Pyöräily

Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
61
Kaikenlaista on tullu lutrattua ketjuihin mutta nyt on menty Rexeillä. Punainen Rexi ei tosiaan pitkään vettä kestä mutta musta kestää. Noita käyttelen nykyään paremmissa ketjuissa. Uusi talvirexi odottelee ketjuun pääsyä.
Halvat ketjut ottaa ruostetta tai sitten jostain sieltä sisäpinnoilta valuttaa ruostemönjää. Vahat niinku Rex on tarkoitettu pinnotetuille ketjuille.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
61
Vai oisko kuitenkin niin, että oikea luikkari oikeaan paikkaan. Ketjuissa on eroja, käyttöympäristössä on eroja ja hassua kyllä voiteluaineissa myös. En tiiä miks ne silleen ovat tehneet huo höppänät käärmeöljyhenkilöt. Pinnottamaton ketju tarvii jonku suojaavaan kerroksen. Perinteisesti se on ollut öljy. Esimerkiksi ramimiehen X01/XX1 ei tartte.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 474
Vahatulla ketjulla kanssa huomannu, että shimanon tapauksessa M6100 voi vähän ruostua mutta sitten M9100 ei ainakaan oo moksiskaan.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 122
Olisiko antaa suosituksia järkevästä ilmaussarjasta, jolla hoituu Shimanon ja Tektron levyjarrujen ilmaus? Joskus aiemmin olen ostanut Amazonista tällaisen Borgenin setin ja tuolla saa kyllä hoidettua Shimanon jarrut, mutta eipä sovikaan enää Tektron jarruissa oleviin liittimiin. Riittäisi jos löytäisi jostakin edes väliin sopivat adapterit, mutta niitä on varmaan vaikeampi metsästää kuin valmista kittiä.

Park toolilla on kattava ja kätevästi omassa salkussa kulkeva paketti (BKM-1), mutta se on täysin överihintainen kuten kaikki muutkin Park toolin brändillä myytävät tuotteet, joten se saa jäädä hifistelijöille. Amazonissa on kyllä kaikenlaista valikoimaa, mutta ei viitsisi tilata sikaa säkissä.

Öljyksi ajattelin kipaista Kärkkäiseltä tällaista:

Tai sitten tilaan litran purkin Shimanon öljyä Amazonista:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
586
Olisiko antaa suosituksia järkevästä ilmaussarjasta, jolla hoituu Shimanon ja Tektron levyjarrujen ilmaus? Joskus aiemmin olen ostanut Amazonista tällaisen Borgenin setin ja tuolla saa kyllä hoidettua Shimanon jarrut, mutta eipä sovikaan enää Tektron jarruissa oleviin liittimiin. Riittäisi jos löytäisi jostakin edes väliin sopivat adapterit, mutta niitä on varmaan vaikeampi metsästää kuin valmista kittiä.

Park toolilla on kattava ja kätevästi omassa salkussa kulkeva paketti (BKM-1), mutta se on täysin överihintainen kuten kaikki muutkin Park toolin brändillä myytävät tuotteet, joten se saa jäädä hifistelijöille. Amazonissa on kyllä kaikenlaista valikoimaa, mutta ei viitsisi tilata sikaa säkissä.

Öljyksi ajattelin kipaista Kärkkäiseltä tällaista:

Tai sitten tilaan litran purkin Shimanon öljyä Amazonista:
Tilasin juuri eilen illalla tämän Universal Bicycle Hydraulic Disc Brake Bleed Adapter Metal Oil Funnel Bike Tool | eBay

On vähän samanlainen ongelma kuin sinulla että adaptereita puuttuu. Tuossakaan kiinakitissä ei ole mitään järkevää tietoa mihin sopii mutta jos ovat samaa mitä noissa Zittoissa muuten niin sitten varmaan sopii. Jos haluaa tilata jotain muutakin samalla niin sitten tämä Bleeding Kit for Tektro

Ruiskuja saa apteekeista tai ison sellaisen jos ostaa Motonetista litran litkupullon jossa tulee se mukana. Letkua saa rautakaupasta.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 122
Tilasin juuri eilen illalla tämän Universal Bicycle Hydraulic Disc Brake Bleed Adapter Metal Oil Funnel Bike Tool | eBay

On vähän samanlainen ongelma kuin sinulla että adaptereita puuttuu. Tuossakaan kiinakitissä ei ole mitään järkevää tietoa mihin sopii mutta jos ovat samaa mitä noissa Zittoissa muuten niin sitten varmaan sopii. Jos haluaa tilata jotain muutakin samalla niin sitten tämä Bleeding Kit for Tektro

Ruiskuja saa apteekeista tai ison sellaisen jos ostaa Motonetista litran litkupullon jossa tulee se mukana. Letkua saa rautakaupasta.
Kiitos. Saman valmistajan settiä katselinkin jo Amazon kautta hieman kattavampana. Myyjä on tosin joku kiinalainen pulju sielläkin. Amazonista on kuitenkin lähdössä muutakin kamaa tilaukseen, joten taidan ottaa tämän. Kaikkea muuta tosiaan saa vaikka mistä, mutta nuo adapterit ovat harvinaisempia, tai ainakaan en tiedä mistä niitä lähtisi etsimään.


Edit.
Kiinasta saisi adapterisetin vitosella, mutta se on vaan helposti kevät ennen kuin tuo toimitus on ovella. :D


Edit2.
Olisiko kenelläkään tietoa millainen keskiölaakeri löytyy noin 5-6v vanhasta 24" yksivaihteisesta perusmallin Helkama Joposta? Googletus ei liiemmin asiassa auttanut.

Ajattelin että jos tuo selviäisi tätä kautta, niin voisi tilata sopivan varaosan valmiiksi ennen kuin purkaa vanhan irti, kun muuten fillari joutuu seisomaan käyttökelvottomana niin pitkään että uusi osa saapuu.

Tällaisesta siis:

1669161265097.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
48
Kiitos. Saman valmistajan settiä katselinkin jo Amazon kautta hieman kattavampana. Myyjä on tosin joku kiinalainen pulju sielläkin. Amazonista on kuitenkin lähdössä muutakin kamaa tilaukseen, joten taidan ottaa tämän. Kaikkea muuta tosiaan saa vaikka mistä, mutta nuo adapterit ovat harvinaisempia, tai ainakaan en tiedä mistä niitä lähtisi etsimään.


Edit.
Kiinasta saisi adapterisetin vitosella, mutta se on vaan helposti kevät ennen kuin tuo toimitus on ovella. :D


Edit2.
Olisiko kenelläkään tietoa millainen keskiölaakeri löytyy noin 5-6v vanhasta 24" yksivaihteisesta perusmallin Helkama Joposta? Googletus ei liiemmin asiassa auttanut.

Ajattelin että jos tuo selviäisi tätä kautta, niin voisi tilata sopivan varaosan valmiiksi ennen kuin purkaa vanhan irti, kun muuten fillari joutuu seisomaan käyttökelvottomana niin pitkään että uusi osa saapuu.

Tällaisesta siis:

Tuommonen löyty:

1669181415233.png
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 122
Tuommonen löyty:

Niin löytyy ja tuolta jälleenmyyjältä löytyy myös muita vaihtoehtoja, kuten monilta muiltakin sivuilta. Ja nuokin kaksi tällä sivulla olevaa ovat ilmeisesti hieman erilaisia? Siis sen lisäksi että toinen on nimeltään "keskiölaakeri" ja toinen "kasettikeskiö". Laitoin noista toisen jo aiemmin ostoskoriin, kunnes jollakin toisella sivulla kerrottiin kooksi jotain ihan muuta.

Tuo on kyllä todennäköisesti oikea, mutta tuntuu olevan epävarmaa ja siksi juuri kysyinkin, että tietäisikö joku mikä sinne sopii, niin ei tarvitsisi arvailla. Ainoa mikä on varmaa, on se että akseli on fillarissa nelikantti. Kierteet ja pituus on epäselvää ja eri sivuilla löytyy noista erilaista mutua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 822
Vai oisko kuitenkin niin, että oikea luikkari oikeaan paikkaan. Ketjuissa on eroja, käyttöympäristössä on eroja ja hassua kyllä voiteluaineissa myös. En tiiä miks ne silleen ovat tehneet huo höppänät käärmeöljyhenkilöt. Pinnottamaton ketju tarvii jonku suojaavaan kerroksen. Perinteisesti se on ollut öljy. Esimerkiksi ramimiehen X01/XX1 ei tartte.
XX1 ketju kyllä ruostuu jos ajaa märällä ja pitää paskaa huolta.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
48
Niin löytyy ja tuolta jälleenmyyjältä löytyy myös muita vaihtoehtoja, kuten monilta muiltakin sivuilta. Ja nuokin kaksi tällä sivulla olevaa ovat ilmeisesti hieman erilaisia? Siis sen lisäksi että toinen on nimeltään "keskiölaakeri" ja toinen "kasettikeskiö". Laitoin noista toisen jo aiemmin ostoskoriin, kunnes jollakin toisella sivulla kerrottiin kooksi jotain ihan muuta.

Tuo on kyllä todennäköisesti oikea, mutta tuntuu olevan epävarmaa ja siksi juuri kysyinkin, että tietäisikö joku mikä sinne sopii, niin ei tarvitsisi arvailla. Ainoa mikä on varmaa, on se että akseli on fillarissa nelikantti. Kierteet ja pituus on epäselvää ja eri sivuilla löytyy noista erilaista mutua.
Miten noi muka olis erilaisia? BSA-kierre, 68 mm leveeseen keskiöön ja 122,5 kokonaisleveys.

Tossa vielä joku postaus jossa äkkiä näyttäis olevan suht uusi jopo: Keskiölaakerin irrotus

Oman perheen jopot on jo myyty eteenpäin niin ei nyt pääse ihan pyörästä mittaamaan kyllä..
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 122
Miten noi muka olis erilaisia? BSA-kierre, 68 mm leveeseen keskiöön ja 122,5 kokonaisleveys.
Ihan silmämääräisesti ovat siis erilaisia. Voi toki olla, että tuotekuva on väärä.

Tossa vielä joku postaus jossa äkkiä näyttäis olevan suht uusi jopo: Keskiölaakerin irrotus

Oman perheen jopot on jo myyty eteenpäin niin ei nyt pääse ihan pyörästä mittaamaan kyllä..
Tuonkin sivun näin. Siellä alalaidassa on linkki Helkaman tuoteselosteeseen, jonka mukaan malli on tämä ja pituus 116mm, eikä 122,5mm, joka taas oli noissa kuvissa. (edit. näköjään se meneekin tuotteen pääsivulle ja siellä on eri pituudet pudotusvalikossa)

Blogin kuvien mukaan ko. Jopo ei ole ihan tuoreinta versiota, kun en muista että uusia olisi tuolla värillä myyty.

Taidan nyt kuitenkin ottaa riskin ja tilata tuon Shimanon version. Ei siinä rahaa mene kuitenkaan pahasti hukkaan, eli lähinnä tässä yritän säästää aikaa/vaivaa.

Edit.
Ja ennen kuin kukaan kommentoi, että miksi et hae osia vaikka Motonetista vasta sitten kun fillari on purettu, niin tässä tapauksessa se ei onnistu fillarin sijainnin vuoksi ja siksi olisi hyvä että olisi jo valmiiksi kaikki tarvittavat osat ja työkalut vieressä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
48
Ihan silmämääräisesti ovat siis erilaisia. Voi toki olla, että tuotekuva on väärä.


Tuonkin sivun näin. Siellä alalaidassa on linkki Helkaman tuoteselosteeseen, jonka mukaan malli on tämä ja pituus 116mm, eikä 122,5mm, joka taas oli noissa kuvissa. (edit. näköjään se meneekin tuotteen pääsivulle ja siellä on eri pituudet pudotusvalikossa)

Blogin kuvien mukaan ko. Jopo ei ole ihan tuoreinta versiota, kun en muista että uusia olisi tuolla värillä myyty.

Taidan nyt kuitenkin ottaa riskin ja tilata tuon Shimanon version. Ei siinä rahaa mene kuitenkaan pahasti hukkaan, eli lähinnä tässä yritän säästää aikaa/vaivaa.

Edit.
Ja ennen kuin kukaan kommentoi, että miksi et hae osia vaikka Motonetista vasta sitten kun fillari on purettu, niin tässä tapauksessa se ei onnistu fillarin sijainnin vuoksi ja siksi olisi hyvä että olisi jo valmiiksi kaikki tarvittavat osat ja työkalut vieressä.
Tuota blogisivua selailemalla löytyi tietoa "Runkonumeron perusteella pyörä on rullannut ulos Helkaman Hangon tehtaalta maaliskuussa 2012". Voisin vaikka veikata ettei ne tuota mallia ole ihan yhtenään päivittämässä :smile:. Ehkä juuri värejä tarjotaan erilaisia eri vuoden malleille? Mutta hyvä että osa löytyi :thumbsup:
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 122
Tuota blogisivua selailemalla löytyi tietoa "Runkonumeron perusteella pyörä on rullannut ulos Helkaman Hangon tehtaalta maaliskuussa 2012". Voisin vaikka veikata ettei ne tuota mallia ole ihan yhtenään päivittämässä :smile:.
No ei varmasti yhtenään, mutta kyllä siitä yllättävän paljon erilaisia versioita vuosien varrelta löytyy. Meillä oli tytöllä juuri tuota nykyistä ennen sellainen versio, jossa oli mm. tarakka ihan erilainen ja veikkaan ettei se ollut siinä ainoa muutos. Näissä uudemmissa se on siis sellainen keskeltä hieman leveämpi "salmiakin" mallinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
201
Verkkiksessä tarjouksessa fatbiken nastarenkaat, onko kokemusta Vee Tiren Avalance tai XL renkaista?
Pyöränä Whiten 8FAT NX 1x12, molemmat versiot mahtunee pyörimään

 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
82
Tuossa aiemmin kyselin maastopyörä suosituksia alle 1000 € hintaluokassa, mutta en ole vielä saanut kauppoja hierottua loppuun. Tuossa löysin nyt hyvän tarjouksen Kona Mahunasta, mutta en ole kyseisen merkin pyöriä päässyt kokeilemaan. Niin uskallankohan tilata suoraan XL kokoisen, kun XL koko on Cuben ja Haibiken malleissa tuntunut parhaimmalta? Pituutta löytyy noin 192 cm joka on Konan koko taulukossa L ja XL jakajana.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
350
Tuossa aiemmin kyselin maastopyörä suosituksia alle 1000 € hintaluokassa, mutta en ole vielä saanut kauppoja hierottua loppuun. Tuossa löysin nyt hyvän tarjouksen Kona Mahunasta, mutta en ole kyseisen merkin pyöriä päässyt kokeilemaan. Niin uskallankohan tilata suoraan XL kokoisen, kun XL koko on Cuben ja Haibiken malleissa tuntunut parhaimmalta? Pituutta löytyy noin 192 cm joka on Konan koko taulukossa L ja XL jakajana.
Kokojen välissä ollessa riippuu aika paljon omista mieltymyksistä ja mimmoset mitotukset pyörässä on. Jos on lyhyt stemmi ja otat isomman koon, niin stemmissä ei ole vara lyhentää, jos otat pienemmän niin stemmin vaihdolla saat ajoasentoa muokattua, jne. Jos tykkäät teknisestä ja ketterästä ajosta, niin pienempi, mutta isompi runko on tietysti vakaampi. Mielipidekysymys, ja nuo em. osien vaihtomahdollisuudet vaikuttaa tietysti asiaan. Melkein pitäs päästä koeajamaan jos epäilyttää...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 045
Verkkiksessä tarjouksessa fatbiken nastarenkaat, onko kokemusta Vee Tiren Avalance tai XL renkaista?
Pyöränä Whiten 8FAT NX 1x12, molemmat versiot mahtunee pyörimään

Jotkut noita haukkuu, toki kuuluvat siihen samaan kastiin ketkä ei kehtaa ajaa alle 5k€ pyörällä, saatikka renkailla millä ei saa olkaan taputtelua foorumeilla, mutta tuolla hinnalla kyllä ehdottomasti hankinnan arvoiset jos haluaa isoa läskiä alle edullisesti.

Omassa sähköläskissä toiminut hyvin ja pitoa löytyy nyt lumien saavuttua
 

Liitteet

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
591
Millaista kypärämyssyä ja laseja talvipyöräilijät suosittelee?
Tähän asti pärjännyt vielä tuubihuivilla ja suojalaseilla, muttei kauaa. :whistling:
Peittävät ajolasit vai jopa laskettelulasit?
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
61
Ite oon pärjännyt ihan perus pyöräilylaseilla. Kypärän aluspipo (joka peittää korvat) + perus Prisman kypärämyssy + tuubihuivi nii on tullu ihan tarpeeks tiivis paketti.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
61
Verkkiksessä tarjouksessa fatbiken nastarenkaat, onko kokemusta Vee Tiren Avalance tai XL renkaista?
Pyöränä Whiten 8FAT NX 1x12, molemmat versiot mahtunee pyörimään

Nämä kyllä toimii sähkiksessä mutta akustisella varaudut sitte henkisesti siihen, että joudut polkemaan myös alamäet. Ne ei nimittäin rulla mutta pitää kyllä :D
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
268
Tuo sama liiterin urheilupipo ollu jo monta vuotta kypärän alla talvella, otassa on windstopperi muuten hengittävää matskua.
Laseja en käytä muuten kuin aurinkosella kelillä aurinkolaseja.
Edittiä, kelien suhteen eli asun kajjaanissa niin ei ole lämpimimpiä paikkoja suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
586
Millaista kypärämyssyä ja laseja talvipyöräilijät suosittelee?
Tähän asti pärjännyt vielä tuubihuivilla ja suojalaseilla, muttei kauaa. :whistling:
Peittävät ajolasit vai jopa laskettelulasit?
Kysymykseesi on mahdoton vastata jos et kerro missäpäin asut. Suomessa ilmasto on hyvin erilainen riippuen asutko pohjoisessa vai etelässä. Ja itäsuomessa ilmasto on paljon karumpi kuin lännessä.

Etelä+Länsisuomi about Vaasan korkeudelle on suht leutoa ja talvella riittää useinmiten ohut pipo ja perus pyöräilylasit. Jos menee kylmemmäksi niin sitten pipon alle ohut kypärähuppu tai pelkkä paksu kypärähuppu. Uimalakin tyylisellä lakilla pärjää hyvin sinne nollan asteen paikkeille ja siitä kylmempään pitää olla jotain muutakin.

Random googlelinkki tähän ns. "uimalakista" https://www.kotielaintarvike.fi/fi/uvex-kyparalakki-black/p/S41S1410001L/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 045
Nämä kyllä toimii sähkiksessä mutta akustisella varaudut sitte henkisesti siihen, että joudut polkemaan myös alamäet. Ne ei nimittäin rulla mutta pitää kyllä :D
En ymmärrä tuota ei rulla ja joudut polkemaan alamäet?!

Totta kai nastarengas jo itsessään rullaa huonommin kuin kesärengäs ja jos lunta on paljon niin rullaavuus on vielä huonompaa kuin kesällä asfaltilla ja kun läskipyörässä paineet 0,5bar toisin kuin katupyörässä niin ei rullaa sitäkään vähään, mutta eihän läskipyörää osteta sen takia että se rullaa mahdollisimman hyvin?

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
350
En ymmärrä tuota ei rulla ja joudut polkemaan alamäet?!

Totta kai nastarengas jo itsessään rullaa huonommin kuin kesärengäs ja jos lunta on paljon niin rullaavuus on vielä huonompaa kuin kesällä asfaltilla ja kun läskipyörässä paineet 0,5bar toisin kuin katupyörässä niin ei rullaa sitäkään vähään, mutta eihän läskipyörää osteta sen takia että se rullaa mahdollisimman hyvin?

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Taisi viitata siihen, että kaurapolkijalla vastusta on sen verran että alamäessä joutuu polkemaan (kärjistetysti), kun taas sähköllä mennessä se pyörä auttaa eikä tartte polkea ihan niin pahasti selkä hiessä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 045
Taisi viitata siihen, että kaurapolkijalla vastusta on sen verran että alamäessä joutuu polkemaan (kärjistetysti), kun taas sähköllä mennessä se pyörä auttaa eikä tartte polkea ihan niin pahasti selkä hiessä...
Ymmärsin, mutta ei mun mielestä noilla joudu yhtään sen enempää polkemaan kuin muillakaan läskin nastarenkailla, sitä mä tarkoitin...
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 421
Millaista kypärämyssyä ja laseja talvipyöräilijät suosittelee?
Tähän asti pärjännyt vielä tuubihuivilla ja suojalaseilla, muttei kauaa. :whistling:
Peittävät ajolasit vai jopa laskettelulasit?
Itse valitsin kypärän sen verran väljäksi että mahtuu kunnon windstopper pipo sinne alle, aiemmin oli 2 eri kypärää - toinen vähän isompi talveen että mahtui tarpeeksi paksu pipo.

Laseista aivan ylivoimaiset on olleet Bolle Silium, saa kirkkaana, ei maksa paljoa ja peittää silmät hyvin niin ettei kovempikaan viima tai jäätäv tihku haittaa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 962
Ymmärsin, mutta ei mun mielestä noilla joudu yhtään sen enempää polkemaan kuin muillakaan läskin nastarenkailla, sitä mä tarkoitin...
Kyllähän eri renkaissa on isojakin eroja rullattavuudessa, niin nastattomissa kuin nastallisissa, olkoosa sitten maantiepyörän rengas, tai vaikka läskin rengas. Renkaissa ilmoitetaankin monesti vierintävastus, joskin asteikko voi toki vaihdella valmistajasta riippuen, mutta kyllä siitä voi jo vähän vertailla. Noista Vee Tiren renkaista ei löydy tietoja kylläkään.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 822
Ymmärsin, mutta ei mun mielestä noilla joudu yhtään sen enempää polkemaan kuin muillakaan läskin nastarenkailla, sitä mä tarkoitin...
Tää on helppo tarkistaa. Mulla on strivessä niin wattikammet, kun kesänakitkin. Voin ajaa tien pätkän 30km/h ja kattoo paljonko vauhdin ylläpitämiseen menee watteja ja sitten sama talvi nakelilla.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
61
En ymmärrä tuota ei rulla ja joudut polkemaan alamäet?!

Totta kai nastarengas jo itsessään rullaa huonommin kuin kesärengäs ja jos lunta on paljon niin rullaavuus on vielä huonompaa kuin kesällä asfaltilla ja kun läskipyörässä paineet 0,5bar toisin kuin katupyörässä niin ei rullaa sitäkään vähään, mutta eihän läskipyörää osteta sen takia että se rullaa mahdollisimman hyvin?

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Joo niinku tuossa muutkin ovat jo kommentoineet niin renkaissa on aivan valtavia eroja. Vee tiren renkaat on enemmän pitäviä kumiseokseltaan kuin rullaavia (toki nyt muukin vaikuttaa kuin pelkkä seos). Ja se ero on järkyttävän iso omin jaloin kulkiessa. Akustisella nimenomaan maksimoidaan rullaus taikka oikeastaan tasapainoillaan pidon ja rullauksen välillä. Ilman avustusta kulkeva kevyt läski on melkein kuin XC (#kalajutut).
Vee tiret on yleensä halvempia kuin muut ja taas toisaalta muilta valmistajilta ei löydy yhtä leveää (Snowshoe 2XL 5,05").
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
636
Itse laitoin 3 viikkoa sitten tilaukseen Canyon Grizl CF SL 7 -pyörän. Arvion mukaan pyörän pitäisi saapua marraskuun lopussa. Olen viimeiset 10 vuotta polkenut maantiepyörällä, jossa on 25 mm leveät renkaat, niin voi tuntua 45 milliset renkaat oudoilta aluksi. Kesäksi olen suunnitellut ostavani toiset kiekot, joihin laitan noin 30 mm maantiekumet.

Halusin vaihtaa gravelpyörään, jotta saan riittävän leveät renkaat talviajoon ja lisäksi lokarit tarvittaessa paikoilleen. Alkoi ärsyttämään, kun aina kaikki paikat oli ihan ravassa keväisin ja syksyisin, jos tie oli yhtään märkänä.
Saitko Grizlin käyttöön? Fiiliksiä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
38
Saitko Grizlin käyttöön? Fiiliksiä?
Pyörä tuli etuajassa ja sain sen jo marraskuun alussa. Olen ollut nyt noin 250 km jälkeen tyytyväinen pyörään. Kasaaminen oli melko helppoa ja nopeaa. Tarkastin myös kampien kiinnityksen, koska siitä täällä varoiteltiin, mutta omassa pyörässäni ne olivat hyvin kiinni. Takavaihteet olivat hyvin säädetyt. Edessä ketju vähän hankaa häkkiin, jos ketjut ovat ristissä, mutta en ole varma onko tuo ominaisuus vai pääsisikö säädöillä eroon. Olin yllättynyt miten kevyt on loppupeleissä ajaa 45 mm renkaalla verrattuna 25 mm renkaaseen. Vielä en osaa tarkemmin sanoa miten paljon vauhdissa häviää, mutta ei ainakaan nyt syksyn keleillä hiekoitetulla tiellä mitenkään merkittävästi. Satula on todella kova ja muodoltaa vähän erilainen kuin aiemmassa maantiepyörässäni, jonka vuoksi on ollut vähän hakemista satulan kanssa, mutta nyt alkaa tottumaan tuohon. Ajoasento on mukavan matala asvaltille, mutta en ole kokeillut pyörää vielä metsän puolella, niin en tiedä onko turhan matala sinne.

Huonoin puoli tähän mennessä on ollut Canyonin lokarit. Etulokarin jos laittaa paikoilleen, niin jyrkemmin kääntäessä osuu helposti kengän kärki lokasuojaan. Takalokasuojaa sai olla jatkuvasti nostamassa paikoilleen ylöspäin renkaan päältä, mutta kun otin sen irti pari päivää sitten, niin huomasin parin kiristysruuvin jääneen vähän löysälle. En sitten tiedä johtuiko tuosta vai ei, koska laitan takalokarin takaisin paikoilleen keväällä kun sille tulee tarvetta.

Nyt jos mietin, niin en ole varma oliko järkeä valita hiilikuituista pyörää vai olisiko pitänyt säästää 500 € ja ostaa alumiininen. Toisaalta jos olisin hankkinut alumiinisen, niin nyt haaveilisin hiilikuituisesta. Noissa ei ole kuin 1 kg ero painossa ja alumiinisen rungon kanssa ei tarvitsisi olla ihan niin tarkka kuin hiilikuituisen. Tänään saapui chain catcher, niin asennuksen jälkeen pienenee ainakin todennäköisyys sille, että ketju tippuu eturattailta ja vahingoittaa runkoa.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
636
Nyt jos mietin, niin en ole varma oliko järkeä valita hiilikuituista pyörää vai olisiko pitänyt säästää 500 € ja ostaa alumiininen. Toisaalta jos olisin hankkinut alumiinisen, niin nyt haaveilisin hiilikuituisesta. Noissa ei ole kuin 1 kg ero painossa ja alumiinisen rungon kanssa ei tarvitsisi olla ihan niin tarkka kuin hiilikuituisen. Tänään saapui chain catcher, niin asennuksen jälkeen pienenee ainakin todennäköisyys sille, että ketju tippuu eturattailta ja vahingoittaa runkoa.
Eikai hiilikuitusen kanssa tarvitse olla sen tarkempi kuin alumiinisen. Hiilarit on nykyään vähintään yhtä kestäviä kuin alumiiniset, tilanne jossa hiilaripyörä menisi rungosta rikki, rikkoisi muutkin runkotyypit. Luulen että varovaisuuden kulttuuri tulee siitä kun hiilikuitunen pyörä luonnollisesti maksaa enemmän ja sitä kautta on tarkempi pyörästään.

Olen ymmärryksessä että tavalliselle pyöräilijälle hiilikuiturungon isoin ilo on mukavuus. Hiilikuiturunko pehmentää tärinää huomattavasti paremmin kuin alumiininen. Siksi monesti on alumiininen runko mutta hiilarikeula.

Toinen ilo on ulkonäkö kun rumat hitsaukset poistuvat ja rungosta tulee "yhtenäinen". Ja kovempaan hintaan olen huomannut että valmistajat yleensä laittaa kivemman näköset maalit...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 822
Eikai hiilikuitusen kanssa tarvitse olla sen tarkempi kuin alumiinisen. Hiilarit on nykyään vähintään yhtä kestäviä kuin alumiiniset, tilanne jossa hiilaripyörä menisi rungosta rikki, rikkoisi muutkin runkotyypit. Luulen että varovaisuuden kulttuuri tulee siitä kun hiilikuitunen pyörä luonnollisesti maksaa enemmän ja sitä kautta on tarkempi pyörästään.

Olen ymmärryksessä että tavalliselle pyöräilijälle hiilikuiturungon isoin ilo on mukavuus. Hiilikuiturunko pehmentää tärinää huomattavasti paremmin kuin alumiininen. Siksi monesti on alumiininen runko mutta hiilarikeula.

Toinen ilo on ulkonäkö kun rumat hitsaukset poistuvat ja rungosta tulee "yhtenäinen". Ja kovempaan hintaan olen huomannut että valmistajat yleensä laittaa kivemman näköset maalit...
Hiilikuidun varovaisuus piilee siinä, ettei hiilkuitua korjata noin vaan. Kaverilla meni dh pyörästä runko rikki, se kävi ammattilaisella hitsaa se kuntoon. Hiilariin jos tulee halkeama, se joutuu lähettää ulkomaille saadakseen se kunnolla kuntoon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
442
Hiilikuidun varovaisuus piilee siinä, ettei hiilkuitua korjata noin vaan. Kaverilla meni dh pyörästä runko rikki, se kävi ammattilaisella hitsaa se kuntoon. Hiilariin jos tulee halkeama, se joutuu lähettää ulkomaille saadakseen se kunnolla kuntoon.
Suomessa on kyllä usea taho, joka korjaa hiilikuitua. Eli jos ei ole ns. takuunalainen homma niin fillarifoorumille tai sopiviin FB ryhmiin etsimään tietoa.
Hiilariin saa myös tulla yllättävän isoja pintarikkoja ilman, että tuotteen lujuus heikkenee.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
866
Suomessa on kyllä usea taho, joka korjaa hiilikuitua. Eli jos ei ole ns. takuunalainen homma niin fillarifoorumille tai sopiviin FB ryhmiin etsimään tietoa.
Hiilariin saa myös tulla yllättävän isoja pintarikkoja ilman, että tuotteen lujuus heikkenee.
Aika harva on asiantuntija sen suhteen että kuinka iso se pintarikko saa olla.
En mä ainakaan haluaisi syöttää alamäkeen rungolla jossa näkyy että kuidulle asti on menty pintarikossa.
Myös kuidun ja alumiinin liitoskohdat aiheuttaa pintaan repeämältä näyttäviä vikoja ajan kanssa.
Tottakai se metallinen kestää osumia enemmän.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
82
Olisiko jollain antaa suositusta semmoisesta polkupyörän takavalosta joka olisi ladattava ja jossa olisi erillinen kiinnike valolle jonka voisi kiinnittää satulaan tai sen putkeen?
Semmoiset kuminauha viritykset joissa koko paketti lähtee kerralla irti ei oikein kiinnosta. Kun todennäköisesti se kuminauha jossain vaiheessa väsyy ja menee poikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
547
Olisiko jollain antaa suositusta semmoisesta polkupyörän takavalosta joka olisi ladattava ja jossa olisi erillinen kiinnike valolle jonka voisi kiinnittää satulaan tai sen putkeen?
Semmoiset kuminauha viritykset joissa koko paketti lähtee kerralla irti ei oikein kiinnosta. Kun todennäköisesti se kuminauha jossain vaiheessa väsyy ja menee poikki.

Täällä perheellä käytössä noita useampi ja on koko porukka ollut kyllä tyytyväinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
547
Muuten hyvä vaihtoehto, mutta on loppuunmyyty.
Niinpä näkyy tuolla olevan loppu, kun on näköjään ollut tarjouksessa. Ja monessa muussa kaupassa sama ongelma. Jossain verkkokaupoissa näytti olevan kuitenkin edelleen saatavillakin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
516
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
219
Perheelle osti 2kpl Pro-mallia niin ei tunnu täysin tasaiselta valon toiminta, eihän sitä toki itse näe mutta tiiäppä oisko takuuhommia vai normaalia, saattanee johtua automaattisesta valonsäädöstä jos joku tietäs paremmin. Muuten kyllä lämmin suositus.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
350
Sivua scrollaamalla:
TUOTE ON PÄIVITTYNYT, UUSI VERSIO LÖYTYY TÄÄLTÄ: VISION PRO
Itelleni ostin tuon päivitetyn version. Valo itsessään on hyvä, mutta kiinnitys satulan alle kesti tasan yhden reissun kun tärinä katkoi kiinnikkeen. En suosittele muuhun kuin asfalttipyörään ja kevyeen graveliin jos tarkotus kiinnittää satulan alle. Harmillisesti noita versioita ei liikaa ole markkinoilla, mutta hissitolppaan kun ei mielellään valoa laittas ja alempana se paskaantuu hetkessä niin ei voi olla liian nirso :S
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
82
Sivua scrollaamalla:
TUOTE ON PÄIVITTYNYT, UUSI VERSIO LÖYTYY TÄÄLTÄ: VISION PRO
Tästä uudesta versiosta tuntuisi löytyvän aika paljon huonoja kokemuksia.

Tuo on kopio tästä hyväksi havaitusta lampusta. Xlite100. Vilkkumoodit on parempia kuin muissa, eli ei sellainen terävä ärsyttävä vilkku vaan pehmeä "fade".

Näitä Xlite 100 valoja olen kanssa koittanut katsella, mutta on ilmeisesti kanssa poistunut malli.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 218
Oman parivuotta käytössä olleen Cubelite II:n valmistaja on Enfitnix. Pirun hyvä valo ollut. Pieni, kirkas, jarruvalo toimii ok ja akku kestää pitkään.

Aliexpressillä tarjolla Cubelite II. Useammallakin eri myyjällä.
Tuosta on ilmeisesti tullu uusi versio USB-C liitynnällä, Cubelite III. Tätäkin myy useampi eri myyjä.

En tiedä mitä nuo kaikki muut vastaavat eri nimiset ovat. Tuntuu että tuo Valostore hämmentää aina ihan urakalla noilla omilla lisänimillään. Aikoinaan oli samaa valoa Premium ja Pro lisä määreillä ja tuo uusi Vision Pro 100 ei taida olla edes saman valmistajan (Enfitnix) valo.... tosin kuka näistä kiinavehkeistä tietää, samaa kamaa eri leimalla :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
192 913
Viestejä
3 491 529
Jäsenet
62 221
Uusin jäsen
uhvl

Hinta.fi

Ylös Bottom