Pyöräily

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Possuli, 17.10.2016.

  1. tmee

    tmee

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    18.09.2018
    yleensä antavat pihalle tehdä testilenkin.
     
  2. tmee

    tmee

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    18.09.2018
    Mä en ymmärä vihaa noita whiten pyöriä vastaan. Mulla on nyt alla whiten hybridi, koska samaan rahaan en sitä ostaessa saannut mm.nestejarruja. Muutenkin whitessa tuntui saavan samaan rahaan parempaa komponenttia. 5 vuotta pyörä toiminut ilman moitteita.
     
    erihyva tykkää tästä.
  3. lelfonso

    lelfonso

    Viestejä:
    124
    Rekisteröitynyt:
    27.07.2018
    Onhan se tietynlaista mielen köyhyyttä ajella sillä keväthankipyörällä ympäri vuoden.
     
    latee77, Uke ja hkultala tykkäävät tästä.
  4. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 054
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    ... ja typerä olkiukkoilu senkun jatkuu.

    n. 9 kuukautta vuodesta kaikki maantie-harrasteajelut sekä työmatkat/hyötyajot yms. on todella paljon mukavampaa tehdä pyörällä jonka renkaat vanteineen painaa n. 2kg kuin läskillä jonka ajo-ominaisuudet on samaa tasoa traktorin kanssa. Ja sama cc-/gg-pyörä toimii näihin kaikkiin, tosin jotta ajaminen kaikissa olosuhteissa olisi oikein kivaa, haluaa vaihdella renkaita vuodenajan mukaan. (ja jos ei jaksa vaihdella renkaita vanteiltaan, sitten hankkii parit vanteet)

    Triathlonkisoissa pärjäämiseen sitten tarvii TT-pyörän.

    Jos haluaa ajella maastossa/metsäpoluilla, sitten jonkinlaisen maastopyörän, läski on maastopyörän alalaji.

    Paljon fiksumpaa siellä hangella on mennä suksilla kuin pyörällä.
     
    Vaakajenga, latee77 ja Uke tykkäävät tästä.
  5. Hessu

    Hessu Team H2O

    Viestejä:
    3 699
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Paitsi, että talvisella pyöräreissulla on semi ikävää kuljettaa pyörän selässä itsensä lisäksi suksia + viskata se pyörä selkään hiihdon ajaksi. Ymmärrän tokin pointin, mutta läski on talvisin hyvä kulkine etenkin, jos seudulla on enemmän lunta ja hankiaisia (pohjoisessa siis).
     
  6. Uke

    Uke Team Nokia

    Viestejä:
    953
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Parempia ne on ajaa kaikkialla muualla kuin umpihangessa verrattuna yhteenkään läskipyörään;)
     
    erihyva tykkää tästä.
  7. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Tämä gravelkiima on kyllä täysin käsittämätöntä. Sillä kippurasarvisella jollain 45mm renkailla ei tee yhtään mitään semiteknisillä poluilla. Maantiellä liian hidas.

    Hybrideissä on taas liian kapoiset renkaat ja yleensä joku halpa pomppukeppi keulassa. Ei tee mitään poluilla. Liian hidas maantiellä.

    Nythän nämä sporttiläskit kuten Dude 4" renkailla ja pomppukepillä on yleistyneet. Mikä on sääli...
     
  8. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 054
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    En ole missään vaiheessa ehdottanut kippurasarvista pienille metsäpoluille. Eikä moni muukaan.

    Ja cyclocross-pyörään saa alle n. 25-milliset slicksit jolloin se ei häviä keskimääräiselle perusmaantiepyörälle käytännössä mitenkään maantieajossa.

    Sen sijaan se on todella paljon nopeampi, paremmin kiihtyvä sekä ketterämpi kuin mikään läski.

    Ja jollain esimerkiksi 35mm continental cx speedeillä cyclocross-/gravel-tyyppinen pyörä on ylivoimaisesti nopein ja paras pyörätyyppi hiekkateille. Suomessa on aika paljon hiekkateitä.

    Ja jos jostain "kiimasta" puhutaan niin se "kiima" on kyllä läskipyöriä kohtaan. cc/gg-pyörä on järkevä yleispyörä kaikenlaisille teille, läskipyörä on suo-/talvipyörä ja sitten ihmiset typeryyksissäään ostavat niitä ihan erilaiseen käyttöön jossa se on vaan kankea, kömpelö ja hidas.

    Niin, enkä ole sellaista kenellekään suositellutkaan.

    Jospa yrittäisit joskus vaikka lukea ja ymmärtää ne viestit, joihin vastaat?
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2019
    Vaakajenga tykkää tästä.
  9. latee77

    latee77 Make ATK Great Again RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    1 593
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Jos vain yksi pyörä (oma käyttö + näkemys) niin ehdottomasti 29" jäykkis hyvin rullaavilla renkailla, polut, tiet, ei maastoa niinkään.

    Tosin mieli tekisi toiseksi revittelypyöräksi tällaista;

    Roadlite CF 9.0 LTD

    Mutta meikäläisen edellisistä viesteistä huomaa että meni vähän nopeushuuma pipariksi pyörien välisten erojen suhteen.

    Cyclocrossit jne ymmärrän hyvin jos olisi geometriaan tottunut, nyt tullut vain mukavuuden haluiseksi eikä ole kaivannut muuta tuon 29" Grand Canyonin seuraksi. Maantiepyörä toki alle jos sen tyyppista ajoa olisi paljon. Vaikka sitä mieltä kyllä olen että tallissa pitäis olla erilaista menopeliä tilanteen ja lompakon mukaan.

    Itseasiassa nyt kaipaisin eniten jotain Tunturi Jääkäri tyylista vehjettä jossa lastenistuin tarakalla, voisi säästellä ykköspyörää omiin lenkkeihin.

    Ostetaan: hyväkuntoinen Jääkäri / Oiva tms.
    Myydään: hiilikuiturunkoinen Merida maantiepyörä, vähän ajettu.
     
  10. apek

    apek

    Viestejä:
    876
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Gravel ei eroa juuri mitenkään cyclocrossista ja niitä on ollut iät ja ajat. GG/CC on ehdottomasti paras pyörä ympärivuotiseen ajoon, niin asfaltilla, hiekkateillä, kuin soralla. Gravelpyörä nyt on muutenkin lähinnä vain uudelleen brändätty CC. Toki joitakin eroja on, esim. korkeampi ajoasento.

    Läskikiimahan se vasta onkin käsittämätöntä. Jos metsässä haluaa vetää polkuja pitkin, niin maastopyörä on parempi, ketterämpi, nopeampi. Jos asfaltilla haluaa mennä, niin CC/GG/maantiepyörä on 10 kertaa parempi. Hiekka/sorateillä CC/GG kulkee heittämällä paremmin kuin läski. CC/GG esim. 42mm talvirenkailla hakkaa normaalissa talvikelissä läskin kuin läskin. Sitten jos sitä auraamatonta lunta alkaa olla enemmän, niin sitten vasta läskikumeista on hyödyksi.
     
    latee77 ja jarhu tykkäävät tästä.
  11. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Toki jos nopeus on pääasia. Niin silloin nämä kapoiset renkaat on nopeampia.

    Kun ajelen hiekkateitä läskillä niin huomaan aika usein kivoja polkuja mihin on mukava mennä ajelemaan. Kummasti se mieli lepää rauhallisessa metsässä polkuja ajellessa kuin jollain hiekkatiellä/maantiellä kippurasarvisella hinkatessa. En jollain gravel grinderillä edes harkitsisi muuta kuin superhelppoa kangaspolkua.

    Riippuu missä asuu. Jos asuu jossain Helsingissä missä ei ole kunnon metsää. Niin toki kapoiset renkaat riittävät.
     
  12. lelfonso

    lelfonso

    Viestejä:
    124
    Rekisteröitynyt:
    27.07.2018
    Kuulostaa juuri sille, missä 29" jäykkäperä on parhaimmillaan.
     
    Kiila, hkultala ja latee77 tykkäävät tästä.
  13. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Läski on leveä renkainen maastopyörä. :D

    Itse ajattelin että tarvitsen vähintään clearancea 2.5" maasturissa. Ehkä tarvitsen 3"? Miksei samalla 4"? Siitähän on lyhyt matka 4.8" jolloin kaikki mahtuu. Ei tarvitse kysellä foorumeilla mahtuuko se ja se kumi takahaarukkaan. Koska kaikki mahtuu!

    Tämä nykyinen Gravel on hivenen eri kuin vanha CC. Esimerkiksi Canyon Grail on aika tankki. Ei varmasti kulje mihinkään maantiellä. Vanhat CC:t on aikalailla maantiepyöriä max 33mm renkailla.

    MTB kisoissa olen vetänyt kaikenlaisia pyöriä vastaan. GG:t ei vakuuta edes helpoilla MTB maratoneilla. 8kg hiilikuitutäpäri toki on se nopein laite. Nykyään nämä kevyet 4" hiilikuituiset sporttiläskit pomppukepillä on yleistyneet kisoissa. Esim Dudeja näkyy aika paljon.
     
  14. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 217
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Melkoista mutua ja puhdasta skeidaa ilman perusteluja. Miten määritellään tämä "hakkaa"? Läski on ihan jumalattoman paljon rennompi ja helpompi ajaa polanteisella ja uraisella kelvillä kuin nakkikumi. Sama metsässä. Kevyet läskit hyvillä tubeless-renkailla rullaakin niin nätisti nykyään, että eipä juuri nopeudessa häviä. Ensimmäinen pehmeä ylämäki niin nakkikumit jää sutimaan, että se niistä nopeuksista.
     
  15. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 054
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Valittaa, että joku muu pyörä on "tankki" ja kehuu itse läskipyörää :facepalm:

    Se, että pyörässä on leveä haarukka johon mahtuu joku >40-millinen kumi ei haittaa käytännössä yhtään sen pyörän kulkemista maantiellä. Koska ei siellä maantiellä ole pakko käyttää siinä jotain 47-millistä isonappulaista kumia.

    Sen sijaan se, että siinä pyörässä on älyttömän leveät vanteet joilla on joku todella raskas 4.5-5" kumi haittaa aika paljon sen kulkemista.

    Vanhaan cyclocross-pyörääni meni sekä 23-millinen maantierengas että 42-millinen talvirengas, molempit tuli joskus käytettyä. Ja pyörä oli vuodelta 2011.
     
  16. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 054
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jatkuvasti piekset sitä rakentamaasi olkiukkoa. Kukaan ei edelleenkään ole täällä suositellut GG-/CC-pyörää metsäpoluille.
     
  17. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    2 388
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Vieläkö väki ajaa muutakin kuin kilpaa 28mm:ä kapeammilla, jos pyörään menisi suurempaa? Omalla välineuhreiluseuraamisella olin siinä käsityksessä, että levyjarrujen sallimisen jälkeen ainoastaan aerovanteiden puuttuminen 28/30:lle on esteenä käytölle kilpapuolella taikauskon lisäksi.
     
  18. Uke

    Uke Team Nokia

    Viestejä:
    953
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kahta en vaihda, 25mm rengas ja vannejarrut.
     
    Luistis ja erihyva tykkäävät tästä.
  19. halkoliiteri

    halkoliiteri

    Viestejä:
    376
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Suosittelen satunnaislukijoillekin tämän ketjun seurannassa estolistaa. Parantaa mielenterveyden kestävyyttä kummasti.
     
    KanJu_88 tykkää tästä.
  20. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Jäykkäperä 29" 3" - renkailla ja laatukeulalla nielee aika hyvin semiteknistä maastoa. 2.2" - 2.35" on sen verran kaposia renkaita että tuntuu ettei ole pitoa missään. Itse tosin karsastan kaikenlaisia iskareita, linkustoja ja jousia.

    Eipä 32mm ole perusteita 28mm sijaan? Millään sliksillä ei kannata mennä soralle.
     
  21. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    GG on maantiepyöräksi tankki. Toki läskiin verrattuna vauhtihirmu maantiellä. Mutta muualla läski vie ja GG vikisee.

    Se että läski on hidas. Mitä se ei ole... Läski on vain leveä renkainen maastopyörä. Läski sanana tuo maantiehinkkaajille assosiaation hitauteen.

    Ajelee vain. Wattien, kadenssien, keskinopeuksien, FTP, VO2max ja muun paskan tuijottamisen sijaan.
     
  22. Pow_82

    Pow_82

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näinhän meistä 99% tekee oli alla mikä pyörä tahansa. Ei kai se renkaan leveys tähän vaikuta, ainoastaan fiksaatio pään sisässä.
     
    hkultala tykkää tästä.
  23. apek

    apek

    Viestejä:
    876
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Ei se olekaan maantiepyörä, vaan jokapaikanhöylä. Menee nopeasti maantiellä, soratiellä ja vaikka metsäpoluilla (jos ei juurakkoa ole). Maantiepyörä on asia erikseen.
     
  24. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    2 388
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Leveämpi rengas hukkaa vähemmän energiaa tien epätasaisuuksiin ja töyssyttää käsiäkin vähemmän. Painoero on aika minimaalinen ainakin gp5000:ssa. Lisäksi leveämmällä pärjää tod näk paremmin pätkän sorallakin.
     
    hkultala ja latee77 tykkäävät tästä.
  25. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    200g (23mm), 215g (25mm), 235 g (28mm) ja 290 g (32mm)

    Onhan siinä +55g. Jos soralla haluaa ajaa niin vaatii nappulaa.

    32mm etu on se että voi ajaa pienemmillä paineilla niin litku paikkaa. Mutta jätän sen testaamisen chamoiscrême-miehille.
     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2019
  26. Kyösti

    Kyösti

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
  27. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Kiinnikepaikkoja joka puolella. Mikä on hyvä. Jos haluaa lähteä reissuun. 40mm nappulakumit. Ei siinä suuremmin vikaa.
     
  28. stool

    stool

    Viestejä:
    24
    Rekisteröitynyt:
    29.07.2019
    Uusi pyörä myös himottaisi, cyclocrossari tai maantie, ~1000-1500e hintaluokassa. Tuo linkattu pyörä on täysalumiinirunkoinen, hiilikuituhaarukkaa minulle on ainakin suositeltu jos ei täyshiilikuituun ole rahkeita. Kokemusta ei tosin ole kuin halpispyöristä, joten en osaa sanoa miten hyvin eron huomaa. Canyonilla olisi houkuttelevia malleja, mutta harmi kun ei pääse testaamaan ja toimitusajatkin ovat turkasen pitkiä...
     
  29. Kyösti

    Kyösti

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Joo, tuli tilattua tuo Serious. Hiilikuitu nostaa varmaan sit hintaakin kivasti. Täysalumiinisella maantiepyörällä nyt suurimmaksi osaksi ajellut että eiköhän tuo mene..
     
  30. apek

    apek

    Viestejä:
    876
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Itse vähän miettinyt, että ostaisiko ensi kesänä jonkun maastopyörän, kun täällä on aika hyvin maastoreittejä. Mutta toisaalta taas himottaisi kiinan kuiturunko ostaa ja rakentaa siihen pyörä nykyisestä GG:stä. Saisi aika hyvin painoa tiputettua. Painon pudotus lähinnä siksi mielessä että kantelen pyörää päivittäin ympäri vuoden kolmanteen kerrokseen ja ulos rappusia pitkin :D Siinä jos pyörän paino tippuisi siitä 10 kilosta 4 kiloon, niin kannattaisi jo maksaa muutama satanen hiilikuiturungosta.

    edit. tietysti voishan sitä ostaa kuiturungon ja sen lisäksi maastopyörän :lol:
     
  31. ilwikki

    ilwikki

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    29.04.2017
    Tää lanka on kyllä täyttä asiaa kun 8kg täpärit ja 4kg maantie/gg-pyörät tuntuu olevan arkipäivää.

    Onneksi voit toteuttaa tuon 4kg haaveen: Jätät sen rungon ja kiekot kokonaan pois. Tunget vaan vanhat putkiosat sekä voimansiirron osat reppuun niin voit tätä 4kg "pyörää" kanniskella ilomielin kolmanteen kerrokseen ja ulos rappusia pitkin. Sitten se kulkee iloisesti myös maastopyöräilylenkillä mukana.
    Oikeasti tuolla hiilikuiturungolla saattaa sen puoli kiloa saada alumiiniseen verrattuna pois ja mitä kiinalaiseen tulee niin parempi ettei säästettäis grammaakaan.
     
  32. Terro

    Terro

    Viestejä:
    760
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Valurautaako se gravel-pyörän runko on, jos rungon hiilikuituun vaihtaminen pudottaa 6kg pyörän painoa.
     
  33. apek

    apek

    Viestejä:
    876
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Siinä on taas hyvin ennakkoluuloja.

    Hiilikuiturungot painaa noin kilon verran. Siinä on aika iso ero alumiinirunkoon. Ja mitä tulee kiinan kuituun, niin hyvin nuo tuntuu toimivan pyöräilypiireissä.
     
  34. ilwikki

    ilwikki

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    29.04.2017
    ... ja alumiinirungot noin 1,5kg? Joten.. ?

    edit: Yleensä laadukkalla kuiturungolla haetaan mukavuutta ja jäykkyyttä oikeisiin paikkoihin, joten tuo painonpudotus on enimmäkseen toissijaista. Myöskin isoilla valmistajilla uusimmat innovaatiot löytyy kuiturungoista, oli ne sitten hyviä tai ei. Paha sanoa mitä noilla kiinankuiturungoilla saavuttaa muuta kuin tietyn epävarmuuden tunteen.
     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2019
  35. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    1 421
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin, hiilikuiturungot kilon, alumiiniset 1,5kg.
     
  36. apek

    apek

    Viestejä:
    876
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Hmm. niinhän nuo taitaa tosiaan olla siinä 1,5-2 kg tuntumaan. Luulin että runko painaisi enemmän, olin väärässä. Siinä tapauksessa ei kuitua ole järkevä vaihtaa tilalle. Täytyy siis karsia muista osista painoa sitä mukaan kun ne ovat vaihtokunnossa, eli ostaa vähän kalliimpaa.
     
  37. Uke

    Uke Team Nokia

    Viestejä:
    953
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Monet hyvät alumiinirungot kevyempiä kuin halvimmat kiinan ritsa hiilarit.

    Eli ne aivan kaikista halvimmat ja huonolaatuisimmat
     
  38. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Eikös 1kg ole kevyempi kuin 1.5kg?
     
  39. halkoliiteri

    halkoliiteri

    Viestejä:
    376
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ostat läskin. Se on kaikkein kevyin ja helpoin vaihtoehto. Se on aivan ylivoimainen. Mielellään fixi-sinkula. Sillä kyllä menee ohi kippurasarviporukasta tuolla valtatielläkin. Aivan ylivoimainen pyörä. Taidan ensi vaaleissa äänestää fixisinkulafättiä jumalaksi.
     
    Luistis, bomitus ja erihyva tykkäävät tästä.
  40. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Rengas on pyörän tärkein komponentti. Se on ainut kontaktipiste maahan, joten sen on oltava hyvä.
    Läskissä paino on siellä missä pitääkin eli renkaissa. Jätän nämä 200g pierunkuoret chamoiscrême-miehille.
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  41. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 217
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikä tartte olla ees halvin kiinaritsa.

    Tuohon kiloon pääse GG-kelpoisista joku 3T Exploro, joka maksaa luokkaa 3 tonnia pelkkä runkosetti. Siitä voi päätellä, että halvemmat liikkuu lähempänä 1.5 kiloa.
     
    erihyva ja Uke tykkäävät tästä.
  42. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kaikenlisäksi läskissä on sitä rengastilaakin tarpeeksi niin ei tarvitse miettiä minkä levyinen kumi sinne mahtuu. Polen Taigaan taitaa mahtua 5.05" rengas niin mielellään se rungoksi, jotta ei tartte ajella jollain kämäsillä 4.8" nakeilla.

     
  43. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Niin läski on kyllä monikäyttöinen vehje. Jollain GGllä ei tule kuin paha mieli jos poikkeaa päällysteisiltä teiltä poluille.
    Läskillä yleensä vaan ajellaan. Kippurasarvisilla se on sitä jatkuvaa kilpailemista ja mittariin tuijottamista.
    Kilometrit ja keskinopeudet nyt vain on huono mittari. Mutta tässä yhteiskunnassa kaikki pitää mitata jollain. :rofl:

    Tätähän tämä chamoiscrême - touhu on: Vain 50km pyörä paskaksi ja äijä verillä:
     
  44. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    567
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Voisiko tämän läskipyörä vs muut vänkäämisen pikkuhiljaa unohtaa vaikka ymmärrän että polkupyörät nostattaa tunteita suuntaan tahi toiseen.

    Itse tykkään ajaa monenlaisilla pyörillä (sähköllä, ilman sähköä, kapeammalla renkaalla sekä läskimmällä renkaalla) enkä näe mitään syytä vastakkain asetteluun.
     
    Kiila, erihyva, bomitus ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  45. Uke

    Uke Team Nokia

    Viestejä:
    953
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuolla asenteella kannattaakin pysyä sen läskipyörän kanssa siellä metässä kikkailemassa.
     
  46. kapo

    kapo

    Viestejä:
    173
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Olen reilun kuukauden polkenut 1-1,5 h lenkkejä pari kolme kertaa viikossa ja eilen kokeilin pidempää 4h lenkkiä. Perse kipeytyi tasaisesti lisää toisen tunnin kohdalta lähtien ja lopussa kävi jo sietämättömäksi. Sen lisäksi pohkeet alkoivat krampata vajaan kolmen tunnin kohdalla. Seuraavana yönä heräsin kipuun reisissä ja pohkeissa.

    Mikä meni eniten pieleen?
    1. Liian vähän vettä mukana (loppui kahden tunnin kohdalla)
    2. Ennen lenkkiä olin syönyt vain leivän
    3. Syke pääsi nousemaan korkealle ensimmäisissä mäissä
    4. Liian vähän evästä (kaksi banaania ja joku patukka)
    5. Liian aikaisin liian pitkä lenkki

    Vaatiiko vain enemmän totuttelua?
     
  47. latee77

    latee77 Make ATK Great Again RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    1 593
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Ainakin tankkaus kuntoon ajoissa, hiilaria edellisenä päivänä jo niin glykovarastot täynnä. Vettä / urheilujuomaa matkalla ja miksei magnesiumia jos krampit kiusaa.

    Nämä tulee vastaan kokeneemmallakin jos vaikka ketodietillä yrittää moista suoritusta.
     
    kapo tykkää tästä.
  48. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 331
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Noin niinkuin yleisellä tasolla tunti+rapiat kevyttä pyöräilyä menee monella vielä kylmiltään, mutta neljän tunnin yhtäjaksoinen urheilusuorite vaatii enemmän valmistautumista, etenkin jos pitää yhtään vauhtia yllä.

    Persekipu: onko sulla pyöräilyhousut? Auttaa persettä pysymään kunnossa pidemmillä reissulla. Mahdollisesti väärän kokoinen/mallinen satula voi olla myös, ja tottuminen tekee toki kanssa. Neljä tuntia on aika paljon pahempi perseelle kuin tunti-puoltoista.. Tarkista myös satulan asento ettei ole etu/takakenossa vaan suorassa.

    Pohjekipu ja krampit: Äkkiseltään arvaisin että liian kova teho ja liian vähäinen neste, mahdollisesti elektrolyytit alhaalla. Itse joudun vetämään yhtään pidemmän tai raskaamman minkään suoritteen päälle palautumisjuomaa (itse käytän high5 zeroa) tai saan aivan saatananmoiset krampit jalkoihin yöllä. Myös pieni palauttava venyttely on suositeltavaa.

    Kokeile ensi kerralla juoda ja syödä vähän enemmän jo edellisenä päivänä, nykäise kunnon sapuska naamariin tunti-pari ennen lähtöä ja käy pashalla ennen kuin lähdet ovesta ulos. Jalkaan kunnolla paikallaan pysyvät housut joissa ehkä jopa se persepehmike, mukaan vettä ja urheilujuomaa sekä jotain huikopalaa, energia/välipalapatukka, banaani tms lämpimänä säilyvä.

    Matkalla nesteytät tasaisesti vedellä ja urheilujuomalla, pienillä kulauksilla jotta elimistö kerkeää hyödyntämään nesteen eikä tarvitse turhaan rampata kusella. Vedä niin pitkälle ku hyvältä tuntuu, kun alkaa ahistamaan niin pidät pienen breikin, syöt välipalan ja juot kunnon kulaukset vettä, käyt mahdollisesti kusella ja poljet loppumatkan kotiin hymy huulilla :D

    Muista jäähdytellä loppumatkalla, eli se viimeinen 1-2km hissuksiin ja pienillä tehoilla, kotona palauttavat venyttelyt, lyhyetkin yleensä riittää, ainakin pohkeisiin ja reisiin, kannattaa myös irroitella vähän niskaa ja lapoja staattisen jännityksen jäljiltä. Syö kunnon ruoka ja juo palautumisjuoma.

    Pitäis olla vähän miellyttävämpi yö ja seuraava päivä :tup:
     
    kapo tykkää tästä.
  49. jadverkko

    jadverkko

    Viestejä:
    65
    Rekisteröitynyt:
    21.07.2017
    Työmatka lyheni nyt niin rajusti, että autoilun voi unohtaa kokonaan. Työmatka tulee olemaan noin pari kilometriä joten kertokaas fillarinoobille, että onko mitään järkeä ostaa tämmönen xxl:n halppis; White SC Trainer FF Mns 19, miesten hybridipyörä - Valkoinen - Hybridipyörät | XXL

    Vai onko muita ehdotuksia tietämättömälle antaa? Koitan nyt päästä vain halvalla kun pyöräilyni kummiskin tulee rajoittumaan vain tuohon työmatkan taittamiseksi.
     
  50. Romuvarasto

    Romuvarasto

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2018
    Etuiskari saattaa olla huonompi kuin jäykkä (ostin itse keväällä neljänsadan meridan samasta paikasta joten tiedän) ja vaihteisto on Shimanon hinnat alkaen-malli. Riitttää kuitenkin mainiosti työmatka-ajoon, levyjarrujen ansiosta jopa ympärivuotisesti. Minusta hintansa väärti.