Pyöräily

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Possuli, 17.10.2016.

  1. elmo

    elmo

    Viestejä:
    670
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä renkula taakse fatbikeen jolla ajellaan pääasiassa poluilla, missä kohtalaisesti kiviä. Nyt 4" jumbo jim ja tainnut ottaa osumaa kylkiin sen verran ettei enää kestä. Nyt on mennyt 3 sisuria ihan perä jälkeen vaikka kovat paineet laittanut. Tilalle uusi jumbo vai onko jotain muuta suositella?
     
  2. nakkirakki

    nakkirakki

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Kuulostaa oudolta, jos kovillakin paineilla menee sisureita. Onko vannenauha ehjä ja kunnolla paikallaan? Ei ole kokemusta fatista, mutta omasta pyörästä en ole saanut 29x2.4 renkaan sisäkumia puhki kuin ajamalla terävään kallionkulmaan ja siinä meni vannekehäkin mutkalle.
     
  3. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Sisurit pois ja litkua tilalle. Ei tosin auta isoihin viiltoihin, mutta paikkaa pienet pistot tehokkaasti. Voi myös käyttää matalampia paineita kuin sisurin kanssa.
     
  4. humongous

    humongous

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    19.06.2017
    Pistin maantiekonkeliini kiinankuitutolpan ja kiinankuitusatulan. Vanha oli vain yhden lenkin takapuolen alla, ja yllättävän hyvin silläkin kesti, vasta viimeisellä tunnilla viiden tunnin lenkillä alkoi tekemään pahaa sillä istuminen. Jos uudesta saisi mukavamman pitkillä matkoilla ja samalla säästäisi myös vähän painosta. Lisäksi uudessa keskellä aukko niin pallipaine oletettavasti pienempi.

    Yhteensä painoa uudella yhdistelmällä n. 250 g. (125g+125g) ja vanhassa kuitu (200g) +penkkiyhdistelmässä (350g) painoa n. 550g. Erittäin ohuet toppaukset mutta kesti ainakin eilisen 1h 40 min lenkin. Saas nähdä mitä tästä tulee.


    Tottakai sarja vaihtuu jos pyöräkin. Mutta jos sähköille on vaan lyhempää sarjaa niin kai se on pakko sitten ajaa luomulla.
     
  5. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    263
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Siis kaikkiin sisureihin tullut snakebite? Onko ne kyljet ihan kankailla? Nyt vähän tarttis avata.
    Jumbo jimit on kyllä edelleen rullaavin läskikumi.
     
  6. humongous

    humongous

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    19.06.2017
    Siellä on varmaan joku piikki yhä jossain piilossa sisällä, ei sen pitäis muuten rikkoa sisureita.

    Tubeless asennus DYI pitäisi tuonkin hoitaa.
     
  7. humongous

    humongous

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    19.06.2017
    Syöte MTB tapahtumaan rengasehdotuksia otetaan vastaan.

    Nykyinen: Rocket Ron 2.25 ja takana Thunder Burt 2.1 on tehty aika kuivalle pitävälle polulle.
     
  8. elmo

    elmo

    Viestejä:
    670
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Rengas käy ehkä jonkun terävän kiven/kallion takia varmaan 2 kerroin kun 2 reikää ollut tuplana vierekkäin eli varmaan puristuu sisuri vannetta vasten tjsp? On nuo 'kudokset' vai mitkä nuo onkaan kyljistä kauttaaltaan näkyvissä, joten aattelin että rakenne muuttunut kuten auton renkaissa ja antaa helpommin periksi? Olen kyllä hukannut johonkin mittarilla varustetun pumpun ja joutunut käsituntumalla paineet laittamaan, että en ihan 100% varma paineista ole, mutta viimeksi niin täyteen laitoin etten saanut sormilla puristettua. Sen verran on aikaisemminkin tullut ajeltua käsipaineilla ja huomattavasti tyhjemmillä renkailla eikä näitä aikaisemmin ole mennyt kuin kerran kun ajoin johonkin piikkilankaan. Nyt tosiaan 2 reissua jäänyt kesken kun sisuri puhki ja taas huomasin pihalta, että takapyörä tyhjä ja sillä oli viimeksi ajettu 10km lauantaina... Viimesin voi olla kyllä taas joku muu kun oli noin hiljalleen vuotanut enkä vielä ottanut auki

    Minä noista renkaista mitään tiedä, mutta jos tuo ei haittaa mitään, että kyljistä kudokset näkyvissä niin pakko olla sitten vaan paine ongelma. Pitää laittaa vaan täysin kivikovaksi se rengas. On tuo oma ajoprofiili kanssa muuttunut vuosien mittaan joten varmaan joutuu renkaat kovemmalle ryskytykselle kuin ennen kun sai vetää huomattavan löysillä renkailla eikä mennyt sisureja. Olin vaan aika varma, että tää on joku heikentynyt rakenne juttu...

    Saako paineilmakompruraan adapteria millä saisi presta venttiiliin kiinni?

    e: Näemmä on ihan motonetissä: MTX Tools renkaantäyttölaite polkupyörälle | Motonet Oy mutta mistä mä tuolla tiedän paineen? Pitää kattoa kompuran mittarista?
     
  9. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 637
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Veikkaisin, että kivikova rengas juuri puhkeaa herkemmin kuin oikeilla paineilla täytetty, kun ei se kivikova jousta niiden kivien ja muiden kohdalla samalla tavalla. Ja jos kudokset tosiaan näkyvät kyljistä, niin vaihtoonhan se rengas pitää laittaa muutenkin.
     
  10. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    263
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Elikkä tuota vierekkäisiä reikiä siis kutsutaan snakebiteiksi ja todella johtuvat siitä, että lyö vanteelle asti ja vanteen reunat puhkaisee renkaan.
    Jos nyt vähän kudosta näkyy niin se ei maailmanloppu ole. Plussakumeilla ajanut tubelessina oikein hyvin vaikka vähän kyljistä kudokset paistaa.
    Se ei kyllä käy järkeen, että on niin paljon painetta, ettei pysty sormin painamaan ja silti lyö vanteelle.
    Sisurillakin paineet on yleensä 0,5barin luokkaa.
    Tutkisin kyllä myös sen piikin varalta tuon sisäpinnan hyvin.
    Fatti on melko tarkka paineista, joten suosittelen ihan oman mittarin hommaamista. Schwalben pientä digitaalista saa ihan edukkaasti.
     
  11. nakkirakki

    nakkirakki

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Unics venttiilisuutinsarja | Motonet Oy

    Sisältää presta-adapterin.
     
    elmo tykkää tästä.
  12. elmo

    elmo

    Viestejä:
    670
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aika äkkiä nuo kyljet noissa tulee näkyviin kun tuota kiveä riittää. Vaikka yrittäisi väistää niin usein se taka kumi silti niitä viistää. Sama homma kahdessa muussa fatissä missä Kenda Juggernautit.

    En ole koskaan litkutellut renkaita, jotta epäilen ettei onnistu. Ymmärtänyt ettei siinä juuri muuta hyötyä ole kuin, että painaa vähemmän? Ja tässä tapauksessa ei ole väliä kun sähköläski.

    Tuota en ihan hiffaa miksi löysempi kumi olisi parempi kuin tiukempi jos nyt puhutaan juuri tästä että lyö vanteelle? Sen kyllä olen huomannut, että muuten läskillä on hurja ero maastossa liikkumiseen ja varsinkin pitoon, että on sopiva paine kun mankeloisin noilla luomuilla. Sähkö tosiaan kompensoi sitäkin tässä tapauksessa eikä sillä niin väliä ole kunhan pysyisi vaan kumit ehjänä.

    Taidan vaihtaa nyt ensi hätään etukumin taakse kun on paremmassa kunnossa ja pistää sen jälkeen uudet jimit tilaukseen. e: Noitakin on montaa eri sorttia, jotta mikä mahtaisi olla kestävin?
     
  13. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Pienempi pyörivä massa on vain yksi litkuttamisen eduista, mutta suurin etu kuitenkin se että litku paikkaa pienet reiät kumesta itsekseen. Tämä mahdollistaa myös pienemmillä paineilla ajamisen ilman, että juuri mainitsemasi snake bite pääsee yllättämään kun ei ole sisuria mitä puhkaista renkaan ja vanteen väliin. Pienemmät paineet myös parantaa pitoa kun rengas pääsee paremmin muotoutumaan ajettavaan pintaan. Toki litkua voi laittaa myös sisurin sisään jos vanteet eivät ole tubeless-yhteensopivat.

    Jos tuota kylkien hiertymistä esiintyy paljonkin niin suosittelen katsomaan sopivammalla kylkisuojauksella olevia kumeja. Jumbo Jimistä SnakeSkin-mallia, Maxxisilta EXO:a ja/tai Double Downia jos saatavilla jne.
     
  14. latee77

    latee77 Make ATK Great Again RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    1 593
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Olisko suositella (edullisia) kiinteitä, tai vastaavia, lokasuojia sekä eteen ja taakse tavaratelinettä 29” maastopyörään?

    Eli kakkosfillarin (29” Nishiki Bigfoot muutamien vuosien takaa) voisi valjastaa tuollaiseen tylsempään käyttöön ja siirtää siihen lastenistuimen telakan myös. Mikäli tarakan kanssa mahtuu.
     
  15. Thug

    Thug

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    latee77 tykkää tästä.
  16. apek

    apek

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Mistä ostit ja mitä kustantaa tuollainen setti?
     
  17. lepalepa

    lepalepa

    Viestejä:
    49
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On, mutta kuten melkein kaikki muukin biltemassa, laatu tulee kiinasta. Ostin omaan työmatkapyörään uudet loksut tuolta ja hämmästyksekseni jopa noinkin yksinkertainen tuote kuin lokasuoja on saatu tehtaalla puutteellisesti kasaan :D

    Vain 3/4 n niiteistä on saatu kahdesta osasta läpi.
     
  18. teroster

    teroster

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2018
    Olisiko hyviä tipsejä ensimmäistä "kunnon" pyörää ostavalle tämän hetken markkinoilla kun puhutaan täysjoustosta max 2000€ 27,5" tai 29"
    Seuraavia merkkejä olen katsellut, mutta lähinnä käytännön kokemus kiinnostaisi.
    Cube,Radon,Canyon,Orbea, Mondraker , ehkä kona joka ainakin tällä hetkellä menee budjetin yli.

    Montaahan mallia ei kyseisistä merkeistä mene alle tuon 2000 hintahaarukkaan, mutta kokeillaan nyt onnea.
    Sitten on tietysti tämä arvosteluissa kehuttu https://www.gooutdoors.co.uk/15903687/calibre-bossnut-evo-mountain-bike-15903687 , mitä tuntuu olevan käytännössä mahdotonta tilata suomeen.
     
  19. Stn88

    Stn88

    Viestejä:
    445
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Ootko käytettyä harkinnut? Ei ainakaan harmita, jos kaatuilee aluksi. Ja osat ihan eri luokkaa, kuin uudessa tuolla budjetilla :) Esim tuossa jonkun verran alle 2000e.

    Santa cruz bronson C v1 pori
     
  20. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    263
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Rotkossa eli Canyonissa ja Mondrakerissa nykyaikaiset geot. Rotkon tosin joutunee testaamatta ostamaan, ellei joku lainaa. Orbea kallis, Cubet ja Radonit tuppaa olemaan vähän "vanhanaikaisia", vaikka ihan hyviä hintaisikseen ovatkin. Jos alle 2000€ on tiukka niin Rotko.
     
  21. apek

    apek

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Vähän pilkun viilausta, mutta oikea suomennos on Kanjoni, ei Rotko ;)
     
  22. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    263
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Senhän mä tiedän, mutta yleisesti maastopyöräkeskusteluissa puhutaan rotkosta.
    Varmaan koska nimitys on hauskempi.
     
    erihyva tykkää tästä.
  23. apek

    apek

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Tämä selventää asiaa. En tiennyt mitä maastopyöräpiireissä keskustellaan.
     
  24. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 637
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En tiedä minäkään. Sen sijaan huvittaa ja ehkä vähän ärsyttääkin, että miksi noita pitää muutella yhtään miksikään? Se on kuitenkin tuotteen merkki, ei suomennettava termi. Se on siis Canyon. Ei rotko, ei kanjoni, ei oja, eikä mikään muukaan hassunhauska nimitys. Tämä saattaisi tosin kuulua paremminkin "mikä ärsyttää pyöräilijöissä" -ketjuun, joten se siitä. :D
     
    Stn88 ja apek tykkäävät tästä.
  25. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    1 421
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    On se ihme (tai ei ole), että Mercedes-Benziä kutsutaan mersuksi. Lähinnä kertoo siitä, kuinka merkittävässä asemassa Canyon on myös Suomen pyörämarkkinoilla.
     
    Uke, bomitus ja latee77 tykkäävät tästä.
  26. PaappaRipa

    PaappaRipa

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    19.01.2017
    Kertopaakas miten tuolla liikenteessä pitäisi pyöräillessä viestiä.

    Tänä aamuna ajoin töihin pyörällä ja vastaani ajoi tällainen vähän kokeneempi varustepyöräilijä, joka näytti käsimerkillä kääntyvänsä vasemmalle (minusta katsoen oikealle).

    Vastasin tähän siirtämällä ajolinjan mielestäni selkeästi minusta katsoen vasemmalle ja hidastin vauhtia, jolloin tää kaveri olisi voinut vaan ajaa ihan vapaasti sinne minne olikin menossa.

    Noh tää vastaantullut kaveri lähes pysähtyi ja näytti siltä, että minun olisi pitänyt jotain muuta tehdä tai reagoida ja olin vaan itse, että wtf ja jatkoin matkaani. Pitääkö tuolloin viittilöidä itse kädellä suoraan vai kenties huitoa, että mene vain?
     
  27. Hessu

    Hessu Team H2O

    Viestejä:
    3 699
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Sinun ei tarvitse viittiloida yhtään mitään vaan jatkat matkaasi vaan suoraan, kuten muuallakin liikenteessä. Vastaantulevallasi on tuossa tilanteessa väistämisvelvollisuus (kaistan ylitys). Tuolla turhalla huitomisella saadaan vaan koko liikenne entistä sekaisemmaksi, joten jos näet että kaveri hiljentää niin silloin vaan vauhtia lisää.
     
  28. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 331
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Mikäli nyt tilanteen ihan oikein ymmärsin, niin tämä toinen pyöräilijä näytti suuntamerkkiä liikenteessä (kuten kuuluukin) aikeestaan kääntyä vasemmalle ja sinä olit jatkamassa koko ajan samaan suuntaan suoraan teenpäin?

    Luulen, että hän odotti sinun menevän kuten tähänkin saakka ja olisi kääntynyt liikennesääntöjen mukaisesti vasemmalle kun olet tullut ohi.

    Mitä olisit tehnyt autolla risteyksessä samassa tilanteessa?
     
  29. PaappaRipa

    PaappaRipa

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    19.01.2017
    Joo ymmärsit ihan oikein. Autolla samassa tilanteessa ihan selkeä homma, että kääntyvä väistää.
    No aina oppii uutta. Oon varmaan ihan hoopo tuolla pyörien seassa kun en siellä osaa noudattaa niin tarkkaa säännöstöä kuin autoillessa. Jotenkin vaan ajattelin, että ajolinjaa muuttamalla kun tilaa oli tuo olisi mennyt kaikkien kannalta mahdollisimman sujuvasti.
     
  30. apek

    apek

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Siinä on vain semmoinen homma, että jos se toinen osapuoli odottaa sinun toimivan liikennesääntöjen mukaisesti (eli olisit jatkanut samalla vauhdilla samassa kohdassa ajoväylää) ja yrittää itse toimia sen mukaan, niin sitten voi mennä suunnitelmat pieleen ja joudutaan pysähtymään jos toinen sooloilee.
     
  31. Hessu

    Hessu Team H2O

    Viestejä:
    3 699
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Pyöräilijää koskee pääsääntöisesti samat säännöt kuin autoilijaakin pl pyörätiet jne.
     
  32. PaappaRipa

    PaappaRipa

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    19.01.2017
    Jees. Eipä oo tarvinnut pikkupaikkakunnilla ikinä miettiä tämmösiä kun se pyöräilevä väestönmäärä on vaan niin pieni. Kunhan on autoja varonut niin on hyvä tullut.
    Nyt viime aikoina tullut sitten alettua pyöräilemään pk-seudulla enemmän niin tulee näitä "outouksia" vastaan vaikka täällä on jo kymmenisen vuotta tullut asuttua.
    Autolla tai julkisilla on tullut mentyä.
     
  33. Pekka L

    Pekka L

    Viestejä:
    60
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    SKS GERMANY Velo 65 Mountain 29 Mudguard Set | 29" Fixed Installation Shop
    Nuo saa asennettua aika nätisti varmaan moneenkin 29" maasturiin. Itselle meni runkoon kiinnitys nippareilla, niin mahtui joustohaarukan ja 2,3" renkaan väliin nätisti.
     
    latee77 tykkää tästä.
  34. latee77

    latee77 Make ATK Great Again RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    1 593
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Jeps,kiitti vinkistä. Pitääkin samasta puljusta katella tarakkaa vielä, ei ole hinnalla pilattu ainakaan lokasuojat.
     
  35. Stn88

    Stn88

    Viestejä:
    445
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Laitetaan nyt tännekkin. Tuskin haittaakaan on, kun en netistä googlettamalla asiasta enempää löytänyt.

    [​IMG]
     
  36. Mikro-Make

    Mikro-Make

    Viestejä:
    322
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Päivän piristys:

    Polkupyöräily.PNG
     
    Lagittaja, Lixgou, Enitax ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  37. Datsyuk13

    Datsyuk13

    Viestejä:
    804
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Kaipailisin vinkkejä aloittelijalle läskipyörän hankintaan liittyen. Vuokrasimme ekaa kertaa tyttökaverini kanssa päiväksi tuollaiset Cubet:
    Cube Nutrail fatbike - Rtech

    Reilu 20km reitti tuli ajettua ja olipa se mahtavaa puuhaa. Renkaisiin olisi varmaan pitänyt laittaa lisää ilmaa asfalttia varten. Rullaus ei ollut huippuluokkaa, mutta eipä sitä asfaltilla kauheasti ajellakkaan. Maastossa meni tuhatta ja sataa.

    Tuo maksais tosiaan 1999e ja se on kyl aimona paalua. Kuinka tärkeä tuo etujuositus on? Mulle ei tarttisi olla yhtään ylimäärästä tärinää ja jousitus auttaa siihen ilmeisesti aika paljon. En ole testannut muita pyörä, mutta eipä tuolla ainakaan ollut mitään ongelmia/tärinöitä juurakkoisella polulla ajellessa. Olisiko tuon saanut lukittua pois käytöstä asfaltilla ajon ajaksi? Kuinka tärkeää on renkaan leveys? Tuossa on vain 4,4". Saako 4,8"- renkailla merkittävää hyötyä jollain saralla ja huonontavat kenties jotain ominaisuutta? Kannattaako panostaa ja ostaa erikseen talvirenkaat vai pitääkö vakiorenkaat ihan hyvin talvellakin? Olettaisin, ettei tule ajettua talvella kovinkaan paljoa muutaku työmatkoja.

    Mitä apuvälineitä (linkkejä?) olette pitäneet maastossa mukana? Meillä ei ollut mitään ja olishan se kohtuu perseestä jos pyörä hajoais puolessa välissä matkaa. Millainen paikkaussarja ja renkaan poistoväline tuohon pitäis olla ja miten paikkaus tapahtuu maastossa? Muistikuvissa nuoruudesta reiän etsimistä vesiämpärin avulla.

    Miten tuo Cube vertautuu esim XXL:ssä myytävään White Pro:hon, jota on saanut 899e hintaan tarjouksesta? Mihin hintaan Cubea on alimmillaan myyty? Mitkä polkimet kannattaa ostaa?
     
  38. lepalepa

    lepalepa

    Viestejä:
    49
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Onko tämä ensimmäinen maastopyöräsi? Ostohousut pois, käy koeajamassa vielä vähintään kahta erityyppistä pyörää ennen ku isket rahoja tiskiin.

    Jos meinaat omaa pitää ni sitä pitää sitte huoltaaki ja en ite keksiny helpompaa ylläpidettävää ku täysjäykkä läski :D
     
  39. Datsyuk13

    Datsyuk13

    Viestejä:
    804
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Joo eka maastopyörä enkä ole muutenkaan kovin paljoa pyöräillyt. Tuossa on se ongelma, että noita Cuben myyjiä ei ole juuri missään ja XXL on myös kaukana. Cubella sais varmasti laatupyörän, ainakaan ku ei tiedä mihin vertaa :) Ehkä pitää käydä arvalla kokeilemassa lähellä jotain halppispyörää ja ostaa sitten kuitenkin Cube. Näiden kanssa ei viihti kovin montaa tilata ja palauttaa ku eivät ole mitään pikkupaketteja.

    Mitä huoltotoimenpiteitä teet sille?
     
  40. joo22

    joo22

    Viestejä:
    239
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Suosittelen lukemaan vähän asiaan liittyviltä forumeilta aiheesta jos ostonappulaa ei uskalla painaa. Esim. täältä hyvä lähteä Fillarisuositukset

    Läskitopicceja löytyy paljon myös.
     
    Datsyuk13 tykkää tästä.
  41. lelfonso

    lelfonso

    Viestejä:
    123
    Rekisteröitynyt:
    27.07.2018
    Melkein suosittelisin tuossa vaiheessa ostamaan jonkun perus keulajousitetun tonnin maastopyörän, se vaihtuu kuitenkin sitten toiseen ja parempaan kun saa selville mitä pyörältä haluaa.
     
  42. Datsyuk13

    Datsyuk13

    Viestejä:
    804
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Ei oo varaa tonnin testipyörään :D Mieluummin ostan suoraan tuon 2000e:n Cuben ku tiedän, että se on hyvä. Ei tarvi maksaa ylimääräistä tonnia maastopyörästä, jota en alunperinkään halua :eek:
     
  43. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Parin tonnin hintalapulla jättäisin Cuben kauppaan ja tilaisin Canyonilta Duden.

    Dude
     
    latee77 tykkää tästä.
  44. lelfonso

    lelfonso

    Viestejä:
    123
    Rekisteröitynyt:
    27.07.2018
    Niin, tarkoitin siis, että tietysti se edellinen myydään sitten 10-15% tappiolla eteenpäin, kun toinen pyörä tulee tilalle.

    edit: Vieroksun siis ajatusta, että käydään vetämässä yksi lenkki maastossa fättärillä ja todetaan homma mukavaksi, ja ostetaan suoraan 2k€ pyörä. Kannattaisi ainakin käydä toteamassa poluilla, millaista eteneminen on ilman joustoa, keulajousitettuna ja täysjoustomaastopyörällä.
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2019
    bomitus ja lepalepa tykkäävät tästä.
  45. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 331
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Saako muka oikeasti poluilla runnotusta maastovenkulasta 10-15% alle ostohinnan eteenpäin myydessä? Tuskin ainakaan kovin monen lenkin jälkeen... :bored:
     
    Datsyuk13 tykkää tästä.
  46. lelfonso

    lelfonso

    Viestejä:
    123
    Rekisteröitynyt:
    27.07.2018
    Parisataa polkukilometriä ajettu laatumerkki ei varmasti tiputa enempää arvoansa tuossa ajassa/ajomäärässä.

    edit. Ehkä eri asia, jos ostaa jonkun marginaalipyörän, esim erikoinen XS-koko tms.
     
  47. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    501
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    @Datsyuk13

    Läskiä en ole koskaan koittanut, mutta pari sanaa yleisesti ja muutama kommetti Cubesta ja Canyonista.

    Yleisesti
    • Itse vuokasin fillarin ekalle maastofillarireissulle. Ajelin sillä ensikertalaisena 43 km ilman ongelmia. Tuntui pirun hyvältä ja sopi mainiosti itselle. Tilasin viikon päästä saman koon uudemman vuosimallin itselleni. Vaikka koeajot olisi mahtava juttu, niin missäpä sellaisia suoritat kun lähimailla ei ole mitään liikkeitä mikä myisi muuta kuin Jopoa tai marketti maasturia. Canyonin kuitu jäykkäperä tuli hankittua näin ja vuotta myöhemmin Canyonin täpäri ilman mitään koeajoa... tai no, koitin minä Spectral:ON sähkäriä :)
    • Renkaita voi aina vahtaa jos haluaa leveämpää tai kapeampaa. Jumboilla mennee talvikin ihan hyvin.
    • Varaosiksi mukaan: sisäkumi, pieni pumppu, rengasraudat, joku pieni multitool missä eri kokoisia päitä ja ketjun katkaisin, ketjuusi sopiva chain link korjaamaan katkennut ketju sekä malliisi sopiva vaihtajan kannattajan korvake (se osa missä takavaihtaja roikkuu). Noilla nyt saa ensiavun ja pääsee metsästä pois.
    • Voit ajaa noilla Jumbo Jimeillä ilman sisärenkaita (tubeless), poistamalla sisäkumin, laittamalla tubeless venttiilit ja litkut sisään. Kevyempi, tunnokkaampi ajaa, voit ajaa pienemmillä paineilla, ei tule snake biteja ja litkut paikkaavat pienet reiät. Jos päätät ajaa sisäkumeilla, niin ei niitä hajotessa metsässä kannata paikkailla... jos nyt muutaman euron kumia ylipäätään kannattaa paikkailla ollenkaan. Tubeless (jos paineet karkaavat) ja sisuri tilanteessa uusi sisuri vaan tilalle.
    • Polkimina itsellä kolmessa fillarissa (hybridi, jäykkäperä, täpäri) Nukeproof Neutron EVO. Ei ole ollut valittamista, parempia varmasti löytyy mutten ole testannut.
    Cube
    • Tuossa näytti olevan Bluto RL 100 mm keula, minkä saa lukkoon. Joko käsin kääntämällä taikka remotella jos moinen asennettu. Noilla renkailla se keulan lukitus ei varmaan juuri muuta menoa asfaltilla.
    • Osat näytti olevan Shimanon Deorea, mikä on jo ihan hyvää sarjaa
    • Näyttäisi olevan etuvaihtajalla, eli 2x10 voimansiirrolla. Itse en enää ottaisi muuta kuin 1x11 tai 1x12. Niin paljon mukavampi ajella ilman tuota etuvaihtajaa. Myös huoltovapaampi.
    • Painoa 15,2 kg
    Canyon Dude (eri malleja)
    • Etujoustetussa mallissa sama Bluto RL keula, mutta hiukka pidemmällä 110 mm joustolla. Tuossa myös valmiina remote keulan lukittamiseen
    • Jarrut heikompaa Shimanon Altus sarjaa. Näistä en oikeen osaa sanoa mitään, ihme että eivät ole perus Deorea laittaneet, koska sekään ei ole kovin kallis
    • SRAM NX Eagle 1x12 voimansiirto. Itsellä molemmissa fillareissa tuosta pykälää paremempi SRAM GX Eagle 1x12 ja olen kyllä tykännyt. NX -sarjan kestävyydestä / hyvyydestä ei kokemusta
    • Etujoustetussa dropper satulatoppa, eli alamäessä saat pudotettua satulan alas. Ehkä se jarruissa säästetty raha kulutettu tähän.
    • Kuiturunko. Painoa 13,1 kg tai etujoustetulla 14,2 kg. Tuossa on 2 kg tai 1 kg ero Cubeen, mikä on suht paljon.
     
    latee77 ja Datsyuk13 tykkäävät tästä.
  48. Datsyuk13

    Datsyuk13

    Viestejä:
    804
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Tässähän se ilta onkin mennyt lukiessa. Olen päätynyt tähän mennessä sellaisiin vaatimuksiin, että pyörässä pitää olla ainakin joustokeula ja läpiakselit. 26x4.8 JumboJim-renkaat on syytä myös löytyä tai niitten asennukseen pitäisi olla mahdollisuus. Joustokeula pitää saada myös lukittua pois käytöstä. 1x vaihtaja olis plussaa, mutta ei pakollinen. Renkaat voi toki hankkia erikseen, mutta sehän on välittömästi n. 150e:n lisäinvestointi. Onko firmoilla tapana myydä pyöriä asiakkaan haluamilla renkailla pienellä lisäkorvauksella?

    Cube Nutrail, 1999e
    Cube Nutrail fatbike - Rtech

    Silverback Scoop Double (2019), 1399e
    Silverback Scoop Double (2019) -fatbike, punainen, M/430 mm 1 399,00

    Canyon Dude CF 8.0 Trail, 2199e
    Dude CF 8.0 Trail


    Kylläpäs noilla jousitetuilla on hintaa reippaasti. Scoop Doublesta ainakin löytyy läpiakselit ja eikös noissa kalliimmissakin ole lähes samat etuhaarukat, joten luulis niistäki löytyvän. Scoopissa ja Dudessa saa myös jousituksen lukittua. Saako Cubessakin? En tiennyt testatessa tuollaista mahdollisuutta. Passaakohan Cubeen ja Dudeen 4,8" JumboJimit? Onko noita kahen tonnin pyöriä ikinä missään tyyliin 1,5k alennuksessa? En ihan mieluusti maksaisi pyörästä noin paljoa, mutta eipä noita jousitettuja näytä olevan tarjolla edullisemmin ja tuo Scoop Doublekin vaikuttaa jotenkin laaduttomammalta näihin kolmeen muuhun verrattuna. Periaatteessa jos tuolla 600-800e lisäsijoituksella saa reippaasti paremman niin pakko kai se on kerralla sijoittaa. Ja taitaa olla niin, etten edes uskalla tilata summassa noita kahta muuta vaan lopullinen päätös kohdistunee jossain vaiheessa tuohon hyväksi testattuun Cubeen kuitenkin. Siinä miinus puolena tuo kahden etuvaihtajan systeemi kuten Silverbackin kohdalla myöskin.

    Mikäli etujousitus ei olisi pakollinen niin White Fat 6 Pro hintaan 899e ja varsinkin Kona Wo (1299e) olisivat hyvinkin varteenotettavia vaihtoehtoja. Ajattelin käydä testaamassa lähialuiden jousettomia pyöriä, mutta eipä niillä varmaan luontopoluille saa lähteä mylläämään eikä tästä 500km säteeltä löytyis noita pyöriä kuitenkaan paitsi ehkä Oulusta Whitea ja Silverbackia jos tuuri käy ja olisivat joskus varastossa Verkkokaupassa tai XXL:ssä :)


    @Kiila

    Juu näköjään päädyin suht samoihin pyöriin. Jos noihin molempiin passaa mukisematta 4,8" JumboJimit niin on kyl vaikea päättää. 4,8"- tuumaisetkin on lähinnä innostusta tuolta foorumilta ja työpaikan puheista. Cubessa sentään 4,4", mutta Dudessa vain 4,0". Toki luulis, että 2,2k:n pyörään olis paksummat renkaat jo laitettu jos ne olisivat siihen niin paljon paremmat. Ehkä 4,0" on nimenomaan tuohon pyörään nähty hyväksi kooksi. Ajan kuitenkin talvella sillä työmatkat niin paksumpi rengas vois olla siihenkin parempi. Huoltovapaus on mulle kyllä tärkeä eli siinä mielessä Canyon Dude vie myöskin voiton.

    Vieläkö tuohon hintaluokkaan (ei perkeles enää yli!) löytyy varteenotettavia vaihtoehtoja? Ostoksella ei myöskään ole älytöntä kiirettä. Tulevia 2020-malleja ja erityisesti tarjouksia näistä vanhemmista vois ihan hyvin odotella, vaikka läskikiima onkin jo valtoimenaan.
     
  49. sarre8

    sarre8

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    07.03.2019
    @Datsyuk13 pyörä-suvalasta saattaa löytyä cuben pyörä ja myös trek saattaa löytyä 27,5" renkailla livenä. Special bikessä oli ainakin yksi kona esillä. Kannattaa myös kysellä esimerkiksi Kempeleen kyläkaupasta ja Jussin pyöräpisteestä.

    Viime talvena kävin nuo paikat katsomassa kun hankin itselleni läskin. Silloin totesin etuvaihtajan turhaksi ja 1x11 vaihteiston riittäväksi omaan käyttöön.
     
  50. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Special Bikestä löytyy myös Mondrakerin Panzer.

    Dudesta sen verran, että CF 8.0:ssa on joustokeula ja 4" kumit kun taas pari sataa halvemmassa on jäykkä keula ja 4.8" kumit. Kannattaa ottaa yhteyttä Canyonin Suomen tukeen ja kysyä saako pyörää testiin. Luulisin, että onnistuu.
     
    Datsyuk13 tykkää tästä.