Pyöräily

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Hieman polttelisi hankkia oma sähköpyörä kun tuli Ylläksellä testattua syksyllä, mutta suurin kysymys on pyörätyypin valinta (city/retki/maasto). Tällä hetkellä puntaroin selvästi retki- ja maastopyörän välillä.

Ajoprofiili olisi noin 75% satunnaista kaupunkiajoa ja 25% maastossa (ei mitään hardcore juurakkoa ja kivikkoa, vaan enemmänkin polkuja). Retkipyörässä arvelluttaa kuinka esim. tarakat ja muut lokasuojat haittaisi menoa offroadin puolella ja vastaavasti onko pitkässä juoksussa isoa haittaa jos maastopyörällä menisikin kaupunkimiljöössä. Onko tällaisesta muodostunut jollekin omakohtaista näkemystä kokemusten kautta?

Lisäksi pohtinut sitä, että kun asuu kerrostalossa, niin kommentteja ja/tai ehdotuksia otetaan vastaan irroitettavien akkujen pyörävalmistajista.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Ajoprofiili olisi noin 75% satunnaista kaupunkiajoa ja 25% maastossa (ei mitään hardcore juurakkoa ja kivikkoa, vaan enemmänkin polkuja). Retkipyörässä arvelluttaa kuinka esim. tarakat ja muut lokasuojat haittaisi menoa offroadin puolella ja vastaavasti onko pitkässä juoksussa isoa haittaa jos maastopyörällä menisikin kaupunkimiljöössä. Onko tällaisesta muodostunut jollekin omakohtaista näkemystä kokemusten kautta?
Se että kun vetää maastossa lokasuojallisella ja tarakallisella pyörällä, niin muu jengi katsoo kummasti, ja kaupunkimiljöössä maastopyörällä se että puuttuu ne lokarit ja tarakka? :)

Ihan oikeaan maastoajoon tarvii varmaan mennä että noista retkipyöräromuista on oikeaa haittaa sähköpyörässä (paino ei ole ihan niin kriittinen juttu kuin luomuissa). Ehkä lokarien ja renkaan väliin voi mennä skeidaa? Tai risut tarttua tarakkaan? Mä tein itse sellaisen kompromissin että ostin plussakoon rengastuksella varustetun etujousitetun pyörän täydessä retkipyörävarustuksessa. Sen heikoimmat puolet maastossa on se että perus kesärengastus (Super Moto-X) on täysin maastokelvoton, joten mihinkään sileää polkua kovempaan maastoon ei ole mitään asiaa paitsi talvirenkailla (Ice Spikerit), ja pyörä on hiton raskas, joten kaikki pikkukikkailu on aika hankalaa. Oon mä sillä silti jotain polkuja ajellut. Normi siviilikäytössä täyskokoiset lokarit on tosi näppärät niin ei ole aina yltäpäältä kurassa (lahkeiden reunoja ja kenkiä on melkein mahdoton suojata täysin) ja tarakka niin että saa sivulaukut kiinni niin ei ole pelkän selkärepun varassa - menee isompikin ostosreissu. Joustohaarukka on sähköpyöräkäyttöön suunniteltu aika lyhyen joustomatkan haarukka (ei kuitenkaan mikään hinnat-alkaen -pomppukeppi) joten oikeassa maastossa siitäkin varmaan loppuis ominaisuudet kesken, mun käytössä kuitenkin käytännössä miehestä ensin.

Sekä jousituksen että painon suhteen tuo sähköavustus auttaa tosi paljon, lisämassa ei haittaa läheskään niin paljoa kuin luomussa (vaikka tietenkin keveämpi olis parempi, mutta sitten tullaan siihen lujuus/paino/hinta -kolmioon) ja jousituksen pumppaus ei myöskään. Ja ehkä vielä enemmän leveiden renkaiden vierintävastus, sähkön kanssa melkein se ja sama.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Itsellä tuosta Giantista luomuversio ja on kyllä ollut varsin näppärä pyörä. Toki ilman jousitusta metsässä melkoista rytkytystä, mutta maastopyörä on jäänyt keräämään pölyä kun tuo on niin paljon mukavampi kadulla.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Menee aika vahvasti mieltymyspuolelle, mutta itse ainakin ottaisin gravelin jos ostaisin luomupyörää. Mutta sitten jos pyörässä on sähköt, niin ehkä mieluummin ihan maasturin tai sitten jonkun tuollaisen oman pyörän kaltaisen hybridin. Sähköllä menettää ison osan pyörän keveydestä, ja toisaalta suht ohkaisista renkaista ja suht sporttisesta ajoasennosta hyötyy vähemmän. Mikä tietenkin riippuu siitä mitä siitä sähköstä hakee, jos ajaa sporttisesti ja suurimmaksi osaksi luomuna, ja käyttää sähköjä vaan pahimpiin ylämäki / vastatuulipaikkoihin, tai sitten ottaa 45 avustavan ja vetää kovaa, niin sitten tuollainen sähkögravel voi olla ihan hyväkin pyörä.

Luomuna kadulla on aika kova juttu että pyörä on kevyt, vierintävastus on pieni ja ilmanvastus on pieni. Sähköllä kulkee leveärenkainen ja pysty maasturikin kevyesti. Ja sitten siellä maastossa se on ihan eri peli.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Luomuna kadulla on aika kova juttu että pyörä on kevyt, vierintävastus on pieni ja ilmanvastus on pieni. Sähköllä kulkee leveärenkainen ja pysty maasturikin kevyesti. Ja sitten siellä maastossa se on ihan eri peli.
Mä olen kyllä tässä ihan samoilla linjoilla, jos meinaa yhtään ajaa maastossa niin maastopyörä. Ei ne itse asiassa (luomunakaan) hullumpia ole kadulla ajella, ainakin oman kokemuksen perusteella 29" perus maasturista. Ovat oikeastaan tosi monipuolisia pyöriä ja soveltuvat hyvin "jokapaikanhöyliksi". Jos tarttis omistaa vaan yks pyörä niin se olis 29 maasturi ihan ehdottomasti. Etenkin jos haluaa sähköavusteisena hankkia vähän joka hommaan soveltuvan fillarin niin sähkömaasturi olis oma valinta.

Tietty esim. lokarit on kivat olla pyörässä jos sateella ajelee kaduilla, mutta maasturiinkin voi hankkia kunnon pikalokarit niin ne antaa jo kohtuullisen suojan. Tarakoitakin saa pikakiinnitteisiä/nopeasti kiinnitettäviä ja irrotettavia jos haluaa joskus lähteä trekkaamaan ja sitten ne voi räpsiä veke kun haluaa lähtä methään.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Hieman polttelisi hankkia oma sähköpyörä kun tuli Ylläksellä testattua syksyllä, mutta suurin kysymys on pyörätyypin valinta (city/retki/maasto). Tällä hetkellä puntaroin selvästi retki- ja maastopyörän välillä.

Ajoprofiili olisi noin 75% satunnaista kaupunkiajoa ja 25% maastossa (ei mitään hardcore juurakkoa ja kivikkoa, vaan enemmänkin polkuja). Retkipyörässä arvelluttaa kuinka esim. tarakat ja muut lokasuojat haittaisi menoa offroadin puolella ja vastaavasti onko pitkässä juoksussa isoa haittaa jos maastopyörällä menisikin kaupunkimiljöössä. Onko tällaisesta muodostunut jollekin omakohtaista näkemystä kokemusten kautta?

Lisäksi pohtinut sitä, että kun asuu kerrostalossa, niin kommentteja ja/tai ehdotuksia otetaan vastaan irroitettavien akkujen pyörävalmistajista.
Yksi vaihtoehto nämä täysjousitetut sähkärit, jossain tehtaalta jonkinasteinen tarakka, valot ja kunnon lokarit, esim CUBE Stereo Hybrid 120 Pro Allroad 625 2022 sähkömaastopyörä tai 2021 Focus THRON2 6.8 EQP green | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit

Näillä pitäisi kyllä maastossakin pärjätä.

Noin muuten kyllä sähkön kanssa maastopyörä on etenkin talvella mukava kun saa kunnon rengasta alle ja aurasvallitkin kivempi ylittää täpärillä. Ja polkujen kautta voi reissuilla oikasta tai seikkalumielessä mennä.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Viime kesä tuli ajeltua uusilla DT Swissin kiekoilla, onko syytä viedä pinnojen kiristykseen ennen kevättä?

Pitää renkaat litkuttaa uudelleen kuitenkin, takarenkaasta lähti ilmat kun oli seissyt 2kk.

Nuo 240 keskiöt ei taida omassa ajossa tarvita huoltoa pitkään aikaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Viime kesä tuli ajeltua uusilla DT Swissin kiekoilla, onko syytä viedä pinnojen kiristykseen ennen kevättä?

Pitää renkaat litkuttaa uudelleen kuitenkin, takarenkaasta lähti ilmat kun oli seissyt 2kk.

Nuo 240 keskiöt ei taida omassa ajossa tarvita huoltoa pitkään aikaan.
Vanteet pitää aika nopeestikki rihtaa, kun ne on otettu käyttöön.

Tai siis joku 500km pitää ajaa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Vanteet pitää aika nopeestikki rihtaa, kun ne on otettu käyttöön.

Tai siis joku 500km pitää ajaa.
Joo yli meni että pätkähti mutta jospa nyt talven aikana sitten. Eihän sitä malttanut kesällä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
194
Viime kesä tuli ajeltua uusilla DT Swissin kiekoilla, onko syytä viedä pinnojen kiristykseen ennen kevättä?

Pitää renkaat litkuttaa uudelleen kuitenkin, takarenkaasta lähti ilmat kun oli seissyt 2kk.

Nuo 240 keskiöt ei taida omassa ajossa tarvita huoltoa pitkään aikaan.
Sitä DTn vapaaratasta kannattaa putsata ja rasvata niiden omalla punaisella rasvalla säännöllisesti. Itse jaksan ehkä 2 kertaa vuodessa tehdä tuon.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Sitä DTn vapaaratasta kannattaa putsata ja rasvata niiden omalla punaisella rasvalla säännöllisesti. Itse jaksan ehkä 2 kertaa vuodessa tehdä tuon.
Joo toi olis toinen huoltokohde, tosin väittävät huoltoväliksi jotain hurjia kilsoja
 

cco

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
80
Joo toi olis toinen huoltokohde, tosin väittävät huoltoväliksi jotain hurjia kilsoja
Dt swiss 350 hubilla ajoin yli 6000 km ilman huoltoa, tosin maantiellä. Vähän ääni muuttui ja avasin, oli siellä vielä vähän mustaa rasvaa jäljellä.. ehkä ensi kerralla hieman aiemmin huolto. Mutta hyvin toimi vielä
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Dt swiss 350 hubilla ajoin yli 6000 km ilman huoltoa, tosin maantiellä. Vähän ääni muuttui ja avasin, oli siellä vielä vähän mustaa rasvaa jäljellä.. ehkä ensi kerralla hieman aiemmin huolto. Mutta hyvin toimi vielä
Sekin riippuu olosuhteista. Jos ajaa kosteella tai talvella, silloin suosittelisin sillointällöin availla.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Helppohan toi on huoltaa, eikä tarvii mitään työkaluja. Otat pakasta kiinni ja kiskaset.
Kattelin jo aiemmin jonkun videon aiheesta, pitää aina kerran tehdä ni hallussa, kun ei ole tuttujuttu niin pieni alkamisen kynnys.

takapakka voi olla kiinni kokoajan?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Canyonissa on 350 hubi, johon tein 54t räikkä päivityksen. Hintaakseen parista pikku osasta on aika paljon, mutta on ollu hyvä. DT-Swiss Ratchet Upgrade kit 54T • Hi5Bikes
Tulee saksan maalta vähän halvemmalla. Mukana myös rasvapurkki joka kestää kauemmin kuin käyttäjä.

 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Tulee saksan maalta vähän halvemmalla. Mukana myös rasvapurkki joka kestää kauemmin kuin käyttäjä.

Ei toi 30€ mikään menetys ole, jos sillä tukee paikallis liikkeitä. Rasva tulee mukana, vaikkei sitä mainita.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Ite en koskaan lähe säästää sellasesta osasta, joka pettäessä aiheuttaa loukkaantumisen.
En ymmärrä miten jotkut luottaa aliexpress/wish/ebayn polkimiin? Sentin askeli, joka täysin tuntematonta seosta ja siihen ihmiset luottaa koko painonsa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Mitä käytännön eroa on 34T ja 52T pykäläisillä vapareilla, enemmän hampaita, ottaa tarkemmin kiinni? Vai onko jokin kestävyys ero?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Yleensä 350 navat ovat vakiona 18T, 240 ja 120 navat sitten 36T. Maastossa ton vedon kiinniottamisen nopeuden kyllä huomaa ihan normi hitaassa ajossa missä kampia ei voi pyörittää juurien/kivien takia normaalisti.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Ite en koskaan lähe säästää sellasesta osasta, joka pettäessä aiheuttaa loukkaantumisen.
En ymmärrä miten jotkut luottaa aliexpress/wish/ebayn polkimiin? Sentin askeli, joka täysin tuntematonta seosta ja siihen ihmiset luottaa koko painonsa.
Juuri näin. Isän fillarista katkesi joskus muinoin poljin ylämäessä täydellä voimalla polkiessa, huonostihan siinä meinasi käydä mutta tällä kertaa selvittiin ilman vammoja.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
584
Alkaa olla pientä orastavaa maastopyöräkuumetta näin kevättä odotellessa. Kertokaapas miksi noissa ihan 1500e pyörissäkin saattaa olla QR joko edessä tai takana? Ainakin näin maantie/gravel-puolelta tulevana läpiakselit on ollut se juttu.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Alkaa olla pientä orastavaa maastopyöräkuumetta näin kevättä odotellessa. Kertokaapas miksi noissa ihan 1500e pyörissäkin saattaa olla QR joko edessä tai takana? Ainakin näin maantie/gravel-puolelta tulevana läpiakselit on ollut se juttu.
QR ei välttämättä tarkota esim haarukassa sitä maantiepuolen QR:ää. Jos pyörässä on 15x110/15x100 edessä ja 12x148/12x142 perässä niin kyseessä on läpiakselit. Jos näiden kanssa esiintyy QR ni se tarkoittaa, että läpiakselin irroitus ei tarvitse työkaluja.

Jos taas takana on 135 tai 141 leveä perä nii silloin kyseessä on perinteinen qr. Tässä tapauksessa älä osta. En muutenkaan suosittele ostamaan mitään muuta standardia, kuin nuo ylempänä mainitsemani boost 15x110 ja 12x148. Esim halvimmissa trekin maastopyörissä saattaa olla takana 9x141 joka on täysin järjenvastainen ja siihen esim vaihtokiekkojen saaminen voi olla haastavaa.

Se miksi jotkut valmistajat eivät siirry pois qr:stä on yleensä se, että heillä on valmistuslinjat ja sapluunat yms niille tehty ja he eivät nää investoinnille perustetta muuttaa niitä.
 
Viimeksi muokattu:

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Harmillisen paljon noita on edelleen vanhoilla quick releaseilla. Eipä taida maksaa vaivaa päivitellä noita hinnat-alkaen runkoja ja haarukoita.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Olisko ollu viime vuonna juuri Trek Roscoe aika ihmeellinen. Halvimmassa mallissa oli tuo 9x141 ja muut mallit siitä ylöspäin 12x148. Eli saman mallin sisällä kahta eri runkoa :rolleyes:
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
584
^Kiitos selvennyksestä. Trekiltä nimenomaan löytyy näitä hienoja ratkaisuja, esim. X-Caliberissa ja Roscoessa molemmista löytyy "Boost141, 5 mm:n pikalinkku"
Myös Konan halvimmissa malleissa näyttää olevan qr:t. Täytynee laittaa budjettiin toinen touhutonni, jos sillä saisi järkevän pyörän :D
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Esim Orbealla on alle 1500€ luokassa kyllä läpiakselit pyörissä (Alma H50, H30, H20), Laufey H30 myös, vaikka ei ihan budjettiin mahdu.

Myös Kona Honzo/Big Honzo ja Canyon Stoic ja Grand Canyon 8 & 7 on läpiaikseleilla.

Eihän nyt pikalinkku mitenkään täysin käyttökelvoton ole itsessään. Vähän vaan kaventaa varaosien tarjontaa napojen ja kiekkojen osalta. Yleensä myös tarkoittaa että rengastilaa ei ole hirveästi, joten 29x2,6" renkaat saattaa olla niille rungoille liian leveet. Leveet renkaat etenkin jäykkäperässä takana on varsin toimiva kombo.
 
Viimeksi muokattu:

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Eihän nyt pikalinkku mitenkään täysin käyttökelvoton ole itsessään. Vähän vaan kaventaa varaosien tarjontaa napojen ja kiekkojen osalta. Yleensä myös tarkoittaa että rengastilaa ei ole hirveästi, joten 29x2,6" renkaat saattaa olla niille rungoille liian leveet. Leveet renkaat etenkin jäykkäperässä takana on varsin toimiva kombo.
Tämä. Kyllä 9mm QR kestää maastossa ryskämistä ja tuskin täällä kovin moni aloitteleva harrastaja huomaisi eroa ajossa jos annetaan kaksi identtistä pyörää joiden ainoat erot on akseleissa.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
584
Näinhän se varmasti on, mutta jos on samantasoiset pyörät ja toisessa läpiakselit, niin ei ole vaikea valinta. Carloksen ehdotuksista Laufey kiinnostaa eniten, kun noita Canyoneja tuskin saa ennen syksyä.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
547
Minkälaisia sähköpyörän muunnos sarjoja on tekkiläiset asentaneet tai käyttäneet? Olisi sopiva aihio tuossa pihassa johon voisi vaikka semmoisen asentaa satunnaisia työmatkoja varten.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
409
Emännällä on ikusen vanha 28-tuumainen vaihteeton jalkajarrullinen naisten pyörä. Ehkä joku Helkama kaunotar 80 tai 90-luvulta. Pyörä joskus maalattu, niin en ole varma merkistä.

Tuossa rupesi yht'äkkiä takaratas pyörimään tyhjää. Ratas siis pyörii molempiin suuntiin käytännössä ilman vastusta, sen enempää en ole tilannetta analysoinut kuin että ulkoisesti näyttää kaikki normaalilta ja kiekko on kunnolla kiinni.

Mitähän tuosta siis hajosi ja miten kannattaa korjata? Olettaisin, että kannattaa ostaa kokonaan uusi kiekko eikä jäädä ihmettelemään sen enmpää mikä hajosi, kun kaiketi tuollaset peruskiekot ei hirveästi maksa? Mitähän mittoja yms. pitää tuollaiseen peruspyörään tietää uutta kiekkoa ostettaessa ja onko jossain perushalpiskiekoissa paljon eroja laadussa?
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
Tuossa rupesi yht'äkkiä takaratas pyörimään tyhjää. Ratas siis pyörii molempiin suuntiin käytännössä ilman vastusta,
Onkohan napaan pääsyt vettä joka nyt on jäässä?
Aika harvoin 1v navoissa mitään menee rikki, avaus puhdistus ja uudelleen voitelu varmaan auttaisi.
Mkä napa on kyseessä?
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
409
Onkohan napaan pääsyt vettä joka nyt on jäässä?
Aika harvoin 1v navoissa mitään menee rikki, avaus puhdistus ja uudelleen voitelu varmaan auttaisi.
Mkä napa on kyseessä?
Pitäisi olla sula, koska oli just sulamassa koko pyörä pari päivää. Muuten sillä ajettu talviajoa normaalisti. Navasta ei ole hajuakaan mikä merkki/malli se on, varmaan siis alkuperäinen, ollut vaimon omistuksessa viimeiset 20 vuotta, eikä sille ole mitään tehty.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
Navasta ei ole hajuakaan mikä merkki/malli se on
Helkama käytti joskus shimanon napoja joissa mun mielestä ei tuota ongelmaa pitäisi olla?
Sen sijaan torpedo navassa kyseinen ongelma on tavallinen, siinä veto tapahtuu epäkesko rullien avulla jotka jumitessaan tekevät ko ongelman (tosin useinmiten koskien vetoa).
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
201
Ostin pitkästä aikaa pyörän ja tarvitsis käydä siihen lokasuojat ja lukko ostaan. Kyseessä siis ihan perus Marinin maastopyörä.
Onko tämmösistä lyhyistä läpysköistä hyötyä jos esim märällä asfaltilla tai hiekkatiellä polkee, ettei oo selkä ja naama ihan kurassa? Esteettisesti tommoset lyhyemmät miellyttää mutta käytäntö edellä.

Onko noi Kryptoniten lukot best bang for buck?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Ostin pitkästä aikaa pyörän ja tarvitsis käydä siihen lokasuojat ja lukko ostaan. Kyseessä siis ihan perus Marinin maastopyörä.
Onko tämmösistä lyhyistä läpysköistä hyötyä jos esim märällä asfaltilla tai hiekkatiellä polkee, ettei oo selkä ja naama ihan kurassa? Esteettisesti tommoset lyhyemmät miellyttää mutta käytäntö edellä.

Onko noi Kryptoniten lukot best bang for buck?
Toi pieni läpyskä ei ole tarkotettu suojaa ihmistä, vaan etuiskaria kivistä ja suurimmasta osasta paskaa, mitä maastossa tulee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 469
Viestejä
4 200 508
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom