Pyöräily

Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Mielelläni kuulisin myös minkälaisia kenkiä ihmiset käyttää talvella. Kesäkäyttöön tarkoitetuissa alkaa kyllä näillä -10c pakkasilla tunti olemaan ihan maksimi mitä varpaat kestää.

Saako 100€:lla sellaista pyöräilykenkää, jolla pärjäisi -15c keleillä vielä sellasen 1-1,5h lenkin heittää. Siitä kovemmilla pakkasilla saa pyörä jäädä talliin. Ei ole lukkopolkimia käytössä.

Onko näistä mihinkään:


Tai

Älä osta tuollaisia lukkokenkiä avopolkimille.
Joku 45nrth wölvhammer vielä menisikin tai northvawe himalaya.
Talvimallin vaellus kenkä voisi toimia myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Flättien kans toimii kai mikä vain talvikenkä. Omassa käytössä toista talvea: Men's Gunnison II Omni-Heat Boot

-32 kylmin keli missä pidemmän lenkin käynyt, lyhyempää siirtymää -36 pakkasilla. Jalkojen palelu on aika yksilöllistä, mikä sitten kenellekkin riittää. Liika sukkien pakkaaminen kenkään tuntuisi olevan yksi hyvä keino saada jalat kylmettymään, varpaille on hyvä jäädä vähän ilmatilaa.
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 311
Jos laitan noi Magura MT5:t tilaukseen niin saavutanko mitään tilaamalla uudet Maguran levyt samalla? Tällä hetkellä on Aliexpressistä tilatut muutaman euron levyt. :lol: Onko noilla eri valmistajien perustason jarrulevyillä oikeasti mitään merkityksellistä eroa?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Jos laitan noi Magura MT5:t tilaukseen niin saavutanko mitään tilaamalla uudet Maguran levyt samalla? Tällä hetkellä on Aliexpressistä tilatut muutaman euron levyt. :lol: Onko noilla eri valmistajien perustason jarrulevyillä oikeasti mitään merkityksellistä eroa?
Eipä niissä juuri eroa ole. Jotkut saattaa vinkua ja Shimanon halvimpien kanssa ei saisi käyttää metallipaloja.
Alilta kannattaa tilata vaikka niitä kaksiosaisia clarks kopiolevyjä, olisko kympin pintaan 180mm koossa.
Saa vielä kivan värisinäkin. :asif:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 510
Eipä niissä juuri eroa ole. Jotkut saattaa vinkua ja Shimanon halvimpien kanssa ei saisi käyttää metallipaloja.
Alilta kannattaa tilata vaikka niitä kaksiosaisia clarks kopiolevyjä, olisko kympin pintaan 180mm koossa.
Saa vielä kivan värisinäkin. :asif:
En tiedä... Itsellä mentaliteetti että jos optio tarjotaan jarrujen kohdalla pientä painoeroa vastaan ammu niin paljon yli kuin mahdollista. Voi joskus pelastaa hengen. Siksi itsellä omassa 200m levyt+nelimännät edessä ja takana 180mm levy. Molemmat Shimanon jäähdytettyjä ja jopa omalla ei niin rajulla ajolla olen huomannut eron jäähdytyksessä kun vakiolevyillä tuntuma muuttui vaikka olin itsekin kyyninen ostaessa. Tuntuma on usean kovan jarrutuksen jälkeen yhä yhtä hyvä kuin ensimmäisessä. Plus isolla hyvällä jarrusetillä saat niin paljon tarkemman tuntuman ja pystyt esim kuivalla pitämään pyörän niin lähellä pidon menetystä ettei perujarruilla vaan moiseen pysty toistuvasti ja äkkitilanteessa. On pelastanut itseni pannutuksilta enemmän kuin kerran, viimeksi eilen lumella, sohjossa ja jäällä ajaessa. Plus kertaalleen kun jopoilija heti suoraan eteen ja paniikissa takafillari juuuri ja juuri maassa ja niin renkaan pidon rajoilla ja sain onneksi hidastumaan. Väitän että vakio/vähän paremmilla ei olisi onnistunut ainakaan itseltä. Renkaat ovat se ainoa kontakti tiehen ja hyvät jarrut mahdollistavat pidon optimoinnin joten olen pistänyt enemmän rahaa jarruihin ja renkaisiin kuin mihinkään muuhun fillarin osaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
En tiedä... Itsellä mentaliteetti että jos optio tarjotaan jarrujen kohdalla pientä painoeroa vastaan ammu niin paljon yli kuin mahdollista. Voi joskus pelastaa hengen. Siksi itsellä omassa 200m levyt+nelimännät edessä ja takana 180mm levy. Molemmat Shimanon jäähdytettyjä ja jopa omalla ei niin rajulla ajolla olen huomannut eron jäähdytyksessä kun vakiolevyillä tuntuma muuttui vaikka olin itsekin kyyninen ostaessa. Tuntuma on usean kovan jarrutuksen jälkeen yhä yhtä hyvä kuin ensimmäisessä. Plus isolla hyvällä jarrusetillä saat niin paljon tarkemman tuntuman ja pystyt esim kuivalla pitämään pyörän niin lähellä pidon menetystä ettei perujarruilla vaan moiseen pysty toistuvasti ja äkkitilanteessa. On pelastanut itseni pannutuksilta enemmän kuin kerran, viimeksi eilen lumella, sohjossa ja jäällä ajaessa. Plus kertaalleen kun jopoilija heti suoraan eteen ja paniikissa takafillari juuuri ja juuri maassa ja niin renkaan pidon rajoilla ja sain onneksi hidastumaan. Väitän että vakio/vähän paremmilla ei olisi onnistunut ainakaan itseltä. Renkaat ovat se ainoa kontakti tiehen ja hyvät jarrut mahdollistavat pidon optimoinnin joten olen pistänyt enemmän rahaa jarruihin ja renkaisiin kuin mihinkään muuhun fillarin osaan.
Kysyttiin vain levyjen eroavaisuuksia. Kokoerosta ei ollut mainintaa.
Tottakai isommat levyt jäähtyvät ja toimivat tehokkaammin. Itselläkin on ihan polkuajossa 200 ja 180mm levyt, joista nyt sattuu isompi olemaan icetech levy.

Uskallan silti väittää saman kokoisten levyjen eron olevan kohtuu marginaalinen.
Ymmärrän levyjen kohdalla hifistelyn siinä kohtaa kun tullaan minuuttitolkulla alaspäin koko ajan jarrulla. Muuten se on aivan sama.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455


Onko kukaan käyttänyt tätä ilmajousensa täyttöön? Pumppu kykenee ilmeisesti 160 psi, niin pitäisi riittää hyvin joustohaarukalle.
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 311
Kysyttiin vain levyjen eroavaisuuksia. Kokoerosta ei ollut mainintaa.
Tottakai isommat levyt jäähtyvät ja toimivat tehokkaammin. Itselläkin on ihan polkuajossa 200 ja 180mm levyt, joista nyt sattuu isompi olemaan icetech levy.

Uskallan silti väittää saman kokoisten levyjen eron olevan kohtuu marginaalinen.
Ymmärrän levyjen kohdalla hifistelyn siinä kohtaa kun tullaan minuuttitolkulla alaspäin koko ajan jarrulla. Muuten se on aivan sama.
Juuri tuota tarkoitin. Lähinnä valmistajien väliset erot ja levyjen leikkauksen tuomat erot kiinnosti. Ja tällä kunnolla ei mitään kilpailuvauhteja ajella. Mutta on tuo maastopyörä kuitenkin yksi harraste johon on kiva rahaa laittaa ja tehdä siitä omanlainen.

Onko muuten vinkkejä millä Brand-X Ascend Dropperpostiin saisi vähän uutta eloa? Ei tahdo nousta enää kuin kädellä auttamalla.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
onko muuten vinkkejä millä Brand-X Ascend Dropperpostiin saisi vähän uutta eloa? Ei tahdo nousta enää kuin kädellä auttamalla.
Enpä ole kyseistä tolppaa purkanut.
Hyvin samanlainen Tranzx tolppa löytyy toisesta fillarista eikä siihen ole tarvinnut kajota.
Mutta jos olet paineet tarkastanut niin YouTubesta löytyi joku huolto-ohje kyseiselle tolpalle.
Tuskin muuta tarttee kuin putsauksen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 510
Kysyttiin vain levyjen eroavaisuuksia. Kokoerosta ei ollut mainintaa.
Tottakai isommat levyt jäähtyvät ja toimivat tehokkaammin. Itselläkin on ihan polkuajossa 200 ja 180mm levyt, joista nyt sattuu isompi olemaan icetech levy.

Uskallan silti väittää saman kokoisten levyjen eron olevan kohtuu marginaalinen.
Ymmärrän levyjen kohdalla hifistelyn siinä kohtaa kun tullaan minuuttitolkulla alaspäin koko ajan jarrulla. Muuten se on aivan sama.
Vaihto/vertailu oli siis 200mm vs 200mm stock vs Shimanon ne lisäjäähdytetyt. Itse huomasin kyllä yllättävän selkeän eron. Etenkin juuri mäkisessä maastossa jos et halua painaa painovoiman avulla ns ylikovaa riskillä (parikin pitkää mäkeä lähellä missä paljon kevyttä liikennettä molempiin suuntiin ja mutkia joihin joutuu jarruttelemaan).
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Vaihto/vertailu oli siis 200mm vs 200mm stock vs Shimanon ne lisäjäähdytetyt. Itse huomasin kyllä yllättävän selkeän eron. Etenkin juuri mäkisessä maastossa jos et halua painaa painovoiman avulla ns ylikovaa riskillä (parikin pitkää mäkeä lähellä missä paljon kevyttä liikennettä molempiin suuntiin ja mutkia joihin joutuu jarruttelemaan).
No nyt oikeasti... kun vilkaisee edes pari kuvaa jostain alamäkipyöräilyn maailmancupista niin huomaa, ettei niillä kavereilla ole mitään lisäjäähdytyshärpäkkeitä levyissä.
Ja jos jotkut on jarrulla niin ne.
Käyttäisikö niistä joka ikinen Shimanon levyjä, jos niistä saadaan jokin hyöty jo kelvivauhdeissa harrastelijan toimesta?

Maantiepuolella näkyy enemmän noita dura-ace, ultegra jäähdytettyjä levyjä, mutta johtunee Shimanon todella vahvasta asemasta.
Joten jos harrastelija jonkun edun ajattelee saavansa niin se on kyllä henkisellä puolella.
Etu tietenkin sekin.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
113
Vaappulta hyvää kommenttia ja täytyy muistaa että on ennen ajettu myös V-jarruilla ja myös jopa cantilever tyypeillä onnistuneesti tiellä ja maastossa. Suomen olosuhteissa ei taida niin pitkää mäkeä löytyä että levystä on hommat kiinni, ehkä toista ne ½h alamäet alpeilla. Ennemmin panostaisin satuloihin ja paloihin, kun pellinpalaseen niiden välissä. Harrastepyöräilyissä suurin osa on fiilistelyä ja hifistelyä valmistajien uusimpien hömpötysten kanssa, mutta peruskamppeilla pärjää käytännössä jokainen. Tuskin montaa % ajajista ajaa esim sähkövaihteilla, vaikka ne tiettyjen tahojen mukaan on välttämättömät.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 510
No nyt oikeasti... kun vilkaisee edes pari kuvaa jostain alamäkipyöräilyn maailmancupista niin huomaa, ettei niillä kavereilla ole mitään lisäjäähdytyshärpäkkeitä levyissä.
Ja jos jotkut on jarrulla niin ne.
Käyttäisikö niistä joka ikinen Shimanon levyjä, jos niistä saadaan jokin hyöty jo kelvivauhdeissa harrastelijan toimesta?

Maantiepuolella näkyy enemmän noita dura-ace, ultegra jäähdytettyjä levyjä, mutta johtunee Shimanon todella vahvasta asemasta.
Joten jos harrastelija jonkun edun ajattelee saavansa niin se on kyllä henkisellä puolella.
Etu tietenkin sekin.
Mielipiteitä on monia, ja en väittänyt ettei teho riittäisi. Enemmänkin se tuntuman muutos jarrulla kun lämpöä kertyy. En tiedä mutta itsellä monesti painava reppu, painava pyörä ja paljon vauhtia jolloin tuntuman pitää olla kohdallaan.

EDIT: Ja tosiaan olin legit todella todella skeptinen minkään muun kuin ulkonäön suhteen joten se että tuntuma oikeasti muuttui oli oikeasti yllätys. Positiivinen ehdottomasti mutta ehdottomasti odottamaton yllätys. Olisi kyllä legit mielenkiintoista nähdä mikä on parin eri levyn lämpötila ns sanotaan viiden saman jarrutuksen jälkeen. Sanotaan 35-45km/h joka on varsin helppo saada alamäissä, iso reppu täynnä läppäreitä yms. työkamaa mitkä monesti mukana about sanotaan 15kg, täysjousto sähköpyörä sanotaan 25kg lisäosineen jne ja ajaja täydessä varustuksessa olisiko about 80kg tms. aka 120kg. Ainoa ärsyttävä muuttuja tuossa on että huomasin eron parhaiten viime vai toissakesänä nuo samat listaamani kamat kannossa samalla pyörällä ajaessa mutta valitettavasti oma elopaino on pudonnut noin melkein puolet rajusta ylipainosta normaaliin joten massa mitä pitää hidastaa on pudonnut yli 60kg+ (130kg+->70kg) eli jarrutettavasta 180kg+ massasta aika iso pala puuttuu. Olisi legit mielenkiintoista tietää johtuuko tuo havaitsemani ero lämmöistä levyn tai jarrupalojen tai itse jarrujen suhteen, materiaalista, omasta silloin rajummasta painosta, placebosta (minkä väitän että tämä ei ole) vai mistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Erilaiset jarrupalat puree eri tavalla eri jarrulevyihin. Lähtien Shimanon keskitason levyistä, niissäkin on teräs-alu-teräs rakenne, jonka tarkoituksena pitää levyt viileämpinä. Myös keski "spiderin" materiaaleilla saadaan matalampia lämpöjä. Suomessa tuo lämpeneminen on aika vähäistä, johtuen siitä, ettei tulla alamäkeä alas tuntitolkulla +30°C lämpötiloissa. Myös erityyppiset jarrupalat toimivat eri tavoin lämpötilojen vaihdellessa. Toki tuo yhdistelmän kokonaispaino vaikuttaa tarvittavan jarrutusenergian ja sen kautta lämmönhäivytys tarpeeseen. Liike-energia kasvaa nopeuden toisessa potenssissa, kun taas massa vain ensimmäisessä potenssissa. Tuntuma tiukissa kohdissa ilman renkaiden lukkiutumista onkin se jarrujen tärkeä ominaisuus. Tässä vaikuttaa kahvatkin ja koko paketti.

Kaksimäntäiset deore/slx tason 180mm levyt kyllä riittävät hyvin hyvin pitkälle. Tuntuu, että noi palat yleensä on se mitkä pettää ekana kun mennään pitkiä aikoja alaspäin. Jäähdytetyt metalliset palat sietää enemmän rääkkiä. Toki Pro:t ei jarruja käytä :)
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 510
Erilaiset jarrupalat puree eri tavalla eri jarrulevyihin. Lähtien Shimanon keskitason levyistä, niissäkin on teräs-alu-teräs rakenne, jonka tarkoituksena pitää levyt viileämpinä. Myös keski "spiderin" materiaaleilla saadaan matalampia lämpöjä. Suomessa tuo lämpeneminen on aika vähäistä, johtuen siitä, ettei tulla alamäkeä alas tuntitolkulla +30°C lämpötiloissa. Myös erityyppiset jarrupalat toimivat eri tavoin lämpötilojen vaihdellessa. Toki tuo yhdistelmän kokonaispaino vaikuttaa tarvittavan jarrutusenergian ja sen kautta lämmönhäivytys tarpeeseen. Liike-energia kasvaa nopeuden toisessa potenssissa, kun taas massa vain ensimmäisessä potenssissa. Tuntuma tiukissa kohdissa ilman renkaiden lukkiutumista onkin se jarrujen tärkeä ominaisuus. Tässä vaikuttaa kahvatkin ja koko paketti.

Kaksimäntäiset deore/slx tason 180mm levyt kyllä riittävät hyvin hyvin pitkälle. Tuntuu, että noi palat yleensä on se mitkä pettää ekana kun mennään pitkiä aikoja alaspäin. Jäähdytetyt metalliset palat sietää enemmän rääkkiä. Toki Pro:t ei jarruja käytä :)
Juurikin tuo tuntuma siinä pidon ihan limitillä on se mitä hain. Koko paketti vaikuttaa eniten mutta tuo tosiaan yllätti itsenikin että ainoa osa joka vaihtui oli levy ja en olettanut että se olisi tarjonnut mitään älytöntä bonusta (oli alessa ja about saman hintainen mid range levyjen kanssa muistaakseni joten otin kokeeksi) ja pääasiassa ei tarjonnutkaan mutta se että vaikutus oli huomattavissa ja helposti toistettavissa meikäläisen toimesta oli todella suuri yllätys. Ei tosiaan että jarruteho itsessään olisi pudonnut normisetillä mutta se ns initial feel muuttui kuumana. Jarrutit ja kahva tuntuikin erilaiselta kuin viime jarrutuksella. Haluan että joka jarrutus on jarrujen osalta ns identtinen eli voin vetää saman full on jarrutuksen uudestaan ja uudestaan ilman että tarvitsee miettiä saanko sen pyörän pidettyä miten helposti juuri sillä rajalla että etufillari lähtee alta. Tämä on juuri se syy miksi ammun niin rajusti yli jarruissa ja kehoitan aina muitankin. Parempi että sitä kapasiteettia on varastossa vs se parin euron tai gramman säästö. Bonuksena saa paremman modulaation, monesti mukavammat jarrut käyttää, mahdollisesti kestävämmät jarrut ja ties mitä kivaa mitä hinnat alkaen tai keskihintaisissa ei ole.

Mitä paloihin tulee niin se nyt on taas aivan pohjaton suo :D. Toinen puree kovempaa, toinen pehmeämmin, yksi vinkuu mutta kestää lämpöä, kolmas on todella mukava pala kaikilta muilta osin mutta kuluu helvetin nopeasti jne jne. Oma kokonaisreseptini on aiemmin mainitsemat jarrut, levyt yms. ja paloina on tällä hetkellä Shimanon jäähdytetyt orgaaniset palat pienemmän vinkumisherkkyytensä takia ja jarrujen paremman viileänä toimimisen takia. Orgaaniset eivät kestä niin rajuja lämpöjä mutta eivät toisaalta myöskään tarvitse kauheita lämpöjä toimiakseen heti oli keli tai ajotilanne mikä tahansa. Kompensoin tuota heikompaa lämmönkestoa sillä että jarrut ovat ylisuuret+palat ja levyt jäähdytetyt joten lopputulos on semi hiljaiset, viileänä pysyvät, toistuvissa jarrutuksissa tuntumansa pitävät jarrut. Väitetysti vielä orgaanisen puolella sekin että ovat hellempiä levylle.

EDIT: Mitä tuohon jäähdytetty levy vs ei jäähdytetty niin googlailin vähän ja alla suora lainaus varsin samanlaisella jarrusetupilla ajavan parin huomattavasti kokeneemman suusta kun tekivät vertailua Shimanon normi vs ei normi. Hekin olivat hyvin skeptisiä kunnes kokeilivat ja tulivat uskoon.... eikun siis tajusivat että tässä saattaa olla jotain ideaa. Omat havaintoni ovat juuri samat mutta takuulla paljon kevyempänä versiona kuin full on offi/dh tms rajumpaa ajaessa.

Ice-Tech:-
Consistent bite and precise braking at all times, it felt like you needed to brake less and when you did the reaction of the bike was responding quickly to the lever input, the braking felt like it started from the initial moment the pads came into contact with the disc rotor. As more force to the lever was applied the brakes always performed the same.

Non Ice-Tech:-
The bite feeling started to change as the brakes became warmer down the track, they lost the precise immediate grabby feeling much more quickly. Instead the brake lever needed to be squeezed more once the pads had come in contact with the discs to have the same effect. Although the overall power felt similar, in our experience it meant that the rider had to anticipate braking more compared to using the Ice-Tech set-up.

EDIT2: Ja lisäyksenä tuohon lisäjäähyn ja viileämpänä pitämisen hyötyyn, orgaaninen pala voi pahimmillaan olla todella todella herkkä lasittumaan ja aikanaan tuli moneen kertaan revittyä paloja irti ja hiottua niitä kun pienellä levyllä jarrutti 29" renkaista pitävillä kumeillä asfaltilla 40kmh+ vauhdeista mäkien alla. Vähemmän yllättäen viileämpi jarrusetup ei päästä paloja lasittumaan niin herkästi. Ja kyllä, jopa kaltaiseni ei dh pyöräilijä voi saada jarrut niin pirun kuumiksi että ongelmia tulee. Yhden pyörän 160mm levyt olivat mukavan moniväriset kovin nopeasti ja aika pian piti alkaa jarruja päivittelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Yhden pyörän 160mm levyt olivat mukavan moniväriset kovin nopeasti ja aika pian piti alkaa jarruja päivittelemään.
DIY Oilslick kuosi :)

Itsellä odottelemassa muutamat erilaiset semimetalliset palat sitä, että nykyset vakio orgaaniset kuluu vaihtokuntoon. Toiset 80% kupari ja toiset 80% rosteri. Myyjän taulukko näytti ominaisuuksia tähän suuntaan

1610710243710.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Noissa paloissahan on vähän hämäävää se mitä tuolla performance tarkoitetaan.
Pehmeät palat kuten nuo resin, itse asiassa purevat paremmin.
Eli jarrutusvoima on suurempi.
Ne vain menettävät tehoaan nopeammin kun lämpenevät.
Disco brakes myy myös eksoottisempia paloja kuten Kevlar. Hyviä paloja ja hintakin on kohdillaan.
Parhaita paloja olisi trickstuffin Power palat.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
219
Vasta viime kesän lopulla aloitin tämän uljaan harrastuksen ja laitoin ihan perus 29" maasto tunturin. Viitsinyt ihan hirveitä sijoittaa jos vaikka olisi polkemiset jääneet ihan vaan baarin ja kodin välille, mutta ei, Metsässä polkuja painellut menemään ja työmatkaa mitä ei ole kuin reilu 5km suuntaasa. Tääläpäin suomea kun on vielä pitkä ja oikea talvi päätin myös koittaa miltä se talvella tuntuu ja laitoin shalben ice spiker pro alle. Pakko vaan kehua niitä rattaita. Ns normi talvikelillä on ihan kun kesällä ajais ja pitää kun tauti myös aivan peilijäällä.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Itse suosin suomalaista ja ostin Suomi Tyresin Piikkisiat omaan maastopyörääni. Samat tuntemukset kuin käyttäjällä @Mr_Makarooni eli pitoa on kuin kuivalla kesäkelillä. :) Harmikseni ostin nuo nastarenkaat kapeahkona 2,25" versiona, eli niillä menohalut hyytyvät nopeasti hangen paksuuden kasvaessa. Tätä tarkoitusta varten hommasin 27,5+" -kiekot ja 2,8" leveät renkaat, joita en tosin ole vielä päässyt kunnolla testaamaan, koska tajusin ostaneeni takakiekkoon liian pienen jarrulevyn.

Mielenkiintoinen sivujuonne eilisessä kiekkopuljauksessa oli, että huomasin takajarrun jäätyvän ja jäävän laahaamaan näillä pakkasilla. En osannut kuvitella etukäteen, että nestejarruilla joutuisi näiden ongelmien kanssa edelleen painia, mutta joutuipa sitten kuitenkin :D
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Itse suosin suomalaista ja ostin Suomi Tyresin Piikkisiat omaan maastopyörääni. Samat tuntemukset kuin käyttäjällä @Mr_Makarooni eli pitoa on kuin kuivalla kesäkelillä. :) Harmikseni ostin nuo nastarenkaat kapeahkona 2,25" versiona, eli niillä menohalut hyytyvät nopeasti hangen paksuuden kasvaessa. Tätä tarkoitusta varten hommasin 27,5+" -kiekot ja 2,8" leveät renkaat, joita en tosin ole vielä päässyt kunnolla testaamaan, koska tajusin ostaneeni takakiekkoon liian pienen jarrulevyn.

Mielenkiintoinen sivujuonne eilisessä kiekkopuljauksessa oli, että huomasin takajarrun jäätyvän ja jäävän laahaamaan näillä pakkasilla. En osannut kuvitella etukäteen, että nestejarruilla joutuisi näiden ongelmien kanssa edelleen painia, mutta joutuipa sitten kuitenkin :D
Yllättävän huonosti plussakumi toimii talvella.
Ainakin mun mielestä.
Läskiin ei voi edes verrata.
Mutta eipä noita mankeleita voi määräänsä enempää nurkkiin haalia, joten plussalla mennään.

Itellä alla 29x2.8 arisunin sharktoothit, jotka ei pidä lähellekään samoin kuin Ice Spikerit, mutta rullaa paljon paremmin.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Yllättävän huonosti plussakumi toimii talvella.
Ainakin mun mielestä.
Läskiin ei voi edes verrata.
Mutta eipä noita mankeleita voi määräänsä enempää nurkkiin haalia, joten plussalla mennään.

Itellä alla 29x2.8 arisunin sharktoothit, jotka ei pidä lähellekään samoin kuin Ice Spikerit, mutta rullaa paljon paremmin.
Joo, leveämpi lienee hangessa aina kapeaa parempi, mutta tuo 2,8-3,0" on leveintä mitä nykyiseen runkoon saa, joten niillä mennään. 100 metriä kävin pyörähtämässä näillä plussakoon kumeilla, eikä niissä ollut pitoa yhtään tuossa pakkautuneella lumella. Umpihanki oli taas niin paksu, ettei sielläkään päässyt eteenpäin. Läskipyörää en ala hankkimaan ainoastaan siksi, että kerran kolmessa vuodessa Varsinais-Suomessa sataa niin paljon lunta, että läskipyörälle olisi käyttöä. Vaikeaa tuntuu olevan :D
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
574
Itse yllätyin noista Trek Fuel EX 7:n mukana tulleista Bontrager XR4 Team Issue renkaista näin talvella pidon osalta. 29x2.6" kokosena tuollaiset löytyy ja hyvin kyllä pärjää tuolla lumisilla poluilla. Toki jääkelit kun tulee niin silloin luistellaan ja käytännössä asiaa poluille ei ole, mutta ennen näitä kovempia pakkasia oli todella hyvä ajella ja sai ihan vauhdillakin lasketella polkuja alaspäin. Myös tuoreella 5cm lumella kovapohjaisella metsäpolulla oli ylämäessäkin hyvin pitoja kun malttoi polkea mahdollisimman tasaisesti. Kesällähän nuo renkaat ovat olleet loistavat myös, mutta ei tuohon n.50€ kappalehintaan varmaan ihan huonoakaan saa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Huomannut 2,25" IPS kumeilla, että jos pehmeää lunta ja sen alla irtonaista nuoskaatunuttta lunta esim suolauksen takia, rengas muljuu ikävästi ja tankoa on vauhdissa vaikea pitää suorassa. Kovalla pakkautuneella pinnalla pito on kyllä loistava, mutta mitä pehmeämpään mennään, niin ominaisuuden huononee. 2.6" mahtuisi kyllä runkoon, mutta nämä 2,25" sain käytettynä halvalla ja testimielessä ostin. Ehkä tulevaisuudessa voisi päivittää 2,6" leveyteen, jos siitä saisi vähän lisää ajettavuutta paksummalla lumipatjalla.

Kun lunta oli vielä vähän, niin ajaminen poloillu oli kyllä suorastaan nautinnollista. Aika jännittävää oli, kun ekaa kertaa olin talvella liikkeellä.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
574
Joo lumisilla metsäpoluilla on kyllä hyvällä kelillä aivan älyttömän nautinnollista ajella ja kaikki on paljon smuutimpaa, kun lumi on tasoittanut kaikki kivet ja juurakot. Saa nähdä minkälaiseksi ne muuttuu, kun keli menee siihen, että seilailee nollan kummallakin puolella.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Onko täällä kukaan nastoittanut itse renkaita? Mietin jos ostaisin tällaiset renkaat joissa nastojen paikat ja sitten nastoja. Ainakin säästöä tulisi aika paljon, kun olisi yhteensä n. 70€ koko projekti, mutta mietin onkohan siinä mitään järkeä.


renkaat talvi.png
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Onko täällä kukaan nastoittanut itse renkaita? Mietin jos ostaisin tällaiset renkaat joissa nastojen paikat ja sitten nastoja. Ainakin säästöä tulisi aika paljon, kun olisi yhteensä n. 70€ koko projekti, mutta mietin onkohan siinä mitään järkeä.


Puuttuvia nastoja olen toki lisännyt, mutta kokonaan en ole nastoittanut.
Harvassa on ne kumit joissa paikat nastoille on, muttei niitä nastoja.
Itse poraillut taasen on harvemmin mistään kotoisin.
Mutta tippa kontaktiliimaa ja hyvä työkalu päälle niin mikä jottei, jos kumit tosiaan halvalla saa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Puuttuvia nastoja olen toki lisännyt, mutta kokonaan en ole nastoittanut.
Harvassa on ne kumit joissa paikat nastoille on, muttei niitä nastoja.
Itse poraillut taasen on harvemmin mistään kotoisin.
Mutta tippa kontaktiliimaa ja hyvä työkalu päälle niin mikä jottei, jos kumit tosiaan halvalla saa.
Jep 10€/kpl kumit, niin ajattelin että voisi olla ihan ok tehdä itse. 300 nastaa per rengas pitäisi tehdä. Kai toi menisi projektina siinä sivussa, kun katselisi vaikka tv.

Jos jotain kiinnostaa, niin nämä tuli tilattua:
600kpl teräviä nastoja 5,9mm koossa: Polkupyörän nasta 600 kpl
Nämä Suomi tyresin renkaat valmiilla nastapaikoilla: Suomi Tyres WXC 57-622/29×2.2 talvirengas

Hintaa tuli n. 62€ renkaille yhteensä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Onko täällä kukaan nastoittanut itse renkaita? Mietin jos ostaisin tällaiset renkaat joissa nastojen paikat ja sitten nastoja. Ainakin säästöä tulisi aika paljon, kun olisi yhteensä n. 70€ koko projekti, mutta mietin onkohan siinä mitään järkeä.


Olen nastoittanut parit renkaat, käytin juuri noita MCarbonilta tilattuja nastoja. Tasainen nasta ei pidä mitään jäällä mutta rulla paremmin kuin teräväkärkinen.
Tuo nastoitustyökalu on hyvä olla.
Se että kannaattako voi jokainen itse päättää. 130€ + postit saa schwalben valmista nastarengasta.
Pari olutta viereen ja sopivaa musaa niin kyllä se siinä sivussa menee.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
115
Itselleni pitäis kesäksi ostaa polkupyörä ja tällä hetkellä moni liike myy näyttävästi ei oota. Niin osaatteko sanoa missä vaiheessa vuotta yleensä tämän vuoden pyörämallit tulee myyntiin?
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
64
Itselleni pitäis kesäksi ostaa polkupyörä ja tällä hetkellä moni liike myy näyttävästi ei oota. Niin osaatteko sanoa missä vaiheessa vuotta yleensä tämän vuoden pyörämallit tulee myyntiin?
Koronan ja pyöräilyn lisääntyneen suosion vuoksi todella monet tämän vuoden mallit myyty jo loppuun. Yksittäisiä malleja tipahtelee kesän, kevään ja syksyn aikana. Kannattaa siis seurailla pyöräkauppojen valikoimaa ja www.fillaritori.com sivustoa käytettyjen toivossa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Onko täällä kukaan nastoittanut itse renkaita? Mietin jos ostaisin tällaiset renkaat joissa nastojen paikat ja sitten nastoja. Ainakin säästöä tulisi aika paljon, kun olisi yhteensä n. 70€ koko projekti, mutta mietin onkohan siinä mitään järkeä.


Noniin eilen tuli nastat ja 90 nastaa tuli jo laitettua paikalleen ja aikaa meni n.56 minuuttia, sellaiset 510 vielä jäljellä. Peukalo aika hellänä tuosta toiminnasta, että aikalailla maksimi toi 100 mitä pystyy putkeen laittamaan. Pakko sanoa, että en oikein voi suositella tätä kenelläkään paitsi, jos haluaa säästää reilusti renkaissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Noniin tänään tuli nastat ja 90 nastaa tuli jo laitettua paikalleen ja aikaa meni n.56 minuuttia, sellaiset 510 vielä jäljellä. Peukalo aika hellänä tuosta toiminnasta, että aikalailla maksimi toi 100 mitä pystyy putkeen laittamaan. Pakko sanoa, että en oikein voi suositella tätä kenelläkään paitsi, jos haluaa säästää reilusti renkaissa.
Niin sulla ei ilmeisesti ollut sitä nastoitustyökalua?
Helpottaa hommaa merkittävästi.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
On kyllä Schwalben nastoitustyökalu, en kyllä tiedä miten noita saisi sisään ilman sitä edes?
Tjaa... Itsellä ihan itsetehty, joka muistuttaa tuota mcarbonin pallopäistä.
Kontaktiliiman kanssa menee paikoilleen melkein itsekseen.
Ehkä toi schwalben ruuvarimalli ei sitten ole ergonomialtaan ihan paras.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Tjaa... Itsellä ihan itsetehty, joka muistuttaa tuota mcarbonin pallopäistä.
Kontaktiliiman kanssa menee paikoilleen melkein itsekseen.
Ehkä toi schwalben ruuvarimalli ei sitten ole ergonomialtaan ihan paras.
Tuossa vähän demottu miten sen laitan sinne, hitusen helpommin menee kun ei kuvaa toisella kädellä. Itsellä ei ole liimaa käytössä, kun näiden kanssa ei kuulemma tarvitse. Reiät ovat niin pienet, että saa oikein voiman kanssa runtata noi sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Itse huomasin liiman kanssa, että se tuppaa leviämään myös työkaluun ja siten nastat alkavat tarttumaan työkaluun eikä renkaaseen.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 585
Tuossa vähän demottu miten sen laitan sinne, hitusen helpommin menee kun ei kuvaa toisella kädellä. Itsellä ei ole liimaa käytössä, kun näiden kanssa ei kuulemma tarvitse. Reiät ovat niin pienet, että saa oikein voiman kanssa runtata noi sisään.
Näyttää vähän huterolta, joskus ajanlaskun alussa mulla oli puolipyöreä kalikka ruuvipenkissä kiinni.
Joku liukaste kanssa helpottaa jos liimaa ei halua käyttää niin saippuavesi varmaan kuivuu joskus?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Näyttää vähän huterolta, joskus ajanlaskun alussa mulla oli puolipyöreä kalikka ruuvipenkissä kiinni.
Joku liukaste kanssa helpottaa jos liimaa ei halua käyttää niin saippuavesi varmaan kuivuu joskus?
Ihan vettä käytän, näiden ohjeiden mukaan vedän:
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 585
Mulla ei ole ääntä koneessa mutta jossain vilahtaa "no soap water" pitäis etsiä ääni jotta selkeis miksi.
Kaverin asennusalusta on myös aika kehno.

e: ääni löyty :) kaveri näköjään käyttää viinaa voiteluun (IPA) ja pelkää että saippua uudelleen kostuessa luistattaa nastan ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Voi morjens mikä tuuri taas. Oman täpärin takakiekko on takuuhuollossa kun pakka meni "solmuun" ilmeisesti valmistevian takia. Ihmettelin kun ei ole ukosta kuulunut eikä näkynyt, niin pikkulinnut lauloi että ko. firma on sairastapauksen johdosta todennäköisesti pitkälle loppukesään kiinni. Ei viitsisi 600-700e settiä ostaa, mutta ei taida paljon vaihtoehtoja olla jos meinaa mäkeen päästä kesällä :D
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Tuli vaan mieleen että onko kukaan ajanut Reitti2000:sta viime vuosina? Ensi kesälle tavoitetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
267
Onko arvon raadilla kokemusta Nishiki Mudcrutch 27,5” pyörästä? Olisi sopivassa hintaluokassa ja ei vissiin ihan susiosistakaan kasattu.

Lähes ympärivuotiseen työmatka-ajoon ja muuhun liikkumiseen olisi kepeä ja edukkaamman pään cyclocross/gravel pyörä hakusessa.


Edit. Linkki lisätty
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Ei ihan kuvasta ja tiedoista saa selviää, mitkä haarukka standardit on käytössä. Olisi hyvä olla modernit läpiakselit jos uuttaa pyörää yli tonnilla on ostamassa. Muutoin vaikuttaa kyllä ihan asialliselta osasarjarjalta. Myös rungon geo on tuntematon.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Reilu tonnillakaan ei oikein irtoa nestelevareilla ja järkevällä voimansiirrolla juuri mitään.
Jostain tarttee tinkiä ja jos sileähköllä mennään niin kyllä minä tulisin toimeen qr akseleilla.
Tosi surkeasti on pyöriä tarjolla, kun emännälle tuli tuossa uutta katteltua.
Ja nimenomaan vielä tuossa gravel kategoriassa.
2021 vuosimallin mankeleissakin myydään eioota.
Esim. Canyon lupaa toimittaa tuon puolentoista tonnin grail mallin joskus kesäkuussa.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Kyllähä noista kuvista pystyy kohtalaisella varmuudella toteamaan, että tuo kyseinen pyörä on QR-pikalinkuilla varustettu tekele :) Aika rajuksi saa ajo yltyä, ennen kuin niistä aiheutuisi vaivaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
267
Kiitoksia vastauksista! Ei oo itelle selvää ees mikä se sellainen läpiakseli edes on kun se keskusteluissa vilahtaa. :) Tuollainen pikalukollinen on kyllä tuttu. Mutta navan läpihän siinäkin menee akseli :D

Mutta siis, kyllä voipi olla että läheisestä kivijalasta käyn tuollaisen tilaamassa, pituutta mulls on 187cm joten 58-kokoinen varmaankin ois passeli? Ei oo tuota mallia luultavasti koeajettavissa siellä...

Edit. Päättelemällä vois kuvitella että läpiakseli ois ehkä sellanen mikä kiinnittyy haarukkaan reikien läpi? Eli korvakkeissa ei ole hahloa vaan reiät joiden läpi akseli työnnetään?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Juuri näin, lisäksi se kierretään paikalleen. Modernit akselistandardit ainakin avaavat sen, että uusia kiekkoja tai rikkoutuneen tilalle uutta saa isommasta valikoimasta. Yleisesti vois sanoa että pyrkis ostamaan pyörän, jossa on 15x100 edessä ja 12x142 takana. Eihän nämä nyt pakollisia toki ole, QR pärjää myös pitkälle. Pikkusen vaikeempi myös varkaan viedä etukiekkoa kun vaatii sentään sen kuusiokolon.


Tossa nyt on avattu vähän noita akselityyppejä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Juuri näin, lisäksi se kierretään paikalleen. Modernit akselistandardit ainakin avaavat sen, että uusia kiekkoja tai rikkoutuneen tilalle uutta saa isommasta valikoimasta. Yleisesti vois sanoa että pyrkis ostamaan pyörän, jossa on 15x100 edessä ja 12x142 takana. Eihän nämä nyt pakollisia toki ole, QR pärjää myös pitkälle. Pikkusen vaikeempi myös varkaan viedä etukiekkoa kun vaatii sentään sen kuusiokolon.


Tossa nyt on avattu vähän noita akselityyppejä.
Tai siis käppyräsarven ollessa kyseessä niin 12x100 edessä.
15x100 oli jonkin aikaa kun levarit tuli, mutta eihän se kelvannut vaan piti lykätä ihan uusi standardi ja säästää gramma painossa, jos sitäkään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 562
Viestejä
4 194 909
Jäsenet
70 751
Uusin jäsen
HevosSorsa

Hinta.fi

Ylös Bottom