Pyöräily

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
272
Mitä tuolle Apexin vasemmalle kahvalle tapahtui? Hieno pyörä.
Oho! Enpäs huomannut, siinä on tainnut kännykameran automatiikka sumentaa kun luullut taustaksi, sattuu tuo takana olevan möksän valkoinen raita just siitä menemään :D Kahva on siis oikeasti kyllä kiinni :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 900
Saako mistään halvalla ohjainlaakerille sopivaa avainta? Eli siis 32mm lenkkiavain joka vaan olisi kovin ohut? 1" kierteellinen ohjainlaakeri siis kyseessä.

Ohjainlaakeri klonksuu ja sitä on pari kertaa kiristetty mutta ei auta. Vaihtaisin tuon, mutta ei ole tuota avainta, biltemasta löytyy vain joku setti jossa tuo tulee mukana, mutta hintaa yli 30€ ja kaikki muut työkalut minulla jo on. Ei jotrnkin tommoseen viitsisi laittaa kymmeniä euroja kun todennäköisesti tarvitsen sitä vain kerran ja koko pyöräkään johon sitä tarvitsen ei maksanut juuri mitään.

Kuukauden päästä varmaan kamppiin aukeaa taas se pyöräkeskus josta saisi ko avaimen lainaksi ilmaiseksi, mutta mielellään saisin tuon jo aiemmin kuntoon.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Tässä pari kuvaa ja suositus Thulen telineestä. Ostin viime keväänä ja ei moittimista. Ollut kyydissä Orbean Täysjousto sähkärikin ja ei heilu tai keiku. Nykyisin kuskaan kahta tavallista täysjoustoa ja jos tällaisen ostat niin kolmipaikkainen varmaan paras koska voi jättää tyhjän paikan väliin. Tässä joutuu laskemaan satulan alas ettei hankaa jos pitkä matka.

Kiinnitä huomiota runko kiinnikkeisiin. Laitoin kuvankin, halvemmissa malleissa voi olla todella huonot.

Tämä malli on Velocompact 925

Peräkoukkuun kiinnitys (säädettävä tiukkuus) kippaava jousi kuormituksella, lukittavissa, teline ja pyörät.

En tiedä nyt hintaa mutta viime keväänä oli 279€ ilmaisella toimituksella Stadiumilla myynnissä (kolmipaikkainen 50€ kalliimpi mutta oli silloin loppu)
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Onko täällä porukalla käytössä Thulen euroride pyörätelineitä autoon? Nimenomaan noita haluaisin jossa pyörät lepää telineen päällä. Onko noista kokemuksia ja suosituksia? Ainakin joissain on kallistustoiminto joka varmasti olisi kätevä. Näkyi myös malleja jotka menevät peräkoukun tilalle mutta useimmin nuo varmaan menee nimenomaan peräkoukkuun kiinni? Tuollainen koukkuun kiinnittyvä hakusessa kun ei ole irrotettavaa peräkoukkua.
Tossa ylempänä vastaus sulle. Lainaus ei vaan tullut mukaan
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 185
Onko täällä porukalla käytössä Thulen euroride pyörätelineitä autoon? Nimenomaan noita haluaisin jossa pyörät lepää telineen päällä. Onko noista kokemuksia ja suosituksia? Ainakin joissain on kallistustoiminto joka varmasti olisi kätevä. Näkyi myös malleja jotka menevät peräkoukun tilalle mutta useimmin nuo varmaan menee nimenomaan peräkoukkuun kiinni? Tuollainen koukkuun kiinnittyvä hakusessa kun ei ole irrotettavaa peräkoukkua.
Ramederilta löytyy jos jonkinlaista. Thulekin oli harkinnassa, mutta kauheen muovinen kapistus. Meille tärkeintä oli, että teline taittuisi mahdollisimman kaukaa, jotta koira pääsisi ulos kontista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 245
Kieltämättä magneettiselta kuralle tuntuu, mutta lokareista on kyllä ollu suuri apu. Mitä oot muuten pyörästä mieltä? Itelle tää on eka vähänkään parempi pyörä ja olen kyllä tykännyt, vajaa parisataa kilometriä tullut nyt ajettua tässä parin viimeviikon aikana. Tunnustellut vähän että tarviiko jotain muuttaa, penkki on kyllä kovahko työmatka-ajoa ajatellen ja stemmi ehkä itelle sentin pari liian pitkä. Mutta pitää nyt vielä makustella muutama satanen ennenku tekee isompia muutoksia. Toiset renkaat tilasin jo varastoon, nuo ensiasennusrenkaat taitaa kulahtaa tässä kesän mittaan aika nopeasti ja sorateillä ja nyt kevään soraisilla pyöräteillä vähän pelottaa että puhkeaako kun tuntuvat niin ohkasilta kun ei ole kuvioakaan nimeksikään.
Tää on mulle oikein sopiva pyörä. Merkki ei ole ehkä se kaikkein seksikkäin, mutta muutaman kokeilun perusteella silloin tämän ostin kun puhdasta maantiefillaria en enää jaksa. Ei tähän rahaan oikein vastaavilla spekseillä muuta järkevää vaihtoehtoa ollut silloin tarjolla ja kun runkokin mätsäsi vielä ajoasennon suhteen niin ei voi oikein valittaa. 20kmh keskarilla ajeltavaan pidemmän matkan yleishölmöilyyn mielestäni ihan lyömätön peli. Mulla on runkolaukku ja tankolaukku kiinni niin selässä ei tarvitse kantaa reppua. Mitä enemmän näitä olen tutkaillut niin sitä enemmän tuntuu siltä että onneksi en ostanut mitään superbrändin fillaria samaan rahaan huonommilla spekseillä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Onko näistä kiekoista mitään tuntumaa, TUNE RACE 23 XC ilmeisesti ihan hyvä setti ainakin hinnan / painon puolesta.


Ja tuo SRAM XD takapää sopii nimenomaan SRAM XX1 12 vaihteiselle takapakalle?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
265
Tuossa ei ihan kauheasti speksejä ole mutta eiköhän tuossa ole tyypilliset kevennyskiekkojen "ongelmat", että vanteen sisäleveys ei suosi leveämpiä kumeja, kuskin ym. kokonaispaino ei saa ylittää tiettyä rajaa jne. Varmasti ihan laadukkaat ja eiköhän toi pakkakin mene, kun halvemmat 11-50 12speed pakat menee tavallisille ei-xd navalle.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Pikaisesti kun vilkaisin niin xx1 Eagle 12 pakka oli maininnalla "vain Xd vapaaratas" eli pitäisi sopia.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Muuten mikä on tuo xdr versio? Pidempi mutta mihin? Onko se R niin kuin road? Eli joku tiesarjojen juttu.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 517
"The XDR driver is 1.85mm longer than an XD driver. Made for Road specific 11-speed rear wheels; it occupies the same space as an 11-speed HyperGlide road driver. The XDR driver allows XD cassettes that are part of SRAM’s 1x road and MTB groups to be installed on a wheel that is spaced and dished for 11-speed road HyperGlide freehubs when used with a 1.85mm spacer behind the cassette. "

 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Kiitti vinkeistä, eli SRAM XX1 pakka sopii tuolle TUNElle. Ja ongelmat sitten painorajat / rengas koot, mutta tosiaan ei kovaan mettäralliin vaan pyörätie, polku, hiekkatie ajoon jäykkäperäiseen 29". 2,3 leveät tais mennä max, se riittää. Saattaa olla lähinnä tarve laittaa maastorenkaita kapeammatkin alle.

Tällaset olis myös tarjolla käytettynä, hiukan halvemmalla mutta vähän painavemmat, oisko paremmat?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Kiitti vinkeistä, eli SRAM XX1 pakka sopii tuolle TUNElle. Ja ongelmat sitten painorajat / rengas koot, mutta tosiaan ei kovaan mettäralliin vaan pyörätie, polku, hiekkatie ajoon jäykkäperäiseen 29". 2,3 leveät tais mennä max, se riittää. Saattaa olla lähinnä tarve laittaa maastorenkaita kapeammatkin alle.

Tällaset olis myös tarjolla käytettynä, hiukan halvemmalla mutta vähän painavemmat, oisko paremmat?
Näitä ei olekaan enää myynnissä käytettyinä joten lienee tuo TUNE setti ihan ok itselle ellei parempaa tuohon hintaan tule vastaan.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
304
No onko tää esim. Ihan perseestä
Kiinostaisi myös, tarjouksessa 1439€, siedettävissä hinnoissa.

Kenelläkään omakohtaisia (ajo)kokemuksia kiesistä ja sen kestävyydestä?
Kjns tyyppinen "Palaute" on laihahkoa, näin kahvitermein.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Sori ettei vastukset kelpaa, ollut tapana yrittää auttaa muita ja vastailla kysymyksiin kun sellaisia esitetään täällä keskustelufoorumilla.

Tuosta kyseisestä fillarista kysyttiin että onko se hyvä sähkömaastopyörä niin sitä se ei ole ihan jo pelkästään osalistaa katsomalla. Ilman sähköosia vastaavia ”maastopyöriä” saa muutamalla satasella vaikka palvelevasta lähicittarista, eikä niillä kannata lähteä metsään itseään loukkaamaan. Jos haluaa maastoon mennä niin tuolla rahalla saa jo asiallisen luomumaasturin jolla sinne lepikkoon meneminen on todennäköisesti kivempaa kuin ei-käyttöön soveltuvalla sähkiksellä. On vähän huono yhdistelmä metsässä jos on heikkolaatuinen pyörä huonoilla jarruilla ja tuhottomasti vauhtia antavalla sähkömoottorilla...

Tiellä tapahtuvaan ajeluun tuo voi olla ihan soiva peli, vaikkapa työmatkapyöräksi, tiellä kun ei pyörältä ja mm. jarruilta ja iskareilta vaadita yhtä paljoa kuin metsässä. Jos vakavasti harkitset niin kannattaa ainakin selvitellä vähän varaosien saatavuutta kun tuossa ei ole minkään tunnetun valmistajan sähköosat. Se on kiva jos fillarista korkkaa joku nippeli muutaman vuoden jälkeen ja joudut laittamaan moottorit ja voimansiirrot kokonaan uusiksi kun jotain säädintä ei enää saa mistään hankittua ja moottori ei toimi ilman sitä.

Jos maahantuojalla on selkeä visio huoltojen ja jälkimarkkinoiden hoitamisesta niin hyvä, jos ei ole niin tarkoitus on vain myydä mahdollisimman paljon rautaa mahdollisimman lyhyessä ajassa ilman huolta asioiden pitkäkestoisesta hoitamisesta, ja se on usein huono signaali asiakkaan kannalta.

Asioista voi kysellä lisää myös ilman sitä henkilöön menevää vittuilua, joten jos jättäisit sen tulevaisuudessa pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Olen kyllä samaa mieltä että fillari käyttötarpeen mukaan. Työmatkoille käy melkein mikä tahansa ja hyvillä maastopoluillakin pärjännee suurella osalla pyöriä kun ei ala hulluttelemaan. Fillaritorista kannattaa käytettyjä seurailla, hyvät menee nopeasti.

Tänään oli itsellä vähän kuraisemmat taipaleet

Orbea.JPG
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
304
Sori ettei vastukset kelpaa, ollut tapana yrittää auttaa muita ja vastailla kysymyksiin kun sellaisia esitetään täällä keskustelufoorumilla.

Tuosta kyseisestä fillarista kysyttiin että onko se hyvä sähkömaastopyörä niin sitä se ei ole ihan jo pelkästään osalistaa katsomalla. Ilman sähköosia vastaavia ”maastopyöriä” saa muutamalla satasella vaikka palvelevasta lähicittarista... [/snip]

Tiellä tapahtuvaan ajeluun tuo voi olla ihan soiva peli, vaikkapa työmatkapyöräksi, tiellä kun ei pyörältä ja mm. jarruilta ja iskareilta vaadita yhtä paljoa kuin metsässä. Jos vakavasti harkitset niin kannattaa ainakin selvitellä vähän varaosien saatavuutta kun tuossa ei ole minkään tunnetun valmistajan sähköosat. ...[/snip]

Asioista voi kysellä lisää myös ilman sitä henkilöön menevää vittuilua, joten jos jättäisit sen tulevaisuudessa pois.
Mainitsemasi asiat ovat päivänselvyyksiä jotka ovat pääteltävissä jos omaa kokemusta fillaroinnista. Etsinkin omien valistuneiden arvioiden lisäksi henkilökohtaisia kokemuksia fillarista; Geometria, työn laatu, etc, kestävyys jos on ajoa kertynyt, takuun toimivuus etc.
Kyseisestä kiesistä kun ei pikaisella etsinnällä löydy säällisesti infoa.

Uhriutumaan nyt on aika turha alkaa siksi että pyydetään ihmisiltä tarkempaa henkilökohtaista kokemusta ja infoa? Kyseisten "maastopyörien" kun voisi kuvitella myyneen edullisuudestaan johtuen ja ihmisten päässeen käpistelemään niitä.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
203
Tarvis hankkia uus jäykkäperäinen maastopyörä työmatkapyöräilyyn ja myös hyväkuntoisille metsäpoluille. Budjetti n 1500€. Mielellään panostaisi runkoon ja päivittelis pyörän osia sit myöhemmin jos oikein innostuu.

Tähän mennessä olen kattellut seuraavia malleja
Cube Reaction C.62 Pro
Orbea Alma H20
Active Fly Carbon 410 SLX
Canyon Pathlite 6/7
Canyon Grand Canyon 7/8/9

Mitä näistä suosittelisitte? Ja onko muita ehdotuksia tähän hintaluokkaan?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Uhriutumaan nyt on aika turha alkaa siksi että pyydetään ihmisiltä tarkempaa henkilökohtaista kokemusta ja infoa? Kyseisten "maastopyörien" kun voisi kuvitella myyneen edullisuudestaan johtuen ja ihmisten päässeen käpistelemään niitä.
En mä täällä mitään uhriudu, huomautin vaan että sen henkilökohtaisesti minulle osoittamasi vittuilun voisi jättää viesteistä pois ja niitä käyttäjäkokemuksia kysellä naljailematta aiemmin ketjussa postanneiden viestejä.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Tarvis hankkia uus jäykkäperäinen maastopyörä työmatkapyöräilyyn ja myös hyväkuntoisille metsäpoluille. Budjetti n 1500€. Mielellään panostaisi runkoon ja päivittelis pyörän osia sit myöhemmin jos oikein innostuu.

Tähän mennessä olen kattellut seuraavia malleja
Cube Reaction C.62 Pro
Orbea Alma H20
Active Fly Carbon 410 SLX
Canyon Pathlite 6/7
Canyon Grand Canyon 7/8/9

Mitä näistä suosittelisitte? Ja onko muita ehdotuksia tähän hintaluokkaan?
Ainakin Canyon Crand Canyon 8 tai 9 vaikuttaa hintaan nähden pätevältä. 9 on myyty loppuun ainakin tällä hetkellä.

CUBEssa kiinnitin huomiota Sramin "halvimpaan" vaihteistoon.

Orbea myös osiltaan selvästi heikompi kuin Canyonin 8 tai 9.

Active fly carbon mielestäni myös osiltaan heikompi.

Jos itse valitsisin lähtisin Canyoniin noista pyöristä.

Radon jealous myös yksi vaihtoehto mutta äkkiä kun katsoin vaikea löytää Canyonille kilpailua kun saatavuus "loppu"
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
201
Onko näistä kiekoista mitään tuntumaa, TUNE RACE 23 XC ilmeisesti ihan hyvä setti ainakin hinnan / painon puolesta.


Ja tuo SRAM XD takapää sopii nimenomaan SRAM XX1 12 vaihteiselle takapakalle?
Oletko harkinnut, että kasauttaisit DT Swissin osista kiekkosetin? Niihin löytyy hyvin varaosia ja on kestävää tavaraa hyvin tehtynä. Sulla kuitenkin budjetti on jo niin iso, että saisi jo valita osaa. DTn sivuilla on laskurit pinnapituuksille ja painoille eri kompinaatioilla. Mulla on kahdessa pyörässä DTn 350 navalliset kiekot ja olen tykännyt. Eikä tosiaan tarvitse miettiä, että mistä niitä osia saa, kun jotain hajoaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 185
Mainitsemasi asiat ovat päivänselvyyksiä jotka ovat pääteltävissä jos omaa kokemusta fillaroinnista. Etsinkin omien valistuneiden arvioiden lisäksi henkilökohtaisia kokemuksia fillarista; Geometria, työn laatu, etc, kestävyys jos on ajoa kertynyt, takuun toimivuus etc.
Kyseisestä kiesistä kun ei pikaisella etsinnällä löydy säällisesti infoa.

Uhriutumaan nyt on aika turha alkaa siksi että pyydetään ihmisiltä tarkempaa henkilökohtaista kokemusta ja infoa? Kyseisten "maastopyörien" kun voisi kuvitella myyneen edullisuudestaan johtuen ja ihmisten päässeen käpistelemään niitä.
No näkeehän ton nyt perssilmälläkin, että kapistus on e-ville tavaraa, niin kuin sinunkin pitäisi nähdä, kun kerran omaat kokemustakin fillaroinnista.

Siinä on ihan turha kysellä jostain geometrioista tai työn laadusta, jos kamppeen kohdeyleisö on selkeästi pyöristä hieman vähemmän tietävä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 517
En usko, että tuosta fitnordin pyörästä kantautuu kokemuksia tämän tyyppisille foorumeille. Voihan tuon ostaa ja itse kokeilla, sitten palauttaa jos ei miellytä. Oisi kyllä mielenkiintoista testata, kuinka kova pettymys tuo olisi oikeassa maastopyöräilyssä ihan verrattuna vaikka hinnat alkaen kohtuuliseen jäykkäperään (700€)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Oletko harkinnut, että kasauttaisit DT Swissin osista kiekkosetin? Niihin löytyy hyvin varaosia ja on kestävää tavaraa hyvin tehtynä. Sulla kuitenkin budjetti on jo niin iso, että saisi jo valita osaa. DTn sivuilla on laskurit pinnapituuksille ja painoille eri kompinaatioilla. Mulla on kahdessa pyörässä DTn 350 navalliset kiekot ja olen tykännyt. Eikä tosiaan tarvitse miettiä, että mistä niitä osia saa, kun jotain hajoaa.
Kävi sekin mielessä, mutta näistä yksittäisistä kiekkojen osista ei senkään vertaa kärryillä että osaisin valita parhaat / sopivimmat palikat.

Saako tuolla tavalla rakentamalla hinta/laatu/paino suhteeltaan paremmat kiekot kuin noista seteistä ?

Hiilarikiekothan ne olla kuuluis mutta nyt ei enää viitti budjettia sinne asti venyttää. Tuskin huomaisin edes eroa ajanko 2500€ vai 250€ kiekoilla, mutta kestävyys ja paino tietty paranee.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 185
Kävi sekin mielessä, mutta näistä yksittäisistä kiekkojen osista ei senkään vertaa kärryillä että osaisin valita parhaat / sopivimmat palikat.

Saako tuolla tavalla rakentamalla hinta/laatu/paino suhteeltaan paremmat kiekot kuin noista seteistä ?

Hiilarikiekothan ne olla kuuluis mutta nyt ei enää viitti budjettia sinne asti venyttää. Tuskin huomaisin edes eroa ajanko 2500€ vai 250€ kiekoilla, mutta kestävyys ja paino tietty paranee.
Tuosta Tunen setistä ei kyllä paino juurikaan enää tipu vaikka kuituisiin kehiin menisikin.
Kuidulla on toki muitakin ominaisuuksia kuin keveys, mutta kuvittelisin, ettei tällä kohtaa ole mitään järkeä hommata kuituisia, ellei se materiaali ole itsetarkoitus.


Täältä saa kohtuu edukkaasti kuitukamaa, jos nyt kuitenkin sellaisiin päätyy.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Tuosta Tunen setistä ei kyllä paino juurikaan enää tipu vaikka kuituisiin kehiin menisikin.
Kuidulla on toki muitakin ominaisuuksia kuin keveys, mutta kuvittelisin, ettei tällä kohtaa ole mitään järkeä hommata kuituisia, ellei se materiaali ole itsetarkoitus.


Täältä saa kohtuu edukkaasti kuitukamaa, jos nyt kuitenkin sellaisiin päätyy.
Pienellä vertailulla tuo TUNE setti näytti ihan sopivalta, paino on ainakin kurissa eikä kevyemmistä enää väliä. Toki aina parempi jos kevenee mutta olis hyvä jos sais kiekkosetin painon alta 1700gr esimerkiksi. Ei niin tarkkaa mutta sinne suuntaan.

Tuolla olikin sopuhintaista kuitua, mutta kattelin että jokaisella setillä mitä vastaan tuli niin max rengaspaine 40psi eli 2,7Bar, mulla on noin 3,8 - 4 bar ollut paineet kun niin paljon on kovaa alustaa ajossa että rullaa hyvin.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
@latee77 oletko sattunut tutustumaan Hopen kiekkoihin? Voisin suositella niitä, vaikka ovatkin melko painavia eritoten noihin Tuneihin verrattuna. Itselläni on maantiepyörässä Hopen kiekot, jotka ovat vielä 5500 km ajon jälkeen pysyneet täysin suorina, vaikkei niille ole edes tehty ensirihtausta.

 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
228
Olisiko suositella puhelimelle jotain navigointisoftaa, joka käyttäisi esimerkiksi openstreetmappia? Tarvitsisi jonkun sellaisen, jossa olisi paremmin noita metsäreittejä.
Androidille OsmAnd (https://osmand.net/ ). Käyli kaipaisi vähän yksinkertaistamista, mutta tuo reitittää ja navigoi (jopa äänen kanssa, vaikka se pyöräillessä onkin vähän niin ja näin).
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
613
Hiilarikiekothan ne olla kuuluis mutta nyt ei enää viitti budjettia sinne asti venyttää. Tuskin huomaisin edes eroa ajanko 2500€ vai 250€ kiekoilla, mutta kestävyys ja paino tietty paranee.
[/QUOTE]
Itse kasasin light bicyclesin kehille DT 350 navoilla kiekot ja yksi parhaimpia päivityksiä omaan maastopyörään.
Kun itsellä paino siellä 100kg paikkeilla, niin kyllä sen huomaa ajossa kun vertasin entisiin mavicin N.300€ kiekkoihin.
Ei vetele alla samalla lailla kuin entiset kiekot.

Nyt ajettu useampi tuhat noilla ja ei mitään ongelmaa. Nyt ajattelin huoltaa tuon DT takanavan ekan kerran viidenvuoden aikana.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 185
Itse kasasin light bicyclesin kehille DT 350 navoilla kiekot ja yksi parhaimpia päivityksiä omaan maastopyörään.
Kun itsellä paino siellä 100kg paikkeilla, niin kyllä sen huomaa ajossa kun vertasin entisiin mavicin N.300€ kiekkoihin.
Ei vetele alla samalla lailla kuin entiset kiekot.

Nyt ajettu useampi tuhat noilla ja ei mitään ongelmaa. Nyt ajattelin huoltaa tuon DT takanavan ekan kerran viidenvuoden aikana.
Itselle en ole saanut vielä perusteltua kuitukehien käyttöä. Toisen mankelin 30mm leveät spankin oozyt on pomminvarmat ja painaa 50g enemmän kuin esimerkiksi lightbicyclen kuituiset.

Plussamankelissa taasen eroa tulisi yli 100g per vanne siellä 40-45mm sisäleveissä, mutta kun pyörän runkokin on terästä niin kampe ei varsinaisesti ole grammanviilaajille tarkoitettu muutenkaan.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
@latee77 oletko sattunut tutustumaan Hopen kiekkoihin? Voisin suositella niitä, vaikka ovatkin melko painavia eritoten noihin Tuneihin verrattuna. Itselläni on maantiepyörässä Hopen kiekot, jotka ovat vielä 5500 km ajon jälkeen pysyneet täysin suorina, vaikkei niille ole edes tehty ensirihtausta.

Pitää tsekkailla nämä myös!
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
613
Itselle en ole saanut vielä perusteltua kuitukehien käyttöä. Toisen mankelin 30mm leveät spankin oozyt on pomminvarmat ja painaa 50g enemmän kuin esimerkiksi lightbicyclen kuituiset.

Plussamankelissa taasen eroa tulisi yli 100g per vanne siellä 40-45mm sisäleveissä, mutta kun pyörän runkokin on terästä niin kampe ei varsinaisesti ole grammanviilaajille tarkoitettu muutenkaan.
Ei hiilikuitu ollut itselläkään mitenkään perusteltu syy hommata ne, tarvitsin kuitenkin uuden kiekkosetin ja kestävyys oli pääasia.
Noi spank oozyt oli itsellä kanssa vaihtoehtona.

Mulle tuli 30mm sisäleveet kehät ja vahvimmat mitä tarjosivat silloin ilman erityispyyntöä tehdä vahvempia.
Painossa noilla ei nyt säästänyt mitään eikä sillä ollut mitään merkitystä, painoa kertyi noille 1814g

Syy miksi kasasin noi oli halu kasata omat kiekot ja kuitu vaan tuli siinä jossain vaiheessa puheeksi.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
285
Käyttääkö täällä kukaan yhdistelmäpolkimia? Tekisi mieli kokeilla lukkopolkimia jossain vaiheessa kesää. Käytän pyörää vähän joka paikassa eikä ajatus polkimien vaihdosta fiiliksen mukaan oikein innosta, niin olisiko tuollaiset yhdistelmät mistään kotoisin? Tarjontaa ainakin näyttäisi olevan.

E:jäykkäperä maastopyörä kyseessä
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Androidille OsmAnd (https://osmand.net/ ). Käyli kaipaisi vähän yksinkertaistamista, mutta tuo reitittää ja navigoi (jopa äänen kanssa, vaikka se pyöräillessä onkin vähän niin ja näin).
Mitä katselin ja kokeilin, niin tämä vaikuttaa oikein pätevältä. Näkyy hyvin kaikki soratiet yms. kun käyttää openstreetmapin karttoja.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
70
Käyttääkö täällä kukaan yhdistelmäpolkimia? Tekisi mieli kokeilla lukkopolkimia jossain vaiheessa kesää. Käytän pyörää vähän joka paikassa eikä ajatus polkimien vaihdosta fiiliksen mukaan oikein innosta, niin olisiko tuollaiset yhdistelmät mistään kotoisin? Tarjontaa ainakin näyttäisi olevan.

E:jäykkäperä maastopyörä kyseessä
Loistavat ovat jos hommaat riittävän hyvät.
Jos SPD on se millä haluat lukita itsesi niin tsekkaappa Shimano XT PD-T8000 polkimet. Ovat touring-kategoriaa mutta piikkiflätti (vaihdettavilla piikeillä) ja lukko toisella puolella. Tasapainotettu siten, että poljin kääntyy aina samaan asentoon -> ei tartte hakea eikä tartte etsiä. Tiukassa paikassa jos haluaa lukon irti niin flättipuolella on kolo siten, että spedu istuu nätisti sillekkin puolelle. Suorastaan loistavasti suunniteltu!

Iteasiasas niin hyvät, etten ole jaksanu edes kisaan välillä vaihtaa pelkkiä lukkoja tilalle... Mutta näitäkin joku oikeinpyöräilijä dissaa ja tietysti kokeilematta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Loistavat ovat jos hommaat riittävän hyvät.
Jos SPD on se millä haluat lukita itsesi niin tsekkaappa Shimano XT PD-T8000 polkimet. Ovat touring-kategoriaa mutta piikkiflätti (vaihdettavilla piikeillä) ja lukko toisella puolella. Tasapainotettu siten, että poljin kääntyy aina samaan asentoon -> ei tartte hakea eikä tartte etsiä. Tiukassa paikassa jos haluaa lukon irti niin flättipuolella on kolo siten, että spedu istuu nätisti sillekkin puolelle. Suorastaan loistavasti suunniteltu!

Iteasiasas niin hyvät, etten ole jaksanu edes kisaan välillä vaihtaa pelkkiä lukkoja tilalle... Mutta näitäkin joku oikeinpyöräilijä dissaa ja tietysti kokeilematta.
Mulla vähän vastaavat Crank Brothersin Double shotit. Noi ei ole tasapainotetut, jotain aina väärinpäin :D Toisaalta taas eipä ole kertaakaan jää tai turve estäny klossia kiinnittymästä kun kaikki lukkoon kuulumaton aines menee siitä vispilän keskiosan läpi. Mutta onhan noissa Shimanon polkimissa kova hinta-laatusuhde, etenkin legendaarisessa M520:ssä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
201
Kävi sekin mielessä, mutta näistä yksittäisistä kiekkojen osista ei senkään vertaa kärryillä että osaisin valita parhaat / sopivimmat palikat.

Saako tuolla tavalla rakentamalla hinta/laatu/paino suhteeltaan paremmat kiekot kuin noista seteistä ?

Hiilarikiekothan ne olla kuuluis mutta nyt ei enää viitti budjettia sinne asti venyttää. Tuskin huomaisin edes eroa ajanko 2500€ vai 250€ kiekoilla, mutta kestävyys ja paino tietty paranee.
Valmiiden kiekkosettien ja customien välillä paremmuuden ratkominen on hiukan hankalaa. Kyllä se sarjatuotanto painaa hintaa alas customiin verrattuna, mutta vastalahjana saattaa saada varaosa- tai kestävyysongelmia. Mulla on yksi Mavicin setti ja siihen pinnat maksaa todella paljon, eikä niitä edes tahdo löytää mistään, kun joka vuosi vaihdetaan pinnapituuksia. Sitten taas Spankin valmiskiekoista olen rikkonut kaksi takanapaa. Kasattuihin kiekkoihin mulla on suoraan oikean mittaiset varapinnat pakissa ja DTn napoihin saa hyvin varaosia.

DT Swissin laskuri laskee painot custom-kiekoille eri napa, kehä, pinna ja nippelivaihtoehdoilla. Sitä kautta pääsee gramma per euro suhteeseen käsiksi. Paikalliset liikkeet noita kiekkoja kasaa varmasti mielellään. Itse tilasin viimeisimmän oman kiekon osat Saksasta ja kasautin mekaanikolla. Liikkeistä saa vinkkiä omaan käyttöön sopivan setin valintaan, jos nettisivut jättää ihmettelyn varaa.

Tässä ketjussa mainitut Hopen setit on myös varmasti hyviä. Joskus mulla on maasturissa ollu Hopen napojen ympärille kasatut customikiekot ja ne oli kyllä hyvät. Muutenkin kyseisen merkin napoja pidetään arvossa. Vapaarattaat on vaan todella äänekkäitä.

Päädyt sitten valmiisiin tai kasattuihin kiekkoihin, niin muista ehdottomasti tarkastuttaa setti ammattilaisella muutaman sadan kilometrin jälkeen. Pinnakireydet voi heittää todella paljon pienen ajon jälkeen, joka johtaa vanteen kieroiteen tai pinnojen katkeamiseen hyvin nopeaati.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Laitoin mailia tuonne custom wheelssiin jonka @Carlos tuossa mainitsi, vastaisikin jo, ja suositteli kevyemmästä päästä mm. tätä:


DT-swissiä siis, ja tuolla painolla taitaa olla hyvä hinta/laatu. Nuo DT mitä nopsaan vilkuillut olleet tässä hintaluokassa kaikki noin 1900gr painoisia.

Mulle ei sano nuo osat mitään, paitsi että jykevämmät keskiöt DT 350 tais olla hiukkasen havemmat mutta selkeesti painavemmat.

Tuon setin kanssa ei varmaan mene pieleen? Sama hinta kuin aiemmin linkatulla TUNEn setillä mutta ilmeisesti Swissiä mielummin osien saannin jne suhteen. Tuosta tulee 700€ kiekkopari kun nuo pakolliset valinnat laittaa mukaan.

Mutta saattais saada jo myös hiilikuituista jo alkaen mallia...paino varmaan nousisi niissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Olen itsekin speksaillut keveämpiä down country kiekkoja. Puoleentoista kiloon pääsis XTR navoilla, Newmenin alukehillä ja Sapimin ohennetuilla pinnoilla. XTR navoissa on aika hyvä hinta-painosuhde joka houkuttelee vaikka talli on jo täynnä DT Swissin napoja.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 269
Löytyykö jotain amatöörille sopivia ”näin korjaat 10v varastossa maanneen maastopyörän” videoita? Ammattitermistö täysin hukassa ja korkealentoiset viitteelliset ja vihjailevat videot ei kyl auta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
201
Laitoin mailia tuonne custom wheelssiin jonka @Carlos tuossa mainitsi, vastaisikin jo, ja suositteli kevyemmästä päästä mm. tätä:


DT-swissiä siis, ja tuolla painolla taitaa olla hyvä hinta/laatu. Nuo DT mitä nopsaan vilkuillut olleet tässä hintaluokassa kaikki noin 1900gr painoisia.

Mulle ei sano nuo osat mitään, paitsi että jykevämmät keskiöt DT 350 tais olla hiukkasen havemmat mutta selkeesti painavemmat.

Tuon setin kanssa ei varmaan mene pieleen? Sama hinta kuin aiemmin linkatulla TUNEn setillä mutta ilmeisesti Swissiä mielummin osien saannin jne suhteen. Tuosta tulee 700€ kiekkopari kun nuo pakolliset valinnat laittaa mukaan.

Mutta saattais saada jo myös hiilikuituista jo alkaen mallia...paino varmaan nousisi niissä.
Vaikea kuvitella, että tuolla setillä ei kelpaisi ajella. Muistaakseni 240 napa on vain keventelyversio 350 navasta. Molemmissa on se tärkein, eli DTn star rachet vapaaratas. Jos tuohon päädyt, niin varmaan pyydettäessä lähettävät muutaman varapinnankin mukaan. Ja jos meinaat itse ylläpitohuoltoa tehdä, niin kannattaa ostaa DTn special greasea pieni purkki mukaan vapaaratasta varten.

Riittäähän sinulle 110kg painoa sisältäen pyörän, kuskin ja kamat? Meikällä on elopainoa sen verran, että tulee katsottua rajat aina.

Hiilikuitukiekkoissa on se hyvä puoli, ettei ne mene kieroon vaikka pinnakireydet olisi sekaisin. Vaikkei mitään perustetta ole, niin silti miellän itse kuidun enemmän maantiekiekkojen ainekseksi. Toki kuidulla isot pojat maastoakin ajaa...

Disclaimerina vielä, että kyllä tuohon TUNEenkin voi hyvin saada varaosia. Se vaan kannattaa etukäteen selvittää, varsinki, kun ostaa selkeästi kalliimpaa settiä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 185
Olen itsekin speksaillut keveämpiä down country kiekkoja. Puoleentoista kiloon pääsis XTR navoilla, Newmenin alukehillä ja Sapimin ohennetuilla pinnoilla. XTR navoissa on aika hyvä hinta-painosuhde joka houkuttelee vaikka talli on jo täynnä DT Swissin napoja.
Ja alunipoilla. Nämä on omasta mielestä parhaat.
Pitkällä hylsyllä rihtaus tosi mukavaa.
Ja saa vielä valita värinkin.

 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
203
Ainakin Canyon Crand Canyon 8 tai 9 vaikuttaa hintaan nähden pätevältä. 9 on myyty loppuun ainakin tällä hetkellä.

CUBEssa kiinnitin huomiota Sramin "halvimpaan" vaihteistoon.

Orbea myös osiltaan selvästi heikompi kuin Canyonin 8 tai 9.

Active fly carbon mielestäni myös osiltaan heikompi.

Jos itse valitsisin lähtisin Canyoniin noista pyöristä.

Radon jealous myös yksi vaihtoehto mutta äkkiä kun katsoin vaikea löytää Canyonille kilpailua kun saatavuus "loppu"
Kiitos kattavasta vastauksesta, täytyy katsoa myös tuo Radon. Cube C62 prosta olin katsellut tätä mallia:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 951
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom