Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Veroja maksetaan pääomatuloista. Kysymykseni koski siis tilannetta kun laitan seligsonit "lihoiksi" ja myynneistä saatavat tulot (voitot) nousevat yli tuon 30k, niin tuolta 30k ylimenevältä osalta menee veroa 34% eikä enää HMO perusteella jos ymmärsin vastauksesi oikein. Näin se toki loogisinta onkin.
Jotain en tosiaan vielä ymmärrä. HMO liittyy vain siihen vaiheeseen, jossa sä lasket paljonko sulla on pääomatuloja. Sen jälkeen voit täydellisesti unohtaa HMO:n olemassaolon ja maksat 34% joka sentistä pääomatuloa joka ylittää tuon 30k. Otetaan simppeli esimerkki ilman kuluja/vähennyksiä.

Ostit osaketta 1 eurolla (joo markat) vuonna 1990 ja sen arvo on nyt 200k. Ensin katsotaan normaali luovutusvoitto, joka olisi 199999e. Aika paljon. Koska omistusaika on 34v, voit käyttää 40 %:n HMO:ta. Eli HMO on 80k jolloin luovutusvoittosi onkin oikeasti vain 120k. Tämä on lopullinen luovutusvoittosi eli pääomatulosi.

Sitten katsotaan verot. Pääomatuloja sulla on 120k eli maksat 30% 30k:sta (9000e) ja lopuista 90k:sta maksat 34% veron (eli 30,6k). Yhteensä 39,6k veroja. HMO ei liity mitenkään tähän veron määrän laskentaan. Se huomioitiin jo aiemmin, eikä sitä enää tarkastella.

EDIT: Vastasitkin juuri tuossa yllä että nyt selkisi. No jätetään tämä silti tähän esimerkiksi laskennasta.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 270
Minkähänlaisia todisteita verottaja kaipaa ulkomailla oleskelusta? Eihän siitä välttämättä saa mitään todisteita.
Kaksisuuntainen tie. Pois suomen systeemeistä esim. se kela, muuttoilmoitukset jne. Toiseen suuntaan ulkomailla joudut rekisteröitymän kohdemaahan, osoite kohdemaassa, kohdemaan veroilmoitus,.... Ulkomainen verottajaja ja viranomaiset yleensä juttelevat suomen verottajan/viranomaisten suuntaan ts. täytät useampaa veroilmoitusta.

Ei riitä, että vain "menee ulkomaille" vaan pitää hoitaa lähtömaahan ja kohdemaahan paperityöt muutosta, veroilmoitukset jne. Ennen kuin olet rajatusti verovelvollinen niin suomen verottajalle joutuu veroilmoituksen yhteydessä ilmoittamaan suomessa oleskeluajat.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 988
Lisäksi veropakolaisuutta ulkomaille suunnittelevan hyvä pitää mielessä, että jos muuttoon on pidempi aika, valtaan voi ehtiä hallitus, jolle exit-vero on tärkeä asia.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 270
Oikeasti en verojen takia vain muuttaisi ulkomaille. Vero-optimointi toivottavasti sivuosuma itselle mieluisassa asuinpaikassa. Itse asuskelen ulkomailla ja kesällä vajaa 3kk suomessa. Rusinat pullasta tms. Pitäisikö siirtää jatkon tänne: Ulkomaille muuttaminen, asuminen, sekä työnteko ?

Jonniinverran saanee veroja optimoitua sijoitusyhtiön kautta. Liekö sijoitusyhtiön voisi vielä rekisteröidä ja operoida ulkomailla vai ei?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 222
Minkähänlaisia todisteita verottaja kaipaa ulkomailla oleskelusta? Eihän siitä välttämättä saa mitään todisteita.
Muuttoilmoitus - ja jos haluat rajoitetun verovelvollisuuden piiristä pois nopeammin kuin 3v, niin pitää osoittaa että tosiasialliset siteet ovat katkenneet. Esim. Vuokrata / myydä koti ja varmaan vielä kuskata lapset ja vaimokin, jälkimmäisestä en ole varma.

Sen lisäksi esim. Nordnetille / pankille / jne pitää toimittaa verottajan päätös verovelvollisuuden katkeamisesta, jotta nordnet suostuu antamaan myyntivoitot ilman 30% ennakonpidätystä.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 465
Muuttoilmoitus - ja jos haluat rajoitetun verovelvollisuuden piiristä pois nopeammin kuin 3v, niin pitää osoittaa että tosiasialliset siteet ovat katkenneet. Esim. Vuokrata / myydä koti ja varmaan vielä kuskata lapset ja vaimokin, jälkimmäisestä en ole varma.

Sen lisäksi esim. Nordnetille / pankille / jne pitää toimittaa verottajan päätös verovelvollisuuden katkeamisesta, jotta nordnet suostuu antamaan myyntivoitot ilman 30% ennakonpidätystä.
Nuohan ei vielä todista mitään, voihan sitä jatkaa Suomessa asumista.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 270
Nuohan ei vielä todista mitään, voihan sitä jatkaa Suomessa asumista.
Jos olet väittänyt vaikka muuttaneesi USA:han niin suomen ja usa:n verottaja juttelevat keskenään. Sun pitäisi hoitaa asiat niin, että sulla on oikeus asua kohdemaassa, saat sinne maksettua verot koska verottaja tulee tän tarkistamaan ja sulla on toimiva osoite kohdemaassa. Viime kädessä jos saat kaiken hoidettua mutta asut edelleen suomessa ja maksat verot ulkomaille niin et esimerkiksi ole suomen terveydenhoidon piirissä ja kela/julkinen ei korvaa mitään. Jos joku käräyttää, että suomessahan se on enemmän kuin 6kk viimosen 12kk aikana niin verottaja tulee ovenkarmit kaulassa sisään.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708
Sen lisäksi esim. Nordnetille / pankille / jne pitää toimittaa verottajan päätös verovelvollisuuden katkeamisesta, jotta nordnet suostuu antamaan myyntivoitot ilman 30% ennakonpidätystä.
Tämä vähän pisti silmään - velottaako Nordnet (tai joku muu välittäjä) tosiaan ennakonpidätykset myyntivoitoista nykyään? Itselläni ei ole vielä tullut yhtään tuollaista välittäjää vastaan vaan aina nuo myyntivoittojen verot on pitänyt itse maksaa suoraan verottajalle.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
703
Jotain en tosiaan vielä ymmärrä. HMO liittyy vain siihen vaiheeseen, jossa sä lasket paljonko sulla on pääomatuloja. Sen jälkeen voit täydellisesti unohtaa HMO:n olemassaolon ja maksat 34% joka sentistä pääomatuloa joka ylittää tuon 30k. Otetaan simppeli esimerkki ilman kuluja/vähennyksiä.

Ostit osaketta 1 eurolla (joo markat) vuonna 1990 ja sen arvo on nyt 200k. Ensin katsotaan normaali luovutusvoitto, joka olisi 199999e. Aika paljon. Koska omistusaika on 34v, voit käyttää 40 %:n HMO:ta. Eli HMO on 80k jolloin luovutusvoittosi onkin oikeasti vain 120k. Tämä on lopullinen luovutusvoittosi eli pääomatulosi.

Sitten katsotaan verot. Pääomatuloja sulla on 120k eli maksat 30% 30k:sta (9000e) ja lopuista 90k:sta maksat 34% veron (eli 30,6k). Yhteensä 39,6k veroja. HMO ei liity mitenkään tähän veron määrän laskentaan. Se huomioitiin jo aiemmin, eikä sitä enää tarkastella.

EDIT: Vastasitkin juuri tuossa yllä että nyt selkisi. No jätetään tämä silti tähän esimerkiksi laskennasta.
Meneekö se tosiaan noin, että ensin siitä 30k:sta maksetaan se 30% ja lopuista ylimenevistä sitten 34%? Mä olen antanut itselleni ymmärtää, että jos se summa ylittää tuon 30k niin sitten maksetaan se 34% koko summasta
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708
Meneekö se tosiaan noin, että ensin siitä 30k:sta maksetaan se 30% ja lopuista ylimeneväistä sitten 34%? Mä olen antanut itselleni ymmärtää, että jos se summa ylittää tuon 30k niin sitten maksetaan se 34% koko summasta
Menee noin, sama juttu kuin palkkaverotuksessakin eli se korkeampi prosentti maksetaan vain aina rajan ylimeneävästä osasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Meneekö se tosiaan noin, että ensin siitä 30k:sta maksetaan se 30% ja lopuista ylimeneväistä sitten 34%? Mä olen antanut itselleni ymmärtää, että jos se summa ylittää tuon 30k niin sitten maksetaan se 34% koko summasta
Verottaja ilmaisee asian jossain selkeästi ja toisaalla hiukan monitulkintaisesti, mutta täältä näet että se korkeampi kanta maksetaan "30 000 euroa ylittävästä osasta":


Täällä todetaan hiukan epämääräisemmin vain että "yli 30 000 eurosta":


Laissa taas sanotaan näin:

Siltä osin kuin verovelvollisen verotettavan pääomatulon määrä ylittää 30 000 euroa, pääomatulosta suoritetaan veroa 34 prosenttia (pääomatulon korotettu tuloveroprosentti).
Elikkäsi ylimenevältä osalta vain se korkeampi prossa.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
703
Mä olen tainnut jotenkin skipata tuon "siltä osin" kohdan ja vetää mutkat suoriksi, että "kun pääomatulon määrä ylittää 30k niin pääomatuloista verotetaan 34%". Kiitoksia kaikille selvennyksestä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 222
Tämä vähän pisti silmään - velottaako Nordnet (tai joku muu välittäjä) tosiaan ennakonpidätykset myyntivoitoista nykyään? Itselläni ei ole vielä tullut yhtään tuollaista välittäjää vastaan vaan aina nuo myyntivoittojen verot on pitänyt itse maksaa suoraan verottajalle.
Ah, saatatkin olla oikeassa - Suomen osinkoverotuksesta hankkiuduin eroon tuolla tavalla ja oletin että myyntivoitoista menisi verot samalla tavalla. Myynnit nordnetissa ovat vasta tuon jälkeiseltä ajalta, joten en edes ajatellut että niistä ei menisi ennakonpidätystä automaattisesti.

Nordnet kuitenkin ilmoittaa myynnit verottajalle(?) ja jos tuosta haluaa eroon, niin sitten pitää lähetellä noita veropapereita. Toinen vaihtoehto on itse poistella veroilmoituksesta nordnetin ilmoittamia voittoja jälkikäteen, mikä ei varmasti ole kivaa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708
Ah, saatatkin olla oikeassa - Suomen osinkoverotuksesta hankkiuduin eroon tuolla tavalla ja oletin että myyntivoitoista menisi verot samalla tavalla. Myynnit nordnetissa ovat vasta tuon jälkeiseltä ajalta, joten en edes ajatellut että niistä ei menisi ennakonpidätystä automaattisesti.

Nordnet kuitenkin ilmoittaa myynnit verottajalle(?) ja jos tuosta haluaa eroon, niin sitten pitää lähetellä noita veropapereita. Toinen vaihtoehto on itse poistella veroilmoituksesta nordnetin ilmoittamia voittoja jälkikäteen, mikä ei varmasti ole kivaa.
Jeps, suomalaiset välittäjät ml. Nordnet ilmoittaa nuo myynnit verottajalle, vaikka eivät ennakonpidätystä teekään. Siinä on sitten tosiaan riski, että verottajalle joutuu tietoja korjailemaan, jos esim. Nordnet nuo kaupat ilmoittaa, vaikka ei olisi tarve.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 695
Jos verotusmaa muuttuu Suomesta vaikka Espanjaksi tiedon voi muuttaa Nordnetin omiin tietoihin. Sitä en tiedä vaatiiko Nordnet tästä mitään todisteita.. luulisi että verotus menee tämän jälkeen uudelle asuinmaalle tiedoksi Nordnetiltä ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 222
Jos verotusmaa muuttuu Suomesta vaikka Espanjaksi tiedon voi muuttaa Nordnetin omiin tietoihin. Sitä en tiedä vaatiiko Nordnet tästä mitään todisteita.. luulisi että verotus menee tämän jälkeen uudelle asuinmaalle tiedoksi Nordnetiltä ?
En tiedä ilmoittaako nordnet millekään muulle verottajalle kuin Suomeen. Itse ainakin exportoin vuosirapsan sveitsin verottajalle vetoroilmoitukseen liitettäväksi vuosittain.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
658
Muistanko muuten väärin, vai olikos muuten Nordnetillä (ja mahdollisesti muilla palveluilla) jotakin rajoitteita, että jos muuttaa (pysyvästi?) johonkin toiseen maahan(EUn ulkopuolella tjsp?) niin NN pistää kaikki omistukset lihoiksi automagic..?
Sillä vaan että tuollainen mutkistaa vähän tuota "verosuunnittelua" ulkomaille muuttamisen osalta...
Tuo taitaa koskea lähinnä USA:aa, joka on asettanut (terrorismin yms. jälkimainingeissa) jotain kohtuttomia ilmoitusvelvollisuuksia ulkomaisille rahoituslaitoksille, joiden asiakkaat oleskelevat USA:n maaperällä. Ongelma taitaa alkaa heti kun osoite vaihtuu amerikkalaiseksi, eli ei edes vaadita kovin pysyvää oleskelua.

Käsittääkseni Interactive Brokers tukee kansainvälisiä tilanteita paremmin kuin moni muu, eli voi olla että niiden avulla voisi ainakin jossain määrin välttää omistusten pakkomyynnit ja niistä koituvat veroseuraamukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 222
Tuo taitaa koskea lähinnä USA:aa, joka on asettanut (terrorismin yms. jälkimainingeissa) jotain kohtuttomia ilmoitusvelvollisuuksia ulkomaisille rahoituslaitoksille, joiden asiakkaat oleskelevat USA:n maaperällä. Ongelma taitaa alkaa heti kun osoite vaihtuu amerikkalaiseksi, eli ei edes vaadita kovin pysyvää oleskelua.

Käsittääkseni Interactive Brokers tukee kansainvälisiä tilanteita paremmin kuin moni muu, eli voi olla että niiden avulla voisi ainakin jossain määrin välttää omistusten pakkomyynnit ja niistä koituvat veroseuraamukset.
Melkein(?) kaikkien välittäjien kanssa voi välttää ”pakkomyynnit”, sillä hinnastoista löytyy aina joku hinta millä positiot voi siirtää välittäjältä toiselle ilman myymistä.

Melkein kaikki finanssilaitokset haluavat eroon jenkkiasiakkaista, joten sinne muutto on hankalaa, muuten pääsee helpommalla.

Yksi työkaverini luopui USA:n kansalaisuudesta koska sikäläinen verottaja on niin perseestä…

Kertonee aika paljon kun syntyperäinen ihminen tekee tuollaisen päätöksen.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
658
Melkein(?) kaikkien välittäjien kanssa voi välttää ”pakkomyynnit”, sillä hinnastoista löytyy aina joku hinta millä positiot voi siirtää välittäjältä toiselle ilman myymistä.

Melkein kaikki finanssilaitokset haluavat eroon jenkkiasiakkaista, joten sinne muutto on hankalaa, muuten pääsee helpommalla.

Yksi työkaverini luopui USA:n kansalaisuudesta koska sikäläinen verottaja on niin perseestä…

Kertonee aika paljon kun syntyperäinen ihminen tekee tuollaisen päätöksen.
Niin no ei sitä pakkomyyntiä voi välttää sillä, että siirtää positiot välittäjältä toiselle, jos sillä toisellakin välittäjällä on samat käytännöt kuin Nordnetillä.

Pointti oli, että Interactive Brokers on yksi niistä harvoista tietämistäni yhtiöistä, jotka on panostanut "yhteensopivuuteen" eri maiden välillä. Eli jos siirtää positiot Interactive Brokersille, niin on ehkä mahdollista välttää ainakin osa pakkomyynneistä, vaikka muuttaisi USA:aan. Monimutkaista ja muutenkin perseestä se todennäköisesti silti on. Itsellä oli "onneksi" vain vähäisiä määriä positioita, kun USA:aan muutto oli käsillä, joten myin suosiolla kaikki ennen muuttoa. Jos joskus muutan takaisin Eurooppaan, niin tilanne lienee eri, ja sen takia olen jo alustavasti alkanut punnita eri vaihtoehtoja ja välittäjiä verotuksen kannalta USA:sta poistuttaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 222
Niin no ei sitä pakkomyyntiä voi välttää sillä, että siirtää positiot välittäjältä toiselle, jos sillä toisellakin välittäjällä on samat käytännöt kuin Nordnetillä.

Pointti oli, että Interactive Brokers on yksi niistä harvoista tietämistäni yhtiöistä, jotka on panostanut "yhteensopivuuteen" eri maiden välillä. Eli jos siirtää positiot Interactive Brokersille, niin on ehkä mahdollista välttää ainakin osa pakkomyynneistä, vaikka muuttaisi USA:aan. Monimutkaista ja muutenkin perseestä se todennäköisesti silti on. Itsellä oli "onneksi" vain vähäisiä määriä positioita, kun USA:aan muutto oli käsillä, joten myin suosiolla kaikki ennen muuttoa. Jos joskus muutan takaisin Eurooppaan, niin tilanne lienee eri, ja sen takia olen jo alustavasti alkanut punnita eri vaihtoehtoja ja välittäjiä verotuksen kannalta USA:sta poistuttaessa.
No siirtää sinne IB:lle tai jollekin toiselle jenkkivälittäjälle?
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 270
Niin no ei sitä pakkomyyntiä voi välttää sillä, että siirtää positiot välittäjältä toiselle, jos sillä toisellakin välittäjällä on samat käytännöt kuin Nordnetillä.

Pointti oli, että Interactive Brokers on yksi niistä harvoista tietämistäni yhtiöistä, jotka on panostanut "yhteensopivuuteen" eri maiden välillä. Eli jos siirtää positiot Interactive Brokersille, niin on ehkä mahdollista välttää ainakin osa pakkomyynneistä, vaikka muuttaisi USA:aan. Monimutkaista ja muutenkin perseestä se todennäköisesti silti on. Itsellä oli "onneksi" vain vähäisiä määriä positioita, kun USA:aan muutto oli käsillä, joten myin suosiolla kaikki ennen muuttoa. Jos joskus muutan takaisin Eurooppaan, niin tilanne lienee eri, ja sen takia olen jo alustavasti alkanut punnita eri vaihtoehtoja ja välittäjiä verotuksen kannalta USA:sta poistuttaessa.
Riippuen ja roikkuen kauanko ollut amerikassa ja mikä muuton syy on voi joutua jenkeistä poistuessa maksamaan expatriation tax:in mukaisesti veroa. Jos tuo expatriation tax osuu kohdalle ja enempi omaisuutta mistä veroa menee niin puerto rico 15% pääomaverolla voi olla aika houkutteleva pysäkki. Liekö muutto suomeen menee sellaiseksi ettei syynä ole verojen välttely(suomen pääomavero korkeampi kuin usa) ja voisi välttää tuon veron?

 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
658
No siirtää sinne IB:lle tai jollekin toiselle jenkkivälittäjälle?
No IB:tähän mä olen jo parissa edellisessä viestissäni ehdottanut. Jos löytyy joku muu välittäjä, joka on edes jossain määrin panostanut kansainvälisiin tilanteisiin, niin ei mulla ole mitään sitäkään vastaan. En ole IB:n markkinointimies enkä edes asiakas.

Oma kokemukseni on kuitenkin se, että suurin osa amerikkalaisista välittäjistä vaatii ainakin resident alien -verostatusta (jonka saamiseen voi mennä muutama vuosi riippuen työluvasta yms.) tai sitten esim. Bank of America (Merrill) vaatii jopa kansalaisuutta, green cardia tai vähintään 250000 dollarin alkusijoitusta ennen kuin tilin voi avata.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 280
Minkähänlaisia todisteita verottaja kaipaa ulkomailla oleskelusta? Eihän siitä välttämättä saa mitään todisteita.
Riippuu tilanteesta, mutta esim. passin leimoja on käytetty menestyksekkäästi 6 kk säännön toteutumisen todistamiseen (maasta toki riippuu tuleeko leimoja passiin vai ei).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 222
Tuota mäkin mietin, mutta EU-alueella ei varmaan ainakaan.
Luottokorttilaskusta näkee aika helposti jos on höylätty jossain skutsissa. Ainakin minulle aikoinaan saksalainen veroneuvoja kehotti pitämään lentoliput, hotellikuitit ja luottokorttilaskuja ja korttitositteita tallessa…

Suomen verottajasta en tiedä. Itse pidin tositteita tallessa varmistaakseni, että Saksan verottaja ei keksi vaatia verojen maksua Saksaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 081
Viestejä
4 298 414
Jäsenet
71 771
Uusin jäsen
Juakko

Hinta.fi

Ylös Bottom