Pyöräily

TuusulanTarzan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
28
Suntour painaa 3kg ja nämä 500€ keulat rokshokit ja foxit 1kg vähemmän. Helvetin kalliita ovat. Tietääkö joku mistä saada laatukeula ~100€? Ostaisin maasturiini?

Suntourissa on toki metallijousi ja näissä kevyemmissä on ilma- ja öljyjousitusta. Olen ajatellut ostavani Canyon Duden työmatkalle. Mutta Canyonilta kestää niin vitun kauan saada pyörä. Joulukuulle lupaavat?
 

TuusulanTarzan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
28
Kokemusta on kyllä ihan näistä kashima pinnoitetuista ketuista kuin myös jousivaimennetuista keuloista, sanoisin että vasta tuolla 2k tuntumassa alkaa olemaan osat sitä tasoa että ei nitise ja natise. Tuossa pyörässä nyt ihan oikeasti on niin hinnat alkean suntouri kuin vain voi olla. Siellä varmaan ihan se kierrejousi paukahtelee, tuossa ilmeisesti on edes esijännityksen säätö niin auttaneeko sen asennon muunto? Lähes poikkeuksetta öljyjen ensivaihto auttaa ensiasennushaarukoiden ongelmiin mutta nyt en kyllä tiedä onko tuossa edes öljyjä sisässä.

Kyllä se niin vain on että alle 1000e maasturit on lähtökohtaisesti ainakin suomesta ostettuna oikeasti ihan niillä hinnat alkaen osilla, varsinkin jos kyseessä on googlailun perusteella 100mm joustolla (suntourin) oleva jäykkis. En nyt niinkään huolestuisi siitä että pyörä hieman nitisee ja natisee kun joustona on rautajousi.

Edit: Jos tosiaan kyseessä on XXL:n myymä malli niin on tuossa sentään hyvä takavaihtaja, muuten mennään kyllä aika kompromissi osilla. Tuo keula on oikeasti mallia jäykkäkin olisi parempi, ja veikkaan muutenkin että tuossa on QR 9mm pikalinkut, ne eivät oikeasti ota kovin tukevasti kiinni verrattuna nykyisiin 12mm/15mm läpiakseleihin. koitappa pitää etujarru pohjassa niin onko keulassa/linkuissa klappia kun heilutat pyörää edestakaisin?

Ja paukkuu se pahasti se ketju vaihtaessa "väärin" vedolla myös täällä melkein 4k luokassakin :)
Varmasti on klappia läpiakseleillakin. Aina on klappia jos tarpeeksi etsii vaikka uudesta pyörästä! Kun tulee näitä uusia standardeja 12mm/15mm/boosti niin se tarkoittaa sitä että vanhat kiekot eivät yksi yhteen. Ok boosti sopii jos raskii taivuttaa runkoa koska +-6mm. Kyllähän pikalinkuilla ajettiin 20+ vuotta huoletta. Ja nykyään pitää olla maantiepyörissäkin läpiakselit, koska muuten ne ei kestä? Nämä läpiakselit on markkinahömpätystä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Varmasti on klappia läpiakseleillakin. Aina on klappia jos tarpeeksi etsii vaikka uudesta pyörästä! Kun tulee näitä uusia standardeja 12mm/15mm/boosti niin se tarkoittaa sitä että vanhat kiekot eivät yksi yhteen. Ok boosti sopii jos raskii taivuttaa runkoa koska +-6mm. Kyllähän pikalinkuilla ajettiin 20+ vuotta huoletta. Ja nykyään pitää olla maantiepyörissäkin läpiakselit, koska muuten ne ei kestä? Nämä läpiakselit on markkinahömpätystä.
Läpiakseleilla jarrujen laahaaminen on vähäisempää, mutta "klappi" nyt on ihan samaa luokkaa.
Läpiakseli kestää myös paremmin jarrulevyjen aiheuttaman rasituksen navalle, jota ei siis männä aikoina vannejarruilla ollut.
Boost navoissa nyt vaan on järkeä johtuen myös levyjarruista, jotka syövät navasta tilaa jyrkentäen pinnojen kulmaa, jolloin kiekko on heikompi.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Suntour painaa 3kg ja nämä 500€ keulat rokshokit ja foxit 1kg vähemmän. Helvetin kalliita ovat. Tietääkö joku mistä saada laatukeula ~100€? Ostaisin maasturiini?

Suntourissa on toki metallijousi ja näissä kevyemmissä on ilma- ja öljyjousitusta. Olen ajatellut ostavani Canyon Duden työmatkalle. Mutta Canyonilta kestää niin vitun kauan saada pyörä. Joulukuulle lupaavat?
Fillaritorissa myynnissä silloin tällöin suntourin raidon keuloja selvästi alle 100€.
Ovat ilmakeuloja patruunavaimennuksella eli melko huoltovapaita. Selvästi hintaansa parempia johtuen merkistä, koska eihän suntouri voi olla hyvä :rolleyes:
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
264
Siitähän se pyörän päivittäminen on helppo aloittaa vaihtamalla tuo keula. ~500€ (oletettu tarjoushinta) pyörissä ei kuitenkaa koskaan mitään kunnon jousitusta ole. Noi Suntourin halpikset kuitenkin pyörii 30-70€ luokassa Saksanmaalla, joten ei siitä loputtomiin kannata jankata vaikka se keula iso osa pyörästä onkin. XXL tekee kyllä ne ilmaiset huollot vaikka osia pyörästä olisikin vaihdettu.
Tärkeä ottaa huomioon onko ruotoputki suora vai kartio (tapered). Myös jarrujen kiinnitys pitää tarkistaa sekä akselin leveys ja tyyppi. Merida viperin edestä päin otetusta kuvasta vois suoraksi päätellä. Kerran olen 15v vanhaan hybridiin tarjous-suntourin keulan vaihtanut ja se osottautui paskemmaksi mitä se originaali :D Vaikein homma operaatiossa saada se ohjainlaakerin alakooli pois vanhan keulan ruotoputkesta.

Forks MTB of RockShox, Fox Factory, SR Suntour, DVO Suspension, Manitou, Magura, RST, Formula, Cannondale Equipment, Enduro Bearings, Lauf, Cane Creek, DT Swiss, ÖHLINS, SKF, MRP, Marzocchi, Quarq, r.s.p., rie:sel design, Motorex, Procraft, ODI, Lizard Skins, Race Face, Dynamic, SCOTT Equipment, Shaman Racing, Finish Line and Tune - Bike24 Online Shop

^^linkissä valintakriteereinä suora putki, 100mm travel, 29", ilmajousitus ja 100mm 9mmQR axle. Siinä näyttäisi rokkarin reconia (kuvissa kyllä tapered-malli??), suntour raidonia ja manitouta 200 euron kieppeillä saavan ja puljussa taitaa 250€ tilauksella ilmaset kustit saada suomeen. Toki ne muutkin kaupat kannattaa vilkaista..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
368
100 pv palautusoikeus on pelkkää iirikseen virtsaamista kuten muutkin ns komeat "asiakaslupaukset" Fillarista tulee käytetty sillä sekunnilla, kun se ovesta lähtee. Muutkin tuotteet on sama elleivät ole täysin koskemattomassa sinetöidyssä paketissa. Todennäköisesti sittenkin kieltäytyvät mm vaikkapa hygienia tjms syyllä ottamasta kamaa takaisin.
100pv palautuksessa pitää tosiaan olla käyttämätön myyntikuntoinen tuote, mutta 30pv on palautusoikeus vaikka tuote olisi käytetty.

Itsellä ainakin ihan hyvät kokemukset tuosta palautuksesta. Mutta sinulla taitaa olla jo yli kuukauden tuo pyörä ollut?
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
100pv palautuksessa pitää tosiaan olla käyttämätön myyntikuntoinen tuote, mutta 30pv on palautusoikeus vaikka tuote olisi käytetty.

Itsellä ainakin ihan hyvät kokemukset tuosta palautuksesta. Mutta sinulla taitaa olla jo yli kuukauden tuo pyörä ollut?
Pyörä on ollut muutaman viikon ja valituksen valokuvin tein melkein heti sen saatuani.

Lainaus:

Vaihto- ja palautusoikeus koskee sellaisia tuotteita, jotka ovat käyttämättömiä ja ne tulee palauttaa vahingoittumattomassa alkuperäispakkauksessa. Myös kaikkien tuotteisiin liittyvien lappujen ja käyttöohjeiden tulee olla sekä mukana pakkauksessa että kiinni tuotteessa alkuperäisellä tavalla.

Ja

100 % tyytyväisyystakuu

Jos asiakas ei ole täysin tyytyväinen XXL:ltä ostettuun tuotteeseen, asiakas voi vaihtaa sen toiseen saman tuoteryhmän tuotteeseen 30 päivän kuluessa tilauksen ostopäivästä, vaikka ostettua tuotetta olisi käytetty. Mikäli asiakas haluaa vaihtaa ostamansa kalliimman tuotteen edullisempaan tuotteeseen, XXL ei hyvitä tuotteiden hintaerotusta takaisin.

Lainaus loppuu

Minulle on sanottu, että pyörä on nyt käytetty tavara jota ei voi palauttaa. Voin vaihtaa sen kalliimpaan välirahalla ja samalla menetän alkuperäistä ostosta koskevat mahdolliset muut "asiakaslupaukset".

Näin siis itse olen asiat nyt ymmärtänyt.

Aiemmin tuossa minulle jo kommentoitiin, että voin myös itse ostaa jopa edullisestikkin parempaa palikkaa fillariin jos alkaa homma oikein tympimään. Toki näin, mutta harmittaahan se jos uudessa pyörässä on valmiiksi useampia ongelmia. Kannattaa myös huomata, että samalla, kun minulle täälläkin muistutetaan että "hei, ei se ole niin iso juttu" niin annetaan kauppiaalle kyllä myönnytys, että heille asia voi olla niin iso, ettei heidän tarvitse hoitaa kauppaa kunnialla loppuun. Kauppiaalle tuollainen keula tuskin on edes paria kymppiä. Kenties kauppias jopa saa itse sen korvatun osan takaisin valmistajalta. Silti se pitää asiassa tiukkana omaa puoltaan jos mitenkään vaan voi.
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Pyörä on ollut muutaman viikon ja valituksen valokuvin tein melkein heti sen saatuani.

Lainaus:

Vaihto- ja palautusoikeus koskee sellaisia tuotteita, jotka ovat käyttämättömiä ja ne tulee palauttaa vahingoittumattomassa alkuperäispakkauksessa. Myös kaikkien tuotteisiin liittyvien lappujen ja käyttöohjeiden tulee olla sekä mukana pakkauksessa että kiinni tuotteessa alkuperäisellä tavalla.

Ja

100 % tyytyväisyystakuu

Jos asiakas ei ole täysin tyytyväinen XXL:ltä ostettuun tuotteeseen, asiakas voi vaihtaa sen toiseen saman tuoteryhmän tuotteeseen 30 päivän kuluessa tilauksen ostopäivästä, vaikka ostettua tuotetta olisi käytetty. Mikäli asiakas haluaa vaihtaa ostamansa kalliimman tuotteen edullisempaan tuotteeseen, XXL ei hyvitä tuotteiden hintaerotusta takaisin.

Lainaus loppuu

Minulle on sanottu, että pyörä on nyt käytetty tavara jota ei voi palauttaa. Voin vaihtaa sen kalliimpaan välirahalla ja samalla menetän alkuperäistä ostosta koskevat mahdolliset muut "asiakaslupaukset".

Näin siis itse olen asiat nyt ymmärtänyt.

Aiemmin tuossa minulle jo kommentoitiin, että voin myös itse ostaa jopa edullisestikkin parempaa palikkaa fillariin jos alkaa homma oikein tympimään. Toki näin, mutta harmittaahan se jos uudessa pyörässä on valmiiksi useampia ongelmia. Kannattaa myös huomata, että samalla, kun minulle täälläkin muistutetaan että "hei, ei se ole niin iso juttu" niin annetaan kauppiaalle kyllä myönnytys, että heille asia voi olla niin iso, ettei heidän tarvitse hoitaa kauppaa kunnialla loppuun. Kauppiaalle tuollainen keula tuskin on edes paria kymppiä. Kenties kauppias jopa saa itse sen korvatun osan takaisin valmistajalta. Silti se pitää asiassa tiukkana omaa puoltaan jos mitenkään vaan voi.
Etkö käynyt kokeilemassa pyörää ennen ostoa? Jos kävi niin nitisikö se samanlailla? Jos nitisi niin miksi ostit pyörän? Jos ei, niin tuotteessa on selkeästi virhe ja silloin sen voi palauttaa.
Jos et ole käynyt kokeilemassa pyörää niin käy ihmeessä. Sillähän tämä selviää kuuluuko vai eikö sen kuulu olla kuvailemasi kaltainen ottamatta kantaa ostopäätökseen.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Etkö käynyt kokeilemassa pyörää ennen ostoa? Jos kävi niin nitisikö se samanlailla? Jos nitisi niin miksi ostit pyörän? Jos ei, niin tuotteessa on selkeästi virhe ja silloin sen voi palauttaa.
Jos et ole käynyt kokeilemassa pyörää niin käy ihmeessä. Sillähän tämä selviää kuuluuko vai eikö sen kuulu olla kuvailemasi kaltainen ottamatta kantaa ostopäätökseen.

Ketjussa on jo käyty läpi, että liikkeen kanta asiaan on seuraava:

"
kiitos palautteestanne.
Ymmärrän toki harmituksenne, mutta ymmärtääkseni teille on tosiaan kerrottu
huollossa, että naksahtelu näissä hieman edullisemman pään maastopyörissä
on tosiaan normaalia.
"


Toki koitin pyörää tasamaalla kaupan edessä myyjän vahtiessa. Minusta on myös selvää, että uudessa tavarassa vain ei osaa kaikenlaisia ongelmia edes odottaa ja siksi niitä siitä etsiä. Ainakin itse olin niin hölmö, että oletin tavaran olevan asiallinen. Keskityin pyörän tutkimisessa sen mittasuhteisiin ja muihin sellaisiin ns ominaisuuksiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
480
Mikäli siinä pyörässä ei oikeasti vikaa ole, vaan tuo on halpojen osien ominaisuus, niin eikö kaupan tarjoama "vaihto kalliimpaan välirahaa vastaan" ole ihan hyvä tarjous? Tuskin tuolla samalla rahalla sen kummempaa saat.

Tuon huonon testausmahdollisuuden takia kannattaa myös miettiä, mistä pyöränsä ostaa. Olen kerran ollut mukana ostamassa XXL:stä pyörää, ja tosiaan erittäin pikainen testi kaupan asfalttipihalla myyjän ollessa vieressä. Vaikea siinä on kunnon kuvaa saada. Kahdesta paikallisesta, pienestä kivijalkaliikkeestä olen hakenut monta pyörää testiin urheiluvermeet päällä ja myyjä on sanonut, että aja maastoon ja niin pitkään kuin haluat, kunhan nyt sulkemisaikaan mennessä toisit takaisin.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
264
Ghost Kato 7.9 XT 18, maastopyörä, unisex -
Tuossahan ois alennuksessa pyörä missä osatkin päivittyis nykyaikaan. Saatavuus on vain heikohkoa. Toki tämä pyörien ja osien tuputtaminen ei tuota alkuperäistä laatuongelmaa ratkaise. Oletko jälkeenpäin tarkastanut että kaikki Merida Viperit liikkeessä omaavat vastaavanlaiset naksuvia keulat ja huonosti kasatut etupyörät?

edit: tainnutkin tuo 30pv vaihto-oikeus jo mennä (?)
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Okei. Täällä kommunikaato on hieman haasteellista, ainakin omalla kohdallani.

Selitetään nyt.
Ostin jo nyt n 2X kalliimman pyörän, kuin olin suunnitellut ostavani. En ole himoharrastaja, vaan tykkään ajella välillä metsäpolkuja ja käytän fillaria myös kaupassakäyntiin tjms.

Ratkaisu. "Osta kalliimpi" ei nyt yhtään huvita. Varsinkaan, kun luin sen vaihdossa tarjotun vähän kalliimman version mahtavan ilmakeulan arvostelut. Todellisuudessa parannus olisi olematon ja en ole valmis maksamaan fillarista enää yhtään enempää. Ainakaan kyseiselle kauppiaalle. Rahasta tämä ei ole kiinni. Minusta on vain älytöntä pistää paljon rahaa asiaan joka ei ole ihan ykkös juttu tai kovin tärkeä harrastus. En myöskään enää usko, että pieni lisäsijoitus muuttaa tilannetta riittävästi.


PS: luin muuten ennen tämän romun ostamista oppaan, että miten ostan käytetyn MTB:n Olin siis suunnittelemassa jonkin vähänkäytetyn, mutta ns paremman laatuisen pyörän ostoa hiljattain varastetun tilalle. Opas luetteli huolestumisen aiheiksi mm: naamut, naksumiset ja sen onko renkaat samassa linjassa.

Päätin jättää mokomat murheet muille ja ostaa suoraan vaan uuden, mutta löysin sitten juuri nämä varoitetut asiat ihan uudesta pyörästä. Sen jälkeen minulle sanotaan, että ne nyt vaan ovat tässä hintaluokassa ominaisuus.


PPS: Joo. Kävin pikaisesti vilkaisemassa liikeessä toisia Vipereitä ja ainakin paremmalta vaikutti se 1 kappale joka siellä oli paikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
60
Mitkäs olisi hyvät flätti polkimet masturiin (Canyon AL 6.0) joihin saisi sitten jopa ostettua uusia nastoja tarvittaessa. Hintaluokka saisi olla noin 50€, nuo muoviset vakiopolkimet meinaa välillä lipsua etenkin märkänä/kuraisena.
OneUp Comp on loistava poljin. Kohta pari vuotta noilla ajellut enduroa täällä alppien juurella ja ei ole mitään pahaa sanottavaa. Pitää ihan hemmetin hyvin.
 

TuusulanTarzan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
28
Ghost Kato 7.9 XT 18, maastopyörä, unisex -
Tuossahan ois alennuksessa pyörä missä osatkin päivittyis nykyaikaan. Saatavuus on vain heikohkoa. Toki tämä pyörien ja osien tuputtaminen ei tuota alkuperäistä laatuongelmaa ratkaise. Oletko jälkeenpäin tarkastanut että kaikki Merida Viperit liikkeessä omaavat vastaavanlaiset naksuvia keulat ja huonosti kasatut etupyörät?

edit: tainnutkin tuo 30pv vaihto-oikeus jo mennä (?)
Tuossa on hollowtech. On enemmän maantiepuolen keskiö. Kerää likaa herkästi. Keula huonompaa rokshokkia 2.5kg? Helvetin painava jäykkäperä 14kg.

Läpiakselista sen verran että se on painavempi ja 100x hitaampi vaihtaa kiekko. Itsellä menee n. 2s max kun otan pikalinkku etukiekon irti. Läpiakselia saan ruuvata puoli päivää. Ja sitten rasvata kun laitan takaisin ettei kaikki kura ja paska mene napaan möyhentämään se paskaksi. Jos ei pikalinkku kestä on kuskissa vikaa. Läpiakselit kuuluu johonkin DH-/bike-park-pyöriin.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
264
No olet mitä mieltä olet tuosta hollowtechistä niin shimano käyttää sitä että maantie- ja maastopyörissä kaikissa vähänkään paremmissa osasarjoissaan. Olen kyllä itse vastikään tämän tuominnut syvimpään helvettiin, kun vasemmasta kammesta irtosi se muovipultti minne lie eikä kampi enää pysynyt paikoillaan. Sulanut lumi tuppasi jäätymään siihen rakoon ja irroitti aina kammen... nykysin mulla kyllä on se crank fixing bolt siinä alumiinisena versiona eikä ole kampi irronnut vaikkei tämän perimmäinen tarkoitus olekaan sitä pitää paikoillaan vaan tarpeeksi tiukka kammen kiristys.
Ghost Katon linkin laitoin kun taisi olla ainoa tarjouksessa oleva pyörä tänä päivänä XXL:stä. Onhan siinä vikansa mutta kyllä kai sitä tuolla mielummin kun Merida Viperillä...
 

TuusulanTarzan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
28
Alkaa nämä maasto- ja maantiekamat mennä ristiin. On 622-kiekkoja maastopyörissä ja läpiakseleita maantiepyörissä.

XXL:ssä on se White XC 29" 1000€. Freaky Friday/sunny sunday/mooney mondey/mitä helvetin alennuksia(20% / 25% ???) ovat niin se voi irrota 750€/800€. On 12kg jäykkäperä. Canyonillakin on hyvää settiä, mutta odottaa saa niin helvetin kauan. XXL:stä saisi pyörän heti.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Kiitos kommenteistanne.
Kiiton myös pyörävinkeistä, mutta en laita tuohon putiikkin enää lantin lanttia. En myöskään nyt tilaa muutenkaan uutta pyörää. Mieluummin sitten jatkossa ostan minäkin netistä kamani ja vaikkapa ensimmäisenä sitten sen uuden etupään tuohon koslaan.

Niin ja kävin taas äsken näyttämässä fillaria huollolle. Tuomio oli, että yhtään osaa ei lähdetä vaihtamaan. Maaliviat voidaan siellä huollossa sutia peittoon ja naksuminen on vain osa elämää. 20€ Lahjakortti heille itselleen kuulemma on parasta mitä sieltä on tarjolla.

Etuhaarukassa on siis liukuputket ympäriinsä naarmuiset ja ulkohaarukassa pitkittäissuuntaisia naarmuja. Etuhaarukan kaaressa klommo päällä ja mustassa etunavassa kirkas kolo. Etuvanne sivussa ja jousto naksuu jatkuvasti. Tyyppi yritti keskittää vannetta niin, että löysäsi pulttia ja olisi kiristänyt sen sitten vähän vinossa asennossa jolloin rengas olisi ylhäältä ollut keskellä. Pyörä ei tietenkään suostunut jäämään siten, vaan klonksahti heti uran pohjaan. En ole vielä jaksanut katsoa mitä vahinkoa se teki. Ainakin jarrulevy oli hetken aika kanissa siinä.

Että semmoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
No olet mitä mieltä olet tuosta hollowtechistä niin shimano käyttää sitä että maantie- ja maastopyörissä kaikissa vähänkään paremmissa osasarjoissaan. Olen kyllä itse vastikään tämän tuominnut syvimpään helvettiin, kun vasemmasta kammesta irtosi se muovipultti minne lie eikä kampi enää pysynyt paikoillaan. Sulanut lumi tuppasi jäätymään siihen rakoon ja irroitti aina kammen... nykysin mulla kyllä on se crank fixing bolt siinä alumiinisena versiona eikä ole kampi irronnut vaikkei tämän perimmäinen tarkoitus olekaan sitä pitää paikoillaan vaan tarpeeksi tiukka kammen kiristys.
Ghost Katon linkin laitoin kun taisi olla ainoa tarjouksessa oleva pyörä tänä päivänä XXL:stä. Onhan siinä vikansa mutta kyllä kai sitä tuolla mielummin kun Merida Viperillä...
Ei se vasemman kammen ”korkki” ole missään määrin rakenteellinen osa... (Onko se tosiaan muovia noissa halvemmissa kammissa? Kai se voi olla, kun kerran halvoissa nelikanttikeskiössäkin se vasen kuppi oli muovinen.) Sen voisi vaikka poistaa ja heittää menemään (pyörän huoltolaukkuun) kunhan kampi on asennettu. Toki, se kannattaa oikeasti pitää paikallaan, koska ei niitä kierteitä kannatta päästää keräämään mutaa turhaan.

Hollowtech on oikeasti ylivoimaisesti miellyttävin keskiö jonka kanssa on joutunut puuhaamaan... Ja, rakenteellisesti myös fiksuimman oloinen... Sehän on oleellisesti sama kuin keula ja ohjauslaakeri.

Oikea kampi (jossa se akseli) = keula ja keulaputki.

Ne laakerikupit = ohjauslaakerin ylä- ja alakuppi.

Vasen kampi = ohjainkannatin (eli anglistisesti stemmi).

Se vasemman kammen keskelle tuleva ”kuppi/mutteri/...” = käpy ja kuppi. Nämäkin voi siis grammanviilaaja heittää jorpakkoon kunhan stemmin pultit on kiristetty. (Fiksu ihminen ei heitä, samasta syystä...)

Sillä siis vaan säädetään välykset, ja siksi Shimanon oma työkalu tuolle on myös muovinen – pieni, hyvin pieni, kireys riittää. Sitten se vasen kampi kiristetään kammessa lukevaan ”poskitärinämomenttiin”, jonka jälkeen sillä mutterilla ei tee enää mitään.

Jos kampi löystyy, niin vika on kammen pulttien liian pienessä momentissa (tai sen ensiasennusruuvilukitteen puutteessa). Jos kammet menee ja poistaa monesti, niin kammen pultteihin kannattaa lisätä ruuvilukitetta, vakionahan niissä sitä on... (Ei kuitenkaan laiteta sitä ns. punaista Loctiteä, vaan jotain niistä heikommista ja irrotettavissa olevista väreistä.)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 539
Läpiakselista sen verran että se on painavempi ja 100x hitaampi vaihtaa kiekko. Itsellä menee n. 2s max kun otan pikalinkku etukiekon irti. Läpiakselia saan ruuvata puoli päivää. Ja sitten rasvata kun laitan takaisin ettei kaikki kura ja paska mene napaan möyhentämään se paskaksi. Jos ei pikalinkku kestä on kuskissa vikaa. Läpiakselit kuuluu johonkin DH-/bike-park-pyöriin.
Läpiaskeli on mielestä ainut oikea ratkaisu mitä tulee maastopyöriin. Itsellä mitä noita pikalinkullisia pyöriä ollut niin ei ne takana ainakaan meinaa pysyä kiinni ja saa olla jatkuvasti kiristelemässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Läpiaskeli on mielestä ainut oikea ratkaisu mitä tulee maastopyöriin. Itsellä mitä noita pikalinkullisia pyöriä ollut niin ei ne takana ainakaan meinaa pysyä kiinni ja saa olla jatkuvasti kiristelemässä.
Itse en ole koskaan yhdessäkään pyörässä joutunut kiristelemään pikalinkulla kiinni olevaa vannetta sen jälkeen kun olen sen renkaan vaihdettuani laittanut kiinni kovaan sormikireyteen. Tätä toki on auttanut suuresti pikalinkkuvalinnat.

Maastossa: Shimanon (painava) alkuperäispikalinkku, rajuakin maastoajoa vannejarruajoilta sisältäen mm. hyppyjä joissa keskitason öljykeulan (100 mm) sai pohjaamaan. Mavicin (painava) pikalinkku levyjarrupyörässä, ja huolimatta siitä, että tämä on se aidosti tyhmä ratkaisu ja hölmömpi linkun rakenne*, ja siis levyjarrujen jarrusatulan idioottimainen sijainti oikeasti jopa kohdistaa voimia linkun kitkan varaan... Etuhaarukka spöijasi ennemmin ihan muualta kuin linkun kohdalta. (Ongelman parempi ratkaisu olisi ollut siirtää jarrumäntä haarukan etupuolelle, siis siten, että ne voimat ovat samansuuntaisia kuin ajamisen voimat... Eikä turhaan poistaa sitä helppokäyttöistä yli vuosisadan vanhaa ideaa hahloissa lepäävästä akselista koska väärin sijoitettu jarrusatula kohdistaa voimat eri suuntaan kuin ajaminen...)

Koska eihän se linkku normaalisti edes kanna niitä voimia, vaan navan akseli välittää ne haarukan hahlojen kautta haarukkan alaputkiin... Linkku pelkästään estää sen liikkeen alakautta pois hahloista... Läpiakseleissa haisee pahasti markkinointimiesten (ja -naisten) höpinä. Uudempi parempi, ja vielä parempi jos saadaan muutama kilpaileva standardi. Ei tosin ihan yhtä pahasti kuin niissä noin miljoonassa uudessa kierteettömässä keskiöstandardissa. (Joista jotkut ovat selvästi vaan kustannussäästöjä valmistajalle ja lopputulos on vaan kaikin puolin alkuperäistä kierrekeskiömuhvia huonompi.)

Lisäksi maantiellä: Campagolon (painava) alkuperäislinkku, ei mitään ongelmia. Bontragerin kevyt linkku – huolimatta tyhmemmästä rakenteesta* ja pelottavan ohuesta kahvasta painon säästämiseksi – ei ongelmia. Teininä myös oli käytössä parin vuoden ajan Mavicin kivikautiset (ainakin itseni ikäiset, siis 80-luvulta) linkut, koska linkun kahvan metallissa oli nätimpi kuviointo kuin tuossa Campagolossa, ei ongelmia. Enkä ole kuullut muiltakaan noita samoja osia käyttäneiltä koskaan mitään avautumista pikalinkuista.

Sitten toki asia erikseen on ns. ratapyörä. Kerran olen skiddannut sen perinteisen mutteriakselinkin paikoiltaan – ja tuhonnut samalla yhdet ketjut ja hieman muitakin pieniä kosmeettisia kalustovaurioita. Kun ne ratahahlot eivät tue sitä pituussuuntaista voimaa vastaan vaan niissä se on niiden mutterien kitka. Sama kävi myös perinteisellä miesten pyörällä kertaalleen ihan ylämäkeen polkiessa... Tosin ilman kalustovaurioita, kiitos vapaaratastoiminnon. Maalipinnan kitka... Pah. Ratapyörässä oli sentään kunnon hahlot.

* Bicycle Quick-Release Mechanisms
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
64
Putki on yleensä aika hyvin kiinni haarukassa että se ei irti lähde. Tuo harmaa osa tuossa on adapteri.

Ota pyörä irti haarukasta ja täpäytä kunnolla pari kertaa ylhäältä alas tuohon putkeen niin kyllä se luulisi irtoavan. Yleensä ei tarvitse kauheasti voimaa kun tuo ainakin nopeesti katsottuna näyttää että ei ole ruosteessa tms.

Lattialle/alustalle jotain pehmeää ettei haarukka ota yhteen kovan materiaalin kanssa.
Napakalla napautuksella lähti kuin hauki rannasta.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Ihme jeesustelua läpiakseleista.
Mitä väliä miten se 15mm akselin kiinnitys on.
Se on silti 15mm ja akseli kulkee haarukan mukana.
Paskaksi tollaista akselia ei saa.
Ainoan eron tekee tuo boost josta jo ylempänä kerroinkin.
Sama koskee sitä 12mm takapäätä.
Mitä tulee keskiöihin mtb puolella niin 30mm akseli on ihan valtavirtaa eli lähes kaikki kammetkin käyvät ristiin, laakeri vain vaihtuu.
Ei ne maastopyörät ainakaan huonommiksi ole muuttuneet. Entisillä vannejarruajan xc pyörillä ei uusia xc ratoja edes pääsisi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Ihme jeesustelua läpiakseleista.
Mitä väliä miten se 15mm akselin kiinnitys on.
Se on silti 15mm ja akseli kulkee haarukan mukana.
Paskaksi tollaista akselia ei saa.
Ainoan eron tekee tuo boost josta jo ylempänä kerroinkin.
Sama koskee sitä 12mm takapäätä.
Mitä tulee keskiöihin mtb puolella niin 30mm akseli on ihan valtavirtaa eli lähes kaikki kammetkin käyvät ristiin, laakeri vain vaihtuu.
Ei ne maastopyörät ainakaan huonommiksi ole muuttuneet. Entisillä vannejarruajan xc pyörillä ei uusia xc ratoja edes pääsisi.
Samaa mieltä, varsinkin nyt kun yleistyy nämä sähköt myös maastossa niin aletaan kysymään osilta jo ihan eri tason kestävyyttä kuin silloin vannejarruaikaan. Voisi siinä olla vannejarru ihmeissään kun tuutataan plus koon renkailla alamäkeen täysi jarrutus samalla kun juurakko jyskyttää keulaa...

Onkos ihmisillä tullut muuten vastaan uusissa pyörissä että jarrujen ilmaus olisi mennyt ensiasennuksessa mönkään, hieman tuntuu Magura Trail jarruissa tyhjää ja yllättävän kovaa sormivoimaa saa käyttää. Pitäisikö nuo ihan vaan ilmata uudestaan vai meneekö vielä jarrulevyn varastorasvojen piikkiin.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
394
Etuvanne sivussa ja jousto naksuu jatkuvasti. Tyyppi yritti keskittää vannetta niin, että löysäsi pulttia ja olisi kiristänyt sen sitten vähän vinossa asennossa jolloin rengas olisi ylhäältä ollut keskellä. Pyörä ei tietenkään suostunut jäämään siten, vaan klonksahti heti uran pohjaan. En ole vielä jaksanut katsoa mitä vahinkoa se teki. Ainakin jarrulevy oli hetken aika kanissa siinä.

Että semmoista.
Tämähän nyt on kaikkein vitun tyhmin korjausyritys mitä olen ikinä missään kuullut. Ja sellanen kaveri vielä myy pyöriä ja neuvoo ihmisiä...
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Tämähän nyt on kaikkein vitun tyhmin korjausyritys mitä olen ikinä missään kuullut. Ja sellanen kaveri vielä myy pyöriä ja neuvoo ihmisiä...
En nyt ihan purematta meinaa tätä kaikkea niellä mutta jos asia tosiaan näin on niin kuluttajasuojalautakuntaan rohkea yhteys @JulmaJuha tuo on jos selkeästi virhevastuun piirissä kuten kaikki naarmutkin ellet itse ole niitä mennyt aiheuttamaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
412
Vaikka onkin "halpa" maastopyörä niin ei tuollaista pidä hyväksyä. Ja aina vaan pitäisi ostaa kalliimpi ja kalliimpi, että voi ajaa pyörällä. Paskapuhetta sanon minä. Kyllä rahalla keveyttä ja hyviä osia saa mutta peruskäyttäjä kyllä nauttii ajostaan halvemmallakin pyörällä. Kaikki ei tartte sitä ultraherkkää ilmakeulaa ja 10kg jäykkäperää, että voi ajaa hiekkateillä tai leveillä poluilla. Kuluttaja-asiamieheen vaan yhteys.

Itse ostin vuosi takaperin juurikin tuon jo mainitun Whiten XC 290 Pro:n -20% tarjouksella ja olen ollut helkkarin tyytyväinen eikä nykyisillä taidoilla ainakaan ole konkelista kiinni maastojen valloitus. Emännälle ostettiin nyt eka maastopyörä juurikin hiekkateiden ja helppojen polkujen kiertoon. 499e maksoi Ghostin Lanao ja siinä ei kyllä keula napsu ja on renkaatkin keskellä eikä ole naarmuja :D Hienosti meni eilen hiekkateillä ja pururadoilla. No problem. Rahalla saa hyvää ja omaisuudella parasta, mutta kyllä sitä voi halvemmillakin peleillä römytä.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Joo. Kiitos näistä arvioista. Näin tulen varmaan toimimaan. Harmittaa, kun vikoja on vieläpä niin monta vaikka monet niistä onkin pienempiä. Aika kova tyyli on kyllä liikeellä.

Tosiaan tämä nykyinen suuntaus, että pyörän pitäisi olla aivan tietynlainen ja kompromissiton PRO, vaikka selvästi käyttäjä on perus jamppa ja kertoo sen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
412
Joo. Kiitos näistä arvioista. Näin tulen varmaan toimimaan. Harmittaa, kun vikoja on vieläpä niin monta vaikka monet niistä onkin pienempiä. Aika kova tyyli on kyllä liikeellä.

Tosiaan tämä nykyinen suuntaus, että pyörän pitäisi olla aivan tietynlainen ja kompromissiton PRO, vaikka selvästi käyttäjä on perus jamppa ja kertoo sen.
Sellaista täällä nörttifoorumilla aina on. Fillarifoorumilla on yleisesti sitten rennompi meininki.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Samaa mieltä, varsinkin nyt kun yleistyy nämä sähköt myös maastossa niin aletaan kysymään osilta jo ihan eri tason kestävyyttä kuin silloin vannejarruaikaan. Voisi siinä olla vannejarru ihmeissään kun tuutataan plus koon renkailla alamäkeen täysi jarrutus samalla kun juurakko jyskyttää keulaa...

Onkos ihmisillä tullut muuten vastaan uusissa pyörissä että jarrujen ilmaus olisi mennyt ensiasennuksessa mönkään, hieman tuntuu Magura Trail jarruissa tyhjää ja yllättävän kovaa sormivoimaa saa käyttää. Pitäisikö nuo ihan vaan ilmata uudestaan vai meneekö vielä jarrulevyn varastorasvojen piikkiin.
Kyllähän huono ilmaus paljon mahdollista on. Varsinkin jos se on tehty jarru paikoillaan pyörässä. Kyllähän tuon hintaluokan jarruilta pitää odottaa aika napakkaa toimintaa. Oma nelimäntänen TRP muuttui ihan eri jarruksi ilmaamalla ja vaihtamalla palat metallisiksi.
Jaa niin ja ei ristus sentään voi levyissä olla varastorasvoja jos ne pyörässä on kiinni.
Ne palat on pilalla ihan samantein jos niihin minkään sortin rasvaa menee.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
581
Sellaista täällä nörttifoorumilla aina on. Fillarifoorumilla on yleisesti sitten rennompi meininki.
Heh, mitä itse luin sieltä pyörää ostaessani suosituksia, niin yleinen konsensus oli, ettei alle 1500e pyörää kannata ostaa. :)

Toki sama pätee, tietokone-, kello-, kamera- ja hififoorumeihin. Elitistit on elitistejä.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
264
1500€ on aika hyvä sijoitus siinä mielessä, että kun harrastus todella iskee (jos iskee), niin ei tartte olla heti niitä komponentteja päivittämässä parempiin, jolloin pyörä voi jopa tulla halvemmaksi. Toki kaikkia ei nämä osahifistelyt ja pyörän paino kiinnostakaan ja parempi niin, että keskittyykin siihen mitä omiin tarpeisiinsa on ostanut. Kyllä yli 500€ sijoitukset jo on harkiten tehty ja jätetty ne ns. markettipyörät omiin oloihinsa.

Mitä @JulmaJuha :n tapaukseen tulee niin onhan Merida ihan laatumerkki, että tässä kyllä valmistajalla pitäisi myös selkeä vastuu olla. Todellisuudessahan ne XXL:n tyypit vaan ottaa sen fillarin sieltä pahvilaatikosta ja laittavat ohjaustangon suoraksi, vanteet paikoilleen, säätävät satulan korkeuden ja polkimet kiinni. Elleivät ne ole itse sitä joustokeulaa paskoneet omilla toimillaan, niin se on kyllä tehtaalta semmoisenaan tullu. En nyt puolustele XXL:ää tässä ja ihmetyttääkin miksi ne sitä vaikka koko pyörää vaihda toiseen samanlaiseen yksilöön kun varastoissa varmasti sitä on ja voivat lähettää pyörän takaisin tehtaalle. Tuskin ne siinä mitään menettää. Enempi niillä maine ja asiakastyytyväisyys näissä asioissa kärsii.

edit: Tuo viimeisin korjausyritys on kyllä melko hilpeä ja rimanalitus henkilökunnalta... jotain mitä hätäpäissään amatööri vois kokeilla ja tajuta saman tien, ettei siinä oo mitään järkeä ja aiheuttaa enemmän damagea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Nyt on tubet poistettu ja litkut laitettu. Hyvä kun on fillaroiva kaveri, kenen kansa tehdä näitä hommia ensimmäistä kertaa. Tekee hommat itse, mutta kaverilta tipsit mitä tehdään. Etukiekon kumi oli suht jäykkä, mutta muuten nosto sujui helposti jalkapumpulla. Isompaa paukahdusta ei kuulunut, toivottavasti pysyy vanteella.

Takakiekon kanssa oli sitten enempi ropleemaa. Kumi itsessään oli paljon löysempi ja vanteelta irrotus helppo. Kaikki meni ok, kunnes aloin lisätä painetta. Kiekko fuskasi ihan kunnolla venttiilin kohdilta ja vaikka kuinka pyöritteli, ei tuo tiivistynyt. Tutkittiin, ettei venttiilin kohdilla mitään repaleita ole ja venttiilikin kunnossa. Teipattiin venttiilin kohta uusiksi, testattiin toisella venttiilillä ja koitettiin lisä tiivisteillä, edelleen fuskasi. Lopulta koko homma uusiksi ja teipistä löytyi reikä yhden pinnan kohdilta. Eli teippi falskasi vanteen sisään ja ilma tuli pihalle venttiilin kohdilta. Uutta teippiä ja homma alkoi toimia.

Lyhyen lenkin perusteella varsinkin keula tuntui ottavan juurakot pehmeämmin, tiedä sitten oliko vain fiilis pohjainen juttu vaihdon jälkeen :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
154
Litkutusta tuli täälläkin tänään ensimmäistä kertaa harjoiteltua kaverin opastuksella.
Ihan hyvin nousi kummiloiset vanteelle ja suhinat loppui melko nopeaan.


Onko porukka koittanut autoihin tarkoitettuja paikkaaineita pyöriinsä? Laitoin ite ny iha normi zefalit käyttöpyörään "paremmille" kiekoille. Kokeilu mielessä laitoin varakiekkoon edellisestä autosta jäänyttä paikkaainetta. Tuota löytyy nurkista muutama pullo nii ei heti lopu.
Melkein samaa litkua vaikuttaisi olevan, kuin tuo zefali. Tosin hieman enemmän haiskahtaa nokkaan ammoniakki eikä sisällä mitään lisähajustetta.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Litkutusta tuli täälläkin tänään ensimmäistä kertaa harjoiteltua kaverin opastuksella.
Ihan hyvin nousi kummiloiset vanteelle ja suhinat loppui melko nopeaan.


Onko porukka koittanut autoihin tarkoitettuja paikkaaineita pyöriinsä? Laitoin ite ny iha normi zefalit käyttöpyörään "paremmille" kiekoille. Kokeilu mielessä laitoin varakiekkoon edellisestä autosta jäänyttä paikkaainetta. Tuota löytyy nurkista muutama pullo nii ei heti lopu.
Melkein samaa litkua vaikuttaisi olevan, kuin tuo zefali. Tosin hieman enemmän haiskahtaa nokkaan ammoniakki eikä sisällä mitään lisähajustetta.
Eikö nää auton paikka-aineet ole enemmän sellaista pirun sotkevaa vaahto tököttiä? Mitään tossa ei ainakaan säästä.
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 317
Plus toimiiko tommonen lopulta kuinka? Auton rengas melkoisesti paksumpi kumi, joten siinä ehkä tommonen pelkkä paksu tökötti hetken toimii?
Tubeless fillarikumien litkussa on kuitenkin, ainakin niissä mitä itse käytän, niitä rakeita. Nehän siinä suurimman tukkimisen työn tekee, ja samasta syystä litkuja tulisi kaataa niin että pullo ylösalaisin jo korkkia avatessa. Eli että tulee rakeita varmasti mukana, vissin ne kuitenkin pohjalle kerääntyy.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Kaikissa sykkeli tubeless litkuissa on niitä hiutaleita. Toisissa ne vaan näkyy paremmin. Siksipä pullon kyljessä kehotetaan ravistamaan ennen käyttöä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
⬆
Kysymys, toteamus vai vastaus? :confused:

Muoks. Luurilla ei näkyny ku kuva maastosta.
 
Viimeksi muokattu:

su-

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
27
Suntour painaa 3kg ja nämä 500€ keulat rokshokit ja foxit 1kg vähemmän. Helvetin kalliita ovat. Tietääkö joku mistä saada laatukeula ~100€? Ostaisin maasturiini?

Suntourissa on toki metallijousi ja näissä kevyemmissä on ilma- ja öljyjousitusta. Olen ajatellut ostavani Canyon Duden työmatkalle. Mutta Canyonilta kestää niin vitun kauan saada pyörä. Joulukuulle lupaavat?
Ei tarvitse maksaa 500e kun 200 eurolla saa hyvän ilmakeulan polkuajoon. Itse vaihdoin suntourin paskan rockshox 30 goldiin ja on 100x parempi keula. Olen sillä ajanut downhill mäkeäkin alas ja muut osat (ja kuskin taidot :D) alkavat rajoittaa ennen kuin tuo keula. Jatkuvasti yllättyy miten hyvä se on perusajossa. Tuo löytyi alltricksiltä alennuksesta iskaripumpun kanssa 230 eurolla. Nykyään reconit yms taitaa olla hyviä myös. Painoa on 1921g.

e Ja jos joku miettii kannattaako se suntour vaihtaa parempaan niin ihan oikeasti vaihtakaa. Ei sitä ole tehty oikeaan ajoon kun puhutaan hinnat alkaen malleista. Ekana kesänä halusin koittaa onko se niin huono kuin haukuttu ja kyllä se on.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
264
Kerro nyt se suntourin paska tarkka mallikin. Eikai ne ihan kaikki, kallimmatkin suntourit voi paskaa olla. Tekeehän rockshoxiki halpoja.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Tottakai ne on paskaa. Baut 500€ auronkin on ihan paskaa...
Kun on foxin lippis ja ajopaita niin eikai sitä voi millään prisman merkillä ajella. :vihellys:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Lenkkeillessä aiemmat testit Polar V800:n Route Guidancen kanssa eivät ole olleet kovin vakuuttavia. Ehkä vaan luovutin enempiä testaamatta.

Koitin tänään tuota fillarointiin. Latasin Polar Flow:n kautta kelloon jonkun polkeman GPX jäljen ja lähdin liikkeelle Nearest route point (original direction) valinnalla. Kello näytti matkaa pisteeseen 1½ km ja ajelin sinne. Tämän jälkeen kello ilmoitti reitin löytyneen ja tästä pystyi jatkamaan reitillä.

Toimi kyllä pirun hyvin koko reitin ajan ja aina pummin kohdalla värisi ja ilmoitti, että vikaan meni. Karttojahan tässä ei ole, mutta eipä niitä mihinkään tarvitse, kunhan sen jäljen saa seurattua jotta kääntyy oikeille urille. Oli kyllä helppoa seurata pika vilkaisulla ranteesta, että minne seuraavaksi.

Jos nyt jotain valittamista, niin pysähtyessä kello pyytää jatkuvasti pyörittelemään kahdeksikkoa, jotta kompassi kalibroituu. Jälki katoaa tällöin näytöltä, mutta palaa kyllä heti kun lähtee taas liikkeelle. Tuo kasin pyörittely ei mielestäni toimi koskaan missään laitteessa, ehkä en vain osaa. Lisäksi jälki katoaa, kun jäin paikalleni, koska olen määritellyt MTB lajin menemään pauselle, jos vauhti on > 2km/h. Puron ylitystä etsiessäni tuo oli vähän ärsyttävä.
 
Viimeksi muokattu:

su-

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
27
Kerro nyt se suntourin paska tarkka mallikin. Eikai ne ihan kaikki, kallimmatkin suntourit voi paskaa olla. Tekeehän rockshoxiki halpoja.
Ne halvimmat mallit, kyllä ne löytyy kaikista halvimmista hinnat alkaen maastureista ja joillain rahanahneilla merkeillä 700-800e pyörästäkin

Tottakai ne on paskaa. Baut 500€ auronkin on ihan paskaa...
Kun on foxin lippis ja ajopaita niin eikai sitä voi millään prisman merkillä ajella. :vihellys:
Miten 500 euron auron liittyy näiden hinnat alkaen mallistoon? Jos ovat onnistuneet tekemään niin paskoja keuloja että ne ei kestä ajaa kerran alle 10 portaan loivaa portaikkoa alas ilman että keulasta lentää osia irti ja lukitus hajoaa niin en tule koskaan käyttämään tämän paskafirman tuotteita. Oli se muutenkin toiminnaltaan aivan hirveä mutta sen lisäksi vielä vaarallinen kevyessä ajossakin. Muistaakseni xct 100mm mallinimi.

e: Oma pyöränhankinta taas hankaloituu kun ei mikään malli miellytä :dead: Olin jo iskenyt silmän YT jeffsyyn mutta taas sitä redditissä haukutaan, jousitus pomputtaa polkiessa, raskas polkea, BB natisee ja paukkuu, mitäs vielä. Canyonin spectralin saisi tietysti koeajettua sillä vaivalla että sen jaksaa lähettää takaisin mutta ei ole aiemmin tullut tehtyä moista. Kovasti epäilyttää että Canyonin matala BB ärsyttää suomen juurikoissa joita ei pääse karkuun missään.

Ja mitä enemmän tuolla jäykkäperällä uskaltautuu ajamaan alamäkeä sitä enemmän siitä innostuu, mutta kun on varma että mitään endurojyrää ei jaksaisi polkea sitten polulla. Kyllä se varmaan joku 130-150 joustoinen do it all pyörä tulee olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Ne halvimmat mallit, kyllä ne löytyy kaikista halvimmista hinnat alkaen maastureista ja joillain rahanahneilla merkeillä 700-800e pyörästäkin


Miten 500 euron auron liittyy näiden hinnat alkaen mallistoon? Jos ovat onnistuneet tekemään niin paskoja keuloja että ne ei kestä ajaa kerran alle 10 portaan loivaa portaikkoa alas ilman että keulasta lentää osia irti ja lukitus hajoaa niin en tule koskaan käyttämään tämän paskafirman tuotteita. Oli se muutenkin toiminnaltaan aivan hirveä mutta sen lisäksi vielä vaarallinen kevyessä ajossakin. Muistaakseni xct 100mm mallinimi.

e: Oma pyöränhankinta taas hankaloituu kun ei mikään malli miellytä :dead: Olin jo iskenyt silmän YT jeffsyyn mutta taas sitä redditissä haukutaan, jousitus pomputtaa polkiessa, raskas polkea, BB natisee ja paukkuu, mitäs vielä. Canyonin spectralin saisi tietysti koeajettua sillä vaivalla että sen jaksaa lähettää takaisin mutta ei ole aiemmin tullut tehtyä moista. Kovasti epäilyttää että Canyonin matala BB ärsyttää suomen juurikoissa joita ei pääse karkuun missään.

Ja mitä enemmän tuolla jäykkäperällä uskaltautuu ajamaan alamäkeä sitä enemmän siitä innostuu, mutta kun on varma että mitään endurojyrää ei jaksaisi polkea sitten polulla. Kyllä se varmaan joku 130-150 joustoinen do it all pyörä tulee olemaan.
Siten, että aina puhutaan vain suntourista. Eli yleensä mainitaan vain, että suntour on paska.
Kuvittelin myös sarkasmin asiassa näkyvän.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Mettäpyöräilyn ihanuuksia vol. 2. Joku jäbä ulkoilutti kahta koiraa, ja minut nähtyään otti niistä asianmukaisesti kiinni. Koirat ohitettuani polkaisin taas ja käänsin katseeni takaisin polulle. Alle 100 metrin päästä polun yli lönkyttelee aivan vitun iso hirvi ja jää metrin parin päähän polulta puskaan syömään jotain kukkia.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
1
Tänä kesänä innostuin pyöräilystä ja kiinnostaisi aloittaa maastopyöräily. Mitään hajua ei ole pyörien geometriasta, osien pienistä eroavaisuuksista ja yleisesti maastopyörien ominaisuuksista mitä pitäisi huomioida ostaessa.

Jos nyt ajattelen missä tulisin ajamaan niin todennäköisesti kangasmetsissä, poluilla ja yleisesti ottaen siellä minne pyörällä vain on mahdollisuus mennä.

No fillarifoorumilta olen saanut sellaisen käsityksen että alle tonnin pyörällä ei voi ajaa missään tapauksessa ja parempi jos siihen laittaa heti pari kolme tonnia vähintään. Ehkä ei ihan houkuttelevin ajatus aloittelijalle. Vaikka tottahan se on että oikeasti huonoilla välineillä ei kiinnosta harrastaa.

Tuossa liitteenä on parin pyörän speksit mitkä kiinnostaisi hintansa ja täysjoustojen puolesta. Eli alle 1300€ ja siihen päälle sitten pitäisi ostaa polkimet yms härpäkkeet mitä nyt tuntuu kaipaavan.

Mitä mieltä, meneekö rahat hukkaan vai onko varteen otettavia vaihtoehtoja?
 

Liitteet

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
412
Ehkä tuohon hintaan jäykkäperää? En kyllä osaa itse sanoa onko täysjousto "parempi" kun tuolla jäykällä vain ajellut. Yleisesti vaan saman tason täpärit näyttää olevan huomattavasti jäykkiksiä kalliimpia. Omani siis XXL:n 999e white xc 290 pro (alennuksella 800e). Toistaiseksi mennyt ainakin mukavasti vaikken paljoa olekkaan aikaisemmin metiköissä ja poluilla ajellut.
 

su-

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
27
Ihan hyviltä vaikuttaa. Mieluummin ostaisin alle 1300 täysjouston noilla osilla kuin jäykkäperän vähän paremmilla osilla. Esim XT vaihteisto ei tuntunut paremmalle perusajossa kuin deore/alivio sekasoppa. Halvimmat jarrut mitä löytyy ja ne alkaa rajoittaa menoa vasta hissimäessä. Kiekot on mitä on ja nekin toimii tubeleksena. Alemman tason rokkarin ilmakeulat ainakin toimii hyvin. Isoin ongelma jäykkäperällä on varmaan se että pahassa kivikossa ja juurakossa on vaikea pysyä täysjoustojen mukana kun oma pyörä pomputtaa niin pahasti ettei pysty polkemaan samalla kun seisoo. Tai pystyy toki mutta jossain tulee kropan rajat vastaan ja illalla molemmat reidet kramppasi yhtä soittoa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Tänä kesänä innostuin pyöräilystä ja kiinnostaisi aloittaa maastopyöräily. Mitään hajua ei ole pyörien geometriasta, osien pienistä eroavaisuuksista ja yleisesti maastopyörien ominaisuuksista mitä pitäisi huomioida ostaessa.

Jos nyt ajattelen missä tulisin ajamaan niin todennäköisesti kangasmetsissä, poluilla ja yleisesti ottaen siellä minne pyörällä vain on mahdollisuus mennä.

No fillarifoorumilta olen saanut sellaisen käsityksen että alle tonnin pyörällä ei voi ajaa missään tapauksessa ja parempi jos siihen laittaa heti pari kolme tonnia vähintään. Ehkä ei ihan houkuttelevin ajatus aloittelijalle. Vaikka tottahan se on että oikeasti huonoilla välineillä ei kiinnosta harrastaa.

Tuossa liitteenä on parin pyörän speksit mitkä kiinnostaisi hintansa ja täysjoustojen puolesta. Eli alle 1300€ ja siihen päälle sitten pitäisi ostaa polkimet yms härpäkkeet mitä nyt tuntuu kaipaavan.

Mitä mieltä, meneekö rahat hukkaan vai onko varteen otettavia vaihtoehtoja?
Yllättävän paljon noissa näyttäisi olevan pyörää tuohon hintaan. Jos painoa ei lasketa, niin nuo ovat ihan selvästi täysiverisiä maastovehkeitä. Ja, ei nuo nyt niin painavia ole, relu 14 kg polkimien kanssa.

Osien taso on aikalailla identtinen, joten noiden välillä on enemmän kyse siitä, että haluaako ”lyhytjoustoisen” pyörän ”isoilla kiekoilla” (parempi juurakoissa yms.) vai ”pitkäjoustoisen” pyörän ”pikkurenkailla” (mukavampi ja tasaisempi kyyti muualla kuin noissa juurakoissa yms.).

Ovat siis pyörät halventuneet sitten omien maastohankintojen.

Ihan hyviltä vaikuttaa. Mieluummin ostaisin alle 1300 täysjouston noilla osilla kuin jäykkäperän vähän paremmilla osilla. Esim XT vaihteisto ei tuntunut paremmalle perusajossa kuin deore/alivio sekasoppa. Halvimmat jarrut mitä löytyy ja ne alkaa rajoittaa menoa vasta hissimäessä. Kiekot on mitä on ja nekin toimii tubeleksena. Alemman tason rokkarin ilmakeulat ainakin toimii hyvin. Isoin ongelma jäykkäperällä on varmaan se että pahassa kivikossa ja juurakossa on vaikea pysyä täysjoustojen mukana kun oma pyörä pomputtaa niin pahasti ettei pysty polkemaan samalla kun seisoo. Tai pystyy toki mutta jossain tulee kropan rajat vastaan ja illalla molemmat reidet kramppasi yhtä soittoa :D
Tämä. Osasarjana tuo noiden pyörien alimmillaan Deore (johon on laitettu koristeeksi XT:n takavaihtaja) on ns. aivan riittävän hyvää tasoa maastoajoon. Deoren osilla tuli ajettua itsekin aikoinaan vuosia, ja nykyinen Deore lienee paljon parempi kuin toistakymmentä vuotta sitten.

Hirveästi en siitä välttämättä tulisi alaspäin, mutta toisaalta jos nimimerkin "su-" kokemuksien mukaan vielä pykälän alempi eli Alivio toimii hyvin maastossa, niin ei minulla ole mitään mutua parempaa syytä sanoa miksi näin ei oikeasti olisi. Tai, no, ehkä pitäisi sanoa, että Alivio toimii hyvin myös.

Junnuna nimittäin taisi olla tuota Aliviota pyörässä täysi osasarja. Kona Fire Mountain silloin joskus aikojen takaa, silloin kun se oli räyhäkän punainen (ja terästä, siis ajalta ennen halpoja alumiinipyöriä) ja kaupasta lähtiessään vielä täysjäykkä mustalla teräskeulalla... Kyllä silläkin ajoi, kun siihen laittoi joustokeulan. Niin, ja Shimanon V-jarrutkin pysäyttivät myös talvella, märällä toki eivät niinkään... Niin se aika kulkee, tästäkin on kohta 20 vuotta.

Tuo pyörä on tietääkseni edelleen ajossa, kertoo jotain noiden ei-aivan-halvinta-Shimanoa osien kestosta. Tosin nykyään joustokeulalla pyörän elämän toisella joustokeulalla, sen ensimmäisen ajoin kuulemma melko loppuun. Muutama muukin osa on vaihtunut useampaan kertaan. Alivion alkuperäiset kammet ja vaihtajat sen sijaan taisivat viimeksi tuon pari vuotta sitten nähdessäni olla vielä paikallaan.

Ts. osat ovat riittäviä noissa. Ne saa hajalle kolaroimalla tai jos käy huono tuuri oksien tai kivien kanssa. Käyttöä ne kestävät, ja vaihteita ne vaihtavat.

PS. Joo, ei jäykällä pyörällä pysy joustokuskien kyydissä. Kun rengas ei koske maahan, niin se ei pidä. Jos se ei pidä, niin ei voi polkea vauhtia...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
480
Tänä kesänä innostuin pyöräilystä ja kiinnostaisi aloittaa maastopyöräily. Mitään hajua ei ole pyörien geometriasta, osien pienistä eroavaisuuksista ja yleisesti maastopyörien ominaisuuksista mitä pitäisi huomioida ostaessa.

Jos nyt ajattelen missä tulisin ajamaan niin todennäköisesti kangasmetsissä, poluilla ja yleisesti ottaen siellä minne pyörällä vain on mahdollisuus mennä.

No fillarifoorumilta olen saanut sellaisen käsityksen että alle tonnin pyörällä ei voi ajaa missään tapauksessa ja parempi jos siihen laittaa heti pari kolme tonnia vähintään. Ehkä ei ihan houkuttelevin ajatus aloittelijalle. Vaikka tottahan se on että oikeasti huonoilla välineillä ei kiinnosta harrastaa.

Tuossa liitteenä on parin pyörän speksit mitkä kiinnostaisi hintansa ja täysjoustojen puolesta. Eli alle 1300€ ja siihen päälle sitten pitäisi ostaa polkimet yms härpäkkeet mitä nyt tuntuu kaipaavan.

Mitä mieltä, meneekö rahat hukkaan vai onko varteen otettavia vaihtoehtoja?
Käy hyvästä kivijalkaliikkeestä pyytämässä pyöriä testiin ja kokeile, mitä haluat. Itse ajoin läskipyörää, täysjousitettua sähkömaasturia sekä eri hintaisia jäykkäperäisiä maastopyöriä kun en ollut maastossa ajanut, enkä oikein tiennyt mitä odottaa tai vaatia. Tämän perusteella sitten päädyin jäykkäperäiseen maastopyörään ja tuntui, että kyllä niistä sen 900 euroa saa maksaa että on mukava alla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 319
Viestejä
4 197 896
Jäsenet
70 890
Uusin jäsen
Avaruusteleskooppi Hubble

Hinta.fi

Ylös Bottom