Pyöräily

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 383
Pelkillä noilla tiedoilla et vielä välttämättä saa oikeaa, ellei Octalinkin mukana ole yhdistelty eri strandrdeja. Kasettikeskiössä täytyy ottaa huomioon neljä - viisi seikkaa yhteensopivuuden kannalta.

- Kampityyppi (sulla octalink)
- Kierre (Trekeissä ja sulla BSA)
- Putken leveys (Omissa vanhemmissa Trekeissä 73 mm, veikkaan samaa)
- Kampisarjan leveys, joka vaikuttaan ketjulinjaan
(- Kampisarjan keskitystyyppi (Shimano käyttää LL vai D-NL tyyppejä erottelemaan eri ketjulinjoja)).


Linkkaamasi keskiö on kahden viimeisen osalta tyyppiä 113 mm leveä. Esim. omissa Trekeissä kampien pitäisi olla 122 mm leveitä. Helpoimmalla selviää kun purat vanhan pois ja katot mitä se on syönyt. Ja Shimanon yhteensopivuustaulukot on todella hyviä ja helppolukuisia.

Noi keskiöt osaa olla varsin kinkkisiä ja varsinkin vanhoihin pyöriin kiven alla. Vanhoihin neilkanttitrekkeihin pitäisi olla LL - keskiöt, mutta niitä ei saa yhtikäs mistään ja korjaamoita myöten kaikki käyttää D-NL:ä. Ei tee kuin muutaman millin eron ja etuvaihtajan pitäisi se pystyä kompensoimaan. Sun linkkaama on LL -tyyppi, mutta sitä ei mainita joten voi olla että noita kahta ei enää edes erotella Octalinkillä.

Ps. Kannattaa jo ennen projektia tutustua keskusteluihin jumittuneen keskiön avaamisessa, ja lukita avain kunnolla kiinni holkkeihin. On nimittäin tiukassa ja jos rikot vanhan keskiön hampaat on sitä aika ikävä saada enää irti pyörää rikkomatta.
Kiitokset avusta. Putken leveys on tosiaan tuo 73mm ja jos tuo kampien leveys tarkoittaa tuota akselin päästä päähän, johon kammet kiinnitetään, niin 122mm tuo aika tarkasti taitaa mullakin olla (en ihan millin tarkkaan saanut mitattua ilman purkua).
Tuosta ketjulinjasta en ollutkaan kuullut aiemmin. Täytyy tuohon vielä tutustua tarkemmin ja tilata osat myöhemmin.
Tuohon keskiön jumittumiseen olen kyllä osannut varautua. Pari noita on tullut joskus kaverina kiskottua irti ja toinen niistä jäi sille tielleen.
Vähän kyllä tekisi mieli viedä suoraan pajalle, mutta toisaalta pyörän ikä ja arvo on jo sen verta matala, että mitään 200e remonttia ei kyllä viitsisi enää rueta tähän tekemään :joy:
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
63
Olen etsimässä itselleni uutta ja samalla ensimmäistä oikeaa polkupyörää. Kaipaisin vähän apuja valintojen kanssa.
Pyörällä olisi mahdollisesti tarkoitus suorittaa satunnaisesti lyhyttä työmatka ajoa ja toivottavasti enemmän kuntoilu mielessä suoritettavaa liikkumista hiekkateillä ja poluilla. Olen käynyt Tampereella muutamassa pyöräliikkeessä kokeilemassa XL kokoisia maastopyöriä koska olen noin 192 cm pitkä. Ja myyjät muutamassa liikkeessä ovat XL kokoisia pyöriä suositelleet. Hintaluokka saisi olla maksimissaan noin 1000 € ja mieluusti alle.
Kävin katsomassa Emilia sportissa tätä pyörää jota myös toisaalta minulle suositeltiin hyväksi aloittelijan pyöräksi:
Ghost Kato Essential 29 , mutta maastopyöräilyä harrastanut myyjä ei kuitenkaan kyseistä mallia suositellut ja sanoi että saisin 200 € lisä investoinnilla tämän:
Haibike Seet 9 29 , joka hänen mukaansa olisi oikeasti sellainen pyörä jolla voisi jo vähän maastossa pärjätä. Tämä pyörä oli huomattavasti mukavampi ajaa kuin aiempi.
En kuitenkaan vielä kauppoja tehnyt, mutta olen tässä koittanut googlella etsiä muita vaihtoehtoja samasta noin 800 € hintaluokasta, mutta en ole oikein parempaa vaihtoehtoa löytänyt. Olen vertaillut tätä pyörää Orbean ja Canyonin tarjontaan, mutta heillä on pyörien osat olleet samaa tasoa tuon 600 € pyörän kanssa, mutta hinnat olleet lähempänä 800 €. Kävin aiemmin Rtechillä ja siellä ei ollut sillä hetkellä yhtään XL kokoista maastopyörää valikoimissa alle 1000 € ja sain heiltä n.1200 € tarjouksen tästä: CUBE Attention SL 2022 maastopyörä | Rtech , jota ei kuitenkaan ollut koeajattavissa vaan suoritin koeajon kalliimmalla mallilla jossa oli sama runko, mutta eri osat. Tämä pyörä menee roimasti yli tämän hetkisen budjetin.

Joten valintani olisi varmaan tuohon Haibiken Seet 9 malliin kohdistumassa, mutta tuosta pyörämerkistä löytyy vaan tosi vähän kokemuksia eikä tuota kyseistä Seet 9, mallia löydy edes kyseisen valmistajan kotisivuilta joka itsessäni hiukan aiheuttaa ihmetystä. Voiko valintani olla ihan täysin susi vai kannattaako budjettia koittaa vielä kasvattaa talven aikana?

(Tiedän kyllä että tuossa Haibiken pyörässä on SunTourin keula joka aiheuttaa monessa oikeassa harrastajassa kylmiä väreitä, mutta en kuitenkaan ole nyt löytänyt tuosta hintaluokasta, muita vaihtoehtoja ja tuossa pyörässä on jo ilmalla täytettävä versio joten sen pitäisi olla vähän parempi kuin nuo halvimmat jousi mallit. )
 

esk

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
270
Olen etsimässä itselleni uutta ja samalla ensimmäistä oikeaa polkupyörää. Kaipaisin vähän apuja valintojen kanssa.
Pyörällä olisi mahdollisesti tarkoitus suorittaa satunnaisesti lyhyttä työmatka ajoa ja toivottavasti enemmän kuntoilu mielessä suoritettavaa liikkumista hiekkateillä ja poluilla. Olen käynyt Tampereella muutamassa pyöräliikkeessä kokeilemassa XL kokoisia maastopyöriä koska olen noin 192 cm pitkä. Ja myyjät muutamassa liikkeessä ovat XL kokoisia pyöriä suositelleet. Hintaluokka saisi olla maksimissaan noin 1000 € ja mieluusti alle.
Kävin katsomassa Emilia sportissa tätä pyörää jota myös toisaalta minulle suositeltiin hyväksi aloittelijan pyöräksi:
Ghost Kato Essential 29 , mutta maastopyöräilyä harrastanut myyjä ei kuitenkaan kyseistä mallia suositellut ja sanoi että saisin 200 € lisä investoinnilla tämän:
Haibike Seet 9 29 , joka hänen mukaansa olisi oikeasti sellainen pyörä jolla voisi jo vähän maastossa pärjätä. Tämä pyörä oli huomattavasti mukavampi ajaa kuin aiempi.
En kuitenkaan vielä kauppoja tehnyt, mutta olen tässä koittanut googlella etsiä muita vaihtoehtoja samasta noin 800 € hintaluokasta, mutta en ole oikein parempaa vaihtoehtoa löytänyt. Olen vertaillut tätä pyörää Orbean ja Canyonin tarjontaan, mutta heillä on pyörien osat olleet samaa tasoa tuon 600 € pyörän kanssa, mutta hinnat olleet lähempänä 800 €. Kävin aiemmin Rtechillä ja siellä ei ollut sillä hetkellä yhtään XL kokoista maastopyörää valikoimissa alle 1000 € ja sain heiltä n.1200 € tarjouksen tästä: CUBE Attention SL 2022 maastopyörä | Rtech , jota ei kuitenkaan ollut koeajattavissa vaan suoritin koeajon kalliimmalla mallilla jossa oli sama runko, mutta eri osat. Tämä pyörä menee roimasti yli tämän hetkisen budjetin.

Joten valintani olisi varmaan tuohon Haibiken Seet 9 malliin kohdistumassa, mutta tuosta pyörämerkistä löytyy vaan tosi vähän kokemuksia eikä tuota kyseistä Seet 9, mallia löydy edes kyseisen valmistajan kotisivuilta joka itsessäni hiukan aiheuttaa ihmetystä. Voiko valintani olla ihan täysin susi vai kannattaako budjettia koittaa vielä kasvattaa talven aikana?

(Tiedän kyllä että tuossa Haibiken pyörässä on SunTourin keula joka aiheuttaa monessa oikeassa harrastajassa kylmiä väreitä, mutta en kuitenkaan ole nyt löytänyt tuosta hintaluokasta, muita vaihtoehtoja ja tuossa pyörässä on jo ilmalla täytettävä versio joten sen pitäisi olla vähän parempi kuin nuo halvimmat jousi mallit. )
Syksy taitaa olla paras hetki ostaa uutta pyörää, kun vanhoja malleja myydään uusien tieltä alehintaan pois.

Nopealla haulla löytyi yksi ehdokas samaan hintaan kuin Haibike, josta löytyy XL ja XXL kokoja vielä.


EDIT:
Konaa ilmakeulalla löytyy myös alelaarista ja vielä edullisemmpin kuin Haibike sekä ylempi Cube, mutta ei ihan Tampereelta:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2021
Viestejä
10
Noin 5v ikäinen Merida citypyörän takarengas alkanut rullaamaan huonosti, ajelu on raskasta. Millaisia työkaluja tollaisen ongelman fiksaamiseen tarvitsee? Luulen, että jotain vikaa takanavassa.

Toisaalta kiinnostaisi vaihtaa suoraan maastopyörään, sillä nykyinen pyörä ei oikein ole sopivan kokoinen ja ajelen maastossa sekä talvella myös. Kannattaako jotain 400-500€ etujousitettuja pyöriä ostella edes nyt alennuksista vai pitäisikö katsella käytettyjä?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 383
Noin 5v ikäinen Merida citypyörän takarengas alkanut rullaamaan huonosti, ajelu on raskasta. Millaisia työkaluja tollaisen ongelman fiksaamiseen tarvitsee? Luulen, että jotain vikaa takanavassa.

Toisaalta kiinnostaisi vaihtaa suoraan maastopyörään, sillä nykyinen pyörä ei oikein ole sopivan kokoinen ja ajelen maastossa sekä talvella myös. Kannattaako jotain 400-500€ etujousitettuja pyöriä ostella edes nyt alennuksista vai pitäisikö katsella käytettyjä?
Käytettynä suosittelen tuohon budjettiin etsimään. Saat todennäköisesti parempaa palikkaa samaan rahaan.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
940
Noin 5v ikäinen Merida citypyörän takarengas alkanut rullaamaan huonosti, ajelu on raskasta. Millaisia työkaluja tollaisen ongelman fiksaamiseen tarvitsee? Luulen, että jotain vikaa takanavassa.
Ihan napa normi kiinto- tai jakoavaimella (15 ja/tai 17 mm) aukeaa. Siellä ei montaa pestävää osaa ole (googleta halutessasi takanapasi räjäytyskuva). Uudet vaseliinit tilalle (autokaupan laakerirasva) ja kasaa sopivaan kireyteen.

ps.
Viikko sitten purin yhden ikivanhan navan, ja heitin mustuneet ja pikeentyneet osat jogurttikippoon ja suihkautin perään keittiön yleispesuainetta kun sattui käsien ulottuvilla grillissä olemaan. Kolmen päivän päästä kipossa oli kirkkaalle metallille puhdistuneet osat.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
63
Syksy taitaa olla paras hetki ostaa uutta pyörää, kun vanhoja malleja myydään uusien tieltä alehintaan pois.

Nopealla haulla löytyi yksi ehdokas samaan hintaan kuin Haibike, josta löytyy XL ja XXL kokoja vielä.


EDIT:
Konaa ilmakeulalla löytyy myös alelaarista ja vielä edullisemmpin kuin Haibike sekä ylempi Cube, mutta ei ihan Tampereelta:
Kiitos vinkeistä, ei tuo Tuurin suunta mikään mahdoton vierailun suunta ole, jos pyörän saisi vielä samantien mukaan tai heiltä onnistuu lähetys. Täytyykin olla sinne huomenna yhteydessä. Näyttävästi siellä on muitakin Konan malleja tarjouksessa...
 
  • Tykkää
Reactions: esk
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 469
NBD. Tuli vähän herätteenä tilattua Canyon Spectral 125 CF8, kun oli outletissa kivassa alessa. Ei mitää näkyvää käytön jälkeä näyttäny olevan. Viikko sitten tilattu ja nyt ajokunnossa. Tässä hankinnan taustalla on ollu siirtyy takas luomupyörään kun tuntuu tuo sähkötäpäri vähän liian möhköltä ja helpolta. Saa nähä miten tätä jaksaa taas polkea reilun 1,5 vuoden sähkövaiheen jälkeen. Toki on sitä luomulla tullut ajeltua gravelia jne työmatkaa.

1663256300893.png1663256608474.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
85
hei,
Pyöräni on trek roscoe 7, vm-22 väriltään mattamusta ja ajattelin saada nuo hopeiset trek + roscoe tekstit pois, kun tuo pelkistetty musta miellyttäisi.
Kysyin trekiltä noista millä/mitä nuo logot ovat niin vastasivat, että ovat siirtokuvia.
Noiden yli ei ole lakkaa laitettu ja ei taida tuossa mattamustassa olla muutenkaan niin osaisitteko neuvoa millä konstilla lähtisi parhaiten?
Jonkun ohjeen löysin, että kuumailmapuhaltimella ensin ja sitten vaikka toffeelaikalla(bilteman sivuilta löysin tuommosen) pitäisi lähteä vahingoittamatta maalipintaa ja jos jää jämiä niin sinolilla pyyhintä.
Olisin kiitollinen avustanne.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 469
hei,
Pyöräni on trek roscoe 7, vm-22 väriltään mattamusta ja ajattelin saada nuo hopeiset trek + roscoe tekstit pois, kun tuo pelkistetty musta miellyttäisi.
Kysyin trekiltä noista millä/mitä nuo logot ovat niin vastasivat, että ovat siirtokuvia.
Noiden yli ei ole lakkaa laitettu ja ei taida tuossa mattamustassa olla muutenkaan niin osaisitteko neuvoa millä konstilla lähtisi parhaiten?
Jonkun ohjeen löysin, että kuumailmapuhaltimella ensin ja sitten vaikka toffeelaikalla(bilteman sivuilta löysin tuommosen) pitäisi lähteä vahingoittamatta maalipintaa ja jos jää jämiä niin sinolilla pyyhintä.
Olisin kiitollinen avustanne.
Aika riski homma kyllä uuelle pyörälle. Säilyykö takuut rungossa jos ton teet?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 383
Kiitokset avusta. Putken leveys on tosiaan tuo 73mm ja jos tuo kampien leveys tarkoittaa tuota akselin päästä päähän, johon kammet kiinnitetään, niin 122mm tuo aika tarkasti taitaa mullakin olla (en ihan millin tarkkaan saanut mitattua ilman purkua).
Tuosta ketjulinjasta en ollutkaan kuullut aiemmin. Täytyy tuohon vielä tutustua tarkemmin ja tilata osat myöhemmin.
Tuohon keskiön jumittumiseen olen kyllä osannut varautua. Pari noita on tullut joskus kaverina kiskottua irti ja toinen niistä jäi sille tielleen.
Vähän kyllä tekisi mieli viedä suoraan pajalle, mutta toisaalta pyörän ikä ja arvo on jo sen verta matala, että mitään 200e remonttia ei kyllä viitsisi enää rueta tähän tekemään :joy:
Tähän palatakseni tein vielä tänään huollot pyörään huolella, käyden läpi kaikki mahdolliset äänen lähteet. Huomasin, että toisessa polkimessa on laakerissa myös jotain vikaa, mutta tuo nakuttava ääni ei kuitenkaan ollut siitä, vaikka kuinka vääntelin, pyörittelin jne. sitä. Otin polkimet irti, ketju pois ja pyörittelin kampia joka suuntaan, voimalla, voimatta jne. Tuosta keskiöstä ei kertakaikkiaan saa ääntä irti noin ja voin sanoa, että koko painollani siihen voimaa latasin. Samalla tarkastin kampien kiristyksen ja rataspakan puolella oli selvästi löysää. Varmaan 15 astetta kärsi kiristää. Lopuksi huolellinen rasvaus ja koeajolle, eikä kuulu mitään? En toki polkenut kuin ehkä 2km, mutta eri vaihteilla mäkeä edes taas polkien, ei kuulunut kerrassa mitään. En tiedä miten pitkäaikainen korjaus tämä nyt oli, mutta voihan se olla, että tuo kampi oli hivenen löysällä ja piti tuollaista ääntelyä tai sitten painepesurilla pestessä lähti jostain sopivasta paikkaa jotain paskaa liikkellee, joka lopetti tuon ääntämisen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
279
Ostin käytetyn Meridan Big Nine TFS Deore XT-osasarjalla olevan pyörän. Edellinen omistaja oli juuri vaihtanut ketjut, mutta siihen pitäisi vaihtaa myös takapakka. Alkuperäinen on 10 speed 11-36. Olen koittanut katsella Suomesta vaihtoehtoja, mutta tätä kokoa tuntuu olevan huonosti saatavilla. Minkälainen rataspakka tähän kannattaisi ostaa ja mistä? Samalla kertaa ja mieluiten samasta paikasta pitäisi ostaa myös rataspakan aukaisutyökalu. Tällaisen löysin itse googlella:

SLX CS-HG81 10-speed Cassette ja sen hinta on 60e+ ilmeisesti 4e postit.

edit. lisäksi löytyi:
Microshift 10-speed cassette, 11-36t • Hi5Bikes 45e + postit

Shimano Deore CS-HG500-10 rataspakka - Suomen Urheilupyörä 50e + postit. Tämäkin luultavasti sopisi, vaikka suurin ratas on kaksi hammasta pienempi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
675
Sähkömaasturista irtosi seisontatuki kesken ajon. Ilmeisesti löystynyt ajan myötä. Kannattaisiko tuossa käyttää kierrelukitetta ettei vastaavaa tapahdu uudestaan? Ja jos niin millaista?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 931
Sähkömaasturista irtosi seisontatuki kesken ajon. Ilmeisesti löystynyt ajan myötä. Kannattaisiko tuossa käyttää kierrelukitetta ettei vastaavaa tapahdu uudestaan? Ja jos niin millaista?
Kannattaa laittaa. Keskiluja lukite riittää, niin saa normaaleilla työkaluilla irtikkin. Kova lukite vaatii lämmityksen, että aukeaa.

Eli esim. Permatexin sininen lukite (punainen on kova), tai Loctite 243.

 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
618
Tietääkö joku myydäänkö missään jarrupalojen väliin laitettavaa palikkaa, joka estäisi jarrupalojen liikkumisen jos vahingossa tulee jarrua vedettyä kun rengas irti?

Fillarin kuljetuksessa ja pesussa tulee aina vähän jännäiltyä ettei vahingossa osu jarrukahvaan sekä nyt olis tarkotus hankkia traineri jolloin rengas taas irti.

Eipä se juuri vahinkoa aiheuta mutta pientä mielenrauhaa
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 931
Tietääkö joku myydäänkö missään jarrupalojen väliin laitettavaa palikkaa, joka estäisi jarrupalojen liikkumisen jos vahingossa tulee jarrua vedettyä kun rengas irti?

Fillarin kuljetuksessa ja pesussa tulee aina vähän jännäiltyä ettei vahingossa osu jarrukahvaan sekä nyt olis tarkotus hankkia traineri jolloin rengas taas irti.

Eipä se juuri vahinkoa aiheuta mutta pientä mielenrauhaa
Myydään. En tiedä mikä on suomalainen termi, mutta englanniksi bleeding spacer.

Tässä muutama esimerkki.

Toki voisi samantien ostaa asennustyökalun, jolla jarrut voi helposti asentaa oikeaan asentoon.

Mutta en minä ole kyllä koskaan jännännyt sitä, että painan jarrua vaikka pyörä on irti. Painaa ruuvimeisselillä männät takaisin auki asentoon ja pyörä paikoilleen ja se toimii niin kuin ennenkin.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 383
Myydään. En tiedä mikä on suomalainen termi, mutta englanniksi bleeding spacer.

Tässä muutama esimerkki.

Toki voisi samantien ostaa asennustyökalun, jolla jarrut voi helposti asentaa oikeaan asentoon.

Mutta en minä ole kyllä koskaan jännännyt sitä, että painan jarrua vaikka pyörä on irti. Painaa ruuvimeisselillä männät takaisin auki asentoon ja pyörä paikoilleen ja se toimii niin kuin ennenkin.
Itse tein joskus jarruremppaa varten sopivasta vanerinpalasesta sopivan pulikan tuohon tarkoitukseen. Jos sopivaa työkalua niin äkkiä veistää sopivan, vaikka normaalista puulistasta. Toisaalta normipesuissa ym. en kyllä itekään näe pahemmin järkeä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 469
Bleeding spacerit ei käy, koska ne on tarkotettu ilmaamiseen ja ne on tarkotettu laittaa satulaan, jossa ei oo paloja ollenkaan, eli ne ei mahdu palojen kanssa satulaan. Tommoset "pad spacer":t on ne oikeat palikat sun tapauksessa.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
618
Hienoa, kiitos! Eipä tämä ole kun mun oma tyhmä jännitys mihin saan eurolla helpotuksen.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
438
puinen pyykkipoika saa kumpaakin jarruun. ainiin se pitää purkaa se pyykkipoika ja sehän ei taas onnistu ilman youtube ohjeita
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
768
Syksy taitaa olla paras hetki ostaa uutta pyörää, kun vanhoja malleja myydään uusien tieltä alehintaan pois.

EDIT:
Konaa ilmakeulalla löytyy myös alelaarista ja vielä edullisemmpin kuin Haibike sekä ylempi Cube, mutta ei ihan Tampereelta:

Sinänsä asiallinen fillari, just möin tollasen pois. Mutta kannattaa jo ekana fillarina ostaa sellainen, missä läpiakselit. Kokemuksesta voin sanoa että päivitysinto saattaa iskeä nopeastikin, ja noi linkkuakselit on este mm. kunnon etuhaarukalle :)

Melkein katsoisin ite käytettynä. Fillaritori täynnä alle tonnin mankeleita. Osa vain kesän ajettuja.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
297
Olen ajellut vanhalla 1-vaihteisella mummopyörällä nyt pidempään. Ketjuna ollut näitä B1 Wide Black -ketju yksivaihteisiin ja napavaihteisiin pyöriin minkä pitäisi kaiketi olla ihan hyvä perusketju. Nyt kuitenkin 2 viimeisintä ketjua on venynyt mielestäni todella nopeasti. Ehkä jonkun puoltoista tonnia ja mittarin mukaan venymä yli 0.75. Reiteni on toki HULKmaiset, mutta ei kai nyt noin nopeasti pitäisi ketjujen venyä?

Olisikohan esim. tämä selkeästi parempi ketju, KMC:n Z1eHX
KMC Z1eHX Wide Silver 1-v, 1/2x1/8", 112L pyöränketju | Karkkainen.com verkkokauppa
joka on kai sähköpyörille tarkoitettu, eli kai sen pitäisi olla vähän kestävämpi?

Tietty nuo halvemmat ketjut on sen verran halpoja, että se ja sama jos pari kertaa kesässä joutuu ostamaan, mutta ei noita jaksaisi koko ajan olla vaihelemassa.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
351
Ettei olisi rattaiden hampaat sen verran kuluneet, että kuluttavat myös ketjun nopeasti? Yksivaihteisen ketjun pitäisi kyllä kestää selkeästi pitempään ajoa, eli jotain mätää tuossa varmasti nyt on. Onko ketjulinja suora? Entä voitelu? Ketjuvahaan siirtyminen voisi antaa lisäkilometrejä, näin esimerkiksi.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
297
Mitään rutinoita ei kuulu ja suora on ketjulinja. Rattaiden hampaat on silmämääräisesti samanlaiset kuin uudemmissa rattaissa, tämä tuli tarkistettua joskus. Mutta tosiaan vain silmämääräisesti ja pyörä on vanha kuin taivas. Nyt menee tosin koko takakiekko vaihtoon, kun taka-akselin pultin kierteet on niin kuluneet, että ei enää mutteri kiristy :rolleyes:
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
930
Mitään rutinoita ei kuulu ja suora on ketjulinja. Rattaiden hampaat on silmämääräisesti samanlaiset kuin uudemmissa rattaissa,
Noh on noissa ketjuissa eroja, mä en ole katsonut mitä laitan alle mutta jotkut shimano ketjut kesti kyllä pitkään, yleensä ketjut kypsyy talvessa.
Tuo KMC ketju on kyllä kokeilemisen arvoinen ehkä joskus itsekin...

Aikoinaan yksivaihde.net :ssä oli skeneketjuja en kyllä muista mitkä oli hyviä.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
351
Omassa mummiksessa on shimanon ketjut, jotka on kestäneet useamman vuoden. Kilsoja siihen ei kyllä tule kovin paljoa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 218
Tästä on varmaan kysytty, mutta en löytänyt äkkiseltään mitään.

Taustaa oma maastopyöräni on normaalista urheilukaupasta ja sen ikä on nyt 10 vuotta.
Pyörä on käynyt ensihuollossa, ja monessa perushuollossa kahden vuoden välein.

Mikä on maastopyörän tekninen käyttöikä? Ajoa kertyy varsinkin asfalttikeleillä jopa 100-300 km kk. Joskus 500 km kk.

Pyörä tuntuu kivikkoisilla teillä nykyään vähän tahdittomalta. Onko se normaalia? Ja pitää joskus ääntä tavallisen ajon aikana.
Kun pihi olen, niin tietysti käyttäisin tätä pyörää vielä ainakin toiset 10 vuotta.

Onko syytä vaihtaa pyörää?
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
618
Tästä on varmaan kysytty, mutta en löytänyt äkkiseltään mitään.

Taustaa oma maastopyöräni on normaalista urheilukaupasta ja sen ikä on nyt 10 vuotta.
Pyörä on käynyt ensihuollossa, ja monessa perushuollossa kahden vuoden välein.

Mikä on maastopyörän tekninen käyttöikä? Ajoa kertyy varsinkin asfalttikeleillä jopa 100-300 km kk.

Onko syytä vaihtaa pyörää?
Jos runko on ehjä niin polkupyörähän on "ikuinen" kun siitä pitää hyvää huolta. Kuluvat osat voi aina vaihtaa mutta jos pyörä on vanha ja käyttö kovaa niin varmasti uudesta pyörästä tuoreine osineen on paljon iloa.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
318
Kuten Pseudo tuossa totesi. Toki kehitystä on tapahtunut roimasti viimesen puolen vuosikymmenen aikana, runkojen mallista muuhun rakenteeseen lähtien, mutta jos sulla on se runko itselles hyvä, niin kaiken muun voi vaihtaa. Tietysti rungoissa vaikuttaa esimerkiksi hardtailissa takahaarukan rakenne, että mahtuuko sinne esimerkiks 29" rengastusta, jne.

Pyörä on ihan kuin mikä tahansa muukin mekaaninen laitos, eli se tarttee huoltoa, säännöllisesti. Nuo kolinat, kilinät, vinkumiset ja muut tulee siitä, että osat kuluu ja niitä pitää huoltaa & uusia tarpeen mukaan. Laakerit kuluu, pölyä ja mutaa kerääntyy paikkoihin mihin sitä ei sais mennä joka aiheuttaa kitkan lisääntymistä ja polkeminen vähitellen muuttuu raskaammaks, jne. Kymmenvuotiaalle pyörälle voi olla noilla kilsoilla jo paikallaan ns. täyshuolto eli puretaan kaikki mikä on purettavissa, uusitaan tarvittavat, putsataan ja rasvataan tarvittavat, ja niputetaan takas. Sitten vaan kovaa ajoa perään seuraavat kymmenen vuotta :)
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
940
Tästä on varmaan kysytty, mutta en löytänyt äkkiseltään mitään.

Taustaa oma maastopyöräni on normaalista urheilukaupasta ja sen ikä on nyt 10 vuotta.
Pyörä on käynyt ensihuollossa, ja monessa perushuollossa kahden vuoden välein.

Mikä on maastopyörän tekninen käyttöikä? Ajoa kertyy varsinkin asfalttikeleillä jopa 100-300 km kk. Joskus 500 km kk.

Pyörä tuntuu kivikkoisilla teillä nykyään vähän tahdittomalta. Onko se normaalia? Ja pitää joskus ääntä tavallisen ajon aikana.
Kun pihi olen, niin tietysti käyttäisin tätä pyörää vielä ainakin toiset 10 vuotta.

Onko syytä vaihtaa pyörää?

Käy läpi kuluvat kohdat, ja säädä tarvittaessa.

- Napalaakerit
- Pojinlaakerit
- Ohajuslaakerit
- Jarrut
- Vaihtajat
- Keskiö

Saa jatkaa listaa jos jokin unohtui. Vaihtajat saattaa kestää hyvin useita kymmeniä vuosia. Sun ikäisessä pyörässä laittaisin uudet vaseliinit noihin kolmeen ekana mainittuun laakeriin, veikkaisin että ajotuntuma johtuu niistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
808
Ensimmäiset nastapyörät ostettu, missäs vaiheessa ne kannattais asentaa? Kannattaako ne sisäänajaa vähän ennen ku jäät ja lumet tulee eli kannattais jo nyt laittaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
74
Ensimmäiset nastapyörät ostettu, missäs vaiheessa ne kannattais asentaa? Kannattaako ne sisäänajaa vähän ennen ku jäät ja lumet tulee eli kannattais jo nyt laittaa?
Ainakin Ice Spikereille taidettiin jossain vaiheessa suositella ~50km rauhallista sisäänajoa kovalla alustalla. Itse tein näin ja kahden talven aikana on tainnut irrota yhteensä 3 nastaa, eli voin suositella. Noista lähtee asfaltilla ajaessa karmea ropina, joten kuulokkeet tms. kannattaa ottaa mukaan sisäänajolenkille :D

Nastarenkaat on äänekkäät ja märällä melko liukkaat, joten itse laitan ne alle vasta sitten kun on jäätä maassa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
584
NBD. Tuli vähän herätteenä tilattua Canyon Spectral 125 CF8, kun oli outletissa kivassa alessa. Ei mitää näkyvää käytön jälkeä näyttäny olevan. Viikko sitten tilattu ja nyt ajokunnossa. Tässä hankinnan taustalla on ollu siirtyy takas luomupyörään kun tuntuu tuo sähkötäpäri vähän liian möhköltä ja helpolta. Saa nähä miten tätä jaksaa taas polkea reilun 1,5 vuoden sähkövaiheen jälkeen. Toki on sitä luomulla tullut ajeltua gravelia jne työmatkaa.

Hieno pyörä! Miltä on luomu maistunut sähkiksen jälkeen?

itse tein juuri päinvastaisen peliliikkeen ja ostin canyon neuron:ON sähkötäpärin talvipyöräksi ja muuhun fiilistelyyn. Alkufiilikset ollut että on tosiaan melkoinen tankki ja erittäin helppo ajettava. Huutaa selkeästi teknistä maastoa ja vaikeita olosuhteita. Aika näyttää miten syvälliseksi suhde kehittyy tämän kanssa. :)
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
618
Täällä kans pyörää päivittämässä. Canyon Grail 7 tällä hetkellä suurimman suurennuslasin alla jahka tulee saataville. Nyt kolme vuotta polkenu 33mm nakeilla, kiinnostuksella odotan miltä 40mm tulee tuntumaan. Vähän jännittää alkaako tuntumaan liian leveältä
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
297
Ostin uuden kiekon yksivaihteiseen mummopyörään, velosteelin takanapa, tämä:
Velosteel Alex Z1000 1v 28" 20-622 takapyörä | Karkkainen.com verkkokauppa

Nyt tuosta kuuluu mielestäni pientä kahinaa, en keksi muuta kuin, että se tulee tuosta navasta, rengas ei ota mihinkään kiinni. Pyörii ihan "ok", mutta ei läheskään niin hyvin kuin eturengas, joka rullaakin kyllä todella hyvin.

Onkohan tämä nyt normaalia, vai onko tuossa jotain vikaa? Jostain luin, että nuo pitää jarrunkin osalta joka tapauksessa vähän sisäänajaa, ennen kuin toimivat ihan täysin. Nyt tässä sitten mietin, että otanko vaan kovaan ajoon ja kokeilen sisäänajoa, vai pitäisikö tuosta valittaa. Sen verran hyvin tuo nyt joka tapauksessa pyörii, että 99% tavallisista polkijoista ei tuota varmaan olisi ikinä huomannutkaan, joten mietin, että hifistelenkö jo liikaakin. Linkissä video äänillä, jos siitä jotain kuulee autojen melulta.

 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
297
Pyörän ei kuulu pitää mitään ylimääräisiä ääniä.
No eipä niin, mutta tässä mietin voiko tuo olla jotain minkä sisäänajo korjaa tai voisiko jotain muuta tehdä. Siinä on oma vaivansa, jos rupeaa irrottelemaan ja lähettelemään takaisin tuollaista isompaa vehjestä.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
385
No eipä niin, mutta tässä mietin voiko tuo olla jotain minkä sisäänajo korjaa tai voisiko jotain muuta tehdä. Siinä on oma vaivansa, jos rupeaa irrottelemaan ja lähettelemään takaisin tuollaista isompaa vehjestä.
Voitha sie käydä pienet sisäänajot tekemässä ja kuulostella lisää jälkeenpäin.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
930
Nyt tuosta kuuluu mielestäni pientä kahinaa, en keksi muuta kuin, että se tulee tuosta navasta, rengas ei ota mihinkään kiinni. Pyörii ihan "ok", mutta ei läheskään niin hyvin kuin eturengas, joka rullaakin kyllä todella hyvin.

Onkohan tämä nyt normaalia, vai onko tuossa jotain vikaa? Jostain luin, että nuo pitää jarrunkin osalta joka tapauksessa vähän sisäänajaa, ennen kuin toimivat ihan täysin. Nyt tässä sitten mietin, että otanko vaan kovaan ajoon ja kokeilen sisäänajoa, vai pitäisikö tuosta valittaa. Sen verran hyvin tuo nyt joka tapauksessa pyörii, että 99% tavallisista polkijoista ei tuota varmaan olisi ikinä huomannutkaan, joten mietin, että hifistelenkö jo liikaakin. Linkissä video äänillä, jos siitä jotain kuulee autojen melulta.
Valitettavasti mulla ei toimi videot :(
En tunne tota napaa mutta näyttää torpedon kopiolta?, sen kanssa on vaarana että asentaessa kiristää laakerivälyksen liian tiukaksi.
Tämä ongelma siis syntyy jos jättää asentaessa jarruaisan "harittamaan" ja kiristää napamutterit ja tämän jälkeen vääntää aisan väkisin paikalleen.
Torpedossa vasen kartio on kierteellä ja aisa siinä kiinni.

Olinkohan yhtään ymmärettävä? ;)

e: sain äänet kuulostaa pellin kahinalta. joko rattaan na navan välistä tai vasemmalta puolelta.
kuuluuko jos pyörität kammesta?
Kiekko pyörii hyvin eli ajoa vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
37
Täällä kans pyörää päivittämässä. Canyon Grail 7 tällä hetkellä suurimman suurennuslasin alla jahka tulee saataville. Nyt kolme vuotta polkenu 33mm nakeilla, kiinnostuksella odotan miltä 40mm tulee tuntumaan. Vähän jännittää alkaako tuntumaan liian leveältä
Itse laitoin 3 viikkoa sitten tilaukseen Canyon Grizl CF SL 7 -pyörän. Arvion mukaan pyörän pitäisi saapua marraskuun lopussa. Olen viimeiset 10 vuotta polkenut maantiepyörällä, jossa on 25 mm leveät renkaat, niin voi tuntua 45 milliset renkaat oudoilta aluksi. Kesäksi olen suunnitellut ostavani toiset kiekot, joihin laitan noin 30 mm maantiekumet.

Halusin vaihtaa gravelpyörään, jotta saan riittävän leveät renkaat talviajoon ja lisäksi lokarit tarvittaessa paikoilleen. Alkoi ärsyttämään, kun aina kaikki paikat oli ihan ravassa keväisin ja syksyisin, jos tie oli yhtään märkänä.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
618
Itse laitoin 3 viikkoa sitten tilaukseen Canyon Grizl CF SL 7 -pyörän. Arvion mukaan pyörän pitäisi saapua marraskuun lopussa. Olen viimeiset 10 vuotta polkenut maantiepyörällä, jossa on 25 mm leveät renkaat, niin voi tuntua 45 milliset renkaat oudoilta aluksi. Kesäksi olen suunnitellut ostavani toiset kiekot, joihin laitan noin 30 mm maantiekumet.

Halusin vaihtaa gravelpyörään, jotta saan riittävän leveät renkaat talviajoon ja lisäksi lokarit tarvittaessa paikoilleen. Alkoi ärsyttämään, kun aina kaikki paikat oli ihan ravassa keväisin ja syksyisin, jos tie oli yhtään märkänä.
Osaatko avata miksi päädyit Grizliin? Pallottelen aikalailla Grailin ja Grizlin välillä...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
185 444
Viestejä
3 375 976
Jäsenet
60 575
Uusin jäsen
smatti

Hinta.fi

Ylös Bottom