Pyöräily

Mitkäs olisi hyvät flätti polkimet masturiin (Canyon AL 6.0) joihin saisi sitten jopa ostettua uusia nastoja tarvittaessa. Hintaluokka saisi olla noin 50€, nuo muoviset vakiopolkimet meinaa välillä lipsua etenkin märkänä/kuraisena.

Täältä ääni Race Face Chestereille. Pitoa löytyy riittävästi, ovat kevyet ja nastat vaihdettavissa. Hintaluokka n.60e, riippuen kaupasta.
 
Täältä ääni Race Face Chestereille. Pitoa löytyy riittävästi, ovat kevyet ja nastat vaihdettavissa. Hintaluokka n.60e, riippuen kaupasta.
Mulla juurikin nuo Race Face Chesterit, tykännyt tosi paljon.
Ei kenkä lipsu kovimmassakaan juurakossa, toki kengät vaikuttaa asiaan.
Itsellä kenkinä nuo Five Ten Freerider.
 
No nuohan vaikutaa päteviltä ja kovasti oli kehuttu. Pitää katsella mistä nuo saisi parhaaseen hintaan. Nuo Five Ten Freerider kengät on myös ostoslistalla sitten joskus.
 
Mitkäs olisi hyvät flätti polkimet masturiin (Canyon AL 6.0) joihin saisi sitten jopa ostettua uusia nastoja tarvittaessa. Hintaluokka saisi olla noin 50€, nuo muoviset vakiopolkimet meinaa välillä lipsua etenkin märkänä/kuraisena.
Hybridiin ostin Nukeproofin Neutron Evot ja Canyoniin sieltä Canyonin kaupasta fillarin mukana HT PA01A:t. Nuo taitaa olla täysin identtiset, mutta eri brändin alla.
 
No nuohan vaikutaa päteviltä ja kovasti oli kehuttu. Pitää katsella mistä nuo saisi parhaaseen hintaan. Nuo Five Ten Freerider kengät on myös ostoslistalla sitten joskus.
Chain Reaction Cycles olisi kova hinta 51,49€ ja ilmaiset postit jopa Suomeen, mutta valitettavasti värivaihtoehdot heikot tällä hetkellä; vain keltainen. :D

Race Face Chester Composite Flat Pedal | Chain Reaction Cycles

Tuolla on toki toi systeemi että klikkaa väriä mikä kiinnostaa, ja sitten paina "Email me when in stock".
Sen verran suositut pedaalit, että luulisi tulevan varastoon pian?
 
Enpä olekaan huomannut että canyonin kaupassakin on polkimia. Pitääpä katsoa saisiko sieltä sopivia samalla kun tilaa vaihtajan korvakkeita muutaman. Tai sitten nuo race facet laitta tilauksen.

Edit: Kysytäämpä samalla keulan lukituksesta. Tuossa canyonissa on ROCKSHOX 30 GOLD RL keula ja lukitus sille ohjaustangossa.

Voiko tuota lukitusta jotenkin säätää, kun tuntuu että tuo ei lukitu käytännössä yhtään? Ei ole ennen ilma keulaa ollut, mutta luulisi että ihan kunnolla menisi lukkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä olekaan huomannut että canyonin kaupassakin on polkimia. Pitääpä katsoa saisiko sieltä sopivia samalla kun tilaa vaihtajan korvakkeita muutaman. Tai sitten nuo race facet laitta tilauksen.

Edit: Kysytäämpä samalla keulan lukituksesta. Tuossa canyonissa on ROCKSHOX 30 GOLD RL keula ja lukitus sille ohjaustangossa.

Voiko tuota lukitusta jotenkin säätää, kun tuntuu että tuo ei lukitu käytännössä yhtään? Ei ole ennen ilma keulaa ollut, mutta luulisi että ihan kunnolla menisi lukkoon.
Ei kokemusta kyseisestä keulasta, mutta itsellä rokkarin sid vaan hieman jäykistyy.
En tosin ymmärrä millä kohtaa se keula pitää lukkoon saada, että siitä sen suuremmin hyötyä olisi.
 

Ei lainkaan hullumman näköiset, ja jos eivät ole jotain valmistuksen osa-aluetta sössineet, niin aika kova kombo tuo titaaniakseli–konelaakeri–magnesiumseospedaali...

Ja, nuohan on kevyet kuin mitkä... 200 g on esim. selvästi vähemmän kuin mitä useimmat SPD-lukkopolkimet.

Eikö linkin takana ollut myös 223 gramman malli, joka oli ainakin selvästi leveämpi? Edelleen ihan naurettavan kevyt poljinpari tuokin.
 
Ostin verkkokaupasta Corratec Dolomitin tarjouksesta ja kävin tänään heittään sillä ekan lenkin n. 20km.
Lenkin loppua kohti tuntui pyörä alkavan vippaamaan koko ajan enemmän ja kun pääsin kotiin niin huomasin että takakiekosta oli n.10 pinnaa melkein irti ja useampi aivan löysällä.. Kuuluukohan tuo takuun piiriin? Kiekosta varmaan saa varmaan rihtaamalla vielä ihan hyvän.
 
Ostin verkkokaupasta Corratec Dolomitin tarjouksesta ja kävin tänään heittään sillä ekan lenkin n. 20km.
Lenkin loppua kohti tuntui pyörä alkavan vippaamaan koko ajan enemmän ja kun pääsin kotiin niin huomasin että takakiekosta oli n.10 pinnaa melkein irti ja useampi aivan löysällä.. Kuuluukohan tuo takuun piiriin? Kiekosta varmaan saa varmaan rihtaamalla vielä ihan hyvän.
Kiekot elää alussa aika paljon, mutta ei nyt vielä 20km lenkin jälkeen pitäisi pinnojen irtoilla. Kannattaa varmaan kysyä verkkokaupalta miten toimia. Ensihuoltohan kannattaa tehdä jo 100km jälkeen, jossa pinnat kiristetään ja muutenkin laitetaan kaikki kuntoon. Toki tässä tilanteessa se huolto pitää tehdä jo aikaisemmin, kun kiekot on mitä on.
 
Kiekot elää alussa aika paljon, mutta ei nyt vielä 20km lenkin jälkeen pitäisi pinnojen irtoilla. Kannattaa varmaan kysyä verkkokaupalta miten toimia. Ensihuoltohan kannattaa tehdä jo 100km jälkeen, jossa pinnat kiristetään ja muutenkin laitetaan kaikki kuntoon. Toki tässä tilanteessa se huolto pitää tehdä jo aikaisemmin, kun kiekot on mitä on.

Laitoinkin jo verkkikseen viestiä iltapäivällä , mutta eipä tullut vielä vastausta, niin ajattelin kysäistä mikä noissa yleensä käytäntö ollut.
 
Ostin verkkokaupasta Corratec Dolomitin tarjouksesta ja kävin tänään heittään sillä ekan lenkin n. 20km.
Lenkin loppua kohti tuntui pyörä alkavan vippaamaan koko ajan enemmän ja kun pääsin kotiin niin huomasin että takakiekosta oli n.10 pinnaa melkein irti ja useampi aivan löysällä.. Kuuluukohan tuo takuun piiriin? Kiekosta varmaan saa varmaan rihtaamalla vielä ihan hyvän.

Pinnat tosiaan elää heti alussa jonkin verran (koska on kasattu jossain halvalla). Tämä on siis normaalia. Toki 20km kuulostaa vähän erikoiselta ellei sitten ole ollut jossain koe käytössä. No jokatapauksessa VK tuskin pyöriä huoltaa, voin toki olla väärässä. Sovi mielummin niiden kanssa, että viet pyörän paikalliseen pyörä liikkeeseen vanteiden rihtaukseen ja vaikka, että maksavat kuittia vastaan tuon hinnan (noin 60€).

Lisätään. Uskon ettei ne vanteet tarvitse mitään takuu vaihtoa, muuten saat vain uudet samanlaiset tilalle. Todennäköisesti myös tietävät tämän asian ja heillä on jonkinnäköinen käytäntö näiden suhteen.
 
Pinnat tosiaan elää heti alussa jonkin verran (koska on kasattu jossain halvalla). Tämä on siis normaalia. Toki 20km kuulostaa vähän erikoiselta ellei sitten ole ollut jossain koe käytössä. No jokatapauksessa VK tuskin pyöriä huoltaa, voin toki olla väärässä. Sovi mielummin niiden kanssa, että viet pyörän paikalliseen pyörä liikkeeseen vanteiden rihtaukseen ja vaikka, että maksavat kuittia vastaan tuon hinnan (noin 60€).
Hinta varmaan molemmista vanteista? Verkkokauppa ilmeisesti huoltaa vain GZR pyörät, täytynee yrittää jotain tuollaista ehdottamaasi ratkaisua.

EDIT: Onko kellään muuten ehdottaa jyväskylästä jotain hyvää paikkaa mihin viedä?
 
Molemmista juu. Tikkurilassa paikallinen pyörähuolto ottaa 35e per kiekko (rihtaus siis) toki itselläni kyseessä fatbike, ei hajua vaikuttaako tuo "isompi" vanne hintaan, mutta kuitenkin, eli hintataso about 20-40e per kiekko ympäri suomea. Tuskin missään tuota kalliimmalla on ?
 
Hinta varmaan molemmista vanteista? Verkkokauppa ilmeisesti huoltaa vain GZR pyörät, täytynee yrittää jotain tuollaista ehdottamaasi ratkaisua.

EDIT: Onko kellään muuten ehdottaa jyväskylästä jotain hyvää paikkaa mihin viedä?

60€ pitäisi saada molempien vanteiden rihtaus, toki riippuu työn määrästä ja niistä ja näistä, mutta tuolla pitäisi siis saada.

Itsellä suoristettiin 26" normi maastopyörän vanteet joista molemmat vippasi sivulle ja hinta oli 32€ yhteensä
 
Mistä kannattaisi alkaa etsimään 10-hampaiselle 105 Shimanon etukahvoille paksumpia kumipalaisia?

Jotenkaan ei jaksaisi ulkomailta tilata noin pieniä palaisia. Porin fillariliikkeet möivät eioota.
 
Alkoi vasemman jalan puoleinen lukkopoljin/kenkä "napsumaan". Ikäähän noilla (Shimano PD-a540, Bontragerin kengät) on pariviikkoa ja tän päivän lenkki oli "palautuslenkki" eli aika hiljasella vauhdilla mentiin. Siinä klo 11-12 välissä napsahtaa kengässä, myös kuuluu selvä ääni (kiertosuuntahan on tietenkin vastapäivään). Ennen lenkkiä laitoin lukkoa vähän löysemmälle mutta ei auttanut vaikka uudestaan laittoi kireämmälle, muutenkaan ei mikään tunnu olevan löysällä. Vinkkejä mistä tutkia tarkemmin?
 
Kävin sarvien yli polun poikki olleen rungon "ylityksen" jälkeen. Takavaihtajan korvake otti itseensä, minkä huomasi siitä, että vaihteet olivat suurimmalla rattaalla, vaikka kahvassa oli tarjota vielä yhtä pykälää pienempää. Tämä tuli ilmi, kun tiputin ketjut pakan ja pinnoja suojaavan levyn väliin pienimmälle vaihtaessa. Vaihdoin korvakkeen ja taas mennään. On kyllä todella pienet toleranssit tässä SRAM GX EAGLE 12s pakassa, olisikohan korvake vääntynyt 3mm. Harmittaa vaan, että todennäköisesti vaihtajakin ottanut tuossa itseensä vääntöä, vaikken kyllä mitään suurempaa huomannut. Toivottavasti se on ehyt ja korvake uhrautui kuten pitääkin. Tuo rypeminenkin tapahtyi kuitenkin melko nolla vauhdeista.
 
Nyt on se reilu viikko takana täysjousto sähköllä josta jo heti alkuunsa ohitin rajoittimet. On kyllä löytynyt aivan uusi fiilis taas melkein uinahtaneeseen lajiin, ihan uskomattoman vaikeista juurakoista ja kivikoista pääsee vauhdilla lävitse joista ei kyllä oikein luomulla haaveiltukkaan. Lukkopolkimet tosin tämän kanssa tulee pakollisiksi joita en luomuna tykännyt käyttää.

Siirtymät on kyllä uskomattoman kevyitä leveillä renkailla ja nimenomaan sitä runttausta pääsee harrastamaan siellä kunnon poluilla. Onhan nämä nyt vielä kalliita pelejä mutta kannattanee tilaisuuden tullen kyllä ihmeessä kokeilla nykyisiä sähköjä.

Voimansiirto on kyllä kovilla kun vielä ei ole takaraivoon iskustunut käyttämään tarpeeksi kevyitä vaihteita rauhaksiin, antaa aikamoista vääntöä tietyissä tilanteissa, vaihteitakin vaihtaessa on hyvä hieman keventää ettei pamauta moottorilla ketjua kireälle. Ja mikäs sen mukavampi kun spandex porukan imussa selkä suorana plussarenkailla (akku tätä ei tosin kauaa kestä täydellä avustuksella) :cigar2:
 
Kyllä ne spandexit tietää, että siellä moottorilla tullaan.
Seuraavaksi voikin mainostaa, että on se kunto kova ja rullaa niin pirun hyvin, kun en sähköä käytä juuri ollenkaan koska keskari on yli 25km/h :facepalm:
Näinkin mulle on ihan tosissaan selitetty :rofl:
Mutta ei vaan, mikäs siinä jos sähkikseen on varaa ja sellaisen haluaa niin hyvä niin.
Mulle toi pusikko on enemmän kuntoilua ja hieno on huomata kun pääsee aina vähän pitemmälle ja vaikeammista paikoista kuin ennen.
 
Nyt on se reilu viikko takana täysjousto sähköllä josta jo heti alkuunsa ohitin rajoittimet. -- Ja mikäs sen mukavampi kun spandex porukan imussa selkä suorana plussarenkailla (akku tätä ei tosin kauaa kestä täydellä avustuksella) :cigar2:

Muistahan sitten, että sähkömoposi paikka on ajoradalla, eikä sillä siis ole asiaa pyöräteille. Maastossakaan sillä ei saa ajaa ilman maanomistajan lupaa. Olethan myös rekisteröinyt sen ja hommannut sille liikennevakuutuksen?
 
Muistahan sitten, että sähkömoposi paikka on ajoradalla, eikä sillä siis ole asiaa pyöräteille. Maastossakaan sillä ei saa ajaa ilman maanomistajan lupaa. Olethan myös rekisteröinyt sen ja hommannut sille liikennevakuutuksen?

No nyt huh huh, ei tuolla oikeasti polje kuin sen 30km/h tasamaalla, sen jälkeen tilanne on sama kuin luomulla 22km/h jälkeen. Avustaa kyllä, mutta nimenomaan avustaa, 40 ylitys vaatii putken päältä runttausta joten ei tässä nyt mikään kaasukahvallinen peli ole kyseessä. Olisit enemmän huolissasi siitä kun moottoripyörän ottaa alle ja sillä ei nuo rajoitukset oikein osu :nb:

Väitän että kun nämä yleistyvät ja perus suomalaista kateellisuuskorttia ei vedetä esille niin aivan normaalia vastaantulijaa poluilla, nyt uskallan olla huoletta kapinallinen ;)
 
Mitä järkeä noilla sähkömopoilla on ajaa poluilla? Eikö poluille nimenomaan mennä kuntoilutarkoituksessa? Varmaan kaupunkiajossa yleistyvät kunhan hinnat tulee alas.

Olis ihan mielenkiintoista ajaa 20 kilsaa sekä normipyörällä että sähköavusteisella, eri päivinä, ja verrata sitten paljonko vähemmän kaloreita paloi. Onko kukaan tehnyt moista vielä? :think:
 
Mitä järkeä noilla sähkömopoilla on ajaa poluilla? Eikö poluille nimenomaan mennä kuntoilutarkoituksessa? Varmaan kaupunkiajossa yleistyvät kunhan hinnat tulee alas.

Olis ihan mielenkiintoista ajaa 20 kilsaa sekä normipyörällä että sähköavusteisella, eri päivinä, ja verrata sitten paljonko vähemmän kaloreita paloi. Onko kukaan tehnyt moista vielä? :think:

Tuossa juuriikin ajoin samat lenkit mitkä ennenkin kellottanut, sähköllä homma muuttui siihen että matka kasvoi, keskisykkeet nousivat mutta huiput tippuivat, eli ne mäet.

Se järki näillä sähköillä on mennä sinne poluille että ne vanhat tylsät reitit muuttuvat todella haastaviksi kun keskinopeudet kasvaa ja huilipaikat puuttuu, ei kannata tuomita ennenkuin on kokeillut :) Näin sähkön omistajana voisin väittää että kukaan ei tarvitse sitä takaiskaria ennenkuin siellä on avustusta juurakossa.
 
No nyt huh huh, ei tuolla oikeasti polje kuin sen 30km/h tasamaalla, sen jälkeen tilanne on sama kuin luomulla 22km/h jälkeen. Avustaa kyllä, mutta nimenomaan avustaa, 40 ylitys vaatii putken päältä runttausta joten ei tässä nyt mikään kaasukahvallinen peli ole kyseessä. Olisit enemmän huolissasi siitä kun moottoripyörän ottaa alle ja sillä ei nuo rajoitukset oikein osu :nb:

Väitän että kun nämä yleistyvät ja perus suomalaista kateellisuuskorttia ei vedetä esille niin aivan normaalia vastaantulijaa poluilla, nyt uskallan olla huoletta kapinallinen ;)

No huh, huh; rikot siis lakia vain saavuttaaksesi 5km/h lisänopeuden tasamaalla?

Ihan lainsäädännön kannalta tätä nyt ajattelin. Laki kun sanoo ihan selkeästi, ettei yli 25km/h avustavilla laitteilla saa ajaa pyöräteillä (tai maastossa ilman maanomistajan lupaa, sillä jokamiehenoikeus ei päde). Ihan samaan tapaan rajoittimien poistaminen esim. moposta muuttaa sen lainsäädännöllistä roolia (esim. ajokortti, vakuutukset).

Onko tuo 25km/h raja sähköfillareille sitten järkevä, on asia erikseen. Luultavasti, sillä noita ei tarvitse katsastaa ja jarrut voivat olla mitä ovat.

Lakia on joka tapauksessa noudatettava, oli sitten sen sähköfillarin, mopon tai minkä tahansa muun liikennevälineen käyttäjä. Jospa nyt vaan laitat sen rajoittimen takaisin päälle.
 
Olis ihan mielenkiintoista ajaa 20 kilsaa sekä normipyörällä että sähköavusteisella, eri päivinä, ja verrata sitten paljonko vähemmän kaloreita paloi. Onko kukaan tehnyt moista vielä? :think:
Kaloreita vaan vaikeahkoa laskea tieteellisesti tien päällä ja ero rippuu aika paljon ajonopeudesta, säästä, pysähdyksistä ja korkeuseroista. V olla jopa raskaampaa ajella sillä painavammalla avusteisella, jos menee tarpeeksi kovaa.
 
Kaloreita vaan vaikeahkoa laskea tieteellisesti tien päällä ja ero rippuu aika paljon ajonopeudesta, säästä, pysähdyksistä ja korkeuseroista. V olla jopa raskaampaa ajella sillä painavammalla avusteisella, jos menee tarpeeksi kovaa.
No ei kyllä ole raskaampaa, ylämäet tuntuu alamäelle. Toki painavamman pyörän hallinta on vaikeampaa mutta on se silti ns. kevyemmän tuntusta ja menee ihan älyttömässä kivijuurakossa. Ihan hyvin noi nykyset rannekellot kertoo kalorikulutuksia suht oikein. Aina vaan uutta lajia (esim sähkömaastopyöräilyä) aloittaessa on alussa sykkeet korkeammalla ja ne laskee kun homma rutinoituu, ainakin itellä on käynyt niin monessa eri lajissa.

Äkkiseltään tuntui ettei sähköavusteisella voi ajaa hankalassa maastossa niin kovaa että saisi sykkeitä korkeammalle kuin perusfillarilla, jossain ne rajat tulee vastaan millä vauhdilla kapeaa kivikkoa ja juurikkoa voi ajaa. Toki omat kokemukset perustuu vain päivän testiin :D
 
Enduromoottoripyöräily taitaa olla yksi maailman rankimmista lajeista. Sitähän sähköpyörällä lähestytään. Kuntoilu muuttaa muotoaan. Pelkästä staattisesta polkemisesta siirrytään koko kropan urheiluun, kun pyörää pitää viedä vauhdilla rytkyistä ja mutkista vartalolla. Tietenkään polkupyörän paino ei vastaa moottoripyörän painoa.

Silti en sallisi viritetyillä sähköpyörillä poluilla ajoa (jokamiehenoikeuden puitteissa).
 
En kyllä ymmärrä tuota perinteistä sähköAVUSTEISENpyörän dissausta, "yhyy ei ole liikuntaa" ja "etkö mielummin kuntoilisi". Kuten tässä ketjussa juuri sanottiin, se on vain erilaista liikuntaa. Keskisykkeen nousu ja maksimisykkeen laskuhan voi olla jopa tehokkaampaa treeniä. Itse näen sähköavusteisen pyöräilyn vähän eri lajina, se kuormittaa eri tavalla eri paikkoja ja lisäksi mahdollistaa pääsyn ihan eri paikkoihin kuin mihin lihasvoimalla pääsisi. Toki sähköavusteista pitää sitten ajaa kovaa tai vähentää avustuksen määrää, kyllähän se mahdollistaa aika löysänkin ajelun jos hitaasti köröttelee. Mutta ei ne jyrkät mäet silti ilman lihasvoimaa mene ylös.

Itselläni ei ole sähköavusteista vaan tavallinen maastopyörä. Koeajoin molempia, mutta päätin että nyt kiinnostaa tuo tavallinen ajelu. Jos rahaa olisi niin mielellään ottaisin molemmat.
 
Itseäni sähkömaastopyöräilyssä kiinnostaisi mm. siirtymien helpottaminen, kun joillekin kiinnostaville ajopaikoille voi olla 8-10km siirtymä per suunta. Lisäksi olisi joskus hauskaa saada reilummin vauhtia ylämäkipoluille ja nousuihin.

Vakavasti pitää harkita onko seuraava pyörä 3000e täysjousto vai 4000e suunnilleen vastaava sähkö.
 
Keskisykkeen nousu ja maksimisykkeen laskuhan voi olla jopa tehokkaampaa treeniä.

Tottakai, mutta tuohon täytyy sitten omia ajotottumuksiaankin muuttaa. Eihän siinä, että suorituksen keskisyke jotenkin maagisesti nousee kun laittaa sähkömoottoria alle ole mitään järkeä. Rasittavuus laskee jos ei polje sitten vastapalloon kovempaa tai kauemmin. Jos näin tekee, niin sittenhän se on positiivinen asia.
 
Tottakai, mutta tuohon täytyy sitten omia ajotottumuksiaankin muuttaa. Eihän siinä, että suorituksen keskisyke jotenkin maagisesti nousee kun laittaa sähkömoottoria alle ole mitään järkeä. Rasittavuus laskee jos ei polje sitten vastapalloon kovempaa tai kauemmin. Jos näin tekee, niin sittenhän se on positiivinen asia.

Tottahan toki. Tai sitten malttaa laittaa avustusta pienemmälle ja pitää isompaa avustusta esimerkiksi vain oikeasti jyrkissä paikoissa.

Itseäni tuossa sähköpyörässä ehkä eniten häiritsi se, että se on niin painava ja sen hallinta tuntui ihan erilaiselta. En ainakaan äkkiseltään saanut yhtä ketterästi sitä hallintaan, tuntui että kivireki alla joka menee omia reittejään. Sähköpyörä löytyy taloudesta kyllä, mutta maastopyöräilyyn tosiaan halusin ihan tavallisen mm. tästä syystä.
 
Mitenkäs olette iroittaneet jumiutuneen headsetin? Eli headsetti alkoi vinkua ja ajattelin rasvata & puhdistaa tämän, mutta ongelmana on ettei keulan putki irtoa rungosta. Ilmeisesti kuvassa oleva harmaa muovinpala olisi tarkoitus irroittaa, mutta siitä ei saa minkäänlaista otetta. Yritin josko keulan putki valuisi alaspäin varovasti vasaroimalla (kumivasaralla) putkenpäästä, mutta minkäänlaista muutosta en havainnut. Youtube videoilla on yleensä ollut metallinen pala muovisen sijasta, jonka on saanut kammettua helpohkosti ruuvimeisselillä.
Polkup.jpeg
 
Omat ongelmat uuden fillarin kanssa jatkuu.

Ostin siis maastopyörän jossa joustokeula. Pyörä ei ollut ihan halvin, eikä toiseksikaan halvin, vaan merkkipyöränä tunnettu. Muuten fillari vaikuttaa ihan pätevältä, mutta etupäässä on monta pikku ongelmaa. Pumpuissa on naarmuja sekä liukuputkissa, että ulkorungossa. Etuvanne on tehty väärin, eli on reilusti sivussa keskipisteestä. Myös vanteessa on pieni maalivika. Etupää naksahtelee jatkuvasti jo melko tasaisessa maastossa jossa jousto liikkuu edes jonkin verran. Naksahdukset on selvä terävä ääni, kuten pikkukiviä nipattaisiin metallia vasten. Kyselin myyjältä miten vikojen kanssa toimitaan, niin myyjän mukaan olen ostanut heikkolaatuisen keulan ja semmoinen vain naksuu. Asia on kuulemma normaali juttu.

Ymmärrän, että noissa joustokeuloissa on eroja. On mm metallijousella ja on ilmalla tai muunlaisella vaimenninmateriaalilla tehtyä. On tietenkin eroja siinä miten mikäkin vaimentaa töyssyt ja onko tuntuma niissä eri ja vaikka mitä. Rahalla tietty saa aina paremmin vaimentavat tai ainakin hienomman näköisen tavaran. En kuitenkaan ymmärrä, että miten naksuminen voisi olla normaali ja hyväksyttävä juttu uudessa pyörässä. Niin ja mulla on siis metallijousilla tehty ja halvempi tuo värkki.

Mitä arvon raati sanoo tälläisestä?
 
Mitenkäs olette iroittaneet jumiutuneen headsetin? Eli headsetti alkoi vinkua ja ajattelin rasvata & puhdistaa tämän, mutta ongelmana on ettei keulan putki irtoa rungosta. Ilmeisesti kuvassa oleva harmaa muovinpala olisi tarkoitus irroittaa, mutta siitä ei saa minkäänlaista otetta. Yritin josko keulan putki valuisi alaspäin varovasti vasaroimalla (kumivasaralla) putkenpäästä, mutta minkäänlaista muutosta en havainnut. Youtube videoilla on yleensä ollut metallinen pala muovisen sijasta, jonka on saanut kammettua helpohkosti ruuvimeisselillä.
Polkup.jpeg
Putki on yleensä aika hyvin kiinni haarukassa että se ei irti lähde. Tuo harmaa osa tuossa on adapteri.

Ota pyörä irti haarukasta ja täpäytä kunnolla pari kertaa ylhäältä alas tuohon putkeen niin kyllä se luulisi irtoavan. Yleensä ei tarvitse kauheasti voimaa kun tuo ainakin nopeesti katsottuna näyttää että ei ole ruosteessa tms.

Lattialle/alustalle jotain pehmeää ettei haarukka ota yhteen kovan materiaalin kanssa.
 
Mitenkäs olette iroittaneet jumiutuneen headsetin? Eli headsetti alkoi vinkua ja ajattelin rasvata & puhdistaa tämän, mutta ongelmana on ettei keulan putki irtoa rungosta. Ilmeisesti kuvassa oleva harmaa muovinpala olisi tarkoitus irroittaa, mutta siitä ei saa minkäänlaista otetta. Yritin josko keulan putki valuisi alaspäin varovasti vasaroimalla (kumivasaralla) putkenpäästä, mutta minkäänlaista muutosta en havainnut. Youtube videoilla on yleensä ollut metallinen pala muovisen sijasta, jonka on saanut kammettua helpohkosti ruuvimeisselillä.
Polkup.jpeg

puuta väliin ja kunnon vasaralla irti.
 
Voit toki kertoa vielä ostopaikankin, jos ei pääty osaltasi positiivisesti. Osaisi muut varoa kauppaa mikä jälkeenpäin sanoo myyneensä luokattoman huonoa tavaraa. Laittoivatko ihan kirjallisena vastavuodatuksen vai koittivatko vaan puhua vastuutaan pois?
 
Kirjallisena sinänsä, että huollon näkemys nauhalla, ja asiakaspalvelun sama näkemys sähköpostissa. Kauppa siis sanoo näin:

"kiitos palautteestanne.
Ymmärrän toki harmituksenne, mutta ymmärtääkseni teille on tosiaan kerrottu
huollossa, että naksahtelu näissä hieman edullisemman pään maastopyörissä
on tosiaan normaalia."

Mitäs ajattelette, että millainen hintataso on edullinen maasturi? Millainen hinta ei enää ole? Siis perusteluna, että saattaa osat nitistä tai naksua ja se on normaalia tjms...

Itse ajattelen, että ei edes halvimman fillarin kuulu rutista mitenkään. Sen siis tajuan, että rahalla saa aina lisää ja parempia ominaisuuksia, kuten vaikkapa kevyemmän pyörän. Tarkemmin toimivan osasarjan, Lisää vaihteita, tehokkaammat ja pitempi-iskuiset iskarit, säädettävyyttä ja ilmajousituksen tjms...
 
Kirjallisena sinänsä, että huollon näkemys nauhalla, ja asiakaspalvelun sama näkemys sähköpostissa. Kauppa siis sanoo näin:

"kiitos palautteestanne.
Ymmärrän toki harmituksenne, mutta ymmärtääkseni teille on tosiaan kerrottu
huollossa, että naksahtelu näissä hieman edullisemman pään maastopyörissä
on tosiaan normaalia."

Mitäs ajattelette, että millainen hintataso on edullinen maasturi? Millainen hinta ei enää ole? Siis perusteluna, että saattaa osat nitistä tai naksua ja se on normaalia tjms...

Itse ajattelen, että ei edes halvimman fillarin kuulu rutista mitenkään. Sen siis tajuan, että rahalla saa aina lisää ja parempia ominaisuuksia, kuten vaikkapa kevyemmän pyörän. Tarkemmin toimivan osasarjan, Lisää vaihteita, tehokkaammat ja pitempi-iskuiset iskarit, säädettävyyttä ja ilmajousituksen tjms...

Kokemusta on kyllä ihan näistä kashima pinnoitetuista ketuista kuin myös jousivaimennetuista keuloista, sanoisin että vasta tuolla 2k tuntumassa alkaa olemaan osat sitä tasoa että ei nitise ja natise. Tuossa pyörässä nyt ihan oikeasti on niin hinnat alkean suntouri kuin vain voi olla. Siellä varmaan ihan se kierrejousi paukahtelee, tuossa ilmeisesti on edes esijännityksen säätö niin auttaneeko sen asennon muunto? Lähes poikkeuksetta öljyjen ensivaihto auttaa ensiasennushaarukoiden ongelmiin mutta nyt en kyllä tiedä onko tuossa edes öljyjä sisässä.

Kyllä se niin vain on että alle 1000e maasturit on lähtökohtaisesti ainakin suomesta ostettuna oikeasti ihan niillä hinnat alkaen osilla, varsinkin jos kyseessä on googlailun perusteella 100mm joustolla (suntourin) oleva jäykkis. En nyt niinkään huolestuisi siitä että pyörä hieman nitisee ja natisee kun joustona on rautajousi.

Edit: Jos tosiaan kyseessä on XXL:n myymä malli niin on tuossa sentään hyvä takavaihtaja, muuten mennään kyllä aika kompromissi osilla. Tuo keula on oikeasti mallia jäykkäkin olisi parempi, ja veikkaan muutenkin että tuossa on QR 9mm pikalinkut, ne eivät oikeasti ota kovin tukevasti kiinni verrattuna nykyisiin 12mm/15mm läpiakseleihin. koitappa pitää etujarru pohjassa niin onko keulassa/linkuissa klappia kun heilutat pyörää edestakaisin?

Ja paukkuu se pahasti se ketju vaihtaessa "väärin" vedolla myös täällä melkein 4k luokassakin :)
 
Viimeksi muokattu:
Pitää testata noita juttuja. Etupää on aika pehmeä jo tuon joustokeulan välysten takia. Jarrupalatkin pääsee hieman liikumaan ja etupää siksikin klappaamaan ellei sitten rutista kahvaa niin lujaa, että männän pään kitka palaa vastaan ei päästä paloja heilumaan kolossaan. Takavaihtaja on XT.

Vaikkakin jo ostaessani tiedostin, että aina on parempia ja/tai ainakin kalliimpia pyöriä. Oli siinä vieressäkin 10 000€ lapulla varustettu. Odotin kuitenkin että halvemmissakin on ehjät maalit ja vanteet suorassa eikä menoa säestä oudot paukkeet. Ilmeisesti odotin sitten liikaa.
 
Ilmeisesti kyseessä on Merida Big Nine Viper XT. Kuten @Manezi totesi, niin tuossa on ihan laadukas takavaihtaja, mutta muuten aika heikot komponentit. Vaikka ei mikään suoranainen kusetus olekaan, niin tuo "Osasarja (paras komponentti): Shimano XT" on vähän harhaanjohtamista, koska muut komponentit ovat paljon heikompia. Kuukkeloin eilen tuota keulaa (Suntour SR 29 XCM HLO 100) ja katselin kokemuksia ja hintoja. Halvimmalla lähti Amazonista ~100€ ja yleisesti hinta oli ~150€. Arviot keulasta eivät olleet kovin mairittelevia. Yleisin oli, että keulan paras ominaisuus on se, että sen saa lukkoon. Tuo hinta korreloi aika vahvasti laadun kanssa ja tuohon hintaa hyvä jos saa jäykkää keulaa. Jäi mieleen, että jollain foorumilla mainittiin keulan mukana tulleesta varoituksesta: "Älä aja maastossa".

Sisko katseli keväällä ihan perus fillaria. Johan normi Prisma pyöräkin maksaa 400 - 500 €. Tuo Merida on vain 200 € kalliimpi, joten erotuksella ei voi kovin laadukkaita komponentteja saada. XXL mainostaa 100 pv palautusoikeutta. Päteekö se, jos fillarilla on jo ajettu? Jos pätee, niin palauta ja laita muutama satku lisää. Saat varmasti parempaa vaikkapa Canyonin edulisemmista Grand Canyon malleista. Joku tietävämpi tai mallin omistava osannee kertoa kokemuksistaan paremmin.
 
Juttuni on vielä kesken, mutta johan tuo myyjä on sevinnyt.

Nuo komponenttien hinnat pyörien valmistajille tuskin tekevät suurempaakaan eroa kustannuksiin. Kyse on vain markkinointitaktiikasta jolla luodaan runsaasti muka eri hintaisia lopputuotteita tarkoituksena ensin houkutella ostaja sisään ovesta edullisilla hinnoilla ja sitten "pakottaa" ostaja järkisyihin vetoamalla ostamaan aiottua paljon kalliimpi tuote. Tämä tekniikka on käytössä kautta linjan kaikessa kuluttajamyynnissä. Sama koskee pesukoneita, elektroniikkaa ja mitä ihan vaan jossa tämä kikkailu toimii.

100 pv palautusoikeus on pelkkää iirikseen virtsaamista kuten muutkin ns komeat "asiakaslupaukset" Fillarista tulee käytetty sillä sekunnilla, kun se ovesta lähtee. Muutkin tuotteet on sama elleivät ole täysin koskemattomassa sinetöidyssä paketissa. Todennäköisesti sittenkin kieltäytyvät mm vaikkapa hygienia tjms syyllä ottamasta kamaa takaisin.

Minusta on hyvin arveluttavaa, että jopa maksavan asiakkaan tulisi itsensä ajatella, ettei tavaran tarvitse kummoistakaan tai olla ihan kunnossa ellei se maksa tosi paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 975
Viestejä
4 562 623
Jäsenet
75 068
Uusin jäsen
Simoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom