Pyöräily

Varmaan kannattaa sitten toi service kitti tohon pistää, ja haarukkaan varmaan käy ihan 15w moottoripyörän haarukkaöljy, tota muistaakseni löytyy hyllystä kotoa. Onkohan toi paha projekti vaihtaa itse? Ei ihan mahdottomalta näytä ohjeen mukaan.
Ei ole pakko vaihtaa tiivisteitä jos ne ei vuoda älyttömästi, halvat keulat falskaavat nopeasti vaikka laittaisikin uudet tiivisteet. Mopojen iskariöljy on täysin toimivaa myös polkupyörien keuloissa ja iskareissa. En ole itse ikinä ostanut mitään polkupyörä spesifistä iskariöljyä 15 harrastusvuoden aikana ja hyvin on toiminut keulat ja iskarit. Ei ole paha homma tehdä itse. Alajalkojen öljyt kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa koska sinne pääsee aina vettä ja likaa. Itse tekisin ensin vain alajalkojen öljyn vaihdon ja jos keula ei jollain tavalla toimi niin sitten muuta remonttia.
 
Ei ole pakko vaihtaa tiivisteitä jos ne ei vuoda älyttömästi, halvat keulat falskaavat nopeasti vaikka laittaisikin uudet tiivisteet. Mopojen iskariöljy on täysin toimivaa myös polkupyörien keuloissa ja iskareissa. En ole itse ikinä ostanut mitään polkupyörä spesifistä iskariöljyä 15 harrastusvuoden aikana ja hyvin on toiminut keulat ja iskarit. Ei ole paha homma tehdä itse. Alajalkojen öljyt kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa koska sinne pääsee aina vettä ja likaa. Itse tekisin ensin vain alajalkojen öljyn vaihdon ja jos keula ei jollain tavalla toimi niin sitten muuta remonttia.

Toiminnassa nyt ei eroa ole huomannut uuteen, kohtuu nätisti tuolla on tullut ajeltua eli ei mutarallia eikä järvessä uittamista. Pitääpä vaihtaa nuo alajalkojen öljyt ja katsoa mitä sieltä tulee ulos. Jos tuota tiivisteiden kuntoa voi arvioida paineiden pysymisestä niin samat 40psi paineet tuolla on ollut nyt varmaan toista vuotta.
 
En ihan periaatteesta maksaisi huollosta yli pyörän hintaa :D Halpahallista uudet renkaat, kiekkojen rihtaus kääntämällä pyörä ylösalaisin sarvien ja penkin varaan, laittaa nippusiteet molemmille puolen takakolmiota, leikkaa lyhyeksi ja kääntää niin että nippusiteen pää viistää vanteen kylkeä. Pahimpien vääntäymien kohdalla kiristää vastakkaiselta puolelta, youtubesta löytyy ohjeita eikä mene aikaa kun 10min ihmetellessä. Sama eturenkaalle niin että nippusiteet haarukkaan. Ketjut maksaa varmaan kympin. Samalla taktiikalla olen oikonut maastopyörän takavanteen ja on kestänyt maastoajoa 600km tälle kesää, ja nuo on vielä jotain halpaa kiinantinaa. Ei varmasti ole tasajännityksessä mutta ajan uhallani ja näkyy toimivan. Jos noita rihtaamaan alkaa liikkeessä niin parin kerran jälkeen olisi ollut halvempi ostaa uusi kiekkosetti.

Oot kyllä aivan oikeessa. Eipä mitään, kädet paskaan ja menoksi. Kiitos!
 
En ihan periaatteesta maksaisi huollosta yli pyörän hintaa :D Halpahallista uudet renkaat, kiekkojen rihtaus kääntämällä pyörä ylösalaisin sarvien ja penkin varaan, laittaa nippusiteet molemmille puolen takakolmiota, leikkaa lyhyeksi ja kääntää niin että nippusiteen pää viistää vanteen kylkeä. Pahimpien vääntäymien kohdalla kiristää vastakkaiselta puolelta, youtubesta löytyy ohjeita eikä mene aikaa kun 10min ihmetellessä. Sama eturenkaalle niin että nippusiteet haarukkaan. Ketjut maksaa varmaan kympin. Samalla taktiikalla olen oikonut maastopyörän takavanteen ja on kestänyt maastoajoa 600km tälle kesää, ja nuo on vielä jotain halpaa kiinantinaa. Ei varmasti ole tasajännityksessä mutta ajan uhallani ja näkyy toimivan. Jos noita rihtaamaan alkaa liikkeessä niin parin kerran jälkeen olisi ollut halvempi ostaa uusi kiekkosetti.

Ei, ei, ei... ;-) Jos reilulla satasella saa juuri liikkeessä huolletun Jopon, niin se ei ole mitenkään liioitellun kallista. Se, että pyörän sai puoli-ilmaiseksi ei ole syy olla käyttämättä lähes yhtään rahaa huoltamiseen.

Jos kuitenkin päädyt itse rihtaamaan kiekot: Ei kiristellä sattumalta, aina ensin löysää niitä vääntymän vastakkaisen puolen pinnoja (ja alussakin nain joku puoli kierrosta kerralla, lopussa noin neljänneskierros). Ja, sitten kiristää saman määrän vääntymän puolelta. Ja, tekee tämän noin kuuden pinnan matkalta (kolme kummaltakin puolelta tulevaa pinnaa), kun on tuollainen tihessä pinnoja oleva helposti rihdattava peruspyörän kiekko. Muuten vanteeseen tulee helposti vekki tai pystyheittoa – joita on paljon vaikeampi korjata ja sitten on se Jopon (onko jopa oikea vanhan mallin Jopo) muutoin ikuinen teräksinen kehä pahimmillaan kaatopaikkakamaa.

Jos vanteessa taas on ns. ”pystyheittoa”, eli vanteen ja satulaputken välinen etäisyys vaihtelee kierroksen aikana, niin ensikertalaiselle, ainakaan jolla ei ole käytettävissä kokenutta kaveria neuvomaan paikan päälle, liikkeeseen vienti lienee helpointa. (Itse olen yhdet kiekot rakentanut, ja ”muutamat” kiekot rihdannut. Lisäksi yhdelle kaverille tuon opetin livenä. Silti/siksi sanoisin, että liikkeeseen vienti on helpompaa jos ei ole ”opettavaa kaveria jolta myös lainata pinna-avain” saatavilla.)



Lihavoinnit minun lisäämiäni.
 
Nyt on varmasti tyhmä kysymys, mutta voiko ketjuöljy syövyttää, liuottaa tai reagoida ulkorenkaan kanssa? Roiskui vähän ketjuöljyä takakumiin ja nyt kaikissa öljyisissä kohdissa on sellainen "syljen" näköinen köntti ja rengas on ruvennut vuotamaan. Tubelessit on edessä ja takana. Voi toki olla että yli roiskunut öljy "vaahtoaa" nyt jostain syystä esim. korkeasta ilmanlämpötilasta, mutta en ole koskaan ennen nähnyt tuollaista. Ei ole nyt riittävän isoa lavuaaria tms. mihin saisi upotettua renkaan ja näkisi mistä se on ruvennut vuotamaan.
 
Ei ole pakko vaihtaa tiivisteitä jos ne ei vuoda älyttömästi, halvat keulat falskaavat nopeasti vaikka laittaisikin uudet tiivisteet. Mopojen iskariöljy on täysin toimivaa myös polkupyörien keuloissa ja iskareissa. En ole itse ikinä ostanut mitään polkupyörä spesifistä iskariöljyä 15 harrastusvuoden aikana ja hyvin on toiminut keulat ja iskarit. Ei ole paha homma tehdä itse. Alajalkojen öljyt kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa koska sinne pääsee aina vettä ja likaa. Itse tekisin ensin vain alajalkojen öljyn vaihdon ja jos keula ei jollain tavalla toimi niin sitten muuta remonttia.

Kuulostaa hyvälle, pitääpä räjäytellä nuo tosiaan auki. Kävisköhän tonne 10w keulaöljy tuon 15w tilalle mitä tuohon huolto-ohjeessa mainitaan? Fillarifoorumilla tuntui porukka ainakin pistävän vähän fiiliksen mukaan, talveksi ohuempaa ja kesäksi paksumpaa..
 
Nyt on varmasti tyhmä kysymys, mutta voiko ketjuöljy syövyttää, liuottaa tai reagoida ulkorenkaan kanssa? Roiskui vähän ketjuöljyä takakumiin ja nyt kaikissa öljyisissä kohdissa on sellainen "syljen" näköinen köntti ja rengas on ruvennut vuotamaan. Tubelessit on edessä ja takana. Voi toki olla että yli roiskunut öljy "vaahtoaa" nyt jostain syystä esim. korkeasta ilmanlämpötilasta, mutta en ole koskaan ennen nähnyt tuollaista. Ei ole nyt riittävän isoa lavuaaria tms. mihin saisi upotettua renkaan ja näkisi mistä se on ruvennut vuotamaan.
Fillari reilun kk vanha ja muutin pari viikkoa takoperin tubelesiksi. Kuvaamaasi sylkeä on omien renkaidenikin kyljissä ja mietin sen olevan tubeless litkua. Paljon fillaroinut kaverini vahvisti tämän ja sanoi, että ulkokumit on suht ohuita ja poluilla saadut hitit aiheuttavat pieniä reikiä, mistä sitten tihkuu litkua ulos, kunnes se litku sen paikkaa.

EDIT: CRC:stä lähti juuri Osprey Raptor 10 hintaan 90€. Kun ei pullo riitä, on Raptor mukavampi ottaa matkaan, kuin nykyinen 1,6kg:n Trans Alpine 28 pro.
 
Viimeksi muokattu:
Fillari reilun kk vanha ja muutin pari viikkoa takoperin tubelesiksi. Kuvaamaasi sylkeä on omien renkaidenikin kyljissä ja mietin sen olevan tubeless litkua. Paljon fillaroinut kaverini vahvisti tämän ja sanoi, että ulkokumit on suht ohuita ja poluilla saadut hitit aiheuttavat pieniä reikiä, mistä sitten tihkuu litkua ulos, kunnes se litku sen paikkaa.

EDIT: CRC:stä lähti juuri Osprey Raptor 10 hintaan 90€. Kun ei pullo riitä, on Raptor mukavampi ottaa matkaan, kuin nykyinen 1,6kg:n Trans Alpine 28 pro.

Tubeless-litkuksi sitä itsekin mietin. Yleensä itsellä on vuotanut vanteen ja kumin välistä jollain tietyillä litkumerkillä. Nykyinen Motonetistä ostettu on toiminut hyvin. Ilmeisesti tuo Shimanon ketjuöljy syövyttää kumia ja sen takia noita pieniä vuotoja juuri ja ainoastaan öljyroiskeiden kohdalla. Ei taida enää muu auttaa kun vaihtaa takakumi ja olla varovainen kun öljyää ketjut maastossa.
 
Tubeless-litkuksi sitä itsekin mietin. Yleensä itsellä on vuotanut vanteen ja kumin välistä jollain tietyillä litkumerkillä. Nykyinen Motonetistä ostettu on toiminut hyvin. Ilmeisesti tuo Shimanon ketjuöljy syövyttää kumia ja sen takia noita pieniä vuotoja juuri ja ainoastaan öljyroiskeiden kohdalla. Ei taida enää muu auttaa kun vaihtaa takakumi ja olla varovainen kun öljyää ketjut maastossa.

En ole koskaan edes kuullut, että mikään öljy syövyttäisi kumia. Sen tuhannen kerran on roiskunut ketjuöljyä renkaille ilman minkään valtakunnan reaktiota. Myös shimanon öljyjä.
Onhan se nyt täysin absurdia edes tehdä syövyttävää ainetta ketjuihin. Ainoa syövyttävä aine polkupyörässä löytyy jarrunesteen muodossa jos dottia jarruissa on.
 
Kuulostaa hyvälle, pitääpä räjäytellä nuo tosiaan auki. Kävisköhän tonne 10w keulaöljy tuon 15w tilalle mitä tuohon huolto-ohjeessa mainitaan? Fillarifoorumilla tuntui porukka ainakin pistävän vähän fiiliksen mukaan, talveksi ohuempaa ja kesäksi paksumpaa..
Alajalkoihin käy oikeastaan mikä tahansa keulaöljy. Nuo paksummat (eli isompi W arvo) pysyvät paremmin keulan sisällä ja eivät siis tule ulos niin herkästi.
 
Mulla on nyt 25mm renkaat alla maantiepyörässä, mutta täällä missä ajelen on tiet aika surkeassa kunnossa ja ajattelin jos kokeilisi 28mm tai jopa 32 millisiä. Mistä tietää sopiiko nuo leveämmät nykyiselle vanteelle? Tai että mahtuuko muuten pyörimään?
 
Mistä tietää sopiiko nuo leveämmät nykyiselle vanteelle? Tai että mahtuuko muuten pyörimään?

Löytyiskö vanteen spekseistä tieto leveydelle ihan googlella hakemalla? Omaan maantievenkulaan ei ”tavallinen” 28 millinen mennyt (taakse) koska on niin korkea, joten kannattaa mittailla minkä verran etäisyyttä on vanteesta haarukoihin josta suunnilleen voit sitten nähdä minkä korkuinen rengas siihen menee. Matalampiakin 28 millisiä on olemassa kuin ostamani schwalben marathonit, mutta varmuuden vuoksi laitoin 25 milliset contin maantiekumit, joiden kanssa taas pelivaraa jäi vaikka kuinka.
 
Löytyiskö vanteen spekseistä tieto leveydelle ihan googlella hakemalla? Omaan maantievenkulaan ei ”tavallinen” 28 millinen mennyt (taakse) koska on niin korkea, joten kannattaa mittailla minkä verran etäisyyttä on vanteesta haarukoihin josta suunnilleen voit sitten nähdä minkä korkuinen rengas siihen menee. Matalampiakin 28 millisiä on olemassa kuin ostamani schwalben marathonit, mutta varmuuden vuoksi laitoin 25 milliset contin maantiekumit, joiden kanssa taas pelivaraa jäi vaikka kuinka.

Tuo vanne on joku vanhempi vuosimalli, ei löytynyt googlella tietoa. Kävin mittaamassa että vanteen leveys ulkoreunoista on n.19,5mm. Jonkun taulukon löysin netistä, jossa näkyy että jos vanteen leveys on 15-19mm, niin sekä 28 että 32mm rengas sopii. Tuo varmaan tarkoittaa vanteen sisäleveyttä, mutta eiköhän nuo 28mm käyne ihan hyvin. 32mm tuskin mahtuisi tuohon haarukkaan tai jarruihin, kävin nyt senkin silmämääräisesti arvioimassa...

Ps. Jännä homma että nykyiset 25mm kumit olivatkin mitattuna 26,5mm. Liekö venyvät ajan mittaan...
 
Ne rengasleveydet eri vanteille on vaan suosituksia ja todellisuudessa vanteelle saa paljon kapoisempia tai leveämpiä renkaita asennettua - mutta toki parempi jos suosituksista ei hirveästi poikkea kun vanne vaikuttaa renkaan profiiliin. Runko asettaa yleensä rajat maksimileveydelle - eli maantiepyörässä rengas alkaa yleensä ahdistamaan keskiön (takahaarukan alaputkien väli) tai jarrujen kohdalta, jossa ”reach” ei riitä.
 
Alajalkoihin käy oikeastaan mikä tahansa keulaöljy. Nuo paksummat (eli isompi W arvo) pysyvät paremmin keulan sisällä ja eivät siis tule ulos niin herkästi.

Tuolla 10w ja 15w välillä nyt ei varmaan isoa eroa ole, mutta pysyisin suunnilleen samalla hehtaarilla valmistajan suosituksen kanssa. Vaikuttaa paluuvaimennuksen toimintaan ja säätöihin.
 
Tuolla 10w ja 15w välillä nyt ei varmaan isoa eroa ole, mutta pysyisin suunnilleen samalla hehtaarilla valmistajan suosituksen kanssa. Vaikuttaa paluuvaimennuksen toimintaan ja säätöihin.

Alajalkojen öljyllä ei ole mitään tekoa vaimennuksen kanssa. Se vain voitelee liukuputkia.
 
  • Tykkää
Reactions: SVS
Ootsä nyt ihan tosissas? Sama kun sanoisi ettei moottori tarvitse öljyä koska se vain voitelee liikkuvia osia :beye:

Jep täysin sama asia ja mainittin ilmeisesti myös, ettei ne alajalat tartte öljyä lainkaan.

Edelleen alajalkojen öljyt voitelee vain liukuputkia, eikä niillä näin ollen ole mitään tekemistä vaimentimen kanssa.

Vaimennin sijaitsee yleensä oikeassa putkessa ja voi olla patruunamallinen eli suljettu eikä sille voi tehdä mitään.
Tai se on niin sanottu open bath mallinen kuten esimerkiksi rock shoxin motion control.
Niihin voi vaihtaa öljyt, mutta sekään öljy ei ole mitään 10 tai 15w kamaa vaan yleensä 5w tai alle.

Olen ihan tosissani.
 
@vaappu79 on ihan oikeassa siinä että alajalkojen öljy ei vaikuta vaimennukseen mitenkään.
RockShox motion control ei kyllä ole open bath. Open bath järjestelmässä vaimenninöljy hoitaa myös liukuputkien voitelun.
 
@vaappu79 on ihan oikeassa siinä että alajalkojen öljy ei vaikuta vaimennukseen mitenkään.
RockShox motion control ei kyllä ole open bath. Open bath järjestelmässä vaimenninöljy hoitaa myös liukuputkien voitelun.

No onko se sitten semi open.
Oli miten oli niin sen verran alajalkojen öljyt vaikuttaa, kun kerran talvipakkasilla rokkarin sid sylki vaimenninöljyt alajalkaan niin lakkas haarukka joustamasta. Eli liikaa sinne voi pistää. Hyvinhän noi määrät on yleensä ohjeistettu.
 
Jos oikeasti on harrastusvälitettä ostamassa niin minusta tärkeintä on ostaa kerralla tarpeeksi hyvä runko, osat on helppo vaihtaa parempiin kun on ensin kuluttanut edelliset loppuun eli osien laadulla ei ole ihan niin paljoa väliä kuin rungon laadulla. Omalla runkomallilla on voitettu endurokisoja suomessa, joten epäilen että omat taitoni tulevat vastaan ennemmin kuin rungon kyvykkyys. Rungon ympärille onkin vaihtunut vuosien varrella about kaikki :D

Tulee aika kalliiksi päivittää osasarja yhteensopivuusbarrierin yli (esim. 10-pakasta 11-pakkaan)

Tämän takia oleellista on ostaa sellainen osasarja, joka on yhteensopiva uudempiin/kalliimpiin osiin.

Esimerkiksi maantiepuolella tämän takia 105-osasarjasta(11v) kannttaa tällä hetkellä maksaa selvää lisähintaa tiagran (10v) sijasta, 11v- 105n voi päivittää vaikka sähkövaihteiseksi ultegraksi pelkät vaihtajat ja vaihdevivut vaihtamalla, kun taas mikään sähkövaihteinen ei ole yhteensopiva 10-pakan kanssa.

Ja vaikkei edes haluaisi päivitellä mitään, mutta joutuu vaan vaihtelemaan kuluneita rattaita uusiin, viiden vuoden päästä 11-pakkoja ja sen kanssa yhteensopivia eturattaita tulee olemaan paljon paremmin ja mahdollisesti halvemmalla saatavilla kuin 10-pakkoja ja sen kanssa yhteensopivia eturattaita.
 
Tulee aika kalliiksi päivittää osasarja yhteensopivuusbarrierin yli (esim. 10-pakasta 11-pakkaan)
Tämän takia oleellista on ostaa sellainen osasarja, joka on yhteensopiva uudempiin/kalliimpiin osiin.

Tämä tietysti riippuu lompakosta mutta maastopuolella joku SRAM GX Eagle 1x12 osasarja maksaa alle 450e, jos edelliset osat ajaa loppuun niin ei tuo nyt hirveä panostus ole sen jälkeen päivittää jos haluaa parempaa. Mutta jos haluaa paremman rungon niin ei selviä ihan noin pienillä rahoilla...

Eri asia jos haluaa ajaa jollain campagnolon hiposarjoilla jotka maksaa lähemmäs 3k :)
 
Alajalkojen öljyllä ei ole mitään tekoa vaimennuksen kanssa. Se vain voitelee liukuputkia.

Liian nopeasti luettu kun puhuttiinkin vaan alajaloista..
Ilmapuolella tosiaan öljyt vain voitelun vuoksi, mutta toisessa putkessa öljyn viskositeetilla on merkitystä, vähän haarukan paluuvaimennuksen toteutuksesta riippuen.
 
Onko ideaa mikä voisi olla ongelma maastopyörän takavaihtajassa, kun ei meinaa vaihtaa pienimmältä rattaalta toiseksi pienimmälle. Kaikilla muilla rattailla vaihto sujuu mainiosti sekä ylös että alas. Toiseksi pienimmältä rattaalta vaihtaa pienimmälle myös hyvin, mutta pienimmältä toiseksi pienimmälle ei oikein tunnu vaihtavan. Takavaihtaja on Shimanon SLX, 11-ratasta.
 
Onko ideaa mikä voisi olla ongelma maastopyörän takavaihtajassa, kun ei meinaa vaihtaa pienimmältä rattaalta toiseksi pienimmälle. Kaikilla muilla rattailla vaihto sujuu mainiosti sekä ylös että alas. Toiseksi pienimmältä rattaalta vaihtaa pienimmälle myös hyvin, mutta pienimmältä toiseksi pienimmälle ei oikein tunnu vaihtavan. Takavaihtaja on Shimanon SLX, 11-ratasta.
Voi olla ripustin vääntynyt. Toinen mikä tulisi mieleen että olisiko löysää vaijerissa tai vaihteet ei ole ihan kohdillaan. Kannattaa kokeilla hieman säätää siitä pikaruuvista vaihtajan vaijerissa jos aiemmat muuten kunnossa ja katsoa että muutkin vaihteet pelaa vielä. Noi vaihteiden säädöt voi olla tosi pienestä kiinni, esim neljännes kierros pikasäätöä voi jo pilata vaihdon tai korjata ongelman.

E: asennuksesta riippuen toi ruuvi voi olla myös vaihdekahvassa tai molemmissa.
 
Yksi mahdollinen paikka on vaihtajan korvake. Itsellä kevyesti vääntynyt korvake oikkuili samantyylisesti; vaihdot meni muuten sutjakasti, mutta pakan keskellä takkuili yhden rattaan kanssa. Korjaantui suoristamalla korvake.

E: Näemmä oli ehtinyt tulla välissä jo vastaus, mutta koska näemmä joku toinenkin epäili samaa osaa, niin kannattaa tuo ehkä tarkistaa. Heittoa ei tarvitse olla paljoa että ongelmia ilmenee.
 
Hmmm.... Mulla on sama vaihteisto, mutta ehkä? eri onskelma. Madoitko varmasti tarkoittaa pienikokoisinta ratasta joka on runkoa lähinnä?

Itsellä on sellainen juttu, että suurin osa vaihteista käyttäytyy hyvin, mutta pienikokoisten rattaiden kohdalla ketju raksuttaa. Epäilen minulla olevan navassa tai laakeroinnissa heittoa, koska se raksutus on sellaista epäsäännöllistä jossa on aina pieni tauko välissä.

Mietin siksi, että tälläisen heiton pitää tulla navan rakenteesta, koska akseli ei pyöri suhteessa runkoon ja siten sen vinous ei saisi napaa heilumaan. Kuitenkin, koska napa kieppuu hieman ja koska rattaatkin silloin kieppuvat mukana, niin se aiheuttaa ilmiön jossa osalla kierrosta ketju alkaa hyppimään pois rattaan päältä. ilmiö on voimakkain ulommaisilla rattailla ja vaihtajan pysyessä vakaasti omalla paikallaan rungossa, niin heiton tullessa kohdalle alkaa vaihtaja tavallaan ohjaamaan ketjua pois linjasta rattaan päältä.

Itselläni vanne ei heitä, joten vika on pakosta ollut olemassa jo tehtaalta asti.
 
Viimeksi muokattu:
Eri asia jos haluaa ajaa jollain campagnolon hiposarjoilla jotka maksaa lähemmäs 3k :)
12s Super Recordit näkyy tosissaan olevan suht humoristisissa hinnoissa - etenkin jos katsoo Brittiliikkeiden hinnoittelua. Maksoin aikoinaan omasta Super Record 11s setistä 1400e kun jaksoi yhden talven kyttäillä sopivaa tarjousta. Uskoisin että 12s:kin hinta tippunee kohtuu nopeasti.

Mut onhan tuo ihan pyhä osasarja kaikilla mittareilla :-)
 
Tosiaan tuohon ääriasentoon voi vaikuttaa myös se rajoitusruuvi, jos on liian tiukalle vedetty.

Alla on hyvä video tuosta säädöstä jos yhtään englanti taittuu. Jos tosin tuota säätöä lähtee tekemään, eikä ole ihan varma prosessin tapahtumista ja mikä vaikuttaa mihinkin, niin suosittelen vetämään koko prosessin läpi ettei vaihteet sitten ala reistaamaan vaan pahemmin.
 
Ei vaan ole.

Juuri siksi laitoin tuohon huomioni, että vanne ei heitä. Luulisin vanteen rihdatun tehtaalla niin, että se on kiinnitetty akselistaan kuten se on käytössäänkin kiinnitetty. Jos itse napa on jotenkin epäkesko suhteessa akseliin, niin napa voi vaappua suhteessa vanteeseen ja akseliin. Koska rattaat ovat kiinni navassa, niin myös rattaat vaappuvat.

Kenties tälläistä epäkeskeisyyttä ei rihtauskone huomaa.

Tässä videossa näkyy vastaava ilmiö, mutta omaani lievempänä.
www.youtube.com/watch?v=GhYLEdOLZpU
 
Rattaat on kiinni vapaarattaassa ja vapaaratas kiinni navassa. Voi olla mahdollista vapaarattaassa on väljää sen verran että vaikuttaa vaihteisiin, mutta vähän epäilen että näin olisi. Eiköhän ne vaihteet ole vain säätöä vailla.
 
Itse olen nyt pari kertaa kaatunut niin että takavaihtaja on vääntynyt - 100% oikeaa asentoa ja kulmaa voi vaan arvuutella, mutta vaihtajan säädöillä on saanut silti suht kohdilleen aina. Ketjun ja kasetin vaihto voi auttaa myös jos ovat enemmän kuluneet. Vaihtajan vaijerin ja suojakuoren väliin on voinut myös päästä jotain scheissea tai öljyn valuttaminen läpi voi auttaa jos vaijeri jumittaa. Tai sitten vaijeri on hieman rispaantunut jolloin vain vaihto auttaa. Kerran oli SLX:n vipujen mekanismi sen verran jo kulunut ja siinä toleranssia, ettei vaihtajaa saanut kohdilleen joka vaihteelle paitsi vaihtamalla kys. osan. Yleensä kyllä isoin vika on itse vaihtajassa tai sen säädöissä.
 
Takavaihtajan vääntymisestä tuli mieleen, kuinka yleisiä niiden "sulake" korvakkeet ovat?
Ovatko puhtaasti MTB juttu, ja niissäkin alkaen hintatasosta X?
Ihan mielenkiinnosta.

Tosiaan ensimmäistä kesää ~10 vuoteen taas MTB hommissa.
Kaaduin tuossa sitten, ja takavaihtajan päälle sopivasti. Sieltä tosin meni vain 10-20€ maksava korvake, jonka on tarkoitus vääntyä eli toimia sulakkeena. Toki sitä silti piti vaihteiden säädöt tuon jälkeen tarkistaa.
Yhden ylimääräisen sain pyörän mukana, joten sai heti vaihdettua. Toki tuli sitten pistettyä heti kärkeen 3 lisää tilaukseen.
 
Takavaihtajan vääntymisestä tuli mieleen, kuinka yleisiä niiden "sulake" korvakkeet ovat?
Ovatko puhtaasti MTB juttu, ja niissäkin alkaen hintatasosta X?
Ihan mielenkiinnosta.

Kyllä niitä korvakkeita saa jokaisesta pyöräilyliikkeestä, mutta ongelma on siinä että niissä ei ole minkäänlaista standardia. Yhdellä valmistajallakin voi olla kymmeniä eri malleja, pahimmillaan niin että yhden vuosimallin pyörässä on kahta eri kiinnikettä. Käytännössä piti olla rikkoutunut korvake mukana kaupassa ja vertailemalla etsiä sieltä joukosta käypäinen korvake. Ja eivät ole pelkästään MTB juttu, vaan korvake löytyy myös muista pyöristä.

5 kesää on nyt kaveriporukalla ajeltu maastossa ja vain yksi korvake on tällä aikaa katkennut. Kannattaa se silti olla repussa mukana jos lähtee kauemmas kotoa. Yleisin tielle jättävä vika on oman kokemuksen perusteella puhjennut rengas.
 
Takavaihtajan vääntymisestä tuli mieleen, kuinka yleisiä niiden "sulake" korvakkeet ovat?
Ovatko puhtaasti MTB juttu, ja niissäkin alkaen hintatasosta X?
Ihan mielenkiinnosta.
Vaihtajan korvake on periaatteessa rungon osa ja sen ensisijainen tehtävä on suojata runkoa rikkoutumiselta jos takavaihtajaan kohdistuu reilumpi vääntö. Itse ole saanut muutaman kymmenen pyöräilyvuoden aikana ”asfalttipyöräilyssäkin” pari korvakettä hajalle - mutta ei nuo montaa euroa maksa etenkin jos tilailee varastoon ajoissa netistä - tuolloin saa varmasti oikeanlaisiakin.

Noi korvakkeet tuli kuvioihin kun runkomateriaalit vaihtui teräksestä alumiiniin. Teräsrunkoissa voidaan käyttää kiinteitä kiinnikkeitä, ne kun pystyy taivuttamaan kaatumisen jälkeen suoraksi. Alumiini murtuu niin helposti etenkin edes-takas -taivuttelussa, että alumiinirungoissa kannattaa käyttää vaihdettavia korvakkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä niitä korvakkeita saa jokaisesta pyöräilyliikkeestä, mutta ongelma on siinä että niissä ei ole minkäänlaista standardia. Yhdellä valmistajallakin voi olla kymmeniä eri malleja, pahimmillaan niin että yhden vuosimallin pyörässä on kahta eri kiinnikettä. Käytännössä piti olla rikkoutunut korvake mukana kaupassa ja vertailemalla etsiä sieltä joukosta käypäinen korvake. Ja eivät ole pelkästään MTB juttu, vaan korvake löytyy myös muista pyöristä.

5 kesää on nyt kaveriporukalla ajeltu maastossa ja vain yksi korvake on tällä aikaa katkennut. Kannattaa se silti olla repussa mukana jos lähtee kauemmas kotoa. Yleisin tielle jättävä vika on oman kokemuksen perusteella puhjennut rengas.

Vaihtajan korvake on periaatteessa rungon osa ja sen ensisijainen tehtävä on suojata runkoa rikkoutumiselta jos takavaihtajaan kohdistuu reilumpi vääntö. Itse ole saanut muutaman kymmenen pyöräilyvuoden aikana pari korvakettä hajalle - mutta ei nuo montaa euroa maksa etenkin jos tilailee varastoon ajoissa netistä - tuolloin saa varmasti oikeanlaisiakin.
Jes, kiitti infosta. Mukava kartoittaa tässä tietämystä kun on niin kujalla vielä nykypäivän hommista.

Juu, tuon standardin puutteen olen huomannut.

Omalla kohdalla kävi vielä tuuri, kun tismalleen se mikä tuli fillarin kanssa ei ole enää tuotannossa.
Selvisi kuitenkin että sen seuraava iteraatio on identtinen, mutta hieman jäykempi. Niitä sai vielä tilattua.
Oli vaan aika heittoa hinnassa. Suomessa löytyi ~25€/kpl hintaan, mutta briteistä sain tilattua noi kolme 11€/kpl hintaan.

Kyseessä siis Specialized Amazinger 2.1, kun taas pyörän mukana oli 2.0.

Eiköhän noi kolme riitä omalta osan pyörän eliniän, eli kunnes ehkä 2-3 vuoden päästä katselee uutta fillaria.
Tulee tuossa kuitenkin käytyä BikeParkissa, missä tahtoo kyllä herkästi heittää volttia (siis kaatuu :D) ja pyörä lentelee miten sattuu. Plus muutenkin melko vauhdilla tulee painettua, joten ehkä herkemmin kolahtelee kun ajolinjat menee pieleen. :)
 
Kukaan ei kysynyt mutta kerron silti: Schwalbe nobby nic + schwalben sisurit on kyllä ollut kestävä maastorengas, pointsit täältä. Ei yhtään rengasrikkoa tässä viiden kesän aikana. Kesti jopa alamäkipyöräilyn Tahkolla, kun taas kahdelta kaverilta paukkui sillä reissulla renkaat puhki.
 
Tollanen hakukone löyty, kertoo millanen korvake pyörään sopii. Näyttää tosin vain Marwin korvakkeet mutta tolla löytyi just sopiva itselle.
MARWI | Vaihtajan korvakkeet - Merida

Oksa veti vaihtajan pinnojen väliin. Meni vaihtaja ja korvake, hyvä ettei runko vääntynyt. Kalliita alumiinipaloja kun suomessa yhdestä saa maksaa 15€, saksasta rosebikesiltä tuli tuokin tilattua, plus uusi vaihtaja.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa kaikissa alumiini ja hiilikuitu rungoissa olla nuo korvakkeet käytössä. Jotain teräsrunkoisia harvoin näkee kauppojen tarjouksissa, joissa sitä ei ole. Tosiaan kun sen kiinteän rikkoutuminen yleensä tarkoittaa rungon vaihtoa niin suosiolla nykyään kannattaa ostaa pyörä josta se erillinen löytyy.
 
Tollanen hakukone löyty, kertoo millanen korvake pyörään sopii. Näyttää tosin vain Marwin korvakkeet mutta tolla löytyi just sopiva itselle.
MARWI | Vaihtajan korvakkeet - Merida
Specialized pyörissä jää vuosimallit 2015. Oman mallin kohdalla 2014, vaikka pyörä 2016. Joten ei kyllä itse olisi tuon mukaan uskaltanut tilata.

Varmaan vähän vaihtelee merkin ja menekin mukaan mitkä listat päivitetty tähän päivään asti.

On kyllä ylläpitämistä tommosessa listassa. :D
 
Tollanen hakukone löyty, kertoo millanen korvake pyörään sopii. Näyttää tosin vain Marwin korvakkeet mutta tolla löytyi just sopiva itselle.
MARWI | Vaihtajan korvakkeet - Merida

Oksa veti vaihtajan pinnojen väliin. Meni vaihtaja ja korvake, hyvä ettei runko vääntynyt. Kalliita alumiinipaloja kun suomessa yhdestä saa maksaa 15€, saksasta rosebikesiltä tuli tuokin tilattua, plus uusi vaihtaja.

Kiitos tästä. Tuolta löytyi omaan Cubeen sopiva. Muistelin että kun pyörä oli uusi, niin vaihtaja pysyi kiinni rungossa kun takapyörän otti irti/kiinnitti. Nyt vaihtaja tipahtaa tuosta aina ellei siitä pidä kiinni ja renkaan takaisin laittaminen on yllättävän vaikeaa kahdella kädellä. En tiedä pitäisikö tuossa olla joku tappi/akseli välissä joka on joskus hävinnyt.

gh-176.jpg
 
Riippuu hyvin paljon missä meinasit ajaa ja miten paljon
Lähinnä kaupunki ja maantie ajoa. Kilometrejä tulee nykyisin noin 2000 km vuodessa; enemmänkin voisi tulla.
Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta tekeekö se pyöräilystä vain ulkoilua kuntoilun sijaan.
 
Lähinnä kaupunki ja maantie ajoa. Kilometrejä tulee nykyisin noin 2000 km vuodessa; enemmänkin voisi tulla.
Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta tekeekö se pyöräilystä vain ulkoilua kuntoilun sijaan.
Noilla kriteereillä kääntyisin enemmän maantiepyörän kannalle. Se sitten mikä miellyttää silmää ja tuntuu hyvältä koelenkillä on varmaan aika hyvä alku jos ei mitään spesiaali kriteerejä ole.
 
Noilla kriteereillä kääntyisin enemmän maantiepyörän kannalle. Se sitten mikä miellyttää silmää ja tuntuu hyvältä koelenkillä on varmaan aika hyvä alku jos ei mitään spesiaali kriteerejä ole.
Kestävä ja pitkäikäinen saisi mieluusti olla.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 386
Viestejä
4 511 009
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom