Mä olen nyt parilla lenkillä yrittänyt hengittää nenän kautta. Huomannut saman, että räkää meinaa valua ja joutuu niistämään. Yritin sellaista, että x polkaisua sisään nenän kautta, x*3 polkaisua nenän kautta ulos. Eli tarkoituksella rajoitan miten paljon happea sisään ja hengitän 3x pidempään ulos kuin mitä sisään. Tuo tuntuu tasaisella olevan mulle hyvä rytmi, missä voi hengittää rauhallisesti ja mukavasti. Alussa oli vaikea hengittää pidempään ulos, tuntui kuin happi loppuisi(hiilidioksidin sietäminen?). Mäissä/isomman kuorman alla huomaa, että ei vaan pysty. Ulos+sisäänhengitys muuttuu saman mittaiseksi + hengitys syvenee niin, että käyttää koko keuhkojen kapasiteetin. Rauhallisempi hengitys tuntui kyllä mäissäkin tehokkaammalta kuin aikaisempi kala kuivalla maalla, henki loppuu ja menee hyvin nopeasti taluttamiseksi. Mä siis en ole superkuntoinen/osaa oikeasti fillaroida. Pahemmat mäet maastossa menee fillarin talutteluksi.Ite pyrin hengittämään nenän kautta niin palio ku mahollista, tehokkain tapa kun on hengittää, mutta kun kirsu tahtoo olla aina sen verta räkänen niin joutuu suun kautta hengittämään osan aikaa.
Olisi mukava ymmärtää mikä on se ns. oikea ja tehokkain tapa hengittää. Älytöntä, että näinkin yksinkertaisesta asiasta olen onnistunut tekemään ongelman.