. Ei vaihda isoille rattaille, vaan lyö tyhjää. Avasin vivun ja näyttää siltä, että hammastus on kulunut.

Vaihteisto on shimanon sora 2x8 ja pyörä crescent logic ltc 800. Voinko ostaa tuohon jonkun shimanon muun mallin 8v peukalovivun?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 049
Pienehkö ongelma.

Eli ostin käytetyn pyörän, jossa on peukalovivussa vikaa. Ei vaihda isoille rattaille, vaan lyö tyhjää. Avasin vivun ja näyttää siltä, että hammastus on kulunut.

Vaihteisto on shimanon sora 2x8 ja pyörä crescent logic ltc 800. Voinko ostaa tuohon jonkun shimanon muun mallin 8v peukalovivun?
En ole varma ovatko vivut yhteensopivia, mutta jos pistät koko vaihdevivun vaihtoon, niin se ainakin on. Kannattaa myös tarkastaa onko vaihteiden indeksointi kunnossa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
306
Pienehkö ongelma.

Eli ostin käytetyn pyörän, jossa on peukalovivussa vikaa. Ei vaihda isoille rattaille, vaan lyö tyhjää. Avasin vivun ja näyttää siltä, että hammastus on kulunut.

Vaihteisto on shimanon sora 2x8 ja pyörä crescent logic ltc 800. Voinko ostaa tuohon jonkun shimanon muun mallin 8v peukalovivun?
Oletko kokeillut helpompia korjauksia? Tuo tyhjän lyöminen taitaa olla aika yleinen ongelma. Minultakin yhdestä pyörästä korjattiin se "yhdessä" isäni kanssa, eli isäni korjasi ja minä katsoin vierestä, joten en oikein muista mitä sille tehtiin. Youtubesta löytyy kuitenkin paljon ohjevideoita ja näyttäisi usein vika olevan kuivuneissa voiteluaineissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
304
Kiitos.

Siellä tosiaan on sellainen (messinkinen?) hammastus ja vivussa kynsi. Sisältä näytti kaikki muuten hyvältä, kaikki liikkuivat vapaasti eikä sisällä ollut likaa. Nuo ylimmät eivät napanneet kiinni, vaan kynsi luisti joka kerta hampaasta. Mielestäni olivat kuluneet matalimmiksi.

Mutta, huomenna otan auki ja rasvaan. Olisihan se hienoa, jos sillä lähtisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
318
Keväthuolto ja puunaus maastopyörälle ja gravelille. Gravel sai uuden ketjun, mitan mukaan oli jo venynyt ja samaa epäilin voimansiirron käytöksestäkin. Samalla sääti nyt vaihteet, niin kylläpä toimi hienosti taas. Saisipa tuon maastopyörän Sramin toimimaan yhtä sulavasti, täytyy ottaa se myös työn alle jossakin välissä. Tuntuu, että en saa sen vaihteistoa toimimaan oikein samaan aikaan isoilla ja pienillä rattailla, toimii aina kunnolla vain toisessa päässä pakkaa. Vähän tarroja myös graveliin suojaksi, kun sattui kaapissa lojumaan. Ja molempiin pyöriin pesun päälle wetcoat, kun sattui olemaan vajaa pullo auton pesun jäljiltä.
20210411_204450.jpg
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
343
Pienehkö ongelma.

Eli ostin käytetyn pyörän, jossa on peukalovivussa vikaa. Ei vaihda isoille rattaille, vaan lyö tyhjää. Avasin vivun ja näyttää siltä, että hammastus on kulunut.
Kokeile aluksi liuottaa shimanon tehdasvaseliinit pois brake cleanerilla tai wd-40:llä, saattaa lähteä toimimaan ihan sillä.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
67
Ajatuksena olisi ostaa uusi pyörä. Nykyisellä maastopyörällä olen pärjännyt viimeiset 15v, lähinnä erilaista arkiajoa ja siirtymistä paikasta toiseen. Mutta nyt kiinnostus on herännyt pidempien pyörälenkkien tekemiseen, eli asvaltti- ja hiekkateillä tunnin-parin lenkkejä kuntoilu ja nautisktelutarkoituksella, välillä pidempiäkin retkiä. Ja onhan tuo maastopyörä siihen touhuun aika raskas. Gravel-pyörä lienee oikea valinta? Kysymyksiä:

- Graveleita näyttäisi saavan reilusta tuhannesta eurosta ylöspäin. Onko tuollainen tonnin peli ihan jees, vai saako vähän enemmän sijoittamalla huomattavasti paremman?
- Kuinka huoltovapaita tällaiset pyörät ovat? Nykyisellä fillarilla ole pärjännyt viemällä kerran vuodessa huoltoon, ja heittämällä vähän öljyä ketjuihin välillä. Eli roplaaminen sen kummemin ei kiinnosta..
- Suosituksia liikkeistä pääkaupunkiseudulla? Sellaiseia jossa olisi useampaa mallia ja kokoa testattavana, ja asiantunteva palvelu.
Gravel/cyclocross sopii tuohon tarpeeseen erittäin hyvin ainaki omasta kokemuksesta.

2013 syysalennuksesta ostin sen vuoden Kona Jaken sillon vielä Konalan nurkilla olleesta liikkeestä. Ovh 1300e ja alennuksessa tais olla 1000-1100e. Nyt keväällä kaivoin sen varaston perukoilta parin vuoden tauon jälkeen, täytin renkaat ja ei muuta ku kovaa ajoa. Erittäin hyvässä kunnossa kaikinpuolin edelleen, vaikka vuoden ympäri tullut parina vuonna ajettua työajoakin sillä lenkkien lisäksi ekoina vuosina. Siltä pohjalta tuonkin hintaluokan pyörät ihan laatutavaraa.

Pientä omaehtoista rassaamista siinä on ollut matkan varrella, kuten lokarien kiinnitys, nastarenkaiden vaihto, lukkopolkimien laitto, puhdistus, pari kertaa ketjuhuolto, takajarrusatulan uusinta, vinkuvien levyjarrujen ihmettely, kaatuessa vääntyneet takavaihtajan suoraksi vääntäminen ja vaihdevaijerien kiristely, sopivan ajoasennon testailu (muutaman tunnin lenkeillä selkä väsy, ranteet rasittu, satula huonosti alussa). Mutta ei ole tarvinnut liikkeessä huollattaa tai korjauttaa sinänsä. Se takajarrusatula on ainoa mikä on antautunu näillä kilsoilla ja pitänyt uusia.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 232
Tuli sitten ensimmäiset sähköpyörän ihanuudet kohdalle. Ehti olla 50km ajossa tämä laite ja nyt tänään kesken lenkin pukkas EP8 systeemi E010 koodia näytölle. E-tubesta tarkentu koodi E01020, eli joku sensorivika, ei tosin kerro mikä sensori :rage:. Noh, poljin sitten kotiin ja muutaman tunnin päästä vika poistui. Ajattelin, että varmaan kosteus teki tepposia, vaikka ei pitäisi sellaisen vaikuttaa.

Sitten päätin kokeilla taas muutaman tunnin päästä uudestaan tehdä vähän e-tuben kautta avustuksen asetuksiin muutoksia. Kun muutokset oli tehty ja katkaisin yhteyden e-tubeen, niin välittömästi pukkaa samaa virhekoodia. Irrotin moottorista nuo shimanon pikkuset johdot, eli virtanappi, näyttö ja nopeussensori. Ei näkyny mitään roskaa tai kosteutta, joten laitoin takasin kiinni. Käytössä se DI2 kaapelityökalu, eli ei murjottu johtoja. Edelleen sama vika. Parin rebootin jälkeen taas nyt toimiii. Akun liitin myös puhdas.
Omistamisen tuskaa ja luotto tasan 0 lähtee mihinkään tolla ajaa. Canyon Spectral:ON CF7 2021 siis kyseessä. Laitoin jo canyonille viestiä. Saa nähä vastaako tän vuoden puolella. :comp2:
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
59
Tuli sitten ensimmäiset sähköpyörän ihanuudet kohdalle. Ehti olla 50km ajossa tämä laite ja nyt tänään kesken lenkin pukkas EP8 systeemi E010 koodia näytölle. E-tubesta tarkentu koodi E01020, eli joku sensorivika, ei tosin kerro mikä sensori :rage:. Noh, poljin sitten kotiin ja muutaman tunnin päästä vika poistui. Ajattelin, että varmaan kosteus teki tepposia, vaikka ei pitäisi sellaisen vaikuttaa.

Sitten päätin kokeilla taas muutaman tunnin päästä uudestaan tehdä vähän e-tuben kautta avustuksen asetuksiin muutoksia. Kun muutokset oli tehty ja katkaisin yhteyden e-tubeen, niin välittömästi pukkaa samaa virhekoodia. Irrotin moottorista nuo shimanon pikkuset johdot, eli virtanappi, näyttö ja nopeussensori. Ei näkyny mitään roskaa tai kosteutta, joten laitoin takasin kiinni. Käytössä se DI2 kaapelityökalu, eli ei murjottu johtoja. Edelleen sama vika. Parin rebootin jälkeen taas nyt toimiii. Akun liitin myös puhdas.
Omistamisen tuskaa ja luotto tasan 0 lähtee mihinkään tolla ajaa. Canyon Spectral:ON CF7 2021 siis kyseessä. Laitoin jo canyonille viestiä. Saa nähä vastaako tän vuoden puolella. :comp2:
On tosi ärsyttäviä tuollaiset viat ja vielä uudessa pyörässä. Mulla on sähköpyörä kuume ollut viimekesästä asti ja kun olen foorumeita selannut niin muutama asia pistänyt silmään.

-Kaksi pyörää pitäisi ostaa mutta nykytilanteessa et saa mitään alennusta, vaan hinta ovh eurolleen. Tarkoittaisi minulle noin +10000€ sijoitusta.

-Tosi paljon kyselyitä "lastentaudeista" eli tuntuu että pyörät ei ole valmiita kun myydään asiakkaalle.

-Käsittämättömän huonoilla osilla kasattuja noin 5000€ pyöriä. Siis halvimmanpään voimansiirto, kiekot, jarrut, jousitus.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
124 787
Viestejä
2 436 555
Jäsenet
49 073
Uusin jäsen
Antero10

Hinta.fi

Ylös Bottom