Pyöräily

Itselläni on vähän samanlaisia kokemuksia kuin @JulmaJuha :n kertomat. Whiten ovh 1500e pyörää olin viemässä vuosihuoltoon ja pyysin kiinnittämään huomiota keskiölaakeriin, jossa oli selvästi väljää. Kilometrejä pyörällä oli takana reilusti alle 1000. Pyörää hakiessani huollon kaveri kertoi, että vaihtoi laakerin ja minun pitää se maksaa, koska "tällaisia nämä halvat nyt vaan on". Vähän vänkäsin vastaan, koska pyörän takuukin oli vain hetkeä aikaisemmin päättynyt, mutta maksoin lopulta sen 30e.
 
Fillaritarinan viimeisimmät käänteet. Liitteenä kuvat vieoista.

Aiemmin kerrottua.
"Etuhaarukassa on siis liukuputket ympäriinsä naarmuiset ja ulkohaarukassa pitkittäissuuntaisia naarmuja. Etuhaarukan kaaressa klommo päällä ja mustassa etunavassa kirkas kolo. Etuvanne sivussa ja jousto naksuu jatkuvasti."

Ensin XXL oli sitä mieltä, että tavara on siinä kunnossa, kuin sopii odottaakkin. En kuitenkaan voinut suostua siihen mm täältäkin saatujen mielipiteiden vuoksi, että keula naksuu ja muutkin viat ovat 700 Euron pyörässä normaali juttu. Myöhemmin liikkeestä soitettiin ja sanottiin " vikoja ei korjata ja ainoa vaihtoehto on, että puretaan sitten kauppa".

Palautin siis pyörän ja aloin etsimään uutta. Tänään menin kuitenkin uudelleen XXL liikeeseen. En aiemmin ole halunnut kertoa suoraan liikeen nimeä.
Ajattelin nyt sijoittaa pyörään enemmän päästäkseni ongelmista ja valitsin pyörän jossa on ilmajousi. Koitin pyörää ja se säädettiin minulle luovutuskuntoon. Kaupassa kului aikaa monta tuntia.

Sitten yht'äkkiä pyörää koonnut tyyppi ilmoittikin, että nyt on niin ettemme enää myy sinulle täältä tavaroita. Hänelle oli kuulemma kerrottu, että olen ollut aiemmin tyytymätön heidän pyöriinsä ja että se sitten siitä...


Miltäs tämä kuulostaa ?


PS: Rikkinäinen Viper on laitettu takaisin normaaliin myyntiin täydellä hinnalla ilman tietoa sen vioista tai taustasta. Pyörä on ollut minulla täydessä käytössä ja palautin sen viallisena. En käyttämättömänä, enkä siksi, että en vain muuten tykännyt siitä eli pyörä olisi ollut käyttämätön.

Kannattaa siis olla varovainen XXL:n kanssa ja varoittaa muitakin kaikesta tälläisestä toiminnasta.


Maalivaurio_vasen.jpg Vasen-Liukupinta1.jpg Vasen-Liukupinta2.jpg Vasen-Liukupinta3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siis sinänsä nyt onni, että sain sen rikkinäisen palautettua. Kyse on nyt siitä, että he ilmoittivat, että minulle ei sieltä enää myydä mitään.

Ehkä se on lopulta vain minun onni. Olen vain tietysti aika ällistynyt XXL:n tavasta hoitaa asioitaan. Minusta XXL:lä olisi ollut täysi syy olla pahoitteleva ja sovitteleva tässä selvässä asiassa, mutta he päättivätkin mieluummin häpäistä minut oikein kunnolla. Olin nyt siis ostamassa selvästi aiempaa kalliimpaa pyörää.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo XXL-kokemukset ovat sellaisia kuin olettaa saattaakin. Sieltä saa paikoin ihan ok-tuotteita kohtuulliseen hintaan, mutta sille niiden kasaus/huoltopalvelulle en antaisi hirveästi arvoa. Monesti täälläkin (ja aimmin murossa) on nähnyt kuinka porukka laskee ettei kannata tilata fillaria ulkomailta, kun XXL:stä saa vastaavaa siihen ja siihen hintaan ja sieltä saa kuitenkin "hyvät huollot" kaupan päälle.

Muuten kyllä XXL:n kanssa on homma aina toiminut ja myös palautukset/vaihdot ovat tarvittaessa onnistuneet.

En tiedä mikä JulmaJuhan tapauksessa on mennyt pieleen, mutta selvästi siellä on nyt tietokannassa legendaarinen "asiakas on mulkku" -merkintä. :D
 
Huollon toiminta on muuten aivan luokatonta. Se on täällä jo aiemmin todettu, mutta sanotaan se taas.

Nytkin esmierkiksi vaihteiden säätö kesti varmaan puoli tuntia ja tyyppi kierti rajoittimen ruuvit välillä lähes pois jengoiltaan ja sitten taas pohjaan, kun koitti saada vaihteet toimimaan oikein. Hommassa olisi riittänyt ehkä puoli kierrosta hienosäätöä tjms jos vain tajuaa mitä ne ruuvit oikein tekee. Myös jarrusatulan se asetti toiseen sivuun niin, että toinen pala oli valmiiksi kiinni levyssä. Ajattelin, että kunhan pääsen pois kaupasta, niin laitan sitten ne niin, kuin pitää. Noh en sitten päässyt ulos sen kanssa.

Aiemmin kerroin muuten mm siitä miten vanteen väärä puolaus koitettiin huollossa korjata asettamalla vannetta hiukan vinoon jolloin se olisi ollut ylhäältä haarukan keskellä vaikkakin kallellaan. Ei siis kannata XXL:n kohdalla laskea yhtään sen varaan, että kauppaan kuuluu huollot. Todennäköisesti pyöräsi tulee joka kerta sieltä vain hiukan huonompana takaisin. PArempi olisi ainakin käyttää oikeaa tunnettua pyörähuoltoa jossa tiedetään miten mikäkin työ tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
Millainen merkki muuten Cannondale on nykyisin. Onko merkillä mitään väliä ja milloin sitä on jos on? Onko se ns halpis vai enemmänkin laatumerkki tjms ?
 
Merkin sijaan kannattaisi varmaan katsoa hieman pyörän osia ja geometriaa. Pyörän merkki itsessään kun ei paljoa kerro.
 
Koitin etsiä tietoa, että millainen vaihtoehto Tektro on hydraulisissa jarruissa verrattuna esim Shimanoon. Malleja on tietty paljon erilaisia, mutta esimerkiksi tämä "Tektro Auriga HD-M290" Kuvassa. Mitä olisi hyvä tietää? Minulla ei ole ollut ennen ollenkaan tälläisiä hydraulisia jarruja. Olen yrittänyt ottaa selvää, mutta vanhana ukkona en ole kovin hyvä etsimään kunnollista tietoa Lontoon murteella. Jossain kuitenkin moitittiin tai pidettiin heikkona kohtana pyörässä, jos oikein ymmärsin. Saattaa tietty olla, että näitä näkemyksiä esittävät henkilöt joilla on itsellään hyvin kalliit vehkeet.



TektroAuriga_wRotor.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tänä kesänä innostuin pyöräilystä ja kiinnostaisi aloittaa maastopyöräily. Mitään hajua ei ole pyörien geometriasta, osien pienistä eroavaisuuksista ja yleisesti maastopyörien ominaisuuksista mitä pitäisi huomioida ostaessa.

Jos nyt ajattelen missä tulisin ajamaan niin todennäköisesti kangasmetsissä, poluilla ja yleisesti ottaen siellä minne pyörällä vain on mahdollisuus mennä.

No fillarifoorumilta olen saanut sellaisen käsityksen että alle tonnin pyörällä ei voi ajaa missään tapauksessa ja parempi jos siihen laittaa heti pari kolme tonnia vähintään. Ehkä ei ihan houkuttelevin ajatus aloittelijalle. Vaikka tottahan se on että oikeasti huonoilla välineillä ei kiinnosta harrastaa.

Tuossa liitteenä on parin pyörän speksit mitkä kiinnostaisi hintansa ja täysjoustojen puolesta. Eli alle 1300€ ja siihen päälle sitten pitäisi ostaa polkimet yms härpäkkeet mitä nyt tuntuu kaipaavan.

Mitä mieltä, meneekö rahat hukkaan vai onko varteen otettavia vaihtoehtoja?

Tuossa lycanissa(trail) on vähemmän agressiivinen geometria, eli esim. Alamäet menee vakaammin ja parempi hallittavuus.
Scarpissa(xc) on taas agressiivisempi geo joka taas auttaa nousuissa ja on karvan verran parempi tasasella.
 
Koitin etsiä tietoa, että millainen vaihtoehto Tektro on hydraulisissa jarruissa verrattuna esim Shimanoon. Malleja on tietty paljon erilaisia, mutta esimerkiksi tämä "Tektro Auriga" Kuvassa. Mitä olisi hyvä tietää? Minulla ei ole ollut ennen ollenkaan tälläisiä hydraulisia jarruja. Olen yrittänyt ottaa selvää, mutta vanhana ukkona en ole kovin hyvä etsimään kunnollista tietoa Lontoon murteella. Jossain kuitenkin moitittiin tai pidettiin heikkona kohtana pyörässä, jos oikein ymmärsin. Saattaa tietty olla, että näitä näkemyksiä esittävät henkilöt joilla on itsellään hyvin kalliit vehkeet.

Lähtökohtaisesti varmasti ihan riittävät jarrut, ne on muutenkin aika halpa päivittää alennusmyynneistä jos oikesti tulee tarvetta. Kalliisiin jarruihin verrattuna tarttet ehkä enemmän voimaa sormilta, kunhan on hydrauliset niin ihan riittävät.

Hydraulisissa ero halppiksessa ja kalliissa tulee siinä että mäntiä tulee enemmän, jarrutusvoiman säätely on paljon hallitumpaa ja siihen tarvitaan todella paljon vähemmän sormivoimaa. Ellet nyt lasketelukeskuksille tai muuten agressiivista ajoa harrasta niin ihan riittävät. Noita high-end jarruja tarttee lähinnä silloin kun halutaan ottaa 50-10km/h tiputus sillä DH renkaalla muutamassa metrissä :)
 
Millainen merkki muuten Cannondale on nykyisin. Onko merkillä mitään väliä ja milloin sitä on jos on? Onko se ns halpis vai enemmänkin laatumerkki tjms ?
Kun puhutaan alle 3t€ fillareista, niin pääsääntöisesti noissa ei ole muuta ero kuin tarrat. Osat on enemmän tai vähemmän identtisiä ja kaikki rungot tulee samoilta Taiwanilaisilta megatehtailta. Sama pätee Cannariin. Sitten kun euroja on laittaa tiskiin 5-10t€ niin erojakin alkaa olemaan. Esim Cannarin paremmat kuiturungot on todella hipoa kuitua ja Made in USA, kun kuitua ei saa viedä kuin valmiina tuotteina maan ulkopuolelle, löytyy Leftyä yms patentoitua tekniikkaa. Se on toki toinen keskusteluaihe että kuinka paljon saman hintaluokan pyörissä on eroja tuolla hintahaarukan yläpäässäkään, mutta sieltä alkaa osista löytymään jo muutakin eroa kuin ne tarrat. Ja cannariltakin (kuten lähes kaikilta muiltakin merkeiltä) löytyy ne halpamallit ja laatupyörät.
 
Siinäpä tietoa.

Tosin sen vähän olin jo arvannutkin, että ovat aika pitkälle samoja. Eroja voisi olla minusta esimerkiksi siinä miten kukin merkki kohtelee loppukäyttäjää tai eoja takuussa ja takuun hoitamisessa jne. Näiden ja muiden mahdollisten juttujen kautta eroja jo ehkä tulisi ja vaikkapa käytettynä voisi olla erilaista myydä ja ostaa jonkin tietyn merkkistä pyörää?
 
Siinäpä tietoa.

Tosin sen vähän olin jo arvannutkin, että ovat aika pitkälle samoja. Eroja voisi olla minusta esimerkiksi siinä miten kukin merkki kohtelee loppukäyttäjää tai eoja takuussa ja takuun hoitamisessa jne. Näiden ja muiden mahdollisten juttujen kautta eroja jo ehkä tulisi ja vaikkapa käytettynä voisi olla erilaista myydä ja ostaa jonkin tietyn merkkistä pyörää?
Vaikka merkkipyörissä erot koostuvatkin tosiaan lähinnä osasarjoista, niin väittäisin että kyllä niissä hieman "erikoisemmissa merkeissä" voi pennin venyttäminen kostautua muuallakin. Jos on laittamassa fillariin useampaa tuhatta euroa, niin ehkä ne Linglongit sun muut kannattaa kuitenkin jättää sinne eBayn sivuille odottelemaan otollisempaa ostajaa vaikka osasarjat olisivat kuinka hyvät speksien mukaan. Tai niin minä ainakin tekisin.

Loppukäyttäjän kohteluun merkillä on vaikutusta korkeintaan välillisesti, eli jos myyjällä/huoltoliikkeellä on edustus tietylle merkille, niin luonnollisesti tämän merkin fillareita otetaan vastaan pykälää helpommin, kun on paremmin tiedossa varaosien saatavuudet jne. Taas kerran osasarjat ratkaisevat, mutta välillisesti sillä fillarin merkillä on silti väliä omien kokemusten mukaan.
 
Koitin etsiä tietoa, että millainen vaihtoehto Tektro on hydraulisissa jarruissa verrattuna esim Shimanoon.
Mulla on fitness-pyörässä Tektron Geminit (hd500 tjsp) ja nämä ovat toimivat originaaleilla paloillaan neljättä vuotta lähes täydellisesti vieläkin. Talvella tosin en ole pyörällä ajanut ja ei muutenkaan ihan vertailukelpoinen sitten maastopyörien kanssa.

Paskimmat kokemukset on maasturissa Shimanon halvoista br-m355(?). Ulvoivat jatkuvasti ja jarrutusteho oli tipotiessään ja palat lasittui toisinaan. En tiedä mikä niissä oli mutta aina parin lenkin jälkeen ne oli aivan tehottomat kun hyppäsi taas pyörän selkään eri päivänä. Voin kertoakin, että sinullekin varmasti jo tutun puljun ilmaisessa huollossa ei osattu tehdä nille yhtään mitään. Jos oisivat hypänneet pyörän selkään ja ajaneet muutamankaan metrin ni ois huomannut heti.
 
Trail 3 | Cannondale Bicycles
Cujo 2 | Cannondale Bicycles

Noista cannondaleista. Näistä kannattaa lähteä liikkeelle mallistossa. Kumpikin ihan laadukkaamman oloisia. Pehmeämpään menoon / rankempaan maastoon tuo plussa pyörä Cujo. Ja Trail taas parempi monikäyttöisenä yleispyöränä.

edit: Ainoa joka pistää silmään on tuo rungon ominaisuus boost QR? Onko tuo 148mm pikalinkku kun yleensä noissa on vähän paksumpaa akselia (12mm x 148mm). Liekö mikään dealbreaker... Kunhan runko, vanteet ja jousitus on kunnossa niin muut osat on halpoja vaihtaa ja noissahan on ihan laadukkaan oloisia osia jo, jotka voi surutta loppuunajaa.
edit2: On kyllä parissa vuodessa taas kehittyneet nuo pyörät hurjasti osiltansa. Jotain cännärin plussapyörää beast of the east(?) testasin ja siinä oli huonompaa osasarjaa vaikka oli lähemmäs 2k pyörä eikä ollut mitään boosteja.
 
Viimeksi muokattu:


Tuossa olisi tuo plussapyörä omaan mieleen. Siinä vain on keulana "RockShox Judy SIlver, Solo Air" joka on ilmeisesti halvin mahdollinen ilmakeula ko valmistajalta.

En ymmärrä noista termeistä, kuten TK ja RL tjms... Tuo on TK ja se kai tarkoittaa jotakin vähemmän hyvää systeemiä? Arveluttaa tai huolettaa, että oston jälkeen saa kuulla toopena ostaneensa kelvotoman lelun tai eräiden mielestä ehkäpä projektin joka sitten pitää rakentaa kunnolliseksi isolla rahalla.

Toisaalta kuten sanoitkin, niin ihan ok on se, että jonkin osan tullessa tiensä päähän, niin sitten on mukavaa laittaa vielä paremmat. Hyvät vinkit nämä, kiitos.
 
Mielenkiintoinen konsepti uudesta tavasta voimanvälitykselle (99% hyötysuhde). Kyse on kuitenkin edelleen tosiaan konseptista, joten saas nähdä eteneekö tämä koskaan tavan tallaajille saakka ja jos, niin milloin -->

Nokkelan oloinen keksintö.
 
Jos oikeasti on harrastusvälitettä ostamassa niin minusta tärkeintä on ostaa kerralla tarpeeksi hyvä runko, osat on helppo vaihtaa parempiin kun on ensin kuluttanut edelliset loppuun eli osien laadulla ei ole ihan niin paljoa väliä kuin rungon laadulla. Omalla runkomallilla on voitettu endurokisoja suomessa, joten epäilen että omat taitoni tulevat vastaan ennemmin kuin rungon kyvykkyys. Rungon ympärille onkin vaihtunut vuosien varrella about kaikki :D
 
Mielenkiintoinen konsepti uudesta tavasta voimanvälitykselle (99% hyötysuhde). Kyse on kuitenkin edelleen tosiaan konseptista, joten saas nähdä eteneekö tämä koskaan tavan tallaajille saakka ja jos, niin milloin -->

Tanskalaisyritys esitteli mullistavan polkupyörän voimansiirtokonseptin – "99 prosentin hyötysuhde, monet eivät pitäneet mahdollisena" - Tekniikanmaailma.fi



Mielenkiintoinen. Oleellisesti tuo on siis vetoakselin ja ulkoisen vaihteiston sekasikiö. Mutta, tuossa demossa jokin saa ”insinöörinvaistoni” ”itkemään verta”.

1. Kontaktipinta-ala noiden pienten kuulalaakerien ja noiden ”hammaspyörien” välillä on todella pieni... vrt. jopa pienimmässä takarattaassa on tosiaan se 5–6 hammasta jatkuvasti tuettuna. (Ja, silti ne pienet rattaat kuluu paljon nopeammin kuin isommat rattaat.) Epäilen että tuota ei saa kestämään käyttöä.

2. Rakenteen sisäiset kontaktipinta-alat. Tuo kulloinkin kontaktissa oleva kuulalaakeri tukeutuu ihan naurettavan hennon akselin välityksellä tuohon vetoakseliin. Pieneen kuulalaakeriin ei edes voi saada isoa akselia. Kuten yllä.

Nämä voivat toki olla vain markkinointisyistä tjsp. noin tuossa protossa. Kumpa olisivat tuoneet sen videolla mainitun toimivan proton eikä tuota PR-protoa...

Mutta, sitten.

3. Kokonaisvälityssuhdealueen rajallisuus? Pieninkin ratas näyttää suhteellisen isolta vrt. nuo ketjuvaihteiden pienet rattaat. Isoin taas rajautuu melko pieneksi, koska...

4. Protossa oleva idioottimainen ns. ”suora pakka”, jossa kunkin rattaan välissä näyttäisi olevan tasan yhtä iso ero. Intuitioni sanoo tuon johtuvan tuosta proton vaihtamisessa käytetystä ”synkronointikriteeristä”. Ulkolaidalle on vaikea laittaa viisinkertaista (tai SRAM Eagle 10–50, 8...) rattaiden koon hyppäystä... Tuo vetoakseli putoaisi silloin vaihtaessa rattaiden väliin ja... hups... (Kerroin selvästi alle 3 lienee se absoluuttinen maksimi, jos siis haluaa, että vaihtaessa tuo ei voi polkaista tyhjää... protossa näyttäisi olevan tasan 1... klassisen maantiepakan tuolla vielä saisi aikaan, mutta... yhdellä eturattaalla ei paljoa sillä pakalla ajeta jyrkkää mäkeä, tai sitten saa vaihtaa vaihteita urakalla ennen mäkeä välityssuhteiden tihentyessä pienessä päässä.)

5. Vaihtamismekanismi vaikuttaa muutenkin virheherkältä.

6. Hyöty vrt. ketju on pieni. Ja, tämä saadaan laittamalla systeemiin 21 eksoottisen pientä erikoiskuulalaakeria. Lisäksi haluaisin nähdä miten tuo muka saa oikean maailman kuormassa 99+ % hyötysuhteen. (Ja, onko se tosiaan noilla täysin suojaamattomilla laakereilla laboratoriossa mitattuna, ja varmaan myös aivan uutena... ja, millä teholla ja millä kandenssilla?)

Sitten taustalla olevan ”valkoisen paperin” kimppuun...

7. Noiden esitteessä mainitaan ketjuen hyötysuhde mitatun "w/Cross Chaining", tarkoittaako tämä tahallaan ristiin vedettyä ketjua? Teksin perusteella näin on joten... :D

8. Lisäksi testissä ei ole käytetty samaa mittajärjestelyä noille kahdelle, vaan, ketjuvaihteistolla on eri kohdasta ajo... Tulee keskiöstä häviöitä. Vrt. tuo vähintään sentin vahvuisesta umpitavarasta tehty proto... jossa erilainen vetävä moottori.

9. Sitä paitsi se numero 8 on harhaanjohtava. Ketjussa on tosiaan 8 liukukitkapistettä. Mutta niistä tasan 2 on vedon alaisia... Joten... en ehkä ihan pidättäisi henkeäni odottaessa reaalimaailman puolueettomia mittauksia valmiilla tuotteella oikean maailman ajo-olosuhteissa.
 
edit: Ainoa joka pistää silmään on tuo rungon ominaisuus boost QR? Onko tuo 148mm pikalinkku kun yleensä noissa on vähän paksumpaa akselia (12mm x 148mm). Liekö mikään dealbreaker...
Tuo sama boost qr löytyy myös trek roscoe malleista ja siihen on mahdollista muutoksin laittaa 141mm napa.
 
En tiedä mikä JulmaJuhan tapauksessa on mennyt pieleen, mutta selvästi siellä on nyt tietokannassa legendaarinen "asiakas on mulkku" -merkintä. :D
Olin kyseisessä liikkeessä töissä tän välikohtauksen jälkeen ja kyllähän se aika legendaarinen oli.

Julmajuha saa kyllä aika luokatonta palvelua. Ja miten tuollaisen pyörän voi palauttaa myyntiin uutena. Sen keulan naksumisen jotenkin ymmärrän jos se siellä johonkin rajoittimiin tms naksuu. Vaikea kokeilematta sanoa. Mutta noi muut viat on jo sellasia että jonain B laitteena pitäisi myydä.

Tosiaan itsekkin tänä kesänä taas alotin pyöräilyn uudestaan ja panostin kerralla kunnon fillariin. Eli kotimaiseen pole evolinkkiin. Nyt kaiken muun kiirren ohella ehdittiin vähän bikeparkkia ajamaan ja kyllähän se laatu mukanaan tua tiettyä mielenrauhaa. Ei tarvitse jännittää ratkeeko runko tai oksentaako iskarit tms tms. Omat kyvyt loppuu ennen kun ollaan fillarin äärirajoilla:)
 
Hieno tuo pole evolink.

Itse en ole varsinainen pyöräharrastaja, vaan enemmänkin vain tavallinen ukko joka ajelee mieluummin poluilla, kuin asfaltilla. Pyörällä kävisin myös tavallisilla asioilla jne, joten minulle kyse ei ole mistään aivan erityiseen pyöräilylajiin panostamisesta johon olisin valmis sijoittamaan suuriakin summia. Olen hankkimassa uutta pyörää varastetun tilalle, joten sekin on yksi huoli mielessä. Pelkään, että turhan hieno pyörä lähtee hyvin äkkiä telineestä.

Sen keulan naksumisen jotenkin ymmärrän jos se siellä johonkin rajoittimiin tms naksuu.

Niin siis tuo nakse kuului ihan tasamaallakin kuten asfaltilla. Kuuntelin tässä juuri äänitteestä uudestaan mitä XXL:n myyjä minulle vioista sanoi heittäessään minut ulos. Hän eritteli ne itse aivan selvästi. Hän sanoi, että kaikki havaitsemani asiat kuuluvat asiaan ja ovat aivan normaaleja tälläisessä halvassa 700€ pyörässä. Koska olen siis valittanut normaaleista naarmuista ja naksumisesta, niin ongelma on silloin minussa. Näin hän äänitteessäni sanoo.

Olen ottanut tavakseni äänittää aina kaiken, kun olen vastaavissa tilanteissa. Tätä uutta vielä kalliimpaa XXL:n pyörää hankkiessa oli pohjalla jo valmiiksi aiempi huono kokemus, joten ajattelin ottaa kaikki luvatut ja sovitut asiat talteen.

Tietenkin voidaan nyt kysyä, että miksi yleensäkään menin vielä takaisin XXL:ään. Ehkä se vaikutti, että he itse tuolloin aiemmin ilmoittivat, että voin vain palauttaa sen viallisen pyörän. Ajattelin, että ehkä sittenkin vielä uskallan koittaa siellä onneani. Noh nyt kyllä sain sellaisen opetuksen, että tätä tuskin enää elämäni aikana unohdan.

Edit: Sanamuodot.


PS: Eilen 11.07.2018 YLE:n iltauutisten klo 20:30 lähetyksessä oli juttu harhaanjohtavasta markkinoinnista ja siinä esimerkkinä juurikin XXL.
 
Viimeksi muokattu:
edit: Ainoa joka pistää silmään on tuo rungon ominaisuus boost QR? Onko tuo 148mm pikalinkku kun yleensä noissa on vähän paksumpaa akselia (12mm x 148mm). Liekö mikään dealbreaker...
Tuo sama boost qr löytyy myös trek roscoe malleista ja siihen on mahdollista muutoksin laittaa 141mm napa.
Boost QR on 9x141mm pikalinkku. 12x148mm taas on läpiakseli Boost.
 
En ymmärrä noista termeistä, kuten TK ja RL tjms... Tuo on TK ja se kai tarkoittaa jotakin vähemmän hyvää systeemiä?

Nuo taitaa viitata vain tuohon keulan lukitus tapaan.

RL = remote lever jolloin lukituksen oma vipu ohjaustangossa.

TK = Tur key lukitaan ihan siitä keula putken päästä.
 
Katselin tässä juttuja tubeless muutoksista. Muutokseen näytetään aina liitettävän näissä nettikirjoituksissa tiivistysaineiden lisääminen gummin sisälle. Itse vierastan tätä ajatusta jostakin mönjästä. Tietty ymmärrän sen silloin jos on tärkeää varmistaa perille pääsy rajussa menossa tai kilpailuissa.

Onko niin, että fillarissa on välttämättä oltava joku tubeless mönjä jotta ilmat yleensäkään pysyy?
 
Kyllä mä ainakin väittäisin ettei se ilma pysy ilman tubeless litkua.
Kun lyö ilmat sisään tahtoo sitä tulla ulos esim. venttiilin ympäristöstä, jostain vanteen kohdasta, yms. Eli siinä se litku sitten tukkii ne pienet raot.
Tubeless rengas tahtoo litkuillakin hiljalleen tyhjentyä. Kyllä ennen joka lenkkiä tulee vähän laitettua ilmaa lisää, ainakin Specialized kumit + Stan's litku combolla.
 
Katselin tässä juttuja tubeless muutoksista. Muutokseen näytetään aina liitettävän näissä nettikirjoituksissa tiivistysaineiden lisääminen gummin sisälle. Itse vierastan tätä ajatusta jostakin mönjästä. Tietty ymmärrän sen silloin jos on tärkeää varmistaa perille pääsy rajussa menossa tai kilpailuissa.

Onko niin, että fillarissa on välttämättä oltava joku tubeless mönjä jotta ilmat yleensäkään pysyy?

On välttämätöntä.
 
Just.

Ehkä sitten en itse näin alkuun ainakaan ala sellaiseen hommaan.
Ei ole niiden litkujen kanssa säätäminen minunkaan juttu, varsinkaan kun hyödyt sisäkumiin verrattuna ovat kokolailla merkityksettömät normikäytössä. Reikiä tulee harvemmin (koska tiivistelitku paikkaa reiän automaattisesti) ja rengas on hieman kevyempi, mutta ainakaan omalla kohdalla sillä ~100g painoerolla ei ole mitään merkitystä ja reikiä ei järkeviin nykykumeihin tunnu tulevan yrittämälläkään.



 
Ei ole niiden litkujen kanssa säätäminen minunkaan juttu, varsinkaan kun hyödyt sisäkumiin verrattuna ovat kokolailla merkityksettömät normikäytössä.

Ok. Mulla oli tässä mielessä porukoiden jutut, että sisärengas tekee ajamisesta raskaampaa varsinkin jos on paksu + kumi. Sisäkumiton siis rullaisi selvästi kevyemmin. Puhkeaminen taas ei itseöni huoleta niin kovin. Pehmeä + kumi ei edes niin herkästi mene puhki, kuin kapea ja kova rengas.

Katson nuo videot.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Mulla oli tässä mielessä porukoiden jutut, että sisärengas tekee ajamisesta raskaampaa varsinkin jos on paksu + kumi. Sisäkumiton siis rullaisi selvästi kevyemmin. Puhkeaminen taas ei itseöni huoleta niin kovin. Pehmeä + kumi ei edes niin herkästi mene puhki, kuin kapea ja kova rengas.

Katson nuo videot.
Kapeatkin kestää paremmin kovina kuin pehmeinä.

Myös paljon kiinni kumeista. Vaihdoin itse kesäksi alle Michelinin Endurance 4 prot 25mm-leveinä ja ovat kestäneet puhkeamatta joku 900-1200km. Nuo ovat aivan puhtaat sliksit ja ovat kestäneet myös hiekkatiepätkät ongelmitta. Kumilaadun ero tulee siinä ettei näihin jää kiviä kiinni. Continentalin gatorskineissä ja Schwalben Marathon plussissa piti aina tutkailla onko jokin kivi porautumassa läpi suojauksesta 50km sisällä. Vähän toki olen hidastanut vauhtia hiekalle, kun pito ei ole kovin optimaalinen ja puhkeamisriskikin laskee. Marathon plussilla pystyi ajamaan kaikkialla suht vauhdikkaasti ilman puhkeamisen pelkoa. Tiellä nuo rullaa niin hyvin vanhoihin verrattuna, että melkein luulisi moottorin avuin kulkevan. Vanhoihin renkaisiin tuli joku 10W per rengas vierintävastukseen eroa arvosteluiden perusteella, ja näissä voi pitää paineet alempana(min 5bar) ja kyljet ovat löysemmät joten huonolla tiellä pääsee etenemään ilman älytöntä pomputusta. Täytyi heittää taakse pienempi ratas kiinni, jotta saa kuntoiltuakin vielä. Onneksi on flip flop kiekko ja rengasta saa pyörittää kumpaan suuntaan tahansa joten helteelläkin pääsee suht kuivana perille.
 
Mitäs mieltä jengi on Radonin maastureista?

Olen kuolaillut tätä JEALOUS AL 27.5 9.0 1x12 – RADON Bikes

Tässä 15v tauon jälkeen tuli alotettua taas maastoilu, eli metsäpolkuja kynitään ylös ja alas, päivittäin myös siirtymäajoa asfaltilla töihin ja reiteille tietty. Tuli hetken mielijohteesta tilattua Seriousin Shoreline 44cm rungolla, persjalkanen kun on. Tuntuupi ehkä inan liian isolta maastoon 170cm lyhyelle. Liekö 16" kaverille sopiva, jonka inseam on pikasesti mitattuna 76cm? Hintaluokasta voi tietty ehdottaa myös muita varteenotettavia vaihtoehtoja, plussa 27,5" kiekot kiinnostaa myös!
 
Radonit on omasta mielestä laadultaan hyviä pyöriä mutta asiakaspalvelu on ihan p...stä. Eivät esim tiedä mitä osia pyörässä on käytetty, mikä siihen käy tai osaa puhua englantia. En odottaisi sen osalta mitään mutta jos haluaa saada hyvän pyörän joka toivottavasti toimii hyvään hintaan eikä asioida kaupan kanssa koskaan sen jälkeen niin onhan niissä vastinetta rahalle. En tiedä miksi mutta esim oman hinnat alkaen radon jäykkäperän osat tuntui paljon laadukkaammalle kuin vaikka koeajamani trekin vastaavat bontragerit ym. Sileät pinnat, maalit ei ole kuluneet parin vuoden aikana ja muutenkin hyvä fiilis rungosta. Näyttää mielestäni kalliimmalta/laadukkaammalta kun muihin halpoihin maastureihin vertaa pyörätelineessä mutta ehkä olen vain tykästynyt noihin linjoihin ja mattapintaan :D

Itsellä on 16" rungolla 170 mitalla ja oisko 77-78 inseami. Mielestäni ohjaamo on ehkä aavistuksen lyhyt mutta olen sillä kuitenkin hyvillä mielin nämä 2 vuotta ajanut. Vasta nyt kun alkaa olla kiinnostusta alamäkeen enemmän tuntuu että pidempi ja vakaampi pyörä voisi tulla tarpeeseen. Tuossa on muistaakseni 570 efektiivinen yläputki, 400 reach ja nyt 60mm stemmi. Seuraavaan pyörään todnäk otan ~M koon riippuen valmistajasta missä noin 600 ef. yläputki ja reach 430-450. 30mm stemmillä isommalla rungolla ohjaamon pituus säilyy tavallaan samana mutta pyörän luonne taitaa muuttua. Taitaa olla enemmän mieltymyskysymys, haluaisin lyhkäsen stemmin käyttöön mitä ei nykyisellä rungolla voi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Voin vahvasti suositella Radonia, kahden pyörän kokemuksella. Ajelen nyt neljättä kesää ZR Team 8.0:lla, jonka hinta/laatu-suhde on lähes lyömätön. Hankinta-aikaan ainoa varteenotettava vaihtoehto oli toinen saksalainen postimyyntipyörä Canyon, mutta sen pitkä toimitusaika käänsi valinnan Radonin eduksi. Aion hankkia täpärin parin vuoden sisällä ja todennäköisesti valitsen silloinkin toisen edellä mainituista merkeistä.
 
Voimansiirron täysremontti olisi suunnitteilla. Edessä on kolmirattainen deore m612 ja kysymys onkin että saako nuihin yleensä vaihdettua keskimmäistä ratasta ilman kampien irrotusta? Entä onko kampien irrottaminen aloittelijalle suositeltavaa? Ja vielä onko kasetin vaihdossa mitään ansoja joihin aloittelija voi langeta?
 
Voimansiirron täysremontti olisi suunnitteilla. Edessä on kolmirattainen deore m612 ja kysymys onkin että saako nuihin yleensä vaihdettua keskimmäistä ratasta ilman kampien irrotusta? Entä onko kampien irrottaminen aloittelijalle suositeltavaa? Ja vielä onko kasetin vaihdossa mitään ansoja joihin aloittelija voi langeta?

Tuurilla vois ratas lähteäkin. Tietämättä keskiölaakerin toteutusta, kyllä ne kammet liian tiukalle voi vetää mikä paskoo sen keskiön.
Takapakan vaihtoon tarttet pakka-avaimen tai hylsyn ja ketjupiiskan. Momenttiavain on luxusta kiristettäessä 40Nm.
Tosin jos irtiotettavalla pakalla ei ole väliä niin kyllähän sitä pitää kiinni vaikka putkitongeilla avattaessa. Kiristettäessä ei tartte pitää kiinni.
 
Nyt kun sai ketjun suosituksien perusteella nuo race face chesterit ostettua pyörää(ovat muuten pirun hyvät), niin seuraavaksi olisi tarvetta kunnollisella lattiapumpulle.

Mittari saisi olla, rakenteeltaan laadukas ja hintaa mielellään maksimissaan noin 50€ luokkaa. Onko antaa suosituksia?
 
Topeakin JoeBlow sarjasta löytyy hyviä, jos haluaa panostaa enemmän tai tietenkin Lezyneltä. Toki moni pärjää aivan hyvin Bilteman parinkympin pumpullakin.
 
Ajattelin tässä kauniiden kelien kunniaksi valjastaa aikanaan poliisihuutokaupasta 65 eurolla ostamani punaisen Jopon työmatkakäyttöön kodin ja junan välille. Pyörä on tosiaan todellakin elämää nähnyt ja itsellä ei oikein olisi tietotaitoa tai kiinnostusta laittaa tuota kuntoon.

Osaatteko suositella Helsingistä hyviä ja edullisia pyörähuoltoja, jossa joku osaava kaveri tuon voisi mulle laittaa ajokuntoon? Vai pitäisikö tässä kerätä paskansa ja tekohengittää tuota laitosta itse jotenkin? Auttakaa laiskaa nyyppää, kiitos :)

E: Ennen kuin joku kysyy, että mikä siinä on vikana, niin kyllä se pelittää. Kumit ehkä puhki ja renkaat vähän kierot, ketjut ehkä vähän löysät. Kuinka itse toimisitte vastaavassa tilanteessa, jossa vanha Jopo pitäisi laittaa taas kesäkuntoon?
 
Ajattelin tässä kauniiden kelien kunniaksi valjastaa aikanaan poliisihuutokaupasta 65 eurolla ostamani punaisen Jopon työmatkakäyttöön kodin ja junan välille. Pyörä on tosiaan todellakin elämää nähnyt ja itsellä ei oikein olisi tietotaitoa tai kiinnostusta laittaa tuota kuntoon.

Osaatteko suositella Helsingistä hyviä ja edullisia pyörähuoltoja, jossa joku osaava kaveri tuon voisi mulle laittaa ajokuntoon? Vai pitäisikö tässä kerätä paskansa ja tekohengittää tuota laitosta itse jotenkin? Auttakaa laiskaa nyyppää, kiitos :)

E: Ennen kuin joku kysyy, että mikä siinä on vikana, niin kyllä se pelittää. Kumit ehkä puhki ja renkaat vähän kierot, ketjut ehkä vähän löysät. Kuinka itse toimisitte vastaavassa tilanteessa, jossa vanha Jopo pitäisi laittaa taas kesäkuntoon?
En mikään fillaritietäjä ole mutta eikös helpoimmalla pääse kun vie "liikkeeseen kuin liikeeseen" ja pyytää laittamaan rullaamaan kunnolla. Uudet sisä-ja ulkogummit, uusi ketju ja kiekkojen rihlaus niin jo luulisi liikkuvan. Perushuollosta itse olen maksunut paikasta riippuen 45-60e ja siihen osat ja työt päälle niin reilun satkun ehkä köyhdyt(?)
 
En ihan periaatteesta maksaisi huollosta yli pyörän hintaa :D Halpahallista uudet renkaat, kiekkojen rihtaus kääntämällä pyörä ylösalaisin sarvien ja penkin varaan, laittaa nippusiteet molemmille puolen takakolmiota, leikkaa lyhyeksi ja kääntää niin että nippusiteen pää viistää vanteen kylkeä. Pahimpien vääntäymien kohdalla kiristää vastakkaiselta puolelta, youtubesta löytyy ohjeita eikä mene aikaa kun 10min ihmetellessä. Sama eturenkaalle niin että nippusiteet haarukkaan. Ketjut maksaa varmaan kympin. Samalla taktiikalla olen oikonut maastopyörän takavanteen ja on kestänyt maastoajoa 600km tälle kesää, ja nuo on vielä jotain halpaa kiinantinaa. Ei varmasti ole tasajännityksessä mutta ajan uhallani ja näkyy toimivan. Jos noita rihtaamaan alkaa liikkeessä niin parin kerran jälkeen olisi ollut halvempi ostaa uusi kiekkosetti.
 
Koskas kannattaa miettiä ton rockshox ilmakeulan huoltoa? 3v vanha pyörä ja ajettu kyllä vaan 1200km, säilytetty aina lämpimässä sisällä.
 
Koskas kannattaa miettiä ton rockshox ilmakeulan huoltoa? 3v vanha pyörä ja ajettu kyllä vaan 1200km, säilytetty aina lämpimässä sisällä.
Heti. Alajaloissa on varmaan jännän väristä "öljyä" tai sitten ovat tulleet kaikki jo ulos. Vaimenninöljy saattaa olla vielä käyttökelpoista riippuen missä ja miten ajelee.
 
Heti. Alajaloissa on varmaan jännän väristä "öljyä" tai sitten ovat tulleet kaikki jo ulos. Vaimenninöljy saattaa olla vielä käyttökelpoista riippuen missä ja miten ajelee.

Varmaan kannattaa sitten toi service kitti tohon pistää, ja haarukkaan varmaan käy ihan 15w moottoripyörän haarukkaöljy, tota muistaakseni löytyy hyllystä kotoa. Onkohan toi paha projekti vaihtaa itse? Ei ihan mahdottomalta näytä ohjeen mukaan.
 
Tuo ilmakeulan huolto on muuten TSI-miehellekkin yllättävän nätti toimenpide, ilman mitään aikaisempaa kokemusta vaihdoin Reconiin sen täyden service kitin ja nesteet. Sramin tekninen ohjeistus on oikeasti niin hyvä että sitä seuraamalla kyllä onnistuu.

E: Ja sopivasti ehdit asiaa kysyäkin välissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 379
Viestejä
4 510 616
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom