Pyöräily

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Niin kuten niin moni jo ehdottikin, niin osta mielummin vain yksi pyörä, eli se maasturi ja siihen (vaikka myöhemmin) toiset kiekot slikseillä jos olet maasturia kuitenkin ostamassa. Vähemmän huoltoa ja enemmän rahan säästöä, tai vaihtoehtoisesti yksi parempi pyörä paremmilla osilla.

Et kertonut mikä on työmatkan pituus, mutta jos se ei nyt ole jotain 20-30km/suunta, niin maasturi kulkee ihan mukavasti vaikka ei olisi aktiivikuntoilija. Lisäksi maasturilla voi ajaa lyhyemmän lenkin kuntoilumielessä jos vedät nappulat alla ja toimii myös ympäri vuoden ainakin pk-seudulla.
35km per päivä ja ei mitään ongelmaa. Eikä ollut vanhalla fillarillakaan jos vai asennoitui että hiki tulee vähän enemmän kuin ehkä täysin kadulle optimoidulla.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
35km per päivä ja ei mitään ongelmaa. Eikä ollut vanhalla fillarillakaan jos vai asennoitui että hiki tulee vähän enemmän kuin ehkä täysin kadulle optimoidulla.
Jos tuo on 35km per päivä eikä per suunta, niin en pitäisi ongelmana ihan normikaverille. Mutta ainakin itseltä 70km/päivä vaatisi ainakin parempaa kuntoa kuin nyt, ja/tai enemmän aikaa :D

Itsellä on nyt aina vaihtovaatteet mukana kun ei sitä vain malta ajaa niin rauhallisesti ettei tule hiki. Lisäksi tänä kesänä on saanut olla gore-vaatteet mukana melkein joka päivä ainakin varuiksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Jos tuo on 35km per päivä eikä per suunta, niin en pitäisi ongelmana ihan normikaverille. Mutta ainakin itseltä 70km/päivä vaatisi ainakin parempaa kuntoa kuin nyt, ja/tai enemmän aikaa :D

Itsellä on nyt aina vaihtovaatteet mukana kun ei sitä vain malta ajaa niin rauhallisesti ettei tule hiki. Lisäksi tänä kesänä on saanut olla gore-vaatteet mukana melkein joka päivä ainakin varuiksi.
Ei pointtina että 17.5km suunta ja ei tuo kyllä mikään mahdoton ole polkea. Jos hikoilla haluaa ja valot sattuvat niin tuon polkusi varmaan helposti alle 40min. Eli lähinnä tuo pidempi vaatisi vain asennemuutosta. Eli aja hitaammin repimättä ja en usko että 30km suunta olisi mitenkään toivoton.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
304
Taas eilen läheltäpititilanne, kun kääntyvä auto meinasi ajaa päälle. Laittoi vilkun vasta kun aloitti kääntymisen. Aika nopeasti romahti pyöräilymotivaatio nollaan.
Ei näitä yksinkertaisesti pysty välttämään kun osa autoilijoista täysin arvaamattomia. Ja jos tilanne on mennyt niin pahaksi ettei onnettomuutta enää pysty välttämään, ei omat refleksit enää toimi.
Maantie selvästi turvallisempi kuin yksikään kelvi. Mutta tapahtuu näitä sielläkin, viimeisin taisi olla kuukausi sitten punainen linja-auto joka koukkasi senttien päästä ohi, melkein lähti pyörä käsistä. Ohituksen jälkeen vielä näki kun bussi siirtyi vähän keskemmälle kaistaa.

Pyöräilyn aloittaminen pääsyy sille että sai masennuksen pidettyä kurissa. Ja nyt ei kiinnosta ajaa yhtään. Vituttaa.

Joku varmaan sanoo että pakostakin syy on oltava minussa kun mulle näitä sattuu, mutta kun ei. Nykyään tulee ajettua kaupungissa hyvin varovasti ja maantiellä aivan reunassa jos on paljon liikennettä tai raskas ajoneuvo tulossa takaa. Omalla kohdalla ainoa tekijä on tuo saatanan jähmettyminen kun törmäykseen on se alle sekunti aikaa, vähän kuin aivoilla menisi hetki prosessoida nopea ja arvaamaton tilanne ja sitten se jää jumiin johonkin kohtaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Taas eilen läheltäpititilanne, kun kääntyvä auto meinasi ajaa päälle. Laittoi vilkun vasta kun aloitti kääntymisen. Aika nopeasti romahti pyöräilymotivaatio nollaan.
Ei näitä yksinkertaisesti pysty välttämään kun osa autoilijoista täysin arvaamattomia. Ja jos tilanne on mennyt niin pahaksi ettei onnettomuutta enää pysty välttämään, ei omat refleksit enää toimi.
Maantie selvästi turvallisempi kuin yksikään kelvi. Mutta tapahtuu näitä sielläkin, viimeisin taisi olla kuukausi sitten punainen linja-auto joka koukkasi senttien päästä ohi, melkein lähti pyörä käsistä. Ohituksen jälkeen vielä näki kun bussi siirtyi vähän keskemmälle kaistaa.

Pyöräilyn aloittaminen pääsyy sille että sai masennuksen pidettyä kurissa. Ja nyt ei kiinnosta ajaa yhtään. Vituttaa.

Joku varmaan sanoo että pakostakin syy on oltava minussa kun mulle näitä sattuu, mutta kun ei. Nykyään tulee ajettua kaupungissa hyvin varovasti ja maantiellä aivan reunassa jos on paljon liikennettä tai raskas ajoneuvo tulossa takaa. Omalla kohdalla ainoa tekijä on tuo saatanan jähmettyminen kun törmäykseen on se alle sekunti aikaa, vähän kuin aivoilla menisi hetki prosessoida nopea ja arvaamaton tilanne ja sitten se jää jumiin johonkin kohtaan.
Oi usko pois, kovin vainoharhaisesti tulee katsottua joka pirun risteys kulma ja pihatie. Ei ole vielä meinattu ajaa yli mutta se nyt on vain ajan kysymys. Tuo oli mm yksi syy miksi haluan fillariin niin yliampuvan tehokkaat jarrut kun mahdollista. Kokeilin noita sähköavusteisia ja sellaisen pysäyttäminen v-jarruilla oli enemmän kuin arvelluttavaa kun on tottunut hydrauli levyihin (Formula RX edessä ja Shimanon perus takana EBC Yellow stuff paloilla).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Taas eilen läheltäpititilanne, kun kääntyvä auto meinasi ajaa päälle. Laittoi vilkun vasta kun aloitti kääntymisen. Aika nopeasti romahti pyöräilymotivaatio nollaan.
Ei näitä yksinkertaisesti pysty välttämään kun osa autoilijoista täysin arvaamattomia. Ja jos tilanne on mennyt niin pahaksi ettei onnettomuutta enää pysty välttämään, ei omat refleksit enää toimi.
Maantie selvästi turvallisempi kuin yksikään kelvi. Mutta tapahtuu näitä sielläkin, viimeisin taisi olla kuukausi sitten punainen linja-auto joka koukkasi senttien päästä ohi, melkein lähti pyörä käsistä. Ohituksen jälkeen vielä näki kun bussi siirtyi vähän keskemmälle kaistaa.

Pyöräilyn aloittaminen pääsyy sille että sai masennuksen pidettyä kurissa. Ja nyt ei kiinnosta ajaa yhtään. Vituttaa.

Joku varmaan sanoo että pakostakin syy on oltava minussa kun mulle näitä sattuu, mutta kun ei. Nykyään tulee ajettua kaupungissa hyvin varovasti ja maantiellä aivan reunassa jos on paljon liikennettä tai raskas ajoneuvo tulossa takaa. Omalla kohdalla ainoa tekijä on tuo saatanan jähmettyminen kun törmäykseen on se alle sekunti aikaa, vähän kuin aivoilla menisi hetki prosessoida nopea ja arvaamaton tilanne ja sitten se jää jumiin johonkin kohtaan.
Näyttää siltä, että monet autoilijat ei vaan piittaa. Saisi olla enemmän kunnon tietunneleita pyöräilijöille. Jotkut niistä on älyttömän jyrkkiä ja sateella niihin on tullut sellaisia syviä uria, että parempi mennä vain autoteillä, kun niistä pääsee nopeammin.
Olen suunnitellut pyöräilyreittejä, että oli mahdollisimman vähän liikennevaloja ja paljon pöpelikköväyliä oikaisuihin.
Voin vaan kuvitella jossain keskusta-alueella pyöräilyä, että se on tuskaa ja sieltä sitten piisaa niitä reunakivetyksiäkin.
Jossain landella sitten paha, jos pitää pyöräillä maantiellä ja piennarviivan oikealla puolella ei ole asfalttia ollenkaan tai sellainen, että ei tod kannata ajaa siellä. Pitää vaan luottaa siihen, että ei kukaan aja päälle ja sitten kun tulee rekka ohi niin pöllähtää kivasti.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Näyttää siltä, että monet autoilijat ei vaan piittaa.
Jep. Tuossa kesälomalla ajoin Turussa Skanssin kauppakeskuksen risteyksen yli ja vastasuunnasta kääntyvän pakun kuski katso mua suoraan silmiin samalla kun käänsi autonsa eteeni siten, että jouduin tekemään ihan reippaan jarrutuksen etten ajanut pakun etukulmaan.

Lapsi ja vaimo näytti olevan vieressä, näin sitä liikennekulttuuria opetetaan jälkikasvulle...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Jep. Tuossa kesälomalla ajoin Turussa Skanssin kauppakeskuksen risteyksen yli ja vastasuunnasta kääntyvän pakun kuski katso mua suoraan silmiin samalla kun käänsi autonsa eteeni siten, että jouduin tekemään ihan reippaan jarrutuksen etten ajanut pakun etukulmaan.

Lapsi ja vaimo näytti olevan vieressä, näin sitä liikennekulttuuria opetetaan jälkikasvulle...
Oletko varma että olet itse oikeassa? Näissä kun on varsin paljon vääriä käsityksiä myös pyöräilijöiden kohdalla. Jos olet ja kuski tosiaan ajoi noin niin olisin itse varmaan soittanut poliisit perään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Oletko varma että olet itse oikeassa? Näissä kun on varsin paljon vääriä käsityksiä myös pyöräilijöiden kohdalla. Jos olet ja kuski tosiaan ajoi noin niin olisin itse varmaan soittanut poliisit perään.
Kellään ei ole kuitenkaan päälleajo-oikeutta, mutta joistakin fiksuistakin ihmisistä tulee hulluja ratin takana. Helsingissä lisääntynyt nuo, mitkä tosiaan yrittää ajaa munanjatkeellaan päälle ja Facebookissa unelmoivat siitä kuinka yli tonnin painoinen auto liiskaa ihmisen ja näinhän se Jaguar-kuski sitten toteutti itseään.
Mielestäni ajokortti pitäisi lähteä yhtä helposti kuin aseenkantolupakin, että vähänkin vihjailee jotain kipeää.

On minullakin auto ja luovun mielummin oikeuksistani kuin, että lähtisin hivottelemaan vääräoppista. Ehkä vain kiroan siellä ratin takana.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
59
Mistä kannattaisi etsiä pyöräilyvaatteita hieman pidemmälle? Kävin paikallisessa XXL:ssä kokeilemassa ja paidat olivat auttamattomasti liian lyhyitä ja suurempina kokoina taas älyttömän löysiä
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Tuli näistä muiden läheltäpititilanteista mieleen oma tapaus viime viikolta. Ajoin yhdistetyllä pyörätiellä/jalkakäytävällä, joka menosuuntaani on autotien oikealla puolella. Pyörätie ylittää autotielle tulevan pienemmän tien risteyksen. Tuossa oli kohtalaisesti vauhtia, kun paikalla on loiva alamäki ja ei muita kulkijoita. Katsoin ettei tuolta pikkutieltä tule ketään, joten olin menossa suoraan risteyksen yli, vaan eteeni kurvasi vasemmalta puoleltani auto, jonka kuljettajan olisi pitänyt kyllä nähdä minut ja havaita nopeuteni ja menosuuntani. Ehdin onneksi juuri jarruttaa, mutta tiukoilla oli halvat shimanon hydrauliset. Vähän hämillään oli kuljettaja siinä vaiheessa kun sitten viimein huomasi minut.

Osin näitä muista johtuvia yllättäviä tilanteita ja osin tietysti omaa vauhdikasta ajotyylia varten hankintalistalla tehokkaammat jarrut, kunhan nyt vain budjetti sallisi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Kellään ei ole kuitenkaan päälleajo-oikeutta, mutta joistakin fiksuistakin ihmisistä tulee hulluja ratin takana. Helsingissä lisääntynyt nuo, mitkä tosiaan yrittää ajaa munanjatkeellaan päälle ja Facebookissa unelmoivat siitä kuinka yli tonnin painoinen auto liiskaa ihmisen ja näinhän se Jaguar-kuski sitten toteutti itseään.
Mielestäni ajokortti pitäisi lähteä yhtä helposti kuin aseenkantolupakin, että vähänkin vihjailee jotain kipeää.

On minullakin auto ja luovun mielummin oikeuksistani kuin, että lähtisin hivottelemaan vääräoppista. Ehkä vain kiroan siellä ratin takana.
Jos pyöräilijä yrittää tunkea eteen silloin kun fillaristilla olisi väistämisvelvollisuus niin jätän itse kyllä niin viime tinkaan jarrutuksen auton ratissa kun mahdollista ja mielellään vielä näytän etten olisi huomannut koko fillaria. Ehkä joku noista vielä joskus tajuaa että auto kyllä kestää, pyöräilijän kupoli ei. Joskus kun vielä eteen sattuu se auto joka ei oikeasti välitä/huomaa ja ajaa yli ja pyöräilijä voi syyttää vain itseään. Jos taas on etuajo-oikeutettu pyöräilijä niin tottakai annan tilaa kuten pitää. Tiedän itse junnumpana paljon fillarin selässä aikaa viettäneenä ja nyt taas aktiivisesti pyörän selässä aikaa viettävänä mitä se voi olla pahimmillaan. Auton ratissa vain kummasti oppii inhoamaan tietyn tyyppisiä fillaristeja ja valitettavan usein siihen liittyy spandex ja kapeat renkaat.

@khosshu ei nuo hyvät jarrut liikaa maksa. Jo vaihtamalla palat parempiin saat perus Shimanoistakin enemmän irti. Ja esim itse ostin nuo Formula RX:t ihan pilkkahintaan alan liikkeestä. Kävin kyselemässä, oli ns viimevuoden mallia (väreissä eroja tms mitä nyt olikaan).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
58
Ite jäin kevään aikana kahdesti auton alle ja molemmilla kerroilla oli autoilijan vika. Ekalla kerralla autoilija käänty päälle ja toisella autoilija ajoi päin punaisia. Ekalla kerralla poliisit eivät edes vaivautuneet paikalle eikä autoilijalle täten annettu mitään rangaistusta mikä on minusta järkyttävää että saat ajaa toisen ihmisen päälle ilman mitään seuraamuksia.

Itellä ainakin pyöräillessä vituttaa autoilijat ja autoillessa vituttaa pyöräilijät.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Ite jäin kevään aikana kahdesti auton alle ja molemmilla kerroilla oli autoilijan vika. Ekalla kerralla autoilija käänty päälle ja toisella autoilija ajoi päin punaisia. Ekalla kerralla poliisit eivät edes vaivautuneet paikalle eikä autoilijalle täten annettu mitään rangaistusta mikä on minusta järkyttävää että saat ajaa toisen ihmisen päälle ilman mitään seuraamuksia.

Itellä ainakin pyöräillessä vituttaa autoilijat ja autoillessa vituttaa pyöräilijät.
Tuo tuntuu olevan poliisillakin asenteissa. Itse joskus pelastin pyöräilijän sakoilta ja vahingonkorvauksilta kun satuin todistamaan miten auto ajoi pyörän eteen. Poliisi ehti jo poistua kun ehdin paikalle takaisin mutta soitin heidät takaisin ja saatiin käännettyä autoilijan selitys "Noudatin huomattavaa varovaisuutta kääntyessäni parkkihalliin mutta pyöräilijä ajoi odottamattoman kovaa." siihen että autoilija ei hidastanut ollenkaan, pää ei kääntynyt ollenkaan ja kaikki vastuu siirtyi autoilijalle. Paras oli että paikalla useita näkyviä valvontakameroita ja poliisi ei ollut niistä kysellyt mitään. Onneksi viimeinen niitti tuli sitten yhden kiinteistön valvontakameroista joista koko episodi vissiin löytyi. Pyöräilijä osui todella hurjan näköisesti auton takakulmaan ja lensi auton ohi/yli naama edellä asfalttiin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Oletko varma että olet itse oikeassa? Näissä kun on varsin paljon vääriä käsityksiä myös pyöräilijöiden kohdalla. Jos olet ja kuski tosiaan ajoi noin niin olisin itse varmaan soittanut poliisit perään.
Tulin kevyenliikenteenväylää ja ajoin suorilla vihreillä pyörätien jatkeelle, jonka yli autoilija kääntyi oikealle valoista. Ei pitäis olla paljoa epäselvyyksiä väistämisvelvollisuuksista, etenkin kun kuski päivänselvästi näki mut koska katsottiin suoraan toisiamme kun käänsi autonsa eteeni.

Ei ole ensimmäinen, eikä varmasti tule olemaan viimeinen vastaava tilanne, siksi yleensä tulenkin varovaisuutta noudattaen jarruttamaan valmiina jatkeelle vaikka olisikin "etuajo-oikeus".
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Tulin kevyenliikenteenväylää ja ajoin suorilla vihreillä pyörätien jatkeelle, jonka yli autoilija kääntyi oikealle valoista. Ei pitäis olla paljoa epäselvyyksiä väistämisvelvollisuuksista, etenkin kun kuski päivänselvästi näki mut koska katsottiin suoraan toisiamme kun käänsi autonsa eteeni.

Ei ole ensimmäinen, eikä varmasti tule olemaan viimeinen vastaava tilanne, siksi yleensä tulenkin varovaisuutta noudattaen jarruttamaan valmiina jatkeelle vaikka olisikin "etuajo-oikeus".
Mikäs oli nopeus risteykseen tullessa? Liian kova nopeus kun vapauttaa autoilijan vastuusta koska autoilijan ei voi olettaa ehtivän reagoida/huomioida fillaria joka sujahtaa pyörätiellä 40-50kmh eteen.

Edit: Jos tilanne meni kuten kuvailet ja autoilija selkeästi havaitsi sinut niin autoilijan virhe ehdottomasti. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Huolestuttavan kuuloisia kokemuksia täällä autoilijoiden piittaamattomuudesta. Asun pienehkössä kaupungissa, ja poljen arkisin työmatkat pyörällä yht. 16 km. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt täälläpäin autoilijoiden käytökseen pyöräilijöitä kohtaan. Joka päivä vähintään kerran tai useammin joku autoilija pysähtyy suojatielle vaikka en ole lähelläkään sitä vielä tai yritän näyttää ettei minulla ole kiire. Kerran yritin ylittää autotietä polulle päästäkseni, ja keskellä pitkää suoraa auto pysähtyi kohdallani päästääkseni minut yli vaikka olin selvästi pois satulasta eikä suojatietä satoihin metreihin. Jokaisesta autoilijan huomionosoituksesta näytän peukkua ja leveää hymyä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Huolestuttavan kuuloisia kokemuksia täällä autoilijoiden piittaamattomuudesta. Asun pienehkössä kaupungissa, ja poljen arkisin työmatkat pyörällä yht. 16 km. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt täälläpäin autoilijoiden käytökseen pyöräilijöitä kohtaan. Joka päivä vähintään kerran tai useammin joku autoilija pysähtyy suojatielle vaikka en ole lähelläkään sitä vielä tai yritän näyttää ettei minulla ole kiire. Kerran yritin ylittää autotietä polulle päästäkseni, ja keskellä pitkää suoraa auto pysähtyi kohdallani päästääkseni minut yli vaikka olin selvästi pois satulasta eikä suojatietä satoihin metreihin. Jokaisesta autoilijan huomionosoituksesta näytän peukkua ja leveää hymyä.
Minä ainakin olen juuri tuollaisesta erittäin huolissani. Sehän vain osoittaa, että autoilijat eivät osaa liikennesääntöjä, eikä vaikuta että sinäkään niitä osaisit.

Kertaus lienee paikallaan:

Pyöräilijä väistää aina, paitsi
- jos autolle on osoitettu väistämisvelvollisuus erillisellä liikennemerkillä
- jos auto on kääntymässä risteävällä tiellä olevan pyörätien jatkeen yli

Jos tuosta aletaan lipsumaan, tulee liikenteestä ennakoimatonta, eikä sellaista kukaan halua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Minä ainakin olen juuri tuollaisesta erittäin huolissani. Sehän vain osoittaa, että autoilijat eivät osaa liikennesääntöjä, eikä vaikuta että sinäkään niitä osaisit.

Kertaus lienee paikallaan:

Pyöräilijä väistää aina, paitsi
- jos autolle on osoitettu väistämisvelvollisuus erillisellä liikennemerkillä
- jos auto on kääntymässä risteävällä tiellä olevan pyörätien jatkeen yli

Jos tuosta aletaan lipsumaan, tulee liikenteestä ennakoimatonta, eikä sellaista kukaan halua.
Eli jos odotan vuoroani päästä ylittämään autotie suojatietä pitkin, ja auto pysähtyy antamaan minulle tietä niin en osaa liikennesääntöjä? Tai kun en ole edes päässyt suojatielle asti, ja auto pysähtyy antamaan tietä niin en osaa liikennesääntöjä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Eli jos odotan vuoroani päästä ylittämään autotie suojatietä pitkin, ja auto pysähtyy antamaan minulle tietä niin en osaa liikennesääntöjä? Tai kun en ole edes päässyt suojatielle asti, ja auto pysähtyy antamaan tietä niin en osaa liikennesääntöjä?
Sanoit olevasi positiivisesti yllättynyt kun kun autoilijat toimivat väärin ja lisäksi kannustat toiminnallasi autoilijoita tekemään niin jatkossakin, joten luonnollisesti oletin että et osaa sääntöjä itsekään. Voi olla että olin väärässä ja tarkoititkin kommentillasi jotain ihan muuta, mutta siinä tapauksessa minä putosin kelkasta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mikäs oli nopeus risteykseen tullessa? Liian kova nopeus kun vapauttaa autoilijan vastuusta koska autoilijan ei voi olettaa ehtivän reagoida/huomioida fillaria joka sujahtaa pyörätiellä 40-50kmh eteen.

Edit: Jos tilanne meni kuten kuvailet ja autoilija selkeästi havaitsi sinut niin autoilijan virhe ehdottomasti. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.
Nopeutta oli ~30 km/h tuolla ennen risteystä olevalla 100 m pitkällä suoralla jolle on erittäin hyvä näkyvyys risteysalueelta.

Mahtaako tuosta olla jotain ennakkotapauksia mikä on se "liian kova nopeus" joka vapauttaa autoilijan väistämisvelvollisuudesta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Oletko varma että olet itse oikeassa? Näissä kun on varsin paljon vääriä käsityksiä myös pyöräilijöiden kohdalla. Jos olet ja kuski tosiaan ajoi noin niin olisin itse varmaan soittanut poliisit perään.
Ns. uhrin syyllistäminen heti käyntiin, vai?

Itse olen testauttanut esim. katumaasturi-Porschen hätäjarrutehostimen toimintaa. Porsche tuli kolmion takaa, kolmion alla vielä se lisäkilpi. Näkyvyyttä ns. riittävästi, eli lähemmäs 50 metriä.

Porschekuski kehtasi vielä avata ikkunan ja huutaa minulle (pysähdyin toki myös itse, kun en uskonut mulkeron oikeasti aikovan jarruttaa), että sillä merkityllä pyörätien jatkeella ei saa ajaa. Huusi tämän toki autonsa ollessa siinä suojatien päällä, kun ei se edes ihan ajoissa pysähtynyt. Minä ja paikalla ollut jalankulkija hieman ihmeteltiin, että mikä sitä keski-ikäiseen mieheen on mennyt, kun ei edes virhettä kehtaa myöntää.

Mikäs oli nopeus risteykseen tullessa? Liian kova nopeus kun vapauttaa autoilijan vastuusta koska autoilijan ei voi olettaa ehtivän reagoida/huomioida fillaria joka sujahtaa pyörätiellä 40-50kmh eteen.

Edit: Jos tilanne meni kuten kuvailet ja autoilija selkeästi havaitsi sinut niin autoilijan virhe ehdottomasti. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.
”sujahtaa”... Trolliko olet?

Vain, jos sen tien nopeusrajoitus on myös selvästi alle tuo 40 tai 50!

Itse toki rullaisin tilanteeseen noin 15–20 km/h yksivaihteisella miesten pyörällä. Kauluspaidassa ja suorissa housuissa, toki. Ja, päiväsaikaan.

Huolestuttavan kuuloisia kokemuksia täällä autoilijoiden piittaamattomuudesta. Asun pienehkössä kaupungissa, ja poljen arkisin työmatkat pyörällä yht. 16 km. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt täälläpäin autoilijoiden käytökseen pyöräilijöitä kohtaan. Joka päivä vähintään kerran tai useammin joku autoilija pysähtyy suojatielle vaikka en ole lähelläkään sitä vielä tai yritän näyttää ettei minulla ole kiire. Kerran yritin ylittää autotietä polulle päästäkseni, ja keskellä pitkää suoraa auto pysähtyi kohdallani päästääkseni minut yli vaikka olin selvästi pois satulasta eikä suojatietä satoihin metreihin. Jokaisesta autoilijan huomionosoituksesta näytän peukkua ja leveää hymyä.
Valtaosa autoilijoista käyttäytyy oikein hyvin. Ongelmana on pienet vähemmistöt aidosti mulkeroita kuskeja, ja sitten ne ”nollat taulussa” ajavat. Yksikin puki aurinkolaseja lipuessaan risteyksen poikki. Olisi varmaan kolaroinut myös päätietä ajavien autojen kanssa, jos joku olisi osunut kohdalle. Ei katsonut mihinkään, meni vaan.

Nopeutta oli ~30 km/h tuolla ennen risteystä olevalla 100 m pitkällä suoralla jolle on erittäin hyvä näkyvyys risteysalueelta.

Mahtaako tuosta olla jotain ennakkotapauksia mikä on se "liian kova nopeus" joka vapauttaa autoilijan väistämisvelvollisuudesta?
Taitaa tuo kyselijä olla päättänyt jo kantansa, siis, että uhri on aina vähintäänkin osasyyllinen, jos ei erityisesti varonut.

Aika kovaa saanee ajaa, varmaan pitää mennä törkeän ylinopeuden puolelle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Nopeutta oli ~30 km/h tuolla ennen risteystä olevalla 100 m pitkällä suoralla jolle on erittäin hyvä näkyvyys risteysalueelta.

Mahtaako tuosta olla jotain ennakkotapauksia mikä on se "liian kova nopeus" joka vapauttaa autoilijan väistämisvelvollisuudesta?
Siinä vaiheessa ihan autoilijan syy. Perseestä moiset. Meillä on tuossa lähellä yksi alamäki jossa kehältä tuleva liikenne ylittää pyörätien. Autoilla väistämisvelvollisuus mutta odotan vain päivää kun joku jää alle ja kuolee. Itselläkin helposti rullaten vauhtia nappulat alla 40kmh kun lähestyn risteystä mutta pitää aika pirun tarkkaan katsoa ettei tule mistään mitään että uskaltaa syöttää yli.

Ja en muista missä lehdessä joskus uutisoitiin keissistä missä pyörä tuli huomattavan suurella nopeudella pyörätieltä eteen ettei autoilijan katsottu voivan järkevästi olettaa pyöräilijän tulevan näin kovaa verrattain että auto tulisi huomattavaa ylinopeutta ja joku ajaisi eteen koska toinen osapuoli tuli huomattavasti kovempaa kun mitä muu liikenne kulki ja siten teki arvioinnin vaikeaksi/mahdottomaksi.
 

Phz

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
80
Jos joku tarttee hyvää pyöränkorjaustelinettä, niin amazonista löyty todella edullinen ja jämäkkä laitos.

Amazon.de

Viime viikon torstaina tilasin ja tänään posti kiikutti aamulla kotiovelle. Hintaansa nähden aivan lyömätön teline ja vielä ilman toimituskuluja.

Vaivatta kannattelee Canyonin täysjuustoa:



Ruokapöytä sai väistyä ja nyt se menee myyntiin :)
 
Viimeksi muokattu:

vma

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305

Bianchi Aria
Uusi Bianchi Aria näyttää todella hyvältä, jos olisi lompakossa ylimääräistä ja ei jo tarpeeksi pyöriä, pistäisin tuon tilaukseen. Vastaavaa näköä on Meridan Reactossa ja BMC Timemachinessä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766


Tuli hankittua tuollainen runko projektiksi kun halvalla sai:), valmiiksi osittain hiekkapuhallettu niin vähän työtä ja maalia päälle.
Tietääkö kukaan mikä malli tuo voisi olla?, valmistaja ilmeisesti red bull mutta sattuneesta syystä tulokset googlella tuppaavat viittaamaan enemmän red bullin sponssipyöriin yms.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123

Bianchi Aria
Uusi Bianchi Aria näyttää todella hyvältä, jos olisi lompakossa ylimääräistä ja ei jo tarpeeksi pyöriä, pistäisin tuon tilaukseen. Vastaavaa näköä on Meridan Reactossa ja BMC Timemachinessä
Itse en tykkää tuosta Biancin "celeste"-väristä. Näyttää liikaa siltä, että joku "oikea väri" olisi vähän päässyt auringossa haalistumaan.
 

vma

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Itse en tykkää tuosta Biancin "celeste"-väristä. Näyttää liikaa siltä, että joku "oikea väri" olisi vähän päässyt auringossa haalistumaan.
En itsekkään tykännyt celeste-väristä, kun ensimmäisen Bianchin ostin. Vähitellen inho väriin laantui ja aloin jopa pitämään siitä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
No ainakin brändäys onnistunut. Tietää kyllä varmaksi mikä merkki kyseessä kun näkee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Mutta joo, kun katsoo muutakin kuin väriä niin tuo Aria vaikuttaa kyllä siinä mielessä kivalta pyörältä, että se on sellainen "järkevä yleismaantiepyörä".

Monet muut "aeromaantiepyörät" on sitten painavampia, ajettavuudeltaan huonompia, tai käyttää jotain epästandardeja erikoisosia, ja sitten taas se monien muiden kevyt ja jäykkä malli on ihan epäaero.

Tuo taas pyrkii olemaan molempia siinä määrin kun se on kätevästi mahdollista, korjattu ne "turhat ilmavastusta lisäävät jutut pois" menemättä siinä aerossa niihin äärimmäisyyksiin jotka alkaa lisätä painoa, haitata jäykkyyttä tai ajettavuutta tai vaatia epästandardeja erikoisosia.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
239
Ajattelin nyt täältä kysellä.

Tarvitsisin polkupyörän. Maastopyöräily alkanut kiinnostaa ja monesti metsässä kävellessä tai johonkin polulle eksyessä tulee mieleen, että olisipa siistiä ajaa fillarilla tässä. Olisi hauska kokeilla ja saisi samalla jonkun vähän aerobisemman lajin kuntosalin ohelle. Jollain jäykkäperäisellä onnistuisi varmaan perus kaupunkipyörittelytkin?

Ja sitten sitä pyörää. Aavistuksen olen aiheesta lueskellut, mutta arvostaisin silti neuvoja. Kokopuolesta on joku käsitys, mutta muuten en oikein tiedä mitä katsella. Budjetti varmaan siinä 500e huitteilla, ellei se ole liian vähän.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 544
Tuli aloitettua fillarointi 20 vuoden tauon jälkeen. Budjetti oli 500€ joten ihmeitä ei tuolla rahalla saanut, kallistuin lopulta Trek Marlin 5 (2018) 29" kun seuraavaan mallivuoteen tuli hydrauliset levyt edellisten mekaanisten sijaan.

Tähän saakka vajaa 50km tullut mittariin, joka päivä tulee pieni kierros tehtyä. Satula pitää kyllä kohta vaihtaa parempaan, vakio on melkoinen puulankku. Muutoin pyörään ollut enemmän kuin tyytyväinen, voisi ensi vuonna katsella jotain 2-3k luokassa olevaa täysjoustoa.


 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 240
Ajattelin nyt täältä kysellä.

Tarvitsisin polkupyörän. Maastopyöräily alkanut kiinnostaa ja monesti metsässä kävellessä tai johonkin polulle eksyessä tulee mieleen, että olisipa siistiä ajaa fillarilla tässä. Olisi hauska kokeilla ja saisi samalla jonkun vähän aerobisemman lajin kuntosalin ohelle. Jollain jäykkäperäisellä onnistuisi varmaan perus kaupunkipyörittelytkin?

Ja sitten sitä pyörää. Aavistuksen olen aiheesta lueskellut, mutta arvostaisin silti neuvoja. Kokopuolesta on joku käsitys, mutta muuten en oikein tiedä mitä katsella. Budjetti varmaan siinä 500e huitteilla, ellei se ole liian vähän.
ZR TEAM 29 5.0 – RADON Bikes

tai

ZR TEAM 29 6.0 – RADON Bikes

6.0 parempi, ja kestää vuosikausia. Hoituu kaupunkiajot ja työmatkatkin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
243
Kokemuksia USB-ladattavista pyörän valoista? Lähinnä kiinnostaa kuinka kauan kestää yhdellä latauksella ja vaikuttaako talvella pakkaset lampun toimintaan? Gearbestissä noita olisi varsin edullisesti, vaikka laatu voi olla arvoitus.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
Kokemuksia USB-ladattavista pyörän valoista? Lähinnä kiinnostaa kuinka kauan kestää yhdellä latauksella ja vaikuttaako talvella pakkaset lampun toimintaan? Gearbestissä noita olisi varsin edullisesti, vaikka laatu voi olla arvoitus.
Itsellä taisi olla tämä käytössä muutama vuosi sitten. -10 - -15-pakkasilla kun töistä kotiin polki niin hyyty noin 10 minuutin jälkeen ja uudelleen painalluksesta paloi aina minuutin pari kerrallaan. Pikkupakkasilla ja pluskeleillä toimi huomattavasti paremmin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 175
Kokemuksia USB-ladattavista pyörän valoista? Lähinnä kiinnostaa kuinka kauan kestää yhdellä latauksella ja vaikuttaako talvella pakkaset lampun toimintaan? Gearbestissä noita olisi varsin edullisesti, vaikka laatu voi olla arvoitus.
AliExpress Mobile - Global Online Shopping for Apparel, Phones, Computers, Electronics, Fashion and more

Viime talvi meni tuolla metsässä ja tiellä. Olisko ollu pari tuntia akkukesto. Etulasissa prisma saa toki ilmankin, mutta sen kanssa valokuvio on tosi leveä.
Ai niin mutta USB:llä ei lataudu.
Noh, onpa kirjoitettu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
96
Kokemuksia USB-ladattavista pyörän valoista? Lähinnä kiinnostaa kuinka kauan kestää yhdellä latauksella ja vaikuttaako talvella pakkaset lampun toimintaan? Gearbestissä noita olisi varsin edullisesti, vaikka laatu voi olla arvoitus.
Itsellä ollut tämä paketti nyt pari talvea käytössä ja kyllä tuo on muistaakseni yhdellä latauksella parin tunnin metsäpörinät kestänyt. Ja laturi on usb-mallinen, ehtii helposti latailemaan yhden akun sillä aikaa kun toinen on käytössä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 814
Merida MTB 27 Big Seven Striker, maastopyörä - Maastopyörät - xxl.fi | XXL

Joku pyörä piti saada ja vähän tuli samalla kiinnostus perehtyä maastopyöriin niin ostin tuollaisen alkuun. En ollut edes ennen rengasta laittanut kiinni, joten uusia asioita tuli heti kättelyssä. Ostin myös ketjuja varten öljyä ja jotain puhdistussettiä niin opiskella perus huoltoasioita samalla. Mukava oli metsässä hiekkateillä ajella ja pientä polkuakin kokeilla. Mitään pahempaa ryskettä en tuolla ole ajelemassa kuitenkaan.

Pyörälenkkiä luonnossa ja työmatkat siis menee nyt tällä. Tiedä, vaikka innostuu sitten panostamaan tässä lähivuosina enemmänkin. :)
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 766
Aamulla tolkuttomaan vastatuuleen polkiessa tuli mieleen, että olisiko syytä kuitenkin vaihtaa käyräsarviseen. Onko tuossa vastatuuleen poljettaessa oikeasti miten iso ero katupyörällä ja pystymmässä asennossa poljettavilla?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Kokemuksia USB-ladattavista pyörän valoista? Lähinnä kiinnostaa kuinka kauan kestää yhdellä latauksella ja vaikuttaako talvella pakkaset lampun toimintaan? Gearbestissä noita olisi varsin edullisesti, vaikka laatu voi olla arvoitus.
Minulla on ollut tällainen Bontrager Ion 700 pari vuotta:
Review: Bontrager Ion 700 - Mtbr.com


En ole tuota kesällä tarvinnut, eli se on ollut käytössä lähinnä syksyllä/talvella. En ole huomannut merkittävää eroa toiminnassa pakkasillakaan, mutta onhan se selvä ettei akku voi yhtä kauan pakkasessa jaksaa. Siitä huolimatta kaikki reissut tämä on pelittänyt mukisematta, eikä todellakaan ole tarvinnut olla latailemassa jatkuvasti.

Helkutin tehokas tuo on, jopa siinä määrin että kirkkainta asetusta ei tule käytettyä kuin jossakin metsässä. Kaupungeissa/asutusaluella muun liikenteen joukossa se kirkkain asetus on aivan liian kirkas. Ylipäätään tämä on hoitanut hommansa mukisematta. Ainoat miinukset tulevat hieman kömpelöstä kiinnityksestä, sekä kolmivaiheisesta kytkimestä, joka ei kerro millään tavalla mikä asento on valittuna.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
155
Itse ostin otsalampun ja siihen adapterin että saa pyörään kiinni:
LUMONITE Compass R (USB), 1054 lm

Taitaa valostore myydä tuota adapteria johonkin parin euron hintaan. Parempi olla yksi hyvä lamppu jota voi käyttää monessa paikassa kuin että ois monta huonoa lamppua joita ei jaksa käyttää missään.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 175
Aamulla tolkuttomaan vastatuuleen polkiessa tuli mieleen, että olisiko syytä kuitenkin vaihtaa käyräsarviseen. Onko tuossa vastatuuleen poljettaessa oikeasti miten iso ero katupyörällä ja pystymmässä asennossa poljettavilla?
Maantienopeuksilla suurin yksittäinen tekijä on ilmanvastus. Ei auta, vaikka pystyajoasentoiseen maasturiin laittaisi kuinka kapeat renkat. ilmanvastus ei ole linearinen vaan eksponentiaalinen.

Ilmanvastus – Polkupyöräwiki
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Maantienopeuksilla suurin yksittäinen tekijä on ilmanvastus. Ei auta, vaikka pystyajoasentoiseen maasturiin laittaisi kuinka kapeat renkat. ilmanvastus ei ole linearinen vaan eksponentiaalinen.

Ilmanvastus – Polkupyöräwiki
Ilmanvastus on merkittävä tekijä, mutta pointti varmaan oli, että kuinka merkittävä on ero maasturin ja maantiepyörän (käyräsarvisen) kohdalla ilmanvastuksen suhteen. Onhan noissa eroa toki (tuon wikin mukaan noin 10%), mutta en minä ainakaan saa sitä perusteltua niin merkittävänä, että lähtisin fillarin tyyppiä vaihtamaan, varsinkaan jos ei ole tarkoitus kilpailla kelloa vastaan ja höylätä pois niitä viimeisiä sekunteja.

En tosin tiedä millainen on Sweeneyn nykyinen fillari ja millaista ajoa hän yleensä ajelee, joten siinä mielessä on hankala vastata.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 766
pointti varmaan oli, että kuinka merkittävä on ero maasturin ja maantiepyörän (käyräsarvisen) kohdalla ilmanvastuksen suhteen. Onhan noissa eroa toki (tuon wikin mukaan noin 10%),
Juurikin tätä hain. Eli ei tuo ihan kauhean iso ero ole kuitenkaan. Tällaista huonokuntoista söisi siis lähes yhtä paljon vastatuuleen polkeminen maantiepyörälläkin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 175
Eihän siinä ihan älyttömiä eroja ole. Toki jos kyse oli nimenomaan vastatuuleen menosta niin ero on jo paljon enemmän kuin 10%. Paljonko se on, sitä en osaa sanoa, mutta kuten tuossa mainittiin niin vastus ei ole lineaarinen.
Mutta jos vaikka alta 20km/h on vauhdit niin ei varmaan mitään väliä.
 

VÄPÄ

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
356
Kellään kokemusta fatbikeista? 26” vai 27.5” talviajoon? Kuvia nähnyt näiden kahden rengaskoon painaumajäljistä. 27.5” pinta-alaltaan tuplat. Sitä myötä myös vierintävastusta enemmän. Olen 198 cm pitkä, joten iso runko ja ehkä sitten myös isommat vanteet?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
117
Juurikin tätä hain. Eli ei tuo ihan kauhean iso ero ole kuitenkaan. Tällaista huonokuntoista söisi siis lähes yhtä paljon vastatuuleen polkeminen maantiepyörälläkin.
Jos vain mahdollista niin kokeile suunnitella reitti polkujen kautta työpaikalle. Itse poljen mieluummin polkuja pitkin vaikka matkaa tuleekin muutama kilometri lisää, mutta aikaan ei tule kuin 5-10min lisää ja on paljon mukavampaa. Tuulikaan ei tuolla metsän siimeksessä tunnu.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kellään kokemusta fatbikeista? 26” vai 27.5” talviajoon? Kuvia nähnyt näiden kahden rengaskoon painaumajäljistä. 27.5” pinta-alaltaan tuplat. Sitä myötä myös vierintävastusta enemmän. Olen 198 cm pitkä, joten iso runko ja ehkä sitten myös isommat vanteet?
Tuskin on paitsi Trekin propagandassa. 27,5" Fatbiken rengasvalikoima on ihan onneton eikä siihen saa parasta talvirengasta eli Surlyn Budia jotka kantaa muutenkin paremmin kuin nuo Bontragerin 27,5" kumit.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 399
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom