Pyöräily

Kait tiedät että koiran paikka on kevyen liikenteen väylän reunassa, ei keskellä. Joten jos koira tykkää kävellä sinun oikealla puolella, niin valitset oikean puolen tiestä. Vastaavasti jos tykkää kävellä vasemmalla puolella, niin valitset vasemman puolen tiestä. Koira aina uloimpana.

Soittokello on kyllä hyvä olla ja sen käyttöä ei kannata arkailla, kuten suomalaisilla on monesti tapana.

Ei siis mitenkään kettuiluna tämä, vaan ihan koska paljon näkee koiran ulkoiluttajia, joiden koirat juoksevat miten sattuu kevyen liikenteen väylällä.

Ja muutenkin sekä jalankulkijoiden että pyöräilijöiden paikka on aina väylän reunassa, toisin sanoen soittokelloa tarvitaan vain silloin kun joku ei sääntöjä osaa. Kävelijät saa vapaasti valita puolensa ja pyöräilijöiden tulee aina ajaa oikealla ja ohittaa vasemmalta ihan niin kuin muussakin liikenteessä.

Edit: Ja lisätään tuohon ylläolevaan liittyen, että se kelvin nopeusrajoitus on sama mikä vieressä kulkevan ajoradan rajoitus.
 
Edit: Ja lisätään tuohon ylläolevaan liittyen, että se kelvin nopeusrajoitus on sama mikä vieressä kulkevan ajoradan rajoitus.

Täh? Millä helvetin logiikalla on OK painaa 50km/h tai kovempaa ohi jalankulkijoista noin 0,5m etäisyydeltä? Kävelyteillä on lapsia jotka säntäilee välillä mihin sattuu kun saavat jonkun päähänpiston - sitten sieltä tulee "kilpapyöräilijä" yllättäen takaa. GG. Pyörä on vieläpä käytännössä äänetön ilman sitä kelloa joten katastrofin ainekset on valmiina.

Tällä perusteella näkisin että pysyisivät siellä autojen tukkeena mielummin.
 
Kannattoiskohan vaihtaa/vaihdattaa kampi ja keskiö. Tarkoituksena olisi saada yläpäähän lisää vaihteita.
Nykyinen kampi on sr suntour, ilmeisesti, 24t/34t/42t ja keskiönä halvin mahdollinen neliskantti. Tilalle jos laittais Shimanon Alivio T4060 26t/36t/48t ja bsa HT2 keskiön. Ketjua tarvitsee tietenkin pitentää mutta tarvitseeko muita muutoksia? Vaihtajina edessä ja takana on Aceraa, takarattaana HG30.
 
Iski kova pyöräkuume ja sehän pakotti katselemaan pyöriä interwebistä. Hybridipyörä kiikarissa satunnaiseen työmatka-/huviajeluun. Budjetti ~500€. Alla muutamia esimerkkejä mitä olen tiiraillut:

Merida Crossway Striker Gent 18, miesten hybridipyörä -
Serious Cedar hybridipyörä , musta -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi
Serious Sonoran S hybridipyörä , musta -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi
NISHIKI 303sivustolla stadium.fi
OCCANO H6 28sivustolla stadium.fi

Onko mikään näistä pätevä?

Kiitoksia.
 
155€ on saksassa on shimanon SLX 11v hinta ketjut, pakka, vaihtaja ja liipaisin.
shimanon vapaarattaan runko on pysynyt samana mitä... 8v pakoista lähtien eli 11v ei vaadi muutosta mihinkään.
Narrow wide eturaratas ei maksa kiinasta paljon kymppiä enempää eikä materiaaliero ole oikeastaan mitään.

Olisi juu saanut halvemmalla, mutta toimitusajat noissa kiinan tilauksissa on välillä aika perseellään ja suomen lyhyt kesä. Oli kuitenkin ehjät ja toimivat osat joten en halunnut kaikkia laittaa uusiksi. Olisi myös työnhinta noussut muttei mitenkään merkittävästi.


Olen näitä pidempään katsonut, mutta ollut hinta aika suolainen. Viimeksi harkittin ostoa kun oli ~75€ mutten silti raaskinut. Täytyy varmaan nyt laittaa tilaukseen.

Ihan pikku vinkkinä teille kaikille että varustukseen kannattaa lisätä vaikka tokmannilta 2,5€ maksava soittokello jotta kävelijät ja koiranulkouluttajat tietää että tulette tuhatta ja sataa sieltä takaa.

Pikkusen pistää vituttamaan kun joku 3000€ varusteissa kaahaava trikoopelle melkein ajaa koirani päältä, kun ei osaa ilmoittaa tulostaan. Ei meillä ole silmiä selässä.

Tarkoitus ei ole provota, olen ihan tosissani.

Vitun hyvä pikkuvinkki.
 
Eikö tuo kello ole ihan pakollinen varuste? Tosin eihän sen puuttumisesta tule mitään sanktioita.
Omalla reitillä ei tarvitse pahemmin "kuluttaa" kelloa käveliöihin tai koiranulkoiluttajiin mutta sitä enemmän sauvarullaluistelijoita jotka oikeasti käyttää koko jalkakäytävän leveyden.
 
Eikö tuo kello ole ihan pakollinen varuste? Tosin eihän sen puuttumisesta tule mitään sanktioita.
Omalla reitillä ei tarvitse pahemmin "kuluttaa" kelloa käveliöihin tai koiranulkoiluttajiin mutta sitä enemmän sauvarullaluistelijoita jotka oikeasti käyttää koko jalkakäytävän leveyden.

En tiedä voi ollakkin. Omat reitit yritän miettiä niin, että tulee mahdollisimman vähän yleisiä teitä. Häiriöinä lähinnä geokätköilijä ja marjojen poimiat. Ne harvat tilanteet kun kelloa kaipailisi niin joutuu suuta avamaan toki aina sillointällöin tulee joku vastaan napit korvilla, puhelin kädessä ja epämääräisellä linjalla hoiperrellen keskellä tietä
 
Itse en joudu kauhean usein käyttämään soittokelloa. Läskipyörän 4,4" leveät renkaat pitää sellaista jännää rengasmelua asfaltilla, varsinkin kun nopeus on n 25-30km/h, joten usein ihmiset kääntyvät katsomaan jo hyvissä ajoin ennenkuin tarvii sormea kellolle liikauttaa :) Hiekkateillä asia toki toinen,
 
Kannattoiskohan vaihtaa/vaihdattaa kampi ja keskiö. Tarkoituksena olisi saada yläpäähän lisää vaihteita.
Nykyinen kampi on sr suntour, ilmeisesti, 24t/34t/42t ja keskiönä halvin mahdollinen neliskantti. Tilalle jos laittais Shimanon Alivio T4060 26t/36t/48t ja bsa HT2 keskiön. Ketjua tarvitsee tietenkin pitentää mutta tarvitseeko muita muutoksia? Vaihtajina edessä ja takana on Aceraa, takarattaana HG30.

Etuvaihtajaa pitänee siirtää se reilu sentti ylöspäin (jos tuo tosiaan on 42t, jos selvästi yleisemäpi 44t niin vajaa sentti). Tämän takia menee myös etuvaihtajan säädöt uusiksi (no, ne nyt voisi mennä muutenkin uusiksi jos ja kun rattaat tulee hieman eri etäisyydelle rungon keskilinjasta).

Etuvaihtajan oikean korkeuden voi luntata siitä, että kuinka läheltä se nykyään menee tuota isointa eturatasta. Tai, jos haluaa hienostella, niin se ”oikea etäisyys” on sellainen, että etuvaihtajan häkin ulomman sivun alareunan ja isoimman eturattaan hampaiden väliin pitäisi jäädä noin kolikon* paksuuden verran tilaa, mutta ei paljon tätä enempää. Vaihtajaa siirtäessä pidä huoli siitä, että se häkki pysyy ketjun suuntaisena.

* Viiden sentin kolikko on ehkä jo hieman liian ohut, mutta muuten varmaan ne kaikki ovat riittävän tarkasti oikean paksuisia.

Lisäksi: Koska edellinen – oletettavasti alkuperäinen – keskiö on ns. kasettikeskiö mutta uusi keskiö ei ole kasettikeskiö, niin jos haluaa varmistaa** tuon uuden keskiön mahdollisimman sulavan toiminnan – ja maksimoida sen kestoiän – tulisi rungon keskiömuhvin ulkopintojen suoruus varmistaa suoristamalla keskiömuhvin päädyt (ts. sellainen hassu erikoistyökalu, joka kaapii mahdollisen maalipinnan pois ja sitten poistaa tarvittaessa osalta matkaa myös ohuen siivun metallia). Tämä onnistuu jos menee hattu kourassa paikalliseen parempaan pyörähuoltoon, ja pyytää niitä rotsaamaan kierteet ja asentamaan keskiön ja kammet. Tästä tosin köyhtyy ainakin sen pari kymppiä. Käyttöpyörässä toki voi myös kokeilla onneaan, ja toivoa että ovat tehneet tuon tehtaalla (tai pyörän alkuperäisessä kasauksessa), tai sitten että keskiömuhvi ei ole pahasti elänyt runkoa hitsatessa. (Kasettikeskiöt, siis nelikantti, ja alkuperäinen octalink, eivät ole herkkiä muhvin vinoudelle, mutta muut keskiötyypit ovat. Jos oikea ja vasen laakeri eivät ole linjassa, niin kammet eivät pyöri sulavasti.)

** Lue: hifistellä. Oman pyörän osalta tämän jätin tekemättä kun nelikantista siirryin juurikin HT2-keskiöön. Tosin runkona oli ei-aivan-markettipyörä-mutta-melkein-sellainen, Surly, ja keskiömuhvi näytti silmämääräisesti rotsatulta (maalipinta oli ainakin kaavittu pois muhvin päädyistä, ja mielestäni muhvin päädyt oli muutenkin suoristetun näköiset, ts. kiiltävät ja työkalun jälkiä ainakin kuvittelin näkeväni).
 
Etuvaihtajaa pitänee siirtää se reilu sentti ylöspäin (jos tuo tosiaan on 42t, jos selvästi yleisemäpi 44t niin vajaa sentti). Tämän takia menee myös etuvaihtajan säädöt uusiksi (no, ne nyt voisi mennä muutenkin uusiksi jos ja kun rattaat tulee hieman eri etäisyydelle rungon keskilinjasta).

Etuvaihtajan oikean korkeuden voi luntata siitä, että kuinka läheltä se nykyään menee tuota isointa eturatasta. Tai, jos haluaa hienostella, niin se ”oikea etäisyys” on sellainen, että etuvaihtajan häkin ulomman sivun alareunan ja isoimman eturattaan hampaiden väliin pitäisi jäädä noin kolikon* paksuuden verran tilaa, mutta ei paljon tätä enempää. Vaihtajaa siirtäessä pidä huoli siitä, että se häkki pysyy ketjun suuntaisena.

* Viiden sentin kolikko on ehkä jo hieman liian ohut, mutta muuten varmaan ne kaikki ovat riittävän tarkasti oikean paksuisia.

Lisäksi: Koska edellinen – oletettavasti alkuperäinen – keskiö on ns. kasettikeskiö mutta uusi keskiö ei ole kasettikeskiö, niin jos haluaa varmistaa** tuon uuden keskiön mahdollisimman sulavan toiminnan – ja maksimoida sen kestoiän – tulisi rungon keskiömuhvin ulkopintojen suoruus varmistaa suoristamalla keskiömuhvin päädyt (ts. sellainen hassu erikoistyökalu, joka kaapii mahdollisen maalipinnan pois ja sitten poistaa tarvittaessa osalta matkaa myös ohuen siivun metallia). Tämä onnistuu jos menee hattu kourassa paikalliseen parempaan pyörähuoltoon, ja pyytää niitä rotsaamaan kierteet ja asentamaan keskiön ja kammet. Tästä tosin köyhtyy ainakin sen pari kymppiä. Käyttöpyörässä toki voi myös kokeilla onneaan, ja toivoa että ovat tehneet tuon tehtaalla (tai pyörän alkuperäisessä kasauksessa), tai sitten että keskiömuhvi ei ole pahasti elänyt runkoa hitsatessa. (Kasettikeskiöt, siis nelikantti, ja alkuperäinen octalink, eivät ole herkkiä muhvin vinoudelle, mutta muut keskiötyypit ovat. Jos oikea ja vasen laakeri eivät ole linjassa, niin kammet eivät pyöri sulavasti.)

** Lue: hifistellä. Oman pyörän osalta tämän jätin tekemättä kun nelikantista siirryin juurikin HT2-keskiöön. Tosin runkona oli ei-aivan-markettipyörä-mutta-melkein-sellainen, Surly, ja keskiömuhvi näytti silmämääräisesti rotsatulta (maalipinta oli ainakin kaavittu pois muhvin päädyistä, ja mielestäni muhvin päädyt oli muutenkin suoristetun näköiset, ts. kiiltävät ja työkalun jälkiä ainakin kuvittelin näkeväni).

Melkein olin tekemässä itse mutta hyvä pointti tuo muhvin päätyjen suoristus. Pitää kysyä muutamasta liikkeestä hintoja kasetin vaihtoon, kampisarjan asennukseen ja säätämiseen. Jos menee tyyriiksi niin sitten pitää harkita jos ajelisi tän kesän tolla ja hommaisi ens kesäksi cyclocrossia
 
Eipä tuo 2x10 -> 1x11 muunnos onnistukaan ihan heittämällä. Nyt on ihan kiekkojen valmistajalta varmistettu, ettei siihen takanapaan saa vapaaratasta vaihdettua, eikä nykyiseen yli 10-lehtinen pakka sovi. Modernimmat vapaarattaat taitaisivat tukea kaikkia Shimanon ja Sramin 9-11 lehtisiä pakkoja.

1x10 ei vaikuta toimivalta ratkaisulta, sillä 11-45 pakka on jo riittävyydeltään kompromissi, eivätkä useimmat kymmenpykäläiset vaihtajat edes toimi 45 hampaisen takarattaan kanssa.

Takanapa täytyy siis vaihtaa uuteen. Voipahan sitten hommata Shimano M9100 kanssa yhteensopivan vapaarattaan ja varustaa pyörän uusimmalla voimansiirtoteknologialla. 12-vaihteinen 10-46 -pakka olisi käyttööni lähes täydellinen. Saa bonuksena vielä takavaihtajan kiinni jarrukahvaan, kun olisivat samaa sarjaa.

Niin paljon osia menee vaihtoon, että uuden fillarin hommaaminenkin on käynyt useasti mielessä tätä asiaa selvittäessä. Budjetti ei vaan kestä, ellei uskaltaudu Kiinasta tilaamaan kuituosia. Pitää vielä selvitellä, joka tapauksessa Shimanon uutta osasarjaa joutuu vielä odottelemaan.
 
Oli kyllä virhe testata sähköavusteista, kummasti löytyi ne ostohousut jalkaan ja Cube Stereo Hybrid 140 Edition 27.5 black´n´green 2017 | E-Bike Fully Shop kotiutui tänään :)
Oikein tasapainoinen pyörä osiensa suhteen, suomesta ei oikein tuntunut saavan kuin hinnat alkaen vanteilla/yms tai sitten se hinta karkasi täysin yli budjetin. Uskomattomia nousuja kyllä pystyy tekemään sähköllä ja 2.6" renkailla!

Ensipuraisulla oikein erinomainen pyörä, hieman ehkä keulan herkkyys jättää sanomista ja onhan tuota todella raskas heittää keulaa ilmaan. Vertailukohtana tietysti edellinen alle 10kg täpäri.

Mutta sitten itse kyllä kaipaisin tuota avustusta kyllä pidemmälle kuin 25km/h vauhteihin, onkos kenelläkään kokemuksia että mikähän mahtaisi olla tuon boschin cx sarjan se järkevin rajoittimen ohitin?

IMG-20180620-WA0002.jpeg
 
Oli kyllä virhe testata sähköavusteista, kummasti löytyi ne ostohousut jalkaan ja Cube Stereo Hybrid 140 Edition 27.5 black´n´green 2017 | E-Bike Fully Shop kotiutui tänään :)
Oikein tasapainoinen pyörä osiensa suhteen, suomesta ei oikein tuntunut saavan kuin hinnat alkaen vanteilla/yms tai sitten se hinta karkasi täysin yli budjetin. Uskomattomia nousuja kyllä pystyy tekemään sähköllä ja 2.6" renkailla!

Ensipuraisulla oikein erinomainen pyörä, hieman ehkä keulan herkkyys jättää sanomista ja onhan tuota todella raskas heittää keulaa ilmaan. Vertailukohtana tietysti edellinen alle 10kg täpäri.

Mutta sitten itse kyllä kaipaisin tuota avustusta kyllä pidemmälle kuin 25km/h vauhteihin, onkos kenelläkään kokemuksia että mikähän mahtaisi olla tuon boschin cx sarjan se järkevin rajoittimen ohitin?

IMG-20180620-WA0002.jpeg

Esim speedbox2, jos haluat, että nopeus näkyy silti oikein jne
 
Oli kyllä virhe testata sähköavusteista, kummasti löytyi ne ostohousut jalkaan ja Cube Stereo Hybrid 140 Edition 27.5 black´n´green 2017 | E-Bike Fully Shop kotiutui tänään :)
Oikein tasapainoinen pyörä osiensa suhteen, suomesta ei oikein tuntunut saavan kuin hinnat alkaen vanteilla/yms tai sitten se hinta karkasi täysin yli budjetin. Uskomattomia nousuja kyllä pystyy tekemään sähköllä ja 2.6" renkailla!

Ensipuraisulla oikein erinomainen pyörä, hieman ehkä keulan herkkyys jättää sanomista ja onhan tuota todella raskas heittää keulaa ilmaan. Vertailukohtana tietysti edellinen alle 10kg täpäri.

Mutta sitten itse kyllä kaipaisin tuota avustusta kyllä pidemmälle kuin 25km/h vauhteihin, onkos kenelläkään kokemuksia että mikähän mahtaisi olla tuon boschin cx sarjan se järkevin rajoittimen ohitin?

IMG-20180620-WA0002.jpeg

Olet asentanu keulan väärin päin, vai onko tuo joku uusi muotivillitys? Kokeilehan asentaa perinteisesti, voi keuliminen helpottua kummasti.
 
Oli kyllä virhe testata sähköavusteista, kummasti löytyi ne ostohousut jalkaan ja Cube Stereo Hybrid 140 Edition 27.5 black´n´green 2017 | E-Bike Fully Shop kotiutui tänään :)
Oikein tasapainoinen pyörä osiensa suhteen, suomesta ei oikein tuntunut saavan kuin hinnat alkaen vanteilla/yms tai sitten se hinta karkasi täysin yli budjetin. Uskomattomia nousuja kyllä pystyy tekemään sähköllä ja 2.6" renkailla!

Ensipuraisulla oikein erinomainen pyörä, hieman ehkä keulan herkkyys jättää sanomista ja onhan tuota todella raskas heittää keulaa ilmaan. Vertailukohtana tietysti edellinen alle 10kg täpäri.

Mutta sitten itse kyllä kaipaisin tuota avustusta kyllä pidemmälle kuin 25km/h vauhteihin, onkos kenelläkään kokemuksia että mikähän mahtaisi olla tuon boschin cx sarjan se järkevin rajoittimen ohitin?

IMG-20180620-WA0002.jpeg

Itsellä ollut 1,5 vuotta ollut käytössä Badass box, erittäin helppo asentaa tai ottaa pois käytöstä jos haluaa koska asennetaan vain anturin päälle. Näyttää kyllä sitten nopeudenkin -50% mutta eipä tuo haitanne kun tietää kuitenkin mitä vauhtia ollaan kulloinkin menossa.

e-bike tuning with the badassBox for pedelecs with Bosch motor
 
Olet asentanu keulan väärin päin, vai onko tuo joku uusi muotivillitys? Kokeilehan asentaa perinteisesti, voi keuliminen helpottua kummasti.
Näyttää olevan rattikin vinossa ja polkimet puuttuu, joten lieneeköhän tuo ihan viimeinen kuva asennuksesta muutenkaan?

Komea pyörä, mutta hillittömän kallis. Toivottavasti sille takajoustolle on oikeasti tarvetta.
 
Eipä tuo 2x10 -> 1x11 muunnos onnistukaan ihan heittämällä. Nyt on ihan kiekkojen valmistajalta varmistettu, ettei siihen takanapaan saa vapaaratasta vaihdettua, eikä nykyiseen yli 10-lehtinen pakka sovi. Modernimmat vapaarattaat taitaisivat tukea kaikkia Shimanon ja Sramin 9-11 lehtisiä pakkoja.

1x10 ei vaikuta toimivalta ratkaisulta, sillä 11-45 pakka on jo riittävyydeltään kompromissi, eivätkä useimmat kymmenpykäläiset vaihtajat edes toimi 45 hampaisen takarattaan kanssa.

Takanapa täytyy siis vaihtaa uuteen. Voipahan sitten hommata Shimano M9100 kanssa yhteensopivan vapaarattaan ja varustaa pyörän uusimmalla voimansiirtoteknologialla. 12-vaihteinen 10-46 -pakka olisi käyttööni lähes täydellinen. Saa bonuksena vielä takavaihtajan kiinni jarrukahvaan, kun olisivat samaa sarjaa.

Niin paljon osia menee vaihtoon, että uuden fillarin hommaaminenkin on käynyt useasti mielessä tätä asiaa selvittäessä. Budjetti ei vaan kestä, ellei uskaltaudu Kiinasta tilaamaan kuituosia. Pitää vielä selvitellä, joka tapauksessa Shimanon uutta osasarjaa joutuu vielä odottelemaan.

Oletko nyt ihan varma tuosta 11- lehtisen sopivuudesta ja et sekoita maantiepyörien osiin? Niissä 11- lehtinen pakka on leveämpi ja ei sovi 10- lehtisen vapaarattaalle, mutta maastopyörissä 10 ja 11 on ihan saman levyiset ja käyttää samaa vapaaratasta. Ja itseasiassa SRAM julkaisi juuri uuden 12 lehtisenkin 11-50 NX Eagle pakan, joka sekin sopii tuolle Shimanon vapaarattaalle.
 
Olet asentanu keulan väärin päin, vai onko tuo joku uusi muotivillitys? Kokeilehan asentaa perinteisesti, voi keuliminen helpottua kummasti.

Tuollaisena sen paketista kaivoin bike-discountin kasauspalvelun perään, tajusin itsekin asian mutta vasta lenkkien perään :D Muuten vaikuttikin oikein hyvin kasatulta mutta miten ihmeessä ammattilainen vetäisee keulan väärinpäin, se vähän ihmetytti :facepalm:

Näyttää olevan rattikin vinossa ja polkimet puuttuu, joten lieneeköhän tuo ihan viimeinen kuva asennuksesta muutenkaan?

Komea pyörä, mutta hillittömän kallis. Toivottavasti sille takajoustolle on oikeasti tarvetta.

Suoraan paketista purettu eli tanko vielä kiristämättä ja näin muutenkin. Kyllä tuolle takajoustolle ihan todellinen tarve on, tai pärjäisi sitä varmaan ilmankin.
Tässähän kävi taas se perinteinen että parin tonnin budjetilla lähdetään hakemaan ja pihaan ilmestyy sitten taas jotain aivan muuta...

Speedbox2 lähti tilaukseen kuitenkin, vaikutti varsin helpolta asentaa ja tarvittaessa poistaa ilman pysyviä muutoksia.
 
Tässähän kävi taas se perinteinen että parin tonnin budjetilla lähdetään hakemaan ja pihaan ilmestyy sitten taas jotain aivan muuta...
Kolmesta tonnista ylöspäin kunnolliset sähkömaastopyörät tuppaa olemaan ellei osta Bilteman tai Prisman "maastopyörää".

Edit: maastopyörä -> sähkömaastopyörä.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmesta tonnista ylöspäin kunnolliset maastopyörät tuppaa olemaan ellei osta Bilteman tai Prisman "maastopyörää".
Riippuu vähän mihin sen "kunnollisen maasturin" rajan vetää. Hinnat ovat kieltämättä hieman nousseet, mutta erinomaisia jäykkäperäisiä maastureita saa silti alle 1500 eurolla, eikä todellakaan puhuta enää mistään biltemafillareista. Vaikka tällainen siis.

Täysjoustoissa hinta pompsahtaa about tonnilla ja sitten jos haluaa sähköversion, niin taas tulee tonni lisää.

Hifistelyfillareissa hinnalle on vain taivas rajana, mutta harva saa överihintaisista erikoispalikoista rahalle vastinetta.
 
Riippuu vähän mihin sen "kunnollisen maasturin" rajan vetää. Hinnat ovat kieltämättä hieman nousseet, mutta erinomaisia jäykkäperäisiä maastureita saa silti alle 1500 eurolla, eikä todellakaan puhuta enää mistään biltemafillareista.
Tarkennuksena puhuin siis sähkömaastopyöristä, en normaaleista maastopyöristä.
 
No sitten. Tosin ihan pätevää Boschin tekniikalla varustettua jäykkäperäistä sähkömaasturiakin saa vähän yli 2000 eurolla, esim. tämän.
Joo, tuo on edullinen, mutta on samalla halvoilla deore-osilla ja suntourin lyhytjoustoisella etuhaarukalla. Sopii varmaan silti ihan hyvin hiekkateillä ajamiseen, mutta maastoon aika heikosti.
 
Tuollaisena sen paketista kaivoin bike-discountin kasauspalvelun perään, tajusin itsekin asian mutta vasta lenkkien perään :D Muuten vaikuttikin oikein hyvin kasatulta mutta miten ihmeessä ammattilainen vetäisee keulan väärinpäin, se vähän ihmetytti :facepalm:

Normi käytäntö tilatessa. Se pyörä menee inasen pienempään tilaan kuljetusta varten kun keula on väärinpäin.
 
Oletko nyt ihan varma tuosta 11- lehtisen sopivuudesta ja et sekoita maantiepyörien osiin? Niissä 11- lehtinen pakka on leveämpi ja ei sovi 10- lehtisen vapaarattaalle, mutta maastopyörissä 10 ja 11 on ihan saman levyiset ja käyttää samaa vapaaratasta. Ja itseasiassa SRAM julkaisi juuri uuden 12 lehtisenkin 11-50 NX Eagle pakan, joka sekin sopii tuolle Shimanon vapaarattaalle.

Hammaslukuja joo sekoiteltiin, mutta pointti varmaan oli, ettei tolle shimanon rattaalle saa mitään kevyttä 11 lehtistä 11-46 pakkaa.
XT ilmeisesti on kevyin minkä saa ja
NX 11-12v painaakin jo tonnin jos painohifisteleen aletaan.
 
Pystyykö jollain sport trackerilla vai millä seuraamaan muiden ajamia reittejä eli ns. navigoimaan niitä? Olisi hyvä tapa löytää uusia maastolenkkejä. Tuossa joku mainitsi tällaisesta kun oli puhetta puhelintelineestä.
 
Hammaslukuja joo sekoiteltiin, mutta pointti varmaan oli, ettei tolle shimanon rattaalle saa mitään kevyttä 11 lehtistä 11-46 pakkaa.
XT ilmeisesti on kevyin minkä saa ja
NX 11-12v painaakin jo tonnin jos painohifisteleen aletaan.
Hifistely hifistelyn vuoksi on aina mahdollista, mutta mitään käytännön eroa niillä painoilla ei kyllä ole.
 
Pystyykö jollain sport trackerilla vai millä seuraamaan muiden ajamia reittejä eli ns. navigoimaan niitä? Olisi hyvä tapa löytää uusia maastolenkkejä. Tuossa joku mainitsi tällaisesta kun oli puhetta puhelintelineestä.
Strava, pyöräilyn sports tracker. Toinen (ainakin omasta mielestäni) hyvä tapaus on Open Street Map- karttoihin merkatut pyöräilyreitit, noissa on reitin vaativuuskin merkattu värikoodeilla. OsmAnd on ollut varsin toimiva Android-sovellus, mutta muitakin varmasti löytyy.
 
Pystyykö jollain sport trackerilla vai millä seuraamaan muiden ajamia reittejä eli ns. navigoimaan niitä? Olisi hyvä tapa löytää uusia maastolenkkejä. Tuossa joku mainitsi tällaisesta kun oli puhetta puhelintelineestä.

Käytiin kaverinkanssa 7 järven lenkki polkemassa. Reitti otettiin Jälki.fi - pyöräreittien perimätieto pilvessä tuolta joku .gbx tjsp tiedosto jonka sai ainakin liitettyä sports trackeriin ja seurattiin sitä puhelimella.
 
Pystyykö jollain sport trackerilla vai millä seuraamaan muiden ajamia reittejä eli ns. navigoimaan niitä? Olisi hyvä tapa löytää uusia maastolenkkejä. Tuossa joku mainitsi tällaisesta kun oli puhetta puhelintelineestä.
Androidille hyviä polkukarttoja on Osmand-sovelluksessa. Lisäksi suosittelen katsomaan netistä esim. selaimella Strava Heatmappeja pyöräreittien osalta: Strava Global Heatmap
 
Täälläkin on vielä vähän hakusessa, että mitä ohjelmaa alkaisi pidemmän päälle käyttämään. Puhelimen vaihdon yhteydessä pyöräkäyttöön jäi HTC One M8 ilman sim- korttia, joten offlinenä mennään. Strava ainakin sekoili melko huolella ja hukkaili sijaintia jatkuvasti ja veteli reitit suoriksi viivoiksi ensimmäisellä yrittämällä, vaikka tällöin oli vielä nettiyhteydetkin puhelimessa. Saattoi tosin johtua virransäästöasetuksista, joten ei parane täystyrmäystä antaa. Sports tracker taas ainakin toimi parilla pyöräteitä pitkin ajetulla lenkillä offlinessä kuin junan vessa, mutta siinä taas maastokartat on maksullisen premiumin takana. Voisi varmaan tuota Osmandia kanssa koittaa. Iso plussa olisi, että voisi valmiita reittejä seurata kuin näin vasta-alkajana ihan lähiseudunkin maastopolut on täysin tuntemattomia.
 
Tulipa ostettua uusi maastopyörä varastetun tilalle. Nyt mietityttää, että teinkö hyvät kaupat, eli...

Pyörä luovutettiin viikolla liikkeestä josta ajoin sillä kotiin. Tänään tarkastelin paremmassa valossa ja ihan rauhassa paremmin, että mitä tuli ostettua. Huomasin ainakin, että eturengas ei ole keskellä haarukkaa, vaan on sivussa ehkä 5mm. Huomasin myös, että joustokeulan ulkoputkien ylpäässä on putken suuntaisia naarmuja. Myös maalin raappeutumista siinä kulmassa jossa putken sivupinta muuttuu yläpinnaksi. Samat naarmut ja viat maalissa toisella puolella haarukkaa, mutta vähemmän.

Mitäs meinaatte, että onko tälläinen normaalia ja hyväksyttävä asia joka johtuu vain jostakin ehkä osan kokoamisesta?
Jos ei ole, niin miten ikävänä juttuna tälläistä asiaa pitäisitte? Entä tuon vanteen vika? Luultavasti pyörä tekee kahta uraa ja on siis hieman epäkesko tuon takia.

Mietin myös, että jos liike lähtee itse vannetta oikomaan, niin mahtaako vanne tulla siitä paremmaksi. Tarkoitan, että ymmärtääkseni täydellinen rihtaaminen alusta asti koko vanteelle on työläs ja taitoa vaativa homma. Löytyneekö tuollaista taitoa ketjukauppiailta?

Minusta olisi ikävää huomata uuden vanteeni palaavan soikeaksi korjattuna ja hypyttävänä tai pinnojen/nippeleiden olevan risana yjms. Tavallaan uutta pyörää ostaessani ajattelin saada uuden pyörän jossa ei ole käytetyn pyörän naarmuja eikä muita ylimääräisiä rassailuja. Saisin miluusti itse kunnian tehdä maalaukseen naarmut ja kolot.
 
Tulipa ostettua uusi maastopyörä varastetun tilalle. Nyt mietityttää, että teinkö hyvät kaupat, eli...

Pyörä luovutettiin viikolla liikkeestä josta ajoin sillä kotiin. Tänään tarkastelin paremmassa valossa ja ihan rauhassa paremmin, että mitä tuli ostettua. Huomasin ainakin, että eturengas ei ole keskellä haarukkaa, vaan on sivussa ehkä 5mm. Huomasin myös, että joustokeulan ulkoputkien ylpäässä on putken suuntaisia naarmuja. Myös maalin raappeutumista siinä kulmassa jossa putken sivupinta muuttuu yläpinnaksi. Samat naarmut ja viat maalissa toisella puolella haarukkaa, mutta vähemmän.

Mitäs meinaatte, että onko tälläinen normaalia ja hyväksyttävä asia joka johtuu vain jostakin ehkä osan kokoamisesta?
Jos ei ole, niin miten ikävänä juttuna tälläistä asiaa pitäisitte? Entä tuon vanteen vika? Luultavasti pyörä tekee kahta uraa ja on siis hieman epäkesko tuon takia.

Mietin myös, että jos liike lähtee itse vannetta oikomaan, niin mahtaako vanne tulla siitä paremmaksi. Tarkoitan, että ymmärtääkseni täydellinen rihtaaminen alusta asti koko vanteelle on työläs ja taitoa vaativa homma. Löytyneekö tuollaista taitoa ketjukauppiailta?

Minusta olisi ikävää huomata uuden vanteeni palaavan soikeaksi korjattuna ja hypyttävänä tai pinnojen/nippeleiden olevan risana yjms. Tavallaan uutta pyörää ostaessani ajattelin saada uuden pyörän jossa ei ole käytetyn pyörän naarmuja eikä muita ylimääräisiä rassailuja. Saisin miluusti itse kunnian tehdä maalaukseen naarmut ja kolot.
Huolimattomasti kasattu vanne jos ei ole keskellä. Kyllä sen saa keskitettyä eikä pitäis vipottaa tai muutenkenkaan vispaa.Eikun reklamoimaan.
 
Auttakaas hölmöläistä.

Pyörässä shimanon öljyjarrut. Tuli tiukka tilanne ja jarrutin voimakkaasti takajarrulla. Nyt jarru jäi hieman laahaamaan ja liipaisin on "jäykkä"/ottaa aivan ylhäällä. Missä vika ja kuinka korjata? Olisin kiitollinen jos vaikka joku pasteis youtubelinkin jos näillä tiedoilla pystyy vian paikantamaan.
 
Auttakaas hölmöläistä.

Pyörässä shimanon öljyjarrut. Tuli tiukka tilanne ja jarrutin voimakkaasti takajarrulla. Nyt jarru jäi hieman laahaamaan ja liipaisin on "jäykkä"/ottaa aivan ylhäällä. Missä vika ja kuinka korjata? Olisin kiitollinen jos vaikka joku pasteis youtubelinkin jos näillä tiedoilla pystyy vian paikantamaan.

Mäntä varmaan jäi jumiin ulos. Ota jarrupalat irti ja koita kammeta talttapäisellä meisselillä mäntää takaisin sisälle.
 
No sitten. Tosin ihan pätevää Boschin tekniikalla varustettua jäykkäperäistä sähkömaasturiakin saa vähän yli 2000 eurolla, esim. tämän.
Tuli kokeiltua paljon eri sähköfillareita ja mielestäni ei ole mitään asiaa maastoon ilman kunnon etu ja takajousitusta (aikaisempaan täysjousto vs jäykkäperä keskusteluun viitaten). Pelkällä etujoustolla sai paikat jumiin 10min ajolla juuripolulla, ärsyttävää hyökytystä. Sähköavustuksesta saa niin paljon vääntöä lisää että hyvälle jousitukselle on todellakin tarvetta. Myös keulakulma on mielestäni turhan jyrkkä, ainahan sitä voi parantaa tietysti angle headsetillä tai pidemmälle keulalla mutta se ei ole enää takuun piirissä.

Mitä tulee muuten maastöpyöriin niin mielestäni osille saa kyllä aika hyvän vastineen hinnalle jos ei osta jotain yetiä tai santa cruzia ekana pyöränä. Tai jotenkin sitä osien hinnoille vaan turtuu kun on aikansa ajanut ja katsellut eri mallistoja. Aluksi 500e jäykkäperä tuntui kalliille hankinnalle mutta nyt sen puuteet tiedostaa ja tietää mitä pyörältä haluaa sekä vaatii. Kyllä seuraava pyörä sen 500e jäykkiksen jälkeen tulee maksamaan 2-3 tonnia. Maksaa yhtä paljon kun meikäläisen auto :D

Tuo koiranulkoiluttaja on varmaan trolli, sillon kun on koiraa ulkoiluttanut niin kyllä sen paikka on kevyenliikenteenväylän ojan/talonseinustan puolella eikä keskellä ajorataa. Joka viikko tulee tapauksia vastaan että parhaimmillaan omistaja kävelee keskellä tietä puhelin korvalla ja vyöltä roikkuu 4 rekkua ympäri pitäjää. Yritä siinä sitten kysyä että jos ohi pääsisi. Tai 2 äitihenkilöä rinnakkain lastenrattaineen ja koirat messissä.

Hankalaa on pyörän valinta. Millon on pyörässä matala bottom bracket, korkea satulaputki, liian kallis tai jotain muuta valitettavaa. Yleistyyppiseen tekniseen polkuajoon ja harvempaan alamäkikokeiluun haen keskijoustoista täpäriä joka on haarukoitunut aika lailla canyon spectral/yt jeffsy akselille. Canyonissä ärsyttää ainoastaan BB:n mataluus eli taitaa mennä YT:n puolelle ja pitää etsiä lyhyempi dropperi siihen. Tarjoavat vaan liian hyvää vastinetta rahalle kilpailijoihin nähden.
 
Hankalaa on pyörän valinta. Millon on pyörässä matala bottom bracket, korkea satulaputki, liian kallis tai jotain muuta valitettavaa. Yleistyyppiseen tekniseen polkuajoon ja harvempaan alamäkikokeiluun haen keskijoustoista täpäriä joka on haarukoitunut aika lailla canyon spectral/yt jeffsy akselille. Canyonissä ärsyttää ainoastaan BB:n mataluus eli taitaa mennä YT:n puolelle ja pitää etsiä lyhyempi dropperi siihen. Tarjoavat vaan liian hyvää vastinetta rahalle kilpailijoihin nähden.
Tämähän se näissä aina on joo. Sitten kun on vielä tällainen tekniikkafriikki, joka etsii aina sitä kaikkein parasta ratkaisua kohtuullisimmalla hinnalla, niin ei ole helppoa mikään valinta, oli kyse nyt sitten mistä tahansa lajista tai hankinnasta. Palikoiden valinta ja taustojen pikkutarkka selvittäminen pitää vaan ottaa harrastuksena. :D
 
Pystyykö jollain sport trackerilla vai millä seuraamaan muiden ajamia reittejä eli ns. navigoimaan niitä? Olisi hyvä tapa löytää uusia maastolenkkejä. Tuossa joku mainitsi tällaisesta kun oli puhetta puhelintelineestä.
Tämän postin jälkeen kokeilin Stravaa ja OsmAndia, molemmat lähti poistoon. Strava vatii accountin, tai ainakin kirjautumisen, ja OsmAnd oli sekava.

Testasin GPX Vieweriä ja se pelaa ilman accoa tai kirjautumista ja oli heti startista selkeä. Latasin sille yhden GPX jäljen jalki.fi:stä ja tuntui pelaavan ok, ainakin tässä koneella istuessa. Pitää testata vielä luonnossa. Kunhan vain jostain löytyisi iskunkestävä stemmiin kiinnitettävä kotelo Sony Xperia XZ2 compactille, niin näitä jälkiä voisi seurata ajaessakin. Saisi olla vähintään ARMOR-X MX-sarjaa järeydeltään. Ilman suojaa puhelin saa pysyä repussa tai satulan alla.
 
Omasta kokemuksesta aika vaikea noita stravan heatmappeja on katsoa ja suunnitella reittejä etukäteen. Kyllähän niillä alkuun pääsee mutta monesti ne eniten ajetut on jotain pehmeää latupohjaa tai muuta vastaavaa. Parhaat polut on löytyneet porukkalenkeiltä mitä taitaa olla lähes joka kaupungissa. Hyvin on pärjännyt ei-niin-sporttisenakin mutta ylämäkiä vihaan kyllä vieläkin :tdown:
 
Pystyykö jollain sport trackerilla vai millä seuraamaan muiden ajamia reittejä eli ns. navigoimaan niitä? Olisi hyvä tapa löytää uusia maastolenkkejä. Tuossa joku mainitsi tällaisesta kun oli puhetta puhelintelineestä.

Tämän postin jälkeen kokeilin Stravaa ja OsmAndia, molemmat lähti poistoon. Strava vatii accountin, tai ainakin kirjautumisen, ja OsmAnd oli sekava.

Testasin GPX Vieweriä ja se pelaa ilman accoa tai kirjautumista ja oli heti startista selkeä. Latasin sille yhden GPX jäljen jalki.fi:stä ja tuntui pelaavan ok, ainakin tässä koneella istuessa. Pitää testata vielä luonnossa. Kunhan vain jostain löytyisi iskunkestävä stemmiin kiinnitettävä kotelo Sony Xperia XZ2 compactille, niin näitä jälkiä voisi seurata ajaessakin. Saisi olla vähintään ARMOR-X MX-sarjaa järeydeltään. Ilman suojaa puhelin saa pysyä repussa tai satulan alla.

Tällä itse suunnistanut tarvittaessa ja seurannut jälkeä: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.swampsend.maastokartat
 
Omasta kokemuksesta aika vaikea noita stravan heatmappeja on katsoa ja suunnitella reittejä etukäteen. Kyllähän niillä alkuun pääsee mutta monesti ne eniten ajetut on jotain pehmeää latupohjaa tai muuta vastaavaa. Parhaat polut on löytyneet porukkalenkeiltä mitä taitaa olla lähes joka kaupungissa. Hyvin on pärjännyt ei-niin-sporttisenakin mutta ylämäkiä vihaan kyllä vieläkin :tdown:
Tässä aukeaa sähköavusteisen maasturin hienous. Muuten voi ajella normaalisti, mutta ylämäkiin saa vähän lisäpotkua moottorista, eikä vitutus todellakaan pääse yllättämään. Suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti.
 
Oletko nyt ihan varma tuosta 11- lehtisen sopivuudesta ja et sekoita maantiepyörien osiin? Niissä 11- lehtinen pakka on leveämpi ja ei sovi 10- lehtisen vapaarattaalle, mutta maastopyörissä 10 ja 11 on ihan saman levyiset ja käyttää samaa vapaaratasta. Ja itseasiassa SRAM julkaisi juuri uuden 12 lehtisenkin 11-50 NX Eagle pakan, joka sekin sopii tuolle Shimanon vapaarattaalle.

Näin valmistaja väitti kun kyselin, jospa tosiaan sekoittivat maantieosiin. Kaikki verkosta nyt löytämäni tieto tukee tuota yhteensopivuutta kyllä.

Hammaslukuja joo sekoiteltiin, mutta pointti varmaan oli, ettei tolle shimanon rattaalle saa mitään kevyttä 11 lehtistä 11-46 pakkaa.
XT ilmeisesti on kevyin minkä saa ja
NX 11-12v painaakin jo tonnin jos painohifisteleen aletaan.

Shimanolta ei tosiaan saa välityksiltään hyvää ja kevyttä 11-lehtistä pakkaa, mutta näkyy noita vaihtoehtoja muilta valmistajilta onneksi olevan. Esim. Garbaruk tekee 300-grammaista 11-48 pakkaa, jonka mukana tulee uusi takavaihtajan häkki toimivuuden takaamiseksi. Yhdeltä valmistajalta on jopa samaan vapaarattaaseen sopiva ja kevyt 12-lehtinen pakka, mutta se vaatii saman valmistajan vaihdevivun ja hinta on aivan posketon (400 + painava vipu).

Uutta takavaihtajan korvaketta ei vaan meinaa löytyä nykyiseen runkoon. Se ei tosiaan ehkä enää ole 100% suora, ja vaikka olisikin, se voi hajota ja uusi runko olisi sitten ostettava. Saisikohan uutta korvaketta teetätettyä muutamalla kympillä?

Uuden rungon myötä menisi takanapa vaihtoon myös ja sitten kannattaisi varmastikin ottaa uusi M9100 XTR-voimansiirto. Rungon ja takanavan vaihtuessa voisi oikeastaan ostaa kokonaan uuden fillarin, jos nykyisestä jotain järkevää saisi myydessä. Mitähän tuollaisesta 2x10 voimansirrolla varustetusta seitsenvuotiaasta 8,9kg ilman polkimia painavasta hiilikuitu-29erista voisi saada?
 
Tuli pari viikkoa sitten metsälenkillä hajotettua pyörästä vaihtajan korvake, juuri kun olin ajatellut ostaa sellaisen varalle.. Pääsinkin ostamaan kaksi. Vaan olipahan oma operaationsa saada kyseinen palikka sitten hankittua. Kyseessä siis XXL:n oman White-merkin jäykkäperäinen hiilikuitumaasturi, johon sopivaa osaa ei saanut verkkokaupasta, 27 muuta kylläkin oli tarjolla. Liikkeessä käyminenkään ei oikein ollut vaihtoehto, kun matkat olisi kustantanut enemmän kuin kaksi korvaketta.
Asiakaspalvelun kanssa sitten sai viikon viestitellä, ennen kuin jonkin liikkeen varastosta saatiin palikat postitettua. Ja tuli muuten hyvin pakattuna, 30x20x15 pahvilaatikossa täytteiden kera, kun olisivat mahtuneet A5 kirjekuoreen. :lol:
Ei siinä, hyvää palvelua sain, hidasta vain oli kun aspa vastasi aina puolenpäivän aikaan ja kun itse töiden jälkeen vastaa siihen, niin seuraavaan päiväähän se vastaus aina meni.

Nyt on kuitenkin pyörä taas kasassa ja asiasta viisastuneena kohti uusia seikkailuja.
 
Mitkäs olisi hyvät flätti polkimet masturiin (Canyon AL 6.0) joihin saisi sitten jopa ostettua uusia nastoja tarvittaessa. Hintaluokka saisi olla noin 50€, nuo muoviset vakiopolkimet meinaa välillä lipsua etenkin märkänä/kuraisena.
 
Viimeksi muokattu:
Ulkoilureitillä tuli joku akka koiransa kanssa vastaan, koira vapaana tottakai, sellainen vähän labradoria pienempi villakoiran oloinen otus. Sai paskahalvauksen ja tuli päälle, hyppäs oikein ja varmaan parin sentin päästä meni ettei olis jäänyt alle koira. No sitten lähtee haukkuen ajattamaan tietysti ja laitan isompaa vaihdetta, polkaisen karkuun. Koira juoksee perässä sen kun jaksaa, varmaan muutaman sata metriä pitkin ulkoilureittiä metsän keskellä, korvissani Spotifyn yli kuuluu juuri ja juuri sen huuhkajan huuto "tuu tänne!11!!" kun ulisee koirallensa.

Toivottavasti piski paineli bensan loputtua metsään ja se läski sai koko yön siellä ettiä sitä sieltä.

Itsekin koira ihmisiä, mutta harmittaa nämä idiootti-ulkoiluttajat aika paljon.
 
Outoa pitää yleisellä paikalla koiraa vapaana, jos ei ole 100-varma, ettei se lähde ihmisten perään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 339
Viestejä
4 509 910
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom