Pyöräily

Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Ilmajousitus on aika kova juurakkoisilla tai epätasaisilla poluilla ja pienissä pudotuksissa, ainakin mun ranteisiin ottaa huomattavasti enemmän kuin vieterikeula täysin vapautettuna. Täpäri olisi tuollaisessa maastossa parempi kuin tuo mun etujoustoritsa, mutta aikanaan ostin tuon pyörän ihan yleiskäyttöön ja työmatkapyöräilyynkin. Nykyään maantiepyörä korvannut sen ja tolla mennään sitten enemmän siellä metsässä mihin ainakin tällä amatööriharrastelulla se on ihan riittävä.
Miten ihmeessä ilmakeula voi olla kovempi?
Toimiva 20-30% sagille säädetty ja vaimenninpuoli yleensäkin auki ei kertakaikkiaan voi olla kovempi kuin markettijouskari.
Lyhyempijoustoisista ei dh keuloista ei tule mieleen kuin yksi jousikeula mikä on hyvä.
MRP ribbon ja siihenkin valitaan jousi kuskin mukaan.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Miten ihmeessä ilmakeula voi olla kovempi?
Toimiva 20-30% sagille säädetty ja vaimenninpuoli yleensäkin auki ei kertakaikkiaan voi olla kovempi kuin markettijouskari.
Lyhyempijoustoisista ei dh keuloista ei tule mieleen kuin yksi jousikeula mikä on hyvä.
MRP ribbon ja siihenkin valitaan jousi kuskin mukaan.
Voi toki olla niin, että ne ajamani keulat on sitten säädetty huonosti. Muutamalla ilmakeulalla oon ajellut, osa läskejä ja osa normi maastopyöriä. Jokaisen koin paljon kovemmaksi kuin tuon mun vieteriritsan, joka on täysin aukiasennossa sellainen hyppykeppi. Käytännössä se pehmentää ihan hyvin kaikki kovemmatkin iskut, paitsi pariin kertaan tullut niin kovaa tonttiin, että jousi painunut pohjaan saakka jolloin kyllä on tärähtänyt. Ilmakeulan suurin etu olisi keveys, mutta sekään ei tärkeä kriteeri kun rauhallista sunnuntaikuntoilua harrastelee.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Voi toki olla niin, että ne ajamani keulat on sitten säädetty huonosti. Muutamalla ilmakeulalla oon ajellut, osa läskejä ja osa normi maastopyöriä. Jokaisen koin paljon kovemmaksi kuin tuon mun vieteriritsan, joka on täysin aukiasennossa sellainen hyppykeppi. Käytännössä se pehmentää ihan hyvin kaikki kovemmatkin iskut, paitsi pariin kertaan tullut niin kovaa tonttiin, että jousi painunut pohjaan saakka jolloin kyllä on tärähtänyt. Ilmakeulan suurin etu olisi keveys, mutta sekään ei tärkeä kriteeri kun rauhallista sunnuntaikuntoilua harrastelee.
Suurin etu ilmakeulassa jousikeulaan nähden on sen helpompi säädettävyys, pehmeys ja progressiivisuus, joten aika vaikea nähdä että oikein säädetty ja laadukas ilmakeula olisi kovempi kuin jousikeula. Molemmissahan on omat etunsa eikä suoranaisesti oikeaa vastausta ole, mutta jousessa huonona puolena on tosiaan se että jousi pitäisi olla mitoitettuna kuskin + kannettavien varusteiden mukaan. Ilmakeulassa ja -takaiskarissa etuna on säädettävyys missä vain matkan päällä. Itsekään en toki iskaripumppua kanna mukana, mutta kovemmat harrastajat saattaa sitäkin tehdä.

Kovuus voi tulla siitä, että ajamasi keulat iskee käsille kovassa ajossa kun ilmajousi ei ole ehtinyt palautua (progressiivisuuden vaikutus). Tuo johtuu todennäköisesti säädöistä tai sitten ajo on niin kovaa että säädöt loppuu kesken ja ehkä jousikeula saattaisi olla parempi. Olen ymmärtänyt, että ilmakeulaa suositellaan ennen jousta meille sunnuntaiajelijoille. Omat kokemukset koostuu pääasiassa halvemman pään keuloista plus nykyisessä on hyvä "budjettikeula" (rs yari), joka on omaan käyttöön enemmän kuin tarpeeksi. Toiset konvertoi ilmakeuloja jousiin, joten joku vaikutin siinäkin on toisiin.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Oma pyörän pohdinta johti Orbean Laufey h30 hankintaan, hieman tuo budjetti nousi odotettua enemmän mutta niinhän siinä yleensä käy. Parisen viikkoa pitäisi jaksaa odotella että pääsee ajelemaan.
Kappas, tänään lähti itelle samanlainen tilaukseen! Pitkään pohdin tilaamista mustana ja hieman modatuilla osilla Orbean sivun kautta, mutta en jaksanut lopulta vaivautua kun toimitusaikakin olisi venähtänyt kesä-heinä vaihteesee, todnäk pidempäänkin. Lähettiin siis kokeilemaan turkoosina ja perusosilla. Katsotaan millainen vehje!
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Suurin etu ilmakeulassa jousikeulaan nähden on sen helpompi säädettävyys, pehmeys ja progressiivisuus, joten aika vaikea nähdä että oikein säädetty ja laadukas ilmakeula olisi kovempi kuin jousikeula. Molemmissahan on omat etunsa eikä suoranaisesti oikeaa vastausta ole, mutta jousessa huonona puolena on tosiaan se että jousi pitäisi olla mitoitettuna kuskin + kannettavien varusteiden mukaan. Ilmakeulassa ja -takaiskarissa etuna on säädettävyys missä vain matkan päällä. Itsekään en toki iskaripumppua kanna mukana, mutta kovemmat harrastajat saattaa sitäkin tehdä.

Kovuus voi tulla siitä, että ajamasi keulat iskee käsille kovassa ajossa kun ilmajousi ei ole ehtinyt palautua (progressiivisuuden vaikutus). Tuo johtuu todennäköisesti säädöistä tai sitten ajo on niin kovaa että säädöt loppuu kesken ja ehkä jousikeula saattaisi olla parempi. Olen ymmärtänyt, että ilmakeulaa suositellaan ennen jousta meille sunnuntaiajelijoille. Omat kokemukset koostuu pääasiassa halvemman pään keuloista plus nykyisessä on hyvä "budjettikeula" (rs yari), joka on omaan käyttöön enemmän kuin tarpeeksi. Toiset konvertoi ilmakeuloja jousiin, joten joku vaikutin siinäkin on toisiin.
Se ilma on siis vain jousena. Palautuu ihan samalla tavalla kuin teräsjousikin. Jos keula ei pysy mukana, loppuu ominaisuudet vaimentimesta. Siellä on siis 2 erillistä osaa, jousi ja vaimennin.
Tämän hetken vieterikeulat on lähes ainoastaan alamäkitouhuihin, eikä niin cross country, trail tai enskapyöriin ole oikeastaan edes tarjolla rautajousisia keuloja. Siis oikeasti edes kohtalaisia sellaisia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Se ilma on siis vain jousena. Palautuu ihan samalla tavalla kuin teräsjousikin. Jos keula ei pysy mukana, loppuu ominaisuudet vaimentimesta. Siellä on siis 2 erillistä osaa, jousi ja vaimennin.
Tämän hetken vieterikeulat on lähes ainoastaan alamäkitouhuihin, eikä niin cross country, trail tai enskapyöriin ole oikeastaan edes tarjolla rautajousisia keuloja. Siis oikeasti edes kohtalaisia sellaisia.
Totta kai se palautuu "samalla tavalla", mutta siinä missä teräsjousi antaa periksi niin se myös palauttaa kuten ilmakin pyrkii palautumaan paineistetusta tilasta. Se vaikuttaa toimintaan molemmissa suunnissa eikä vaimentimen sisällä oleva jousi ole ainoa siihen vaikuttava tekijä. Käytännössä kun ilmajousen paine lähellä ilmajousen maksimia on kova eli vastustaa paljon niin samassa kohtaa oikea jousi vastustaa silti vähemmän suhteessa samalla voimalla vaikka onkin lähellä ääriasentoa (kunnes pohjaa). Ilmajousen vastus nousee äärettömään eli ei voi pohjata koskaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Totta kai se palautuu "samalla tavalla", mutta siinä missä teräsjousi antaa periksi niin se myös palauttaa kuten ilmakin pyrkii palautumaan paineistetusta tilasta. Se vaikuttaa toimintaan molemmissa suunnissa eikä vaimentimen sisällä oleva jousi ole ainoa siihen vaikuttava tekijä. Käytännössä kun ilmajousen paine lähellä ilmajousen maksimia on kova eli vastustaa paljon niin samassa kohtaa oikea jousi vastustaa silti vähemmän suhteessa samalla voimalla vaikka onkin lähellä ääriasentoa (kunnes pohjaa). Ilmajousen vastus nousee äärettömään eli ei voi pohjata koskaan.
Vaimentimen sisällä ei ole mitään jousta. Vaimennin on yksinkertaistetusti mäntä jossa on reikä ja joka liikkuu öljykanavassa. Kun suljet reiän männässä niin keula tai takajousitus menee lukkoon. Siihen se keulan tai takajousituksen lukitus perustuu. Ilmajousi on toki progressiivisempi, mutta yhtä lailla sekin saadaan pohjaamaan.
Ihan höpöhöpö tekstiä.
Monenko jousituksen toimintaan olet perehtynyt? Jos olet, niin kerro vaikka ihmeessä miksi esimerkiksi miksi cane creekin inline takajousitus on paljon parempi kuin vaikka rock shoxin monarch rt3? Tai miten IFP:en erilaiset typpipaineet vaikuttaa iskarin toimintaan saatikka mikä pointti yleensäkin IFP:llä on, tai kuinka shimmaisit keulan kevyemmälle ajajalle vs painavampi kuski?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Vaimentimen sisällä ei ole mitään jousta. Vaimennin on yksinkertaistetusti mäntä jossa on reikä ja joka liikkuu öljykanavassa. Kun suljet reiän männässä niin keula tai takajousitus menee lukkoon. Siihen se keulan tai takajousituksen lukitus perustuu. Ilmajousi on toki progressiivisempi, mutta yhtä lailla sekin saadaan pohjaamaan.
Ihan höpöhöpö tekstiä.
Monenko jousituksen toimintaan olet perehtynyt? Jos olet, niin kerro vaikka ihmeessä miksi esimerkiksi miksi cane creekin inline takajousitus on paljon parempi kuin vaikka rock shoxin monarch rt3? Tai miten IFP:en erilaiset typpipaineet vaikuttaa iskarin toimintaan saatikka mikä pointti yleensäkin IFP:llä on, tai kuinka shimmaisit keulan kevyemmälle ajajalle vs painavampi kuski?
Vaimennin on yhtä paljon öljyjousi kuin ilmajousi on jousi, sillä kummallakin on yhtä paljon asiassa tekemistä jousen kanssa, paitsi että esim. Rockshox käyttää vaimentimen sisällä jousta rakenteessa. Tiedän kyllä vaimentimen toimivan öljyllä. Jos ymmärrät miten ilmanpaine toimii, niin tiedät ettei se ilmajousi pohjaa, koska se ei ole mahdollista ellei tiivisteet ole pettäneet. Fyysinen jousi menee kasaan. Toki pohjaaniskukumeja voidaan käyttää, mutta silloin yritetään pehmentä ääriasentoa lähestyttäessä eikä pohjata edelleenkään. Tähän ei tarvita mitään yksityiskohtaista tietoa yhtään mistään vaan fysiikan ymmärrystä, jos luit aiempaa niin tietäisit kertoneeni kokemukseni.

Kysymys oli kokoajan siitä miksi joku kokee että ilmajouselliset tuntuu iskevan käsille eli siitä kun paine on kasvanut niin suureksi ettei keula liiku enää yhtä helposti nopeassa ajossa juurakossa kun ilmakeula ei ehdi palauttaa kuin vähän matkaa. Tuohan voi johtua monesta asiasta, ja lienet osata vastata siihen paremmin kun ymmärrät antavasi tietää asiasta enemmän. Luonnollisin selitys on joko pielessä olevat säädöt tai ajo niin kovaa että ilmakeula ei ehdi palautua vaan pysyy lähellä ääriasentoa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Vaimennin on yhtä paljon öljyjousi kuin ilmajousi on jousi, sillä kummallakin on yhtä paljon asiassa tekemistä jousen kanssa, paitsi että esim. Rockshox käyttää vaimentimen sisällä jousta rakenteessa. Tiedän kyllä vaimentimen toimivan öljyllä. Jos ymmärrät miten ilmanpaine toimii, niin tiedät ettei se ilmajousi pohjaa, koska se ei ole mahdollista ellei tiivisteet ole pettäneet. Fyysinen jousi menee kasaan. Toki pohjaaniskukumeja voidaan käyttää, mutta silloin yritetään pehmentä ääriasentoa lähestyttäessä eikä pohjata edelleenkään. Tähän ei tarvita mitään yksityiskohtaista tietoa yhtään mistään vaan fysiikan ymmärrystä, jos luit aiempaa niin tietäisit kertoneeni kokemukseni.

Kysymys oli kokoajan siitä miksi joku kokee että ilmajouselliset tuntuu iskevan käsille eli siitä kun paine on kasvanut niin suureksi ettei keula liiku enää yhtä helposti nopeassa ajossa juurakossa kun ilmakeula ei ehdi palauttaa kuin vähän matkaa. Tuohan voi johtua monesta asiasta, ja lienet osata vastata siihen paremmin kun ymmärrät antavasi tietää asiasta enemmän. Luonnollisin selitys on joko pielessä olevat säädöt tai ajo niin kovaa että ilmakeula ei ehdi palautua vaan pysyy lähellä ääriasentoa.
No justiinsa.
Rokkari sekä muutkin valmistajat käyttävät keuloissa vaimenninpuolella teräsjousta IFP:en takana typpipaineen sijaan. Sinänsä sillä ei ole mitään tekemistä joustamisen kanssa, vaan on pakollinen rakenne patruunatyylisissä vaimentimissa.
Öljy ei voi olla jousi, koska öljy ei puristu kasaan.
Enempää on turha tästä asiasta selittää, kun on selvästi tietous hakusessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
No justiinsa.
Rokkari sekä muutkin valmistajat käyttävät keuloissa vaimenninpuolella teräsjousta IFP:en takana typpipaineen sijaan. Sinänsä sillä ei ole mitään tekemistä joustamisen kanssa, vaan on pakollinen rakenne patruunatyylisissä vaimentimissa.
Öljy ei voi olla jousi, koska öljy ei puristu kasaan.
Enempää on turha tästä asiasta selittää, kun on selvästi tietous hakusessa.
Hyvänen aika, minähän en ole sanonut että tietämykseni asiassa olisi hyvää. Vaimennin on jousi kun siinä käytetään mekaniikkaa, jolla se palautuu, mistä tulee termi öljyjousi. Se vaimennin itsessään on siis jousi, mutta se on toinen asia vaikuttaako se toimintaan millään tavalla. Esimerkiksi palautuminen on nopeampaa, koska se edesauttaa öljyn liikkumista sekä samalla toisessa putkessa ilman palautumista matalampaan paineeseen. En osaa sanoa onko sen voima kuinka suuri, joten en voi väittää sen vaikuttavan toimintaan.

Edit. En edes keskustelisi aiheesta ellei se kiinnostaisi eikä tätä koko asiaa käytäisi läpi jos toimintaperiaate olisi täysin selvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Mitä ihmettä jarhu. Ei se reboundia tai dampingia säätävä öljykanava ole mikään jousi. Miten ihmeessä tollanen tulee edes mieleen. Eihän autoissakaan iskari ole jousi vaan se jousi on erikseen.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Onko suosituksia mahdollisimman halvasta gravel-vehkeestä jolla pääsisi vähän kiertelemään helpompia lenkkejä välillä? Kuitenkin osasarja voisi olla sitä luokkaa että olisi edes hydrauliset jarrut. Ja parasta olisi jos olisi joku 1x vaihteisto... mielellään siis alle 1500€..eikä haittaa vaikka lähempänä tonniakin olisi.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
567
Onko suosituksia mahdollisimman halvasta gravel-vehkeestä jolla pääsisi vähän kiertelemään helpompia lenkkejä välillä? Kuitenkin osasarja voisi olla sitä luokkaa että olisi edes hydrauliset jarrut. Ja parasta olisi jos olisi joku 1x vaihteisto... mielellään siis alle 1500€..eikä haittaa vaikka lähempänä tonniakin olisi.
Avaruuskana menis spekseihin?

 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Avaruuskana menis spekseihin?

Ei taida olla kokoja ja tuo härskimpi värityskin olisi mieluisampi. Varmaan M-koko olisi tälläiselle 174cm perusjampalle parempi.

Tämä kiinnostaa. Varsinkin turkoosina olisi maistunut.

Tämä olisi varmaan ihan ok vaikka rattaita onkin edessä enemmän. Mutta merkinä tuo White ei herätä mitään fiiliksiä. Taitaa olla Suomessa pyörien Skoda. Eikä tuo nyt mikään kovin hieno ole..
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Okei no mikäs on halvin millä kannattaa lähteä kokeilemaan miltä tuo homma maistuu? Jos hyväksytään mekaaniset jarrut ja kaikki maailman vaihteet.

esim?




no ainakin nämä painaa tonneja... ja linkit on mitä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Miksei noissa ole normi vannejarruja? Mun mielestä nekin on paremmat kun mekaaniset levyt joihin vittuuntuu heti ensimmäisellä lenkillä...
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Miksei noissa ole normi vannejarruja? Mun mielestä nekin on paremmat kun mekaaniset levyt joihin vittuuntuu heti ensimmäisellä lenkillä...
En ole kyllä itse pettynyt mekaanisiin levyihin näin muutaman tuhannen kilometrin aikana (ympäri vuoden ajan) gravelilla. Vannejarruihin sen sijaan sai pettyä monta kertaa ja olla jatkuvasti säätämässä ja talvellahan ne nyt ei toimi huonostikkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Okei, mulla on tosin mekaaniset levyt ollut viimeksi vuonna 2003, mutta käsitys on ollut ettei ne juurikaan ole kehittyneet...?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Okei, mulla on tosin mekaaniset levyt ollut viimeksi vuonna 2003, mutta käsitys on ollut ettei ne juurikaan ole kehittyneet...?
Eiköhän ne 17 vuodessa ole vähän kehittyneet. Onhan ne nyt paljon tehokkaammat ja varmatoimisemmat kuin vannejarrut. Ei tietenkään pärjää hydraulisille jarruille, mutta ei niitä missään gravel ajossa tarvitsekkaan. Maastoajo sitten erikseen, niihin kannattaa olla jo nestettä.

En kyllä itse vannejarrua enää ottaisi. Toki siinä tulee painossa sitten vähän takkiin, mutta kyllä noista mekaanisistakin levyistä on niin hyvä kokemus, että mieluummin ne kuin vannejarrut. Tämä toki vain minun mielipide.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Ovatko mekaaniset levyjarrut edelleen sellaisia, joissa vaijeri liikuttaa ainoastaan toista jarrupalaa toisen palan pysyessä paikallaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Ovatko mekaaniset levyjarrut edelleen sellaisia, joissa vaijeri liikuttaa ainoastaan toista jarrupalaa toisen palan pysyessä paikallaan?
Ainakin monien pyörien spekseissä näkemäni TRP Spyre liikuttaa molemmilta puolilta.

En näiden päälle hirveästi ymmärrä, mutta gravel-pyöriä tutkiessa ihmettelin kun tällaisia löytyi yli tonninkin pyöristä.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
567
Ei taida olla kokoja ja tuo härskimpi värityskin olisi mieluisampi. Varmaan M-koko olisi tälläiselle 174cm perusjampalle parempi.

Tämä kiinnostaa. Varsinkin turkoosina olisi maistunut.

Tämä olisi varmaan ihan ok vaikka rattaita onkin edessä enemmän. Mutta merkinä tuo White ei herätä mitään fiiliksiä. Taitaa olla Suomessa pyörien Skoda. Eikä tuo nyt mikään kovin hieno ole..
Ainakin aiemmin tuota Whitea on saanut tarjouksesta noin tonnilla ja siihen rahaan se on kyllä ihan pätevä, mutta lähtisin kuitenkin katselemaan pyörää hydraulisilla levyjarruilla.

Esim.
 

mie

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
146
Mielipiteitä XXL:n tarjoushybridistä?


Olisi tarkoitus nousta pyörän selkään taas kymmenen vuoden tauon jälkeen. En oikeen tiiä, olisiko mitään hyötyä käydä ite kaupassa pyörää potkimassa, kun mitään hajua mitä kattoa ja yleensä mitä edes haluaa pyörältä. Kyseinen pyörä sopisi hyvin budjettiin (tulossa 600e:n arvosta lahjakortteja).

edit: hankittu, älkää enää haukkuko pöytä, ettei mieli pahoitu :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Chisel saapui :cool:

Vaihteet oli säädetty oikein, jarrut oli oikein ja satulakin oli sopivalla korkeudella. Tanko ja polkimet vain paikoilleen.

Pitää repiä kaikki ylimääräiset tarrat pois ja litkuttaa renkaat tässä jossain vaiheessa. Iskaria pitää vähän säätää kunhan käyn pumpun ostamassa. Eiköhän se hissitolppakin tule tähän vaihdettua joskus.

Ilman polkimia painoa 11.80kg. Polkimien kanssa 12.20. Ei paha. Tuo minun graveli painaa 11.30 polkimien ja lukon + muovilokarien kanssa.
20200504_112606.jpg
 

gaz

Liittynyt
22.01.2018
Viestejä
37
Onko vinkata jotain foorumia, josta olisi hyvä kysellä neuvoja levyjarruista - toimimattomuudesta ja uuden hankkimisesta?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
796
Mikä olisi hyvä all-arounder pyörä alle 1000€ hintaluokassa? Pääasiassa hiekkateitä, vähän asfalttia ja maastoa.
Onko nämä pyörät ihan vääränmallisia?


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Mikä olisi hyvä all-arounder pyörä alle 1000€ hintaluokassa? Pääasiassa hiekkateitä, vähän asfalttia ja maastoa.
Onko nämä pyörät ihan vääränmallisia?


Joo, tollanen XC jäykkis se on sopivin tuohon tarkoitukseen. Itse suosisin 29" kiekkoja, siihen suuntaan kehitys tuntuu menevän. Katsoisin ainakin että edessä ja takana on boost navat, eli 15x110mm edessä ja 12x148mm takana. Myöhemmin jos haluaa kiekkoja päivittää niin löytyy valikoimaa paremmin. Esmes tuossa Konassa on vanhan liiton 135mm pikalinkku takanapa. Sitten jos rymyäminen alkaa enemmän maistuun niin ekat päivityskohteet on juurikin keveämmät kiekot ja 20mm pidemmällä keulalla saa vähän loivemman keulakulman ettei ole ihan kokoaikaa heittämässä tangon yli.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Tangon yli ei helposti lennä, jos se perse on siellä takarenkaan päällä, niinkuin kuuluu jyrkissä kohdissa. Toki se muutaman asteen keulakulma tekee sen, että satulassa istuessa tolppa ylhäällä ei pyri viskomaan riman yli nii herkästi. En siis ottaisi "släkimpää" keulakulmaa vain otb minimoimisen takia, koska se loivempi keulakulma kuitenkin vaikuttaa moneen muuhunkin pyörän ajo-ominaisuuksiin. Konan 68-asteinen keulakulma on kuitenkin jo valmiiksi loivempi, kuin monissa XC maastureissa (70-astetta)
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
137
Terve!

Vaimon kanssa meinattiin aloittaa pyöräilyharrastus nyt kesäksi ja tarkoitus olisi siis hankkia ihan entrylevelin pyörät. Jos ja kun sitten se pyöräilykärpänen puree ni sitten mahdollisesti upgradetaan mutta tää kesä olis tarkoitus nyt tutustua ja tarkastella maistuuko edes koko pyöräily.

Nyt tarvitsen apuanne ja saatte suositella hinta/laatusuhteeltaan parhaita vaihtoehtoja mielestänne. Kattelin noita XXL White AX 290 esim aloitusfillareiksi, onko näissä tän hintaluokan vehkeissä juurikaan eroja?
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
Terve!

Vaimon kanssa meinattiin aloittaa pyöräilyharrastus nyt kesäksi ja tarkoitus olisi siis hankkia ihan entrylevelin pyörät. Jos ja kun sitten se pyöräilykärpänen puree ni sitten mahdollisesti upgradetaan mutta tää kesä olis tarkoitus nyt tutustua ja tarkastella maistuuko edes koko pyöräily.

Nyt tarvitsen apuanne ja saatte suositella hinta/laatusuhteeltaan parhaita vaihtoehtoja mielestänne. Kattelin noita XXL White AX 290 esim aloitusfillareiksi, onko näissä tän hintaluokan vehkeissä juurikaan eroja?
Kyllä noi tuon hintaluokan uudet pyörät on aika kuraa, tuolla bujetilla käytettyä pyörää alle.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
796
Joo, tollanen XC jäykkis se on sopivin tuohon tarkoitukseen. Itse suosisin 29" kiekkoja, siihen suuntaan kehitys tuntuu menevän. Katsoisin ainakin että edessä ja takana on boost navat, eli 15x110mm edessä ja 12x148mm takana. Myöhemmin jos haluaa kiekkoja päivittää niin löytyy valikoimaa paremmin. Esmes tuossa Konassa on vanhan liiton 135mm pikalinkku takanapa. Sitten jos rymyäminen alkaa enemmän maistuun niin ekat päivityskohteet on juurikin keveämmät kiekot ja 20mm pidemmällä keulalla saa vähän loivemman keulakulman ettei ole ihan kokoaikaa heittämässä tangon yli.
Olisiko tuo Kona Kahuna kuitenkin se varmin valinta? Löytyy Suomesta ja varmaan pääsee helposti eroonkin jos ei homma maistu.
Saako noista listahinnoista yleensä alennusta vai onko se tuo 999€ hinta mikä näkyy olevan joka paikassa? Mitään ehdotuksia luotettavasta kaupasta?
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
137
Kyllä noi tuon hintaluokan uudet pyörät on aika kuraa, tuolla bujetilla käytettyä pyörää alle.
Yritin katsella käytettynä mutta aika nihkeesti löysin ylipäätänsä mitään järkeviä fillareita, saati molemmille. Katsoin torin, fillaritorin, huutonetin ja fb-marketplacen. Vinkkejä mistä katsella lisää?
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
Yritin katsella käytettynä mutta aika nihkeesti löysin ylipäätänsä mitään järkeviä fillareita, saati molemmille. Katsoin torin, fillaritorin, huutonetin ja fb-marketplacen. Vinkkejä mistä katsella lisää?
Siinäpä nuo oli, muksulle kun etsittiin pyörää törmäsin samaan, jos löyty sopiva ehdokas piti toimia nopeasti tai pyörä oli myyty, liekkö vallitseva tilanne saanut vauhtia pyöräkauppaan.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
Käytetyn hankinnassa on sekin hankaluus, että hinnoissa on tosi laaja haarukka, kun monesti edullisempia pyöriä myy samanlaiset harrastukseen vähemmän vihkiytyneet. Joskus löytyy hyväkuntoinen laatupeli edullisesti, mutta itsellä pitäisi olla joku käry Trekin ja Yosemiten tai Alivion ja XT:n erosta havaitakseen helmen. Muuten voi päätyä uudenveroisen Triaclen/Loopin onnelliseksi omistajaksi.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Olisi tarkoitus päivittää 2013 Kona dew plussan 3x8 vaihteisto 1x10:een.
Näyttääkö osat oikeilta ja yhteensopivilta?
Perus maantieajelua tulee harrastettua.
Kampisarjaksi 30 tai 32 hampaisena tämä.
Vinkkejä otetaan vastaan. :kahvi:

1CA7EF1E-D26A-47B1-AE59-C81EB5137DA6.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
441
Terve!

Vaimon kanssa meinattiin aloittaa pyöräilyharrastus nyt kesäksi ja tarkoitus olisi siis hankkia ihan entrylevelin pyörät. Jos ja kun sitten se pyöräilykärpänen puree ni sitten mahdollisesti upgradetaan mutta tää kesä olis tarkoitus nyt tutustua ja tarkastella maistuuko edes koko pyöräily.

Nyt tarvitsen apuanne ja saatte suositella hinta/laatusuhteeltaan parhaita vaihtoehtoja mielestänne. Kattelin noita XXL White AX 290 esim aloitusfillareiksi, onko näissä tän hintaluokan vehkeissä juurikaan eroja?
Kuten tuossa yllä mainittiin, niin käytetty pyörähän se tarjoaisi parasta hinta-laatusuhdetta, mutta ymmärrän kyllä aivan täysin, miksi joku haluaa vain ostaa myös tuollaisen "markettipyörän". Ei sen käytetyn ostaminen käy vain sormia napauttamalla ja siihen liittyy omat riskinsä.

Eikä nuo kaikki nyt aivan surkeita ole, kun ottaa vain sen hinnan ja odotukset huomioon. Jos on tottunut ajelemaan neljänumeroa maksavalla pyörällä, niin odotukset ja toiveet ovat ymmärrettävästi aivan eri tasolla. Mutta jos etsimään ensimmäistä pyörää, niin en näe mitään syytä, miksi joku ei voisi ajella tuollaisella aivan tyytyväisenä. Ajelin itsekin todella pitkään markettipyörillä aivan tyytyväisenä. Tärkeää, että tulee vain ajettua, niin tietää sitten mitä seuraavalta pyörältä osaa vaatia.

Tuo mainitsemasi pyörä on ainakin omaan silmään ihan mukiin menevä kapistus. Ei tuossa mikään pistä todella selvästi esille huonolla tavalla, tuo kampisarja/keskiö tosin herättää hieman epäilyjä. Mutta ei niiden vaihtaminen kovin kallista ole, vaikka sen joskus joutuisikin tekemään. Painokin on jopa ihan kohtuullinen, vaikka mukavan leveät renkaat alla. Ja itse näen tuon 1 x 8 voimansiirron jopa enemmän plussana kuin vertaa minkälaisia 3 x 7/8/9 -hirvityksiä tuon hintaluokan pyöriin mennään yleensä aina väkisin tunkemaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Olisi tarkoitus päivittää 2013 Kona dew plussan 3x8 vaihteisto 1x10:een.
Näyttääkö osat oikeilta ja yhteensopivilta?
Perus maantieajelua tulee harrastettua.
Kampisarjaksi 30 tai 32 hampaisena tämä.
Vinkkejä otetaan vastaan. :kahvi:

Tai sitten 8€ lisää ja saa parempaa, sekä uudempaa. Mutta joo kaikki kuitenkin ok. Puhtaasti maantielle ottaisin 34 hampaisen eturattaan.Screenshot_20200510-230323.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Olisi tarkoitus päivittää 2013 Kona dew plussan 3x8 vaihteisto 1x10:een.
Näyttääkö osat oikeilta ja yhteensopivilta?
Perus maantieajelua tulee harrastettua.
Kampisarjaksi 30 tai 32 hampaisena tämä.
Vinkkejä otetaan vastaan. :kahvi:

Katsoisin ensimmäisenä takanavan + vaparin miten sopii. Tuohonaikaan käytettiin kasettipakkoja jossa siis vapari on integtoitu pakan sisään. Hyvin yleinen myös nykyään 7-8x pakoissa kun lyövät kiinni Kiinalaisista tehtaista ilmaiseksi saatua osaa, mitkä dumpattu takapihalle ysärin kulta-aikoihin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Katsoisin ensimmäisenä takanavan + vaparin miten sopii. Tuohonaikaan käytettiin kasettipakkoja jossa siis vapari on integtoitu pakan sisään. Hyvin yleinen myös nykyään 7-8x pakoissa kun lyövät kiinni Kiinalaisista tehtaista ilmaiseksi saatua osaa, mitkä dumpattu takapihalle ysärin kulta-aikoihin.
Acera 11-34 pakka konaworldin speksien mukaan, joten ei ole integroitu.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Onko tuo Whiten gravelpyörä osiltaan sellainen että sillä voisi aloittaa ja joskus myöhemmin päivitellä osat eri runkoon ja siihen päivitellä muita osia tarpeen mukaan. Lähinnä akseleiltaan ja mitoiltaan futureproof? Harrastaminen on kuitenkin kivaa ja eniten tuossa pyörässä häiritsee tylsä värimaailma.

Eli jos jossain välissä hommaan erillisen runkosetin ja otan siihen osat whitesta.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Acera 11-34 pakka konaworldin speksien mukaan, joten ei ole integroitu.
Kiitos vinkeistä!

Jep, Shimanon HG-41 siellä on.
Jostain olin lukevinani että noi 10spd menee suoraan näiden 7-8-9 tilalle, niin siitä toi 10spd upgrade ollut mielessä.
Toi 11spd SLX olisi kyllä loistava! Tuotahan myydän myös kittinä missä tulee crankset mukana.
Hintaa 50€ enemmän kuin Deorella mutta sen saatavudesta ei ole vielä mitään tietoa.
Täytyy jatkaa tutkimuksia! :p
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Mitä tekee 11-42 pakalla tommosessa pyörässä? Pienemmällä skaalalla olevaa pakkaa niin mukavampi ajaa tiellä, kun vaihteiden väliset hypyt ei oo niin isoja.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Olisi tarkoitus päivittää 2013 Kona dew plussan 3x8 vaihteisto 1x10:een.
Näyttääkö osat oikeilta ja yhteensopivilta?
Perus maantieajelua tulee harrastettua.
Kampisarjaksi 30 tai 32 hampaisena tämä.
Vinkkejä otetaan vastaan. :kahvi:


Vastaavan päivityksen tein 2011 Kona Dew plussaan reilu vuosi sitten. 32T eturatas kuulostaa melko pieneltä, tosin jos polkee lukoilla niin toki helpompi pyörittää isolla kadenssilla. Tällä pyörällä ei poljeta muualle kuin lähimarkettiin.

Osina käytin: Shimano SLX M7000 Upgrade-Kit - 11-speed (11-40), Truvativ GXP Team Bottom Bracket Cups, SRAM APEX 1 X-SYNC Crankset 10/11-speed - GXP (170mm, 40T). Ihan onnistunut päivitys. Kannattaa ottaa huomioon mahtuuko 175mm kampi pyörimään jos tuollaisen Apexin laitat. 170mm kammen ja chainstayn väliin jäi noin 2mm tilaa.

38T olisi varmaan itselle optimi eturattaan koko, mutta tuohon aikaan (tuskin vieläkään) ei saanut alle satasella kampisarjaa jossa 1x 38T ratas kiinni, niin piti tyytyä 40T. Valmiit MTB-kammet loppuu 36T ja maantiekammet alkaa 40T:stä.

edit: parit kuvat:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Edelliseen postaukseen kammista suosittelisin maastoon ja etenkin maantielle 170mm kammet, jos pituutta on 180cm tai alle.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Tässä mielenkiintoinen kirjoitus kampien pituuksiin liittyen: Kampien pituus – perusteltu mitta vai tiukassa oleva myytti? – 4130.fi

Kirjoituksen perusteella ei siis välttämättä olisi mitenkään mustavalkoista, että pitkillä henkilöillä pitäisi kampien pituuden olla 175 mm tai edes 172,5 mm.
Kyllä noita luettu on. Hämmentävän tiukassa on kampien pituuden muuttaminen noin yleisesti.
Tuo yksi tutkimus missä kammen pituudet vaihtelivat 120mm ja 220mm välillä saatiin tehoeroksi huimat 4%. Eikä sekään lyhyempien ja pitempien välillä.
Tämä kampiasia oli myös osin syy miksi kasasin paremmalle puoliskolle itse pyörän sen sijaan, että olisi valmis ostettu.
S koon runkoihin lykätään 170mm kampia ja halusin välttämättä edes 165mm.
Ei ole valituksia kammista tullut. :thumbsup:
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Ite huomasin tuossa Konan rungossa, kun vaihtoi 3x8 setin 175mm kammista 1x11:n 170mm kampiin, että polkeminen tuntui jotenkin aavistuksen vaivattomammalta ja ketterämmältä. Johtuiko sitten tuoreesta voimansiirrosta vai juurikin lyhentyneistä kammista, niin mene ja tiedä.

Omat mitat 176cm / 86cm inseam. Pyörän runkokoko 56, joka on koon puolesta aivan ylärajalla, hitusen piti stemmiä lyhentää alkuperäisestä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Vastaavan päivityksen tein 2011 Kona Dew plussaan reilu vuosi sitten. 32T eturatas kuulostaa melko pieneltä, tosin jos polkee lukoilla niin toki helpompi pyörittää isolla kadenssilla. Tällä pyörällä ei poljeta muualle kuin lähimarkettiin.

Osina käytin: Shimano SLX M7000 Upgrade-Kit - 11-speed (11-40), Truvativ GXP Team Bottom Bracket Cups, SRAM APEX 1 X-SYNC Crankset 10/11-speed - GXP (170mm, 40T). Ihan onnistunut päivitys. Kannattaa ottaa huomioon mahtuuko 175mm kampi pyörimään jos tuollaisen Apexin laitat. 170mm kammen ja chainstayn väliin jäi noin 2mm tilaa.

38T olisi varmaan itselle optimi eturattaan koko, mutta tuohon aikaan (tuskin vieläkään) ei saanut alle satasella kampisarjaa jossa 1x 38T ratas kiinni, niin piti tyytyä 40T. Valmiit MTB-kammet loppuu 36T ja maantiekammet alkaa 40T:stä.

edit: parit kuvat:
Kiitos tästä!

Tämän pohjalta on helppo lähteä tuunaamaan omaa fillaria.
Vähän kun ajattelee, niin 32T on maantielle ihan liian pieni eteen. Nyt 3x8 setupilla on suurin eturatas käytössä valtaosan ajasta.

Tota Apexia ei näytä olevan saatavilla enään kuin 42t.
Shimanolta löytyisi GRX FC-RX600 1x11 40t.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 422
Viestejä
4 160 823
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom