Pyöräily

Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 207
Ite pyrin hengittämään nenän kautta niin palio ku mahollista, tehokkain tapa kun on hengittää, mutta kun kirsu tahtoo olla aina sen verta räkänen niin joutuu suun kautta hengittämään osan aikaa.
Mä olen nyt parilla lenkillä yrittänyt hengittää nenän kautta. Huomannut saman, että räkää meinaa valua ja joutuu niistämään. Yritin sellaista, että x polkaisua sisään nenän kautta, x*3 polkaisua nenän kautta ulos. Eli tarkoituksella rajoitan miten paljon happea sisään ja hengitän 3x pidempään ulos kuin mitä sisään. Tuo tuntuu tasaisella olevan mulle hyvä rytmi, missä voi hengittää rauhallisesti ja mukavasti. Alussa oli vaikea hengittää pidempään ulos, tuntui kuin happi loppuisi(hiilidioksidin sietäminen?). Mäissä/isomman kuorman alla huomaa, että ei vaan pysty. Ulos+sisäänhengitys muuttuu saman mittaiseksi + hengitys syvenee niin, että käyttää koko keuhkojen kapasiteetin. Rauhallisempi hengitys tuntui kyllä mäissäkin tehokkaammalta kuin aikaisempi kala kuivalla maalla, henki loppuu ja menee hyvin nopeasti taluttamiseksi. Mä siis en ole superkuntoinen/osaa oikeasti fillaroida. Pahemmat mäet maastossa menee fillarin talutteluksi.

Olisi mukava ymmärtää mikä on se ns. oikea ja tehokkain tapa hengittää. Älytöntä, että näinkin yksinkertaisesta asiasta olen onnistunut tekemään ongelman.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
387
Onko tuossa Kindernayssa jotain mullistavaa verrattuna Shimanon napavaihteistoihin (levyjarrujen, nestevälitteisen mekanismin ja läpiakselin lisäksi)? :D Näyttäisi olevan välityksiä ainakin ihan mukava määrä (14).
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 170
Ole erilainen ja pistä tällainen.

On kyllä mielenkiintonen tuote. Painoakin kohtuulliset 1,4kg. Miinuksena on toi 24 hampainen vapaaratas, sais olla vähä tiheempi ja epästandardi levyjarru kiinnitys. Näköjään hydraulinen vaihtovipu, joita on vielä 2 erillistä, mitenhän noi on tarkotus toimia? Mitenköhä ketjun kiristys? Joku jousihäkki korvakkeeseen?

EDIT: Joo näyttäs olevan tommonen sinkulakonversion tapanen ketjunkiristin. Ja löysin toisenkin miinuksen, vaihtovivut tulee molemille puolille tankoo, eli ei ainakaan markkinoituun maastokäyttöön helposti sovellu ku dropperin vipu on vasemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 207
Sanoisin, että oikea vastaus on tässä.
Tämä ongelma tuli breath-kirjan lukemisen jälkeen. Siinä oli mielenkiintoista juttua esim. emil zatopek:in treeneistä, joistain amerikkalaisista olympiatason uimareista jne. Jäi vaivaamaan mieltä, että onko noissa jutuissa perää? Onko jokin tietty tapa hengittää/treenata hengittämistä optimaalinen. Internet on huono paikka selvitellä tätä asiaa, kun sieltä löytää just sen mitä haluaa löytää.
 

latee77

Team NVIDIA
Team H2O
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
3 044
Aika läpällä heitin. Ei kokemusta varmaan juuri kellään, mutta onhan toi nykysysteemi takapakka/vaihtaja omasta mielestä aika loppuun kaluttu konsepti.
Rupee olemaan jo niin järjettömän kokoisia ja painoisia pakkoja, sekä vaihtajan häkki viistää maata.
Nojoo kyllähän nuo ratasvehkeet kieltämättä on jo nähty, mutta taitaa edelleen olla parhaimistoa. Täytyy katella tota SRAM sähköversiota.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
127
Tämä ongelma tuli breath-kirjan lukemisen jälkeen. Siinä oli mielenkiintoista juttua esim. emil zatopek:in treeneistä, joistain amerikkalaisista olympiatason uimareista jne. Jäi vaivaamaan mieltä, että onko noissa jutuissa perää? Onko jokin tietty tapa hengittää/treenata hengittämistä optimaalinen. Internet on huono paikka selvitellä tätä asiaa, kun sieltä löytää just sen mitä haluaa löytää.
Kannattaa kuunnella jre podcast jossa James Nestor on vieraana, tulee hyvää asiaa hengityksestä, sen vaikutuksesta yms.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 207
Kannattaa kuunnella jre podcast jossa James Nestor on vieraana, tulee hyvää asiaa hengityksestä, sen vaikutuksesta yms.
Juurikin sen kuuntelin ja innostuin ostamaan ja lukemaan Nestorin Breath-kirjan. Kirjan lukeminen lisäsi kysymyksiä siitä mikä on oikea tapa hengittää. Kirjan alku oli ihan huuhaata, tosin sitten meno parani ja ne lopun konkreettiset hengitysharjoitusohjeet ovat hyviä. Nestor nimenomaan innosti minut tästä nenähengityksestä ja perehtymään hengittämiseen enemmän. Ainakin äkkiseltään nenähengittely tuntuu hyvältä. Etenkin ne hiilidioksidin siedätysjutut, uloshengityksen pidentäminen, vain puolen keuhkokapasiteetin käyttäminen jne. on mulle vielä mysteereitä. Hyödyllistä vai humpuukia? Jos käsitin oikein niin tuo keuhkot puolet täyteen, hitaasti ulos tehostaa keuhkojen toimintaa. Voi sit kovempaa rykiessä saada enempi keuhkoista irti samalla kun käyttää täyttä kapasiteettia.

Olen hengitystä nyt viikon treenannut nestorin opeilla. Mielenkiintoista nähdä meneekö tässä energiaa turhiin harjoitteisiin vai onko 6kk päästä tarttunut jotain hyödyllistä suorituskykypakkiin. Olen sitä suun teippaustakin yön ajaksi kokeillut, josko se vaikuttaisi unenlaatuun. Ouralla mittailen unidataa.

edit. Täällä lienee porukkaa, jotka on enemmän treenanneet ja ehkä kokemuksen kautta jo tietävät mikä on optimaalista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
524
Kertokaas vinkkejä millä kassien puutumisen saa estettyä fillaroidessa? Pitääkö uutta satulaa ruveta etsimään vai?
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
387
Kertokaas vinkkejä millä kassien puutumisen saa estettyä fillaroidessa? Pitääkö uutta satulaa ruveta etsimään vai?
Ensimmäisenä kannattanee tarkastaa, että satula on vaakatasossa tai jopa aavistuksen nokka alaspäin käännettynä. Takakenoon (nokka ylös) asennettu satula voisi olla kuvailtujen oireiden todennäköisin aiheuttaja.

Jos satulan asento on kallistuksen suhteen kohdillaan, niin sitten voisi tarkastaa satulan kohdan eteen-taakse -suunnassa. Jos satula olisi asennettu liian taakse, korjaisit tätä istumalla liian edessä, jolloin istuinluut eivät osu satulaan ja koko ylävartalosi paino olisi istuinluiden sijaan pehmytkudoksen varassa.

Viimeisenä vaihtoehtona lienee toisenmallisen satulan kokeileminen.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
217
Kertokaas vinkkejä millä kassien puutumisen saa estettyä fillaroidessa? Pitääkö uutta satulaa ruveta etsimään vai?
Jos kovin nopeasti alkaa puuduttaa, niin kyllä se on aika varmaan satulasta tai asennosta johtuvaa. Käytännössä satulan paine kohdistuu väärään paikkaan. Yleensä kai puutumista aiheuttaa sellainen, että satula painaa välilihaa ja estää sieltä verenkiertoa. Satula voi olla myös väärässä kulmassa tai liian takana. Kokeile vaikka säätää sitä ensin.

Edit. Hidas...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
524
Ensimmäisenä kannattanee tarkastaa, että satula on vaakatasossa tai jopa aavistuksen nokka alaspäin käännettynä. Takakenoon (nokka ylös) asennettu satula voisi olla kuvailtujen oireiden todennäköisin aiheuttaja.

Jos satulan asento on kallistuksen suhteen kohdillaan, niin sitten voisi tarkastaa satulan kohdan eteen-taakse -suunnassa. Jos satula olisi asennettu liian taakse, korjaisit tätä istumalla liian edessä, jolloin istuinluut eivät osu satulaan ja koko ylävartalosi paino olisi istuinluiden sijaan pehmytkudoksen varassa.

Viimeisenä vaihtoehtona lienee toisenmallisen satulan kokeileminen.
Satula on vaakatasossa mutta tuota eteen-taakse säätöä siinä ei tietääkseni ole
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 420
Satula on vaakatasossa mutta tuota eteen-taakse säätöä siinä ei tietääkseni ole
En ole törmännyt vielä satulaan jota ei saisi siirrettyä eteen ja taakse muutaman sentin. Siinähän se kiskoilla liukuu, kun ruuvia löysyttää.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
501
Varmasti liikkuu niillä kiskoilla.
Satulan asennolla kärki ylös/alas vaikutetaan myös hieman painopisteeseen.
Kärkeä alas ja painoa siirtyy enemmän käsille jne.
Suosittelen ihan googlaamaan satulan leveyden valinnan, mutta se muoto onkin sitten yritys ja erehdys tyylisesti.
Itse pidän täysin suorista satuloista ilman mitään venkuroita.
Ism tekee hyviä satuloita mitä tulee kassien puutumiseen, mutta maksaa ihan mansikoita.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
39
Ainakin äkkiseltään nenähengittely tuntuu hyvältä.
Jätät tämän asian tälle tasolle. Ensinnäkin JRE:n podcastit on niin täynnä humpuukia ku maailma about voi olla. Tai sanotaan näin, että JRE:n kautta saa äänensä kuuluviin humpuuki ja tiede/hyöty aivan niinku ne olis yhtäläisiä asioita. Tuo haastateltu tyyppi on kirjailija ja journo. Että niiltä pohjin kirjotellaan kirja ja sitä sitten kauppaillaan. Tää on NIIIIN tyypillinen ilmiö fitnessin/terveyden yms. parissa.

Nyt kun saatiin tuo pois alta niin pyöräilyssä ns. nenäkauttahengittelynopeus on just passelia kevyttä peekoota. Tai siis nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.
Hengitystekniikoissa on eroa ja fysiologioissa on eroa mutta sitä ei sen kummemmin kannata ressata.

Kuitenkin ohessa semisti tieteellisempää settiä aiheesta (Trainerroadin podcasteissa on oikeasti hyvää juttua pyöräilystä&harjoittelusta, vaikka kaikki ei heidän ohjelmista niin diggailekkaan):
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
50
Kertokaas vinkkejä millä kassien puutumisen saa estettyä fillaroidessa? Pitääkö uutta satulaa ruveta etsimään vai?
kävele välillä eli totuttele, sama koskee perseen puutumiseen. Kun veri ei kierrä ni se ei kierrä ja kai siellä on hermot kansa pintteessä
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 207
Jätät tämän asian tälle tasolle.
Kiitos vastauksesta. Katson tuon videon ja jos on hyvää kamaa niin seuraan kanavaa ja tutkin syvemmälle. JRE:n sisältämän humpuukin tiedostan ja sen vuoksi yritin asiasta kysyä, että saisin enemmän asiasta ymmärrystä. Taisin siitä breath kirjan alun huuhaastakin ihan mainita(luin sen koko nestorin kirjan),... Tosin oli siinä kirjassa ihan hyvääkin kamaa, mutta kokonaisuutena jäi aika hatara mielikuva kirjan asioista. Eli tarvii porautua syvemmälle ja kaivaa, jos nenähengityksestä löytyy jotain käyttökelpoista.

Ensinnäkin JRE:n podcastit on niin täynnä humpuukia ku maailma about voi olla. Tai sanotaan näin, että JRE:n kautta saa äänensä kuuluviin humpuuki ja tiede/hyöty aivan niinku ne olis yhtäläisiä asioita.
Tämänkin asian tiedostan. Onhan siellä ihan täysiä pellejä kuten alex jones ollut vieraana. Se ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että jre:n kautta toisinaan löytyy mielenkiintoisia aiheita joita on jännä tutkia. Tuon takia on hyvä olla edes jossain määrin skeptinen ja kysyä ehkä toinen ja kolmaskin mielipide. Onko se tutkimisen lopputulos sitten aina hyödyllinen on ihan toinen asia. Mä seuraan jre:ta lähinnä mma-juttujen vuoksi ja niissä jre on todella pätevä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
513
Varmasti liikkuu niillä kiskoilla.
Satulan asennolla kärki ylös/alas vaikutetaan myös hieman painopisteeseen.
Kärkeä alas ja painoa siirtyy enemmän käsille jne.
Yksi ongelma ainakin mikä itsellä on tullut vastaan on että pyöräliikkeissä, ihan asiantuntevissakin, tunnutaan aina valitsemaan rungot isommanpuoleisiksi, ainakin minulle. Kun cockpitistä tulee liian pitkä, voi olla että satulan hilaamisesta niin eteen kuin se menee ja lyhemmän stemmin vaihtamisesta ei ole apua, vaan penkillä koko ajan "valuu" eteenpäin. Jos tätä koittaa kompensoida kääntämällä satulaa takaviistoksi, ongelma tietenkin vain pahenee. Jonkun verran tuota voi koittaa kompensoida pitämällä keskivartalon aktiivisena (niinkuin varmaan muutenkin pitäisi), mutta normi arkipyöräilyssä tuo tuppaa aina valumaan.

Viimeisellä kerralla pyörää valitessa meinasi taas käydä sama myyjän puolesta, mutta onneksi osasin varoa, ja koeajoon löytyi kokoa pienempikin runko, ja se tuntui heti paremmalta, ja perse osuu aika lailla automaattisesti oikeaan paikkaan, ja paino persuuksille eikä kasseille.
 

latee77

Team NVIDIA
Team H2O
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
3 044
No tuli nyt tilattua nuo SRAM:in sähkisvaihteet, kuparina. Kauden muotiväri, ens vuoden kesänä roskiin. No eikai.

Groupset tulee aina 34 hampaisella eturattaalla, sen voi vaihtaa esim. 36 hampaiseen kun ostaa kehän erikseen. Josko ekaks testaisi perusvälityksiä että kaipaako raskaampaa vai ei. Tuossa aiemmin laskeskeltiin että 10 hampaan takarattaalla ja 34 eturattaalla välitys olis hiukan nopeampi kuin nykyisen Grand Canyonin 2 x 11 setin raskain. Oisko siinä ollut 11 x 36 tuo nopein sitten.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
501
No tuli nyt tilattua nuo SRAM:in sähkisvaihteet, kuparina. Kauden muotiväri, ens vuoden kesänä roskiin. No eikai.

Groupset tulee aina 34 hampaisella eturattaalla, sen voi vaihtaa esim. 36 hampaiseen kun ostaa kehän erikseen. Josko ekaks testaisi perusvälityksiä että kaipaako raskaampaa vai ei. Tuossa aiemmin laskeskeltiin että 10 hampaan takarattaalla ja 34 eturattaalla välitys olis hiukan nopeampi kuin nykyisen Grand Canyonin 2 x 11 setin raskain. Oisko siinä ollut 11 x 36 tuo nopein sitten.
Maastossa piisaa satavarmasti, ellet nyt ihan Suomen kärkeä ole vauhdissa.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 207
Kuitenkin ohessa semisti tieteellisempää settiä aiheesta (Trainerroadin podcasteissa on oikeasti hyvää juttua pyöräilystä&harjoittelusta, vaikka kaikki ei heidän ohjelmista niin diggailekkaan):
Tuo oli tosi hyvä pätkä. Tosin ei se ollut millään tavalla jre/nestorin kanssa konfliktissa. Se mikä nestorin jutuista ja tuon videonkin jälkeen jäi vielä epäselväksi on harjoitteet joilla voi parantaa hiilidioksidin kestämistä. Onko tuo humpuukia vai löytyykö sille jotain perusteita? Toki anekdootteja on paljon esim. niiden maskien muodossa, joilla rajoitetaan hengitystä. Toki tätä vähän käytiin läpi tasavauhtiselle lenkillä hengitysrymin testailuun kehoittamalla ja puhumalla hengityksen syventämistä tasavauhtisella lenkillä ja kehoitettiin kokeilemaan mikä tuntuu parhaalta.

Nestorin kirjassa oli tarina amerikkalaisista olympiauimareista, jotka treeneissa käyttivät erityistä tapaa hengittää ja puhdistivat yksissä olympalaisisa mitalit taskuun. Tai toisella tapaa saman sanominen, että monesti kehitetään vo2max:ia, mutta ei välttämättä mietitä hengityksen tehokkuutta. Nestori siteerasi tutkimuksia missä löytyi mielenkiintoista suorituskykyä parantavaa vaikutusta, kun treeneissä käytettiin vain puolta keuhkojen kapasiteetista ja pidennettiin uloshengitystä. Kisoissa toki sitten täydellä kapasiteetilla menoksi. Hiilidioksidihan on oleellinen osa sitä miten tehokkaasti keuhkoista saadaan happea verenkiertoon. Nestorin väite on, että huonosti suunkautta hengittämällä hiilidioksidinmäärä ei ole optimaalinen ja siten ei happikaan sitten siirry verenkiertoon optimaalisesti. Nenän kautta hengittämällä pääsee nestorin mukaan optimaalisempaan lopputulokseen. Kyseessä ei siis ole enemmän happea tilanteesta vaan optimaalisempi happi/hiilidioksidi konsentraatio, joka sallii keuhkojen toimia paremmin.

Mielenkiintoinen oli videoin havainto myös pyöräilyasennosta, joka vaikuttaa siihen miten tehokkaasti voi hengittää. Mua pyöräilyasento ei niin rajoita, kun olen enemmän maastofillarilla kuin maantiefillarilla liikenteessä. Niille jotka eivät videota katsoneet niin yksinkertaistettuna asennosta riippuen rintakehä voi laajentua eri tavoilla ja ei välttämättä voi käyttää keuhkojen täyttä kapasiteettia. Myös optimaalisen palautumisen asento nojailemalla polviin, että saa painon pois rintakehältä ja hengitystä tehostettua oli mielenkiintoinen väite.

Se tuli yllätyksenä miten positiivisesti nuo suhtautuivat hengityslihasten harjoittamiseen. Toki selkeästi sanottiin ettei ole yhtä harjoitetta/laitetta joka toimisi kaikille. Mutta useimmille löytyy jokin tapa tehostaa lihasten toimintaa. Mielenkiintoinen oli myös huomio lance armstrongin rintakehästä, kun se hengittää.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team NVIDIA
Team H2O
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
3 044
Maastossa piisaa satavarmasti, ellet nyt ihan Suomen kärkeä ole vauhdissa.
Juu en ole :D Sunnuntaipyöräilijä, jos kiva keli niin saatan oikei retken heittää.

Ajo on kyllä aika pitkälle ihan hiekkatietä ja ehkä polkua, paljon myös pyörätietä. Sen puolesta "ehkä" voi joskus olla kiva jos välitykset oliskin astetta nopeammat. Kokeillaan ensin perus rattailla.

Fillari vielä kesken, mutta Santa Cruz Highball rungosta tulossa custom bike, jäykkä hiilarikeula ja perus maastonappuloista rullaavamat renkaat alle. Eli tuunattu edellä mainituille reiteille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 395
Onko arvon raadilla kokemusta Nishiki Mudcrutch 27,5” pyörästä? Olisi sopivassa hintaluokassa ja ei vissiin ihan susiosistakaan kasattu.

Lähes ympärivuotiseen työmatka-ajoon ja muuhun liikkumiseen olisi kepeä ja edukkaamman pään cyclocross/gravel pyörä hakusessa.


Edit. Linkki lisätty
Osat muuten ihan ok, mutta tuo rengaskoko on ongelma renkaiden ja vanteiden yhteensopivuuden kannalta.

Onhan tuota juu joissain maastopyörissä käytössä, mutta niissäkin vähenemässä, ja esim. kapeita maantiekumeja ei tuolle taida oikein olla saatavilla, ja jos esim etsii vaikka nastarenkaita talveksi nioin voi joutua maksamaan enemmän että löytyy.

Normaali 622-millinen vanne (jota siis markkinoidaan sekä 28" että 29", vaikka vanteen koko on sama) on IMHO tuontyyliseen pyörään paljon järkevämpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 170

En nyt sanoisi, että valikoima hirveen huono 650b kiekoille on. Schwalbe ja suomityres tekee 650b nastakumeja kaupunkikäyttöön, lisäksi sitten myös maastokäytön nastakumit saatavilla.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
501
Onhan se 650b rengasvalikoima heikohko jossain 23-25mm maantierenkaassa, mutta eikö tässäkin trendi ole jo 28-32 kumeihin kun rullaavat aikalailla samanlailla, mutta pienemmillä paineilla.
Perus harrastelija voi pistää paksumpaakin.
Tubelessina tietenkin.

Maantiepyöräily on pikkusen kaavoihin kangistunutta ja uusia asioita, kuten leveämpi rengas saattaakin olla nopeampi ei ihan helpolla omaksuta.

Oikea tie vartta ajaminenkin eroaa hieman siitä, että rummulla labrassa ajetaan jotain kumia.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
39
Se mikä nestorin jutuista ja tuon videonkin jälkeen jäi vielä epäselväksi on harjoitteet joilla voi parantaa hiilidioksidin kestämistä. Onko tuo humpuukia vai löytyykö sille jotain perusteita? Toki anekdootteja on paljon esim. niiden maskien muodossa, joilla rajoitetaan hengitystä.
Joo videon on mielnkiintoinen. Mutta just nämä (toistaiseksi?) mutuilut hiilidioksiidin siedätyksestä sun muusta on ehkä vähän semmosita henkistä juttua. Kai se on vain epämukavuuden sitämistä mutta missä määrin sitä kannattaa harjoittaa tai ylipäätään onko järkevää hakeutua kohti tilanteita joissa joutuu suboptimaaliseen tilanteeseen hengityselimistön kannalta.
Jos jollakulla tietoa jaettavaksi niin auliisti otetaan vastaan.

Se tuli yllätyksenä miten positiivisesti nuo suhtautuivat hengityslihasten harjoittamiseen. Toki selkeästi sanottiin ettei ole yhtä harjoitetta/laitetta joka toimisi kaikille. Mutta useimmille löytyy jokin tapa tehostaa lihasten toimintaa. Mielenkiintoinen oli myös huomio lance armstrongin rintakehästä, kun se hengittää.
Tämä (ja ajoasento) juurikin on sitä yksilöllistä fysiologiaa. Anekdotaalisesti ite hengitysharjoitteita tehneenä tod.näk. astman oireet on juurikin siksi lievempiä kun hengitystä on harjoiteltu.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 207
Uskoisin ihan samaan, että tuo hiilidioksidinsieto liittyisi kykyyn olla epämukavuusalueella. Kai ne todelliset parannukset tehdään pk-lenkeillä ja miksei myös intervallitreeneissä. Se missä ehkä hengittelystä voisi olla iloa tyyliin kävelylenkillä treenata epämukavuusalueella olemista tms. Toki aika turhaa pohdiskelua kun 99.999% tuloksesta on treeni, lepo, ruoka akselilla eikä jossain marginaalisessa hengityksenpidätysharjoituksessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
232
Oli uutta tietoa itselle tuo että 28" ja 29" ovat samalle vanteelle käyviä, ja 700C näemmä myös. Kyllä näiden renkuloiden kans on ihmeissään. Voisi yrittää kyllä sovittaa 700C kiekkoja tuohon, siinä näyttäisi 2-3cm olevan tyhjää tilaa haarukan ja renkaan välissä edessä ja takana. Sitten jos/kun siis siltä tuntuu. Talvirenkaita löytyy kyllä ihan Motonetistä 27,5" rengaskoolle, tuossa mun halpissähköpyörässä on myös 27,5" vanteet ja siihen Suomityresin hyvät nastarenkaat olenkin hommannut. Tosin niin leveät että eivät Mudcrutchiin taida kyllä sopia sen puolesta.

Niijoo ja pyörän kävin tosiaan toissapäivänä koeajamassa ja eilen hain kotiin, on kyllä huikea kampe tällaiselle nöösille, hullun kevyeltä tuntuu. Nuo jarrukahvassa olevat vaihteet oppi kyllä nopeasti, jännä kun yhteen suuntaan painelemalla vaan vaihdellaan :) Jarrujen liikeradat tuntu aluksi hurjan suurilta, mutta ilmeisesti SRAM jarrut on Shimanoihin ja Tektroihin verrattuna tuntumaltaan erilaiset, myyjän kanssa kokeiltiin kalliimpienkin pyörien SRAM jarruja verokiksi ja niissä oli se sama vähän pehmoisen oloinen tuntuma. Hyvin se toppasi kuitenkin. Ensiasennusrenkaat on kyllä näille keleille vähän liposet, joten täytynee heti käydä hakemassa vähän paremmat jokasäänrenkaat että pääsee edes vähän fiilistelemään lähiaikoina. Continental Doublefightereitä oon katellu, saattaisivat olla hyvät?

Kuva Mudcrutchista.jpg
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
501
Tämä renkaiden ja kiekkojen merkintä tuumakokoisena renkaan oletetun ulkohalkaisijan mukaan on kyllä typerä.

Millikokoinen etrto merkintä on selkeästi parempi, mutta tuumakoot pitää vaan pintansa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 420
Oli uutta tietoa itselle tuo että 28" ja 29" ovat samalle vanteelle käyviä, ja 700C näemmä myös. Kyllä näiden renkuloiden kans on ihmeissään.
Niin 28", 29", 700C ja 622 käyvät kaikki samalle vanteelle. 29" käytetään maastopyörissä, joissa siis se ylimääräinen tuuma tulee renkaan korkeasta profiilista. Eli ulkohalkaisija on ~29", mutta sisähalkaisija on 622 millimetriä.

Tuumakoissa eka lukema kertoo renkaan ulkohalkaisijan likimääräisen koon, eli ei ole täysin tarkka. Jälkimmäinen luku leveyden.

ISO-standardi, eli ETRO kertoo sisähalkaisijan tarkan koon millimetreinä, sekä leveyden.

Sitten on vielä ranskalainen merkintätapa, jossa eka luku on renkaan likimääräinen ulkohalkaisijan pituus millimetreinä ja kirjain (esim. C) kertoo mille vanteelle se sopii.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
232
Niin 28", 29", 700C ja 622 käyvät kaikki samalle vanteelle. 29" käytetään maastopyörissä, joissa siis se ylimääräinen tuuma tulee renkaan korkeasta profiilista. Eli ulkohalkaisija on ~29", mutta sisähalkaisija on 622 millimetriä.

Tuumakoissa eka lukema kertoo renkaan ulkohalkaisijan likimääräisen koon, eli ei ole täysin tarkka. Jälkimmäinen luku leveyden.

ISO-standardi, eli ETRO kertoo sisähalkaisijan tarkan koon millimetreinä, sekä leveyden.

Sitten on vielä ranskalainen merkintätapa, jossa eka luku on renkaan likimääräinen ulkohalkaisijan pituus millimetreinä ja kirjain (esim. C) kertoo mille vanteelle se sopii.

Kiitos, tämä yksi viesti kiteytti ja selvitti asian paremmin kuin mikään sivusto mistä eilen illalla yritin tietoa hakea!
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 207
2.5h fillarilenkki tänään. Matkan varrella kaksi minulle haastavaa n. 10 minuutin nousua. Eli 20 minuuttia haastavaa kiipeämistä. Molemmat nousut onnistuin ottamaan pelkällä nenähengityksellä. Nousut meni melko mukavasti ja sai pidettyä tasaisen grindauksen päällä ilman hyytymistä. Aikaisemmin samoissa mäissä käynyt kuin kalalle kuivalla maalla. Tosin isoin syy mäkien helpompaan nousemiseen lienee pudotettu paino. Viimeksi kun kokeilin niin painoa oli 75kg, nyt 64kg. Tosin pläskimpänä olin paremmassa kunnossa, kun sillon fillaroin enemmän. Oli melkein vuoden tauko fillaroinnista ja nyt kuukauden treenannut. Maisemat matkanvarrella kyllä palkitsevat.

Ehkä paras juttu tuossa hengitykseen keskittymisessä oli, että sai polkurytmin tasaiseksi. Aikaisemmin tullut lähdettyä liian kovaa nousuihin ja se johtaa sitten hyytymiseen. Ajoin tuota kuvassa näkyvää asfalttitietä. Kävin syömässä banaanin ja ottamassa kuvan tienvierestä. Tästä on hyvä jatkaa etiäpäin. Alkavalle viikolle reilu tunnin lenkki tasaisella ja viikonloppuna kokeilemaan maastoon nyppylöiden kiipeämistä suunnitelmana.

1613942566326.png
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
123
Terve oon tässä mietiskellyt että jonkulaine fixie/sinkula pyörä. Mulla ihan muutama kysymys liittyen tähän mahdolliseen projektiin
- opiskelun ohella tarkoitus ois ehkä kuljettaa Wolt safkaa joten kumpi sopii siihen paremmin fixie/sinkula
- kattelin että käytettynä sais jotain ~20€ runkoja niin onko iha hyvä idea tollasesta lähteä? Ja mitkä merkkejä/malleja ois hyvä katella?
- mitä osia pitäis katella rungon ja renkaiden lisäksi?
- paljonko tämä lysti maksais jos yrittäisin tehdä tämän suhteellisen edullisesti ja järkevästi?
Suunnitelma mikä mulla nyt ois on että ostaisin tollasen rungon käytettynä jostain parilla kympillä, ja sit alkaisin siihen noita osia etsimään, eikä sillä mikään kiire muutenkaan oo, ku vasta parin kuukauden päästä pitäis alkaa olemaan valmis.
Ei oikeen oo tälläset asiat kauheen tuttuja, joten oon varmaan missannu jotain oleellistakin:)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
501
Terve oon tässä mietiskellyt että jonkulaine fixie/sinkula pyörä. Mulla ihan muutama kysymys liittyen tähän mahdolliseen projektiin
- opiskelun ohella tarkoitus ois ehkä kuljettaa Wolt safkaa joten kumpi sopii siihen paremmin fixie/sinkula
- kattelin että käytettynä sais jotain ~20€ runkoja niin onko iha hyvä idea tollasesta lähteä? Ja mitkä merkkejä/malleja ois hyvä katella?
- mitä osia pitäis katella rungon ja renkaiden lisäksi?
- paljonko tämä lysti maksais jos yrittäisin tehdä tämän suhteellisen edullisesti ja järkevästi?
Suunnitelma mikä mulla nyt ois on että ostaisin tollasen rungon käytettynä jostain parilla kympillä, ja sit alkaisin siihen noita osia etsimään, eikä sillä mikään kiire muutenkaan oo, ku vasta parin kuukauden päästä pitäis alkaa olemaan valmis.
Ei oikeen oo tälläset asiat kauheen tuttuja, joten oon varmaan missannu jotain oleellistakin:)
Ihan ensiksi kysyisin mistä saa rungon parilla kympillä? Ja vielä niin, että saa valita valmistajan?

Fixillä ajamista en ymmärrä, joten jos pakko valita on niin sitten sinkula.
Mitä osiin tulee niin tarttet keulan, ohjainkannattimen, ohjaustangon, jonkinlaiset käsikumit tai tankonauhaa, ohjauslaakerin, satulan, satulatolpan, keskiö laakerin, kammet rattaalla, polkimet, jarrut, ketjut ja kiekot mihin laittaa ne renkaat. Ja jos vielä lain mukaan mennään niin heijastimet.
Jos erilaiset ohjauslaakerit, kammet, keskiö laakerit jne. eivät ole tuttuja niin sitten joko opiskelemaan niiden eroavaisuuksia tai sitten hommaa ihan kokonaisen pyörän.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
123
Ihan ensiksi kysyisin mistä saa rungon parilla kympillä? Ja vielä niin, että saa valita valmistajan?

Fixillä ajamista en ymmärrä, joten jos pakko valita on niin sitten sinkula.
Mitä osiin tulee niin tarttet keulan, ohjainkannattimen, ohjaustangon, jonkinlaiset käsikumit tai tankonauhaa, ohjauslaakerin, satulan, satulatolpan, keskiö laakerin, kammet rattaalla, polkimet, jarrut, ketjut ja kiekot mihin laittaa ne renkaat. Ja jos vielä lain mukaan mennään niin heijastimet.
Jos erilaiset ohjauslaakerit, kammet, keskiö laakerit jne. eivät ole tuttuja niin sitten joko opiskelemaan niiden eroavaisuuksia tai sitten hommaa ihan kokonaisen pyörän.
Torista siis löysin. Runko ois siis vanhan pyörän runko
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
937
Milläköhän tämä Shimanon kampisarja oikein pitäisi saada irti, kun tämä perinteinen irroitustyökalu ei näihin toimi?

IMG_20210222_231117.jpgIMG_20210222_230803.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
937
Nuihin tarvii octalink/isis kampityökalun.
Jaa näköjään samasta työkalusta vähän erilainen versio. Välillä kyllä pistää ärsyttämään, kun näissä pyörissä niin paljon erilaisia standardeja ja erikoistyökaluja asioiden hoitamiseen.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
127
Jaa näköjään samasta työkalusta vähän erilainen versio. Välillä kyllä pistää ärsyttämään, kun näissä pyörissä niin paljon erilaisia standardeja ja erikoistyökaluja asioiden hoitamiseen.
On nuissa opettelua ja muistamista. On kyllä itelle kertyny jonkun verran erillaisia työkaluja seinälle kun on pyöriä rassannu ja lisää pitäs ostaa :)
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
387
Eikö tämä ole siihen nelikanttiin sopiva, mikä sulla jo on, eli ei siis sovi.
Bilteman työkalun (ja muidenkin kilpailevien tuotteiden) esittelytekstin mukaan tuon työkalun pitäisi sopia niin neliskanttiin, ISISiin kuin Octalinkinkiin: Poljinkampien irrotustyökalu. Nelikulmaisiin Shimano-, Octalink- ja ISIS-akseleihin, 14 mm hylsy.

Toisaalta kun katsoo tätä videota, niin kohdassa 4:15 pöydällä näyttäisi olevan kaksi erilaista ulosvedintä:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
937
Eikö tämä ole siihen nelikanttiin sopiva, mikä sulla jo on, eli ei siis sovi.
Bilteman työkalun (ja muidenkin kilpailevien tuotteiden) esittelytekstin mukaan tuon työkalun pitäisi sopia niin neliskanttiin, ISISiin kuin Octalinkinkiin: Poljinkampien irrotustyökalu. Nelikulmaisiin Shimano-, Octalink- ja ISIS-akseleihin, 14 mm hylsy.

Toisaalta kun katsoo tätä videota, niin kohdassa 4:15 pöydällä näyttäisi olevan kaksi erilaista ulosvedintä:
Pitää ottaa mukaan toi oma vanha ja verrata sitä tuohon bilteman työkaluun. Katsotaan saanko noita kampia irti vai en.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
39
Milläköhän tämä Shimanon kampisarja oikein pitäisi saada irti, kun tämä perinteinen irroitustyökalu ei näihin toimi?

Ruuvaappa tuota sun irrotustyökalua vähän pitemmälle, että tuleeko sieltä esiin kaulus tuon keskitapin ympärillä. Nelimätti kun työnnetään tuolla kapeammalla ja muut kampityypit sitten tarraa kaulukseen.
Parktool kyllä tykkää myydä erikseen työkalutkaikille käyttötapauksille.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
937
Ruuvaappa tuota sun irrotustyökalua vähän pitemmälle, että tuleeko sieltä esiin kaulus tuon keskitapin ympärillä. Nelimätti kun työnnetään tuolla kapeammalla ja muut kampityypit sitten tarraa kaulukseen.
Parktool kyllä tykkää myydä erikseen työkalutkaikille käyttötapauksille.
Ei tällä minun työkalullani mitään irroitella, liian ohut tämä tappi.
IMG_20210223_144939.jpg

E: bilteman työkalu toimii: (Poljinvarren ulosvedin)

IMG_20210223_212719.jpg

e2: jösses kuinka paskainen keskiö:
IMG_20210224_002825.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
7
Näyttää ihan vaseliinilta joka on saanut vettä. Jarrunpuhdistus ainetta ja sillä töhnät pois ja uudet vassut tilalle.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
501
Juu eihän tuolla sinänsä mitään paskaa näytä olevan. Vaseliinia vain.
Vassu lähtee myös kivasti myös CRC 3-36:lla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
120 439
Viestejä
2 370 423
Jäsenet
47 919
Uusin jäsen
VeheL

Hinta.fi

Ylös Bottom