Pyöräily

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Possuli, 17.10.2016.

  1. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Rutland cyclingistä saa pro mallin nutrailista tohon pariin tonniin. On pirusti paremmilla osilla.
    Jos läskit kiinnostaisi itseä vähääkään niin dudeen silti kallistuisin.
     
  2. Ahis

    Ahis

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    04.01.2018
    Miksi nuo 4.8 jumbo jim renkaat pitää olla tai saada asennettua?
     
  3. Datsyuk13

    Datsyuk13

    Viestejä:
    775
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Kiitoksia! Tuolta pitää hankkia Cube jos siihen päädyn eikä muualta saa halvemmalla. En ole edes testannut ilman etuvaihtajaa, mutta tiedän jo heti sanoa, että se on mullekki ihan turha.

    Ei taida viihtiä hommata sitä 27,5" ku rengasvalikoima on kuulemma heikompi.

    Mistä sieltä? En löydä normia enkä pro:ta :/ Jokohan meni... Toki en heti tilais nyt muutenkaan. Tuleeko tulleja tai alvia tuolta tilatessa?

    Ei oo mitään omakohtasta kokemusta eikä varsinkaan tietoa näistä. Cuben 4,4" "riitti" mulle oikeen hyvin, mutta eikö nuo 4,8-tuumaiset pitäisi olla paremmat poluilla ja talvellakin? Vai meneekö se niin, että jos pyörässä on vakiona 4,0 tai 4,4" niin ne on nimenomaan siihen pyörään parhaimmat? Muuttuuko ajaminen huonommaksi jos 4,0" renkaat korvaa yhtäkkiä 4,8-tuumaisilla?
     
  4. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    87
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Renkaathan valitaan maaston mukaan eikä pyörän mukaan. Pyöräkin kannattaa valita maaston ja tarkoituksen mukaan. Talvella saattaa olla 4.8" mukavammat jos aattelit ajella hangella/kelkan jälkeä, mutta voisi kuvitella että kesällä riittäisi paremmin rullaava kapeampikin nakki.
     
  5. Datsyuk13

    Datsyuk13

    Viestejä:
    775
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Rullaako kapeampi JumboJim paremmin ku leveämpi? Kyllähän tuon vakio-Cuben 4,4" Jumbot ihan riittävästi rullas metsäpolulla. Jos 4,8:lla ei saa parempaa vaan huonomman rullauksen niin eihän niitä sitten kannata ostaa. Talviajo on varmaan enimmäkseen työmatka-ajoa. Toki jossain järven jäällä vois käydä pyörimässä, mutta ehkei sen takia tarvi eri renkaita hommata.
     
  6. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    469
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Behemoth ja latee77 tykkäävät tästä.
  7. Ahis

    Ahis

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    04.01.2018
    En tykännyt ollenkaan 4.8 jumbo jimeistä kesällä,turhan raskaat ajaa,talvella pitoa oli ihan hyvin.Kun laski paineet niin alas että rengas rupesi menemään mukavasti juurakoissa tuli hirveä self steering, siinä sai ihan kunnolla pidellä tangosta kiinnni, ei kovin mukava ominaisuus.
     
  8. latee77

    latee77 Make ATK Great Again RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    1 482
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Oltiin kaverin kanssa eilen filelenkillä ja hänellä oli mun Grand Canyon lainassa, ei pahemmin ollut kokemusta mutta kehui fileä kovasti ja innostui itsekin. Laitoin tuon Canyonin outlet linkin jos tarttuu johonkin :tup:
     
  9. Datsyuk13

    Datsyuk13

    Viestejä:
    775
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Pituutta on 171-172cm. Käsittääkseni tuossa mun Cube-lenkillä oli nimenomaan 17" koko käytössä, mutta en oo satavarma. Se oli ihan sopiva, mutta polkimet otti välillä esteisiin ja piti olla vähä tarkkana niitten kans. Saattoi olla enemmän käyttäjästä kuin pyörän koosta kiinni.

    Tuo kyllä kiinnostaisi kovastikin... Onko tubeless-taktiikka yhtä helppo ylläpitää kuin normaalikin rengas eli välillä vaan ilmaa sisuksiin? Onko 1650e edukas hinta tuosta? Tuliterä ois toki mieluinen, mutta niin on 650e:n säästökin. Vaikeita valintoja tämmöset.
     
  10. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    469
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Renkaiden litkutus on aika suoraviivainen toimenpide.
    1. Tarvitset (esim. tämän valmistajan tuotteita Tubeless | Stan's NoTubes):
    - rengasraudat (vaika ne muoviset Topeakit, mitkä aiemmin postasin)
    - tubeless setupissa toimivan vanteen ja renkaan
    - tubeless setuppiin tarkoitetun venttiilin
    - tubeless setuppiin tarkoitettua vanneteippiä, hieman leveämpää kuin itse vanne.
    - tubeless litkua (siis sitä tiivistys ja paikkausainetta)
    - kompuran tai kunnon jalkapumpun
    - ei pakollisia, mutta auttaa jossain tilanteessa: venttiilin sielunpoistaja sekä litkuruutta
    2. Poista rengas ja sisäkumi (säästä sisuri varaosaksi puhkeamien varalle)
    3. Jos vanteessa ei ole vanneteippiä, putsaa vanne kunnolla jollain alkoholilla ja teippaa vanne huolellisesti
    - tämä siis estää litkun ja ilman karkaamisen vanteen sisään jotta paketista saadaan ilmatiivis
    4. Asenna tubeless venttiili
    5. Laita rengas paikalleen niin, että pääset vielä kaatamaan litkua yhdestä reunasta sisään
    - Vaihtoehtoisesti laita rengas kokonaan paikalleen, poista venttiilisielu ja laita litkua litkuruutalla
    6. Kaada vaadittu määrä litkua (vaihtelee tapauskohtaisesti) renkaaseen
    7. Laita rengas paikalleen, venyttele, vanuttele ja painele rengasta niin että saat ilman pysymään sisällä
    8. Pumppaa renkaaseen kunnon paineet, tarkasta että nousee kunnolla vanteelle. Rengas pamahtelee aika äänekkäästi vanteelle
    9. Heilutele ja pyöritele kiekkoa (vanne+rengas) jotta litku tiivistää paikat kunnolla
    10. Kiekko paikalleen ja kovaa ajoa

    Tuo käytetty Cube oli jo valmiiksi litkutettu. Litkua joutuu välillä lisäämään ja jos on kuukausia ajamatta, kannattaa ottaa rengas vanteelta ja poistaa vanhat jämähtäneet rääppeet pois ja laittaa uudet litkut. Kovettunut litku ei paljon uusia reikiä paikkaile :)

    Alla suomeksi selitettynä, saattaa olla vähän eri työvaiheita ja eri tavalla selitettynä, en katsonut videota.
     
    latee77 tykkää tästä.
  11. zpeed

    zpeed

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Tuos kannattaa testata ennen litkujen lisäämistä että rengas on ilmatiivis ettei karkaa ilmat pihalle, eli pumpata täyteen ilmaa. Helpompi homma alkaa vannenauhoja uusimaan tuossa vaiheessa kun ei tarvii litkuja poistaa.
     
    Kiila tykkää tästä.
  12. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Juu ei ole läskin vanteen tubelointi ihan niin yksinkertaista. Johtuu siitä, että läskien vanteet ovat yksiseinämäisiä ja yleensä aina kevennys rei'itettyjä. Myös leveys aiheuttaa teippaamisessa sen, ettei mene yhdellä suikaleella vaan joutuu vetään kaksi vierekkäin hieman toistensa päälle. Siihen kun jää vähänkin vekkiä saumaan niin ei pidä. Vaatii kyllä oikeasti paneutumisen asiaan. Hyöty tosin on suuri kun homman saa pelaamaan.
    Fattystripper helpottaa hieman.
     
  13. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    469
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    ^Tosiaan, kun en läskien kanssa puuhastele, niin eipä tullut edes mieleen että tuo kevennetty läskivannehan on melkoinen lävikkö :)
    Vaatii tosiaan enempi hommaa ja tarkkuutta. Hyvä kun korjasitte. Tuubista löytyy kyllä videot tuotakin varten.

    [​IMG]
     
  14. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    530
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tosiaan litkujen poisto on tietysti sitten vähän rasittavampi homma kun varsinkin talvirengasjumpassa joutuu putsailemaan renkaat. Tubeless Ready tai UST renkaiden tai vanteiden pakko ei suinkaan ole, jos haluaa tubelessit käyttöön. Olen yhdet ei tubeless vanteet (29") ja ei-tubeless renkaat konvertoinut hyvin sujuvasti. Ne jopa pitivät paremmin ilmaa kuin nykyinen tubeless ready vanne + rengas kombo 27+ koossa. Sitten tietysti jos vanne on ottanut osumaa reunoille niin se voi myös heikentää tiiviyttä eikä siitä saa koskaan täydellistä konversiota tehtyä.
     
  15. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 195
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tuli nyt sitten liipaistua uusi pyörä tilaukseen. Vanha Trekin hinnat alkaen ”maastopyörä” täytti kesällä 13 vuotta, eikä tuolla kyllä osienkaan puolesta passaa paljon metsätietä pahempaan paikkaan itseään tunkea. Alkais vaatimaan aika raskasta osien vaihtoa tehdä tuosta maastokelpoista niin rahaa palais...

    Sattumalta Wigglessä surffaillessani osui silmään vuoden 2018 Felt Dispatch 9/60 29” jäykkäperä poistoalessa. Hintaa jäi toimitettuna 479€, eli meni mun 500€ budjettiin vielä. Budjetti oli matala, mutta eipä tällä hetkellä kerkeä paljoa ajaakaan niin ei pysty enempää laittamaan kiinni.

    Vaikka Wigglen tiedoissa osasarjaa ei mainitakaan, niin siinä on Deore/Acera miksaus 3x9 vaihteella, jarrut on shimanon M315 hyrauliset levyt ja keulana Suntourin XCM 100mm joustolla.

    Pomppukeula nyt ei kovin kummoinen ole, jousikeppi, mutta lukituksella ja preloadilla. Riittänee ainakin alkuun mun ajoihin kuitenkin.

    Parin viikon sisään pitäis saapua. Toivottavasti on toimiva peli. Ainakin upgrade nykyiseen verrattuna :D
     
    latee77 tykkää tästä.
  16. MkH

    MkH

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Varpaat tuppaavat puutumaan välillä jäykissä lukkokengissä pidemmillä matkoilla. Mikähän tähän vois olla syynä ja onko kukaan törmänny samaan ongelmaan?
     
  17. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    2 222
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Liian kapeat kengät? Voi tietty myös olla satulaan liittyvääkin, mutta sen luulisi oireilevan muullakin tapaa.
     
  18. freqqe

    freqqe

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    13.09.2018
    Klossit liian edessä?
     
    sbafu tykkää tästä.
  19. lelfonso

    lelfonso

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    27.07.2018
    Ite laittaisin pelimerkit huonoille kengille, joko liian löysäpohjaiset tai muuten huonosti istuvat kengät. Klossejakin voi koittaa siirtää taaemmas.
     
  20. Ziilot

    Ziilot

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    08.03.2017
    Tämän ongelman saa ratkaistua ostamalla toiset kiekot ;)
     
  21. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Sama vika. Yksillä liian isoilla Shimanon kengillä ei puudu, mutta tosiaan hieman löysät jalkaan.
    Tiedä sitten löytyiskö napakatkin, joissa ei puudu, mut kalliiksi tulee kokeilut.
    Maastopuolelta vois tyypätä jotain 5tenin lukkokenkiä.
     
  22. apek

    apek

    Viestejä:
    805
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Itsellä puutuu jos on kengät liian kireälle vedetty. Pikkaisen kun löysää, niin ei puudu. Aika tarkka saa olla, ettei ole liian löysät, muttei liian kireätkäät ja monesti tuleekin kesken lenkin korjattua kireyttä.
     
  23. Stn88

    Stn88

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Huomaako eron kuinka hyvin, jos eturattaaksi heittää 34t, nyt ollessa 32t?
     
  24. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Onko kaikki läskikumit niin helvetin kalliita? Jumbo Jimit 100€ kpl? Sillä saa maasturiin jo 5 vuodeksi kumit.

    Fatbike kiinnostaa hankkia. Ei turhia jousia. Vihaan turhia liikkuvia osia. Mutta nuo renkaat maksaa 100€ kappale. Saako jostain 4.8" kumeja alle 50€ / kpl? Eihän noilla 100€ kumeilla raaski ajaa kuin lumella? Maasturilla tykittää sitten polkua?

    Ei tätä läskipyöräilyä taideta harrastaa muualla kuin Suomessa? Jossain Ranskanssa, Espanjassa tai Serbiassa myydään tuskin yhtään fatbikea? Sen takia nämä renkaat ovat 100 euroja?

    100€ JJ 4.4": Schwalbe Jumbo Jim Addix Speedgrip 4,4 110-559, fatbike-pyörän renkaat - Kesärenkaat | XXL
    199€ nastarengas läskiin: 45NRTH Dillinger 5 26x4,6 120tpi 258 studtire, läskipyörän nastarengas - Sininen - Nastarenkaat | XXL

    ->

    85€ laadukas autonrengas: Rengas Michelin Primacy 3 | Autonrengas - 1001Renkaat.com
     
  25. apek

    apek

    Viestejä:
    805
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Oliko joku yllätys että suurempi rengas maksaa enemmän?

    Tilaa saksasta, niin saat edes vähän edullisemmin.

    Tires 26 inch (MTB) of Schwalbe, Continental, Maxxis, Michelin, Hutchinson, 45NRTH, Kenda, Panaracer, Vittoria Tires, Surly Parts, Bontrager, Ritchey, Specialized Equipment, A-Dugast, Tufo, WTB, LifeLine, DMR, Tacx and Onza Tires - Bike24 Online Shop

    Fatbike Parts Tyres Online Shop | Bike-Discount
     
  26. Stn88

    Stn88

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Saattaahan näistä jotain suojauksia puuttua, ja menee tilaushommiks.

    Schwalbe Jumbo Jim Performance Fatbike Faltreifen - Addix - 26x4,0 Zoll
    Schwalbe Jumbo Jim Evolution Fatbike Faltreifen - AddixSpeedGrip - TLEasy - 26x4,4 Zoll

    Maxxis Minion FBF Fatbike Faltreifen Dual - 26x4,80 Zoll

    Nastarenkaat

    45NRTH Dillinger 4 Fatbike Faltreifen mit 240 Spikes - Tubeless Ready - 26x4,0 Zoll - 60TPI

    Edit: @apek kerkesikin jo.
     
  27. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Kumit on sitten ilmanvastuksen jälkeen kakkosena siinä mikä eniten vaikuttaa etenemiseen.
    Niissä ei kannata pihtailla.
    Taitaa edelleen olla Jumbo jimit ne rullaavimmat.
    Ja niistäkin nimenomaan tuo addix speed, eli siniraitanen.
    45NRTH kumit on kaikki ihan helvetin kalliita.
     
    latee77 tykkää tästä.
  28. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Tuo rengasasia on ainut mikä hieman vituttaa. Maasturi jää kyllä talliin, niin halpaa ajoa sillä on. Tubeless renkaat eivät maksa kuin murto-osan läskikumeista. Ei väliä vaikka kivet repivät renkaat paskaksi, uutta sisään vaan...

    Tykkään kyllä läskissä siitä ettei tarvitse murehtia mistään iskareista ja jousituksista.

    Talvella ei 2.2" kanna edes latupohjalla. Varsinkin vaikeassa maastossa joku 4.4" / 4.8" imee aika hyvin juurakkoa/kivikkoa kuin 2.2" jäykkäperä?

    Jos ajelis talven 4.8" ja kesäksi alle 4" JJ. Kesällä ei varmaan tarvitse 4.8" vaan riittää 4.4" tai jopa 4"? Vai taakse 4" JJ ja eteen 4.4"?

    Mikähän olisi TahkoMTB 240km läskillä paras rengastus: 4" / 4.4" vai jopa 4.8"? Vähän sitäkin silmällä pitäen.
     
    Viimeksi muokattu: 14.08.2019
  29. Uke

    Uke Team Nokia

    Viestejä:
    935
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä se läskipyörässä taitaa olla ihan se ykkönen joka jarruttaa menoa (ajajan kunnon jälkeen).
     
  30. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Vaan ei ole.
    Baut 30W on normi 2.2 tuumaisen tuumaisen renkaan vierintävastus.
    Läskeillä se on jotain 50W luokkaa.
    Ja tämä labrassa rummulla.
    Maastossa läskin tilanne todennäköisesti hieman paranee, paremman esteen ylityskyvyn vuoksi.
    Myös floattia on enemmän eli rengas ei uppoa niin syvälle.

    Toosi hitailla kevyillä lenkeillä, jossa vauhti ~12km tunnissa mun keskimääräinen tehontuotto on 120W.
    Siitä kun lähetään kiristään niin ilmanvastus kasvaa exponentaalisesti.

    Tämä on just se huvitus minkä määkin heitän silloin tällöin läskikuskeille eli eiks toi oo raskas polkee kun siinä on noin leveät renkaat.
     
  31. Uke

    Uke Team Nokia

    Viestejä:
    935
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lähinnä kysymys että kuinka moni ajaa läskillä niin kovia keskareita että ilmanvastus muodostuisi renkaita isommaksi ongelmaksi?

    Maantiepyörässä hyvillä renkailla noin 10- 15w per rengas tuo vierinvastus asfaltilla ja läskillä mennään reippaasti yli triplat tuosta, ehkä jopa 5x.

    Maastossa tilanne toki täysin eri mutta potenttiaaliset vauhditkin pienempiä jolloin se ilmanvastus ei juuri merkkaa eikä siellä muutenkaan tavoitella aerodynaamisinta varustusta.

    Edit: voin toki olla osaltaan väärässä mutta en ole koskaan pitänyt fatbikeillä ajoa sellaisena pyöräilyn muotona jossa lasketaan grammoja tai murehditaan aerodynamiikkaa.
     
    latee77 tykkää tästä.
  32. latee77

    latee77 Make ATK Great Again RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    1 482
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Renkaista puheenollen, mahtaako Speed King 2:set olla tiensä päässä, tänä kesänä puhjennut 4krt rengas. Maastossa ei tule ajeltua, hiekkateillä jonkinverran ja varmaan jokin terävä kivi tehnyt tuhojaan. Aina niin ettei ajaessa huomaa mutta seuraavana päivänä rengas aivan tyhjä.

    Vai onko noissa vaan huono pistosuojaus tms?
     
  33. Niksu

    Niksu

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Ei ole jumbo jimeillä 50w luokkaa vierintävastus. Enemmänkin 25-30w 45NRTH Husker Du vs Schwalbe Jumbo Jim SnakeSkin
     
  34. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Ei olekaan mutta noin keskiarvoa käytin ja vielä 0,6 maastopaineilla, joilla siellä maastossa ajellaan.
    Ei kai kukaan läskiä kadulle osta.
     
  35. Niksu

    Niksu

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Itselläni on sähköläski (joo toki sähköllä varustettu, mutta läski kuitenkin) ihan työmatkapyöränä, sillä tulee myös muut ajot hoidettua. Viimeisen vuoden aikana noin 13 000km tuli mittariin ja suurin osa kelveillä jne. Mielestäni läski on oikein hyvä pyörä yleiskäyttöön. Kunnolliset lokarit ja tarakka kiinni niin mikäd siinä ajellessa. Paineita pidän n 0.8 bar ja Jumbo jimit alla.

    En kyllä itse ottaisi mitään muuta kuin läskin työmatka / kelviajoon. Mutta makuasioita nämä.
     
  36. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    469
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Kalliita näyttävät olevan, kun alle 80€ hinnalla sai jo Nobby Nic + Has Dampf kombon.
    4,8" Jumbo Jimit Bikesterissä 79€/kpl ja uutiskirjeen tilaamalla saa tuosta vielä 10€ pois. 99€ tilaukseen ilmaiset postit, eli rengas setti tulee kotiin 147,98€:lla. Eipä tuo silti halpaa ole.
     
  37. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Tulee läskillä kalliita kilometrejä, kun renkaat on mitä on. Jos nyt ostaa kalliin läskin ja rengastarjonta vaan huononee niin ei hyvä.
    Jos nuo 150€ - 200€ renkaat kestäisivät edes 1 vuoden niin sitten se vähän laskee läskin ylläpitokustannuksia. Ei paljon viitsi kivikoita lähteä rouhimaan turhanpäiten jos alkaa 100€ renkaat paukkumaan.

    Läskejäkin on aika nihkeästi tarjolla. Cubella on tasan yksi ja jousitettu. Jotenkin tuntuu että tämä läskeily on pääasiassa Suomi+Ruotsi - akselilla.
    Canyonilla on kuitunen Dude.

    Jopa Duden mainos on kuvattu Suomessa. Eli kohdeyleisölle:
     
    latee77 tykkää tästä.
  38. Niksu

    Niksu

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Itsellä kestää nuo renkaat seuraavasti. Jumbo Jimit vaihdan keväällä alle, ja ne lentää roskiin liian kuluneina syksyn lopussa / talven alkaessa kun laitan nastat alle. Sama homma nastoilla ne menee roskiin keväällä. Eli renkaisiin menee vuodessa se 2x80e Jumbo Jimit ja 2x 150e nastat = 460e. Kallista, mutta minkäs teet. Jumbo jimien kuvio on melkeinpä täysin sliksi jo nyt, mutta koitan pärjätä niillä muutaman kuukauden vielä ennenkuin nastat menee alle.
     
  39. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Niin no tuhansiahan nuo siis kestävät jos 13 000 tulee vuoteen.
    Mun mielestä helvetin hyvin kumille, joka on hyvin rullaavaksi ja maastoon suunniteltu eikä kelville.
    Perus harrastelija joka ei työmatkaa kulje ja menee ihan pelkillä reisillä niin saa ottaa kymppitonnin vuosikilsoista pois.
     
    bomitus ja Niksu tykkäävät tästä.
  40. Blondie

    Blondie

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Eikö tämä fätti ole jo vähän mennyt "muodista" ainakin maailmalla. Täällä Suomessa ja pohjolassa ehkä vielä myydään näitä jonkun verran. Plussarenkaiset vähän korvannut tämän kategorian nykypäivänä, että en välttämättä ostaisi fättiä tällähetkellä varsinkin jos lumiajelut on vähissä talvella. Luulisi että tuollaisella plussarenkaallakin ajelee talviajot suht kohtalaisesti...
     
  41. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    530
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Yleinen muotivillityshän meni ohi, mutta kyllä noita fättejä myydään vielä kylmemmissä maissa, missä talvella vielä tulee lunta. En tiedä miten plussarenkaiset voisi fätin korvata eikä sitä siihen käyttöön ole edes suunniteltu korvaamaan. Ei mitenkään riitä koko kantamaan hangella, teillä nyt ajelee vaikka gravelbikellä.
     
  42. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Plussastahan on pieni matka läskiin. Jotenkin plussa on vähän sellainen väliinputoaja.
    Lisäksi läskeillehän on oma fatbike-sarja jos haluaa ajaa kilpaa.
    Ei tarvitse vetää jotain 8kg hiilaritäpäriä vastaan.
     
  43. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Plussalla ajelin viime talven.
    Ei läheskään läskin veroinen talvipyörä.
    Pieni parannus nakkikumiin, mutta vain pieni.
    Läskikuskit menee vihellellen kun itte kiemurtelee ja tuskailee jos vähänkin pehmeetä.
    Ja nyt siis maastoajo kyseessä.

    Tehdään niitä maailmalla edelleen ja varmasti yhtä paljon kuin ennenkin. Suomessa nyt vaan sattui olemaan joku buumi niitten suhteen, mutta täällä on niin pienet markkinat, ettei niitä tänne erikseen ole koskaan tehtykään.
     
  44. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    87
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ajeleehan nuo Kanukitkin kohtuullisesti läskipyörillä ja on ihan yhtälailla hiihtokeskusten valikoimissa sielläkin kuin täälläkin. Ihan hetkeen en näkisi fättien suosion hiipuvan. Ite ajan tosin nakkikumeilla (2,35" ollut nyt muutaman vuoden) kesät talvet. Oulussa pysyy hyvin polut auki ympäri vuoden.
     
  45. tmee

    tmee

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    18.09.2018
    Samaa vikaa mulla, lähtee pikkuvarpaasta puutumaan. Sen tiedän että nykyiset kengät on lestiltään hiukan kapeat mulle ja se voi puuduttaa, mutta samaa vikaa oli kyllä kun poljin lenkkareille ennen pyöräilykenkien ostoa. Mielestäni olen satulan säätänyt oikein, ja klossien pitäisi olla sopivassa kohdassa.
     
  46. Ahis

    Ahis

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    04.01.2018
    Onko satula oikean levyinen?
     
  47. tmee

    tmee

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    18.09.2018
    Ei ole vielä tullut tarkistettua vaikka mielessä on monta kertaa ollut, pitää nyt ainakin alkuun koittaa kotikonstein mitata istuinluiden etäisyys.
     
  48. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Äkkiseltään tuli tästä puutumisesta mieleen väärä jalan asento. Eli jalka kiertyy ulkosyrjälle, jolloin pikkuvarvas koko ajan puristuksissa.
    Eli q-factoria isommaksi. Tarkoittaa siis leveämpiä kampia.
     
  49. tmee

    tmee

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    18.09.2018
    Onko kellään hyvää vinkkiä istumaluiden mittaamiseen kotikonstein? Uutta satulaa oon tosiaan pitempään katsonut, tommosta mallia missä on keskellä kolo, mutta luut pitäisi vielä mitatata ennen ostopäätöstä.
     
  50. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Tuolille jäpäkämpää vaahtomuovia jonka päälle folio.